07-08-20
Organisatörsmiss bakom diskningen?
I fredags kväll uteslöts regerande juniorvärldsmästarna
Patrik Sandell och Emil Axelsson ur Rally Tyskland pga otillåten hjälp
av publiken. Bakgrunden var ett motorstopp i starten av tredje sträckan.
Patrik och Emil bad då funktionärerna att knuffa igång
bilen, vilket är tillåtet.
På kvällen blev svenskarna kallade till förhör hos
tävlingsledningen. Det visade sig att det inte var funktionärerna
utan två personer ur publiken som knuffat igång bilen och svenskarna
diskvalificerades. Startområdet är dock en avlyst zon där
inga personer ur publiken ska ha tillträde.
Patrik berättar om incidenten som ledde till diskningen på
www.patriksandell.com
07-08-19 Sjätte raka
för Loeb - Grönholm av på sista sträckan
Sébastien Loeb gjorde det igen vann det tyska VM-rallyt för
sjätte året i rad. Efter att ha utmanats på den första
etappen kopplade Citroënföraren greppet på den andra och
vann tävlingen före överraskningen Francois Duval.
VM-ledande Marcus Grönholm låg tvåa inför den sista
sträckan. Där körde han av och föll till fjärde
plats i sammandraget.
Pressen var stor på Sébastien Loeb i det tyska VM-rallyt. Med
13 poäng upp till Grönholm i VM-tabellen var fransmannen piskad
att vinna. Han inledde bäst, men bjöd in Duval i matchen med ett
felaktigt däckval i slutet på den första etappen. Inför
omstarten dagen därpå hade belgaren, som ersatt Daniel Carlsson
i Kronos-teamets Citroën Xsara, 1,3 sekunders försprång
på den regerande världsmästaren.
Redan på SS 7 återställde emellertid Loeb ordningen i rallyt
och sedan släppte han aldrig förstaplatsen ifrån sig. Duval
vann visserligen samtliga sträckor avslutningsdagen, men närmare
än 20,3 sekunder efter Loeb kom han inte.
Betydligt mer pressad av belgaren var Marcus Grönholm. Inför den
sista sträckan var finländaren bara 5,6 före. Då körde
han av, slog sönder höger bak på sin Ford Focus och tappade
1,21 minuter.
Mikko Hirvonen blev trea och fick kliva upp på prispallen för
sjunde gången den här säsongen. Resterande VM-poäng
gick till Jan Kopecky, Petter Solberg, Toni Gardemeister och Jari Matti
Latvala.
Resultatet av årets tionde VM-deltävling innebar att Sébastien
Loeb tog in fem poäng på ledande Grönholm i VM-tabellens
topp. Finländaren leder på 80 medan fransmannen har 72 inför
kommande deltävling i Nya Zeeland.
Sandell utesluten
I Junior Rally Championship, där ledande och körkortslöse
Per-Gunnar Andersson saknades, gick segern i Tyskland till tjecken Martin
Prokop i en Citroën C2. Han dominerade från start till mål
och vann före Suzuki-föraren Urmo Aava från Estland. Andraplatsen
räckte emellertid för att Aava skulle överta ledningen i
mästerskapet. Inför nästa JRC-tävling Spanien
har estländaren ett försprång på fyra poäng.
Regerande juniorvärldsmästaren Patrik Sandell blev poänglös
i JRC sedan han från femte plats efter den första etappen blivit
utesluten. Orsaken var att han fick hjälp av två åskådare
att knuffa igång sin Renault Clio R3 i starten på SS3. Trots
nollpoängaren behåller Sandell tredjeplatsen i juniormästerskapet,
men det tätnade bakom honom.
Resultat
Rally-VM, Tyskland, 17-19 augusti
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.27.27,5
2) Francois Duval, Belgien, Citroën Xsara, + 20,3 sek
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, + 1.19,1 min
4) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 1.36,5
5) Jan Kopecky, Tjeckien, Skoda Fabia, + 3.07,1
6) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 3.14,7
7) Toni Gardemeister, Finland, Citroën Xsara, + 3.37,5
8) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 5.29,3
Förar-VM efter 10 av 16 deltävlingar
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 80 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 72
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 63
4) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 29
5) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 28
Dani Sordo. Spanien, Citroën C4, 28
7) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, 20
8) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 13
Märkes-VM
1) Ford, 143 poäng
2) Citroën, 102
3) Subaru, 52
4) Stobart Ford, 50
5) OMV Kronos Citroën, 35
6) Munchi´s Ford, 6
Junior Rally Championship
1) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 3.52.26,9
2) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, + 49,5 sek
3) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, Citroën C2, + 2.15,9 min
4) Aaron Burkart, Tyskland, Citroën C2, + 4.21,1
5) Jozef Beres, Slovakien, Renault Clio, + 8.49,6
6) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, + 9.22,4
7) Yoan Bonato, Frankrike, Citroën C2, + 13.05,6
8) Aigar Pärs, Estland, Suzuki Swift, + 13.21,4
Mästerskapet efter 4 av 7 deltävlingar
1) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, 32 poäng
2) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 28
3) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, 19
4) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, 17
5) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 16
6) Aaron Burkart, Tyskland, Citroën C2, 14
07-08-19 Loeb vann sjätte
raka i Tyskland - Duval tvåa när Grönholm åkte av!
Loeb vann sin sjätte raka seger i Tyskland och ingen har tidigare vunnit
så många deltävlingar på rad. Redan i fjol satte
han rekord med fem raka, men tangerade sitt rekord i år genom att
vinna igen.
Grönholm ledde med sex sekunder till Duval, när han slog i en
sten och tappade tid! Därmed slutar Duval tvåa och Grönholm
rasar ner tillf fjärdeplats. Bilen är ganska illa tilltygad, så
vi håller tummarna att han kan ta sig i mål.
Duval gör därmed ett av sina bästa rallyn.
- "Det har varit kul idag. Mekanikerna har gjort ett enastående
jobb och jag vill tacka alla! Vi höll på att krocka med en ko
innen på sträckan, den stod mitt på vägen" skrattar
Petter.
- "Vi är mycket nöjda. Petter och Toni hade problem"
Kopecky som tar sin bästa placering i Tyskland, genom att sluta femma.
- "Det har gått bra för oss" Hirvonen.
- "Jag attackerade mycket idag och är mycket glad. Efter åtta
månader är det otroligt" strålar Duval i målet.
- "Jag tror Grönholm var av och får tacka Duval som stressade
honom idag" sa Loeb "Det är riktigt kul, det är många
fans här".
SS18 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:27:27.5
2. Francois Duval, F, 3:27:47.8 +20.3
3. Mikko Hirvonen, Fin, 3:28:46.6 +1:19.1
4. Marcus Grönholm, 3:29:04.0 +1:36.5
5. Jan Kopecky, 3:30:34.6 +3:07.1
6. Petter Solberg, N, 3:30:42.2+3:14.7
07-08-19 SS18; Duval knappar
in på Grönholm
Duval vann sträckan och var 3,8 sekunder före tvåan Marcus
Grönholm i mål. Trea blev Loeb, 7,6 sekunder efter och Petter
var fyra, 7,8 sekunder efter.
Det skiljer nu endast 5,6 sekunder mellan Grönholm och Duval inför
sista sträckan!
Gardemeister fick problem med ett däck, troligtvis har han kört
in i något och tappade över 40 sekunder. Därmed klättrar
Petter upp till sjätteplatsen.
En sträcka till återstår nu av det Tyska VM-rallyt.
SS18 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:16:46.2
2. Marcus Grönholm, 3:17:09.5 +23.3
3. Francois Duval, F, 3:17:15.1 +28.9
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:17:59.4 +1:13.2
5. Jan Kopecky, 3:19:45.3 +2:59.1
6. Petter Solberg, N, 3:19:51.5 +3:15.3
07-08-19 SS17; Duval snabbast
på superspecialen
Duval var snabbast även på superspecialen som kördes. Han
var 0,5 sekunder före Grönholm ohc 2,1 sekunder före Petter.
Loeb blev fyra, 2,4 sekunder efter och han tappade ytterligare 1,9 sekunder
gentemot Grönholm som knappar in en aning. Petter har sju sekunder
upp till Kopecky på sjätteplatsen och 10,5 sekunder upp till
Gardemeister på femteplats.
Dagens första två sträckor körs nu om en gång
innan rallyt är över för i år.
SS16 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:09:45.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 3:10:12.3 +27.1
3. Francois Duval, F, 3:10:21.7 +36.5
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:10:52.6 +1:07.4
5. Tony Gardemeister, Fin, 3:12:39.8 +2:54.6
-
7. Petter Solberg, N, 3:12:50.3 +3:05.1
07-08-19 SS16; Duval snabbast
igen
Duval är åter snabbast, 0,1 sekund före Grönholm och
2,9 sekunder före Loeb. Grönholm knappade därmed in 2,8 sekunder
på ledande fransmannen.
Atkinson av vägen en kilometer från mål.
Förarkommentarer:
- "Bilen fungarear väldigt, väldigt bra nu" Petter
Jan Kopecky tar det lite lungt -"Jag vill inte göra om samma dumma
misstag som i Finland"
- "Vi försöker attackera lite, kom lite för rakt i en
kurva och tappade lite tid där. Motorn är inte helt perfekt."
Toni Gardemeister
- "Vi beslutade att chansa lite på morgonen, eftersom det fanns
en liten chans till regn" Hirvonen om sitt mjuka däckval.
- "Duval attackerar bra, men jag försöker att inte ta några
risker" Grönholm
- "En bra morgon, vi attackerar lite mer idag. Men inte så mycket
som jag önskar, eftersom jag vil hålla mig kvar på vägen.
Ta sig imål är viktigt" Duval
- "Sladdade lite en bit in i första kurvan, tiden var inte så
bra. Vi måste köra lite fortare, men det är inte lätt.
Smalt och trixigt och lätt att göra misstag" Loeb
SS16 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:06:31.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 3:07:00.4 +29.0
3. Francois Duval, F, 3:07:10.3 +38.9 +38.9
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:07:37.6+1:06.2
5. Tony Gardemeister, Fin, 3:09:23.0 +2:51.6
-
7. Petter Solberg, N, 3:09:36.8 +3:05.4
07-08-19 SS15; Duval snabbast
- Hirvonen tappade
Sträckan vanns av Duval som var 2,1 sekunder före Atkinson och
2,6 sekunder före Grönholm. Loeb blev åttonde man och Grönholm
knappade in sex viktiga sekunder.
Gardemeister går om Kopecky och ligger femma. Hirvonen har valt mjuka
däck, vilket inte alls fungerade på första sträckan.
Han tappar 10,5 sekunder gentemot Duval och mister därmed tredjeplatsen
till Duval.
Pons tvingades bryta pga motorproblem.
Petter är nöjd med bilen idag och trivs åter bakom ratten.
Han har nu 14,6 sekunder upp till Gardemeister på femteplatsen och
14,0 sekunder upp till Kopecky som ligger sexa.
SS15 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:55:48.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:56:20.0 +31.8
3. Francois Duval, F, 2:56:30.0 +41.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:56:45.6 +57.4
5. Tony Gardemeister, Fin, 2:58:35.6 +2:46.8
-
7. Petter Solberg, N, 2:58:49.6 +3:01.4
07-08-18
SS14 JRC; Propkop kvar i ledning efter dag 1
Martin Propkop har en komfortabel ledning till Urmo Aava. Han leder med
53,5 sekunder före tvåan Aava. Även Aava har en rätt
säker andraplats med hela 2:43,2 ner till trean Rautenbach.
SS14 Topp 5 JRC
1. Martin Probpkop, 3:08;27,5
2. Urmo Aava, 3:09:21,0 +53,5
3. Conrad Rautenbach, 3:11:10,07 +2:43,2
4. Aaron Burkart, 3;12:44,1 +4:16,6
5. Jan Mölder, 3:16:50,9 +8:23,4
07-08-18 SS14; Atkinson
snabbast på sista sträckan
Det blev Chris Atkinson som tar hem sträcksegern på dagens
avslutande sträcka, som var över tre mil lång. Han var
1,9 sekunder före Loeb och 2,2 sekunder före Duval. Fyra blev
Grönholm, 4,6 sekunder efter och Hirvonen blev femma, 7,5 sekunder
efter. Petter sexa, 8,0 sekunder efter Loeb.
Kopecky går om Gardemeister.
SS14 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:48:40.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:49:18.2 +37.8
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:49:30.8 +50.4
4. Francois Duval, F, 2:49:35.9 +55.5
5. Jan Kopecky, 2:51:29.1 +2:48.7
-
7. Petter Solberg, N, 2:51:47.5 +3:07.1
07-08-18 SS13; Loeb snabbast
igen
Loeb var snabbast även på den näst sista sträckan.
Han var 2,0 sekunder före Atkinson och 3,1 före Gardemeister.
Grönholm fick fjärde tid, 4,1 efter och Petter femte, 4,2 efter.
Henning kraschade på sträckan, men ekipaget mår bra.
Hirvonen gick om Duval och det skiljer de båda 0,2 sekunder åt.
Toni Gardemeister går om Kopecky i resultatlistan.
SS13 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F 2:30:48.7
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:31:23.8 +35.1
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:31:38.8 +50.1
4. Francois Duval, F, 2:31:38.6 +49.9
5. Toni Gardemaister, Fin, 2:33:25.1 +2:36.4
-
7. Petter Solberg, N, 2:33:49.7 +3:01.0
07-08-18 SS12; Atkinson
tar hem sträcksegern
Chris Atikson vann sträckan, 5,1 sekunder före Loeb och 7,8 före
Duval. Hirvonen var fyra, 0,4 sekunder före femman Grönholm.
SS12 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F 2:21:03.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:21:34.2 +31.0
3. Francois Duval, F, 2:21:47.4 +44.2
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:21:48.6 +45.4
5. Jan Kopecky, 2:23:32.3 +2:29.
-
7. Petter Solberg, N, 2:24:00.0 +2:56.8
07-08-18 SS11; Hirvonen
snabbast
Mikko Hirvonen vann den första sträckan efter serviceuppehållet
och var 0,3 sekunder före tvåan Duval och 0,6 sekunder före
trean Loeb. Grönholm fick fjärde bästa tid, 0,8 sekunder
efter. (Imponerande lika kört på de 16.37 km långa sträckan").
Förarkommentarer:
- "Nu är däcken mycket bättre. Helt ny bil och det är
lite främmande. Jag blir lite konfunderad biland, men nu är det
kul igen!" Petter.
- "Det var okej, men inte så snabbt" Grönholm.
- "Nästan samma tid som Marcus" Loeb
- "Det var väldigt halt, men okaj" Duval
SS11 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:10:30.7
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:10:57.6 +26.9
3. Francois Duval, F, 2:11:12.2 +41.5
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:11:12.4 +41.7
5. Jan Kopecky, Fin, 2:12:53.1 +2:22.4
-
7. Petter Solberg, N, 2 2:13:20.8 +2:50.1
07-08-18 SS10; Loeb sträcksnabbast
Loeb vinner sträckan och var 2,2 sekunder före Grönholm och
4,9 sekunder före Atkinson. Duval blev fyra och går därmed
upp till en tredjeplats totalt.
Förarkommentarer:
Toni Gardemeister hade även han problem med styrningen sedan Hydraliken
krånglade på sträckan. Han tappade xx sekunder och därmed
även sin femteplats.
Petter har samma problem med bilen och styrningen som i Finland.
"Jag slog i en höbbal på ett snabbt och smalt parti"
sa Mikko. Vänster på sidan ser skadad ut, men det är enligt
Mikko inga som helst problem. "Jag attacerade inte som jag skulle"
- "På den här sträckan kunde man plocka in tid, men
det ser inte ut som vi vinner sträckan" Marcus Grönholm.
- "En bra tid, inga problem alls. Vi är med i fighten igen med
Marcus. Tog inga risker utan körde säkert och det kändes
riktigt bra" Sebastien Loeb.
SS10 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:01:38.5
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:02:05.2 +26.7
3. Francois Duval, F, 2:02:20.3 +41.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:02:20.8 +42.3
5. Jan Kopecky, 2:03:59.9 +2:21.4
-
7. Petter Solberg, N, 2:04:26.0 +2:47.5
07-08-18 SS9; Grönholm
vann sträckan
Marcus Grönholm vann sträckan och var 0,6 sekunder före Loeb
och 3,8 sekunder före Atkinson. Hirvonen blev fyra och Petter femma
och Duval sexa.
Därmed går Marcus upp till andraplats totalt och det skiljer
4,5 sekunder mellan honom och trean Hirvonen.
SS9 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 1:43:41.1
2. Marcus Grönholm, Fin, 1:44:05.6 +24.5
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:44:10.1 +29.0
4. Francois Duval, F, 1:44:12.8 +31.7
5. Toni Gardemeister, Fin, 1:45:10.2 +1:29.1
-
8. Petter Solberg, N, 1:46:11.6 +2:30.5
07-08-18 SS8; Loeb vinner
sträckan - Hirvonen tvåa
Marcus Loeb vann sträckan, 3,5 sekunder före Marcus Grönholm
och 3,8 sekunder före Mikko Hirvonen. Duval fick femte bästa tid
och tappade 10,3 sekunder och rasade ner till fjärdeplats.
Det skiljer nu 0,2 sekunder mellan Grönholm och Hirvonen.
SS8 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 1:33:44.6
2. Mikko Hirvonen, Fin, 1:34:09.5 +24.9
3. Marcus Grönholm, Fin, 1:34:09.7 +25.1
4. Francois Duval, F, 1:34:10.1 +25.5
5. Toni Gardemeister, 1:35:03.1 +1:18.5
-
8. Petter Solberg, N, 1:36:09.5 +2:24.9
07-08-18 SS7; Loeb tog över
ledningen
- "En bra start" sa Loeb när han kom imål. Men han
vann inte sträckan, det gjorde Mikko Hirvonen som därmed visade
att Forden är konkurrentkraftig på asfalt. Han var 0,3 sekunder
före Loeb och 3,9 sekunder före Gardemeister. Henning fick femte
bästa tid, 5,8 sekunder efter. Duval hade problem och tappade 16,8
sekunder. Han var av vägen två gången och har lite för
kalla däck.
Henning bröt igår, men har startat om idag igen och Petter har
problem med bilen som styr sig själv.
SS7 , Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 1:23:05.1
2. Francois Duval, F, 1:23:20.3 +15,2
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:23:26.2 +21,1
4. Marcus Grönholm, Fin, 1:23:26.7 +21,6
5. Toni Gardemeister, 1:24:11.6 +1:06.5
-
8. Petter Solberg, N, 1:36:09.5
:25:11.6 +2:06.5
07-08-17 Sandell utesluten
ur Rally Tyskland!
Patrik Sandell och Emil Axelsson låg på femteplats efter första
dagen i Rally Tyskland. Då kom beskedet. Svenskarna diskvalificeras
på grund av otillåten hjälp av publiken.
Anledningen var en incident i starten på tredje sträckan. På
startlinjen med elva sekunder kvar till start dog plötsligt motorn.
- Emil öppnade dörren och vände sig till funktionärerna
på plats och kom överens med dem om att de skulle hjälpa
till att putta igång bilen, vilket är tillåtet. Han stängde
bildörren och jag känner att bilen börjar rulla, så
då drar jag iväg, ett par sekunder efter utsatt tid berättar
Patrik.
Men ikväll kom kallduschen. Enligt funktionärerna på plats
var det inte de som knuffat igång bilen utan två personer ur
publiken, något som Patrik och Emil varken kan bekräfta eller
dementera. De tittade ju framåt och inte bakåt just då.
- Det svänger fort i rally konstaterar Patrik lakoniskt.
Jag kan inte säga något om beslutet, vi vet också
att vi inte får ta hjälp av publiken. Men det var funktionärerna
vi vände oss till och kom överens med, trodde vi, då känns
det hårt att få höra efteråt att det inte var de
som knuffade igång oss.
- Det tråkiga är inte att vi förlorar poäng,
det kan jag leva med, utan att vi inte får fortsätta köra
resten av helgen och verkligen lära oss asfalt. Och att vi inte får
fortsätta den positiva trenden som vi ändå hade under dagen.
Nu försvinner den chansen på grund av något vi inte kunde
råda över säger Patrik.
07-08-17
Tuff men lärorik dag för Sandell
Redan innan starten av Rally Tyskland sa Patrik Sandell och Emil Axelsson
att de var där för att lära snarare än att vinna. Och
det blev en tuff start på VM-rallyt för de regerande juniorvärldsmästarna.
Både oflyt i körningen och en del tekniska problem gjorde att
de redan tidigt hamnade en bit bakom täten. Men mot slutet av dagen
började det att stämma.
- Det här rallyt betraktas av många förare som den
svåraste av årets VM-deltävlingar, just för att det
är så oförutsägbart. Det är olika sorters asfalt
i olika kurvor, så underlaget skiftar hela tiden. Ena sekunden är
det bra grepp för att i nästa inte vara något grepp alls
nästan. Där spelar det ingen roll vad du heter, det går
inte att åka fort. Det är det som är grejen med asfalt,
att lära sig hantera det säger Patrik Sandell.
Efter fyra problemfyllda sträckor var killarna nere på åttonde
plats. Sen började de hitta rytmen. Från att ha varit 2-3 sekunder
långsammare per kilometer jämfört med de rutinerade asfaltsåkarna,
var de mot slutet av dagen bara sekunden efter. Det innebar att de på
de sista sträckorna klättrade flera placeringar. När de nu
går till kvällsvila efter första dagen ligger de på
en femteplats.
-De sista tre sträckorna började vi hitta rytmen. Vi har
lärt oss hur och var vi ska attackera. Jag känner att min kunskap
just nu gentemot i morse är som natt och dag säger Patrik.
SS6
1. Martin Prokop 1.22.25,5
2. Urmo Aava 1:23:29,1 +1.00,6
3. Conrad Rautenbach 1:24:36,4+2.06,1
4. Aaron Burkhart 1:26:07,7 +3.39,2
5. Patrik Sandell 4:26:32,8 +4.04,3
07-08-16 Inget flyt för
Sandell
Ingen bra start för Patrik Sandell och Emil Axelsson. Han har backat
i tre vägbyten och motorn dog på SS1, där de tappade ca
20 sekunder. De fick knuffa igång bilen på SS3. Nu är det
service och sedan körs samma tre sträckor en vända till.
Efter SS3
1. Martin Propkop, 40:35,1
2. Urmo Aava, 40:32,8 +36,7
3. Aaron Bukart, 41:34,7 +38,6
4. Conrad Rautenbach, 42:09,5 +1:13,4
5. Josef Beres, 72:35,3 +1:39,2
-
8. Patrik Sandell, 43:41,8 +2:45,7
07-08-16
Sandell känner sig som en italienare på snö
Patrik Sandell och Emil Axelsson var klart snabbast i juniorklassen på
dagens shakedown inför Rally Tyskland. Men den regerande juniorvärldsmästaren
ser sig ändå inte som någon favorit.
- Främst kommer det att stå mellan Prokop och Aava. De
kommer att åka otroligt fort. De har båda bra med erfarenhet
från asfalt, medan jag känner mig som en italienare som kommer
till Svenska Rallyt för första gången säger Patrik
Sandell.
Och deras snabba tider på shakedown handlar mer om vädret än
om förarna enligt Patrik.
- Vi satte våra snabbaste tider just när det torkat upp.
Både Aava och Prokop slutade alldeles innan, när det fortfarande
var blött. Men Renaulten kändes mycket lättkörd och
bra och det är det viktigaste säger Patrik.
Slutsatsen är att däcksvalet kommer att bli helt avgörande
för helgens tävling, eftersom mer regn är att vänta.
Men även om det blir ett svårt rally ser Patrik fram emot helgen.
- När tävlingen är över på söndag har
jag nog lärt mig mer på en helg än vad jag gjort sedan jag
satt i en rallybil för första gången.
Rally Tyskland startar imorgon och avslutas på söndag, efter
totalt 19 specialsträckor.
07-08-16
Sandell snabbast på Shakedown
Patrik Sandell var snabbaste junior på dagens shakedown.
- "Tiderna säger dock inte så mycket då vädret
varierade mycket. Bilen fungerade mycket bra och det var det viktigaste"
säger Patrik.
07-08-15 Favorittryck på
Loeb
Fem starter fem segrar. Regerande världsmästaren Sébastien
Loeb har dominerat det tyska VM-rallyt sedan tävlingens inträde
i mästerskapet 2002. Inför årets upplaga, 17-19 augusti,
är pressen stor på fransmannen. Han behöver en ny seger
för att knappa in på Marcus Grönholm i VM-tabellens topp.
På gruset i Finland levde Marcus Grönholm upp till högt
ställda förväntningar. På asfalt- och betongvägarna
i Tyskland är det Loeb som har pressen på sig. Inför årets
tionde deltävling i mästerskapet är fransmannen 13 poäng
efter finländaren i mästerskapet.
Loeb, som tävlar för Citroën i en C4 WRC, är inte opåverkad
av favoritskapet. Att vägen mot ännu en triumf i Tyskland skulle
vara håller han emellertid inte med om.
Folk ser mig som favorit, men det kommer inte att bli lätt att
vinna igen. Några av mina tidigare segrar här har jag verkligen
fått kämpa för och jag räknar med att inte få
något gratis den här gången heller, säger fransmannen.
Marcus Grönholm har varit på pallen i fyra av sina fem starter
i det tyska VM-rallyt. De två senaste åren har han slutat på
tredje plats.
Att försöka besegra Loeb på asfalt är en stor
utmaning, men jag hoppas att jag kan vara riktigt nära honom tidsmässigt
och lyckas jag med det vet man aldrig vad som händer, säger finländaren.
Citroëns dominans i Rally Tyskland har inte bara varit synonymt med
Loebs segrar. De tre senaste åren har märket, genom Xsara-modellen
och förarna Dani Sordo, Francois Duval och Carlos Sainz, erövrat
sju av nio pallplatser. Spanjoren Sordo var tvåa i fjol och har utan
tvekan kapacitet att upprepa den bedriften i år.
I Finland VM-debuterade Ford med sin senaste version av Ford Focus WRC.
Starten blev bästa tänkbara genom en dubbelseger för Grönholm
och Hirvonen. Nå är frågan vad RS 07 WRC och de finska
förarna förmår på asfalt.
Sveriges Television sänder ett 55 minuter långt sammandrag av
VM-deltävlingen i Tyskland söndagen den 19 augusti. Kanalen är
SvT 2 och tiden 17.00-17.55.
Förar-VM inför deltävlingen i Tyskland, 17-19 augusti.
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 75 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 62
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 57
4) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 28
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 28
6) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 26
Sandell ensam JRC-svensk
Det blir ingen VM-start i Tyskland för Per-Gunnar Andersson. Svensken,
som toppar mästerskapets juniorklass, Junior Rally Championship, hann
inte få klartecken av tävlingsledningen innan Suzuki skulle nominera
sina förare. Därmed talar mycket för att PG förlorar
sin tätposition i tabellen.
Tyskland är årets femte av sju deltävlingar
i JRC. Samtliga toppförare kommer till start. Utom just ledande PG
Andersson. Suzukiföraren, som nyligen blev av med körkortet efter
en fortkörning, tvingas stanna hemma. Detta trots att tyska myndigheter
beviljat honom dispens att köra på de avlysta rallysträckorna.
För att få starta måste emellertid PG även ha klartecken
från FIA och tävlingsledningen för Rally Tyskland. Något
sådant fick han aldrig innan Suzuki var tvungen att nominera sina
förare till tävlingen.
I stället för VM blir det Camaro Cup på Gelleråsbanan
utanför Karlskoga för värmlänningens del i helgen. Därifrån
får han följa händelseutvecklingen i Tyskland.
I PG:s frånvaro förväntas Urmo Aava ta över ledningen
i JRC. Estländaren, stallkompis med Andersson i Suzukiteamet, är
bara fyra poäng efter svensken inför starten i Tyskland.
På tredje plats i tabellen och ytterligare fem poäng efter
återfinns den regerande juniorvärldsmästaren Patrik
Sandell. Renaultföraren från Östersund avancerade till bronsplats
genom segern i Finland senast. Då var underlaget grus. Deltävlingen
i Tyskland avgörs på asfalt och betong.
Det är väldigt olika karaktär på sträckorna.
Vissa känns som att köra på gångvägarna hemma
i Östersund medan andra har otroligt varierande underlag, från
finns asfalt och betong, till väldigt stygga vägar med mycket
jord och lera, berättar Patrik.
Däckvalet kan bli helt avgörande för utgången av tävlingen.
Speciellt om det blir regn vilket de tyska meteorologerna varnat för.
JRC-mästerskapet inför deltävlingen i Tyskland, 17-19 augusti
1) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 28 poäng
2) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, 24
3) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, 19
4) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, 14
07-08-14
Svårkört rally, tror Sandell
Patrik Sandell och Emil Axelsson är nöjda efter första dagens
rekognosering på de tyska vägarna. De ser nu fram emot rallyt.
- "Det kommer bli ett mycket svårkört rally, men samtidigt
väldigt rolit. Sträckorna är verkligen speciella" säger
Patrik
07-08-14 Rolig och nyttig
fakta och info om Rally Tyskland
* Det är 104 anmälda ekipage i det Tyska VM-rallyt,
vilket är det största antalet anmälda i VM under den här
säsongen.
*
Bland bilarna är det sex som går på
diesel, vilket är mycket vanligt i tysk Bilsport.
* Rallyt har sin bas i Tier, som är Tysklands
äldsta stad.
* Det är många förändringar
i årets rally i förhållande till i fjol, men det är
mest när det gäller det runt omkring. Själva specialsträckorna
är i stort de samma.
* Serviceplatsen är flyttad tillbaka
till Tier Messepark, som sist användes 2002.
* Vid serviceplatsen ska det köras en
spektakulär superspecialetapp, där fyra bilar startar tillsammans
med 15 sekunders startintervall! Sträckan körs som SS17 på
söndag.
* Rally Tyskland är Sebastien Loebs rally. Citroën har
vunnit rallyt sex gånger, en gång med Phillipe Bugalski och
de fem andra med Loeb bakom ratten. Ingen annan förare har vunnit samma
VM-rally fem gånge ri rad. Citroën ställer som vanligt upp
med Loeb och Dani Solro.
* Rally Tyskland blir det första asfaltsrallyt för de nya Focus
WRC07-bilarna. 1994 när det var EM-rally, fanns det Ford-bilar på
de sex första platserna i rallyt.
*
Även för Subaru blir det det första
asfaltsrallyt med deras 2007-års verion av Impreza WRC, version 12B
som den kallas.
* Stobart M-Sport Ford Rally Team ställer
upp med tre bilar den här gången. Henning Solberg och Jari Matti
Latvala är nominerade till VM för team, medans Matthew
Wilson kör en tredjebil.
* Francois Duval gör sin debut för OMV Kronos Citroën. Manfred
Stohl ställer upp med en ny design på sin bil, inspirerat av
en vinnartecknin i en teckningstävling som OMV har haft bland barn.
*
MUnchi´s Ford Rally Team startar inte
i Tyskland.
* Finska Toni Garedemeister startar med en Citroën Xsara WRC.
* Thomas Shie med Göran Bergsten i högerstolen och Andreas Mikkelsen
startar med varsin Ford Focus WRC. Totalt är det 11 Focus WRC som startar.
*
Patrik Sandell och Emil Axelsson startar
som enda svenskar i JRC.
*
Eyvind Brynildsen och hans franska kartläsare
Denis Giraudet startar i GrN.
* Varje Deltagare får använda 43
cäck i rallyt, med shakedown inräknat. Det är sex däckbyten.
Längsta distansen man måste köra på samma däck
är 64,30 km och är SS1-SS3 och SS4-SS6.
*
Det är 104 anmälda i rallyt
*
Hela rallyt är 1.227,04 km långt.
*
Rallyt har 19 specialsträckor som tillsammans
mäter 356,27 km.
*
Längsta sträckan är 30,55
km och är SS10 och SS14:
*
Högsta punkten på rallyt är SS10
och SS14 som körs på 520 meters höjd
* Shakedown är 5,32 km lång och ligger
12 km väst om Tier.
*
När Sebastien Loeb vann rallyt i fjol hade
han en genomsnittshastighet på 101,13 km på specialsträckorna.
07-08-14 Tidsschema ADAC Rallye
Deutschland
VM-Rallyt i Tyskland har dragit igång idag med rekognoseringen. Idag
och imorgon rekas det för fullt i det tyska asfaltsrallyt och på
torsdag är det shakedown. Fredag morgong kör sedan rallyt igång
på allvar.
Deltävlingen i tydkland ingår även i JRC, där vi har
Patrik Sandell och Emil Axelsson på startlinjen.
Rallyt består av totalt 19 specialsträckor som tillsammans mäter
356,27 km, räknar vi in transportsträckorna är det 1.227,04
km som körs.
Torsdag 16 augusti :
20:00 Startcermoni Porta Negra, Trier
Fredag 17 augusti
09:30 Start Trier Messepark
10:13 SS1 Ruwertal/Fell, 19,79 km
11:26 SS2 Grafschaft Veldenz, 23,04 km
12:09 SS3 Schönes Moselland, 21.47 km
13:59 Service A Trier Messepark (30 min)
15:17 SS4 Ruwertal / Fell, 19,79km
16:30 SS5 Grafschaft Veldenz, 23:04 km
17:13 SS6 Schönes Moselland, 21:47 km
18:46 Service B Trier Messepark (45 min)
Lördag 18 augusti
07:10 Service C Trier Messepark (10 min)
08:33 SS7 St Wendeler Land, 16,37 km
09:06 SS8 Bosenberg, 19,00 km
10:29 SS9 Erzweiler, 16,51 km
11:02 SS10 Arena Panzerplatte, 30,55 km
13:02 Service D Trier Messepark (30 min)
14:45 SS11 St Wendeler Land, 16.37 km
15:18 SS12 Bosenberg, 19,00 km
16:41 SS13 Erzweiler 16,51 km
17:14 SS14 Arena Panzerplatte, 30,55 km
18:47 Service E Trier Messepark (45 min)
Söndag 19 augusti
08:10 Service F Trier Messepark (10 min)
09:18 SS15 Dhrontal, 11,14 km
09:46 SS16 Moselwein, 18,08 km
11:11 SS17 SSS Circus Maximus Trier, 4,37 km
13:24 SS18 Dhrontal, 11,14 km
13:52 SS19 Moselwein, 18,08 km
15:00 Mål i Porta Nigra, Trier