Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Rally Tyskland

Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema ADAC Rallye Deutschland 17-19/8


TV från Tyskland:
19/8 17:00 SVT2
19/8 22:30 SVT24
20/8 15:40 SVT 2


07-08-20 Organisatörsmiss bakom diskningen?
I fredags kväll uteslöts regerande juniorvärldsmästarna Patrik Sandell och Emil Axelsson ur Rally Tyskland pga otillåten hjälp av publiken. Bakgrunden var ett motorstopp i starten av tredje sträckan. Patrik och Emil bad då funktionärerna att knuffa igång bilen, vilket är tillåtet.

På kvällen blev svenskarna kallade till förhör hos tävlingsledningen. Det visade sig att det inte var funktionärerna utan två personer ur publiken som knuffat igång bilen och svenskarna diskvalificerades. Startområdet är dock en avlyst zon där inga personer ur publiken ska ha tillträde.

Patrik berättar om incidenten som ledde till diskningen på www.patriksandell.com
07-08-19 Sjätte raka för Loeb - Grönholm av på sista sträckan
Sébastien Loeb gjorde det igen – vann det tyska VM-rallyt för sjätte året i rad. Efter att ha utmanats på den första etappen kopplade Citroënföraren greppet på den andra och vann tävlingen före överraskningen Francois Duval.
VM-ledande Marcus Grönholm låg tvåa inför den sista sträckan. Där körde han av och föll till fjärde plats i sammandraget.

Pressen var stor på Sébastien Loeb i det tyska VM-rallyt. Med 13 poäng upp till Grönholm i VM-tabellen var fransmannen piskad att vinna. Han inledde bäst, men bjöd in Duval i matchen med ett felaktigt däckval i slutet på den första etappen. Inför omstarten dagen därpå hade belgaren, som ersatt Daniel Carlsson i Kronos-teamets Citroën Xsara, 1,3 sekunders försprång på den regerande världsmästaren.
Redan på SS 7 återställde emellertid Loeb ordningen i rallyt och sedan släppte han aldrig förstaplatsen ifrån sig. Duval vann visserligen samtliga sträckor avslutningsdagen, men närmare än 20,3 sekunder efter Loeb kom han inte.
Betydligt mer pressad av belgaren var Marcus Grönholm. Inför den sista sträckan var finländaren bara 5,6 före. Då körde han av, slog sönder höger bak på sin Ford Focus och tappade 1,21 minuter.
Mikko Hirvonen blev trea och fick kliva upp på prispallen för sjunde gången den här säsongen. Resterande VM-poäng gick till Jan Kopecky, Petter Solberg, Toni Gardemeister och Jari Matti Latvala.
Resultatet av årets tionde VM-deltävling innebar att Sébastien Loeb tog in fem poäng på ledande Grönholm i VM-tabellens topp. Finländaren leder på 80 medan fransmannen har 72 inför kommande deltävling i Nya Zeeland.

Sandell utesluten
I Junior Rally Championship, där ledande och körkortslöse Per-Gunnar Andersson saknades, gick segern i Tyskland till tjecken Martin Prokop i en Citroën C2. Han dominerade från start till mål och vann före Suzuki-föraren Urmo Aava från Estland. Andraplatsen räckte emellertid för att Aava skulle överta ledningen i mästerskapet. Inför nästa JRC-tävling – Spanien – har estländaren ett försprång på fyra poäng.
Regerande juniorvärldsmästaren Patrik Sandell blev poänglös i JRC sedan han från femte plats efter den första etappen blivit utesluten. Orsaken var att han fick hjälp av två åskådare att knuffa igång sin Renault Clio R3 i starten på SS3. Trots nollpoängaren behåller Sandell tredjeplatsen i juniormästerskapet, men det tätnade bakom honom.

Resultat
Rally-VM, Tyskland, 17-19 augusti
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.27.27,5
2) Francois Duval, Belgien, Citroën Xsara, + 20,3 sek
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, + 1.19,1 min
4) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 1.36,5
5) Jan Kopecky, Tjeckien, Skoda Fabia, + 3.07,1
6) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 3.14,7
7) Toni Gardemeister, Finland, Citroën Xsara, + 3.37,5
8) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 5.29,3

Förar-VM efter 10 av 16 deltävlingar
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 80 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 72
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 63
4) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 29
5) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 28
Dani Sordo. Spanien, Citroën C4, 28
7) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, 20
8) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 13

Märkes-VM
1) Ford, 143 poäng
2) Citroën, 102
3) Subaru, 52
4) Stobart Ford, 50
5) OMV Kronos Citroën, 35
6) Munchi´s Ford, 6

Junior Rally Championship
1) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 3.52.26,9
2) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, + 49,5 sek
3) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, Citroën C2, + 2.15,9 min
4) Aaron Burkart, Tyskland, Citroën C2, + 4.21,1
5) Jozef Beres, Slovakien, Renault Clio, + 8.49,6
6) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, + 9.22,4
7) Yoan Bonato, Frankrike, Citroën C2, + 13.05,6
8) Aigar Pärs, Estland, Suzuki Swift, + 13.21,4

Mästerskapet efter 4 av 7 deltävlingar
1) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, 32 poäng
2) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 28
3) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, 19
4) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, 17
5) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 16
6) Aaron Burkart, Tyskland, Citroën C2, 14

07-08-19 Loeb vann sjätte raka i Tyskland - Duval tvåa när Grönholm åkte av!
Loeb vann sin sjätte raka seger i Tyskland och ingen har tidigare vunnit så många deltävlingar på rad. Redan i fjol satte han rekord med fem raka, men tangerade sitt rekord i år genom att vinna igen.

Grönholm ledde med sex sekunder till Duval, när han slog i en sten och tappade tid! Därmed slutar Duval tvåa och Grönholm rasar ner tillf fjärdeplats. Bilen är ganska illa tilltygad, så vi håller tummarna att han kan ta sig i mål.

Duval gör därmed ett av sina bästa rallyn.

- "Det har varit kul idag. Mekanikerna har gjort ett enastående jobb och jag vill tacka alla! Vi höll på att krocka med en ko innen på sträckan, den stod mitt på vägen" skrattar Petter.
- "Vi är mycket nöjda. Petter och Toni hade problem" Kopecky som tar sin bästa placering i Tyskland, genom att sluta femma.
- "Det har gått bra för oss" Hirvonen.
- "Jag attackerade mycket idag och är mycket glad. Efter åtta månader är det otroligt" strålar Duval i målet.
- "Jag tror Grönholm var av och får tacka Duval som stressade honom idag" sa Loeb "Det är riktigt kul, det är många fans här".


SS18 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:27:27.5
2. Francois Duval, F, 3:27:47.8 +20.3
3. Mikko Hirvonen, Fin, 3:28:46.6 +1:19.1
4. Marcus Grönholm, 3:29:04.0 +1:36.5
5. Jan Kopecky, 3:30:34.6 +3:07.1
6. Petter Solberg, N, 3:30:42.2+3:14.7

07-08-19 SS18; Duval knappar in på Grönholm
Duval vann sträckan och var 3,8 sekunder före tvåan Marcus Grönholm i mål. Trea blev Loeb, 7,6 sekunder efter och Petter var fyra, 7,8 sekunder efter.

Det skiljer nu endast 5,6 sekunder mellan Grönholm och Duval inför sista sträckan!
Gardemeister fick problem med ett däck, troligtvis har han kört in i något och tappade över 40 sekunder. Därmed klättrar Petter upp till sjätteplatsen.

En sträcka till återstår nu av det Tyska VM-rallyt.

SS18 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:16:46.2
2. Marcus Grönholm, 3:17:09.5 +23.3
3. Francois Duval, F, 3:17:15.1 +28.9
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:17:59.4 +1:13.2
5. Jan Kopecky, 3:19:45.3 +2:59.1
6. Petter Solberg, N, 3:19:51.5 +3:15.3

07-08-19 SS17; Duval snabbast på superspecialen
Duval var snabbast även på superspecialen som kördes. Han var 0,5 sekunder före Grönholm ohc 2,1 sekunder före Petter. Loeb blev fyra, 2,4 sekunder efter och han tappade ytterligare 1,9 sekunder gentemot Grönholm som knappar in en aning. Petter har sju sekunder upp till Kopecky på sjätteplatsen och 10,5 sekunder upp till Gardemeister på femteplats.

Dagens första två sträckor körs nu om en gång innan rallyt är över för i år.

SS16 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:09:45.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 3:10:12.3 +27.1
3. Francois Duval, F, 3:10:21.7 +36.5
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:10:52.6 +1:07.4
5. Tony Gardemeister, Fin, 3:12:39.8 +2:54.6
-
7. Petter Solberg, N, 3:12:50.3 +3:05.1
07-08-19 SS16; Duval snabbast igen
Duval är åter snabbast, 0,1 sekund före Grönholm och 2,9 sekunder före Loeb. Grönholm knappade därmed in 2,8 sekunder på ledande fransmannen.

Atkinson av vägen en kilometer från mål.

Förarkommentarer:
- "Bilen fungarear väldigt, väldigt bra nu" Petter
Jan Kopecky tar det lite lungt -"Jag vill inte göra om samma dumma misstag som i Finland"
- "Vi försöker attackera lite, kom lite för rakt i en kurva och tappade lite tid där. Motorn är inte helt perfekt." Toni Gardemeister
- "Vi beslutade att chansa lite på morgonen, eftersom det fanns en liten chans till regn" Hirvonen om sitt mjuka däckval.
- "Duval attackerar bra, men jag försöker att inte ta några risker" Grönholm
- "En bra morgon, vi attackerar lite mer idag. Men inte så mycket som jag önskar, eftersom jag vil hålla mig kvar på vägen. Ta sig imål är viktigt" Duval
- "Sladdade lite en bit in i första kurvan, tiden var inte så bra. Vi måste köra lite fortare, men det är inte lätt. Smalt och trixigt och lätt att göra misstag" Loeb

SS16 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 3:06:31.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 3:07:00.4 +29.0
3. Francois Duval, F, 3:07:10.3 +38.9 +38.9
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:07:37.6+1:06.2
5. Tony Gardemeister, Fin, 3:09:23.0 +2:51.6
-
7. Petter Solberg, N, 3:09:36.8 +3:05.4
07-08-19 SS15; Duval snabbast - Hirvonen tappade
Sträckan vanns av Duval som var 2,1 sekunder före Atkinson och 2,6 sekunder före Grönholm. Loeb blev åttonde man och Grönholm knappade in sex viktiga sekunder.

Gardemeister går om Kopecky och ligger femma. Hirvonen har valt mjuka däck, vilket inte alls fungerade på första sträckan. Han tappar 10,5 sekunder gentemot Duval och mister därmed tredjeplatsen till Duval.
Pons tvingades bryta pga motorproblem.
Petter är nöjd med bilen idag och trivs åter bakom ratten. Han har nu 14,6 sekunder upp till Gardemeister på femteplatsen och 14,0 sekunder upp till Kopecky som ligger sexa.

SS15 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:55:48.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:56:20.0 +31.8
3. Francois Duval, F, 2:56:30.0 +41.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:56:45.6 +57.4
5. Tony Gardemeister, Fin, 2:58:35.6 +2:46.8
-
7. Petter Solberg, N, 2:58:49.6 +3:01.4
07-08-18 SS14 JRC; Propkop kvar i ledning efter dag 1
Martin Propkop har en komfortabel ledning till Urmo Aava. Han leder med 53,5 sekunder före tvåan Aava. Även Aava har en rätt säker andraplats med hela 2:43,2 ner till trean Rautenbach.

SS14 Topp 5 JRC
1. Martin Probpkop, 3:08;27,5
2. Urmo Aava, 3:09:21,0 +53,5
3. Conrad Rautenbach, 3:11:10,07 +2:43,2
4. Aaron Burkart, 3;12:44,1 +4:16,6
5. Jan Mölder, 3:16:50,9 +8:23,4

07-08-18 SS14; Atkinson snabbast på sista sträckan
Det blev Chris Atkinson som tar hem sträcksegern på dagens avslutande sträcka, som var över tre mil lång. Han var 1,9 sekunder före Loeb och 2,2 sekunder före Duval. Fyra blev Grönholm, 4,6 sekunder efter och Hirvonen blev femma, 7,5 sekunder efter. Petter sexa, 8,0 sekunder efter Loeb.

Kopecky går om Gardemeister.

SS14 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:48:40.4
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:49:18.2 +37.8
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:49:30.8 +50.4
4. Francois Duval, F, 2:49:35.9 +55.5
5. Jan Kopecky, 2:51:29.1 +2:48.7
-
7. Petter Solberg, N, 2:51:47.5 +3:07.1

07-08-18 SS13; Loeb snabbast igen
Loeb var snabbast även på den näst sista sträckan. Han var 2,0 sekunder före Atkinson och 3,1 före Gardemeister. Grönholm fick fjärde tid, 4,1 efter och Petter femte, 4,2 efter. Henning kraschade på sträckan, men ekipaget mår bra.

Hirvonen gick om Duval och det skiljer de båda 0,2 sekunder åt. Toni Gardemeister går om Kopecky i resultatlistan.

SS13 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F 2:30:48.7
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:31:23.8 +35.1
3. Mikko Hirvonen, Fin, 2:31:38.8 +50.1
4. Francois Duval, F, 2:31:38.6 +49.9
5. Toni Gardemaister, Fin, 2:33:25.1 +2:36.4
-
7. Petter Solberg, N, 2:33:49.7 +3:01.0

07-08-18 SS12; Atkinson tar hem sträcksegern
Chris Atikson vann sträckan, 5,1 sekunder före Loeb och 7,8 före Duval. Hirvonen var fyra, 0,4 sekunder före femman Grönholm.

SS12 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F 2:21:03.2
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:21:34.2 +31.0
3. Francois Duval, F, 2:21:47.4 +44.2
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:21:48.6 +45.4
5. Jan Kopecky, 2:23:32.3 +2:29.
-
7. Petter Solberg, N, 2:24:00.0 +2:56.8
07-08-18 SS11; Hirvonen snabbast
Mikko Hirvonen vann den första sträckan efter serviceuppehållet och var 0,3 sekunder före tvåan Duval och 0,6 sekunder före trean Loeb. Grönholm fick fjärde bästa tid, 0,8 sekunder efter. (Imponerande lika kört på de 16.37 km långa sträckan").

Förarkommentarer:
- "Nu är däcken mycket bättre. Helt ny bil och det är lite främmande. Jag blir lite konfunderad biland, men nu är det kul igen!" Petter.
- "Det var okej, men inte så snabbt" Grönholm.
- "Nästan samma tid som Marcus" Loeb
- "Det var väldigt halt, men okaj" Duval

SS11 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:10:30.7
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:10:57.6 +26.9
3. Francois Duval, F, 2:11:12.2 +41.5
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:11:12.4 +41.7
5. Jan Kopecky, Fin, 2:12:53.1 +2:22.4
-
7. Petter Solberg, N, 2 2:13:20.8 +2:50.1
07-08-18 SS10; Loeb sträcksnabbast
Loeb vinner sträckan och var 2,2 sekunder före Grönholm och 4,9 sekunder före Atkinson. Duval blev fyra och går därmed upp till en tredjeplats totalt.

Förarkommentarer:
Toni Gardemeister hade även han problem med styrningen sedan Hydraliken krånglade på sträckan. Han tappade xx sekunder och därmed även sin femteplats.
Petter har samma problem med bilen och styrningen som i Finland.
"Jag slog i en höbbal på ett snabbt och smalt parti" sa Mikko. Vänster på sidan ser skadad ut, men det är enligt Mikko inga som helst problem. "Jag attacerade inte som jag skulle"
- "På den här sträckan kunde man plocka in tid, men det ser inte ut som vi vinner sträckan" Marcus Grönholm.
- "En bra tid, inga problem alls. Vi är med i fighten igen med Marcus. Tog inga risker utan körde säkert och det kändes riktigt bra" Sebastien Loeb.

SS10 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 2:01:38.5
2. Marcus Grönholm, Fin, 2:02:05.2 +26.7
3. Francois Duval, F, 2:02:20.3 +41.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:02:20.8 +42.3
5. Jan Kopecky, 2:03:59.9 +2:21.4
-
7. Petter Solberg, N, 2:04:26.0 +2:47.5
07-08-18 SS9; Grönholm vann sträckan
Marcus Grönholm vann sträckan och var 0,6 sekunder före Loeb och 3,8 sekunder före Atkinson. Hirvonen blev fyra och Petter femma och Duval sexa.

Därmed går Marcus upp till andraplats totalt och det skiljer 4,5 sekunder mellan honom och trean Hirvonen.

SS9 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 1:43:41.1
2. Marcus Grönholm, Fin, 1:44:05.6 +24.5
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:44:10.1 +29.0
4. Francois Duval, F, 1:44:12.8 +31.7
5. Toni Gardemeister, Fin, 1:45:10.2 +1:29.1
-
8. Petter Solberg, N, 1:46:11.6 +2:30.5

07-08-18 SS8; Loeb vinner sträckan - Hirvonen tvåa
Marcus Loeb vann sträckan, 3,5 sekunder före Marcus Grönholm och 3,8 sekunder före Mikko Hirvonen. Duval fick femte bästa tid och tappade 10,3 sekunder och rasade ner till fjärdeplats.
Det skiljer nu 0,2 sekunder mellan Grönholm och Hirvonen.


SS8 Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 1:33:44.6
2. Mikko Hirvonen, Fin, 1:34:09.5 +24.9
3. Marcus Grönholm, Fin, 1:34:09.7 +25.1
4. Francois Duval, F, 1:34:10.1 +25.5
5. Toni Gardemeister, 1:35:03.1 +1:18.5
-
8. Petter Solberg, N, 1:36:09.5 +2:24.9

07-08-18 SS7; Loeb tog över ledningen
- "En bra start" sa Loeb när han kom imål. Men han vann inte sträckan, det gjorde Mikko Hirvonen som därmed visade att Forden är konkurrentkraftig på asfalt. Han var 0,3 sekunder före Loeb och 3,9 sekunder före Gardemeister. Henning fick femte bästa tid, 5,8 sekunder efter. Duval hade problem och tappade 16,8 sekunder. Han var av vägen två gången och har lite för kalla däck.

Henning bröt igår, men har startat om idag igen och Petter har problem med bilen som styr sig själv.

SS7 , Topp 5 WRC
1. Sebastien Loeb, F, 1:23:05.1
2. Francois Duval, F, 1:23:20.3 +15,2
3. Mikko Hirvonen, Fin, 1:23:26.2 +21,1
4. Marcus Grönholm, Fin, 1:23:26.7 +21,6
5. Toni Gardemeister, 1:24:11.6 +1:06.5
-
8. Petter Solberg, N, 1:36:09.5
:25:11.6 +2:06.5
07-08-17 Sandell utesluten ur Rally Tyskland!
Patrik Sandell och Emil Axelsson låg på femteplats efter första dagen i Rally Tyskland. Då kom beskedet. Svenskarna diskvalificeras på grund av otillåten hjälp av publiken.

Anledningen var en incident i starten på tredje sträckan. På startlinjen med elva sekunder kvar till start dog plötsligt motorn.
- ”Emil öppnade dörren och vände sig till funktionärerna på plats och kom överens med dem om att de skulle hjälpa till att putta igång bilen, vilket är tillåtet. Han stängde bildörren och jag känner att bilen börjar rulla, så då drar jag iväg, ett par sekunder efter utsatt tid” berättar Patrik.

Men ikväll kom kallduschen. Enligt funktionärerna på plats var det inte de som knuffat igång bilen utan två personer ur publiken, något som Patrik och Emil varken kan bekräfta eller dementera. De tittade ju framåt och inte bakåt just då.
- ”Det svänger fort i rally” konstaterar Patrik lakoniskt. ”Jag kan inte säga något om beslutet, vi vet också att vi inte får ta hjälp av publiken. Men det var funktionärerna vi vände oss till och kom överens med, trodde vi, då känns det hårt att få höra efteråt att det inte var de som knuffade igång oss.”
- ”Det tråkiga är inte att vi förlorar poäng, det kan jag leva med, utan att vi inte får fortsätta köra resten av helgen och verkligen lära oss asfalt. Och att vi inte får fortsätta den positiva trenden som vi ändå hade under dagen. Nu försvinner den chansen på grund av något vi inte kunde råda över” säger Patrik.
07-08-17 Tuff men lärorik dag för Sandell
Redan innan starten av Rally Tyskland sa Patrik Sandell och Emil Axelsson att de var där för att lära snarare än att vinna. Och det blev en tuff start på VM-rallyt för de regerande juniorvärldsmästarna. Både oflyt i körningen och en del tekniska problem gjorde att de redan tidigt hamnade en bit bakom täten. Men mot slutet av dagen började det att stämma.
- ”Det här rallyt betraktas av många förare som den svåraste av årets VM-deltävlingar, just för att det är så oförutsägbart. Det är olika sorters asfalt i olika kurvor, så underlaget skiftar hela tiden. Ena sekunden är det bra grepp för att i nästa inte vara något grepp alls nästan. Där spelar det ingen roll vad du heter, det går inte att åka fort. Det är det som är grejen med asfalt, att lära sig hantera det” säger Patrik Sandell.

Efter fyra problemfyllda sträckor var killarna nere på åttonde plats. Sen började de hitta rytmen. Från att ha varit 2-3 sekunder långsammare per kilometer jämfört med de rutinerade asfaltsåkarna, var de mot slutet av dagen bara sekunden efter. Det innebar att de på de sista sträckorna klättrade flera placeringar. När de nu går till kvällsvila efter första dagen ligger de på en femteplats.
-”De sista tre sträckorna började vi hitta rytmen. Vi har lärt oss hur och var vi ska attackera. Jag känner att min kunskap just nu gentemot i morse är som natt och dag” säger Patrik.

SS6
1. Martin Prokop 1.22.25,5
2. Urmo Aava 1:23:29,1 +1.00,6
3. Conrad Rautenbach 1:24:36,4+2.06,1
4. Aaron Burkhart 1:26:07,7 +3.39,2
5. Patrik Sandell 4:26:32,8 +4.04,3

07-08-16 Inget flyt för Sandell
Ingen bra start för Patrik Sandell och Emil Axelsson. Han har backat i tre vägbyten och motorn dog på SS1, där de tappade ca 20 sekunder. De fick knuffa igång bilen på SS3. Nu är det service och sedan körs samma tre sträckor en vända till.

Efter SS3
1. Martin Propkop, 40:35,1
2. Urmo Aava, 40:32,8 +36,7
3. Aaron Bukart, 41:34,7 +38,6
4. Conrad Rautenbach, 42:09,5 +1:13,4
5. Josef Beres, 72:35,3 +1:39,2
-
8. Patrik Sandell, 43:41,8 +2:45,7
07-08-16 Sandell känner sig som en italienare på snö
Patrik Sandell och Emil Axelsson var klart snabbast i juniorklassen på dagens shakedown inför Rally Tyskland. Men den regerande juniorvärldsmästaren ser sig ändå inte som någon favorit.
- ”Främst kommer det att stå mellan Prokop och Aava. De kommer att åka otroligt fort. De har båda bra med erfarenhet från asfalt, medan jag känner mig som en italienare som kommer till Svenska Rallyt för första gången” säger Patrik Sandell.

Och deras snabba tider på shakedown handlar mer om vädret än om förarna enligt Patrik.
- ”Vi satte våra snabbaste tider just när det torkat upp. Både Aava och Prokop slutade alldeles innan, när det fortfarande var blött. Men Renaulten kändes mycket lättkörd och bra och det är det viktigaste” säger Patrik.

Slutsatsen är att däcksvalet kommer att bli helt avgörande för helgens tävling, eftersom mer regn är att vänta. Men även om det blir ett svårt rally ser Patrik fram emot helgen.
- ”När tävlingen är över på söndag har jag nog lärt mig mer på en helg än vad jag gjort sedan jag satt i en rallybil för första gången.”

Rally Tyskland startar imorgon och avslutas på söndag, efter totalt 19 specialsträckor.


07-08-16 Sandell snabbast på Shakedown
Patrik Sandell var snabbaste junior på dagens shakedown.
- "Tiderna säger dock inte så mycket då vädret varierade mycket. Bilen fungerade mycket bra och det var det viktigaste" säger Patrik.
07-08-15 Favorittryck på Loeb
Fem starter – fem segrar. Regerande världsmästaren Sébastien Loeb har dominerat det tyska VM-rallyt sedan tävlingens inträde i mästerskapet 2002. Inför årets upplaga, 17-19 augusti, är pressen stor på fransmannen. Han behöver en ny seger för att knappa in på Marcus Grönholm i VM-tabellens topp.

På gruset i Finland levde Marcus Grönholm upp till högt ställda förväntningar. På asfalt- och betongvägarna i Tyskland är det Loeb som har pressen på sig. Inför årets tionde deltävling i mästerskapet är fransmannen 13 poäng efter finländaren i mästerskapet.
Loeb, som tävlar för Citroën i en C4 WRC, är inte opåverkad av favoritskapet. Att vägen mot ännu en triumf i Tyskland skulle vara håller han emellertid inte med om.
– Folk ser mig som favorit, men det kommer inte att bli lätt att vinna igen. Några av mina tidigare segrar här har jag verkligen fått kämpa för och jag räknar med att inte få något gratis den här gången heller, säger fransmannen.
Marcus Grönholm har varit på pallen i fyra av sina fem starter i det tyska VM-rallyt. De två senaste åren har han slutat på tredje plats.
– Att försöka besegra Loeb på asfalt är en stor utmaning, men jag hoppas att jag kan vara riktigt nära honom tidsmässigt och lyckas jag med det vet man aldrig vad som händer, säger finländaren.
Citroëns dominans i Rally Tyskland har inte bara varit synonymt med Loebs segrar. De tre senaste åren har märket, genom Xsara-modellen och förarna Dani Sordo, Francois Duval och Carlos Sainz, erövrat sju av nio pallplatser. Spanjoren Sordo var tvåa i fjol och har utan tvekan kapacitet att upprepa den bedriften i år.
I Finland VM-debuterade Ford med sin senaste version av Ford Focus WRC. Starten blev bästa tänkbara genom en dubbelseger för Grönholm och Hirvonen. Nå är frågan vad RS 07 WRC och de finska förarna förmår på asfalt.

Sveriges Television sänder ett 55 minuter långt sammandrag av VM-deltävlingen i Tyskland söndagen den 19 augusti. Kanalen är SvT 2 och tiden 17.00-17.55.

Förar-VM inför deltävlingen i Tyskland, 17-19 augusti.
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 75 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 62
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 57
4) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 28
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 28
6) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 26

Sandell ensam JRC-svensk
Det blir ingen VM-start i Tyskland för Per-Gunnar Andersson. Svensken, som toppar mästerskapets juniorklass, Junior Rally Championship, hann inte få klartecken av tävlingsledningen innan Suzuki skulle nominera sina förare. Därmed talar mycket för att PG förlorar sin tätposition i tabellen.

Tyskland är årets femte – av sju – deltävlingar i JRC. Samtliga toppförare kommer till start. Utom just ledande PG Andersson. Suzukiföraren, som nyligen blev av med körkortet efter en fortkörning, tvingas stanna hemma. Detta trots att tyska myndigheter beviljat honom dispens att köra på de avlysta rallysträckorna.
För att få starta måste emellertid PG även ha klartecken från FIA och tävlingsledningen för Rally Tyskland. Något sådant fick han aldrig innan Suzuki var tvungen att nominera sina förare till tävlingen.
I stället för VM blir det Camaro Cup på Gelleråsbanan utanför Karlskoga för värmlänningens del i helgen. Därifrån får han följa händelseutvecklingen i Tyskland.
I PG:s frånvaro förväntas Urmo Aava ta över ledningen i JRC. Estländaren, stallkompis med Andersson i Suzukiteamet, är bara fyra poäng efter svensken inför starten i Tyskland.
På tredje plats i tabellen – och ytterligare fem poäng efter – återfinns den regerande juniorvärldsmästaren Patrik Sandell. Renaultföraren från Östersund avancerade till bronsplats genom segern i Finland senast. Då var underlaget grus. Deltävlingen i Tyskland avgörs på asfalt och betong.
– Det är väldigt olika karaktär på sträckorna. Vissa känns som att köra på gångvägarna hemma i Östersund medan andra har otroligt varierande underlag, från finns asfalt och betong, till väldigt stygga vägar med mycket jord och lera, berättar Patrik.
Däckvalet kan bli helt avgörande för utgången av tävlingen. Speciellt om det blir regn vilket de tyska meteorologerna varnat för.

JRC-mästerskapet inför deltävlingen i Tyskland, 17-19 augusti
1) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 28 poäng
2) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, 24
3) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, 19
4) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, 14
07-08-14 Svårkört rally, tror Sandell
Patrik Sandell och Emil Axelsson är nöjda efter första dagens rekognosering på de tyska vägarna. De ser nu fram emot rallyt.
- "Det kommer bli ett mycket svårkört rally, men samtidigt väldigt rolit. Sträckorna är verkligen speciella" säger Patrik
07-08-14 Rolig och nyttig fakta och info om Rally Tyskland
* Det är 104 anmälda ekipage i det Tyska VM-rallyt, vilket är det största antalet anmälda i VM under den här säsongen.

* Bland bilarna är det sex som går på diesel, vilket är mycket vanligt i tysk Bilsport.

* Rallyt har sin bas i Tier, som är Tysklands äldsta stad.

* Det är många förändringar i årets rally i förhållande till i fjol, men det är mest när det gäller det runt omkring. Själva specialsträckorna är i stort de samma.

* Serviceplatsen är flyttad tillbaka till Tier Messepark, som sist användes 2002.

* Vid serviceplatsen ska det köras en spektakulär superspecialetapp, där fyra bilar startar tillsammans med 15 sekunders startintervall! Sträckan körs som SS17 på söndag.

*
Rally Tyskland är Sebastien Loebs rally. Citroën har vunnit rallyt sex gånger, en gång med Phillipe Bugalski och de fem andra med Loeb bakom ratten. Ingen annan förare har vunnit samma VM-rally fem gånge ri rad. Citroën ställer som vanligt upp med Loeb och Dani Solro.

* Rally Tyskland blir det första asfaltsrallyt för de nya Focus WRC07-bilarna. 1994 när det var EM-rally, fanns det Ford-bilar på de sex första platserna i rallyt.

* Även för Subaru blir det det första asfaltsrallyt med deras 2007-års verion av Impreza WRC, version 12B som den kallas.

* Stobart M-Sport Ford Rally Team ställer upp med tre bilar den här gången. Henning Solberg och Jari Matti Latvala är nominerade till VM för team, medans Matthew
Wilson kör en tredjebil.

* Francois Duval gör sin debut för OMV Kronos Citroën. Manfred Stohl ställer upp med en ny design på sin bil, inspirerat av en vinnartecknin i en teckningstävling som OMV har haft bland barn.

* MUnchi´s Ford Rally Team startar inte i Tyskland.

* Finska Toni Garedemeister startar med en Citroën Xsara WRC.

* Thomas Shie med Göran Bergsten i högerstolen och Andreas Mikkelsen startar med varsin Ford Focus WRC. Totalt är det 11 Focus WRC som startar.

* Patrik Sandell och Emil Axelsson startar som enda svenskar i JRC.

* Eyvind Brynildsen och hans franska kartläsare Denis Giraudet startar i GrN.

* Varje Deltagare får använda 43 cäck i rallyt, med shakedown inräknat. Det är sex däckbyten. Längsta distansen man måste köra på samma däck är 64,30 km och är SS1-SS3 och SS4-SS6.

* Det är 104 anmälda i rallyt

* Hela rallyt är 1.227,04 km långt.

* Rallyt har 19 specialsträckor som tillsammans mäter 356,27 km.

* Längsta sträckan är 30,55 km och är SS10 och SS14:

* Högsta punkten på rallyt är SS10 och SS14 som körs på 520 meters höjd

* Shakedown är 5,32 km lång och ligger 12 km väst om Tier.


* När Sebastien Loeb vann rallyt i fjol hade han en genomsnittshastighet på 101,13 km på specialsträckorna.
07-08-14 Tidsschema ADAC Rallye Deutschland
VM-Rallyt i Tyskland har dragit igång idag med rekognoseringen. Idag och imorgon rekas det för fullt i det tyska asfaltsrallyt och på torsdag är det shakedown. Fredag morgong kör sedan rallyt igång på allvar.

Deltävlingen i tydkland ingår även i JRC, där vi har Patrik Sandell och Emil Axelsson på startlinjen.

Rallyt består av totalt 19 specialsträckor som tillsammans mäter 356,27 km, räknar vi in transportsträckorna är det 1.227,04 km som körs.

Torsdag 16 augusti :
20:00 Startcermoni Porta Negra, Trier

Fredag 17 augusti
09:30 Start Trier Messepark
10:13 SS1 Ruwertal/Fell, 19,79 km
11:26 SS2 Grafschaft Veldenz, 23,04 km
12:09 SS3 Schönes Moselland, 21.47 km
13:59 Service A Trier Messepark (30 min)
15:17 SS4 Ruwertal / Fell, 19,79km
16:30 SS5 Grafschaft Veldenz, 23:04 km
17:13 SS6 Schönes Moselland, 21:47 km
18:46 Service B Trier Messepark (45 min)

Lördag 18 augusti
07:10 Service C Trier Messepark (10 min)
08:33 SS7 St Wendeler Land, 16,37 km
09:06 SS8 Bosenberg, 19,00 km
10:29 SS9 Erzweiler, 16,51 km
11:02 SS10 Arena Panzerplatte, 30,55 km
13:02 Service D Trier Messepark (30 min)
14:45 SS11 St Wendeler Land, 16.37 km
15:18 SS12 Bosenberg, 19,00 km
16:41 SS13 Erzweiler 16,51 km
17:14 SS14 Arena Panzerplatte, 30,55 km
18:47 Service E Trier Messepark (45 min)

Söndag 19 augusti
08:10 Service F Trier Messepark (10 min)
09:18 SS15 Dhrontal, 11,14 km
09:46 SS16 Moselwein, 18,08 km
11:11 SS17 SSS Circus Maximus Trier, 4,37 km
13:24 SS18 Dhrontal, 11,14 km
13:52 SS19 Moselwein, 18,08 km
15:00 Mål i Porta Nigra, Trier


<< Till startsidan