Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Argentina 28-30/3


Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Rally Argentina



08-04-01 Sandell och Peugeoten publikfavoriter i Argentina!
Det blev en tung och blöt helg för VM-förarna i Argentina. Rekordmånga ekipage fick bryta på de
svårkörda vägarna. Med mindre än tre sträckor kvar fick även det svenska Peugeot-teamet till slut kasta in handduken. De gick därmed miste om viktiga VM-poäng i PWRC-klassen. Innan dess hade de ändå hunnit plocka ett antal sträcksegrar, och dessutom blivit publikfavoriter.
08-03-30 Snopen sorti för Sandell i Argentina
Tunga regnmoln uppblandat med korta solglimtar. Så kan man sammanfatta Argentinas VM-rally för Patrik Sandell och Emil Axelsson. Tekniska problem varvades med sträcksegrar hela helgen. Och halvvägs in på söndagens första specialsträcka tvingades de parkera bilen och bryta.
- ”Vi märkte redan på första transporten i morse att vattentemperaturen gick upp. Så vi hoppade ur och såg att det läckte vatten ur kylaren. Vi försökte att fylla på vatten och körde en bit, men halvvägs in på sträckan var det bara att parkera bilen för att inte förstöra motorn” berättar Patrik Sandell.

Svenskarna behövde dock inte känna sig särskilt ensamma. Strax intill hade Petter Solberg tvingats parkera sin Subaru. Och hundra meter längre bort stod brodern Henning.
Överhuvudtaget satte Rally Argentina närmast ett rekord i manfall bland tävlingsekipagen. Flera av förarna beskrev förhållandena som de svåraste de upplevt under en VM-tävling, då flera dagars hällande regn gjort de normalt stygga grusvägarna ännu tuffare än vanligt. Det gick hårt åt materialet och orsakade många förarmisstag.
- ”Det är klart att det är tråkigt att vi tappade viktiga VM-poäng nu, men vi får ta med oss det som är positivt. Vi visade att Peugeoten är konkurrenskraftig och vi fick sätta en del riktigt bra tider, vilket är viktigt för kommande tävlingar” säger Patrik Sandell.
Vinnare i PWRC-klassen blev Andreas Aigner (Aus) före Sebastian Beltrán (Arg) och Jari Ketomaa (Fin). Nästa tävling är Greklands VM-rally 29/5-1/6.

08-03-30 Loeb vann igen i Argentina - Atkinson tvåa - Sandell bröt
Loeb kammade åter hem en VM-seger och gick därmed upp i ledning i VM. Hirvonen som mycket besviken tvingades bryta under fredagen, kunde konstatera att han blev femma och trots allt kammade hem en hel del VM-poäng.

Det såg ljust ut för Petter som såg ut att gå mot en säker andraplats. Men på dagens första sträcka stannade bilen pga elektronikfel. Även brodern Henning blev kvar på den sträckan (SS19).

Många förare hade problem och Wilson och Gardemeister var två andra som tvingades bryta idag.

Rally Argentina
1. Sebastien Loeb (F) 5:05:48.6
2. Chris Atkinson (Aus 5:08:21.8 +2:33.2
3. Dani Sordo (E) 5:09:53.3 +4:04.7
4. Konrad Rautenbach (Zw) 5:25:52.1 +20:03.5
5. Mikko Hirvonen (Fin) 5:31:03.9 +25:15.3
6. Federico Villagra (Ar) 5:33:30.6 +27:42.0
7. Gigi Galli (I) 5:33:40.4m +27:51.8
8. (15) Jari-Matti Latvala (Fin) 5:55:01.8 +49:13.2
9. (24) P-G Andersson (S) 6:18:21.5 +1:12:32.9
() Placeringen inom parantes är totalplaceringen i rallyt.

Mer info www.pgandersson.se där vi följer rallyt, sträcka för sträcka med förarkommentarerna

Tvingades bryta gjorde även Patrik Sandell och Emil Axelsson. På samma sträcka rapporterades det spruta vatten i starten och lite längre in på sträckan tvingades de stanna pga problem med kylaren. De låg inför sträckstarten på en sjunde plats i GrN.

08-03-30 Dramatik även för Sandell
Sandells bil sprutade vatten i starten på sträckan och dessvärre ser det ut som om även han är kvar inne på SS19.
08-03-30 Dramatik in i det sista Solbergs kvar på SS19
Dramatiken håller i sig in i det sista och på SS19 rapporterar man att Petter står kvar på sträckan pga problem med elektroniken. Även brodern Henning är kvar.

Vann gjorde Latvala, 8,2 före Sordo och 8,6 före Galli. P-G och Jonas är stabilt in på åttonde plats, bara 16,9 sekunder efter.

SS19, WRC
1. Sebastien Loeb (F) 4:48:25.1
2. Chris Atkinson (Aus 4:50:36.1 +2:11.0
3. Dani Sordo (E) 4:51:54.9 +3:29.8
4. Konrad Rautenbach (Zw) 5:07:04.3 +18:39.2
5. Mikko Hirvonen (Fin) 5:13:08.8 +24:43.7
6. Federico Villagra (Ar) 5:14:20.2 +25:55.1
7. Gigi Galli (I) 5:15:56.7 +27:31.6
8. Matthew Wilson (Gb) 5:22:19.9 +33:54.8
9. Jari-Matti Latvala (Fin) 5:37:29.2 +33:54.8
10. Toni Gardemeister (Fin) 5:39:13.8 +50:48.7
11. P-G Andersson (S) 5:59:30.4 +1:11:05.3

Mer info www.pgandersson.se där vi följer rallyt, sträcka för sträcka med förarkommentarerna

08-03-29 Sandell nöjd med dagen
Två sträcksegrar för Patrik Sandell under eftermiddagen och de har tagit in 32 sekunder på ledaren Aigner. De ligger kvar på sin sjundeplats.
- "Bra känsla i bilen" hälsar grabbarna

GrN efter SS17
1. Aigner, 03:51:52.7
2. Al-Attiyha, 03:52:45.3 +52.6
3. Beltran, 03:52:59.1 +1:06.4
4. Teiskonen, 03:54:02.6 +2:09.9
5. Nutahara, 03:54:55.0 +03:02.3
-
7. Sandell, 03:59:18.7 +9:16.0

08-03-29 Oturen fortsätter grina Andersönerna i ansiktet
Som om det inte varit nog med elände för P-G och Jonas Andersson i det här rallyt. Struligt innan det hela började och sen kom de inte ens till start.

På den 14:e sträckan, bara 3 km från mål small bakre hjulupphängningen av. De var då mitt på vägen i en hårnål och så långt från en avåkning man bara kan vara. Det var bara att parkera och åter bryta.

Mer info www.pgandersson.se där vi följt rallyt, sträcka för sträcka med förarkommentarerna
08-03-29 GrN SS13; Sandell nu sjua totalt
Patrik sandell har avancerat från 12:e till sjundeplats. När fyra sträckor är körda, ligger han och Emil Axelsson sjua.

Handbromsen är borta igen och det är dålig sikt. Bilen läcker in vatten efter gårdagens rullning.

Ligiato brutit och Aksakov får superrallytid. Sousa och Baccas tider saknas.

1. Aigner, 02:59:59.7
2. Beltran, 03:01:33.2 +01:33.5
3. Al-Attiyah, 03:02:03.1 +02:03.4
4. Nutahara, 03:02:35.4 +02:35.
5. Ketoma, 03:02:35.7 +02:36.
-
7. Sandell, 03:08:07.6 +09:57.9

08-03-29 SS13; Loeb i ledning - P-G kör stabilt
P-G och Jonas håller upp ett jämnt och högt tempo och P-G säger att det går bättre och bättre för varje sträcka.

Loeb kvar i ledning och Petter tvåa, Chris trea.

5 i topp på SS13
1. Chris Aktinson, 13:37,3
2. Petter Solberg, +3,3
3. Mikko Hirvonen, +3,5
4. Sebastian Loeb, +5,4
5. Gigi galli, +14,1
-
8. P-G Andersson, +30,1

SS13
1. Sebastien Loeb (F) 2:41:05.4
2. Petter Solberg (N) 2:42:37.8 +1:32.4
3. Chris Atkinson (Aus 2:42:41.9 +1:36.5
4. Gigi Galli (I) 2:43:52.2 +2:46.8
5. Dani Sordo (E) 2:43:54.9 +2:49.5
6. Matthew Wilson (Gb) 2:50:06.5 +9:01.1
7. Federico Villagra (Ar) 2:51:04.9 +9:59.5
8. Jari-Matti Latvala (Fin) 2:51:15.7 +10:10.3
9. Konrad Rautenbach (Zw) 2:55:42.3 +14:36.9
10. Toni Gardemeister (Fin) 3:05:05.2 +23:59.8
-
13. P-G Andersson (S) 3:26:57.6 +45:52.2

Mer info www.pgandersson.se där vi följer rallyt, sträcka för sträcka med förarkommentarerna

08-03-29 SS11: Loeb snabbast - P-G sjua
(14:02) Det fortsätter vara extremt svårkört i Argentina (förarkommentarer på www.pgandersson.se). Loeb vann sträckan, 4,4 sekunder före Petter och 7,8 före Atkinson. Latvala hade problem att komma till start, men lyckades efter mekande ta sig imål. Nu vet de inte om det tar sig till service.

P-G är nöjd, det känns bra, även om han inte våga attackera i halkan.
Latvala tog sig imål på sjunde bästa tid efter mycket försening och knuffade därmed ner P-G och Jonas till åttonde plats.

5 i topp på SS11
1. Sebastien Loeb, 9:10,0
2. Petter Solberg, +4,4
3. Chris Aktinson, +7,8
4. Dani Sordo, +9,3
5. Gigi Galli, +10,6
-
8. P-G Andersson, +20,9

SS11
1. Sebastien Loeb (F) 2:15:56.2
2. Petter Solberg (N) 2:17:24.0 +1:27.8
3. Chris Atkinson (Aus 2:17:33.1 +1:36.8
4. Gigi Galli (I) 2:18:05.5 +2:09.3
5. Dani Sordo (E) 2:18:19.0 +2:22.8
6. Matthew Wilson (Gb) 2:23:36.3 +7:40.1
7. Federico Villagra (Ar) 2:24:57.7 +9:01.5
8. Konrad Rautenbach (Zw) 2:28:26.8 +12:30.6
9. Toni Gardemeister (Fin) 2:34:22.6 +18:26.4
10. Mikko Hirvonen (Fin) 2:40:10.1 +24:13.9
-
13. P-G Andersson (S) 3:00:52.7 +44:56.5

Mer info på www.pgandersson.se där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
08-03-29 SS10: P-G med i leken igen! - Petter snabbast
(11:51) P-G och Jonas är med i leken igen och satte åttonde bästa tid på deras första sträcka i Argentina. Vann sträckan gjorde Petter som därmed även klättrade upp till en andraplats. Problem hade både Villagra och Gardemeister som tappade över två minuter respektive nästan fyra minuter.

Vann sträckan gjorde Petter Solberg, som var14,0 sekunder före Aktinson och 15,5 sekunder före Loeb.

5 i topp på SS10

1. Petter Solberg, 12:02,7
2. Chris Atkinson, +14,0
3. Sebastien Loeb, +15,5
4. Mikko Hirvonen, + 19,9
5. Jari-Matti Latvala, +21,3
-
8. P-G Andersson, +32,6

SS10 WRC
1. Sebastien Loeb (F) 2:06:46.2
2. Petter Solberg (N) 2:08:09.6 +1:23.4
3. Chris Atkinson (Aus 2:08:15.3 +1:29.1
4. Gigi Galli (I) 2:08:44.9 +1:58.7
5. Dani Sordo (E) 2:08:59.7 +2:13.5
6. Matthew Wilson (Gb) 2:13:45.6 +6:59.4
7. Federico Villagra (Ar) 2:15:14.5 +8:28.3
8. Jari-Matti Latvala (Fin) 2:16:19.5 +9:33.3
9. Konrad Rautenbach (Zw) 2:18:26.9 +11:40.7
10. Toni Gardemeister (Fin) 2:23:42.8 +16:56.6
-
13. P-G Andersson (S) 2:51:21.8 +44:35.6

Jag kommer inte att ha sträcka för sträcka rapportering här, eftersom jag tyvärr har 40-grader i feber och har så haft sedan i torsdags och bra orkar med en hemsida. Däremot kommer det att sammanfattas lite då och då!

Sträcka för sträckarapportering kommer det därmed att vara som vanligt på P-G´s hemsida. Och där kommer även förarkommentarerna att ligga.

Rekommenderar er att gå till: www.pgandersson.se
08-03-29 Upp och ner för Sandell
På första sträckan försvann handbromsen. På andra gick kopplingen sönder. Och på tredje sträckan var det servostyrkningen som tackade för sig. Det blev en tung inledning på Argentinas VM-rally för det svenska Peugeot-teamet. Men det fanns även ljusglimtar.
När Patrik Sandell och Emil Axelsson äntligen fick åka till servicen efter fjärde sträckan låg de på 13 plats i PWRC-klassen, med över 5 minuter upp till täten.
- ”Nej det var ingen höjdarmorgon för oss. Det mesta gick fel kändes det som. Men mekanikerna gjorde ett kanonjobb på servicen och fixade alla problemen. När vi gav oss ut igen kunde vi hitta rytmen och hade riktigt roligt i bilen” säger Emil Axelsson.
Det syntes på resultatet också och killarna visade genast att det är i toppen de hör hemma. Två sträcksegrar och en andraplats på de följande sträckorna innebar att de snabbt började klättra i resultatlistan.
- ”Efter en så strulig morgon var det skönt att få sätta några bra tider och visa vad bilen har kapacitet till” säger Patrik Sandell.
Men säg den glädje som varar för evigt. På åttonde specialsträckan råkade de ut för en långsam rullning i en hårnål. Vindrutan sprack och gjorde att de knappt såg vägen framför sig. Ett tilltag som kostade dem 4 minuter.

När andra dagen inleds vid lunchtid, svensk tid, ligger svenskarna på 12:e plats, 9,48 min efter ledande Andreas Aigner.
- ”Nu är det en ny dag. Bilen är fixad och känns bra, och själv är jag heltaggad. Så nu kör vi!” säger Patrik Sandell.
08-03-28 SS9; Aktinson vann på Corobastadion
(23:11) Sista sträckan gick på Corobastadion och där var det Atkinson som kammade hem segern. Han var 0,3 sekunder före Petter och 1,3 sekunder före Latvala. Av dagens startande är det i nuläget 12 förare som har brytit, men som står på Superrallylistan med möjlighet att starta om imorgon igen. P-G och Jonas kommer som bekant till start, båda taggade till tusan:
- "Blir hårdladd imorgon!!!!!!" är P-G´s kommentar inför morgondagen. Han och Jonas startar om med ett strafftilläg på hela 44:18,6 efter att ha missat alla dagens sträckor pga en trasig map-sensor.

Ett minst sagt svårkört och kaotiskt rally har det varit. Med dimma, hala vägar och stenigt. Hirvonen ledde rallyt med hela 50,8 sekunder inför femte sträckan. En ledning han kapade åt sig redan på första sträckan då Loeb hade problem och snurrade. Men på den femte sträckan slog han i en sten och for av vägen. På samma sträcka tvingades även Henning Solberg bryta, efter att ha legat på en åttonde plats.

Bland det svåraste säger förarna dimman har varit:
- "Tro mig, det var mycket, mycket svårt. Jag har aldrig kört under så här svåra förhållanden förut" sa Galli efter målgången på en av sträckorna.

På SS9
1. Atkinson 1:39,4
2. Petter, +0,3
3. Latvala +1,3
4. Loeb, +1,6
5. Galli, +1,8

10 i topp SS9
1. Sebastien Loeb (F), 1:54:28.0
2. Chris Atkinson (Aus), 1:55:58.6 +1:30.6
3. Petter Solberg (N), 1:56:06.9 +1:38,9
4. Gigi Galli (I), 1:56:15.7 +1:47,7
5. Dani Sordo (E), 1:56:34.9 +2:06,9
6. Federico Villagra (Ar), 1:59:16.3 +4:48,3
7. Matthew Wilson (Gb), 1:59:16.3 +6:18,3
8. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:03:55.5 +9:27,5
9. Konrad Rautenbach (Zw), 2:04:59.8 +10:31,8
10. Toni Gardemeister (Fin), 2:09:16.2 +14:48,2 (superrallytid)
-
14. P-G Andersson (S), 2:38:46.6 +44:18.6 (Superrallytid)


08-03-28 SS8 GrN; Upp och ner för Sandell med sträcksegrar och lätt rullning
(22:49) Det har gått upp och ner för Patrik Sandell och Emil Axelsson i dagens rally. 2 sträcksegrar, 1 andraplats och en lättare rullning på SS8 är resultatet på eftermiddagens sträckor. Framrutan blev skadad vid rullningen så Patrik såg nästan ingenting.

5 i topp GrN efter SS8
1. Aigner, 02:04:58.9
2. Ligato, 02:06:35.0 +1:36,1
3. Beltran, 02:06:45.0 +1:46,1
4. Nutahara, 02:07:07.4 +:08,5
5. Al-Attiyah, 02:07:41.0 +2:42,1
-
12. Sandell, 02:13:02.3 +9:43,4

08-03-28 SS8; Latvala igen
(21:46) Latvala tog hem sista sträcksegern i "skogen" idag. Det återstår bara en superspeical av dagens rally som skördat många offer. Rallyt har varit svårkört på hala, steniga vägar. Men speciellt svårt har det varit med dimman. Hela 10 ekipage står på superrallylistan så här långt. Vi kan även konstatera att P-G och Jonas inte ens kom till start pga problem med en trasig map-sensor.

Latvala vann sträckan, 2,7 sekunder före Loeb och 3,0 före Galli. Sordo tappade 30,3 sekunder och rasade ner till femteplats.

Gardemeister slog i en sten på sträckan och blev kvar i ett dike.

På SS8
1. Latvala, 17:02,3
2. Loeb, 2,7
3. Galli, +3,0
4. Petter, +5,8
5. Sordo +30,3

10 i topp SS8
1. Sebastien Loeb (F), 1:54:19.2
2. Chris Atkinson (Aus), 1:54:19.2 +1:32,2
3. Petter Solberg (N), 1:54:27.2 +9:27,8
4. Gigi Galli (I), 1:54:34.5 +1:47,5
5. Dani Sordo (E), 1:54:52.1 +2:05,1
6. Federico Villagra (Ar), 1:57:32.5 +4:45,5
7. Matthew Wilson (Gb), 1:59:01.7 +6:14,7
8. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:02:14.8 +9:27,8
9. Konrad Rautenbach (Zw), 2:03:10.5 +10:23,5
10. Andreas Aigner (A), 2:04:58.9 +12:11,9

08-03-28 SS7; Galli snabbast
(20:35) Gigi Galli vann dagens sjunde sträcka och var 0,4 sekunder före Atkinson och 1,1 sekunder före Latvala.

Galli har fått 20 sekunder i tidstillägg för sen ankomst till SS4.

Förarkommentarer:
-"Det kommer att bli ett tufft rally för oss. Jag ska försöka köra som nu, utan misstag. Förhållandena i morse var väldigt svåra" Latvala.
- "Det är torrt nu och tar väldigt hårt på däcken. Mycket dimma. Vi får se.." Loeb.
- "Det gick bra, men vi hade inte tid att byta däck och sträckan var för hård för dem" Galli.


På SS7
1. Galli, 6:33,5
2. Atkinson,+0,4
3. Latvala, +1,1
4. Sordo, +1,2
5. Loeb, +2,1

WRC 10 i topp SS7
1. Sebastien Loeb (F), 1:35:42.0
2. Chris Atkinson (Aus), 1:36:33.0 +51,0
3. Petter Solberg (N), 1:37:19.1 +1:37,1
4. Dani Sordo (E), 01:37:19.5 + 1:37,5
5. Gigi Galli (I), 1:37:14.9 +1:52,9
6. Federico Villagra (Ar), 1:39:39.4 +3:57,4
7. Toni Gardemeister (Fin), 01:40:34.5 +4:52,5
8. Matthew Wilson (Gb), 1:40:44.6 +5:02,6
9. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:45:12.5 +9:30,5
10. Luis Perez Companc,
08-03-28 SS6; Latvala sträcksnabbst igen
(20:18) Det blir åter Latvala som är snabbast och slår tvåan Galli med 0,9 sekunder och trean Aktinson med 5,9 sekunder.

På SS6
1. Latvala, 17:23,1
2. Galli, +0,9
3. Atkinson, +5,9
4. Sordo, +6,0
5. Loeb, +7,1

WRC 10 i topp SS6
1. Sebastien Loeb (F), 1:29:06.4
2. Chris Atkinson (Aus), 1:29:59.1 +52,7
3. Petter Solberg (N), 1:30:39.9 +1:33,5
4. Dani Sordo (E), 1:30:44.8 +1:38,7
5. Gigi Galli (I), 1:30:55.7 +1:49,3
6. Federico Villagra (Ar), 1:32:57.4 +3:51,0
7. Toni Gardemeister (Fin), 1:33:49.6 +4:43,2
8. Matthew Wilson (Gb), 1:33:58.5 +5:32.5
9. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:38:37.9
10. Luis Perez Companc, 1:34:38.9 +5:32,5

08-03-28 SS5: Hirvonen och Henning kvar på sträckan
(19:11) Tyvärr verkar det som om Mikko Hirvonen är kvar på sträckan. Båda har slagit i en sten och har skadat styrningen/hjulupphängningen.

Därmed är Loeb den som kliver upp i ledning. Loeb vann också sträckan och var 10,5 sekunder före Galli och 11,7 före Atkinson.

Förarkommentarer:
- "Det är svåra förhållanden, men jag är inte glad att leda på det här sättet. Jag vill köra om det och lider med Hirvonen" Loeb

På SS5
1. Loeb, 14:51,3
2. Galli, +10,5
3. Atkinson, +11,7
4. Petter, +13,7
5. Latvala +16,9

WRC 10 i topp SS5
1. Sebastien Loeb (F), 1:11:36.2
2. Chris Atkinson (Aus), 1:12:30.9 +54,7
3. Petter Solberg (N), 1:13:03.0 +1:26,8
4. Dani Sordo (E), 1:13:15.7 +1:35,5
5. Gigi Galli (I), 1:13:31.7 +1:55,5
6. Federico Villagra (Ar), 1:15:09.7 +3:33,5
7. Toni Gardemeister (Fin), 1:15:44.9 +4:23,4
8. Matthew Wilson (Gb), 1:15:59.6 +4:23,4
9. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:21:14.8 +9:38,6
10. P-G Andersson, 1:36:08.2 +24:32,0

08-03-28 Omstart för 2xAndersson
(17:30) Det blir dessbättre omstart för P-G och Jonas i morgondagens rally i Argentina. Problemet är fixat och var en trasig map-sensor.

Mer info www.pgandersson.se Där kan du även se P-G och Jonas blogga från rallyt
08-03-28 Stora problem för Sandell
(15:39) Patrik Sandell och Emil axelsson har varit utan handbroms, koppling och styrservo under dagens första fyra sträckor. De försöker nu ta sig till service som är ca 10 mil bort. De ligger på en 13:e plats, drygt fem minuter efter ledande Aigner i GrN-VM.

GrN-VM efter SS5
1. Aigner, 01:03:13.9
2. Ligiato, 01:03:41.2 +27,3
3. Nutahara, 01:04:34.6 +1:20,7
4. Beltran, 01:04:49.5 +1:35,6
5. Al-Attiaya, 01:05:13.6 +1:59,7
-
13. Sandell, 01:09:01.1 +5:47.2
08-03-28 SS4; Hirvonen vann tredje sträckan
(14:44) Mikko Hirvonen vann tredje sträcksegern i dag. Tvåa på sträckan blev Sordo, 0,6 efter och trea Henning, 1,6 sekunder efter.

Förarkommentarer:
- "Tro mig, det var mycket, mycket svårt. Jag har aldrig kört under så här svåra förhållanden förut" Galli
- "Vi kämpar på" säger Petter. "Tyvärr har vi fått tillbaka lite av det gamla problemet, men inte mycket"
- "Vi har problem i dimman. Folk säger, försök och försök, men jag gör ju det" skrattar Henning frustrerat
- "Go, go, go" är Mathew Wilsons strategi.

På SS4
1. Hirvonen, 6:38.3
2. Sordo, +0,6
3. Henning, +1,6
4. Loeb, +2,3
5. Petter, +4,6

10 i topp SS4
1. Mikko Hirvonen (Fin), 55:54.1
2. Sebastien Loeb (F), 56:44.9 +50,8
3. Chris Atkinson (Aus), 57:27.9 +1:33,8
4. Petter Solberg (N), 57:58.0 +2:03,8
5. Gigi Galli (I), 58:09.9 +2:03,9
6. Dani Sordo (E), 58:13.1 +2:19,0
7. Federico Villagra (Ar), 59:39.9 +3:45,8
8. Henning Solberg (N), 59:45.7 +3:51,6
9. Toni Gardemeister (Fin), 1:00:12.4 +4:18,3
10. Matthew Wilson (Gb), 1:00:28.0 +4:33,9
08-03-28 SS3: Latvala snabbast
Latvala var på gång igen efter att ha rullat på förra sträckan. Han vann och var 3 sekunder före Loeb och 6,5 före trean Latvala.

Henning fick sjunde bästa tid, 11,0 sekunder efter Latvala och gick därmed förbi Gardemeister och upp på åttonde plats.

På SS3

1. Latvala. 17:39.7
2. Loeb, +3,0
3. Galli, +6,5
4. Hirvonen, +7,2
5. Sordo, +8,0

10 i topp SS3
1. Mikko Hirvonen (Fin), 49:15.8
2. Sebastien Loeb (F), 50:04.3 +48,5
3. Chris Atkinson (Aus), 50:43.8 +1:28,0
4. Petter Solberg (N), 51:15.1 +1:59,3
5. Gigi Galli (I), 51:26.4 +2:10,6
6. Dani Sordo (E), 51:34.2 +2:18,4
7. Federico Villagra (Ar), 52:51.8 +3:36,0
8. Henning Solberg (N), 53:05.8 +3:50,0
9. Toni Gardemeister (Fin), 53:19.1 +4:06,3
10. Matthew Wilson (Gb), 53:38.0 +4:22,2


08-03-28 SS2: Tätare på sträckan - Hirvonen åter först, Latvala rullade
Den andra sträckan var det inte lika stor sekundmarginal på som under den första. Åter var det Mikko Hirvonen so m var snabbast och han slog Loeb med 2,0 sekunder och Atkinsson med 11,6 sekunder.

Latvala hade stora problem på sträckan och tappade 9:06,6 minuter till Hirvonen.

Förarkommentarer:
- "Vi hade stora problem med däcken på första sträckan och snurrade där" sa Loeb "dessutom är det stora problem med dimman"
- "Vi slog i och rullade på sträckan. Bilen blev inte så skadad och som tur var fanns det publik som kunde hjälpa oss tillbaka på vägen igen" sa Latvala
-"Väldigt svåra förhållanden. Första sträckan såg man ingenting och det var verkligen svårt" Gigi Galli. "men det är ett långt rally"
- "Helt otroligt. Vi fick motorstopp två gånger på första sträckan. Man ser inte vägen, det är verkligen svårt" Matthew Wilson


På SS2
1. Hirvonen, 14:59,6
2. Loeb, +2,0
3. Atkinson, +11,6
4. Petter, +13,6
5. Galli, +36,0

10 i topp SS2
1. Mikko Hirvonen (Fin), 31:28,9
2. Sebastien Loeb (F), 32:21,6 +52,7
3. Chris Atkinson (Aus), 32:55,3 +1:26,4
4. Petter Solberg (N), 33:16,3 +1:47,4
5. Gigi Galli (I), 33:40,2 +2:11,3
6. Dani Sordo (E), 33:46,5 +2:17,6
7. Federico Villagra (Ar) , 34:53.2 +3:24,3
8. Toni Gardemeister (Fin), 35:08,1 +3:39,2
9. Henning Solberg (N), 35:15,1 +3:46,2
10. Matthew Wilson (Gb), 35:22,4 +3:53,5
08-03-28 Dubbelt finskt i topp efter SS1
Mikko Hirvonen gick ut först på den mycket svårkörda första sträckan. Regnet har gjort den såphal, men Hirvonen fick lite bättre förhållanden när han gick ut först.

Han var snabbast, 48,1 sekund före Latvala och 50,7 sekunder före Loeb.

10 i topp SS1
1. Mikko Hirvonen (Fin), 16:29.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 17:17.4 +48.1
3. Sebastien Loeb (F), 17:20.0 +50.7
4. Chris Atkinson (Aus), 17:44.1 +1:14,8
5. Petter Solberg (N), 18:03.1 +1:33,8
6. Gigi Galli (I), 18:04.6 +1:35,3
7. Dani Sordo (E), 18:09.1 +1:39,8
8. Federico Villagra (Ar) , 18:27.2 +1:57,9
9. Toni Gardemeister (Fin), 18:27.8 +1:58,5
10. Matthew Wilson (Gb), 18:57.5 +2:28,2
11. Henning Solberg (N), 19:10.4 +2:41,1

08-03-28 Färdigkört för P-G idag innan de ens startade
Det blev tyvärr inte ens start på första sträckan för P-G och Jonas Andersson idag. De står parkerade nån km innan starten på första sträckan.
- "Motorn går, men när vi varvar så dör den. Troligtvis är det något elektronikfel" rapporterade Jonas.

Nu väntar de på att bärgas tillbaka till servicen.
Mer info www.pgandersson.se Där kan du även se P-G och Jonas blogga från rallyt
08-03-28 P-G tappade tid, innan start
P-G och Jonas inleder rallyt med ett 30 sekunders tidstillägg, efter ett kopplingsras.
Mer info www.pgandersson.se
08-03-28 Lyckad shakedown för Patrik och Emil
Torsdagens Shakedown inför Argentinas VM-rally kördes i hällande regn. Det gjorde att underlaget skiftade rejält på sträckan och bitvis var det riktigt halt. Men Patrik Sandell och Emil Axelsson hittade snabbt en bra känsla i sin Peugeot Super 2000 och nöjde sig med att åka två vändor.
"Vägarna är lite sämre än vad vi mindes dem från förra gången vi var här. Till och från är de riktigt stygga, men det är lika för alla och vi tror dessutom att de passar bilen bra" säger Patrik Sandell.
Rally är stort i Argentina. Och VM-rally är extra stort. När VM-cirkusen i helgen kommer på besök räcker det inte med lite regn för att hålla argentinarna borta. 1,7 miljoner åskådare räknar man med. Torsdagkvällens cermoniella start i Cordoba var en bitvis kaotisk upplevelse för svenskarna.
"Det är sjukt mycket folk. Ett hav av människor som försöker komma nära och ta på bilen när vi ska över rampen. Det är en fantastisk upplevelse" säger Patrik.
Nu vid lunchtid svensk tid ger sig svenskarna ut på helgens första specialsträcka. Prognosen för helgen är: mer regn
08-03-27 P-G på poängjakt i Argentina
I Mexiko låg Per-Gunnar Andersson på sjätte plats när han tvingades bryta. Nu har rally-VM 2008 kommit till Argentina och där hoppas P-G få vara med samtliga tävlingsdagar.
– Planen är att ta vid där vi var i Mexiko, säger han inför årets fjärde VM-deltävling.

P-G Anderssons jobb som fabriksförare för Suzuki började med succé i Monte Carlo-rallyt. I sin första deltävling i värstingklassen tog han märkets SX4 WRC till åttonde plats.
Två tävlingar senare står värmlänningen fortfarande kvar på en poäng i förar-VM. I såväl Sverige som i Mexiko har han tvingats ge upp med motorbekymmer.
I Argentina kommer såväl P-G som hans stallkompis, finländaren Toni Gardemeister, att köra med nya, vidareutvecklade motorer. Förhoppningsvis ska de hålla hela vägen.
– Våra förares prioritering i Argentina är att ta sig i mål. De behöver göra det för att vi ska lära oss mer om bilen och vad som krävs för att nå framgångar med den på toppnivå, säger stallchefen Nobuhiro "Monster" Tajima.
– Om P-G och Toni även kan ta VM-poäng är det en välkommen bonus, tillägger han.
P-G har bara varit i Argentina en gång tidigare i karriären, 2005. Därför vet han vad som väntar honom.
– Underlaget är speciellt och det gäller för oss att försöka anpassa bilen till det så fort som möjligt. En annan utmaning blir att inte hamna i diket med tanke på att vägarna är snabba och bitvis halkiga, säger värmlänningen.
P-G och kartläsaren Jonas Andersson är inte det enda svenska ekipaget i tävlingen. Till start kommer även Patrik Sandell och Emil Axelsson. Duon kör Grupp N-VM (PWRC) och ligger trea i mästerskapet efter en överraskande stark insats i sin Peugeot 207 S2000 i Svenska Rallyt.
Inför starten i Argentina har teamet bland annat mappat om motorn för hög höjd. Vissa sträckor går på 2000 meters höjd.
Sveriges Television sänder ett sammandrag från VM-rallyt i Argentina i SvT 1 med start kl 23.20 på söndag kväll. Missa inte det.

08-03-27 P-G nöjd trots att stormen "kraschade" och försenade dem...
Det är färdigrekat och färdigkört med shakedown för WRC-bilarna i Argentina. För P-G och Jonas del avslutades dagen med en lätt krock, när en turist backade på vägen när de kom på näst sista sträckan under reken. För att undvika en klockren krock, väjde P-G mot en stenmur.
- "Jag körde bara i runt 50 km/timmen så det var aldrig någon fara" sa P-G.

I natt kom det in en storm och i morse möttes P-G och Jonas av en "kraschad" bil. Tältet hade vält av stormen och slagit sönder tak och framruta. Med en timmes försening kom de ut på shakedown och hann med tre vändor. Som om inte det vore nog, började det hällregna precis som svenskarna fick ordning på bilen. Förarnas tider blev sämre ju mer dagen gick, men P-G är ändå nöjd:
- "Jämför vi tiderna med tiderna de andra hade på samma vändor, var vi tex tre sekunder före Galli och fem-sex seundder före Gardemeister, så det kändes bra".

På tredje vändan höll de på att få till en kanontid, men då small hydralpumpen sönder och därmed tappade de styrningen. Bilen känns annars bra och Suzuki tror sig ha rett ut problemet med motorerna som inte höll under Svenska- och Mexicorallyt.

Mer info på www.P-Gandersson.se
08-03-25 Peugeot Sport Sverige redo för Argentinas VM-rally
Det har varit bråda dagar senaste tiden i småländska Stockaryd där Peugeot Sport Sverige håller till. Efter succédebuten i Svenska Rallyt där teamets förarduo Patrik Sandell och Emil Axelsson rattade teamets Peugeot Super 2000-bil till en tredjeplats i PWRC-klassen, hade man bara en dryg vecka på sig att göra sig redo för nästa tävling. Från svenskt snöslask till dammiga grusvägar i det argentinska VM-rallyt.

Redan på måndagen direkt efter Svenska Rallyt monterades motorn ur och skickades ner till Frankrike. Medan motorn gicks igenom och uppdaterades till den senaste specifikationen gick det svenska teamet igenom och renoverade upp bilen. Ett arbete som visade sig vara större än vad de först räknat med.
”Bilen hade tagit rätt rejält med stryk Både beroende på att Patrik och Emil hade kört så bra och hållit ett högt tempo, men framförallt för att det var så dåliga vintervägar under Svenska Rallyt. Så det har varigt några riktigt tuffa dygn” berättar teamchefen Gert Blomquist.

Mattias Aronsson, som är tekniskt ansvarig för bilen, har tillsammans med de andra mekarna i princip jobbat dygnet runt för att hinna få bilen klar innan det var dags att lasta containern till Argentina.
Nu är hela teamet på plats i Villa Carlos Paz där rallyt går av stapeln. De senaste dagarna har gått åt till uppackning och att göra de inställningar man inte hann med innan avfärden från Sverige. Inte minst då att mappa om motorn för höghöjd, eftersom vissa sträckor går uppåt 2000 meters höjd.
- ”Det är en viktig bit. Eftersom Super 2000-bilen är så ny är det ingen som kört med den här bilen på höga höjder tidigare. Men fransmännen var i Spanien och körde på hög höjd i förra veckan, och nu har vi fått inställningarna från dem som vi håller på att prova” berättar Gert Blomquist.

Tisdag och onsdag är det rekognoscering av specialsträckorna. Rallyt startar torsdag kväll, lokal tid, och avslutas på söndag. 23 Ekipage är anmälda i PWRC-klassen. Den cermoniella starten sker på torsdagen mitt inne i Cordoba Centrum, 40 km ifrån Villa Carloz Paz.
08-03-25 Peugeot Sport Sverige redo för Argentinas VM-rally!
Det har varit bråda dagar senaste tiden i småländska Stockaryd där Peugeot Sport Sverige håller till. Efter succédebuten i Svenska Rallyt där teamets förarduo Patrik Sandell och Emil Axelsson rattade teamets Peugeot Super 2000-bil till en tredjeplats i PWRC-klassen, hade man bara en dryg vecka på sig att göra sig redo för nästa tävling. Från svenskt snöslask till dammiga grusvägar i det argentinska VM-rallyt.

Nu är hela teamet på plats i Villa Carlos Paz där rallyt går av stapeln.
08-03-25 Tidsschema Rally Argentina
Rally Argentina är i full gång, vad gäller rekognosering. Två svenska ekipage finns på plats där P-G och Jonas Andersson försvarar svenska färgerna i WRC-klassen och Patrik Sandell och Emil Axelsson i GrN.

Totalt är rallyt 1.617,45 km långt och räknar vi bara de 21 specialsträckorna är det 347,19 km som tävlingen avgörs på.

Tidsschema (svensk tid)
Fredag 28/3

11:45 SS1 La Cumbre - Agua de Oro 1 18,70 km
12:41 SS2 Ascochinga - La Cumbre 1 23,28 km
13:44 SS3 Capilla del Monte - San Marcos 1 22,95 km
14:16 SS4 San Marcos - Charbonier 1 9,61 km
Service A
18:26 SS5 La Cumbre - Agua de Oro 2 18,70 km
19:29 SS6 Capilla del Monte - San Marcos 2 22.95 km
20:01 SS7 San Marcos - Charbonier 2 9,61 km
21:04 SS8 La Cumbre - Agua de Oro 2 18,70km
22:45 SS9 Estadio Coroba 1 1,78 km
Service B

Lördag 29/3
Service C
12:05 SS10 Santa Monica - Amboy 1 22,17 km
12:57 SS11 Villa del Dique - Las Bajadas 1 16,41 km
13:35 SS12 San Augustin - Villa General Belagrano 16,31 km
14:20 SS13 Santa Rosa - San Agustin 1 21,41 km
Service D
18:25 SS14 Santa Monica - Amboy 2 22,17 km
19:17 SS15 Villa del Dique - Las Bajadas 2 16,41km
19:55 SS16 San Augustin - Villa General Belagrano 16,31 km
20:40 SS17 Santa Rosa - San Agustin 2 21,41 km
22:45 SS18 Estadio Coroba 2 1,78 km
Service E

Söndag 30/3
Service F
14:13 SS19 Mina Clavero - Guilio Cesare 24,70 km
15:05 SS20 El Condor - Copina 15,99 km
16:50 SS21 Estadio Coroba 1,98 km
Service G
17:10 Målgång



<< Till startsidan