08-12-07 Bronset blev till
sand för Sandell och Peugeot
Det var upplagt för dramatik på sista sträckan av Rally
Wales GB. Patrik Sandell och Emil Axelsson låg tvåa i PWRC-klassen
med sin Peugeot 207 Super 2000. De hade elva sekunder upp till ledande landsmannen
Patrik Flodin. Dessutom behövde de mer eller mindre bara komma i mål
för att ta bronset i världsmästerskapet. Men ödet ville
annorlunda.
Allt började som det skulle. Sandell var snabbare än Flodin vid
den första tidskontrollen på sträckan. Men fem kilometer
in på sträckan tog det roliga slut. De råkade ut för
ett motorras och det blev tvärstopp. Det innebar inte bara att de fick
ge upp kampen om segern i Wales. Det innebar också att en mer eller
mindre klar bronspeng i världsmästerskapet nu istället gick
till finländaren Jari Ketomaa.
- Vi har haft en kanonhelg som gått exakt enligt planerna. Vi var
snabba och vann tid på exakt de sträckor vi räknat med.
Nu låg vi elva sekunder efter Flodin på sista sträckan,
som vi bara skulle ta. Men så gick det som det gick.. Det har ändå
varit en otroligt kul fajt med Flodin, och det är bara att gratulera
honom till segern, säger Patrik Sandell.
Gert Blomqvist är teamchef för Peugeot Sport Sverige:
- Ja det var riktigt snöpligt, när allt gått så kanonbra.
Allt har verkligen stämt hundra hela helgen: taktiken, bilen, och killarnas
körning
Både de och hela teamet hade varit värda ett
bättre avslut, men sån är ju sporten, säger Gert Blomqvist.
Trots den uteblivna medaljen kan inte Patrik Sandell vara allt för
besviken när han summerar helgen och PWRC-säsongen tillsammans
med Peugeot Sport.
- Det har känts klockrent att få vara med i den här satsningen,
och jag tycker att vi bevisat att Peugeot har gjort rätt som satsat
på att tävla med Super 2000-bilen. Trots att vi varit först
ut i världen att köra VM med en Super 2000-bil så har vi
varit med och slagits där uppe i toppen. Och det känns verkligen
som att de här bilarna är framtiden, med tanke på responsen
vi fått både från publik och media världen över,
säger Patrik Sandell.
I och med svenskarnas sorti övertogs andraplatsen av österrikaren
Andreas Aigner, som därigenom också blev världsmästare
före finländaren Juho Hänninen
Production World Rally Championship (PWRC), slutställning:
1. Andreas Aigner 38
2. Juho Hänninen 36
3. Jari Ketomaa 28
4. Patrik Sandell 22
5. Martin Prokop 17
6. Martin Rauam 15
7. Fumio Nutahara 15
8. Armindo Arauj 14
08-12-07 Loeb debutvann
- P-G femma
Sebastien Loeb, vann efter sekundstrid med Latvala årets sista VM
och vann därmed för första gången Englands VM-deltälving.
På näst sista sträckan gick Loeb förbi finländaren,
men fick då ett tidstillägg på 10 sekunder och låg
bakom Latvala inför sista sträckan. Efter att ha vunnit den med
4 sekunder, gick han för första gången upp i ledning, vilket
betydde seger.
Hirvonen slutade på en åttonadeplats och blev därmed unik.
Som första VM-förare någonsin att lyckas plocka poäng
i alla deltävlingar.
P-G och Jonas slutade efter en mycket stabil insats för andra gången
i rad, på en femteplats.
Mer info på
www.pgandersson.se
där vi följt WRC-förarna sträcka för sträcka
med förarkommentarer.
Rally
Wales GB |
1. |
Sebastien Loeb (F) |
2:43:09.6
|
|
2. |
Jari-Matti Latvala (Fin) |
2:43:22.3 |
+2,7 |
3 |
Dani Sordo (E) |
2:44:30.2
|
+1:10.6 |
4. |
Petter Solberg (N) |
2:45:09.2
|
+1:49.6 |
5. |
P-G Andersson |
2:47:13.7
|
+3:54.1 |
6. |
Francois Duval (B) |
2:48:17.4
|
+4:57.8 |
7. |
Toni Gardemeister (Fin)
|
2:48:34.6 |
+5:15.0 |
8. |
Mikko Hirvonen (Fin) |
2:48:48.4
|
+5:28.8 |
9. |
Matthew Wilson (GB) |
2:51:23.5 |
+8:03.9 |
10. |
Barry Clark (GB) |
2:53:02.7
|
+9:43.1 |
|
|
|
|
08-12-07 Flodin vinner Wales Rally GB och ger
därmed Subaru succéseger
Patrik Flodin och Göran Bergsten gör en mycket stark insats i
den sista deltävlingen i årets VM-rally i GrN. Aldrig förut
har en Subaru N14 stått överst på pallen i VM-sammanhang,
men svenskarna gör tillsammans med det ryska rallyteamet URT (Uspenskiy
Rally Tecnica) en mycket stark insats!
Efter ett näst intill felfritt rally bärgar dem hem det första
guldet för Subaru i VM i år. Bilen har i det närmaste fungerat
felfritt och så även bilens ekipage. Rallyt har varit ett mycket
svårkört rally, där endast 10 av de 25 startande ekipagen
lyckades ta sig imål. Det annars så regniga Wales, bjöd
den här gången även på kyla. Sträckorna har varit
en blanding av ishalka och lervälling. Enbart sommardäck har tillåtits,
vilket bitvis har gjort förhållandena livsfarliga.
- "Ibland är vägarna jättefina och torra och det ser
fint ut. Men så i en kurva visar det sig vara fruset och man glider
ut" berättar Patrik.
Inför lördagens sträckor har de haft ledningen i rallyt och
inför dagens fyra avgörande sträckor ledde de med 18,4 sekunder
gentemot tvåan och landsmannen Patrik Sandell. På dagens första
sträcka tog de i och ökade sin ledning till 32,7 sekunder. Sedan
fick de mekaniska problem och tappade över trettio sekunder, vilket
innebar att inför de två sista sträckorna endast ledde med
en sekund!
Bilen fixades på service och på näst sista sträckan
vann Patrik och Göran igen och hade inför sista sträckan
en ledning med 11,2 sekunder. De tog i allt vad de kunde, även på
sista sträckan, för att utöka sin ledning ytterligare. Något
de inte hade behövt gjort, eftersom Patrik Sandell tvingats bryta på
sträckan och därmed var segern ett faktum.
- "Så otroligt skönt" jublar Patrik efter sin seger
"Jag är så otroligt glad för den här segern. Framförallt
vill jag tacka URT-Teamet och Japanska Tein som gav mig den här chansen.
Det här teamet har vekrligen varit proffsigt och bilen har gungerat
så otroligt bra".
Glad var även STI-chefen George Donaldson som i rallyradion höjde
Patrik till skyarna för sin insats i Subarun:
- "Patrik Flodin, finns inget att tillägga. Han är en absolut
stjärna" avslutar han radiointervjun.
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.
GrN Wales Rally GB
1. Patrik Flodin
2. Andreas Aigner 2:57:43. +1:42.1
3. Guy Wilks 2:57:59.0 +2:07.7
4. Jari Ketomaa 3:00:48.2 +4:46.9
5 Jaromir Tarabus 3:08:18.6 +12:17.3
08-12-06
Svenskduell om PWRC-segern i Wales
PWRC-finalen i det brittiska VM-rallyt ser ut att arta sig till en svenskduell.
Inför sista dagen av Rally Wales har Patrik Sandell avancerat till
en andra plats. 18 sekunder efter den andre svensken i startfältet,
Patrik Flodin.
Patrik Sandell och hans codriver Emil Axelsson sa redan innan tävlingen
att lördagen var dagen då de skulle gå ikapp. Ett löfte
de höll. Från att ha igår ha legat sexa, 52 sekunder efter
ledande Flodin, har de under dagen kört upp sin Peugeot 207 S2000 till
en andra plats. Bara 20 sekunder bakom landsmannen.
- Det har känts riktigt bra idag. Även om vi överlag kör
rätt jämnt, där han tjänar nån sekund i en kurva
och vi tar igen den i nästa, så har vi i slutänden ändå
kunnat knappa in rätt bra, säger Patrik Sandell.
Hela dagen har de två svenskbilarna turats om att vara snabbast, med
två sträcksegrar för Flodin och fem för Sandell. Under
tiden har konkurrenterna hamnat längre bak i resultatlistan. Om ställningen
är oförändrad då bilarna går i mål imorgon
eftermiddag innebär det ett VM-brons för Patrik och Emil.
- Vi får se om vi kan krympa gapet upp till Flodin. Samtidigt så
måste vi ju slå vakt om VM-bronset. Det gäller att fortsätta
i ett tempo som inger säkerhet, vilket ofta innebär att vi måste
ligga på lite. Det låter kanske motsägelsefullt, men om
man försöker köra avvaktande är det lätt att det
straffar sig, säger Emil Axelsson
Svenskarna har även en liten chans att köra hem ett VM-silver.
En halvminut bakom dem ligger Andreas Aigner, som ligger tvåa i tabellen
och kör för ett VM-guld. Men skulle österrikaren bli utan
poäng samtidigt som Patrik och Emil tar en seger, så hamnar silverpokalen
i Östersund.
08-12-06 Flodin i ledning i VM-finalen i Rally
Wales GB
Patrik Flodin och Göran Bergsten leder GrN-VM klassen i Rally Wales
GB när fyra sträckor återstår i morgon. De startar
tillsammans med det ryska teamet URT (Uspenskiy Rally Tecnica). Teamet bjöd
i höstas över dem till Ryssland för att testa en av deras
Suburu N14 bilar. Det gjorde de med så stor framgång att de
vann finaltävlingen i det ryska mästerskapet. Som tack för
den insatsen fick de en final i VM-finalen i England och även där
har de stor framgång.
När två dagar och 15 specialsträckor är avverkade,
leder de med 18,7 sekunder. I morgon återstår fyra specialsträckor.
- "Det har fungerat otroligt bra idag. URT är ett mycket proffsigt
team och bilen och dämparna har fungerat perfekt. Vi har haft riktigt
kul " säger Patrik.
Idag har det varit bättre väder, men det har ändå varit
svårkört. Dagen inleddes med frusen väg och sedan har solen
tinat upp vägarna så det blivit både lervälling och
isfläckar. Och det är endast sommardäck som tillåts,
vilket gjort det bitvis svårkört och farligt. Trots att det varit
svårkört, njuter Patrik och Göran i fulla drag:
- "Vi har inte haft några större problem alls, förutom
en snurning på SS8 där vi tappade över 20 sekunder. Men
vi hade en bra marginal ner till tvåan, så det var ingen större
fara." säger Patrik och ser fram emot morgondagen.
Skulle Patrik och Göran ta hem det här, blir det Subarus första
seger i VM i år och första segern någonsin med den nya
N14.
- "Vi ska göra allt vad vi kan i morgon för att ge Subaru
och URT-teamet den här segern" säger Patrik med glimten i
ögat.
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer GrN-VM, sträcka för sträcka.
GrN-VM efter lördagens sträckor |
1. |
Patrik Flodin |
1:55:43.8
|
|
2. |
Patrik Sandell |
1:56:02.5
|
+18,4 |
3. |
Andreas Aigner |
1:56:30.3
|
+46,5 |
4. |
Guy Wilks |
1:57:50.4
|
+2:06,6 |
5. |
Jari Ketomaa |
1:58:14.9
|
+2:31.1 |
6 |
Jaromir Tarabus |
2:04:18.2
|
+8:34.4 |
7. |
Micro Baldacci |
2:13:16.5
|
+17:32.7 * |
8. |
Spyros Pavlides
|
2:13:18.1
|
+17:34.3 |
9. |
Armindo Araujo
|
2:22:11.2
|
+26:27.4 |
10. |
David Higgins |
2:26:14.3
|
+30:30.5* |
|
* Superrallytid
|
08-12-05 Bra start i Wales för Patrik och
Emil
Patrik Sandell och Emil Axelsson ligger på sjätte plats efter
första dagen av Rally Wales GB. De har två placeringar och nästan
minuten till godo före finländaren Ketomaa, som är huvudkonkurrent
i jakten på en bronsmedalj i PWRC-klassen.
- Det har varit en bra start. Vi var lite för försiktiga och tappade
en del på första sträckan. Men sen kom vi in i det och nu
på slutet har det känts bra, säger Patrik Sandell.
Förhållandena var bitvis extremt svåra under dagen med
regn, snö och is omväxlande. Ett par sträckor ströks
av arrangören och andra kortades ner av säkerhetsskäl.
- Målet idag var att ta oss igenom och hitta en bra rytm. Vi visste
att vi inte skulle ligga i toppen idag. Men imorgon kommer det att gå
bättre eftersom det är mer flyt i körningen på sträckorna
då, och då kommer Peugeoten mer till sin rätt. Så
imorgon kan vi ligga på lite mer, säger Patrik sandell.
08-12-05 P-G och Jonas imponerande
trea - Flodin tvåa i Rally Wales GB
P-G och Jonas Andersson gjorde ett mycket starkt rally i de svåra
förhållandena. När de två sista superspecialerna återstod,
låg de på en imponerande tredjeplats. På SS7 blev de sexa
och tappade lite tid gentemot Mads Östberg, som därmed gick om
dem.
Men P-G hade inte tänkt lämna ifrån sig platsen så
lätt, så han tog i, fick till andra snabbaste tid på sista
sträckan och återtog tredjeplatsen.
WRC efter SS8
1. Jari-Matti Latvala (Fin) 31:20.5
2. Sebastien Loeb (F) 31:33.4 +12,9
3. P-G Andersson 31:43.0 +22,5
4. Mads Østberg 31:44.5 +24,0
5. Petter Solberg (N) 31:47.9 +27,4
På
www.pgandersosn.se
följer jag WRC-förarna, stäcka för sträcka med
förarkommentarer.
I GrN-Vm har vi två svenskar, där Patrik Flodin ligger på
en andraplats (+29,4 sekunder efter). I efter första dagen. Leder gör
hemmaåkaren Guy Wilks. Patrik Sandell ligger efter första dagen
på en sjätteplats (1:06,1 minut efter).
GrN efter SS8
1. Guy Wilks 33:26.9
2. Patrik Flodin 33:56.3+29.4
3. Andreas Aigner 34:07.7 +40,8
4. Evgeny Novikov 34:23.0 +56,1
5. David Higgins 34:23.8 +56,9
6. Patrik Sandell 34:33.0 +1:06,1
På
www.patrikflodin.com
följer jag toppen i GrN-VM, sträcka för sträcka
08-12-05
Stark insats av Flodin i GrN-VM - tvåa i Rally Wales GB
Patrik Flodin och hans Co-driver Göran Bergsten har gjort en mycket
stark insats i finaltävlingen i årets VM. Rally Wales GB bjöd
på mycket varierande väder. Fyra av dagens sträckor var
nerkortade pga is och snö. Eftersom ekipagen bara fick köra på
sommardäck, ströks sedan SS1 och SS4 av säkerhetsskäl.
Patrik och Göran har kört i ett högt och stabilt tempo och
ligger efter fredagen på en andraplats, 29,4 sekunder efter ledande
hemmaförare Guy Wilks. Trea ligger Andreas Aigner.
- "Vi är nöjda med rallyt så här långt.
Bilen har fungerat bra och det var bara i en vattenpöl som vi tappade
effekt när bilen började gå på tre cylindrar och höll
på att stanna. Men annars har det trots de svåra förhållandena
flytit på riktigt bra" säger Patrik.
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följt rallyt, sträcka för sträcka
08-12-05 2xAndersson trea
i Rally Wales GB - Hirvonen rullade
Det har varit svåra förhållanden i VM-rallyt i Wales. SS1
och SS4 ströks pga för mycket snö och is. De andra sträckorna
har körts, trots isen. Och inte blev det lättare andra omgången
sträckorna kördes. Då började det hällregna och
regnet övergick i snöblandat regn.
Så det var ishalka och vattenplaning som orsakade de flesta problemen.
Bland annat för Hirvonen som rullade i slutet på SS5 och därmed
tappade nästan fyra minuter.
Bättre går det för vårt svenska ekipage, där
P-G och Jonas efter SS6 ligger på sensationell tredjeplats. Leder
gör Latvala, 8,2 sekunder före Loeb och 15,5 före P-G och
Jonas.
SS6: Myherin 1 (18,28
km) |
1. |
Jari-Matti Latvala (Fin) |
27:53.3
|
|
2. |
Sebastien Loeb (F) |
28:01.5
|
+8,2 |
3. |
P-G Andersson |
28:08.8
|
+15,5 |
4. |
Mads Østberg
|
28:09.2
|
+15,9 |
5. |
Petter Solberg (N) |
28:15.0
|
+21,7 |
|
|
|
|
Mer info på
www.pgandersson.se
där vi följer WRC-förarna, sträcka för sträcka
med förarkommentarerna
08-12-04 Vädret kortar
sträckorna
Snön och isen på morgondagens sträckor, gör att man
ikväll tagit beslutet att korta SS1-SS6 och senarelägga de två
avslutande superrespecialerna.
Nya sträckningen:
SS1/SS4 kortas till 3,67 km
SS2/SS5 kortas till 4,28 km
SS3/SS6 kortas till 18,28 km
SS7 och SS8 ny svensk starttid är 18:29 respektive 18:40
Aktuellt tisschema och info>>
08-12-04
Rumphuggen men lyckad shakedown för Sandell
Idag genomfördes shakedown inför Rally Wales GB, som startar imorgon
bitti. För Patrik Sandell och Emil Axelsson, som kör för
en pallplats i PWRC-klassen, blev det inte så många testvändor
som det var tänkt. Men Patrik är ändå nöjd med
dagen.
- Det började inte riktigt som vi hade tänkt. Gasspjället
hängde sig i starten av första vändan, och sen hade vi full
gas hela sträckan. Bilen ville bara rakt fram, så den blev ju
lite bångstyrig i inbromsningarna, säger Patrik Sandell med ett
skratt.
Felet visade sig inte vara allvarligt. Peugeot-mekanikerna hittade det snabbt
och kunde åtgärda det. Men det innebar att svenskarna bara hann
köra två vändor, och inte hann testa allt de planerat.
- Planen var att testa lite nya dämparinställningar. Men nu blev
det ju bara en vända till och då satte vi på det vi trodde
skulle vara bäst, det som var bäst i teorin i alla fall. Och det
verkade vara rätt, berättar Patrik Sandell.
- Bilen kändes riktigt bra och vi hade bra flyt i körningen. Den
gick lite för hårt in i vissa skarpa böjar, så vi
fick lite för mycket fart med oss in i kurvorna och för lite med
oss ut. Det är det enda vi behöver justera i körningen. Men
annars kändes det riktigt bra så nu ska det bli kul att åka
VM-final.
Ikväll är det cermoniell start och imorgon bitti körs första
specialsträckan. Patrik och Emil ligger fyra i sammandraget inför
tävlingen, bara en poäng efter Jari Ketomaa. Men det räcker
att ta en poäng mer än finländaren så vinner svenskarna,
eftersom de tagit fler andraplatser under året. På söndag
eftermiddag vet vi om det blir någon VM-medalj.
08-12-02 Sandell laddar
för halka i Wales
I helgen får vi veta om det blir någon VM-medalj i år
för Patrik Sandell och Emil Axelsson. De tidigare juniorvärldsmästarna
befinner sig nu på plats i Wales tillsammans med Peugeot-teamet inför
PWRC-finalen. Men rapporten hem handlar inte bara om regn och lera, som
vi vant oss vid. Utan om snö!
Patrik och Emil genomför just nu rekognoseringen av sträckorna
inför tävlingen. Något som den här gången är
lite äventyrligare än normalt.
- Vi är klara med de sex första sträckorna, och det ligger
mellan 1-6 cm snö över hela vägbanan. Bitvis är det
packad is. Och vi kör ju med vanliga sommardäck på en vanlig
personbil så man får passa sig en del, berättar Patrik
Sandell.
Patriks försiktighet verkar motiverad. En av toppförarna i WRC-klassen
lyckades rulla med rekognoseringsbilen redan på en av de första
sträckorna.
Men den stora frågan är ändå om vinterväglaget
kommer att ligga kvar ända tills tävlingen inleds på fredag.
Prognoserna spår ett par dagar av mildare väder, innan det kyler
på igen till helgen.
- Enligt folk här lokalt så kommer det mer snö. I så
fall blir det spännande att se hur vi klarar det med rallydäck
gjorda för sommarvägar. Men vi har i alla fall försökt
att få med de halaste partierna i noterna, säger Patrik Sandell.
Vid niotiden fredag morgon startar första bil i Rally Wales GB. Tävlingen
avslutas söndag eftermiddag, då 19 specialsträckor på
sammanlagt 35 mil avverkats.
Ställning i Production World Rally Championship, inför Wales Rally
GB:
Placering Förare Poäng
1. Juho Hänninen 36
2. Andreas Aigner 30
3. Jari Ketomaa 23
4. Patrik Sandell 22
5. Martin Prokop 17
6. Martin Rauam 15
7. Fumio Nutahara 15
8. Bernardo Sousa 12
9. Armindo Araujo 12
10. Toshi Arai 9
Fakta förare och kartläsare
Förare: Patrik Sandell Codriver: Emil Axelsson
Född: 1982-04-21 Född: 1983-08-26
Längd: 183 cm Längd: 190 cm
Vikt: 71 kg Vikt: 84 kg
Bostad: Östersund Bostad: Linköping
Fakta Peugeot 207 Super 2000
Motor: Fyrcylindrig 1998 cc.
Effekt: 280 hk,
Vridmoment: 250 Nm. Varvtalet är begränsat enligt reglementet
till 8500 r/min.
Växellåda: Sexväxlad sekventiell, fyrhjulsdrift.
Bromsar: Ventilerade skivor och fyrkolvs Brembo-ok fram och bak.
Vikt: Lägsta tillåtna vikt för grus 1200 kg och asfalt 1150
kg.
08-12-02 Flodin redo för Rally-VM finalen
i England i ryskt team
Patrik Flodin och hans Co-driver Göran Bergsten förbereder sig
för fullt inför helgens VM-final i Rally i England. Under tisdagen
och onsdagen är rekognoserar de rallyts nitton sträckor och starten
går på fredag morgon.
De kommer till start tillsammans med det ryska teamet URT (Uspenskiy Rally
Tecnica). Det ryska teamet bjöd tidigare i år ner svenskarna
för att testköra sin Subaru N14 och det gjorde de så framgångsrikt
att de vann finaltävlingen i det ryska mästerskapet. Som tack
för det får de även starta med samma bil i Wales Rally GB,
som är finaltävling i årets VM-cirkus.
Patrik ser fram emot starten:
- "Jag gillar verkligen tävlingen här. Men det brukar var
asvårkört med svåra väderförhållanden och
finns många duktiga lokala förare. Men vi ska göra allt
vad vi kan för att matcha deras framfart på vägarna"
säger Patrik.
Under förra fredagen genomförde man tillsammans med teamet ett
grustest i Växjö och det mesta är samma inställnignar
som under tävlingen i Ryssland:
- "Vi testade en ny sorts stötdämpare och det funkerade bra.
Bilen har relativt lika inställning som i Ryssland, vi har bara gjort
små, små ändringar på dämparna och finslipat
diffen lite. Men det kändes mycket bra och vi körde ca 10 mil
och känner oss nu redo för England" säger Patrik
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi kommer att följa rallyt, sträcka för sträcka.
Där hittar du även tider och info
08-12-01
Patrik Flodin kör Wales Rally GB för ryska URT
Patrik Flodin kommer till start i Wales Rally GB med en Subaru Impreza WRX
STi N14 i PWRC för det ryska teamet Uspenskiy Rally Tecnica, URT.
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten blev tidigare i år
inbjudna av URT-teamet för att köra finalen i det ryska mästerskapet.
Svenskduon tackade genom att vinna den tävlingen.
Patrik Flodin ska jaga VM poäng i Wales med en ryskbyggd Subaru Impreza.
- Vi presterade bra i Ryssland och det var mycket tack vare en riktigt bra
bil som URT byggt. Efter tävlingen blev vi erbjudna att köra Wales
Rally GB för teamet vilket vi tackade ja till. Nu får vi en ny
chans att visa vårt kunnande plus att URT får möjlighet
att mäta sin bil med de bästa i klassen. Den Subaru N14 som man
byggt är den absolut bästa Subaru jag kört så här
långt. Speciellt så gillar jag den TEIN-fjädring som man
använder. Teamet förfogar över mycket duktiga ingenjörer
och mekaniker som har bra ordning på grejorna så det bör
fungera riktigt bra, säger Patrik Flodin som har varit på pallplats
inte mindre än fem gånger i WRC-sammanhang i Grupp N där
han också tog segrar i Norge, Portugal och Finland under 2007.
Det blir andra gången som Patrik kör Wales Rally GB. Han var
med 2006 i Grupp N. Då blev han tvåa och ser nu fram emot start.
- Jag gillar tävlingen och det ska bli roligt att köra. Nu är
det ingen lätt uppgift med de svåra väderförhållanden
som brukar råda. Det finns en hel del duktiga lokala förare som
känner till förhållandena väl, så det blir tufft
att matcha deras fart på dåliga vägar. Naturligtvis vill
jag vinna. Det vill jag alltid, annars hade det inte funnits någon
mening med att tävla. Fast i det här läget är jag nöjd
med en pallplats, säger Patrik Flodin som kommer att vara helladdad
när tävlingen på torsdagskvällen 4 december.
08-11-27 Peugeot siktar
på pallen i PWRC
Om en vecka är det dags för Wales Rally GB och säsongsfinalen
i Production World Rally Championship. För sista gången i år
står då Patrik Sandell och Emil Axelsson på startlinjen
i sin Peugeot 207 Super 2000. Målet är att vara med på
pallen när mästerskapsmedaljerna delas ut.
Svenskteamet blir därigenom också historiska, genom att som första
team någonsin köra hela VM-serien i en Super 2000-bil.
Inför tävlingen ligger de på fjärde plats, med möjlighet
att köra upp sig till ett silver. Teamchefen Gert Blomquist berättar
om förhoppningarna inför finaltävlingen.
- Målet är att få till en bra avslutning och komma
hem med en pallplats i VM. Bilen har ju visat sig konkurrenskraftig, och
Patrik och Emil har ju dessutom bevisat att de kan köra förnuftigt
och ta den i mål. Lyckas vi med det den här gången också
så kan vi det räcka till en fin medalj säger Gert
Blomquist.
Super 2000-bilarna tävlar idag i den så kallade Grupp N-klassen,
eller Production World Rally Championship (PWRC), som är klassens riktiga
namn. I framtiden räknar dock FIA med att de ska ersätta dagens
WRC-bilar i VM-serien, eftersom de är betydligt billigare både
i tillverkning och drift.
En som varit med från premiären i Svenska Rallyt i februari är,
Per Brinkenberg, ansvarig för Peugeot Sport Sverige.
- Vi visste attPeugeot 207 borde kunna hävda sig väl mot
de andra bilarna i klassen. Och det känns bra att vi kunnat bevisa
det. Både bilen i sig, hela teamet och inte minst Patrik och Emil
själva har visat riktig klass, säger Per Brinkenberg
Och svenskarnas framgångar har inte gått obemärkta förbi.
För ett par veckor sedan utsågs Patrik Sandell till Årets
rallyförare i Sverige av tidningen Bilsport. Just nu pågår
en omröstning på tidningens hemsida där läsarna kan
rösta fram Årets Bilsportsenior och Årets Bilsportjunior
bland pristagarna. Omröstningen sker på
www.bilsport.se
08-12-02 Tider och info inför
Rally Wales GB
Rally Wales GB är finaltävling i årets VM och startar klockan
19:00 svensk tid med en cermoniell start. Rally består av nitton speicalsträckor
där första körs klockan 10:08. Totalt är rallyt 1.428,44
km lång och räknar vi bort transportsträckorna är det
engelska rallyt 349,99.
Tidsschema Wales Rally GB 5-7/12
(Svensk tid)
Fredag 5/12
10:08 SS1 Hafren 1 3,67 km
10:32 SS2 Sweet Lamb 1 4,28 km
10:53 SS3 Myherin 1 18,28 km
Service A
14:16 SS4 Hafren 2 3,67 km
14:40 SS5 Sweet Lamb 2 4,28 km
15:01 SS6 Myherin 3 18,28 km
18:29 SS7 Walters Arena 1 2,29 km
18:40 SS8 Walters Arena 2 2,29 km
Service B
Lördag 6/12
Service C
09:18 SS9 Resolfen 1 30,68 km
10:47 SS10 Halfway 1 29,57 km
11:13 SS11 Crychan 1 14,86 km
Service D
14:21 SS12 Resolfen 2 30,68 km
15:50 SS13 Halfway 2 18,57 km
16:16 SS14 Crychan 2 14,86 km
19:15 SS15 Cardiff 0,99 km
Service E
Söndag 7/12
Service F
08:55 SS16 Rheola 1 27,96 km
10:03 SS17 Port Talbot 1 20,09 km
Service G
12:10 SS18 Rheola 2 27,96 km
13:18 SS19 Port Talbot 2 20,09 km
Service H
<<
Till startsidan