Gå med här och du stödjer MiV!


Rapport från Grekland 30/5-1/6


Blå rubrik = wrc
Grön rubrik = jvm

Svart rubrik = GrN


Se tidsschema Acropolis Rally



08-06-01 Loeb återtog VM-ledningen Solberg på pallen med nya bilen
Sébastien Loeb är tillbaka där han vill vara – i toppen på VM-tabellen i rally. Han återtog positionen som mästerskapets ledare genom att vinna klassiska Akropolisrallyt före norrmannen Petter Solberg och finländaren Mikko Hirvonen.

Det var tre mycket belåtna förare som klev upp på prispallen efter årets sjunde VM-deltävling. Loeb gladde sig över 41:a VM-delsegern i karriären och en topposition i årets mästerskapstabell. Petter i sin tur var överlycklig över det fina resultatet i debuten med nya Subaru Impreza WRC. Andraplatsen var norrmannens bästa sedan VM-rallyt i Portugal förra året.
– Detta är vändningen för oss, sa Petter och talade för hela det hårt prövade Subaru-teamet.
Mikko Hirvonen var visserligen besviken över att ha förlorat VM-ledningen, men var ganska nöjd ändå. Finländarens rally kantades av bekymmer så därför var tredjeplatsen en välkommen framgång.

För svenskhoppet i WRC-klassen, Per-Gunnar Andersson, blev det inga poäng. Värmlänningen gjorde en bra tävling och efter elva av de 20 specialsträckorna var han och kartläsaren Jonas Andersson uppe på sjätte plats i sin Suzuki SX4.
Efter sträckan därpå tvingades de bryta med utmattad hjulupphängning.
– Det känns tufft. Vi har tagit det lugnt och varken kört för hårt eller slagit i något. Det var helt enkelt förslitningsskador på grund av de dåliga vägarna som var orsaken till våra problem, säger PG på sin egen hemsida.
Med strafftid för uteblivna sträckor tappade PG flera placeringar, vilket gjorde det omöjligt för honom att köra till sig en poängplats efter omstart den sista dagen. Värmlänningen fick nöja sig med elfte plats i mål.

I Grupp N-VM var Patrik Sandell och Emil Axelsson med bra under den första etappen. De matchade alla utom ledande Nasser Al-Attiyah och låg fyra, 13 sekunder från andraplatsen.
Redan på den första sträckan dagen därpå var det emellertid slutkört. Svenskarna körde på en sten, stor som en fotboll. Förutom att punktera ett däck slog stenen sönder en bärarm. Patrik och Emil kunde inget annat göra än att parkera sin Peugeot 207 S2000.
De startade visserligen om tävlingen dagen därpå, men helt utan chans till VM-poäng valde de att genomföra den sista etappen som ett test inför kommande tävlingar i mästerskapet.

Resultat.
Rally-VM, Grekland, 30 maj-1 juni
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.54.54,7
2) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 1.09,5 min
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, + 1.56,1
4) Urmo Aava, Estland, Citroën C4, + 4.19,7
5) Daniel Sordo, Spanien, Citroën C4, + 4.49,4
6) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford Focus, + 6.11,3
7) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 6.47,5
8) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, + 9.14,0
9) Toni Gardemeister, Finland, Suzuki SX4, + 10.13,8
10) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, Citroën C4, + 13.29,1
11) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki SX4, + 13.52,5

Förar-VM efter 7 av 15 delt:
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 50 poäng
2) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 49
3) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, 31
4) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 26
5) Daniel Sordo, Spanien, Citroën C4, 25
6) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 17
…17) PG Andersson, Sverige, Suzuki SX4, 1

Märkes-VM:
1) BP Ford Abu Dhabi, 81 poäng
2) Citroën Total, 79
3) Subaru, 50
4) Stobart VK M-Sport Ford, 37
5) Munchi´s Ford, 16
6) Suzuki, 7

PWRC:
1) Andreas Aigner, Ösetrrike, Mitsubishi, 4.16.06,7
2) Barnardo Sousa, Portugal, Mitsubishi, + 58,1 sek
3) Armindo Araujo, Portugal, Mitsubishi, + 1.27,7
4) Fumio Nutahara, Japan, Mitsubishi, + 2.12,9
5) Evgeney Aksakov, Ryssland, Mitsubishi, + 7.04,9
6) Evgeniy Vertunov, Ryssland, Subaru Impreza, + 8.01,4
7) Juho Hänninen, Finland, Mitsubishi, + 9.00,3
8) Loris Baldacci, San Marino, Mitsubishi, + 10.32,8
Patrik Sandell, Sverige, Peugeot 207 S2000, bröt.

Mästerskapet efter 3 av 8 delt:
1) Andreas Aigner, Österrike, 20 poäng
2) Jari Ketoma, Finland, 14
3) Martin Rauam, Estland, 12
4) Juho Hänninen, Finland, 11,
5) Fumio Nutahara, 9
…10) Patrik Sandell, Sverige, 6

08-06-01 Starkt jobbat 2 x Andersson i Grekland
P-G och Jonas, 2 x Andersson visade sin styrka i Grekland. I går inför de två sista sträckorna låg de på en hedervärd sjätteplats, när det visade sig att hjulupphängningen inte ville vara med längre.

Idag har de hållt upp tempot ett snäpp. Under första sträckan hade de, liksom de andra stora problem med dammet från bilarna framför. Man ändrade sedan starten till 3 minuter mellan bilarna. Under de kommande sträckorna noterade svenskarna 5-7 bästa sträcktid. När dagens rally började och de hade fått superrally på två sträckor, låg de 1:52.4 minuter efter Al Quassimi. Vid service-uppehållet var det bara 48,5 sekunder mellan de båda. Då satte P-G upp målet att ta sig förbi. Vilket de lyckades med och därmed knep han en poäng till Suzuki i fabriks-VM.

Henning hade stora problem med motorn som stannade och han tappade 5 minuter på flera sträckor och därmed försvann chansen om två Solberg på pallen. Vann gjorde Loeb, före Petter som gjorde en stark insats även han i rallyt. Trea Hirvonen. Därmed går Loeb upp i totalledning.


Mer info på www.pgandersson.se där vi följt rallyt, sträcka för sträcka med förarkommentarer


08-06-01 Noll poäng i Grekland och fokus på Turkiet
Det grekiska VM-äventyret tog egentligen slut redan under lördagen, då Patrik Sandell och Emil Axelsson körde på en sten som slog av bärarmen och tvingade dem att bryta för dagen

På kvällen fattade Peugeot-teamet ändå beslutet att starta om under söndagen, för att göra en del tester inför Turkiet om två veckor. Morgonens två första sträckor genomfördes enligt planerna. Men i slutet av dagens tredje sträcka kände Patrik att något var fel och han tvingades slå av på takten.
- ”Först trodde jag att det var punktering och tog det försiktigt sista biten in i mål. När vi började undersöka det efter målgången så märkte vi att något hade hänt med hjulupphängningen” säger Patrik Sandell.
- ”Vi hade kunnat ta bilen till servicen, men eftersom vi inte längre hade någon chans att ta poäng så bestämde vi oss för att ställa bilen och spara den inför Turkiet” säger Patrik.

Patrik och Emil kör i år dubbla VM – Production World Rally Championship (PWRC) och Junior World Rally Championship (JWRC). De inledde säsongen med att köra för vinst i båda mästerskapen. Men en serie mer eller mindre otursförföljda insatser har tvingat dem att skära ner på ambitionerna. I PWRC, där Greklands VM ingår, ligger svenskarna just nu på tionde plats med sex poäng efter tre deltävlingar.
- ”Även om det inte ser så bra ut i mästerskapet just nu, så är det ändå en fantastisk chans att åka 12 VM-tävlingar i år. Och det är ändå det som viktigt inför framtiden” säger Patrik Sandell.

Vinnare i PWRC-klassen blev Andreas Aigner, som därmed leder VM-tabellen med total 20 poäng.
08-06-01 Sandell bröt idag igen
Patrik Sandell och Emil Axelsson tvingades bryta även i dagens rally i Grekland. De stannade efter SS16 med trasig styrväxel. nu är det färdigkört för killarnas del. Teamet packar ihop och förbereder sig inför Turkiet om två veckor.
08-05-31 Sandell startar om
Patrik Sandell startar om i morgon, för att testa lite andra inställnignar inför VM i Turkiet om två veckor.
08-05-31 Petter tvåa när Sordo tappade
Petter Solberg gör en stark insats med nya bilen. Dani Sordo tappade nästan fyra och en halv minut på sista sträckan och rasade ner från andra- till sjundeplats. Vips var Petter där och tog hand om andraplatsen.

Inför morgondagens sträckor leder Loeb, med 28,7 sekunder före Petter och trea ligger Henning, drygt minuten efter. P-G och Jonas har rasat ner från sjätteplats till elfte i klassen. Det sedan de fått superrallytid under de två senaste sträckorna, sedan deras hjulupphängning kastat in handduken efter målgång.

Mer info på www.pgandersson.se där vi följt rallyt, sträcka för sträcka med förarkommentarer


08-05-31 Patrik och Emil bröt i Grekland
Greklands VM-rally anses vara det tuffaste i VM-serien. Att många ekipage faller ifrån under de tre dagarnas tävlande är mer regel än undantag. Men att Patrik Sandell och Emil Axelsson skulle tillhöra dem ingick inte riktigt i planen.

Svenskarna körde på en sten, stor som en fotboll, redan på morgonens första sträcka. Den nöjde sig inte med att orsaka punktering, utan passade på att slå av hela bärarmen. Därmed är det grekiska äventyret troligen avslutat för Peugeots svenska VM-team.
- ”Det var mitt på en raksträcka. Stenen fanns inte med i noterna så den måste har rivits upp av någon av WRC-bilarna som körde före oss. Fyra bilar hann köra på den, innan vi kunde få bort den” berättar Patrik Sandell.

Svenskarna har möjlighet att starta om imorgon, med fem minuters tidstillägg för varje sträcka de inte fullföljt. Men eftersom incidenten hände redan på morgonens första sträcka startar de i så fall med hela 30 minuters tidstillägg.
- ”Vi får se hur vi gör ikväll när alla bilar gått i mål. Om vi fortfarande har chans att ta några poäng så kör vi imorgon. Men annars är det bättre att spara bilen inför Turkiet om två veckor” säger teamchefen Gert Blomquist, på Peugeot Sport Sverige.

08-05-31 P-G sexa efter SS11 - tvingas kasta in handduken efter målgång
P-G och Jonas, 2 x Andersson har kört på i ett säkert och stabilt tempo, där strategin är att ta bilen i mål. De har tagit det lugnt på de tuffaste partierna. Vilket har gett resultat.

Konkurrenterna rasar i listan och de låg efter SS11 inte bara på en poängplats. De hade avancerat upp till en hedervärd sjätteplats! Efter målgång skulle de byta däck efter en punktering en km från mål. Då visade det sig att bakre hjulupphängning gett upp.

Det var bara att kasta in handduken och bryta, två sträckor från mål.
- "Känns j-vligt tungt" säger P-G "Vi har tagit det lungt och varken kört för hårt eller slagit i något. Det är helt enkelt förslitningsskador pga de dåliga vägarna"

Latvala har problem och tappade nästan tre minuter på SS11 och lika mycket nästan på sträckan därpå pga turboproblem.

Leder gör Sorod, 27,5 före Loeb och Petter ligger trea, bara 16,1 sekunder upp till Loeb.

Mer info på www.pgandersson.se där vi följt rallyt, sträcka för sträcka med förarkommentarer



08-05-31 Sandell kvar på SS8
- "Vi slog i en sten på vägen som slog punktering och slog av bärarmen. Det vill sig inte" säger Patrik sorgset
08-05-30 Patrik och Emil med i tätklungan efter dag 1
Det är jämnt i toppen i PWRC-klassen efter första dagen av Greklands VM-Rally. Nasser Al-Attiyah leder visserligen med en minut och tio sekunder. Men sedan trängs hela åtta ekipage inom loppet av en dryg halvminut. Bland dem hittar vi Patrik Sandell och Emil Axelsson, som ligger på en fjärdeplats 1:23 efter ledarbilen.
- ”Vi har haft någon småmiss och tagit det lite för lugnt på någon sträcka, men på det stora hela har det känts bra. Vi har kört på i ett jämnt och lagom tempo, medan de andra kört mer berg-och-dalbana” säger Emil Axelsson.
- ”Vi har ju haft en del oflyt i de senaste tävlingarna, så vi bestämde oss för att försöka gå tillbaka och rekonstruera körningen. Vi trappade ner lite för att hitta flytet igen, och sen bygga på därifrån” säger Patrik Sandell.

Greklands VM-rally räknas som det tuffaste i hela VM-serien. Och det brukar kräva sina offer innan vinnaren är korad.
- ”Det är mycket det det handlar om här i Grekland, att hitta det rätta tempot och köra jämnt hela helgen. Om du vinner sträckor i Grekland så kör du i regel för fort. Nu är vi med och har bra slagläge” säger Patrik.

Ställning efter 6 specialsträckor av totalt 21:
Pos Driver Time Diff Next Diff 1st
1. Nasser AL-ATTIYAH 1:27:44.0 0.0 0.0
2. Juho HANNINEN 1:28:54.2 +1:10.2 +1:10.2
3. Mirco BALDACCI 1:28:55.9 +1.7 +1:11.9
4. Patrik SANDELL 1:29:07.6 +11.7 +1:23.6
5. Fumio NUTAHARA 1:29:14.1 +6.5 +1:30.1
6. Andreas AIGNER 1:29:21.4 +7.3 +1:37.4
7. Martin RAUAM 1:29:23.6 +2.2 +1:39.6
8. Toshihiro ARAI 1:29:24.0 +0.4 +1:40.0

08-05-30 Latvala och Hirvonen tappade minuten på Superspecialen
Latvala låg inför superspecialen på en andraplats och Mikko Hirvonen hade fjärdeplatsen. Men de tappade båda rund minuten, pga dämparproblem och rasade ner till sjätte respektive sjundeplats.

Loeb är den som leder inför morgondagen och gör det med 15,7 sekunder före Sordo och 59,1 före Petter Solberg.

P-G och Jonas har som mål även i det här rallyt att ta Suzukin i mål och har kört jämt och stabilt. De ligger på en niondeplats, medan Gardemeister innehar elfteplatsen,

Mer info på www.pgandersson.se där vi följt rallyt sträcka för sträcka med förarkommentarerna




08-05-28 Första Super 2000-bilen i Akropolis-rallyt!
De blev publikfavoriter både i Svenska rallyt och i Rally Argentina. Patrik Sandell och Emil Axelsson har väckt uppmärksamhet i VM-cirkusen med sin Peugeot 207 Super 2000. Nu är det Greklands tur att få besök av det svenska VM-teamet.

Sedan några dagar är svenskgänget på plats i Olympiabyn utanför Aten. Teamchefen Gert Blomquist berättar om en harmonisk uppladdning.
- Vi körde en test på måndagen, och det kändes verkligen jättebra. En lugn och fin test. Och både Patrik och Emil verkar harmoniska. Vi provade inte allt vi hade tänkt, men det berodde faktiskt på att vi väldigt snabbt hittade en inställning som alla var nöjda med. Så vi var klara med testet redan före lunch, berättar Gert.

Patrik Sandell instämmer.
- Jag är jättenöjd. Peugeoten känns fantastisk, och vi fick till den precis som jag vill ha den, så jag ser verkligen fram emot helgen, säger Patrik Sandell.

Akropolisrallyt inleds med en superspecial på torsdag kväll den 29 maj. Sedan körs sammanlagt 21 specialsträckor innan vinnaren koras på söndag.

www.patriksandell.com
08-05-28 Tidsschema Acropolis Rally
Acropolis Rally har dragit igång och vi har två svenska ekipage på plats. P-G och Jonas Andersson rattar som vanligt i VM, Suzuki WRC-bil. I GrN-VM har vi Patrik Sandell och Emil Axelsson på startlinjen.

Igår och idag var det rekognosering och i morgon är det shakedown.

Tidsschema Acropolis Rally 30/5-1/6
(Svensk tid)
Fredag 30/5
08:16 SS1 Schimatari 1 11,57 km
09:04 SS2 Thiva 1 23,76 km
10:24 SS3 Psatha 1 17,41 km
Service A
13:40 SS4 Schimatari 2 11,57 km
14:28 SS5 Thiva 2 23,76 km
15:51 SS6 Psatha 2 17,41 km
17:30 SS7 SSS Tatoi 1 4,60 km
Service B

Lördag 31/5
Service C
08:58 SS8 Aghii Theodori 1 32,16 km
09:38 SS9 Pissia 1 16,60 km
11:09 SS10 Aghia Triada 1 10,80 km
Service D
14:10 SS11 Aghii Theodori 2 32,16 km
14:53 SS12 Pissia 2 16,60 km
16:21 SS13 Aghia Triada 2 10,80 km
Service E

Söndag 1/6
Service F
05:48 SS14 Aghia Sotira 1 20,00 km
06:24 SS15 Assopia 1 17,87 km
07:30 SS16 Aghia Sotira 1 15,20 km
Service G
10:09 SS17 Avlonas 2 20,00 km
10:48 SS18 Assopia 2 17,87 km
11:54 SS19 Aghia Sotira 2 15,20 km
14:30 SS20 SSS Tatoi 2 4,60 km
Service H
15:03 Målgång



<< Till startsidan