08-03-02 Sandell snabb i
Mexiko, men får nöja sig med en femteplats
Rally Mexiko blev en blandad historia för Patrik Sandell och Emil Axelsson.
Trots att de radade upp sträcksegrar får de nöja sig med
en femteplats i årets första deltävling i Junior-VM. Anledningen
heter bromsproblem under fredagen och punkteringar under lördagen.
Svenskarna startade starkt och låg tvåa efter ett tre sträckor,
när bromsproblemen började göra sig påminda. Felet
upptäcktes och åtgärdades under servicen. Trodde de. Men
det nya bromsoket började läcka, och istället fick Patrik
och Emil köra i princip helt utan bromsar de tre avslutande sträckorna
på fredagen.
-Vi fick köra två specialsträckor och två superspecialer
utan tillstymmelse till bromsar. Ganska spännande att åka i över
140 km/h och veta att minsta notfel kan få extrema konsekvenser. Det
var också rätt intressant att åka genom miljonstaden Leon
i rusningstrafik på väg mot servicen. Jag fick hänga mot
burbågen för att i låg fart hoppa ur bilen och försöka
få stopp på den vid trafikljusen berättar Emil Axelsson.
Under lördagen var det full attack som gällde för att köra
in tappad tid. En plan som såg ut att hålla. De vann de tre
första sträckorna och började genast klättra uppåt
igen i resultatlistan. Men på fjärde sträckan straffade
det sig. En punktering kostade återigen dyrbar tid. Lördagen
fortsatte sedan på samma tema, med fler sträcksegrar, och fler
punkteringar.
- Vi laddade på vad vi kunde och kom ifatt rätt bra, men
då tar man samtidigt fler risker och den här helgen var turen
inte på vår sida. Ibland studsar det rätt och ibland fel.
Vi har aldrig varit av vägen utan det har varit stenar i spåret
berättar Patrik Sandell.
Under söndagen handlade det om att acceptera att det bara skulle bli
en femteplats och att se till att ta bilen i mål för att få
med sig viktiga VM-poäng hem.
Patrik och Emil lämnar Mexiko med blandade känslor. Besvikna över
att inte kunna vara med i tätstriden när rallyt avgjordes på
söndagen. Men nöjda över att ha fått bekräftat
att de är snabba, och att de kommer att vara seriösa utmanare
om världsmästartiteln 2008.
08-03-02 Sandell femma i
JVM-premiären
Patrik Sandell och Emil Axelsson slutade femma och fick därmed
4 poäng i den inledande deltävlingen i JVM. I dag kammade de hem
sträcksegrar och hade motorproblem. Ny tag tar de i JVM om w månader
i Jordanien. Men härnäst ser vi dem i GrN-VM i Argentina om 4
veckor då det blir premiär för Peugeot
08-03-02 Strulig eftermiddag
för Sandell
Strul och strul på SS12 och SS14 med två stycker punkteringar
för Sandell. Han tappade drygt f minuter, men var snabbast på
SS13. Inför gårdagens superspecial låg de femma, +7:43
sekunder efter ledande Ogier.
08-03-01 Sandell nöjd
med de tre första
Dag två började med tre sträcksegrar för Patrik Sandell
och Emil Axelsson. Patrik ligger nu fyra, 3:43 efter ledaren Ogier. I går
fick de även 80 sekunder i tidstillägg efter att ha skruvat för
länge med bromsoken. 102 km sträcka kvar idag.
08-03-01
Sandell hade problem och tappade
Våra andra svenskar på plats, Patrik Sandell och Emil Axelsson
hade problem igår även de. Sandell blev brömslös bak
sista tre sträckorna och tappade både tid och placeringar. Efter
gårdagens etapp ligger de 5.a, 3:02 efter ledande Ogier. Ogier är
en fransman som debuterar i JWRC i år och kör sin första
deltävling
08-02-29 P-G´s teamkollega
bröt på SS4 med samma problem
Även den andra Suzuki-bilen i Suzukis WRC-team tvingas tyvärr
kasta in handuken och bryta. Toni Gardemeister har samma problem som P-G
och Jonas hade och bröt på den fjärde sträckan.
08-02-29 P-G imponerade
i Rally VM i Mexico - låg sexa när han fick bryta på service
Liksom i Svenska Rallyt inledde P-G Andersson och hans co-driver Jonas Andersson
rallyt mycket starkt. Efter tre körda sträckor i det Mexikanska
VM-rallyt, Rally Corona Mexico, låg de åter på en imponerande
sjätteplats! Efter målgång på tredje sträckan
började dock motorn gå illa och det lät som om den gick
på bara tre cylindrar. Det var som tur var dags för service,
men sen vände åter turen.
Väl på service konstaterade man att en cylinder gått sönder
och därmed är rallyt färdigkört för idag. Om det
blir en omstart imorgon eller inte, vet teamet inte i nuläget.
- "Det känns helt klart tungt" säger P-G efter beskedet
om att han inte kunde fortsatta rallyt idag. "Det gick så otroligt
bra och vi hade inga som helst problem under det tre första sträckorna."
En sak är dock helt säker. Vi vet alla att Suzukin är under
utveckling och P-G och Jonas har under de tre första VM-deltävlingarna
visat att de kunnat axla rollen i en WRC-bil. Bara bilen och motorn håller,
är både P-G och Jonas redo att plocka VM-poäng och utmana
WRC-eliten på allvar!
Även teamkollegan Toni Gardemeister har motorproblem. Han har tappat
nästan 20 minuter på de tre första sträckorna, men
är fortfarande med i rallyt.
Mer info hittar du på
www.pgandersson.se
där vi följt rallyt sträcka för sträcka.
Officiell resultatlista:
http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=405&season=2008&rally_id=MEX
08-02-29 P-G bryter på
service - låg sexa efter stark insats
Liksom under Svenska Rallyt låg P-G och Jonas på en sjätteplats
efter tre körda sträckor. Även i Mexiko tvingas de bryta.
Den här gången hann de dock inte starta på den fjärde
sträckan, utan bilen gick inte att få till under servicen. Det
var problem med cylindern och blev ingen komprission.
Om det blir omstart eller inte, återstår att se.
Mer info på
www.pgandersson.se
där vi följer rallyt sträcka för sträcka
08-02-29
Bra start för Sandell
Bra start i Mecxico för Sandell. Han ligger tvåa efter tre körda
sträckor, 23 sekunder efter fransmannen Ogier. Huvudkonkurrenten Prokop
rullade på SS1. Trea ligger Mölder, 29,5 sekunder efter.
08-02-29 Latvala i ledning
- P-G sexa!
Efter tre körda sträckor är det Lavala i ledning. Han gick
ut snabbast och vann första sträckan. Sedan var det Loebs tur
och han har knappat in på ledningen och ligger nu tvåa. Trea
är Chris Atkinson, 11,2 sekunder efter.
P-G och Jonas kör på i ett högt och stabilt tempo och ligger
på en mycket hedervärd sjätteplats efter tre sträckor!
P-G fick dock problem direkt efter målgång, då bilen började
gå på tre cylindrar.
Efter tre sträckor |
1. |
Jari-Matti Latvala (Fin) |
40:20.9
|
|
2. |
Sebastien Loeb |
40:25.3
|
+4,4 |
3. |
Chris Atkinson (Aus) |
40:32.1
|
+11.2 |
4. |
Mikko Hirvonen (Fin) |
40:39.6
|
+18.7 |
5. |
Petter Solberg (N) |
41:14.8
|
+53.9 |
6. |
P-G Andersson |
41:16.4
|
+55.5 |
7. |
Mattew Wilson (GB) |
42:02.0
|
+1:41.1 |
8. |
Henning Solberg (N) |
42:33.7
|
+2:12.8 |
Mer info och förarkommentarer på
www.pgandersson.se
där vi följer rallyt sträcka för sträcka
08-02-29 P-G nöjd med
shakedown - Loeb kom aldrig till start
P-G och Jonas är nöjda med gårdagens shakedown. Under
andra vändan fick de till bilen så den blev mjuk och följsam.
Efter tredje vändan fick de göra ett uppehåll, sedan bilen
misstände och började lukta bränsle. Fram tills dess hade
de 5-6 bästa tid
Mekarna fixade det hela och 2xAndersson hann med två vändor till.
Värre var det för Sebastien Loeb som inte kunde komma ut alls,
utan tvingades byta motor. Men efter Stewardmötet igår konstaterades
det att det skulle ge Loeb fem minuter i strafftid, varför de åter
satte in orginalmotorn och därmed slipper Loeb tidstillägget.
Mer info på
www.pgandersson.se
där vi följer rallyt sträcka för sträcka.
08-02-26 Sandell och Axelsson
redo för Mexiko
I förra veckan gav sig Patrik Sandell och Emil Axelsson iväg till
Mexiko. Efter en lång flygresa och ett par dagars acklimatisering
gör de sig nu redo för den första deltävlingen i Junior-VM.
Överst på listan: att lära känna bilen.
Under måndagen fick de chansen att göra ett första test
i bilen de ska tävla i, en Renault Super 1600. En likadan bil som de
blev juniorvärldsmästare i 2006. Och Patrik låter mycket
nöjd efter den första åkturen.
- Så här bra har nog Super 1600-bilen aldrig känts
när jag kör den tidigare. Vi utgick från en fransk setup,
men bytte sen till en mer svensk, och då började
tiderna krypa ner direkt berättar Patrik Sandell.
En glad överaskning var att däcken verkade hålla riktigt
bra. Efter flera mils körning var slitaget minimalt. Betydligt mindre
än t ex för konkurrenterna i Suzuki-teamet, vilket innebär
att svenskarna har bättre traction, dvs att hjulen inte spinner loss
lika mycket. Däremot gör den tunna syrefattiga luften att det
blir ett tungt rally för motorerna.
- Vi är på över 2000 meters höjd så det
är noll effekt i motorn. Det känns som min gamla bil hemma i garaget
när jag gasar. Men det är lika för alla så det är
inget att fundera över. Det påverkar inte resultatet säger
Patrik Sandell.
Idag, tisdag, är det rekognosering. Själva rallyt inleds på
torsdag kväll.
08-02-26 Tidsschema Corona
Rally Mexico
Det drar ohop sig till tredje deltävlingen i årets Rally-VM och
det är Mexico som är igång för förarna nu. Idag
och imorgon är det rekognosering och sedan körs shakedown på
torsdag.
Totalt är det 20 sepcialsträckor på 353,75 km som ska avgöra
rallyt. Med transporterna är rallyt totalt 830,83 km långt.
Vi har två svenska ekipage på plats, P-G och Jonas Andersson
i WRC-klassen och Patrik Sandell och Emil Axelsson startar i JVM.
P-G som för övrigt för tillfället saknar sitt bagage,
håller tummarna att hans rallykläder ska komma tillrätta
efter flygresan (
www.pgandersson.se)
Mexico ligger sju timmar efter oss i tid och nedan ser du tidsschemat enligt
vår tid.
Tidsschema (svensk tid)
Fredag 29/2
15:28 SS1 Alfaro 1 38.52 km
16:51 SS2 Ortega 1 23.83 km
17:39 SS3 El Cubilete 1 18.87 km
Service A
20:02 SS4 Alfaro 2 22.96 km
21:25 SS5 Ortega 2 23.83 km
22:13 SS6 El Cubilete 2 18,87 km
23:33 SS7 Super Special 1 2.21 km
23:38 SS8 Super Special 2 2.21 km
Service B
Lördag 1/3
Service C
15:24 SS9 Ibarrilla 1 16.16 km
16:47 SS10 Duarte 1 23.27 km
17:38 SS11 Derramadero 1 23.28 km
Service D
20:12 SS12 Ibarrilla 2 29.90 km
21:35 SS13 Duarte 2 23.27 km
22:26 SS14 Derramadero 2 23.28 km
23:41 SS15 Super Special 3 2.21 km
23:46 SS16 Super Special 4 2.21 km
Service E
Söndag 2/3
Service F
15:28 SS17 León 16.09 km
15:56 SS18 Guanajuatito 22,30 km
17:19 SS19 Comanjilla 17.88 km
18:34 SS20 Super Special 5 4.42 km
Service G
20:00 Målgång
<<
Till startsidan