08-01-28 P-G och Suzuki SX4
gör kanondebut i rally-VM
P-G Andersson och Suzuki World Rally Team har gjort sensation genom att
komma i mål på en åttondeplats i P-G:s och den nya SX4
WRC:ns debuttävling stentuffa Monte Carlo-Rallyt. P-G har gjort
stordåd och satte som bäst en femte snabbaste sträcktid.
Bättre VM-start än den här kan man inte önska sig!
Få förare och få bilar plockar VM-poäng i sin debuttävling
men det gjorde P-G Andersson och Suzuki SX4 WRC och det i en av seriens
erkänt svåraste tävlingar, Monte Carlo Rallyt.
P-G har stadigt prickat in sjunde- och åttondetider på sträckorna
med en femte bästa tid på SS9 igår som bravurnummer. Det
är den bästa sträcktiden en Suzuki satt i WRC!
- Det känns fantastiskt, säger P-G efter målgång nere
i furstendömet. Jag är överlycklig och helnöjd. Det
är roligt att visa både vad jag och Suzuki kan. Dessutom har
det varit jäkligt kul hela tiden. Man kör ju för att det
är roligt.
P-G och codrivern Jonas Andersson kan med rätta vara stolta över
sin insats. Förutom de drivaxlar som gick sönder på torsdagens
första sträcka och 40 straffsekunder som en följd av reparationerna
av dessa har tävlingen i stort sett varit problemfri.
Ett smolk i glädjebägaren är dock att Suzukis andra SX4 körd
av Toni Gardemeister fick bryta med överhettad motor på lördagens
sista sträcka. Men P-G:s kanonkörning har visat att Suzukis nya
WRC-bil är att räkna med och att P-G platsar bland världen
absolut bästa rallyförare. En bättre formdemonstration inför
Svenska Rallyt om ett par veckor kunde vi inte ha fått.
P-G tog nu Suzukis och sina första VM-poäng i WRC någonsin
och ligger följdriktigt åtta i rally-VM!
RESULTAT MONTE CARLO RALLYT
1. Sébastien LOEB 3:39:17.00.0
2. Mikko HIRVONEN 3:41:51.4 +2:34.4
3. Chris ATKINSON 3:42:15.6 +2:58.6
4. Francois DUVAL 3:42:16.7 +2:59.7
5. Petter SOLBERG 3:43:57.9 +4:40.9
6. Gigi GALLI 3:48:03.5 +8:46.5
7. Jean Marie CUOQ 3:49:41.8 +10:24.8
8. P-G ANDERSSON 3:50:36.5 +11:19.5
9. Henning SOLBERG 3:52:00.6 +12:43.6
10. Matthew WILSON 3:53:17.1 +14:00.1
08-01-27 Suzuki World Rally
Team delighted by points finish on Monte Carlo debut
Suzuki driver P-G Andersson has finished an excellent eighth on his WRC
debut in a World Rally Car, marking the start of the Suzuki World Rally
Team¹s first season in the top category of the sport. Despite some
small
problems on the opening leg, the young Swede set a fifth-fastest stage time
and proved himself regularly capable of posting times close to the
frontrunners. After nearly 400 competitive kilometres over ice, snow and
some flat-out asphalt mountain roads, P-G and Suzuki have the satisfaction
of a top-eight placing.
Toni Gardemeister was on course to join his team mate in a points-scoring
finish, having completed all but five special stages of this challenging
event. Unfortunately the Finn was forced into retirement at the very end
of
the penultimate day, but he too managed to set a sixth-fastest stage time
and prove that the new Suzuki SX4 WRC has the pace to run towards the front.
The final day¹s action saw the crews complete two loops of stages over
the
legendary Col de Turini, where thousands of spectators traditionally gather
to cheer on their heroes. Andersson concentrated on consolidating Suzuki¹s
first points finish, before the rally concluded with a spectator
superspecial stage using parts of Monaco¹s famous Formula 1 Grand Prix
circuit.
Car news Suzuki SX4 WRC n.11 (Gardemeister) and n.12 (Andersson):
The SX4 WRC of Andersson was generally reliable throughout the rally,
although the young Swede lost time with a driveshaft failure throughout
the
opening loop of stages on Thursday night near Valence. Having established
an
effective set-up in the pre-Monte Carlo test, the team made only small
adjustments to the car throughout the rally in order to improve the handling
although P-G felt that the suspension was a little too soft on the
final
day. Future developments will include work on the launch control system,
and
refinements to the suspension and differential.
Having moved into the top eight on the third day of the rally, Andersson
finished the event a minute and a half clear of his nearest rival. Toni
Gardemeister also made good progress throughout the rally despite some turbo
boost problems on the second day. By the third day he had climbed back to
10th place and was set for a points finish, but his SX4 WRC began to
overheat on SS14, Lamastre. The Finn and his co-driver Tomi Tuominen managed
to get the car back to the final service park in Valence, but the mechanics
discovered that there had been damage to the engine. In order to get to
the
bottom of the problem, the team decided to retire the car so that the causes
could be investigated back at the factory in Paris.
Andersson and Gardemeister reported no problems or punctures with Pirelli¹s
control tyres, which were being used for the first time in Monte Carlo,
and
the event was also a valuable exercise for the newly-formed Suzuki World
Rally Team which now consists of around 120 people to practise
working
together.
Driver news:
P-G Andersson was delighted by his World Rally Car debut after only 500
kilometres of testing before the start of the rally meaning that he
has
doubled his time in the car over just the space of the Monte Carlo Rally.
As
well as learning more about the SX4 WRC, he also improved his driving
technique considerably over all four days of the event.
The 27 year-old, who won the Junior World Rally Championship with Suzuki
for
the second time last year, said: "There's a lot to learn, but I¹ve
really
enjoyed it and I couldn¹t have asked for more. To score points on my
debut
with a brand-new car is a truly fantastic result. My four-wheel drive
experience before this event was limited to just a few rallies in a Group
N
car and some tests, so for me this rally has been all about learning to
use
the speed and traction of a World Rally Car. There¹s a lot more to
come from
both me and the car though. It was very important for me to get a good
result here as it means I can head into the next round my home rally
in
Sweden with a very positive frame of mind."
The experienced Toni Gardemeister, driving on his ninth Monte Carlo Rally,
was also pleased with his Suzuki debut despite being forced into retirement.
The 32 year-old Finn commented: "Without the problems that we unfortunately
encountered, we would have been fighting for points here which I knew
was
possible from the start and P-G has also proved with his excellent
performance. It¹s clear that the car has a lot of potential, so actually
I¹m
very happy. Now that the season is underway, we have to keep working hard
to
improve the car all the time. Our next rally is Sweden, which I like a lot.
If we can find a good rhythm, it¹s certainly possible for us to do
well
there."
Team news:
The Suzuki squad worked extremely well together during their first rally
as
a two-car team, headed up by team principal Nobuhiro Monster¹
Tajima, team
director Yutaka Awazuhara, technical manager Shusuke Inagaki and team
manager Akira Kawada.
Tajima commented: "This rally has been an incredibly proud moment for
Suzuki
as we embark on our world rally dream. I would like to congratulate P-G
and
Toni on doing a fantastic job: for P-G to finish in the points in his first
rally in a World Rally Car is incredible. I feel very sorry for Toni: he
also did an amazing job and it was sad to see him retire. As well as the
drivers, I would also like to thank the entire team: this achievement of
scoring a point in our very first rally is entirely down to the fact that
everybody has been able to work together easily straight away. We are very
happy, but our philosophy at Suzuki is always to look forwards rather than
back. Already the Monte Carlo Rally is a fantastic memory: now we are fully
focussed in working towards the Swedish Rally in two weeks time, where our
objective will be to try and finish in the points again this time
with
both cars. Of course it won´t be easy, as the path to success is never
smooth. But we can promise our complete commitment, as I hope we have
already demonstrated so far. This has been a fantastic result, which was
also down to the valued support of our sponsors. Congratulations to
everybody!"
08-01-27 VM-poäng direkt
för P-G
Per-Gunnar Andersson gjorde succé i Monte Carlo-rallyt. I sin WRC-debut
i VM-sammanhang blev den regerande juniorvärldsmästaren åttonde
man. Insatsen gav en poäng i förarmästerskapet och ökade
intresset för värmlänningen inför Svenska Rallyt 7-10
februari.
PG Anderssons målsättning i VM-premiären var att fullfölja
och därmed skaffa sig maximal erfarenhet av Suzukis nya värstingbil,
SVX4 WRC. Att han skulle bli åttonde man och erövra VM-poäng
hade han inga stora förhoppningar om innan start.
Det känns fantastiskt. Jag är överlycklig och helnöjd,
konstaterade han efter målgången i Monaco och tillade:
Det är roligt att visa båda vad jag och Suzuki kan.
PG blev visserligen ordentligt distanserad av segrande Sébastien
Loeb, men hans insats vittnar ändå om kapacitet på hög
nivå. Värmlänningen placerade sig före såväl
Henning Solberg som Matthew Wilson, herrar som
båda kör Focus från regerande märkesmästarna
Ford. Annars började tävlingen i mollför PG och hans kartläsare
Jonas Andersson. Flera drivaxelbrott på de inledande två sträckorna
torsdag kväll kostade mycket tid. Ännu mer gick till spillo sedan
de, på grund av reparationer, blivit sena ut från servicen fredag
morgon.
Efter den tuffa starten fungerade såväl bilen som körningen
till belåtenhet. PG och Jonas noterades för flera sträckplaceringar
bland de tio främsta. Allra snabbast var duon på SS 9 där
de var femma! Suzukis andrabil, med Toni Gardemeister bakom ratten, nådde
aldrig slutmålet i Monaco. Finländaren tvingades bryta tävlingen
med överhettad motor på lördagens sista sträcka.
Resultat
Monte Carlo-rallyt 24-27 januari.
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën, 3.39,17,00
2) Mikko Hirvonen, Finland, Ford, + 2.34,4 min
3) Chris Atkinson, Australien, Subaru, + 2.58,6
4) Francois Duval, Belgien, Ford, + 2.59,7
5) Petter Solberg, Norge, Subaru, + 4.40,9
6) Gigi Galli, Italien, Ford, + 8.46,5
7) Jean Marie Cuoq, Frankrike, Peugeot, + 10.24,8
8) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki, + 11.19,5
9) Henning Solberg, Norge, Ford, + 12.43,6
10) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford, + 14.00,1
Succé. PG Anderssons åttondeplats i VM-premiären överraskade
på alla.
Inte många trodde att det skulle bli poäng för svensken
och Suzuki
redan i Monte Carlo-rallyt.
08-01-24 Ikväll startar
P-G och SX4:an i rally-VM
Ikväll, klockan 18.46, startar första bil på första
specialsträckan i årets första VM-rally klassiska
Monte Carlo-rallyt. Som tolfte bil och med startnummer 12 drar P-G Andersson
igång sin första VM-deltävling i en WRC-bil och med sin
nya Suzuki SX4. Ikväll körs två sträckor och rallyt
avslutas med en superspecial på söndag på en del av Grand
Prix-slingan inne i Monaco.
Nu är det äntligen dags för den skarpa VM-debuten för
nya Suzuki SX4 WRC och Suzuki World Rally Teams förare P-G Andersson
och Toni Gardemeister.
Under måndagen och tisdagen har P-G och de 50 andra VM-förarna
kört igenom alla rallyts 18 specialsträckor och skrivit noter.
Ett oerhört viktigt jobb som ger den vägledning föraren och
codrivern måste ha för att så snabbt och säkert som
möjligt ta sig igenom fullfartssträckorna. Det finns snödrivor
bredvid vägen men inte på vägbanan.
- Men man måste notera var det finns snö bredvid vägen också
eftersom publiken brukar sparka ut snö på vägen här
nere.
Vägarna är annars ganska snabba enligt P-G som föredrar lite
trångt och knixigt. Dock tycker han att han trivs bra på Monte-vägarna.
Nu under förmiddagen körs den så kallade shake down
sträckan. Det är en vägbit av samma karaktär som
tävlingen körs på och en möjlighet för teamen
och förarna att känna på hur bilen går i full fart
och kanske göra några sista justeringar. Det kommer att gå
fort på sträckorna och i synnerhet på de första sträckorna
som bitvis är supersnabba. P-G har teamledningens order att ta det
lugnt och lära efterhand men det innebär förstås inte
att han skall krypa fram. Bara inte överladda och ta risker.
Monte Carlo-rallyt är nog ändå en av säsongens svåraste
tävlingar eftersom väglaget kan ändra sig så snabbt.
Startar man nere i dalen i plusgrader och sol kan det vara snö och
is uppe i bergspassen. Från supergrepp till blankis på några
meter. P-G är dock mera sugen på att äntligen få starta
än nervös.
- Ja nu vill jag bara komma igång. Det skall bli jäkligt kul.
Följ rallyt genom att gå in på www.suzuki-wrc.com Nya bilder
för press läggs ut varje kväll från dagsetappen. Bilderna
kommer att ha mycket bra kvalitet. Där finns även teamfakta och
specifikation på WRC-bilen.
Eftersom webmastern är bortrest uppdateras P-G:s egna hemsida
www.pgandersson.se
INTE sträcka för sträcka som den brukar, utan sammanfattas
efter varje dag.
Sträcktider uppdateras fortlöpande på rally-VM:s hemsida
www.wrc.com
SvT 1 rapporterar från hela rally-VM med sammandrag söndag 23.20.
Se även SvT:s övriga sportsändningar
08-01-23 Svensk hjälp
för P-G i VM-premiären
Per-Gunnar Andersson är den ende svenske föraren i Monte Carlo-rallyt.
Speciellt ensam känner han sig ändå inte i årets VM-premiär,
som inleds i morgon (torsdag 24 januari). P-G har fem svenskar till sin
hjälp i Suzukis VM-team.
Den regerande juniorvärldsmästaren P-G Andersson gör i Monte
Carlo sin första VM-start i en WRC-bil. Han kör Suzuki SX4 WRC,
en bil som endast har två VM-starter bakom sig.
Hur den står sig i konkurrensen vet vi inte riktigt ännu,
men bilen har känts bra i test, försäkrar 27-åringen
från Årjäng som sent tillfrågades om han var intresserad
av andrasitsen bredvid finländaren Toni Gardemeister i teamet.
P-G behövde inte lång betänketid för att svar ja på
den frågan.
En dröm förverkligades. Självklart var det så
det kändes, medger han.
P-G:s inträde i WRC-klassen har inneburit ett lyft för fler än
honom själv. Kartläsaren Jonas Andersson jublar givetvis lika
mycket över drömchansen som P-G. Andra som med spänning och
förväntan ser fram emot säsongen är Mats Karlsson och
Stefan "Pitan" Erixon. Karlsson har engagerats som ingenjör
på P-G:s bil och "Pitan" som mekaniker på den samma.
I Monte Carlo-rallyt har den svenska VM-kolonin dessutom utökats med
ytterligare två personer värmlänningarna Mats Jonasson
och Jan Svanström. De båda ska åka före P-G i skogen
och rapportera var på de asfalterade vägarna det finns is.
Jag har faktiskt haft samma upP-Gift i Monte Carlo-rallyt en gång
tidigare. Det var för några år sedan när Thomas Rådström
körde där. Dessvärre tvingades han bryta redan efter några
sträckor, minns den regerande svenske mästaren och tillägger:
Förhoppningsvis går det betydligt bättre för
min förare den här gången.
P-G är full av förväntan inför starten. Han har kört
Monte Carlo-rallyt vid två tillfällen tidigare och är väl
medveten om vilka överraskningar tävlingen kan bjuda på.
Mitt mål blir att fullfölja tävlingen och skaffa
mig erfarenhet av bilen inför starten i Svenska Rallyt 7-10 februari,
säger P-G och medger att omställningen från tvåhjulsdriven
Suzuki Swift till fyrhjulsdriven SX4 WRC är stor.
I en SX4 händer allt så mycket snabbare, konstaterar han
och ler.
Monte Carlo-rallyt inleds med två sträckor torsdag 24 januari
och avslutas i Monaco söndagen den 27 januari. Sveriges Television
och Eurosport sänder från VM-premiären. Eurosport har dagliga
sammanfattningar, SvT en summering av hela rallyt i SvT 1 söndag kl
23.20.
Fint sällskap. P-G Andersson
och kartläsaren Jonas
Andersson (övre raden till vänster) är Sveriges enda
fabriksekipage i rally-VM. Som förberedelse inför
premiären, Monte Carlo-rallyt, fotograferades de med
övriga världseliten i Monaco.
08-01-22 Tidsschema för
Monte Carlorallyt
Monte Carlorallyt består av 19 specialsträckor som tillsammans
mäter 369,39 km. Räknar vi in transportsträckorna är
den inledande VM-deltävlingen i år 1.481,25 km långt. Rallyt
startar redan på torsdagen med två sträckor som tillsammans
är 45,70 km långa.
Tyvärr kommer jag att vara bortrest i helgen, så det blir ingen
sträcka för sträckarapportering här.
Tidsschema MonteCarlorallyt
Torsdag 24/1
18:46 SS1 St Jean en Royans - Col de la Chau (28,12 km)
19:36 SS2 La Cime du Mas - Col de Gaudissart (17,58 km)
Service A
Fredag 25/1
Service B
08:24 SS3 St Pierreville - Col de la Fayolle (29,52 km)
10:02 SS4 Burzet - lachamp Raphael (16,30 km)
10:48 SS5 St Martial - Le Champon - Beleac (12,66 km)
Service C
14:51 SS6 St Pierreville - Col de la Fayolle (29,52 km)
16:29 SS7 Burzet - lachamp Raphael (16,30 km)
17:15 SS8 St Martial - Le Champon - Beleac (12,66 km)
Lördag 26/1
07:31 SS9 Labatie D'andaure - Lalovesc (19,37 km)
08:13 SS10 St Bonnet - St Bonnet (25,36 km)
09:38 SS11 Lamastre - Gilhoc - Alboussiere (21,66 km)
Service F
12:52 SS12 Labatie D'andaure - Lalovesc (25,36 km)
13:34 SS13 St Bonnet - St Bonnet (25,36 km)
14:59 SS14 Lamastre - Gilhoc - Alboussiere (21,66 km)
Service G
Söndag 27/1
09:50 SS15 La bollene Vesubie - Moulinet (22,68 km)
11:08 SS16 Luceram - Loda 15,34 km
11:51 SS17 La Bollene Vesubie - Moulinet (22,68 km)
13:09 SS18 Luceram - Col Des Portes (6,25 km)
15:10 SS19 Monaco - Circuit 2,70 km
<<
Till startsidan