08-10-10
Sandell på åttonde plats på Korsika efter dag ett
Idag inleddes Frankrikes VM-rally på Korsikas slingriga bergsvägar.
Patrik Sandell och Emil Axelsson ligger på åttondeplats i juniorklassen
efter sex specialsträckor.
Det är bara en vecka sedan det spanska VM-rallyt gick av stapeln. Innan
dess hade svenskarna faktisk aldrig tagit sig i mål i ett asfaltsrally.
Planen var därför att lugnt och metodiskt ta sig igenom sträckorna,
för att i första hand skaffa sig viktig rutin, och i andra hand
sakta höja tempot. Planen höll och från en niondeplats första
dagen avancerade de slutligen till en femteplats.
När turen idag kom till Korsika för det franska VM-rallyt var
det en liknande taktik som gällde.
- Förra helgen var otroligt lärorik, men de spanska vägarna
är så olika från de korsikanska vägarna så för
oss var det ändå som att börja om från noll nu igen,
säger Patrik Sandell.
Men även det franska äventyret har i stort börjat enligt
planerna. Efter dag ett ligger de på en åttondeplats, men något
närmare tätförarna den här gången.
- Det har varit en blandad känsla i bilen. Stundtals har det känts
riktigt bra, men vi har svårt att få in den perfekta rytmen
för asfalt. Tidsmässigt är vi i alla fall med bättre
nu än vad vi var i Spanien efter första dagen, så det är
ett steg i rätt riktning, säger Emil Axelsson.
- Vi kämpar fortfarande med att lära oss asfalt och vi lär
oss massor för varje sträcka, men ärligt sagt så längtar
jag till nästa grusrally nu, säger Patrik Sandell med ett leende.
Imorgon väntar sex nya specialsträckor, däribland en av de
tuffaste etapperna i årets rally-VM, med oerhört smala vägarna
som inte tillåter några misstag.
1. Pierre CAMPANA 1:16:23.7 0.0 0.0
2. Martin PROKOP 1:16:32.8 +9.1 +9.1
3. Alessandro BETTEGA 1:16:37.4 +4.6 +13.7
4. Sebastien OGIER 1:16:55.4 +18.0 +31.7
5. Aaron BURKART 1:17:26.7 +31.3 +1:03.0
6. Florian NIEGEL 1:17:28.5 +1.8 +1:04.8
7. Arnaud AUGOYARD 1:17:35.9+7.4 +1:12.2
8. Patrick SANDELL 1:17:46.2 +10.3 +1:22.5
9. Pierre MARCHE 1:17:57.8 +11.6 +1:34.1
10. Kevin ABBRING 1:18:22.0 +24.2 +1:58.3
08-10-05 Sandell säkrade
femteplatsen i Spanien
För att vara två tidigare juniorvärldsmästare ser en
femteplats kanske inte så imponerande ut. Men för Patrik Sandell
och Emil Axelsson var det faktiskt första gången de tog sig i
mål i ett asfaltsrally. Att de dessutom slutade på en femteplats
i juniorklassen gör att de räknar Spaniens VM-rally 2008 till
en rejäl framgång.
- Huvudmålet i helgen var att åka 35 mil asfalt och lära
oss så mycket som möjligt. Och för varje sträcka har
vi skaffat oss massor med kunskap. Vi har provat olika körstilar, testat
olika lufttryck, och använda motorn på olika sätt. Vi har
till och med fått hjälp av de andra asfaltsspecialisterna
de fyra som var före oss som bland annat tipsat om däckval
inför sträckorna, berättar Patrik Sandell
- Det här är ju lika ovant för oss som snö är för
dem. Om vi började på noll häromdan så har vi höjt
vårt asfaltskunnande till 50% den här helgen. Om ett år
hoppas jag att vi kan vara med och slåss uppe i toppen i en sådan
här tävling, tillägger Patrik.
Redan om en några dagar får Patrik och Emil en ny lektion i
asfaltsskolan. Imorgon flyger de till Korsika inför Frankrikes VM-rally
den kommande helgen. Men till skillnad från de snabba raka spanska
vägarna består nästa lektion av knixiga slingrande bergsvägar
med många hårnålar. Ett lika bra resultat där skulle
innebära ännu fler viktiga kliv framåt under deras resa
mot världseliten.
08-10-05 Loeb kopplade greppet
Sébastien Loeb har kopplat greppet om sin femte raka VM-titel i rally.
På asfaltvägarna i Spanien tog fransmannen sin nionde delseger
för säsongen och med bara tre tävlingar kvar på programmet
toppar han VM-tabellen tolv poäng före värste utmanaren,
finländaren Mikko Hirvonen.
Svensken PG Andersson slutade först på 27:e plats sedan han åkt
av redan på den andra specialsträckan.
Sébastien Loeb satte högsta fart från start i det spanska
VM-rallyt. Fransmannen pressade sin Citroën C4:a till det yttersta
redan på den första etappen. Han vann samtliga sex sträckor
öppningsdagen och skaffade sig ett bra försprång till konkurrenterna.
Totalt var Loeb snabbast på 11 av rallyts 18 sträckor. Det säger
en hel del om fransmannens kapacitet.
Loebs spanska stallkompis i Citroën, Dani Sordo, tog en säker
andraplats, distanserad med 24,9 sekunder. Trea slutade ovan nämnde
Mikko Hirvonen, som fick tredjeplatsen till skänks. Den gav nämligen
märkeskollegan, belgaren Francois Duval, upp till förmån
för finländaren på den sista etappen. Fjärdeplacerade
Duval skuggades närmast av norrmannen Petter Solberg i resultatlistan.
För svensken Per-Gunnar Andersson tog det roliga slut redan på
den andra specialsträckan där han kom för fort in i en vänsterkurva
med sin Suzuki SX4 och hamnade i diket. PG startade visserligen om tävlingen
på den andra etappen, men med tidstillägg var han över 25
minuter efter täten. Resten av tävlingen använde Suzuki som
test och värmlänningen slutade först på 27:e plats.
Betydligt bättre gick det för Patrik Sandell som efter en försiktig
inledning avancerade till femte plats i JVM-klassen. Insatsen gav fyra poäng
och inför den sista deltävlingen i juniorernas mästerskap,
som avgörs på Korsika nästa helg, är Sandell sjunde
man i tabellen. Men hans möjligheter att avancera är goda. Upp
till fjärdeplatsen är det bara fyra poäng.
Resultat.
Rally-VM, Spanien, 3-5 oktober
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.21.17,4
2) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 24,9 sek
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, + 1.02,5 min
4) Francois Duval, Belgien, Ford Focus, + 1.10,8
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 3.27,4
6) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 4.03,8
7) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 4.04,9
8) Andreas Mikkelsen, Norge, Ford Focus, + 5.19,6
22) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, + 24.47,6
27) Per-Gunnar Andersson, d:o, Suzuki SX4, + 32.49,0
Förar-VM efter 12 av 15 deltävlingar
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 96 poäng
2) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 84
3) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 59
4) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 37
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 36
6) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 22
Märkes-VM
1) Citroën Total WRT, 159 poäng
2) BP Ford Abu Dhabi WRT, 132
3) Subaru WRT, 80
4) Stobart VK M-Sport Ford RT, 55
5) Munchi´s Ford WRT, 22
6) Suzuki WRT, 20
Junior-VM
1) Martin Prokop Tjeckien, Citroën C2, 3.41.25,0
2) Alessandro Bettega, Italien, Renault Clio R3, + 24,6 sek
3) Aaron Nicola Burkart, Tyskland, Citroën C2, + 1.04,5 min
4) Shaun Gallagher, Irland, Citroën C2, + 2.16,7
5) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio R3, + 4.40,0
JVM efter 6 av 7 deltävlingar
1) Sébastien Ogier, Frankrike, Citroën C2, 34 poäng
2) Aaron Nicola Burkart, Tyskland, Citroën C2, 30
3) Shaun Gallagher, Irland, Citroën C2, 25
7) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, 18
www.swedishrally.com
08-10-04 Sandell avancerar
i Spanien
Patrik Sandell och Emil Axelsson har tålmodigt kämpat på
under dag två av det spanska VM-rallyt. Sakta men säkert har
svenskarna förbättrat sina sträcktider och under dagen klättrat
från en nionde till en femteplats i juniorklassen.
Svenskarnas fokus har helt legat på den egna körningen, utan
att snegla för mycket på vad de övriga haft för sig.
Något som verkar ha gett resultat. På dagens sista två
sträckor var de till och med snabbast av R3-bilarna, trots att de övriga
körs av rutinerade asfaltsförare som engelsmannen Kris Meeke och
italienaren Alessandro Bettega.
- Det har gått bra i dag. Vi har satt bättre och bättre
hela tiden. Både Meeke och Bettega har kommit fram nu på slutet
och skakat på huvudet och undrat hur vi lyckats. Så det känns
bra att folk ser vår utvecklig, säger Patrik Sandell.
Under den sista milen av dagens specialsträckor förvandlades de
spanska asfaltsvägarna till grusvägar av närmast svenska
mått. Genande bilar hade dragit upp så mycket grus på
vägen att bilarna gick lika mycket på sladd som rakt fram. Något
som svenskarna naturligtvis trivdes med.
Värre var det för ledaren, och favoriten till mästerskapet,
fransmannen Sebastien Ogier. Han hade över en minuts ledning när
ha fick sladd i halkan, slog i fronten i en bergvägg och tvingades
bryta. Mästerskapet som nyss såg ut att vara nästan avgjort
är därmed åter en öppen historia.
Ställning i juniorklassen efter 12 av 18 sträckor:
1. Martin PROKOP, 2:36:27.7
2. Alessandro BETTEGA, 2:38:14.8 +1:47.1
3. Aaron Nicolai BURKART, 2:39:01.6 +2:33.9
4. Shaun GALLAGHER, 2:39:58.4 +3:30.7
5. Patrik SANDELL, 2:41:08.4 +4:40.7
6. Hans WEIJS JR., 2:43:12.1 +6:44.4
7. Jaan MÖLDER, 2:43:33.9 +7:06.2
8. Kris MEEKE, 2:43:59.4 +7:31.7
9. Gilles SCHAMMEL, 2:44:08.9 +7:41.2
10.Stefano ALBERTINI, 2:44:17.8 +7:50
08-10-03 Asfalt är
grymt häftigt!
Spaniens VM-rally har hittills inte bjudit på någon framskjuten
placering för Patrik Sandell och Emil Axelsson. Men trots en blygsam
niondeplats i juniorklassen låter svenskarna ändå ganska
nöjda med den första tävlingsdagen.
- Vi har fortfarande en bit kvar för att hänga med de snabbaste
asfaltsförarna. Men för varje sträcka lär vi oss mer
och mer, så nu börjar det bli riktigt kul. Och asfalt är
grymt häftigt, säger Emil Axelsson.
Liksom för alla övriga nordiska förare är det asfaltsträning
som är den stora bristvaran på vägen till den internationella
rallykarriären, eftersom det inte körs några asfaltsrallyn
i de nordiska länderna. Så att åka VM blir den träning
som erbjuds.
- Det är klart att vi hade velat vara med högre upp. Men vi åker
ju här för att se och lära så vi tar inga direkta risker.
Målet är att åka 35 mil asfalt, och placeringen är
mindre viktig för oss, hur konstigt det än låter, säger
Patrik Sandell.
JRC Topp tio efter dag 1
1. Sébastien OGIER, 1:16:30.4
2. Martin PROKOP, +47,0
3. Alessandro BETTEGA, +1:22,2
4. Michal KOSCIUSZKO, +1:31,4
5. Aaron Nicolai BURKART, +2:05.2
6. Jaan MÖLDER, +2:11.2
7. Shaun GALLAGHER, +2:49.3
8. Kevin ABBRING, +3:11.1
9. Patrik SANDELL, +3:16.9
10. Hans WEIJS JR., +4:14.2
08-10-02 Tider och info inför
Rally VM i Spanien
Rally RACC Catalunya är ett asfaltsrally som är 353,62 km långt.
Det består av 18 specialsträckor som är 93,88 km tillsammans.
P-G och Jonas är på plats i Spanien och rekar för fullt
inför det Spanska VM-rallyt på Katalonien.
Rallyt är ett ett asfaltsrally och består av 18 specialsträckor
på 93,88 km. Med transporterna är rallyt totalt 353,62 km.
Jag kommer att följa WRC-förarna, sträcka för sträcka
med kommentarer på
www.pgandersson.se.
RACC Catalunya 3-5/10
(Tidsschema Svensk tid)
Fredag 3/10
08:16 SS1 La Mussara 1 20,48 km
10:04 SS2 Querol 1 21,26 km
10:47 SS3 El Montmell 1 24,14 km
Service A
13:58 SS4 La Mussara 2 20,48 km
15:46 SS5 Querol 2 21,26 km
16:29 SS6 El montmell 2 24,14 km
Service B
Lördag 4/10
Service C
08:44 SS7 El Priorat/La Ribera d'Ebre 1 38,27 km
09:57 SS8 Les Garrigues 1 8,60 km
10:28 SS9 La Llena 1 17,12 km
Service E
13:47 SS10 El Priorat / La Ribera d'Ebre 2 38,27 km
15:00 SS11 Les Garrigues 2 8,60 km
15;31 SS12 La Llena 2 17,12 km
Service E
Söndag 5/10
Service F
08:05 SS13 Riudecanyes 1 16,32 km
09:06 SS14 Santa Marina 1 26,51 km
10;02 SS15 La Serra d'Almos 1 4,11 km
Service G
12:01 SS16 Riudecanyes 2 16,32 km
13:02 SS17 Santa Marina 2, 26,51 km
13:58 SS18 La Serra d'Almos 2 4,11 km
Service H
15:07 Målgång
08-10-01 Ny bil igen för
Sandell i Spanien
Patrik Sandell och Emil Axelsson befinner sig just nu i bergen utanför
Barcelona i Spanien. Under tisdagen och onsdagen är det rekognosering
inför Rally Catalunya som börjar fredag morgon. Och för fjärde
VM-tävlingen i rad kommer de att tävla i en helt ny bil.
De tre senaste tävlingarna har alla slutat förvånansvärt
väl. Tre raka andraplatser har svenskarna bärgat i Turkiet, Finland
och Nya Zeeland, trots olika bilar varje gång. Och nu är det
alltså dags igen. Efter önskemål från Renault Sport
har svenskarnas team Interspeed valt att byta ut den Super 1600 de hittills
i år kört i Junior-VM, mot en Renault Clio R3.
- Det är samma bilmodell som vi tävlade i för Renault Sport
förra året. Då var den ny och relativt oprövad i tävlingssammanhang.
Nu har de hunnit utveckla den under ett år, så det ska bli spännande
att se hur mycket vi känner igen oss från förra året,
och hur mycket som är nytt, säger Patrik Sandell.
Just jämförelsen mot förra årets bil är också
syftet med bilbytet:
- De vill helt enkelt ha vår feedback på hur utvecklingsarbetet
med bilen har gått, berättar Patrik Sandell.
Annars är Patrik och Emil försiktiga i sina prognoser inför
Spanien. Efter en skakig inledning av JVM-säsongen ligger de tidigare
juniorvärldsmästarna bara på en femte plats. Därmed
har de i praktiken gett upp tanken på att återta titeln. Istället
handlar det om att lära och skaffa ännu mer erfarenhet inför
framtiden.
- Även om vi kört internationellt i några år nu så
är asfalt ännu rätt nytt för mig. Så det viktigaste
är att hitta ett bra flyt i körningen så att det blir kul
att köra. Det är det snabbaste sättet att lära sig,
avslutar Patrik Sandell.
Junior World Rally Championship efter 5 av 7 deltävlingar:
Pos Förare Poäng
1. Sébastien Ogier 34
2. Shaun Gallagher 25
3. Aaron Burkart 24
4. Michal Kosciuszko 22
5. Patrik Sandell 14
6. Alessandro Bettega 14
7. Martin Prokop 12
8. Jaan Mölder 8
9. Gilles Schammel 8
10. Stefano Albertini
08-09-29 Solberg and Atkinson
joined by Tirabassi for round 12 of the WRC
On the first weekend of October the Subaru World Rally Team will travel
to Spain with three works entries as the World Rally Championship returns
to tarmac. RallyRACC Catalunya Costa Daurada is the penultimate tarmac event
of the year and the first half of a back-to-back asphalt double-header on
which SWRT will be running a trio of Impreza WRC2008s for the first time.
Rally Catalunya is often said to be the closest the WRC gets to a circuit
race, owing to its smooth and flowing asphalt surface. Most of the rally
route has been resurfaced over the years making the roads clean and grippy,
in contrast to the dirty asphalt of the last sealed surface event in Germany
in mid-August.
- "There are lots of long, long corners in Spain on very smooth tarmac
so grip is good and speeds are generally quite high" said Paul Howarth,
Subaru World Rally Team operations director. "This means the lateral
loads on the cars and tyres are also very high. The rally is all about rhythm,
and very early on it will be obvious if anyone hasn't got settled.
- "We are in the Tarragona region so we don't go up into the hills
where the rally used to be, which means that pretty much all the route is
fast to medium-fast. We have a mixture of hard and soft compound Pirelli
tyres, which will have to be strategically used to account for the sudden
rain showers that can change everything. With our focus on gravel development,
we haven't been able to do a pre-event test here so there'll be a bit to
learn."
This sentiment is shared by the team's technical director, David Lapworth,
who is eagerly anticipating the significant step forward in development
that two asphalt events in two weeks will undoubtedly facilitate.
- "These two tarmac rallies in two weeks will boost us massively, as
we learned a great deal just from Rally Germany" he commented. "We'll
be using a combination of Markko's base setup from his early tests and improvements
we have been able to make after Germany to take another step forward on
tarmac.
- "We are very happy with testing so far, and the conditions in which
Markko did all the early tarmac testing are far more similar to the roads
in Spain than those in Germany so it should suit us better. We have had
limited testing here though as a result of our focus on gravel development
to date, so at the same time we must be realistic about how far through
our refinement process we are with the new car."
It has been one month since the last rally in New Zealand at the end of
August, and Solberg and Atkinson have been making best use of that time.
- "I've been preparing myself to the maximum since New Zealand, and
I hope we can build on what we had in Germany" said Petter Solberg.
"I really had good fun driving there, so I definitely hope we can have
even more fun in Spain. It won't be easy, but it's a rally I like and the
route is fun to drive anyway.
- "Spain is a very different rally to Germany with very different roads,
a lot cleaner and more flowing, but if you can drive, you can drive, so
it's not that big a change. We're always driving flat out anyway, so you
don't do much different inside the car. It'll be an important rally though
as it'll go a long way to deciding the result in Corsica the week after."
Chris Atkinson echoed the Norwegian's comments: "Spain is a very different
event to Germany, where we were last on tarmac. The roads are wide, smooth
and high-grip, and you can carry a lot of corner speed because of this.
It's about the highest lateral load we get all season, and whilst it doesn't
really affect us because we train for it, you notice it for sure inside
the car. Because it's smooth it gets very slippery when it rains as the
water doesn't run away, but when you get a series of corners right, it's
a great feeling."
Alongside the works entries of Solberg and Atkinson, SWRT will run a third
factory car for both this rally and the next round in Corsica. Impreza WRC2008
number 15 will be driven by Frenchman Brice Tirabassi, and the 2003 JWRC
Champion is keen to get behind the wheel of a works Subaru for the first
time.
- "I am very happy to be taking part in these two events with a team
of this level" commented Brice Tirabassi. "I don't have much experience
of driving a WRC car, but I know both events quite well so I am looking
forward to getting going. I like Spain, so I hope this means I can focus
more easily on learning the team and the car. My objective in Spain is to
understand the car better and find the limit, and carry all this into Corsica
the week after."
The rally itself is based in Europe's largest theme park, PortAventura,
in the holiday destination of Salou, which lies 110 kilometres south-west
of Barcelona on the Mediterranean coast.
Rally Catalunya is scheduled in the region's spring season, and whilst generally
pleasant and popular with holidaymakers and rally fans alike, the weather
can be notoriously changeable. Temperatures are expected to rest between
10 and 20 degrees Celsius, but rain can soon form as clouds crest the surrounding
mountains of the Tarragona region and the inclement weather builds. On the
smooth roads, sudden storms can easily flood the surrounding drainage systems
and make grip levels very treacherous.
The organisers have made several changes to the stages since last year,
with the inclusion of two brand new speed tests on Saturday. A total of
18 stages, including the renowned El Montmeil and La Serra d'Almos sections
from previous years, take crews through 353.62 kilometres of competition
after a ceremonial start on Thursday night that, typical of the destination,
is just metres from the ocean.
Entries
The Subaru World Rally Team has entered three Impreza WRC2008s for RallyRACC
Catalunya. Petter Solberg and Phil Mills will drive number five, and team-mates
Chris Atkinson and Stéphane Prévot number six. Number 15,
the third Impreza WRC2008, will be piloted by Frenchmen Brice Tirabassi
and his co-driver Fabrice Gordon.
Between the rallies
The championship took a four week break between Rally New Zealand at the
end of August and Spain at the start of October. During that time, Solberg
has been training hard, including lots of karting with his family, but he
has also been getting restless. "I don't like waiting" he says,
"I just want to drive".
Atkinson travelled to Australia after Rally New Zealand for a few days of
PR activities and to spend time with his family, before returning to Monaco
and training hard for a busy month of October. Tirabassi has also been preparing
for his first works World Rally Championship drive with SWRT.
For further information, visit
www.swrt.com
<<
Till startsidan