Rapport från Rally New Zealand 6-9/5


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN

Tider och info


10-05-09 Sandell fyra i Nya Zeeland
Patrik Sandell, som kör en Skoda Fabia S2000 för Red Bull Rally Team, slutade fyra i SWRC-klassen när Nya Zeelands VM-rally avslutades under söndagen. Det innebär att han och kartläsaren Emil Axelsson ligger kvar på en femteplats i VM-tabellen.

Svenskarna kom till Nya Zeeland i jakt på en seger. Det skulle ge dem 25 VM-poäng och hjälpa dem att klättra i sammandraget. Men trots bra körning med ett antal sträcksegrar räckte det inte hela vägen.
- Det var sekundstrider på nästan varje sträcka. Tempot i klassen är otroligt högt och en sådan här helg är vi sex bilar som alla kan vinna. Så jämnt är det inte ens i WRC-klassen, säger Patrik Sandell.

Segerchanserna rann i praktiken ut i sanden redan under fredagen. På grund av flygstoppet i Europa hann teamet inte med det inplanerade testet före tävlingen. Istället ägnades en stor del av fredagen åt justeringar av setupen. En krock med en stor fågel redan på andra sträckan innebar dessutom att de fick köra hela dan med trasig framruta och tilltufsat självförtroende, och de gick i mål som femte bil efter dag ett.
- Det tog tid innan vi fick allt att flyta som vi ville. Men när vi hittade rätt setup kunde vi börja pusha och de avslutande två dagarna var skitbra. Noterna funkade perfekt hela helgen och vi hade jättebra attack, fortsätter han.

Patrik och Emil körde upp sig till en fjärdeplats under lördagen och knappade in på trean Prokop. De åkte även jämt eller snabbare än tätduon Jari Ketomaa och Xevi Pons, men avståndet efter fredagen var för stort för att det skulle bli match om tätplatserna.

Under söndagen var målet att åka ifatt Prokop närmast före och ta hem en pallplats. Men en fantastisk andrasträcka av tjecken gjorde att han kunde hålla svenskarna bakom sig.
- Han satte en otroligt bra tid på andra sträckan, då han körde ifrån oss alla med 20 sekunder. Vet inte var han hittade de sekunderna, så det är bara att gratulera. En fjärdeplats är ändå bra för oss i mästerskapet, avslutar Patrik Sandell.

Vinnare blev finländaren Ketomaa före spanjoren Pons, som just nu leder mästerskapet. Nästa VM-tävling för Sandell och Axelsson är VM-rallyt i Finland i juli. Men redan nu till helgen får de chansen att trimma formen ytterligare, då de gör en mellan landning i Kina för att ge Patrik Flodin en match i andra deltävlingen av det kinesiska rallymästerskapet.

10-05-09 SS21; Latvala vann - Petter in i lyktstolpe
Ett riktigt sekundrally, visade det sig bli på Nya Zeeland. På sista sträckan avgjordes det och det blev till Latvalas fördel. När Ogier snurrade och fick motorstopp på sträckan, kunde han ta sig förbi och vann därmed rallyt. Därmed tog han en av sina bästa segrar. Petter tvingades bryta, efter närkontakt med en stolpe.

Förarkommentarer:
- "Det var så nära. Jag spann lite, tre kurvor från mål. Synd" Ogier
- "Det här är den bästa segern av mina tre. Jag kunde verkligen inte köra fortare. Jag såg splittiderna och vi hade lite tur" Latvala
- "Otroligt. Vi körde inge fortare. Jag är inte riktigt nöjd, för första gången var det halt. Andra gången var bättre" Sordo
- "Fantastiskt. Petter hade en rejäl smäll in i telestopen" Wilson



På SS21:
1. Sordo, 20:49.3
2. Latvala, +0,5
3. Hirovnen, +3,4
4. Loeb, +4,2
5. Ogier, +9,1
6. Wilson, +23,5
8. Henning, +24,7

Efter SS21:

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 4:04:09.8
2. Sebastien Ogier (F), 4:04:12.2 +2,4
3. Sebastien Loeb (F), 4:04:25.0 +15,2
4. Mikko Hirvonen (Fin), 4:04:31.1 +21,3
5. Dani Sordo (E), 4:04:35.6 +25,8
6. Matthew Wilson (Gb), 4:07:35.8 +3:26.0
7. Henning Solberg (N), 4:10:25.1 +6:15.3
8. Jari Ketomaa (Fin), 4:14:29.1 +10:19.3
9. Frederico Villagra (Arg) 4:14:59.6 +10:49.8

10-05-09 SS20; Loeb in i ett träd - Ogier upp i ledning igen
Det blev stora omkastningar i resultatet. Loeb slog i frongen i ett träd och skadade fronten. Därmed rasade han ner till fjärde plats och Ogier gick upp i ledning, följt av Latvala och Petter.

Förarkommentarer:
- "Jag körde på full attack. Jag ver verkligen på gränsen. Kan inte gör mer" Ogier
- " Det kommer att bli svårt. Jag körde verkligen på gränsen. Kan inte göra mer" Loeb
- "Jag måste attackera mer på nästa sträcka" Latvala
- "Inte lätt, men jag kommer forstätta" Sordo
- "Det var verkligen tufft. Jag gjorde några misstag och tappade lite tid" Henning

På SS20:
1. Loeb, 7:30.9
2. Ogier, +4,0
3. Petter, +4,1
4. Latvala, +4,6
5. Hirvonen, +5,0
6. Sordo, +5,1
7. Wilson, +12,7
8. Henning, +13,7

Efter SS20:

1. Sebastien Ogier (F), 3:43:13.8
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:43:20.0 +6,2
3. Petter Solberg (N), 3:43:30.6 +16,8
4. Sebastien Loeb (F), 3:43:31.5 +17,7
5. Mikko Hirvonen (Fin), 3:43:38.4 +24,6
6. Dani Sordo (E), 3:43:46.3 +32,5
7. Matthew Wilson (Gb), 3:46:23.0 +3:09.2
8. Henning Solberg (N), 3:49:11.1 +5:57.3
9. Frederico Villagra (Arg), 3:52:16.8 +9:03.0
9. Jari Ketomaa (Fin), 3:52:41.8 +9:28.0

10-05-09 SS19; Loeb in i ett träd - Ogier upp i ledning igen
Det blev stora omkastningar i resultatet. Loeb slog i frongen i ett träd och skadade fronten. Därmed rasade han ner till fjärde plats och Ogier gick upp i ledning, följt av Latvala och Petter.

Förarkommentarer:
- "I en lång tight kurva understyrde det. Jag åkte av och slog i nån buske, men vi satt fast i fyrti sekunder. Jag vet inte. Nu blir det svårt. Nu är fighten med MIkko och Petter. Så vi får se vad vi kan göra" Loeb
- "Jag såg Loebs linje in i ett träd. Jag hoppas jag kan hålla Petter bakom och nå Ogier" Latvala
- "Det är lång väg kvar, men det går bra nu. Bra känsla" Petter
- "Det är nära. Men det vi gjorde med bilen, fungerar inte" Hirvonen

På SS19:
1. Petter, 21:27.9
2. Hirvonen, +0,5
3. Latvala, +7,6
4. Sordo, +15,0
5. Ogier, +22,1
6. Wilsonn, +26,8
7. Henning, +34,8
8. Prokop, +37,8
9. Villagra, +40,1
10. Loeb, +48,3

Efter SS19

1. Sebastien Ogier (F), 3:35:38.9
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:35:44.5 +5,6
3. Petter Solberg (N), 3:35:55.6 +16,7
4. Sebastien Loeb (F), 3:36:00.6 +21,7
5. Mikko Hirvonen (Fin), 3:36:02.5 +23,6
6. Dani Sordo (E), 3:36:10.3 +31,4
7. Matthew Wilson (Gb), 3:38:39.4 +3:00.5
8. Henning Solberg (N), 3:41:26.5 +5:47.6
9. Frederico Villagra (Arg), 3:44:27.9 +8:49.0
9. Jari Ketomaa (Fin), 3:44:39.1 +9:00.2

10-05-09 SS18; Loeb upp i ledning - Hirvonen vann sträckan
Hirovnen vann sträckan, 0,2 sekunder före Petter och 1,9 sekunder före Latvala. Ogier snurrade två gånger på sträckan och därmed kunde Loeb knycka ledningen.

Förarkommentarer:
- "Jag gjorde ett misstag i en kurva och slog i en vall" Ogier
- " Hårda förhållandet och vi gjorde några små misstag. Bilen understyr lite" Loeb
- " Jag försöker hålla Petter och Hirvonen bakom, men det är inte lätt" Sordo
- "Försöker hålla MIkko bakom, vi får se. Det är min plan" Petter


På SS18:
1. Hirvonen, 7:53.5
2. Petter, +0,2
3. Latvala, +1,9
4. Loeb, +5,2
5. Wilson, +5,9
6. Sordo, +6,0
7. Hennoing, +8,5
8. Ogier, +15,0
9. Villagra, +20,0

Efter SS18:

1. Sebastien Loeb (F), 3:13:44.4
2. Sebastien Ogier (F), 3:13:48.9 +4,5
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:14:09.0 +24,6
4. Dani Sordo (E), 3:14:27.4 +24,6
5. Petter Solberg (N 3:14:27.7 43,3
6. Mikko Hirvonen (Fin), 3:14:34.1 +49,7
7. Matthew Wilson (Gb), 3:16:44.7 +3:00.3
8. Henning Solberg (N), 3:19:23.8 +5:39.4
9. Jari Ketomaa (Fin), 3:22:19.2 +8:34.8
10. Frederico Villagra (Arg), 3:22:19.9 +8:35.5


10-05-08 Sandell klättrar i Nya Zeeland
Patrik Sandell och Emil Axelsson hade en bra dag i Nya Zeeland. Med en serie andraplatser och en avslutande sträckseger körde de upp sig till fjärde plats, med en pallplats inom räckhåll.
Svenskarna, som tävlar för Red Bull i Skoda Fabia S2000, hade en mer eller mindre problemfri dag. Men Patrik medgav att han började dagen lite för försiktigt.
- Jag fegade lite för mycket på första sträckan i morse, men sen pushade jag på, berättar Patrik Sandell.

Det blev sekundstrider på i stort sett varje sträcka. Men svenskarnas attack resulterade i ett antal andraplatser och en sträckseger. Det räckte för att ta sig förbi Nasser Al-Attiyah och närma sig Martin Prokop på tredje plats.
- Nu känns det som att vi har ett bra läge inför imorgon. En pallplats åtminstone är målet, säger Patrik.

Inför sista dagen leder finländaren Jari Ketomaa, som utökade sin ledning före tvåan Xavier Pons till en dryg minut. Sandell och Axelsson har 18 sekunder upp till Martin Prokop på tredjeplatsen. Fyra sträckor återstår innan målgången i Auckland söndag eftermiddag.

10-05-08 SS17; Ogier leder efter dag 1 - Loeb imponerade
Loeb har gjort en enastående insats under dagens rally. Från kanske lite bättre startposition, har han lyckats köra in över minuten och ligger nu tvåa, bara 5,3 sekunder upp till ledaren. Och teamkompisen Ogier. Sämre har det gått för Petter, som fick gå ut att spåra. Han ligger nu femma, 53,6 sekunder bakom Ogier.

Fyra sträckor återstår av rallyt och körs i natt svensk tid.

Förarkommentarer:
- "Ingen taktik. Men vi hade ingen chans igår. Men det var värre än jag väntat att gå ut först. Sebastien har varit spektakulär idag" Petter
- " Jag är inte nöjd. Vi tappade för mycket tid igår" Latvala
- "Det är första gången jag leder rallyt andra dagen. Bra känsla. Jag ska försöka göra mitt bästa" Ogier
- "Mycket svår dag. Ogier attackerade hårt. I morgon blir det än väldigt lång dag" Sordo
- "Vi kan inte köra snabbare. Ok, jag gjorde ett misstag på morgonen, men ändå. Vi får se i mrogon. Sebastien gjorde en enastående körning idag" Hirvonen
- " Bra dag, men svår" Wilson
- "Otrolig dag. Full attack från start till mål. Gapet är bara fem sekunder till Ogier. Jag vet inte vad jag ska säga. Great. Jag är verkligen nöjd, inga misstag" Loeb

På SS17:
1. Ogier, 2:36.3
2. Petter, +0,2
2. Loeb, +0,2
4. Henning, +1,8
4. Latvala, +1,9
4. Sordo, +1,9
7. Hirovnen, +2,4
8. Villagra, +2,4
9. Wilson, +4,2

Efter SS17:

1. Sebastien Ogier (F), 3:05:40.4
2. Sebastien Loeb (F), 3:05:45.7 +5,3
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:06:13.6 +33.2
4. Dani Sordo (E), 3:06:27.9 +47,5
5. Petter Solberg (N) 3:06:34.0 +53,6
6. Mikko Hirvonen (Fin), 3:06:40.6 +1:00.2 3:08:45.3
7. Matthew Wilson (Gb), 3:08:45.3 +1:00.2
8. Henning Solberg (N), 3:11:21.8 +5:41.4
9. Jari Ketomaa (Fin), 3:13:53.1 +8:12.7
10. Frederico Villagra (Arg), 3:14:09.2 +8:28.8

10-05-08 SS16; Loeb glänser
Loeb kör in tid, sträcka för sträcka och var hela 14,5 sekunder snabbare än Ogier och har nu bara 5,1 sekunder upp till andraplatsen.

På SS16:
1. Loeb, 17:26,2
2. Ogier, +14,5
3. Hirvonen, +18,4
4. Latvala, +21,7
5. Sordo, +25,5
6. Henning, +25,7
7. Petter, +25,8
8. Wilson, +30,1

Efter SS16:

1. Sebastien Ogier (F), 3:03:04.1
2. Sebastien Loeb (F), 3:03:09.2 +5,1
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:03:35.4 +31,3
4. Dani Sordo (E), 3:03:49.7 +45.6
5. Petter Solberg (N), 3:03:57.5 +53.4
6. Mikko Hirvonen (Fin), 3:04:01.9 +57.8
7. Matthew Wilson (Gb), 3:06:04.8 +3:00.7
8. Henning Solberg (N), 3:08:43.6 +5:39.5
9. Jari Ketomaa (Fin), 3:11:04.1 +8:00.0
10. Frederico Villagra (Arg), 3:11:29.1 +8:25.0

10-05-08 SS15; Loeb ny tvåa
Loeb fortsätter köra på i ett lite högre tempo än de ändra och har ny lyckats köra in över en minut och ligger tvåa efter Ogier.

På SS15:
1. Loeb, 12:05,1
2. Ogier, +8,7
3. Sordo, +12,7
4. Hirvonen, +13,3
5. Petter, +14,8
6. Latvala, +15,0
7. Wilson, +24,9
8. Henning, +31,7

Efter SS15:

1. Sebastien Ogier (F), 2:45:23.4
2. Sebastien Loeb (F), 2:45:43.0 +19.6
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:45:47.5 +24,1
4. Dani Sordo (E), 2:45:58.0 +34.6
5. Petter Solberg (N), 2:46:05.5 +53.9
6. Mikko Hirvonen (Fin), 2:46:17.3+53.9
7. Matthew Wilson (Gb), 2:48:08.6 +2:45.2
8. Henning Solberg (N), 2:50:51.7 +5:28.3
9. Jari Ketomaa (Fin), 2:52:40.9 +7:17.5
10. Frederico Villagra (Arg), 2:53:11.2 +7:47.8
10-05-08 SS14; Loeb uppe på tredje plats
Loeb tog åter i rejält och var 10,4 sekunder före Ogier och 13,8 för Latvala. Därmed klättrade han upp till tredjeplats.

På SS14:
1. Loeb, 11:14,5
2. Ogier, +10,4
3. Latvala, +13,8
4. Sordo, +16,3
5. Petter, +18,8
6. Hirvonen, +31,1
7. Wilson, +31,1
-
14. Henning, +1:03.0

Efter SS14:

1. Sebastien Ogie
r (F), 2:33:09.6
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:33:27.4
3. Sebastien Loeb (F), 2:33:37.9 +28.3
4. Dani Sordo (E), 2:33:40.2 +30,6
5. Petter Solberg (N), 2:33:45.6 +36,0
6. Mikko Hirvonen (Fin), 2:33:58.9 +49.3
7. Matthew Wilson (Gb), 2:35:38.6 +2:29.0
8. Henning Solberg (N), 2:38:14.9 +5:05.3
9. Jari Ketomaa (Fin), 2:39:54.3 +6:44.7
10. Frederico Villagra (Arg), 2:40:25.6 +7:16.0

10-05-08 SS13; Ogier spräckte Loebs segersvit
Det är oförändrat i toppen, men Loeb knappar in och ligger nu bara 0,7 sekunder bakom Hirvonen och femteplatsen.

Vann sträckan gjorde Ogier, som var 0,2 sekunder före Loeb och 1,3 sekunder före Hirvonen.

Förarkommentarer:
- "Jag fick puntering i första högerkurvan" Petter
- "Konstigt. Som en racingbana, lite konstigt" Latvala
- "Inget kul att köra" Ogier
- "Riktigt kul, men mycket grus. Några hade genat rejält" Sordo
- "Så mycket grus, ingen bra körning" Hirvonen
- "Det var fullt med grus på banan, vad kan man göra" Loeb

På SS13:
1. Ogier, 2:38,3
2. Loeb, 0,2
3. Hirovnen, +1,3
4. Sordo, +1,4
5. Latvala, +1,8
5. Petter, +2,2
7. Henning, +3,0
8. Villagra, +3,5
9. Wilson, +5,3

Efter SS13:

1. Sebastien Ogier (F), 2:21:44.7
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:21:59.1 +14,4
3. Dani Sordo (E), 2:22:09.4 +24,7
4. Petter Solberg (N), 2:22:09.4 +27,6
5. Mikko Hirvonen (Fin), 2:22:22.7 +38,0
6. Sebastien Loeb (F), 2:22:23.4 +38,7
7. Matthew Wilson (Gb), 2:23:53.0 +2:08.3
8. Henning Solberg (N), 2:25:57.4 +4:12.7
9. Jari Ketomaa (Fin), 2:27:53.2 +6:08.5
10. Frederico Villagra (Arg), 2:28:20.2 +6:35.5

10-05-08 SS12; Loeb knappar in rejält
Loeb fortsätter knappa in tid och Petter forstätter tappa när han är först och sveper bort allt grus. Loeb vann sträckan, hela 22,0 sekudner före Hirvonen och 27,2 före Ogier. Petter tappade 43,4 sekunder.

Ogier är kvar i ledning, men både Latvala och Sordo klättrade förbi Petter som nu ligger fyra.

På SS12:
1. Loeb, 18:08.3
3. Hirvonen, +22,0
3. Ogier, +27,2
4. Sordo, +29,4
5. Latvala, +29,6
6. Wilson, +42,7
7. Petter, +43,4
-
13. Henning, +1:14,2

Efter SS12:

1. Sebastien Ogier (F), 2:19:06.4
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:19:19.0
3. Dani Sordo (E) 2:19:29.7 +23,3
4. Petter Solberg (N), 2:19:31.8 +25,4
5. Mikko Hirvonen (Fin), 2:19:43.1 +36.6
6. Sebastien Loeb (F), 2:19:44.9 +38.5
7. Matthew Wilson (Gb), 2:21:09.4 +2:03.0
8. Henning Solberg (N), 2:23:16.1 +4:09.7
9. Jari Ketomaa (Fin), 2:25:02.6 +5:56.2
10. Xavier Pons, 2:25:34.5 +6:28.1

10-05-08 SS11; Loeb snabbast igen
Sebastien Loeb var åter snabbast. Han var 6,1 sekunder före Ogier och 8,2 före Petter. Petter klättrar upp en placering och ligger tvåa.

På SS11:
1. Loeb,12:45.6
2. Ogier, +6,1
3. Petter, +8,2
4. Sordo, +9,7
5. Hirvonen, +11,1
6. Latvala, +15,7
7. Wilson, +30,6
-
23. Henning, +53

Efter SS11:

1. Sebastien Ogier (F), 2:00:30.9
2. Petter Solberg (N), 2:00:40.1 +9,2
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:00:41.1 +10,2
4. Dani Sordo (E) 2:00:52.0 +21.1
5. Mikko Hirvonen (Fin), 2:01:12.8 +41,9
6. Sebastien Loeb (F), 2:01:36.6 +1:05.7
7. Matthew Wilson (Gb), 2:02:18.4 +1:47.5
8. Henning Solberg (N), 2:03:53.6 +3:22.7
9. Jari Ketomaa (Fin), 2:06:00.0 +5:29.1
10. Xavier Pons, 2:06:23.3 +5:52.4

10-05-08 SS10; Loeb öppnar med sträckseger
Det blev Sebastien Loeb som öppnade starkast och vann sträckan med 4,1 sekunder före Ogier, och 7,2 före Latvala. Petter, som sopar vägen, fick fjärde tid och tappade både 15,1 sekunder och sin ledning och la sig på en tredje plats.

Ogier klev upp som ny ledare, 0,6 sekunder före Latvala och 7,1 före Petter. Även Loeb påpörjade sin klättring mot toppen och klev upp till sjätteplats.

Förarkommentarer:
- "Jag gillade verkligen sträckan. Det var väldigt löst, så vad kan jag göra. Men jag är nöjd med körningen" Petter
- "Det var okej för oss. Men svårt, väldigt halt"
- "Vi försökte attackera hårt. Det var väldigt halt, jag kanske försökte för mycket" Ogier
- "Jag vet inte. Det var väldigt halt" Sordo
- "Vi slog i en bank och skadade bakdämparen. Ingen bra körning" Hirvonen
- "Asfalt är väldigt svårt. Mycket grus. Annars var det en fantastisk sträcka. Bäst i världen" Wilson
- "Det var maximum, tog risker. Jag kör så fort jag kan. Bra körning, men mycket grus på asfalten. Hårt. Men jag är riktigt nöjd" Loeb

På SS10:
1. Loeb,11:39.9
2. Ogier, +4,1
3. Latvala, +7,2
4. Petter, +15,1
5. Sordo, +16,8
6. Hirvonen, +30,4
7. Wilson, +30,4

Efter SS10:

1. Sebastien Ogier (F), 1:47:39.2
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:47:39.8 +0,6
3. Petter Solberg (N), 1:47:46.3 +17.5
4. Dani Sordo (E), 1:47:56.7 +17.5
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:48:16.1 +36.9
6. Sebastien Loeb (F), 1:48:51.0 +1:11.8
7. Matthew Wilson (Gb), 1:49:11.3 +2:35.8
8. Henning Solberg (N), 1:50:15.0 +2:35.8
9. Jari Ketomaa (Fin), 1:52:41.5 +5:02.3
10. Xavier Pons, 1:53:02.1 +5:22.9
10-05-07 Sandell femma efter fågelkrock
Patrik Sandell och Emil Axelsson ligger på femte plats i SWRC-klassen efter första dagen av det Nya Zeeländska VM-rallyt. Dagen inleddes med dramatik redan på andra sträckan, då de krockade med en stor fågel och tvingades köra resten av dagen med en trasig framruta.
- Jag vet inte exakt vad det var för fågel, det såg ut som en riktigt stor örn. Den försökte flyga iväg när vi kom men hann inte undan. Jag tror att det störde Patriks rytm ett tag, berättar codrivern Emil Axelsson.

Även om svenskarna fick brottas både det lokala djurlivet under och en del problem med setupen på bilen så är de nöjda efter första dagen.
- Bilen var lite för mjuk på förmiddagen, jag litade inte riktigt på den i de snabba partierna. Men efter lite justeringar på lunchservicen kändes det mycket bättre, berättar Patrik Sandell.
- Trots placeringen just nu var det faktiskt länge sen som vi var så här nöjda efter dag ett. Rytmen i körningen stämde bra och notläsningen var perfekt. Samarbetet i bilen funkade bättre än någonsin. Så nu ska vi klättra uppåt igen, säger Patrik Sandell, som också avslutade dagen med en sträckseger.

Finländaren Jari Ketomaa leder efter dag ett, före Xavier Pons och Martin Prokop. Nasser Al-Attiyah är fyra, med 15 sekunder upp till det svenska Skoda-ekipaget.

Under lördagen körs flera klassiska sträckor, men även en helt ny publiksträcka inne på Hampton Downs motorstadion i Auckland.
10-05-07 Oturen håller i sig för Sandell
Patrik Sandell ligger femma efter den inledande dagen i Nya Zeeland.
- "Oturen håller i sig. Krockade med en stor fågel på SS2 och har kört hela dagen med trasig framruta" säger Patrik och tillägger
- "Vi skall upp på pallen"

1. Jari Ketomaa, 1:40:09.3
2. Xavier Pong, +22,5
3. Martin Prokop, +1:02.4
4. Nasser Al-Attiyah, 1:10,1
5. Patrik Sandell, +1:25,6
6. Albert Llovera, +12:52,5
7. Janne Tuohino, +20:27,8 (superrallytid)
10-05-07 SS9: Petter leder efter dag 1
Det är oförändrat i toppen efter den avslutande superspecialen idag. Loeb, Ogier, Hirvonen och Latvala knappade alla in lite tid på ledaren Petter som blev femma. Petter leder rallyt, 1,4 sekunder före Latvala och 3,9 före Ogier. Sordo är fyra, 8,7 sekunder efter och Hirvonen femma, 20,2 sekunder efter Petter.

Loeb ligger på sjunde plats och har 1:19,8 sekunder upp till ledningen. Det sedan han åkte av vid en smal bro på en av sträckorna.

I Super 2000 är det Jari Ketomaa som leder, 22,5 sekunder före Xavier Pons och 1:02,4 före Prokop. Ketomaa ligger på en hedervärd niondeplats totalt i rallyt. Patrik Sandell och Emil Axelsson är femma, 1:25,6 sekunder efter ledaren. P-G Andersson har valt bort den här tävlingen.

GrN leds av Hayden Paddon, 2:02,1 minuter före Glimour och 3:08,6 minuter före Kingsley Thompson. Patrik Flodin har valt bort den här tävlingen.

På SS9:
1. Loeb, 1:06.4
2. Ogier, +0,0
3. Hirvonen, +1,1
4. Latvala, +1,2
5. Petter, +1,3
6. Sordo, +3,3
7. Henning, +4,4
8. Wilson, +4,9
9. Sandell, +5,3
10. Villagra, +6,1

Efter SS9:

1. Petter Solberg (N), 1:35:51.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:35:52.7 +1,4
3. Sebastien Ogier (F), 1:35:55.2 +3,9
4. Dani Sordo (E), 1:36:00.0 +8,7
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:36:11.5 +20,2
6. Matthew Wilson (Gb), 1:37:01.0 + +1:09.7
7. Sebastien Loeb (F), 1:37:11.1 +1:19.8
8. Henning Solberg (N), 1:37:36.6 +1:45.3
9. Jari Ketomaa (Fin), 1:40:09.3 +4:18.0
10. Xavier Pons, 1:40:31.8 +4:40.5
10-05-07 SS8; Petter i ledning och startar först i morgon
Petter vann sträckan, 1,4 sekunder före Loeb och 3,5 före Sordo. Därmed leder Petter med 1,5 sekunder före Latvala och 5,2 före Ogier. Det här blir även startordningen i morgon, eftersom den avslutande superspecialen inte räknas in där.

Förarkommentarer:
- "Det har verkligen varit hårt attackerande idag. Vi tappade mycket på morgonen när jag var av vägen" Loeb
- "Det har varit en bra dag. Bilen har fungerat perfekt. Väldigt bra sträcka" Petter
- "Hade en bra rytm, men bilen var lite mjuk. Och vi hade lite problem. Inte så bra dag" Hirvonen
- "Jag körde dåligt på förra sträckan. Väldigt tuff kamp idag. Imorgon är en ny dag" Latvala
- "Inget att säga. Problme med co-drivern" Ogier som bråkade med co-drivern i bilen
- "Inge dåligt. Jag är nöjd. Den här sträckan var verkligen fin" Sordo

På SS8:
1. Petter, 12:15.2
2. Loeb, +1,4
3. Sordo, +3,5
4. Hirvonen, +5,4
5. Latvala, +5,6
6. Ogier, +7,1
7. Henning, +7,2
8. Wilson, +15,1

Efter SS8:

1. Petter Solberg (N), 1:34:43.6
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:34:45.1 +1,5
3. Sebastien Ogier (F), 1:34:48.8 +5,2
4. Dani Sordo (E), 1:34:50.3 +6,7
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:35:04.0 +6,7
6. Matthew Wilson (Gb), 1:35:49.7 +1:06.1
7. Sebastien Loeb (F), 1:36:04.7 +1:21.1
8. Henning Solberg (N), 1:36:25.8 +1:42.2
9. Jari Ketomaa (Fin), 1:38:56.2 +4:12.6
10. Xavier Pons, 1:39:18.6 +4:35.0

10-05-07 SS7; Latvala övertog ledningen
Loeb vann sträckan, 6,6 sekunder före Petter och 8,3 sekunder före Latvala. Oiger tappade 14,1 sekunder och därmed är nu Latvala ny ledare i rallyt. Även Petter klättrar och ligger nu trea.

Förarkommentarer:
- "Jag attackerade för fullt. Dåligt hopp på förra sträckan" Loeb
- "Jag kan inte kontrollera något (om positionen inför morgondagen). Men jag är inte rädd" Petter
- "Det var en bra körning. Men jag vet inte, kan inte köra fortare" Hirvonen
- "Ärligt, jag kan inte förstå hur Seb kan köra så fort. Jag snurrade nästan på sträckan" Latvala
- "Rallyt är forfarande väldigt väldigt långt. Vi måste vänsta till i morgon bitti" Ogier
- "Bättre vägar, alla spelar. Flat out, inte lätt" Sordo

På SS7:
1. Loeb, 20:01.1
2. Petter, +6,6
3. Latvala, +8,36
4. Hirovnen, +13,8
5. Ogier, +14,1
6. Sordo, +14,6
7. Henning, +27,1
8. Wilson, +28,8

Efter SS7:

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:22:24.3
2. Sebastien Ogier (F), 1:22:26.5 +2,2
3. Petter Solberg (N), 1:22:28.4 +7,3
4. Dani Sordo (E), 1:22:31.6 +7,3
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:22:43.4 +19,1
6. Matthew Wilson (Gb), 1:23:19.4 +55.1
7. Sebastien Loeb (F), 1:23:48.1 +1:23.8
8. Henning Solberg (N), 1:24:03.4 +1:39.1
9. Jari Ketomaa (Fin), 1:25:58.8 +3:34.5
10. Xavier Pons, 1:26:25.7 +4:01.4

10-05-07 SS6; Oförändrat
Ogier vann åter sträckan, 0,3 sekunder före Loeb och 1,9 sekunder före Petter. Det är oförändrat i topp tio.

På SS6:
1. Ogier, 7:56.5
2. Loeb, +0,3
3. Petter, +1,9
4. Latvala, +2,0
5. Sordo, +2,5
5. Hirvonen, +2,5
7. Wilson, +7,0
8. Henning, +10,0

Efter SS6:

1. Sebastien Ogier (F), 1:02:11.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:02:14.9 +3,6
3. Dani Sordo (E), 1:02:15.9 +4.6
4. Petter Solberg (N), 1:02:20.7 +9.4
5. Mikko Hirvonen (Fin), 1:02:28.5 +17.2
6. Matthew Wilson (Gb), 1:02:49.5 +38.2
7. Henning Solberg (N), 1:03:35.2 +1:23.9
8. Sebastien Loeb (F), 1:03:47.0 +1:35.7
9. Jari Ketomaa (Fin), 1:04:53.1 +2:41.8
10. Martin Tapper, 1:05:13.4 +3:02.1

10-05-07 SS5; Ogier ny ledare
Dani Sordo tappade 7,6 sekunder och därmed klev Ogier upp i ledning, 1,6 sekunder före Latvala och Sordo ligger nu trea. Ogier vann sträckan, 0,6 sekunder före Loeb och Latvala som fick samma tid.

Förarkommentarer:
- "Ok. Inga problem på sträckan. Mycket löst grus" Loeb
- "Det är väldigt löst. Jag hade en miss i slutet på sträckan" Petter
- "Bra position. Men du vet, alla kör flat out, det är klart" Hirvonen
- "Det var okej. Två små misstag" Latvala
- "Bra sträcka, inga problem" Ogier
- "Vi gjorde lite ändringar på diffen" Henning

På SS5:
1. Ogier, 5:36.5
2. Loeb, +0,6
2. Latvala, +0,6
4. Hirovnen, +2,5
5. Petter, +3,5
6. Henning, +4,8
7. Sordo, +7,6
8. Wilson, +7,7

Efter SS5:

1. Sebastien Ogier (F), 54:14.8
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 54:16.4 +1,6
3. Dani Sordo (E), 54:16.9 +2,1
4. Petter Solberg (N), 54:22.3 +7,5
5. Mikko Hirvonen (Fin), 54:29.5 +14,7
6. Matthew Wilson (Gb), 54:46.0 +31,2
7. Henning Solberg (N), 55:28.7 +1:13.9
8. Sebastien Loeb (F), 55:50.2 +1:35.4
9. Jari Ketomaa (Fin), 56:29.9 +2:15.1
10. Martin Tapper, 56:52.0 +2:37.2

10-05-07 SS4; Loeb åkte av - Sordo fortsätter vara snabbast
Dani Sordo van även den här sträckan, men Latvala var bara 0,2 sekunder bakom honom. Trea blev Ogier, 0,9 sekunder efter. Loeb slog i en bro fem kilometer in på sträcka noch tappade nästan en och en halv minut och ligger nu åtta.

Förarkommentarer:
- "Jag körde av på en smal bro. Problemet var att dörren gick upp så vi tappade tid" Loeb
- "Jag tror det gick riktigt bra. Jag gillade sträckan. Spelar ingen roll att vi sopar vägen" Petter
- "Vi slog i vindrutan. Mycket grus på vägen, hoppas det är bättre andra gången" Hirovnen
- "Gillade det verkligen. Fortfarande mycket grus, men bra grep" Latvala
- "Morgonen har varit bra för oss, inga problem" Ogier
- "Jag kör bara igenom. Jag måste göra nån ändring" Henning

På SS4:
1. Sordo, 12:47.5
2. Latvala, +0,2
3. Ogier, +0,9
4. Petter, +2,2
5. Hirovnen, +4,4
6. Wilson, +12,1
7. Henning, +13,7
-
28. Loeb, +1:24.7

Efter SS4:

1. Dani Sordo (E), 48:32.8
2. Sebastien Ogier (F), 48:38.3 +5,5
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 48:39.3 +6.5
4. Petter Solberg (N), 48:42.3 +9.5
5. Mikko Hirvonen (Fin), 48:50.5 +17.7
6. Matthew Wilson (Gb), 49:01.8 +29.0
7. Henning Solberg (N), 49:47.4 +1:14.6
8. Sebastien Loeb (F), 50:13.1 +1:40.3
9. Jari Ketomaa (Fin), 50:33.2 +2:00.4
10. Martin Prokop, 50:56.8 +2:24.0

10-05-07 SS3; Sordo snabbast och ny ledare
Dani Sordo tog i och var 7,0 sekunder före Latvala och 8,1 före Ogier. Petter tappade 11,3 sekunder och rasade ner till fjärdeplatsen.

Förarkommentarer:
- "Mycket rensande av vägen. Inge grepp. Vi tappar inte så mycket tid för tillfället. Bra körning, bra känsla" Loeb
- " Kör på och försöker hålla linjen" Petter
- "Det är ok. Bra tid. Jag var orolig för däcket. Jag trodde jag hade en punktering" Hirvonen
- "Nu går det bra. Jag är nöjd med den här långa sträckan. Jag hittade rytmen" Latvala
- "Väldigt halt. Jag tror startordningen betyder mycket idag" Ogier
- "Trevligt. Mycket trevligt. Väldigt halt" Sordo

På SS3:
1. Sordo, 20:50.9
2. Latvala, +7,0
3. Ogier, +8,1
4. Petter, +11,3
5. Wilson, +13,9
6. Hirovnen, +14,1
7. Loeb, +16,0
8. Henning, +47,5

Efter SS3:

1. Dani Sordo (E), 35:45.3
2. Sebastien Ogier (F), 35:49.9 +4,6
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 35:51.6 +6,3
4. Petter Solberg (N), 35:52.6 +7,3
5. Mikko Hirvonen (Fin), 35:58.6 +13,3
6. Sebastien Loeb (F), 36:00.9 +15,6
7. Matthew Wilson (Gb), 36:02.2 +16,9
8. Henning Solberg (N), 36:46.2 +1:00,9
9. Jari Ketomaa (Fin), 37:13.2 +1:27,9
10. Martin Prokop, 37:27.8 +1:42,5

10-05-07 SS2: Ogier snabbast - Petter kvar i ledning
Ogier var snabbast på rallyts andra sträcka, men Petter behåller ledningen i rallyt. Tvåa blev Matthew Wilson, 1,2 sekunder efter och Hirvonen blev trea, 1,5 sekunder efter. Hirvonen klättrade upp till en tredjeplats.

På SS2:
1. Ogier, 8:13.7
2. Wilson, +1,2
3. Hirvonen, +1,5
4. Sordo, +1,6
5. Petter, +1,9
6. Loeb, +2,0
7. Latvala, +2,3
8. Henning, +8,5

Efter SS2:

1. Petter Solberg (N), 14:50.4
2. Sebastien Ogier (F), 14:50.9 +0,5
3. Mikko Hirvonen (Fin), 14:53.6 +3,2
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 14:53.7 +3,3
5. Sebastien Loeb (F), 14:54.0 +3,6
6. Dani Sordo (E), 14:54.4 +4,0
7. Matthew Wilson (Gb), 14:57.4 +7,0
8. Henning Solberg (N), 15:07.8 +17,4
9. Jari Ketomaa (Fin), 15:28.9 +38,5
10. Martin Prokop, 15:36.2 +45,8
10-05-07 SS1: Petter snabbast
Petter Solbergs öppnade rallyt med sträckseger på den inledande sträckan. Han var 2,4 sekunder före Ogier och 2,9 före Latvala.

Efter SS1:
1. Petter Solberg (N), 6:34.8
2. Sebastien Ogier (F), 6:37.2 +2,4
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 6:37.7 +2,9
4. Sebastien Loeb (F), 6:38.3 +3,5
5. Mikko Hirvonen (Fin), 6:38.4 +3,6
6. Dani Sordo (E), 6:39.1 +4,3
7. Matthew Wilson (Gb), 6:42.5 +7,7
8. Henning Solberg (N), 6:45.6 +10,8
9. Jari Ketomaa (Fin), 6:54.1 +19,3
10. Martin Prokop, 6:55.6 +20,8

10-05-04 Revanschsugen Sandell i Nya Zeeland
Fredag morgon trampar Patrik Sandell pedalen i botten i sin Skoda Fabia S2000 för att försöka vinna det Nya Zeeländska VM-rallyt. Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson har haft en tuff start på säsongen. Efter tre deltävlingar ligger de på en femteplats i VM-tabellen i SWRC-klassen, en bit längre ner än vad de tänkt sig. Men den svenske Red Bull-föraren kör ändå utan press.
- Det är ingen mening att sätta press på sig själv för då kan man inte prestera. Även om det inte studsat vår väg hittills så har vi varit snabba, så vi vet att farten finns där. Nu fortsätter vi i samma takt och hoppas att det räcker till 25 poäng den här gången, säger Sandell.

Flygstoppet över Europa innebar att Patrik och Emils tävlingsbil anlänt till Nya Zeeland en dag senare än planerat, vilket gjorde att svenskarna inte hann med det test som var planerat.
- Första gången jag kör bilen här blir på asfalt, eftersom shakedown är på asfalt, medan själva rallyt är på grus. Men jag känner till Skodans kapacitet på grus så det oroar mig inte, säger han.

Under tisdagen och onsdagen är det rekognosering som gäller. Även om svenskarna kört tävlingen förut – 2008 lyckades de bli 11:e bil totalt i en lånad Grupp N-bil – är noterna inget de slarvar med.
- Vägarna här är otroligt fina och snabba. Men vägbanan är aldrig helt plan utan lutar alltid åt ena eller andra hållet. När den lutar inåt, som i en velodrom, kan man åka fortare än vanligt. Men om det lutar utåt måste man hålla ner farten, annars slutar det med katastrof. Det måste man få med redan från början så man har koll på det, berättar Patrik.

Rallyt inleds med ceremoniell start i Auckland på torsdag kväll. Sedan körs 40 mil fördelat 21 specialsträckor innan rallyt avslutas tillbaka i Auckland söndag eftermiddag.
10-05-01 Lite fakta inför Rally Nea Zealand
Rallyt på Nya Zeland hade ett uppehåll och sedan man körde där, har basen flyttats från Hamilton till Nya Zeelands största stad; Auckland. Där bor 1,3 miljoner invånare, vilket är en tredjedel av landets befolkning.

Det blir i år 40:e gången rallyt körs på Nya Zeeland, vilket man firar med en stor startcermoni. Serviceparken kommer att vara i Quens Wharf, en arena som kommer att ha Rugby World Cup 2011 och som nu för första gången används med publik.

I samband med startcermonin på torsdagen kommer förarna att skriva autografer. Alla levande Nyazeländska mästare och föredetta vinnare av Rally New Zealand kommer att vara med under invigningen.

En av höjdpunkterna är att rallyt återvänder till Aucklands Domain. Aucklands Domain användes sist 1990 under 20:e Rothmans Rally of New Zealand som vanns av Carlos Sainz och Luis Moya. Den asfalterade superspecialen kommer att köras i mörker på fredag kväll. En annan superspecial kommer att köras två gånger på lördag och det är den helt nya Hampton Downs motorarena.

Den avslutande körs den 29,67 km långa natursköna Whaanga Coast. Avslutningscermonin är sedan i Eastern Viaduct och man väntar tusentals besökare till Auckland då.
<< Till startsidan