10-11-14 VM-silver till
både Sandell och Flodin
Två gånger Patrik, och två gånger VM-silver. Det
blev facit av finalen i Rally-VM, Wales Rally GB, för både
Patrik Sandell och Patrik Flodin slutade på andra plats i sina respektive
tabeller.
De båda landslagsekipagen, Patrik Sandell med co-driver Emil Axelsson
i Super World Rally Championship (SWRC) och Patrik Flodin/Göran Bergsten
i Production World Rally Championship (PWRC), hade gulddrömmar. Tekniska
problem under rallyt satte stopp för dessa.
Men Svenska Bilsportförbundets satsning på nya, unga förare
ger redan i år två VM-silver, i klasserna precis under WRC
där Sébastien Loeb segrade.
- Patrik och Patrik gör precis det de ska. Flodin 15 14 sträcksegrar
och Sandell lyckades bita ihop och köra igen det han förlorade
på att styrservon gick sönder första dagen. Två
VM-silver är helt fantastiskt, säger förbundskapten Anders
Dawidson.
De fyra medaljörerna landar på Arlanda kl 17.20, måndag
15/11, då representanter för Svenska Bilsportförbundet
kommer att ta emot sina hjältar.
Komplett resultat:
http://www.wrc.com/results/
10-11-14 Petter Solberg
tar Bronsmedaljen i Rally-VM 2010!
Första gången en privatförare är på pallen.
Rallyt är avklarat och Petter Solberg skriver ett stycke historia
med sitt svenska team. Det är första gången ett privatteam
tar en medalj i Rally-VM. Vinnaren i tävlingen blev suveräna
Sebastien Loeb men Petter var mycket nära hela helgen och Loeb fick
kämpa hårt för att ta segern.
-Jag provade allt jag hade på de första sträckorna idag
men det var mycket lerigt och det var helt klart en fördel för
Sebastian (Loeb) att köra först på vägen. Andra gången
på sträckorna ville jag verkligen satsa allt på ett kort
för att knappa in försprånget, men gled ut i tredje svängen
och körde i diket ca 50 meter. Då jag kom upp på vägen
bestämde jag mig för att ta tillgodo med en andra plats i rallyt
och säkra bronset, säger Petter nöjt.
Tackade Phil från prispallen
Mitt i ceremonin avbröt Petter prisutdelaren och bad att få
låna hans mikrofon.
Ursäkta att jag avbryter det är kanske inte artigt men
men, säger Petter.
Jag måste också be att få tacka min kartläsare
genom många år Phil Mills som körde halva säsongen.
Han har också en stor del av äran för att vi står
här med en bronsmedalj idag, avslutar Petter till stormande jubel
från publik och pressfolk.
Topp 10 Rally Great Britain 2010
1. S. Loeb
2. PETTER SOLBERG +19.1
3. J. Latvala +1:35.3
4. M. Hirvonen +1:53.3
5. D. Sordo +2:12.2
6. H. Solberg +6:26.5
7. M. Wilson +8:37.8
8. K. Räikkönen +
9. M. Østberg +12:13.7
10. A. Mikkelsen 14:01.7
Förar VM 2010:
GULD-Sebastien Loeb, Frankrike
SILVER-Jari Matti Latvala, Finland
BRONS-PETTER SOLBERG, Norge
pettersolberg.no
10-11-14 Season ends on
high note for Team Abu Dhabi´s Latvala Claims second in WRC drivers
Championship
Best ever WRC season points score for Al Qassimi as Abu Dhabi Juniors
claim second and fourth in FSTi Championship
Cardiff, WALES, 14 November, 2010: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team
driver Jari-Matti Latvala secured second place in the FIA World Rally
Drivers Championship following his third place finish at Wales Rally
GB this weekend.
Elsewhere, the UAEs Sheikh Khalid Al Qassimi finished outside of
the points in 11th place, but still enjoyed his best ever season in the
FIA World Rally Championship (WRC) with a career-high haul of twelve points
to finish in 12th place in the Drivers Championship.
Whilst Team Abu Dhabi junior drivers Bader Al Jabri and Majed Al Shamsi
triumphantly concluded the Fiesta SportTrophy International (FSTi) in
second and fourth position.
At the head of the field Latvala spent the weekend embroiled in a two-way
tussle for second place in the championship with privateer Petter Solberg.
Entering the final day of action the Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA)
backed Finnish driver lay in fourth position behind team mate Mikko
Hirvonen, with Solberg ahead of them both in second. The duel for the
runners up position commenced from the outset with Solberg needing
to secure victory a Wales Rally GB victory in order to remain ahead. However,
if the Norwegian finished in second and Latvala in third, the place was
awarded to the Finn - and this is precisely what happened.
The drama lasted to the final whistle, as Latvala moved ahead of team
mate Hirvonen just two stages from the finish. The young Finn held on
to his position through the final stage and returned to the Service Park
having denied his Norwegian rival second place on the Drivers Championship
podium.
"This is a really big day for me and it feels fantastic. My target
at the start of the season was to finish in the top three in the championship,
so second is amazing. I won two rallies this year and I never imagined
that would happen as I was the second driver in the team," he said.
Meanwhile, BP Ford Abu Dhabis Al Qassimi, put in a series of persistent
performances, not only throughout the three-day action packed rally, but
also across eight events this season, including a seventh place finish
at Rally de Espana, enabling him to equal last years 12th place
in the Drivers Championship.
Our season has had some highs and lows, but finishing 12th in the
championship is a real achievement and I look forward to returning for
another season, he said.
In the FSTi consistent performances over six events, including five consecutive
podium finishes for Al Jabri and a victory at Rally de Portugal for Al
Shamsi, ensured that the two Emiratis bettered their 2009 results,
continuing to demonstrate development in their driving skills. Now the
members of the Abu Dhabi Junior Drivers Development programme will
look forward to next year in order take their rally careers to the next
level.
Final positions
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 3hr 14min 54.0sec
2. P Solberg/C Patterson NOR Citroen C4 3hr 15min 13.1sec
3. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Focus RS 3hr 16min 29.3sec
4. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3hr 16min 47.3sec
5. D Sordo/D Vallejo ESP Citroen C4 3hr 17min 06.2sec
6. H Solberg/S Prévot NOR Ford Focus RS 3hr 21min 20.5sec
7. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 23min 31.8sec
8. K Räikkönen/K Lindström FIN Citroen C4 3hr 25min 21.9sec
9. M Østberg/J Andersson NOR Subaru Impreza 3hr 25min 22.9sec
10 A Mikkelsen/O Floene NOR Skoda Fabia 3hr 28min 55.2sec
Drivers
1. S Loeb 276pts
2. J-M Latvala 171pts
3. P Solberg 169pts
4. S Ogier 167pts
5. D Sordo 150pts
6. M Hirvonen 126pts
Manufacturers
1. Citroen Total 456pts
2. BP Ford Abu Dhabi 337pts
3. Citroen Junior 217pts
4. Stobart M-Sport Ford 176pts
5. Munchi's Ford 58pts
10-11-14 VM-silver till
Sandell
Patrik Sandell och Emil Axelsson vann VM-silver i Super World Rally Championship
när VM-finalen avgjordes i Wales Rally GB. Den svenska Skoda-duon
körde dessutom hem teammästerskapet åt Red Bull Rally
Team.
- Det känns helt fantastiskt att vinna teammästerakapet åt
Red bull, vilket är riktigt stort. Det är deras andra seger
i år, eftersom de redan vunnit märkesmästerskapet Formel
1, säger Patrik Sandell.
Sandell och Axelsson som tävlar i en Skoda Fabia Super 2000, hade
siktet inställt på VM-guld även i förarmästerskapet
inför tävlingen. De låg nio poäng efter ledande spanjoren
Xevi Pons och två efter finlända! ren Ketomaa, med 25 poäng
kvar att köra om.
Men en trasig styrservo i fredags kostade dem över fem minuter och
tog effektivt död på gulddrömmarna. Efter det kunde de
endast förlita sig på att de två huvudkonkurrenterna
om titel själva skulle råka ut för någon form av
problem.
En öppning såg ut att komma på söndagens första
sträcka, då Ketomaa rullade och därmed var ute ur leken.
Men VM-ledande Pons, som hela helgen koncentrerat sig på att tryggt
och säkert ta bilen i mål, gjorde inga misstag och kunde säkra
VM-titeln utan att ta några större risker.
- Besvikelsen vi kände i fredags har lagt sig och nu är jag
ändå nöjd med vad vi åstadkommit. Vi gjort allt
vi kunde för att avancera idag och det räckte ju till slut både
till VM-silver och seger i teammästerskapet. Det känns bra att
ha med sig inför nästa års säsong, säger Patrik
Sandell.
Segrare i SWRC-klassen i Wales VM-rally blev norrmannen Andreas Mikkelsen
före irländaren Craig Breen. Pons slutade trea och Sandell/Axelsson
fyra.
Slutresultat i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen.
1. A. MIKKELSEN 3:28:55.2 0.0 0.0
2. C. BREEN 3:34:57.9 +6:02.7 +6:02.7
3. X. PONS 3:35:10.7 +12.8 +6:15.5
4. P. SANDELL 3:35:15.9 +5.2 +6:20.7
5. M. KOSCIUSZKO 3:37:14.1 +1:58.2 +8:18.9
10-11-14
Svenskt VM-silver genom Patrik Flodin och Göran Bergsten i Rally-VM
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten lyckades trots problemen
köra hem ett VM silver i år. Målet var för killarnas
del att kamma hem VM-guldet i år och de inledde med att vinna sina
två första VM-deltävlingar, i Sverige och Jordanien. Senare
under säsongen vann de sin tredje seger i Japan. Men efter att de
tvingats bryta i Finland efter växellådsras när de låg
på en andra plats blev det fördel Armindo Araujo.
Inför VM i England behövde de vinna och Armindo fick inte bli
bättre än sjua för att de skulle få guldet.
- "Det har varit lite stolpe ut, men vi har haft underbart kul under
det här rallyt. Vi startade med en helt ny Subaru och den har verkligen
fungerat" säger Patrik "Så det är synd att vi
inte fick vinna, som planerat. Men idag gick vi ut med målsättningen
att kamma hem alla sträcksegrar och det lyckades vi med" skrattar
Patrik "Och ett VM-silver är ju inte fy skam heller".
Både Patrik och Göran är dessutom nöljda med säsongen
i helhet:
- "I sin helhet är jag mycket nöjd med säsongen. När
allt har fungerat för oss har vi verkligen visat att vi tillhör
toppen" säger Patrik "Det var Finland som förstörde
det för oss i VM-tabellen, men överlag har säsongen varit
jättekul".
- "Ja, att vi blev tvåa är jag nöjd med" fyller
Göran i.
Sammanfattning av rallyt för Patrik och Görans del:
Patrik och Göran inledde rallyt med att totalt dominera och var totalt
överlägsna i GrN. De såg ut att gå mot en solklar
seger, men det ville sig inte riktigt hela vägen. Inför sista
sträckan på fredagen ledde de med 1:17 minuter. Men på
sista sträckan försvann ledningen:
- "Ca 10 meter efter start på sista sträckan låg
det en pytteliten sten. När vi körde över den, small styrstaget
av. Antagligen hade vi skadat det på sträckan innan, för
vägarna är rätt sönderkörda. Normalt ska inte
en så liten sten ställa till nån skada. Vi fick köra
jättesakta och tappade mycket tid" sa Patrik.
De tappade två minuter och rasade ner till en fjärdeplats.
Men Patrik var hoppfull:
- "Det här tar vi igen i morgon".
Under lördagen kammade de hem fem av sju sträcksegrar och knappade
in tid.
- "Efter service ändrade vi inställningarna och vi kunde
höja upp tempot".
Inför SS14 låg de på andra plats, med bara 23 sekunder
upp till ledande estländaren Ott Tänak.Men på SS14 fick
de en punktering fem kilometer från mål:
- ""Den sinkade oss inte så mycket. Men ungefär 400
meter från mål small fjäderbenet och därmed var
det färdigkört för oss för idag" suckar Patrik
uppgivet.
De tvingades den här gången bryta rallyt och när de startade
om idag för att säkra VM-silvret, låg de över nio
och en halv minut efter och på sjätteplats i klassen Grupp-N.
Idag var det fyra avslutande sträckor och de kammade de hem samtliga
sträcksegrar i. Rallyt bestod av 20 specialsträckor och av dem
startade Patrik och Göran i 18. Av de 18 sträckorna kammade
de hem inte mindre än 15 sträcksegrar.
VM-tabellen Grupp-N 2010
1. Armindo Araujo (P), 126 p
2. Patrik Flodin, 100 p
3. Hayden Paddon (NZ), 97 p
4. Ott Tänak (Est) 78 p
5. Arai (J) 57 p
Resultat VM-finalen, Wales Rally GB Grupp-N
1. Ott Tänak (Est) 3:38:31.0
2. Armindo Araujo (P) 3:41:46.8 +3:15.8
3. Hayden Paddon (NZ) 3:42:58.9 +4:27.9
4. Jason Pritchard (GB) 3:45:35.4 +8:20.9
5. Patrik Flodin 3:46:51.9 +8:20.9
6. Dave Weston Jr (GB) 3:53:18.4 +14:47.4
7. Michel Jourdain (Mex) 3:53:18.4 +15:58.1
8. Alex Raschi (SMR) 3:55:51.4 +17:20.4
9. Toshi Arai (J) 3:58:55.1 +20:24.1
10. Reijo Muhonen (Fin) 4:05:08.5 +26:37.5
Komplett resultat:
http://www.wrc.com/results/2010/rally-of-great-britain/stage-times/?stageno=20&category=pwrc
Mer info på
www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för
sträcka
10-11-14 SS20: Loeb
vann - Latvala tog hem VM-silvret
Ogier vann sista sträckan, 0,6 sekunder före Latvala och
1,8 sekunder före Henning.
Sebastien Loeb hade redan säkrat VM-guldet, så i helgen gällde
det silver och när Ogier bröt igår, stod den kampen mellan
Petter och Latvala. Eftersom Latvala lyckades ta sig upp till tredjeplatsen,
blev det han som tog hem silvret och Petter kammade hem VM-brons.
Förarkommentarer:
- "En riktigt tuff kamp med Petter. Han körde verkligen fort
Jag gillade det verkligen. Väldigt bra" Loeb
- "Fantastiskt. Kul fight. Otroligt för hela teamet.r"
Petter
- "En bra fight och bra resultat. Ser fram emot nästa säsong"
Hirvonen
- "Det här är något jag drömt om att få
vara top tre. Jag är mycket nöjd" Latvala
- "Jag är ganska nöjd. Bra helg" Henning
- "Vi är lite besvikna med helgen. Några misstag på
fredagen" Wilson
- "Det har varit riktigt svårt för oss. Många olika
problem. Jag är glad det här är slutet för WRC-bilarna
och ser fram emot nästa års säsong" Östberg
På SS20:
1. Sordo, 5:08,2
2. Latvala, +0,6
3. Henning, +1,8
4. Loeb, +6,6
5. Petter, +8,0
6. Räikkönen, +13,5
7. Wilson, +15,0
8. Hirvonen, +18,3
9. Östberg, +22,3
Efter SS120:
1. Sebastien Loeb (F), 3:14:54.0
2. Petter Solberg (N), 3:15:13.1 +19.1
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:16:47.3 +1:53.3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:16:47.3
5. Dani Sordo (E), 3:17:06.2 +2:12.2
6. Henning Solberg (N), 3:21:20.5 +6:26.5
7. Matthew Wilson (GB), 3:23:31.8 +8:37.8
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:25:21.9 +10:27.9
9. Mads Östberg (N), 3:27:22.9 +12:28.9
10-11-14 SS19: Latvala
tog hem sträckan och ligger trea
Latvala kammade hem sträcksegern, 3,7 sekunder före Hirvonen
och 7,4 före Loeb. Petter var av vägen lätt och tappade
10,8 sekunder. Sordo blev trea, 6,6 sekunder efter Latvala.
Därmed ligger Latvala nu tvåa i Rally-VM och Hirvonen kommer
med all säkerhet INTE att ta medvetet gå om honom på
sista sträckan.
Förarkommentarer:
- "Jag inledde för fullt, bra sträcka, inga misstag och
ben bra rytm" Loeb
- "Jag åkte av i tredje kurvan. Jag tog tog i och försökte.
Men, fabriksbilar är fabriksbilar" Petter
- "Jag hade en bra rytm. En sträcka kvar nu" Hirvonen
- "Jag planerade att ta det lugnt på de sista sträckorna.
Men vi ändrade lite på dämparna och bilen går mycket
bättre" Sordo
- "Riktigt trevlig sträcka. Bra grep nu. Vi har trivts idag"
Wilson
På SS19:
1. Latvala, 16:03,8
2. Hirvonen, 16:07,5
3. Sordo, +3,7
4. Loeb, 16:11.2
5. Petter, +3,4
6. Henning, +20,4
7. Östberg, +22,6
8. Wilson, +31,7
9. Räikkönen, +33,8
Efter SS19:
1. Sebastien Loeb (F), 3:09:39.2
2. Petter Solberg (N), 3:09:56.9 +17,7
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:11:20.5 +1:41.3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 3:11:20.8 +1:41.6
5. Dani Sordo (E), 3:11:58.0 +2:18.8
6. Henning Solberg (N), 3:16:10.5 +6:31.3
7. Matthew Wilson (GB), 3:18:08.6 +8:29.4
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:20:00.2 +10:21.0
9. Mads Östberg (N), 3:21:52.4 +12:13.2
10-11-14 SS18: Petter
fick punktering
Petter höll åter upp snabbare tid i början på
sträckan men fick sedan en punktering som sinkade honom en aning.
Loeb vann sträckan, 2,8 sekunder före Petter och 3,2 sekunder
före Hirvonen. När två sträckor återstår
skiljer det 14,3 sekunder mellan Petter och Loeb.
Och min personliga gissning är att det INTE kommer att räcka
för Petter att bli tvåa i rallyt för att ta hem VM-silvret.
För Ford lär inte låta Hirvonen vara före Latvala...
Nu är det service och SS19 startar 13:12 svensk tid.
Förarkommentarer:
- "Förra sträckan gick bra. Den här gillar jag inte
riktigt på slutet. Den är mycket snabb på slutet. Men
vi får se" Loeb
- "Vi slog i en sten och fick en punktering. Jag försöker.
Men det är mycket dåliga vägar nu" Petter
- "Vi får se hur fighten mellan Seb och Petter går. Hade
några misstag på sträckan" Hirvonen
-"Jag tyckte jag körde fortare, men det var väldigt halt"
Latvala
- "Vi tog det väldigt lugnt. Vi har problem med växellådan
och jag måste växla manuellt" Räikkönen
- "Inga problem med bilen. Nu har vi kul" Östberg
På SS18:
1. Loeb, 5:06.2
2. Petter, +2,8
3. Hirvonen, +3,2
4. Latvala, +3,4
5. Sordo, +6,4
6. Östberg, +13,1
7. Henning, +21,1
8. Räikkönen, +22,0
9. Wilson, +24,4
Efter SS18:
1. Sebastien Loeb (F), 2:53:28.0
2. Petter Solberg (N), 2:53:42.3 +14,3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:55:13.3 +1:45.3
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:55:16.7 +1:48.7
5. Dani Sordo (E), 2:55:47.6 +2:19.6
6. Henning Solberg (N), 2:59:46.3 +6:18.3
7. Matthew Wilson (GB), 3:01:33.1 8:05.1
8. Kimi Räikkönen (Fin), 3:03:22.6 +9:54.6
9. Mads Östberg (N), 3:05:26.0 +11:58.0
10-11-13 Kan Petter Solberg
med sitt svenska privatteam skriva historia?
Petter Solberg är nu endast sekunder ifrån att ta sin första
seger på fem år!
Kampen om brons- och silvermedaljen avgörs imorgon.
Det är nu uppdukat för en riktig thriller inför sista dagen
av Rally-VM 2010.
När 78 % av rallyt är avklarat skiljer det endast 4.8 sekunder
mellan ledande Sebastien Loeb och Petter Solberg på andraplats.
Sebastian Ogier, som låg på en andra plats innan rallyt startade,
körde av vägen på dagens första sträcka och
tvingades bryta rallyt. Dani Sordo som idag gick ut som fjärde bil
har halkat ner till femteplats. Mikko Hirvonen är istället uppe
på tredjeplats med Jari Matti Latvala hack i häl endast 8.6
sekunder bak.
- Det har fungerat prefekt idag och bilen går som en klocka. Jag
har gjort två små missar idag. Först kom jag lite långt
ut i en sväng, tappade inte så mycket på det men sedan
hade jag en 360 graders piruett och tappade 10 sekunder, säger Petter
förargat.
Men Petter ser snabbt det positiva. -Jag går ju ut som andra bil
på vägen imorgon, kan köra på hans (Sebastien Loeb)
splittider och köra på attack!, säger Petter.
Kan det skrivas Rallyhistoria?
Aldrig under de två år som Petter Solberg och hans svenska
fru Pernilla drivit det lilla privatteamet från Torsby i Värmland
har de varit närmare en seger. Med 10 % av personalstyrkan och med
10 % av budgeten till fabriksteamen Ford och Citroën befinner de
sig nu i ett läge där det kan skrivas Rallyhistoria. Ingen förare
med ett privat team har någonsin tagit en VM-medalj och ingen förare
med ett privat team har någonsin vunnit en VM-tävling i Rally.
Margam Park
Sträckan Margam Park körs två gånger imorgon och
den är också den sista sträckan i Rally-VM 2010. Just
den här sträckan har betytt otroligt mycket för både
Petter och Pernilla. Pernilla Solberg, har kört VM-rallyt fyra gånger.
Margam Park är den sista sträckan hon körde innan hjälmen
lades på hyllan år 2000. När Petter tog sin första
seger någonsin i VM avgjordes rallyt på sista sträckan
som var just Margam Park. När Petter år efter kämpade
mot Sebastien Loeb om VM-titeln avgjorde de kampen på sista sträckan
också det Margam Park. Kan det nu bli ännu ett positivt kapitel
i deras sagohistoria om Rallysträckan Margam Park?
Vem står på pallen i Rally-VM 2010?
Hur medaljerna fördelas är långt ifrån avgjort.
Håller placeringarna i mål så som placeringarna ser
ut ikväll betyder det silver till Petter. Men många spekulerar
i stallorder hos Ford. Skulle till exempel Mikko Hirvonen släppa
förbi sin stallkamrat Jari Matti Latvala till tredjeplatsen blir
det Latvala som tar silvret och Petter får då brons. Att spekulera
är en del av spänningen men inget är avgjort förrän
alla sträckor är körda och målrampen i Cardiff är
passerad. Imorgon eftermiddag får vi svaret på vem står
på pallen i Rally-VM 2010.
Topp 10 och "MEDALJBAROTMETERN" lördag kväll
1. S. Loeb, Totaltid 2 h 32 min 24.0 sekunder (25p)
2. PETTER SOLBERG 2:32:28.8 (+4,8) (18p)
3. M. Hirvonen 2:33:52.0 (+1:28.0) (15p)
4. J. Latvala 2:34:00.6 (+1:36.6) (12p)
5. D. Sordo 2:34:16.0 (+1:52.0) (10p)
6. H. Solberg 2:37:25.4 (+3:09.4) (8p)
7. M. Wilson 2:39:13.5 (+6:49.5) (6p)
8. K. Räikkönen 2:40:54.9 (+8:30.9) (4p)
9. M. Østberg 2:43:26.3 (+11:02.3) (2p)
10. K. Al Qassimi 2:45:01.1 (+12:37.0) (1p)
"MEDALJBAROMETERN" JUST NU:
GULD-Sebastien Loeb
SILVER-Petter Solberg
BRONS-Jari Matti Latvala
Wales Rally GB 2010
Söndag körs 4 sträckor på totalt 76.14 km. Det är
två sträckor som körs två gånger.
SS17 Resolfen 1 - 29.99 km - första bil startar kl.08:47 (svensk
tid)
SS18 Margam Park 1 - 8.08 km - första bil startar kl.10:05 (svensk
tid)
Service i Cardiff - första bil in på service kl.11:25 (svensk
tid)
SS19 Resolfen 2 - 29.99 km - första bil startar kl.13:12 (svensk
tid)
SS20 Margam Park 2 - 8.08 km - första bil startar kl.14:30 (svensk
tid)
Målgång, söndag 14 november, kl.16.25 (svensk tid)
FÖRAR-VM 2010 inför denna tävling ser ut så här:
(Efter 12 av 13 deltävlingar)
1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140
pettersolberg.no
10-11-13 Sandell på
VM-bronsplats Wales
Dag två av Wales Rally GB bjöd inte på några större
glädjeämnen för Patrik Sandell och Emil Axelsson, som kör
för VM-guld i SWRC-klassen. Fredagens servoproblem som kostade dem
över fem minuter verkar ha satt ett effektivt stopp på gulddrömmarna.
Men VM-bronset är klart ifall de tar sig i mål.
Den svenska Skoda-duon avancerade visserligen från en sjunde till
en femteplats under lördagen. Men båda de övriga titelaspiranterna,
spanjoren Xevi Pons och finländaren Jari Ketomma, ligger fortfarande
på betryggande avstånd framför dem.
- Vi har inte riktigt hittat flytet idag. Kanske är det lite besvikelsen
från igår som sitter i fortfarande. Men vi gör vårt
bästa och försöker stå på så bra vi kan
Hur långt det sedan räcker ligger inte längre i våra
händer., säger Patrik Sandell.
Svenskarnas nuvarande placering räcker för att köra hem
ett VM-brons. Men för att byta ut medaljen mot ädlare valörer
krävs att Pons eller Ketomaa stöter på problem av något
slag.
Även om VM-guldet ser ut att rinna dem ur händerna har de ändå
en god chans att köra hem märkestiteln åt Red Bull Rally
Team.
- Vi ska i alla fall försöka ta hem SWRC-cupen åt teamet.
Och då behöver vi avancera någon placering till, säger
Patrik Sandell.
En kort superspecial inne på Millennium Stadium återstår
innan det är dags för kvällsvila. Söndagen bjuder
sedan på ytterligare 7,6 mil fördelat på fyra specialsträckor,
innan vi vet hur VM-medaljerna fördelas.
Ställning i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen efter 15 av 20 sträckor.
1. A. MIKKELSEN 2:42:08.6 0.0 0.0
2. J. KETOMAA 2:42:31.6 +23.0 +23.0
3. X. PONS 2:46:32.1 +4:00.5 +4:23.5
4. C. BREEN 2:47:51.4 +1:19.3 +5:42.8
5. P. SANDELL 2:48:51.0 +59.6 +6:42.4
6. M. KOSCIUSZKO 2:48:57.5 +6.5 +6:48.9
10-11-13 Flodin startar om
Patrik Flodin och Göran Bergsten startar om i morgon:
- "Ja, vi startar om för att ta hem VM-silvret" säger
han
10-11-13 SS16: Loeb
i ledning efter dag 2
Sebastien Loeb avslutar med sträckseger och behåller därmed
sin ledning inför morgondagens rally. Petter och Latvala delade på
andraplatsen på sträckan, 0,2 efter och Räikkönen
slog till med tredje bästa tid.
I morgon drar rallyt igång 08:47 svensk tid.
På SS16:
1. Loeb, 1:15.5
2. Petter, +0,2
2. Latvala, +0,2
4. Räikkönen, +0,3
5. Sordo, +0,9
6. Hirvonen, +1,1
7. Östberg, +2,2
8. Wilson, +2,5
9. Henning, +2,9
10. Mikkelsen, +4,3
Efter SS16:
1. Sebastien Loeb (F), 2:32:24.0
2. Petter Solberg (N), 2:32:28.8 +4,8
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:33:52.0 +1:28.0
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:34:00.6 +1:36.6
5. Dani Sordo (E), 2:34:16.0 +1:52.0
6. Henning Solberg (N), 2:37:25.4 +5:01.4
7. Matthew Wilson (GB), 2:39:13.5 +6:49.5
8. Kimi Räikkönen (Fin)2:40:54.9 +8:30.9
9. Mads Östberg (N), 2:43:26.3
10-11-13 Patrik Flodin och Göran Bergsten
körde mot seger - men tvingades bryta när fjäderbenet small
av
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten var överlägsna
i GrN-VM i England under gårdagens sex av sju sträckor. På
den sista sträckan var oturen ramme när styrstaget kröktes
och de tappade över två minuter och rasade ner till en fjärdeplats.
Idag har de åter kammat hem sträcksegrar, men inledningsvis
tog de inte in mer än några sekunder per sträcka:
- "Vi ändrade inställningar på servicen idag och
då gick bilen mycket, mycket bättre"
De knappade in hela 7,5 sekunder, låg tvåa och hade bara 23,0
sekunder upp till ledande Ott Tänak.
- "Vi var säkra på att vi skulle grejja det, för
vi hade verkligen kul i bilen och höll upp farten rejält"
säger Patrik.
Men på SS14 fick de en punktering fem kilometer från mål:
- ""Den sinkade oss inte så mycket. Men ungefär 400
meter från mål small fjäderbenet och därmed var
det färdigkört för oss för idag" suckar Patrik
uppgivet.
Än är det inte klart om det blir omstart i morgon.
Mer info på www.
patrikflodin.com
där vi följt rallyt, sträcka för sträcka
10-11-13 SS15: Petter
vann sträckan
Petter vann sträckan, 2,1 sekunder före Loeb och 8,5 före
Hirvonen . Loeb leder rallyt med 4,6 sekunder, vilket betyder han får
gå ut först i morgon.
En avslutande superspecial återstår nu av dagens rally.
Förarkommentarer:
- "Svårt och halt." Loeb
- "Jag hade några missar där inne på slutet. Jag
försöker. Och jag tog tre sekunder på den här sträckan.
- "Det har varit en trixig dag, men jag har gillat det" Hirvonen
- "Det var mycket mycket halt och bilen slirade mycket. Jag bromsade
lite sent och det är tur jag är här" Sordo
- "Växelspaken funkade inte i starten. Jag blev rätt arg,
men tog mig samman för att inte göra något dumt. Jag vill
verkligen göra ett bra rally" Latvala
På SS15:
1. Petter, 10:35.9
2. Loeb, +2,1
3. Hirvonen, +8,5
4. Latvala, +11,0
5. Sordo, +11,5
6. Henning, +21,6
7. Wilson, +47,3
8. Räikkönen, +47,3
9. Östberg, +4:19.3
Efter SS15:
1. Sebastien Loeb (F), 2:31:08.5
2. Petter Solberg (N), 2:31:13.1 +4,6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:32:35.4 +1:26.9
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:32:44.7 +1:36.2
5. Dani Sordo (E), 2:32:59.6 +1:51.1
6. Henning Solberg (N), 2:36:07.0 +4:58.5
7. Matthew Wilson (GB), 2:37:55.5 +6:47.0
8. Kimi Räikkönen (Fin) 2:39:38.7 +8:30.2
9. Mads Östberg (N), 2:42:08.6 +11:00.1
10-11-13 SS14: Petter
tappade lite
Petter snurrade och fick backa på sträckan men tappade
bara 2,7 sekunder på Loeb. Latvala slog i bilen lite på sträckan.
Loeb vann sträckan, 2,7 sekunder före Pette roch 7,1 sekunder
före Latvala.
Block har brutit och får superrallytid.
Förarkommentarer:
- "Det var mycket mycket halt. Jag gled överallt. Men vi är
i mål och jag hoppas tiden är bra" Loeb.
- "Jag snurrade och fick backa och tappade kanske 10 sekunder"
Petter
- "Det är en riktigt fight. Men vägen var verkligen hal.
Men jag trivdes" Hirvonen
- "Vi hade några få misstag och Mikka och Jari var väldigt
snabba" Sordo
- "Vi slog i en chikan, jag försökte komma igenom sträckan
lite fortare" Latvala
På SS14:
1. Loeb, 14:04.9
2. Petter, +2,7
3. Latvala, +7,1
4. Sordo, +10,1
5. Hirvonen, +10,5
6. Henning, +27,5
7. Räikkönen, +37,7
8. Wilson, +39,0
9. Östberg, +43,6
Efter SS14:
1. Sebastien Loeb (F), 2:20:30.5
2. Petter Solberg (N), 2:20:37.2 +6,7
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:21:51.0 +1:20.5
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:21:57.8 +1:27.3
5. Dani Sordo (E), 2:22:12.2 +1:41.7
6. Henning Solberg (N), 2:25:09.5 +4:39.0
7. Matthew Wilson (GB), 2:26:46.0 +6:15.5
8. Mads Östberg (N), 2:27:13.4 +6:42.9
9. Kimi Räikkönen (Fin)2:28:15.5 +7:45,0
10. Al Quassimi (Q), 2:32:03.9 +11:33.4
10-11-13 SS13; Loeb
snabbast med knapp marginal
Petter och Loeb satte nästan samma tid, där Loeb drog det
lite längre strået och var 0,2 sekunder före. Därmed
leder han nu med 4,0 sekunder. Latvala blev trea, 5,0 sekunder efter.
På SS13:
1. Loeb, 5:46.0
2. Petter, +0.2
3. Latvala, +5,0
4. Sordo, +5,0
5. Hirvone, +5,3
6. Henning, +11,2
7. Wilson, +12,9
8. Räikkönen, +15,6
9. Östberg, +16,7
10. Al Quassimi, +24,1
Efter SS13:
1. Sebastien Loeb (F), 2:06:25.6
2. Petter Solberg (N), 2:06:29.6 +4.0
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:07:35.6 +1:10.0
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:07:45.8 +1:20.2
5. Dani Sordo (E), 2:07:57.2 +1:31.6
6. Henning Solberg (N), 2:07:57.2 +4:11.5
7. Matthew Wilson (GB), 2:12:02.1 +5:36.5
8. Mads Östberg (N), 2:12:24.9 +5:59.3
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:13:32.9 +7:07.3
10. Al Quassimi (Q), 2:16:52.8 +10:27.1
10-11-13 Battle for runner´s
up on knife-edge as Latvala Aims high in Wales
Hirvonen maintains podium position while Al Qassimi climbs the rankings
WALES, 13 November, 2009: The battle for second place in the FIA World
Rally Drivers Championship stepped up a notch today, 13 November,
as it became a two-way tussle between BP Ford Abu Dhabi World Rally Team
driver Jari-Matti Latvala and his rival, privateer Petter Solberg at the
FIA World Rally Championship (WRC) season finale in the south Wales countryside.
A series of dramatic twists for Latvala has kept the tension high amid
the crowded Welsh stages and has seen the many followers of Abu Dhabi
Tourism Authority (ADTA) partnered BP Ford Abu Dhabi team hopes dashed
then raised again as the action reaches the half way point.
The first twist came after 25-year old Latvala had begun the three-day
competition in the best possible form, holding first position for the
majority of day one in his bid to claim his best Drivers Championship
finish to date. The perfect end to day one eluded the Abu Dhabi driver,
as a punctured tyre on his Ford Focus RS in yesterdays final speed
test had dropped him back to sixth.
"My windscreen was misting and the visibility was bad and getting
worse, because it was also foggy. I approached a right corner over a crest
and I didn't turn in early enough and hit the bank. It wasn't until I
reached the next junction that I realised the impact had knocked the tyre
off the rim," he explained.
Ever optimistic the young Finn went out flying on the opening stage this
morning, recording the joint fastest stage time across 14.78 km Radnor
and reclaiming some of the minute of lost time he had accrued. Then the
second unexpected twist hit during the same stage, as Frenchman, and the
BP Ford Abu Dhabi drivers Championship rival, Sebasitan Ogier, rolled
his Citroen on the slippery surfaces of the Welsh countryside.
The incident propelled both Latvala and his BP Ford Abu Dhabi team mate
Mikko Hirvonen further up the rankings, promoting the latter into a competitive
third place position for Wales Rally GB, whilst turning the battle for
runners up in the Drivers Championship into a two horse race
between Latvala and Solberg.
Latvala returned to mid-day service in fourth, 1 minute 11.7 seconds behind
Solberg, but with a five point lead on the Norwegian already in hand there
is everything to play for.
"Ogier's accident changes the situation," he said. "But
I can't think about championship positions right now because everything
is too tight to call. I had good speed this morning, but the most important
thing in these conditions is firstly to stay on the road. I took some
massive risks in Radnor and Monument Hill, and made some errors, so I
need to concentrate on staying calm and focusing on moving up the leader
board again."
Hirvonen, having produced consistent times and persisted across the tricky,
rock strewn terrain of south Wales provided the BP Ford Abu Dhabi fans
with an equally pleasing result at the half-way point, with the opportunity
to better his position still available in the nine remaining stages of
Wales Rally GB.
"My driving was inconsistent," he said. "Sometimes everything
seemed to go really well but then at other times I was just too cautious,
especially on the Epynt asphalt in Four Ways Crychan. Having said that,
everything was better than yesterday.
After a difficulty opening day Team Abu Dhabis Sheikh Khalid Al
Qassimi, also climbed the classifications to lie in 13th. Undeterred by
the ever changing and unpredictable conditions that typify the final event
on the WRC calendar, Al Qassimi returned to the remote Builth Wells service
at midday having moved up two places at the half-way point. Al Qassimis
Northern Irish co-driver Michael Orr is offering his Emirati partner valuable
local expertise, having competed in 12 previous Rally GBs, and comes into
this contest one of the most experienced on this terrain.
The conditions are very different from yesterday as the weather is drier,
but the stages are actually more slippery, said Al Qassimi. The
competition continues to be tough, but having Michael in the passenger
seat gives us an undisputable advantage.
In the Fiesta SportTrophy international (FSTi), the Abu Dhabi Junior Driver,
Majed Al Shamsi began his day looking to mirror his impressive stage win
at the beginning of yesterdays action.
The young Emirati claimed an early victory over his rivals, but went on
to experience issues with his Fiesta R2 brakes, preventing the Abu Dhabi
driver from challenging for further stage wins throughout the first day
of action.
As a result the aspiring champion resolved to approach the second day
of action as competitively as possible. After recording the fastest time
against his competitors on 10.14 km Monument Hill, the driver underlined
his credentials for a top three finish in the FSTi Championship.
With our brake problems during five of the six stages yesterday
we were really challenged to produce fast times. It was a disappointing
start, but our team of mechanics have done a great job on the car and
we have been able to get back out and put some great times in, said
Al Shamsi.
As rally fans gear up for what is set to be a thrilling finale to Wales
Rally GB on Sunday, in Abu Dhabi the qualifying sessions are underway
for what promises to be a stunning finale to the FIA Formula 1 season
at the Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix tomorrow.
10-11-13 SS11: Sekundstrid
Det är riktig sekundstrid i toppen. Loeb snurrade och Petter
tog hem sträcksegern, men Loeb har ledningen än med 2,5 sekunder.
Latvala klättrade förbi Sordo och ligger nu fyra i ralylt.
Nu är det dags för service och nästa sträcka startar
16:23.
Förarkommentarer:
- "Jag snurrade på sträckan. Jag körde för hårt"
Loeb
- "Jag vill hålla upp tempot, men det är viktigast att
inte göra några misstag" Petter
- "Det var okej, hade en bra körning" Hirvonen
- "Jag är ganska nöjd. Nu ser det bättre ut resultatmässigt.
Jag måste vara realistiskt nu och inte köra för hårt
nu" Latvala
På SS11:
1. Petter, 10:28.2
2. Latvala, +2,6
3. Loeb, +2,8
4. Hirvonen, +7,4
5. Sordo, +15,6
6. Wilson, +22,2
7. Henning, +26,8
8. Östberg, +32,5
9. Block, +39,1
10. Räikkönen, +42,4
Efter SS11:
1. Sebastien Loeb (F), 1:53:17.3
2. Petter Solberg (N), 1:53:19.8 +2.5
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:54:19.8 +1:02.5
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:54:31.0 1:54:31.0
5. Dani Sordo (E), 1:54:37.4 +1:20.1
6. Henning Solberg (N), 1:57:08.6 +3:51.3
7. Matthew Wilson (GB), 1:58:12.7 +4:55.4
8. Mads Östberg (N), 1:58:43.8 +5:26.5
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:59:46.2 +6:28.9
10. Ken Block (Usa), 2:01:08.2 +7:50.9
10-11-13 SS10: Loeb upp
i ledning igen
Den här sträckan bestod av både asfalt och grus.
Loeb var snabbast och återtog ledningen i rallyt. Han var 8,5 sekunder
före Petter som blev sträcktrea. Latvala var tvåa, 6,4
sekunder efter Loeb.
Förarkommentarer:
- "Vi åkte rakt i en korsning på förra sträckan
och fick motorstopp" Loeb
- "Det är mycket lera även på asfalten och gör
det svårt" Petter
- "Ok. Jag försöker behålla tredjeplatsen" Hirvonen
- "Jag snurrade på asfalten och tappade några sekunder"
Sordo
- "Jag gjorde några misstag på förra sträckan.
Attackerad för mycket. Den här sträckan var trixig"
Latvala
På SS10:
1. Loeb, 13:48.7
2. Latvala, +6,4
3. Petter, +8,5
4. Hirvonen, +15,4
5. Sordo, +15,4
6. Henning+36,4
7. Östberg, +38,2
8. Wilson, +40,6
9. Räikkönen, +50,9
10. Block, 54,5
Efter SS10
1. Sebastien Loeb (F), 1:42:46.3
2. Petter Solberg (N), 1:42:51.6 +5.3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:43:44.2 +57,9
4. Dani Sordo (E), 1:43:53.6 +1:07.3
5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:44:00.2 +1:13.9
6. Henning Solberg (N), 1:46:13.6 +3:27.3
7. Matthew Wilson (GB), 1:47:22.3 +4:36.0
8. Mads Östberg (N), 1:47:43.1 +04:56.8
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:48:35.6 +5:49.3
10. Ken Block (Usa), 1:50:00.9 +7:14.6
10-11-13 SS9: Petter utökade
ledningen
Petter var åter snabbast och utökade sin ledning med 2,9
sekunder gentemot Loeb som blev tvåa på sträckan. Hirvonen
blev trea, 3,9 sekunder efter.
På SS9:
1. Petter, 5:46.5
2. Loeb, +2,9
3. Hirvonen, +3,9
4. Sordo, +4,1
5. Latvala, +5,5
6. Henning, +12,2
7. Wilson, +14,7
8. Östberg, +16,1
9. Räikkönen, +16,5
10. Block, +22,5
Efter SS9
1. Petter Solberg (N), 1:28:54.4
2. Sebastien Loeb (F), 1:28:57.6 +3.2
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:29:44.0 +49.6
4. Dani Sordo (E), 1:29:49.5 +55.1
5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:30:05.1 +1:10.7
6. Henning Solberg (N), 1:31:48.5 +2:54.1
7. Matthew Wilson (GB), 1:32:53.0 +3:58.6
8. Mads Östberg (N), 1:33:16.2 +4:21.8
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:33:56.0 +5:01.6
10. Andreas Mikkelsen (N), 1:35:02.6 +6:08.2
10-11-13 SS8: Petter leder
rallyt - Ogier av
Petter och Latvala fick samma tid och var snabbast. Därmed övertog
Petter ledningen med 0,3 sekunders marginal till Loeb.
Ogier körde av vägen och är kvar på sträckan
och därmed är Latvala nu femma.
Förarkommentar:
- "Hemsk sträcka. Jag gillar inte den här sträckan.
Den är väldigt snabb och full av lera" Loeb
- "Oj oj oj, svår sträcka. Men det var en bra början."
Petter
- "Mycket halt. Jag gillade det inte, men här här nu"
Hirvonen
- "Mycket utmanande och hal sträcka. Nu vill jag försöka
komma topp tre i rallyt" Latvala
- "Jag körde allt jag kunde men får inga tider" Henning
- "Vi var för snabba i en kurva. Vi rullade ett varv" Ogier
På SS8:
1. Petter, 7:31.5
2. Latvala, +0,0
3. Loeb, +2,1
4. Sordo, +3,9
5. Hirovnen, +5,3
6. Henning, +13,2
7. Räikkönen, +19,8
8. Wilson, +26,4
9. Östberg, +29.2
10. Mikkelsen, +29,9
Efter SS8
1. Petter Solberg (N), 1:23:07.9
2. Sebastien Loeb (F), 1:23:08.2 +0,3
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:23:53.6 +45.7
4. Dani Sordo (E), 1:23:58.9 +51.0
5. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:24:13.1 +1:05,2
6. Henning Solberg (N), 1:25:49.8 +2:41,9
7. Matthew Wilson (GB), 1:26:51.8 +3:43.9
8. Mads Östberg (N), 1:27:13.6 +4:05.7
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:27:53.0 +4:45.1
10. Andreas Mikkelsen (N), 1:28:46.2 +5:38.3
10-11-12 Petter Solberg
på andraplats efter inledande dagen!
Kanontider trots problem med växellådan!
Efter 13 mil med specialsträckor är Petter Solberg och kartläsare
Chris Patterson på en mycket fin andra plats endast 1,8 sekunder
efter ledande Sébastien Loeb. På medaljbarometern just nu
betyder det BRONS!
Striden om medaljerna är stenhård och det är fyra förare
som gör upp om SILVER och BRONS. Det har idag körts sex specialsträckor
på totalt 13 mil. Det har spöregnat hela dagen och gjort underlaget
såphalt, men det passar Petter Solberg perfekt. Publiken har också
trotsat vädret och hejat på sina rallyidoler. Många tog
sig ledigt och åkte ut redan torsdag kväll och övernattade
invid sträckorna för att få just den plats de vill ha.
Petter i form!
-Jag är i storform och det flyter riktigt bra på sträckorna!
Oturligt nog fick vi ett jätteproblem med växellådan där
växlarna helt plötsligt hoppade ur. Jag kunde ha fullt på
femte växel och helt plötsligt hoppade lådan i neutral,
förklarar Petter. Men pojkarna får ordna bilen nu ikväll
så ska jag ladda 110% imorgon, säger med den välkända
glimten i ögat.
Det har idag varit en så kallad "Remote Service" vilket
betyder att man servar rallybilarna utanför den ordinarie serviceplatsen
som är i Cardiff. Under en sådan service får man endast
byta de delar man har med sig i rallybilen och det är i stort sett
inget för att spara vikt. På dagens remote service i Builth
Wells provade ingenjörerna att nollställa datastyrningen men
det hjälpte inte. Nu ikväll är man tillbaka på den
ordinarie serviceplatsen i Cardiff där mekanikerna förbereder
för bland annat ett växellådsbyte.
Nytt rekord för Solberg-mekanikerna!
-Pojkarna har precis slagit sin personliga rekord på 8 min 45 sekunder
och bytte lådan på 8 minuter och 31 sekunder, säger FX
Demaison som är Petters chefsingenjör. Vi har mycket att gå
igenom på bilen under de 45 minuter vi har till förfogande
så varje sekund vi kan tjäna här är jätteviktig.
Vi gör allt för att få bilen i toppskick inför morgondagen,
avslutar Demaison.
Topp 10 och MEDALJBAROTMETER JUST NU!
1. S. Loeb Totaltid 1 h 15 min 34.6 sekunder 25
2. PETTER SOLBERG 1:15:36.4 (+1,8)18
3. S. Ogier 1:15:38.2 (+3.6)15
4. M.Hirvonen 1:16:16.8 (+42.2)12
5. D. Sordo 1:16:23.5 (+48.9)10
6. J. Latvala 1:16:41.6 (+1:07.0)8
7. H. Solberg 1:18:53.9 (+2:30.5)6
8. M. Wilson 1:18:53.9 (+3:19.3)4
9. M. Østberg 1:19:12.9 (+3:38.3)2
10. K. Räikkönen 1:20:01.7 (+4:27.1)1
MEDALJBAROMETERN JUST NU!
Brons i VM och historisk som första privata medaljör!
Wales Rally GB 2010
Lördag körs 9 sträckor på totalt 153.34 km
Söndag körs 4 sträckor på totalt 76.14 km.
Målgång, söndag 14 november, kl.15.25
FÖRAR-VM 2010 inför denna tävling ser ut så här:
(Efter 12 av 13 deltävlingar)
1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140
pettersolberg.no
10-11-12 Grus i svenskt
guldmaskineri
Första dagen av Wales Rally GB blev en besvikelse för de svenska
gulddrömmarna i SWRC-klassen. Patrik Sandell och Emil Axelsson var
med i tätklungan när de parkerade bilarna för lunch. Men
en trasig styrservo förstörde sedan resten av dagen för
svenskarna och minskar deras chanser till VM-guldet.
Den svenska Red Bull-duon som tävlar i en Skoda Fabia S2000, ligger
på en fjärde plats i VM-tabellen inför den avslutande
deltävlingen. Men bara nio poäng skiljer dem från ledande
spanjoren Pons, och med två raka VM-segrar i bagaget åkte
de till VM-finalen med en rejäl guldvittring.
Patrik och Emil var bra med i täten under förmiddagen och låg
14 sekunder efter huvudkonkurrenten och tabelltvåan Jari Ketomaa
när de parkerade bilarna för lunch.
Men redan några kilometer in den första av eftermiddagens sträckor
gick servostyrningen sönder och det var slut på det roliga.
- Vi fyllde på olja och försökte laga den, men inget funkade.
Så vi fick köra vidare så resten av sträckorna och
hoppas att de kan fixa det på servicen ikväll., berättar
Patrik Sandell.
Problemen innebar att svenskarna tappade över fem minuter på
de övriga tätbilarna och slutar dagen nere på en sjundeplats.
- Det är klart att vi är fruktansvärt besvikna nu, men
det är bara att ta nya tag. Om vi får bilen fixad så
är det gasen i botten som gäller, så får vi se hur
långt det räcker. Det är två dagar kvar och det
kan ju bli fler än vi som får problem innan det är klart,
säger Patrik.
Ställning i Wales Rally GB 2010, SWRC-klassen efter 7 av 20 sträckor.
1. A. MIKKELSEN 1:20:44.8 0.0 0.0
2. J. KETOMAA 1:21:17.6 +32.8 +32.8
3. E. BRYNILDSEN 1:22:54.8 +1:37.2 +2:10.0
4. X. PONS 1:23:21.4 +26.6 +2:36.6
5. C. BREEN 1:24:35.4 +1:14.0 +3:50.6
6. M. KOSCIUSZKO 1:25:53.9 +1:18.5 +5:09.1
7. P. SANDELL 1:26:17.9 +24.0 +5:33.1
10-11-12 Sandell tappade
tredjeplatsen
Patrik Sandell var trea efter dagens tre första sträckor.
"Bara kilometer några kilometer efter servicen gick servostyrningen
sönder. Vi har tappat tid pga problemen men inväntar nu kvällservice"
säger Patrik
SWRC efter dag 1
1. Andreas Mikkelsen, 1:20:44.8
2. Ketomaa, +32,8
3. Brynildsen, +2:10,0
4. Pons, +2:36,6
5. Breen, +3:50,6
6. Kosisiuszko, +5:09,1
7. Sandell, +5:33,1
10-10-12 Patrik Flodin och Göran Bergsten
dominerade - ända till sista sträckan idag
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten är överlägsna
i GrN-VM i England. Efter sex av de sju körda sträckor, har
de kammat hem samtliga sträcksegrar och ledde rallyt inför sista
sträckan med hela 1:17,0 minuter.
- "Vi är här för att vinna och kör på högsta
växel" skrattar Patrik "jag stortrivs här på
vägarna". sa Patrik Flodin inför starten på sista
sträckan.
På sista sträckan idag, fick de dessvärre lite problem
när de körde över en pytteliten sten:
- "Ca 10 meter efter start låg det en pytteliten sten. När
vi körde över den, small styrstaget av. Antagligen hade vi skadat
det på sträckan innan, för vägarna är rätt
sönderkörda. Normalt ska inte en så liten sten ställa
till nån skada. Vi fick köra jättesakta och tappade mycket
tid"
De tappade nästan två minuter och rasade ner till tredje plats,
42,4 sekunder efter ledande Ott Tänak och 1,5 sekunder efter Armindo
Araujo.
- "Det tar vi igen i morgon! Då blir det åka av igen
och en rejäl fight" lovarPatrik taggat.
Dessvärre kan de inte vinna VM-guldet för egen maskin.
- "Det är lite synd. Vi hade ju problem i VM i Finland och tvingades
bryta efter växellådsras när vi låg tvåa.
Hade vi tagit oss i mål där, hade guldet varit vårt.
Men det så är rallyt, det finns många om. Nu kör
vi för seger och får se hur långt det räcker"
Armindo Araujo leder VM totalt och måste bli som bäst sjua,
för att svenskarna ska kamma hem VM-guldet.
I morgon körs nio sträckor till och målgången är
på söndag eftermiddag.
Mer info på
www.patrikflodin.com
där vi följt rallyt, sträcka för sträcka
Resultat GrN-VM efter dag 1
1. Ott Tänak (Est) 1:24:40.5
2. Armindo Araujo (P) 1:25:21.4 +40.9
3. Patrik Flodin 1:25:22.9 +40,9
4. Martin Semerad (CZ) 1:25:37.0 +56.5
5. Dave Weston Jr (GB) 1:27:28.0 +2:47.5
7. Jason Pritchard (GB) 1:28:21.1 +3:40.6
6. Hayden Paddon (NZ) 1:29:01.6 +4:21.1
8. Michel Jourdain (Mex) 1:31:47.3 +7:06.8
9. Paolo Nobre (Arg) 1:32:20.0 +7:39.5
10. Nicholai Georgiou (GB) 1:32:58.4 +8:17.9
10-11-12 SS7: Latvala
tappade över minuten - Loeb slutar dagen i ledning
Loeb vann sträckan, 0,5 sekunder före Petter och 1,5 före
Ogier. Latvala fick en punktering och tappade 1:11,5 och rasade därmed
ner till femteplats.
Det var allt för idag! Imorgon startar rallyt 10:03. Då följer
vi WRC-toppen som vanligt igen.
På SS7:
1. Loeb,
2. Petter, +0,5
3. Ogier, +1,5
4. Sordo, 4,9
5. Hirovnen, +10,0
6. Henning, +23,0
7. Wilson, +35,7
8. Östberg, +42,1
9. Räikkönen, +58,0
- . Latvala, +1:15,5
Efter SS7
1. Sebastien Loeb (F), 1:15:34.6
2. Petter Solberg (N), 1:15:36.4 +1,8
3. Sebastien Ogier (F), 1:15:38.2 +3,6
4. Mikko Hirvonen (Fin), 1:16:16.8 +42.2
6. Dani Sordo (E), 1:16:23.5 +48.9
4. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:16:41.6 +1:07.0
7. Henning Solberg (N), 1:18:05.1 +2:30.5
8. Matthew Wilson (GB), 1:18:53.9 +3:19.3
9. Mads Östberg (N), 1:19:12.9 +3:38.3
10. Kimi Räikkönen (Fin), 1:20:01.7 +4:27.1
10-11-12 SS5: Ogier
vann sträckan
Det regnar i England, vilket gör vägarna mer svårkörda.
Ogier vann sträckan och gick därmed förbi Loeb och la sig
på tredje plats. Petter ligger kvar på andraplats efter Latvala
men han har stora problem med växellådan.
Ogier vann, 0,3 sekunder före Latvala och 3,6 före Petter. Mikko
Hirvonen klättrade förbi Sordo i totala resultatlistan.
Förarkommentarer:
- "Det var för mycket vatten på vägen. Jag kunde
inte ta i för fullt" Loeb
- "Det gick bättre än i morse, men det är svårkört
i regnet" Ogier
- "Det är ganska ok, men vädret gör det mer och mer
svårkört" Latvala
- "Växellådan slutade fungera och startade sen igen."
Petter frustrerat
- "Vi snurrade för TV. På sexans växel och jag var
av lite" Sordo
- "Fungerar inte riktigt för mig. Jag körde riktigt hårt
i regnet" Hirvonen
- "Bilen understyr rejält och det är jättesvårt
att köra. Det var svårt där inne" Wilson
- "Vi en punktering. Det var inte så bra" Henning
- "Vi kör bara, det finns inte så mycket annat att göra"
Östberg
På SS5
1. Ogier, 18:39.0
2. Latvala, +0,3
3. Petter, +3,6
4. Loeb, +7,6
5. Hirvonen, +10,3
6. Sordo, +27,6
7. Hening, +50,9
8. Östberg, +57,3
9. Wilson, +57,6
10. Räikkönen, +1:11,6
Efter SS5
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 57:12.3
2. Petter Solberg (N), 57:17.5 +5,2
3. Sebastien Ogier (F), 57:21.0 +6,8
4. Sebastien Loeb (F), 57:19.1 +8,7
5. Mikko Hirvonen (Fin), 57:48.0 +35,7
6. Dani Sordo (E), 58:03.3 +51,0
7. Henning Solberg (N), 59:23.8 +2:11,5
8. Mads Östberg (N), 59:48.1 +2:35.8
9. Matthew Wilson (GB), 59:55.3 +2:43,0
10. Kimi Räikkönen (Fin), 1:00:41.1 +3:28,8
10-11-12 Dramatic start
in Wales as Latvala leads Rally GB
Cardiff, WALES, 12 November, 2010: Tension filled the air at the start
of Wales Rally GB this morning as the BP Ford Abu Dhabi driver Jari-Matti
Latvala opened proceedings with a stage win, taking the lead and providing
the makings of an exciting finale to FIA World Rally Championship (WRC)
in the forests of mid-Wales.
The BP Ford Abu Dhabi driver, who has two WRC wins already this season,
clearly embraced his battle for the runners up position in the WRC
Drivers Championship as he out drove his rivals Sébastien
Ogier and Petter Solberg, establishing a slender 1.4 second lead in the
three-way tussle for second.
With his best ever WRC finish in his sights, it was no surprise to see
Latvala at the top of the leaderboard from the very start. The Abu Dhabi
Tourism Authority (ADTA)-backed driver was fastest by a single second
on the opening 32.14km speed test in Hafren in his Ford Focus RS World
Rally Car. But, nail biting drama quickly unfolded for the young Finns
supporters as they witnessed him immediately loose the lead when his vehicle
took water into the engine in the 4.26km Sweet Lamb stage. Latvala dropped
into third, but remained a mere 1.6 seconds from the front runner, Citroens
Sebastian Loeb.
A determined Latvala attacked the final stage of the morning, a slippery
27.88km Myherin, to take his second stage win and reach the service area
in Builth Wells back in first position and 1.4 seconds ahead of the rest
of the WRC pack.
- "The lead is still slender, but it was a good start," said
Latvala. "The grip changed constantly. Sometimes the road was soft
and gave good grip, but in other places the surface was hard and polished,
and I drove closer to the ditches to try to find better traction. My only
problem was in Sweet Lamb when the engine took in some water. The section
after the water splash was uphill and it took about 500 metres to clear
itself and run properly again. I need to brake more at that point this
afternoon."
Meanwhile, Latvalas BP Ford Abu Dhabi teammates Mikko Hirvonen and
Sheikh Khalid Al Qassimi provided a solid first morning in the final rally
of the year, with Hirvonen lying in sixth and Al Qassimi in 15th.
Abu Dhabis Al Qassimi, who continues to build upon his status as
the emirates most successful WRC driver in terms of points scored,
pushed on through the harsh Welsh weather, as high winds and overnight
rain added to the traditionally tough rally challenge. The Emirati rally
ace has his eyes on a top ten finish in order to beat this 12th place
finish in the 2009 WRC Drivers Championship, which he has currently
equalled.
- The conditions here provide one of the biggest tests of the year.
Some parts of the stages are very exposed and with the weather being so
unpredictable it is hard to know what to expect ahead of each stage,
commented Al Qassimi. This morning has been about getting confidence
on the slippery terrain and I will push a little harder in the re-run
of the stages this afternoon.
In the Fiesta SportTrophy international (FSTi), the Abu Dhabi Junior driver
Majed Al Shamsi, is lying in third after the opening three stages as brake
problems with his Ford Fiesta R2 dampened the start of his campaign.
The future rally star currently sits in fourth overall in the FSTi Championship,
after claiming his maiden win in Portugal and a second place finish in
Germany. The up-and-coming talent, discovered during open auditions held
by ADTA in 2007, has had a mixed second season in the FSTi and is determined
to fight for a podium spot here in Wales in his pursuit of the title.
- Rally GB is notoriously tough, but I have developed my skills
considerably since I drove here for the first time last year. The brake
problems are a disappointing set-back, but we are at the early stages
for this event and anything can happen, commented Al Shamsi.
The action continues this afternoon with a re-run of the mornings
stages.
10-11-12 SS4: Latvala
tillbaka i ledning
Latvala vann sträckan och återtog ledningen i rallyt. Han
var 3,2 sekunder före Loeb och 3,5 före Petter. Det är
nu jämt så det förslår i toppen. Loeb är 1,4
sekunder bakom och Petter1,9 sekunder.
Nu är det dags för service och SS5 startar 14:51 svensk tid.
Förarkommentarer:
- "Slutet på sträckan var verkligen väldigt hal.
Men bilen fungerar bra och vi försöker" Sordo
På SS4
1. Latvala, 48:33,3
2. Loeb, 15:36.5
3. Petter, +3,5
4. Ogier, +1,2
5. Hirovnen, +11,5
6. Sordo, +12,0
7. Henning, +33,6
8. Wilson ,+39,5
9. Östberg, +43,1
10. Räikkönen, +1:06,9
Efter SS4
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 38:33.0
2. Sebastien Loeb (F), 38:34.4 +1,4
2. Petter Solberg (N), 38:34.9 +1,9
4. Sebastien Ogier (F), 38:40.1 +5,7
5. Dani Sordo (E), 38:56.7 +23,7
6. Mikko Hirvonen (Fin), 38:58.7 +25,7
7. Henning Solberg (N), 39:53.9 +1:20,9
8. Mads Östberg (N), 40:11.8 +1:38,8
9. Matthew Wilson (GB), 40:18.7 +1:45,7
10. Kimi Räikkönen (Fin), 40:50.5 +2:17,5
10-11-12 SS3: Loeb åter
i ledning
Latvala tappade tid i en vattensamling och Loeb klev upp som ny ledare
sedan han vann sträckan med 1,6 sekunder till Petter och 2,7 till
Ogier.
Förarkommentarer:
- "Motorn tog in vatten i en vattensamling och vi tappade tid. Det
är okej nu, men vi hade problem i 500 meter och tappade några
sekunder" Latvala
På SS3
1. Loeb, 02:54.4
2. Petter, +1,6
3. Sordo, +1,6
4. Hirvonen, +2,6
5. Ogier, +2,7
6. Latvala, +4,2
7. Henning, +5,9
8. Räikkönen, +8,1
9. Östberg, +8,2
10. Wilson, +11,5
Efter SS3
1. Sebastien Loeb (F), 22:57.9
2. Petter Solberg (N), 22:58.1 +0,2
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 22:59.7 +1,8
4. Sebastien Ogier (F), 23:02.4 +4,5
5. Dani Sordo (E), 23:11.4 +13,5
6. Mikko Hirvonen (Fin), 23:13.9 +16,0
7. Henning Solberg (N), 23:47.0 +49,1
8. Mads Östberg (N), 23:55.4 +57,5
9. Matthew Wilson (GB), 24:05.9 +1:08,0
10. Kimi Räikkönen (Fin), 24:10.3 +1:12,4
10-11-12 SS2: Latvala
tog hem första sträcksegern idag
Det blev finländaren Jari-Matti Latvala som kammade hem dagens
första sträcksger när han var 1,0 sekunder före Petter
och 2,4 före Loeb.
Förarkommentarer:
- "Det var svårt. Jag hade en bra start, men gjorde några
misstag och tappade sen rytmen. Jag var nog för långsam"
Loeb
- "Vet inte hur mycket jag kan säga. Jag tog det lite lugnt"
Ogier
- "Bättre start än i fjol. Det var lite halt på vissa
ställen, men över lag var det bättre än väntat"
Latvala
- "Det var en bra start. Lerigt på vissa ställen."
Petter
- "Det är riktigt lerigt på vissa ställen. Det är
svårt att veta var det är halt och inte. Jag tappade lite tid"
Sordo
- "Allt fungerade bra. Hade bara lite problem med greppet. Inget
att oroa sig för" Hirvonen
- "Vi fick motorstopp och jag hade problem att få igång
den igen. Tappade mycket tid" Wilson
- "Det är okej, men så halt nu. Det går bredare
och bredare" Henning
- "Mycket halt. Inte så lerigt, men mycket halt" Räikkönen
- "Inte så bra. Känns som om bilen inte har nån
kraft" Östberg
På SS2
1. Latvala, 18:43.2
2. Petter, +1,2
3. Loeb, +4,2
4. Ogier, +5,3
5. Hirvonen, +14,2
6. Sordo, +14,9
7. Henning, +41,7
8. Östberg, +47,8
9 Wilson, +56,7
10. Räikkönen, +1:05,2
Efter SS2
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 20:01.1
2. Petter Solberg (N), 20:02,1 +1,0
3. Sebastien Loeb (F), 20:03.5 +2,4
4. Sebastien Ogier (F), 20:05.3 +4,2
5. Dani Sordo (E), 20:15.4 +14,3
6. Mikko Hirvonen (Fin), +20:16,9 +15,8
7. Henning Solberg (N), 20:46.7 +45,6
8. Mads Östberg (N), 20:52.8 +51,7
9. Matthew Wilson (GB), 21:00.0 +58,9
10. Kimi Räikkönen (Fin), 21:07.8 +1:06,7
10-11-10 Tre förare
kör för VM-guld i helgen
Sverige har i helgen chans att ta tre VM-guld, två i Rally och ett
i Radiostyrd Bilsport. I Wales Rally GB avslutar Patrik Sandell och Patrik
Flodin säsongen och båda kör för seger. Samtidigt
kan blott 14-årige David Ronnefalk skrälla i Thailand.
Störst guldvittring har Patrik Sandell, Östersund, tillsammans
med sin co-driver Emil Axelsson. De ligger visserligen på fjärdeplats
innan starten i Cardiff, men har bara nio poäng upp till ledaren
i klass SWRC och det är 25 poäng att köra om.
- Vi har förberett oss så mycket vi kan och har alla bitar
på plats för att vara med och fajtas. Samtidigt försöker
vi att inte göra det större än vad det är. Det är
bara en deltävling av sju. Vi ska bara fokusera och försöka
göra så bra resultat som möjligt på varje sträcka,
och på så sätt få till ett bra slutresultat, säger
Patrik som vann JVM för fyra år sedan.
Sandell och Axelsson tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda
Fabia Super 2000.
Patrik Flodin, Ilsbo, och Göran Bergsten kör en Subaru i klassen
PWRC (Grupp N). De ligger på andra plats inför Wales Rally
GB men har 18 poäng upp till ledande Armindo Araujo från Polen.
Flodin/Bergsten måste vinna i England, och Araujo får inte
bli bättre placerad än sjua för att VM-guldet ska gå
till Sverige. Flodin/Bergsten vann rallyt förra året.
- Vi kör helt klart för seger, sen får vi se hur långt
det räcker, säger Patrik.
I Pattaya i Thailand pågår VM i Radiostyrd Bilsport i klassen
1/8 Offroad. Blott 14-årige David Ronnefalk från Karlskrona
har gjort kometkarriär och här hemma är det inte många
som rår på honom. Nu har 180 förare från hela världen
samlats och det vore en sensation om David klarar att mäta sig med
de allra mest erfarna - men osvuret är bäst.
Det kan bli tre VM-medaljer till Sverige i helgen. Möjligheten finns
att det är av ädlaste valör.
Tävlingen i Pattaya sänds live på
www.liverc.com
och löpande information finns på
www.neobuggy.net
Information kring VM-finalen Wales Rally GB ges på
www.walesrallygb.com
10-11-09
Sandell jagar ny VM-titel
Det är bäddat för en nagelbitare när Super World Rally
Championship avgörs i Wales i helgen. Tre förare gör upp
om VM-titeln, däribland den förre juniorvärldsmästaren
Patrik Sandell. Den svenske Skodaföraren ligger på fjärde
plats i tabellen inför tävlingen, med bara nio poäng upp
till ledaren och 25 poäng att köra om.
Det är fyra år sedan Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson
tog sin förra VM-titel. Platsen den gången var Cardiff och
tävlingen var Wales Rally GB, precis som nu. Men även om det
finns många trevliga minnen från förra gången gäller
det att skjuta det åt sidan för Patriks del.
- Vi har förberett oss så mycket vi kan och har alla bitar
på plats för att vara med och fajtas. Samtidigt försöker
vi att inte göra det större än vad det är. Det är
bara en deltävling av sju. Vi ska bara fokusera och försöka
göra så bra resultat som möjligt på varje sträcka,
och på så sätt få till ett bra slutresultat, säger
Patrik.
Sandell och Axelsson tävlar för Red Bull Rally Team i en Skoda
Fabia Super 2000. De har stadigt plockat poäng hela säsongen,
men det riktiga lyftet kom först när det var dags för asfalttävlingarna,
som på pappret skulle vara de svåraste för en grusspecialist
som Sandell. Istället dominerade han både i Tyskland och Frankrike
och kommer nu till VM-finalen med två raka segrar i bagaget.
I tabellen ligger de just nu på en fjärde plats, men tvåan
Prokop är i princip borträknad eftersom han redan kört
sina sju tävlingar och inte får ställa upp i Wales. Kvar
är ledande spanjoren Pons, nio poäng före svenskarna, och
finländaren Ketomaa, som ligger två poäng före.
- Ketomaa blir nog den som jag kommer att köra mot i första
hand. Pons får nog svårt att hänga med i vårt tempo
här tror jag. Men det är ett långt rally, med många
kurvor och många stenar vi ska passera innan det är klart.
Så det kommer absolut inte vara avgjort förrän på
söndag eftermiddag, säger Patrik.
Wales Rally GB inleds med en superspecial inne på Cardiff Stadium
torsdag kväll. 19 specialsträckor senare avslutas rallyt på
söndag eftermiddag. Då vet vi om Patrik och Emil kan kalla
sig dubbla världsmästare.
10-11-08 Petter Solberg
mot VM-medalj!
I helgen avgörs WRC 2010 i Wales
Kommande helg körs årets sista deltävling i World Rally
Championship. VM-guldet är redan avgjort till Sébastien Loebs
fördel. Men chansen är mycket stor att Petter Solberg och hans
i Värmländska Torsby baserade VM-team når brons eller
till och med silvermedalj!
När Subaru la ner sin VM-satsning i rally för två år
sedan blev 2003 års rallyvärldsmästare, Petter Solberg,
arbetslös.
Men Petter gav inte upp. Under två säsonger har han, med Torsby
i Värmland som bas, drivit eget rallyteam på absolut toppnivå
och nått smått otroliga resultat.
I år har Petter stått på prispallen i sju av tolv körda
tävlingar. Han har vunnit 47 specialsträckor, bara Sébastien
Loeb har vunnit fler.
Nu inför VM-finalen i Wales ligger Petter Solberg fyra i förarmästerskapet,
endast fem poäng från bronsplatsen.
Seger i sikte!
-Det blir en thriller och jag kommer att satsa allt från första
metern på första sträckan, säger Petter som trivs
bra i Wales. Han har vunnit VM-tävlingen där fyra gånger.
- Det kanske låter kaxigt, men jag siktar på seger och målsättningen
är att säkra VM-medalj.
Under den gångna helgen avslutade Petter Solberg World Rally Team
sitt förberedande test inför VM-finalen.
- Jag har kört 16 mil med min Citroën C4, testat olika diffar
och olika inställningar på stötdämparna för
att hitta maximalt grepp på de såphala vägarna.
Även om vi har kört en hel säsong och många mil på
grus så är varje rally unikt i och med olika underlag och temperatur,
menar Petter.
VM-finalen i Wales startar i Cardiff på torsdag kväll. Under
söndag eftermiddag körs sista sträckan i natursköna
Margam Park, en sträcka som Petter har stora känslor för.
- Minnena från Margam Park är många och starka. Detta
var sista sträckan på rallyt 2002 då jag tog min första
seger i rally-VM. Det var även sista sträckan då jag vann
VM-guld 2003 och avgjorde på just Margam Park, berättar Petter
entusiastiskt.
Wales Rally GB 2010
Start, torsdag 11 november, klockan 20.30
Mål, söndag 14 november, cirka 15.00
Totalt 20 specialsträckor på sammanlagt 36 mil.
FÖRAR-VM 2010
(Efter 12 av 13 deltävlingar)
1) Sébastien Loeb, (FRA), Citroën C4 WRC, 251 poäng
2) Sébastien Ogier, (FRA), Citroën C4 WRC, 167
3) Jari-Matti Latvala, (FIN), Ford Focus RS WRC 09, 156
4) Petter Solberg, (NOR), Citroën C4 WRC, 151
5) Daniel Sordo, (ESP), Citroën C4 WRC, 140
www.pettersolberg.com
10-11-09 Tider och info
inför VM i England
VM i England är igång och man rekognoserar för fullt.
På torsdag är det en shakedown och på kvällen körs
en inledande superspecial. Rallyt består av 20 specialsträckor
som tillsammans är 359,44 km långa. Med transporterna är
VM-finalen 1.612,04 km långt.
GrN-VM kommer jag att följa på
www.patrikflodin.com
Tidsschema Rally Wales Rally GB
(Svensk tid)
Torsdag 11 nov
20:30 SS1 Cardiff Bay 1 1,70 km
Fredag 12 nov
Service A
10:38 SS2 Hafren 1 31,99 km
11:19 SS3 Sweet Lamb 1 4,26 km
11:37 SS4 Myherin 1 27,88 km
Service B
14:51 SS5 Halfren 2 31,99 km
15:32 SS6 Sweet Lamb 2 4,26 km
15:50 SS7 Myherin 2 27,88 km
Service C
Lördag 13 nov
Service D
10:03 SS8 Radnor 1 14,78 km
11:19 SS9 Monument Hill 1 10,14 km
11:43 SS10 Four Ways Crychan 1 25,14 km
12:22 SS11 Halfway 1 18,37 km
Service E
16:23 SS12 Radnor 14,78 km
16:23 SS13 Monument Hill 2 10,14 km
16:47 SS14 Four Ways Crychan 2 25,14 km
17:26 SS15 Halfway 2 18,37 km
19:34 SS16 Cardiff Bay 2 1,70 km
Service F
Söndag 14 nov
Service G
08:47 SS17 Resolfen 1 29,99 km
10:05 SS18 Margam Park 1 8,08 km
Service H
13:12 SS19 Resolfen 2 29,99 km
14:30 SS20 Margam Park 2 8,08 km
Service I
16:25 Målgång