Rapport från Neste Oil Finland 28-30/7


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN
Orange rubrik = WRC Academy

Tider och info

GrN-VM följer jag på www.patrikflodin.com
Super 2000 följer jag på www.pgandersson.se


11-07-31 Smärtsam helg för de svenska WRC Academy-förarna i Neste Oil Rally
Det blev en tuff och smärtsam VM-tävling i Finland för de två svenska WRC Academy-förarna Victor Henriksson och Fredrik Åhlin. De snabba finska grusvägarna krävde sin tribut när de båda svenska teamen dramatiskt kraschade ut sig.

Neste Oil Rally Finland är den tredje av sex deltävlingar i nya JVM-klassen WRC Academy, där alla förare kör i identiskt lika bilar - Ford Fiesta R2, och med enhetsdäck från Pirelli.
- ”Det här är det snabbaste rallyt i serien och minsta lilla misstag betyder massor med förlorad tid på grund av att farten är så hög” säger rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson, som såg sina båda landslagsförare satsa fullt i kampen om sekunder och sträcksegrar.

Victor Henriksson hade planerat att satsa 97% i början av rallyt för att sedan öka, vilket han verkligen levde upp till.
- ”Det började bra” säger Victor. ”Vi hade en bra start och var tredje snabbast på SS1. På SS2 gick vi tyvärr av vägen och tappade ett par sekunder när vi missade en korsning på grund av bländande sol och massor med damm. SS3 gick kanon och det rullade på bra” säger Victor.

Och rullade, det gjorde det verkligen för Victor och kartläsare Joel Ardell! På SS6 gick det för fort in i en vänstersväng och bilen gick med sidan rakt in i en sten med en rejäl rullning som följd.
- ”Det gick fullt på femmans växel” berättar Victor. ”Jag vet inte hur många varv vi rullade, men hade vi rullat ett varv till så hade nog buren kollapsat. Det trodde i alla fall teknikerna på M-sport, som byggt alla WRC Academy-bilar. Vi hade ruskig tur” säger Victor.

Som tur var resulterade rullningen endast i lite ont i nacken för grabbarna. Inga större skador alltså. ”Kör man av i Finland så kör man av ordentligt och får räkna med att det gör ont” säger Victor.

För Fredrik Åhlin och kartläsare Stefan Ottosson började rallyt med en punktering. ”Vi var snabbast till första split-tiden på SS1 men strax därefter fick vi en mystisk pyspunka som gjorde att vi till slut tvingades stanna och byta däck” berättar Fredrik.

På SS2 hade grabbarna fått upp farten och förutom att de missade en korsning och tappade några sekunder så blev resultatet en 4:e plats på sträckan. När sen grabbarna slog till med en sträckseger på SS3 så kände de att de var riktigt på gång! Men på SS7 tog det slut.
- ”På SS7 fick vi oss en rejäl flygtur och många hårda markkänningar när vi studsade tvärs över vägen från en dikeskant till en annan, som den värsta flipperkula” berättar Fredrik.

När grabbarna väl flugit av vägen gled bilen 50 meter rakt in i en sten och slog ytterligare en volt och landade till slut i skogen. ”Det var minst sagt en omtumlande resa” säger Stefan Ottosson.
- ”När vi stannat i skogen fick jag bara ett stön till svar när jag frågade Fredrik om han var okej”. Dosan med nödknappen till ambulansen hade slitits loss och Stefan hittade den i bagageluckan. Fredrik fick åka ambulans till sjukhuset medan Stefan fick besöka WRC-läkaren på serviceplatsen.

Som tur var hade ingen av grabbarna fått några större skador. De blev dock rejält mörbultade.
- ”Vi hade tur och det är bara att tacka bilens starka konstruktion för att vi inte skadade oss mera” säger Fredrik.
- ”Vi är såklart besvikna. Målet var att vinna. Nu är det bara att ladda om för asfaltrallyt i Tyskland, och vi ser fram emot det” avslutar Fredrik.
- ”Finska VM-rallyt är så här tufft och går så här fort. Det fanns stora möjligheter till pallplaceringar och det är bara att beklaga att det blev en smärtsam avslutning för de två svenska teamen. Det viktigaste är ju ändå att det gick bra för grabbarna” säger förbundskapten Anders Dawidson.

Vann klassen gjorde den estländske föraren Egon Kaur, som fortsätter sin dominans av WRC Academy med sin tredje seger för säsongen. Neste Oil Rally kan summeras med mycket publik, fantastiska vägar och en suverän organisation och nu återstår två deltävlingar i serien och närmast väntar asfaltrallyt ADAC Rally Tyskland den 18-21 augusti.

De båda svenska teamen körde rallyt med svart bindel på armen för att hedra offren i terrordådet i Norge.

Poängställning WRC Academy – Junior VM, efter tre av sex VM-rallyn:
1. Egon Kaur(EST)88 poäng
2. Craig Breen(IRE)36 poäng
3. Brendan Reeves(AUS)36 poäng
4. Miguel Baldoni(ARG)26 poäng
5. Jan Cerný(CZE)22 poäng
6. Christian Riedemann(DEU)21 poäng
7. Victor Henriksson(SWE)20 poäng
8. Fredrik Åhlin(SWE)17 poäng
9. Timo van der Marel(NLD)16 poäng
10. Alastair Fisher(GBR)16 poäng
FIA WRC Academy 2011
24-27 marsVodafone Rally de Portugal
5-8 maj Rally d’Italia Sardegna
28-31 juliNeste Oil Rally Finland
18-21 augusti ADAC Rally Deutschland
29 sept–2 okt Rallye de France
10-13 nov Wales Rally GB

www.wrc.com/wrcacademy

11-07-30 Paddon seals PWRC hat trick at Neste Oil Rally Finland
Kiwi pairingHayden Paddon andJohn Kennard successfully navigatedtheir Suburu Imprezato victoryfor the third time in-a-rowon only their third event of the seasonthis weekend at Neste Oil Rally Finland, the fourth round of the2011FIA Production car World Rally Championship (PWRC).However,Paddon’s victory wasn’t as effortless asin Portugal and Argentina. Battling for supremacy with more experienced drivers, Paddon couldn’t match the early pace of 2010 PWRC runner-upPatrik Flodin (SWE, Subaru) or 2009 Pirelli Star Driverand local heroJarkko Nikara (FIN, Mitsubishi).

It was Flodin who set the bar high, blasting straightto the front of the packwith rip-roaring speed on SS1, but Nikara was happy torise to the challenge. They sparred for the lead throughout the first afternoon,Flodin finishing SS2 with only a 0.5 second advantage over NikarabeforeNikaratorethrough SS3tosqueeze0.5 seconds ahead of Flodin at the end of Day One.

Paddon sat in a comfortable third,butfirmly reassertedhis place in the mix for victory with a stage win on SS4, the opening stage of Day Two. Then, whenNikara losthis brakes, leftthe road and dropped over two minutes on SS5,Flodin and Paddon were left to battle for the top spot. Flodin took the advantage withconsecutive stage winson SS5 and SS6,but then bent a wheel on SS9, causing him to drop to third by the end of SS11 and Day Two.This left Paddon in pole positionwithnearly a minute’s lead,as26-year old Finnish guest driver and Spirit of the Rally winnerMikko Pajunen (FIN)moved into second,showingphenomenal speed in his two-wheel drive Renault Clio R3.

Neither Nikara nor Flodin were prepared to let their Kiwi rival relax though and on the first loop of Day Three, Paddon began to feel the pressure as they ripped flat out through the stages behind him. Nikarawon nine stages on Day Three,narrowing the overnight gapthat Paddon had drawn outof over two minutesto only 43 seconds by the end of the day. Hefinisheda remarkablesecond,despite his Day Two troubles, butapuncture on SS17 left him unable to steal the top spot on the podium from Paddon. Meanwhile, Flodinpassed Pajunento move intothird,which he held, claiming 15 PWRC points,but suffered when his gearbox broke on SS15,a pipe came loose on SS17 and then suspension problems set inpreventinghim from maintaining the terrific pace he’s known for. Jukka Ketomäki (FIN, Mitsubishi)followed them home in fourth, with 2009 JWRC runner-upMichal Koœciuszko

HAYDEN PADDON (NZL):
- “It's pretty amazing to win here in Finland! We had quite a consistent weekend, but it wasn't easy.This morning especially when Nikara took so much time from us we felt some pressureand really had to push in the afternoon stages.This win puts us in quite a good position but we really have to do well in Australia to win the Championship.
JARKKO NIKARA (FIN):
- “Itried hard this morning and I knew it was makeor break. Unfortunately wegot a puncture on SS17 and that ruined my victory hopes.Thiswas mybest WRC result so farthoughand it's also the first time I finishedRally Finland without superallying!Now, weare working really hard to come back to the WRC next year.”
PATRIK FLODIN (SWE):
- "Itreally wasn’t the weekend I was hoping for! I'ma little bitglad it's over. Considering all the problems we had third place is really goodthough.

Grupp N-VM Finland
1. Hayden Paddon (NZ) 2:51:57.2
2. Jarkko Nikara (Fin) 2:52:37.4 +40.2
3 Patrik Flodin 2:53:04.9 +1:07.7
4. Jukka Ketomäki (Fin) 2:53:10.4 +1:13.2
5. Michal Kosciuszko (Pol) 2:54:09.8 +2:12.6
6. Mikko Pajunen (Fin) 2:54:47.9 +2:50.7
7. Valeriy Gorban (Ukr) 3:05:06.0 +13:08.8

PWRC-tabellen (GrN-VM)                
Plac Namn Swe Por Arg Fin Aus
Esp
Gbr
Totalt
1. Hayden Paddon (NZ) -- 25 25
25
75
2. Martin Semerad (CZE) 25 15 10
0
--    
50
3. Patrik Flodin (SWE) 0 1 18
15
--
34
4. Jukka Ketomäki (FIN) 0 18 --
12
     
30
5. Valeiy Gorban (UKR) 12 10 --
6
     
28
6. Nicolás Fuchs (Per) 15 0 12
0
--    
27
7. Dmitry Tagirov (RUS) 8 0 15
--
x    
25
8. Yuriy Protasov (UKR) 18 0 2
--    
20
9. Benito Guerra (MEX) -- 12 8
     
20
10. Jarkko Nikara (Fin) -- -- --
18
     
18



11-07-30 Petter Solberg femma i tufft Rally Finland
- Kört flat out i tre dagar utan att resultaten ger honom rättvisa!

Rally Finland är avgjort och Petter Solberg World Rally Team kan addera en femte plats till detta års resultatbörs. Årets Neste Oil Rally Finland går till historien som ett hårt och tufft rally, där minsta misstag och fel på inställning blir ödesdigert. Mikko Hirvonen i Ford var först ut att göra misstag, men också den som tagit den största revanschen i rallyt. På den tjugonde sträckan gick han om Petter Solberg i sammandraget. Mikko har därmed kört upp sig från 36:e till 4:e plats i Rally Finland, och han vann även rallyts Power Stage. Mästerskapsledaren Sebastien Loeb i Citroen segrade före Fords Jari-Matti Latvala, som under lördagen fick till inställningarna på sin Ford och petade ner Sebastien Ogier till tredjeplatsen.

För Petter Solberg World Rally Team har rallyt varit tufft och hårt på många sätt. Petter och co-driver Chris Patterson har kört ”flat out” i tre dagar, mekaniker och ingenjörer har gett allt de kan, körningen har varit så gott som felfri, men resultaten vill ändå inte ge dem rättvisa.
- Ja, jag är besviken, säger Petter Solberg. Vi har verkligen kört för fullt och jobbat hårt hela helgen, men utan resultat. Bilen var perfekt efter testen, men vi har inte lyckats finna tillbaka till det igen. Tidigt idag hade vi problem med frontdiffen, men det blev grejat på servicen. På eftermiddagens sträckor har jag verkligen gett järnet och varit på gränsen flera gånger, ändå klarade vi inte att hänga med. Rally Finland är över och vi flyttar fokus till förberedelserna inför Tyskland.


Om två och en halv vecka startar nästa VM-tävling, ADAC Rally Deutschland, bland vinrankor på slingriga vägar nere i sydvästra Tysklands vackra Moseldal.


Slutresultat Neste Oil Rally Finland 2011?
1. Sebastien Loeb 2:39:37,0?
2. Jari Matti Latvala +8,1?
3. Sebastien Ogier +12,8?
4. Mikko Hirvonen +1:09,1?
5. Petter Solberg +1:16,2?
6. Mads Østberg +1:27,8?
7. Henning Solberg +3:25,5?
8. Matthew Wilson +3:53,2?

www.pettersolberg.no
11-07-30 P-G Andersson en erfarenhet rikare - och bästa R4-bil i Rally-VM i Finland
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson var i helgen på plats och körde Rally-VM i Finland. De startade i Tommi Mäkinen Racings helt nya Subaru R4, vilket var debut i VM-sammanhang. R4 är en ny klass somkommer att köras under nästa års säsong och är lite av en blandning av Super 2000 och grupp N. Under VM i Finland startade R4-bilarna tillsammans med Super 2000.

Under rallyt fanns totalt tre stycken R4 bilar på plats för att testa de nya bilarna. För P-G och Emils del slutade testet med att de blev snabbaste R4 bil, vilket gav dem en fjärde plats i Super 2000. Dessutom var de före samtliga grupp N-bilar.
- "Jag hade kunnat köra fortare under gårdagen. Men när Salo, som körde en Mitsubishi R4 hade problem och tappade tid, tycket jag det var onödigt att riskera bilen. Vi körde på i ett tempo med god marginal och gjorde helt enkelt vårt jobb" skrattar P-G.

P-G är glad att han fått den här chansen:
- "Jag är väldigt glad att jag fick den här möljigheten att köra i Finland. Vi är en erfarenhet rikare och har fått många viktiga mil i kroppen, så jag är nöjd" säger P-G

Nästa tävling för P-G och Emils del blir IRC tillsammans med Proton den 26-28 aug i Barum Czech Rally Zlin.

Rally-VM Finland Super 2000/R4
1. Juho Hänninen (Fin) 2:44:50.6
2. Martin Prokop (CZ) 2:47:27.7
3. Ott Tänak (Est) 2:48:29.0
4. P-G Andersson 2:49:31.7
5. Hermann Gassner JR 2:50:43.3
6. Frigyes Turán (HU) 2:51:01.9
7 Bernardo Sousa (Arg) 2:53:30.1
8. Karl Kruuda (EE) 2:55:30.8
10. Juho Salo (Fin) 3:02:26.8

Mer info hittar du på www.pgandersson.se där har vi följt rallyt, sträcka för sträcka


11-07-30 Svenskt på pallen när Flodin slutade trea i Rally-VM i Finland- "Mitt värsta finska rally någonsin"
Patrik Flodin och co-drivern Göran Bergsten hade höga förväntningar och var favorittippade inför årets Rally-VM i Finland. Länge ledde de också rallyt, men de tekniska problemen har avlöst varandra och ett tag kändes det nästan helt hopplöst:
- "Jag har aldrig varit med om maken. Det har verkligen varit mitt värsta Finska Rally någonsin" säger Patrik "Saker som varit helt utan vår kontroll har gått sönder och gjort att vi hela tiden har tappat tid och fått köra över gränsen med det vi har haft".

Ledningen i går tappade de sedan servostryningen gått sönder, det avslöstes av trasigt fjäderben och ledningen i går byttes ut mot en andra plats i rallyt.
- "Målet vi hade idag var att jaga ikapp minuten vi hade upp till ledande Paddon" berättar Patrik.

Och under de inledande sträckorna jagade de på och knappade in rejält med tid. Det såg med andra ord ut att kunna lyckas.
- "Men två sträckor innan service gick växellådan sönder och vi var utan fyrans växel. Allt tid vi hade kört in var därmed forlorad" suckar Patrik.

På serviceuppehållet bytte man växellåda, men hade trots det lite problem:
- "Det strulade med växellägena, men det värsta var att vi hade fått ett läckage i en turboslang".

Utan turbo fanns det ingen kraft i bilen så under de sista sträckorna tappade de därför otroligt mycket tid. När sista sträckan återstod såg det ut som om de t.om skulle tappa tredjeplatsen som de rasat ner till:
- "Sista sträckan gick i uppförsbacke och Jukka Ketomäki låg bara 3,3 sekunder efter oss Jag trodde faktiskt inte riktigt vi skulle grejja det. Vi körde absolut över vår gräns och lyckades försvara tredjeplatsen. Att sluta trea är iallfall en liten tröst" skrattar Patrik

Vann rallyt gjorde Hayden Paddon, före hemmaåkaren Jarkko Nikara.

Nästa rally för Patrik och Görans del blir VM-rallyt i Tyskland 19-21 augusti. Då startar de i en WRC-bil tillsammans med Mini.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka

Grupp N-VM Finland
1. Hayden Paddon (NZ) 2:51:57.2
2. Jarkko Nikara (Fin) 2:52:37.4 +40.2
3 Patrik Flodin 2:53:04.9 +1:07.7
4. Jukka Ketomäki (Fin) 2:53:10.4 +1:13.2
5. Michal Kosciuszko (Pol) 2:54:09.8 +2:12.6
6. Mikko Pajunen (Fin) 2:54:47.9 +2:50.7
7. Valeriy Gorban (Ukr) 3:05:06.0 +13:08.8
Komplett resultatlista: www.wrc.com/results/2011/neste-oil-rally-finland/stage-times/?stageno=22&category=pwrc
11-07-30 SS22; Loeb vann rally Finland
Igår var det full taktik för att slippa gå ut först. Men Loeb visade sin styrka och tog i det där lilla extra som behövdes och kammade, trots att han varit först ut på alla sträckor, Rally Finland för andra gången!

Hirvonen kammade hem tre extra poäng, när han vann Power-stagen.

Förarkommentarer:
- "Mycket viktiga poäng. Jag är nöjd. Bra fight vid Tänak idag" Hänninen
- "En bra helt, tyvärr hade vi ett misstag i eftermiddag då vi tappade en spoiler och bilen blev svårkörd. Men jag är inte så besviken" Lindström
- "En av de tuffaste fighter jag haft i Finland" Wilson
- "Jag gjorde mitt bästa. Men fick ingen bra känsla i bilen den här helgen" Henning
- "Det har varit en bra helg, förutom i torsdags. Idag har jag försökt allt vad jag kunde för att nå Petter, men tyvärr gick det inte" Østberg
- "Jag körde som en galning. Kanske inte så intelligent körning på Power stage" Henning
- "Det har varit hårt, det har varit tufft. Femte plats, men jag är inte så nöjd" Petter
- "Det har varit en tuff helg. Jag har verkligen gjort vad jag kunde. Tyvärr fick jag till bilen alldeles för sent" Latvala
- "Väldigt svårt rally" Ogier
- "Det känns väldigt bra. Men det har varit ett mycket svårt rally. Vi har varit först ut på alla sträckor och fått kämpa in i det sista. Kanske en av mina bästa segrar. Det var viktigt att ta fler poäng än Ogier. Det känns bra nu inför asfaltsrally" Loeb

På SS22:
1. Hirvonen, 02:39.6
2. Latvala, +0,3
3. Loeb, +0,6
4. Ogier, +0,6
5. Henning, +0,8
6. Petter, +0,9
7, Østberg, +2,9
8. Wilson, ++3.3
9. Räikkönen, +3,4

Efter SS22:
1. Sebastien Loeb (F), 2:39:37.0
2. Jari Matti Latvala (Fin), 2:39:45.1 +8.1
3. Sebastien Ogier (F), 2:39:49.8 +12.8
4, Mikko Hirvonen (Fin), 2:40:46.1 +1:09.1
5. Petter Solberg (N), 2:40:53.2 +1:16.2
6. Mads Østberg (N), 2:41:04.8 +1:27.8
7. Henning Solberg (N), 2:43:02.5 +3:25.5
8. Matthew Wilson (GB), 2:43:30.2 +3:53.2
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:43:36.8 +3:59.8
10. Juho Hänninen (N), 2:44:50.6 +5:13.7

11-07-30 SS21; Hirvonen vann igen
Hirvonen kammade hem ytterligare en sträckseger och var 0,4 sekunder före Latvala och 1,5 sekudner före Petter.

En 4,19 km lång superstage återstår av det finska VM-rallyt.

Både Kris Meeke och Dani Sordo bryter rallyt. Båda har problem med överhettning.

Förarkommentarer:
- "Jag är ganska nöjd med min insats. Fram till sista sträckan leder vi" Loeb
- "Jag var tvungen att sakta ner. Synd" Ogier
- "Jag är så arg på mig själv. Det är lite sent nu, men äntligen har jag fått bilen som jag ville" Latvala
- "Det fungerar bättre nu, men det har varit ett tungt rally. Ett av de sämsta som privatförare. Jag är besviken" Petter
- "Jag var tvungen att slå av lite på tempo halvägs in på sträckan. Jag tror inte mit vänstra bakhjul fungerar mer. De tär något konstigt där" Østberg
- "Det kommer att bli tufft på sista. Det är sönderkört och däcken är dåliga" Hirvonen
- "Fortfarande problem med bilen. Försöker ta oss i mål" Sordo

På SS21:

1. Hirvonen, 2:25.1
2. Latvala, +0,4
3. Ogier, +1,5
4. Østberg, +1,8
5. Loeb, +2,3
6. Henning, +2,3
7. Petter, +2,7
8. Wilson, +3,8
9. Räikkönen, +4,2

Efter SS21:
1. Sebastien Loeb (F), 2:36:56.8
2. Jari Matti Latvala (Fin), 2:37:05.2 +8,4
3. Sebastien Ogier (F), 2:37:05.6 +12,8
4, Mikko Hirvonen (Fin), 2:38:06.5 ++1:15,9
5. Petter Solberg (N), 2:38:12.7 +1:15,9
6. Mads Østberg (N), 2:38:22.3 +1:25,5
7. Henning Solberg (N), 2:40:22.1 +3:25,3
8. Matthew Wilson (GB), 2:40:47.3 +3:50,5
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:40:53.8 +3:57.0
10. Juho Hänninen (N), 2:42:05.5 +5:08.7

11-07-30 SS20; Hirvonen uppe på fjärde plats
Hirvonen vann även den här sträckan och gick därmed om Petter och ligger nu fyra. Han vann sträckan och var 4,3 sekunder före Latvala och 5,1 före Ogier.

Sordo fortsätter ha problem och tappade nästan två och en halv minut på den här sträckan.

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Inga misstag, det är huvudsaken. Jag hoppas det räcker" Loeb
- "Det är svårt. Jag kan inte göra något. Inget reservdäck och dåliga däck bak. Jag måste bara avsluta rallyt" Ogier
- "Det är tufft. Jag kör som en galning" Petter



På SS20:

1. Hirvonen, 7:01.7
2. Latvala, +4,3
3. Ogier, +5,1
4. Loeb, +6,5
5. Østberg, +7,1
5. Petter, +7,1
7. Henning, +9,9

Efter SS120:
1. Sebastien Loeb (F) 2:34:29.4
2. Jari Matti Latvala (Fin), 2:34:39.7 +10,3
3. Sebastien Ogier (F), 2:34:43.0 +13,6
4, Mikko Hirvonen (Fin), 2:35:41.4 +:12,0
5. Petter Solberg (N), 2:35:44.9 +1:15,5
6. Mads Østberg (N), 2:35:55.4 +1:26,0
7. Henning Solberg (N), 2:37:54.7 +3:25,3
8. Matthew Wilson (GB), 2:38:18.4 +3:49,0
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:38:24.5 +3:55,1
10. Juho Hänninen (Fin) 02:39:28.1 +4:58,7

11-07-30 SS19; Hirvonen snabbast igen
Hirvonen vann åter sträckan, 2,5 sekudner före Ogier och 3,9 sekunder före Petter. Hirvonen knappar in tid och har nu bara 3,6 sekunder upp till Petter och fjärde platsen.

Henning gick upp till sjunde plats.

Förarkommentarer:
- "Det är mycket svårt att vara först. Det är linjer överallt. Vi får se om vi har tillräckligt gap" Loeb
- "Det är svårt. Vi har inget reservdäck och däcken är väldigt dåliga bak" Ogier
- "Ogier körde riktigt hårt här. Men vi är fortfarande med i leken" Latvala
- "Jag vet inte om jag kan hålla Østberg bakom mig" Petter
- "Bilen är fortfarande lite för låg" Østberg
- "Nästa sträcka - jag älskar den! Det är nära, det är bra" Hirvonen
- "Väldigt dåligt. Vi har fått in damm i radiatorn och temperaturen blir för varm" Sordo
- "Vi har kanske bara 30 procent kraft i bilen" Meeke
- "För många misstag. Jag missade ett vägbyte och kom väldigt väldigt brett" Wilson
- "Jag tog det lite lugnt" Henning

På SS19:

1. Hirvonen, 5:54,6
2. Ogier, +2,5
3. Petter, +3,9
4. Østberg, +4,1
5. Latvala, +4,2
6. Loeb, +4,7
7. Henning, +6,9
8. Wilson, +8,5
9. Räikkönen, +9,9
-
. Sordo, +50,5
. Meeke, +1:43,1

Efter SS19
1. Sebastien Loeb (F), 2:27:21,2
2. Jari Matti Latvala (Fin) 2:27:33.7 +12,5
3. Sebastien Ogier (F), 2:27:36.2 +15,0
4. Petter Solberg (N), 2:28:36.1 +1:14,9
5, Mikko Hirvonen (Fin), 2:28:39.7 +1:18,5
6. Mads Østberg (N), 2:28:46.6 +1:25,5
7. Henning Solberg (N), 2:30:43.1 +3:21,9
8. Matthew Wilson (GB), 2:31:06.1 +3:44,9
9. Dani Sordo (E), 2:31:10.5 +3:49.3

11-07-30 SS18; Latvala och Hirovnen upp på en placering
Latvala var 4,7 sekunder före Ogier på sträckan och övertog därmed andraplatsen i rallyt. Han vann även sträckan och var xx före Hirvonen och 4,6 sekunder före Østberg.

Även Hirovnen klättrar upp en placering och ligger nu femma.

Förarkommentarer:
- "Inte så bra nu. Vi har inga mer reservdäck" Ogier
- "Jag har bara ett resverdäck. Det är lite riskabelt för vägarna är riktigt dåliga "Petter
- "Jag försöker ta in tid på Petter, men han körde bra " Østberg

På SS18:

1. Latvala, 8:00,3
2. Hirvonen, +0,8
3. Østberg, +4,6
4. Ogier, +4,7
5. Loeb, +5,2
6. Petter, +7,1
7. Räikkönen, +13,8
8. Wilson, +14,9
9. Henning, +15,3
10. Sordo, +45,4
-
9. Meeke, +1:20,5

Efter SS18
1. Sebastien Loeb (F), 2:21:21.9
2. Jari Matti Latvala (Fin) 2:21:34.9 +13,0
3. Sebastien Ogier (F), 02:21:39.1 +17,2
4. Petter Solberg (N), 2:22:37.6 +1:15,7
5, Mikko Hirvonen (Fin) 2:22:45.1 1:23,2
6. Mads Østberg (N), 2:22:47.9 +1:26,0
7. Dani Sordo (E), 2:24:25.4 +3:03,5
8. Henning Solberg (N), 2:24:41.6 +3:19,7
9. Matthew Wilson (GB), 2:25:03.0 +3:41,1
10. Kimi Räikkönen (Fin), 2:25:03.7 +3;41,8

11-07-30 SS17; Hirvonen jagar femteplatsen
Hirvonen fortsätter kamma hem sträcksegrar och har nu bara en sekund upp till Østberg och femteplatsen.

Ogier fick en punktering på sträckan och tappade 6,9 sekunder till Loeb. Latvala har å sin tida fått bilen som han vill ha den och ligger nu bara 0,5 sekunder efter Ogier.

Kris Meeke hade problem med punktering och överhettad bil och tappade 3:59,9 minuter.

Vann sträckan gjorde Hirvonen, 3,8 sekunder före Latvala och 5,1 sekunder före Østberg.

Förarkommentarer:
- "Det var riktigt riktigt dåligt. Jag tog risker men kan inte köra fortare när vägen är så här dålig! Loeb
- "Jag är nöjd, men även lite missnöjd. Bilen är nu så som jag har velat ha den hela rallyt. Men nu är kampen igång" Latvala
- "Vad kan jag säga. Jag är mycket besviken" Petter
- "Vi försökte köra för fullt och det fungerade ganska bra" Østberg
- "Vi närmar oss men kör på gränsen" Hirvonen
- "Jag hade lite problem med att växla" Sordo
- "Inga problem. Men vägen var väldigt, väldigt dålig"
- "Vi fick en punktering. Och fick stanna och byta. Sen hade vi överhettningsproblem" Meeke

På SS17:

1. Hirovnen, 10:07.8
2. Loeb, +3,8
3. Østberg, +5,1
4. Latvala, +5,6
5. Petter, +7,4
6. Ogier, +12,5
7. Henning, +17,2
8. Sordo, +17,7
9. Wilson, +19.3
-
. Meeke, +3:50,9

Efter SS17
1. Sebastien Loeb (F), 10:13.4
2. Sebastien Ogier (F), 2:13:34.1 +17,7
3. Jari Matti Latvala (Fin) 02:13:34.6 +18,2
4. Petter Solberg (N), 2:14:30.2 +1:13,8
5. Mads Østberg (N), 2:14:43.0 +1:26,6
6, Mikko Hirvonen (Fin) 2:14:44.0 +1:27,6
7. Dani Sordo (E), 2:15:39.7 +2:23,3
8. Henning Solberg (N), 2:16:21.0 +3:04,6
9. Matthew Wilson (GB), 2:16:47.8 +3:31,4
10. Kimi Räikkönen (Fin), 2:16:49.6 +3:33,2
11-07-30 SS16; Hirvonen forstäter ta sträcksegrar
Mikko Hirvonen var åter snabbast och var 1,1 sekunder före Loeb och 1,5 sekunder före Henning.

Nu är det serviceuppehåll och nästa sträcka startar 12:55 svensk tid.

Förarkommentarer:

- "Mycket löst grus på både den här och förra sträckan. Mne det har varit en perfekt morgon. Jag är nöjd med vad vi gjort. Perfekt körning" Loeb
- "Jag gjorde en miss på den här sträckan. Sladdade på det lösa gruset och tappade lite" Ogier
- "Jag kan inte köra ikapp dem. Jag vet inte vad som är skillnaden" Latvala
- "Jag kan den här sträckan väl, men hade ändå ingen chans" Petter
- "Jag bromsar lite för tidigt i kurvorna" Østberg
- "Det är bra, jag kommer närmare"Hirvonen


På SS16:

1. Hirvonen, 2:26.3
2. Loeb, +1,1
3. Henning, +1,5
4. Sordo, +1,7
5. Ogier, +2,0
6. Østberg, +2,8
7. Latvala, +3,0
8. Wilson, +3,0
9. Räikkönen, +3,7
10. Petter, +4,9

Efter SS16
1. Sebastien Loeb (F), 2:03:03.0
2. Sebastien Ogier (F), 2:03:13.8 +10,8
3. Jari Matti Latvala (Fin) 2:03:23.0 +20.0
4. Petter Solberg (N), 2:04:15.0 +1:12,0
5. Mads Østberg (N), 2:04:30.1 +1:27,1
6, Mikko Hirvonen (Fin), 2:04:36.2 +1:33,2
7. Dani Sordo (E), 2:05:14.2 +2:11,2
8. Henning Solberg (N), 02:06:01.0 +2:58,0
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:06:05.6 +3:02,6
10. Chris Meeke (GB), 2:06:15.1 +3:12,1

11-07-30 SS15; Hirvonen knappar in
Mikko Hirvonen var åter snabbast och har nu bara 8,9 sekunder upp till Østberg. Tvåa på sträckan var Ogier, 2,9 sekunder efter och Loeb, 3,6 sekunder efter blev trea.

Förarkommentarer:

- "Det var väldigt halt. Jag försökte hålla rytmen. Men det är inte lätt att vara först på vägen" Loeb
- "Väldigt bra jag är nöjd med körningen. Fast Seb är snabb, men det är forfarande väldigt jämnt" Ogier
- "Ingen bra tid. Ingen fart" Petter
- "Det är omöjligt att inte gilla de här sträckorna. Jag njuter. Men jag måste köra lite över min gräns för att ta in på Petter och hålla Hirvonen bakom" Østberg

På SS15:

1. Hirvonen, 7:07.6
2. Ogier, +2,9
3. Loeb, +3,6
4. Latvala, +4,3
5. Østberg, +5, 8
6. Sordo, 7,2
7. Henning, +10,6
8. Petter, +11,3
9. Wilson, +14,6
10. Meeke, +14,6

Efter SS15:
1. Sebastien Loeb (F), 2:00:35.6
2. Sebastien Ogier (F), 2:00:45.5 +9,9
3. Jari Matti Latvala (Fin) 2:00:53.7 +18,1
4. Petter Solberg (N), 2:01:43.8 +1:08,2
5. Mads Østberg (N), 2:02:02.0 +1:26,4
6, Mikko Hirvonen (Fin), 2:02:09.9 +1:34,3
7. Dani Sordo (E), 2:02:46.2 +2:10,6
8. Henning Solberg (N), 2:03:33.2 +2:57,6
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:03:35.6 +3:00,0
10. Chris Meeke (GB), 2:03:40.8 +3:05.2

11-07-30 SS14; Hirovnen snabbast
Mikko Hirovnen vann sträckan och jagar nu femteplatsen där Mads och Jonas befinner sig. Det är nu 14,7 sekunder dem emellan. Mikko var 1,0 sekunder före Loeb och 2,1 sekunder före Ogier.

Förarkommentarer:

- "Det var mycket sandigt och vi tappade farten. Vi kunde inte köra så mycket fortare än så här. Jag har haft tre bra sträckor och hoppas det räcket" Loeb
- "Det var svårt. Jag gjorde mitt besta" Ogier
- "Jag var faktiskt ganska nöjd med min körning. Det finns inget mer jag kan göra" Latva
- "Vi har bytt allt på bilen i går för att försöka få farten, men jag vet inte" Petter
- "Ingen dålig sträcka för hoss. Vi har farten nu" Østberg

På SS14:

1. Hirvonen, 6:01.9
2. Loeb, +1,0
3. Ogier, +2,1
4. Latvala, +3,5
5. Sordo, +4,1
6. Østberg, +4,7
7. Petter, +4,8
8. Räikkönen, +5,3
9. Henning, +6,3
10. Wilson, +7,2

Efter SS14:
1. Sebastien Loeb (F), 1:53:14.4
2. Sebastien Ogier (F), 1:53:35.0 +10,6
3. Jari Matti Latvala (Fin) 1:53:41.8 +17,4
4. Petter Solberg (N), 1:54:24.9 1:00,5
5. Mads Østberg (N), 1:54:47.6 +1:23,2
6, Mikko Hirvonen (Fin), 1:55:02.3 +1:37,9
7. Dani Sordo (E), 1:55:31.4 +2:07,0
8. Henning Solberg (N), 1:56:15.0 +2:50.6
9. Chris Meeke (GB), 1:56:18.6 +2:54.2
10. Kimi Räikkönen (Fin), 1:56:20.9 +2:56.5

11-07-30 SS13; Loeb tog ny sträckseger
Loeb tog hem även den här sträckseger och var 1,6 sekunder före både Ogier och Latvala.

Förarkommentarer:

- "Det var bra. Jag kör för fullt. Inga problem alls. Inga misstag" Loeb
- "Inte så dåligt för mig. Seb kör bra nu. Inget att göra något åt" Ogier
- "Jag vet inte. Jag får inte rätt känsla i bilen" Petter
- "Det går ganska bra. Men killarna före kör mycket fort. Jag försöker vara snabbare än Petter" Østberg
- "Riktigt bra sträcka. Sista biten var trixig" Sordo
- "Jag har aldrig kört den här sträckan förut. Så väldigt svårt" Meeke
- "Jag kör på i mitt eget tempo" Henning

På SS13:

1. Loeb, 08:07.1
2. Ogier, +1,6
3. Latvala, +1,6
4. Hirvonen, +1,9
5. Østberg, +6,1
6. Sordo, +8,4
7. Petter, +8,6
8. Henning, +16,6
9. Wilson, +17,0
10. Meeke, +20,0

Efter SS13:
1. Sebastien Loeb (F), 1:47:11.5
2. Sebastien Ogier (F), 1:47:31.0 +9,5
3. Jari Matti Latvala (Fin) 1:47:36.4 +14,9
4. Petter Solberg (N), 1:48:18.2 +56,7
5. Mads Østberg (N), 1:48:41.0 +1:19.5
6, Mikko Hirvonen (Fin), 1:49:00.4 +1:38.9
7. Dani Sordo (E), 1:49:25.4 +2:03.9
8. Henning Solberg (N), 1:50:06.8 +2:45.7
9. Chris Meeke (GB), 1:50:07.2 +2:45.7
10. Kimi Räikkönen (Fin)01:50:13.7 +0:52,2

11-07-30 SS12; Loeb visade stryrka
Loeb visade sin styrka och tog i av kung och fosterland och vann sträckan, 6,4 sekunder före Ogier och 8,3 sekunder före Hirvonen.

Förarkommentarer:

- "Jag tog i som f-n. Det var bra förhållanden på vägen så jag tog i över gränsen överallt" Loeb
- "Loeb körde bra. Det var bra, men inte tillräckligt för oss" Ogier
- "Det var vekligen tufft. Bästa platsen nu var att vara först. Det var blött. Och väldigt halt" Latvala
- "Det går inte så bra. Jag hittar ingen rytm, men försöker göra det bästa jag kan" Petter
- "Inte nöjd allt. Sebastien hade en otrolig tid. Vi kan inte köra fortare. Ändå känner jag varje bit av vägen" Hirvonen
- "Jag är ganska nöjd" Sordo

På SS12:

1. Loeb, 10:13.1
2. Ogier, +6,7
3. Hirvonen, +8,3
4. Latvala, +10,7
5. Østberg, +13,3
6. Petter, +18,9
7. Sordo, +19,3
8. Henning, +22,6
9. Meeke, +34,7


Efter SS12:
1. Sebastien Loeb (F), 1:39:04.4
2. Sebastien Ogier (F), 1:39:22.3+6,9
3. Jari Matti Latvala (Fin) 1:39:27.7 +13,3
4. Petter Solberg (N), 1:40:02.5 +48,1
5. Mads Østberg (N), 1:40:27.8 +1:13.4
6, Mikko Hirvonen (Fin), 1:40:51.4 +1:37.0
7. Dani Sordo (E), 1:41:09.9 +1:55.5
8. Chris Meeke (GB), 1:41:40.1 +2:25.7
9. Henning Solberg (N), 1:41:43.1 +2:28.7
10. Juho Hänninen (N), 1:41:54.6 +2:40.2
11-07-29 Petter Solberg snabb direkt i morse
- På stabil fjärde plats totalt inför upplösningen.
Petter Solberg World Rally Team avancerade i morse upp till fjärde plats i Finlands VM-rally som körs i skogarna runt Jyväskylä. Petter med assisterande co-driver Chris Patterson i högerstolen gjorde ett ryck i morse på den inledande sträckan och passerade den finske sensationsmannen Ketomaa, som sedan rullade sin Ford på den åttonde specialsträckan. Petter och Chris har hållit ett högt stabilt tempo under dagen och teamet har provat lite nya inställningar på bilen. Petter och Chris ligger i kväll på en stabil fjärde plats inför lördagens final i Finland, där de trivs utomordentligt med sträckorna och all publik.
– Det har varit en bra dag och vi har gasat på hela dagen, säger Petter Solberg. Rally Finland har en underbar atmosfär ute på sträckorna, så mycket folk.

Gårdagens kraschgubbe Hirvonen har idag revanscherat sig och tagit fem av åtta möjliga sträcksegrar. Hirvonen klättrade från 36:e till 6:e plats under fredagen. Sebastien Loeb leder rallyt, trots att teamkollegan Ogier gjorde sitt bästa under kvällens superspecial för att peta undan Loeb. Ogier skickade en sten i Loebs vindruta som krossades. Loeb kontrade med att ta tio straffsekunder i starten av den sista specialsträckan, Ogier kontrade tillbaka med att sakta ner i slutet av sista sträckan, vilket gav Loeb den otacksamma uppgiften att spåra ytterligare en dag. Fords Jari-Matti Latvala drog nytta av Citroëns katt och råtta-lek. Han går ut med endast 2,6 sekunder upp till ledningen i rallyt. Petter skuggar tät-trion på en fjärde plats och har knappt halvminuten upp till ledning.
– Vi gjorde några justeringar på bilens inställningar under middags-servicen, men de blev inte så bra. Vi fortsätter att försöka i morgon, avslutar Petter.

VM-seriens ”Formel 1 på grus” fortsätter i morgon med de avslutande elva sträckorna. Första sträckan Hassi startar 06:58 svensk tid och rallyt avslutas med en rallyts Power Stage klockan 18:11. Denna sträcka direktsänds i TV världen över och ger de tre snabbaste förarna extra VM-poäng.

Tidsschema LÖRDAG Neste Oil Rally Finland 2011, Svensk tid.
06:58 SS12 Leustu 1 21,35km
08:00 SS13 Surkee 1 14,66km
08:55 SS14 Urria 1 12,75km
09:58 SS15 Jukojärvi 1 14,32km
10:23 SS16 Isojärvi 1 4,85km
Service Paviljonki
12:55 SS17 Leustu 2 21,35km
13:57 SS18 Surkee 2 14,66km
14:52 SS19 Urria 2 12,75km
15:50 SS20 Jukojärvi 2 14,32km
16:20 SS21 Isojärvi 2 4,85km
18:11 SS22 Laajavuori 2 4,19km
Powerstage
20:00 Podium

Neste Oil Rally Finland i TV – Viasat Motor
Lördag 30 juli
12:05 Sammandrag från fredagsetappen
17:30 Sammandrag från fredagsetappen
18:00 Direktsändning POWER STAGE
23:00 Sammandrag Rally Finland

Neste Oil Rally Finland 2011, resultat efter SS11:?
1. Loeb, Citroën
2. Ogier, Citroën +1,5
3. Latvala, Ford +2,6
4. Petter, Citroën +29,2
5. Østberg, Ford +1.00,1
6. Hirvonen, Ford +1.28,7
7. Sordo, Mini +1.36,2
8. Meeke, Mini +1.51,0

www.pettersolberg.no
11-07-29 Tekniska problem kostade Flodin ledningen - men i morgon kör de för seger i Rally VM i Finland
Patrik Flodin och co-drivern Göran Bergsten låg tvåa och hade bara 0,5 sekunder upp till ledaren i Grupp-N VM när dagens rally startade. Men redan efter dagens första sträcka, hade de övertagit ledningen och hade ett stadigt grepp om ledningen.

Men efter sjunde sträckan grinade sedan oturen de rätt i ansiktet:
- "Vi tappade servostryningen efter halva sträcka åtta" berättar Patrik "Vi tappade mycket tid, men låg ändå kvar i ledning efter att den sträckan var körd".

På sträckan därpå, SS9, förvärrades problemen:
- "Då gick ett fjäderben sönder och därmed tappade vi vår ledning" berättar Patrik vidare.

Som om inte det var nog slutade bromsarna att fungera på sista sträckan
- "Ja, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta" skrattar Patrik. "Vi fick köra med handbromsen, vilket är lite otäckt på de här snabba vägarna. Men Göran läste la sig lite före i notläsningen, så vi inte skulle överraskas."

När dagens åtta sträckor är avklarade har Patrik och Göran tappat sin ledning och ligger inför morgondagen på tredje plats, 1:06,6 minuter efter ledande Hayden Paddon.
- "Det är lite synd att det blev så här. Finland är ett av mina favoritrallyn, men vi har långt i från gett upp. I morgon går vi ut och kör maximum attack, så får vi se hur långt det räcker" avslutar han.

I morgon återstår det inte mindre än elva specialsträckor, där första sträckan startar 06:58 svensk tid.

Grupp N-VM Finland efter dag 2
1. Hayden Paddon (NZ) 1:35:03.5
2. Mikko Pajunen (Fin) 1:35:57.9 +54.4
3 Patrik Flodin 1:36:10.1 +1:06,6
4. Jukka Ketomäki (Fin) 1:36:10.4 +1:06.9
5. Michal Kosciuszko (Pol) 1:36:26.9 +1:23.4
6. Jarkko Nikara (Fin 1:37:11.2 +2:07.7
7. Benito Guerra (Mex) 1:38:23.9 +3:20.4
Komplett resultatlista: http://www.wrc.com/results/2011/neste-oil-rally-finland/stage-times/?category=pwrc
11-07-29 SS11; Loeb i ledning efter sedvanlig taktik på sista sträckan
Loeb fick 10 sekunder i tidstillägg efter sen ankomst till starten. Ogier stannade därför 13,4 sekunder, så att Loeb skulle gå om före. Loeb var snabbast på sträckan, 0,4 sekunder före Hirvonen och 3,7 sekunder före Østberg. Hirvonen har klivit upp och ligger inför morgondagen sexa.

Det var sista sträckan för idag. I morgon drar rallyt igång klockan 06:58 och då är det elva sträckor som ska köras.

Förarkommentarer:

- "Vi startade sent, men det var inte vårt fel. Ingen strafftid för det" Loeb
- "Vi kontrollerade Loebs tid och saktade in bakom honom" Ogier
- "Jag är lite konfunderad över tiden. Vet inte om Loeg hade problem" Latvala
- "Jag hade några misstag på sträckan efter starten i en långsam kurva och åkte av lite" Sordo
- "Jag hittade ingen bra rytm" Petter
- "Det har varit en bra dag. Allt tack vare snurren. jag är väldigt nöjd nu. Men en annan galen finne kommer bakifrån. Blir fin fight i morgon" Østberg
- "Vi kommer att fightas i morgon. Det har varit en fantastisk dag" Hirvonen

På SS11:

1. Loeb, 1:25:04.3
2. Hirvonen, +0,4
3. Østberg, +3,4
4. Latvala, +6,1
5. Meeke, +7,1
6. Petter, +7,3
7. Ogier, +8,8
8. Sordo, +17,6

Efter SS11:
1. Sebastien Loeb (F), 1:28:51.3
2. Sebastien Ogier (F), 1:29:02.8 +1,5
3. Jari Matti Latvala (Fin) 1:29:03.9 +2,6
4. Petter Solberg (N), 1:29:30.5 +29,2
5. Mads Østberg (N), 1:30:01.4 +1:00.1
6, Mikko Hirvonen (Fin), 1:30:30.0 +1:28.7
7. Dani Sordo (E), 1:30:37.5 +1:36,2
7. Chris Meeke (GB), 1:30:32.3 +1:51,0
9. Juho Hänninen (N),
10. Henning Solberg (N), 1:31:07.4 +2:06.1
11-07-29 SS10; Ogier snabbast
Den här sträckan, dagens näst sista, var en 2 km lång sträcka. Där blev det Ogier som var snabbast, 1,2 sekunder före Latvala och 1,3 sekunder före Sordo.

En sträcka på 12,07 km som startar 18:46 åsterstår nu av rallyt.

På SS10:

1. Ogier, 1:33.4
2. Latvala, +1,2
3. Sordo, +1,3
4. Petter, +1,4
5. Loeb, +1,5
6. Østberg, +2,4
7. Meeke, +2,5
8. Hirvonen, +2,9
9. Wilson, +3,1

Efter SS10:
1. Sebastien Ogier (F), 1:23:02.0
2. Sebastien Loeb (F), 1:23:03.9 +1,9
3. Jari Matti Latvala (Fin) 1:23:10.4 +8,4
4. Petter Solberg (N), 1:23:35.8 +33,8
5. Mads Østberg (N), 1:24:10.3 +1:08,3
6. Dani Sordo (E), 1:24:32.5 +1:30,5
7. Chris Meeke (GB), 1:24:57.8 +1:55,8
8, Mikko Hirvonen (Fin), 1:24:42.2 +1:40,2
9. Juho Hänninen (N), 1:25:04.3 +2:02.3
10. Henning Solberg (N), 1:25:10.5 +2:08,5
11-07-29 SS9; Ogier ny ledare
Ogier var 1,1 sekunder före Loeb på sträckan och leder därmed rallyt med 0,4 sekunder före landsmannen. Hirvonen vann sträckan, 1,0 sekunder före Ogier och 2,1 sekunder före Latvala.

Förarkommentarer:
- "Det var inte så dåligt den här gången. Greppet var okej." Loeb
- "Bra sträcktid. Vi tog i maximum" Ogier
- "Jag hade en miss i början. Vi har säknt bilen. Vi tappade lite på det" Latvala
- "Jag gjorde mitt besta. Riktigt bra sträcka. Jag gillade den mycket" Sordo
- "Jag utnyttjade inte greppet tillräckligt. Men jag är nöjd" Østberg

På SS9:

1. Hirvonen, 13:53.3
2. Ogier, +1,0
3. Latvala, +2,1
4. Loeb, +3,9
5. Petter, +4,4
6. Østberg, +11,9
7. Sordo, +14,7
8. Meeke, +16,7

Efter SS9:
1. Sebastien Ogier (F), 01:21:28.6
2. Sebastien Loeb (F), 1:21:29.0
3. Jari Matti Latvala (Fin) 1:21:35.8 +7,2
4. Petter Solberg (N), 1:22:01.0 +32,4
5. Mads Østberg (N), 1:22:34.5 +1:05,9
6. Dani Sordo (E), 1:22:57.8 +1:29,2
7. Chris Meeke (GB), 1:23:21.9 +1:53,3
8, Mikko Hirvonen (Fin), 1:23:05.9 +1:37,3
9. Juho Hänninen (N), 1:23:26.5 +1:57.9
10. Henning Solberg (N), 1:23:33.9 +2:05.3


11-07-29 SS8; Ketomaa av - ny sträcksger för Hirvonen
Mikko Hirvonen forstätter i ett rasande tempo och har nu klättrat upp till åttonde plats.

Ketomaa har åkt av och rullat. Besättningen mår dock bra.

Förarkommentarer:
- "Det är torrt så vi har inte mycket grepp. Kan inte köra så fort som de andra" Loeb
- "Bra sträcka. Lite torrare och mer ren. Svårt att få greppet" Ogier
- "Vi tog det lite lugnt förbi Ketomaa" Sordo
- "Sträckan var okej, men vi tappade lite tid när vi stannade vid Ketomaa" Petter
- "Det går bra. Bara lite orolig för hur däcken ska hålla" Østberg
- "Noterna fungerar mycket bättre nu" Meeke

På SS8:

1. Hirvonen, 09:19.3
2. Latvala, +3,0
3. Ogier, +4,0
4. Østberg, +5,1
5. Loeb, +6,6
6. Petter, +6,9
7. Meeke, +13,7
8. Sordo, +18,1
9. Wilson, +19,3

Efter SS8:
1. Sebastien Loeb (F), 1:07:33.6
2. Sebastien Ogier (F), 1:07:34.3 +0,7
3. Jari Matti Latvala (Fin), 1:07:38.6 +5,0
4. Petter Solberg (N), 1:08:03.3 +29,7
5. Mads Østberg (N), 1:08:29.3 +55,7
6. Dani Sordo (E), 1:08:50.4 +1:16,8
7. Chris Meeke (GB), 1:08:51.9 +1:18,3
8, Mikko Hirvonen (Fin), 1:09:12.6 +1:39,0
9. Matthew Wilson (GB), 1:09:27.9 +1:54,3
9. Henning Solberg (N), 1:09:26.9 +01:53.3

11-07-29 SS7; Latvala snabbast
Mikko Hirvonen fick stryk på sträckan av teamkollegan Jari-Matti Latvala som var 0,2 sekunder före honom och 1,3 sekunder före Ogier

Förarkommentarer:
- "Det var dåligt nu, väldigt torrt. Sladdar överallt" Loeb
- "Jag är nöjd med den här sträckan. Hade lite små missar i slutet bara" Ogier
- "Äntligen. Jag har inte ändrat något. Möljigtvis i hjärnan... Men jag har ätit och druckigt" Latvala
- "Jag gör fortfarande dumma misstag i de långsama kurvorna. Men jag kan inte klaga på bilen, jag gör mitt bästa" Ketomaa
- "Bilen är okej. Vi försöker pusha. Det är halt och trevligt" Sordo
- "Det är okej. Bilen går inte så bra nu. Lite svårare nu" Petter
- "Bilen går verkligen bra. Jag känner mig säker" Meeke
- "Jag är glad att jag snurrade på förra sträckan. Nu känns det ritkigt bra. Allt fungerar bättre" Østberg

På SS7:

1. Latvala, 07:09.8
2. Hirvonen, +0,2
3. Ogier, +1,3
4. Loeb, +2,3
5. Østberg, +2,5
6. Petter, +2,8
7. Ketomaa, +5,0
8. Meeke, +5,4
9. Sordo, +7,5
10. Henning, +8,8

Efter SS7:
1. Sebastien Loeb (F), 58:000:58:11.0 9.2
2. Sebastien Ogier (F), 58:11.0 +1,8
3. Jari Matti Latvala (Fin), 58:16.3 +7,1
4. Petter Solberg (N), 58:37.1 +27,9
5. Juho Ketomaa (Fin), 58:56.4 +47,2
6. Mads Østberg (N), 59:03.4 +54,2
7. Dani Sordo (E), 59:13.0 +1:03,8
8. Chris Meeke (GB), 59:18.9 +1:09,7
9. Matthew Wilson (GB), 59:49.3 +1:40,1
10 Mikko Hirvonen (Fin), 59:53.3 +1:44,1
11. Henning Solberg (N), 59:56.5+1:47,3
11-07-29 SS6; Tredje raka för Hirvonen
Mikko Hirvonen kammade hem tredje raka sträcksegern och var 3,2 sekunder före Ogier och 3,4 sekunder före Latvala.

Mads Østberg stannade på sträckan. Räikkönen var av på sträckan, men kom igång igen.

Förarkommentarer:
- "Det var mycket grus på den här sträckan. Här var det mycket drama. Jag kör på gränsen överallt" Loeb
- "Vi kör vad vi kan. Några trixiga ställen, men jag är nöjd med sträckan" Ogier
- "Jag försökte verkligen på den här sträckan. Nu börjar det kännas lite bättre" Latvala
- "Det går ganska bra, men vi var av lite i ett dike och tappade tid på sträckan" Sordo
- "Det är bättre. Men jag har fortfarande problem med rytmen. Vi får inte till farten" Petter
- "Vi snurrade. Vi hade fel not från reken. Vi blev tyvärr stående, fick backa och tappade tid. Synd" Østberg
- "Det gick bra, men bakdäcken sladdade mycket" Hirovnen

På SS6:

1. Hirvonen, 14:09.8
2. Ogier, +3,2
3. Latvala, +3,4
4. Loeb, +5,3
5. Petter, +10,8
6. Ketomaa, +16,9
7. Meeke, +21,8
8. Sordo, +22,7
9. Østberg, +23,6

Efter SS6:
1. Sebastien Loeb (F), 50:57.1
2. Sebastien Ogier (F), 51:01.8 +4,7
3. Jari Matti Latvala (Fin), 51:06.5 +9,4
4. Petter Solberg (N), 51:24.5 +27,4
5. Juho Ketomaa (Fin), 51:41.6 +44,5
6. Mads Østberg (N), 51:51.1 +54,0
7. Dani Sordo (E), 51:55.7 +58.6
8. Chris Meeke (GB), 52:03.7 +1:06,6
9. Matthew Wilson (GB),52:28.0 +1:30,9
10. Henning Solberg (N), 52:37.9 +1:40,8
-
-. Mikko Hirvonen (Fin), 52:43.3 +1:46,2

11-07-29 SS5; Hirvonen snabbast igen
Mikko Hirvonen jagar pallplatsen, eller åtminstonde topp fem. Han vann den här sträckan och var 0,2 sekunder före Loeb och 2,4 sekunder före Ogier

Förarkommentarer:
- "Bra sträcka och det gick bra att vara först på den här. Jag hade en bra sträcka" Loeb
- "Vi försöker köra så fort vi kan, men det är svårt när det är en ny sträcka" Ogier
- "Det är svårare än förra året, men jag försöker verkligen. Jag slog i spoilern lite, men inga problem" Latvala
- "De kör verkligen fort. Jag föröker verkligen. Inte bästa greppet bak. Det var en svår sträcka" Ketomaa
- "Vi hade lite problem med en censor. Bilen går baah baah" Sordo
- "Snabb sträcka. Jag ändrade lite på dämparna innna, men det var inte så bra. Jag ändrar tillbaka det nu" Petter
- "Jag hade lite mer rytm nu" Meeke
- "Allt fungerar bra, det är bara svårt att hitta rytmen" Østberg
- "Det var halt Snabb sträcka. Jag slog i lite" Hirvonen

På SS5:

1. Hirvonen, 04:59.0
2. Loeb, +0,2
3. Ogier, +2,4
4. Latvala, +4,5
5. Petter, +5,0
6. Meeke, +8,0
7. Østberg, +8,7
8. Sordo, +9,4
9. Ketomaa, +9,5
10. Wilson, +9,8
10. Henning, +9,4

Efter SS5:
1. Sebastien Loeb (F), 04:59.2
2. Sebastien Ogier (F), 36:46.9 +4,9
3. Jari Matti Latvala (Fin), 36:53.3 +11,3
4. Petter Solberg (N), 37:03.9 +21,9
5. Juho Ketomaa (Fin), 36:53.3 +32,9
6. Mads Østberg (N),37:17.7 +25,7
7. Dani Sordo (E), 37:23,1 +41,2
8. Chris Meeke (GB), 37:32.1 +50,1
9. Matthew Wilson (GB) 37:44.3 +1:02,3
10. Henning Solberg (N), 37:54.2 +1:12.2
-
-. Mikko Hirvonen (Fin), 38:33.5 +1:51.5
11-07-29 SS4; Hirvonen snabbast ut på morgonen
Det blev Mikko Hirvonen som vann sträckan, 10,9 sekunder före Ogier och 11,0 före Loeb.

Förarkommentarer:
- "Det är väldigt tätt mellan mig och Ogier. Latvala hade också en bra tid här inne. Det var inte så mycket lösgrus som jag trodde, men slutet var väldigt smalt och trixigt" Loeb
- "Det var en svårkörd sträcka, så vi beslutade att inte ta i för hårt här" Ogier
- "Jag är inte helt nöjd. Jag har ingen drivkraft. Kanske för hård inställning, jag får se" Latvala
- "Lite besviken. Jag tog det för lungt i slutet på sträckan. Och stora hopp, jag kanske var det dålig rytm" Ketomaa
- "Bilen misstände lite i början av sträckan. Trixig och väldigt smalt" Sordo
- "Jag gjorde ett stort misstag på sträckan. Jag fick stopp i en högerkurva och tappade mycket tid. Var nästan av vägen" Petter
- "Jag gjorde mitt bästa, men det är svårt på de här vägarna" Henning
- "Sträckan var ok. Inte så ren, men okej. Vi gjorde vad vi kunde men jag tog det lite lugnt på slutet" Hirvonen

På SS4:

1. Hirvonen, 11:14.3
2. Ogier, +10,9
3. Loeb, +11,0
4. Latvala, +13,6
5. Petter, +15,5
6. Östberg, +19,6
7. Ketomaa, +27,6
7. Räikkönen, +27,6
9. Sordo, +30,9
10. Wilson, +30,9
11. Meeke, +32,4
12. Henning, +38,4


Efter SS4:
1. Sebastien Loeb (F), 31:42.8
2. Sebastien Ogier (F), 31:45.5 +2,7
3. Jari Matti Latvala (Fin), 31:49.8 +7,0
4. Petter Solberg (N), 31:59.9 +17,1
5. Juho Ketomaa (Fin), 32:06.4 +23.6
6. Mads Østberg (N), 32:10.0 +27,2
7. Dani Sordo (E), 32:14.8 +32,0
8. Chris Meeke (GB), 32:25.1 +42,3
9. Matthew Wilson (GB) 32:35.5 +52,7
10. Henning Solberg (N), 32:41.7 +58,9
-
-. Mikko Hirvonen (Fin), 33:34.5+1:51,7

11-07-28 Petter Solberg tolv sekunder från ledning i Finland
- Fint utgångsläge inför fredagens sträckor.

Den finska VM-deltävlingen, Neste Oil Rally Finland har startat. Värmlandsbaserade Petter Solberg World Rally Team har tillsammans med övriga förare avverkat torsdagens prolog på tre sträckor runt Jyväskylä. På hugget direkt över de fyra inledande fullfartsmilen var Citroën:s Sebastien Loeb. Som tack för besväret får Loeb den otacksamma uppgiften att starta först och damma av lösgruset för de övriga förarna i morgon fredag.

Fords Mikko Hirvonen gjorde ett misstag redan på den första specialsträckan, slog bilen i ett träd och skadade både bromsar och hjulupphängning. Petter Solberg hade problem med damm på dagens andra sträcka, tappade tid, men är på en för fredagen utmärkt startposition. Petter med codriver Chris Patterson är endast tolv sekunder efter Loeb i täten och lämnar Jyväskylä som sjätte bil i morgon bitti.
– Det är fortfarande en lång väg kvar, jag är nöjd med resultatet så här långt, säger Petter Solberg. Inget speciellt att rapportera, men vi kommer förmodligen att göra lite ändringar på bilen till i morgon. Rallyt är långt från över ännu.

Finländaren Juho Ketomaa shock-startade med att vinna den första sträckan i sin Ford Fiesta WRC-debut. Han ligger på en fjärde plats efter första dagen, medan märkeskollegan Jari-Matti Latvala är trea och Sebastien Ogier i Citroën är på andra plats.

WRC-rallyt i Finland fortsätter i morgon med åtta sträckor på över tretton mil i höga farter på VM-seriens ”Formel 1 på grus”. Första sträckan Hassi startar 08:00 svensk tid.

Tidsschema FREDAG Neste Oil Rally Finland 2011, Svensk tid.
08:00 SS4 Hassi 20,35km
10:03 SS5 Evo 8,90km
10:53 SS6 Hyväneula 1 29,90km
Remote Service Lahti
13:59 SS7 Koukunmaa 13,68km
14:37 SS8 Koivukehä 17,80km
15:20 SS9 Hyväneula 2 29,90km
17:00 SS10 Jokimaa 2,00km
18:46 SS11 Mynnilä 12,07km
Flexi Service Paviljonki

Neste Oil Rally Finland i TV – Viasat Moto

Fredag 29 Juli?
01:00 Rally World.
21:30 Sammandrag från fredagsetappen

Ställningen i Rally Finland efter första dagen
1. Loeb, Citroën
2. Ogier, Citroën +2,8
3. Latvala, Ford +4,4
4. Ketomaa, Ford +7,0
5. Petter, Citroën +12,6
6. Sordo, Mini +14,3
7. Tänak, Ford +17,3
8. Østberg, Ford +18,6
www.pettersolberg.no
11-07-28 P-G Andersson inleder med en femte plats efter dag 1 i VM i Finland
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Emil Axelsson är på plats och kör VM-rallyt tillsammans med Tommi Mäkinen rally. De startar i teamets Subaru R4, vilket är debut i VM-sammanhang med den nya klassen.

Klassen kommer att bli helt ny nästa år och är lite av en blanding mellan Super 2000 och Grupp N. I Finland startar man tillsammans med Super 2000-bilarna och P-G och Emil har inlett stabilt och ligger efter tre körda sträckor på en hedervärd femteplats. Tjuvkikar vil lite på Grupp-N klassen, är de snabbast med en marginal på sju sekunder.
- "Det har känts riktigt bra, tycker jag" säger P-G. "Men vi har inte riktigt hittat rätt inställningar för vår körstil än. Bilen är alldeles för yvig i svängarna. Något vi får fixa till inför morgondagen. Men annars känns bilen mycket bra".

I morgon körs åtta specialsträckor och de har inte körts på många år i VM-sammanhang:
- "Det är j-kligt snabba vägar, så det ska bli kul att se hur vi hänger med då" avslutar P-G.

Efter dag 1 VM Finland, Super 2000/R4
1. Ott Tänak (Est) 20:34.8
2. Juho Hänninen (Fin) 20:43.3
3. Martin Prokop (CZ) 20:56.4
4. Eyvind Brynildsen (N) 21:18.4
5. P-G Andersson 21:24.3
6. Jonas Lindroos (Fin) 21:26.2
7. Andreas Mikkelsen (N) 21:32.1
8. Karl Kruuda (EE) 21:38.6
9. Hermann Gassner JR 21:47.4
10. Frigyes Turán (HU) 21:48.3

Mer info hittar du på www.pgandersson.se där har vi följer rallyt, sträcka för sträcka
11-07-28 Flodin inledde starkt i Finska VM-rallyt idag - tvåa med endast 0,5 sekunder upp till ledning!
Patrik Flodin och co-drivern Göran Bergsten startade idag i ett av världens snabbaste VM-rallyn, Rally i Finland. De startar, som under de tidigare VM-rallyna, tillsammans med det ryska URT-team i en Subaru i Grupp N-VM.

Idag inleddes rallyt med tre specialsträckor och Patrik och Göran kammade hem sträcksegern under första sträckan och ledde rallyt till den avgörande superspecialen i kväll. Där fick de stryk med en sekund och tappade ledningen, men har bara 0,5 sekunder upp till ledande hemmaåkaren Jarkko Nikara.

I morgon körs åtta sträckor och under lördagen avslutas det hela med inte mindre än elva avgörande sträckor.
- "I morgon blir det helt nya sträckor för våran del" berättar Patrik. "Det är flera år sedan de här sträckorna kördes i VM-sammanhang. Men vi har fått till bra noter och lovar att det kommer att gå undan rejält i morgon" skrattar han.

En liten fördel kan hemmaåkarna ha, eftersom de kört sträckorna under sina mästerskap:
- "Det känns bara som en fördel att gå ut som andra bil och vi tar honom i morgon" säger Patrik och menar ledande Nikara.

Det här är inte bara ett av världens snabbaste rallyn, det är även ett av Patriks favoritrallyn där det nu är segervittring för svenskarnas del.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com, Där följer vi rallyt och Patrik och Göran klass, Grupp N, sträcka för sträcka.

Grupp N-VM Finland efter tre sträckor
1. Jarkko Nikara (Fin 21:31.2
2 Patrik Flodin 21:31.7 +0,5
3. Hayden Paddon (NZ) 21:44.3 +13,1
4. Riku Tahko (Fin) 21:55.9 +24,7
5. Jukka Ketomäki (Fin) 22:02.2 +31,0
6. Michal Kosciuszko (Pol) 22:09.6 +38,4
7. Martin Semerad (CZ) 22:14.2 +43,0
8. Oleksandr Saliuk (Ukr) 22:37.3 +1:06,1
9. Benito Guerra (Mex) 22:49.1 +1:17,9
10. Dimitry Tagirov (Rus) 22:53.3 +1:22,1

Komplett resultatlista: http://www.wrc.com/results/2011/neste-oil-rally-finland/stage-times/?category=pwrc&stageno=3
11-07-28 SS3; Loeb snabbast på superspecialen
Det blev Sebastien Loeb som kammade hem sista sträcksegern idag när han var 1,1 sekunder före Ogier och 1,4 före Petter. Hirvonen fortsatte tappa och var över halvminuten efter.

I morgon körs åtta sträckor med start klockan 08:00 svensk tid.

På SS3:

1. Loeb, 2:37.3
2. Ogier, +1,1
3. Petter, 1,4
4. Latvala, +1,9
5. Östberg, +2,8
6. Ketomaa, +4,3
7. Henning, +4,7
8. Novikov, +5,1
9. Sordo, +5,8
10. Wilson, +6,0
-
X Hirvonen, +33.7


Efter SS3:
1. Sebastien Loeb (F), 20:17.5
2. Sebastien Ogier (F), 20:20.3 +2,8
3. Jari Matti Latvala (Fin), 20:21.9 +4,4
4. Juho Ketomaa (Fin), 20:24.5 +7,0
5. Petter Solberg (N), 20:30.1 +12,6
6. Dani Sordo (E), 20:31.8 +14,3
7. Mads Østberg (N), 20:36.1 +18,6
8. Chris Meeke (GB), 20:38.4 +20,9
9. Matthew Wilson (GB) 20:50.3 +31,5
10. Henning Solberg (N), 20:49.0 +32,8
-
-. Mikko Hirvonen (Fin), 22:20.2 +2:02.7
11-07-28 SS2: Hirvonen tappade nästan en minut till!
Hirvonen fortsatte tappa och var 56,9 sekunder efter Loeb på sträckan. Han fick punktering och kom imål med hulet snett. Flera av förarna stannade upp på slutet på sträckan, bland annat Ketomaa. Det för att man startar enligt startordningen efter den här sträckan.

Rantanen åkte av och är kvar på sträckan.

Loeb vann därmed sträckan,, 4,2 sekunder före Sordo och 4,8 sekunder före Wilson.

En 4,19 km lång superspecial återstår nu av dagens rally. Sträckan startar 19:00 svensk tid.


Förarkommentarer:
- "Det var okej. Inte så mycket grus att rensa bort. Bra sträcka, inga misstag" Loeb
- " Nånting låser mellen hjulet och chassis och orsakade punkteringen" säger Hirvonen
- "Bara en man är intressant för mig - Loeb, "Ogier
- "I morgon blir det svårt att vara första på vägen, eftersom sträckorna bara körs en gång" Latvala
- "Vi had emycket damm och tappade mycket tid" Petter
- "Det gick lite snabbare nu, men mycket damm. Jag bromsade mycket och hade svårt att se" Östberg
- "Mycket bättre. Nöjd med det" Wilson
- "Vi vill vinna det här rallyt. Så vi tog det lite lugnt här på slutet" Ketomaa

På SS2:

1. Loeb, 5:49,7
2. Sordo, +4,2
3. Wilson, +4,8
4. Latvala, +5,0
5. Meeke, +5,3
6. Ogier, +7,5
-. Östberg, +7,5
8. Ketomaa, +8,7
9. Petter, +9,6
10. Kuipers, +11,6
-
12. Henning, +12,3
Hirvonen, +56,9

Efter SS2:
1. Sebastien Loeb (F), 17:40.2
2. Sebastien Ogier (F), 17:41.9 +1,7
3. Jari Matti Latvala (Fin), 17:42.7 +2,5
4. Juho Ketomaa (Fin), 17:42.9 +2,7
5. Dani Sordo (E), 17:48.7 +8,5
6. Petter Solberg (N), 17:51.4 +11,2
7. Chris Meeke (GB), 17:54.5 +14,3
8. Mads Østberg (N), 17:56.0 +15,8
9. Matthew Wilson (GB) 18:07.0 +26,8
10. Henning Solberg (N), 18:07.0 +26,8
-
-. Mikko Hirvonen (Fin), 19:09.2
11-07-28 SS1; Hirvonen problem på första sträckan
Hirvonen tappade 37,9 sekunde roch har skadat vänstersida på bilen. Snabbast var finländaren Ketomaa som var 0,2 sekunder före Ogier i sin Ford WRC.

I morgon startar man efter placeringen efter SS2 idag, så det är en del rävspel redan.

Förarkommentarer:
- "Jag såg att mikko tappade lite. Jag tog i för fullt. Det är mycket tort och löst grus" Loeb
- "I en vänsterkurva bara dog motorn och vi slog i ett träd" Hirvonen
- "Jag tog inte i för fullt på den här sträckan. Det är viktigt med en bra position i morgon också" Latvala
- "Ingen dålig sträcka. Jag gör vad jag kan" Petter
- "Bilen känns väldigt bra, men jag körde inte alls bra. Jag hittade ingen perfekt rytm. Jag kunde ha varit snabbare" Mads
- "Mycket mycket löst, inta alls min favoritsträcka. Vi hade en miss där inne" Wilson
- "Jag tog det lite för lugnt. Inte den bästa tiden" Räikkönen

Efter SS1:
1. Juho Ketomaa (Fin), 11:44.5
2. Sebastien Ogier (F), 11:44.7 +0,2
3. Jari Matti Latvala (Fin), 11:48.0 +3,5
4. Sebastien Loeb (F), 11:50.5 +6,0
5. Petter Solberg (N), 11:52.1+7,6
6. Dani Sordo (E), 11:54.8 +10,3
7. M. Rantanen (Fin), 11:52.6 +8,1
8. Mads Østberg (N), 11:58.8 +14,3
9. Chris Meeke (GB), 11:59.5 +15,0
10. Henning Solberg (N), 12:05.0 +20,5
-
-. Mikko Hirovnen (Fin), 12:22.6 +38,1
11-07-27 Två hungriga svenska landslagsförare till start i Neste Oil Rally Finland – rallyvärldens Formel 1!
Nästa utmaning för två av de svenska landslagsförarna i rally, Fredrik Åhlin och Victor Henriksson, blir Neste Oil Rally i Jyväskyle Finland. Rallyt är den tredje deltävlingen i den nya junior-VM-klassen, WRC Academy.
Neste Oil Rally, tidigare kallat ”1000-lakes rally” körs på grus och är det snabbaste rallyt i VM-serien med oändligt många hopp över blinda krön.
- ”Det här ska bli en riktig utmaning.” säger Victor Henriksson. ”Förra året vann jag min klass i Fiesta International Sporting Trophy här i Finland, men i år är det många nya sträckor så det kanske inte gynnar mig fullt ut. Men jag är van med karaktären på sträckorna och det känns bra. På torsdag startar jag med 97% fart och sen ska jag öka när jag väl kommit in i rytmen. Jag siktar på topp tre och går för seger” säger en körsugen Victor, som för närvarande ligger på en 4:e plats i WRC Academy efter två deltävlingar.

Fredrik Åhlin tycker att det skall bli fränt att köra på dessa snabba och legendariska vägar.
- ”Det här blir premiär för mig i Finland” säger Fredrik, ”och som alltid behöver man lite tur och dessutom en stor portion mod, i kombination med perfekta noter så klart”, tillägger han.
Fredrik har med sig Stefan Ottosson som kartläsare. Teamet körde sin gemensamma premiär i Ypres Rallyt i Belgien i midsomras.
- ”Samarbetet fungerade klockrent för oss i Belgien” berättar Fredrik och säger att det är viktigt att kunna lita på varandra till 100% för att kunna hänga med i det höga tempot. ”Speciellt här i Neste Rallyt, som är ett Formel 1-lopp på grus! Helfränt”, säger en laddad Fredrik.

Till rallyts officiella presskonferens har de båda svenska landslagsförarna bjudits in för att representera förarna i klassen WRC Academy.

Rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson hoppas på att få minst en svensk landslagsförare på pallen i Jyväskylä.
- ”Det är dock tråkigt att vi tappar en av våra snabba förare här i Finland” säger Anders Dawidson, och syftar på Calle Ward som inte kommer till start i Neste Oil Rally.
- ”En av Calles huvudsponsorer har tyvärr gått i konkurs och det omöjliggör hans start här i Finland” berättar Anders.

Neste Oil Rally startar på torsdag och målgång för WRC Academy är på lördag.

11-07-27 Fredrik Åhlin startar i Neste Oil Rally – med ny kartläsare och ”hemligt vapen” på armen!
En riktig Formel 1-tävling på grus väntar nu på den svenske landslagsföraren Fredrik Åhlin som på torsdag startar i Neste Oil Rally, som är den tredje deltävlingen i WRC Academy.

Neste Oil Rally är det snabbaste rallyt i serien och innehåller oändligt med snabba och höga hopp över blinda krön. ”Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och våga sprången” säger Fredrik, som till den finska VM-deltävlingen har Stefan Ottosson bredvid sig i kartläsarstolen.
- ”Det är viktigt att kunna lita på varandra till 100% för att kunna hänga med fullt ut i det höga tempot, särskilt här i Finland som är att beskriva som ett Formel 1-lopp på grus! Supersnabbt och helt enkelt helfränt” säger Fredrik.

Stefan och Fredrik körde sin gemensamma premiär i Ypres Rallyt Belgien i midsomras där de fick 28 mil specialsträckor på sig att trimma ihop samarbetet.
- ”Det funkade klockrent i Belgien och det ska bli riktigt kul att starta här i Finland på torsdag” säger Fredrik.

Det är inte bara ett klockrent samarbete som krävs av teamet för att lyckas. Det kanske krävs en annan klocka också? På Fredriks vänstra arm kommer det att sitta en äkta finsk polis-klocka under träningskörningen! Fredrik förklarar att högsta tillåtna fart under träningen är 90 km/h, och det är bara att se till att inte köra fortare än så, för då riskerar teamet böter och till och med startförbud!
- ”Klockan är en speciell present som jag fått av min morfar Freddy Kottulinsky, och den ska påminna mig om att inte köra för fort under träningen” säger Fredrik.

Polis-klockan fick Freddy när han var och testade Audi Quattro i skogarna kring Jyväskylä i början av 80-talet, och historien förtäljer att klockan överlämnades till Freddy av den högste Polischefen i Finland efter just en hastighetskontroll. Polischefen blev så imponerad av bil och förare att han efter en provtur i Audi Quattron överlämnade sin polis-klocka till Freddy.

I samband med varje deltävling i WRC Academy sätter sig alla klassens förare i skolbänken för att få ta del av erfarenheter från andra starka rally- och motorsportprofiler. Den här gången var det WRC-föraren Mikko Hirvonen som delade med sig av sina kunskaper inför sitt hemmarally.
- ”Det var intressant att lyssna på Mikkos tips och råd och det var bra att jag fick möjlighet att ställa några konkreta frågor kring de olika sträckorna och hoppen” säger Fredrik.

Fredrik har även blivit inbjuden att delta på den officiella presskonferensen för Neste Oil Rally, där han kommer att representera förarna i WRC Academy-klassen.

Nu gäller det för teamet att hålla maximalt fokus under träningen som väntar. ”Hoppas verkligen att Fredrik tittar ofta på klockan under träningen” säger Stefan Ottosson och blinkar med ögat.

Neste Oil Rally startar på torsdag och målgång för WRC Academy är på lördag.

11-07-25 Petter redo för Rally-VM i Finland
Sedan den förra WRC-tävlingen i Grekland har Petter Solberg Rally Team kunnat njuta av en välförtjänt sommarsemester.
– Det har varit skönt med några veckors semester mellan Grekland och Finland, säger Petter Solberg. Jag har varit tillsammans med familjen och självklart har det blivit lite Crosskart-körning. En högtflygande upplevelse i Schweiz med Breitling har jag också hunnit med. Den flygturen var fantastisk!

Nu när sommarferien är så gott som slut kan Petter Solberg Rally Team blicka framåt mot den åttonde deltävlingen av årets världsmästerskap i rally, Neste Oil Rally Finland. Teamet startar redan på onsdag den 27:e juli med en modeshow i PSWRT:s servicearea. Showen startar 19:30, då media är välkommen att skåda det senaste i Petter Solberg World Rally Teams klädkollektion. Det är teamets medlemmar som är mannekänger på ”The Catwalk”. För maten står FIGARO, som är Jyväskyläs i särklass bästa restaurant. Restaurangens kockar och personal tar över vårt kök och presenterar några smakprov av vad denna oerhört populära restaurang har att erbjuda.

Rally Finland har inte oförtjänt fått smeknamnet ”Formel 1 på grus” och årets upplaga har hela 125 bilar till start, vilket är årets deltagarmässigt största hittills i VM. Vägkaraktären är som vanligt mycket snabb med rytmiska svängar och stora hopp. Det ställs höga krav på notskrivningen och förarna måste kunna lita till hundra procent på sina co-drivers över de snabba blinda krönen. Snitthastigheten i förra årets upplaga var hela 120 km/h.

Rallyt är traditionsenligt baserat i Finlands sjödistrikts största stad Jyväskylä, 27 mil norr om huvudstaden Helsingfors. Rallyts högkvarter och servicearea finner man i stadsdelen Paviljonki. Både här på servicearean och ute i rallyskogen är det en underbar atmosfär, ute intill sträckorna campar många åskådare i sin väntan på sina favoritchaufförer.

Efter rallyts shakedown på torsdag morgon, körs sedan de inledande tre sträckorna under torsdag kväll. Fredagsetappen innehåller åtta sträckor, med ”remote service”-uppehåll i Lahti mitt på dagen. Lördagens fem morgonsträckor upprepas efter service och följs sedan av rallyts avslutande ”Power Stage”. Denna sträcka ger som vanligt extra VM-poäng till de tre snabbaste förarna på sträckan och direktsänds i TV världen över. De förarna som lyckas ta sig hela vägen in i mål kommer att avverka över 31 mil i fullfart över de fartfyllda finska grusvägarna. Rallyt innehåller hela sex nya sträckor i årets upplaga.
– Finland har alltid varit en bra tävling för mig, säger Petter Solberg. – Jag gillar verkligen sträckorna, atmosfären och bara att just vara i Jyväskylä. Vi har kört ett tvådagstest i området och hoppas att de 30 milen vi körde, kommer att ge oss bästa tänkbara inställning på bilen för rallyt.

Neste Oil Rally Finland startar på torsdag den 28 juli, 16:13 svensk tid.
Korta fakta Neste Oil Rally Finland
Anmälda: 125 ekipage
Specialsträckor: 22 sträckor – 315km
Transportsträckor: 1041 km
Total längd: 1355 km

Neste Oil Rally Finland i TV – Viasat Motor
Fredag 29 juli?
01:00 Rally World.
21:30 Sammandrag från fredagsetappen

Lördag 30 juli
12:05 Sammandrag från fredagsetappen
17:30 Sammandrag från fredagsetappen
18:00 Direktsändning POWER STAGE
23:00 Sammandrag Rally Finland

www.pettersolberg.no
11-07-25 Info inför Rally-VM i Finland
På torsdag klockan 16:13 svensk tid startar Rally-VM i Finland som består av 22 sträckor. Rallyt är totalt 1.355,03 km långt och specialsträckorna mäter 314,19 km. Rallyt startar som sagt på torsdag, med målgång redan på lördag.

Tidsschema VM Finland
(Svensk tid)
Torsdag 28 juli
16:13 SS1 Lankamaa 23,76 km
17:16 SS2 Laukaa 11,79 km
19:00 SS3 Laajavuori 1 4,19 km
Service A

Fredag 29 juli
Service B
08:00 SS4 Hassi 20,35 km
10:03 SS5 Evo 8,90 km
10:53 SS6 Hyväneula 1 29,90 km
Service C
13:59 SS7 Koukunmaa 13,68 km
14:37 SS8 Koivukehä 17,80 km
15:20 SS9 Hyväneula 2 29,90 km
17:00 SS10 Jokimaa 2,00 km
18:46 SS11 Mynnilä 12:07 km
Service D

Lördag 30 juli
Service E
06:58 SS12 Leustu 1 21,35 km
08:00 SS13 Surkee 1 14,66 km
08:55 SS14 Urria 1 12,75 km
09:58 SS15 Jukojärvi 1 14,32 km
10:23 SS16 Isojärvi 1 4,85 km
Service E
12:55 SS17 Leustu 2 21,35 km
13:57 SS18 Surkee 2 14,66 km
14:52 SS19 Urria 2 12,75 km
15:55 SS20 Jukojärvi 2 14,32 km
16:20 SS21 Isojärvi 2 4,85 km
18:11 SS22 Laajavuori 2 4,19 km
Service G
20:00 Målgång


<< Till startsidan