11-05-28 Petter Solberg
tar sin 400:e sträckseger i WRC
Utmanar Latvala om ledarpositionen i Rally Argentina.
Petter Solberg ger järnet i Rally Argentina. Efter fredagens
inledande åtta sträckor ligger Petter, assisterad av codriver
Chris Patterson i högerstolen, på en andra plats i det
tuffa och fartfyllda Rally Argentina.
Petter och Chris har under dagen kört i ett mycket högt
tempo med sin Citroën DS3 WRC och utmanat rallyts ledare Jari-Matti
Latvala i Ford. På rallyts sjätte specialsträcka,
Mina Clavero 2, tar de sin första sträckseger i rallyt,
vilket också blir nummer 400 för Petter i sin WRC-karriär.
Det var mycket roligt med den 400:e sträcksegern, och
det kommer mera, redan i det här rallyt, lovar Petter Solberg.
Efter första etappens drygt femton mil, genom det Argentinska
dammet på en mix av grus och asfalt, skuggar Petters märkeskollega
Sebastien Ogier tätduon. Latvala leder som sagt före Petter.
Ogier ligger på tredje plats, följd av Fords Mikko Hirvonen
på fjärde plats. VM-ledande Sebastien Loeb följer
på femte och Mads Östberg avrundar topp sex. Jag
är mycket nöjd med dagen, säger Petter.
Asfalten var lite knepig, men vi körde bra på gruset.
Vi att trycka på för fullt i morgon, ingen strategi, vi
bara kör för fullt. Det känns underbart att vara här,
atmosfären är underbara med alla åskådare och
sträckorna är bra, avslutar Petter.
Rally Argentina fortsätter i morgon lördag med fyra sträckor
som körs två gånger. Petter och Chris går ut
som andra bil för att jaga sträckseger 401, och flera, efter
ledande Jari-Matti Latvala. Totalt avverkas det 159 kilometer i fullfart
under lördagen. Första specialsträckan Las Jarillas
1 startar klockan 13:13 svensk tid.
Ställningen i Rally Argentina efter första dagen.
1. Latvala, Ford
2. Petter, Citroën +18,2
3. Ogier, Citroën +28,8
4. Hirvonen, Ford +43,5
5. Loeb, Citroën +1.30,3
6. Østberg, Ford +2.55,2
www.pettersolberg.no
11-03-27
Flat out & punkteringar
Petter Solberg i mål som sexa i Portugal trots fyra punkteringar
Det har varit en riktig berg- och dalbana för Petter Solberg
World Rally Team i helgens Rally Portugal, den tredje deltävlingen
i årets rally-VM. Petter med co-driver Chris Patterson inledde
med toppresultat, för att senare under fredagens sträckor
hejdas av upprepade punkteringar. Den sista dubbelpunkteringen gjorde
att Petter och Chris valde att bryta på fredagens sista sträcka,
för att inte utsätta bilen för onödiga påfrestningar.
Man tror nästan inte det är möjligt att ha så
mycket otur, säger Petter Solberg. Fyra punkteringar på
en dag!
Med tidstillägg på tio minuter (SuperRally-regeln) och
ytterligare över minuten i förlorad tid på punkteringar,
startade Petter och Chris om på lördagsmorgonen. Från
20:e plats har sedan Petter och Chris gjort en imponerande uppkörning
genom fältet. Hela sex sträcksegrar under rallyt har tagit
Petter Solberg World Rally Team ända upp till sjätte plats
och detta ger viktiga VM-poäng i sammandraget.
Jag har kört helt flat out i tre dagar nu,
säger Petter Solberg. Bilen har fungerat perfekt och jag har
inte kunnat göra något mer.
I Rally Portugal segrade Citroëns Sebastien Ogier före PowerStage-vinnande
Sebastien Loeb i samma team. Fords Jari-Matti Latvala tar hem tredjeplatsen,
följd av märkeskollegorna Hirvonen och Wilson. Petter Solberg
slutar sexa efter den fantastiska uppkörningen. På den
avslutande Power Stage noterade Petter och Chris fjärde tid,
just utanför poängplats, trots att de fick starta på
ett blötare och halkigare underlag än topptrion.
Jag kan inte vara annat än lycklig över sjätteplatsen
och de poäng vi får i mästerskapet, fortsätter
Petter Solberg. Synd bara med resultatet på PowerStage, men
jag hade ingen chans då underlaget torkade upp för dem
som startade efter mig. Ännu en gång har vi bevisat att
vi har farten som behövs, hade vi bara inte haft oturen med fyra
punkteringar så
. Ja, vem vet!
Rally-VM fortsätter nu österut, om tre veckor står
Jordanien som värd för den fjärde deltävlingen,
en deltävling som körs runt 400 meter under havsnivå
i området kring Döda Havet.
Totalställning i rally Portugal efter dag 3:
1. Ogier, Citroën
2. Loeb, Citroën +31,8
3. Latvala, Ford +3.22,1
4. Hirvonen, Ford +6.16,3
5. Wilson, Ford +7.48,5
6. Petter, Citroën +10.17,4
7. Raikkonen, Citroën +10.54,1
8. Villagra, Ford +11.38,8
9. Henning, Ford +14.16,4
www.pettersolberg.com
11-03-27 Portuguese
PWRC triumph for Paddon
Kiwi pairing Hayden Paddon and his co-driver John Kennard claimed
a confident win in their new Subaru Impreza on the second round of
the 2011 FIA Production car World Rally Championship this weekend
at Vodafone Rally de Portugal.
After a fifth place on the opening Super Special Stage in Lisbon,
2010 Pirelli Star Driver Paddon led the PWRC from SS2, the first stage
of Day One proper, and didnt look back. Confident in his 2010
pace notes, Paddon spent Day One getting used to driving the rough
Portuguese stages in a Subaru not his usual Mitsubishi. He handled
the switch with ease and pushed to increase his lead until midday
service on Day Two when with 13.9 seconds in hand, he eased off and
focused on getting to the finish unperturbed. This strategy proved
to be a good one. On Day Three, he broke his suspension arm on SS15
and had to crawl about 10km to the end of the stage, which cost him
nearly two minutes, but barely chipped away at his impressive lead.
Fortunately, he was able to replace it with a spare on the road section
back to midday service and remained over eight minutes ahead of the
pack.
While Paddons skill is unquestionable, the size of his victory
was in part due to the problems of Championship rivals Michal Kociuszko
(POL), Patrik Flodin (SWE) and Anders Grondal (NOR). After a strong
fourth on SS2, the gearbox on the 2010 SWRC drivers Mitsubishi
broke on SS3 forcing him to retire prematurely from Day One. He superallied
on Day Two and put in consistently quick times throughout the rest
of the event, even picking up his first two PWRC stage wins on SS12
and SS13. However, despite mastering the Portuguese stages, the 2009
JWRC Runner-up couldnt make up the time hed lost due to
Day Ones misfortune. Flodin too fell victim to the treacherous
SS3 when he went off and rolled his Subaru four times. He was able
to get going again, but was over eight minutes off the pace. Following
this, his Subaru was a little worse for wear throughout the event
and the Swede, known for his phenomenal pace, was unable to rival
Paddons times. Grondal proved his talent on Day One in Portugal.
His first time on the rough gravel stages, he came deserved second
to the more experienced Paddon. The 2010 Norwegian Champion spent
Day One looking for the right set-up for the Portuguese stages, but
was otherwise untroubled until Day Two. On SS11 he broke a differential
and then things tumbled from bad to worse when he went off the road
on SS12 and rolled his Impreza. Unlike Kociuszko and Flodin,
he was unable to continue with the rally and despite proving his pace
time and again, retired without points for the second PWRC round in-a-row
this season.
This series of surprises all made room for Jukka Ketomäki (FIN)
who drove a steady but strong event throughout and Martin Semerád
(CZE) who had fallen behind due to tyre problems on Day One to finish
second and third. This marked Semeráds second podium
of the season, after he became the youngest ever driver to win a PWRC
round in Sweden earlier this year.
Benito Guerra (MEX) had mixed feelings about his impressive fourth
place after undertaking the event with a new team, co-driver and Mitsubishi.
His delight at picking up 12 PWRC points was tempered by his last
minute loss of a place on the podium. After finishing Day Two in a
strong third place and almost three minutes ahead of nearest rival
Jukka Ketomäki, he lost his turbo on the long SS15 and with it
seven minutes. Even so, he successfully completed the morning loop,
but suffered a further time penalty, because a turbo change made him
late out of service. Never to be defeated, he powered through the
second loop of Day Three, but unfortunately it wasnt enough
to catch Semerád.
2. DRIVER QUOTES
1st HAYDEN PADDON (NZL): I'm really happy. It's a really
good start and better that we expected
considering that it is our first time in the Subaru. We know that
the season just started and there's a lot more to
come but we'll keep working hard and do always our best.
2nd JUKKA KETOMÄKI (FIN): Its a surprise,
but I drove very seriously. I found the hard rain very difficult,
it
was tough, but Im happy.
3rd MARTIN SEMERÁD (CZE): Its two really
good results now this season, but Im not satisfied with this
event. I hope the next one will be better. We werent in a position
to fight this time and I would like to be able to
drive faster next time.
3. RESULTS (EVENT) * subject to scrutineering and routine fuel analysis
POS CAR # DRIVER CO-DRIVER CAR TIME POINTS
1 38 Hayden Paddon (NZL) John Kennard (NZL) Subaru Impreza 4:33:33.4
25
2 25 Jukka Ketomäki (FIN) Kai Risberg (FIN) Mitsubishi Lancer
+7:39.9 18
3 26 Martin Semerád (CZE) Michal Ernst (CZE) Mitsubishi Lancer
+9:12.6 15
4 39 Benito Guerra (MEX) Borja Rozada (ESP) Mitsubishi Lancer +13:39.3
12
5 32 Valeriy Gorban (UKR) Sergey Larens (EST) Mitsubishi Lancer +13:43.3
10
6 30 Olexsandr Saliuk (UKR) Pavel Cherepin (UKR) Mitsubishi Lancer
+14:37.5 8
7 22 Michal Kociuszko (POL) Maciek Szczepaniak (POL) Mitsubishi
Lancer +19:28.6 6
8 28 Majed Al Shamsi (ARE) Killian Duffy (IRE) Subaru Impreza +20:43.9
4
9 29 Bader Al Jabri (ARE) Stephen McAuley (IRE) Subaru Impreza +28:25.3
3
10 21 Patrik Flodin (SWE) Göran Bergsten (SWE) Subaru Impreza
+29:23.7 2
11 31 Oleksiyi Kikireshko (UKR) Vadim Chernega (UKR) Mitsubishi Lancer
+32:45.4 1
12 33 Dmitry Tagirov (RUS) Anna Zavershinskaya (RUS) Subaru Impreza
+35:27.6 0
13 27 Harry Hunt (GBR) Steve McPhee (GBR) Citroën DS3 R3T +41:33.5
0
4. DRIVER CHAMPIONSHIP STANDINGS
2011 FIA PRODUCTION CAR WORLD RALLY CHAMPIONSHIP (FOR DRIVERS)
* subject to the official publication of the results by the FIA
POS # DRIVER CAR SWE PRT ARG FIN AUS ESP GBR PTS
1 26 Martin Semerád (CZE) Mitsubishi Lancer 25 15 40
2 38 Hayden Paddon (NZL) Subaru Impreza - 25 25
3 32 Valeriy Gorban (UKR) Mitsubishi Lancer 12 10 22
4 34 Yuriy Protasov (UKR) Mitsubishi Lancer 18 R 18
5 25 Jukka Ketomäki (FIN) Mitsubishi Lancer R 18 18
6 35 Nicolás Fuchs (PER) Mitsubishi Lancer 15 R 15
7 30 Olexsandr Saliuk (UKR) Mitsubishi Lancer 6 8 14
8 39 Benito Guerra (MEX) Mitsubishi Lancer - 12 12
9 23 Gianluca Linari (ITA) Subaru Impreza 10 R 10
10 33 Dmitry Tagirov (RUS) Subaru Impreza 8 0 8
11 28 Majed Al Shamsi (ARE) Subaru Impreza 4 4 8
12 22 Michal Kociuszko (POL) Mitsubishi Lancer - 6 6
13 29 Bader Al Jabri (ARE) Subaru Impreza R 2 2
14 21 Patrik Flodin (SWE) Subaru Impreza EXCL 1 1
15 27 Harry Hunt (GBR) Citroën DS3 R3T - 0 0
16 31 Oleksiyi Kikireshko (UKR) Mitsubishi Lancer R 0 0
17 24 Anders Grondal (NOR) Subaru Impreza R R 0
18 49 Ricardo Moura (PRT) Mitsubishi Lancer - R 0
19 37 Ricardo Trivino (MEX) Mitsubishi Lancer DNS - 0
20 36 Rami Jaber (PSE) Mitsubishi Lancer - DNS 0
11-03-27 Rally-VM i Portugal blev en av
karriärens värsta rallyn för Patrik Flodin
Nej, det blev inte någon bättre dag idag, för Patrik
Flodin och hans co-driver Göran Bergsten. De inledde fredagens
rally med den andra snabbaste tiden, rullade sedan och därefter
har det inte annat än krånglat.
- "Det här har helt klart varit ett av de värsta rallyna
i min karriär" suckar Patrik. "Det har varit så
mycket strul, tekniska missöden och ja, allt har verkligen spökat"
suckar Patrik.
Efter dagens service visste de inte om de skulle kunna överleva
med dämparna. Och då blev det än värre.
- "Vi har bara bakhjulsdrift nu och det är ett hål
i växellådan. Vi vet inte om växellådan kommer
att hålla hela vägen, men teamet vill att vi försöker
ta oss i mål. Vi ska som sagt försöka överleva
det här"rapporterade Patrik inför rallyts sista sträcka.
De lyckades mot alla odds ta sig hela vägen i mål. Därmed
var ett av karriärens värsta rallyn över, för
Patrik och Görans del:
- "Ska jag hitta något possitvt så var det när
bilen blev tvåhjulsdriven. Då blev det kul att köra
rally" skrattar Patrik "Jag älskar att göra Volvo
GrH och det var ungefär samma känsla i bilen".
De slutade tia i ralyt och fick därmed med sig en VM-poäng.
- "Ja, det kanske är en liten tröst" säger
Patrik uppgivet.
Nästa rally för Patrik, Göran och URT-rallyt-team är
Rally-VM i Argentina 27-29 maj.
Resultat Rally de Portugal, Grupp N (PWRC)
1. Hayden Paddon (NZ) 4:33:33.4
2. Jukka Ketomäki (Fin) 4:41:13.3 +7:39.9
3. Martin Semerad (Cz) 4:42:46.0 +9:12.6
4. Benito Guerra (Mex) 4:47:12.7 +13:39.3
5. Valeriy Gorban (Ukr) 4:47:16.7 +13:43.3
6. Oleksandr Saliuk (Ukr) +13:39.3 +14:37.5
7 Michal Kosciuszko (Pol) 4:53:02.0 +19:28.6
8. Majed Al-Shamsi (Are) 4:54:17.3 +20:43.9
9. Bader Al Jabari (Are) 5:01:58.7 +29:23.7
10. Patrik Flodin 5:02:57.1 +29:23.7
Komplett resultat:
http://www.wrc.com/results/2011/vodafone-rally-de-portugal/stage-times/?stageno=17&category=pwrc
Mer info på
www.patrikflodin.com
där vi följt rallyt, sträcka för sträcka