Rapport från Rally RACC Catalunya Costa Duarada 21-23/10


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN
Orange rubrik = WRC Academy

Tider och info

GrN-VM följer jag på www.patrikflodin.com


11-10-23 Svensk seger i Rally-VM - Flodin och Bergsten vann gastkramande rysare i Grupp N VM i Spanien
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten har gjort en mycket stark insats i den svårkörda VM-deltävlingen i Spanien. Patrik är inte alls någon asfaltsspeciallist, så segern idag känns verkligen bra:
- "Äntligen" skrattar han "Vi har haft så mycket stolpe ut den här säsongen och inte haft en enda tävling där bilen fungerat utan problem. Det känns verkligen obeskrivligt skönt att äntligen få kamma hem en seger igen!"

Planen var att få så stort försprång som möljigt i fredags, då sträckorna gick på både asfalt och grus:
- "Jag tänkte att om vi skulle ha en chans att vinna här, så var det att få ett så stort försprång som möljigt. Men dessvärre fick vi problem med bilen som bara gick på två cylindrar under fredagen" berättar han.

Inför de avgörande två dagarna på asfalt, ledde de med dryga halvminuten:
- "Jag var verkligen osäker på om det skulle räcka" förklarar han.

Men de lyckades hålla den jagande polska föraren Michal Kosciuszko bakom sig. Även om han knappade in oroväckande mycket. Inför näst sista sträckan skiljde det bara 3,2 sekunder de båda åt. Men då fick Patrik och Göran punktering
- "Då trodde jag verkligen det var helt kört" säger Patrik med eftertryck "Men som tur var hade vi kört j-kligt fort innan punkteringen och förorade bara 0,9 sekunder till Michal Kosciuszko.

Inför sista sträckan ledde de med 2,3 sekunder. Väl i mål på sista sträckan var det bara att stå och vänta och se vad konkurrenten hade kunnat presterat.Michal Kosciuszko vann sista sträckan, men bara med 0,3 sekunder. Därmed kammade svenskarna hem segern med en marginal på två sekunder:
- "Jag är verkligen så otroligt glad. Att vinna på asfalt känns stort. Jag har så mycket kvar att lära, men nu har vi allafall en asfaltsseger i bagaget" skrattar han.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Nästa tävling blir VM-finalen i England, 11-13 november.

Grupp N-VM Rally-Spanien
1. Patrik Flodin 4:29:40.7

2. Michal Kosciuszko (Pol) 4:29:42.7 +2,0
3. Benito Guerra (Mex) 4:39:26.2 +9:45.5
4. Bader Al Jabari (Are) 4:50:47.3 +21:06.6
5. Oleksandr Saliuk (Ukr) 4:52:48.0 +23:07.3
6. Nicolás Fuchs (Per) 4:53:58.4 +24:17.7
7. Valeriy Gorban (Ukr ) 4:55:48.4 +26:07.7
8. Hayden Paddon (NL) 5:01:04.1 +31:23.4
9. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) 5:06:47.2 +37:06.5
10. Martin Semerad (Cz) 5:07:04.3 +37:23.6
11-10-23 SS18; Loeb vann - Meeke tog hem Powerstagen
Sebastien Loeb vann i Spanien. Helgens stora prestation står ändå Latvala för som gör sitt livs rally på asfalt.
Loeb å sin sida skrev åter in sig i historieboken i helgen, genom att vara den som vunnit flest specialsträckor.
Meeke tog hem sin första sträckseger i en WRC bil.

Hirvonen blev tvåa, sedan Latvala fått 2 minuter i tidstillägg.

Citroen säkrade i och med den här tävlingen fabriks-VM.

Meeke var snabbast på powerstagen och plockade tre viktiga poäng, Sordo fick två och Loeb en. Latvala fick lov att slå av på tempot.

Förarkommentarer:

- "Vi har haft ett perfekt race. Inga problem och tog en poäng på powerstagen" Loeb
- "Det har varit en fantastisk helg för mig och jag är nöjd med min prestation. Det var svårt på fredagens sträckor i mörkret. Där tappade jag segern i rallyt. Känslan blir bättre och bättre på asfalt" Latvala
- "Jag har kämpat med min körnign i helgen.Vi förväntade inget regn, så jag är förvånad om vi får poäng på powrstagen" Hirvonen
- "Det var nära, men jag slog honom totalt(Sordos tid). Vi hoppades regnet skulle komma lite tidigare. Vi hade en hel del problem första dagen, men jag är rätt nöjd" Sordo
- "Slutet var ganska bra. En bra tävling" Meeke
- "Asfalt har varit nöjsamt. Överlag är jag nöjd med min prestation" Østberg
- "En okej helg" Henning

På SS18:

1. Meeke, 02:45.7
2. Sordo, +0,2
3. Loeb, +4,9
4. Hirvonen, +10,7
5. Østberg, +11,5
6. Latvala, +12,4
7. Novikov, +15,5
8. Henning, +16,9
9. Kuipers, 20,8
10. Villagra, +21,9
x. Qassimi,

Efter SS18:
1. Sebastien Loeb (F), 4:05:39.3
2. Mikko Hirvonen (Fin), 4:07:46.2 +2:06.9
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 4:08:11.7 +2:32.4
4. Dani Sordo (E), 4:09:03.4 +3:24.1 +5:15.0
5. Kris Meeke (GB), 4:10:54.3+5:54.2 +5:15.0
6. Mads Østberg (N), 4:11:33.5 +5:54.2 +9:31.8
7. Evgeny Novikov (Rus), 4:15:11.1 +9:31.8
8. Henning Solberg (N), 4:15:19.4 +9:40.1
9. Dennis Kuipers (NL), 4:16:53.1 +11:13.8
10. Al Quassimi (Qa), 4:20:18.3 +14:39.0

11-10-23 SS17; Ogier kvar på sträckan med motorproblem
Sebastien Ogier är kvar på sträckan med motorproblem.Även Wilson är kvar på sträckan med ett bortslaget hjul

Vann sträckan gjorde Latvala, 3,3 sekudner före Loeb och 6,2 sekunder före Hirvonen.

Nu återstår bara powerstagen.

Förarkommentarer:

- "Förhoppningsvis får inte vi några problem. Vi har en sträcka kvar" Loeb
- "Fantastisk känsla. Bra självförtroende" Latvala
- "Det var okej. Bra rytm. Powerstagen kommer att bli viktig" Hirvonen
- "Jag såg inte Ogier. Det var svårt för mig med mjuka däck här" Sordo
- "We valde fel däck" Sordo
- "Jag underar hur figten mellan Novikov och Henning går. För mig är det okej" Østberg

På SS17:

1. Latvala, 11:09.6
2. Loeb, +3,3
3. Hirovnen, +6,2
4. Østberg, +6,2
5. Sordo, +13,36
6. Kuipers, +15,4
7, Novikov, +17,7
8. Meeke, +20,3
9. Henning, +21.6


Efter SS17:
1. Sebastien Loeb (F), 4:02:48.7
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 4:03:13.6 +24.9
3. Mikko Hirvonen (Fin), 4:06:17.5 +2:01.1
4. Dani Sordo (E), 4:06:17.5 +3:28.8
5. Kris Meeke (GB), 4:08:08.6 +5:19.9
6. Mads Østberg (N), 4:08:36.3 +5:47.6
7. Evgeny Novikov (Rus), 4:12:09.9 +9:21.2
8. Henning Solberg (N), 4:12:16.8 +9:28.1
9. Dennis Kuipers (NL), 4:13:46.6 +10:57.9
10. Al Quassimi (Qa), +3:20.6 +14:18.5
11-10-23 SS16; Ogier snabbast på sträckan
Dagens tre sista sträckor körs i omvänd startordning, vilket innebär att Lemes var först ut på sträckan.

Henning tappade sin placering till Novikov

Förarkommentarer:

- "Vi håller bara koll på Latvalas splittider. Gäller att hålla sig på vägen" Loeb
- "Det var okej. Jag ville inte ta några risker så jag undvek xxx" Latvala
- "Nu är det ingen press, så jag ta det lite lugnare" Hirvonen
- "Det kuommer att bli svårt. Men vi visste mjuka däck skulle sakta ner oss. Det är 50% chans att det ska bli regn" Sordo
- "Vi visste Sordo hade mjuka däck, så vi försökte attackera. Om det regnar i starten på nästa sträcka blir det annorlunda" Ogier
- "Jag var koncentrerad på att hålla mig på vägen. Vi hade mjuka däck på höger sida och hårda på vänster. Det var en trixig kombination" Meeke
- "Bromsarna fungerar bra nu. Jag var försiktigare med dem den här gången" Østberg
- "Det är så det är. Jag försökte med Novikov var snabbare" Henning

På SS16:

1. Ogier, 15:37.9
2. Latvala, +3,7
3. Loeb, +6,6
4. Hirvonen, +11,3
5. Østberg, +17,5
6. Novikov, +19,2
7. Sordo, +23,1
8. Meeke, +26,0
9. Kuipers, +31,7
10. Wilson, +35,7
-
x. Henning, +45,1

Efter SS16:
1. Sebastien Loeb (F), 3:51:35.8
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:52:04.0 +28.2
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:53:34.0 +1:58.2
4. Dani Sordo (E), 3:54:54.6 +3:18.8
5. Sebastien Ogier (F), 3:55:08.3 +3:32.5
6. Kris Meeke (GB), 3:56:38.1 +5:02.3
7. Mads Østberg (N), 3:57:20.5 +5:44.7
8. Evgeny Novikov (Rus), 4:00:42.6 +9:06.8
9. Henning Solberg (N), 4:00:45.6 +9:09.8
10. Matthew Wilson (GB), 4:02:13.9 +10:38.1
11-10-23 SS15; Loeb snabbast
Den här sträckan är rallyts kortaste, 4,32 km och den körs även som powerstage under sista sträckan. Loeb vann sträckan, 0,5 sekunder före Ogier och 1,7 sekunder före Latvala

Nu är det dags för service och nästa sträcka startar 11:39

Förarkommentarer:

- "Det gick bra. Bilen är okej och jag försökte göra mitt bästa. Några få misstag" Loeb
- "Jag körde bra, men tappade lite mer än förväntat" Latvala
- "Jag försökte med andra däck, men det gick inge bra" Hirvonen
- "Servostryningen är borta. Nu är det tufft" Sordo
- "Vi hade lite problem med bromsarna. Bak låste det sig två gånger" Ogier
- "V

På SS15:

1. Loeb, 2:37.0
2. Ogier, +0,5
3. Latvala, +1,7
4. Sordo, +2,0
5. Meeke, +2,3
6. Hirvonen, +3,2
7. Novikov, +3,3
8. Henning, +3,5
9. Østberg, +3,6
10. Kuipers, +4,0

Efter SS15:
1. Sebastien Loeb (F), 3:35:51.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:36:22.4 +31.1
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:37:44.8 +1:53,5
4. Dani Sordo (E), 3:38:53.6 +3:02.3
5. Sebastien Ogier (F), 3:39:30.4 +3:39.1
6. Kris Meeke (GB), 3:40:34.2 +4:42.9
7. Mads Østberg (N), 3:41:25.1 +5:33.8
8. Henning Solberg (N), 3:44:22.6 +8:31,3
9. Evgeny Novikov (Rus), 3:44:45.5 +8:54.2
10. Matthew Wilson (GB), 3:46:00.3 +10:09.0
11-10-23 SS14: Hirvonen tog sin första sträckseger i helgen
Mikko Hirovnen har klurat ut hur bilen ska hanteras på asfalt och är nu med och gör top-tider. Den här sträckan vann han, 1,3 sekunder före Ogier och 2,3 sekunder före Latvala.

Dani Sordo fick en punktering höger bak.

Förarkommentarer:

- "Lite dimma i början på sträckan, såi tog det lite lugnt. Vill inte ta några risker. Vi har mjuka däck, ifall det regnar på nästa sträcka" Loeb
- "Det var en bra sträcka, men vi tappade lite på slutet där det var lite mer tekniskt" Latvala
- "Det var svårt igår. Men det är små saker och nu är det äntligen kul" Hirvonen
- "Det var några stenar på insidan i en kurva " Sordo
- "Det var okej, inga problem för oss. Fortsätter bara så här så får vi se" Ogier
- "Jag är ganska nöjd. Gjort en hel del ändringar i noterna inför nästa vända" Meeke
- "Inga problem med bromsarna. Jag gillade den här sträckan mycket" Østberg

På SS14:

1. Hirvonen, 11:13.6
2. Ogier, +1,3
3. Latvala, +2,3
4. Loeb, +4,0
5. Østberg +11.4
6. Meeke, +14,5
7. Kuipers, +24,2
8. Sordo, +29,2
9. Wilson, +33,3
10. Villagra, +40,4
11. Henning, +40,5

Efter SS14:
1. Sebastien Loeb (F) 3:33:14.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:33:43.7 +29.4
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:35:04.6 +1:50.3
4. Dani Sordo (E), 3:36:14.6 +3:00.3
5. Sebastien Ogier (F), 3:36:52.9 +3:38.6
6. Kris Meeke (GB), 3:37:54.9 +4:40.6
7. Mads Østberg (N), 3:38:44.5 +5:30.2
8. Henning Solberg (N), 3:41:42.1 +8:27.8
9. Evgeny Novikov (Rus), 3:42:05.2 +8:50.9
10. Matthew Wilson (GB), 3:43:17.5 +10:03.2
11-10-23 SS13: Ogier vann mörk inledning
Dagens första sträcka kördes i mörker och där var det Sebastien Ogier som kammade hem sträcksegern, 0,1 sekunder före Loeb och 2,6 före Hirvonen.

Ken Block och Armindo Araujo körde av vägen, men båda besättningarna mår bra.

Förarkommentarer:

- "Det var kul, men det var inte lätt eftersom sträckan är rätt snabb. Man måste vara väldigt koncentrerad" Loeb
- "Jag hade en liten miss i ett smalt parti. Jag förstod inte hur snabbt det var och fick dra i handbromsen och gick sidledes. Tappade mycket fart" Latvala
- "Bra start. Jag hittar äntligen rytmen och förstår hur jag ska köra bilen" Hirvonen
- "Det är väldigt svårt att nå Hirvonen. Men allt är okej" Sordo
- "Jag är förvånad över tiden. Vi saktade ner på slutet, för jag trode vi hade punktering" Ogier
- "Jag förstörde mina bromsar tidigt och sen blev det sämre och sämre. Det var lika igår, men då fick jag tillbaka dem, men nu var det inga bromsar kvar. Helt mitt fel" Østberg

På SS13:

1. Ogier, 15:55,3
2. Loeb, +0,1
3. Hirvonen, +2,6
4. Latvala, +3,6
5. Sordo, +6,0
6. Meeke, +18,3
7. Østberg, +33,8
8. Novikov, +39,4
9. Kuipers, +41,9
10. Wilson, +45,2
-
X. Henning, +1:09,4

Efter SS13::
1. Sebastien Loeb (F), 3:21:56.7
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:22:27.8 3:22:27.8
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:23:51.0 +1:54.3
4. Dani Sordo (E), 3:24:31.8 +2:35.1
5. Sebastien Ogier (F), 3:25:38.0 +3:41.3
6. Kris Meeke (GB), 3:26:26.8 + +4:30.1
7. Mads Østberg (N), 3:27:19.5 +5:22.8
8. Henning Solberg (N), 3:29:48.0 +7:51.3
9. Evgeny Novikov (Rus), 3:29:55.8 +7:59.1
10. Matthew Wilson (GB), 3:31:30.6 +9:33.9


11-10-22 Flodin och Bergsten i fortsatt ledning i Rally-VM i Spanien inför söndagens avgörande sträckor
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten är på plats i Spanien och kör Rally-VM i klassen Grupp N. Rallyt inleddes i går och Patrik och Göran körde till sig en ledning på 35,9 sekunder efter gårdagens inledande sträckor som gick på både grus och asfalt.

Dagens rally kördes på enbart asfalt, vilket inte alls är svenskarna underlag. Men trots det, har de lyckats hålla upp tempot och har behållt sin ledning under hela dagen. Under de tre inledande sträckorna, tappade de dock det mesta av ledningen till tvåan Michal Kosciuszko.
- "Jag fick inte riktigt till farten under de tre första sträckorna idag" säger Patrik "Men efter servicen hängde vi med mycket bättre".

De lyckades under eftermiddagen ta igen lite av de sekunder de tappade av sin ledning och leder nu inför morgondagen med elva sekunder.
- "I morgon får vi ta till det där lilla extra. Jag lovar att vi kommer att göra allt för att behålla vår ledning ända in över målrampen" lovar Patrik.

I morgon körs sex avslutande sträckor, även de på asfalt. Rallyt startar 07:02 och målgången beräknas till kl 15:14.

Grupp N-VM Rally-Spanien efter dag 2
1. Patrik Flodin 3:24:18.0

2. Michal Kosciuszko (Pol) 3:24:29.0 +11,0
3. Benito Guerra (Mex) 3:32:10.3 +7:52.3
4. Bader Al Jabari (Are) 3:40:56.5 +16:38.5
5. Valeriy Gorban (Ukr ) 3:44:45.1 +20:27.1
6. Oleksandr Saliuk (Ukr) 3:45:33.1 +21:15.1
7. Nicolás Fuchs (Per) 3:46:25.7 +22:07.7
8. Gianluca Lianari (I) 3:46:31.3 +22:13.3
9. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) 3:53:30.6 +29:12.6
10. Carles Llinas (E) 3:55:13.6 +30:55.6

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följer rallyt, sträcka för sträcka
11-10-22 SS12: Latvala avslutade med ännu en sträckseger
Jari-Matti Latvala avslutade dagen med en sträckseger och var 1,1 sekund för Hirvonen och 1,9 före Ogier.

Det var sista sträckan för idag. Sex sträckor återstår av rallyt med start 07:02 i morgon bitti.

Förarkommentarer:

- "Latvala kör förvånandsvärt fort på asfalt. Men det känns bra. Den här sträckan var verkligen ren och fin. Inga problem och bra rytm" Loeb
- "Det har varit den bästa dagen i mitt liv på asfalt. Jag har inte nått honom, men jag är nöjd med dagen" Latvala
- "Dani är nära, så jag måste köra fortare. Men ett bra avslut på dagen" Hirvonen
- "En dålig helg för oss med massor av otur. Jag försöker glömma helgen" Ogier
- "Jag vet inte alls varför jag tappade tid här" Sordo
- "Mycket rolig dag. Speciellt sen vi fixade bromsarna" Østberg

På SS12:

1. Latvala, 7:04.2
2. Hirvonen, +1,1
3. Ogier, +1,9
4. Loeb, +2,2
5. Sordo, +6,0
6. Meeke, +7,0
7. Østberg, +7,3
8. Novikov, ++11,7
9. Henning, +16,3
10. Wilson, +17,0

Efter SS12:
1. Sebastien Loeb (F), 3:06:01.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:06:28.9 +27.6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:07:53.1 +1:51.8
4. Dani Sordo (E), 3:08:30.5 +2:29,2
5. Sebastien Ogier (F), 3:09:42.7 +3:41.4
6. Kris Meeke (GB), 3:10:13.2 +4:11.9
7. Mads Østberg (N), 3:10:50.4 +4:49.1
8. Henning Solberg (N), 3:12:43.3 +6:42.0
9. Evgeny Novikov (Rus), 3:13:21.1 +7:19.8
10. Matthew Wilson (GB), 3:14:50.1 +8:48.8

11-10-22 SS11; Sordo tog sin första sträckseger i rallyt
Dani Sordo fick äntligen kamma hem en sträckseger i rallyt. Han var 2,3 sekunder före Loeb och 2,5 före Latvala. Latvala som imponerar på asfalten. Och som gäger racing- och karting-träningen gett resultat.

På SS11:

1. Sordo, 8:12.3
2. Loeb, +2,3
3. Latvala, +2,5
4. Ogier, +2,8
5. Meeke, +4,6
6. Hirvonen, +4,7
7. Østberg, +7,9
8. Novikov, +8,4
9. Wilson, +49,5
10. Henning, +23.4

Efter SS11:
1. Sebastien Loeb (F), 2:58:54.9
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:59:24.7 +29,9
3. Mikko Hirvonen (Fin), 3:00:47.8 +1:52,9
4. Dani Sordo (E), 3:01:20.3 +2:25.4
5. Sebastien Ogier (F), 3:02:36.6 +3:41.7
6. Kris Meeke (GB), 3:03:02.0 +4:07.1
7. Mads Østberg (N), 3:03:38.9 +4:44.0
8. Henning Solberg (N), 3:05:23.0 +6:28.1
9. Evgeny Novikov (Rus), 3:06:05.2 +7:10.3
10. Matthew Wilson (GB), 3:07:28.9 +8:34.0
11-10-22 SS10; Latvala snabbast igen!
Latvala höll upp det snabbaste tempot när den drygt fyra och en halv mil långa sträckan kördes igen. Han var 3,2 sekudner före Loeb och 8,3 sekunder före Ogier.

Förarkommentarer:
- "Han kör väldigt väldigt fort (om Latvala). Jag hade en bra körning, inga misstag" Loeb
- "Det kändes verkligen bra. Racingen har gett erfarenhet. Nu när vi hittat intställningarna på bilen så känner jag mig mer säker" Latvala
- "Jag är konfunderad. Det känns bra, men blir inga tider" Hirvonen
- "Mycket vibrationer i bromsarna" Ogier
- "Vi åkte lite fortare. Jag gjorde mitt bästa, men det är svårt" Sordo
- "Det känns bra. Vi fixade bromsarna på service och de är bättre än någonsin nu" Østberg

På SS10:
1. Latvala, 25:39.1
2. Loeb, +3,2
3. Ogier, +8,3
4. Sordo, +11,4
5. Hirvonen, +21,0
6. Meeke, +26,0
7. Østberg, +30,7
8. Henning, +58,3
9. Wilson, +1:10,9

Efter SS10:
1. Sebastien Loeb (F), 2:50:40.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:51:09.9 +29,6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:52:30.8 +1:50,5
4. Dani Sordo (E), 2:53:08.0 +2:27,7
5. Sebastien Ogier (F), 2:54:21.5 +3:41,2
6. Kris Meeke (GB), 2:54:45.1 + +4:04.8
7. Mads Østberg (N), 2:55:18.7 +4:38.4
8. Henning Solberg (N), 2:56:47.3 +6:07,0
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:57:44.5 +7:04.2
10. Matthew Wilson (GB), 2:58:57.1 +8:16.8

11-10-22 SS9; Latvala tog sin första sträckseger
Det blev Jari-Matti Latvala som kammade hem sträcksegern på den här sträckan. Han var 3,2 sekunder före Loeb och 5,9 sekunder före Sordo.

Nu är det dags för service och SS10 startar 14:48.

Förarkommentarer:

- "Dimma i första partiet och mycket stenar överallt. Så jag tog det lite lugnare" Loeb
- "Bra ny sträcka. Det var bra grepp. Jag vill hålla Loeb under press. Jag är riktigt nöjd med min prestation på asfalt" Latvala
- "Jag försöker verkligen. Det här är det snabbaste jag kan köra och jag förstår inte varför tiden är så dålig" Hirvonen
- "Inga reservdäck så vi fick ta det lugnt" Ogier
- "Verkligen svårt. I början var det svåra kurvor, fulla med stenar" Sordo
- "Jag försöker verkligen hitta rytmen. Men jag vill inte ta i för mycket och riskera något. Men jag gillar verkligen det här" Meeke
- "Körningen var rätt okej. Men vi har problem med promsarna" Østberg
- "Vi har lite problem med bilen. Vibrationen bak" Henning

På SS9:
1. Latvala, 7:05.7
2. Loeb, +3,2
3. Sordo, +5,9
4. Ogier, +6,4
5. Hirvonen, +8,5
6. Meeke, +8,9
7. Østberg, +11,0
8. Novikov, +17,9
9. Henning, +18,0
10. Wilson, +18,6

Efter SS9:
1. Sebastien Loeb (F), 2:24:58.0
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:25:30.8 +32,8
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:26:30.7 +1:32,7
4. Dani Sordo (E), 2:27:17.5 +2:19.5
5. Sebastien Ogier (F), 2:28:34.1 +3:36.1
6. Kris Meeke (GB), 2:28:40.0 +3:42.0
7. Mads Østberg (N), 2:29:08.9 +4:10.9
8. Henning Solberg (N), 2:30:09.9 +5:11.9
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:30:54.0 +5:56.0
10. Matthew Wilson (GB), 2:32:07.1 +7:09.1
11-10-22 SS8; Loeb snabbast igen
Loeb vann även dagens andra sträcka och var 1,1 sekunder före Latvala och 1,4 före Sordo. ogier klättrade upp till femte plats

På SS8:

1. Loeb, 8:06.9
2. Latvala, +1,1
3. Sordo, +1,4
4. Ogier, +3,2
5. Meeke, +7,0
6. Hirvonen, +7,4
7. Novikov, +7,9
8. Østberg, +9,5
9. Henning, +14,8
10. Wilson, +19,6

Efter SS8:
1. Sebastien Loeb (F), 2:17:49.1
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:18:25.1 +36,0
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:19:16.5 +1:27,4
4. Dani Sordo (E), 2:20:05.9 +3:32,9
5. Sebastien Ogier (F), 2:21:22.0 +3:32,9
6. Kris Meeke (GB), 2:21:25.4 +3:36.3
7. Mads Østberg (N), 2:21:52.2 +4:03.1
8. Henning Solberg (N), 2:22:46.2 +4:57.1
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:23:30.4 +5:41.3
10. Matthew Wilson (GB), 2:24:42.8 +6:53.7
11-10-22 SS7; Ogier punktering
Den inledande sträckan var över fyra och en halv mil och Ogier fick en punktering och tappade över en och en halv minut och två placeringar. Loeb vann sträckan, 4,3 sekunder före en nöjd Latvala och 12,7 sekudner före Sordo.

Varken Petter Solberg eller Kimi Räikkönen startar om idag.

Förarkommentarer:

- "Det var en lång sträcka, men bilen var väl balanserad. Det är viktigt när det är långa sträckor. Jag hade en bra sträcka och är nöjd" Loeb
- "Det här är den bästa prestation jag gjort på den här sträckan. Jag har aldrig kört så fort här och är nöjd. Men å andra sidan inte helt nöjd, eftersom jag ju var efter Loeb" Latvala.
- "Jag förstår verkligen inte tiden. Jag tyckte jag hade en bra sträcka, men tiden är inte alls bra" Hirvonen
- "Jag förstår inte alls. Igår var det mitt fel, men idag vet jag inte alls hur jag fick bakpunkteringen" Ogier
- "Det var okej idag. Bilen var okej, den understyrde lite. Men jag är nöjd med tiden. Vi var snabbare än Hirvonen, vilket är målet" Sordo.
- "Första gången här i en WRC-bil, så jag lär mig. Lite som högfartsrek" Meeke
- "Bilen går defenitivt bra. Lite svårt att hitta rytmen på asfalten bara. I slutet fick vi kraftig vibrabion i ett hjul" Østberg
- "Lång sträcka. Jag tappade lite, men okej. Jag är sjuk och har feber" Henning

På SS7:

1. Loeb, 25:35.9
2. Latvala, +4,3
3. Sordo, +12,7
4. Hirvonen, +13,1
5. Meeke, +36.5
6. Østberg, +50,5
7. Van Merkensteij, +1:05,7
8. Novikov, +1:08,6
9. Kuipers, +1:17,0
10. Wilson, +1:17,3
-
X. Ogier, +1:44.4

Efter SS7:
1. Sebastien Loeb (F), 2:09:42.2
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:10:17.1 +34,9
3. Mikko Hirvonen (Fin), 2:11:02.2 +1:20,0
4. Dani Sordo (E), 2:11:57.6 +2:15.4
5. Kris Meeke (GB), 2:13:11.5 +3:29.7
6. Sebastien Ogier (F), 2:13:11.9 +3:29.7
7. Mads Østberg (N), 2:13:35.8 + +3:53.6
8. Henning Solberg (N), 2:14:24.5 +4:42.3
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:15:15.6 +5:33.4
10. Matthew Wilson (GB), 2:16:16.3 +6:34.1
11-10-21 Spanska VM-rallyt tyvärr över för Petter Solberg
– Trasig hjulupphängning i dammet efter närkontakt med betongkant.

Efter att ha satt snabbaste tid på gårdagens shakedown, så var det med stor spänning Petter Solberg rullade fram till startlinjen på den första dagen av Rally Spanien.

Men nitton kilometer in på dagens första sträcka är rallyt tyvärr över för Petter och hans co-driver Chris Patterson. Trots tre minuters startmellanrum, var sikten nära noll på grund av allt damm som hang kvar i luften efter föregående bilar. En betongkant i dammet träffade Petters vänstra framhjul. Smällen var kraftig och hjulet slets loss.
– Plötsligt var det helt tätt framför mig och jag såg absolut ingenting, säger Petter Solberg. – Mitt i en sväng träffade vi en betongkant och slog av vänster framhjul och det fanns ingen möjlighet att fortsätta.

Trots att det är möjligt att reparera bilen och fortsätta under SuperRally-regeln resterande del av tävlingen, så har Petter Solberg World Rally Team valt att avsluta Rally Spanien för att spara bil och resurser till VM-finalen i Wales.
– Det hade ju varit möjligt att fortsätta, men vi väljer hellre att stanna här, för att satsa alla resurser på finalen i Wales, avslutar Petter.

Redan om tre veckor, den 11-13 november är det dags för finalen bland de grovhuggna, ofta leriga och dimmiga Walesiska vägarna bland skog och gröna böljande kullar.
11-10-21 Flodin och Bergsten leder med dryga halvminuten i Rally VM i Spanien - trots problem i avslutningen
Patrik Flodin och hans co-driver Göran Bergsten är på plats i Spanien och kör om fler VM-poäng i Grupp N. Rallyt är en blandning av både grus- och asfaltssträckor och idag har det varit blandad kompott på sträckorna, medans lördagen och söndagen bjuder på enbart asfalt.

Gruset har idag skapat stora problem för förarna. Det har dammat enormt mycket och dammet har legat kvar länge och gjort det hela farligt. WRC-klassen inledde först med tre minuters startmellanrum, men när de tre sista sträckorna kördes i mörker, ökades det hela på med en minut. I övriga klasser, där Patrik och Göran kört, har man fått en minut mindre i startmellanrum:
- "Vi fick tre minuter på kvällen och det var egentligen alldeles för lite" säger Patrik "Det var som att köra i mjölk och gällde att lita fullt ut på co-drivern".

Men för Patrik och Görans del har sikten trots allt inte varit några större problem. De har hållt upp ett extremt högt tempo och kammat hem fyra av de sex sträckorna som avverkades idag. Efter första dagens rally, leder de med 45,9 sekunder före polacken Michal Kosciuszko. Men trots det är Patrik inte helt nöjd:
- "Nej, vi hade kunnat ha en större ledning. På näst sista sträckan började bilen gå på bara tre cylindrar. Under de första kilometrarna på sista sträckan gick bilen på bara två cylindrar under de första kilometrarna" berättar Patrik "Men sen hoppade som tur var en tredje cylinder igång".

Patrik och Göran gick imål med andra snabbaste tid och hade bara tappat 1,8 sekunder:
- "Vi hade varit 10-20 sekunder före på de övriga sträckorna och målet var full attack för att få så stor ledning som möljigt. Men jag är glad att vi inte tappade mer tid, än vad vi gjorde" säger Patrik "Forfarande har vi inte haft en enda dag utan problem

Ett annat mål Patrik och Göran hade inför rallyt, var att få avsluta de två sista deltävlingarna utan problem:
- "Tänk, fortfarande har vi inte haft en hel dag utan problem med bilen i VM" avslutar Patrik.

Grupp N VM, Rally Spanien efter dag 1
1. Patrik Flodin 1:53:03.2
2. Michal Kosciuszko (Pol) 1:53:39.1 +45,9
3. Benito Guerra (Mex) 1:57:17.8 +4:14.6
4. Martin Semerad (Cz) 1:58:13.1 +5:09.9
5. Dmitry Tagirov ((Rus) 2:02:43.7 +9:40.5
6. Bader Al Jabari (Are) 2:03:21.0 +10:17.8
7. Gianluca Lianari (I) 2:04:48.0 +11:44.8
8. Valeriy Gorban (Ukr )* 2:05:21.4 +12:18.2
9 Harry Hunt (GB) * 2:05:40.8 +12:37.6
10. Nicolás Fuchs (Per) 2:08:48.7 +15:45.5
* = Superrallytid

Mer info på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.
11-10-21 SS6; Latvala punktering - Loeb slutar i ledning
Ogier slog i en sten och fick punktering som gjorde att han tappade 46,6 sekunder och sin ledning. Mörkret i kombination med dammet gör det hela svårkört.

Loeb vann sista sträckan, 9,4 sekunder före Ogier och 10,0 före Hirvonen. Därmed klev Loeb upp i ledning och får gå ut först på asfalten i morgon.

Det var allt för idag. I morgon körs sex sträckor till, med start 09:40.

Förarkommentarer:

- "Det har varit en hård dag. Att vara först på vägen har varit svårt. men vi är inte så långt efter, så jag är ändå ganska nöjd" Loeb
- "Jag hoppas att de inser att det var en dålig ide att köra på grus i mörkret. Det är riktigt dumt, förhoppningsvis behöver vi inte göra det igen" Hirvonen
- "Det var mycket damm på sträckan" Ogier
- "Det är väldigt svårt att köra i mörkret med dammet. På asfalten slog jag in några stenar och tappade mycket tid" Latvala
- "Absolut omöjligt. Man ser ingenting där inne. Jag har slagit i allt, väggar, stenar. Som tur var gick det inte så fort" skrattar Østberg
- Det är verkligen inte bra att köra rally så här" Wilson
- "Det är otroligt. Jag såg inte någonting" Sordo
- "Jag lystnade på Ilka, jag såg ingenting. Men jag körde" Henning
- "Man har sagt åt organisationen att inte köra på de här sträckorna med dammet och dimmorna. Det är galet" Meeke

På SS6:

1. Loeb,
2. Ogier, +9,4
3. Hirvonen, +10,0
4. Henning, +32,4
5. Novikov, +41.4
6. Latvala, +46,6
7. Sordo, +46,8
8. Meeke, +49,2
9. Hänninen, +55,3
10. Østberg, +55,7

Efter SS6:
1. Sebastien Loeb (F), 1:44:06.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:44:36.9 +30,6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:45:00.5 +54,2
4. Sebastien Ogier (F), 1:45:51.6 +1:45,3
5. Dani Sordo (E), 1:46:09.0 +2:02.7
6. Kris Meeke (GB), 1:46:59.1 +2:52.8
7. Mads Østberg (N), 1:47:09.4 +3:03,1
8. Henning Solberg (N), 1:47:17.9 +3:11.6
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:48:31.1 +4:24.8
10. Matthew Wilson (GB), 1:49:23.1 +5:16,8
11-10-21 SS5; Ogier punktering - Latvala utökar
Ogier tappade över en minut på sträckan, efter att ha fått stanna och byta en punktering. Latvala vann sträckan, 8,0 sekudner före Loeb.

En sträcka återstår nu av dagens rally.

Förarkommentarer:

- "Jag valde helt fel däck och förstörde framdäcken totalt. Jag försökte inte alls" Loeb
- "Inte så dåligt" Hirvonen
- "Det var en bra sträcka. I asfaltsträckan tog jag det lite lugnt och sparade däc, men på gruset var det full attack" Latvala
- "Vi har problem med intercomen" Sordo

På SS5:

1. Latvala, 23:19.4
2. Loeb, +8,0
3. Hirvonen, +19,3
4. Østberg, +35,0
5. Sordo, +25,1
6. Meeke, +39,6
7. Henning, +41,7
8. Wilson, +50,0
9. Novikov, +57,8
10. Kuipers, +1:18,0
-
x. Ogier, +1:4;,4

Efter SS5:
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 01:30:35.8
2. Sebastien Loeb (F), 1:30:51.8 +16,0
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:31:36.0 +1:00,02
4. Sebastien Ogier (F), 1:32:27.7 +1:59,9
5. Dani Sordo (E), 1:32:07.7 +1:00,2
6. Kris Meeke (GB), 1:32:55.4 +2:19,6
7. Mads Østberg (N), 1:32:59.2 +2:23,4
8. Henning Solberg (N), 1:33:31.0 +2:55.2
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:34:35.2 +3:59.4
10. Matthew Wilson (GB), 1:34:53.8 +4:18.0

11-10-21 SS4; Latvala snabbast - upp i ledning
Latvala kammade hem sträcksegern, 3,9 sekudner före Ogier och 9,7 före Hirvonen.

Förarkommentarer:

- "I morse hade vi lite tur att det var dimma och damm. Det är inte grepp överallt. Mycket svårt att köra nu, men jag hade ändå rätt bra linje nu." Loeb
- "Jag försökte verkligen. Det var inte mycket, men iallafall lite" Hirvonen
- "Det var en bra sträcka. Nu var det bättre grepp, men fortfarande halt" Ogier
- "Mycket bra sträcka för mig. Jag hade bra känsla. Jag körde verkligen, verkligen hårt" Latvala.
- "Vi ändrade inställningarna på dämparna på service och det är bättre nu, men inte perfekt" Østberg
- "Ingen intercom nu heller. Det är otroligt.." Henning
- "Jag kunde attackera lite fortare, men inte fort nog" Sordo
- "Det var mycket renare andra vändan. Och nu kunde vi andas i bilen. Vi försöker hålla vår possition" Meeke

På SS4:

1. Latvala; 14:42,2
2. Ogier, +3,9
3. Hirvonen, +9,7
4. Loeb, +13,3
5. Sordo, +14,7
6. Meeke, +20,7
7. Østberg, +21,2
8. Henning, +30,2
9. Wilson, +40,2
10. Hänninen, +49,5
10. Novikov, +47,7

Efter SS4:
1. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:07:16.4
2. Sebastien Loeb (F), 1:07:24.4
3. Sebastien Ogier (F), 1:07:26.9 +2,5
4. Mikko Hirvonen (Fin), 1:07:57.3 +32,9
5. Dani Sordo (E), 1:08:23.2 +1:06,8
6. Kris Meeke (GB), 1:08:56.4 +1:39,9
7. Mads Østberg (N), 1:09:04.8 +1:48,4
8. Henning Solberg (N), 1:09:29.9 +2:13,4
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:10:18.0 +3:01.6
10. Juho Hänninen (Fin), 1:10:33.0 +3:16.6
11-10-21 SS3; Ogier snabbast igen
Ogier vann åter sträckan, 1,3 sekudner före Latvala och 4,9 sekunder före Loeb. Räikkönen står på sträckan.

Nu är det dags för service och klockan 16:42 körs de här tre sträckorna om en gång. Vilket innebär att det kommer att köras i mörker.

Efter serice kommer sträcka fyra att ha fyra minuters startmellanrum, istället för tre.

Förarkommentarer:

- "Fortfarande väldigt halt. Hoppas eftermiddagen blir bättre" Ogier
- "Jag körde faktiskt ganska bra här inne, även om jag gjorde några missar. Hoppas det blir bättre i eftermiddag" Latvala.
- "Mycket svårt att köra bilen. Omöjligt att köra den i långsamma kurvor. Den stannade i en hårnål" Østberg
- "Vi har fortfarande problem med interkommen" Henning
- "Mycket svår morgon. Vi har haft problem med damme inuti bilen. Det är så många stenar, så det handlar om att ta sig runt dem" Meeke

På SS3:

1. Ogier, 13:14.7
2. Latvala, +1,3
3. Loeb, +4,9
4. Hirvonen, +6,1
5. Sordo, +10,2
6. Meeke, +15,3
7. Henning, +18,9
8. Østberg, +29,4
9. Novikov, +41,9
10. Wilson, +44,2

Efter SS3:
1. Sebastien Loeb (F), 52:28.9
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 52:34.2 +5,3
3. Sebastien Ogier (F), 52:40.8 +11,9
4. Mikko Hirvonen (Fin), 53:05.4 +36,5
5. Dani Sordo (E), 53:26.3 +57,4
6. Kris Meeke (GB), 53:53.5 + 01:24.6
7. Mads Østberg (N), 54:01.4 +1:32,5
8. Henning Solberg (N), 54:17.5 +1:48,6
9. Evgeny Novikov (Rus), 54:47.9 +2:19.0
10. Juho Hänninen (Fin), 55:04.9 +2:36.0
11-10-21 SS2; Ogier snabbast
Den här sträckan var drygt tre och en halv mil och bestod av både grus och asfalt. Det dammade mindre på sträckan och det blev Ogier som kammade hem sträcksegern, 1,2 sekunder före Loeb och 2,7 sekunder före Latvala.

Latvala hade slagit i och tappat spoilern på sträckan.

Förarkommentarer:

- "Det är väldigt lång och trixig asfaltsstrcka och däcken överhettades lite. För mig var det bra att vara först på sträckan, även om även jag hade lite damm" Loeb
- "Det var inte lika illa med dammet som på förra sträckan. Vi får se hur stora risker de tar bakom oss. Vi får se, det är en lång väg kvar " Hirvonen
- "Den här var bättre. Men vi fick bromsa några gånger även på den här sträckan" Ogier
- "Vi hade några incidenter på sträckan. Vi såg inte vart vägen gick och åkte av och sen slog jag i en vall på asfalten. Det var inte så bra sträccka för mig" Latvala
- "Det var en okej sträcka, men bilen överstyr lite" Østberg

På SS2:

1. Ogier, 23:49.4
2. Loeb,+1,2
3. Latvala, +2,7
4. Sordo, +10,1
5. Hirvonen, +21,1
6. Østberg, +27,4
7. Henning, +35,6
8. Meeke, +59,2
9. Novikov, +43,3
10. Wilson, +59,2

Efter SS2:
1. Sebastien Loeb (F), 39:09.3
2. Sebastien Ogier (F), 39:26.1 +16,8
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 39:44.6 +27,3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 39:44.6 +35,3
5. Dani Sordo (E), 40:01.4 +52,1
6. Mads Østberg (N), 40:17.3 +1:08,0
7. Kris Meeke (GB), 40:23.5 +1:14,2
8. Henning Solberg (N), 40:43.9 +1:34,6
9. Evgeny Novikov (Rus), 40:51.3 +1:42,0
10. Juho Hänninen (Fin), 41:05.1 +1:55,8

11-10-21 SS1: Extremt dammigt - Petter kvar på sträckan
Rally VM i Spanien är igång och idag består rallyt av både grus- och asfaltsträckor. Den inledande sträckan var en ren grussträcka, medans de två följande kommer vara av blandad kompott. Bilarna startar med tre minuters mellanrum, men man har ändå problem med dammet.

Det visade sig vara en vinstlott att få gå ut först, eftersom det var extremt dammigt. Loeb var snabbast, 7,4 sekudner före Latvala och 15,4 sekunder före Hirvonen.

Förarna efter Sordo börjar nu ta tidstillägg genom sen start, för att få fyra minuters startmellanrum, bland annat Meeke och Novikov.

Petter Solberg är kvar på sträckan, troligtvis med sönderslaget hjul. Även Ken Block är kvar på sträckan, troligtvis med

Förarkommentarer:

- "Det var mycket halt. För mig var det inte mycket grepp alls. Jag vet inte hur mycket renare det blir för de bakom" Loeb
- "Det var mycket damm. Vi var av i en högerkurva, det var som att köra in i en vägg" Hirvonen
- "Det är mycket svårt. Man ser ingentig. Vi fick sakta ner överallt. Väldigt svårt" Ogier
- "Det var inte trevligt alls. 25 km i extremt damm. Trivdes inte alls. Okej, vi fick en ren sträcka, men tappade tio sekunder." Latvala
- "Vi tog det lugnt. Jag såg ingenting" Østberg
- "Det var mycket mycket svårt. Vi såg ingenting och slog i en sten. Och hade misständningsproblem i början. Mycket svår sträcka" Wilson
- "Vi förlorade mycket tid i dammet. Omöjligt att se (Wilson tappade en minut, vilket gjorde att Sordo fick än mer damm än de övriga" Sordo

Efter SS1:
1. Sebastien Loeb (F), 15:18,7
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 15:26.1 +7,4
3. Mikko Hirvonen (Fin), 15:34.1 +15,4
4. Sebastien Ogier (F), 15:36.7 +18,0
5. Kris Meeke (GB), 15:54.4 +35,7
6. Juho Hänninen (Fin),15:55.9 +37,2
7. Mads Østberg (N), 16:00.5 +41,8
8. Dani Sordo (E), 16:01.9 +43,2
9. Evgeny Novikov (Rus), 16:18.6 +59,9
10. Henning Solberg (N), 16:18.9 +1:00,2

Tidsschema Rally RACC Catalunya Costa Daurada
Fredag 21 oktober
08:43 SS1 Pesells 1 (G) 25,74 km
09:51 SS2 Terra Alta 1 (G+A) 35,94 km
11:29 SS3 Les Garrigues 1 (G+A) 18,50 km
Service A
16:42 SS4 Pesells 2 (G) 25,74 km
17:50 SS5 Terra Alta 2 (G+A) 35,94 km
19:28 SS6 Les Garrigues 2 (G+A) 18,50 km
Service B

Lördag 22 oktober

Service C
09:40 SS7 El Priorat 1 45,97 km
11:08 SS8 Riba-roja d'Ebre 1 12,27 km
11:33 SS9 Punta de les Torres 1 13,53 km
Service D
14:48 SS10 El Priorat 2 45,97 km
16:16 SS11 Riba-roja d'Ebre 2 12,27 km
16:41 SS12 Punta de les Torres 2 13,53 km
Service E

Söndag 23 oktober
Service F
07:02 SS13 Santa Marina 1 26,51 km
08:22 SS14 La Mussara 1 20,48 km
09:12 SS15 Coll de la Teixeta 1 4,32 km
Service G
11:39 SS16 Santa Marina 2 26,51 km
12:59 SS17 La Mussara 2 20,48 km
09:12 SS18 Coll de la Teixeta 2 4,32 km
Service H
15:14 Målgång

<< Till startsidan