Rapport från Tyskland 19-21/8


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN
Orange rubrik = WRC Academy

Tider och info
Sträcka för sträcka med förarkommentarer SS1-SS2


11-08-22 Lyckat test av Volkswagen i tyska WRC-rallyt
Volkswagens fabriksteam förbereder sig inför sitt deltagande i rally-VM (WRC) år 2013. I helgen deltog man i deltävlingen i Tyskland med två Skoda Fabia S2000. Resultatet blev två pallplatser i Super 2000-klassen.

Från och med år 2013 kommer Volkswagen att tävla i rally-VM (FIA World Rally Championship) med Polo R WRC. Fram till dess är en ny rallybil, baserad på Polo, med cirka 300 hk under utveckling.

För att samla viktiga erfarenheter från rally-VM deltar teamet i utvalda deltävlingar under 2011 med två Skoda Fabia S2000 från Volkswagen-koncernen. Bilen är fyrhjulsdriven och har 270 hästkrafter. I dessa rallyn får unga förartalanger chansen att kvalificera sig för en plats i Polo R WRC 2013.

I deltävlingen i Tyskland, 18-21 augusti, visade den talangfulla duon Hans Weijs Jr / Björn Degandt (Nederländerna / Belgien) prov på imponerande körning och kom på andra plats i Super 2000-klassen och en trettonde plats totalt. Deras teamkompisar Christian Riedemann / Michael Wenzel (båda från Tyskland) kom trea i Super 2000-klassen och på en 15:e plats totalt. De var det bästa tyska ekipaget i hela tävlingen.
– Efter tre segrar i Dakar-rallyt har vi omorganiserat oss på vissa områden och försöker samla så mycket erfarenheter som möjligt. Vårt team har gjort ett bra jobb med förberedelserna och genomförde rallyt utan några som helst misstag, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport och fortsätter:
– Bra gjort också av våra unga förare och kartläsare som tillsammans med teamet gjorde ett enastående jobb med att nå vårt mål att få båda bilarna i mål. Dessutom har tävlandet inför hemmapubliken varit en positiv upplevelse för teamet. Volkswagen är glada över alla rally-fans som följer oss!

11-08-21 Petter i sekundstrid på Power Stage
- Fick en värdefull extra VM-poäng med från Circus Maximus.
ADAC Rally Tyskland är avslutat och Petter Solberg World Rally Team lyckades ännu en gång som privatteam, att plocka poäng från fabriksteamen. Petter Solberg med co-driver Chris Patterson lade på ett extra kol under söndagens första sträckor. Petters och Chris framfart bland vinrankorna i Moseldalen gjorde att de klättrade upp till femte plats under söndagens inledning, en placering de höll in i mål.
– Jag är jättenöjd med den här femteplatsen, säger Petter Solberg. Utvecklingen på fabriksbilarna har gått fort under de senaste tre tävlingarna. Att som privatteam klara av att hålla samma tempo känns mycket bra.


Utan lördagens tidsförlust för Petter kunde det ha gått ännu bättre, men hela fyra punkteringar gjorde att Petter och Chris tappade runt 1,5 minut.
– Utan punkteringarna hade det gått ännu bättre, säger Petter

Som en extra bonus kom den strålande körningen av Petter på den sista stäckan, rallyts Power Stage, där Petter endast blev slagen av Citroëns fabriksbilar.
– Det kändes riktigt skönt att ta den poängen på Cirkus Maximus, med bara fyra hundradelar tillgodo på Jari Matti.

Citroëns fabriksförare Sebastien Ogier blev den som bröt kollegan Loebs långa segersvit i ADAC Rally Tyskland. Detta efter att Loeb också stött på punkteringsproblem på lördagen. Dani Sordo i Mini tog lite överraskande tredjeplatsen i rallyt, före Fords Mikko Hirvonen.

ADAC Rally Tyskland 2011, slutresultat
1. Sebastien Ogier, 3:32:15,9?
2. Sebastien Loeb, +39,8?
3. Dani Sordo, +1:55,6
4. Mikko Hirvonen, +2:43,7?
5. Petter Solberg, +3:48,0?
6. Kimi Räikkönen, +7:24,6

www.pettersolberg.no
11-08-21 Patrik Flodin om WRC-debuten i Tyskland" Det har varit otroligt kul och lärorikt"
Patrik Flodin och Göran Bergsten har just avslutat sin gemensamma WRC-debut i det tyska VM-rallyt. Rallyt kunde ha börjat bättre.
- "På andra sträckan på fredagen gick remmen till vattenpumpen av. "Det var verkligen höjden av otur. En liten sten flugit upp och kilat in sig under remmen" berättar Patrik.

De tvingades bryta rallyt, men kunde starta om igen under lördagen. Under lördagens första sträcka höll de upp ett imponerande tempo och fick åttonde bästa tid, bara 6,7 sekunder efter snabbaste förare. De fortsatte hålla upp ett högt temp, men på fjärde sträckan fick de en tidsödande punktering. Efter serviceuppehållet provade man lite andra inställningar, men Patrik och Göran kunde inte hålla upp samma tempo då:
- "Jag var jättenöjd med förmiddagens rally på lördagen" säger Patrik

Inför dagens fem avgörande sträckor hade man ändrat tillbaka bilens inställningar och Patrik slog sig in på både en åttonde- och nionde snabbaste tid.
- "Vi hade en kanontid på gång på sträcka sexton. Men där kom jag tyvärr lite fel i ett vägbyte och fick backa och drog på mig ett motorstopp" säger Patrik som annars är mycket nöjd med helgen:
- "Det har verkligen varit otroligt kul. Vi har fått massor av nyttig erfarenhet och viktiga mil i kroppen och har dessutom fått till några riktigt bra sträckor, tycker jag" säger Patrik

Nu är det bara att sätta sig ner och analysera helgens körning:
- "Det har varit en enorm omställning. Nu vet jag vad jag gör för fel, men instinktivt gjorde jag bitvis fel ändå" skrattar Patrik "Men nu när vi vet hur vi ska göra, är det bara att nöta på"

Sebastien Loeb fick sin segersvit i Tyskland bryten. Han har aldrig förlorat ett VM-rallyt här, sedan Tyskland fick VM-status 2002. Men en punktering igår gjorde att han fick lämna över första platsen i rallyt till teamkollegan och landsmannen Sebastien Ogier. Sebastien Loeb slutade tvåa och Dani Sordo gav WRC-Mini sin första pallplats. Det efter bara tre tävlingar med Mini i VM-sammanhang.

Patrik och Göran arbetade sig upp från den 69:e plats de halkade ner på efter tidstillägget då de bröt på fredagen, till en hedervärd 27:e plats.

Nästa rallyt för svenskarnas del blir Grupp N-VM i Spanien, 19-21 oktober.

www.patrikflodin.com där vi har följt Patrik och Görans framfart tillsammans med de andra i klassen, sträcka för sträcka.

Rally Tyskland
1. Sébastien Ogier (F) 3:32:15.9
2. Sébastien Loeb (F) 3:32:55.7 +39,8
3. Dani Sordo (E) 3:34:11.5 +1:55.6
4 Mikko Hirvonen (Fin) 3:34:59.6 +2:43.7
5. Petter Solberg (N) 3:36:03.9 +3:48.0
6. Kimi Räikkönen (Fin) 3:39:40.5 +7:24.6
7. Henning Solberg (N) 3:40:01.8 +7:45.9
8 Armindo Araujo (P) 3:41:45.7 +9:29.8
9 Peter Van Merksteijn 3:42:17.5 +10:01.6
10. Dennis Kuipers (NL), 3:42:24.9 +10:09.0
-
27. Patrik Flodin 4:10:20.5 +38:04.6

11-08-21 SS19: Ogier vann i Tyskland - Loeb tog hem tre extra poäng
För första gången sedan 2004 har Loeb blivit slagen på asfalt! Inte helt oväntat, sedan Loeb fick sin punktering i går, gick segern till Sebastien Ogier och därmed är Loebs segersvit bryten här i Tyskland. För första gången på åtta år, vann inte Loeb. Men han kammade hem tre extra poäng genom att vara snabbast på den här sträckan.

Hirvonen och Räikkönen fick en punktering på sträckan.

Förarkommenatrer:

- "Mycket besviken, men så är rally ibland. Men man lär sig alltid något, speciellt under förhållandena vi hade idag" Wilson
- "Det har varit en svår helg för oss. Det började bra, men sen gick det inte så bra. Men förhoppningsvis kan vi ta lärdom av det här för framtiden" Latvala
- "Det gick inte så dåligt. Jag lär mig. Vi behöver mer test på bilen" Araujo
- "Jag är väldigt nöjd. Bra erfarenhet. Nu ser jag fram emot Australien" Henning
- "Vi körde på en kurps och fick en punktering. Jag skulle nog inte kommit hit. Jag har ingen tur här. Har gjort för många misstag" Räikkönen
- "Det har varit en svår vecka" Hirvonen
- "Jag är mycket, mycket nöjd med teamet och bilen. Tack så mycket för förtroendet. Det är en jättebra bil och jättebra team" Sordo
- "Jag ville verkligen vinna här. Men det kan inte vara perfekt alla år. Inget att göra. Jag försökte mitt bästa här" Loeb
- "Det här är ett rally där min teamkompis är så stark. Matematiskt kan vi vinna VM och kommer att försöka" Ogier

På SS19
1. Loeb, 03:17.4
2. Ogier, +2,0
3. Petter, +3,0
4. Latvala, +3,0
5. Sordo, +5,5
6. Wilson,+5,8
7, Henning, +5,9
8, Van Merksteinj, +6,6
9. Kuipers, +7,5
10. Räikkönen, +8,1
11. Flodin, +9,0
12. Araujo, +9,3
-
-. Hirvonen, +22,6

Efter SS19
1. Sébastien Ogier (F), 3:32:15.9
2. Sébastien Loeb (F), 3:32:55.7 +39,8
3. Dani Sordo (E), :34:11.5 +1:55.6
4. Mikko Hirvonen (Fin) 3:34:59.6 +2:43.7
5. Petter Solberg (N), 3:36:03.9 +3:48.0
6. Kimi Räikkönen (Fin), 3:39:40.5 +7:24.6
7. Henning Solberg (N), 3:40:01.8 +7:45.9
8. Armindo Araujo, (P), 3:41:45.7 +9:29.8
9. Peter Van Merksteijn (NL), 3:42:17.5 +10:01.6
10. Dennis Kuipers (NL), 3:42:24.9 +10:09.0
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:49:36.3 +7:18.8
-. Patrik Flodin (S), 4:10:20.5 ++38:04.6

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-21 SS18: Loeb vann även denn här sträckan
Loeb vann även den här sträckan, 3,7 sekunder före Hirvonen och 3,8 sekunder före Sordo.

Kris Meeke står på sträckan pga mekaniska problem.

Nu återstår en powerstage och den startar 14:11.

Förarkommenatrer:

- "Jag behöver inte köra fort nu. Lite trixigt. Vi genomförde bara sträckan" Loeb
- "Jag körde saka för att undvika punkteringar eller misstag. En sträcka kvar bara" Sordo
- "Det var okej. Vi är ganska långt efter och jag tog inte i för fullt" Hirvonen
- "Jag åkte rakt i ett vägbyte och tappade några sekunder. Det var så halt. Men vi försöker" Petter
- "Trixiga förhållanden på sträckan. Vi försöker göra något på powersträckan" Räikkönen
- "Jag får inte slappna av. Punktering på förra, så på den här tog jag det lugnt och sparade däcken till sista sträckan." Latvala

På SS18
1. Loeb, 09:31.4
2. Hirvonen, +3,7
3. Sordo, +3,8
4. Ogier, +4,0
5. Latvala, +13,7
6. Petter, +18,8
7. Räikkönen, +18,9
8. Kuipers, +21,2
9. Flodin, +21.3
10. Van merksteijn, +26,3

Efter SS18
1. Sébastien Ogier (F), 3:28:56.5
2. Sébastien Loeb (F), 3:29:38.3 +41,8
3. Dani Sordo (E), 3:30:48.6 +1:52.1
4. Mikko Hirvonen (Fin) 3:31:19.6 +2:23.1
5. Petter Solberg (N), 3:32:43.5 +3:47.0
6. Kimi Räikkönen (Fin), 3:36:15.0 +7:18.5
7. Henning Solberg (N), 3:36:38.5 +7:42.0
8. Armindo Araujo, (P), 3:38:19.0 +9:22.5
9. Peter Van Merksteijn (NL), 3:38:53.5 +9:57.0
10. Dennis Kuipers (NL), 3:39:00.0 +10:03.5
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:46:15.9 +17:19.4
-. Patrik Flodin (S), 4:06:54.1 +37:57.6

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-21 Fredrik Åhlin mycket nöjd med resultatet i ADAC Rally Tyskland
När starten för det tyska VM-rallyt gick i torsdags så stod det endast en svensk landslagsförare på startlinjen i klassen WRC Academy. Det var Fredrik Åhlin, tillsammans med kartläsaren Morten Erik Abrahamsen som ensam skulle försvara de svenska färgerna. Teamet slutade på en mycket hedrande sjätte plats.

ADAC Rally Tyskland är ett utpräglat asfaltrally och för Fredriks del var det premiär på underlaget i VM-sammanhang.
- ”Ja det här var den riktiga premiären på asfalt, men jag gjorde smygpremiär på asfalt tidigare i somras” berättar Fredrik. ”Som tur var gick det att klämma in en testtävling på asfalt i min kalender innan det tyska VM-rallyt startade.

Det var Ypres-rallyt i Belgien, och det gav mig en mycket bra känsla och träning för hur det skulle bli i Tyskland” fortsätter han.
- ”Jag och Mårten kom ganska snabbt in i rytmen under shake down på torsdagen, men en trilskande oljelampa störde vår koncentration” berättar Fredrik. ”Vi blev lite oroliga då vi trodde att oljetrycket var för lågt och vågade självklart inte ladda fullt på första shake down. Men när vi hade stannat till på servicen så kunde våra mekaniker försäkra att allt var okej, och vi beslöt oss för att mentalt koppla bort den irriterande blinkande rödlampan.”

Landslaget förbundskapten Anders Dawidson fick se sin landslagsförare sakta avancera uppåt i både placering och i sträcktider. ”Fredrik kom i mål 45 sekunder efter asfaltspecialisten Lemes på den första sträckan, men på slutet av tävlingen så var han uppe och nosade på topptider” berättar Anders.
- ”Ta bara den näst sista sträckan på lördagen då Fredrik endast var 1,9 sekunder efter toppduon Yeray Lemes och Craigh Breen som låg och slogs om segern. Det är starkt jobbat” säger Anders Dawidson.

En av de tuffaste sträckorna i rallyt var ”Pantzerplatte” som kördes inne på militärområdet i Baumholder. Där bjöds förarna på betongsuggor och stora stenar längs sträckan och av skarpa och hala hårnålskurvor kopplade till väldigt snabba partier, allt på ett asfaltunderlag som var beklätt med grus, damm och stenar.
- ”Stämningen på Pantzerplatte var helt fantastisk” berättar Anders Dawidson” och minsann, jag tyckte nog att jag såg ett leende på Fredriks läppar när han flög förbi mig vid den största publikplatsen på sträckan” fortsätter Anders.

En nionde plats efter första dagen böts mot en sjätte plats när klassen gick i mål på lördag kväll, och det var en mycket nöjd och glad Fredrik som klev ur sin Ford Fiesta R2 efter målgång.
- ”Jag rankar den här sjätteplatsen högre än min tredjeplats på Sardinien, för här var jag och nosade asfaltspecialisterna i bakluckan, och när det kommer till grusåka så vet jag att jag har dem efter mig. Jag är nöjd med min placering, mycket nöjd.

Fredrik ligger kvar på sin 8:e plats i tabellen och har endast 11 poäng upp till tredje plats.
ADAC Rally Tyskland vanns av Craig Breen och tvåa kom Yeray Lemes. Nästa utmaning för WRC Academy-förarna blir asfaltrallyt i Frankrike, som körs 29 september – 2 oktober.
11-08-21 SS17: Loeb snabbast
Loeb vann sträckan, 3,9 sekunder före Sordo och 9,1 sekunder före Hirvonen. Latvala låg länge före Loeb, men tappade mycket tid på slutet.

Mads Östberg och Jonas Andersson åkte av och bröt på förra sträckan. Kimi Räikkönen fick en punktering på den här sträckan.

Förarkommenatrer:

- "Det är inte lätt. Men jag tar inga risker. Kör väldigt sakta, men jag kan det eftersom jag har en stor ledning" Ogier
- "Jag kan bara försöka, men det är svåra förhållanden" Loeb
- "Jag försökte i början, men hade sen en miss i ett vägbyte" Hirvonen
- "Jag var väldigt försiktig. Jag vill inte göra några dumma misstag" Meeke
- "Vi åkte av lite och slog sen av lite på tempo" Petter

På SS17
1. Loeb, 12:32.1
2. Sordo, +3,9
3. Hirvonen, +9,1
4. Ogier, +15,5
5. Meeke, +15,2
6. Ogier, +15,5
7. Van Merksteijn, +38,5
8. Flodin, +38,8
9. Araujo, +42,7
10. Kuijpers, +42,7
11. Henning, +43,4
-
-. Räikkönen, +1:12,1
-. Wilson, +1:18,7
-. Latvala, +1:24,0

Efter SS17
1. Sébastien Ogier (F), 3:19:21.1
2. Sébastien Loeb (F), 3:20:06.9 +45,8
3. Dani Sordo (E), 3:21:13.4 +1:52.3
4. Mikko Hirvonen (Fin) 3:21:44.5 +2:23.4
5. Petter Solberg (N), 3:22:53.3 +3:32.2
6. Kris Meeke (GB), 3:23:00.4 +3:39.3
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:26:24.7 +7:03.6
8. Henning Solberg (N), 3:26:40.0 +7:18.9
9. Armindo Araujo, (P), 3:28:20.6 +8:59.5
10. Peter Van Merksteijn (NL), 3:28:55.8 0+9:34.7
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:36:30.8 +17:09.7
-. Patrik Flodin (S), 3:57:01.4 +37:40.3

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-21 SS16; Petter uppe på femte!
Latvala var snabbast på sträckan och var 3,0 sekunder före Loeb ohc 3,1 sekunder före Hirvonen.

Kris Meeke åkte av lite på sträckan och tappade lite tid. Petter kunde därmed gå om Mini-föraren och la sig på femteplats.

Mads Østberg står på sträckan. Patrik Flodin kom fel och fick både backa och ett motorstopp på sträckan.

Förarkommenatrer:

- "Inga problem. Vi tog det lugnt och körde i mitten av vägen, för att undvika punkteringar" Ogier
- "Inget speciellt att göra. Nu har vi bara en minut kvar" Loeb
- "Vi var lite snabbasre. Jag kanske sov lite på förra sträckan. Vi får se hur det går för Mikko" Sordo
- "Dani svarade lite. Jag försökte, men inget speciellt hände" Hirvonen
- "Vi hade en lite optimistisk not" Meeke
- "Jag försöker behålla avståndet till Henning" Räikkönen
- "Den här sträckan var torr, men på förra började det ösregna när vi startade" Wilson


På SS16
1. Latvala, 09:16.5
2. Loeb, +3,0
3. Hirvonen, +3,1
4. Sordo, +3,9
5. Petter, +5,1
6. Ogier, +8,3
7. Räikkönen, +17,7
8. Meeke, +18,3
9. Kuipers, +20,8
10. Araujo, +26,8
11. Van Merksteijn, +29,1
12. Wilson, +29,6
13. Burkart, +30,3
14. Henning, +35,7
-
-. Flodin, +58,6


Efter SS16
1. Sébastien Ogier (F), 3:06:33.5
2. Sébastien Loeb (F), 3:07:34.8 +1:01.3
3. Dani Sordo (E), 3:08:37.4 +2:03.9
4. Mikko Hirvonen (Fin) 3:09:03.3 +2:29.8
5. Petter Solberg (N), 3:10:07.9 +3:34.4
6. Kris Meeke (GB), 3:10:13.1 +3:39.6
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:12:40.5 +6:07.0
8. Henning Solberg (N), 3:13:24.5 +6:51.0
9. Armindo Araujo, (P), 3:15:05.8 +8:32.3
10. Peter Van Merksteijn 3:15:45.21 +6:01.2
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:22:34.7 +16:01.2
-. Patrik Flodin (S), 3:43:50.5 +37:17.0

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-21 SS15; Hirvonen tog första sträcksegern idag
Det har regnat lite på första sträckan och åskan går nu runt omkring rallyt. Hirvonen vann sträckan och han jagar Dani Sordo och tredjeplatsen. Det skiljer de båada nu 26,7 sekunder. Tvåa på sträckan var latvala, 2,0 sekudner efter och Loeb och Petter blev trea, 3,6 efter.

Kris Meeke hade en punktering höger bak.

Förarkommenatrer:

- "Inget regn på sträckan nu. Vi har mjuka däck. Tar inga risker. Inga problem" Ogier
- "Vi kör bara igenom. Vi tar det lugnt. Gapet är för stort" Loeb
- "Jag är nöjd med bilen, perfekt känsla. Kanske att jag kan köra lite fortare, men jag har inga splittider" Sordo
- "Det är en bra start, men inte tillräckligt. Men jag sätter lite press på honom (Sordo). Jag tyckte verkligen om det här" Hirvonen
- "Ingen aning. Vet inte hur vi fick punkteringen" Meeke
- "Jag har mjuka däck. Men jag är nöjd med tiden" Petter
- "Bättre än igår" Räikkönen
- "Det här är första gången på mjuka däck" Henning

På SS15
1. Hirvonen, 12:17.2
2. Latvala, +2,0
3. Loeb, +3,6
3. Petter, +3,6
5. Meeke, +4,7
6. Sordo, +6,4
7. Ogier, +8,3
8. Räikkönen, +12,7
9. Kuipers, +22,4
10. Østberg, +26,6
11. Hening, +32,5
12. Van Merksteijn, +33,3
13. Araujo, +33,5
14. Flodin, +36,8
15. Wilson, +42,7

Efter SS15
1. Sébastien Ogier (F), 2:57:08.7
2. Sébastien Loeb (F), 2:58:15.3 +1:06.6
3. Dani Sordo (E), 2:59:17.0 2:08.3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:59:43.7 +2:35.0
5. Kris Meeke (GB), 3:00:38.3 +3:29.6
6. Petter Solberg (N), 3:00:46.3 +3:37.6
7. Kimi Räikkönen (Fin), 3:03:31.5 +5:57.6
8. Henning Solberg (N), 3:03:31.5 +6:22.8
9. Armindo Araujo, (P), 3:05:25.5 +8:16.8
10. Peter Van Merksteijn 3:05:59.6 +8:50.9
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:13:18.2 +16:09,5
-. Mads Østberg (N), 3:16:16.8 +19:08,1
-. Patrik Flodin (S), 3:33:35.0 +36,26,3

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-21 Breen halves Kaur’s lead in FIA WRC Academy Cup at ADAC Rallye Deutschland Pirelli
Star DriverCraig Breen (IRE) and co-driverGareth Roberts (GBR) defeatedYeray Lemes (ESP) in a tight finish to win the fourth round of the2011FIA WRC Academy Cup atADAC Rallye Deutschland this weekend.Breen’svictoryends theseemingly impenetrable winning streakof Estonia’sEgon Kaur and makes him the second man to win a round of the new series for identically-prepared Ford Fiesta R2srunningon Pirelli tyres.Breen walks away from ADAC RallyeDeutschland with 30Cuppoints, including five bonus points for his stage wins, under the WRC Academyrule which gives drivers a bonus point for each stage win. The young Irishman’shaul makes a considerable dent in Kaur’s lead in the standings. Kaur, who finished the event eighth in theseries, sees his advantage cut from 52 points to 26 with two ofsix rounds remaining.

The WRC Academy Cup was turned upside down this weekend as the crews took on their first Tarmac event of the season. It was the turn of the Tarmac specialists to prove what they could do andLemesimmediately took to the lead.However,the versatile Breen didn’t intend to let him get away without a fight, but with wins on all but oneof the day’s five special stages, Lemes looked set to run away with the rally as he claimed a 32-second overnight leadover the young Irishman.

With Day Two dawning dry, hot and sunny, Lemes might have expected a fairly straightforward run to the win. But a mistake by the Spaniard on SS8, the second stage of the day, threw theCup class wide open again. Lemes missed a junction and his 40-second lead over Breen at the start of the stage turned into a 16-second deficit. Having stolen the lead,Breen protected a narrowmarginof under 20 seconds for most of the final day,refusing to succumb to any pressure as Lemes remounted a challenge for the victory.

With the battle for third place between Andrea Crugnola (ITA)andJose Suárez (ESP),thenover a minute behind Breen, it was essentially a two-man race with six stages to go. From SS9 to SS13,Lemes took three stage last of the 14 special stages andstormedhome 15.1 seconds ahead of his Spanish rival.

Pirelli Star Driver Crugnola claimed astrongthird place after reclaiming the position from Suárez on SS9 and holding it until the finish. The Italian was very pleased with his effort after a largely incident-free rally on which several other drivers paid the price for pushing too hard. Suárezwasdelightedto finishfourth, his best result of the season so far, while another Pirelli Star DriverJan Èerný (CZE)came home fifthandwas the only man besides Breen and Lemes to take a point for a winning a stagewhen he tore through SS7.

2. DRIVER QUOTES
1st – CRAIG BREEN (IRE)
– “It’s difficult to describe the feeling in words. I was really determined to win here after the second place in Finland. The car was absolutely perfect throughout the rally. To get a good haul of points was exactly what we wanted, but to win was even better, especially knowing we halved Egon[Kaur]’s lead. We’re looking forward to another Tarmac event now in France. I’m more than happy–I’m ecstatic!”

2nd – YERAY LEMES (ESP)
– “The rally was fantastic for me and I enjoyed fighting with Breen very much. It’s wonderful to be onthe podium, especially on my birthday! Now I must just wait for Rallye de France-Alsace and hope to win there.”

3rd – ANDREA CRUGNOLA (ITA)
– “It was a difficult rally, butthe fight with Suárez was amazing. I was absolutely flat out on the final stages.It feels great to get my first podium of the season. NowIcan look forward to France and hope to do the same again!”
especially on my birthday! Now I must just wait for Rallye de France-Alsace and hope to win there.”

3. CUP POINTS (EVENT)
CAR# DRIVER CO-DRIVER CAR PTS SS WINS TOTAL
109 Craig Breen (IRE) Gareth Roberts (GBR) Ford Fiesta R2 25 5 30
110 Yeray Lemes (ESP) Rogelio Peñate (ESP) Ford Fiesta R2 18 7 25
103 Andrea Crugnola (ITA) Michele Ferrara (ITA) Ford Fiesta R2 15 0 15
102 Jose Suárez (ESP) Candido Carrera (ESP) Ford Fiesta R2 12 0 12
104 JanCerný(CZE) Pavel Kohout (CZE) Ford Fiesta R2 10 1 11
114 Fredrik Åhlin (SWE) Morten Abrahamsen (NOR) Ford Fiesta R2 8 0 8
108 Egon Kaur (EST) Erik Lepikson (EST) Ford Fiesta R2 4 0 4
101 Alastair Fisher (GBR) Daniel Barritt (GBR) Ford Fiesta R2 2 0 2
118 Timo van der Marel (NLD) Erwin Berkhof (NLD) Ford Fiesta R2 1 0 1
* subject to the official publication of the results by the FIA

POS # DRIVER CAR PRT ITA FIN DEU FRA GBR PTS
1 108 Egon Kaur (EST) Ford Fiesta R2 28 30 30 4 92
2 109 Craig Breen(IRE) Ford Fiesta R2 5 8 23 30 66
3 106 Brendan Reeves (AUS) Ford Fiesta R2 12 12 12 0 36
4 110 Yeray Lemes (ESP) Ford Fiesta R2 1 R 9 25 35
5 104 Jan Èerný (CZE) Ford Fiesta R2 R 12 10 11 33
6 103 Andrea Crugnola (ITA) Ford Fiesta R2 6 10 R 15 31
7 113 Miguel Baldoni (ARG) Ford Fiesta R2 8 18 R 0 26
8 114 Fredrik Ahlin (SWE) Ford Fiesta R2 1 15 1 8 25
9 116 Christian Riedemann (DEU) FordFiesta R2 15 R 6 - 21
10 101 Alastair Fisher (GBR) Ford Fiesta R2 12 R 4 2 18
11 118 Timo van der Marel (NLD) Ford Fiesta R2 1 R 15 1 17
12 102 Jose Suárez (ESP) Ford Fiesta R2 R R 1 12 13
13 105 Miko-Ove Niinemäe (EST) FordFiesta R2 R 6 4 0 10
14 115 Molly Taylor (AUS) Ford Fiesta R2 4 R 2 0 6
15 112 Sergey Karyakin (RUS) Ford Fiesta R2 R R 0 0 0
16 111 Victor Henriksson (SWE) Ford Fiesta R2 19 1 R -25 -5
11-08-20 Petter fortfarande sexa trots fyra punkteringar
- Farten fanns där hos Solberg mellan punkteringarna.
Dag två av ADAC Rally Tyskland går till historien som punkteringsdagen. Flera i toppen av tävlingen har drabbats av platta hjul, men inte rallyts nye ledare Sebastien Ogier, som nu leder ADAC Rally Tyskland med över en minut.

Petter Solberg har fått sin beskärda del av platta däck. Inte mindre än fyra punkteringar har drabbat Petter Solberg, utan att luften för den skull gått ur Petter själv. Den fart som Petter haft mellan punkteringarna visar att han är med i toppen. Tyvärr har däckproblemen gjort att Petter inte kunnat avancera i fältet, runt 1,5 minuter förlorades och Petter ligger kvar på en sjätteplats när lördagens sträckor är avslutade.
- Det har varit en lång och tuff dag, mycket har hänt, lite för mycket punkteringar, säger Petter Solberg.

Rallyts ledare under dagen Sebastien Loeb, fick punktering på sista sträckan Panzerplatte. Loeb tappade där över en minut och ledningen i rallyt. Även trean Mikko Hirvonen fick lida av platt däck och tappade även han över minuten och tredjeplatsen. Dani Sordo i Mini ärvde tredjeplatsen, medan Hirvonen ligger på fjärde plats. Femma i kväll är Kris Meeke, bara nio sekunder före Petter Solberg.
- Jag är ändå ganska nöjd med dagen, farten finns där och jag har satt några bra tider idag. Vi kommer att fortsätta gasa på för fullt i morgon, avslutar Petter.

Sista dagen av ADAC Rally Tyskland i morgon söndag, innehåller fem sträckor. Den avslutande Cirkus Maximus Trier är rallyts i TV direktsända Power Stage med extra VM-poäng till sträckans tre snabbaste. Dagen inleds med sträckan Dhrontal 1 som startar 08:13 på morgonen.

ADAC Rally Tyskland 2011, resultat efter andra dagen:
1. Sebastien Ogier, 2:44:43,2
2. Sebastien Loeb, +1:11,3
3. Dani Sordo, +2:10,2
4. Mikko Hirvonen, +2:43,3
5. Kris Meeke, +3:33,2
6. Petter Solberg, +3:42,3
7. Kimi Räikkönen, +5:53,2
8. Henning Solberg, +5:59,4

www.pettersolberg.no


11-08-20 Stark insats av Patrik Flodin och Göran Bergsten i WRC-Minin i Rally-VM i Tyskland
Patrik Flodin och Göran Bergsten gjorde en mycket bra och stabil debut i WRC-Minin i VM i Tyskland idag. Igår tvingades de bryta efter bara en körd sträcka, sedan vattenpumpen gått sönder. Idag startade de om igen för att få så mycket erfarenhet de bara kunde av både WRC-bil och asfalt.

På dagens första sträcka idag, smällde de till med åttonde snabbaste tid, bara 6,7 sekunder efter Jari-Matti Latvala som vann sträckan. De fortsatte hålla upp ett förvånandsvärt högt tempo under förmiddagen. På SS10 fick de dock en punktering som kostade dem drygt fyra minuter.
- "Jag är jättenöjd med förmiddagens rally" säger Patrik "Men det gick lite sämre på eftermiddagen. På service gjorde vi lite småjusteringar och på eftermiddagen lyckades jag bara förbättra min egen tid på en enda sträcka. Så till i morgon ändrar vi nog tillbaka igen".

Patrik är annars mycket nöjd med dagens rally
- "Det har varit otroligt lärorikt. Det är en enorm omställning att köra den här bilen och på asfalt dessutom" skrattar han "Nu ska vi sätta oss och titta igenom videofilmerna och analysera dagens körning och se vad som är bra, men framförallt vad vi kan förbättra framöver".

Det har förvövrigt varit ett turbulent rally, där punkteringar har varit avgörande. Ledande Sebastien Loeb ledde rallyt under hela dagen och han och teamkollegan Sebastien Ogier hade drygt två minuter ner till trean Dani Sordo. På sista sträckan drabbades dock Loeb av en punktering och tappade därmed sin ledning. Bland annat Petter Solberg, Kris Meeke och sjuan Dennis Kuipers fick punkteringar som kostade de mycket tid. Jari-Matti Latvala körde av och tvingaes bryta på rallyts näst sista sträcka.

I morgon återstår det fem sträckor av rallyt, med start 08:13 svensk tid.

www.patrikflodin.com kommer vi att följa Patrik och Görans framfart tillsammans med de andra i klassen, sträcka för sträcka.

Rally-VM Tyskland efter dag 2
1. Sébastien Ogier (F) 2:44:43.2
2. Sébastien Loeb (F) 2:45:54.5 +1:11,3
3. Dani Sordo (E) 2:46:53.4 +2:10.2
4 Mikko Hirvonen (Fin) 02:47:26.5 +2:43.3
5. Kris Meeke (GB) 2:48:16.4 +3:33.2
6. Petter Solberg (N) 2:48:25.5 +3:42.3
7. Kimi Räikkönen (Fin) 2:50:36.4 +5:53.2
8. Henning Solberg (N) 2:50:42.6 +5:59.4
9 Armindo Araujo (P) 2:52:34.8 +7:51.6
10. Peter Van Merksteijn 2:53:09.1 +8:25.9
-
51. Patrik Flodin 3:20:41.0 +35:57.8
11-08-20 SS14; Loeb punkgering och tappade ledningen
Loeb har fick en punktering och tappade över minuten och därmed sin lending till Ogier.

Dennis Kuipers fick punktering och stod länge på sträckan. Även Petter hade en punktering och en skada på dämparen från förra sträckan. Även Mads Östberg står på sträckan.

Latvala bröt på förra och får nu superrallytid.

Ogier vann sträckan, 3,4 sekunder före Sordo och 9,3 sekunder före Hirvonen.

Förarkommenatrer:

- "Jag vet inte var det hände. Men det låg några stenar på vägen och antagligen var det då" Loeb
- "Jag kan inte fira när en teamkompis har problem. Jag har haft en bra dag" Ogier
- "Jag försöker, men Sordo kör bra. Vi får se i morgon" Hirvonen
- "Jag körde för fullt. Väldigt viktigt i morgon" Sordo
- "Vi skadade dämparen i början på sträckan" Meeke
- "Mycket svårt" Henning

På SS14
1. Ogier, 19:49,2
2. Sordo, +3,4
3. Hirvonen, +9,3
4. Petter, +19,1
5. Räikkönen, +22,5
6. Henning, +29,7
7. Meeke, 33,1
8. Araujo, +40,8
9. Van Merkstein, +47,5
10. Flodin, +55,6
-
-. Loeb, +1:15,1
-. Kuipers, +3:29,3

Efter SS14
1. Sébastien Ogier (F) 2:44:43.2
2. Sébastien Loeb (F) 2:45:54.5 +1:11,3
3. Dani Sordo (E) 2:46:53.4 +2:10.2
4 Mikko Hirvonen (Fin) 02:47:26.5 +2:43.3
5. Kris Meeke (GB) 2:48:16.4 +3:33.2
6. Petter Solberg (N) 2:48:25.5 +3:42.3
7. Kimi Räikkönen (Fin) 2:50:36.4 +5:53.2
8. Henning Solberg (N) 2:50:42.6 +5:59.4
9 Armindo Araujo (P) 2:52:34.8 +7:51.6
10. Peter Van Merksteijn 2:53:09.1 +8:25.9
-
-. Mads Østberg (N),
-. Patrik Flodin (S), 3:20:41.0 +35:57.8

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-20 SS13; Latvala av vägen
Loeb tog hem en ny sträckseger och var 0,4 sekunder före Ogier och 3,4 sekunder för Hirvonen. Petter fick en punktering och tappade tid i slutet på sträckan.

Latvala åkte av vägen och fick en punktering på sträckan och försöker byta och komma iväg.
Punkteringar hade även Petter och Meeke. Östberg tappade över minuten.

På SS13
1. Loeb, 8:36.5
2. Ogier, +0,4
3. Hirvonen, +3,4
4. Sordo, +3,6
5. Kuipers, +14,3
6. Räikkönen, +14,8
7. Henning, +15,9
8. Araujo, +22,7
9. Meeke, +23,3
10. Van Merksteijn, +27,9
-
14. Petter, +31,0
. Østberg, +1:14,6

Efter SS13
1. Sébastien Loeb (F), 2:24:50.2
2. Sébastien Ogier (F), 2:24:54.0
3. Dani Sordo (E), 2:27:00.8 +2:10.6
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:27:28.0 +2:37.8
5. Kris Meeke (GB), 2:27:54.1 +3:03.9
6. Petter Solberg (N), 2:28:17.2 +3:27.0
7. Dennis Kuipers (NL), 2:30:17.2 +5:27.0
8. Henning Solberg (N), 2:30:23.7 +5:33.5
9. Kimi Räikkönen (Fin), 2:30:24.7 +5:34.5
10. Armindo Araujo, (P), 2:32:04.8 +7:14.6
-
-. Mads Østberg (N), 2:37:46.7 +12:56.5
-. Patrik Flodin (S), 2:59:56.2 +35:06.0

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-20 SS12; Loeb snabbast igen
Loeb vann sträckan och Ogier saktade in på slutet. Hirvonen blev tvåa, 1,7 bakom.

Henning hade problem med ratten som var lös.

Förarkommentarer:
- "Däcken okej, men sträckan är inte för de här däcken. Längsta sträckan kan bli problem" Loeb
- "Vi slog av i slutet på sträckan" Ogier
- "Mycket kul hopp. Mestadels sidled, som i Finland. Jag körde på gränsen" Hirvonen
- "Första sträckan idag som jag inte gjort några misstag. Vi kör bara tredje tävlingen med Mini och första på asfalt. Jag är mycket nöjd" Meeke
- "Vi var av lite på sträckan och slog av lite på tempot" Latvala

På SS12
1. Loeb, 8:23.8
2. Hirvonen, +1,7
3. Ogier, +2,1
4. Latvala, +2,3
5. Meeke, +2,7
6. Petter, +3,1
7. Sordo, +6,2
8. Østberg, +11,0
9. Räikkönen, +15,1
10. Kuipers, +15,6
11. Henning, +16,7
-
13. Flodin, +26,3

Efter SS12
1. Sébastien Loeb (F), 2:16:13.7
2. Sébastien Ogier (F), 2:16:17.1 +3,4
3. Dani Sordo (E), 2:18:20.7 +2:07.0
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:18:48.1 +2:34.4
5. Kris Meeke (GB), 2:18:54.3 +2:40.6
6. Petter Solberg (N), 2:19:09.7 +2:56.0
7. Henning Solberg (N), 2:21:31.3 +5:17.6
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:21:33.4 +5:19,7
8. Dennis Kuipers (NL), 2:21:26.4 +5:12.7
10. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:22:33.3 +6:19,6
-
-. Mads Østberg (N), 2:27:55.6 +11:41.9
-. Patrik Flodin (S), 2:50:56.5 +34,42,8

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-20 SS11; Ogier snabbast
Ogier var snabbast på sträckan och slog Latvala som vann den förra gången med 1,2 sekunder. Hirvonen blev trea, 3,0 sekunder efter.

Petter hade en punktering.

Förarkommentarer:
- "Fortfarande halt. Det var okej. Inga problem. Vi är inte i en possition för fight. " Loeb
- "Det var lite renare nu" Ogier
- "Det går riktigt, riktigt bra nu. Sordo och Mini kör väldigt bra. Jag försöker jag med" Hirvonen
- "Jag försöker attacera. Jag hade en miss i en hårnål, men jag är nöjd. Bilen fungerar mycket bra nu" Sordo
- "Det gick inte så dåligt, men det var väldigt halt" Meeke
- "Jag måste fått punkeringen på sista grussektionen" Petter
- "Jag gör mitt bästa och skulle vilja tillbaka till sjundeplatsen" Henning
- "Det var en ganska bra sträcka, men nu var Ogier snabbare än mig. Den här sträckan passar mig" Latvala
- "Sträckan gick ganska bra för oss, men inte tiden" Østberg

På SS10
1. Ogier, 6:09,1
2. Latvala, +1,2
3. Hirvonen, +3,0
4. Loeb, +3,5
5. Petter, +4,0
6. Sordo, +4,0
7. Meeke, +5,8
8. Kuipers, +6,3
9. Henning, +6,5
10. Østberg, +7,0
11. Flodin, +9,6

Efter SS10
1. Sébastien Loeb (F), 2:07:49.9
2. Sébastien Ogier (F), 2:07:51.2 +1,3
3. Dani Sordo (E), 2:09:50.7 +2:00,8
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:10:22.6 +2:32,7
5. Kris Meeke (GB), 2:10:27.8 +2:37.9
6. Petter Solberg (N), 2:10:42.8 +2:52.9
7. Henning Solberg (N), 2:12:50.8 +5:00.9
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:12:54.5 +5:04.6
8. Dennis Kuipers (NL), 2:12:47.0 +4:57.1
10. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:14:07.2 +6:17.3
-
-. Mads Østberg (N), 2:19:20.8 +11:30.8
-. Patrik Flodin (S), 2:42:06.4 +34:16.5

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-20 SS10: Ogier vann sträckan
Hirvonen hade en punktering höger bak på sträckan och tappade över minuten. Dani Sordo klättrar upp på tredjeplats. Vann sträckan gjorde Ogier, 2,3 sekunder före Loeb och 4,4 före Latvala.

Patrik Flodin fick en punktering och tappade över fyra minuter

Nu är det dags för service och SS11 startar 15:18.

Förarkommentarer:
- "Jag hade en miss i ett vägbyte och jag åkte rakt. Det var lite snabbare än jag väntat mig" Loeb
- "Vi har haft en bra morgon. Bilen fungerar bra" Ogier
- "Vi fick köra med punktering i ca 9 km" Hirvonen
- "Jag är inte helt nöjd. Jag var lite okoncentrerad" Sordo
- "Jag hade inget grepp. Jag är inte nöjd med min insats här" Meeke
- "Det är okej. Så mycket fart i hårnålarna. Så svårt" Petter
- "Det var okej. Jag var bra med i början, men sen tappade jag lite" Latvala
- "Svår sträcka. Jag hade några missar" Østberg

På SS10
1. Ogier, 19:55,3
2. Loeb, +2,3
3. Latvala, +4,4
4. Petter, +8,4
5. Sordo, +9,1
6. Meeke, +20,1
7. Räikkönen, +33,3
8. Østberg, +33,7
9. Henning, +41,8
10. Kuipers, +43,9
-
-. Hirvonen, +1:05,2
-. Flodin, +4:10,3


Efter SS10
1. Sébastien Loeb (F), 2:01:37.3
2. Sébastien Ogier (F), 2:01:42.1
3. Dani Sordo (E), 2:03:37.6 +2:00.3
4. Mikko Hirvonen (Fin), 2:04:10.5 +2:33.2
5. Kris Meeke (GB), 2:04:12.9 +2:35.6
6. Petter Solberg (N), 2:04:29.7 +2:52.4
7. Kimi Räikkönen (Fin), 2:06:28.2 +4:50.9
8. Dennis Kuipers (NL), 2:06:31.6 +4:54.3
9. Henning Solberg (N), 2:06:35.2 +4:57.9
10. Jari-Matti Latvala (F) 2:07:56.9 +6:19.6
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:07:57.2 6:19.9
-. Mads Østberg (N), 2:13:04.7 +11:27.4
-. Patrik Flodin (S), 2:35:47.7 +34:10.4

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-20 SS9: Loeb snabbast
Petter hade en framhjulspumka och tappade 42,6 sekunder. Vann sträckan gjorde Loeb, som var 3,2 sekunder före Ogier och 6,7 sekunder före Hirvonen.

På SS9
1. Loeb, 8:35.5
2. Ogier, +3,2
3. Hirvonen, +6,7
4. Latvala, +8,0
5. Sordo, +8,2
6. Meeke, +10,4
7. Østberg, +11,9
8. Henning, +17,1
9. Räikkönen, +17,4
10. Kuipers, +20,2
11. Flodin, +20,4
-
-. Petter, +42,6


Efter SS9
1. Sébastien Loeb (F), 1:41:39.7
2. Sébastien Ogier (F), 1:41:46.8 +7.1
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:43:10.0 +1:30.3
4. Dani Sordo (E), 1:43:33.2 +1:53.5 +2:17.8
5. Kris Meeke (GB), 1:43:57.5 +2:17.8
6. Petter Solberg (N), 1:44:26.0 +2:46.3
7. Dennis Kuipers (NL), 1:45:52.4 +4:12.7
8. Henning Solberg (N), 1:45:58.1 +4:18.4
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:45:59.6 +4:19.9
10. Armindo Araujo (P), 1:47:12.7 +5:33.0
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:47:57.5 +6:17.8
-. Mads Østberg (N), 1:52:35.7 +10:56.0
-. Patrik Flodin (S), 2:11:42.1 +30:02.4

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-20 SS8: Ogier kammade hem sträcksegern
Ogier knappade in 3,9 sekunder på Loeb. Ogier vägrade stanna för kommentar och man spekulerar huruvuda han fått teamorder.

Ogier vann sträckan, 3,5 sekunder före Latvala och 3,9 sekunder före Loeb. Patrik Flodin blev nia på den här sträckan.

Förarkommentarer:
- "Kanske är teamorder bäst nu. Tog inga stora risker, ganska trixigt och guppigt.
- "Det var bra. Gick bättre. Har ändrat lite på dämparna" Hirvonen
- "Det går bättre och bättre. Visa delar var mycket svåra. Jag missade en hårnål. Tufft för däcken. Jag är ganska nöjd, bilen går bra" Sordo
- "Inte så dåligt. Men förvånandsvärt mycket grus" Meeke
- "Vi körde av i en kurva. Bara rakt av. Vibrationen är borta. Det var något med hjulet" Henning
- "Det gick bra. Jag tog det kanske lite för lungt i början av sträckan" Latvala
- "Bilen fungerar bra. Den här sträckan var helt ny för mig. Svår sträcka" Østberg
- "Den här sträckan var helt ny för mig, så jag slog av lite på tempo. Jag måste lära mig och vill inte hamna i skogen"

På SS8
1. Ogier, 8:25.5
2. Latvala, +35
3. Loeb,+3,9
4. Hirvonen, +4,9
5. Sordo, +5,7
6. Meeke, +6,4
7. Petter, +7,2
8. Østberg, +14,7
9. Flodin, +17,2
10. Kuipers, +18,0
11. Räikkönen, +24,8
-. Henning, +24,9
-. Araujo, +33,0

Efter SS8
1. Sébastien Loeb (F), 1:33:04.2
2. Sébastien Ogier (F), 1:33:08.0 +3.8
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:34:27.8 +1:23.6
4. Dani Sordo (E), 1:34:49.5 +1:45.3
5. Petter Solberg (N), 1:35:11.6 +2:03.7
6. Kris Meeke (GB), 1:35:11.6 +2:07.4
7. Dennis Kuipers (NL), 1:36:56.7 +3:52.5
8. Henning Solberg (N), 1:37:05.5 +4:01.3
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:37:06.7 +4:02.5
10. Armindo Araujo (P), 1:38:10.6 +5:06.4
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:39:14.0 +6:09.8
--. Mads Østberg (N), 1:43:48.3 +10:44.1
- Patrik Flodin (S), 2:02:46.2 +29:42.0

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-20 SS7; Latvala snabbast ut idag
Det blev Jari-Matti Latvala som kammade hem första sträcksegern på asfalten på morgonen. Han var 0,5 sekunder före Loeb ohc 0,8 före Ogier.

Petter blev fyra och tog in en placering och ligger nu femma.

Patrik Flodin och Göran Bergsten startar om efter gårdagens tråkiga slut med vattenpumpen på SS2. De klämde sig in på en mycket hedervärd åttonde plats och var därmed näst snabbste Mini-bil.

Förarkommentarer:
- "Det är okej. Mycket löst grus på asfalten här på slutet. Inga problem på sträckan" Loeb
- "Det var okej. Men vi får se i slutet" Ogier
- "Allt fungerar bra, så vi får se hur det går idag" Hirvonen
- "Det går bra. Jag är nöjd. Gjorde några misstag" Sordo
- "I de här hastigheterna får man inte göra missar, vilket jag tyvärr gjorde härinne" Meeke
- "Jag vet inte varför det går bättre idag. Jag gör precis som igår" Petter
- "Något gick sönder vid starten. Bilen vibrerar så jag kunde knappt se. Det skakade så ögongen nästan hoppar ur" Henning
- "Bilen går bra. Men jag mådde inte så bra i morse" Latvala
- "Det visade sig att dämparna inte var som de skulle i går. Nu går bilen mycket bättre" Østberg

På SS7
1. Latvala, 06:12.9
2. Loeb, +0,5
3. Ogier, +0,8
4. Petter, +1,1
5. Østberg, +3,4
6. Sordo, +3,7
7. Hirvonen, +4,7
8. Flodin, +6,7
9. Kuipers, +7,2
10. Meeke, +7,8
-
-. Henning, +18,7

Efter SS7
1. Sébastien Loeb (F), 1:24:34.8
2. Sébastien Ogier (F), 1:24:42.5 +7,7
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:25:57.4 +1:22.6
4. Dani Sordo (E), 1:26:18.3 +1:43.5
5. Petter Solberg (N), 1:26:35.2 +2:00.4
6. Kris Meeke (GB), 1:26:39.7 +2:04.9
7. Dennis Kuipers (NL), 1:28:13.2 +3:38.4
8. Henning Solberg (N), 1:28:15.1 +3:40.3
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:28:16.4 +3:41.6
10. Armindo Araujo (P), 1:29:12.1 +4:37.3
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:30:45.0 +6:10,2
--. Mads Østberg (N), 1:35:08.0 +10:33.2
- Patrik Flodin (S), 1:54:03.4 +29:28.6

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-19 Regn sinkade Solberg i Tyskland
- Trots detta är privatförare Petter Solberg i tuff fight med fabriksteamen.
Torsbybaserade Petter Solberg World Rally Team är i mål efter den första etappen i Tyskland VM-deltävling i rally. Den första dagen med snirkliga vägar bland vinodlingarna i Moseldalen har varit en utmaning för både Petter Solberg och resten av VM-startfältet.

Redan på den andra specialsträckan kom det ett kraftigt regn som gjorde stora omkastningar i resultatlistan. Båda fransmännen Ogier och Loeb i Citroens fabriksteam, klarade sig så gott som torrskodda genom sträckan, medan Petter fick sin beskärda del av det våta och tappade över minuten.
– Jag förlorade lite tid på det kraftiga regnet på SS2 och hade en snurrning, säger Petter Solberg.

Petter kör som bekant i eget privatteam, men är ändå uppe och fightas med fabriksförarna i WRC-toppen. Efter bottennappet på den våta andra specialsträckan har Petter med co-driver Chris Patterson under dagen ökat tempot. Två fjärdeplatser på de avslutande sträckorna visar att Petter inte ger upp i första taget, utan ser fram mot ytterligare två dagar i den natursköna Moseldalen.
– Vi är snabbaste privatteam och slåss med fabriksbilarna, konstaterar Petter Solberg. Jag förbättrar mig hela tiden och kommer att fortsätta på samma vis i morgon.

Det är dubbelt franskt i topp efter den första dagen av Tysklands VM-rally. Sebastien Loeb leder rallyt, 7,4 sekunder före landsmannen Ogier. Fords Mikko Hirvonen är trea, medan märkeskollegan Latvala, som vann första sträckan i morse, sedan fått sin beskärda del av trubbel.

Motorn gick på tre cylindrar och som grädde på moset drabbades Latvala sedan av punktering också. Mini-förarna Sordo och Meeke ligger fyra respektive femma och Petter Solberg avrundar rallyts topp sex efter den första dagen.
– Det här är den första asfalttävlingen med den nya bilen, så jag ligger ungefär där jag förväntade mig, en sjätte plats är inte illa alls, jag är ganska nöjd med min position efter den första dagen, avslutar Petter Solberg.

ADAC Rally Tyskland, som är VM-seriens första asfaltrally i år, fortsätter i morgon med åtta sträckor och ytterligare femton mil i fullt tävlingstempo. Första sträckan Hermeskeil / Gusenburg 1 startar 08:18.

ADAC Rally Tyskland 2011, resultat efter första dagen:
1. Sebastien Loeb, 1:18:21,4
2. Sebastien Ogier, +7,4
3. Mikko Hirvonen, +1:18,4
4. Dani Sordo, +1:40,3
5. Kris Meeke, +1:57,6
6. Petter Solberg, +1:59,8
7. Henning Solberg, +3:22,1
8. Kimi Räikkönen, +3:25,5

www.pettersolberg.no

11-08-19 Vattenpumpen stoppade framfarten i den gemensamma WRC-debuten
Patrik Flodin och Göran Bergsten skulle idag göra sin gemensamma WRC-debut under Tyska VM-rallyt. Tillsammans med det Italienska teamet Grifone startar de i en av teamets WRC Mini-bilar.
- "Det är en enorm omställning att köra den här bilen. Vi är här för att lära oss och målet är att succésivt öka upp tempot" berättade Patrik innan starten.

Första stäckan inledde de med en stark tid, där de var tredje snabbaste Mini-bil:
- "Det var jättekul och jag kände att vi hade mycket mer att ge" säger Patrik

Dessvärre tog det stopp en bit in på den andra sträckan. Då gick motorn varm, sedan remmen till vattenpumpen gått av:
- "Det var verkligen höjden av otur. En liten sten flugit upp och kilat in sig under remmen" berättar Patrik.

Man har nu servat bilen i tre timmar och Patrik och Göran har tagit beslut att starta om igen i morgon. Dessvärre ligger de över 28 minuter efter, med tidstillägget:
- "Vi får ta det här som en test och köra på i morgon i vårt eget tempo" avslutar han.

Leder rallyt gör Sebastien Loeb, 7,4 sekunder före Sebastien Ogier och 1:18,4 minuter före Hirvonen.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com
11-08-19 SS6; Loeb vann sista och leder efter dag 1
Det blev åter Sebastien Loeb som kammade hem sträcksegern och han var 1,8 sekunder före Ogier och 9,8 sekunder före Hirvonen.

Latvala fortsätter köra med motorproblem och dessutom fick han punktering. Han tappade nästan två minuter. Räikkönen skadade sin bil lite på förra sträckan och har bitvis kört den här sträckan med öppen dörr.

Förarkommentarer:
- "Bra dag för mig. Jag har kört för fullt idag. Inte lätt att göra skillnad. " Det ser bra ut för oss. Vi har ett stort gap ner till Fordarna och det är bra för fabriks-VM" Loeb
- "Vi har kämpat, men vi är här nu och så får vi serva bilen till i morgon. Vi måste verkligen prestera i morgon och visa att vad Fordarna kan på asfalt " Hirvonen
- "Inte så dåligt. Jag missade ett vägbyte här. Jag försöker förbättra mig" Ogier
- "Jag vet inte vad i h-v... som händer. Kan inte förstå. Jag som körde så sakta...Först motorproblem och nu punktering bak" Latvala
- "Jag försöker. Kan inte ge upp. Jag är ändå nöjd att ligga fyra. Man får se possitivt" Petter
- "En väldigt svår dag. Tyvärr tappade jag allt, pga ett eget misstag. Vi tappade bromsarna helt" Østberg
- "Vi kom för fort i en högerkurva på förra sträckan och förstörde dörren" Räikkönen
- "Jag är nöjd, men det gick bättre i morse. Jag gör mitt bästa" Sordo
- "Sträckorna är tuffa. Mina noter blir bättre och bättre. " Block

På SS6
1. Loeb,12:01.9
2. Ogier, +1,8
3. Hirvonen, +9,8
4. Petter, +13,9
5. Sordo, +15,2
5. Meke, +15,2
7. Kuipers, +25,5
8. Räikkönen, +26,0
9. Østberg, +28,8
10. Henning, +29,6
11. Wilson, +46,2
-
-. Latvala, +1:51.3

Efter SS6
1. Sébastien Loeb (F), 1:18:21.4
2. Sébastien Ogier (F), 1:18:28.8 +7,4
3. Mikko Hirvonen (Fin), 0 1:19:39.8 +1:18,4
4. Dani Sordo (E), 1:20:01.7 +1:40.3
5. Kris Meeke (GB), 1:20:19.0 +1:57,6
6. Petter Solberg (N), 1:20:21.2 +1:59,8
7. Henning Solberg (N), 1:21:43.5 +3:22,1
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:21:46.9 +3:25.5
9. Dennis Kuipers (NL),1:21:53.1 +3:31.7
10. Armindo Araujo (P), 1:22:43.8 +4:22,4
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:24:32.1 +6:10.7
--. Mads Østberg (N), 1:28:51.7 +10:30.3

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-19 SS5; Loeb snabbast igen
Latvala lyckades inte åtrgärda problemet och kör fortfarande på bara tre cylindrar. Han tappade åter över minuten.

Loeb kammade åter hem sträcksegern och var 4,7 sekunder före Ogier och 7,9 sekunder före Hirvonen.

Förarkommentarer:
- "Det var torrt och vi gjorde ett bra däckval. Den här sträckan var renare. Inga problem" Loeb
- "Vi har en del skador. Men jag har försökt att räta ut en del. Jag vet inte om det håller till service" Hirvonen
- "Jag vet inte. Jag hade några små missar här inne. Det kostade lite tid. Det är var inte så dåligt" Ogier
- "Motorn går inte bra nu. Vi vet inte vad som är fel. Vi får försöka ta oss till mål" Latvala
- "Jag var av lite i gruset. Jag skulle vilja vara snabbare, men det går tyvärr inte" Petter
- "Det var mycket lättare och torrare den här gången. Men fortfarande halt i en del kurvor. Men vi hade bra info från grusnoterna" Østberg
- "Det är okej. Men jag tappar bromsarna. Det är inte lätt" Henning

På SS5
1. Loeb, 12:51.5
2. Ogier, +4,7
3. Hirvonen, +7,9
4. Petter, +16,3
5. Sordo, +17,1
6. Henning, +17,7
7. Meke, +21,8
8. Østberg, +26,4
9. Kuipers, +26,9
0. Araujo, +27,8
11. Räikkönen, +33,7
12. Wilson, +35,4
-
-. Latvala, +1:10,4

Efter SS5
1. Sébastien Loeb (F), 1:06:19.5
2. Sébastien Ogier (F), 1:06:25.1 +5,6
3. Mikko Hirvonen (Fin), 1:07:28.1 +1:08,6
4. Dani Sordo (E), 1:07:44.6 +1:25.1
5. Kris Meeke (GB), 1:08:01.9 +1:42.4
6. Petter Solberg (N), 1:08:05.4 +1:45,9
7. Henning Solberg (N), 1:09:12.0 +2:52,5
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:09:19.0 +2:59,5
9. Dennis Kuipers (NL), 1:09:25.7 +3:06,2
10. Armindo Araujo (P), 1:09:32.8 +3:13.3
-
-. Jari-Matti Latvala (Fin), 01:10:38.9
--. Mads Østberg (N),1:16:21.0 +8:15.6

Komplett resultat www.wrc.com
11-08-19 SS4; Finnarna har problem
Det går ont för Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala. Hirvonen slog i en mur och skadade ett hjul och Latvala kör på bara tre cylindrar. De tappade 29,0 respektive dryga minuten.

Vann sträckan gjorde Ogier, 3,5 sekunder före Loeb och 15,9 sekunder före Sordo.

Förarkommentarer:
- "Jag tog i och tog ganska stora risker. Det är mycket smuts på vägen. Vi får se, det var inte lätt " Loeb
- "Jag kom lite för brett och slog i en mur" Hirvonen
- "Jag är nöjd med tiden. Men i början på sträckan var det väldigt "smutsigt"" Ogier
- "Vi vet inte vad det är. Men tre kilometer från start började bilen gå på tre cylindrar. Vi måste undersöka varför" Latvala
- "Jag har inga problem. Det var mycket grus på vissa ställen" Petter
- "Bilen går bra. Jag försöker mitt bästa. Vi har inte så mycket att fightas för, men vi kör för att lära oss och få erfarenhet" Østberg
- "Det var svårt. Jag körde inte bra och snurrade" Räikkönen


På SS4
1. Ogier, 13:50.3
2. Loeb, +3,5
3. Sordo, +15,9
4. Meeke, +13,6
5. Petter, +16,3
6. Räikkönen, +22,2
7. Østberg, +24,2
8. Hirvonen, +29,0
9. Kuipers, +31,2
10. Araujo, +32,5
11. Henning, +34,9
-
-. Latvala, 1:11,7

Efter SS4
1. Sébastien Loeb (F), 53:28.0
2. Sébastien Ogier (F), 53:28.9 +0,9
3. Mikko Hirvonen (Fin), 54:28.7 +1:00,7
4. Dani Sordo (E), 54:36.0 +1:08.0
5. Kris Meeke (GB), 54:48.6 +1:20.6
6. Petter Solberg (N), 54:57.6 +1:29.6
7. Kimi Räikkönen (Fin), 55:53.8 +2:25.8
8. Henning Solberg (N), 56:02.8 +2:34.8
9. Dennis Kuipers (NL), 56:07.3 +2:39.3
10. Armindo Araujo (P), 56:13.5 +2:45.5
11. Jari-Matti Latvala (Fin), 56:37.0 +3:09.0
-
-. Mads Østberg (N), 1:02:53.1 +9:25.1
Komplett resultat www.wrc.com
11-08-19 SS3: Loeb ny ledare i rallyt
Sebastien Loeb valde rätt däck på första sträckan och vann den här och gick upp i ledning i rallyt. Han var 4,0 sekunder före Hirvonen och 5,7 sekunder före Ogier.

Latvala fick punktering och tappade nästan en och en halv minut. Mads Østberg stannade på sträckan och kom imål med trasig hjulupphängning efter att ha slagit i.

Patrik och Göran tvingades dessvärre bryta på förra sträckan, sedan remmen till vattenpumpen hoppat av så motorn gick varm.

Förarkommentarer:
- "Den här sträckan var helt torr. Jag visste att jag kunde tappa tid med mjuka däck på förra sträckan om det inte regnade. Men om jag hade hårda och det regnade, kunde jag förlora rallyt. Så vi chansade" Loeb
- "Jag tror vi hade fel däck på den här sträckan" Ogier
- "Det är konsigt hur det kan ändras. Det började bra, men vi får se vad vi kan göra. En bit in på sträckan fick vi en punktering bak" Latvala
- "Jag snurrade två gånger på förra sträckan. Jag gör mitt bästa" Petter
- "Vi snurrade på förra sträckan och jag tappade lite självförstående" Wilson
- "Jag bromsar fortfarande för mycket. Men det är mitt fel och jag lär mig" Henning
- "På första sträckan snurrade vi, på förra hade vi fel däck" Räikkönen
- "Det var mycket grus på ett ställe så jag drev ut och åkte av" Østberg
- "Jag är nöjd, vi försökte verkligen på den här sträckan" Sordo

På SS3
1. Loeb,12:15.1
2. Hirvonen, +4,0
3. Ogier, +5,7
4. Sordo, +6,7
5. Petter, +9,6
6. Meeke, +11.9
7. Araujo, +29,8
8. Räikkönen, +30,4
9. Henning, +32,8
10. Kuipers, +33,9
11. Wilson, +45,5
-
-. Latvala, +1:23.0
- Østberg, +7:53.1

Efter SS3
1. Sébastien Loeb (F), 39:34.2
2. Sébastien Ogier (F), 39:38.6 +4,4
3. Mikko Hirvonen (Fin), 39:34.2 +35,2
4. Dani Sordo (E), 40:29.8 +55,6
5. Kris Meeke (GB), 40:44.7 +1:10.5
6. Petter Solberg (N), 40:51.0 +1:16,8
7. Jari-Matti Latvala (Fin), 41:35.0 +2:00.8
8. Henning Solberg (N), 41:37.6 +2:03,4
9. Kimi Räikkönen (Fin), 41:41.3 +2:07.1
10. Dennis Kuipers (NL), 41:45.8 +2:11.6
-
-. Mads Østberg (N), 48:38.6 +9:04,4
Komplett resultat www.wrc.com
11-08-17 Fredrik Åhlin ensam svensk i WRC Academy – ADAC Rally Tyskland
När det tyska VM-rallyt startar på torsdag i denna vecka så är det endast en av de tre svenska WRC Academy-förarna som kommer till start. Fredrik Åhlin tillsammans med en ny kartläsare, Morten Erik Abrahamsen, blir det enda teamet som kommer att försvara de svenska färgerna i klassen.
- ”Ja tyvärr så är det ytterligare en svensk i WRC Academy-gänget som inte kommer till start i Tyskland” säger Rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson. ”Den här gången är det Victor Henriksson som inte får ihop till start, vilket är mycket tråkigt” fortsätter Dawidson.
- ”Tidigare har den tredje svenske WRC Academy-föraren, Calle Ward, tvingats att ställa in fortsatt tävlande i klassen. Nu får Fredrik ensam försvara de blågula färgerna i klassen och jag hoppas att det håller för honom hela vägen denna gång” säger Dawidson.

ADAC Rally Tyskland är den fjärde av sex deltävlingar i WRC Academy, och är den första av två utpräglade asfaltsrallyn i serien. Rallyts centrum är beläget i Tysklands äldsta stad – Trier.
- ”Vad jag hört så kommer det att bli en rejäl utmaning. Rallyt bjuder på många snabba sektioner och extremt svåra passager” säger Fredrik som nu hämtat sig efter den vådliga luftfärd han bjöds på under det finska VM-rallyt för några veckor sedan.
- ”Javisst har jag haft ont efter vurpan i Finland” säger Fredrik, ”men det är ju bara att resa sig upp och komma igen så fort som möjligt, och det har jag gjort nu. Jag är ordentligt laddad och revanschsugen inför Tyskland” säger Fredrik.

I Tyskland kommer Fredrik att ha Morten Erik Abrahamsen som kartläsare. Morten är i vanliga fall kartläsare åt Calle Ward.
- ”Vi har fått oss en genomkörare i Rally Killingen i helgen, och det gick väldigt bra. Jag är glad att Morten kunde ställa upp nu när min ordinarie kartläsare Stefan Ottosson inte kunde åka med mig i Tyskland. Stefan kommer dock tillbaka till nästa VM-tävling och åker förhoppningsvis resten av säsongen tillsammans med mig” berättar Fredrik.
- ”Det här är ett rally som betyder lite extra för mig” fortsätter Fredrik. Både pappa (Jerry Åhlin) och mamma (Susanne Kottulinsky) har tävlat här ett flertal gånger. Dessutom kommer min morfar (Freddy Kottulinsky) från Tyskland och jag är nu tredje generationen i Kottulinsky Motorsport att tävla här. Så det känns som att jag vill prestera lite extra för att hedra dem” säger Fredrik.
- ”Även fast hela rallyt körs på asfalt så är underlaget av kraftigt skiftande karaktär” berättar Anders Dawidson. ”Ta till exempel sträckorna som körs inne på det gamla militärområdet Baumholder. Där bjuder underlaget på obehagliga överraskningar eftersom asfalten fläckvis är belagd med både grus, damm och stenar. Dessutom står det en massa betongsuggor längs vägkanten. Sen har vi de smala asfaltsvägarna längsmed Moseldalen, där minsta lilla felstyrning mot de vassa gatstenarna kan resultera i många punkteringar och jobbiga tidsförluster” berättar Dawidson.

I det tyska VM-rallyt kommer Fredrik köra med en specialstripning på sin bil, med texten ”A Tribute to Freddy Kottulinsky” för att hedra sin morfar som gick bort förra året.

Rallyt startar torsdag och WRC Academy-klassen går i mål på lördag. Därefter väntar VM-deltävlingen i Frankrike som körs 29/9 till 2/10.
11-08-15 Petter Solberg styr nu mot Tyskland och nya snabba utmaningar
Efter de vrålsnabba finska grusvägarna styr nu Petter Solberg World Rally Team mot Tyskland och nya snabba utmaningar. Den nionde deltävlingen i rally-VM är årets första som går helt på asfaltunderlag. Bilen har inför tävlingen försetts med en helt annorlunda fjädring, som är skräddarsydd med inställningar för det hårda underlaget. Asfaltutrustningen gör också bilen mycket lägre än för grusrallyn. Petter Solberg ser fram mot det första riktiga asfaltrallyt för året, som körs med dessa speciella anpassningar på hans Citroën.
– Äntligen ska vi få prova Citroën DS3:n på ett riktigt asfaltrally, säger Petter Solberg. Tyskland kommer att bli bra och jag ser verkligen fram emot rallyt.

Ändrad inställning blir det också för förarna, som måste sätta bilen i helt perfekt linje genom svängarna. Annars bär det ovillkorligen av vägen på de snabba asfaltvägarna. Det inte finns några utrymmen för misstag i asfaltrallyn. Fördelen att starta långt bak som på grusrallyn är också borta. Det kan i stället vara till nackdel, då grus från innerkurvor i tvära svängar, lätt dras ut på asfalten av tidiga förare. Detta kan göra vissa kurvor förrädiskt halkiga.

För att komma till Tyskland med så bra inställningar det går, har Petter Solberg World Rally Team inför tävlingen genomfört en två dagar lång testkörning med bilen. Platsen var bästa tänkbara, nere i Tyskland där tävlingen körs. Detta var också Petters första bekantskap med asfaltfjädring i Citroën DS3 WRC.
– Vi körde en dag bland vinrankorna i Moseldalen och en dag på militärområdet Baumholder. Jag hoppas vi nu har all information för att finjustera inställningarna av bilen, fortsätter Petter. – Det var också viktigt att få så många kilometer på asfalt som möjligt i DS3:n, eftersom det var första gången för mig på asfalt i den här bilen.

ADAC Rally Tyskland körs i den natursköna sydvästra delen av Tyskland, bland annat på slingrande asfaltvägar genom vingårdar i Moseldalen. Huvudorten i rallyt sedan åtta år tillbaka är Trier, Tysklands äldsta stad. Trier är rallyts nav med både start/mål och serviceplats.

Den tyska VM-deltävlingen startar med första sträckan ”Ruwertal/Fell1” på fredag den 19 augusti klockan 10:13. Rallyt avslutas med dess Power Stage ”Cirkus Maximus Trier” på söndag eftermiddag klockan 14:11. Denna Power Stage direktsänds i TV världen över och ger de tre snabbaste förarna på sträckan extra VM-poäng.

Korta fakta ADAC Rally Tyskland
Anmälda: 84 ekipage
Specialsträckor: 19 sträckor – 359km
Transportsträckor: 886 km
Total längd: 1245 km

ADAC Rally Tyskland i TV – Viasat Motor
Fredag 19 Augusti?
22:30 Sammandrag från fredagsetappen
Lördag 20 Augusti
11:45 Sammandrag från fredagsetappen
17:45 Sammandrag från fredagsetappen
22:00 Sammandrag från fredagsetappen
22:30 Sammandrag från lördagsetappen
Söndag 21 Augusti
13:00 Sammandrag från fredagsetappen
13:30 Sammandrag från lördagsetappen
14:00 Direktsändning POWER STAGE
22:30 Sammandrag från söndagsetappen

www.pettersolberg.no

11-08-15 Patrik Flodin och Göran Bergsten väg till gemansam WRC-debut i VM i Tyskland
Patrik Flodin och co-drivern Göran Bergsten är på väg till Tyskland för att göra gemensam WRC-debut i VM-rallyt som körs där i helgen. Tillsammans med det Italienska teamet Grifone startar de i teamets WRC-Mini. Rallyt är ett asfaltsrally och Patrik är ju normalt en grusspecialist, så det blir mycket som är lite annorlunda i helgen.

Inför rallyt har han varit i Italien och testat bilen i två dagar:
- "Det var väldigt lärorikt. I början var det väldigt ovant, men det blev bättre och bättre. Och jag kan lova det var kul" skrattar Patrik och fortsätter "Jag verkligen otroligt glad att jag får den här chansen".

20 bilar är anmälda till WRC-klassen och av de är inte mindra än sex bilar just MINI WRC. Förutom Patrik kommer Daniel Sordo, Armindo Araujo, Kris Meek, Daniel Olivera och Pierre Campana att ratta det nya bilmärket i årets VM.

Rallyt består av 19 specialsträckor som är tillsammans är 359,59 km. Räknar vi in transportsträckorna är årets Tyska VM-rally 1.245,96 km långt.

www.patrikflodin.com kommer vi att följa Patrik och Görans framfart tillsammans med de andra i klassen, sträcka för sträcka

Startlista WRC
1. Sébastien Loeb (F) Citroën
3. Mikko Hirvonen (Fin) Ford
2. Sébastien Ogier (F) Citroën
4. Jari-Matti Latvala (Fin) Ford
11. Petter Solberg (N) Citroën
6. Mads Östberg (N) Ford
5. Matthew Wilson (GB) Ford
15. Henning Solberg (N) Ford
8. Kimi Räikkönen (Fin) Citroën
37. Daniel Sordo (E) Mini
9. Dennis Kuipers (NL) Ford
51. Patrik Flodin Mini
43. Ken Block (USA) Ford
17. Armindo Araujo (P) Mini
52. Kris Meeke (GB) Mini
12. Daniel Olivera (B) Mini
14. Peter Van Merksteiijn (NL) Citroën
18. René Kuijpers (NL) Ford
16. Aaron Burkart (D) Ford
55. Pierre Campana Mini
Tidsschema Rally Tyskland
Fredag 19 aug

10:13 SS1 Ruwertal/Fell 1 24,18 km
11:26 SS2 Grafschaft Veldenz 1 22,47 km
12:14 SS3 Moselland 1 19,92 km
Service
15:07 SS4 Ruwertal/Fell 2 24,18 km
16:20 SS5 Grafschaft Veldenz 2 16:20 km
17:08 SS6 Moselland 2 19,92 km
Service

Lördag 20 aug
08:18 SS7 Hermeskeil/Gusenburg 11,37 km
09:31 SS8 Bosenberg 14,29 km
10:29 SS9 Birkenfelder Land 15,23 km
11:07 SS10 Arena Panzerplatte 34,18 km
Service
15:18 SS11 Hermeskeil/Gusenburg 11,37 km
16:31 SS12 Bosenberg 14,29 km
17:29 SS13 Birkenfelder Land 15,23 km
18:07 SS14 Arena Panzerplatte 2 34,18 km
Service

Söndag 21 aug
08:13 SS15 Dhrontal 1 20,85 km
08:56 SS16 Moselwein 1 15,12 km
Service
11:29 SS17 Dhrontal 2 20,85 km
12:12 SS18 Moselwein 2 15,12 km
14:11 SS19 Circus Maximus Trier 4,37 km

<< Till startsidan