Rapport från Wales Rally GB 10-13/11


Blå rubrik = wrc

Grön rubrik = Super 2000

Svart rubrik = GrN
Orange rubrik = WRC Academy

Tider och info
GrN-VM följer jag på www.patrikflodin.com


11-11-14 Martin Semerad diskad efter målgång
Tvåan i Grupp N, Martin Semerad uteslöts i går kväll pga felaktiga stötdämpare. Det gör att Patrik Flodin och Timo Alennes seger ökade från drygt sex till drygt tolv minuter.

Grupp N VM 2012

1. Hayden Paddon (NZ)
2. Patrik Flodin (S)
3. Michal Kosciuszko (Pol)
4. Martin Semerad (CZE)
5. Nicolás Fuchs (Per)

Grupp N VM, Wales Rally GB
1. Patrik Flodin 3:49:32.2

2. Michal Kosciuszko (Pol) 4:01:46.9 +12:14.7
3. Nicolás Fuchs (Per) 4:02:18.7 +12:46.5
4. Dmitry Tagirov (Rus) 4:03:22.0 +13:49.8
5. Majed AL-Shamsi (Are) 4:03:53.4 +14:21.2
6. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) 4:08:19.4 +21:46.0
7. Harry Hunt (GB) 4:10:40.2 +24:06.8
8. Oleksandr Saliuk (Ukr) 4:15:08.5 +25:36.3
9. Valeriy Gorban (Ukr) 4:29:49.6 +43:16.2
11-11-13 Patrik Flodin tog hem VM-silvret i Grupp N-VM efter en överlägsen seger i Wales Rally GB!
Patrik Flodin och den inhoppande finske co-drivern Timo Alenne vann VM-finalen i Wales Rally GB i ren utklassningsstil. Med en marginal med nästan sex minuter ner till tvåan Martin Semerad och drygt tolv minuter före trean Michal Kosciuszko, säkrade Patrik sitt andra raka VM-silver! Efter målgång blev dock Martin Semerad diskvalificerad pga felaktiga fälgar och därmed blev segermarginalen på drygt tolv minuter ner till tvåan Michal Kosciuszko och trean Nicolás Fuchs.

Idag har det bara handlat om att ta sig igenom sträckorna och bevaka den ledning de hade sedan i fredags. Trots att de slog av på tempot, kammade de ändå hem tre sträcksegrar av dagens sex sträckor.
- "Det har nästan varit lite irriterande" skrattar Patrik "Att på ett sånt här fint rally inte kunna köra för fullt. Istället har vi i två dagar åkt runt och varit på helspänn. Och det är psykoligiskt mycket svårt att köra med pressen att inte få göra några som helst misstag. Det var betydligt roligare under fredagen att köra för fullt med Jarko Nikara".

Patrik och hans co-driver Göran Bergsten har haft en mycket tung inledning på Grupp N Rally-VM i år. Men de avslutar med flaggan i topp och slutar tvåa i rally-VM för grupp N.
- "Mitt mål i år var helt klart att ta VM-guld. Men med den inledningen vi hade på säsongen, är jag mer än nöjd med ett VM-silver" säger Patrik

Säsongen inleddes med att Patrik och Göran uteslöts ur Rally Sweden pga fel fälgar:
- "Vi körde på samma fälgar som i fjol, men vårt team, URT-rallyteam hade inte uppmärksammat att de inte längre var tillåtna" förklarar Patrik.

Tävlingen därpå var Rally Portugal och det blev en trist historia med rullning, trasig drivaxel, dämpare och växellåda:
- "Det rallyt var ett av mina värsta rallyn någonsin" säger Patrik.

Därefter följde några rallyn med halvhyfsade resultat trots problem. En andraplats i Argentina och tredje plats i Finland.

Säsongsavslutningen blev betydligt bättre. Patrik och Göran kammar hem VM-segern i Spanien på asfalt. Och nu idag avslutar Patrik och den inhoppande co-drivern Timo med en ny seger VM-finalen.
- "Det är enormt skönt för självförtroendet att få avsluta en så här strulig säsong på det här sättet. Nu ska vi kavla upp ärmarna och jobba för nästa års säsong" avslutar Patrik.

Patrik och Timo vann rallyt, 12:14.7 minuter före Michal Kosciuszko och 12:46.5 minuter före Nicolas Fuchs. Benito Guerra rullade på sista sträckan.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Grupp N VM 2012
1. Hayden Paddon (NZ)
2. Patrik Flodin (S)
3. Martin Semerad (CZE)
4. Michal Kosciuszko (Pol)

Grupp N VM, Wales Rally GB
1. Patrik Flodin 3:49:32.2

2. Martin Semerad (Cz) 3:55:16.0 +5:43,8
3. Michal Kosciuszko (Pol) 4:01:46.9 +12:14.7
4. Nicolás Fuchs (Per) 4:02:18.7 +12:46.5
5. Dmitry Tagirov (Rus) 4:03:22.0 +13:49.8
6. Majed AL-Shamsi (Are) 4:03:53.4 +14:21.2
7. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) 4:08:19.4 +21:46.0
8. Harry Hunt (GB) 4:10:40.2 +24:06.8
9. Oleksandr Saliuk (Ukr) 4:15:08.5 +25:36.3
10. Valeriy Gorban (Ukr) 4:29:49.6 +43:16.2
11-11-12 SS23 Latvala vann Østberg tvåa och Solberg trea i VM-finalen!
Latvala vann årets sista VM-rallyt, före Mads och Jonas. Även på tredje plats blir det norskt, via Henning Solberg. Latvala tar sin första seger på ett och ett halvt år. Men har å andra sidan fått bromsa upp och ge Hirvonen segern några gånger i år.

Kris Meeke snurrade på sträckan, tappade fem sekunder och därmed kom han inte ifatt Henning.
Henning tog sin första pallplats sedan polen 2009.

VM-guldet tog som bekant Sebastien Loeb som tvingades bryta efter en krock på en transportsträcka idag.

Förarkommentarer:
- "Jag har verkligen njutit av helgen. Jag är nöjd med den här tävlingen och kommer säkert köra något även nästa år" Block
- "Vi hade en dålig helg med dåliga inställningar och jag hittade aldrig någon rytm. Men vi gjorde inga misstag och slutade top tio. "Araujo
- "Jag var verkligen ett bra år för vårt nya team. Vi var på pallen två gången och får nu se om Kris slutar trea nu. Bra slut på det här året" Sordo
- "Inte det resultat jag räknade med, men mitt bästa här" Ogier
- "Det har varit okej. Viktigast var att avsluta rallyt" Tänak
- "Det har varit ett bra år och jag har lärt mig massor" Kuipers
- "Det har varit en tuff helg och ett långt rally. Lyckligtvis har vi inte gjort några större missar och idag har det flytit på bra" Wilson
- "Vi är nöjda med helgen. Jag gav allt här inne, men hade inte det greppet jag trodde på framdäcken. Men en fjärdeplats är inte dåligt. Bilen har fungerat bättre än förväntat i år" Meeke
- "När jag såg hans tid, tog jag det verligen lugnt" Henning
- "Jag är så glad nu. Det har varit svårt. Det gick bra i fredags, men sen har lördagen och söndagen varit problemfyllt. Fantastiskt sätt att avsluta året på. Det har varit upp och ner i år men jag är så nöjd" Østberg
- "Det är en skön känsla och länge sedan vi vann. Det är bra bra sätt att avsluta året på. Nästa år kör vi för VM-guld"Latvala

På SS23
1. Ogier, 2:41.3
2. Sordo, +2,7
3. Latvala, +3.2
4. Wilson, +4.0
5. Tänak, +4,1
6. Block, +4.9
7. Østberg, +5.1
8. Novikov, +6,4
9. Henning, +6,4
10. Kuipers, +6,7
-
x. Meeke, +11,8

Efter SS23

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:27:03.5
2. Mads Østberg (N), 3:30:46.5 +3:42.9
3. Henning Solberg (N), 3:34:08.6 +7:05.1
4. Kris Meeke (GB), 3:34:15.8 +7:12.3
5. Matthew Wilson (GB), 3:35:50.8 +8:57.3
6. Ott Tänak (EE), 3:36:30.6 +9:27.1
7. Evgeny Novikov (Rus), 3:36:51.2 +9:47.7
8. Dennis Kuipers (NL), 3:37:16.3 +10:12.7
9. Ken Block (USA), 3:43:04.7 +16:01.2
10. Armindo Araujo (Pl)3:43:04.7 +17:01.6
11-11-12 SS22; Ogier snabbast - Meeke bara 1,8 efter Henning
Ogier tog hem andra sträcksegern idag och var 4,2 sekunder före Latvala och 11,4 sekunder före Sordo. Meeke plockade in 11,5 sekunder på Henning Solberg och har nu bara 1,8 sekunder upp till tredjeplatsen när den avgörande Powerstagen körs.

Den startar 13:11 svensk tid.


På SS22
1. Ogier, 12:39.8
2. Latvala, +4,2
3. Sordo, +11,4
4. Meeke, +12,0
5. Østberg, +19,3
6. Novikov, +19,7
7. Tänak, +20,8
8. Henning, +23,5
9. Wilson, +27,0

Efter SS22

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:24:19.0
2. Mads Østberg (N), 3:28:00.0 +3:41.0
3. Henning Solberg (N), 3:31:20.9 +7:01.9
4. Kris Meeke (GB), 3:31:22.7 +7:03.7
5. Matthew Wilson (GB), 3:33:05.5 +8:46.5
6. Ott Tänak (EE), 3:33:45.2 +9:26.2
7. Evgeny Novikov (Rus), 3:34:03.5 +9:44.5
8. Dennis Kuipers (NL), 3:34:28.2 +10:09.2
9. Ken Block (USA), 3:40:18.5 +17:51.0
10. Armindo Araujo (Pl) 3:41:14.9 +16:55.9
11-11-12 SS21; Mekke jagar Solberg
Loeb vann sträckan, 206 sekunder före Ogier och 3,6 före Meeke. Kampen i rallyt står nu mellan Kris Meeke och Henning Solberg om tredje platsen. Meeke plockade in tid oc har 13,3 sekunder upp till tredjeplatsen.

Förarkommentarer:
- "Det är inte lätt att hålla koncentratonen uppe nu. Det handlar om att ta sig i mål bara" Latvala
- "Den här sträckan gick ganska bra. Vi har bra kontroll på vår körning och njuter av sträckorna" Østberg
- "Jag gör mitt bästa, men troligen är det inte bra nog. Vi får se" Henning


På SS21
1. Latvala, 8:59.8
2. Ogier, +2,6
3. Meeke, +3,6
4. Sordo, +4,3
5. Østberg, +6,4
6. Novikov, +7,2
6. Tänak, +10,9
8. Henning, +11,6
9. Wilson, +12,0
10. Kuipers, 19,4

Efter SS21

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:11:35.0
2. Mads Østberg (N), 3:15:00.9 +3:25.9
3. Henning Solberg (N), 3:18:17.6 +6:42.6
4. Kris Meeke (GB), 3:18:30.9 +6:55.9 +6:42.6
5. Matthew Wilson (GB), 3:19:58.7 +8:23.7
6. Ott Tänak (EE), 3:20:44.6 +9:09.6
7. Dennis Kuipers (NL), 3:21:15.5 +9:40.5
8. Evgeny Novikov (Rus), 3:21:04.0
9. Ken Block (USA), 3:27:01.4 +15:26.4
10. Armindo Araujo (Pl) 3:27:47.4 +16:12.4
11-11-12 SS20; Ogier vann sträckan
Sebastien Ogier tog sin första sträckseger och var 0,2 sekunder före Latvla och 2,1 före Meeke.
Novikov hade motorproblem på sträckan och tappade sin sjundeplats.

Nu är det dags för service. SS21 startar 11:36.

Förarkommentarer:
- "Det var en chockerande nyhet med Loeb. Jag har slagtit av lite" Latvala
- "Bilen går ganska bra idag. Vi har tagit ner kraften lite" Østberg
- "Jag gör vad jag kan. Vi får se" Henning
- "Vi försöker fortfarande. Man vet aldrig vad som händer" Meeke
- "För mig är det lite poänglöst. Varför ska vi köra på asfalt, när det så fint grus.." Wilson


På SS20
1. Ogier, 2:41.9
2. Latvala, +0,2
3. Meeke, +,2,1
4. Henning, +3,4
5. Tänak, +3,8
6. Sordo, +3,9
7. Østberg, +4,4
8. Wilson, +4,7
9. Kuipers, +4,7
10. Block, +7,6
-
x. Novikov, +15,35

Efter SS20

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 3:02:35.2
2. Mads Østberg (N), 3:05:54.7 +3:19.5
3. Henning Solberg (N), 3:09:06.2 +6:31.0
4. Kris Meeke (GB), 3:09:27.5 +6:52.3
5. Matthew Wilson (GB), 3:10:46.9 +8:11.7
6. Ott Tänak (EE), 3:11:33.9 +8:58.7
7. Dennis Kuipers (NL), 3:11:56.3 +9:21.1
8. Evgeny Novikov (Rus), 3:11:57.0 +9:21.8
9. Ken Block (USA), 3:17:42.0 +15:06.8
10. Armindo Araujo (Pl) 3:18:21.7 +15:46.5
11-11-12 SS19; Latvala snabbast sedan Loeb brytit
Latvala ser ut att gå mot seger, om inget oväntat händer honom också. Han leder nu rallyt med drygt tre minuter. Mads och Jonas ligger i och med Loebs brytning på andra plats.

Latvala var 9,9 sekudner före Ogier och 16,0 före Meeke.

På SS19
1. Latvala, 12:29.6
2. Ogier, +9,9
3. Meeke, +16,0
4. Østberg, +17,1
5. Sordo, +20,4
6. Novikov, +22,7
7. Tänak, +27,7
8. Henning, +28,5
9. Wilson, +36,3

Efter SS19

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:59:53.1
2. Mads Østberg (N), 3:03:08.4 +3:15.3
3. Henning Solberg (N), 3:06:20.9 +6:27.8
4. Kris Meeke (GB), 3:06:43.5 +6:50.4
5. Matthew Wilson (GB), 3:08:00.3 +8:07.2
6. Ott Tänak (EE), 3:08:48.2+8:55.1
7. Evgeny Novikov (Rus), 3:08:59.6 +9:06.5
8. Dennis Kuipers (NL), 3:09:09.7 +9:16.6
9. Ken Block (USA), 3:14:52.5 +14:59.4
10. Armindo Araujo (Pl) 3:15:29.7 +15:36.6
11-11-12 Loeb tvingas bryta efter olycka!
Sebastien Loeb har varit med om en olycka på transporten efter SS18. De har krockat med en annan bil. Ingen har kommit till skada, men bilen är inte längre körbar och han tvingas bryta.

De ska ha frontkrockat med en annan bil som kört i fel körriktning.
11-11-12 SS18: Latvala snabbast på första idag
Latvala var snabbast ut idag och utökade sin ledning till Loeb med 1,4 sekunder.

Förarkommentar:
- "Det var nog bra att var först på den här sträckan. Allt gick bra. Asfalten i början var överraskande bra" Latvala
- "Det var okej, men Jari är väldigt snabb. Jag kan inte göra mer" Loeb
- "Den här sträckan var riktigt trevlig. Rallyts trevligaste. Jag kör på säkerhet nu och tar inga risker" Østberg
- "Det var mer grepp här än på nån annan sträcka. Jag hade kunnat utnyttja det mer för att nå Henning. Men vill å andra sidan komma i mål också.

På SS18
1. Latvala, 8:45.6
2. Loeb, +1,4
3. Østberg, +14,3
4. Meeke, +14,4
5. Ogier, +17,3
6. Srodo, +02,3
7. Novikov, +21,5
8. Henning, +24,3
9. Tänak, +25,1
10. Wilson, +25,3

Efter SS18

2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:47:23.5
1. Sebastien Loeb (F), 2:47:31.0 +7,5
3. Mads Østberg (N), 2:50:21.7 2:58.2
4. Henning Solberg (N), 2:53:22.8 +5:59.3
5. Kris Meeke (GB), 2:53:57.9 +6:34.4
6. Matthew Wilson (GB), 2:54:54.4 +7:30.9
7. Ott Tänak (EE), 2:55:50.9 +8:27.4
8. Dennis Kuipers (NL), 2:55:55.1 +8:31.6
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:56:07.3 +8:43.8
10. Ken Block (USA), 3:01:25.3 +14:01.8
11-11-12 Petters VM-final upp i lågor – Läckande bränsleledning skapade brand i motorrummet
En läckande bränsleledning tvingade Petter Solberg och co-driver Chris Patterson att bryta finalen i årets rally-VM, Wales Rally GB. Läckaget uppstod på transportsträckan ut till lördagens första specialsträcka Hafren. Läckaget skapade brand i motorrummet som Petter och Chris tvingades släcka.
– Plötsligt slog flammorna upp under motorhuven, det var bara att hoppa ut och få stopp på branden, förklarar Petter Solberg.

Petter och Chris låg på en fjärde plats, med bara 7,8 sekunder till tredjeplatsen, när de tvingades bryta.?
– Just nu känner jag mig mycket besviken, jag hade pallplatsen i sikte och det var målet. Det blev inte precis den avslutning på säsongen jag sett fram emot, men det är bara att blicka framåt, fortsätter Petter Solberg.

Branden i motorrummet släcktes effektivt, en omstart under superrally-regeln är möjlig, men Petter Solberg World Rally Team väljer att avsluta Wales Rally GB, då teamet inte längre har möjlighet att kämpa om topplaceringarna i rallyt.?
– Det är fullt möjligt att reparera bilen, men vi har bestämt oss för att inte fortsätta, avslutar Petter.
www.pettersolberg.no

11-11-12 Överlägsen svensk ledning i Rally VM - Patrik Flodin leder med drygt fyra och en halv minut i VM-finalen!
Patrik Flodin kör VM-finalen i Wales Rally GB med finländaren Timo Alene i högerstolen. De båda ledde rallyt med nästan två och en halv minut inför dagens åtta sträckor. Rallyts tvåa, Michal Kosciuszko tvingades dock bryta efter målgång igår och därmed hade Patrik och Timo utökat sin ledning med nästan en halv minut redan innan rallyt startat idag.

Patrik och Timo har idag slagit av lite på temot:
- "Det har varit en bra dag idag. Vi har kört lite på sägerhet, eftersom jag verkligen vill vinna här igen" säger Patrik "Men jag saknar verkligen fighten med Nikara. Den var verkligen kul och det var synd att han bröt igår".

Trots att de slagit av på tempot, kammade de ändå hem fyra av rallyts sex sträcksegrar. Och trots att de tog det lugnt, kunde det tagit slut på näst sista sträckan idag. Efter ett hopp hade det bildats ett hål:
- "Det var lite chockartat och skrämmande. Man såg inte gropen innan man hade lyft i hoppet och då var det inte så mycket att göra" berättar Patrik. "Det var riktigt nära att vi rullade. Vi landade på nosen och såg rätt ner i backen ett tag igenom vindrutan".

Flera förare skrotade sedan sina bilar där och Kosciuszko, som startade om igen idag, gjorde illa ryggen rejält:
- "Jag kan lova att det gjorde riktigt ont. Vi fick rjält ont i huvudet och såg stjärnor" skrattar Patrik lättat efteråt.

På sträckan därpå fick de sedan problem med bakfjädringen, antagligen efter hoppet. De tappade tid och blev tvåa på sträckan, men knappade trots det ändå in 15,8 sekunder på tvåa i Grupp N, Martin Semerad:
- "Det fixar mekanikerna till imorgon" säger Patrik som ser fram emot morgondagens sex avgörande sträckor

Inför morgondagens sex avgörande sträckor leder nu Patrik och Timo med 4:37,7 minuter före tvåan Martin Semerad och 12:18,5 minuter före trean Benito Guerra.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Grupp N VM Rally Wales efter lördagens sträckor
1. Patrik Flodin 2:56:00.0
2. Martin Semerad (Cz) 3:00:37.7 +4:37.7
3. Benito Guerra (Mex) 3:08:18.5 +12:18.5
4. Nicolás Fuchs (Per) 3:07:11.2 +11:11.2
5. Dmitry Tagirov (Rus) 3:07:22.7 +11:22.7
6. Majed AL-Shamsi (Are) 3:07:46.6 +11:46.6
7. Michal Kosciuszko (Pol) 3:08:18.5 +12:18.5
8 Jason Pritchard (GB) 3:09:58.1 +15:03.2
9. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) 3:14:00.8 +18:00.8
10. Harry Hunt (GB) 3:15:48.5 +19:48.5
11-11-12 SS17: Latvala i ledning efter lördagens rally
Latvala var aningen snabbare än Loeb här inne, 0,2 sekunder. Østberg fortsätter ha stora problem med motorn.

Han vann sträckan, 4,6 sekunder före Loeb och 24,8 före Østberg (men då saknar vi Ogiers och Sordos tider).

Det var alla sträckor för idag. I morgon körs sex avgörande sträckor, med start 08:38 svensk tid.

Förarkommentar:
- "Jag kan inte göra något. Han kanske är bättre än mig. Jag hade en perfekt sträcka utan problem. Ni kan se på videon" Loeb
- "Det går bra och jag är så hungrig för seger!. I morgon bitti måste jag vara klar i huvudet" Latvala
- "Jag vågar inte stanna bilen, förrän jag är i service" Østberg
- "Det är okej, vi tog in tid på Henning. Jag hade några missar, men det är en dag i morgon också" Henning
- "Inge så illa. Den här sträckan var ganska trevlig" Wilson

På SS17
1. Latvala, 15:57.4
2. Loeb, +4,6
3. Ogier, +16,5
4. Østberg, +24,8
5. Sordo, +26,1
6. Novikov, +35,6
7. Meeke, +36,5
8. Henning, 44,5
9. Wilson, +46,7
10. Kuipers, 50,1

Efter SS17

2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:38:37.9
1. Sebastien Loeb (F), 2:38:44.0 +6,1
3. Mads Østberg (N), 2:41:21.8 +2:43,9
4. Henning Solberg (N), 2:44:12.9 +5:35.0
5. Kris Meeke (GB), 2:44:57.9 2:44:57.9
6. Matthew Wilson (GB), 2:45:43.5 +7:05.6
7. Dennis Kuipers (NL), 2:46:35.3 +7:57.4
8. Ott Tänak (EE), 2:46:40.2 +8:02.3
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:47:00.2 +8:22.3
11-11-12 SS16: Latvala aningen snabbare än Loeb
Latvala var aningen snabbare än Loeb här inne, 0,2 sekunder. Østberg fortsätter ha stora problem med motorn.

Förarkommentar:
- "Vi tappade mycket kraft i vattensamlingen" Loeb
- "Det var okej. Inga större problem. Men det var mycket blötare och halare nu, än i morse. Problet nu är att allt lösgrus är borta, så nu är det bara lera" Latvala
- "Jag har ingen aning om vad det är för fel. Kan kan inte stanna bilen, för då startar den om på bara tre cylindrar. Det verkar vara ett stort fel, jag vet inte om vi kan fixa det till i morgon" Østberg
- "Mycket mycket halt. Det är väldigt sönderkört nu" Henning
- "Målet är att komma förbi Henning och vi tog in lite tid här" Meeke
- "Vi hade stora problem. Det understyrde enormt. Inte så kul att köra, bara svårt" Wilson
- "Vi hade en smygpunka på förra" Kuipers

På SS16

1. Latvala, 2:50.8
2. Loeb, +0,2
3. Srodo, +1,2
4. Ogier, +1,4
5. Meeke, 4,3
6. Novikov, +4.4
7. Østberg, +4,7
7. Tänak, +4,7
9. Wilson, +6,2
10. Henning, +6,3

Efter SS16

2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:22:40.5
1. Sebastien Loeb (F), 2:22:42.0 +1,5
3. Mads Østberg (N), 2:24:59.6 ++2:19.1
4. Henning Solberg (N), 2:27:31.0 +4:50.5
5. Kris Meeke (GB), 2:28:24.0 +5:53,4
6. Matthew Wilson (GB), 2:28:59.4+6:18.9
7. Dennis Kuipers (NL), 2:29:47.8 +7:07,3
8. Ott Tänak (EE), 2:29:49.2 +7:08:7
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:30:27.2 +7:46.7
11-11-12 SS15: Latvala upp i ledning!
Latvala tog i på sträckan och körde på gränsen. Han var 8,6 sekunder före Loeb och gick därmed upp i ledning av rallyt. Kris Meeke klättrade upp till femteplatsen.

Latvala vann sträckan, 8,6 sekudner före Loeb och 22,3 sekunder före Ogier.

Det blir förövrigt ingen omstart för Petter i morgon.

Förarkommentar:
- "Jag körde väldigt hårt, men andra sektionen var så hal. Absolut inget grepp" Loeb
- "Jag tog i fullt, men det var svårt. En utmande sträcka, helt andra förhållanden än i morse. " Latvala
- "Vi har motorproblem. Bilen går ibland bara på tre cylindrar. Vi bytte allt på service, men det blir bara värre och värre" Østberg
- "Det var okej. Vi tar det lugnt" Henning
- "Motorproblemen är lösta. Nu ska vi försöka nå Henning" Meeke

På SS15

1. Latvala, 19:11.6
2. Loeb, +8,6
3. Ogier, +22,3
4. Meeke, +24,7
5. Østberg, +30,7
6. Sordo, +32,1
7. Tänak, +34,1
8. Novikov, +36,4
9. Henning, +45,4
10. Kuipers, +52,0

Efter SS15

2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:19:49.7
1. Sebastien Loeb (F), 2:19:51.0 +1,3
3. Mads Østberg (N), 2:22:04.1 +2:14.4
4. Henning Solberg (N), 2:24:33.9 +4:44,2
5. Kris Meeke (GB), 2:25:28.9 +5:39.2
6. Matthew Wilson (GB), 2:26:02.4 +6:12.7
7. Dennis Kuipers (NL), 2:26:48.5 +6:58.8
8. Ott Tänak (EE), 2:26:53.7 +7:04.0
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:27:32.0 +7:42.3
11-11-12 SS14: Loeb tog hem ny sträckseger
Sebastien Loeb vann sträckan, 0,7 sekunder före Latvala och xx före Ogier.

Nu är det dags för service, SS15 startar 14:51.

Förarkommentar:
- "Jag höll på att korrigera noterna och missade en not. Vi slåg i en vall" Tänak


På SS14

1. Loeb, 15:44,6
2. Latvala, +0,7
3. Ogier, +9,3
3. Østberg, 15,3
4. Henning, +30,2
5. Sordo, +22,5
6. Wilson, +34,2
7. Meeke, +41,7
-
x. Tänak, +2:23,1

Efter SS14

1. Sebastien Loeb (F), 2:00:30.8
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:00:38.1 +7,3
3. Mads Østberg (N), 2:02:21.8 +1:51.0
4. Henning Solberg (N),2:04:36.9 +4:06.1
5. Matthew Wilson (GB), 2:05:47.4 +5:16.6
6. Kris Meeke (GB), 2:05:52.6 +5:21.8
7. Dennis Kuipers (NL), 2:06:44.9 +6:14.1
8. Ott Tänak (EE), 2:06:48.0 +6:17.2
9. Evgeny Novikov (Rus), 2:07:44.0 +7:13.2
11-11-12 SS13: Latvala snabbast
Latvala tog hem en knapp sträckseger, sedan han bromsat bort sig lite. Han var 0,3 sekunder före Loeb och 2,2 före Tänkak.

Förarkommentar:
- "Väldigt lerigt. Jag hade några missar där inne. Vi får se om de andra gör det också" Loeb
- "Vi hade en bra sträcka, men jag bromsade alldeles för tidigt på ett ställe. Det var bättre grepp än jag trodde" Latvala
- "Som jag kör nu är inte säkert alls. Jag hittar ingen rytm. Jag måste lunga ner mig lite" Østberg
- "Det är mycket halt där ute, men jag försöker" Henning
- "Vi fick stopp i en av vattenpölarna och hade svårt att starta om" Ogier

På SS13

1. Latvala, 2:48.5
2. Loeb, +0,3
3. Ogier, +1,0
4. Sordo, +1,7
5. Tänak, +2,2
6. Østberg, +3,8
7. Wilson, +5,0
8. Henning, +5,5
9. Meeke, +6,6
10. Kuipers, +6,7
10. Novikov, +10,2

Efter SS13

1. Sebastien Loeb (F), 1:44:46.2
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:44:52.8 +6,6
3. Mads Østberg (N), 1:46:21.9 +1:35,7
4. Henning Solberg (N), 1:48:22.1 +3:35.9
5. Ott Tänak (EE), 1:48:40.3 +3:54.1
6. Kris Meeke (GB), 1:49:26.3 +4:40,1
7. Matthew Wilson (GB), 1:49:28.6 +4:42.4
8. Dennis Kuipers (NL), 1:50:15.2 +5:29.0
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:51:17.6 +6:31,4

11-11-12 SS12; Världsmästaren Loeb knap ny sträckseger
Latvala var snabbast i början men kom lite fel i ett vägbyte och därmed var Loeb snabbast. Han var 5,8 sekunder före Latvala och 6,2 sekunder före Tänak som imponerar med tredje snabbate tid.

Petter har inte kommit till start än och har dessvärre fått superrallytid. Meeke stod länge på sträckan. Räikkönen har åkt av och efter mycket hårt arbete, fick publiken till slut upp honom på vägen igen. Men nu rapporterar man att han står igen. Och igång igen.

Förarkommentar:
- "Han var snabbare i början (Latvala). Jag vet inte om han hade något problem, eller om jag fick ett bättre rytm" Loeb
- "Det var en riktigt lerig sträcka. Jag vatr sen med en bromsning och körde rakt i ett vägbyte och fick ett motorstopp" Latvala
- " Den här sträckan var hemsk för mig. Jag hörde Petter inte kom till start och jag tog det riktigt lugnt här på sträckan. Jag vill avsluta säsongen på pallen" Østberg
- "Vi har något fel i motorn. Något är hemskt fel" Meeke

På SS12

1. Loeb, 18:39.1
2. Latvala, +5,8
3. Tänak, +6,2
4. Ogier, +10,8
5. Østberg, +18,7
6. Srodo, +35,0
7. Wilson, +38,7
8. Henning, +39,0
9. Mekke, +42,5
10. Kuipers, +59,4

Efter SS12

1. Sebastien Loeb (F), 1:41:57.4
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:42:04.3 +6,9
3. Mads Østberg (N), 1:43:29.6 +1:32.2
4. Henning Solberg (N), 1:45:28.1 +3:30.7
5. Ott Tänak (EE), 1:45:49.6 +3:52.2
6. Kris Meeke (GB), 1:46:31.2 +4:33.8
7. Matthew Wilson (GB), 1:46:35.1 +4:37.7
8. Dennis Kuipers (NL), 1:47:20.0 +5:22.6
9. Evgeny Novikov (Rus), 1:01:56.7 +2:59.3
11-11-12 SS12; Petter står på transporten till SS12
Petter står på transporten till första sträckan med broblem med en bromsleledning

11-11-11 Petter kör för pallen i Wales – trots punktering och fjäderbrott utmanar Petter trean Mads Östberg.
Rally Wales har startat och rallyt bjöd under fredagen på kraftigt regnoväder, lera och halka i vild kombination. Förutsättningarna gjorde det, som vanligt, mycket svårkört i Wales skogar.

Det blev en dramatisk start av rally Wales. Redan i går kraschade Citroëns Sebastien Ogier och han startade idag om under superrally-regeln. Petter Solberg med co-driver Chris Patterson inledde dagen på fjärde plats. Trots en snurrning i det hala väglaget på dagens första sträcka och sedan brott på huvudfjäder och framhjulspunka på sjunde sträckan, kan Petter och Chris gå till nattvila med bibehållen fjärdeplats

Torsbybaserade Petter Solberg World Rally Team kan blicka tillbaka på en hård och lång dags arbete ute på de hala och leriga vägarna i Wales. Redan 05:30 i morse rullade Petter och Chris ut från Parc Fermé i Llandudno ?
– Vi hade en snurrning på fjärde sträckan, mycket lera gör vägarna enormt halkiga, men jag njuter ändå i stora drag, säger Petter Solberg. – Trots en punktering och fjäderbrott på sjuan, är jag nöjd så här långt med rallyt. ??

Mer dramatik i toppen var det för Mikko Hirvonen, som i ledning slog sönder sin kylare efter en kollision med ett träd. Mikko tappade där sina chanser till VM-titeln och lämnade dörren öppen för Sebastien Loeb att defilera hem sin 8:e VM-titel.

Loeb är i ledning efter fredagens sträckor, men Jari-Matti Latvala i Ford knaprade under dagen in på försprånget och skuggar endast 1,1 sekunder efter Loeb. Det är Ford även på tredje plats genom Mads Östberg och Jonas Andersson, men Petter och Chris tog på eftermiddagen in tid på Mads och ligger i kväll endast 7,8 sekunder efter svensk-norska duon Östberg/Andersson.

I morgon lördag fortsätter Wales Rally GB med sex specialsträckor och 128 fullfartskilometer. Första bil rullar ut på lördagens första sträcka Hafren 1 klockan 10:24 svensk tid. ?

Ställningen i Wales Rally GB efter dag 2.
1. Loeb, Citroën
2. Latvala, Ford +1,1
3. Østberg, Ford +1.13,5
4. Petter, Citroën +1.21,3
5. Henning, Ford +2.51,7
6. Tänak, Ford +3.46,0
7. Räikkönen, Citroën +3.47,0
8. Meeke, Mini +3.51,3
www.pettersolberg.com
11-11-11 Patrik Flodin leder stort efter fredagens Rally VM-final i Wales
Patrik Flodin är på plats i VM-finalen i Wales Rally GB och leder där klassen Grupp N med drygt två och en halv minut efter fredagens sträckor. Eftersom Patriks ordinarie co-driver Göran Bergsten, hade förhinder, är det finländska Timo Alene som sitter i högerstolen i URT-teamets Subaru under rallyt.

Samarbetet har fungerat väldigt bra och Patrik och Timo. Kampen om förstaplatsen har stått mellan de och Jarko Nikara. De båda ekipagen har idag vunnit halften av sträckora var.

Inledningsvis var det Jarko Nikara som hade kommandot, men efter halva rallyt övertog Patrik och Timo ledningen. De båda har haft en riktig sekundstrid och har stått på i ett extremt högt tempo. I och med att finländaren Jarko blev kvar på dagens sista sträcka, är det istället Michal Kosciuszko som ligger tvåa i rallyt, 2:33.3 minuter bakom Patrik och Timo.
- "Det är ett riktigt klassiskt Walesiskt rally" skrattar han "Vädret slår om hela tiden. Det har varit allt från sol, till hällregn och tät, tät dimma".
- "Jag är nöjd med vår insats så här långt. Det har fungerat bra i bilen. I början hade vi lite fel inställningar på bilen, men det fixade vi själva under rallyts gång".

Men helt nöjd är han inte:
- "Nej, jag är inte alls nöjd med min insats på de mörka sträckorna. Jag har egentligen inte problem med varken mörker eller dimma. Men kombinationen mörker och dimma har inte alls fungerat för min del. Jag har kört som en fegis på dem sträckorna" skrattar han.

I morgon är det dessbättre inga sträckor i mörker och målsättningen då är att bevaka ledningen.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi följt rallyt, sträcka för sträcka.

Grupp N-VM Wales Rally GB efter dag 1
1. Patrik Flodin 1:31:52.9

2. Michal Kosciuszko (Pol) 1:34:26.2 +2:33.3
3. Martin Semerad (Cz) 1:34:46.8 +2:53.9
4 Jason Pritchard (GB) 1:36:15.5 +4:22.6
5. Benito Guerra (Mex) 1:59:30.0 +4:45.2
6. Majed AL-Shamsi (Are) 1:39:38.3 +7:45.4
7. Nicolás Fuchs (Per) 1:41:13.2 +9:20.3
8. Dmitry Tagirov (Rus) 1:40:45.5 +8:52.6
9. Harry Hunt (GB) 1:42:19.5 +10:26.6
10. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) 1:43:09.6 +11:16.7
11-11-11 Hirvonen startar inte om - Loeb är därmed världsmästare 2011
Sebastien Loeb är nu klar världsmästare. Det eftersom Ford M-Sport nu meddelat att Hirvonen inte startar om i morgon.
11-11-11 SS11; Latvala vann sista sträckan idag
Jari Matti Latvala kammade hem dagens sista sträckseger. Han var7,5 sekudner före Loeb och 16,0 före Petter.

Det var alla sträckor för idag. I morgon körs sex sträckor, med start 10:28 svensk tid.

Förarkommentar:
- "Vi är i en bra situation nu. Vi avvaktar lite och se hur Hirvonen gör i morgon. En ganska bra dag" Loeb
- "Det är svårt att hitta motivationen. Jag gillar inte riktigt det här rallyt" Ogier
- "Jag hade ingen bra känsla i morse. Men i eftermiddag blev jag mer avslappnad och hittade en bättre rytm. Det har gått bra" Latvala
- "Det går bättre och bättre. Pallen är målet i helgen" Petter
- "Bilen har varit perfekt hela dagen. Allt har gått riktigt bra och jag tycker vi har haft en bra dag. Det är mycket svåra förhållanden, men ju smutsigare det är, ju bättre för mig" Østberg
- "Vi hade en bra morgon, men har haft lite svårare med bilen som understyrde på eftermiddagen" Wilson
- "En bra dag, men när vi startade här kom tyvärr dimman så att jag och Wilson tappade tid" Henning
- "På den här sträckan kom mörkret igen. Men jag är ganska nöjd med dagen" Meeke

På SS11

1. Latvala, 12:47.1
2. Loeb, +7,5
3. Petter, +16,0
4. Østberg, +16,3
5. Ogier, +17,2
6. Meeke, +32,7
7. Räikkönen, +48,4
8. Henning, +58,2
9. Wilson, +1:12,1
10. Kuipers, +1:14,2

Efter SS11

1. Sebastien Loeb (F), 1:23:18.3
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:23:19.4 +1,1
3. Mads Østberg (N), 1:24:31.8 +1:13.5
4. Petter Solberg (N), 1:24:39.6 +1:21.3
5. Henning Solberg, (N) 1:26:10.0 +2:51.7
6. Ott Tänak (EE), 1:27:04.3 +3:46.0
7. Kris Meeke (GB), 1:27:09.6 +3:51.3
8. Matthew Wilson (GB), 1:27:17.7 +3:59.4
9. Kimi Räikkönen (Fin), 1:27:05.3 +3:47.0
10. Dennis Kuipers (NL), 1:27:41.5 +4:23.2

11-11-11 SS10; Latvala snabbast i regnet
Det regnar kraftigt nu och Latvala vann sträckan, 1,0 sekunder före Petter och 2,0 före Loeb.

På SS10
1. Latvala, 11:24.3
2. Petter, +2,0
3. Loeb, +2,0
4. Østberg, +6,3
5. Meeke, +14,2
6. Ogier, +14,6
7. Henning, +18,1
8. Tänak, +19,5
9. Kuipers, +29,1
10. Räikkönen, +30,0

Efter SS10

1. Sebastien Loeb (F), 1:10:23.7
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 1:10:32.3 +8.6
3. Mads Østberg (N), 1:11:28.4 +1:04.7
4. Petter Solberg (N), 1:11:36.5 +1:12.8
5. Henning Solberg, (N) 1:12:24.7 +2:01.0
6. Ott Tänak (EE), 1:12:46.1 +2:22.4
7. Matthew Wilson (GB), 1:13:18.5 +2:54.8
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:13:29.8 +3:06.1
9. Dennis Kuipers (NL), 1:13:40.2 +3:16.5
10. Kris Meeke (GB), 1:13:49.8 +3:26.1

11-11-11 SS9; Meeke kammade hem sträckseger
Kris Meeke kammade hem den här sträcksegern. Han var 1,0 sekunder före Latvala och 1,3 före Østberg

Förarkommentarer:
- "Vi kör för att skriva noter och lära oss inför framtiden" Ogier
- "Bättre känsla nu. Jag är rätt nöjd" Latvala
- "Det går bra. Jag är nöjd" Østberg
- "Jag är ganska nöjd. Det var bättre grepp än i morse och bilen går bra" Meeke

På SS9
1. Meeke, 3:46.8
2. Latvala, +1,0
3. Østberg, +1,3
4. Petter, +1,4
5. Loeb, +2,7
6. Henning, 2,8
7. Räikkönen, +3,9
8. Ogier, +4,1
9. Tänak, +5,0
10. Novikov, +5,4

Efter SS9

1. Sebastien Loeb (F), 58:57.4
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 59:08.0 +10,6
3. Mads Østberg (N), 59:57.8 +1:00.4
4. Petter Solberg (N), 1:00:11.2 +1:13.8
5. Henning Solberg, (N) 1:00:42.3 +1:44.9
6. Ott Tänak (EE), 1:01:02.3 +2:04.9
7. Matthew Wilson (GB), 1:01:21.4 +2:24.0
8. Kimi Räikkönen (Fin), 1:01:35.5 +2:38.1
9. Dennis Kuipers (NL), 1:01:46.8 +2:49.4
10. Evgeny Novikov (Rus), 1:01:56.7 +2:59.3
-
x. Kris Meeke (GB), 1:02:11.3 +3:13.9

11-11-11 SS8; Latvala snabbast - Ingen Hirvonen
Mikko Hirvonen tvingades efter målgång bryta. Man ska nu försöka laga bilen, så han kan starta om en ligt superrally i morgon.

Latvala vann sträckan, 4,7 sekunder före Meeke och 5,4 sekunder före Loeb.

På SS8
1. Loeb, 6:24.8
2. Meeke, +4.7
3. Loeb, +5,4
4. Petter, +7,1
5. Østberg, +7,5
6. Ogier, +9,5
7. Henning, +11,2
8. Novikov, +12,4
9. Tänak, +15,1
10. Räikkönen, +15,7

Efter SS8

1. Sebastien Loeb (F), 55:07.9
2. Jari-Matti Latvala (Fin), 55:20.2 +12,3
3. Mads Østberg (N), 56:09.7, +1:01.8
4. Petter Solberg (N), 56:23.0 +1:15,1
5. Henning Solberg, (N), 56:52.7 +1:44.8
6. Ott Tänak (EE), 57:10.5 +2:02.6
7. Matthew Wilson (GB), 57:26.9 +2:19.0
8. Kimi Räikkönen (Fin), 57:44.8 +2:36.9
9. Dennis Kuipers (NL), 57:51.6 +2:43.7
10. Evgeny Novikov (Rus), 58:04.5 +2:56.6
-
x. Kris Meeke (GB), 58:24.5 +3:16.6

11-11-11 SS7; Hirvonen tappade fyra minuter på avåkning - Petter punktering
Mikko Hirvonen åkte av och tappade över nästan fyra minuter och därmed ser VM-guldet nu ut att vara väldigt långt borta ut. Bilen är skadad, men som tur är, är det service nu.

Petter hade punktering på sträckan och tappade över 40 sekunder. Även Meeke hade problem och tappade drygt två och en halv minut.

Därmed klev Mads och Jonas upp på tredje platsen i rallyt.

Förarkommentarer:
- "Sträckan var väldigt svår. Det var mycket lera och dimma. Jag hade några "moments" där inne" Loeb
- "Mycket halt och dimma. Första kilometrarna var mycket hal, men slutet var bättre" Latvala
- "Jag åkte rakt av" Hirvonen
- "Det var en mycket mycket svår sträcka. Jag hade själv lite svårt på några ställen. Hemska förhållanden med dimman, men jag gillade den" Østberg
- "Det var en riktigt tät dimma i början" Wilson
- "Jag är nöjd. Bilen går bra" Henning
- "Jag vet inte vad det är. Motorn går in i säkerhetsläge" Meeke

På SS7
1. Loeb, 12:41.0
2. Latvala, +7,7
3. Østberg, +15,0
4. Henning, +24,1
5. Ogier, +32,5
6. Tänak, +34.9
7. Räikkönen, +36,1
8. Petter, +40,7
9. Kuipers, +44,1
10. Wilson +48,5
-
x. Meeke, 2:31,3
x. Hirvonen, +3:52.6


Efter SS7

1. Sebastien Loeb (F), 48:37.7
2. Jari-Matti Latvala (Fin) 48:55.4 +17,7
3. Mads Østberg (N), 49:37.4 +59.7
4. Petter Solberg (N), 49:51.1 +1:13.4
5. Henning Solberg, (N), 50:16.7 +1:39.0
6. Ott Tänak (EE), 50:30.6 +1:39.0
7. Matthew Wilson (GB), 50:45.5 +2:07.8
8. Kimi Räikkönen (Fin), 51:04.3 +2:26.6
9. Dennis Kuipers (NL), 51:10.4 +2:32.7
10. Evgeny Novikov (Rus), 51:27.3
-
x. Kris Meeke (GB), 51:55.0 +3:17.3
x. Mikko Hirvonen (Fin), 52:29.9 +3:52.2
11-11-10 SS7; Hirvonen står på sträckan!
Mikko Hirvonen stod på sträckan i två minuter, men är nu igång igen!

11-11-10 SS6; Hirvonen ny ledare i rallyt
Mikko Hirvonen vann sträckan och övertog därmed ledningen i rallyt.

Förarkommentarer:
- "Väldigt trixigt" Loeb
- "Det är trixigt och frustrerande, eftersom greppet ändras hela tiden" Hirvonen
- "Det är jäkligt svårt. Men kul" Meeke

På SS6
1. Hirvonen,3:41.5
2. Loeb, +1,7
3. Latvala, +2,1
4. Østberg, +4,1
6. Meeke, +5,0
7. Petter, +5,4
8. Ogier, +7,7
9. Wilson, +8,7

Efter SS6

1. Mikko Hirvonen (Fin), 35:56.3
2. Sebastien Loeb (F), 35:56.7
3. Jari-Matti Latvala (Fin) 36:06.7 +10,4
4. Petter Solberg (N), 36:29.4 +33,1
5. Mads Østberg (N), 36:41.4 +45.1
6. Kris Meeke (GB), 36:42.7 +46,6
7. Henning Solberg, (N), 37:11.6 +1:15.3
8.Ott Tänak (EE), 37:14.7 +1:18.4
9. Matthew Wilson (GB), 37:16.0 +1:19.7
10. Dennis Kuipers (NL), 37:45.3 +1:49.0
11-11-10 SS5; Hirvonen kammade hem sträcksegern
Det blev Mikko Hirvonen som kammade hem sträcksegern på femte sträckan i rallyt. Han var 2,5 sekunder före Loeb och 3,8 före Latvala.

Mads Østberg klättrade upp på femteplatsen.

Dani Sordo står på sträckan. Han är fast i ett dike.

På SS5
1. Hirvonen, 6:14.1
2. Loeb, +2,5
3. Latvala, +3,8
4. Østberg, +8,8
5. Petter, +10,5
6. Meeke, +11,1
7. Ogier, +11,6
8. Henning, +13,0
9. Wilson, +14.7
10. Kuipers, +15,7

Efter SS5

1. Sebastien Loeb (F), 32:13.5
2. Mikko Hirvonen (Fin), 32:14.8 +1,3
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 32:23.1 +9,6
4. Petter Solberg (N), 32:42.5 +29,0
5. Mads Østberg (N), 32:55.8 +42,3
6. Kris Meeke (GB), 32:56.2 +42,7
7. Ott Tänak (EE), 33:23.2 +1:09.7
8. Henning Solberg, (N), 33:23.9 +1:10.4
9. Matthew Wilson (GB), 33:25.8 +1:12.3
10. Dennis Kuipers (NL), 33:50.3 +1:36.8
11-11-10 SS4; Loeb öppnade snabbast idag!
Loeb vann sträckan och utökade sin ledning med 3,1 sekunder före Hirvonen och 5,2 före Latvala. Ogier startade om igen.

Förarkommentarer:
- "Vi hade en bra start, men också två små missar i leran" Loeb
- "Jag kör som jag kan. Det är inte lätt att starta om rallyt" Ogier
- "På vissa ställen var greppet okej, på vissa inte. Så det var svårt att hitta rytmen" Hirvonen
- "Det var okej, men jag snurrade och tappade några sekunder. Men jag kör för fullt" Petter
- "Känslan är bättre i bilen nu. Men det var halt" Østberg
- "Det kändes som jag hade en punktering i slutet på sträckan. Mycket halt och greppet ändrades mycket" Sordo

På SS4
1. Loeb, 11:18.9
2. Hirvonen, +3,1
3. Latvala, +5,2
4. Østberg, +8,2
5. Petter, +9,1
6. Meeke, +15,4
7. Sordo, +18,6
8. Ogier, +20,6
9. Henning, +22,1
10. Tänak, +23,4

Efter SS4

1. Sebastien Loeb (F), 25:56.9
2. Mikko Hirvonen (Fin), 26:00.7 +3,8
3. Jari-Matti Latvala (Fin), 26:05.2 +8,3
4. Petter Solberg (N), 26:17.9 +21,0
5. Kris Meeke (GB), 26:31.0 +34,1
6. Mads Østberg (N), 26:32.9+36,0
7. Dani Sordo (E), 26:56.8 +45,9
8. Ott Tänak (EE), 26:50.9 +54,0
9. Henning Solberg, (N), 26:56.8 +59,9
10. Matthew Wilson (GB), 26:57.0, +1:00.1

11-11-10 SS3; Loeb upp i ledning
Hirvonen var snabbast på sträckan, 2,3 sekunder före Loeb och 6,3 sekunder före Latvala. Därmed tappade Latvala ledningen och Loeb leder efter torsdagens tre "smygstartsträckor".

Förarkommentarer:
- "Det var okej. Mycket lera och greppen ändrades mycket" Loeb
- "Bra start. Jag är ganska nöjd med den" Hirvonen
- "Det har varit en bra start. Kanske inte på den här där det blev halare och halare, så det var svårt att hitta bromspunkterna" Latvala
- "Jag försöker attackera, men det verkar bli halare och halare. Men vi hade en ganska bra sträcka, även om jag inte är nöjd med tiden" Østberg
- "Svåra förhållanden. Mycket lera och svårt att se vägen i mörkret" Sordo
- "Det gick bra. Men det var väldigt mycket dimma och ibland såg jag ingenting. Men jag är nöjd!" Henning
- "Jag fattar inte vad organisationen gör. Varför inte starta rallyt en timme senare, så alla får samma förutsättningar. Men jag är nöjd med tiden och min insats. Jag trivdes verkligen där inna i leran." Meeke

På SS3;
1. Hirvonen, 9:14.1
2. Loeb, +2,3
3. Latvala, +6,3
4. Petter, +10,1
5. Meeke, +14,1
6. Tänak, +16,4
7. Østberg, +16,9
8. Henning, +19,3
9. Sordo, +22,6
10. Wilson, +23,3

Efter SS3

1. Sebastien Loeb (F), 14:38.0
2. Mikko Hirvonen (Fin), 14:38.7 +0,7
3. Jari-Matti Latvala (Fin) 14:41.1 +3,1
4. Petter Solberg (N), 14:49.9 +11,9
5. Kris Meeke (GB), 14:56.7 +18,7
6. Dani Sordo (E) 15:05.3 +27,3
7. Mads Østberg (N), 15:05.8 +27,8
8. Ott Tänak (EE), 15:08.6 +30,6
9. Matthew Wilson (GB), 15:14.5 +36,5
10. Henning Solberg, (N), 15:15.8 +37,8
11-11-10 Mäktig specialsträcka kan avgöra årets Rally-VM
I sista VM-deltävlingen, i Wales, ska WRC-säsongen avgöras. Ska Sebastien Loeb ta sin åttonde VM-titel i följd, eller ska finländaren Mikko Hirvonen bryta fransmannens mäktiga svit?
– Söndagens Power Stage kan bli helt avgörande, säger Viasat Motors kommentator Janne Blomqvist.

Inför sista VM-deltävlingen skiljer det åtta poäng mellan Loeb och Hirvonen.
– Det är det enda stora fyrhjulsmästerskapet som lever in i det sista, säger Blomqvist.
– Loeb har varit den starkaste föraren och vunnit fem tävlingar mot Hirvonens två, men haft otur i några tävlingar vilket gör att finländaren är med i fajten in på målsnöret.

Då en seger ger 25 poäng och en andraplats 18, räcker det inte för Hirvonen att vinna racet om Loeb i sin tur är tvåa.
– Söndagens Power Stage kan därför bli helt avgörande.

Power Stage premierar de tre bäst placerade med tre, två respektive en extrapoäng.

Grusunderlaget och det förväntat dåliga vädret innebär ett mer chansartat rallyt vilket är en fördel för Hirvonen.
– Men Loeb är fortfarande i vinnarhålet, och min favorit till slutsegern, säger Blomqvist.

Och alltså på kurs mot en åttonde VM-titel.
– Det börjar närma sig Schumacherklass på den sviten. Loeb är utan tvekan en av de största genom tiderna.

TV-tider
Fredag 11 november:
22.00, Viasat Motor: Brittiska rallyt, Highlights dag 1.

Lördag 12 november:
22.00, Viasat Motor: Brittiska rallyt, Highlights dag 2.

Söndag 13 november:
13.00, Viasat Sport: Brittiska rallyt, Power Stage.
21.00, Viasat Motor: Brittiska rallyt, Highlights dag 3.
Kommentatorer: Janne Blomqvist och Tina Thörner.

De tio senaste årens WRC-mästare
2001: Richard Burns, Subaru Impreza WRC
2002: Marcus Grönholm, Peugeot 206 WRC
2003: Petter Solberg, Subaru Impreza WRC
2004: Sebastien Loeb, Citroen Xsara WRC
2005: Sebastien Loeb, Citroen Xsara WRC
2006: Sebastien Loeb, Citroen Xsara WRC
2007: Sebastien Loeb, Citroen C4 WRC
2008: Sebastien Loeb, Citroen C4 WRC
2009: Sebastien Loeb, Citroen C4 WRC
2010: Sebastien Loeb, Citroen C4 WRC
11-11-10 SS2; Loeb vann andra sträckan
Sträcka två är samma som SS1 och körs med en minuts mellanrum med de som åker första varvet och andra varvet. Loeb var snabbast, 1,0 sekunder före Latvala och 2,4 föer Petter.

Förarkommentarer:
- "Svår sträcka, det är väldigt halt" Loeb
- "Jag är glad att de här sträckorna är bakom oss. Rallyt startar på riktigt nu" Hirvonen
- "Jag tog det lite lungare när jag vet att Ogier bröt här. Allt är bra. Skönt att fortsätta nu" Latvala
- "Jag har böjt länkarmen lite. Men jag kan nog hantera det. Jag tappar inte så mycket. Vi försöker och det är kul" Petter
- "Vi får vänta till de riktiga sträckorna" Sordo

På SS2;
1. Loeb, 5:20.7
2. Latvala, +1,0
3. Petter, +2,4
4. Hirvonen, +2,6
5. Sordo, +3,8
6. Meeke, +4,6
7. Novikov, +4,7
8. Prokop, +6,8
9. Tänak, +7,6
10. Østberg, +7,9
-
x. Henning, +11,1

Efter SS2

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 5:20.7
2. Sebastien Loeb (F), 5:21.6 +0,9
3. Mikko Hirvonen (Fin), 5:24.6 +3,9
4. Petter Solberg (N), 5:25.7 +5,0
5. Kris Meeke (GB), 5:28.5 +7,9
6. Dani Sordo (E) 05:28.6 +7,9
7. Evgeny Novikov (Rus), 5:32.8 +12,1
8. Mads Østberg (N), 5:34.8 +14,1
9. Matthew Wilson (GB) 5:37.1 +16.4
10. Martin Prokop (CZ), 5:37.4 +16,7
-
X. Henning Solberg, (N), 5:42.4 +21.7
11-11-10 SS1; Ogier av vägen
Ogier åkte av på rallyts första sträcka och har slagit bort ett hjul. Även Petter hade problem och har skadat höger bakhjul. Sträckan var en 4,74 km lång sträcka på asfalt.

Snabbast var Latvala, 1,9 sekunder före Loeb, och 2,3 före Hirvonen.

Förarkommentarer:
- "Mycket speciell sträcka, vi har mjuka däck på asfalten, så det var väldigt trixigt. Men inga större missar för oss" Loeb
- "Okej, men vi körde lungt. Vill inte skada bilen" Hirvonen
- "Det var en svår start. Jag såg bromslinjerna av Ogiers bil" Latvala
- "Trixig. Först var det bra grepp och sen blev det blött och jättehalt" Østberg
- "Riktigt riktigt trixigt och svårt. Bilen sladdade mycket på grusdäcken" Sordo

Efter SS1

1. Jari-Matti Latvala (Fin), 2:39.3
2. Sebastien Loeb (F), +1,9
3. Mikko Hirvonen (Fin), +2,3
4. Petter Solberg (N), +3,6
5. Kris Meeke (GB), +4,2
6. Dani Sordo (EM), +5,1
7. Mads Østberg (N), +7,2
8. Evgeny Novikov (Rus), 2:47.7 +8,4
9. Matthew Wilson (GB), +8,7
10. Ken Block (USA), 2:48.7 +9,4
-
X. Henning Solberg, (N), +11,6
11-11-08 Patrik Flodin siktar på andra raka VM-segern när finalen körs i Rally Wales GB
Patri Flodin är på plats i Wales för att köra finaltävlingen i årets Rally-VM. Hans ordinarie co-driver, Göran Bergsten, kunde tyvärr inte var med den här gången. Istället har Patrik lånat in en co-driver från Finland. Timo Alanne heter han och har lotsat runt bland annat Anton Alen i VM-tidigare.

Under måndagen och tisdagen har VM-ekipagen varit ute på de Walesiska vägarna och skrivit sina egna noter.
- "Samarbetet funkar kanon med Timu. Ska bli spännande att få noterna läst på finlandssvenska" skrattar Patrik.

Rallyt består av totalt 23 specialsträckor som tillsammans är 358,59 km. Räknar vi in transportsträckorna är det Walesiska grusrallyt totalt 1.883,73 km. Det hela inleds med tre specialsträckor redan klockan 15:38 svensk tid på torsdag:
- "De två inledande sträckorna är asfaltsträckor som körs utmed kusten" berättar Patrik. "Men sedan är det grus som gäller"

Det har regnat en hel del även i Wales i år:
- "Det brukar kunna vara lerigt här, men jag tror de leriga i år" förutspår Patrik.

Patrik är rejält taggad efter segern med Göran i Spanien sist:
- "Det ska verkligen bli kul att få köra på grus igen. Målet är helt klart att vinna den här tävlingen också"

Innan rallyt drar igång på torsdag körs en shakedown i morgon onsdag:
- "Vi kommer bara att köra igenom sakta en gång för att spara bilen inför rallyt" avslutar Patrik.

Mer info hittar du på www.patrikflodin.com där vi kommer att följa rallyt, sträcka för sträcka.

Startlista GrN-VM Wales Rally GB
21. Patrik Flodin Subaru
22. Michal Kosciuszko (Pol) Mitsubishi
26. Martin Semerad (Cz) Mitsubishi
39. Benito Guerra (Mex) Mitsubishi
32. Valeriy Gorban (Ukr) Mitsubishi
30. Oleksandr Saliuk (Ukr) Mitsubishi
35. Nicolás Fuchs (Per) Mitsubishi
25. Jukka Ketomäki (Fin) Mitsubishi
33. Dmitry Tagirov ((Rus) Subaru
23. Gianluca Lianari (I) Subaru
24. Jarkko NIkara (Fin) Mitsubishi
29. Bader Al Jabari (Are) Subaru
28. Majed AL-Shamsi (Are) Subaru
31. Aleksev Kirkkeshko (Ukr) Mitsubishi
27. Harry Hunt (GB) Citroën
50. Jason Pritchard (GB) Subaru
11-11-07 Petter på plats i Wales för årets Grande Finale i World Rally Championship
Tolv deltävlingar är avverkade, endast en återstår och Petter Solberg World Rally Team befinner sig nu i Wales för årets Grande Finale i World Rally Championship.

Petter Solberg har tillsammans med familjen laddat batterierna på Teneriffa inför tävlingen. Petter kommer direkt från Kanarie-ön, rakt in i hetluften på årets WRC-final i Wales.
– Efter den korta tävlingen för oss i Spanien, ser jag verkligen fram mot starten här i Wales, säger Petter Solberg. – Vi startade redan i går eftermiddag med ett par timmars test och det ser verkligen lovande ut.

Årets upplaga av Wales Rally GB löper över fyra dagar mot tidigare tre. Man har också flyttat rallyts serviceplats till Royal Welsh Showground i Builth Wells, två timmar norr om rallyts huvudort Cardiff. Där kommer tävlingsbilarna att servas inomhus i lokaler som normalt hyser den lokala boskapshandeln. Onsdagens shakedown körs också i Builth Wells. Torsdagen innehåller endast tre sträckor och startar efter lunch med Great Orme toll road. Detta är en klassisk bit RAC-historia, helt på asfalt längs kusten mot Irländska sjön, som inte använts sedan 1981 i VM-sammanhang. Efter en parc fermé över natten i Llandudno, fortsätter rallyt sedan söderut mot serviceplatsen för fredagens åtta sträckor.

På lördag och söndag cirkulerar sträckorna runt Builth Wells och de tävlande kommer totalt att avverka 358 kilometer i fullfart på se snabba kuperade och ibland förrädiskt hala skogs och by-vägarna i Wales innan de når slutmålet i Cardiff på söndag eftermiddag vid tretiden. Då har förarna även hunnit med rallyts Power Stage ”Monument”, som ger de tre snabbaste extra VM-poäng. Petter Solberg har många goda erfarenheter från tidigare år i Wales, där den växlande väderleken, med lera och regn kan spela förarna rejäla spratt.
– Wales är normalt en mycket krävande tävling med växlande väderlek och imponerande mycket lera på vägarna, men vi har många bra resultat förut här i Wales, så jag ser verkligen fram mot starten, säger Petter Solberg. ??

Inte mindre än fyra gångar har Petter Solberg vunnit Rally GB. Han har dessutom stått på pallen ytterligare två. Förra året var en av dessa tillfällen, Petter tog andraplatsen, bara nitton sekunder från segern, så årets målsättning är given.
– Min målsättning är att avsluta årets säsong på pallen. Det ska också bli spännande att se vem som tar hem VM-titeln, både Sebastien och Mikko har ju chans på titeln, avslutar Petter.

Wales Rally GB i TV
VIASAT Motor
Fredag 11/11
23:30 Höjdpunkter från fredagen
Lördag 12/11
23:00 Höjdpunkter från fredagen
23:30 Höjdpunkter från lördagen
Söndag 13/11
12:30 Höjdpunkter från lördagen
16:30 Höjdpunkter från lördagen
17:00 Power Stage
00:30 Höjdpunkter från söndagen

www.pettersolberg.no
Tider och info inför Rally Wales GB
Rally Wales GB drar igång med tre sträckor redan på torsdag eftermiddag. Rallyt består av totalt 23 sträckor som tillsammans är 358,59 km långa. Med transporterna är finalen i årets VM 1.883,73 km långt

Tidsschema Rally RACC Wales Rally GB
Torsdag 10 november
15:38 SS1 Great Orme 1 4,74 km
15:55 SS2 Great Orme 1 4,74 km
17:14 SS3 Clocaenog 16:65 km
Service A

Fredag 11 november
08:57 SS4 Dyfi West 1 10,27 km
09:16 SS5 Dyfi East 1 6,72 km
08:32 SS6 6 Gartheiniog 1 20,44 km
10:37 SS7 Dyfnant 1 21,28 km
Service B
15:17 SS8 Dyfi West 2 10,27 km
15:36 SS9 Dyfi East 2 6,72 km
15:52 SS10 Gartheiniog 2 20,44 km
16:57 SS11 Dyfnant 2 21,28 km
Service C

Lördag 12 november
Service D
10:28 SS12 Hafren 1 32,14 km
11:09 SS13 Sweet Lamb 1 4,26 km
11:30 SS14 Myherin 1 27,88 km
Service E
14:58 SS15 Hafren 2 32,14 km
14:39 SS16 Sweet Lamb 2 4,26 km
15:00 SS17 Myherin 2 27,88 km
Service F

Söndag 13 november
Service G
08:42 SS18 Halfway 1 15,00 km
09:10 SS19 Crychan 1 23,87 km
09:46 SS20 Monument 1 4,37 km
Service H
11;35 SS21 Halfway 2 15,00 km
12:03 SS22 Crychan 2 23,87 km
13:10 SS23 Monument 2 4,37 km
Service I
15:03 Målgång



<< Till startsidan