12-11-12
WRC Academy Spain, tufft rally för Åhlin
men Tidemand blev tvåa
I helgen kördes den sjätte och sista deltävlingen
i FIA WRC Academy 2012. Rallyt avgjordes i Spanien,
i Tarragona-regionen, och bjöd på en blandning
av både grus och asfaltsträckor. För
den ena av de två svenska landslagsförarna
i klassen, Pontus Tidemand, slutade rallyt med en
andraplats. För den andra föraren, Fredrik
Åhlin, slutade rallyt med ett brutet revben
efter en krasch mot ett träd.
Under fredagen kördes sex sträckor och Pontus
Tidemand tillsammans med kartläsare Stig Rune
Skjaermoen vann fem av dessa. Trots det var han lite
besviken efter rallyts första dag.
- Det var helt fantastiskt att vinna fem av
sex möjliga sträckor under fredagen men
tyvärr fick vi en punktering på sträcka
fem och tappade över tre minuter berättade
Tidemand efter målgång dag ett. Trots
punkteringen låg Pontus på en andra plats
i rallyt inför lördagens avgörande
sträckor.
Fredrik och hans kartläsare Morten Abrahamsen
låg på en tredjeplats i rallyt inför
sträcka tre på fredagen, och han berättade
att det var ordentligt halt på vägen.
- Det var som en riktig snömodd på
vissa ställen. Röd smetig lera som gjorde
vägen väldigt hal. Tyvärr gled vi av
vägen på ett ställe och landade uppe
på en jordvall. Bilen blev inte skadad, men
vi kom inte loss för egen maskin, och det fanns
ingen publik på det stället som kunde hjälpa
till, så jag fick koppla loss mig och springa
efter hjälp. Jag fick tag i några åskådare
ett par hundra meter bort och efter att de hjälpt
till att knuffa ner oss från jordvallen kunde
vi ta oss vidare berättade Fredrik, som
efter första dagens sex sträckor låg
på en fjärde plats.
Alla lördagens avslutande sträckor skulle
köras på asfalt. Pontus hade som mål
att försöka plocka in tid på ledaren
Jose Suarez, men efter de tre första sträckorna
kunde han tyvärr konstatera att avståndet
var för stort. I stället fick han koncentrera
sig på att inte göra några misstag,
och försöka komma i mål, för
att på så sätt kunna säkra en
andraplats i tävlingen och en tredjeplats totalt
i mästerskapet.
- Jag tyckte körningen stämde ganska
bra på lördagen också, vi vann två
av asfaltsträckorna och jag har lärt mig
otroligt mycket av vägarna här i Spanien
inför framtiden, säger Pontus, som
under året varit på pallen i alla tävlingar
där han inte drabbats av tekniska problem. Han
har dessutom tagit näst flest sträcksegrar
av alla förare i WRC Academy under säsongen.
- Jag är självklart otroligt glad
över tredjeplatsen i mästerskapet, och vi
har visat att vi är en av de snabbaste när
allt funkar. Det är nog det mest positiva jag
tar med mig från detta år, och all erfarenhet
jag har fått av sex nya VM-deltävlingar
förstås avslutar en glad Pontus.
För Fredriks del avslutades rallyt med en avåkning
på sträcka tio, och ett hårt stopp
mot ett träd. Efter att ha blivit hjälpt
ur bilen flögs Fredrik med helikopter till ett
närliggande sjukhus där det konstaterades
en lindrig hjärnskakning och ett brutet revben.
- Det kunde gått värre säger
Fredrik. Trädet kom in i bilen precis bakom
förarstolen, det var en rejäl sidsmäll.
Det var bara två sträckor kvar av rallyt
och jag låg på en fjärdeplats. Jag
hade bra speed i bilen och det kändes kanon på
asfalten berättar Fredrik från sjukhuset
i Spanien. Målet för mig och Morten
var att köra stabilt och ta oss i mål,
efter allt trassel vi haft under säsongen. Men
sen gled vi bara av vägen. Jag vet inte riktigt
hur det gick till, det bara hände, och pang så
tog det stopp! Var det något som gick sönder
på bilen som orsakade avåkningen, eller
var det något annat? Jag vet inte. Det gick
så fort när vi smällde och det ska
bli intressant att titta på bilder från
ombordkameran. Kanske kan det ge några ledtrådar
till varför vi åkte av . Jag var lite omtöcknad
i helikoptern, men nu känns det bättre
säger en bedrövad Fredrik som ser fram emot
att flyga hem till Sverige under måndagen.
Kartläsare Morten Abrahamsen klarade sig turligt
nog undan utan skador.
Rallylandslagets förbundskapten Anders Dawidson
följde grabbarnas framfart på plats i Spanien.
- Jag tycker fruktansvärt synd om Fredrik
som haft en tuff säsong, och att det skulle sluta
med ett brutet revben och en ordentlig smäll
här i Spanien känns extra hårt. Samtidigt
gläds jag förstås åt framgången
för Pontus. Tyvärr försvann hans chans
till en slutlig andraplats i klassen efter punkteringen
i fredags, men han tog dock hem bronset. Inte illa
det heller efter hans första år i WRC Academy
säger Anders.
- WRC Academy är ett bra skyltfönster
för unga lovande juniorer och jag tycker att
både Fredrik och Pontus visat sig på styva
linan. De är ordentligt snabba båda två
och så länge grejerna håller så
är de med där framme, det är glädjande
och visar på vinnarpotential för framtiden
avslutar Anders.
WRC Academy Spain vanns av hemmaföraren Jose
Suarez med Pontus Tidemand på andra plats.
Vinnaren av WRC Academy 2012 är den brittiske
föraren Elfyn Evans. Pontus Tidemand blev trea
i mästerskapet.
Pontus Tidemand
Medlem i svenska rallylandslaget Swedish MotorSport
Challenge (SMSC)
Mobil: +46 70 243 56 10
E-post: p.tidemand@ptm-racing.se
Hemsida: www.gopontus.com
Född: 10 december 1990
Bor: Charlottenberg
Tävlingsbil: Ford Fiesta R2, startnummer 105
i WRC Academy
Kartläsare: Stig Rune Skjaermoen
Fredrik Åhlin
Medlem i svenska rallylandslaget Swedish MotorSport
Challenge (SMSC)
Mobil: +46 76 113 07 66
E-post: fredrik.ahlin91@hotmail.com
Hemsida: www.ahlin-kottulinsky-motorsport.com
Född: 2 augusti 1991
Bor: Karlstad
Klubb: Värmlands KC
Tävlingsbil: Ford Fiesta R2, startnummer 114
i WRC Academy
Kartläsare: Morten Abrahamsen
12-11-11
Ford WRC Facts and Figures
Ford in WRC
· Three FIA World Rally Championship manufacturers'
titles - 1979, 2006 and 2007
· Two FIA World Rally Championship drivers'
titles - 1979 Björn Waldegård and 1981
Ari Vatanen
· 308 rallies contested
· 82 wins - Ford Focus WRC 44, Ford Escort
31, Ford Fiesta RS WRC 6, Ford Sierra RS Cosworth
1
· 315 podiums
· Record-breaking 158 consecutive points finishes,
from 2002 Rallye Monte-Carlo to 2012 Rally de España
· 8 1-2-3 finishes
· 21 1-2 finishes
· 1 1-2-3-4 finish (1979 New Zealand)
· 5 consecutive wins in 2009 - Italy, Greece,
Poland, Finland and Australia
· 24 consecutive podium finishes from 2008
Jordan to 2010 Sweden
· Most successful rally - Greece (13 wins)
· Most successful drivers - Mikko Hirvonen
(14 wins), Marcus Grönholm (12 wins) and Colin
McRae (9 wins)
· 24 different rallies won
· 18 different drivers have won in Ford cars
Ford / M-Sport in WRC
· Two FIA World Rally Championship manufacturers'
titles - 2006 and 2007
· 52 wins
· Record-breaking 158 consecutive points finishes,
dating back to 2002 Rallye Monte-Carlo
· First win - 1997 Greece (Carlos Sainz / Luis
Moya, Ford Escort WRC)
· Last win - 2012 Great Britain (Jari-Matti
Latvala / Miikka Anttila, Ford Fiesta RS World Rally
Car
· 5 consecutive wins in 2009 - Italy, Greece,
Poland, Finland and Australia
· 24 consecutive podium finishes from 2008
Jordan to 2010 Sweden
· Most successful driver - Mikko Hirvonen (14
wins)
12-11-11
Latvala clinches third in championship* with Spanish
podium
Ford World Rally Team drivers Jari-Matti Latvala and
Miikka Anttila finished second in Rally de España
today to secure third place in the 2012 FIA World
Rally Championship. The Finns ended this 13th and
final round of the series just 7.0sec from victory
in their Ford Fiesta RS World Rally Car to clinch
a top three series finish for the second time in their
careers.
The team had already confirmed second place in the
manufacturers standings and Latvalas podium
ended an emotional weekend for Ford at the Blue Ovals
final official WRC appearance. Team-mates Petter Solberg
and Chris Patterson finished 11th in a similar Fiesta
RS WRC.
Rally de España is the only mixed surface round
in the championship and offered 405.46km of action.
Based in Salou on the Costa Daurada coastline near
Barcelona, it comprised an opening leg of gravel speed
tests before two days of competition on smooth, wide,
circuit-like special stages.
Fridays loose-surface roads provided one of
the most savage days in recent years. Heavy rain made
conditions treacherous with mud and standing water
making survival the name of the game. Conditions deteriorated
with the passage of every car and Latvalas low
start position left him at an even greater disadvantage
than many.
However, the 27-year-old Finn kept his cool to end
the day in third and climbed to second early yesterday
as the rally switched to asphalt. He began todays
final leg 27.0sec from the lead but two fastest times
enabled him to close the gap, maximum bonus points
for victory in the Power Stage ensuring third in the
title standings.
After such a difficult season, third in the
championship means a lot to me, especially after missing
a round through injury, said Latvala. In
terms of time, this is the closest I have ever been
to a win on a rally that is primarily asphalt. Hard
tyres were the right choice for the final three stages
and I was closing with every kilometre. One more stage
may have been enough for me to do it.
I wanted to finish my career at Ford on a high
note and Im so pleased to have done that. Ive
had many fantastic years here building my career and
I would like to thank everyone in the team for their
support during that time. I have great memories of
my career here that I will carry through my lifetime,
he added.
Solbergs chances of a strong result ended on
the second stage when he hit a rock submerged in a
water-filled rut. The impact damaged his cars
suspension and he retired from the leg. He returned
under Rally 2 regulations with a 25-minute penalty,
and climbed from 41st to 11th.
I made a good start but everything went wrong
on only the second stage, said the 37-year-old
Norwegian. That sums up the season for me. I
was strong at the beginning but unfortunately it didnt
last. I had the speed but bad luck and some mistakes
cost me dearly. Unfortunately I didnt perform
as well as I wanted to during the second half of the
season.
Ford World Rally Team director Malcolm Wilson reflected
on the event and the season. It wasnt
the perfect ending, but it was probably as close as
we were going to get. Jari-Matti drove well over the
final two days. The Fiesta RS WRC is very competitive,
and although we were quickest in qualifying on many
occasions, won Power Stages and set many fastest times,
we didnt score as many victories as we should
have done, he said.
The important thing now is that we continue
to develop the car and I hope we can stay at the highest
level next year, he added.
Ford Racing senior manager Gerard Quinn said: Its
the end of an emotional weekend as it marks the farewell
of Ford World Rally Team from the WRC. It was a great
honour to have led this programme for Ford over the
past three years and Id like to thank our drivers,
co-drivers, every team member and fan that has supported
Ford. As our rally partner, M-Sport will continue
to lead private team programmes in WRC. I look forward
to providing engineering and technical support through
Ford Racing so privateers can continue to compete
at the top level in WRC and other rally championships.
News from other Ford teams
Adapta World Rally Teams Mads Østberg
and Jonas Andersson claimed fourth, moving up from
fifth when M-Sport Ford World Rally Teams Ott
Tänak and Kuldar Sikk lost time after hitting
a barrier. The Estonians later retired after going
off the road. Evgeny Novikov and Ilka Minor finished
10th, despite incurring a 10-minute penalty late last
night for using tyres that did not conform to the
regulations. Martin Prokop and Michal Ernst were 13th
and Brazil World Rally Teams Daniel Oliveira
and Carlos Magalhaes finished 20th. Craig Breen won
the SWRC support series world title after finishing
sixth alongside Paul Nagle in a Fiesta S2000.
Final positions
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen DS3 4hr 14min 29.1sec
2. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Fiesta RS 4hr 14min
36.1sec
3. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Citroen DS3 4hr 16min
15.9sec
4. M Østberg/J Andersson NOR Ford Fiesta RS
4hr 16min 25.5sec
5. J Nikara/J Kalliolepo FIN Mini John Cooper 4hr
30min 37.0sec
6. C Breen/P Nagle IRL Ford Fiesta S2000 4hr 32min
39.5sec
7. C Atkinson/G Macneall AUS Mini John Cooper 4hr
33min 43.8sec
8. P-G Andersson/E Axelsson SWE Proton Satria Neo
4hr 34min 45.2sec
9. D Sordo/C Del Barrio ESP Mini John Cooper 4hr 40min
09.7sec
10 E Novikov/I Minor RUS Ford Fiesta RS 4hr 40min
15.7sec
Drivers
1. S Loeb 270pts
2. M Hirvonen 213pts
3. J-M Latvala 154pts
4. M Østberg 149pts
5. P Solberg 124pts
6. E Novikov 88pts
Manufacturers
1. Citroen Total WRT 453pts
2. Ford WRT 309pts
3. M-Sport Ford WRT 170pts
4. Adapta WRT 83pts
5. Citroen Junior WRT 72pts
6. Qatar WRT 71pts
* Championship positions subject to the official publication
of the results by the FIA
Stage Times
Stage 13: 1. Sordo 10min 33.9sec; 2. Loeb + 2.1; 3.
Latvala + 2.6; 4. Neuville + 4.9; 5. Tänak +
6.4; 6. Østberg + 6.9; 8. Solberg + 11.6.
Overall: 1. Loeb 3hr 26min 50.1sec; 2. Latvala + 27.5;
3. Hirvonen + 1:19.1; 4. Tänak + 1:33.1; 5. Østberg
+ 1:36.2; 6. Weijs + 9:18.7; 13. Solberg + 25:32.9.
Stage 14: 1. Sordo 15min 42.7sec; 2. Latvala + 5.5;
3. Loeb + 8.1; 4. Hirvonen + 13.0; 5. Østberg
+ 15.1; 6. Tänak + 20.1; 7. Solberg + 21.8.
Overall: 1. Loeb 3hr 42min 40.9sec; 2. Latvala + 24.9;
3. Hirvonen + 1:24.0; 4. Østberg + 1:43.2;
5. Tänak + 1:45.1; 6. Weijs + 9:42.3; 13. Solberg
+ 25:46.6.
Stage 15: 1. Sordo 2min 37.1sec; 2. Latvala + 0.6;
3. Loeb + 0.8; 4. Novikov + 1.0; 5. Hirvonen + 1.1;
6. Østberg + 1.8; 8. Solberg + 4.8.
Overall: 1. Loeb 3hr 45min 18.8sec; 2. Latvala + 24.7;
3. Hirvonen + 1:24.3; 4. Østberg + 1:44.2;
5. Tänak + 1:57.0; 6. Nikara + 14:58.0; 12. Solberg
+ 25:50.6.
Stage 16: 1. Latvala 10min 30.7sec; 2. Sordo + 0.3;
3. Loeb + 4.9; 4. Neuville + 6.4; 5. Solberg + 6.6;
6. Østberg + 8.9.
Overall: 1. Loeb 3hr 55min 54.4sec; 2. Latvala + 19.8;
3. Hirvonen + 1:32.9; 4. Østberg + 1:48.2;
5. Nikara + 15:16.8; 6. Breen + 16:09.2; 11. Solberg
+ 25:52.3.
Stage 17: 1. Latvala 15min 43.5sec; 2. Sordo + 2.4;
3. Loeb + 10.7; 4. Østberg + 17.1; 5. Solberg
+ 22.5; 6. Hirvonen + 25.1.
Overall: 1. Loeb 4hr 11min 48.6sec; 2. Latvala + 9.1;
3. Hirvonen + 1:47.4; 4. Østberg + 1:54.6;
5. Nikara + 16:00.7; 6. Breen + 17:46.8; 11. Solberg
+ 26:04.1.
Stage 18: 1. Sordo 2min 38.3sec; 2. Latvala + 0.1;
3= Novikov, Neuville + 1.4; 5. Hirvonen + 1.6; 6.
Loeb + 2.2; 7. Solberg + 3.7.
Overall: 1. Loeb 4hr 14min 29.1sec; 2. Latvala + 7.0;
3. Hirvonen + 1:46.8; 4. Østberg + 1:56.4;
5. Nikara + 16:07.9; 6. Breen + 18:10.4; 11. Solberg
+ 26:05.6.
12-11-11
A Season Closer
'Ciao everyone,
'Bruno again! After a long weekend we're at the end
of Rally de España, the last round of the 2012
World Rally Championship. Another rally done and another
good result for WRC Team MINI Portugal. Both our MINI
John Cooper Works Countrymen finished safely and with
Chris came home a strong seventh, picking up six more
WRC points.
'Rally de España was a tough and unpredictable
event. The first day on gravel was especially difficult.
The unexpected bad weather made the stages extremely
challenging and a lot of drivers had problems along
the way. Unfortunately both Chris and Paulo succumbed
to the tricky conditions and were forced to retire
for the day on SS4 and SS5 respectively.
'Luckily both MINIs only had limited damage and Chris
and Paulo were able to rejoin on Saturday with no
problems. On the second day of competition the rally
moved onto Tarmac. The asphalt stages here in Spain
are fantastic and drivers really enjoy them. Chris
took some time during the morning stages to get back
on track after retiring the day before. He said it
was difficult to take the same risks after making
a mistake and doing Rally 2. However, on the afternoon
loop he managed to find a good rhythm and his times
really picked up.
'After finishing day two in 11th place, Chris' aim
for today was to try and catch the car in front of
him and reach a points scoring position. A consistent
drive and the retirements of drivers in front of him
made that possible and he was able to climb a couple
of positions to finish seventh.
'It's been a pleasure to work with Chris this year.
Since he has joined the team for ADAC Rallye Deutschland
we've worked well together. I really hope we can continue
to work together in future.
'Paulo successfully finished another WRC event and
got a bit more experience on Tarmac which he hasn't
had too many kilometres on. The water temperature
of Porquinho Verde started to rise at the end of SS8
yesterday and he got a power steering problem in the
afternoon, but he drove an otherwise trouble free
rally. I'm delighted he could proudly wave his Palmeiras
flag on the podium once again.
'It's been great working with Paulo again this year.
He's a fantastic guy and everyone in the team loves
him. He was quite emotional at the last service as
he has a busy year ahead of him. He's running for
the presidency of Palmeiras football club. I wish
him the best of luck, but also hope to see him back
in the WRC soon.
'It was a special weekend for everyone at Motorsport
Italia, because our sister team Ralliart Italia clinched
their third Production car World Rally Championship
title. Benny Guerra and Borja Rozada did a great job
all season and their reward was well deserved.
'It's been a great year. I'm happy with what we've
achieved this season. I want to thank all the team
members for their work, passion and dedication. It
was a long season, but we always worked as a team
and everyone gave 100% at all times.
'Thank you very much for following us during the season,
we hope you enjoyed the ride with the team! :-)
'This isn't good bye, it's 'until we meet again'!
I'll keep you posted.
'A presto,
Bruno'
Final Overall Classification Rally de España
1.S.Loeb (FRA)/D. Elena (MCO) Citroen 4:14:29.1
2.J.M. Latvala (FIN)/ M. Anttila (FIN) Ford +7.0
3.M. Hirvonen (FIN)/ J. Lehtinen (FIN) Citroen +1.46.8
4.M. Ostberg (NOR)/ J. Andersson (SWE) Ford +1:56.4
5.J. Nikara (FIN)/ J. Kalliolepo (FIN) MINI +16:07.9
6.C. Breen (IRL)/ P. Nagle (IRL) Ford +18:10.4
7.C. Atkinson (AUS)/ G. MacNeall (AUS) MINI +19:14.7
8.P.G Andersson (SWE)/ E. Axelsson (SWE) +20:16.1
9.D. Sordo (ESP)/ C. Del Barrio (ESP) MINI +25:40.6
10.E. Novikov (RUS)/ I. Minor (AUT) Ford +25:46.6
...
30.P. Nobre (BRA)/ E. Paula (BRA) MINI +50:27.6
...
52.A.Nicolas (ARG)/ M. Recalt (ARG) Subaru +2:10:29.2
12-11-11
Pontus Tidemand slutade tvåa i WRC Academy i
Rally Spain och säkrade tredjeplatsen i mästerskapet
Inför årets sista deltävling Rally-VM
så var målet klart för 21-åringen
Pontus Tidemand, med en vinst i klassen och flertalet
sträcksegrar så fanns det en chans att
komma tvåa i VM för juniorer, WRC Academy.
Med en imponerade inledning av rallyt där Pontus
var i ledning efter fyra sträckor efter ha vunnit
alla sträckor än så länge så
förstörde en punktering chanserna att bli
tvåa mästerskapet.
På fredagen startade Pontus och kartläsaren
Stig-Rune Skjaermoen på bästa vis och vann
de första fyra sträckorna och hade en komfortabel
ledning på halvminuten till John Maccrone och
en och en halv minut till trean Jose Suarez.
Sträcka fem förstörde alla chanser
på vinst då Pontus fick en dubbelpunktering
i det svårkörda underlaget med lera och
regn, där även tvåan Maccrone försvann
efter en avåkning på samma sträcka.
Pontus fick stanna på sträckan och byta
däck och tappade tre minuter och föll ner
till en andra plats efter fredags sex specialsträckor
- Det var en helt fantastiskt start på rallyt,
vi vann fem av sex sträckor på fredagen
och vi hade börjat bygga upp ett skapligt försprång
inför lördagens etapp. Tyvärr så
fick vi en punktering på den långa sträcka
fem (44 km lång) och var tvungna att stanna
och byta däck. Det var nått av de svåraste
förhållande jag kört i, regn och mycket
lera överallt på vägen, berättar
Pontus
På lördagen skulle de sex avslutande sträckorna
köras och nu var underlaget asfalt istället.
Pontus hade som mål att försöka plocka
in tid på ledaren Suarez men avståndet
var för mycket efter att de tre första sträckorna
hade körts på lördagen. Så nu
gällde det att inte göra några misstag
och komma i mål för att kunna säkra
en andraplats i tävlingen och en tredjeplats
totalt i mästerskapet.
- Jag tyckte körningen stämde ganska bra
på lördagen också, vi vann två
sträckor och jag har lärt mig otroligt mycket
av vägarna i Rally Spain inför framtiden,
säger Tidemand
I mål slutade Pontus tvåa efter hemmaföraren
Jose Suarez som hade en minut och 20 sekunder tillgodo
på Pontus. Trea blev vinnaren av mästerskapet
Elfyn Ewans ytterligare två minuter efter Pontus.
Med en andra plats och sju sträcksegrar i finalen
så avancerade Tidemand upp till en tredje plats
totalt i mästerskapet från en fjärde
plats.
- Under året har vi varit på pallen alla
tävlingar som vi inte haft tekniska problem och
vi har tagit näst mest sträcksegrar. Jag
är självklart otroligt glad över tredjeplatsen
i mästerskapet och att vi har visat att vi är
en av de snabbaste när allt funkar. Det är
nog det mest positiva jag kan ta med mig från
detta året och all erfarenhet jag har fått
av sex nya VM-deltävlingar inför framtiden.
Jag måste avsluta med sända ett stort tack
till talangutvecklingsbolaget EVEN rally som har stöttat
mig hela året och är de som ligger bakom
denna satsning på WRC Academy, avslutar Pontus
12-11-11
Svenskt VM-silver för P-G Andersson, Emil Axelsson
- under Protons första år i Rally-VM!
Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver
Emil Axelsson kammade trots en relativ tung säsong
hem VM-silver i Super 2000-klassen under Protons första
år i Rally-VM.
- "Målet var helt klart att försöka
ta hem guldet, så ett silver känns just
nu lite som en besvikelse" säger P-G "Förutsättningen
för det var att vara före Craig Breen i
mål. Men när drivaxeln small av första
dagen tappade vi för mycket tid och jag slog
sen i en sten i jakten för att jaga in en och
en halv minut". Därmed blev avståndet
över tre och en halv minut (3:41,5 minuter).
Resten av rallyt handlade mest om att hålla
sig bakom Craig Breen, ifall han skulle få några
problem.
Säsongen har trots VM-silvret varit fyllt av
problem. I inledningen i Monte Carlo-Rallyt tog motorn
eld. Tävlingen därpå var det VM-på
hemmaplan, Rally Sweden. Där kammade de hem första
klasssegern för Proton. Därefter lyckades
de ta poäng i alla de avslutande deltävlingarna
och fick även triumfera med ny seger i Rally-VM
i Finland.
- "Med tanke på att vi långt ifrån
haft en felfri säsong med en massa tekniska problem,
är ett VM-silver väldigt bra" säger
P-G "Proton är ju helt nya i VM-sammanhang
och bilen har succesivt förbättrats. En
andra plats är ett bra betyg åt det nya
VM-märket som är under utveckling".
Vann SWRC, VM för Super 2000-bilar gjorde Craig
Breen:
- "Craig är verkligen, verkligen vär
ddet här efter det tragiska han varit med om
den här säsongen. Mycket starkt av honom
att komma igen så här" säger
P-G.
Craig Breens co-driver Gareth Roberts avled efter
en rallyolycka tidigare i år. Craig Breen lyckades
trots det komma tillbaka och genomföra resten
av VM-säsongen.
SWRC (Super 2000) Rally Spain
1. Craig Breen (GB) 4:32:39.5
2. P-G Andersson 4:34:45.2 +2:05.7
3. Yazeed Al Rajhi 4:45:13.6 +12:34.1
4. Alistair Fisher (GB) 4:46:08.8 +13:29.3
5. Hayden Paddon (NZ) 4:51:06.6 +18:27.1
Resultat Rally-VM SWRC (Super 2000)
1. Craig Breen (GB), 118 poäng
2. P-G Andersson (S) 106 poäng
3. Yaseed Al Rahji (Sau), 88 poäng
4. Hayden Paddon (NZ), 78 poäng
5. Majicej Oleksowicz (PL), 65 poäng
Mer info, hittar du på
www.pgandersson.se.
Där har vi följt rallyt, sträcka för
sträcka.