<< Till startsidan

Tävlingsrapporter från aktiva 2004

 

Tävlingsrapporter från aktiva 2003


04-09-27 Tävlingsrapport frånPeter Zachrissons rallyteam
Peter Zachrisson har under helgen varit i Hamar och kört finalomgången i Norgemästerskapen med en Mitsubishi EVO 7. Det var ett rally som innehöll knixiga specialsträckor, blandat med ruskigt snabba vägpartier, där medelhastigheten på en sträcka var faktiskt hela 120 km/h! Åtta specialsträckor förlagda på 10 mil kördes i ett mycket vackert höstväder. Peter, som i just denna tävling hade rutinerade Jan Svanström i högerstolen, lyckades komma in på en hedersam fjärdeplats i Stora Grupp N-klassen, 53.3 sekunder bakom Eivind Steffensen i en Subaru Impreza, samt köra in på en nionde plats totalt i hela rallyt.
- Enligt planen så startade vi rallyt i ett relativt lågt tempo, men vi ökade sedan successivt för varje sträcka, berättar Peter. Målsättningen var att komma i mål och skaffa mig värdefulla mil i kroppen med den här bilen. Det gjorde vi och jag tycker vi närmade oss täten, ju längre rallyt pågick. Vi var cirka en halv sekund per km efter sträcksegraren i slutet. Tilläggas bör också att vi hade en originalväxellåda, till skillnad mot de andra som körde med en sekventionell låda. Divergensen på en Mitsubishi och Volvo Original är enorm. Framför allt så känns det i materalet där exempelvis stötdämparna är hårdare på en Grupp N-bil. Jag är nöjd med insatsen som jag ändå ser som klart godkänd, i konkurrens med de allra bästa Grupp N-ekipagen i Norge, konstaterar Peter till sist! Peter Peter Z Rallyteam

04-09-27 Tävlingsrapport från KP Motorsport
Final Peugeot Super Cup, Rally Hedemarken 25:e september
Rally Hedemarken körde i helgen i närområdet till OS-byen Hamar. Tävlingen var finaltävling i Norska Mästerskapet och Peugeot Super Cup. Åtta sträckor på totalt drygt 10 mil.
Första sträckan var en publiksträcka på knappt en kilometer. Kent Persson tog ledningen 0,5 s före Erik Nordahl och 0,6 s före Marcus Foss. På de påföljande sträckorna gick det inte riktigt lika fort. Inför SS5 låg Kent 23 s efter Erik och 5 s efter Marcus. Den över 2 mil långa SS5 gick bättre, Kent var 6 s före Marcus och 18 (!) före Erik. Efter drygt halva tävlingen skilde det bara 5 s mellan de tre första platserna. Följande sträckor gick också bra, Kent tog ytterligare en sträckseger men låg ändå 4 s efter Erik inför sista sträckan. Marcus låg ytterligare 3 s bakom. Sista sträckan kom att bli helt avgörande. Det blev tight. 15 km i fullfart och endast 2 s i skillnad mellan de tre snabbaste. Erik tog hem ytterligare en deltävlingsseger och Kent säkrade andraplatsen före Marcus. Tiderna räckte till en 24:e plats totalt av 142 st. startande och 6:e snabbaste 2WD tid. Totalt i Peugeot Super Cup 2004 kom teamet Kent Persson på en 4:e plats
efter att ha brutit två deltävlingar av sex Kent Persson KP Motorsport

04-05-08 Tävlingsrapport från KP Motorsport
Tävlingsrapport 5:e deltävlingen i Peugeot Super Cup 2004
Aurskog Höyland Rallyt kördes som 5:e deltävlingen i Peugeot Super Cup. Tävlingen som även ingick i Norska Mästerskapet höll mycket hög klass med snabba och hårda vägar.
Inför tävlingen låg teamet Kent Persson på 2:a plats i cupen med chans till avancering. Redan på första sträckan visade Kent Persson och Christian Andresen cupledaren Erik Nordahl att han skulle få kämpa för att ta ytterligare en deltävlingsseger. Erik var 12 sekunder efter Persson och ytterligare 4 efter Andresen. På 2:a sträckan tog Andresen ytterligare en sträckseger och kunde dryga ut försprånget ytterligare till konkurrenterna. Persson behöll andra platsen med Marcus Foss på 3:dje, bara 1 sekund efter Persson.
På 3:dje sträckan tog tävlingen slut för Säffleteamet. En miss resulterade i en avåkning och ekipaget tvingades bryta. Även ledaren Andresen åkte av på 7:e och sista sträckan vilket totalt kostade 4 minuter. Segern gick istället till Marcus Foss före Erik Nordahl och Maren Engseth. 2:a platsen innebar att Erik säkrade cupsegern.
- Synd det som hände, jag visste att vi utan tvekan hade hängt med Christian. Vägarna passade oss bra och vi har för första gången fått till inställningarna på bilen riktigt bra. Det är bara en tävling kvar i cupen i år och som bäst kan vi köra upp oss till en 3:dje plats i cupen. Nästa cuptävling går den 25:e september, tills dess ska vi köra endel tävlingar i Sverige.
Kent Persson KP Motorsport

04-05-03
Tävlingsrapport från KP Motorsport
KAK Kristiansand arrangerade Rally Sörland som deltävling 4 i Peugeot Super Cup. Tävlingen är känd för att vara mycket tekniskt krävande eftersom underlaget är hårt och snabbt men stenarna och stupen i vägkanten erbjuder ingen plats för misstag. Totalt 24 mil tävling varav 13 mil specialsträcka.
Redan i första svängen fick vi känna på hur lite plats det fanns för misstag. 300 m efter starten på första sträckan gled vi ur idealspår och gled ner i ett 1,5 m djupt dike. Efter ca 3 minuter hade publiken lyft upp vår bil och vi kunde fortsätta utan skador på bilen men helt utan chans att göra anspråk på topplaceringarna. Motivationen att slåss om sträcksegrarna sjönk till en all-time-low nivå.
På första servicen såg vi att vi trots allt kanske kunde köra upp oss till 3:dje plats om vi ökade tempot. Stäcktiden på SS5 var bara 1 sekund efter tvåan Erik Nordahl och före ledaren Marcus Foss. Motivationen steg och inför den 25 km långa sista sträckan var vi uppe på fjärde plats och 15 sekunder från Maren Engseths 3:dje plats.
Tyvärr räckte inte vår tid på sista sträckan att klå Maren utan vi fick nöja oss med en fjärde plats, bara 9 sekunder efter Maren. Erik och Marcus hade en hård fight om segern genom hela tävlingen där Erik till slut gick som segrare ur fighten. Erik körde hem en imponerande trettonde plats totalt i det drygt 120 bilar stora startfältet
Deltävling 5 är Aurskog Höland Rally om en månad. Till dess kommer vi att ytterligare jobba med inställningarna på bilen för att kunna öka tempot lite till.
Kent Persson KP Motorsport

04-04-25 Sensation av JSM-mästaren
En sensation av 2003 års JSM-mästere i rally, Fredrik Eriksson/Daniel Edorsson, körde in på en 7:e plats i första tävlingen med nya bilen i SuperCupen! Vid SuperCupen (SM för nationella rallybilar, GrH) på lördagen i Kristanstad och "Kong Kristian Race", lyckades Katrineholms MK:s regerande JSM-mästare köra in på en 7:e plats, inte så märkvärdigt kan tyckas, men i första tävlingen med deras helt nya tävlingsbil (VW Golf) och utan någon egentlig träning alls är det en mycket stor prestation.
Efter 4 av tävlingens fem specialsträckor, låg paret Fredrik/Daniel på en otrolig 5:e plats, sen var sista långsträckan brutalt snabb och Golf'en räckte inte till mot två Volvo 940 som skuggade i resultatlistan, utan teamet fick se sig slagna med några futtiga sekunder och tappa två placeringar till en slutlig 7:e plats, en placering teamet dock var otroligt nöjda med.
Efter att sålt sin vinnande GrN Peugeot, satsade teamet på en mycket vassare och snabbare GrH Golf, och räknade givetvis att med att få en lång inkörningsperiod för att behärska den nya och snabbare bilen, en realistisk tanke som snabbt kom på skam när man ser resultatet efter första tävlingen. Och tävlingen var inte vilken som helst, hela svenska eliten var på plats, och hela 56 startande hade de att fightas mot i sin tävlingsklass. Hela tävlingen gick bra:
- Körningen gick kanonbra hela tiden, och bilen är väldigt lättkörd, sade Fredrik på telefon på hemväg från Skåne.
- Enda problemet var en drivaxel som hade lossat, men som vi kunde fixa på servicen, annars vet vi inte hur det gått, avslutar ett mycket nöjt team som troligen inte tyckte de 70 milen hem var så långa denna gång

04-04-25 Robin Sandberg 2:a i Super Cupen.
Att Robin Sandberg med sin etanoldrivna rallybil är med och kriga i sverigetoppen bland de 2 hjulsdrivna bilarna har vi vant oss vid.
Men denna lördag lyckades Robin även överträffa allas våra förväntningar. Vi i teamet, konkurrenterna och övriga rallysverige står i kväll sannolikt tämligen häpna.
Anledningen är att Robin tappade 3:e och 4:e växeln direkt vid starten på första sträckan i lördagens deltävling i den populära Supercupen. Tävlingen Kong Christian race i Kristianstad där hela Svenska eliten stod på startlinjen så när som på ett fåtal förare.
Normalt skulle en rallyförare i detta läge ge upp och parkera bilen och agera åskådare men Robin och kartläsaren Ronnie hade annan uppfattning.
Istället växte inspirationen i tävlingsekipaget och man presterade trots avsaknaden av 2 växlar 4:e tid totalt på första sträckan.
På andra sträckan slog man till med 2.a tid totalt !!!
Helt förståligt tappade dock Robin lite sedan lite tid på de kommande krokigare sträckorna och var efter 4:e sträckan på en 4:e plats, men det skiljde bara några sekunder till de framförvarande och bara det är en sensation. Att ligga i topp utan 2 växlar skall egentligen inte bara gå.
Robin och Ronnie var dock inte nöjd med detta. Inför den avslutande och lite längre och snabbare 5:e sträckan laddade man för fullt och körde ifrån konkurrenterna så att enbart svenska fabriksföraren för Peugeot Jimmy Joge var före i slutresulatat.
Där står nu rallysverige halvt "chockade" över att en bil med enbart 3 växlar kör in på en 2:a plats bland 150 startande av de 2-hjulsdrivna bilarna
Dessutom på en total 12.e plats och då skall man veta att det var också var 35 st 4- hjulsdrivna bilar som startade tävling.
En bedrift som säkert går till rallyhistorien.
Nämnas kan att Robins bil har mycket effekt på mellanvarvtal, d.v.s. mycket vridmoment, som trollats fram av BSR:s teknikerstab, vilket ger förutsättningrana till att köra på högre växel.
Vi lyfter på rallykepsen och är alla mycket imponerade över Robins enormt stora förarskicklighet assisterad av mycket säkra kartläsaren Ronnie Kindvall.
Ola Strömberg känd rallyprofil och SM mästare ett antal gånger under 1970-80 talet var radioreporter åt lokalradion och intervjuade Robin efter sista sträckan.
En av frågorna från Ola löd " ..och vilken bil kör du i VM nästa år ? "
Vad som än händer har definitivt Robin visat att han tillhör en av de absolut hetaste uppstickarna i svensk rallysport.
Robin knappade nu in 5 poäng på ledaren i Supercupen Jonas Wigren och placerar sig som 2.a i Cupen när 2 tävlingar återstår.

04-03-08 Kent Persson Tävlingsrapport i Peugeot Super Cup
Numedalsrallyt runt Rödberg skall vara Norges bästa rallytävling enligt norskarna. 230 startande i helgens tävling kan vittna om de drygt 10 milen specialsträckor höll mycket bra klass. Tävlingen ingick i bl.a. Norska Mästerskapet och Peugeot Super Cup.
Den stora nyheten inför tävlingen var att ett av Norges främsta rallyhopp, Marcus Foss, hade köpt Fredrik Larsens bil.
Direkt på första sträckan höll Erik Nordahl ett tempo som ingen annan lyckades matcha. På första servicen efter SS2 var det jämt mellan 2:a och 4:e platsen. Vi låg 3:a, 1s efter Marcus och 2:s före Christian Andresen. Problemet var att alla vi tre tappade 0.5s/km till Erik. Fighten om 2:a platsen fortsatte till SS5 där vi troligen utsattes för ett sabotage. 1 km in på sträckan låg det en stor sten mitt i idealspår. Erik missade den men jag och Marcus körde på den. Smällen blev såpass kraftig att fälgen spräcktes med punktering som följd. De sista 5 km på sträckan fick vi köra helt utan luft i vänster framhjul. Chanserna till en topplacering var tyvärr borta.
Inför de sista sträckorna låg vi 18s efter Christian som låg 3:a. Avståndet mellan 3:an och 4:an minskade och inför sista sträckan hade vi 8s kvar att åka in. Efter att Christian snurrade på sista sträckan var 3:dje platsen säkrad.
Med tanke på punktering är vi nöjda med helgens resultat. Efter vinter säsongen ligger vi nu på 2:a plats i cupen 4 poäng efter Erik. Vintern har aldrig varit vår starkaste sida så det ska bli väldigt spännande till sommaren. Nästa deltävling körs i Kristiansand den 1:a maj.
Med vänliga hälsningar Kent Persson
KP Motorsport

04-02-21 Senaste nytt från Tommy Vestlund
Snow Rally 2004 Vi såg fram emot Snow rally med stort självförtroende och kände att vi skulle kunna vinna över först och främst Anders Karlsson från Säffle.
SS1 Travet 2000m Snow rallyt startade med en så kallad "superstage" där två bilar startade samtidigt. När vi rullade fram till start så var det emot hemmahoppet Patrik Sandell. Vi visste att Patrik säkert skulle åka bra här då han kört den här sträckan nyligen. Vi var dock snabbare än Patrik och det kändes bra då han troligen var bland dom snabbare. När alla kört var vi tvåa totalt, vilket i sig inte hade någon större betydelse då alla låg väldigt tätt, men ändå.
SS2 Grytan 1 14910m Vi startade lördagen med högst tänkbara tempo för att inte släppa några onödiga sekunder till någon. Men nästan i dom första svängarna visst jag att vi skulle få svårt att hänga med då tvåan växel krånglade och var svår att få i. Vi tappade dyrbar tid då vi ibland vid hårda inbromsningar inte fick i tvåan förrän efter svängen. Det skapade också en osäkerhet och körningen blev kantig i dom partier där tvåan användes. Vi var ändå andra snabbast efter Patrik Sandell som vi startade bakom och såg en del konstiga spår efter. Även han startade med 100 % attack av vad vi kunde se.
SS 3 I5 1 14670m Här kändes det ganska bra då sträckan var lite snabbare och tvåan inte behövdes. Vi dock några riktiga stopp här och var slagen av Anders Karlsson som var sträcksnabbast med 12 sek. Patrik Sandell gjorde en av dom grövsta tjuvstarter jag sett och stack när det var 10 sek kvar. Troligen för att solen lyste in i start lådan som räknar ned. Han klarade uteslutning med en hårsmån. Han fick i praktiken inget straff då man vid första tjuvstart endast får 10 sek tillägg.
SS 4 Kälom 23970m Vi var nu tvungna att ladda maximalt på denna sträcka och var 6-7 sekunder före Anders och Patrik ungefär mitt på, trots att vi även här fått stopp två, tre gånger då vi inte fick i tvåan. Efter den berömda byn Kälom så låste sig växellådan på fyran och vi fick åka så till mål. Här tappade vi ca 50 sek på Fredrik Andersson som var snabbast. Vi rev lådan vid service men kunde inte fixa den i tid och bröt lördagens etapp.
Växellådor
När vi delat lådan visade det sig att en växel förare hade hyvlats ned av en sprucken hylsa och att vi inte hade dom grejorna med oss. När vi börjat plocka ihop fick vi höra att Daniel Lundberg brutit, även han med lådras. Vi åkte ut till Krokom för att se om det ev. gick att låna grejor av han. Fick lov av Daniel att ta lådan tillbaka till vår buss, där vi rev och konstaterade att vi inte kunde använda något i hans låda. När vi igen börjat städa kom Peter Fredriksson och sa att han hade en gammal låda i bussen vi fick ta. Där fanns det delar vi kunde ta och nu började det att se ljust ut för söndagen. Efter totalt 8 timmars skruvande åkte vi till den lättare besiktning som krävdes för att åka söndagen. Men efter endas ett par kilometer så gick utgående axeln av till höger drivaxel och även söndagen gick upp i rök. Så nu ser det inte lika ljust ut längre, men vi är bara i början av SM och vi skall inte vika oss än.
På återseende till nästa helg då Vännes SM deltävling avgörs. Med en ny drevsats som vi skall testa så ska det gasas värre.
Mvh Tommy Vestlund

04-02-16 Senaste nytt från Tommy Vestlund
Snow Rally en tävling i dur
Team Vestab hade motivation på topp inför årets Snow Rally. Man kom med en andraplats i Bergslagsrallyt i ryggen och kände att man hade stora vinst chanser. Tävlingen startade på Östersund travbana med en parallell körning där två bilar startade samtidigt för att köra runt en s.k. superstage inför ca 3000 personer. Tommy hade där 2: a snabbaste tid efter Köpings Honda förare Jonas Eriksson.
När väl tävlingen började på lördag morgon ute på Grytans övningsområde kände Tommy att allt inte stämde.

Vad hände på Grytans övningsområde?
- Bilen gick jätte bra i ca 1 km, när vi kom in för en hård inbromsning från ca 150km/h och när jag skulle lägga i tvåans växel så gick det inte. Jag blev tvungen att rulla genom vägbytet och sedan frikoppla vilket vi normalt inte gör och då gick det. Det störde en del då det är en växel som används ganska mycket, ibland fick vi i den och ibland inte. Vi satt ändå andra bästa tid.

Kunde ni fixa det?
- Jag viste att ett sådant problem nästan säkert var ett slitage fel och det krävde att man river växellådan.

Fortsatte ni att åka?
- Ja vi åkte SS3 och SS4 och hängde med ganska bra, vi var 6 sekunder före mitt på SS4 och det är ganska märkligt då växlingen inte funkat bra. Vi tvingades nästan stanna en bit in på sträckan, jag fick inte i tvåan fören vi rullat ut en bit på en raksträcka. En bit efter det kända Husås låste sig växellådan på fyrans växel och då var det i praktiken färdig kört.

Kunde ni laga det?
- Nej vi åkte tillbaka till service för att se om det gick att fixa, vilket vi snabbt insåg att det inte gick. Vi började då riva ned växellådan på plats för att se om vi kunde fixa det till söndagen. Man har nämligen möjlighet att starta om på söndags etappen då det är en separat deltävling i SM. Vi hittade felet men hade inte några reservdelar till det.

Men ni startade söndagsetappen!?
- Ja skrattar Tommy. Vi demontera 3 st växellådor under totalt 7 timmar och fick igång bilen igen. Men redan efter några kilometer på söndagens första sträcka brakade det till i växellådan igen och bilen slutade att driva. Troligen ingående axeln som gick av.

Vilken otur!
- Ja men vi har redan lagt den tävlingen bakom oss. I kväll skall lådan ur och repareras, det är bara två veckor till Umeås SM tävling. Där ska vi kämpa för seger igen.


04-02-02 Tävlingsrapport från KP Motorsport
KNA Solør arrangerade i helgen första deltävlingen i Norska Mästerskapet och andra deltävlingen i Peugeot Super Cup med Kent Persson Säffle MC. Tävlingen avgjordes på 16 mil totalt varav 9 mil specialsträckor på varierande vägar som bitvis var mycket snabba. Drygt 100 startande team ställde upp i tävlingen.
Efter de tre första sträckorna låg vi tvåa med sträckseger på SS2 och andra tid på SS1 och SS3. Erik Nordahl, som vann förra deltävlingen, ledde med 15 sekunder inför SS4.
SS4 flöt på bra, men vi kommer aldrig få reda på hur tiden skulle ha stått sig mot Erik. Han fick bensinstopp 100m meter före mål och tvingades bryta i ledning. Nu hade vi samma chans som vi lämnade till Erik i förra tävlingen.
Christian Andresen åkte av på SS2 och Maren Engseth på SS4. Inför de sista sträckorna var det bara vi och Fredrik Larsen kvar i klassen. Vi tog sträckseger på SS4 och SS5. På längsta och sista sträckan SS6 körde vi ikapp två bilar och fick åka i snörök större delen av sträckan vilket kostade oss mycket tid, Fredrik körde in 17 s men vid slutmål hade vi ändå en knapp minuts marginal.
Efter besvikelsen i Mountain Rally kunde inte resultatet i Rally Solør blivit bättre, förutsättningarna är nu de samma för oss och Erik inför kommande tävlingar i cupen.
Nästa deltävling är Rally Numedal som körs 6:e mars med Rødberg som centalort, vi kommer att göra det vi kan för att ge Erik en match.
1. Kent Persson Säffle MC Peugeot 58.55
2. Fredrik Larsen NAF Asker Peugeot 59.47
Mer info hittar du på:
http://kpmotorsport.net
http://www.kna.no/solor/rally.htm
http://www.numedal.net/numedalsrally/
http://www.peugeotsport.co.uk/206supercup/
Kent Persson KP Motorsport

04-01-11 Tävlingsrapport från KP Motorsport
Årets första cuptävling i Peugeot Super Cup med Kent Persson Säffle MC avgjordes i Gol i helgen. 11 mil SS och totalt 27 mil över 7 st SS. Målsättningen var en pallplats och få känna på konkurrenterna och bilen.
Rekognoseringen på fredagen visade varierande sträckor men främst mycket snabba vägar där det kom att gå fullt på 6:ans växel. Vid 09:30 på lördag morgon var det dags för start. Tuffaste konkurrenten var Erik Nordahl som vann Peugeot Super Cup förra året.
Vi tog oss igenom SS1 i bra tempo och i målet fick vi Eriks tid. Vi var 3 sekunder före! Det kändes minst sagt som en bra start.
SS 2 åkte vi lika med Erik. Körningen och noter stämde bra men vi hade problem med bakvagnen som kastades upp väldigt högt i luften. SS3 gick bra, vi vann även den. Lika så SS4 och SS5. SS6 gick lika bra som sträckorna tidigare med undantag av ett missat vägbyte. Missen kostade en hel del tid och vi fick stryk med 6 sekunder av Erik.
Inför sista SS7 ledde vi med 5 sekunder, sträckan var totalt 17.77km lång. Början av sträckan gick mycket bra, inga missar och väldigt bra tempo. När det var 7 km kvar av sträckan hände det som inte fick hända. I ett stort gupp hoppade bilen till och vi åkte av vägen, träffade en sten med höger framhjul och ytterligare en med vänster framhjul. Färdigåkt 7 km från mål på sista sträckan. Besvikelsen var enorm efter att allt fungerat så bra tidigare under tävlingen.
Nu i efterhand känns det ändå ganska bra, vi har visat att vi hänger med i cupen och bilen kändes bra efter justeringar på stötdämparna. Före tävlingen hade vi bara kört drygt 4 mil i fullfart. Det är en hel del reparationer på bilen som måste göras innan nästa rally men vi ser med spänning fram emot nästa deltävling, Rally Solør som körs i Flisa sista helgen i januari.
Kent Persson
www.kpmotorsport.net

04-01-06 Peter Zachrisson sexa i Sverigeserien
Peter Zachrisson Säffle MC, som kör i Volvo Original Elit B kom under söndagen på en sammanlagd fin sjätteplats i årets första deltävling i Sverigeserien, som ingick i Bergslagsrallyt. Slutresultatet är han nöjd med och höjdpunkten var sjävklart sträcksegern på den drygt 39 kilometer långa "Björnjägaren".
Annars tyckte han att det var svårt med att hitta rytmen på den första specialsträckan, eftersom det var det första rallyt efter nästan fyra månaders uppehåll. De var bland annat av vägen på ett ställe och tappade massor av tid. Men allt eftersom tävlingen pågick fann han både känslan och tempot i körningen. Framför allt då på sträcka två där Peter tillsammans med kartläsaren Stina Cebers gjorde en suverän uppkörning i resultatlistan, efter att ha vunnit den med över sex sekunder före närmaste konkurrent, som för övrigt var en A-förare. På de nästkommande två sträckorna laddade han även där ganska friskt men Peter kände att det var lite svårbemästrat, eftersom det var obefintligt med snövallar efter vägkanterna. Men så var det för alla deltagare, konstaterade han emellertid. Däremot var det förhållandevis bra fäste i däcken, tyckte Peter. Bilen, en nyinköpt 740, gick som på räls och han ser med tillförsikt fram emot nästa rally, "Finnskogavalsen", som är redan nu till helgen. Positivt var också att vi för framtiden plockade värdefulla poäng i Sverigeserien, summerade Peter till sist.
Peter Zachrisson RallyTeam

04-01-05 Tommy Vestlund Rally News
2004 års rally SM drog igång i Hällefors under helgen med det anrika Bergslagsrallyt. Vi skulle under lördag kväll och söndag klara av att åka ca 265km totalt med 125km SS (specialsträcka).
För oss med vinsten i Köpings SM avslutning i ryggen visste vi att vi var kandidater för seger. Men att det skulle bli en hård kamp på svårbemästrade vägar med lite snö och is

SS1 Sången 1 1980m

Det var en 2 km lång slinga som delvis gick inne på en folkracebana och avslutades på valig skogsbilväg. Vi startade lördagen på bättre begagnade Avon W77 då vi visste att det skulle bli mest grusvägar då kung Bore inte visat sig från den bästa sidan. Vi var här 4: a 3,2 sek efter snabbaste i klassen. Vi hade inte tagit i för fullt då man nästan bara kan förlora tid på en sådan här sträcka.

SS2 Nätsjön 9660m
Nu börjar tävlingen och vi tar i för fullt för att inte tappa direkt från starten. Vi slår Anders Karlsson i sin sprit nya Renault Clio RS light med 2,6 sek och är endast 3,3 sekunder efter P-G i sin fabriks Suzuki.

SS3 Juckaren 32950m
Vi sattsar även här fullt och sträckan flyter bra men vi får problem med varmgång i däcken efter ca 15-18 km och får slå av lite på attacken. Så fort greppet återkommit sattsar vi 100 igen. Sista milen börjar däcken ta slut fram och körningen blir väldigt svår då över hälften av dubben gått av. Vi tappar 8,1 på Anders och glider ned till en andra plats, 4,1 sek efter. Omstart söndag morgon.

SS4 Tomsjön 24010m
Flytet sitter direkt och vi åker med en härlig attack, vi åker så mycket vi orkar och sätter igen en mycket bra tid. Åter igen är vi snabbare än alla trimmade 2WD bilar utom den omöjlige Junior VM åkaren P-G i sin fabriks Suzuki. Vi är 8,8 sek snabbare än Anders Karlsson och tar täten med 4,7.

SS5 Björnjägaren 39140m
Vi står på startlinjen på svenska rallyhistorias mest kända sträcka för första gången, vi vet att Anders inte kommer att låta oss pila iväg tidsmässigt. Det innebär minst 100 % attack, minst. Vi rusar iväg med nya däck runt om och när vi klockas mitt på sträckan har vi tappat ca 3 sek på Anders. Jag tappar troligen lite mera tid då Stefan Jonsson åkt av och kommer springande med varningstriangeln. Stefan hade kört av och in i ett träd men visar ingen sjukskyllt så vi satsar åter fullt.
Det är svårkört då vägen har mycket spår men det flyter på bra. När vi närmar oss slutet kommer en not en aning för sent och vi får inte stopp in i en hårnåls vägbyte. Vi tvingas att backa och stressad till tusen tappar jag mer tid då jag inte kommer runt direkt. När bokslutet för min första Björnjägaren kommer har vi tappat 28,1 sek på Anders och härmed så är segerchansen i praktiken över. SS6 & 7

SS6 0. 7 Sången 2 3220m & Grisbo 18220m
Vi inriktar oss på att åka fort men med stor säkerhetsfaktor. Vi har 29,1 sek till Jan Bergetorp som ligger på tredjeplats. Vi sa att hålla koll på förarna bakom och vår chans på seger var att Anders skulle göra ett misstag.
När vi rullar över målrampen så är vi slagen av Anders med 26,1 sek och har 22,2 ner till Jan Bergetorp. Vi är jätte nöjda med andraplatsen och ser nu fram mot Snow Rally i februari. Vi vet redan nu att Anders Karlsson blir svårslagen, men Jan Bergetorp och Patrik Sandell vill nog ha ett ord med i leken när vi kommer hem till deras revir.
På återseende
Tommy Vestlund


<< Till startsidan