3-4 januari 2004
 
Resultatservice från Bergslagsrallyt

Direktrapporter under Bergslagsrallyt
Patrik Sandell
Stig-Olov Walfridsson

Anmälda Rally-SM
Anmälda Volvo Original


04-01-04 Mats Thorszelius tog hem Bergslagsrallyt
Den traditionella SM-premiären Bergslagsrallyt avgjordes under helgen i skogarna runt Hällefors i hjärtat av Bergslagen. Efter lördagens första etapp ledde Mats Thorszelius från Uppsala i en Toyota, sju sekunder före Mats Jonsson, Ford Escort.
Söndagens väglag blev tungkört men Thorszelius höll upp tempot och blev den som klev högst upp på pallen när tävlingens alla sju sträckor var avklarade.
Mats Jonsson, flerfaldig svensk mästare tog hand om andraplatsen efter att ha kämpat med diverse tekniska problem. Han var bara 3,7 sekunder efter segraren i mål.
- Inför den sista sträckan sa jag till kartläsaren att vi måste vrida på ett snäpp, berättade Mats Thorszelius. Så då gjorde vi det, och det räckte ju bra.
I den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen tog Kenneth Bäcklund från Vara hem segern i sin Mitsubishi Lancer nio sekunder före märkeskollegan Stig-Olov Walfridsson från Torsby. "Stecka" fick upp tempot andra dagen och hotade faktiskt Bäcklund inför den sista sträckan.
- Men det är egentligen ungtupparna jag är mest rädd för nu, förklarade Bäcklund, titta bara på Oscar Svedlund, som han kör.
Snabbaste tvåhjulsdrivna bil i trimmade klassen var en Suzuki Ignis som gjorde Sverigepremiär i händerna på lovande P-G Andersson, som blev nia totalt. P-G har en diger säsong framför sig eftersom han kommer att dubblera rally-SM och rally-VM. Nästa tävling för honom är Monte Carlorallyt och sedan blir det Svenska Rallyt.
I den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen vann Anders Karlsson från Säffle i en Renault Clio.
-Trots att jag inte har hunnit testa bilen som är helt ny, gick det jättebra, förklarade Anders.
Snabbaste junior var jämtlänningen Patrik Sandell som körde in på en hedrande femteplats bland seniorerna i klassen i sin Renault Clio.
Ett sammandrag av tävlingen sänds i SVT1 på Trettondagen kl 13.30.
Slutresultat Bergslagsrallyt totalt: 1) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, 1.15.10,5 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, +0.06 3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, +1.12,6 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota WRC, +1.14,9 5) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort WRC, +1.17,5 6) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, +1.24,7 7) Oscar Svedlund, Karlstad Bil MC, Mitsubishi, +1.38,4 8) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, +2.51,1 9) P-G Andersson, Årjängs MK, Suzuki Ignis, +3.59,1 10) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi.
Trimmat 4WD: 1) Mats Thorszelius, Toyota, 2) Mats Jonsson, Ford WRC, 3) Eddie Hörbing, Toyota WRC 4) Jari Saarinen, Ford WRC, 5) Dick Wicksell, Subaru.
Otrimmat 4WD: 1) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, 2) Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, 3) Oscar Svedlund, Mitsubishi, 4) Torbjörn Pahlin, Mitsubishi, 5) Magnus Mellqvist, Mitsubishi.
Trimmat 2WD: 1) P-G Andersson, Suzuki Ignis, 2) Mikael Jirvelius, Mk Kopparberg, VW Golf.
Otrimmat 2WD: 1) Anders Karlsson, Säffle MC, Renault Clio, 2) Tommy Westlund, Borlänge MK, Renault Clio, 3) Jan Bergetorp, Offerdals MK, Seat Ibiza, 4) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault Clio 5) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio.
JSM: 1) Patrik Sandell, Renault, 2) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic, 3) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Peugeot 306, 4) Jonas Johansson, MK Ran, Peugeot 306, 5) Mattias Nyström, Ludvika MS, Suzuki Swift

04-01-04 Bekymmersfri SM-premiär för P-G Andersson
P-G Andersson tillsammans med hans kartläsare Jonas Andersson lyckades med att vinna SM-premiären i Bergslagsrallyt utan några som helst bekymmer med Suzukin. Bilen gick problemfritt hela tävlingen, säger P-G och han ser sin egen insats som klart godkänd. Det är skönt att få några mil i kroppen och bli vän med Suzukin, innan den stora utmaningen i Monte Carlo senare i januari. De hade ett relativt högt tempo hela vägen, förutom på den sista specialsträckan. Tur var väl det, konstaterar P-G, eftersom diffen "small" sönder vid målgången efter sista sträckan. Han tror emellertid att de ska kunna ta sig över målrampen i Hällefors utan några problem. Vägarna har varit ganska bra men Suzukin betedde sig lite oroligt när det blev rejält spårigt underlag. Annars visade Suzukin prov på utomordentlig styrka och fart på de snabba och samtidigt krokiga SM-vägarna. Det ser avslutningsvis förhoppningsfullt ut för P-G inför JWRC-debuten.
Prel. slutställning
1) Mats Thorszelius, Toyota, SMK Uppsala, 1.15.10,5
2) Mats Jonsson, Ford, Forshaga MC, 1.15.16,5
3) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, Vara MK, 1.16.23,1
4) Eddie Hörbing, Toyota, Degerfors RC, 1.16.25,4
5) Jari Saarinen, Ford, MSK Kvarnvingarna, 1.16.27,6
6) Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi, MK Ratten, 1.16.35,2
7) Oscar Svedlund, Mitsubishi, Karlstads MC Bil, 1.16.48,9
8) Dick Wicksell, Subaru, SMK Uppsala, 1.18.01,6
9) P-G Andersson, Suzuki, Årjängs MK, 1.19.09,6
10) Torbjörn Pahlin, Mitsubishi , SMK Sundsvall, 1.20.26,0
11) Magnus Mellquist, Mitsubishi, SMK Söderhamn, 1.21.19,4
12) Tommy Andersson, Mitsubishi , Team Skogsåkarna, 1.21.19,7
13) Joachim Carlström, Mitsubishi, Gullabo RC, 1.21.24,4
14) Anders Karlsson, Renault, Säffle MC, 1.21.33,6
15) Pär Dawson, Toyota, SMK Uppsala, 1.21.57,0
16) Tommy Vestlund Renault Borlänge MK, 1.21.59,7
17) Ari Alanen, Toyota, SMK Karlskoga, 1.22.06,3
18) Jan Bergetorp Seat Offerdals MK, 1.22.28,5
19) Peter Fredriksson Renault Norrköpings MK, 1.22.58,4
20) Patrik Sandell Renault Jämtlands MK, 1.22.59,3
21) Andréas Eriksson Ford MK Speed, 1.23.08,6



PG Andersson flyger fram i debuttävlingen i JWRC-Suzukin.
www.ekasfoto.com

Totalt efter första dagen
1) Mats Thorszelius, Toyota, SMK Uppsala, 26.35,3
2) Mats Jonsson, Ford, Forshaga MC, 26.43,1
3) Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, Vara MK, 26.53,4
4) Oscar Svedlund, Mitsubishi, Karlstads MC Bil, 26.56,5
5) Jari Saarinen, Ford, MSK Kvarnvingarna, 27.04,7
6) Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi, MK Ratten, 27.04,8
7) Cemoni Ohlsson, Mitsubishi, Team Skogsåkarna, 27.11,8
8) Patric Carlsson, Mitsubishi, SMK Nyköping, 27.12,6
9) Eddie Hörbing, Toyota, Degerfors RC, 27.24,9
10) Mattias Ekström, Mitsubishi, SMK Dala, 27.26,4
11) P-G Andersson, Suzuki, Årjängs MK, 28.07,8
12) Pär Dawson, Toyota, SMK Uppsala, 28.28,3
13) Ari Alanen, Toyota, SMK Karlskoga, 28.36,4
14) Dick Wicksell, Subaru, SMK Uppsala, 28.37,2
15) Anders Karlsson, Renault, Säffle MC, 28.47,3

04-01-02 P-G Andersson inför SM-premiären
P-G har precis avklarat den första testkörningen med sin Suzuki Ignis S 1600. Bilen som han och Jonas ska premiärköra under Bergslagsrallyt är identisk med den Suzuki Motorsport körde med under JWRC 2003. Han konstaterar att det är "gött" att komma igång igen. P-G berättar vidare att motorn känns som ett riktigt krutpaket och att även väghållningen är förhållandevis bra. Suzukin har ju som bekant inte körts på snö- och isunderlag innan. Ungefär 50 kilometer teststräcka genomförde teamet under fredagen. Till en början hade man inte de rätta däcken på, men när man väl bytte dem så ökade man tempot rejält, menar P-G.
Karaktären på årets upplaga av Bergslagsrallyt är typiskt "värmländskt", krokigt men snabbt! Det är näst intill obefintligt med snö uppe i Hälleforstrakten och cirka 70 procent av specialsträckorna består av hårt packat grus med ett tunt lager pudersnö ovanpå. Detta medför att vägarna med stor sannolikhet kommer ta mycket stryk innan alla 57 ekipage passerat. Rallyt börjar tidig lördagkväll med tre specialsträckor och avslutas sedan på söndagseftermiddagen. 

03-12-27
Bergslagsrallyt SM-start 2004
Nu är det dags för en ny SM-säsong i rally. Som så många gånger förr är det Bergslagsklubbarna som öppnar årets rallytävlande med klassiska Bergslagsrallyt. Redan lördagen den 3 och söndagen den 4 januari, alltså mitt i trettonhelgen fräser det till i skogarna runt Hällefors.
Start och mål för tvådagarstävlingen är förlagda till Folkets Hus i Hällefors där första bil startar på lördagen i kvällens mörker klockan 18. Den första etappen på lördagen är en klassisk nattetapp där inget ekipage är i närheten av dagsljus. Tre sträckor om cirka 40 km avverkas på kvällen innan det är dags för första bil att vara tillbaka vid etappmålet klockan 21.20.
Etapp två startar på söndagsmorgonen klockan 9 i Hällefors. Första bil rullar iväg för att köra fyra sträckor som tillsammans är 85 kilometer långa. Efter dessa fyra sträckor är första bil tillbaka för målgång klockan 14.30 vid Folkets Hus i Hällefors.
SM-serien är öppen för trimmade bilar i Stora grupp A och Lilla grupp A och för otrimmade bilar i Stora grupp N och Lilla grupp N. I klassen Stora grupp A är det fritt fram att tävla med WRC-bilar, samma bilar som körs i rally-VM. I SM-tävlingarna ingår även Junior-SM där de tävlande, högst 25 år under året, möts i tvåhjulsdrivna bilar i Lilla grupp-N.
Årets Bergslagsrally har en enda serviceplats och den ligger i Hällefors. Alla tävlingens viktiga funktioner är smart paketerade på en och samma ort. Inget onödigt farande för teamens serviceekipage utan de är snyggt och prydligt uppställda under hela tävlingen. Bra för publiken, teamen och deras sponsorer.
Tidplan i korthet
Fredag 2 januari kl 18.00 Banan offentliggörs.
Lördag 3 januari kl 08.00 Rekognosering börjar.
Lördag 3 januari kl 15.00 Rekognosering slutar.
Lördag 3 januari kl 18.00 Första start.
Lördag 3 januari kl 21.20 Första bil i mål etapp 1.
Söndag 4 januari kl 09.00 Start etapp 2.
Söndag 4 januari kl 14.30 Första bil över målrampen.
Söndag 4 januari kl 18.00 Prisutdelning vid HQ.

03-12-23
Mitsubishi-förarna jagar sitt 15:e raka rally-guld!
Med totalt tolv SM-guld skall Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson under 2004 jaga Mitsubishi Ralliart Swedens femtonde raka Rally-guld i stora standardklassen Grupp N. Hittills har värmlänningen Stig-Olov Walfridson erövrat sju guldmedaljer och västgöten Kenneth Bäcklund fem. De två övriga tog Sören Nilsson från Sunne i början av 1990-talet.
De båda Mitsubishi-veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson har totalt dominerat den svenska rallyscenens standardklass under många år i olika Mitsubishi-bilar. Under de första åren körde de Galant VR4 och därefter olika Lancer Evolution-modeller. Dagens rallybil heter Lancer Evolution VII, men ersätts förmodligen senare under året av bilvärldens för närvarande hetaste standardsedan, Mitsubishi Lancer Evolution VIII, som för vanligt gatbruk börjar säljas i Sverige under april månad med 265 hk i den segerrika turbomotorn.
Läs mer

03-12-08
Bergslagsrallyt hoppas på Kung Bore
Året börjar lida mot sitt slut och det närmar sig en ny rallysäsong. Den 3-4 januari 2004 är det dags för ännu ett traditionellt Bergslagsrally att gå av stapeln. Som vanligt arrangeras tävlingen av Bergslagsklubbarna Hällefors MK, Nora MK, MK Kopparberg och Ludvika MS
Kommande Bergslagsrally startar på lördag kväll då SM-fältet inleder sin tävling.
På söndag morgon startar SM-rallyts andra etapp på fyra specialsträckor.
I direkt anslutning till SM-fältet startar "Bergslagsrallyt Sverigeserien", som kommer att åka samma bana. Det är årets första deltävling i Volvo Original Cups Sverigeserie.
Bergslagsklubbarna jobbar nu hårt för att det ska bli ett bra, utslagsgivande och roligt vinterrally för åkare, publik, arrangörer och alla andra. Det enda som i dagsläget ser en smula dystert ut är vädret.
- Vi får hoppas att Kung Bore håller den lovade leveranstiden så att kylan och snön kommer senast till Lucia. Det är till dess det är beställt. Efter det vill vi ha något mildväder och sedan mer kyla och snö. Då blir det riktigt bra, säger tävlingsledaren Thomas Berggren

www.motorsportivarmland