Från 2001
Från
2002
Från
2003
04-05-24 Oscar Svedlund kör i Kina!
Nu till helgen,
lördag-söndag 29-30 maj, tävlar rallyjunioren Oscar
Svedlund från Karlstad i Kina. Tillsammans med sin ordinarie
andreförare Björn Nilsson kör paret en Mitsubishi
Lancer Evolution VIII för ett kinesiskt stall, medan bilen
kommer från LHD Rally Team på Nya Zealand.
- Ännu så länge vet jag egentligen inte mer än
vi skall köra Rally Beijing i det kinesiska mästerskapet,
säger Oscar Svedlund innan han tog planet till den kinesiska
huvudstaden Peking. Jag får väl veta mer när jag
kommer fram. Men det skall verkligen bli mycket spännande att
komma till Kina.
Kina är inte bara en växande ekonomi och en växande
bilmarknad. Även rallyintresset växer. Kina har under
många år arrangerat ett större internationellt
rally, till och med som VM-tävling några gånger.
I Rally Beijing skall Oscar Svedlund köra en nybyggd Mitsubishi
Lancer Evolution VIII i standardklassen Grupp N. Bilen ägs och
har byggts av det nya zealändska LHD-teamet med Channon Mills i
ledningen. Bilen hyrs för de resterande tre deltävlingarna
i det kinesiska mästerskapet av ett inhemskt stall, som
också har tre äldre Mitsubishi Lancer Evolution VI.
- Det var Stig Blomqvist som ringde en dag och frågade om jag
hade lust att köra i Kina, säger 24-årige Oscar
Svedlund. Jag behövde inte många sekunder på mig att
fundera på svaret.
- Det enda jag vet ännu så länge är att
vägarna förmodligen är ganska dåliga och ett det
finns en förare från Australien som heter Atkinson, som
jag får se upp med. Går det bra den här gången
får jag förmodligen köra ytterligare två
tävlingar senare i år.
04-05-11 Ny EM-vinst för Kenneth i South Swedish Rally
?
I vintras vann
Mitsubishi-föraren Kenneth Bäcklund EM-tävlingen Snow
Rally i Östersund med omnjed. Nu är det dags för den
andra svenska EM-deltävlingen South Swedish Rally, som körs
i trakterna av Växjö och Älmhult nu till helgen med
start från Stora Torget i Växjö på fredag kl.
14.00.
I Östersund vann Kenneth Bäcklund inte bara hela
EM-tävlingen i en Mitsubishi Lancer Evolution VII, utan
även de båda ingående SM-tävlingarna i
standardklassen Grupp N. Den 41-årige västgöten har
varit årets suverän i de svenska rallyskogarna under
vintersäsongen. I Mitsubishi Ralliart Swedens Lancer Evolution
vann han samtliga fyra SM-tävlingar.
Vinterns suverän säkrar nytt SM-guld...
Skulle Kenneth Bäcklund vara lika suverän i South Swedish
Rally, kan han redan i helgen titulera sig svensk rallymästare
2004. Detta trots att två deltävlingar
återstår, i Falun och Norrköping. I så fall
blir detta dessutom Kenneth Bäcklunds sjätte SM-guld och
Mitsubishi Ralliart Swedens femtonde raka SM-guld.
- Men så enkelt blir det nog inte, säger Kenneth
Bäcklund. Det finns flera farliga konkurrenter. Inte minst min
egen stallkamrat Stig-Olov Walfridson, fjolårets Grupp
N-segrare Patric Carlsson, junioren Oscar Svedlund, finländaren
Jukka Ketomäki samt norrmännen Martin Stenshorne och Trond
Sveinsvoll.
South Swedish Rally har i många år varit Sveriges
näst viktigaste rallyarrangemang efter VM-tävlingen Svenska
Rallyt. Även om start och mål sker i Växjö
är årets bana starkt koncentrerad runt Älmhult.
Här ligger de totalt 18 specialsträckorna, vilka en del
körs både två och tre gånger. Här finns
även den enda serviceplatsen under de två dagarna.
Sträckor bland småländska stenmurar
- Här handlar det om äkta klassiska småländska
rallysträckor, fortsätter Kenneth Bäcklund.
Sträckorna är krokiga och på många ställen
kantade av höga stenmurar. Här gäller det verkligen
att hela tiden hålla sig på vägen om man vill vinna.
Och det vill jag ju...
Kl. 14.00 sker starten från Stora Torget i Växjö. Och
ett dygn senare, vid 16-tiden på lördagen, är bilarna
tillbaka i Växjö. Är det västgöten Kenneth
Bäcklund som då först kör upp på
segerpodiet i sin vita och blå Mitsubishi Lancer Evolution
VII...
04-03-01 Kenneth Bäcklunds fjärde raka SM-seger!
I år verkar ingenting kunna
stoppa Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund. I Rally
Vännäs tog västgöten sin fjärde raka
SM-seger för året, av fyra möjliga. Kenneth
Bäcklund leder därmed jakten på SM-guldet klart
före stallkamraten Stig-Olov Walfridson, som även blev
tvåa i Rally Vännäs.
Efter starten i Vännäs på fredagseftermiddagen
kördes fyra sträckor före nattuppehållet i
Umeå. Redan från början tog Kenneth Bäcklund
hand om ledningen. Han vann den första drygt sju kilometer
långa sträckan med en knapp sekund före Oscar
Svedlund och med Stig-Olov Walfridson på tredjeplatsen.
Före den första servicen vid travbanan i Umeå ingick
även rallyts längsta sträcka, 25,4 kilometer på
klassiska I20-området norr om Umeå. Även här
var Kenneth snabbast, men bara 1,3 sekunder före Oscar.
På Ume-travet hade samlats uppåt 2.500 personer för
att denna gång se rallybilar istället för
travhästar. Kenneth Bäcklund var åter snabbast i
standardklassen grupp N med sin Statoil-Lancer Evolution VII. Oscar
Svedlund trivdes dåligt på den stundtals knixiga
sträckan och förlorade ytterligare några
värdefulla sekunder till Kenneth.
Efter travbanan återstod nu en drygt 13 kilometer lång
sträcka nordost om Umeå. Oscar Svedlund var snabbast och
knappade in 0,6 sekunder på Kenneth, som dock ledde vid
nattuppehållet med 5,6 sekunder. Stig-Olov Walfridson trivdes
inte i mörkret, men tänkte ge Kenneth och Oscar en match
under lördagsetappen.
Tyvärr försvann Sundsvalls Torbjörn Pahlin redan
på den första sträckan med trasig motor i sin
Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Efter fredagsetappens SS4 var
ställningen följande i Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK,
Mitsubishi Evolution VII 30.50,1
2. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VII +
5,6 sek
3. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII +
14,9
4 Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VII
+ 32,2
5. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution
VII + 1.51,1
6. Hasse Gustafsson, Vansbro MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI +
2.05,2
7. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V
+ 2.54,4
Den avslutande lördagsetappen innehöll åtta
specialsträckor, söder, väster och norr om
Vännäs. Kenneth Bäcklund inledde bäst, men
på SS6 tog Stig-Olov Walfridson sin första av tre
sträcksegrar under etappen. Här på sträckan
Hössjöberg tappade Oscar Svedlund kontakten med Kenneth
Bäcklund och kampen om Grupp N-segern. Greken Papadimatriou, som
kört ett par vintertävlingar i Norden med sin Ford Focus
WRC, tog med sig avspärrningsbanderollerna vid ett vägbyte.
Detta innebar i sin tur att både Patric Carlsson och Oscar
Svedlund körde fel och förlorade massor av sekunder. Oscar
var 26 sekunder efter Kenneth på sträckan och 24 efter
Stig-Olov. Nu ledde Kenneth med 16,5 sekunder före Stig-Olov och
med 32 sekunder före Oscar.
Nästa sträcka var etappens längsta och hela
tävlingens näst längsta sträcka, 22,4 kilometer
långa Örträsk. Kenneth Bäcklund satte in en
stöt och var hela 11,6 sekunder före Oscar och ytterligare
en tiondels sekund före Stig-Olov. Därmed var Rally
Vännäs i praktiken redan avgjort. Ingen skulle kunna ta
ifrån Kenneth SM-vinsten om han höll sig på
vägen de kvarvarande fem specialsträckorna. Det
hjälpte inte att Stig-Olov var snabbast på SS10 och SS12,
när Kenneth vann både SS8, 9 och 11.
I mål var Kenneth Bäcklund 25,4 sekunder före
Stig-Olov. Ett helt ljusår, som Stig-Olov uttryckte det.
För i många fall skiljer det bara sekunder emellan
Mitsubishi Ralliart Swedens båda förare. Vid den
förra SM-tävlingen i Östersund var marginalen dem
emellan bara 1,6 sekunder.
Oscar Svedlund blev utmärkt trea och utan felkörningen
på SS6 hade Stig-Olov fått en mycket hård kamp om
andraplatsen. Totalt blev de tre Mitsubishi-förarna dessutom
femma, sexa och sjua efter en kvartett WRC-förare. Patric
Carlsson råkade ut för nya problem. I slutet på
långa SS7 slog han sönder bakre högra
stötdämparfästet. Patric förlorade tid på
sträckan och ännu mera tid på den följande
sträckan, innan hans mekaniker kunde byta stötdämparen
i serviceuppehållet efter SS8.
Tyvärr försvann tre Mitsubishi-förare under den andra
etappen, både Vansbros Hasse Gustavsson, Söderhamns Magnus
Mellquist och Joachim Carlström från Kalmar, som
körde sönder växellådan.
Nu tar Rally-SM paus och återkommer med South Swedish Rally i
Växjö 14-15 maj.
Rally Vännäs Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK,
Mitsubishi Evolution VII 1.23.58,2
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Mitsubishi Lancer Evolution VII
1.24.23,6
3. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VII
1.24.48,9
4. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution
VII 1.27.22,5
SM-ställning Grupp N efter fyra
deltävlingar:
1. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi
Lancer Evolution VII 40 SM-poäng
2. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 24
3. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VII 20
4. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 16
5. Magnus Mellquist, Mitsubishi Lancer Evolution VII 13
6. Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI 11
7. Peter Ågren, Mitsubishi Lancer Evolution VI 7
8. Joachim Carlström, Mitsubishi Lancer Evolution V 7
9. Hasse Gustavsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3
04-02-16 Tre segrar samma helg för Kenneth
Bäcklund
I helgen vann Kenneth Bäcklund
inte mindre än tre segrar. Två SM-segrar och en EM-vinst.
Snow Rally i trakterna runt Östersund var nämligen
båda den andra och tredje SM-tävlingen i rally för
året och samtidigt en deltävling i EM. Enligt SM-reglerna
räknades varje dagsetapp som en SM-tävling, eftersom
längden på specialsträckorna varje dag var
ungefär lika långa som i en vanlig SM-tävling.
Helgens två SM-segrar innebar också att Kenneth
Bäcklund nu har vunnit inte mindre än 40
SM-tävlingar!
Enligt FIA:s reglemente är de topptrimmade WRC-bilarna inte
längre deltaga i EM. Därför räknas dessa enbart
in i SM och fick därför starta ungefär en halvtimma
före själva EM-startfältet.
Snow Rally inleddes redan på fredagskvällen med ett
publikprov på travbanan i Östersund inför en stor
publik. Allra snabbast var Mats Thorszelius i en WRC-Corolla. Men
Stig-Olov Walfridson var bara 2,3 sekunder efter på en total
fjärdeplats, medan Kenneth Bäcklund var ytterligare 0,4
sekunder efter sin stallkamrat.
Lördagsetappen började i solsken, blåst och en
temperatur strax över noll. Första sträckan var 15
kilometer lång på klassiska Grytans skjutfält i
utkanten av Östersund. Kenneth Bäcklund bromsade stopp i
ett vägbyte, motorn startade först efter några
försök och Stig-Olovs ledning ökade snabbt till 12,3
sekunder.
Båda Mitsubishi Ralliart Swedens förare satte upp
högsta fart. Kenneth för att jaga ikapp förlorade
sekunder och Stig-Olov för att hålla undan för sin
jagande stallkollega. Men Kenneth kom inte ikapp. Istället
utökade Stig-Olov sitt försprång sträcka
för sträcka. I klassiska I5-skogen var han 1,8 sekunder
före Kenneth, på SS4 Kälom var han fyra sekunder
före och på rallyts mesta klassiker, 24 km långa
Husås-Andviken, utökade Stig-Olov sitt
försprång med ytterligare 1,6 sekunder. Så
inför dagens avslutande sträcka, en 30 km lång
sträcka med mål i Hammarstrand, ledde Stig-Olov både
EM-tävlingen och stora Grupp N-klassen med 19,7 sekunder. Men
fyra kilometer från målet åkte den regerande
svenska mästaren av. Han fastnade i snömassorna och
tvingades bryta. Detta var dock första gången sedan
Svenska Rallyt 1992, som Stig-Olov tvingades bryta på grund av
en avåkning.
Kvar av Snow Rallys första
SM-tävling var nu endast ett nytt specialprov på
Östersunds Travbana. Kenneth Bäcklund var snabbast, 0,4
sekunder före Oscar Svedlund, som blev tvåa i Grupp
N-klassen före Patric Carlsson. Nyköpings-föraren
tvingades efter några sträckor skruva ner turbotrycket och
ta bort responssystemet för att spara motorn eftersom
topplockspackningen höll på att gå sönder.
Bröt gjorde tyvärr Sundsvalls Torbjörn Pahlin när
infästningen till bakdifferentialen lossnade. Problem hade
även Joachim Carlström från Kalmar. På den
sista riktiga specialsträckan åkte han av och blev
sittande fast i närmare en halvtimma.
Lördagens SM-tävling 13-14
februari Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK,
Mitsubishi Evolution VII 1.05.30,8
2. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VII +
34,0 sek
3. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution
VII + 1.53,2
4. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution
VII + 2.36,8
5. Peter Ågren, Jämtlands MK, Mitsubishi Lancer Evolution
VI + 3.01,9
6. Hasse Gustafsson, Vansbro MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI +
3.41,9
7. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V
+ 32.39,2
Söndagens SM-tävling, och
den andra etappen av EM-tävlingen, innehöll sex
specialsträckor och kördes i strålande sol och
några plusgrader. Både Stig-Olov Walfridson och
Torbjörn Pahlin kunde starta om och fick köra efter det
övriga startfältet.
Söndagens SM-tävling blev en ny rysande klassiker mellan
Mitsubishi Ralliart Swedens båda förare, Kenneth
Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Ingen gång under dagen
skiljde det mer än 4,1 sekunder dem emellan. Kenneth tog
ledningen på dagens första sträcka med 3,9 sekunder
och utökade den till 4,1 sekunder på nästa.
På dagens längsta sträcka, 24 km långa
Torvägen, vände Stig-Olov på resultatlistan och tog
över ledningen med 3,8 sekunder genom en mycket bra tid. Men
Kenneth minskade Stig-Olovs försprång sträcka
för sträcka. Inför sista sträckan, 22 km
långa Hackås söder om Östersund, var Stig-Olovs
marginal nere i ynka 0,7 sekunder. Men Kenneth körde 2,3
sekunder snabbare än Stig-Olov och ännu en gång blev
marginalen mellan de båda Mitsubishi-förarna marginell,
1,6 sekunder.
Stig-Olovs avåkning under lördagen straffade honom
även under söndagen. Solen gjorde de sista sträckorna
lösare, särskilt för Stig-Olov som tvingades köra
längst bak i startfältet.
Oscar Svedlund, som var tvåa i lördagstävlingen,
åkte av redan på söndagens första sträcka
och tvingades bryta. Torbjörn Pahlin bröt under
lördagen, men startade liksom Stig-Olov om på
söndagen. Pahlin körde fortare och fortare och på den
sista sträckan var han bara fem sekunder efter Kenneth
Bäcklund och tre sekunder efter Stig-Olov Walfridson. Pahlin
blev därmed trea i söndagstävlingen före Patric
Carlsson, som fortfarande tog det försiktigt med sin sjuka motor
och som dessutom åkte av några sekunder på sista
sträckan.
Missade du TV-sändningen kan du
se reprisen
För er som missade
TV-sändningen från Snow Rally sent på
söndagskvällen finns det ytterligare en möjlighet.
Reprisen av det 30 minuter långa programmet sänds sent
på söndag kväll den 29 februari med början kl.
23:15 i SVT 1. Onekligen en något sen tid, men i gengäld
får du garanterat se massor med Mitsubishi. Eller varför
inte ställa in videobandspelaren. Sändningen från
SM-premiären Bergslagsrallyt överraskade alla på
TV-sporten med sina över 500.000 tittare, en imponerande
siffra.
Nästa SM-tävling blir vinterns sista och körs i
Umeå- och Vännäs-trakterna om två
veckor.
Söndagens SM-tävling 15 februari Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK,
Mitsubishi Evolution VII 56.43,5
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Mitsubishi Lancer Evolution VII +
1,6 sek
3. Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evolution
VI + 1.07,9
4. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution
VII + 1.35,1
5. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution
VII + 1.44,2
6. Peter Ågren, Jämtlands MK, Mitsubishi Lancer Evolution
VI + 1.48,8
7. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V
+ 2.53,6
Snow Rally EM totalt:
1. Kenneth Bäcklund, Sverige,
Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N 2.02.14,3
2. Patric Carlsson, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N
2.05.42,6
3. P-G Andersson, Sverige, Suzuki Ignis Gr A 2.06.06,7
4. Magnus Mellquist, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N
2.06.35,3
5. Peter Ågren, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N
2.07.05,0
6. Jimmy Joge, Sverige, Peugeot 206 Super 1600 Gr A 2.07.19,2
SM-ställning Grupp N efter tre
deltävlingar:
1. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi
Lancer Evolution VII 30 SM-poäng
2. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 16
3. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VII 14
4. Magnus Mellquist, Mitsubishi Lancer Evolution VII 13
5. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 11
Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI 11
7. Peter Ågren, Mitsubishi Lancer Evolution VI 7
8. Joachim Carlström, Mitsubishi Lancer Evolution V 7
9. Hasse Gustavsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3
04-02-03 Hårdare än någonsin i Svenska
Rallyts standardklass
Ifjol vände turen för
västgöten Kenneth Bäcklund, som på 1990-talet
var suverän i Svenska Rallyts standardklass. Åren 1993-97
tog den nu 41-årige Mitsubishi-föraren fem raka segrar i
den svenska VM-tävlingen. Men sedan dröjde det ända
till ifjol innan han åter kunde ställa sig högst upp
på prispallen. Då gick Kenneth upp i ledningen efter det
att stallkamraten Stig-Olov Walfridson tvingats bryta på
rallyts näst sista sträcka.
Även årets säsong har börjat bra för
Kenneth Bäcklund. Han vann den inledande SM-tävlingen
Bergslagsrallyt för en månad sedan före just
Stig-Olov Walfridson. Det är dessa två
Mitsubishi-förare som länge dominerat standardklassen Grupp
N i de svenska rallyskogarna. Kenneth Bäcklund har vunnit
Svenska Rallyt sex gånger, mot tre för Stig-Olov
Walfridson. Stig-Olov har dock sju SM-titlar mot fem för
Kenneth, som istället har vunnit flest SM-tävlingar, 37 mot
21 för Stig-Olov.
Det värsta jag varit med om
- Tror nästan att
fjolårets Svenska Rally var bland det värsta jag varit med
om, säger Stig-Olov Walfridson. Det hade gått så bra
i nästan tre dagar. Jag ledde från start och körde
helt utan missar. Det var hela tiden hård kamp, främst mot
Kenneth, men vi hade ändock en ledning på 25 sekunder
när det bara återstod två specialsträckor.
- Med bara sju kilometer kvar att köra på näst sista
sträckan gick motorn varm och det var bara att stänga av.
Där satt vi, jag och min andreförare Lars Bäckman, och
tittade snopna på hur de andra körde om oss en efter en.
Då var det inte kul.
Små marginaler
Jämna sekundkamper brukar de
båda stallkamraterna i Mitsubishi Ralliart Sweden leverera till
den svenska rallypublikens glädje. I fjolårets Svenska
Rally slog Stig-Olov Kenneth på rallyts längsta
sträcka, den 43,7 kilometer långa Granberget-sträckan
i norra Värmland, med 0,6 sekunder. Över den 32 kilometer
långa Vargåsen var Kenneth 0,7 sekunder snabbare än
Stig-Olov.
- Det är detta som är så fascinerande och
spännande, säger fjolårssegraren Kenneth
Bäcklund. Vi har i stort sett helt identiska rallybilar. Det
är många tävlingar där det i mål bara
skiljt några sekunder emellan mig och Stig-Olov. Rekordet var
för några år sedan när jag vann en SM-final med
bara 0,1 sekund.
Och säkerligen lär den hård kampen mellan
Mitsubishi-paret Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson
fortsätta även i den svenska VM-tävlingen av
årgång 2004. Men i år är konkurrensen
hårdare än någonsin. Grupp N-klassen vimlar av f.d.
fabriksförare, lovande juniorer och tidigare mästare i
FIA:s Production Car World Rally Championship.
Många namnkunniga
förare
Mitsubishis tidigare
fabriksförare och segraren i Svenska Rallyts Grupp N-klass
år 2000, finländaren Jani Paasonen, kör Mitsubishi
Lancer Evolution VII för ett österrikiskt stall tillsammans
med tidigare FIA:s Grupp N-mästare Manfred Stohl. Mitsubishi
Motors Motor Sports fabriksförare, italienaren Gigi Galli och
spanjoren Daniel Sola, kör i Svenska Rallyt för Ralliart
Italy. Karamjit Singh från Malaysia vann Production Car 2002
och kör en inhemsk Proton Pert, medan Alister McRae, japanen
Toshi Arai och engelsmannen Mark Higgins kör Subaru.
Men även bland förarna som inte kör hela VM-serien i
Production Car hittar vi en mängd snabba och intressanta namn,
bl.a. de svenska unga Mitsubishi-förarna,
värmlänningen Oscar Svedlund och dalmasen Mattias
Ekström, racerföraren med hemvist i den tyska DTM-serien,
men som gärna kopplar av med att köra rally. I fjol gjorde
han det så bra att han blev trea i Svenska Rallyts Grupp
N-klass.
Superlöfte premiärkör
Mitsubishi
Ett annat mycket intressant namn som
för första gången kör en fyrhjulsdriven
Mitsubishi Lancer Evolution VII är lovande junioren Per-Gunnar
Andersson från Årjäng. PG kör hela VM-serien
för juniorer, sju deltävlingar, och ledde ett tag i
inledningen årets Rally Monte Carlo. Men det är viktigt
för de unga juniorförarna att utvecklas snabbt i dagens
hårda konkurrens om de hägrande fabrikssitsarna.
Därför satsar flera av dem också på att
köra fyrhjulsdrivet när tillfälle bjuds.
Så till Svenska Rallyt kommer flera av de unga lovande
förarna istället i fyrhjulsdrivna turbobilar. PG:s
stallkamratar från Junior-VM, finländaren Kosti
Katajamäki och italienaren Mirco Baldacci, kör båda
Mitsubishi Lancer Evolution VII, medan Jari-Matti Latvala kör en
Subaru, liksom ex-världsmästaren Stig Blomqvist. Med i
startlistan finns även de svenska Mitsubishi-förarna Patrik
Malteskog och Per-Arne Sääv.
Standardbilar med 260 hk
I standardklassen Grupp N
tävlar förarna med nära nog rena standardbilar.
Bilarna har visserligen fyrhjuldrift och en turbo-motor på c:a
260 hk, men både motor, drivlina och bromsar är helt
standard, medan växellådan numera får modifieras.
Grupp N-bilarna har även katalysator för att spara
miljön så mycket som möjligt.
Tre etapper med mål på
söndag
Svenska Rallyt startar officiellt
på torsdagskvällen på Stora Torget i Karlstad, men
det är först på fredagen som de första
specialsträckorna avverkas. Precis som tidigare ligger
serviceplatsen i Hagfors och med specialsträckorna runt om.
Under fredagen körs fem sträckor, under lördagen nio
och under den avslutande söndagsetappen sex sträckor.
Totalt är årets Svenska Rally 198 mil långt med 19
specialsträckor på en sammanlagd längd av nästan
40 mil. Målgången i Karlstad är beräknad till
kl. 16.38 på söndagseftermiddagen.
Tidsschema Svenska Rallyt 2004:
Fredag 6 februari: Etapp 1, Karlstad
- Karlstad, kl. 06.30 - 19.20, SS1-5
Lördag 7 februari: Etapp 2, Karlstad - Karlstad, kl. 05.30 -
19.20, SS6-13
Söndag 8 februari: Etapp 3, Karlstad - Karlstad, kl. 05.30 -
16.30, SS14-19
04-02-02 Mitsubishi tillbaka i Svenska Rallyt
Mitsubishi Motors Motor Sports
kommer till Svenska Rallyt med två nya Lancer WRC04 och med
förarna, fransmannen Gilles Panizzi och unge finländaren
Kristian Sohlberg. Mitsubishi har tidigare fem gånger segrat i
den svenska VM-tävlingen. 1990 vann Kenneth Eriksson Svenska
Rallyt i en Mitsubishi Galant VR4, -95 tog dalmasen en ny seger i en
Lancer Evolution och åren -96, -98 och -99 segrade
finländaren Tommi Mäkinen i olika Lancer
Evolution-modeller.
- Någon ny seger räknar vi inte med i år, säger
Derek Douncey tävlingsledare för Mitsubishis WRC-team.
Under det senaste året har vi utvecklat en helt ny rallybil.
Under samma tid har vi organiserat om hela vårt företag,
allt från teamledning till förare. Vi har utökat
antalet ingenjörer och vi ser nu verkligen fram emot
fortsättningen av VM-säsongen.
- Vi är nöjda med nya bilens premiär i Rally Monte
Carlo, säger Mario Fornaris, teknisk chef för Mitsubishi
Motors Motor Sports (MMSP). Gilles Panizzis sjätteplats är
lovande för framtiden. Vi lärde oss en hel del i Monte
Carlo, men tiden till Svenska Rallyt är för knapp för
att vi skall hinna göra några förändringar.
Vintertestade i Kall
I mitten av december ifjol testade
MMSP sin nya Lancer WRC04 inför Svenska Rallyt. Under
några dagar testades både bil och Michelin-däck i
jämtländska Kall av både Gilles Panizzi och Kristian
Sohlberg.
- Det var nyttigt att köra på is och snö igen,
säger asfaltspecialisten, 38-årige Gilles Panizzi.
Tyvärr har jag mycket liten erfarenhet av Svenska Rallyt. Jag
har bara tävlat här en enda gång tidigare, för
två år sedan.
Unga stallkamraten Kristian Sohlberg har mer erfarenhet av Svenska
Rallyt. Han har tre gångar tidigare kört Mitsubishi i den
svenska VM-tävlingen. 2001 bröt han, men året efter
vann Kristian standardklassen när det gäller Production Car
WRC. Och ifjol blev han tolva totalt i en Mitsubishi Lancer WRC02
Tre etapper med mål på
söndag
Svenska Rallyt startar officiellt
på torsdagskvällen på Stora Torget i Karlstad, men
det är först på fredagen som de första
specialsträckorna avverkas. Precis som tidigare ligger
serviceplatsen i Hagfors och med specialsträckorna runt om.
Under fredagen körs fem sträckor, under lördagen nio
och under den avslutande söndagsetappen sex sträckor.
Totalt är årets Svenska Rally 198 mil långt med 19
specialsträckor på en sammanlagd längd av nästan
40 mil. Målgången i Karlstad är beräknad till
kl. 16.38 på söndagseftermiddagen.
Nya Lancer WRC04 är utvecklad gemensamt av Mitsubishis tekniker
i både Japan och Europa. Mitsubishi har använt ett nytt
och föryngrat team av ingenjörer under ledning av MMSPs nya
tekniska chef, italienaren Mario Fornaris vid MMSPs
rallyhögkvarter i Rugby, England. MMSP ser 2004 som ett
läroår när stallet nu kommer tillbaka till
Rally-VM.
En helt ny Lancer WRC04
- Vår nya rallybil skiljer sig
oerhört från tidigare WRC-Lancer, säger Mario
Fornaris. Vi har cirka 6.000 nya delar. Vi har på bästa
möjliga sätt dragit fördel av det ganska fria
WRC-reglementet, men min filosofi är att först använda
ganska enkla tekniska lösningar för att vi skall lära
oss den nya tävlingsbilen och därefter gå över
till mer avancerade system.
Nya Lancer WRC04 har en exteriör som mycket tydligt visar
på den ökade aerodynamiska betydelsen även för
avancerade rallybilar. MMSP tillbringade nära tre veckor i Lola
racingteams vindtunnel med att testa den optimala designen på
motorhuv, frontparti och bakre spoiler. Det viktigaste var att hitta
maximalt tryck mot vägbanan. Men stor vikt lades även
på att få luftströmmarna så effektiva runtom
motorn som möjligt för bättre kylning.
När ingenjörerna designat chassiet har prioriteten inte
enbart handlat om väghållningen, utan även om styrka,
enkelhet och möjlighet till service. Lancer WRC04 har MacPherson
fjäderben runtom. Det är ett beprövat system och
för att underlätta service är delarna utbytbara, inte
bara fram och bak, utan även vänster och höger. Lancer
WRC04 använder svenska Öhlins-dämpare, liksom
föregångarna.
Beprövad turbo-motor
Motorn är Mitsubishis två
liters, fyrcylindriga motor med dubbla kamaxlar och 16 ventiler. En
motor som varit så framgångsrik i tidigare
Lancer-versioner. Motorn har ett väl beprövat
gjutjärnsblock och en topp i aluminium. Lancar WRC04:s motor
är baserad på samma motor som sitter som standard i nya
Lancer Evolution VIII, men har ny turbo, nytt insugs- och
avgasgrenrör. Vevaxeln, vevstakarna och kolvarna har
lättats och den elektroniska motorstyrenheten är helt ny.
MMSP har denna gång vänt sig till Magneti Marelli för
första gången som leverantör av det avancerade
motorstyrsystemet, som inte är beroende av varken säkringar
eller kretsbrytare. Systemet har två olika kontrollenheter, en
för motorn och en för chassiet. Men eftersom systemet
är helt integrerat har varje enhet möjlighet att
kontrollera varje elektronisk funktion i bilen. Detta system sparar
vikt och ökar driftsäkerheten.
Även transmissionen följer samma strategi och har ingenting
gemensamt med de fyrhjulsdrivna system som använts på
tidigare Lancer-versioner. Under 2004 kommer Mitsubishis nya
rally-Lancer med en femväxlad växellåda från
Ricardo. Växlingsfunktionen är manuell och alla tre
differentialerna är passiva. Centraldifferentialen är av
planetväxeltyp, som fördelar kraften mellan fram och bak.
Både fram- och bakdifferentialen är också
mekaniska.
Under utveckling
- Med nuvarande reglemente för
WRC-bilar, särskilt med tanke på den begränsande
restriktorn på 34 mm, är vridmomentet så bra att en
femväxlad växellåda räcker till. Vi kommer
givetvis att analysera andra alternativ under tiden som vi utvecklar
vår nya bil och kommer självfallet att bygga in mer
avancerade delar om det behövs, förklarar Mario
Fornaris.
Beslutet att använda passiva differentialer är ovanligt i
dagens rallyvärld, men visar på MMSPs prioritet att i
första hand utveckla chassiet innan andra avancerade delar byggs
in. En halvautomatisk växellåda kommer troligen att
utvecklas under 2004 liksom aktiva differentialer. Detta arbete
kommer att påbörjas så fort som MMSP är
nöjda med nya Lancer WRC04s prestanda och
tillförlitlighet.
04-02-02 Mitsubishi satsar friskt i Production Car-klassen
Svenska Rallyt är den
första av sju deltävlingar i FIA Production Car World Rally
Championship. Ett mästerskap som i år ser ut att bli
hårdare än någonsin med tjugo registrerade
förare, f. d. fabriksförare, juniorer och tidigare
mästare i standardklassen. Förarna kommer från inte
mindre än 15 olika länder och årets mästerskap
kommer att bli en kamp mellan Mitsubishi, Subaru och Proton.
Årets rallymästerskap för standardbilar blir en resa
jorden runt. Efter Sverige följer VM-tävlingar i Mexiko,
Nya Zeeland, Argentina, Tyskland, Korsika och Australien.
Mitsubishi, som tidigare dominerat standardklassen stort med sju raka
segrar åren 1995 till 2001, kommer till Svenska Rallyt med
Mitsubishi Motors Motor Sports officiella fabriksförare, Gigi
Galli och Daniel Sola. Båda kör Mitsubishi Lancer
Evolution VII för Ralliart Italy och båda har tidigare
startat i Svenska Rallyt. Galli var t.ex. tvåa ifjol efter
segrande Kenneth Bäcklund. Sola har tidigare varit
juniorvärldsmästare. Både Galli och Sola kommer under
året också att köra några VM-tävlingar
vardera i en Lancer WR04.
Gott om fabriksförare i
Production Car
Mitsubishis tidigare
fabriksförare, finländaren Jan Paasonen, kör
också en Mitsubishi Lancer Evolution i Production Car WRC i
samma stall som tidigare mästaren, österrikaren Manfred
Stohl. Paasonen vann standardklassen i Svenska Rallyt 2000.
- Jag gillar Svenska Rallyt med dess snabba snöklädda
specialsträckor. Det är så annorlunda mot alla andra
rallyn i VM-serien. Men samtidigt blir det kanske min tuffaste
uppgift under året, säger italienaren Gigi Galli, som
presterade ett par utmärkta tider i Rally Monte Carlo med nya
Lancer WRC04, innan han åkte av.
Men Mitsubishi-förarna i Production Car WRC får i år
kanske hårdare konkurrens än någonsin. Mästaren
från 2002, Karamjit Singh från Malaysia, fortsätter
med sin Proton Pert och i Subaru sitter bl.a. Alister McRae, Toshi
Arai och Mark Higgins.
Svenska Mitsubishi-favoriter i Grupp
N
Men i Svenska Rallyt kommer
VM-förarna i Production Car-klassen förmodligen
få övermäktig konkurrens från en del svenska
förare. Bland favoriterna finns Mitsubishi Ralliart Swedens
Kenneth Bäcklund, som vann ifjol, och Stig-Olov Walfridson, som
ledde VM-rallyt nästan ända in på mållinjen.
Intressant start gör även Mitsubishis junior Oscar
Svedlund, även han i en Mitsubishi Lancer Evolution VII.
Tre etapper med mål på
söndag
Svenska Rallyt startar officiellt
på torsdagskvällen på Stora Torget i Karlstad, men
det är först på fredagen som de första
specialsträckorna avverkas. Precis som tidigare ligger
serviceplatsen i Hagfors och med specialsträckorna runt om.
Under fredagen körs fem sträckor, under lördagen nio
och under den avslutande söndagsetappen sex sträckor.
Totalt är årets Svenska Rally 198 mil långt med 19
specialsträckor på en sammanlagd längd av nästan
40 mil. Målgången i Karlstad är beräknad till
kl. 16.38 på söndagseftermiddagen.
04-01-21 Mitsubishi tillbaka i VM
Den 72:a upplagan av Rally Monte
Carlo blir premiär för nya Mitsubishi Lancer WRC04 och
samtidigt comeback för Mitsubishi Motors i Rally-VM.
Efter en omorganisation med tysken Sven Quandt som högsta
motorsportchef, med nya förare som är en blandning av rutin
och lovande ungdomar och en helt ny WRC-Lancer kommer Mitsubishi
Motors Motor Sports att deltaga i årets samtliga 16
VM-tävlingar. Stallet ser dock 2004 som ett testår och
är realistiska i sina målsättningar för
året.
Fem fabriksstall i Rally Monte Carlo
Till årets VM-premiär finns fem fabriksstall anmälda.
Rally Monte Carlo arrangeras enligt de gamla VM-reglerna med
två dagars träning och tre dagars tävling samt en
ceremoniell start på torsdagskvällen på platsen
framför kasinot i Monte Carlo. Tävlingsbanan är i
stort sett likadan som i fjol med totalt femton specialsträckor
i bergen norr och nordväst om Monaco.
Rally Monte Carlo är känt för sina ombytliga
väderförhållanden. Samtliga sträckor körs
på asfalt, men på dessa sträckor kan allt
hända. De, och delar av dem, kan innehålla allt från
torr asfalt till blöt asfalt, snö och is. Val av däck
brukar ha stor betydelse för framgången i Rally Monte
Carlo.
Rutinerad fransk asfaltspecialist
Fransmannen Gilles Panizzi, en av rallyvärldens främsta
asfaltåkare, kör en av Mitsubishi Motors Motor Sports nya
Lancer WRC04. Gilles Panizzi tillhör de rutinerades skara och
körde sin första VM-tävling 1990. Även om han
vunnit sex VM-tävlingar hittills, har han aldrig lyckats till
fullo i Monte Carlo. Bästa resultatet är en sjundeplats
2002 samt en seger i den framhjulsdrivna två liters-klassen
1998.
- Jag är positiv till bilen, utvecklingen så här
långt och våra mekaniker, men bilen var klar först i
November och två månaders testarbete är inte mycket
i den här branschen, säger Gilles Panizzi. Vi behöver
mycket mera tid, förmodligen hela året, innan vi är
konkurrenskraftiga.
Italienare i andrabilen
I Rally Monte Carlo får rutinerade Gilles Panizzi sällskap
av unga italienaren Gianluigi Galli, som tidigare kört Rally
Monte Carlo fyra gånger. 2000 var han trea i Grupp N i en
Mitsubishi Lancer Evolution. Galli delar under året stallets
andrabil med finländaren Kristian Sohlberg, som kör Svenska
Rallyt, samt spanjoren Daniel Sola, juniorvärldsmästare
2002.
- Mitsubishi har det senaste året utvecklat en helt ny bil.
Under samma tid har vi organiserat om hela vårt företag,
allt från teamledning till förare. Vi har utökat
antalet ingenjörer och vi ser nu verkligen fram mot
VM-premiären, säger Derek Douncey, tävlingsledare
för Mitsubishis WRC-team. Mellan de olika VM-tävlingarna i
år kommer vi att testa mera.
15 specialsträckor under tre dagar
Efter ceremonistarten på torsdag kväll körs den
första fredagsetappen runt klassiska Gap, 34 mil nordväst
om Monaco. Denna första etapp är också den
längsta med sex specialsträckor på totalt drygt 144
km. Under lördagen körs sträckorna norr om Nice.
Etappen startar med en 34 km lång klassiska sträcka
från Lantosque till Col de Braus. Etappens fem
specialsträckor är totalt knappt 141 km. Den avslutande
söndagsetappen innehåller bara fyra sträckor i bergen
norr om Monaco. Här kör förarna på verkligt
klassisk mark, totalt drygt 104 km. Årets Rally Monte Carlo
är totalt drygt 141 mil med 15 specialsträckor på
sammanlagt 389 km.
www.motorsportivarmland.nu