BLI DC SUPPORTER
Var med och ge ditt stöd åt Daniel Carlsson
Daniel Carlsson 2003


2004-10-18 DC summerar Korsika Rally
Nu har Daniel och Mattias avslutat sin första WRC-säsong och de gör det med en hedersam 11:e plats i det tuffa VM-rallyt på Korsika. Sammanfattningsvis kan man konstatera att det har en avgörande betydelse att ha kört på de här knixiga serpentinvägarna innan. Det bevisade inte minst Daniel och Mattias när de upprepade gånger minskade avståndet upp till sträcksegraren, då de körde specialsträckan en andra gång. Rallyt innehåller så många olika dimensioner och variabler så att det krävs flera års av WRC-träning innan man kan hävda sig i den absoluta täten.

-Det kunde lika gärna ha slutat med ett totalt antiklimax för oss halvvägs in på den sista specialsträckan, då vi i en böj slog bort ena bakhjulet. Anledningen var helt enkelt att däcket hade gått för varma. Det var så mycket som 3.5 kg tryck i dem innan sträckan, när det normalt ska vara cirka 2 kg. Vi fick sedan med nästan krypfart ta oss i mål, körandes på endast tre hjul och det gjorde att vi förlorade flera minuter. Korsika är verkligen ett tekniskt krävande rally där minsta lilla misstag kan få förödande konsekvenser. Vi får trots allt vara nöjda med vår insats när vi nu lyckades ta oss i mål i vår sista tävling för året, om än med lite tur och skicklighet. Det är samtidigt svårt när man aldrig riktigt kommer in i rytmen och tempot i körningen. Att vi kör på helt nyskrivna noter bidrar ju också till försvårade omständigheter, anser jag. Jag har sagt det förut, det är en avsevärd skillnad på att köra en WRC mot en Super 1600-bil för första gången på ett nytt ställe. Nu har vi ändå fullt skrivna noter över samtliga VM-rallyn och det känns naturligtvis enormt värdefullt inför fortsättningen.

Jag kommer nu främst i nästa vecka att åka till södra Frankrike och genomföra ett tvådagars grustest med 307:an. Det ser jag verkligen fram emot! Sedan åker jag hem för att "ladda batterierna" inför nästa år och jag kommer att pressmeddela er när jag definitivt vet hur programmet och upplägget ser ut för WRC-säsongen 2005!

DC WR kommer att göra en uppföljning av Daniel och Mattias debutår i WRC-klassen, med en längre summering någon gång under november månad...! Ni kan även följa slutet av säsongen på hemsidan där vi fortlöpande publicerar kommande wrc-nyheter. Vi lyfter till sist på hatten för fransmannen Sebastien Loeb, som nu kan titulera sig som rallyvärldsmästare 2005!


04-10-11 Daniel Carlsson world rally inför Korsika
Nu står Daniel och Mattias inför sin sista stora utmaning under säsongen 2004! De kommer till Korsikas VM-rally med ett "blankt papper" och förväntar sig kanske inte att det ska bli några stordåd där nere på de serpentinliknande vägarna.

-"Vi kommer försöka göra vårt bästa nere på Korsika, men det är tufft att konkurrera med de franska privatekipagen som redan varit där några gånger, om man som vi inte har några noter från rallyt sedan tidigare. Sarazin i en Subaru och Bengue i Peugeot 206, är två riktigt heta kanditater som till och med kan slåss om topp-fem-positionerna, skulle jag tro. Men vi får definitivt även se upp för Vouilloz, samt de bägge Skodaförarna som kommer till rallyt med nyheten att de ska göra en full satsning 2005. Vi har målsättningen att räkna in oss bland de 10 förhoppningsvis, under förutsättning att samtliga fabriksbilar är kvar i tävlingen. Faktum är att 206:an tror jag kan göra sig gällande bra på de krokiga och mycket knixiga sträckorna på Korsika. Vädret brukar alltid vara soligt med torra fina asfaltsvägar, men slår det om till regn eller fukt så blir underlaget garanterat ruggigt förrädiskt för samtliga inblandade.

Vi kommer även att kunna använda oss av sk "gravel-crew/safety crew" på Korsika. Det består av en förare och en kartläsare som under morgonen innan någon tävlingsbil kört, noterar vissa ändringar och problem som eventuellt kan ha uppträtt längs vägen, efter att vi genomfört vår rekognosering tisdag och onsdag."

Shakedown sker på torsdag och sedan drar allvaret igång på fredag morgon med en nästan 33 kilometer lång sträcka! Puhh, den kommer nog säkert kännas rejält i underarmarna...! Hela veckans program kan se nedanför här. Vi återkommer med kommentarer och annat efter att Daniel och Mattias avverkat "reccen" på de sammanlagt 12 specialsträckorna!


Tuesday 12 October 2004 :
16h00 - 22h00 : Administrative verifications

Wednesday 13 October 2004 :
07h00 - 18h30 : Reconnaissance
16h30 - 23h30 : Scrutineering

Thursday 14 October 2004 :
07h00 - 13h00 : Reconnaissance
13h00 - 16h00 : Shakedown Capo di Feno / St Antoine
15h30 : FIA press conference
20h00 : Ceremonial start, Place Foch - Ajaccio

Friday 15 October 2004
08h30 : Start of Leg 1 in Ajaccio
4 stages (121,34 km)
18h40 : End of Leg 1 in Ajaccio

Saturday 16 October 2004
07h40 - Start of Leg 2 in Ajaccio
4 stages (154,36 km)
19h05 - End of Leg 2 in Ajaccio

Sunday 17 October 2004
07h20 - Start of Leg 3 in Ajaccio
4 stages (112,10 km)
14h20 - Event finish in Ajaccio

SPECIAL STAGES AND SERVICE AREAS
Leg 1 : Friday 15 October
09h18 : SS 1 AMPAZA - COL ST EUSTACHE 1 (32,89 km)
10h11 : SS 2 AULLENE - ARBELLARA 1 (27,78 km)
12h44 : Service area A in Ajaccio (20')
14h32 : SS 3 AMPAZA - COL ST EUSTACHE 2 (32,89 km)
15h25 : SS 4 AULLENE - ARBELLARA 2 (27,78 km)
17h55 : Service area B in Ajaccio (45')

Leg 2 : Saturday 16 October
07h40 : Service area C in Ajaccio (10')
09h23 : SS 5 VICO - COL DE SARZOGGIU 1 (36,24 km)
11h11 : SS 6 PERI - BASTELICA 1 (40,94 km)
12h44 : Service area D in Ajaccio (20')
15h02 : SS 7 VICO - COL DE SARZOGGIU 2 (36,24 km)
16h50 : SS 8 PERI - BASTELICA 2 (40,94 km)
18h20 : Service area E in Ajaccio (45')

Leg 3 : Sunday 17 October
07h20 : Service area F in Ajaccio (10')
08h33 : SS 9 PENITENCIER COTI CHIAVARI - PIETRA ROSSA 1 (24,24 km)
09h16 : SS 10 PONT DE CALZOLA - AGOSTA (31,81 km)
10h24 : Service area G in Ajaccio (20')
12h12 : SS 11 PENITENCIER COTI CHIAVARI - PIETRA ROSSA 2 (24,24 km)
12h55 : SS 12 PONT DE CALZOLA - AGOSTA 2 (31,81 km)
14h00 : Service area H in Ajaccio (20')
14h30 : Podium celebrations

PREVIOUS WINNERS
2003 Solberg-Mills Subaru Impreza WRC
2002 Panizzi-Panizzi Peugeot 206 WRC
2001 Puras-Marti Citroën Xsara WRC
2000 Panizzi-Panizzi Peugeot 206 WRC
1999 Bugalski-Chiaroni Citroën Xsara

mvh
WR återkommer under nästa vecka med en rapportering från testen i Frankrike..!


04-09-27 Daniel till Frankrike
Enligt ett beslut från Peugeot Sport så kommer Daniel och Mattias att medverka i Frankrikes VM-rally i en Peugeot 206 WRC, som går av stapeln 15-17 oktober..! Anledningen är dels att Peugeotledningen gärna ser att Daniel och Mattias får mer erfarenhet och intryck från ännu ett asfaltsrally, men också det faktum att Korsika är det rallyt som återstår innan DC och MA kan göra bokslut för samtliga VM-tävlingar i serien med deras egna noter!
"- Det här känns enbart positivt att köra ytterligare ett asfaltsrally och vi kommer dessutom att delta i rekognoseringen under Sardinien, som startar i morgon tisdag! Vi fick även bra feedback från teamet vid vårt möte med dem, efter Wales Rally GB. Det resulterade i att vi även har kommit närmare de 75 medarbetare som åker med runt på alla 16 VM-rallyn. Tilläggas kan att vi kommer kanske få fler testtillfällen med 307:an under slutet på den här säsongen.... Jag återkommer med en kort rapportering efter att vi har skrivit noterna på Sardinien!"
Klicka er gärna in på www.danielcarlsson.com och gå via "WRC-kalendern" till Frankrike och få mer information om Korsikas VM-rally. Ni kan också gå in på "BILDER" för att ladda ner publicerbara nya bilder från Wales Rally GB!

04-02-14 Daniel Carlsson Grustestar med Bozian Racing i Frankrike
Daniel och Mattias åker till Frankrike på måndag för att genomföra en testsession med 206:an under hela tisdagen. Daniel ser fram emot att åter få sätta sig i bilen så snabbt inpå Svenska Rallyt! Det känns också bra att inte behöva uppleva dem där tuffa omständigheterna som trots allt infann sig under den föregående helgen, berättar Daniel. Samtidigt tycker han att det är både nyttigt och värdefullt att "tränas" under sådan för honom ovanliga förhållanden, som då rådde.
mjuka underlaget. Han inspireras verkligen av den proffsiga miljön som han och Mattias nu befinner sig i, med allt vad ett fabriksstall innebär. Peugeot Sport har en otroligt skicklig logistik och allt är planerat in i minsta detalj, säger Daniel med fokus inriktat på nästa VM-rally som är Nya Zealand för honom och Mattias. DC WR återkommer under nästa vecka med en rapportering från testen i Frankrike..!



04-02-03 Daniel Carlssons största utmaning
Temperaturen börjar stiga rejält inför nästa VM-deltävling i rally, som är Uddeholm Swedish Rally 2004. En av orsakerna till det är att Säffles och Sveriges unge rallystjärna, Daniel Carlsson, står inför ett av hans mest intressanta utmaningar i motorkarriären, när han i en fabrikspreparerad Peugeot 206 WRC ska köra det svenska VM-rallyt. Hans två segrar i JWRC 2003 har förstås bidragit en del i att han nu kommer att köra en Peugeot i Svenska Rallyt 2004. Daniel har under alla år som han kört rally alltid haft förmågan att anpassa sig snabbt till olika förutsättningar, vare sig det rört sig om två- eller fyrhjulsdrivna ekipage. Bozian Racing, som han och kartläsaren Mattias Andersson ska köra för i Svenska Rallyt, är rakt underställt det officiella märkesteamet, Peugeot Sport. Det innebär att all den värdefulla expertis och erfarenhet man erhållit under åren i Peugeot Sport, används även numera i Bozianteamet.
Daniel har en hög målsättning med Svenska Rallyt. Han är mycket nöjd om han lyckas placera sig topp-fem i det totala sammandraget. Faktum är att den möjligheten finns med tanke på att han kommer köra en 2003-specificerad Peugeot 206 WRC, ändock något "nedsteppad" från den 206-versionen som Marcus Grönholm körde i Rally GB, tidigare i höst. Bland annat är det inte de nyaste differentialerna på Daniels bil, men den färske Bozianföraren kommer emellertid få köra på de senaste Michelindäcken som utvecklats på marknaden.
Daniel och Mattias testkörde 206:an för första gången i helgen och han säger att det känns oerhört inspirerande att sitta bakom ratten på en WRC-bil igen. Bilen kändes lite smånervös i början av passet och teamet justerade därför något med stötdämpare och krägningsärmar. Stötdämparna var bland annat för hårda för Daniels smak. Ändringen gjorde att 206:an uppträdde mer som den skulle på vägen. Han berättar vidare att "sättningen" i 206:an blev gradvis bättre under testet och att teamet lärde sig samtidigt ytterligare att att ställa in bilen efter hans önskemål. Det som också var värdefullt med testet var att få lära känna alla ingenjörer och övriga medarbetare i Bozian-teamet, menar Daniel och Mattias. De säger att de är mycket nöjda med att nu fått ägna två hela dagar åt att kunna testa och ställa in stötdämpare och annat, innan starten nu på fredag. Vi hoppas till sist på att kunna utveckla och få till den optimala sättningen i bilen under shakedown, berättar Daniel optimistiskt.
Han konstaterar att det är ett oerhört privilegium att få köra en Peugeot 206 WRC, men säger samtidigt att han har verkligen kämpat otroligt hårt i många år nu, för att förtjäna den här platsen i ett fabrikstall. Daniel sätter också stort värde på alla svenska och utländska rallybesökare som kommer till Värmland och Dalarna för att följa hans och många andras framfart. Nicholas Parts på Peugeot Sverige säger att det är glädjande och värdefullt att nu kunna peka på att det sitter en svensk i en Peugeot, även i den internationella toppdivisionen. Det känns förstås mycket positivt, berättar han. -Daniels kliv in i WRC är givetvis fantastiska nyheter för svensk motorsport i största allmänhet.
-Att återigen få in en svensk förare i den tyngsta rally-divisionen har man längtat länge efter här i landet. Det här kommer säkerligen bidra till ett rejält uppsving för rallyintresset i Sverige, tror Nicholas Parts.
Christina Lundqvist, tävlingsledare för Uddeholm Swedish Rally berättar att för den svenska VM-deltävlingen är beskedet om Daniels medverkan mycket betydelsefullt och oerhört glädjande.
-Detta innebär att vi återigen har en svensk förare som kan vara med och kriga om topplaceringar vilket kommer att ha många positiva effekter, framförallt vad det gäller den nationella mediabevakningen och publiktillströmningen!
Avlsutningsvis kan man bara hoppas på bra rallyväder och massor av vilt påhejande och glada svenskar runt skogarna i Värmland och Dalarna, mellan den 6-8 februari!