Dragracing 1999



17-07-19 EM i dragracing på Tierp Arena 24-27 augusti
Nu pågår förberedelserna inför Dico International - EM-deltävling i dragracing på Tierp Arena. Mellan 24-27 augusti möts några av Europas bästa förare i världens snabbaste motorsport. Under tävlingsdagarna beräknas upp till 40 000 åskådare att delta. Bilder från Dico International kommer att publiceras löpande för fri användning av redaktionell media.

Dragracing är en populär sport, dels bland motorentusiaster, men även som aktivitet för hela familjen. Till Tierp Arena kommer besökare inte enbart för att se snabba fordon. Utanför banan finns möjlighet att följa teamen på nära håll när de förbereder sig för inför tävlingarna. Den direkta närheten till förarna, deras fordon och medarbetare är något som uppskattas.
- Dragracing är en genuin folksport där garage runt om i landet har förvandlats till depå för dragracingfordon. Där lägger teamen ner massvis med timmar, allt för kärleken till sporten. Under tävlingsdagarna råder en inbjudande atmosfär där besökare kan träffa och samtala med några av Europas bästa förare, säger Urban Axelsson, platschef på Tierp Arena.

Missa inte årets fartfest!

Läs mer om Dico International på http://tierparena.com/dico-international/
16-08-25 Supermustang i dragracetävling under Tierp International
Den 25-28 augusti kommer publiken vid Tierp Arena kunna följa en Ford Mustang Super Cobra Jet, körd av amerikanske dragracinglegenden James Bo Butner under en Europamästerskapstävling i dragracing.

Vid den kommande Europamästerskapsdeltävlingen i dragracing på Tierp Arena kommer amerikanske föraren James Bo Butner tävla med en Mustang Super Cobra Jet. Bilen är byggd i Sverige av Håkan Pryts Motorsport med support av Ford Racing, Watson Racing och JDM engineering. Bilen såldes som ett komplett kit från Ford Racing i en begränsad upplaga om 40 bilar och har nu en motorkapacitet på hela tusen hästkrafter.
– Vi är jätteglada över att få hit James. Han har stor erfarenhet av att köra dessa typer av Mustanger hemma i USA och har vunnit mängder av tävlingar. Bilen har en fantastiskt kapacitet och vi hoppas och tror att duon kan gå långt i tävlingen på Tierp. Banan är 402 meter och vi hoppas på en tid under bilens index på 8,8 sekunder, säger Håkan Prytz, ägare av Håkan Prytz Motorsport.
Mustang Super Cobra Jet - En riktig superbil

Den unika Mustangen ser vid en första anblick inte ut som en tävlingsbil. Den är väldigt lik originalet, men skenet bedrar – motorn är trimmad till 1000 hästkrafter från tidigare 500 hästkrafter. Trots bilens eleganta utseende är den byggd efter de regelkrav som ställs på dragracingbilar. Den har exempelvis försetts med ett nytt chassi och specialbyggd bur för att klara av de starka g-krafter bilen utsätts för.
Tierp International – Sveriges största dragracingtävling

Tierp International är Sveriges största dragracingtävling. Tävlingen har deltagare från över 17 länder, och Mustang-föraren James Bo Butner är en av dem. Tävlingsklassen där Mustangen deltar kallas Stock/Super Stock. Klassen kräver att bilarna ska vara fabriksbyggda amerikanska bilar av årsmodell 1960 eller senare med undantag för vissa sportbilar. Tävlingsbilarna modifieras för ökad säkerhet och styrka men måste bestå av samma motorblock, cylinderhuvud och förgasare som originalet.

2012 Mustang Super Cobra Jet
Motor: Supercharged 5,4L 32V Modular V8
Kompressor: 4,0L Whipple
Växellåda: 2-växlad C2/Powerglide Automat med Trans Brake
Bakaxel: 9 tum Strange
Klass: Stock/Superstock FSS/A (Factory Stock Showdown, klass A)
Index: 8,8 sekunder (402m)
Minsta vikt med förare (i klass A): 1492 kg
Förare: James Bo Butner (USA)
Teamchef: Darell Herron (USA)
Team: Randi Shipp (USA), Johan Pripp (Sverige), Håkan Prytz (Sverige)
Ägare: Håkan Prytz Motorsport (Sverige)
15-03-04 Ny asfalt på dragracingbanan i Söderhamn
Den 15 mars kl. 18.00 kommer klubben att ha ett informationsmöte om kommande säsong på Stadshotellet i Söderhamn.

2005 började SMK Söderhamn köra dragracing på tvärbanan vid gamla F15, då var det enkla förhållanden med gatbilar.
2007 började klubben preparera banan, och antalet deltagare ökade samtidigt de presterade tiderna kröp nedåt.
2010 nådde anläggningen sin topp med en deltävling i MSDR, och man började nu se hur det aktiva körandet gjorde att banan började bli sliten. Klubben trappade ner från de snabbare klasserna för att på ett säkert sätt kunna köra vidare.
2013 var det ett faktum att något måste göras för att behålla banlicensen. De sämsta partierna fick helt enkelt asfalteras om.
2014 blev trots den tillfälligt reparerade banan ett bra år, Helsinge Open drog ett av största startfälten som tävlingen haft.

Nu visar kalendern 2015 och det är dags att rusta för framtiden med ny asfalt på banan, 10 år efter att det första racet kördes.

Asfalteringen är redan bokad till början av maj, och frågan är om klubben kommer att kunna stoltsera med hela 201m nylagd asfalt på årets första Test & Tune den 14 maj?

Jakten på sponsorer pågår för fullt och vill ni som företag synas i världens snabbaste motorsport tillsammans med SMK Söderhamn besöker ni hemsidan och klickar på fliken "dragracing" eller ringer till Tomas Strand på 070-687 86 34

Vi kan redan nu stolt presentera fem företag som valt att sammarbeta med SMK Söderhamn.
Lanesponsorer: Fiberanalys A, Sälls Åkeri AB.
Guldsponsor: Wikner & Rödin Entreprenad AB.
Silversponsorer: SBS Reklam, Hälsinge Isolering AB

Man kan även som privatperson vara med och hjälpa klubben med bidrag, även här gör man det enklast genom att besöka hemsidan, www.smksoderhamn.com och klickar på fliken "dragracing".

14-09-10 Tre Guldmedaljörer på banan!
En tävling som körts på bana sedan starten 2005 då det kördes för första gången på Helsinge Motorstadion.

Nu har klubben tre hemmaförare som har tagit guldmedaljer i sommar på dragracingtävlingar, varav en har dubbla guld som kommer att köra på Helsinge Open 2014.

Fredrik Kojonen med sin uppdatera BMW som stod som segrare i klassen Streetrace Shootout Cup när Streetrace SM hade klarat av 3 deltävlingar. Till Helsinge Open den 13 september deltar han i klassen ET 6.50 med en god chans att ta hem segerbucklan även här på Helsinge Motorstadion.

Hans Erik "Hacke" Ekström som vann sin klass 10,5 x 26 med en Plymouth Duster i Streetrace SM när tre tävlinga klarats av. På hemma banan kommer Hacke att få tävla mot just Kojonen. Här blir det tufft för båda förarna.

Den dubble Guldmedaljören Lars "Bersen" Björklund med sin Camaro kommer att köra test and Tune som uppvisning för klubben och alla besökarna som väntas. Bersen vann SM i Stock/Superstock och European Drag Racing Series under en och samma vecka!

SMK Söderhamn har samlat ett stort antal startande hemmaförare som kommer att kämpa om placeringar lördagen den 13 september på Helsinge Motorstadion där man tävlar på 1/8 mile.

Dragracingen finns även på fb > https://www.facebook.com/DragraceSoderhamn

14-08-28 I Söderhamn finns det en förare som tagit hem guld i SM och EDRS innom en vecka för Dragracing
SMK Söderhamnsföraren Lars "Bersen" Björklund har gjort en bragd 2014 då han vann Guld medalj i Sundsvall på SM finalerna som kördes 15 -17 augusti efter ett motorfel, där Lars åkte hem för att hämta reservmaskinen så att han kunde starta i eliminerings stegen. Här Vann Lars då dåvarnde ettan Uffe Edvardsson, SHRA Eskilstuna rödlyktade.
Så det en vinst på den andras misstag och SM Guldet var klart för Lars Björklund med att tog sig ett steg längre i stegen för klassen Stock/Superstock 2014 vilket gav ett poäng övertag som avgjorde det hela.

Helgen efter var det tävling i EDRS (Euoripean Dragracing Series) som kördes 22 - 24 augusti i Tierp när EM finaler avgjordes. Här hade Lars som låg på en andra plats innan tävlingen möjlighet att kliva fram som vinnare bara han kom bättre än ledaren Uffe Edvardsson som Bersen kämpat med under säsongen 2014. Här blev det endast 3 poäng till Lars fördel i EDRS.
( Länk »http://www.speedgroup.eu/EDRS/points_2014/Stock%20Super%20Stock%20North%20140825.pdf )

Filmlänk »http://youtu.be/go5EliCcLB8

13-11-05 Leanders Bros har tävlat i Dragracing i Las Vegas
Den 1-3 Nvember var det bäddat för storartad dragracing på The Strip i Las Vegas. Inte minst för Ulf Leanders och hans team Leanders Bros som satte Sverige på kartan genom att komma till semifinal i NHRA Lucas Oil Divisional Series. Redan veckan innan tävlade teamet i NHRA Toyota Nationals, men trots ny bil och med sina svenskbyggda motorer lyckades dom inte ta sig vidare, mycket pga ovana förhållanden.
Foto: Max Ruokolainen Kågström


Leanders som tävlar i Top Alcohol Funny Car hade efter Torsdagen den 31 Oktobers testkörningar åkt fortare än någon annan med sina förundransvärda 423 km/h . Det var snabbare än vad någon åkt helgen innan på Toyota Nationals också, så det var mycket prat i depån och det bådade gott inför tävlingen.


Dagen efter inledde Ulf med en förstklassig runda på 5.58 sekunder 423 km/h. Tävlingen fortsatte och efter dom tre kvalrundorna låg Ulf på en tredje plats.

I kvartsfinalen var det Shane Westerfield från Kalifornien som stod för motståndet. Väl framme vid startplattan fick Shane mekaniska problem och tvingades avbryta, vilket gjorde att Ulf lätt kunde ta sig till semifinal med en till bra körning på 5.61 sekunder och 421 km/h över mållinjen. I semifinalen ställdes man mot Annie Whiteley. Racet

var jämnt men denna gång räckte det inte hela vägen. Annie vann med 27 tusendelar och slog ut Leanders ur tävlingen.

Torsdag den 7 November bär det av mot Pomona i utkanten av Los Angeles för att tävla i NHRA Auto Club Finals där Leanders kommer ställas mot många stora stjärnor inom dragracevärlden.


13-05-29 Dragracing EM på Tierp Arena
Helgen den 13-16 juni genomförs den första av två deltävlingar i Dragracing EM på Tierp Arena. Sverige hade stora framgångar i premiären på klassiska Santa Pod banan i England så förhoppningsvis så fortsätter de svenska framgångarna på hemma banan. Läs mer om tävlingarna på: www.tierparena.com.
12-09-29 Uffe Edwardsson Svensk Mästare trots regn
Stock – Super Stock föraren Uffe Edwardsson, Kungsör som kör för SHRA Eskilstuna blev Svensk Mästare i Dragracing för klassen Stock – Super Stock där otrimmade standardbilar möts på strippen (dragracing banor 201 eller 402 meter) när Tierp Arena arrangerade SM finalen i Race and Rock - Sweden Finals 28-29 september.

Tyvärr regnade tävlingen bort och man kunde bara köra en avbruten kvalomgång på fredagen efter ett ihållande regn under dagen som lättade på eftermiddagen. Meningen var att en kvalomgång skulle ha körts på lördags förmiddagen, men även här satte några skurar stopp för arrangören som fick skjuta starten. När det torkade upp startade man körningarna igen, men det blev endast några ekipage som han köra innan regnet återkom.

Detta gjorde att Uffe Edwardsson kunde sitta under ett regnskydd och ta hand om första platserna i både EDRS - serien och Sweden Finals och Race and Rock festivalen som tävlingen hette innan man bröt tävlingen på grund av regnandet.

Uffe har tävlat flitigt hela året i hela landet och norden som gör honom till mästare i två klasser och det in en klass i Sverige och en i Europa.

I SM för Stock – Super Stock klassen kom Bengt Jungdahl, Ingarö på andra plats tätt följd av Per-Erik Lindgren, Luleå på en tredje plats.

I EDRS kom Tarmo Mikkola, Finland på andra plats och tredje platsen ordnade

Finlands Yrjö Wallius.
De sex SM tävlingarna kördes på
1) 12-13/5 NDRS Motor Club (EDRS Nationals) Tierp Arena,
2) 14-17/6 NDRS Motor Club (Sweden Internationals) Tierp Arena,
3) 13-15/7 Skellefteå Motorsällskap (Gold Town Summer Nat's) Fällfors Raceway
4) 20-22/7 SHRA Sundsvall (Hall & Kapell Nationals) Sundsvall Raceway,
5) 11-12/8 SHRA Lindesberg (Linde Open) Lindesberg Raceway,
6) 28-29/9 NDRS Motor Club (Race and Rock - Sweden Finals) Tierp Arena

De 15 deltävlingarna EDRS tävlingarna kördes på Tierp, Sverige. Motopark, Finland. Alastaro. Finland. Piteå, Sverige. Fällfors, Sverige. Sundsvall, Sverige. Gardemoen, Norge. Lindesberg, Sverige med avslutning nu på Tierp Arena.
12-08-18 Tufft värre på Helsinge Open i Dragracing
Det blev tufft värre i alla klasser i både bil och Mc när dragracing tävlingen Helsinge Open kördes under lördagen den 18 augusti på Helsinge Raceway på Helsinge Motorstadion när SMK söderhamn arrangerade.

Redan under kvalen blev det klart att det skulle bli tätt när det gällde elimineringarna.

För här kördes det jämna tider och det skulle bli stenhårt om vilka som skulle utses till vinnare i respektive klass för bilar och Mc.

När elimineringarna började på eftermiddagen, så kom det att bli så jämna race att man som åskådare knappt kunde se skillnaden mellan deltagarna när de bröt mållinjen från ban sidan. Man var i det nästa tvungen att titta på vinnare indikeringen på startgranen eller vänta på speakern Micke G när han berättade om och vem som gått vidare ju närmare finalerna man kom på årets upplaga av Helsinge Open.

Årets tävlingar var de jämnaste SMK Söderhamn har arrangerat under de åtta år Helsinge Open har körts lagligt..

Klubben kan stolt berätta att hemmaföraren Susanne Bengtsson som körde sin första tävling någonsin satte alla grabbarna på plats och vann klassen Bracket före hemmaföraren Lasse Eriksson.

Tommy Thörnqvist; SMK Söderhamn var den andra hemmaföraren som satt hårt åt mot motståndarna med giftiga reaktionstider hela dagen och tog hem segerpokalen mot Christer Åberg, Ockelbo som på något sätt lyckades att få bilen att glida över startlinjen och tända tjuvstarts lampan i finalen för klassen ET 5.40.

I klassen ET 6.50 så blev det en andra seger för Mille Pers, Avesta i sin vassa Chevrolet nova 1965 som han tävlat med i många år. Det här var Milles första tävling för året och han var jätte glad att han kunde tvåla till Christer Öberg från Hofors.

I Junior Dragster bjöds det på Matchrace i bäst av tre mellan Iggesunds förarna Frida Kling och Linus Letzeller och Linus tog hem segern efter en hård kamp.

I Mc klasserna var det lika tuft och i Street Bike klassen var det Peter Rundström, Öamck från Uppsala som fick höja segerbucklan före tvåan Rasmus Östlund, Gefle Mc.

Klassen Super Gas Bike bjöd på en final mellan Gefle Mc förarna Tommie Johansson och Roger Brodin. Här var det Tommie som var vassast för dagen och segrade i finalkörnngen.

Lika blev det den värsta klassen för Mc när finalen i Super x Bike kördes med deltagarna Peter Bjurström och Johan Hiller. Båda som kör för Gefle Mc. Här var det Peter som fick höja seger pokalen när man kört in i mål på Helsinge Open 2012
12-08-12 Dragracing Heslinge Open på gång!
Lördag den 18 augusti körs åttonde upplagan av Heslinge Open i Dragracing på gång när SMK Söderhamn arrangerar race på Helsinge Motorstadion.

Man kommer att köra Dragracing över 1/8mile (201,17m) för bil och MC och det blir fyra klasser i både bil och Mc. Här kommer det finnas ett stort antal hemmaförare i bilklasserna aspirera på att ta hem de åtråvärda pokalerna och skrytförmånen att vinna på hemmabanan.

Vi kommer även att få se upplösningen av ”Kick off race” från 4 augusti där Tommy Thörnqvist ska köra mot Kent Elofsson. En final som regnade bort precis när duon skulle göra upp sist.

Klubben kan glädjas åt att nu ha även ha några hemmaförare i Mc klasserna och det med tanke på att Gefle Mc varit dominerande de sista åren på banan.
12-06-12 Ny dragracingbok lanseras i Tierp
I samband med kommande EM-deltävling på Tierp Arena lanserar Årets Bilsport AB en ny bok om dragracing. ”Legenderna som skapat historien” visar i ord och bild det som fick lilla Sverige att bli en stormakt i dragracing.

Redan 2007 skrev Christina Bodén den första boken om dragracing. Efter den succén kommer nu efterföljaren: Dragracing – Legenderna som skapat historien. Bodén är sportreporter på Hudiksvalls Tidning, stor älskare av amerikanska bilar och då särskilt de med drag i.
- Jag har aldrig kört över strippen själv, men följt sportens stora idoler desto mer, säger Christina Bodén.
Hon är i det närmaste uppväxt på banan i Piteå, men sedan 2001 bosatt i Hudiksvall.

Förlag Årets Bilsport är utgivare av boken som lanseras under EM-tävlingarna den 13-17 juni på Tierp Arena.
- Våra kunder har efterfrågat en ny bok om dragracing. Det händer så oerhört mycket i den sporten, inte minst med tillkomsten av Tierp Arena. När det går framåt med sådan hastighet finns det också ett stort sug efter hur det hela började, säger Tommy Härlin, förlagschef på Årets Bilsport.

Förlaget Årets Bilsport AB har sitt huvudkontor i Västerås och utger årligen ett antal böcker om bilsport. Flaggskeppet är årskrönikan som utkommit varje år sedan 1968 och har ett stort samlarvärde.
Ett begränsat antal av den nya boken ”Dragracing – Legenderna som skapat historien” säljs för endast 300 kronor under premiärhelgen. Ordinarie pris är 595 kronor. I förlagets monter visas ett par gamla dragracingbilar och varje dag finns legendarer på plats för att signera den första utgåvan. Boken är på 230 sidor och rikt illustrerad.
11-08-15 Ödmjuk 'Rockie' vann Helsinge Open 2011
Ja, det var verkligen en ödmjuk kille som tog hem segern i dragracingtävlingen Helsinge Open som kördes på Helsinge Motorstadion lördagen den 13 augusti i ett kalas fint sommarväder när SMK Söderhamn stod som arrangör.

Det blev Alexander 'Acke' Andersson, Bergvik, SMK Söderhamn som stod som segrare i en tävling där allt hände.
- "Jag var här för att testa startgranen och se hur det gick!" sa Acke efter prisutdelningen vid klubbens stuga. Alexsander som tog sin licens 2010 och inte tävlat efter det tar och vinner den anrika Helsinge Open som från början kördes på raksträckor runt om i länet sedan 80 – talet och flyttade in på Helsinge Motorstadion 2005 då den första legala HO tävlingen kördes.

Acke som hade turen i att få ett antal solo-repor i elimineringarna med sin Chev Camaro av nyare modell, avancerade och slog sedan ut flera tunga namn innan han till slut fick möta Mille Pers, Avesta i en vass Chev Nova i klassen ET Pro i ett starfält som samlat 29 deltagare. Nu blev det en rödlyckta på Mille Pers som chansade i starten och Acke kunde defilera i mål i sin första DR tävling någonsin. Trea i klassen blev Roger Fransson, Sundsvall efter en körning om tredje och fjärde plats i ett inbördes möte där han körde mot hemmahoppet Peter Nymark, Söderhamn.

I klassen Pro Street kom det att bli en uppgörelse mellan Janne Selinder, SMK Söderhamn, Gävle i en vass Plymouth Duster och vinnaren av den första lagliga HO 2005 Bengt Thyr, SHRA Sundsvall, Ljusdal som nu körde sin kompressormatade Chevrolet Chevelle. Janne fick en fördel i den avgörande starten när Bengt gick upp i rök och kunde inte sedan hämta in misstaget.

Janne går från klarhet till klarhet och detta var hans andra seger för säsongen.

I dragracing Mc klasserna som kördes så blev det seger för Rasmus Östlund, Gefle Mc som vann sin final i klassen Junior Drag Bike mot Marcus Forsbergm SHRA Uppsala.

Klassen Super Gas Bike bjöd på en final mellan Emil Östlund, Gefle Mc och Mats Andersson och det blev Emil som förgyllde pokal skåpet för familjen Östlund med vinnarpokalen denna gång.

I Top Eliminator Bike blev det en uppgörelse mellan Gefle Mc åkarna Peter Bjurström och Leif Larsson i finalen och det var Peter som gick segrande i den kampen mot Leif.
11-08-10 I helgen är det åter dags för anrika Helsinge Open i dragracing
Helsinge Open startade 2005 då den illegala dragracing tävlingen kom in på Hälsinge Motorstadion efter att arrangerande klubb SMK Söderhamn fick tillgång till en bit fin fin mark på östra Flygstaden området, och som hade en gammal start och landningsbana efter nerlagda F 15 flygflotiljen som funnits i årtionden innom försvarsmakten.

Banan som klubben kan arrangera denna härliga publikdragare som dragit in runt närmare 4000 åskodare som mest, är närmare 800 meter totalt och man kör accelarations tävling på 201 meter av dessa, övriga 600 meter används som broms sträcka för de allt snabbare bilarna ock Mc som kommit för att dominera de senaste åren man kört tävlingen sedan starten.

Första året 2005 var det Bengt Thyr, Ljusdal i en Chevrolet Camaro som tog hem finalen efter att att först ha vunnit USA klassen innan han mötte Tommy Wärn, Kilafors i sin Audi som vunnit i Europa/Asien klassen. Ja den finalen går nog till historien då det var en hårsmån i skillnad över mållinjen mellan dessa två efter en hel dags tävlande.

I år lördag den 13 augustikommer det att bli minst lika spännande då många av de hittills drygt 40-talet deltagarna nu har flera års erfarenhet på banor runt om i landet och man har i år även fyra Mc klasser som ska göra upp om titteln Hälsinglands snabbaste på två hjul.

I år kommer klasserna att köra enligt Svenska Bilsportförbundets dragracing ET-regler och man kommer att få möta varandra mot sitt eget valda index efter kvalkörningarna, och där allt kommer att avgöras på just mållinjen vilket gör att det blir extra svårt att säga vem eller vilka som är favoriter. Men ett tipps är att Janne Selinder, SMK Söderhamn kommer att stå högt upp på prispallen med framförandet av sin Plymonth Duster som han skördat framgångar med under årets säsong i klassen Pro Street och att Tommy Thörnqvist, SMK Söderhamn med sin Chevrolet Chevelle kommer göra allt för att försvara klubbens heder i klassen i USA klassen.

I Europa/asien klassen så som det ser ut i anmälan så blir det nog en bakhjulsdriven bil som kommer att ta hem den klassen och det kan nog stå mellan klubben två BMW förare Fredrik Kojonen och Marcus Persson som visat fina resultat, och de får nogen tuff konkurens av Kenneth Woxlin i en väldigt vass Volvo 240 som är ute efter revanch om inte Anders Davidsson kliver in med sin Audi.

På Mc sidan så har inte SMK Söderhamn allt för många deltagar, men Roger Östlund får försöka försvar klubbens färger mot en handfull vassa förare från Gefle Mc så som Emil Östlund och Christian Norgren som har erfarenhet från klubbens bana i klassen Super Gas Bike.

Klubben kommer under tävlingsdagen på lördagen att ha licenskurs med uppkörnings möjlighet och Test and Tune för de hågade i både bil, Mc och vassa mopeder. Under dagen så kommer även Hälsinge Fordonshistoriker att visa upp sina fina ekipage, där man under dagen haft ett familjerally runt Hälsingland och ska ha ett lunsch uppehåll på flygstaden med ett besök på Helsinge Open med en defilering inför pulik och deltagare

Parkeringen sköts även i år av Hjärt och lungsjukas förening i Söderhamn och inkomstererna på 20 kronor per bil går oakortat till deras verksamhet.

www.smksoderhamn.com/index.htm
11-08-10 I helgen är det åter dags för anrika Helsinge Open i dragracing
Helsinge Open startade 2005 då den illegala dragracing tävlingen kom in på Hälsinge Motorstadion efter att arrangerande klubb SMK Söderhamn fick tillgång till en bit fin fin mark på östra Flygstaden området, och som hade en gammal start och landningsbana efter nerlagda F 15 flygflotiljen som funnits i årtionden innom försvarsmakten.

Banan som klubben kan arrangera denna härliga publikdragare som dragit in runt närmare 4000 åskodare som mest, är närmare 800 meter totalt och man kör accelarations tävling på 201 meter av dessa, övriga 600 meter används som broms sträcka för de allt snabbare bilarna ock Mc som kommit för att dominera de senaste åren man kört tävlingen sedan starten.

Första året 2005 var det Bengt Thyr, Ljusdal i en Chevrolet Camaro som tog hem finalen efter att att först ha vunnit USA klassen innan han mötte Tommy Wärn, Kilafors i sin Audi som vunnit i Europa/Asien klassen. Ja den finalen går nog till historien då det var en hårsmån i skillnad över mållinjen mellan dessa två efter en hel dags tävlande.

I år kommer det att bli minst lika spännande då många av de hittills drygt 40-talet deltagarna nu har flera års erfarenhet på banor runt om i landet och man har i år även fyra Mc klasser som ska göra upp om titteln Hälsinglands snabbaste på två hjul.

I år kommer klasserna att köra enligt Svenska Bilsportförbundets dragracing ET-regler och man kommer att få möta varandra mot sitt eget valda index efter kvalkörningarna, och där allt kommer att avgöras på just mållinjen vilket gör att det blir extra svårt att säga vem eller vilka som är favoriter. Men ett tipps är att Janne Selinder, SMK Söderhamn kommer att stå högt upp på prispallen med framförandet av sin Dodge Demon som han skördat framgångar med under årets säsong i klassen Pro Street och att Tommy Thörnqvist, SMK Söderhamn med sin Chevrolet Chevelle kommer göra allt för att försvara klubbens heder i klassen i USA klassen.

I Europa/asien klassen så som det ser ut i anmälan så blir det nog en bakhjulsdriven bil som kommer att ta hem den klassen och det kan nog stå mellan klubben två BMW förare Fredrik Kojonen och Marcus Persson som visat fina resultat, och de får nogen tuff konkurens av Kenneth Woxlin i en väldigt vass Volvo 240 som är ute efter revanch om inte Anders Davidsson kliver in med sin Audi.

På Mc sidan så har inte SMK Söderhamn allt för många deltagar, men Roger Östlund får försöka försvar klubbens färger mot en handfull vassa förare från Gefle Mc så som Emil Östlund och Christian Norgren som har erfarenhet från klubbens bana i klassen Super Gas Bike.

Klubben kommer under tävlingsdagen på lördagen att ha licenskurs med uppkörnings möjlighet och Test and Tune för de hågade i både bil, Mc och vassa mopeder. Under dagen så kommer även Hälsinge Fordonshistoriker att visa upp sina fina ekipage, där man under dagen haft ett familjerally runt Hälsingland och ska ha ett lunsch uppehåll på flygstaden med ett besök på Helsinge Open med en defilering inför pulik och deltagare.

Parkeringen sköts även i år av Hjärt och lungsjukas förening i Söderhamn och inkomstererna på 20 kronor per bil går oakortat till deras verksamhet.
11-07-31 Ovisst in i det sista i SM för Stock - Super Stock!
Ja det blev tuffa finaler på Sweden Nationals 2 på Tierp Arena den 30 juli när sista SM deltävlingen i Dragracing för klassen skulle avgöras i finalerna på lördagen. Efter kvalomgångarna såg det jämnt ut och det såg till en början att det skulle kunna bli ven som helst i topp 6 av de svenska förarna som skulle ta hem den stora seger bucklan för S/SS.

Men lördagens väder satte allt på spel då det kom en regnskur innan man startade elimineringarna och det förändrade förutsättningarna i klassen på förmiddagen med svalare väder och en annan syrehalt för de känsliga bilarna i klassen.

Nu blev det tufft värre då flera av förhandsfavoriterna föll på mållinjen med små misstag som kostade placeringar i den slutliga SM tabellen. Och det blev Per Fagerström, Hudiksvall som drog det längsta strået trotts att han inte vunnit en enda rak seger i årets deltävlingarna. Men hans jämna svit på kalasfina placeringar under årets säsong bäddade för än en ynka poängs seger totalt före Uffe Edvardsson, Kungsör som kom en bra bit i elimineringarna under lördagen. Trea kom PA Lindström, Umeå som safade lite i kval omgångarna och inte åkte fullt ut för en bra kvalplacering vilket kostade viktiga poäng som räknas på hela tävlingen och där av resultatet i årets SM.

Finalen i Stock – Super Stock som kördes kom att bli en landskamp Sverige – Finland mellan Örjan Hällström, Iggesund i en Pontiac Trans AM och Hannu Palasmaa, Tuusula, Finalnd i en vass Chevrolet Chevelle där Örjan körde en 10,451 sekunder repa med en slutfart på 190.8 km/h mot Hannu som körde 10,591 sekunder och med en slutfart på 199.0 km/h vilket tyvärr inte hjälpte denna gång i den väldigt jämna tävlingen.

SBF;s tabell finns på www.sbf.se/pdf/resultat/2011/DR//DR_2011_SM_Stock-Superstock.pdf
11-07-27 Tufft värre i Dragracing SM S/SS
Med endast en tävling kvar i Dragracing SM för klassen Stock – Super Stock är det jämnt som vanligt med endast en liten marginell poängskillnad i topp tre för deltagarna som kommer från hela Sverige.

Inför sista deltävlingen av av fem möjliga där tyvärr en blev struken på grund av för få deltagare.

Så inför årets SM i klassen Stock/Super Stock så återstår nu NDRS Nationals II (läs 2) på Tierp Arena i helgen 29-30 juli där man kör kval på fredagen och finaler på lördagen.

Per Fagerström, Hudiksvall leder inför sista delen i SM och det med 271 poäng före Håkan Nordström, Falun som har samlat ihop 259 p och strax bakom på tredje platsen i SM tabellen ligger Björn Bondesson, Huddinge med endast poängen bakom med insamlade 258 p.

Så finalen på Tierp Arena i helgen kommer att bli väldigt spännande innan de sista fartfyllda körningarna är över på den 402 meter långa banan som Tierp bjuder på under lördagen.

Men bakom ledar trion jaga PA Lindström, Umeå som endast har 13 p att jaga ikapp tvåan och trean i årets SM i Stock/Super Stock med sina 245 p. Och man kan samla många poäng beroende på hur man lyckas att presterar under själva tävlingen där man jagar tiondelar, hundradelar och tusendelar hela tävlingen.

Klassen bjuder på täta race och många härliga hjullyft som får publiken att dra in andan och jubla varje gång klassen visar upp sig.
10-08-07 Helsinge Open och Hjärt- och Lungsjukas förening Söderhamn
Nu är det åter dags för dragracing på Helsinge Raceway (Helsinge Motorstadion) Flygstaden, Söderhamn när SMK Söderhamn arrangerar Helsinge Open 14 – 15 augusti för sjätte året i rad där bilar och Mc ska ta sig i mål fortast möjligt på 201 meter som är banans längd.

I år så samarbetar vi med Hjärt- och Lungsjukas förening i Söderhamn som tar hand om parkeringen och inkomsterna från parkeringsavgiften på 20 kronor den går oavkortat till dem.

Samarbetet startade redan när Söderhamn Summer Nat’s kördes tidigare i år och det gav föreningen ett stöd på närmare tiotusen kronor för deras behjärtansvärda arbete i Söderhamn.

Christer Andersson som var sammankallande för parkerings trupperna var väldigt nöjd med det senaste evenemanget och ser fram emot en anstormning av publik och man får betala och parkera hur många gånger som helst under helgen 14 – 15 augusti på det stora flygfältet i anslutning till Helsinge Raceway.

Helsinge Open är en fristående tävling som inte ingår i någon cup, men lockar med ett fint startfält av duktiga förare. Helsinge Open som startade för många år sedan kördes på gator och vägar olagligt till än början som ”Streetrace”, men flyttade in på banan 2005 när SMK Söderhamn fick tillgång av tvärbanan på F.d. F 15 som flottiljen hette innan försvaret lade ned verksamheten. Från början så kördes det med ”gatbilar” och har igenom åren utvecklats till att bli en tävling med allt mer specialiserade bilar för dragracingbanor. Här talar vi om bilar med ett par tusen hästkrafter som accelererar 0-100 på sekunder och har sluthastigheter närmare 230 km/h på den 201 meter långa banan. Mc klasserna ligger inte långt efter trotts att de inte kommer i närheten av de värsta bilarnas effekter.

Men även de så kallade ”Gatbilarna” är fortfarande med då man kör enligt Svenska Bilsport Förbundets ET – regler med klass indelning i olika tids intervall så att många kan vara med på sina villkor.

Körningarna börjar på lördagen den 14 aug klockan 10.00 med kvalificeringar och man beräknas köra fram till 18 – tiden. Man startar om på söndag morgon den 15 augusti med elimineringar från klockan 10.00 och kör tills det är klart med finaler på eftermiddagen med prisutdelningar.

Mer info hittar ni på www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2010/HO/tavlandeinfo.html
10-08-07 Direktsänt från Jämtland Dragracing Open
Direktsänt på nätet från Jämtland Dragracing Open med resultat och bild.
Se länk www.smksoderhamn.com/
10-07-01 SMK Söderhamns största motorhelg 3-4 juni 2010
På lördag den 3 och söndag den 4 juni kommer det att mullra duktigt i och runt Söderhamn med omnejd när Dragracing Söderhamns Summer Nat's körs.

Dragracingtävlingen Söderhamns Summer Nat's lockar många deltagare och det är en riktig publikdragare i motorsport sammanhang här i länet med oftast flera tusen besökare under tävlingshelgen som kommer för att se vem som kommer att bli den snabbaste bilen i Söderhamn och Hälsingland. Tävlingen som ingår i MSDR - Mellan Svenska Dragrace Cupen lockar flera deltagare från hela landet.

Söderhamn Summer Nat's ingår i MSDR cup och har SM och FM status. SM status gäller för Juniordragster och här har vi 2009 års Svenska Mästare och Nordiska Mästare på plats genom klubbens egen förare Mattias Edvinsson som ser fram emot att få visa upp sig på hemmabanan. Det är dessutom Förbundsmästerskap i klasserna Bracket och Pro Street som är helgens västingklass med motorer på upp över 10 liter i slagvolym och flera tusen hästkrafter.

Det kommer med andra ord att gå väldigt fort på Helsinge Motorstadion och Helsinge Raceway som den 201 meter långa strippen heter på lördagen och söndagen när man ser anmälningslistan.

Flera av SMK Söderhamns vinnare och *Runner Up från tidigare tävlingar i år kommer, och en del har dessutom bytt bil och klass vilket gör det svårt att utse någon speciell favorit. Samtidigt som klubben själv har utökats med flera nya duktiga förare som kan göra sig gällande potentiella vinnare nu med vassa och allt snabbare bilar. Man har även flera Mc klasser där flera av landets snabbaste hojar kommer att skjuta ut från startplattan.
I år så kommer Söderhamns Hjärt- och lungsjukas förening och Bowlingsektionen att sköta parkering och inkomsterna från detta går oavkortat till dem.

http://www.smksoderhamn.com/dragracing/SSNinfo.html
10-05-26 Stora förväntningar på EM-premiären i Dragracing
De svenska förarna i Dragracing håller mycket hög klass internationellt. Därför är det med stora förväntningar närmare 20 förare åkt till Santa Pod och helgens premiär i EM.

Förra året gick tre av fem EM-guld till Sverige genom Ulf Leanders, Jimmy Ålund och Mats Eriksson. Den senare var förste europé att gå under sex sekunder med en Pro Modified-bil. Han körde de 402 metrarna på 5,98 sekunder. Tvåa i Pro Mod var Michael Gullqvist, som startat årets säsong med att som förste europé vinna en deltävling i det amerikanska mästerskapet.
I helgens EM-premiär på Santa Pod i England möts de två, plus ytterligare 26 förare. Bland svenskarna i klassen finns förutom Mats Eriksson och Michael Gullqvist också Mikael Lindahl (EM-guld 2008), Urban Johansson, Roger Johansson, Freddy Fagerström, Jan Gunnarsson, Adam Flamholc och Johan Lindberg.

Klassen Pro Stock är lite av "svenskklass" och trots att dominanten Jimmy Ålund nu hittat andra utmaningar, finns det stora chanser att guldet stannar kvar i Sverige. Bland de som kommer att kämpa för det märks Michael Malmgren, Jan Palmqvist, Jonas Dantanus, Michael Callin och Tommy Leindahl.

I den snabbaste tävlingsklassen av alla - Top Fuel - startar Mikael Kågered. Svensken har vunnit allt i EM utom just titeln i kungaklassen Top Fuel. Nu gör han ett allvarligt försök att ta hem det guldet.

Resultatrapportering live under tävlingen på www.eurodragster.com
Tävlingsbanan Santa Pod Raceway www.santapod.com

Kalender EM Dragracing 2010
28-31/5 Santa Pod, England
1-4/7 Alastaro, Finland
29/7-1/8 Mantorp, Sverige
13-1578 Hockenheim, Tyskland
9-12/8 Santa Pod, England
09-08-17 Nytt EM-guld till Jimmy Ålund
Europamästare sex år i rad. Jimmy Ålund, från Norrköping är snabbast när det gäller dragracing och klassen Pro Stock med sin Pontiac GTO.
Visserligen återstår finalen på Santa Pod Raceway i England, men med fyra raka vinster är Jimmy klar mästare. Premiäråret 2003 tog han silver, sedan har det bara blivit guld.
- Så länge jag har ett stort intresse för det här och vill vinna varje gång så fortsätter jag, säger Jimmy.

Att köra en jänkare med en vikt på minst 1060 kg, inklusive förare, och med 8,2 liters slagvolym i motorn går fort.
På sin väg mot årets guldmedalj satte han nytt europarekord med 6,6940 sekunder över den engelska banans 402 meter. Med manuel femväxlad låda, ingen överladdning till motorn och vanlig handelsbensin i tanken. I den svenska deltävlingen på Mantorp Park blev det banrekord med 6,773 sekunder.
- Jag gillar klassen. Det är strikta regler och bilen ser ut som en bil. Det är fränt helt enkelt!

Till sin hjälp har han ett gäng bestående av teamchef Petter Greborn, mekanikerna Kalle Hrupa och Mats Appelgren samt teamkordinator Lars Rodeblad.
- Sedan krävs det en förstående familj och bra samarbetspartners. Annars går det inte att vinna EM, konstaterar Jimmy.
Han vet. Han reste under måndagen hem från tyska Hockenheim och den fjärde deltävlingen i Dragracing-EM, och trots att finalen återstår är han redan klar mästare i Pro Stock. För sjätte året i rad.
09-08-17 Årets fartfest väntas på Helsinge Motorstadion, Söderhamn
Lördag den 22 augusti kommer det att gå undan igen med snabba och häftiga bilar och Mc när SMK Söderhamn arrangerar dragracing tävlingen Helsinge Open för femte året i rad på Helsinge Motorstadion och strippen Helsinge Raceway. Till i år så har man tagit till lite nya grepp och man har nu delat upp tävlingen till fyra klasser med bilar varav ett FM i Bracket, och man har öppnat med en Mc klass i form av Super Gas Bike där man ska köra Hälsinglands snabbaste i respektive bil och Mc klass under dagen. Tävlingen som är öppen gör att det kan bli någon från andra landskap än just Hälsingland som kan ta hem Helsinge Open.
Mer i info www.smksoderhamn.com/dragracing/HO2009/info.html
08-09-14 Eva Tjärnström på strippen!
Söderhamns kommunalråd Eva Tjärnström fick på lördagen den 13 september testa lite hur tävlingsgrenen dragracing fungerar på Helsinge Motorstadion i Söderhamn när SMK Söderhamn arrangerade Hälsingland Open för gatbilar och Förbunds Mästerskap i Bracket.

Eva Tjärnström fick sig en duktig åktur med Lars Bärsen" Björklund som förra säsongen införskaffade sig en Chevrolet Camaro att köra i Stock/Super Stock. Bilen som är en tidigare Svensk och Europa rekordhållare i klassen passade fint och Eva fick sig en åktur som säkert blev minnesvärd utöver det vanliga.

Evas kommentar till speakern Tomas Abrahamsson när hon kom i mål efter fullföljt åk var. - Det här var jätte kul och riktigt häftigt. Tidtavlan på banan visade att det gick på tiden 7.51 och med en hastighet av 144, 2 km/t för hennes åktur med Lars på 201 meter.

08-09-14 Andreas Forst tog hem Hälsingland Open 2008
Det var på håret att det kunde ha varit Niklas Molvik, Gävle som stod som segrare. Men i finalen för USA klassen blev väldigt dramatisk när Andreas Forts, Avesta röd lyktade i starten med sin V8 Opel och var ute ur tävlingen i första skedet. Men Niklas Molvik i en Pontiac Firebird fick fel på växellådan 150 meter ut och svängde av banan innan mål för att hindra att det skulle bli någon större sanering helt enligt reglerna. Nu blev det genast bekymmer en stund för tävlingsledningen som samlades för tolkning av reglerna. Det utföll sig så att Andreas Forst dömdes som vinnare på att han gjorde minst fel så att säga med att tjuvstarta då korsande av banmarkering är en större överträdelse. Så Andreas halkade in på ett bananskal och fick således köra om äran att bli Hälsingland Opens snabbaste mot vinnaren i Europa/Asienklassens vinnare Ola Öst, Edsbyn som tog hand om segern med sin VW Typ 1 Bubbla där före Thomas Scheele, Gävle i en Opel Ascona.

Så superfinalen i Hälsingland Open blev mellan Andreas Forst, SHRA Avesta och SMK Söderhamns Ola Öst där Andreas nu dubblade sina vinster då han även vann 2006.
Andreas som hade farten uppe och vann årets upplaga av Snabbast i Söderhamn tidigare i år var överlycklig när han kom till prisutdelningen för att plocka hem sin hederspokal med en Hälsinge Bock och det till den 2000 man stora publikens jubel och stående ovationer.

I Bracket klassen blev det en tuff finalbatalj mellan två damer och här var det Birgitta Lindström, Matfors (SHRA Sundsvall) som drog det längsta strået när hon mötte Annica Larsson, Färnäs (Night Cruisers Färnäs). Här var det jämna tider i kvalen för båda och man fick slå ut konkurrenterna en efter en med sina fina körningar.

Niklas Molvik, Gävle tävlandes för SHRA Vansbro/Äppelbo körde nytt banrekord med sin Pontiac Firebird -92 och det lyder på 5,51 och en hastighet på 206 km/t
08-09-08 Största starfältet hittills i Hälsingland Open på lördag
Lördag den 13/9 arrangerar SMK Söderhamn åter Hälsingland Open i dragracing på Helsinge Motorstadion för fjärde gången i historien som började 2005. Till årets tävlingar i Europa/Asien, USA och FM Bracket har det kommit in 67 anmälningar när anmälan stängde på måndagskvällen den 8/9, men det kan komma några efteranmälningar då man kan anmäla sig in i det sista på telefon.

Tittar man på anmälda deltagare så finns några av de tidigare vinnarna från Snabbast i Söderhamn och tidigare Hälsingland Open med i listan. Det gör att man får en oviss utgång och i det närmaste omöjligt att förutse eventuella vinnare i klasserna och vem som slutligen ska ta hem den stora hederspokalen med Hälsinge Bocken som totalvinnare.
08-08-04 Tuffa race att vänta på Söderhamns Snabbaste på lördag
På lördag arrangerar SMK Söderhamn dragracing med tävlingen där Söderhamns Snabbaste ska koras på Helsinge Motorstadion. Ja ni läste rätt att det är på lördag den 9/8 och då från kl. 10.00 då insläppet öppnar.

Tidigare år har Söderhamns Snabbaste körts fredag kväll dagen före Söderhamns Cruising som går på lördagen, men säkerheten runt banan har ökats med åren. I och med det har banan blivit omklassad för snabbare fordon som nu gör att kvällstävling är i det närmaste uteslutet.

I år så kör man lika som tidigare med en USA klass och en Europa/Asien där respektive vinnare i 16-stagerna möter varandra i en avgörande kamp om vem som är Snabbast i Söderhamn 2008.

Många blir det om kampen som ska göra upp och några favoriter finns det redan som satt sina namn i tidigare resultatlistor från både Söderhamns Snabbaste (SS) och Hälsingland Open (HO).

Bland de drygt 40-talet anmälda hittar vi vinnaren i HO från -05 Bengt Thyr, Tallåsen med sin Camaro -71 och Runner Up -05 med Tommy Wärn, Kilafors med sin vassa Audi Turbo som säkert vill ha revansch från förra årets Hälsinge Open. Vi har Andreas Frost, Avesta med sin Opel Ascona som vinnare i HO -06 och Mille Pers, Avesta med sin Nova -65 som vinnare SS -05 och Runner Up HO -06 mot just Andreas Frost och Anders Davidsson, Edsbyn med en BMW var Runner Up i SS -05 mot Milles

Peter Nymark, Söderhamn kommer nu med en än mer vässad Audi där maskinen precis har körts i bromsbänk i veckan med gott resultat, men är nu oprövad på strippen. Peter var Runner Up på HO -07 med sin Audi Ur Quattro.

I Europa/Asien klassen finns det flera giftiga ekipage förutom de ovan nämnda med bland annat Thomas Scheele, Gävle som senast har vann en klass seger i Orsa nu i midsommar med sin Opel Ascona -73.
Andreas Åberg, Gävle har en vass Bubbla typ 1 som kan göra sig gällande med lyckade repor och vi får inte glömma Danne Johansson, Edsbyn med sin vassa Audi S4 som kan sätta skräck i många under några år.

I USA klassen har vi redan nämnt Bengt Thyr, Ljusdal. Milles Per, Avesta och Andreas Frost, Avesta som potentiella vinnare och det kommer många fler som vill aspirera på första platsen.
Och för SMK Söderhamn har vi Magnus Fagerström som nu har fått fart på sin Camaro -69 och vi har Anders Edh, Hudiksvall som blir allt snabbare med sin Camaro efter att ha trimmat på mer i vinter. Janne Selinder, Gävle kommer med sin kraftfulla Dodge Demon och han lovade gott redan på en av onsdags träningarna klubben har haft i sommar. Allt kan hända i dragracing och det finns ingen given vinnare eller förlorare för än sista repan körts.

Listan på anmälda http://www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2008/anmälda%20SS.htm
Mer info om http://www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2008/info.html
07-10-18 Tillståndet klart för dragrace i Örebro 21 oktober
Tillståndet är klart med att få köra dragrace uppvisning i Örebro 21/10 kl: 10.00-14.00! För mer info, gå in på: www.gunroad.se
07-09-27 Dragrace i Örebro
Gunroad DRC Örebro har till 90% fått klart med tillstånd att köra en dragrace uppvisning i Örebro nu i höst. Preliminära datum är 14/10 eller 21/10, gå gärna in och kolla Gunroad Racings hemsida för mer info: www.gunroad.se
07-09-13 Tuff avslutning i Nedre Norras FM för Bracket i Söderhamn
Nu på lördag den 15 september kommer finalen i Nedre Norra Bilsportförbundets Förbundsmästerskap i dragracing klassen Bracket att köras.

Det kommer verkligen att bli väldigt tuffa finaler med ledarna i FM anmälda till Hälsingland Open på Helsinge Motorstadion i Söderhamn.

Det är även premiär för klistrad 201 meters bana som arrangörsklubben SMK Söderhamn har jobbat hårt med de senaste veckorna för att deltagarna ska få ett bättre fäste när de startar. SMK Söderhamn har själv 15 egna förare anmälda i de tre klasserna som ska köras.

För FM finalen i Bracket kan klubben meddela att toppen av förarna i mästerskapet har anmält sig hit och sammanlagt är det 19 ekipagen som ska göra upp.

Ledaren i FM Thomas Olsson, SHRA Vansbro Äppelbo kommer att möta tvåan Ulrika Andersson som tävlar för samma klubb och dessa två har trean Nisse Eriksson, CCC Orsa att fajtas mot. Här skiljer det inte mycket i poäng mellan dessa kombattanter. Thomas och Ulrika har även mötts i MSSR flera gånger och där har de omvänd placering. Nu kommer de även att få ett tufft motstånd från bland annat Michael Frisk och Birgitta Landström från SHRA Sundsvall om placeringarna i HO och de har fina tävlingsmeriter för TOYO SDS Nord där de har fjärde och andra platserna i tabellen. Här i klassen gör två av klubbens hemmaåkare debut i klassen bracket och det är Samuel ”Sampo” Andersson som ligger trea i klassen Pro Street för TOYO SDS och nu vill testa bracket klassen. Även för Ulf Lundgren, SMK Söderhamn är det premiär i klassen. Så det ska bli spännande att se hur bra hemmaförarna klarar sig.

För Europa/Asien klassen är det lite svårare att utse vinnare då 14 väldigt vassa bilar kommer. Men här har vi hemmahoppet Kenny Bertilsson som vässat på sin Audi Ur Quattro den senaste veckan med drygt 100 hk till och nu är det bara att hoppas att växellådan håller. Kenny vann ju Söderhamns Snabbaste 2005. Peter Nymark, Söderala kom sent in med anmälan och har även han en vass Ur Quattro och kan nog hävda sig bra. Här kommer Edsbyns Danne Johansson med en nyare Audi gör livet tufft för motståndarna och det kommer ett gäng vassa VW Bubblor med Anders Hermansson och Daniel Nord från Gävle som har Bollnäs Mattias Bergström och Edsbyns Ola Öst som kan få till fina körningar. Ett par vassa BMW bilar finns med och här har klubben Fredrik Kojonen från Gävle med en 528 som varit med i toppen på hemma tävlingarna.

Några bilar att se upp med är Dennis Blom med en BMW och Niklas Westlund med en Opel Ascona som båda kör för SHRA Avesta samt Thomas Olsson, Sandviken som kör för Borlänge Dragracingklubb med en BMW.

USA klassen blir störst med 29 anmälda ekipagen och det är till stor del värstingar det är frågan om med en del bilar som har närmare tusen hk under huvarna. Ja till och med mer på några av dessa bilar. 10 av dessa är hemmaförare som ska försöka värna om klubben färger och här får Magnus ”Fager” Fagerström som har en vass Corvette ladda på friskt med lustgasen för att peta ut motståndet. Janne Eriksson med sin Chevelle har vässat på i vinter och kommer att hävda sig bättre och Anders Edh, Hudiksvall som kör för Söderhamn kommer med sin vassa Camaro för att nämna några av klubbens förare i klassen. Mot sig kommer ett antal förare som redan vunnit varsin tävling på Helsinge Motorstadion och de kommer att ge allt för nya medaljer. Här har vi förra årets vinnare i USA klassen Milles Per, SHRA Avesta med sin Nova -65. Vi har 2005 års vinnare Bengt Thyr, Tallåsen som tävlar för SHRA Sundsvall med en Camaro -71 och inte att förglömma Andreas Frost, SHRA Avesta med sin vassa Opel Ascona som vann 2006. En som satte banrekordet förra året och då körde i bracket kommer nu att köra i USA och det är Anders Näsman, SHRA Sundsvall med sin Nova -66 satte tiden 6.237 på 201 meter och då på oklistrad bana.

Vad kommer banrekordet att visa på lördag kväll?
http://www.smksoderhamn.com/dragracing/HO07/anmälda.htm

07-05-15 Minst är störst i Dragracing-SM
Halv körsträcka och ”halv” bil, ändå är JSM i Dragracing den största tävlingsklassen i Svenska Bilsportförbundet. Förra året startade 71 förare. Hur många det blir i år visar sig i helgen då det är premiär på Meca Raceway i Malmö.

Regerande mästare är Daniel Nyling från Svärdsjö, tävlande för SHRA Lindesberg. Men han anser sig ha vuxit ur ”miniklassen” och går vidare uppåt. Därmed är det öppet fält som ligger framför deltagarna när de ställer upp för att köra 201 meter rakt fram på asfalten - exakt hälften mot vad de seniorklasserna avverkar.

JSM i Dragracing körs för tredje gången och i år är antalet deltävlingar tio, vilket är två mer än förra året. Då kom 71 förare till start från sex olika länder.
– Vi är stolta över det stora antalet förare som deltar i JSM, säger Lars Pettersson ordförande i Dragracingutskottet i Svenska Bilsportförbundet.

Åldersgränsen är 8-17 år och dragstern de kör är byggd i ”halvskala”. Vinnare i helgen på Meca Raceway i Malmö kommer att ha en snittfart upp emot 120 km/h när det är dags att bromsa efter 201 körda meter. Då har det gått runt 8 sekunder från startögonblicket.

JSM-kalendern i Dragracing:
18-20/3 Meca Raceway, Malmö
2-3/6 Orsa Dragway
16-17/6 Sundsvall Dragway
29/6-1/7 Johannesberg, Västerås
13-1577 Pite Dragway
21-22/7 Dala Airport, Borlänge
26-29/7 Mantorp Park
11-12/8 Fotbollsgatan, Lindesberg
26-26/8 Dala-Järna
13-16/9 Meca Raceway, Malmö
06-04-13 Ny dragraceklubb i Karlstad
I Karlstad har det i startat upp en ny dragracingklubb. Klubben är anslutna till Svenska bilsportförbundet och Riksidrottsförbundet. Deras strävan är att kunna anordna en tävling per år med start 2007 i Karlstad.

Sedan uppstartandet i november 2005 så är klubben uppe i ca. 80 medlemmar.
23 april har de funktionärskurs och i maj kommer de synas i Ransäter på bilutställningen. Många i klubben tävlar redan i dragracing och det finns ett stort intresse bland de yngre i Karlstad. Förhoppningen inför framtiden att få bedriva denna sport även i vår hemstad.
www.shrakarlstad.se
04-07-04 Saabdraget
SMK Trollhättan kör den 21/8 Dragracing för Saab bilar, allt i från 2 takt till senaste turbobil, all info finns på länken
www.smktrollhattan.com/dragrace/saabdraget/

03-09-01 Bilder från dragracing VCET Vårgårda 30-31 augusti
Länk till www.racebilder.nu

03-08-25 Bilder från dragracing i Arvika 23 augusti
Länk till www.racebilder.nu

03-08-25 Bilder från dragracing i Landskrona 24 augusti
Länk till www.racebilder.nu

03-06-14 Bilder från dragracing i Vårgårda 14 juni
Länk till www.racebilder.nu

03-05-25 Bilder från Dragracing i Arvika 24 maj
Länk till www.racebilder.nu

02-06-02 Succé för tionde Haggårdsdraget
49 bilar kom till start i den tionde upplagan av dragracingtävlingen Haggårdsdraget i Mariestad. Tävlingen går att sammanfattas i ett enda ord - succé. De tävlande, den nära 1500 stora publiken och arrangören Mariestads Motorsällskap sken ikapp med den underbara vårsolen.
Tävlingen började med fyra timmar kval där alla fick köra ett fritt antal repor. Det fanns ett antal förare som utnyttjade tiden ordentligt och hann med över tio repor. Efter att coverbandet Boxer Shorts underhållit i pausen började så allvaret.
I Juniordragsterklassen är det reaktionstiden som man tävlar i. Alexander Riteson, SMK Trollhättan vann på den smått sagolika reaktionen av 47 hundradelar.
I Street klassen fick Peter Lundgren Mölndals DRF en behaglig resa fram till finalen genom att motståndarna tjuvstartade eller körde fortare än sitt brake out. Peter som för övrigt körde upp för licens på tävlingen.
Väl i finalen fick dock Peter sträcka vapen mot sin överman, eller rättare sagt överkvinna. Segraren hette nämligen Sylvia Karlsson även hon från Mölndals DRF. Sylvia var nog tävlingens gladaste segrare.
I Modified startade endast åtta bilar. Magnus Carholt, SMK Trollhättan kunde med sin Hot Road ganska komfortabelt ta hem segern till sina barns enorma lycka.
I Sportsman blev det ordentlig dramatik. I semifinalen på den ena halvan körde Stellan Alexandersson SMK Trollhättan under brake outtiden samtidigt som motståndaren Peter Gustavsson Mariestads MS rasade motorn efter målgång. Detta innebar att Lars Carlsson Falk Strömstad fick en singelrepa i sin final.
I den tyngsta klassen Pro upprepade Olle Nyhus SMK Trollhättan fjolårstriumfen. Olle hade en tacksam resa fram till semifinal genom ideligen singelrepor. Väl där detroniserade Jan-Peter Clementz SHRA Uddevalla och i finalen Robert Lundberg SHRA Göteborg. Detta trots en långsammare körtid, men en klart snabbare reaktion vid starten.
Resultat Haggårdsdraget

02-05-28 Haggårdsdraget i Mariestad 10 års jubilerar
I år är det 10 års jubileum för Mariestads MS dragracingtävling Haggårdsdraget. Tävlingen har arrangerats sedan 1993. Årets upplaga körs lördag 1 juni. Den ingår som vanligt som en deltävling i VCET-cupen (Västsvenska Cupen för ET-racing).
Tävlingsbanan (stripen) är södra infarten till Mariestad, den sk. Göteborgsvägen. Tävlingssträckan är 201 meter (1/8 mile). Banans brake out ligger på 6,8 sekunder.
58 bilar kommer till start fördelade över klasserna Pro, Sportsman, Modified och Street. Pro är snabbast och Street långsammast med tider från 7.00 sekunder till 8,90 sekunder som break out.
Tävlingen börjar med kval kl. 10 och själva elimineringen börjar kl. 15. Mariestads MS hälsar välkommen till en dag med ljud- och fartupplevelser.
Mer om tävlingen på Mariestads MS hemsida


Tryck här för mer info!

<< Till startsidan