EM-dragrace 2021 |
28-31/5
|
Santa Pod, |
England |
11-13/6
|
Tierp Arena |
Sverige |
8-10/7
|
Kauhava |
Finland |
13-15/8 |
Tierp Arena |
Sverige |
27-29/8 |
Hockenheim |
Tyskland |
10-12/9 |
Santa Pod |
England |
Dragracing-EM 2021
20-12-22 A-Fuel Team Sweden siktar
på FIA Europa Mästerskapet 2021
Ett nytt Top Metanol Dragracing
team är etablerat i Sverige. Även
om teamet är nytt, så har dom tre förarna och deras mekaniker
många år inom Dragracingen tillsammans.
Jonny Lagg från södra delen av Sverige, Boxholm började tävla
med Metanol drivna dragsters redan 1983 till 1985. Därefter blev det en resa
till USA där han körde några tävlingar tillsammans med välkända
namn som Kenta Persson, Jarmo Pulkinen, Jonny Nilsson, Peter Lantz. Efter det
äventyret var han tillbaka I Sverige igen och jobbade ett par år som
mekaniker på Monica Öbergs Top Fuel Dragster. 2013 köpte han A-
Fuel Mästaren Krister Johansson dragster. Höjdpunkten I Jonnys karriär
är än så länge segern i FIA Europeiska Mästerskapet
2016 men han är fortfarande hungrig på fler mästerskapstitlar.
Daniel Jedborn från norra delen av Sverige, Skellefteå började
sin dragracingkarriär 1994 med en egentillverkad bil i door slammer
klassen. Gick sedan över till dragster 1997. Därefter ytterligare ett
steg till en kompressor / metanol matad frontmotordragster som han satte bästa
tiden i Europa med. Tävlade med den mellan 20112018. Daniels höjdpunkt
I karriären så långt är SM guldet 2017. Från 2019
tog han steget upp till en Nitromethane driven A-Fuel Dragster.
Tony Bryntesson från södra delarna av Sverige, Jönköping
började sin dragracingkarriär som förare 1981 i en JTB Racing byggd
Ford 31: a Altered. Tog steget upp till en kompressor/metanol driven dragster
19861988. Började tävla med en Top Fuel dragster mellan 19891995.
Tog ett uppehåll från Dragracing, och började en karriär
inom banracing med olika typer av racingbilar mellan 19972019. Höjdpunkten
inom Dragracingen var att vinna det svenska mästerskapet i Top Fuel 1995.
Köpte en A-Fuel Dragster av Jonny Lagg 2019, gjorde ett par körningar
2020 för att gradera upp licensen. Ser framemot att göra comeback inom
Dragracing 2021.
Jonny Laggs Chefs mekaniker Krister Johansson och Lars Lindkvist är
välkända och har väldigt högt anseende som en av dom bästa
A-Fuel tuners I Europa. Dom kommer att ha full focus på Jonnys
dragster, men med det nya teamet A-Fuel Team Sweden kommer dom också
fungera som mentorer åt våra egna Chefs mekaniker säger
Daniel o Tony. Vi har också en plan på att flyga över en av dom
bästa Chefs mekanikerna från USA till våra första
tävlingar på FIA Europa touren.
Fördelarna med att skapa ett gemensamt team med tre A-Fuelers kommer att
vara styrkan tillsammans, samt möjligheterna att hålla ned den totala
kostnadsbilden. Detta innebär bl.a möjligheten att ha gemensamma reservdelar,
specialverktyg, mekanikerstab samt kunskap som vi alla kan utnyttja.
Vi är alla väl medvetna om att Convid-19 också under 2021 kan
ställa till stora problem för att kunna genomföra FIA European
Championship Tour. Men vi måste vara positiva och hoppas på att viruset
lugnar ned sig så världen återgår till det normala så
fort som möjligt.
A-Fuel Team Sweden kommer att satsa och förbereder sig full ut på att
genomföra hela FIA European Tour 2021, Reservdelar är beställda
och börjar anlända under slutet januari.
WE WILL BE READY
20-05-27 Dragracing: SM ställs
in
Med anledning av Covid-19 och de restriktioner som finns gällande tävlingar
inom Sverige har utskottet i samråd med arrangören SHRA Sundsvall och
efter noga övervägande beslutat att ställa in de planerade SM tävlingarna
i Dragracing som skulle ha körts på Sundsvall Raceway 17-19 juli.
Klasser som skulle kört om SM 2020 blir flyttade till 2021 plats och datum
meddelas senare.
https://www.sbf.se/Nyheter/Officiellt/dragracingsmstallsin/
17-07-19 EM i dragracing på
Tierp Arena 24-27 augusti
Nu pågår förberedelserna inför Dico International - EM-deltävling
i dragracing på Tierp Arena. Mellan 24-27 augusti möts några
av Europas bästa förare i världens snabbaste motorsport. Under
tävlingsdagarna beräknas upp till 40 000 åskådare att delta.
Bilder från Dico International kommer att publiceras löpande för
fri användning av redaktionell media.
Dragracing är en populär sport, dels bland motorentusiaster, men även
som aktivitet för hela familjen. Till Tierp Arena kommer besökare inte
enbart för att se snabba fordon. Utanför banan finns möjlighet
att följa teamen på nära håll när de förbereder
sig för inför tävlingarna. Den direkta närheten till förarna,
deras fordon och medarbetare är något som uppskattas.
- Dragracing är en genuin folksport där garage runt om i landet har
förvandlats till depå för dragracingfordon. Där lägger
teamen ner massvis med timmar, allt för kärleken till sporten. Under
tävlingsdagarna råder en inbjudande atmosfär där besökare
kan träffa och samtala med några av Europas bästa förare,
säger Urban Axelsson, platschef på Tierp Arena.
Missa inte årets fartfest!
Läs mer om Dico International på http://tierparena.com/dico-international/
16-08-25 Supermustang i dragracetävling
under Tierp International
Den 25-28 augusti kommer publiken vid Tierp Arena kunna följa en Ford Mustang
Super Cobra Jet, körd av amerikanske dragracinglegenden James Bo Butner under
en Europamästerskapstävling i dragracing.
Vid den kommande Europamästerskapsdeltävlingen i dragracing på
Tierp Arena kommer amerikanske föraren James Bo Butner tävla med en
Mustang Super Cobra Jet. Bilen är byggd i Sverige av Håkan Pryts Motorsport
med support av Ford Racing, Watson Racing och JDM engineering. Bilen såldes
som ett komplett kit från Ford Racing i en begränsad upplaga om 40
bilar och har nu en motorkapacitet på hela tusen hästkrafter.
Vi är jätteglada över att få hit James. Han har stor
erfarenhet av att köra dessa typer av Mustanger hemma i USA och har vunnit
mängder av tävlingar. Bilen har en fantastiskt kapacitet och vi hoppas
och tror att duon kan gå långt i tävlingen på Tierp. Banan
är 402 meter och vi hoppas på en tid under bilens index på 8,8
sekunder, säger Håkan Prytz, ägare av Håkan Prytz Motorsport.
Mustang Super Cobra Jet - En riktig superbil
Den unika Mustangen ser vid en första anblick inte ut som en tävlingsbil.
Den är väldigt lik originalet, men skenet bedrar motorn är
trimmad till 1000 hästkrafter från tidigare 500 hästkrafter. Trots
bilens eleganta utseende är den byggd efter de regelkrav som ställs
på dragracingbilar. Den har exempelvis försetts med ett nytt chassi
och specialbyggd bur för att klara av de starka g-krafter bilen utsätts
för.
Tierp International Sveriges största dragracingtävling
Tierp International är Sveriges största dragracingtävling. Tävlingen
har deltagare från över 17 länder, och Mustang-föraren James
Bo Butner är en av dem. Tävlingsklassen där Mustangen deltar kallas
Stock/Super Stock. Klassen kräver att bilarna ska vara fabriksbyggda amerikanska
bilar av årsmodell 1960 eller senare med undantag för vissa sportbilar.
Tävlingsbilarna modifieras för ökad säkerhet och styrka men
måste bestå av samma motorblock, cylinderhuvud och förgasare
som originalet.
2012 Mustang Super Cobra Jet
Motor: Supercharged 5,4L 32V Modular V8
Kompressor: 4,0L Whipple
Växellåda: 2-växlad C2/Powerglide Automat med Trans Brake
Bakaxel: 9 tum Strange
Klass: Stock/Superstock FSS/A (Factory Stock Showdown, klass A)
Index: 8,8 sekunder (402m)
Minsta vikt med förare (i klass A): 1492 kg
Förare: James Bo Butner (USA)
Teamchef: Darell Herron (USA)
Team: Randi Shipp (USA), Johan Pripp (Sverige), Håkan Prytz (Sverige)
Ägare: Håkan Prytz Motorsport (Sverige)
15-03-04 Ny asfalt på dragracingbanan
i Söderhamn
Den 15 mars kl. 18.00 kommer klubben att ha ett informationsmöte om kommande
säsong på Stadshotellet i Söderhamn.
2005 började SMK Söderhamn köra dragracing på tvärbanan
vid gamla F15, då var det enkla förhållanden med gatbilar.
2007 började klubben preparera banan, och antalet deltagare ökade samtidigt
de presterade tiderna kröp nedåt.
2010 nådde anläggningen sin topp med en deltävling i MSDR, och
man började nu se hur det aktiva körandet gjorde att banan började
bli sliten. Klubben trappade ner från de snabbare klasserna för att
på ett säkert sätt kunna köra vidare.
2013 var det ett faktum att något måste göras för att behålla
banlicensen. De sämsta partierna fick helt enkelt asfalteras om.
2014 blev trots den tillfälligt reparerade banan ett bra år, Helsinge
Open drog ett av största startfälten som tävlingen haft.
Nu visar kalendern 2015 och det är dags att rusta för framtiden med
ny asfalt på banan, 10 år efter att det första racet kördes.
Asfalteringen är redan bokad till början av maj, och frågan är
om klubben kommer att kunna stoltsera med hela 201m nylagd asfalt på årets
första Test & Tune den 14 maj?
Jakten på sponsorer pågår för fullt och vill ni som företag
synas i världens snabbaste motorsport tillsammans med SMK Söderhamn
besöker ni hemsidan och klickar på fliken "dragracing" eller
ringer till Tomas Strand på 070-687 86 34
Vi kan redan nu stolt presentera fem företag som valt att sammarbeta med
SMK Söderhamn.
Lanesponsorer: Fiberanalys A, Sälls Åkeri AB.
Guldsponsor: Wikner & Rödin Entreprenad AB.
Silversponsorer: SBS Reklam, Hälsinge Isolering AB
Man kan även som privatperson vara med och hjälpa klubben med bidrag,
även här gör man det enklast genom att besöka hemsidan,
www.smksoderhamn.com och klickar på fliken "dragracing".
14-09-10 Tre Guldmedaljörer
på banan!
En tävling som körts på bana sedan starten 2005 då det kördes
för första gången på Helsinge Motorstadion.
Nu har klubben tre hemmaförare som har tagit guldmedaljer i sommar på
dragracingtävlingar, varav en har dubbla guld som kommer att köra på
Helsinge Open 2014.
Fredrik Kojonen med sin uppdatera BMW som stod som segrare i klassen Streetrace
Shootout Cup när Streetrace SM hade klarat av 3 deltävlingar. Till Helsinge
Open den 13 september deltar han i klassen ET 6.50 med en god chans att ta hem
segerbucklan även här på Helsinge Motorstadion.
Hans Erik "Hacke" Ekström som vann sin klass 10,5 x 26 med en Plymouth
Duster i Streetrace SM när tre tävlinga klarats av. På hemma banan
kommer Hacke att få tävla mot just Kojonen. Här blir det tufft
för båda förarna.
Den dubble Guldmedaljören Lars "Bersen" Björklund med sin
Camaro kommer att köra test and Tune som uppvisning för klubben och
alla besökarna som väntas. Bersen vann SM i Stock/Superstock och European
Drag Racing Series under en och samma vecka!
SMK Söderhamn har samlat ett stort antal startande hemmaförare som kommer
att kämpa om placeringar lördagen den 13 september på Helsinge
Motorstadion där man tävlar på 1/8 mile.
Dragracingen finns även på fb > https://www.facebook.com/DragraceSoderhamn
14-08-28 I Söderhamn finns
det en förare som tagit hem guld i SM och EDRS innom en vecka för Dragracing
SMK Söderhamnsföraren Lars "Bersen" Björklund har gjort
en bragd 2014 då han vann Guld medalj i Sundsvall på SM finalerna
som kördes 15 -17 augusti efter ett motorfel, där Lars åkte hem
för att hämta reservmaskinen så att han kunde starta i eliminerings
stegen. Här Vann Lars då dåvarnde ettan Uffe Edvardsson, SHRA
Eskilstuna rödlyktade.
Så det en vinst på den andras misstag och SM Guldet var klart för
Lars Björklund med att tog sig ett steg längre i stegen för klassen
Stock/Superstock 2014 vilket gav ett poäng övertag som avgjorde det
hela.
Helgen efter var det tävling i EDRS (Euoripean Dragracing Series) som kördes
22 - 24 augusti i Tierp när EM finaler avgjordes. Här hade Lars som
låg på en andra plats innan tävlingen möjlighet att kliva
fram som vinnare bara han kom bättre än ledaren Uffe Edvardsson som
Bersen kämpat med under säsongen 2014. Här blev det endast 3 poäng
till Lars fördel i EDRS.
( Länk »http://www.speedgroup.eu/EDRS/points_2014/Stock%20Super%20Stock%20North%20140825.pdf
)
Filmlänk »http://youtu.be/go5EliCcLB8
13-11-05 Leanders Bros har tävlat
i Dragracing i Las Vegas
Den 1-3 Nvember var det bäddat för storartad
dragracing på The Strip i Las Vegas. Inte minst för Ulf Leanders och
hans team Leanders Bros som satte Sverige på kartan genom att komma till
semifinal i NHRA Lucas Oil Divisional Series. Redan veckan innan tävlade
teamet i NHRA Toyota Nationals, men trots ny bil och med sina svenskbyggda motorer
lyckades dom inte ta sig vidare, mycket pga ovana förhållanden.
|
Foto: Max Ruokolainen Kågström |
Leanders som tävlar i Top Alcohol Funny Car hade efter Torsdagen den 31
Oktobers testkörningar åkt fortare än någon annan med
sina förundransvärda 423 km/h . Det var snabbare än vad någon
åkt helgen innan på Toyota Nationals också, så det var
mycket prat i depån och det bådade gott inför tävlingen.
Dagen efter inledde Ulf med en förstklassig runda på 5.58 sekunder
423 km/h. Tävlingen fortsatte och efter dom tre kvalrundorna låg
Ulf på en tredje plats.
I kvartsfinalen var det Shane Westerfield från Kalifornien som stod för
motståndet. Väl framme vid startplattan fick Shane mekaniska problem
och tvingades avbryta, vilket gjorde att Ulf lätt kunde ta sig till semifinal
med en till bra körning på 5.61 sekunder och 421 km/h över mållinjen.
I semifinalen ställdes man mot Annie Whiteley. Racet
var jämnt men denna gång räckte det inte hela vägen. Annie
vann med 27 tusendelar och slog ut Leanders ur tävlingen.
Torsdag den 7 November bär det av mot Pomona i utkanten av Los Angeles
för att tävla i NHRA Auto Club Finals där Leanders kommer ställas
mot många stora stjärnor inom dragracevärlden.
13-05-29 Dragracing EM på
Tierp Arena
Helgen den 13-16 juni genomförs den första av två deltävlingar
i Dragracing EM på Tierp Arena. Sverige hade stora framgångar i premiären
på klassiska Santa Pod banan i England så förhoppningsvis så
fortsätter de svenska framgångarna på hemma banan. Läs mer
om tävlingarna på: www.tierparena.com.
12-09-29 Uffe Edwardsson Svensk
Mästare trots regn
Stock Super Stock föraren Uffe Edwardsson, Kungsör som kör
för SHRA Eskilstuna blev Svensk Mästare i Dragracing för klassen
Stock Super Stock där otrimmade standardbilar möts på strippen
(dragracing banor 201 eller 402 meter) när Tierp Arena arrangerade SM finalen
i Race and Rock - Sweden Finals 28-29 september.
Tyvärr regnade tävlingen bort och man kunde bara köra en avbruten
kvalomgång på fredagen efter ett ihållande regn under dagen
som lättade på eftermiddagen. Meningen var att en kvalomgång
skulle ha körts på lördags förmiddagen, men även här
satte några skurar stopp för arrangören som fick skjuta starten.
När det torkade upp startade man körningarna igen, men det blev endast
några ekipage som han köra innan regnet återkom.
Detta gjorde att Uffe Edwardsson kunde sitta under ett regnskydd och ta hand om
första platserna i både EDRS - serien och Sweden Finals och Race and
Rock festivalen som tävlingen hette innan man bröt tävlingen på
grund av regnandet.
Uffe har tävlat flitigt hela året i hela landet och norden som gör
honom till mästare i två klasser och det in en klass i Sverige och
en i Europa.
I SM för Stock Super Stock klassen kom Bengt Jungdahl, Ingarö
på andra plats tätt följd av Per-Erik Lindgren, Luleå på
en tredje plats.
I EDRS kom Tarmo Mikkola, Finland på andra plats och tredje platsen ordnade
Finlands Yrjö Wallius.
De sex SM tävlingarna kördes på
1) 12-13/5 NDRS Motor Club (EDRS Nationals) Tierp Arena,
2) 14-17/6 NDRS Motor Club (Sweden Internationals) Tierp Arena,
3) 13-15/7 Skellefteå Motorsällskap (Gold Town Summer Nat's) Fällfors
Raceway
4) 20-22/7 SHRA Sundsvall (Hall & Kapell Nationals) Sundsvall Raceway,
5) 11-12/8 SHRA Lindesberg (Linde Open) Lindesberg Raceway,
6) 28-29/9 NDRS Motor Club (Race and Rock - Sweden Finals) Tierp Arena
De 15 deltävlingarna EDRS tävlingarna kördes på Tierp, Sverige.
Motopark, Finland. Alastaro. Finland. Piteå, Sverige. Fällfors, Sverige.
Sundsvall, Sverige. Gardemoen, Norge. Lindesberg, Sverige med avslutning nu på
Tierp Arena.
12-08-18 Tufft värre på
Helsinge Open i Dragracing
Det blev tufft värre i alla klasser i både bil och Mc när dragracing
tävlingen Helsinge Open kördes under lördagen den 18 augusti på
Helsinge Raceway på Helsinge Motorstadion när SMK söderhamn arrangerade.
Redan under kvalen blev det klart att det skulle bli tätt när det gällde
elimineringarna.
För här kördes det jämna tider och det skulle bli stenhårt
om vilka som skulle utses till vinnare i respektive klass för bilar och Mc.
När elimineringarna började på eftermiddagen, så kom det
att bli så jämna race att man som åskådare knappt kunde
se skillnaden mellan deltagarna när de bröt mållinjen från
ban sidan. Man var i det nästa tvungen att titta på vinnare indikeringen
på startgranen eller vänta på speakern Micke G när han berättade
om och vem som gått vidare ju närmare finalerna man kom på årets
upplaga av Helsinge Open.
Årets tävlingar var de jämnaste SMK Söderhamn har arrangerat
under de åtta år Helsinge Open har körts lagligt..
Klubben kan stolt berätta att hemmaföraren Susanne Bengtsson som körde
sin första tävling någonsin satte alla grabbarna på plats
och vann klassen Bracket före hemmaföraren Lasse Eriksson.
Tommy Thörnqvist; SMK Söderhamn var den andra hemmaföraren som
satt hårt åt mot motståndarna med giftiga reaktionstider hela
dagen och tog hem segerpokalen mot Christer Åberg, Ockelbo som på
något sätt lyckades att få bilen att glida över startlinjen
och tända tjuvstarts lampan i finalen för klassen ET 5.40.
I klassen ET 6.50 så blev det en andra seger för Mille Pers, Avesta
i sin vassa Chevrolet nova 1965 som han tävlat med i många år.
Det här var Milles första tävling för året och han var
jätte glad att han kunde tvåla till Christer Öberg från
Hofors.
I Junior Dragster bjöds det på Matchrace i bäst av tre mellan
Iggesunds förarna Frida Kling och Linus Letzeller och Linus tog hem segern
efter en hård kamp.
I Mc klasserna var det lika tuft och i Street Bike klassen var det Peter Rundström,
Öamck från Uppsala som fick höja segerbucklan före tvåan
Rasmus Östlund, Gefle Mc.
Klassen Super Gas Bike bjöd på en final mellan Gefle Mc förarna
Tommie Johansson och Roger Brodin. Här var det Tommie som var vassast för
dagen och segrade i finalkörnngen.
Lika blev det den värsta klassen för Mc när finalen i Super x Bike
kördes med deltagarna Peter Bjurström och Johan Hiller. Båda som
kör för Gefle Mc. Här var det Peter som fick höja seger pokalen
när man kört in i mål på Helsinge Open 2012
12-08-12 Dragracing Heslinge Open
på gång!
Lördag den 18 augusti körs åttonde upplagan av Heslinge Open i
Dragracing på gång när SMK Söderhamn arrangerar race på
Helsinge Motorstadion.
Man kommer att köra Dragracing över 1/8mile (201,17m) för bil och
MC och det blir fyra klasser i både bil och Mc. Här kommer det finnas
ett stort antal hemmaförare i bilklasserna aspirera på att ta hem de
åtråvärda pokalerna och skrytförmånen att vinna på
hemmabanan.
Vi kommer även att få se upplösningen av Kick off race
från 4 augusti där Tommy Thörnqvist ska köra mot Kent Elofsson.
En final som regnade bort precis när duon skulle göra upp sist.
Klubben kan glädjas åt att nu ha även ha några hemmaförare
i Mc klasserna och det med tanke på att Gefle Mc varit dominerande de sista
åren på banan.
12-06-12 Ny dragracingbok lanseras
i Tierp
I samband med kommande EM-deltävling på Tierp Arena lanserar Årets
Bilsport AB en ny bok om dragracing. Legenderna som skapat historien
visar i ord och bild det som fick lilla Sverige att bli en stormakt i dragracing.
Redan 2007 skrev Christina Bodén den första boken om dragracing. Efter
den succén kommer nu efterföljaren: Dragracing Legenderna som
skapat historien. Bodén är sportreporter på Hudiksvalls Tidning,
stor älskare av amerikanska bilar och då särskilt de med drag
i.
- Jag har aldrig kört över strippen själv, men följt sportens
stora idoler desto mer, säger Christina Bodén.
Hon är i det närmaste uppväxt på banan i Piteå, men
sedan 2001 bosatt i Hudiksvall.
Förlag Årets Bilsport är utgivare av boken som lanseras under
EM-tävlingarna den 13-17 juni på Tierp Arena.
- Våra kunder har efterfrågat en ny bok om dragracing. Det händer
så oerhört mycket i den sporten, inte minst med tillkomsten av Tierp
Arena. När det går framåt med sådan hastighet finns det
också ett stort sug efter hur det hela började, säger Tommy Härlin,
förlagschef på Årets Bilsport.
Förlaget Årets Bilsport AB har sitt huvudkontor i Västerås
och utger årligen ett antal böcker om bilsport. Flaggskeppet är
årskrönikan som utkommit varje år sedan 1968 och har ett stort
samlarvärde.
Ett begränsat antal av den nya boken Dragracing Legenderna som
skapat historien säljs för endast 300 kronor under premiärhelgen.
Ordinarie pris är 595 kronor. I förlagets monter visas ett par gamla
dragracingbilar och varje dag finns legendarer på plats för att signera
den första utgåvan. Boken är på 230 sidor och rikt illustrerad.
11-08-15 Ödmjuk 'Rockie' vann
Helsinge Open 2011
Ja, det var verkligen en ödmjuk kille som tog hem segern i dragracingtävlingen
Helsinge Open som kördes på Helsinge Motorstadion lördagen den
13 augusti i ett kalas fint sommarväder när SMK Söderhamn stod
som arrangör.
Det blev Alexander 'Acke' Andersson, Bergvik, SMK Söderhamn som stod som
segrare i en tävling där allt hände.
- "Jag var här för att testa startgranen och se hur det gick!"
sa Acke efter prisutdelningen vid klubbens stuga. Alexsander som tog sin licens
2010 och inte tävlat efter det tar och vinner den anrika Helsinge Open som
från början kördes på raksträckor runt om i länet
sedan 80 talet och flyttade in på Helsinge Motorstadion 2005 då
den första legala HO tävlingen kördes.
Acke som hade turen i att få ett antal solo-repor i elimineringarna med
sin Chev Camaro av nyare modell, avancerade och slog sedan ut flera tunga namn
innan han till slut fick möta Mille Pers, Avesta i en vass Chev Nova i klassen
ET Pro i ett starfält som samlat 29 deltagare. Nu blev det en rödlyckta
på Mille Pers som chansade i starten och Acke kunde defilera i mål
i sin första DR tävling någonsin. Trea i klassen blev Roger Fransson,
Sundsvall efter en körning om tredje och fjärde plats i ett inbördes
möte där han körde mot hemmahoppet Peter Nymark, Söderhamn.
I klassen Pro Street kom det att bli en uppgörelse mellan Janne Selinder,
SMK Söderhamn, Gävle i en vass Plymouth Duster och vinnaren av den första
lagliga HO 2005 Bengt Thyr, SHRA Sundsvall, Ljusdal som nu körde sin kompressormatade
Chevrolet Chevelle. Janne fick en fördel i den avgörande starten när
Bengt gick upp i rök och kunde inte sedan hämta in misstaget.
Janne går från klarhet till klarhet och detta var hans andra seger
för säsongen.
I dragracing Mc klasserna som kördes så blev det seger för Rasmus
Östlund, Gefle Mc som vann sin final i klassen Junior Drag Bike mot Marcus
Forsbergm SHRA Uppsala.
Klassen Super Gas Bike bjöd på en final mellan Emil Östlund, Gefle
Mc och Mats Andersson och det blev Emil som förgyllde pokal skåpet
för familjen Östlund med vinnarpokalen denna gång.
I Top Eliminator Bike blev det en uppgörelse mellan Gefle Mc åkarna
Peter Bjurström och Leif Larsson i finalen och det var Peter som gick segrande
i den kampen mot Leif.
11-08-10 I helgen är det
åter dags för anrika Helsinge Open i dragracing
Helsinge Open startade 2005 då den illegala dragracing tävlingen kom
in på Hälsinge Motorstadion efter att arrangerande klubb SMK Söderhamn
fick tillgång till en bit fin fin mark på östra Flygstaden området,
och som hade en gammal start och landningsbana efter nerlagda F 15 flygflotiljen
som funnits i årtionden innom försvarsmakten.
Banan som klubben kan arrangera denna härliga publikdragare som dragit in
runt närmare 4000 åskodare som mest, är närmare 800 meter
totalt och man kör accelarations tävling på 201 meter av dessa,
övriga 600 meter används som broms sträcka för de allt snabbare
bilarna ock Mc som kommit för att dominera de senaste åren man kört
tävlingen sedan starten.
Första året 2005 var det Bengt Thyr, Ljusdal i en Chevrolet Camaro
som tog hem finalen efter att att först ha vunnit USA klassen innan han mötte
Tommy Wärn, Kilafors i sin Audi som vunnit i Europa/Asien klassen. Ja den
finalen går nog till historien då det var en hårsmån i
skillnad över mållinjen mellan dessa två efter en hel dags tävlande.
I år lördag den 13 augustikommer det att bli minst lika spännande
då många av de hittills drygt 40-talet deltagarna nu har flera års
erfarenhet på banor runt om i landet och man har i år även fyra
Mc klasser som ska göra upp om titteln Hälsinglands snabbaste på
två hjul.
I år kommer klasserna att köra enligt Svenska Bilsportförbundets
dragracing ET-regler och man kommer att få möta varandra mot sitt eget
valda index efter kvalkörningarna, och där allt kommer att avgöras
på just mållinjen vilket gör att det blir extra svårt att
säga vem eller vilka som är favoriter. Men ett tipps är att Janne
Selinder, SMK Söderhamn kommer att stå högt upp på prispallen
med framförandet av sin Plymonth Duster som han skördat framgångar
med under årets säsong i klassen Pro Street och att Tommy Thörnqvist,
SMK Söderhamn med sin Chevrolet Chevelle kommer göra allt för att
försvara klubbens heder i klassen i USA klassen.
I Europa/asien klassen så som det ser ut i anmälan så blir det
nog en bakhjulsdriven bil som kommer att ta hem den klassen och det kan nog stå
mellan klubben två BMW förare Fredrik Kojonen och Marcus Persson som
visat fina resultat, och de får nogen tuff konkurens av Kenneth Woxlin i
en väldigt vass Volvo 240 som är ute efter revanch om inte Anders Davidsson
kliver in med sin Audi.
På Mc sidan så har inte SMK Söderhamn allt för många
deltagar, men Roger Östlund får försöka försvar klubbens
färger mot en handfull vassa förare från Gefle Mc så som
Emil Östlund och Christian Norgren som har erfarenhet från klubbens
bana i klassen Super Gas Bike.
Klubben kommer under tävlingsdagen på lördagen att ha licenskurs
med uppkörnings möjlighet och Test and Tune för de hågade
i både bil, Mc och vassa mopeder. Under dagen så kommer även
Hälsinge Fordonshistoriker att visa upp sina fina ekipage, där man under
dagen haft ett familjerally runt Hälsingland och ska ha ett lunsch uppehåll
på flygstaden med ett besök på Helsinge Open med en defilering
inför pulik och deltagare
Parkeringen sköts även i år av Hjärt och lungsjukas förening
i Söderhamn och inkomstererna på 20 kronor per bil går oakortat
till deras verksamhet.
www.smksoderhamn.com/index.htm
11-08-10 I helgen är det åter
dags för anrika Helsinge Open i dragracing
Helsinge Open startade 2005 då den illegala dragracing tävlingen kom
in på Hälsinge Motorstadion efter att arrangerande klubb SMK Söderhamn
fick tillgång till en bit fin fin mark på östra Flygstaden området,
och som hade en gammal start och landningsbana efter nerlagda F 15 flygflotiljen
som funnits i årtionden innom försvarsmakten.
Banan som klubben kan arrangera denna härliga publikdragare som dragit in
runt närmare 4000 åskodare som mest, är närmare 800 meter
totalt och man kör accelarations tävling på 201 meter av dessa,
övriga 600 meter används som broms sträcka för de allt snabbare
bilarna ock Mc som kommit för att dominera de senaste åren man kört
tävlingen sedan starten.
Första året 2005 var det Bengt Thyr, Ljusdal i en Chevrolet Camaro
som tog hem finalen efter att att först ha vunnit USA klassen innan han mötte
Tommy Wärn, Kilafors i sin Audi som vunnit i Europa/Asien klassen. Ja den
finalen går nog till historien då det var en hårsmån i
skillnad över mållinjen mellan dessa två efter en hel dags tävlande.
I år kommer det att bli minst lika spännande då många av
de hittills drygt 40-talet deltagarna nu har flera års erfarenhet på
banor runt om i landet och man har i år även fyra Mc klasser som ska
göra upp om titteln Hälsinglands snabbaste på två hjul.
I år kommer klasserna att köra enligt Svenska Bilsportförbundets
dragracing ET-regler och man kommer att få möta varandra mot sitt eget
valda index efter kvalkörningarna, och där allt kommer att avgöras
på just mållinjen vilket gör att det blir extra svårt att
säga vem eller vilka som är favoriter. Men ett tipps är att Janne
Selinder, SMK Söderhamn kommer att stå högt upp på prispallen
med framförandet av sin Dodge Demon som han skördat framgångar
med under årets säsong i klassen Pro Street och att Tommy Thörnqvist,
SMK Söderhamn med sin Chevrolet Chevelle kommer göra allt för att
försvara klubbens heder i klassen i USA klassen.
I Europa/asien klassen så som det ser ut i anmälan så blir det
nog en bakhjulsdriven bil som kommer att ta hem den klassen och det kan nog stå
mellan klubben två BMW förare Fredrik Kojonen och Marcus Persson som
visat fina resultat, och de får nogen tuff konkurens av Kenneth Woxlin i
en väldigt vass Volvo 240 som är ute efter revanch om inte Anders Davidsson
kliver in med sin Audi.
På Mc sidan så har inte SMK Söderhamn allt för många
deltagar, men Roger Östlund får försöka försvar klubbens
färger mot en handfull vassa förare från Gefle Mc så som
Emil Östlund och Christian Norgren som har erfarenhet från klubbens
bana i klassen Super Gas Bike.
Klubben kommer under tävlingsdagen på lördagen att ha licenskurs
med uppkörnings möjlighet och Test and Tune för de hågade
i både bil, Mc och vassa mopeder. Under dagen så kommer även
Hälsinge Fordonshistoriker att visa upp sina fina ekipage, där man under
dagen haft ett familjerally runt Hälsingland och ska ha ett lunsch uppehåll
på flygstaden med ett besök på Helsinge Open med en defilering
inför pulik och deltagare.
Parkeringen sköts även i år av Hjärt och lungsjukas förening
i Söderhamn och inkomstererna på 20 kronor per bil går oakortat
till deras verksamhet.
11-07-31 Ovisst in i det sista
i SM för Stock - Super Stock!
Ja det blev tuffa finaler på Sweden Nationals 2 på Tierp Arena den
30 juli när sista SM deltävlingen i Dragracing för klassen skulle
avgöras i finalerna på lördagen. Efter kvalomgångarna såg
det jämnt ut och det såg till en början att det skulle kunna bli
ven som helst i topp 6 av de svenska förarna som skulle ta hem den stora
seger bucklan för S/SS.
Men lördagens väder satte allt på spel då det kom en regnskur
innan man startade elimineringarna och det förändrade förutsättningarna
i klassen på förmiddagen med svalare väder och en annan syrehalt
för de känsliga bilarna i klassen.
Nu blev det tufft värre då flera av förhandsfavoriterna föll
på mållinjen med små misstag som kostade placeringar i den slutliga
SM tabellen. Och det blev Per Fagerström, Hudiksvall som drog det längsta
strået trotts att han inte vunnit en enda rak seger i årets deltävlingarna.
Men hans jämna svit på kalasfina placeringar under årets säsong
bäddade för än en ynka poängs seger totalt före Uffe
Edvardsson, Kungsör som kom en bra bit i elimineringarna under lördagen.
Trea kom PA Lindström, Umeå som safade lite i kval omgångarna
och inte åkte fullt ut för en bra kvalplacering vilket kostade viktiga
poäng som räknas på hela tävlingen och där av resultatet
i årets SM.
Finalen i Stock Super Stock som kördes kom att bli en landskamp Sverige
Finland mellan Örjan Hällström, Iggesund i en Pontiac Trans
AM och Hannu Palasmaa, Tuusula, Finalnd i en vass Chevrolet Chevelle där
Örjan körde en 10,451 sekunder repa med en slutfart på 190.8 km/h
mot Hannu som körde 10,591 sekunder och med en slutfart på 199.0 km/h
vilket tyvärr inte hjälpte denna gång i den väldigt jämna
tävlingen.
SBF;s tabell finns på www.sbf.se/pdf/resultat/2011/DR//DR_2011_SM_Stock-Superstock.pdf
11-07-27 Tufft värre i Dragracing
SM S/SS
Med endast en tävling kvar i Dragracing SM för klassen Stock
Super Stock är det jämnt som vanligt med endast en liten marginell poängskillnad
i topp tre för deltagarna som kommer från hela Sverige.
Inför sista deltävlingen av av fem möjliga där tyvärr
en blev struken på grund av för få deltagare.
Så inför årets SM i klassen Stock/Super Stock så återstår
nu NDRS Nationals II (läs 2) på Tierp Arena i helgen 29-30 juli där
man kör kval på fredagen och finaler på lördagen.
Per Fagerström, Hudiksvall leder inför sista delen i SM och det med
271 poäng före Håkan Nordström, Falun som har samlat ihop
259 p och strax bakom på tredje platsen i SM tabellen ligger Björn
Bondesson, Huddinge med endast poängen bakom med insamlade 258 p.
Så finalen på Tierp Arena i helgen kommer att bli väldigt spännande
innan de sista fartfyllda körningarna är över på den 402
meter långa banan som Tierp bjuder på under lördagen.
Men bakom ledar trion jaga PA Lindström, Umeå som endast har 13 p att
jaga ikapp tvåan och trean i årets SM i Stock/Super Stock med sina
245 p. Och man kan samla många poäng beroende på hur man lyckas
att presterar under själva tävlingen där man jagar tiondelar, hundradelar
och tusendelar hela tävlingen.
Klassen bjuder på täta race och många härliga hjullyft som
får publiken att dra in andan och jubla varje gång klassen visar upp
sig.
10-08-07 Helsinge Open och Hjärt-
och Lungsjukas förening Söderhamn
Nu är det åter dags för dragracing på Helsinge Raceway (Helsinge
Motorstadion) Flygstaden, Söderhamn när SMK Söderhamn arrangerar
Helsinge Open 14 15 augusti för sjätte året i rad där
bilar och Mc ska ta sig i mål fortast möjligt på 201 meter som
är banans längd.
I år så samarbetar vi med Hjärt- och Lungsjukas förening
i Söderhamn som tar hand om parkeringen och inkomsterna från parkeringsavgiften
på 20 kronor den går oavkortat till dem.
Samarbetet startade redan när Söderhamn Summer Nats kördes
tidigare i år och det gav föreningen ett stöd på närmare
tiotusen kronor för deras behjärtansvärda arbete i Söderhamn.
Christer Andersson som var sammankallande för parkerings trupperna var väldigt
nöjd med det senaste evenemanget och ser fram emot en anstormning av publik
och man får betala och parkera hur många gånger som helst under
helgen 14 15 augusti på det stora flygfältet i anslutning till
Helsinge Raceway.
Helsinge Open är en fristående tävling som inte ingår i
någon cup, men lockar med ett fint startfält av duktiga förare.
Helsinge Open som startade för många år sedan kördes på
gator och vägar olagligt till än början som Streetrace,
men flyttade in på banan 2005 när SMK Söderhamn fick tillgång
av tvärbanan på F.d. F 15 som flottiljen hette innan försvaret
lade ned verksamheten. Från början så kördes det med gatbilar
och har igenom åren utvecklats till att bli en tävling med allt mer
specialiserade bilar för dragracingbanor. Här talar vi om bilar med
ett par tusen hästkrafter som accelererar 0-100 på sekunder och har
sluthastigheter närmare 230 km/h på den 201 meter långa banan.
Mc klasserna ligger inte långt efter trotts att de inte kommer i närheten
av de värsta bilarnas effekter.
Men även de så kallade Gatbilarna är fortfarande med
då man kör enligt Svenska Bilsport Förbundets ET regler
med klass indelning i olika tids intervall så att många kan vara med
på sina villkor.
Körningarna börjar på lördagen den 14 aug klockan 10.00 med
kvalificeringar och man beräknas köra fram till 18 tiden. Man
startar om på söndag morgon den 15 augusti med elimineringar från
klockan 10.00 och kör tills det är klart med finaler på eftermiddagen
med prisutdelningar.
Mer info hittar ni på www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2010/HO/tavlandeinfo.html
10-08-07 Direktsänt från
Jämtland Dragracing Open
Direktsänt på nätet från Jämtland Dragracing Open med
resultat och bild.
Se länk www.smksoderhamn.com/
10-07-01 SMK Söderhamns
största motorhelg 3-4 juni 2010
På lördag den 3 och söndag den 4 juni kommer det att mullra duktigt
i och runt Söderhamn med omnejd när Dragracing Söderhamns Summer
Nat's körs.
Dragracingtävlingen Söderhamns Summer Nat's lockar många deltagare
och det är en riktig publikdragare i motorsport sammanhang här i länet
med oftast flera tusen besökare under tävlingshelgen som kommer för
att se vem som kommer att bli den snabbaste bilen i Söderhamn och Hälsingland.
Tävlingen som ingår i MSDR - Mellan Svenska Dragrace Cupen lockar flera
deltagare från hela landet.
Söderhamn Summer Nat's ingår i MSDR cup och har SM och FM status. SM
status gäller för Juniordragster och här har vi 2009 års
Svenska Mästare och Nordiska Mästare på plats genom klubbens egen
förare Mattias Edvinsson som ser fram emot att få visa upp sig på
hemmabanan. Det är dessutom Förbundsmästerskap i klasserna Bracket
och Pro Street som är helgens västingklass med motorer på upp
över 10 liter i slagvolym och flera tusen hästkrafter.
Det kommer med andra ord att gå väldigt fort på Helsinge Motorstadion
och Helsinge Raceway som den 201 meter långa strippen heter på lördagen
och söndagen när man ser anmälningslistan.
Flera av SMK Söderhamns vinnare och *Runner Up från tidigare tävlingar
i år kommer, och en del har dessutom bytt bil och klass vilket gör
det svårt att utse någon speciell favorit. Samtidigt som klubben själv
har utökats med flera nya duktiga förare som kan göra sig gällande
potentiella vinnare nu med vassa och allt snabbare bilar. Man har även flera
Mc klasser där flera av landets snabbaste hojar kommer att skjuta ut från
startplattan.
I år så kommer Söderhamns Hjärt- och lungsjukas förening
och Bowlingsektionen att sköta parkering och inkomsterna från detta
går oavkortat till dem.
http://www.smksoderhamn.com/dragracing/SSNinfo.html
10-05-26 Stora förväntningar
på EM-premiären i Dragracing
De svenska förarna i Dragracing håller mycket hög klass internationellt.
Därför är det med stora förväntningar närmare 20
förare åkt till Santa Pod och helgens premiär i EM.
Förra året gick tre av fem EM-guld till Sverige genom Ulf Leanders,
Jimmy Ålund och Mats Eriksson. Den senare var förste europé
att gå under sex sekunder med en Pro Modified-bil. Han körde de 402
metrarna på 5,98 sekunder. Tvåa i Pro Mod var Michael Gullqvist, som
startat årets säsong med att som förste europé vinna en
deltävling i det amerikanska mästerskapet.
I helgens EM-premiär på Santa Pod i England möts de två,
plus ytterligare 26 förare. Bland svenskarna i klassen finns förutom
Mats Eriksson och Michael Gullqvist också Mikael Lindahl (EM-guld 2008),
Urban Johansson, Roger Johansson, Freddy Fagerström, Jan Gunnarsson, Adam
Flamholc och Johan Lindberg.
Klassen Pro Stock är lite av "svenskklass" och trots att dominanten
Jimmy Ålund nu hittat andra utmaningar, finns det stora chanser att guldet
stannar kvar i Sverige. Bland de som kommer att kämpa för det märks
Michael Malmgren, Jan Palmqvist, Jonas Dantanus, Michael Callin och Tommy Leindahl.
I den snabbaste tävlingsklassen av alla - Top Fuel - startar Mikael Kågered.
Svensken har vunnit allt i EM utom just titeln i kungaklassen Top Fuel. Nu gör
han ett allvarligt försök att ta hem det guldet.
Resultatrapportering live under tävlingen på www.eurodragster.com
Tävlingsbanan Santa Pod Raceway
www.santapod.com
Kalender EM Dragracing 2010
28-31/5 Santa Pod, England
1-4/7 Alastaro, Finland
29/7-1/8 Mantorp, Sverige
13-1578 Hockenheim, Tyskland
9-12/8 Santa Pod, England
09-08-17 Nytt EM-guld till Jimmy
Ålund
Europamästare sex år i rad. Jimmy Ålund, från Norrköping
är snabbast när det gäller dragracing och klassen Pro Stock med
sin Pontiac GTO.
Visserligen återstår finalen på Santa Pod Raceway i England,
men med fyra raka vinster är Jimmy klar mästare. Premiäråret
2003 tog han silver, sedan har det bara blivit guld.
- Så länge jag har ett stort intresse för det här och vill
vinna varje gång så fortsätter jag, säger Jimmy.
Att köra en jänkare med en vikt på minst 1060 kg, inklusive förare,
och med 8,2 liters slagvolym i motorn går fort.
På sin väg mot årets guldmedalj satte han nytt europarekord med
6,6940 sekunder över den engelska banans 402 meter. Med manuel femväxlad
låda, ingen överladdning till motorn och vanlig handelsbensin i tanken.
I den svenska deltävlingen på Mantorp Park blev det banrekord med 6,773
sekunder.
- Jag gillar klassen. Det är strikta regler och bilen ser ut som en bil.
Det är fränt helt enkelt!
Till sin hjälp har han ett gäng bestående av teamchef Petter Greborn,
mekanikerna Kalle Hrupa och Mats Appelgren samt teamkordinator Lars Rodeblad.
- Sedan krävs det en förstående familj och bra samarbetspartners.
Annars går det inte att vinna EM, konstaterar Jimmy.
Han vet. Han reste under måndagen hem från tyska Hockenheim och den
fjärde deltävlingen i Dragracing-EM, och trots att finalen återstår
är han redan klar mästare i Pro Stock. För sjätte året
i rad.
09-08-17 Årets fartfest väntas
på Helsinge Motorstadion, Söderhamn
Lördag den 22 augusti kommer det att gå undan igen med snabba och häftiga
bilar och Mc när SMK Söderhamn arrangerar dragracing tävlingen
Helsinge Open för femte året i rad på Helsinge Motorstadion och
strippen Helsinge Raceway. Till i år så har man tagit till lite nya
grepp och man har nu delat upp tävlingen till fyra klasser med bilar varav
ett FM i Bracket, och man har öppnat med en Mc klass i form av Super Gas
Bike där man ska köra Hälsinglands snabbaste i respektive bil och
Mc klass under dagen. Tävlingen som är öppen gör att det kan
bli någon från andra landskap än just Hälsingland som kan
ta hem Helsinge Open.
Mer i info www.smksoderhamn.com/dragracing/HO2009/info.html
08-09-14 Eva Tjärnström
på strippen!
Söderhamns kommunalråd Eva Tjärnström fick på lördagen
den 13 september testa lite hur tävlingsgrenen dragracing fungerar på
Helsinge Motorstadion i Söderhamn när SMK Söderhamn arrangerade
Hälsingland Open för gatbilar och Förbunds Mästerskap i Bracket.
Eva Tjärnström fick sig en duktig åktur med Lars Bärsen"
Björklund som förra säsongen införskaffade sig en Chevrolet
Camaro att köra i Stock/Super Stock. Bilen som är en tidigare Svensk
och Europa rekordhållare i klassen passade fint och Eva fick sig en åktur
som säkert blev minnesvärd utöver det vanliga.
Evas kommentar till speakern Tomas Abrahamsson när hon kom i mål efter
fullföljt åk var. - Det här var jätte kul och riktigt häftigt.
Tidtavlan på banan visade att det gick på tiden 7.51 och med en hastighet
av 144, 2 km/t för hennes åktur med Lars på 201 meter.
08-09-14 Andreas Forst tog hem
Hälsingland Open 2008
Det var på håret att det kunde ha varit Niklas Molvik, Gävle
som stod som segrare. Men i finalen för USA klassen blev väldigt dramatisk
när Andreas Forts, Avesta röd lyktade i starten med sin V8 Opel och
var ute ur tävlingen i första skedet. Men Niklas Molvik i en Pontiac
Firebird fick fel på växellådan 150 meter ut och svängde
av banan innan mål för att hindra att det skulle bli någon större
sanering helt enligt reglerna. Nu blev det genast bekymmer en stund för tävlingsledningen
som samlades för tolkning av reglerna. Det utföll sig så att Andreas
Forst dömdes som vinnare på att han gjorde minst fel så att säga
med att tjuvstarta då korsande av banmarkering är en större överträdelse.
Så Andreas halkade in på ett bananskal och fick således köra
om äran att bli Hälsingland Opens snabbaste mot vinnaren i Europa/Asienklassens
vinnare Ola Öst, Edsbyn som tog hand om segern med sin VW Typ 1 Bubbla där
före Thomas Scheele, Gävle i en Opel Ascona.
Så superfinalen i Hälsingland Open blev mellan Andreas Forst, SHRA
Avesta och SMK Söderhamns Ola Öst där Andreas nu dubblade sina
vinster då han även vann 2006.
Andreas som hade farten uppe och vann årets upplaga av Snabbast i Söderhamn
tidigare i år var överlycklig när han kom till prisutdelningen
för att plocka hem sin hederspokal med en Hälsinge Bock och det till
den 2000 man stora publikens jubel och stående ovationer.
I Bracket klassen blev det en tuff finalbatalj mellan två damer och här
var det Birgitta Lindström, Matfors (SHRA Sundsvall) som drog det längsta
strået när hon mötte Annica Larsson, Färnäs (Night Cruisers
Färnäs). Här var det jämna tider i kvalen för båda
och man fick slå ut konkurrenterna en efter en med sina fina körningar.
Niklas Molvik, Gävle tävlandes för SHRA Vansbro/Äppelbo körde
nytt banrekord med sin Pontiac Firebird -92 och det lyder på 5,51 och en
hastighet på 206 km/t
08-09-08 Största starfältet
hittills i Hälsingland Open på lördag
Lördag den 13/9 arrangerar SMK Söderhamn åter Hälsingland
Open i dragracing på Helsinge Motorstadion för fjärde gången
i historien som började 2005. Till årets tävlingar i Europa/Asien,
USA och FM Bracket har det kommit in 67 anmälningar när anmälan
stängde på måndagskvällen den 8/9, men det kan komma några
efteranmälningar då man kan anmäla sig in i det sista på
telefon.
Tittar man på anmälda deltagare så finns några av de tidigare
vinnarna från Snabbast i Söderhamn och tidigare Hälsingland Open
med i listan. Det gör att man får en oviss utgång och i det närmaste
omöjligt att förutse eventuella vinnare i klasserna och vem som slutligen
ska ta hem den stora hederspokalen med Hälsinge Bocken som totalvinnare.
08-08-04 Tuffa race att vänta
på Söderhamns Snabbaste på lördag
På lördag arrangerar SMK Söderhamn dragracing med tävlingen
där Söderhamns Snabbaste ska koras på Helsinge Motorstadion. Ja
ni läste rätt att det är på lördag den 9/8 och då
från kl. 10.00 då insläppet öppnar.
Tidigare år har Söderhamns Snabbaste körts fredag kväll dagen
före Söderhamns Cruising som går på lördagen, men säkerheten
runt banan har ökats med åren. I och med det har banan blivit omklassad
för snabbare fordon som nu gör att kvällstävling är i
det närmaste uteslutet.
I år så kör man lika som tidigare med en USA klass och en Europa/Asien
där respektive vinnare i 16-stagerna möter varandra i en avgörande
kamp om vem som är Snabbast i Söderhamn 2008.
Många blir det om kampen som ska göra upp och några favoriter
finns det redan som satt sina namn i tidigare resultatlistor från både
Söderhamns Snabbaste (SS) och Hälsingland Open (HO).
Bland de drygt 40-talet anmälda hittar vi vinnaren i HO från -05 Bengt
Thyr, Tallåsen med sin Camaro -71 och Runner Up -05 med Tommy Wärn,
Kilafors med sin vassa Audi Turbo som säkert vill ha revansch från
förra årets Hälsinge Open. Vi har Andreas Frost, Avesta med sin
Opel Ascona som vinnare i HO -06 och Mille Pers, Avesta med sin Nova -65 som vinnare
SS -05 och Runner Up HO -06 mot just Andreas Frost och Anders Davidsson, Edsbyn
med en BMW var Runner Up i SS -05 mot Milles
Peter Nymark, Söderhamn kommer nu med en än mer vässad Audi där
maskinen precis har körts i bromsbänk i veckan med gott resultat, men
är nu oprövad på strippen. Peter var Runner Up på HO -07
med sin Audi Ur Quattro.
I Europa/Asien klassen finns det flera giftiga ekipage förutom de ovan nämnda
med bland annat Thomas Scheele, Gävle som senast har vann en klass seger
i Orsa nu i midsommar med sin Opel Ascona -73.
Andreas Åberg, Gävle har en vass Bubbla typ 1 som kan göra sig
gällande med lyckade repor och vi får inte glömma Danne Johansson,
Edsbyn med sin vassa Audi S4 som kan sätta skräck i många under
några år.
I USA klassen har vi redan nämnt Bengt Thyr, Ljusdal. Milles Per, Avesta
och Andreas Frost, Avesta som potentiella vinnare och det kommer många fler
som vill aspirera på första platsen.
Och för SMK Söderhamn har vi Magnus Fagerström som nu har fått
fart på sin Camaro -69 och vi har Anders Edh, Hudiksvall som blir allt snabbare
med sin Camaro efter att ha trimmat på mer i vinter. Janne Selinder, Gävle
kommer med sin kraftfulla Dodge Demon och han lovade gott redan på en av
onsdags träningarna klubben har haft i sommar. Allt kan hända i dragracing
och det finns ingen given vinnare eller förlorare för än sista
repan körts.
Listan på anmälda http://www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2008/anmälda%20SS.htm
Mer info om http://www.smksoderhamn.com/dragracing/DR2008/info.html
07-10-18 Tillståndet klart
för dragrace i Örebro 21 oktober
Tillståndet är klart med att få köra dragrace uppvisning
i Örebro 21/10 kl: 10.00-14.00! För mer info, gå in på:
www.gunroad.se
07-09-27 Dragrace i Örebro
Gunroad DRC Örebro har till 90% fått klart med tillstånd att
köra en dragrace uppvisning i Örebro nu i höst. Preliminära
datum är 14/10 eller 21/10, gå gärna in och kolla Gunroad Racings
hemsida för mer info: www.gunroad.se
07-09-13 Tuff avslutning i Nedre
Norras FM för Bracket i Söderhamn
Nu på lördag den 15 september kommer finalen i Nedre Norra Bilsportförbundets
Förbundsmästerskap i dragracing klassen Bracket att köras.
Det kommer verkligen att bli väldigt tuffa finaler med ledarna i FM anmälda
till Hälsingland Open på Helsinge Motorstadion i Söderhamn.
Det är även premiär för klistrad 201 meters bana som arrangörsklubben
SMK Söderhamn har jobbat hårt med de senaste veckorna för att
deltagarna ska få ett bättre fäste när de startar. SMK Söderhamn
har själv 15 egna förare anmälda i de tre klasserna som ska köras.
För FM finalen i Bracket kan klubben meddela att toppen av förarna i
mästerskapet har anmält sig hit och sammanlagt är det 19 ekipagen
som ska göra upp.
Ledaren i FM Thomas Olsson, SHRA Vansbro Äppelbo kommer att möta tvåan
Ulrika Andersson som tävlar för samma klubb och dessa två har
trean Nisse Eriksson, CCC Orsa att fajtas mot. Här skiljer det inte mycket
i poäng mellan dessa kombattanter. Thomas och Ulrika har även mötts
i MSSR flera gånger och där har de omvänd placering. Nu kommer
de även att få ett tufft motstånd från bland annat Michael
Frisk och Birgitta Landström från SHRA Sundsvall om placeringarna i
HO och de har fina tävlingsmeriter för TOYO SDS Nord där de har
fjärde och andra platserna i tabellen. Här i klassen gör två
av klubbens hemmaåkare debut i klassen bracket och det är Samuel Sampo
Andersson som ligger trea i klassen Pro Street för TOYO SDS och nu vill testa
bracket klassen. Även för Ulf Lundgren, SMK Söderhamn är det
premiär i klassen. Så det ska bli spännande att se hur bra hemmaförarna
klarar sig.
För Europa/Asien klassen är det lite svårare att utse vinnare
då 14 väldigt vassa bilar kommer. Men här har vi hemmahoppet Kenny
Bertilsson som vässat på sin Audi Ur Quattro den senaste veckan med
drygt 100 hk till och nu är det bara att hoppas att växellådan
håller. Kenny vann ju Söderhamns Snabbaste 2005. Peter Nymark, Söderala
kom sent in med anmälan och har även han en vass Ur Quattro och kan
nog hävda sig bra. Här kommer Edsbyns Danne Johansson med en nyare Audi
gör livet tufft för motståndarna och det kommer ett gäng
vassa VW Bubblor med Anders Hermansson och Daniel Nord från Gävle som
har Bollnäs Mattias Bergström och Edsbyns Ola Öst som kan få
till fina körningar. Ett par vassa BMW bilar finns med och här har klubben
Fredrik Kojonen från Gävle med en 528 som varit med i toppen på
hemma tävlingarna.
Några bilar att se upp med är Dennis Blom med en BMW och Niklas Westlund
med en Opel Ascona som båda kör för SHRA Avesta samt Thomas Olsson,
Sandviken som kör för Borlänge Dragracingklubb med en BMW.
USA klassen blir störst med 29 anmälda ekipagen och det är till
stor del värstingar det är frågan om med en del bilar som har
närmare tusen hk under huvarna. Ja till och med mer på några
av dessa bilar. 10 av dessa är hemmaförare som ska försöka
värna om klubben färger och här får Magnus Fager
Fagerström som har en vass Corvette ladda på friskt med lustgasen för
att peta ut motståndet. Janne Eriksson med sin Chevelle har vässat
på i vinter och kommer att hävda sig bättre och Anders Edh, Hudiksvall
som kör för Söderhamn kommer med sin vassa Camaro för att
nämna några av klubbens förare i klassen. Mot sig kommer ett antal
förare som redan vunnit varsin tävling på Helsinge Motorstadion
och de kommer att ge allt för nya medaljer. Här har vi förra årets
vinnare i USA klassen Milles Per, SHRA Avesta med sin Nova -65. Vi har 2005 års
vinnare Bengt Thyr, Tallåsen som tävlar för SHRA Sundsvall med
en Camaro -71 och inte att förglömma Andreas Frost, SHRA Avesta med
sin vassa Opel Ascona som vann 2006. En som satte banrekordet förra året
och då körde i bracket kommer nu att köra i USA och det är
Anders Näsman, SHRA Sundsvall med sin Nova -66 satte tiden 6.237 på
201 meter och då på oklistrad bana.
Vad kommer banrekordet att visa på lördag kväll?
http://www.smksoderhamn.com/dragracing/HO07/anmälda.htm
07-05-15 Minst är störst
i Dragracing-SM
Halv körsträcka och halv bil, ändå är JSM
i Dragracing den största tävlingsklassen i Svenska Bilsportförbundet.
Förra året startade 71 förare. Hur många det blir i år
visar sig i helgen då det är premiär på Meca Raceway i Malmö.
Regerande mästare är Daniel Nyling från Svärdsjö, tävlande
för SHRA Lindesberg. Men han anser sig ha vuxit ur miniklassen
och går vidare uppåt. Därmed är det öppet fält
som ligger framför deltagarna när de ställer upp för att köra
201 meter rakt fram på asfalten - exakt hälften mot vad de seniorklasserna
avverkar.
JSM i Dragracing körs för tredje gången och i år är
antalet deltävlingar tio, vilket är två mer än förra
året. Då kom 71 förare till start från sex olika länder.
Vi är stolta över det stora antalet förare som deltar i
JSM, säger Lars Pettersson ordförande i Dragracingutskottet i Svenska
Bilsportförbundet.
Åldersgränsen är 8-17 år och dragstern de kör är
byggd i halvskala. Vinnare i helgen på Meca Raceway i Malmö
kommer att ha en snittfart upp emot 120 km/h när det är dags att bromsa
efter 201 körda meter. Då har det gått runt 8 sekunder från
startögonblicket.
JSM-kalendern i Dragracing:
18-20/3 Meca Raceway, Malmö
2-3/6 Orsa Dragway
16-17/6 Sundsvall Dragway
29/6-1/7 Johannesberg, Västerås
13-1577 Pite Dragway
21-22/7 Dala Airport, Borlänge
26-29/7 Mantorp Park
11-12/8 Fotbollsgatan, Lindesberg
26-26/8 Dala-Järna
13-16/9 Meca Raceway, Malmö
06-04-13 Ny dragraceklubb i Karlstad
I Karlstad har det i startat upp en ny dragracingklubb. Klubben är anslutna
till Svenska bilsportförbundet och Riksidrottsförbundet. Deras strävan
är att kunna anordna en tävling per år med start 2007 i Karlstad.
Sedan uppstartandet i november 2005 så är klubben uppe i ca. 80 medlemmar.
23 april har de funktionärskurs och i maj kommer de synas i Ransäter
på bilutställningen. Många i klubben tävlar redan i dragracing
och det finns ett stort intresse bland de yngre i Karlstad. Förhoppningen
inför framtiden att få bedriva denna sport även i vår hemstad.
www.shrakarlstad.se
04-07-04 Saabdraget
SMK Trollhättan kör den 21/8 Dragracing för
Saab bilar, allt i från 2 takt till senaste turbobil, all info
finns på länken
www.smktrollhattan.com/dragrace/saabdraget/
03-09-01 Bilder
från dragracing VCET Vårgårda 30-31
augusti
Länk till
www.racebilder.nu
03-08-25 Bilder
från dragracing i Arvika 23 augusti
Länk
till www.racebilder.nu
03-08-25 Bilder
från dragracing i Landskrona 24 augusti
Länk
till www.racebilder.nu
03-06-14 Bilder
från dragracing i Vårgårda 14 juni
Länk
till www.racebilder.nu
03-05-25 Bilder
från Dragracing i Arvika 24 maj
Länk
till www.racebilder.nu
02-06-02 Succé för tionde Haggårdsdraget
49 bilar kom till start i den tionde upplagan av
dragracingtävlingen Haggårdsdraget i Mariestad.
Tävlingen går att sammanfattas i ett enda ord -
succé. De tävlande, den nära 1500 stora publiken och
arrangören Mariestads Motorsällskap sken ikapp med den
underbara vårsolen.
Tävlingen började med fyra timmar kval där alla fick
köra ett fritt antal repor. Det fanns ett antal förare som
utnyttjade tiden ordentligt och hann med över tio repor. Efter
att coverbandet Boxer Shorts underhållit i pausen började
så allvaret.
I Juniordragsterklassen är det reaktionstiden som man
tävlar i. Alexander Riteson, SMK Trollhättan vann på
den smått sagolika reaktionen av 47 hundradelar.
I Street klassen fick Peter Lundgren Mölndals DRF en behaglig
resa fram till finalen genom att motståndarna tjuvstartade
eller körde fortare än sitt brake out. Peter som för
övrigt körde upp för licens på
tävlingen.
Väl i finalen fick dock Peter sträcka vapen mot sin
överman, eller rättare sagt överkvinna. Segraren hette
nämligen Sylvia Karlsson även hon från Mölndals
DRF. Sylvia var nog tävlingens gladaste segrare.
I Modified startade endast åtta bilar. Magnus Carholt, SMK
Trollhättan kunde med sin Hot Road ganska komfortabelt ta hem
segern till sina barns enorma lycka.
I Sportsman blev det ordentlig dramatik. I semifinalen på den
ena halvan körde Stellan Alexandersson SMK Trollhättan
under brake outtiden samtidigt som motståndaren Peter
Gustavsson Mariestads MS rasade motorn efter målgång.
Detta innebar att Lars Carlsson Falk Strömstad fick en
singelrepa i sin final.
I den tyngsta klassen Pro upprepade Olle Nyhus SMK Trollhättan
fjolårstriumfen. Olle hade en tacksam resa fram till semifinal
genom ideligen singelrepor. Väl där detroniserade Jan-Peter
Clementz SHRA Uddevalla och i finalen Robert Lundberg SHRA
Göteborg. Detta trots en långsammare körtid, men en
klart snabbare reaktion vid starten.
Resultat
Haggårdsdraget
02-05-28 Haggårdsdraget i Mariestad 10 års
jubilerar
I år är det 10 års jubileum för
Mariestads MS dragracingtävling Haggårdsdraget.
Tävlingen har arrangerats sedan 1993. Årets upplaga
körs lördag 1 juni. Den ingår som vanligt som en
deltävling i VCET-cupen (Västsvenska Cupen för
ET-racing).
Tävlingsbanan (stripen) är södra infarten till
Mariestad, den sk. Göteborgsvägen.
Tävlingssträckan är 201 meter (1/8 mile). Banans brake
out ligger på 6,8 sekunder.
58 bilar kommer till start fördelade över klasserna Pro,
Sportsman, Modified och Street. Pro är snabbast och Street
långsammast med tider från 7.00 sekunder till 8,90
sekunder som break out.
Tävlingen börjar med kval kl. 10 och själva
elimineringen börjar kl. 15. Mariestads MS hälsar
välkommen till en dag med ljud- och fartupplevelser.
Mer om tävlingen på
Mariestads MS
hemsida
<<
Till startsidan