Per Eklund MK Team Westom

 

EM m m 1999
Per Eklund 2000


Eklund tvåa i Strängnäs trots "gubbstopp"
Norrmannen Eivind Opland, i en Mitisubishi vann på lördagen årets första SM-deltävling i rallycross. Opland ledde A-finalen på Strängnäs Motorstadion från start till mål. Tvåa i det tuffa finalheatet var regerande svenske mästaren Per Eklund i en Saab.
Den 54-årige vämlänningen svarade för en imponerad insats i A-finalen efter att ha kört upp sig från en femte startposition med sin blågula Saab Viggen. Redan på efter det första varvet låg han trea.
- Tyvärr sinkades jag av en massa strul i kvalet. En drivaxel gick av i den första kvalrundan medan jag drabbades av ett motorstopp, ett riktigt "gubbstopp" i den andra, berättar Eklund.
Däremot gick det bättre i den tredje kvalrundan där han var snabbast, vilket räckte till en femte startposition, i A-finalen sista led.
- Ett tag hade jag häng på Opland, men jag vågade inte satsa på att köra eftersom jag inte ville sätta min andraplats på spel, berättar Per Eklund.
Näst bäste svensk blev västgöten Michael Jernberg som slutade trea med sin Ford. Kenneth Hansen, Citroën, sladdade bort sig. Nu drar den svensknorska rallycrosscaravanen vidare till Frankrike och årets första EM-deltävling nästa helg. Kenneth Hansen är regerande europamästare medan Per Eklund, trots en inte full fjolårssäsong, har en bronsmedalj att försvara i EM.
- Nu börjar campinglivet som ska vara i ett halvår, säger Per Eklund.
Men redan om tre veckor är har han turen att vara hemma igen, då avgörs nämligen nästa SM-deltävling hemma i Arvika.
- Då ska jag passa på att byta kalsonger, skojar en trots allt relativt nöjd Per Eklund.

Per Eklund satsar på nya titlar i rallycross
- Det vore bra om det vore 30 timmar på dygnet för att man ska hinna med allt, menar rallycrossföraren Per Eklund samtidigt som han ger beskedet att det inte blir någon duell mellan honom och regerande europamästaren, Kenneth Hansen, i den svenska deltävlingen i rallycross EM i Höljes 1 juli.
Men Eklund ligger inte på latsidan denna sommarweekend. Istället väljer den snart 55-årige rallyvirtousen från Arvika att försvara sin fjolårsseger i en av världens tuffaste biltävlingar, backloppet i amerikanska Pikes Peak.
- Det är ett lätt val när det gäller att välja mellan "Petter i boa" och det inofficiella VM-loppet i backe, menar Eklund. Valet stannar vid Pikes Peak. En mer än två mil lång vansinnesfärd längs sidorna på denna mytomspunna bergstopp i Colorado. Start på svensk "fjällhöjd" och målgång mer än 2.000 meter högre upp på "alptoppshöjd". 156 kurvor, varav samtliga med i det närmaste ett lodrät stup på ena sidan.
Står över Höljes
Så tyvärr Höljes, det blir ingen Eklund i år heller. Han väljer Pikes Peak i USA 28-30 juni istället för EM-deltävlingen den 1 juli. Eklunds och Saabs seger i fjol gav eko jorden runt. Och ska följas upp.
- Men Hansen behöver inte vara orolig, vi syns redan i första svängen i Strängnäs på lördag, hälsar Eklund. Då inleds rallycrossäsongen med den första SM-deltävlingen. Därefter följer fem SM- och tio EM-deltävlingar varvade om varandra på ett pärlband fram till den sista helgen i september då EM avgörs traditionsenligt i Tyskland.
Laddad Eklund
Det är en mer laddad Per Eklund än någonsin som vi ser. Han är också mer revanschsugen än tidigare &endash; ty ifjol tvingades han att "ge bort" EM-titeln efter att inte ha kunnat kört hela EM-säsongen p g a Pikes Peak och efter att ha fällts av en, enligt Per, tveksam protes från Kenneth Hansen.
- Målsättningen är att återta EM-titeln, försvara SM-guldet i rallycross samt göra ett da capo på fjolårets seger Pikes Peak i USA, säger Per.
- Ingen omöjlig ekvation iår, eftersom man gjort om EM-serien. Man har delat in serien i två halvlekar. Tre resultat i varje halvlek räknas. Det innebär att man öppnar för förare som har "dubbelt engagemang" som exempelvis jag, berättar han med tillägget &endash; bra!
Per berättar vidare att han redan har gjort en halv tävlingssäsong. Han har deltagit i mästarmöten i rally med sina bilar samt själv kört backtävlingen " The Race to the sky" i Nya Zeeland där han blev fyra totalt. Det är m a o fullt upp som vanligt hos Eklunds Clarion Team Europe.
Starkt SM
Men minst lika intressant som EM blir SM. TV-sändningar i både Sverige och Norge samt lite matchande regler gör serien hyperintressant även för europaeliten (läs svenskar och norrmän).
Man har gjort ett bra upplägg eftersom man även ger bonuspoäng för de tre snabbaste träningstiderna. Det innebär att man inte kan stå över någon kvalrunda, berättar Eklund som är både en fighter och taktiker.
- Jag vill alltid ge allt och lite till. Kanske blir det lite för mycket emellanåt i stridens hetta, erkänner han.
Född på fyra hjul
Per Eklund har sysslat med bilsport sedan barnsben. Han hade knappt lämnat blöjåldern förrän han satt bakom ratten i pappa Torstens körskolebil. Den 4 juli 1964 debuterade han som rallyförare. Brodern Lars hade inspirerat honom. Tre år senare togs Per och Stig Blomqvist under Erik "Carlsson på takets" beskydd hos Saab. 1971 (för 30 år sedan) vann Per landets första rallycrosstävling som avgjordes i Hedemora. 1976 vann han Svenska Rallyt. 1978 körde han hem sitt första SM-guld i rally. Och så sent som 1989 blev han svensk mästare i rally och tvåa i Svenska Rallyt. Efter att ha prenumerat på brons- och silvermedaljerna i rallycross-EM sedan början av 90-talet vann han slutligen titeln 1999 i en Saab. I fjol vann han backtävlingen Pikes Peak samt rallycross-SM. I EM slutade han trea. M a o är det en lång karriär med många milstolpar.
Vikt livet åt motorsport
Han har också varit med om en otrolig teknisk utveckling. Från "vebod" trimmat till F1-teknik. Från ett säkerhetstänkande som inskränkte sig till papphatts-hjälm och ett stadigt grepp om ratten till idag en nästan inkapslad förarplats. Han har brutit armar och ben i krascher samt en gång varit ytterst nära att bli lågornas rov.
- Motorsport är mitt liv, och jag kan inte påstå att det var bättre förr, snarare tror jag att kombinationen av teknik och körskicklighet aldrig tidigare har varit så raffinerat spännande som idag, säger han.
Han har sannerligen perspektiv. Om knappt två månader är det 37 år sedan som han debuterade som förare.
SvT-dokumentär
På söndag kl 19.00 visar SvT 2 en halvtimmeslång dokumentär om Per Eklunds deltagande i fjolårets i Pikes Peak. Det är för övrigt andra gången som dokumentärfilmare följer rallyvirtousen från Jösse Härad i Västvärmland. Första gången var 1991 i sportdokumentären Yrke: Rallyförare. Hans bravader i rallyskogen finns även i bokform under titeln ™En får ente ge sej".
- I vår dokumentär vill vi främst spegla det otroliga teamwork som ligger bakom byggandet av en rallyracer som inte är långtifrån en F1-bil, säger producenten Lars-Göran Pettersson.
I filmen finns två huvudrollsinnehavare ö Per Eklund och den självlärde konstruktören, originalet och tidigare roadracingföraren, Leif X:et Ahl. Kort efter att filmen spelats in dog Ahl i svår cancer. Men ända fram till sin bortgång var Ahl behjälplig i verkstaden.
SAAB Viggen
Den bil som Per kör är en specialbyggd Saab 9-3 Viggen, med en 2-liters turbomotor trimmad upp till 550 hästkrafter (rallycross) alternativt 750 hkr (backe). Bilen är 4-hjulsdriven och utrustad med en sekventiell växellåda med sex lägen. Bilen accelererar 0-100 km/h på 2,4 sekunder och har en toppfart på drygt 250 km/h (Pikes Peak). Specifikationerna varierar något beroende på om bilen ska delta i rallycross eller backlopp, om det är blött eller torrt underlag och om banan är rak/snabb eller krokig/långsam.
Clarion Team Europe
Bakom Per Eklund och Clarion Team Europe står bland andra sponsorerna Clarion (världsledande inom bilstereo och bilmultimedia), SAAB (välkänd svensk biltillverkare), Lear (världsledande inom tillverkning av bilsäten) samt oljebolaget Mobil.
Tävlingskalender, rallycross-SM: 12 maj Strängnäs, 2 juni Westom/Arvika, 14 juli Flisa/Norge, 28 juli Järbo (backe), 4 augusti, Kalix, 15 september Götene.
Tävlingskalender, rallycross-EM: Frankrike 19-20 maj, Portugal 26-27 maj, Österrike 9-10 juni, Tjeckien 16-17 juni, Sverige (Höljes) 30 juni-1 juli, Belgien 11-12 augusti, Nederländerna 18-19 augusti, Norge (Drammen) 1-2 september, Polen 22-23 september samt final i Tyskland 29-30 september.
Backtävlingen Pikes Peak i USA avgörs 28-30 juni (träning, kval och finaltävling)

Per Eklund homepage
Motorsport i Värmland