Aktuella
länkar för Rally Finnskog Norway 1999
[Rally
Finnskog Norway]
[Resultat
direkt från rallyt] [Lyssna
på radio live]
Henning Solberg tog fjärde raka segern i år
33 av totalt 50 förare kom tillbaka till målet
i Kongsvingerhallen när Rally Finnskog Norway avslutades
lördag eftermiddag. Henning Solberg som tillhörde rallyts
stora favoriter kunde också ta sin fjärde raka seger i
år när han vann hela 1.29 före Valter Jensen. Jensen
var i rallyts ledning fram till SS 12 då han snurrade bort sina
segerchanser. Samtidigt försvann Stig-Olov Walfridsson som
låg tvåa när blockpackningen gick i den
överhettade bilen. Stig-Olovs grupp A-bil visade tendenser till
varmgång redan från starten på fredagen, men
på långa SS 12 tog det definitivt slut. Det innebar
snabbt ledarskifte i tävlingen där Henning Solberg i sin
Subaru tog ledningen 17 sekunder före Valter Jensen, en ledning
som han sedan drygade ut till ohotad seger.
Mats Karlsson från Säffle som kom efteranmäld till
det norska EM-rallyt var redan efter rallyts andra sträcka i
ledningen på grupp N-klassen. Mats krigade sedan om
tätplatserna i rallyt främst med Thomas Kolberg som
länge låg trea innan han tvingades bryta´på
långa Varaldskogen. Det innebar att Mats Karlsson fick rallyts
tredjeplats 1.45 före Per Engseth.
- Vi hade en bra fight med Kolberg, men över Varaldskogen tog vi
i lite extra och då hade han fått gasa, sa Mats Karlsson
som körde sitt fjärde rally på Finnskogen.
Mats har kört med fyra olika bilar, vann förra året
med sin Volvo 940 nationella klassen, har också kört Volvo
Original och Audi Quattro Coupé.
- Jag är förvånad att det gick så bra. Vi var
aldrig med på genomkörningen av sträckorna och
så hade jag ny kartläsare i Kent-Åke Stenbäck.
Men vi har fått till väghållningen ganska bra nu,
berättar Mats som en förklaring till den fina insatsen.
- Hade gärna åkt sista SM-tävlingen i
Skellefteå men nu har arbetet kommit efter så nu blir det
nog inget mer tävlande på ett par månader,
säger han vidare.
Fantastiska Pernilla Walfridsson visade återigen prov på
sin storhet. Visserligen chanslös mot Mats Karlsson, men ingen
av de många norska förarna i klassen kunde konkurrera med
den svenska rallydrottningen.
- Jag borde vara nöjd, men jag fegade alldeles för mycket.
Självförtroendet var inte riktigt på topp efter att
ha brutit två rallyn i rad, tyckte Pernilla.
- Men det går framåt i det här rallyt. Första
året var jag tolva, förra året åtta och nu
sexa. Nu visste jag inte att Bruno Arntsen låg så
nära, annars hade jag nog tagit i lite till för att ta
femteplatsen, säger Pernilla som nu laddar upp inför
rally-SM i Skellefteå kommande helg.
Dagarna efter kommer Pernilla att delta i SBFs juniorsamling i
Östersund innan det helgen efter Skellefteå bär
iväg till Norge igen och Numedalsrallyt. Tre tuffa vinterrallyn
i rad.
I den nationella delen Rally Finnskog kom avgörandet på SS
16 rallyts sista sträcka för deltagarna i den här
klassen. B-föraren Hugo Haverstad som skaffat sig en liten
ledning orkade inte hålla emot för Per Werner Fosseidengen
över den nära tre mil långa ss 16. Lars-Ove Olsson,
Forshaga som fick skotta snö på fredagens sista
sträcka, skulle ta upp ointagliga nio minuter, men körde
till slut upp sig till tionde plats bland de nationella bilarna.
Volvo Original har sin egen historia,
läs här
Efter SS 18
Grupp A 1) Henning Solberg, Subaru, 2.25.20.7, 2) Valter
Jensen, Ford, 2.26.50.0, 3) Per Engseth, Toyota, 2.29.17.8, 4) Sven
Isaksson, Audi S2, 2.35.14.3, 5) Odd Martinsen, Toyota, 2.36.24.0, 6)
Dimitri Molson, Ford, 2.42.27.5.
Grupp N 1) Mats Karlsson, Mitsubishi, 2.27.32.3, 2) Pernilla
Walfridsson, Mitsubishi, 2.31.33.2, 3) Per-Erik Brynildsen,
Mitsubishi, 2.33.07.4, 4) Jo Inge Bakken, Mitsubishi, 2.34.11.3, 5)
Sven Lauvlid, Mitsubishi, 2.34.52.8, 6) Trond Sveinsvoll, Subaru,
2.37.01.5, 7) Bernt Kollevold, Mitsubishi, 2.38.11.9, 8) Björn
Lukashaugen, Mitsubishi, 2.38.39.3, 9) Alexander Käo,
Mitsubishi, 2.38.48.8, 10) Robert Lille, Mitsubishi, 2.41.41.0
F2 1) Bruno Arntsen, Opel, 2.31.29.6, 2) Birger Gundersen,
Seat, 2.33.55.0
Efter SS 16
Nationell: 1) Per Werner Fosseidengen, VW Golf, 2.34.54,
2) Hugo Haverstad, Volvo 240, 2.34.59, 3) Roger Bakken, BMW M3,
2.37.03, 4) Jörn Moen, BMW M3, 2.37.43, 5) Knut Höistad,
BMW M3, 2.38.01, 6) Björn Andreas Viko, Mazda, 2.38.19, 7).Geir
Nymoen, VW Golf, 2.40.00, 8) Jens Lövhöiden, 2.41.4, 9)
John Skar, 2.42.48, 10) Lars-Ove Olsson, Opel, 2.46.5
Volvo Original Elit: 1) Dag M. Bakken, Norge, 2.41.52, 2) Anders 'Loka'
Eriksson, Hällefors, +11 sek, 3) Morgan Olsson, Kil, +1.24, 4)
Roger Alnaes, Norge, +1.50, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna, +4.06,
6) Magnus Mellqvist, Söderhamn, +5.41, 7) Peter Lundell,
Tomelilla, +6.03, 8) Jochen Walther, Tyskland, +7.12, 9) Dag Arne
Reisto, Norge, +10.34, 10) Tommy Möller, Säffle,
+11.32.
Volvo Original
C-förare: 1) Mattias
Pettersson, Kullings MS, 2.48.57, 2) Mats Persson, Laxå, +3.36,
3) Hans-Erik Weng, Säffle, +5.30, 4) Tomas Loberg, Team Treske,
+7.37, 5) Lars Aasmund Fjeld, Norge, +7.39, 6) Lars-Magnus Persson,
MK Ratten, +9.58.
Walfridsson närmar sig Jensen
Valter Jensen som leder EM-rallyt Rally Finnskog Norway
står nu under stark press från Stig-Olov Walfridsson och
Henning Solberg efter de första sträckorna på
lördagens etapp. Jensen hade 43 sekunders ledning före
Walfridsson efter fredagens körning, medan Solberg låg tio
sekunder bakom Walfridsson. Efter de tre första av
lördagens 12 sträckor har Jensens försprång till
Walfridsson halverats till 21 sekunder.
Det går alltså mot en sekundstrid i Rally Finnskog
Norway. 21 sekunder mellan de två bästa är lite med
tanke på att det återstår så mycket av
tävlingen. Även Henning Solberg är på hugget och
ligger nu 38 sekunder bakom Jensen. För övrigt har Morten
Östberg avancerat starkt på de första
lördagssträckorna där han ryckt fram från 11:e
till åttonde plats.
I grupp N är det fortfarande Säffles Mats Karlsson som
leder, nu nästan två minuter före Tom. J. Myrvang.
Pernilla Walfridsson är trea bara åtta sekunder från
Myrvang.
I F2-klassen håller Bruno Arntsen undan för Birger
Gundersen. Omkring halvminuten skilde de två efter fredagens
körning och hittills under lördagen har de kört helt
jämnt.
Medan der var mycket svåra förhållanden med
snöfall och mycket snö i vägbanan under fredagen
så är det perfekta förhållanden på
Finnskogen idag. Runt åtta minusgrader och strålande
sol.
Efter SS 9
Grupp A 1) Valter Jensen, Ford, 1.11.08.7, 2) Stig-Olov
Walfridsson, Mitsubishi, 1.11.30.6, 3) Henning Solberg, Subaru,
1.11.47.3, 4) Thomas Kolberg, Mazda, 1.12.49.6, 5) Per Engseth,
Toyota, 1.13.42.9, 6) Morten Östberg, Subaru, 1.14.22.5
Grupp N 1) Mats Karlsson, Mitsubishi, 1.12.34.7, 2) Tom J.
Myrvang, 1.14.21.3, 3) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 1.14.28.5,
4) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, 1.14.47.7
F2 1) Bruno Arntsen, Opel, 1.14.37.4
S-O Walfridsson bäste svensk - Valter Jensen vann första
etappen
Efter första dagen har den norske veteranen Valter
Jensen i en WRC-Escort tagit ledningen i Rally Finnskog Norway.
Först startande Stig-Olov Walfridsson som till en början
låg först i spåret och fick ploga vägarna
åt konkurrenterna smög sig senare längre bak i
startfältet och avslutade dagen som bäste svensk. Han
passerade Henning Solberg på dagens sista sträcka och
ligger tvåa inför omstarten lördag morgon, 45
sekunder från Jensen.
Mats Karlsson från Säffle kom efteranmäld till
Finnskogen och tog direkt hand om kommandot i grupp N. Låg
också på fjärde plats totalt efter första dagen
och hela 1.27 före grupp N-tvåan Tom J Myrvang. Pernilla
Walfridsson kom igen bra på kvällens tre sista
sträckor när väglaget blev bättre och
håller tredjeplatsen endast några få sekunder
från Myrvang. Totalt var Pernilla på åttonde
plats..
Snön föll ymnigt under dagen och arrangörerna hade
svårt att hålla vägarna rena. De plogade
närmare startfältet under kvällen och
förhållandena blev bättre.
Mats Jonsson fick återigen ge upp. Bilen gick endast på
tre cylindrar och bröt rallyt efter SS 3 och andra bilar med
svenskt deltagande var Kristian Kolberg med Karlskogas codriver
Anders Dawidson som bröt med turboproblem i sin Mazda.
Likaså försvann Stig Nyengen med sin svenske
kartläsare Sune Elofsson, Kil.
Efter SS 6
Grupp A 1) Valter Jensen, Ford, 50.34.3, 2) Stig-Olov
Walfridsson, Mitsubishi, 51.19.6, 3) Henning Solberg, Subaru,
51.30.14, 4) Thomas Kolberg, Mazda, 52.26.1, 5) Per Engseth, Toyota,
52.48.1, 6) Morten Östberg, Subaru, 54.07.4, 7) Sven Isaksson,
Audi Coupe S2, 54.30.4 8) Odd Martinsen, Toyota, 54.31.6, 9) Mats
Karlsson, Ford, 56.53.2
Grupp N 1) Mats Karlsson, Mitsubishi, 51.48.4, 2) Tom J.
Myrvang, 53.16.3, 3) Pernilla Walfridsson, Mitsubishi, 53.24.2 4)
Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, 53.54.0, 5).Alexander Käo,
Mitsubishi, 54.20.9, 6) Sven Lauvlid, Mitsubishi, 54.25.2, 7) Jo Inge
Bakken, Mitsubishi, 54.35.6, 8) Trond Sveinsvoll, Subaru, 54.52.8, 9)
Bernt Kollevold, Mitsubishi, 55.13.1, 10) Robert Lille, Mitsubishi,
56.02.9.
F2 1) Bruno Arntsen, Opel, 53.24.2, 2) Birger Gundersen, Seat,
54.53.71.
Rallyradion på internet
Under Rally Finnskog Norway fredag och lördag
får du möjlighet att lyssna till Rallyradion direkt via
internet. Se länken ovan. I sändningen ingår live
rapportering från Per Engseths bil på
sträckorna.
Radiosändningen pågår fredag kl. 15.30 - 00.00 och
lördag från 07.30-21.00.
Henning Solberg tar över favoritstämpel
Efter att det blev klart att Petter Solberg (24) inte
kommer till start i helgens Rally Finnskog Norway, så har hans
ett år äldre bror Henning tagit över
favoritstämpeln. Petter blev på kort varsel kallad till
Kenya, där han skall köra Safari Rally för
Ford-teamet.
- Det är naturligtvis beklagligt för oss att Petter inte
kommer till start, men sett från en annan sida är det som
sker med honom mycket positivt för norsk rallysport, så vi
kan bara glädja oss med Petter, säger tävlingsledaren
i Rally Finnskog Norway, Erling Hagen. Utan Petter Solberg på
startlinjen blir naturligtvis Norges enda EM-rally en attraktion
fattigare.
Men som nämnts kan segern trots detta hamna hos familjen
Solberg. Storebror Henning har vunnit alla tre tävlingarna han
kört tidigare i år och leder också
Norge-mästerskapet med sin Subaru Impreza. Närmast honom i
NM ligger Per Engseth, Toyota och Thomas Kolberg, Mazda.
Men det kommer också att bli hård konkurrens från
de svenska förarna Mats Jonsson, Ford och Stig-Olov Walfridsson,
Mitsubishi. Jonsson har vunnit Rally Finnskog Norway två
gånger tidigare och är utan tvivel en av Nordens
bästa rallyförare vid sidan av bröderna Solberg.
Under torsdagen var det genomkörning av fartsträckorna och
deltagarna berättar om vägar med tjock is och mycket fina
förhållanden. Fredag kl. 17 star Rally Finnskog Norway
från Kongsvingerhallen.
Rally Finnskog Norway för 18:e gången
Årets upplaga av Rally Finnskog Norway blir ett
återseende med en hel rad hjältar från de senaste
åren. Rekryteringen på toppen i den stora grupp A-klassen
och F2 är inte stor varken i Norge eller Sverige, så
dessvärre kan man inte bjuda på några nya namn. Men
de som kommer har stor kvalité och speciellt glädjande
att Petter Solberg kommer direkt från Svenska Rallyt med sitt
Ford fabriksteam.
- Jag ser verkligen fram mot att få köra Rally Finnskog
Norway. Fjolårets tävling på Finnskogen var vid
sidan av Rally Libanon höjdpunkten för mig under
säsongen, därför blir det extra roligt och vara
tillbaka, säger Petter Solberg som slutade på elfte plats
totalt i Ford-debuten i Svenska Rallyt.
Petter Solberg kommer inte att få någon lätt uppgift
på Finnskogen?
Mats Jonssons revansch
Inte minst av sin ett år äldre bror Henning som vunnit
alla sina tre rallyn i Norge under januari månad. Med ny bil
och ett ännu inte helt läkt benbrott!
- Jag fattar inte riktigt själv hur bra det gått i
år. Men med all otur jag hade förra året så
är det på tiden att det vänder. Den nya Subarun
(Morten Östbergs fjolårsbil) fungerar perfekt och jag
trivs väldigt bra i den. Kommer vi helskinnade genom Finnskogen
ska nog både Petter och Mats Jonsson få lite att
tänka på, lovar Henning Solberg som också har
NM-ledningen att försvara i grupp A.
Mats Jonsson oerhört revanschsugen efter det korta inhoppet i
Svenska Rallyt har vunnit Rally Finnskog Norway 1993 och 1997. Med
sin ombyggda Ford Escort WRC har han förstå stora
möjligheter att vinna i år också. Ombyggnaden av
bilen tog tid och transmissionen höll endast 1200 meter i
Svenska Rallyt, så han har ingen stor körträning
hittills i år.
Många WRC-bilar
Ford Escort WRC kör också utöver Petter Solberg och
Mats Jonsson även superveteranen Valter Chr. Jensen. Jensen har
inte mindre än sju NM-titlar i rally och i år har han
visat bättre takter än på länge. Morten
Östberg har utan tvekan Norges mest dyrbara rallybil i år,
men det har inte blivit någon fullträff ännu med den
nya Subaru Imprezan WRC. Per Engseth är i likhet med Jensen en
rallykämpe som aldrig ger upp. Även om han många
gånger sagt att han ska lägga av som kommer han tillbaka
gång på gång. Per Engseth kör den här
säsongen Henning Solbergs fjolårs-Toyota och i den har han
varit med i toppen. Seger i Rally Solör och andraplatser
både i Sigdalsrally och Rally Snöfreser'n.
Mats Jonsson är nämnd men i denna grupp A-klass kör
också Stig-Olov Walfridsson den här gången.
'Steckas' grupp N-bil behöver nog en paus mellan Svenska Rallyt
och årets tredje deltävling i rally-SM som kommer direkt
efter Rally Finnskog Norway i Gold Rally Skellefteå.
Pernilla favorit
Efter Pernilla Walfridssons framfart i årets första
NM-rally Sigdalsrallyt gäller hon som favorit i grupp N. Hon har
hela 17 bilar att tampas mot den här gången, men
råkar inte tuffa Pernilla ut för något kommer alla
norska konkurrenter att få problem med henne. Givetvis
oerhört revanschsugen efter avåkningen i Svenska Rallyt
där hon låg trea i klassen när det barkade åt
skogen.
I F2 fortsätter duellen mellan Bruno Arntsen (Opel Astra) och
Birger Gundersen (Seat). Men så här långt i år
leder Arntsen med 4-0 i deras interna uppgörelser och Gundersen
har faktiskt bara kommit till mål en gång på fyra
tävlingar. Till Rally Finnskog Norway kommer han med ny motor
och då hoppas förstås den gode Gundersen på
succé.
Totalt 57 förare kommer till start i den internationella delen
av rallyt och av dessa kör 15 grupp A-bilar över 2000 cc.
Av dessa också Demitri Molson från Estland i en Ford
Escort WRC. Kanske ytterligare en överraskning fån
baltländerna som åttondeplacerade Markku Märtin i
Svenska Rallyt.
Nationella Rally Finnskog större
I den nationella delen av Rally Finnskog startar drygt 100 bilar.
Här kommer det att bli riktigt hårt mellan de bästa
norska och svenska förarna. Vidar S. Johansen har visat sig
nästan oslagbar i sin Kadett GSI under vinterns norska
rallytävlingar och det blir något att bita i för
Forshagas Lars-Ove 'Biffen' Olsson som kör en identisk Kadett.
Andra svenska förare är David Walfridsson, MK Ratten och
Alfred Andersen, Åmål i varsin Volvo 240. Mats Adielsson,
Göteborg i en Kadett är en annan som tänker känna
på den norska konkurrensen.
40-talet bilar i Volvo Original där Morgan Olsson från Kil
ska försöka försvara fjolårssegern i Nordic West
Euro Cup som inleds med Rally Finnskog. Christer Strömberg, MK
Ratten kommer att debutera i sin nybyggda Volvo 740. En modell som i
år för första får tävla i
VOC-serierna.
KNA Kongsvinger
Som alla tidigare år är KNA Kongsvinger arrangör
av Rally Finnskog Norway. Totalt är rallyt 503 kilometer varav
240 km avgörs på 18 sträckor. Den nationella delen av
rallyt kör inte SS 18. Rallyt startar fredag 18 februari kl. 17
från Kongsvingerhallen. Med unik start inomhus. Under
kvällen kommer det att köras 6 sträckor och
första bil beräknas vara i mål för
nattuppehåll kl. 21.50.
Redan kl. 07 lördag morgon sker omstarten och sex sträckor
körs innan ett uppehåll vid Svullrya skola. De första
bilarna kommer till uppehållet kl. 12.16. Efter det korta
matuppehållet följer sex nya sträckor innan
första bil anländer till Kongsvingerhallen strax efter kl.
17.
Anmälda förare, resultat m.m. finner du på Rally
Finnskog Norway websida.