GTR-SLC Racing 2000
GTR-SLC Racing 2001
GTR-SLC Racing 2002
Starten i 12-timmarsfinalen. Foto Bengt-Åce Liljewind
03-10-20 Final för Sveriges största längsta och snabbaste racingserie
12 timmar av blod svett och tårar. Finalen i SLC-Racing Series är så speciell att det inte går att jämföra den med något annat inom motorsverige. Under en och samma tävling fick de tävlande köra i torrt, blött, snö, sol och mörker. 44 bilar rullade ut på startgriden denna kyliga lördagsmorgon i oktober.
Efter stor presentation av organisationen spelades nationalsången och sedan fick alla starta upp sina motorer. Efter några extra pacevarv för att om möjligt få lite värme i däcken så släpptes detta mäktiga startfält iväg. Alla tog sig igenom första kurvan och racet var igång. Hubbe Bergh startade från pole i Kowalski-Porschen och han drog upp ett mördande tempo från start. Redan efter tre varv började han varva de långsammaste bilarna. Det var klasskillnad och en njutning att se Sveriges bäste Porscheförare på jobbet. Vi fick se två helt nya bilar. TRM gjorde premiär med sin Volvo S60 och Classic Beetle Racing hade bytt både namn och bil till New Beetle Racing och en modern bubbla från den tyska serien. Veterligen så är det den enda bilen som går idag, då serien är nedlagd i Tyskland.Trots alla omkörningar och varvningar så gick det drygt en halvtimme innan första incidenten. Det var Morin Racing som sladdade av i startkurvan och fastnade i sandfållan. Det var inga skador på bilen, men de behövde hjälp att komma loss. Under pacecar passade de flesta på att göra sitt första taktiska depåstopp. Ordningen efter alla byten var Kowalski #1 i ledning före Diners och Kowalski #2. Team Klügscheisser började bra och hade för dagen förstärkt teamet med racelegenden Tommy Brorsson och hans snabba dotter Jenna. Men redan innan två timmar hade passerat gick de i depå med kopplingsproblem. Hela sprängkåpan var trasig, troligen på grund av materialutmattning. De körde i ilfart till Karlstad för att hämta delar.
I klass 2 var det stenhårt i toppen i början av racet. Morin körde upp sig efter avåkningen till ledning, men uppvaktades hårt av Nygård, Ravila och IPM. När flaggan föll för första delen av racet, efter tre timmar så var det Kowalski #1 som var först. De var två varv före Alfab och mr Race. Diners hade stora problem med växellådan och tvingades i depå för byte. Klass 2 vanns av Ravila endast fem sekunder före Morin. Trea blev Nygård. Klass 1 vanns av Skydda racing som tog sig förbi Filemon endast några varv innan. Flatout blev trea. Klass 3 vanns av X3M och Swede Team Motor tog en mycket hedrande andraplats med Diesel-Saaben. Rådmans blev trea.
Filemon gick i depå och konstaterade att någonting hade skjutit sig ut ur växellådan. De gjorde ett förnämligt växellådsbyte på mindre än 15 minuter och sedan var de med i matchen igen. Det visade sig vara en kugg från pinjongen som sagt upp sig.
Efter halva racet ledde fortfarande Kowalski #1. Morin låg tvåa och följaktligen ledare i klass 2. I klass 1 hade Skydda Racing nöjt sig med segern i tretimmarsracet och packat ihop. Flatout ledde istället. I klass 3 hade Rådmans tagit över ledningen. NJ stod för tillfället i depån med trasig drivaxel. Klügscheisser hade fått delar och skruvade intensivt. Alfabs Erik Behrens hade köpt Bosse Jonassons Porsche GT2 och provkörde några varv.
Morin var ett tag uppe i totalledning under eftermiddagen, men Kowalski kontrade snart. Vid 16-tiden började regnet falla lite smått. Många undrade med fasa om även årets final skulle sluta i snökaos, för temperaturen var inte särskilt hög i luften. Vid 17-tiden tilltog regnet och de flesta gick i depå för att byta till regndäck. Varvtiderna sjönk och de flesta behövde över 2 minuter på varvet. När klockan närmade sig 18.00 beslöt tävlingsledningen att alla måste tända sina lampor. Minst två och max fyra ljus framåt per bil. Några hade trasiga ljus och fick teknisk flagg.
Klügscheissers nya koppling fungerade inte och de försökte att köra utan. I mörkret och regnet så körde Jimmy Johansson i MH Motorsport sju sekunder snabbare per varv än ledaren Rådmans och det var bara en tidsfråga innan de skulle överta ledningen. I klass 1 var det jämnt mellan Matex och Filemon. När en timme återstod så linkade ledaren Kowalski i depå med punktering. Skulle racet få ökad spänning? Nej, de bytte däcket snabbt och behöll ledningen. När endast en halvtimme återstod av racet så kom snönÉ
Det var visserligen bara snöblandat regn, men temperaturen var skrämmande låg så det kunde bli hur halkigt som helst. Diners jagade för fullt efter alla problem och tog sig till sist förbi NJ upp på tredjeplatsen i klass 4.
När målflaggan äntligen föll så var det dubbelt Kowalski i topp och de förvarade även titeln från i fjol. I klass 2 vann Morin före Nygård och Ravila. I klass 3 vann MH Motorsport före Rådmansbil och X3M. I klass 1 vann Flatout Racing före Coffe Fresh och Filemon. Flatout körde de sista 2.5 timmarna utan koppling. De körde en stabil svensk bil från Hissingen!
Ravila hade chansen att vinna serien och efter första delen av racet låg de endast en poäng efter Kowalski, men de räckte inte ända fram. Morin gjorde en felfri säsong i åttatimmarscupen där de vann samtliga deltävlingar och de klättrade till sist upp på en total andraplats före Ravila.
Nu väntar som vanligt en lång vinter där flitens lampa får lysa i alla garage.
Tack för i år
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-10-20 Händelserik SLC final
Det blev nästan för mycket av det goda för alla racingentusiaster när SLC-Racing Series körde sin final i årets serie. Årets höjdpunkt är naturligtvis 12 timmarsfinalen, men först kördes finalerna i kortloppen. De fick köra redan på fredag. Förmiddagen inleddes med fri träning för samtliga klasser. Efter lunch kördes tidskval och sedan racen.
Först ut var Volvo S40 Challenge. Mikael Granberg ledde serien efter att ha varit på pallen i samtliga race i år, men eftersom man får räkna bort resultat så ledde egentligen Sebastian Malm som vunnit flest race i år, men också har brutit flera. Det var dessa två förare som stod i en klass för sig i finalens första race. Granberg tog starten. Som alltid var det trångt i leden och Marcus Olsén fick parkera på gräset efter Parissvängen. Malm övertog ledningen under första varvet. I Parissvängen på andra varvet händer det som bara inte får hända. Michael Vukajlovic får en knuff och åker av i den svaga högerkurvan efter Parisen. Det är inte många meter till armcoräcket och i det blöta gräset så bromsar det i princip ingenting. Michael far med full kraft in i räcket och han bryter av sin högra fot i den våldsamma kollisionen. Lite tur i oturen hade han då det stod balar med gullfiber framför räcket. Det måste ha lindrat några procent i alla fall. Hade han träffat några få meter till vänster så hade smällen blivit ännu värre. Bakom räcket finns en jordvall som inte flyttar på sig. Räddningspersonal och ambulans var snabbt på plats och hjälpte Michael som var vid medvetande. Racet rödflaggades och efter att ambulansen kört Michael till Linköpings lasarett för röntgen så startades racet om. Redan i första svängen så krokade Hanna Johansson, Fredrik Lestrup och Jean Saikali ihop blev stående. Fredrik kom i gång igen, men tappade ett varv. Det blev total förvirring och målflagg redan efter fem varv med Mikael Granberg som vinnare före Sebastian Malm och Marcus Larsson.
Innan alla hunnit hämta andan så drog SLC GT igång sitt race. Johan Sturesson tar ledningen från pole i Strandell-Porschen. Anders Levin arbetar sig flitigt upp genom fältet och går från sista till andra plats på mindre än ett varv. Det var oro i leden även i detta race och Per-Erik Axehult snurrar och träffas av Kenneth Hurtig. Båda tvingas bryta med kostsamma skador på bilarna, men inga personskador. Sturessons bil ryker betänkligt och han tappar ledningen till Levin. Björn Andersson försöker hänga på liksom Tysslinge Racing. Levin håller undan och vinner med en futtig sekund före Sturesson. Johnny Gustavssons son, Thomas gjorde racingdebut med mersmak i Camaron och blev femma i klassen och bästa Camaro.
Resultat SLC GT Race 1:
GT800: 1) Anders Levin, 2) Johan Sturesson, 3) Björn Andersson
GT260: 1) Tysslinge Racing(Tobias Tegelby), 2) Kenneth Hjärner, 3) Risto JärvinenBubblorna körde sitt race tillsammans med V8 Challenge. Robert Kihlblom tog starten och sedan behövde han aldrig använda backspegeln mera. Han drog ifrån hela racet och vann till sist överlägset med 31 sekunder före Team Green. Thomas Swensson låg tvåa till att börja med, men sedan utvecklades det en kraftig rök under bilen och han fick bryta. Lars Jonsson körde Pär Nicklasson bubbla och han gick ut starkt och ledde tills han snurrade tyvärr bort sig och segern gick till Börje Hansson före Bengt Holmgren. Lars är en van VW förare, då han kör Formel Vee till vardags.
Resultat VW TBC/V8 Challenge Race 1:
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Team Green(Johan Björkegren), 3) Jorma Uppa
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Bengt Holmgren, 3) Lars JonssonEfter dessa gastkramande första race så följde ett kort träningspass för endurancebilarna. Men det var snart dags för andra omgången för dagen. Viss förvirring uppstod om tidschemat efter förseningarna under de första racen. Mikael Granberg drabbades värst då han kom för sent till lineup. Han körde upp sig genom fältet under uppvärmningsvarvet, men det är inte tillåtet så han fick stop and go straff och det förstörde hans annars perfekta säsong. Sebastian Malm kunde defilera till JSM-guldet medan en frustrerad Mikael Granberg körde i mål som tionde man och silverplats i JSM. Björn Johansson körde i mål som trea, men JSM-bronset gick till Robert Andersson.
I det andra GT racet tog återigen Johan Sturesson starten före Anders Levin och Björn Andersson. Dessa tre hade en våldsam fight ända in i mål. Levin höll så när på att snurra av i Parisen och Björn Andersson gick förbi. Andersson kör om Sturesson på långrakan. Mot slutet av racet tog sig Levin förbi Sturesson och Andersson vann med mindre än sekunden före Levin och ytterligare mindre än sekunden före Sturesson. Thomas Gustavsson gjorde ånyo ett mycket bra race och slutar femma och bästa Camaro i mål. Kjell Folkesson gjorde en snygg "360-gradare" innan Parisen, men kunde fortsätta mot mål. Mårten Samuelsson vann 800 klassen och Per-Erik Axehult vann 260 klassen totalt.
Resultat SLC GT Race 2:
GT800: 1) Björn Andersson, 2) Anders Levin, 3) Johan Sturesson
GT260: 1) Tysslinge Racing(Tomas Wahlqvist), 2) Kenneth Hjärner, 3) Risto Järvinen.I det avlutande racet för bubblor och V8:or gjorde återigen Robban Kihlblom ett utklassningsrace. Nu var han väl lite trött efter allt raceande och han vann "bara" med 25 sekunder. Team Green blev åter tvåa. Börje Hansson såg ut att gå mot ännu en seger och en tredjeplats i racet. Men i sista kurvan tittade han som hastigast i backspegeln och märkte då att Bengt Holmgrens röda bubbla saknades! Det berodde på att han hade gjort en kamikazeomkörning och lyckades vinna med två tiondelar före Börje. Robban Kihlblom tog hem V8-titeln och Bengt Holmgren vann VW-titeln.
Resultat VW TBC/V8 Challenge Race 2:
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Team Green(Mikael Karpers), 3) Jorma Uppa
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Pär Niklasson
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-09-22 Händelserikt i SLC på Anderstorp
SLC´s femte deltävling kördes på klassisk svensk racingmark i Anderstorp. (Tyvärr fanns även de klassiska sunkiga toaletterna kvar också...) Aningen sämre startfält än tidigare i år, men ändå några nya bilar för året.
Tysslinge Racing gjorde comeback. De har tysslat och tasslat i garaget länge nu och fått fart på sin STCC-Audi igen. I år skall de bara köra sprintracen, det borde hålla bättre då. De tog pole direkt, men inte med någon stor marginal. Kenneth Hurtig var bara 0.258s efter. Men när starten hade gått var det ingen tvekan längre. Med Tegelby bakom ratten seglade de ifrån de andra och vann enkelt med 11 sekunder efter åtta varv. Det var däremot en hård kamp om andraplatsen. Per-Erik Axehult hade den länge, men Mårten Samuelsson, i en nyare Porsche den här gången, letade länge efter en lucka och fann den till sist och tog andraplatsen från Per-Erik. Det var lika hårt mellan Risto Järvinen och Kenneth Hurtig. Hurtig låg före länge, men fick ge sig.
I V8 Challenge fick vi se den glade gutten Tor Kolbjörn Livgård överst på pallen igen. Hans maffiga Puss & Kram Camaro kunde sträcka ut för fullt på Anderstorps långa rakor och han vann med fyra sekunder före Robban Kihlblom. "Lången" Söderberg blev trea. Han liknar mer och mer Zeb Macahan tyckte Robban. Jorma Uppa fick tyvärr ett kraftigt motorras i karusellen.
Resultat Race 1:
SLC GT Klass 6: 1) Tysslinge Racing, 2) Per-Erik Axehult, 3) Risto Järvinen
SLC GT Klass 7: 1) Mårten Samuelsson, 2) Johan Weglin, 3) Lars Malmros
V8 Challenge: 1) Tor Kolbjörn Livgård, 2) Robert Kihlblom, 3) Sven-Erik Söderberg
BMW Cup: 1) Krister FunderI det andra GT-racet hade Mårten Samuelsson blivit riktigt vän med sin nya bil och tog in meter efter meter på ledande Tysslinge med Thomas Wahlqvist bakom ratten. Till sist kunde han faktiskt ta sig förbi och vinna totalt för första gången i SLC. Det var inte alls samma kamp i det andra heatet som i det första, men kampen mellan Järvinen och Hurtig slutade med närkontakt och brutet race för båda. Per-Erik Axehult körde i mål som trea i racet. I V8-klassen vann Robban före "Lången" och Team Green. Vi fick se en intressant debutant som tog sig ända till pallen. Det var familjen Lundströms dotter som körde en Camaro. Nästa helg skall hon och hennes båda bröder och pappa köra i Camaro Cup vid STCC-finalen i Mantorp. Det måste vara första gången i världshistorien som fyra personer från samma familj kör i samma klass på en gång!
Resultat Race 2:
SLC GT Klass 6: 1) Tysslinge Racing, 2) Per-Erik Axehult, 3) Kenneth Hjärner
SLC GT Klass 7: 1) Mårten Samuelsson, 2) Johan Weglin, 3) Lundström
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Sven-Erik Söderberg, 3) Team Green
BMW Cup: 1) Krister Funder
Heatet för BMW, VW och HTCC hade ganska jämnt fördelat antal mellan BMW och VW, men i HTCC var det bara Jenna Brorsson som kom till start. Men Jenna är alltid en fröjd att se, både i bilen och utanför! Hon har alltid ett leende på läpparna, även när hon kör! BMW-trion med Henrik Magnusson, John Bergström och Mats Kinnby bildade tättrio i racet. Strax bakom dem hade VW-förarna Bengt Holmgren och Börje Hansson en stenhård kamp tillsammans med Jenna Brorsson HTCC och Per Niklasson VW. Men vad ingen hade räknat med var att Krister Andersson, som startat från sjunde rutan med sin väl uppvärmda bil, (han delar den med Peter Grägg i GT) kom smygande upp genom fältet. När bilarna kom till sista kurvan före mållinjen, gick ett styrstag av för Henrik Magnusson och han gjorde en "Björn Dahlie-målgång" dvs han backade i mål. Men Krister lyckades smita om och vinna med endast 18 tusendelar av en sekund. Henrik var ok och han kunde laga bilen till andra racet.
Resultat Race 1:
BMW Modifierad: 1) Krister Andersson, 2) Henrik Magnusson, 3) John Bergström
BMW Cup: 1) Mats Kinnby, 2) Richard Andersson
BMW Standard: 1) Ingemar Linde, 2) Laila Johansson, 3) Hasse Siggesson
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Per Niklasson
HTCC: 1) Jenna Brorsson
I det andra racet tog Henrik åter starten, men nu hade han Krister hack i häl redan från början. Jenna Brorsson, singeltjejen (i HTCC alltså!), låg på tredje plats i racet. Börje Hansson och Bengt Holmgren fortsatte sin hårda kamp de också. På sjätte varvet gick Krister upp i ledningen, på samma varv gick Bengt förbi Börje och dessa förändringar stod sig i mål.
Resultat Race 2:
BMW Modifierad: 1) Krister Andersson, 2) Henrik Andersson, 3) John Bergström
BMW Cup: 1) Mats Kinnby, 2) Richard Andersson
BMW Standard: 1) Ingemar Linde, 2) Laila Johansson, 3) Hasse Siggesson
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Per Niklasson
HTCC: 1) Jenna BrorssonVolvo S40 gänget var lika heta som vanligt. Mikael Granberg stod i pole och kunde ohotat leda från start till mål och ta sin första seger för året och därmed utöka sin ledning i mästerskapet. Men bakom honom var det en hård kamp mellan Sebastian Malm, Björn Johansson, Marcus Larsson och Robert Andersson. Dessa gossar bytte platser mellan sig hela tiden. Det blev Björn Johansson som till sist kunde knipa andraplatsen före Malm. Hanna Johansson gav Fredrik Lestrup en liten vänlig smekning på bakhjulet så han snurrade i sista kurvan, sedan försökte hon att skjuta honom över mållinjen, men det misslyckades och hon fick tidstillägg och hamnade sist. Det var många sammanstötningar och det blev en hel del mekande. Jean Saikali och Caroline Jansson hade brustna bakre hjulupphängningar.
Resultat Race 1: 1) Mikael Granberg, 2) Björn Johansson, 3) Sebastian MalmI det andra racet tog Mikael åter ledningen direkt i starten, men Malm var med på noterna och bromsade sig förbi efter den lååånga rakan. Men Mikael kontrade direkt och återtog ledningen innan första varvet var över. I Hansenkurvan krokade Hanna Johansson, Jean Saikali och Michael Vukajlovic ihop och blev stående mitt på vägen. Björn Carleflod, utan ABS, körde in i Hannas bil bakifrån. Hanna fick smärtor i rygg och nacke och mådde dåligt efteråt. Men hon repade sig efter ett tag, det är krut i den tjejen! Racet blev naturligtvis rödflaggat och det blev omstart efter bärgningar. Nu var Mikael Granberg riktigt taggad och släppte inte ifrån sig ledningen någon gång under racet. Malm följde honom som en bandhund och var bara sekunden efter i mål. Det var om möjligt ännu jämnare mellan Robert Andersson och Björn Johansson om tredjeplatsen, men Robert kunde hålla undan och vinna med 0.3s. Mikael Granberg har haft en otrolig säsong hittills med en plats på pallen i samtliga race. Helgens kompressor gick till Jean Saikali för att han alltid har ett leende på sina läppar.
Resultat Race 2: 1) Mikael Granberg, 2) Sebastian Malm, 3) Robert AnderssonRS 1800 klassen som tidigare hette Clubman körde sitt finalrace i sin serie. Svein Langholm från Norge har varit i en klass för sig hela säsongen och han vann även finalen. Flemming Bendixen låg tvåa och Peter Johansson trea till att börja med. Peter gick upp på andra plats. Sören P Christiansen och Johan Westberg blandade sig i striden om andraplatsen. Det slutade med att Bendixen, Johansson och Christian Åkerström blev kvar i lecakulorna. Svein vann till sist med 11 sekunder före Sören P Christiansen och Johan Westerberg.
Resultat RS1800: 1) Svein Langholm, 2) Sören P Christiansen, 3) Johan Westerberg
Tretimmarsracet lockade 29 bilar till start. Diners Club Racing tog starten från pole. Mr Race skuggade dem in i första kurvan, men tappade sedan till Kowalski på första varvet. NJ-Racing fick ta till mera plats än asfalten tillät i Hansenkurvan och de tappade många placeringar. Filemon linkade i depå efter första varvet efter en påhälsning därbak. Kowalski-Porschen tog sig snart upp i ledning. Efter en halvtimma hade Flatout Racing stannat och lämnat en oljesträng efter sig. Nästan samtliga bilar gick i depå och det blev väldigt trångt några minuter. Formel 1 kommentatorn Janne Blomqvist körde Peggens BMW och startade sin stint med att snurra på väg ut på rakan!
En gul Ferrari stod mycket dumt parkerad i depåområdet. Trots upprop kom ingen och flyttade den. SLC´s rappa bärgningspersonal var dock inte sena med att frakta den till närmaste skrotupplag. Om någon saknar den så ring SLC! I täten växlade ledningen mellan Diners, Kowalski och mr Race.
Diners fick straff för att de hade hetsat pacecar! Detta innebar att de gick miste om segern. Det var jämnt mot slutet och många körde rävspel med depåbesöken. Flera team gick i depå för sista bytet när endast några få minuter återstod. Det blev dramatiskt för Kowalski som linkade i depå med soppatorsk minuterna före slutet. De lyckades tanka och sedan köra i mål som vinnare i alla fall. Mr Race gjorde ett bra race och slutade tvåa, slagna med 18 sekunder. Trea blev Glorias före Diners. Dessa fyra klass fyra bilar gick i mål på samma varv, nr 88. Ravila vann klass två, Klugscheisser klass 1. De hade förstärkt på förarsidan denna helg med ingen mindre än pappa Freddy Kottulinsky. X3M Racing vann klass 3 efter lång hård kamp med Rådmansbil Racing.
Resultat 3-timmars:
Klass 1: 1) Team Klugscheisser, 2) Seat Bromma Motorsport, 3) Skydda Racingteam
Klass 2: 1) Ravila Motorsport, 2) Morin Racing, 3) Nygård BMT Motorsport
Klass 3: 1) X3M Racing Partner, 2) Rådmansbil Racing, 3) MH Motorsport
Klass 4: 1) Kowalski Hubert Berg Motorsport, 2) mr Race, 3) Glorias Motorsport
Inför åttatimmarsracet kvalade 26 bilar. X3M försökte att lura SLC genom att sätta slicks på sin klass 3-bil. Det blev 3 sekunder bättre tider på varvet, men belöningen blev att få starta sist på söndagen i stället. När bilarna radade upp sig på startrakan så hopades molnen ovanför. Frågan var om det skulle vara fortsatt uppehåll eller regn. Diners tog starten med Hans Simonsson bakom ratten. De följdes av Gloria, NJ-Racing och Kowalski-Porscharna. NJ´s lycka blev kort i toppskiktet, de fick en kraftig punktering men valde ändå att ta sig i depå för egen maskin. Däcksresterna fläcker sönder delar av karossen med sitt obönhörliga flaxande.
MH Motorsport startade i ett rasande tempo i klass 3. Det var Jimmy Johansson som körde, (han leder Volvo S60 Challenge annars och skall köra final nästa helg.) Chalmers åkte jojo in och ur depån. Kowalski #2 gick i depå tidigt för att en tändkabel satt löst. När väl det var åtgärdat så gick den som ett skållat troll. Matex och Filemon hade en härlig fight om ledningen i klass 1 till en början. Kermit fick problem med kopplingen. De kör med turbo i år och troligen hade slavcylindern brunnit upp. Efter ett långt mek-försök så gav de upp. Richard Binnås försökte förtvivlat tygla alla dieselhästar i Swede Team Motors Saab. Men överstyrningen tog överhanden i depåkurvan och han gick med full kraft in i räcket. Richard blev omskakad, men han var ok.
Sen kom regnet. Lite småskurar och lite större skurar. Sedan började det blåsa också. X3M teamet försökte förtvivlat förankra sitt tält, de fick knyta det i sina bilar. Diners dominerade första halvan av racet, men när de gick in för att tanka så körde de för fort och de hade också mekat i föraroverall och fick stå i skamvrån. De lyckades nästan köra in sin missade tid, men nästa depåstopp var långt och de tappade till täten igen. Kowalski kopplade istället greppet om loppet. NJ´s otur håller i sig, de fick parkera i karusellen med bakvagnsproblem. När bilarna gav sig ut på sista timmens race så satt plötsligt Hubbe själv i den ledande Kowalski-Porschen. Då hade Diners ett byte kvar att göra. Diners fick tillbaka en minut efter protest mot domslut. Det blev helt plötsligt jämnt i toppen igen. När endast 10 minuter återstod, gick Diners i depå, men det blev ett långt depåstopp återigen. När de väl kom ut på banan gick det inte i samma tempo som tidigare. De hann tappa fyra varv till vinnaren på slutet men de körde i alla fall i mål på en total tredjeplats. Kowalski-Porscharna vann dubbelt. SEAT Bromma missade pallen i klass 1, trots att de förstärkt med fabriksföraren Johan Sturesson.
Resultat 8-timmarsracet:
Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) Team Matex Racing, 3) Team Klugscheisser
Klass 2: 1) Morin Racing, 2) Ravila Motorsport, 3) Nygård BMT Motorsport
Klass 3: 1) X3M Racing Partner, 2) Rådmansbil Racing, 3) MH Motorsport
Klass 4: 1) Kowalski Hubert Bergh Motorsport, 2) Kowalski Hubert Bergh Motorsport, 3) Diners Club Racing Team
Nu återstår bara finalen i år om knappt en månad. Det skall bli intressant och se om det kommer lika många bilar i år, det var ju kö till starten i fjol.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-09-09 Sveriges enda Racerteam i FIA-GT har dalsländsk mekaniker
Lars Forsdahl från Dals-Långed är mekaniker i Sveriges enda Racerteam i den internationella serien FIA-GT. Teamet heter Henrik Roos Optima Racing. Det är Henrik Roos från Vara och Magnus Wallinder från Västerås som kör bilen. Henrik har vunnit SM i GTR och Magnus har vunnit SM i F3. Magnus har mycket erfarenhet från sportvagnsracing ute i Europa.
De kör en Viper V10 och de är ett mycket litet team jämfört med alla stora team från kontinenten. Trots detta så har de varit nästan på pallen i flera tävlingar och stadigt plockat poäng. När de nu skulle köra på hemmaplan så var siktet inställt högt, de skulle ta sin första pallplats.
På den första träningen så gick inte motorn som den skulle. Mot slutet av passet så fick de ordning på alla problem och bilen gick som den skulle. Men när det var dags att kvala så ville inte bilens bromsar fungera som de skulle. Henrik fick sitta och dubbeltrampa för att få tryck i systemet. På kvällen så plockade mekanikerna isär alla bromsok och huvudcylinder och rengjorde allt noggrant. Nästa dag var bromsarna bättre än någonsin.
Racet skulle köras över 125 varv. De startade mitt i fältet, men de hade otur och blev inblandade i en startkrasch. Det verkade inte så farligt så de körde vidare. På andra varvet så lossnade huven och slets loss från bilen. De kör i närmare 300 km/h på långrakan. De fick gå i depå för att byta huv. De fick ta huven från Henriks privatbil! Det tog ca en halvtimme innan de hade borrat och sätt dit huvlås på rätt ställe och lagat fronten med tejp. De var naturligtvis hopplöst efter, men de ville i alla fall ge publiken valuta för pengarna. De körde otroligt fort och bilen gick som en dröm.
Tyvärr så hakade Henrik i en Porsche vid en varvning när en halvtimme återstod av det tre timmar långa racet. Det gick av ett stag i bakvagnen samt infästningen, så det vara bara att bryta. Det kändes mycket snopet för teamet som inte haft så mycket strul på hela säsongen hittills som den här helgen. Nu återstår tre tävlingar i mästerskapet och de ligger på sjunde plats.
Tony Ring från Karlskoga fick chansen att köra i ett Tyskt Ferrari Team i par med Peter Kaufmann. De körde i mål på nionde plats.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-08-26 Deltagarrekord i SLC på Gelleråsbanan?
När SLC´s fjärde tävlingshelg kördes på Gelleråsbanan i Karlskoga så fanns det rekordmånga bilar på startlinjen. En starkt bidragande orsak var naturligtvis att det var fler supportklasser än vanligt. Många mindes nog med fasa när förra racet kördes här i regn och snö och det såg oroväckande ut under fredagen med idel regnskurar. Men under de båda tävlingsdagarna så kom det endast några enstaka skurar annars var det fint väder.
På vägen till Karlskoga så stannade jag till i Pålsboda och tittade på Bengt Holmgrens fantastiskt fina VW museum. Alla bilar är i originalskick och han har en bubbla från varje år som de har tillverkats. Det är väl värt ett besök. Sedan åkte jag till Örebro för att se RonniePetersonutställningen. Det var en känslosam stund att vandra runt bland fotografier, priser och bilar. Utställningen har öppet till och med 21 september, så passa på att gå dit innan det stänger. Jag åkte även till Ronnies grav för att sörja lite. Ni kan läsa om utställningen här: http://www.orebrolansmuseum.se/Ronnie/indexRonnie.htm
Förutom SLC´s egna klasser så kördes Volvo S40 Challenge, BMW Cup, Toyo Beetle Cup, HTCC samt RS 1800. SLC GT/V8 Challenge var som vanligt först ut. Björn Andersson gav inte de andra en chans att hänga med. Hans dubbelturbo GT2 Porsche visslade sig ifrån allt motstånd. Per-Erik Axehult försökte hänga med, men han fick snart fullt upp med att freda sig från Mårten Samuelssons attacker. Men Mårten kunde smita förbi till sist. I V8 klassen körde Robban Kihlblom till en säker seger. Norske Tor Kolbjörn Livgaard hade motorproblem och kämpade sig i mål på andra plats. Det visade sig senare att avgasröret hade täppts igen av en plåt inne i en ljuddämpare. Han visade prov på skicklighet och kanske en del tur när han kom ut på det våta gräset när han skulle väja för Axehult i depåsvängen. Jag stod själv vid posteringen och vi var helt säkra på att han skulle ramma oss. Men han lyckades att styra upp situationen och ta sig ut på banan igen utan att ens tappa en placering. Krister Funder kunde köra i vilket tempo han behagade, han var som vanligt ensam i sin BMW klass. Thomas Swensson hade det kämpigt med gamla Camaro Cup däck som för länge sedan passerat sitt bäst före datum. Han gav bredsladden ett ansikte denna gång. Peter Grägg hade inte lagat sin bil efter motorraset tidigare i år. Han lånade Krister Anderssons BMW som inte alls hängde med, men han fick många nyttiga poäng i alla fall.
Resultat Race 1:
GT800 - Klass 7: 1) Björn Andersson, 2) Mårten Samuelsson, 3) Mikael Jansson
GT260 - Klass 6: 1)Per-Erik Axehult, 2) Kenneth Hurtig, 3) Peter Grägg
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Tor Kolbjörn Livgaard, 3) Jorma Uppa
HTCC, Toyo Beetle Cup och BMW Cup kördes tillsammans i ett heat. Tyvärr så var det glest mellan HTCC bilarna, men det var istället glädjande att se fler bubblor än vanligt. JMB´s modifierade BMW drog ifrån hela fältet och ledde från start till mål. Krister Andersson låg tvåa i sin BMW, men han var hårt uppvaktad av bubblorna med Börje Hansson och Bengt Holmgren samt HTCC tjejen Jenna Brorsson. Bengt utmanade Krister som spann runt och slog in Bengts framskärm så den låg mot däcket. Det gav Börje chansen att köra i mål som säker tvåa i loppet före Jenna och Bengt. I BMW´s standardklass hade Lennart Bengtsson, Ingemar Linde och Laila Johansson en egen fight mitt i fältet. Det var troligen rekord i kvinnligt deltagande i SLC´s historia också. Fyra glada damer fanns med i fältet. Förutom nämnda Jenna och Laila så fanns även Stina Jacobsson och debuterande Annette Massalin med i var sin bubbla.
Resultat Race 1:
BMW Modifierad: 1) JMB Racing, 2) Krister Andersson
BMW Standard: 1) Lennart Bengtsson, 2) Ingemar Linde, 3) Laila Johansson
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Bengt Holmgren, 3) Pär Niklasson
HTCC TC12: 1) Bengt Bengtzon
HTCC TC13: 1) Jenna Brorsson
HTCC TC14: 1) Anders Hylén
JSM ungdomarna i Volvo S40 bjöd som vanligt på tät racing. Sebastian Malm kunde med kontrollerade sladdar vinna. Men han hade sina backspeglar fulla av Mikael Granberg hela racet igenom. Det skiljde aldrig mer än två sekunder mellan de två. Robert Andersson kom trea. Marcus Olsén gjorde sin bästa tävling någonsin och slutade fyra. Även Björn Carleflod gjorde ett mycket bra race och låg fyra när växellådan gav upp. Björn Johansson hade andra tid efter kvalet, men diskades efter någon detalj och fick starta sist. Han körde upp sig från 16:e till sjätte plats, imponerande Björn!
Resultat Race 1 Volvo S40 JSM: 1) Sebastian Malm, 2) Mikael Granberg, 3) Robert Andersson.
När tretimmars racet rullade igång så stod Diners Club Racing i pole före 33 andra bilar, men det var mr Race som tog starten. NJ Racing hängde på och Diners kom iväg som trea. X3M var första bil som stannade, men de fick snart sällskap av After Fifty som tappat oljetrycket. Team Swede Motor sprängde motorn på sin turbo Saab. Den bilen hade det inte lätt, den blev rullad på Kinnekulle dagarna innan racet. Teamet fick lita på sin villaoljeeldade Saab istället. Efter en halvtimmes oljesanering så tog Diners ledningen i racet. Filemon Racing hade premiär för sin nya Corsa som fått anabola. Den gick bra, men tyvärr så brast en drivaxel och de sinkades i depån. Samma öde drabbade även Morinbröderna.
När en kvart återstod ledde Kowalski #1 16 sekunder före Glorias och ytterligare 20 sekunder före mr Race. Glorias Djon Clausen körde som besatt för att jaga ikapp Kowalski. När nio minuter återstod så fick Peggen Motorsports stop ute på banan och pacecar kom ut och tryckte ihop fältet. När sex minuter återstod så fick även Coffee Fresh stopp ute på banan. Pacecar lämnade banan när en minut återstod av racet och allt skulle avgöras på sista varvet med fyra bilar på samma varv i toppen! Kowalski #1 gjorde en kanonstart och hade sin andrabil i släptåg. Glorias, mr Race och Diners var hack i häl. Diners sladdade av i hårnålen på oljesaneringsmedlet.
Kowalski vann med tio sekunders marginal till tvåan Glorias. Trean mr Race var endast en halv tiondels sekunder efter i mål! I klass två vann Ravila Motorsport före Morin Racing och Waeco Racing. I klass tre hade X3M Racing Partners ledningen i stort sett hela racet, men på sista varvet passerade MH Motorsport med paret Jimmy Johansson och Hanna Johansson och vann. I klass 1 vann Flatout Racing före Skydda racing och det finska Racing Team Anttalaninen.
Resultat Endurance 3h:
Klass 1: 1) Flatout Racing 109v, 2) Skydda Racing Team 108v, 3) Racing Team Anttalaninen 105v
Klass 2: 1) Ravila Motorsport 111v, 2) Morin Racing 108v, 3) Waeco Racing 106v
Klass 3: 1) MH Motorsport 107v, 2) X3M Racing Partner 107v, 3) X3M Racing Partner 100v
Klass 4: 1) Kowalski Hubert Bergh Motorsport 113v, 2) Glorias Motorsport 113v, 3) mr Race 113v.
Efter det gastkramande tretimmarsracet så höll tävlingen tempot uppe genom att sända ut JSM-bilarna igen.
I det andra Volvo S40 racet hade Sebastian Malm återigen pole. Han tog starten före Robban Andersson och Micke Granberg. Mikael kunde bromsa sig förbi efter tre varv. Mattias Westman gjorde ett bra race och låg fyra före Marcus Larsson och Björn Carleflod. Björn försökte sig på en överambitiös omkörning i hårnålen som slutade med att han bromsade sig förbi Marcus, rammade Mattias och fick bryta. Christian Nilsson fick något problem och hamnade i räcket i Trösen och Hanna Johansson fick bryta med växellådsproblem. De tre i toppen höll sina placeringar i mål.
Resultat Volvo S40 Challenge Race2: 1) Sebastian Malm, 2) Mikael Granberg, 3) Robert Andersson.
Det andra racet för BMW, VW och HTCC blev en mera stillsam historia. JMB ledde från start till mål före Bengt Holmgren, Börje Hansson, Krister Andersson och Jenna Brorsson. Det var mera kamp mitt i fältet mellan Anders Hylén i en Amazon och framför allt Lennart Linde i BMW.
Resultat Race 2:
BMW Modifierad: 1) JMB Racing, 2) Krister Andersson
BMW Standard: 1) Ingemar Linde, 2) Laila Johansson, 3) Lennart Bengtsson
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Pär Niklasson
HTCC TC 12: 1) Bengt Bengtzon
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén
I det andra GT racet tog återigen Björn Andersson hand om ledningen och gav inte de andra skuggan av en chans att hänga med.Per-Erik Axehult låg tvåa, men fick återigen se sig omkörd av Mårten Samuelsson efter några varv. Johan Weglin låg på tredje plats när han fick punktering på sista varvet. V8:orna bjöd på sladdshow och Tor Kolbjörn Livgaard hade fått snurr på sin maskin och gick inte att stoppa.
Resultat Race 2:
GT800 - Klass 7: 1) Björn Andersson, 2) Mårten Samuelsson, 3) Mikael Jansson
GT260 - Klass 6: 1)Per-Erik Axehult, 2) Kenneth Hurtig, 3) Peter Grägg
V8 Challenge: 1) Tor Kolbjörn Livgaard, 2) Robert Kihlblom, 3) Jorma Uppa
RS 1800 eller Clubman som de hette tidigare, gjordeSLC-premiär. De brukar normalt köra med Sportvagnsserien. Det är en klass för hembyggda röramsbilar. De flesta är köpta färdiga från England, men det finns även några svenskbyggda. De kör alla med likadana Fordmotorer med dubbla förgasare. Det är den motorn som sitter i Ford Mondeo. Med förgasare och extractorgrenrör så lämnar motorerna ca: 180 hästar och bilen väger 500 kg. Det går ganska fort med andra ord! När de rullade ut till start så kom regnet. Alla hade slicks och några snurrade redan på formationsvarvet. Svein Langholm tog starten och han hade hela tiden Flemming Bendixen alldeles i hasorna. Men Svein höll ända till mål och vann med endast en sekund före Flemming. Sören P Christensen kom trea och bäste svensk blev Johan Westerberg på fjärde plats.
Resultat RS 1800 Race 1: 1) Svein Langholm 2) Flemming Bendixen, 3) Sören P Christensen
RS 1800 gänget inledde söndagens tävlande. De fick bättre nytta av sina slicks då det var torrföre. Svein Langholm tog starten och ledde odramatiskt från start till mål. Men bakom honom var det kamp. Flemming Bendixen, Sören P Christensen och Johan Westerberg var alla uppe på andra plats vid något tillfälle, men Flemming fick misständning och Johan snurrade. Svein vann före Sören, Flemming och bäste svensk blev Christian Åkerström. Det snabbaste varvet satte Svein Langholm med tiden: 1:09.008.
Resultat RS 1800 Race 2: 1) Svein Langholm, 2) Sören P Christensen, 3) Flemming Bendixen
27 bilar rullade ut till åttatimmarsracet. Det var dubbelt Kowalski i första led. De tog också starten. Glorias linkade i depå redan efter ett par varv med punktering.NJ Racing fick stopp i Ejesvängen och måste bärgas i depå. En handfull bilar passade redan på att gå i depå under pacecar. Kowalski dominerade stort i början av racet med alla tre bilar bland de fyra första. Det var endast Diners som spräckte den totala dominansen. Filemon utklassade sina konkurrenter i klassen genom att köra 3-4 sekunder snabbare per varv! Glorias snurrade i Tröskurvan och blev påkörda av Kowalski #2 som fick ta sig till depån med läckande kylare. Glorias behövde bärgas och fick bryta med trasig hjulupphängning. NJ Racing och Classic Beetle hade en egen intern fight i depån. Båda stod över en timme och frågan var vem som skulle komma ut först av de två? NJ vann! Hemmaförarna Rutger Racing fick inte sin motor lagad i tid så de körde med reservmotorn. Den dog tyvärr i ett rökmoln. Kowalski #1 ledde komfortabelt, men då gick en drivaxel av. De tappade 15 varv i depån och kom ut som totalfyra. Efter sex timmar ledde Diners och bärgarna fick fullt upp då Classic Beetle sköt motorn, Filemon fick växellådsproblem samt Klugscheisser tappade ett hjul! Både ettan och tvåan i klass ett fick alltså bärgas till depån. Klugscheisser fick leta upp fyra nya bultar, men när de kom ut på banan så tappade de samma hjul på samma ställe igen! NH Racing hade kört av strax innan men det var Klugscheisser som fick hjälp först och NH protesterade naturligtvis. Ridströms Camaro tömmde sin V8 motor på all olja över banan och ett långt saneringsarbete vidtog. Efter detta hårda race där halva startfältet bröt så vann till sist Diners Club Racing Team före Morin Racing och Ravila Motorsport. Filemon körde i mål på en total femteplats och vinst i klass 1 med åtta varv, trots växellådsmek i depån. Team Swede Motor körde in som fyra i klass 3 med sin Diesel Saab som de bara tankade EN gång under åtta timmar, det ni!
Resultat SLC Endurance 8h:
Klass 1: 1) Filemon Racing 309v, 2) Team Matex Racing 301v, 3) Team Klugscheisser 248v
Klass 2: 1) Morin Racing 322v, 2) Ravila Motorsport 317v, 3) Nygård BMT Motorsport 317v
Klass 3: 1) Rådmansbil Racing 303v, 2) X3M Racing Partner 294v, 3) MH Motorsport 289v
Klass 4: 1) Diners Club Racing Team 326v, 2) #1 Kowalski Hubert Bergh Motorsport 305v, 3) #2 Kowalski Hubert Bergh Motorsport 293v
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-06-16 Sportvagnsserien på Anderstorp
Det var en liten racingtävling när Sportvagnsserien körde på Anderstorp. För många av sportvagnarna så var det första gången som de körde på den klassiska GP-slingan. Men som vanligt så var bullret det stora samtalsämnet. Många hade verkligen försökt att tämja ljudet och de flesta lyckade också. Men tyvärr så fick en del packa ihop och åka hem före racet för att de inte klarade gränsvärdet 95 db.
Roadsport klassen anfördes av Mats Ohlsson, men han fick tyvärr vika in i depån redan efter formeringsvarvet efter något tekniskt problem. Då fick Lars Svensson chansen att dominera racet från start till mål med sin Ester Seven. Tvåa kom Lars-Göran Nilsson i en Porsche och Christer Almqvist blev trea med sin Caterham 7. Samliga körde Roadsport A. Roadsport B och C kördes i samma heat och i B vann Anders Eriksson före Patrik Petersson och i C vann Molle Robertsson före Mattias Dahlin och Erling Larsson.
Modsportklassen fick köra lilla bansträckningen då de inte alls kunde komma under decibellgränsen. Bengt Johansson tog ledningen med sin grymma AC Cobra. Björn Andersson försökte att hänga på några varv med sin skönsjungande Porsche med dubbelturbo. Men han insåg snart att tysk teknik inte rådde på amerikansk råstyrka denna gång. Det var endast dessa två herrar i Modsport 1. I klass 3 vann Magnus Olsson före Christer Nilsson och Emil Larsson.
I sista heatet som också var det största körde RS och RS 1800 och det var 19 bilar som körde. Vi fick se en härlig fight mellan Hans Karinen och Anders Gabrielsson som utklassade övriga fältet. Hans lyckades vinna före Anders och på tredje plats kom Peter Andersson. I RS 1800 klassen som tidigare hette Clubman fick Svein Langholm något elfel och rullade in i depån på formeringsvarvet. Det var inget allvarligt fel utan bilen startade igen och han fick starta sist från depån. Svein körde i ett ursinnigt tempo och plockade placering efter placering. När han till sist tampades om ledningen med Sören P Christensen så krokade de ihop och for av banan. En mycket förvånad Anders Dagh körde över mållinjen som segrare endast 0.2 sekunder före en vilt spurtande Svein Langholm. Flemming Bendixen blev trea endast 0.5 sekunder efter segraren. Sveins varvtider var tre sekunder bättre än de andras så andraplatsen sved säkert för honom.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-06-02 Årspremiär för Scandinavian Ferrari Challenge
Sportbilens dag har ägt rum på Mantorp Park. Det är ett fint tillfälle att lufta sina sportbilar på bana och ställa ut sin sportbil. Det bjöds även på riktig racing när Scandinavian Ferrari Challenge hade sin årspremiär och dessutom kördes Porsche Cup.
Ferrari-serien är inne på sitt tredje år nu och 16 bilar kom till start. Före detta Europamästaren Tony Ring var på plats och tog Pole Position i båda racen. I det första racet var Rene Rasmussen snabbast iväg och petade ned Tony till andra plats. Claus Gregersen, som har hyrt Kari Mäkinens fjolårsbil, bromsade på sig efter rakan och grävde ned sig djupt i lecakulorna. Efter några varv så tog sig Tony upp i ledningen, men Rene svarade och ledde ända till sista varvet då Tony satte in sista stöten och vann med knappa sekunden före Rene. Torbjörn von Braun blev trea före teamkompisen Roger Björk. Det kördes en standardklass också(i samma heat) och där vann Stefan Bjällsjö före Peter Rygaard och Jörgen P Jensen. I klassen 355 vann Ronnie Hansson före Lars Edvardsson och Peter Rygaard. I klassen veteran så var Jörgen P Jensen ensam med sin fina 308 GTSi.
I det andra racet så var Rene återigen snabbast iväg. Tony sade efteråt att hans Pirellidäck behövde lite tid på sig för att få upp värmen och fästet ordentligt. Rolf Fransson körde av i Paris-svängen och demolerade sin 550 Maranello. Tony fick jaga Rene hela racet igenom, men han lyckades snuva Rene på segern ännu en gång. Claus Gregersen startade sist och jobbade sig upp genom fältet och låg på fjärde plats och hotade Torbjörn von Braun som låg trea. Men någonting hände på sista varvet så han föll tillbaka till näst sista plats. Standardklassen hade samma personer på pallen som i första racet. Men i 355-klassen så vann Dagfinn Moe före Ronnie Hansson och Lars Edvardsson. Härnäst väntar race på Padborg park i Danmark. Det är en ny bana som invigs med Ferrariracet på midsommar. Padborg ligger ända nere vid Tysklandsgränsen.
Bengt-Åce Liljevind - www.racefoto.se
03-05-12 Snabba race och bucklig plåt på Kinnekulle Ring
Den kurviga och krävande Kinnekulle Ring stod på dagordningen när SLC körde sin andra racehelg för året. Banan hade ny asfalt sedan SLC senast körde så det var snabba tider att vänta. Volvo S40 Challenge var först ut.
Jag imponerades av deras lugn och mognad på Gelleråsen senast, men nu var tydligen den tävlingen glömd. Knappt hann startflaggan lyftas innan Marcus Olsén och Caroline Jansson satt i räcket. Efter omstart hann fältet inte längre än under bron innan Viktor Andersson hamnade på taket. Resten av racet var mycket lugnt i jämförelse. Robert Andersson ledde länge men Sebastian Malm tog sig förbi och vann före Robert och Mikael Granberg.
HTCC kördes med bubblorna. Jenna Brorsson tog ledningen, men hon hade backspeglarna fulla av Kinnekulleexperten Bengt Holmgren. Börje Hansson tog i men var sig inte lik denna gång. Vid en varvning så gav Jenna en riktig bröstvärmare till Pähr Svensson som gjorde en 360 graders snurr innan han kom igång igen. Bengt passade på att dra nytta av händelsen och körde mot totalseger.
Resultat:
Toyo Beetle Cup: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Magnus Tonér
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén, 2) Per-Magnus Lidebjer
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson, 2) Pähr Svensson,
HTCC TC 12: 1) Hans Söderholm, 2) Lars-Göran Itskowitz, 3) Håkan Lidebjer
Starten av tretimmarsracet togs av Diners Saab 9-3. Sedan var det några Porschar och ett gäng BMW. Det verkade vara indelat efter bilmärken till en början. Diners drog upp ett tempo som Kowalski Porscharna och Glorias Motorsport inte kunde matcha. Det gick förhållandevis lång tid innan första pace-situationen kom i racet. Då var det Waeco Racing som tappat drivningen på sin Porsche. Efter alla hade slagits om platserna i depån så ledde Glorias Motorsport men Diners var snart uppe i ledningen igen. Morin Racing rasade sin bakaxel efter två timmar. Hubbe Bergh meddelade att "man kunde kasta in hatten i växellådan på #73"! När 12 minuter återstod så ledde Diners med åtta sekunder före Kowalski. Peter Wallenberg körde för Diners och Douglas Carr körde för Kowalski. Douglas tog in en sekund per varv, men några varvningar ställde till det och i mål så var Diners först med Kowalski 1.02 sekunder efter!
I klass 1 så höll Filemon bilen på rätt köl och vann före Team Klugscheisser som endast körde sitt andra race med sin Renault Megane. Men det är klart att med Oscar Svedlund och Ted & Susanne Kottulinsky bakom ratten så gick det väl an. MH Motorsport vann komfortabelt med nio varv ned till X3M Racing Partner. Det var S60 föraren Jimmy Johansson och HTCC föraren Bengt Bengtzon som körde. I klass 2 så ledde Morin när bakaxeln gav upp. Det var istället kamp mellan Ravila, IPM och Nygård som slutade i den ordningen.
Resultat:
Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) Team Klugscheisser, 3) Flatout Racing
Klass 2: 1) Ravila Motorsport, 2) IPM Racing, 3) Nygård BMT Motorsport
Klass 3: 1) MH Motorsport, 2) X3M Racing Partner, 3) Rickard Rally Racing
Klass 4: 1) Diners Club Racing Team, 2) Kowalski Hubert Bergh Motorsport, 3) Glorias Motorsport
SLC GT & V8 Challenge kördes över 22 varv. För att öka spänningen så kom det några droppar regn när bilarna stod på lineup. De hade dock tur för det blev inget mera än så. Per-Erik Axehult tog starten från Pole och sedan kunde ingen hänga på. Mårten Samuelsson försökte, men han fick aldrig kontakt. Det var dock betydligt hårdare om tredjeplatsen. Mikael Jansson med sin isracing-BMW lyckades hålla en frustrerad Risto Järvinen med sin Super Touring-Alfa Romeo bakom sig alla de 22 varven. Mikaels bil har ett extremt mjukt chassie, men ordentligt med pulver i turbomotorn och så är han en sjuhelsikes förare också. Weglins Saab fick tyvärr parkera med oljeläckage. I V8 klassen så ledde Jorma Uppa, men när han skulle köra om Lars Malmros i kvarnböjen så hamnade de båda i gruset. Segern gick som så många gånger förr till Robert Kihlblom.
Resultat:
Klass GT260: 1) Per-Erik Axehult, 2) Risto Järvinen, 3) Peter Grägg
Klass GT800: 1) Mårten Samuelsson, 2) Mikael Jansson, 3) Johan Nilsson
Klass V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Thomas Swensson, 3) Jorma Uppa
De kvarvarande S40 bilarna fick köra ett race till. Alla lyckades ta sig runt första varvet helskinnade, men det var en del lackering som bytte ägare under bron. Sebastian Malm ledde före Robert Andersson som hela tiden pressade. Sebastian hade chansat med andra bakdäck till andra racet, men det var en chansning som var helt felaktigt. Bilen gick på tvären i varje kurva och till sist kunde Robert ta sig förbi och vinna före Sebastian och Mikael Granberg.
Bengt-Åce Liljevind
03-04-28 Rekordmånga vid SLC-Racing Series årspremiär!
Det var många entusiastiska förare som mötte upp i Karlskoga till årets första racehelg i SLC-Racing Series. Två förare var så heta att de lade sina bilar på taket redan på träningen. Sammanlagt var det 120 bilar som kom till start. Nya för i år var de historiska bilarna som kallas HTCC. Det är standardvagnar före 1965 eller sextiotalets STCC. De fick köra tillsammans med bubblorna och detta blev en lyckad mix.
Först ut var SLC GT/V8 Challenge. Per-Erik Axehult tog starten, men han fick snart fullt upp med Johan Stjernberg med sin svenskbyggda Indigo. Johan tog sig förbi och såg ut att gå mot en enkel seger. Men Johan hade problem med bromsarna och missade i Eje-svängen och föll tillbaka många placeringar. Mest dramatik stod Mikael Jansson för. Hans specialbyggda BMW som egentligen är gjord för isracing fattade eld. Hela bagageutrymmet stod i lågor och eldade upp hans kylfläktar till kylarna som sitter där. Mikael själv noterade endast att temperaturen började stiga och att flaggvakterna vinkade allt mera intensivt till honom. Efter drygt ett varv så parkerade han bilen och släckning tog vid. Som den trygga norrlänning Mikael är, så öppnade han dörren, knäppte loss sidonät och bälte och klev lugnt ur bilen. Han gick bakom bilen och konstaterade bara att det visst hade brunnit lite, hela tiden med normal vilopuls. Per-Erik Axehult avgick med segern 1.2 sekunder före Kenneth Hurtig och ytterligare tre sekunder ned till Mårten Samuelsson. Den vilt spurtande Johan Stjernberg körde in som fyra med den snabbaste tiden. I V8-klassen vann Thomas Swensson knappt fyra sekunder före den rutinerade Robert Kihlblom.
Resultat:
Klass 6 - GT 260: 1) Per-Erik Axehult, 2) Kenneth Hurtig, 3) Risto Järvinen
Klass 7 - GT 800: 1) Mårten Samuelsson, 2) Johan Stjernberg, 3) Peo Norén
Klass V8 Challenge: 1) Thomas Swensson, 2) Robert Kihlblom, 3) Karl Gunnar Eriksson
I det andra racet hade Johan Stjernberg, Kenneth Hurtig och Mårten Samuelsson en härlig fight om ledningen. Men Mårten förivrade sig och snurrade i hårnålen. Närmast bakom hade Peo Norén, Per-Erik Axehult och Risto Järvinen också en fight. Och bakom dem hade Peter Grägg, Kjell Folkesson och Johan Nilsson också en härlig fight. De bjöd verkligen den fåhövdade publiken på ett härligt race!
Resultat:
Klass 6 - GT 260: 1) Kenneth Hurtig, 2) Per-Erik Axehult, 3) Risto Järvinen
Klass 7 - GT 800: 1) Johan Stjernberg, 2) Peo Norén, 3) Mårten Samuelsson
Klass V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Thomas Swensson, 3) Jorma Uppa
Volvo S40 Challenge ingår i JSM och vi såg 16 bilar till start. Kul att det har tillkommit några sedan ifjol. Sebastian Malm tog starten och han körde mycket säkert med kontrollerade sladdar racet igenom. Men han hade backspegeln full av Robert Andersson som hela tiden låg och lurade där bakom. Endast tre sekunder bakom gick Björn Johansson in på tredje plats. Men vid den tekniska efterkontrollen så fann man en felaktigt modifierad bussning i framvagnen på Sebastian Malms bil och han blev diskad. Segrare blev alltså Robert före Björn och Mikael Granberg.
I det andra racet så hade Robert Andersson fullt upp med att freda sig mot Mikael Granberg. Robert vann med endast 0.88 sekunder före Mikael. Sebastian Malm som fick starta sist i andra racet gjorde en strålande uppkörning och slutade trea. Caroline Jansson gjorde också ett mycket starkt race, men fick tyvärr bryta med trasig motor.
De gamla bubblorna ställdes mot de ännu äldre HTCC-bilarna. Bo A Bergström tog starten, men han fick snart sällskap av Börje Hansson och Bengt Holmgren. För Bengt blev inte lyckan långvarig då hans tändspole gav upp. Med en mycket plågad motor lyckades han i alla fall att ta sig i mål tre varv efter täten. Bo A Bergström hade fullt upp med Börje Hansson som låg som en igel i häcken på Bo. Enda andrummet Bo fick var när han kunde släppa lös Mustangens alla hästar på rakan, men Börje var snart ikapp igen. De kämpade ända in över mållinjen där det endast skiljde 0.57 sekunder. Trean Hans Söderholm hade en egen fight med Jenna Brorsson och bakom dem var det en kvartett som också körde väl samlat.
Resultat:
HTCC TC 15: 1) Bo A Bergström
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson, 2) Pähr Svensson, 3) Gerhard Carlsson
HTCC TC 12: 1) Hans Söderholm, 2) Per Wallberg, 3) Lars-Göran Itskowitz
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Magnus Tonér, 3) Stina Jakobsson
I det andra racet gav Börje Hansson ånyå Bo A Bergström en hård match. Jenna Brorsson var också med i täten till en början, men hon tappade lite mot slutet. Bengt Holmgren hade bra fart under galoscherna och körde upp sig från sista plats till trea i mål. Sedan var det ganska tätt mellan platserna ända till slutet.
Resultat:
HTCC TC 15: 1) Bo A Bergström
HTCC TC 14: 1) Anders Hylén
HTCC TC 13: 1) Jenna Brorsson, 2) Gerhard Carlsson, 3) Pähr Svensson
HTCC TC 12: 1) Hans Söderholm, 2) Per Wallberg, 3) Håkan Lidebjer
VW TBC: 1) Börje Hansson, 2) Bengt Holmgren, 3) Magnus Tonér
Årets första tretimmarsrace lockade 31 bilar till start. Att alla var racesugna gick inte att ta miste på, kalvar på grönbete är rena filmjölken jämfört med SLC´s racerförare. Filemon gick ut hårdast genom att volta redan på träningen. Men det är rutinerade grabbar, med hjälp av slägga och tejp så stod de startlinjen i alla fall. Det var oroligt i leden och Pacecar fick köra flera extrarundor för att alla skulle rätta in sig i ledet. Alfab tog starten före de båda Kowalski-Porscharna. "After Fifty" blev bryskt avknuffade i Trösen redan efter några få varv och många passade på att göra ett takiskt tidigt depåstopp. Det blev även lite strul med Pacecar de första två gångerna han skulle ut, men det är ju säsongspremiär även för honom. Diners Club övertog ledningen och sedan var det Glorias tur. Det är så mycket taktik med tretimmars racet så det är först när det hela är över som man egentligen vet vem som har vunnit, eller???
FX2 Motorsport körde med sin häftiga Citroën AX med V6:a, men de gick för hårt över curbsen och knäckte ett styrstag. Stötdämparexperten hade också problem med styrningen och enligt Hasse Tullsten så var glappet mycket värre än på en raggarbil. I klass 2 hade Nygård BMT Motorsport klassegern som i en ask när det återstod 20 minuter att köra. De låg på fjärde plats och hade gjort alla sina byten och alla tre bilarna framför hade var sitt byte kvar. Men en helt ny bränslepump som normalt skall hålla hur länge som helst ville inte vara med längre och de fick parkera med en kvart kvar att köra. När det återstod tio minuter så låg de tio första bilarna inom tre varv. mr Race ledde, men Kowalski tog in mer och mer. Kowalski hade dock något hängande under bilen och fick teknisk flagg. När två minuter återstod så svängde mr Race in i depån för sitt sista byte och Kowalski ignorerade den tekniska flaggan och gick först över mållinjen. Efter protest och domaröverläggningar så fick Kowalski en minuts tidstillägg och segern gick till Alfab Racing. Kowalski blev i alla fall tvåa före Diners Club Racing. I klass 2 så tog IPM Racing sin första seger någonsin. Efter en strulande fjolårssäsong så fungerade allt perfekt detta race.
Resultat:
Klass 1: 1) Flatout Racing, 2) Skydda Racing Team, 3) Classic Beetle Racing
Klass 2: 1) IPM Racing, 2) Morin Racing, 3) Ravila Motorsport
Klass 3: 1) X3M Racing Partner, 2) MH Motorsport, 3) Rickard Rally Racing
Klass 4: 1) Alfab Racing, 2) Kowalski Hubert Bergh Racing, 3) Diners Club Racing
Bengt-Åce Liljevind
Europamästaren och Världsrekordinnehavaren Boije Ovebrink skall köra Ferrari i år
03-04-21 Snart Racedags för Von Braun - Spirit Racing
En av årets stora nyheter inom svensk racing var när det offentliggjordes att Von Braun och Spirit Racing gick samman tidigare i år. Det nya teamet presenterades på Gallerian i Stockholm och sedan på Stockholms Bilsalong.
Båda teamen hade ett tungt fjolår då de förlorade var sin medarbetare. I Spirit Racing så var det en av grundarna, Jan-Olov Andersson som dog i cancer och i Von Braun Teamet så ramlade äventyraren Göran Kropp ned från en bergsklättring och dog.
Men nu tar det gemensamma teamet nya tag och de har kontrakterat förre europamästaren i Truckracing och Världsrekordinnehavaren på stående kilometern, Boije Ovebrink. Dessutom skall Torbjörn von Braun och Roger Björk köra för teamet. Detta innebär att det är det största Ferrari-teamet i Skandinavien.
"Ferrari i Italien?"
Jag måste bara citera en underbar kommentar som en riktig ur-stockholmare kläckte ur sig på Gallerian. Han undrade vad det var för koppling mellan Dalsland, Mellerud och Teamet Von Braun - Spirit Racing. Lars GV Lindberg, VD i Spirit Racing och född Mellerudare förklarade att det var i Mellerud teamet hade sin verkstad. Varpå stockholmaren svarade: -"Å fan, jag trodde att Ferrari låg i Italien!" Visst är livet härligt!
Teamet drabbades av ett bakslag under det plötsliga snöfallet som kom för två veckor sedan. Teamets coordinator och lastbilschaufför Ulrika "Fia" Rost och teamets nye mekaniker Bengt Aronsson kanade av vägen i halkan och skrotade dragbilen. Trailern gick att laga, men det var tur att inte tävlingsbilarna fanns med. Efter observation på sjukhuset så fick de åka hem. De hade klarat sig ganska bra men de var ordentligt blåslagna.
Första testet
Torsdagen den 17 april rullade bilarna ut i vårsolen för första gången. Det var årets första test på motorbanan Mantorp Park. Teamets förare skulle bekanta sig med bilarna och "gasa av sig rattrosten". Dessutom skulle de testa däck åt Kuhmo. Nu är det även officiellt att Von Braun - Spirit Racing skall ombesörja Kuhmo´s däckshantering till hela Ferrari Challenge serien.
Boije körde som bäst varvet på 1.24.4. I finalen i fjol satte Tony Ring den bästa tiden till 1.23.7 och Boijes tid hade då varit den fjärde snabbaste. Detta var ett mycket bra besked då detta var första gången Boije satt i bilen.
Nästa test sker redan den 25 och 26 april på Kinnekulle Ring. Sedan är det tävling den 31 maj på Mantorp Park
Bengt-Åce Liljevind
03-03-26 Nytt svenskt GT-Team rullar ut i Gallerian, Stockholm
von Braun Sports Cars AB, nordens största Ferrari- Maserati handlare, och Spirit Racing AB går samman för att skapa basen för ett Skandinaviskt GT- Team på Europeisk nivå.
von Braun ö Spirit Racing planeras ingå i von Braun koncernen. von Braun Sports Cars fortsätter att utveckla ny- och begagnatbilförsäljningen av främst Ferrari och Maserati. von Braun ö Remo Special hanterar verkstad och eftermarknadssidan.
- Vår ambition är att Spirit Racing på sikt skall bli vår racingdivision så att von Braun Sports Cars och Spirit Racing kan renodla sina respektive verksamheter. I steg ett skall Spirit Racing bygga upp den tekniska supporten för den Skandinaviska Ferrari Challengeserienä, säger Torbjörn von Braun.
Tre egna Ferrari i serien
Under 2003 kommer man att driva tre Ferraris i den Skandinaviska Ferrari Challengeserien. En serie som man kommer att stödja både tekniskt och med reservdelssupport.
Den Skandinaviska Ferrari Challengeserien innehåller ett startfält med 30 tävlingsferraribilar. Serien ger von Braun - Spirit Racing ett bra underlag för att skapa en sund ekonomi i verksamheten och ett bra sätt att trimma organisationen på hemmaplan.
Internationella satsningar runt hörnet
-I takt med att vi stärker organisationen och kan knyta till oss de främsta förarna och starka samarbetspartners, kommer vi att börja titta åt internationella satsningar. Vi är glada åt att redan under 2003 kunna inleda ett samarbete med några av landets främsta företag inom sin branschä, säger Spirit Racings VD, Lars GV Lindberg.
Spirit Racing har på knappa tio år utvecklats sedan starten som ett långdistansteam i Karlskoga MFâs långlopps serie Dressman Cup, numera NSHC Euromaster, via Porsche kundbilar i SLC, Venturibilar i GTR-SM till Ferrari 360 Modena GT. Spirit racing är i dag ett racing ö evenemangsföretag med en 1000 m2 anläggning i Mellerud, Dalsland.
Utbildning
Utbildning och utveckling av personal är en central del i den långsiktiga planen för utvecklingen av von Braun ö Spirit Racing. I anläggningen i Mellerud är även en Fordonsteknisk Linje inplanerad. Det är Gymnasieskolan i samarbete med Melleruds kommun som startar sin utbildning med inriktning mot racing hösten 2003. Utbildningen kommer att vara treårig.
För tredje året i rad arrangerar MoTeC och Spirit Racing, Claude Rouelleâs kurs för ingenjörer inom Fordonsdynamik. Tidigare kurser har hållits i Spirit Racings lokaler i Stockholm, men nu har man valt att flytta dem till Mellerud. Tidigare kurser har varit fullbokade, bla har exempelvis STCC teamen Picko-Podium Racing och Flash Engineering deltagit i kurserna. Öhlins, som inom många motorsportsgrenar är ledande inom stötdämpar området, har haft över tio deltagare i kursen. I fjol deltog även SAAB automobil och själva Ferrari fabriken. Från Ferrari kom Gilles Simon, ansvarig för utvecklingen av Ferraris F1 motorer.
Samarbete med KTH
von Braun ö Spirit Racing utvecklar även sitt samarbete med Kungliga Tekniska Högskolans Farkostfakultet. KTH kommer att genomföra en Fluid Dynamics simulering på teamets Ferrari 360 Modena GT. Avsikten är att utveckla Ferrarin vidare från den nivå som Ferrari och Michelotto har nått med 360 GTân.
Europamästare kör för von Braun ö Spirit Racing
Presentationen sker den 31 mars i Gallerian, Stockholm. Gallerian är Sveriges mest besökta plats med över 30 000 personer varje dag! Då sker även presentationen av von Braun ö Spirit Racing, 2003 års samarbets partners, tävlingsbilar och förartrio. Montern finns kvar i Gallerian till och med andra april, därefter Bilsalongen från den 4/4 ö 13/4.
Bengt-Åce Liljevind
www.motorsportivarmland.nu