INDEX

NYHETER

POÄNGTABELL

TYCK TILL

REGLEMENTE

TELEFON - ADRESSER

TÄVLINGAR

HELMIA 1998 - 2000

Helmia Cup Nyheter 2000-2001


Norsk favoritseger uppför Gurlitta klätt
Under bästa tänkbara förhållanden med sol och underbar utsikt genomfördes den absolut sista tävlingen som ingått i den mycket populära femåriga serien Helmia Cup.
Det blev som vi skrev om inför tävlingen. Den norske backåkarexperten och favoriten Holm Jacob Matheson satte alla tänkbara segeraspiranter på plats när han vann bägge åken i fin och vägvinnande stil uppför den omväxlande backen. Den sympatiske norrmannen formligen dansade igenom kurvorna. Med sin välljudande och vackra bil. Totaltvåa och segrare i den fyrhjulsdrivna värsting klassen blev Per-Olof Persson från Kolsva.

Hemmaseger
Vi trodde inför tävlingen att hemmasonen John-Erik "Jocke" Johansson med dottern Ann i högerstolen, skulle vara en av segerkandidaterna i klass ekonomi nu när det så att säga var "mammas gata". De gjorde ingen besviken när de infriade förväntningarna och satte alla sina konkurrenter på plats. Roligt att de lyckade med den bedriften just i denna tävling. Tvåa i klassen blev Håkan Ledin från Kopparberg.
En utmärkt prestation gjorde även Lars-Åke Nygren som vann C-förar klassen i grupp H och kom på en meriterad femte plats totalt.
I Volvo Original Elit vann Tommy Möller knappt före Fredrik Erixon. Men i cupen blev det omvänd ordning.
I Volvo Original Cup vann den redan klara cupsegraren Daniel Bergkvist klart före Krister Gull.
I grupp A-klassen vann Lars Davidsson från Enköping i sin vassa Renault. Men cupvinst i klassen blev det för Tommy Nilsson från Karlstad i sin Toyota Starlet. Till nästa år lovar han att Starleten är utrustad med en hypervass motor som kan konkurrera med viken bil som helst.
I veteranklassen fick vi åter igen rätt i vårt tippande inför tävlingen. Redan klare cupklassmästaren Mikael Käll sparade inte på krutet utan vann även avslutningstävlingen i sin BMW som passar sig mycket bra på asfaltunderlag.

Ny Cup?
Efter det succé artade intresse som Helmia Cup har rönt under dess femåriga historia, så hoppas och förväntar sig många att det till nästa år blir någon slags fortsättning eller en helt ny cup med kanske mer blandade tävlingar, tex. backe, specialprov och rally med några sträckor som körs ett par gånger, med rekognosering innan. Ett uppslag som är väl värt att tänka på. Reglerna måste då vara fastställda och kristallklara för alla innan tävlingssäsongen börjar, så att det inte ändras under säsongen.

Ett stort TACK
De tävlande vill framföra ett jättestort tack till alla berörda i organisationskommittén med dess nestor, cupgeneral Erik Waldenström i spetsen. De har lagt ner ett enormt arbete och lyckats göra denna cup så populär.
Pressansvarig Helmia Cup
Eveline Walfridsson

Helmia Cup:s sista suck!
Den femåriga mycket populära svenska backtävlingsserien "Helmia Cup", genomför sin sista backtävling nu på lördag. Avslutningstävlingen startar klockan 12 och går uppför den sägensomspunna och välkända "Gurlitta Klätt". Tävlingen heter givetvis Gurlittaloppet. Det är en tävling på drygt 20 kilometer. Men, själva rallysträckan körs två gånger uppför, med en sammanlagd längd på drygt tre kilometer. Du kan vara säker på att många inom hörbart närområde kommer att få "ståpäls", när de olika klassernas duktiga förare kör med öppet spjäll och släpper loss alla hästkrafter uppför den omväxlande backen. En klar fördel har de som har extra kraft under huven eftersom det går tungt uppför vissa partier. Varför inte vända och även köra nerför? Då skulle ju alla vara segeraspiranter.
Har närheten till backen någon betydelse för seger så borde John-Erik "Jocke" Johansson vinna med sin Ford Escort. Det skulle sitta fint med en klasseger för hemmaföraren. Jag skulle tro att han "gasar tills det rasar", om det så behövs. Redan klara klassvinnare är i ekonomisklassen Lars-Göran Johansson, i Volvo original elit Fredrik Erixon, i Volvo original Daniel Bergkvist och i fyrhjulsdrivna klassen Jan Larsson som alla redan har säkrat seriesegern i respektive klass.
I den stora och motorstarka nationella klassen är det rena getingboet, med fjolårets segrare Holm Jacob Matheson som hetaste segerkandidat, men har sällskap av ett koppel av duktiga norska backhopparexperter. Men, se upp för Kim Sevius i sin turbomatade Volvo, kanske den starkaste av alla bilar i tävlingen.
I den populära veteranklassen med bilteknik från 60- och 70- talet är det BMV, Volvo och Opel som gäller. Inga Saab V4:or denna gång. Hetaste segerkandidaten är Mikael Käll i sin vassa BMW och Ragnar Jönsson i sin gamla Ascona. Återigen lånar Tomas Walfridsson ut sin getinggula Golf till en ny gästförare. Allt omges av stort hemlighetsmakeri, men han är en välkänd profil i Fryksdalen.
Kom och upplev en härlig tävling, med rytande motorer istället för rytande björnar, härlig utsikt, fint väder och vilda förare.
Eveline Walfridsson

Friska takter i Loka Brunn
Var det kanske närheten till Loka Brunns friska porlande vatten och det fina vädret som gjorde att alla tävlingsekipagen presterande utomordentligt goda resultat uppför den anrika Loka Brunns backen. I en ganska tunn värstingklass vann inte helt oväntat Mikael Gustafsson med sin nyinköpta Mitsubishi. Mikael som gjorde ett inhopp tidigare i Helmia Cup, vann Ekebergsracet för två veckor sedan.
I nationella klassen, en klass med tvåhjulsdrift och starka motorer vann dalmasen Ingemar Höglund, Volvo, före Stefan Åhsberg. Bra kört med den stora klumpiga volvon i backens smala knixiga väg. Ingemar leder nu serien med en enda poäng till tvåan Jan Levin.
En intressant debut gjorde Lövåsingen, före detta rallycrossåkaren Hans Nilsson i en lånebil från Tomas Walfridsson. Maskinkrångel stoppade planerad framgång, men det blir intressant att följa hans vidare framfart.
Hårda fighter var det i veteranklassen om varje placering. Ragnar Jönsson med sin gamla, fast vassa Ascona, gjorde ett mycket bra första åk och hade delat bästa tid i den tvåhjulsdrivna klassen. Efter en uppsträckning inför andra åket, lyckades Arne Walfridsson få ordning på sin körning som resulterade i klassens överlägset bästa tid. Men när bägge åken räknas ihop, så vann Ragnar före Arne och trea blev Staffan Gustavsson. Två förare som på senare tid gjort fina framsteg och bör nämnas är Tomas Pettersson Saab V4 och Kenneth Ax Volvo 142.
I VOE är redan Fredrik Erixon klar vinnare i Helmia Cup efter dagens race. I VOC är det även där klart med cupsegrare, då Daniel Bergqvist vann Loka Brunnsracet och blev klar segrare.
Inför avslutnings tävlingen i den branta "Gurlilla Klätt" är det fortsatt mycket jämt i de flesta klasser. Dessutom kommer säkert några asfaltspecialister med starka motorer att försöka röra om i klasserna. Kom och titta på Gurlittaloppet den 24 augusti. Vilka har nog med kraft och vilja att klara backen snabbt?
Eveline Walfridsson

Helmia Cup gästar Hällefors
På lördag kommer den näst sista deltävlingen i Helmia Cup att avgöras i Hällefors.
I klassen VOE kommer bla. Tommy Möller, Fredrik Erixon och Tomas Gunnarsson att kämpa om segern.
I klassen VOC kommer Daniel Bergqvist, Ronny Nilsson , Per-Ola Nyberg för att nämna några att tampas om segern.
I klass Grp.E kommer bla. Carl-Olof Hagberg, Anders Gustavsson, Jan-Åke Magnusson till start, då för att försöka "ta hem" klass segern
I Veteranklassen fortsätter det att kämpas. Mikael Käll som är serieledande i klassen kommer till start, han ser ut att få hård konkurrens av bla. Bert Björlin, Arne Walfridsson.
I Grp. H kommer bla. Serieledande Jan Levin till start, Jan leder med sex poäng före tvåan Ingemar Höglund som också kommer och gästar "Loka-Backen". Jan Johansson och Per Österberg är två mycke fortåkande rallyåkare.
I Grp. H C-förare klassen lockar många förare till start, där kommer bla. Hemmaföraren Peter Tiurinen, som för övrigt leder serien med sju poäng före Stål-Erik Myrset. Pelle Persson och Lars-Åke Nygren är två till som vill vara med och "slåss" om segern.
Somriga och roliga Rallyhälsningar
Eveline Walfridsson

Hård kamp i Ekebergsracet
När Ekebergsracet avgjordes under helgen, var det Mikael Gustafsson Kils MK Bil som tog hem den åtråvärda totalsegern i en lånad Mitsubishi Lancer.
- Det känns bra med seger i lånad bil. Tog det lite försiktigt, man vill ju inte ha sönder bilen som man lånat. Roligt att slå Stig-Olovs och Arnes tid sen förra året i första försöket. Sade en mycket nöjd och glad Gustafsson efter målgång.
Klass VOE vanns av Fredrik Erixon före Oscar Norlin och Tommy Möller. Erixon leder nu cupen med sju poäng före cuptvåan Möller. VOC klassen vanns av Daniel Frykemo, tvåa Daniel Bergqvist, som leder cupen. Lars-Göran Johansson vann Grp. E före klubbkamraten Christer Larsson Likenäs MK.
- Det här borde gå vägen med cupseger i år. Jag har vunnit fyra tävlingar och blivit tvåa i en tävling. Sade en glad uppåt Johansson efter målgång.
Arne Walfridsson åkte mycket fort i sin trogna gamla Saab V4, han vann veteranklassen före BMW åkande Mikael Käll. Ragnar Jönsson i sin Opel Ascona blev trea i klassen.
Gästande Lars Davidsson Enköpings MK i sin Renault F2 kit car vann sin klass Grp. A & N <2000cc med dryga sekunden före Jörgen Gustavsson. Lars hamnade på en sjunde plats totalt i tävlingen. Grp. H klassen vanns av Kenneth Olsson i sin Ford Escort.
- Jag hade inte förväntat mig en sådan här stor seger (1,88sek). Vann här ifjol och gör gästspel här som träning för Back SM. Järbo nästa vecka. Sade en mycket glad och nöjd Olsson.
Tvåa i klasen blev Thomas Blåder Filipstad i en Volvo 940, trea Klas-Göran Rylén Vänersborg i sin välljudande BDA Ford. Per "Possa" Christensson hamnade på en fjärde plats i sin VW Golf.
C-förare klassen i Grp. H vanns av Lars-Åke Nygren Finnskoga MK före Per-Anders Högsäter SMK Eda.
Eveline Walfridsson
Ekesbergsracet populäraste deltävlingen i Helmia Cup
När den 12:e upplagan av Ekesbergsracet skall avgöras nu på lördag, är det ett stort och mycket imponerande startfält som kommer till start. I VOC klasserna kommer det att kämpas hårt om segrarna, då bl.a. Fredrik Erixon, Tommy Möller, Tomas Gunnarsson, Daniel Bergqvist, Daniel Frykemo och Ronny Nilsson kommer till start med sina Volvobilar.
I grp. E kommer det att kämpas hårt även där, då serieledande i grp. E Lars-Göran Johansson, Christer Larsson, Carl-Olof Hagberg är för att nämna några som kommer att fightas om segern. I veteranklassen kommer det bli hårt om segern, då bl.a. Arne Walfridsson, Staffan Gustavsson, Ragnar Jönsson, Bert Björlin och Mikael Käll (serieledande) är anmälda. Ingen av dessa "gubbar" ger nog upp i första taget.
I klassen grp. A och N över 2000cc kommer det sju tävlande till start, vilket imponerar då klassen vanligtvis är mindre. Några aspiranter till totalsegern är Oscar Svedlund i en Audi S2, Anders Hedström i en Mitsubishi Lancer och Mikael Gustavsson i en Mitsubishi Lancer.
I grp. A och N under 2000cc kommer Lars "Ludde" Davidsson i sin välbeprövade Renault F2 Kit Car troligtvis att ta hem klassegern, då "Ludde" har segrat de två senaste åren i sin klass och innehar backrekordet för 2WD.
I klassen grp. H är det 28 startande som kommer och gästar Ekesbergsbacken. Det kommer att bli mycket jämnt bland dessa och några som inte ger sig i första taget är Jan Levin som leder serien efter 5 körda deltävlingar i cupen. Han möter Jan "Pettran" Olsson, Klas-Göran Rylén i sin välljudande Ford Escort BDA och Kennet Olsson i sin Ford Escort. Kenneth har bl.a. vunnit flera deltävlingar i Back-SM. David Walfridson, ledaren i Riksmästerskapet i Rally är nog också sugen på att ge grabbarna en match.
Detta är en viktig deltävling för cup-åkarna, då det bara återstår två deltävlingar, sedan Hagfors MK tvingats ställa in sin tävling eftersom man inte har tillgång till vägen vid bokat datum. Detta innebär då för cup-åkarna att man inte får räkna bort någon tävling i cupen.

Värmullsåsloppet inställt
Hagfors MK beklagar att man tvingas ställa in årets upplaga av Värmullsåsloppet tillika 8:e deltävlingen i Helmia Cup. Orsaken är helt enkelt att man inte får tillgång till vägen.
För Helmia Cups del innebär detta att ingen deltävling får räknas bort i slutställningen.

En välljudande seger i Ålviksbacken
När To-Lu-Rent racet avgjordes i Ålviksbacken i Grums under helgen, var det Klas-Göran Rylén som var snabbast uppför den 1,4 km långa backen i sin välljudande BDA-Ford. Rylén vann tävlingen med 82 hundradelar, före tvåan Jan "ve Pettran" Olsson i sin VW Golf . Trea blev Holm Jacob Matheson i sin röda BDA-Ford.
- Det här hade jag inte förväntat mig sade en mycket glad och överraskad Rylén efter målgång. Jag hade hoppats på en placering bland de tio bästa när jag åkte hit i morse och så blev det en seger.
I veteranklassen segrade Ragnar Jönsson i sin Opel Ascona före Staffan Gustavsson i sin Volvo 142. Den långväga gästen Lars Davidsson från Enköping i sin Renault cit car vann klassen A och N under 2000cc före Jörgen Gustavsson, Karlstad i sin Renault Clio.
Det var dubbelt Likenäs i grp.E, då Lars-Göran Johansson i sin VW Golf segrade före klubbkompisen Christer Larsson i sin Saab 99. I VOE var det Säffle pojkar som dominerade i klassen, då Peter Johansson vann före klubbkamraterna Fredrik Erixon och Tommy Möller. VOC klassen vanns av Krister Gull före Daniel Frykemo och Daniel Bergqvist.
Nästa tävling i Helmia Cup är den 20 juli Ekebergsracet i Ekshärad.

Imponerande startfält i Ålviksbacken!
Nu på lördag den 8/6 kommer Säffle MC att arrangera den femte deltävlingen i Helmia Cup i Ålviksbacken i Grums. Det är ett stort och mycket imponerande startfält som kommer till start. I klassen VOE kommer bla. Oscar Norlin, Tommy Möller, Tomas Locken och Fredrik Erixon att kämpa om segern, i klassen VOC kommer Daniel Frykemo, Daniel Bergqvist, Ronny Nilsson för att nämna några som tampas om segern.
I veteranklassen fortsätter det att kämpas. Mikael Käll som gjorde ett suveränt åk i Munkfors tävling under helgen, Mikael hade den totalt snabbaste tiden i det första åket, han kommer nu till start, men han ser ut att få hård konkurrens av Bert Björlin, Arne Walfridsson och Joakim Alsin.
Två aspiranter till totalsegern är Göran "Dyngsväng" Fredriksson som nu dammat av sin gamla Mitsubishi Galant och Jan Larsson i sin Ford Sierra. Men dessa två kommer säkerligen att få hårt motstånd av de grp H-åkande förarna.
I klassen grp A och N under 2000cc kommer det att kämpas hårt om segern i klassen, då Knut Boberg kommer till start i sin välljudande VW Golf GTI. Jörgen Gustavsson, Karlstad, Henrik Andersson, Säffle i sin Renault Clio sport och Lars Davidsson, Enköping är de som också som tillhör toppen.
I grp H är det många duktiga förare som kommer till start och det kommer att bli en hård kamp om klass segern. Jan Levin som totalvann MMC racet i Munkfors förra helgen, Lars-Ove "Biffen" Olsson, Jan "ve Pettran" Olsson, Lars Hedqvist, Klas-Göran Rylén i sin välljudande BDA-Ford och till lika Holm-Jakob Matheson i sin BDA-Ford. De här är bara för att nämna några som kommer att åka om segern.
Jan Johansson som bröt MMC racet är säkert revanchsugen på en seger, Thor Atle Lundsrud och Per "Possa" Christensson är några som inte kommer att ge upp segern i första taget.

Daladubbel i MunkforsSågar-racet.
Det var dubbelt Lima i topp när MunkforsSågar-racet avgjordes på lördagen i centrala Munkfors. Klubbkompisarna i Lima Motorsällskap Jan Levin och Ingemar Höglund gjorde upp om totalsegern i årets fjärde deltävling i Helmia Cup.
Men det var nära att de båda grupp H åkarna blev ifrånkörda av en Veteranklassförare. Efter första åket var det Mikael Käll, Fryksdalens MK i en över 25 år gammal BMW som var snabbast totalt.
- Jag trodde de drev med mig, för det stämde ju inte alls i första, berättade en förvånad Mikael Käll om vetskapen att vara snabbast totalt efter första åket.
Mikael lyckades dock inte alls få till ett likvärdigt åk i andra, utan halkade ner till en total fjärde plats. Att det räckte till utklassningsseger i veteranklassen kanske ni kan räkna ut själv. Segermarginalen i vetranklassen skrevs till hela 3,62 sekunder över tvåan Ragnar Jönsson från Forshaga. Mikael går nu upp i ledning i veterancupen före Bert Björlin och Arne Walfridsson.
Det blev i stället masen Jan Levin som gasade bäst i sin Peugeot, och med en putsning på 17 hundradelar i andra åket var totalsegern ett faktum. Klubbkompisen Ingemar Höglund i en Volvo 240 kom närmast på tur i totallistan, distanserad med drygt 7 tiondelar av Levin.
Jan Larsson, Likenäs, har i år sadlat om från grupp E till fyrhjulsdrivna grupp H och slutade trea totalt med sin Ford Sierra.
- Det går bättre och bättre, menar Jan om den stora omställningen från motorsvaga grupp E till värstingklassen.
I Volvo Original Elit fortsätter poängstriden i cupen. Tommy Möller, Säffle MC, tog hem klassen med endast 18 hundradelar tillgodo på sin klubbkompis Fredrik Erixon. Fredrik leder dock klassen, nu bara med en poäng tillgodo på Tommy Möller. Bland C-förarna i Volvo Original är det Daniel Bergqvist som fortsätter att vinna. Efter två vinster och en tredje plats leder han nu C-förar cupen med 11 poäng.
Kent Perssons dominans i grupp E är bruten. I Munkfors var det en annan Golfåkare som fick kliva överst på pallen. Lars-Göran Johansson från Likenäs som vann sin hemmatävling i vintras visade att han ännu en gång rådde på Säffle MC:s Kent Persson. Även Christer Larsson, Likenäs trixade sig emellan de båda Golfåkarna i resultatlistan med sin SAAB 99.
Det finns även snabba norrmän i cupen. Knut Boberg från Oslo vann lilla grupp A klassen i sin VW Golf Kit Car och Stål-Erik Myrseth, också i en Golf segrade bland C-förarna i grupp H.
Redan nästa helg körs nästa deltävling Helmia Cup. Tävlingsort är Grums, där Säffle Motorclub arrangerar ToLu-Rent race.

Nu ska det sladdas igen i Munkfors.
Då är det så dags för rally igen i Munkfors! Munkfors Motorclub bjuder på fartfest i centrala Munkfors nu till helgen då klubben arrangerar MunkforsSågar-racet. Det är andra året i rad med MunkforSågar som huvudsponsor och med tävlingen koncentrerad till centrala Munkfors. Tävlingen ingår som fjärde deltävling av nio i Värmlands stora rallysprintserie Helmia Cup och första start är klockan 11:00 lördagen den 1 juni. Cupen innehåller åtta klasser med allt från otrimmade Volvo Original och grupp E till värstingarna i grupp H och 4WD klasserna.
En färgklick i tävlingen kommer säkert veteranklassen att utgöra. Klassen har växt sig stark i Helmia Cup och till Munkfors deltävling kan man räkna in inte mindre än 14 ekipage med bilar äldre än -74 års modell. Klubbens egen veteranklassförare Bert Björlin står givetvis på startlinjen i tävlingen och kommer säkert att bjuda på stor show i sin knallgula Volvo PV.
I striden om totalsegern får man räkna in Jan "i petteran" Olsson, Kils MK som kör i grupp H tillsammans med Likenäs MK:s 4WD-förare Jan Larsson. Även Limaföraren Jan Levin, vinnare i Likenäs deltävling i vintras, kommer till start och vill säkert ha ett ord med i laget med sin lilla Peugeot. Efteranmälde Knut Boberg från Oslo i sin grupp A-trimmade VW Golf kommer säkert också att matcha Grp. H åkarnas tider. Förra året var han snabbaste 2WD-bil i MunkforsSågar-racet.
Specialsträckan i Munkfors som körs två gånger mäter dryga kilometern och bjuder en mycket omväxlande och krävande bansträckning i lika utförande som vid förra årets tävling. Detta innebär allt från slingrig asfalt till hypersnabb grusväg. Tävlingen har ett mycket kompakt utförande med start, mål specialsträcka och service inom samma område. Munkfors högstadieskola Forsnässkolan står som centrum för tävlingen. På onsdagskvällen kunde man räkna in 66 rallyåkares intresse att köra MunkforsSågar-racet. Än är det ändå inte försent att efteranmäla sig. Klubben tar emot efteranmälningar under hela veckan fram till tävlingsdagen.
Det blir fartfyllt även före tävlingen. MMC bjuder även på uppvisning av klubbens SM-ledande crosskartförare Per Bergström i sin 500cc PM-Husaberg Crosskart.
Munkfors Motorclub hälsar press och publik hjärtligt välkommen till en fartfylld dag i Munkfors.
För mer info om MunkforsSågar-racet kan ni titta in på www.munkforsmc.com

Lars Hedqvist segrade i Sandvikaracet
Munkfors MC:s Lars Hedqvist vann den tredje deltävlingen i Helmia Cup i Årjäng. Detta före fjolårsvinnaren Jan "Pettran" Olsson med 1,22 sek. Båda två tävlande i VW Golf. Lars Hedqvist tyckte dock inte att han fått till ett 100% åk och han funderade på hur fort det kunde ha gått om allt stämt.
Bengtforsföraren Thomas Johansson körde till sig tredje platsen i tävlingen, med endast 6 hundradelar upp till Jan "i pettran". Den duktige Kilsföraren Per "Possa" Christensson som slutade totaltvåa i Femtåracet tidigare i år, slutade nu sjua i tävlingen och var därmed snabbaste B-föraren.
Snabbaste veteranföraren blev inte helt oväntat Arne Walfridsson i sin SAAB V4 på en elfte plats. Arne vann klassen med drygt 2 sek före Joakim Alsin Säffle MC i en Volvo 142 som nu gjorde en intressant comeback.
Vassast uppför backen av VOE förarna var hemmaåkaren Christer Johansson. I VOC var det Säffleföraren Daniel Bergqvist som segrade.
I grp. E visade Kent Persson Säffle MC i en VW Golf återigen var skåpet ska stå, det har blivit en vana för honom. Kent vann med ca, en halv sekund före tvåan Lars-Göran Johansson Likenäs MK.
Munkfors MC kommer att arrangera nästa deltävling i Helmia Cup den 1 juni.

Sommarpremiär för Helmia Cup
I morgon lördag kommer Årjängs MK att arrangera årets andra deltävling. 93st ekipage är anmälda till tävlingen och det ser ut som om det kommer att fightas mycket i de olika klasserna.
I klasserna VOC kommer bla, Oskar Norlin, Mathias Gustafsson, Fredrik Erixon och Daniel Frykemo att fightas om segrarna. Backen är 1,4 km lång och består av 300m asfalt, 1100m grus.
Kent Persson, Carl-Olof Hagberg, Lars-Göran Johansson är för att nämna några som kommer att kämpa om segern i klass grp.E
Gubbarnas fight i klass Veteran fortsätter. Bla, Arne Walfridsson, Bert Björlin och Staffan Gustavsson kommer nog att göra allt för att få ta hem segern i klassen.
I grp H klassen kommer det även där att kämpas. Jan Levin vinnare i senaste tävlingen i Likenäs. Han kommer nu att jagas av David Walfridson och Jan i "Pettran" Olsson. Sedan ser vi fram emot att både få höra och att se Kim Sewius "klassiska" Volvo 240 turbo, godis för alla rallytokar.

Hård fight i Femtåracet
När den första deltävlingen i årets Helmia Cup avgjordes i Ambjörby, var det Jan Levin som tog sin första totalseger, i ett snöigt o tungkört före.
Det var dags nu, tyckte Jan från Lima i Västerdalarna. Rutinen finns där. Jan har 20 aktiva år i rally bakom sig.
En SM-titel fanns hemma hos Levis förut men ingen totalseger. Snöfallet i norra Värmland hjälpte Jan.
- Det passade nog mig och min bil som inte är så motorstark, sade Peugeot-föraren Levin.
Tävlingen blev en snöig historia och plogtraktorn var flitigt använd under snöfallet på lördagen. Detta före verkade även passa C-föraren Per Christensson i sin VW Golf. Per klådde alla A-förarna, utom Levin, och slutade totaltvåa i tävlingen. -Det här hade jag bara inte våga drömma om, sade en mycket nöjd Per efter målgång.
23-årige Per från Kils MK som förut kört både folkrace och rallycross har bara kört en enda rallytävling förut. Den debuten skedde i Hagfors i höstas och slutade med klasseger, i en lånad bil av grannen. Nu har jag sålt rallycrossbilen och i stället köpt rallybilen jag lånade av grannen, berättar Per.
Lars-Ove "Biffen" Olsson som var segertippad fick inte riktigt till det uppför backen och slutade femma totalt. Hemmaåkaren Jan Larsson, den ende som åkte fyrhjulsdrivet i tävlingen, slutade trea totalt.
I Volvo Original var det kamp mellan klubbkompisarna i Säffle MC, Tommy Möller och Oskar Norlin. Jämnt som det kunde bli när Möller till sist kunde vinna med endast 59 hundradelar tillgodo på Oskar. Bland C-förarna i Volvo Original blev det genom Ronny Hedström blev det hemmaseger före Ronny Nilsson tävlande för Team Treske. Hemmaseger var det också i grupp E där VW-åkande Lars-Göran Johansson segrade före Christer Larsson, båda två tävlande för hemmaklubben Likenäs MK.
Arne Walfridsson som totalvann Femtåracet i fjol med en Mitsubishi Lancer Evo.III, hade nu ingen chans till totalsegern, då han bytt bil och klass tillbaks till sin gamla SAAB V4, men väl så vann han en klasseger i veteran. Detta efter vinst med nästan sju sekunder tillgodo på PV-åkande Bert Björlin, Munkfors.

02-02-27 Rallyserien Helmia Cup på plats i Likenäs
Lördagen den 2 mars kommer Likenäs MK att arrangera årets första deltävling i Helmia Cup, då den planerade tävlingen Fryksdalsracet, V:a Ämtervik blev inställd p.g.a. mildväder.
I dagsläget ser det lovande ut säger tävlingsledaren Tore Persson; vi har 80 anmälningar och bra vägförhållanden.
I klasserna VOC kommer bl.a. Tommy Möller, Oscar Norlin, Fredrik Eriksson, Tomas Oscarsson och "hemmahoppen" Daniel Frykemo o Ronny Hedström att fightas om segrarna. Femtåracet ingår även i Västra Bilsportförbundets serie för VOC.
Kent Persson, Carl-Olof Hagberg och hemmaföraren Christer Larsson är några som kommer att kämpa om första platsen i klass grp. E.
De senaste årens dominant Arne Walfridsson har nu bytt bil och klass från Mitsubishi, grp.A till SAAB V4 i veteranklassen. Vi vet att Arne åker mycket fort i sin gamla beprövade Saab V4 men han kommer förmodligen att få hårt motstånd av Bert Björlin.
Fjolårets grp. H segrare i Helmia Cup David Walfridsson finns inte med bland dom startande, då han kommer att åka RM/SM i Vännäs samma helg. I och med detta är Lars-Ove "Biffen" Olsson, (som hade snabbaste åktid i grp.H förra året), Jan Levin och Tomas Blåder årets segerkandidater.

02-01-23 Fryksdalsracet inställt
Fryksdalens MK har beslutat att ställa in årets första deltävling i Helmia Cup, Fryksdalsracet p.g.a rådande väder och vägförhållanden.
- Det är mycket tråkigt att behöva ställa in tävlingen, speciellt när man har ett rekordstort startfält på 120 ekipage, säger cup-generalen och tillika tävlingsledaren Eric Waldenström.
Nästa deltävling i Helmia Cup är Femtåracet den 2 mars som arrangeras av Likenäs MK.

02-01-16 Nu startar rallyserien Helmia Cup.
Helmia Cup kommer även i år att ha 9 deltävlingar. Den första deltävlingen, Fryksdalsracet arrangeras av Fryksdalens MK den 27 januari.
Nu i skrivande stund har arrangören 94 st anmälningar och med det stora antal anmälningar så verkar Helmia Cup vara lika populärt i år som tidigare.
Dom senaste årens dominant i Helmia cup Arne Walfridsson har nu bytt bil från Mitsubishi grp. A till sin gamla beprövande Saab V4 i veteranklassen. Arne är i och med detta årets hetaste segerkandidat i veteranklassen.
Fjolårets totalsegrare i grp. H klassen David Walfridson finns åter med och får nog ses som en av favoriterna i Fryksdalsracet. Men han kommer nog att få hårt motstånd av Lars-Ove "Biffen" Olsson, Thomas Blåder och Lars Hedqvist bara för att nämna några.

www.motorsportivarmland.nu