Helmia Cup Nyheter
2000-2001
Norsk favoritseger uppför Gurlitta klätt
Under bästa tänkbara
förhållanden med sol och underbar utsikt genomfördes
den absolut sista tävlingen som ingått i den mycket
populära femåriga serien Helmia Cup.
Det blev som vi skrev om inför tävlingen. Den norske
backåkarexperten och favoriten Holm Jacob Matheson satte alla
tänkbara segeraspiranter på plats när han vann
bägge åken i fin och vägvinnande stil uppför den
omväxlande backen. Den sympatiske norrmannen formligen dansade
igenom kurvorna. Med sin välljudande och vackra bil.
Totaltvåa och segrare i den fyrhjulsdrivna värsting
klassen blev Per-Olof Persson från Kolsva.
Hemmaseger
Vi trodde inför tävlingen
att hemmasonen John-Erik "Jocke" Johansson med dottern Ann i
högerstolen, skulle vara en av segerkandidaterna i klass ekonomi
nu när det så att säga var "mammas gata". De gjorde
ingen besviken när de infriade förväntningarna och
satte alla sina konkurrenter på plats. Roligt att de lyckade
med den bedriften just i denna tävling. Tvåa i klassen
blev Håkan Ledin från Kopparberg.
En utmärkt prestation gjorde även Lars-Åke Nygren som
vann C-förar klassen i grupp H och kom på en meriterad
femte plats totalt.
I Volvo Original Elit vann Tommy Möller knappt före Fredrik
Erixon. Men i cupen blev det omvänd ordning.
I Volvo Original Cup vann den redan klara cupsegraren Daniel
Bergkvist klart före Krister Gull.
I grupp A-klassen vann Lars Davidsson från Enköping i sin
vassa Renault. Men cupvinst i klassen blev det för Tommy Nilsson
från Karlstad i sin Toyota Starlet. Till nästa år
lovar han att Starleten är utrustad med en hypervass motor som
kan konkurrera med viken bil som helst.
I veteranklassen fick vi åter igen rätt i vårt
tippande inför tävlingen. Redan klare cupklassmästaren
Mikael Käll sparade inte på krutet utan vann även
avslutningstävlingen i sin BMW som passar sig mycket bra
på asfaltunderlag.
Ny Cup?
Efter det succé artade
intresse som Helmia Cup har rönt under dess femåriga
historia, så hoppas och förväntar sig många att
det till nästa år blir någon slags fortsättning
eller en helt ny cup med kanske mer blandade tävlingar, tex.
backe, specialprov och rally med några sträckor som
körs ett par gånger, med rekognosering innan. Ett uppslag
som är väl värt att tänka på. Reglerna
måste då vara fastställda och kristallklara för
alla innan tävlingssäsongen börjar, så att det
inte ändras under säsongen.
Ett stort TACK
De tävlande vill framföra
ett jättestort tack till alla berörda i
organisationskommittén med dess nestor, cupgeneral Erik
Waldenström i spetsen. De har lagt ner ett enormt arbete och
lyckats göra denna cup så populär.
Pressansvarig Helmia Cup
Eveline Walfridsson
Helmia Cup:s sista suck!
Den femåriga mycket
populära svenska backtävlingsserien "Helmia Cup",
genomför sin sista backtävling nu på lördag.
Avslutningstävlingen startar klockan 12 och går
uppför den sägensomspunna och välkända "Gurlitta
Klätt". Tävlingen heter givetvis Gurlittaloppet. Det
är en tävling på drygt 20 kilometer. Men, själva
rallysträckan körs två gånger uppför, med
en sammanlagd längd på drygt tre kilometer. Du kan vara
säker på att många inom hörbart
närområde kommer att få "ståpäls",
när de olika klassernas duktiga förare kör med
öppet spjäll och släpper loss alla hästkrafter
uppför den omväxlande backen. En klar fördel har de
som har extra kraft under huven eftersom det går tungt
uppför vissa partier. Varför inte vända och även
köra nerför? Då skulle ju alla vara
segeraspiranter.
Har närheten till backen någon betydelse för seger
så borde John-Erik "Jocke" Johansson vinna med sin Ford Escort.
Det skulle sitta fint med en klasseger för hemmaföraren.
Jag skulle tro att han "gasar tills det rasar", om det så
behövs. Redan klara klassvinnare är i ekonomisklassen
Lars-Göran Johansson, i Volvo original elit Fredrik Erixon, i
Volvo original Daniel Bergkvist och i fyrhjulsdrivna klassen Jan
Larsson som alla redan har säkrat seriesegern i respektive
klass.
I den stora och motorstarka nationella klassen är det rena
getingboet, med fjolårets segrare Holm Jacob Matheson som
hetaste segerkandidat, men har sällskap av ett koppel av duktiga
norska backhopparexperter. Men, se upp för Kim Sevius i sin
turbomatade Volvo, kanske den starkaste av alla bilar i
tävlingen.
I den populära veteranklassen med bilteknik från 60- och
70- talet är det BMV, Volvo och Opel som gäller. Inga Saab
V4:or denna gång. Hetaste segerkandidaten är Mikael
Käll i sin vassa BMW och Ragnar Jönsson i sin gamla Ascona.
Återigen lånar Tomas Walfridsson ut sin getinggula Golf
till en ny gästförare. Allt omges av stort
hemlighetsmakeri, men han är en välkänd profil i
Fryksdalen.
Kom och upplev en härlig tävling, med rytande motorer
istället för rytande björnar, härlig utsikt, fint
väder och vilda förare.
Eveline Walfridsson
Friska takter i Loka Brunn
Var det kanske närheten till
Loka Brunns friska porlande vatten och det fina vädret som
gjorde att alla tävlingsekipagen presterande utomordentligt goda
resultat uppför den anrika Loka Brunns backen. I en ganska tunn
värstingklass vann inte helt oväntat Mikael Gustafsson med
sin nyinköpta Mitsubishi. Mikael som gjorde ett inhopp tidigare
i Helmia Cup, vann Ekebergsracet för två veckor sedan.
I nationella klassen, en klass med tvåhjulsdrift och starka
motorer vann dalmasen Ingemar Höglund, Volvo, före Stefan
Åhsberg. Bra kört med den stora klumpiga volvon i backens
smala knixiga väg. Ingemar leder nu serien med en enda
poäng till tvåan Jan Levin.
En intressant debut gjorde Lövåsingen, före detta
rallycrossåkaren Hans Nilsson i en lånebil från
Tomas Walfridsson. Maskinkrångel stoppade planerad
framgång, men det blir intressant att följa hans vidare
framfart.
Hårda fighter var det i veteranklassen om varje placering.
Ragnar Jönsson med sin gamla, fast vassa Ascona, gjorde ett
mycket bra första åk och hade delat bästa tid i den
tvåhjulsdrivna klassen. Efter en uppsträckning inför
andra åket, lyckades Arne Walfridsson få ordning på
sin körning som resulterade i klassens överlägset
bästa tid. Men när bägge åken räknas ihop,
så vann Ragnar före Arne och trea blev Staffan Gustavsson.
Två förare som på senare tid gjort fina framsteg och
bör nämnas är Tomas Pettersson Saab V4 och Kenneth Ax
Volvo 142.
I VOE är redan Fredrik Erixon klar vinnare i Helmia Cup efter
dagens race. I VOC är det även där klart med
cupsegrare, då Daniel Bergqvist vann Loka Brunnsracet och blev
klar segrare.
Inför avslutnings tävlingen i den branta "Gurlilla
Klätt" är det fortsatt mycket jämt i de flesta
klasser. Dessutom kommer säkert några asfaltspecialister
med starka motorer att försöka röra om i klasserna.
Kom och titta på Gurlittaloppet den 24 augusti. Vilka har nog
med kraft och vilja att klara backen snabbt?
Eveline Walfridsson
Helmia Cup gästar Hällefors
På lördag kommer den
näst sista deltävlingen i Helmia Cup att avgöras i
Hällefors.
I klassen VOE kommer bla. Tommy Möller, Fredrik Erixon och Tomas
Gunnarsson att kämpa om segern.
I klassen VOC kommer Daniel Bergqvist, Ronny Nilsson , Per-Ola Nyberg
för att nämna några att tampas om segern.
I klass Grp.E kommer bla. Carl-Olof Hagberg, Anders Gustavsson,
Jan-Åke Magnusson till start, då för att
försöka "ta hem" klass segern
I Veteranklassen fortsätter det att kämpas. Mikael
Käll som är serieledande i klassen kommer till start, han
ser ut att få hård konkurrens av bla. Bert Björlin,
Arne Walfridsson.
I Grp. H kommer bla. Serieledande Jan Levin till start, Jan leder med
sex poäng före tvåan Ingemar Höglund som
också kommer och gästar "Loka-Backen". Jan Johansson och
Per Österberg är två mycke fortåkande
rallyåkare.
I Grp. H C-förare klassen lockar många förare till
start, där kommer bla. Hemmaföraren Peter Tiurinen, som
för övrigt leder serien med sju poäng före
Stål-Erik Myrset. Pelle Persson och Lars-Åke Nygren
är två till som vill vara med och "slåss" om
segern.
Somriga och roliga
Rallyhälsningar
Eveline Walfridsson
Hård kamp i Ekebergsracet
När Ekebergsracet avgjordes
under helgen, var det Mikael Gustafsson Kils MK Bil som tog hem den
åtråvärda totalsegern i en lånad Mitsubishi
Lancer.
- Det känns bra med seger i lånad bil. Tog det lite
försiktigt, man vill ju inte ha sönder bilen som man
lånat. Roligt att slå Stig-Olovs och Arnes tid sen
förra året i första försöket. Sade en
mycket nöjd och glad Gustafsson efter målgång.
Klass VOE vanns av Fredrik Erixon före Oscar Norlin och Tommy
Möller. Erixon leder nu cupen med sju poäng före
cuptvåan Möller. VOC klassen vanns av Daniel Frykemo,
tvåa Daniel Bergqvist, som leder cupen. Lars-Göran
Johansson vann Grp. E före klubbkamraten Christer Larsson
Likenäs MK.
- Det här borde gå vägen med cupseger i år. Jag
har vunnit fyra tävlingar och blivit tvåa i en
tävling. Sade en glad uppåt Johansson efter
målgång.
Arne Walfridsson åkte mycket fort i sin trogna gamla Saab V4,
han vann veteranklassen före BMW åkande Mikael Käll.
Ragnar Jönsson i sin Opel Ascona blev trea i klassen.
Gästande Lars Davidsson Enköpings MK i sin Renault F2 kit
car vann sin klass Grp. A & N <2000cc med dryga sekunden
före Jörgen Gustavsson. Lars hamnade på en sjunde
plats totalt i tävlingen. Grp. H klassen vanns av Kenneth Olsson
i sin Ford Escort.
- Jag hade inte förväntat mig en sådan här stor
seger (1,88sek). Vann här ifjol och gör gästspel
här som träning för Back SM. Järbo nästa
vecka. Sade en mycket glad och nöjd Olsson.
Tvåa i klasen blev Thomas Blåder Filipstad i en Volvo
940, trea Klas-Göran Rylén Vänersborg i sin
välljudande BDA Ford. Per "Possa" Christensson hamnade på
en fjärde plats i sin VW Golf.
C-förare klassen i Grp. H vanns av Lars-Åke Nygren
Finnskoga MK före Per-Anders Högsäter SMK Eda.
Eveline Walfridsson
Ekesbergsracet populäraste deltävlingen i Helmia Cup
När den 12:e upplagan av
Ekesbergsracet skall avgöras nu på lördag, är
det ett stort och mycket imponerande startfält som kommer till
start. I VOC klasserna kommer det att kämpas hårt om
segrarna, då bl.a. Fredrik Erixon, Tommy Möller, Tomas
Gunnarsson, Daniel Bergqvist, Daniel Frykemo och Ronny Nilsson kommer
till start med sina Volvobilar.
I grp. E kommer det att kämpas hårt även där,
då serieledande i grp. E Lars-Göran Johansson, Christer
Larsson, Carl-Olof Hagberg är för att nämna
några som kommer att fightas om segern. I veteranklassen kommer
det bli hårt om segern, då bl.a. Arne Walfridsson,
Staffan Gustavsson, Ragnar Jönsson, Bert Björlin och Mikael
Käll (serieledande) är anmälda. Ingen av dessa
"gubbar" ger nog upp i första taget.
I klassen grp. A och N över 2000cc kommer det sju tävlande
till start, vilket imponerar då klassen vanligtvis är
mindre. Några aspiranter till totalsegern är Oscar
Svedlund i en Audi S2, Anders Hedström i en Mitsubishi Lancer
och Mikael Gustavsson i en Mitsubishi Lancer.
I grp. A och N under 2000cc kommer Lars "Ludde" Davidsson i sin
välbeprövade Renault F2 Kit Car troligtvis att ta hem
klassegern, då "Ludde" har segrat de två senaste
åren i sin klass och innehar backrekordet för 2WD.
I klassen grp. H är det 28 startande som kommer och gästar
Ekesbergsbacken. Det kommer att bli mycket jämnt bland dessa och
några som inte ger sig i första taget är Jan Levin
som leder serien efter 5 körda deltävlingar i cupen. Han
möter Jan "Pettran" Olsson, Klas-Göran Rylén i sin
välljudande Ford Escort BDA och Kennet Olsson i sin Ford Escort.
Kenneth har bl.a. vunnit flera deltävlingar i Back-SM. David
Walfridson, ledaren i Riksmästerskapet i Rally är nog
också sugen på att ge grabbarna en match.
Detta är en viktig deltävling för cup-åkarna,
då det bara återstår två deltävlingar,
sedan Hagfors MK tvingats ställa in sin tävling eftersom
man inte har tillgång till vägen vid bokat datum. Detta
innebär då för cup-åkarna att man inte
får räkna bort någon tävling i cupen.
Värmullsåsloppet inställt
Hagfors MK beklagar att man tvingas
ställa in årets upplaga av Värmullsåsloppet
tillika 8:e deltävlingen i Helmia Cup. Orsaken är helt
enkelt att man inte får tillgång till vägen.
För Helmia Cups del innebär detta att ingen deltävling
får räknas bort i slutställningen.
En välljudande seger i Ålviksbacken
När To-Lu-Rent racet avgjordes
i Ålviksbacken i Grums under helgen, var det Klas-Göran
Rylén som var snabbast uppför den 1,4 km långa
backen i sin välljudande BDA-Ford. Rylén vann
tävlingen med 82 hundradelar, före tvåan Jan "ve
Pettran" Olsson i sin VW Golf . Trea blev Holm Jacob Matheson i sin
röda BDA-Ford.
- Det här hade jag inte förväntat mig sade en mycket
glad och överraskad Rylén efter målgång. Jag
hade hoppats på en placering bland de tio bästa när
jag åkte hit i morse och så blev det en seger.
I veteranklassen segrade Ragnar Jönsson i sin Opel Ascona
före Staffan Gustavsson i sin Volvo 142. Den långväga
gästen Lars Davidsson från Enköping i sin Renault cit
car vann klassen A och N under 2000cc före Jörgen
Gustavsson, Karlstad i sin Renault Clio.
Det var dubbelt Likenäs i grp.E, då Lars-Göran
Johansson i sin VW Golf segrade före klubbkompisen Christer
Larsson i sin Saab 99. I VOE var det Säffle pojkar som
dominerade i klassen, då Peter Johansson vann före
klubbkamraterna Fredrik Erixon och Tommy Möller. VOC klassen
vanns av Krister Gull före Daniel Frykemo och Daniel
Bergqvist.
Nästa tävling i Helmia Cup är den 20 juli
Ekebergsracet i Ekshärad.
Imponerande startfält i Ålviksbacken!
Nu på lördag den 8/6
kommer Säffle MC att arrangera den femte deltävlingen i
Helmia Cup i Ålviksbacken i Grums. Det är ett stort och
mycket imponerande startfält som kommer till start. I klassen
VOE kommer bla. Oscar Norlin, Tommy Möller, Tomas Locken och
Fredrik Erixon att kämpa om segern, i klassen VOC kommer Daniel
Frykemo, Daniel Bergqvist, Ronny Nilsson för att nämna
några som tampas om segern.
I veteranklassen fortsätter det att kämpas. Mikael
Käll som gjorde ett suveränt åk i Munkfors
tävling under helgen, Mikael hade den totalt snabbaste tiden i
det första åket, han kommer nu till start, men han ser ut
att få hård konkurrens av Bert Björlin, Arne
Walfridsson och Joakim Alsin.
Två aspiranter till totalsegern är Göran
"Dyngsväng" Fredriksson som nu dammat av sin gamla Mitsubishi
Galant och Jan Larsson i sin Ford Sierra. Men dessa två kommer
säkerligen att få hårt motstånd av de grp
H-åkande förarna.
I klassen grp A och N under 2000cc kommer det att kämpas
hårt om segern i klassen, då Knut Boberg kommer till
start i sin välljudande VW Golf GTI. Jörgen Gustavsson,
Karlstad, Henrik Andersson, Säffle i sin Renault Clio sport och
Lars Davidsson, Enköping är de som också som
tillhör toppen.
I grp H är det många duktiga förare som kommer till
start och det kommer att bli en hård kamp om klass segern. Jan
Levin som totalvann MMC racet i Munkfors förra helgen, Lars-Ove
"Biffen" Olsson, Jan "ve Pettran" Olsson, Lars Hedqvist,
Klas-Göran Rylén i sin välljudande BDA-Ford och till
lika Holm-Jakob Matheson i sin BDA-Ford. De här är bara
för att nämna några som kommer att åka om
segern.
Jan Johansson som bröt MMC racet är säkert
revanchsugen på en seger, Thor Atle Lundsrud och Per "Possa"
Christensson är några som inte kommer att ge upp segern i
första taget.
Daladubbel i MunkforsSågar-racet.
Det var dubbelt Lima i topp när
MunkforsSågar-racet avgjordes på lördagen i centrala
Munkfors. Klubbkompisarna i Lima Motorsällskap Jan Levin och
Ingemar Höglund gjorde upp om totalsegern i årets
fjärde deltävling i Helmia Cup.
Men det var nära att de båda grupp H åkarna blev
ifrånkörda av en Veteranklassförare. Efter
första åket var det Mikael Käll, Fryksdalens MK i en
över 25 år gammal BMW som var snabbast totalt.
- Jag trodde de drev med mig, för det stämde ju inte alls i
första, berättade en förvånad Mikael Käll
om vetskapen att vara snabbast totalt efter första
åket.
Mikael lyckades dock inte alls få till ett likvärdigt
åk i andra, utan halkade ner till en total fjärde plats.
Att det räckte till utklassningsseger i veteranklassen kanske ni
kan räkna ut själv. Segermarginalen i vetranklassen skrevs
till hela 3,62 sekunder över tvåan Ragnar Jönsson
från Forshaga. Mikael går nu upp i ledning i veterancupen
före Bert Björlin och Arne Walfridsson.
Det blev i stället masen Jan Levin som gasade bäst i sin
Peugeot, och med en putsning på 17 hundradelar i andra
åket var totalsegern ett faktum. Klubbkompisen Ingemar
Höglund i en Volvo 240 kom närmast på tur i
totallistan, distanserad med drygt 7 tiondelar av Levin.
Jan Larsson, Likenäs, har i år sadlat om från grupp
E till fyrhjulsdrivna grupp H och slutade trea totalt med sin Ford
Sierra.
- Det går bättre och bättre, menar Jan om den stora
omställningen från motorsvaga grupp E till
värstingklassen.
I Volvo Original Elit fortsätter poängstriden i cupen.
Tommy Möller, Säffle MC, tog hem klassen med endast 18
hundradelar tillgodo på sin klubbkompis Fredrik Erixon. Fredrik
leder dock klassen, nu bara med en poäng tillgodo på Tommy
Möller. Bland C-förarna i Volvo Original är det Daniel
Bergqvist som fortsätter att vinna. Efter två vinster och
en tredje plats leder han nu C-förar cupen med 11
poäng.
Kent Perssons dominans i grupp E är bruten. I Munkfors var det
en annan Golfåkare som fick kliva överst på pallen.
Lars-Göran Johansson från Likenäs som vann sin
hemmatävling i vintras visade att han ännu en gång
rådde på Säffle MC:s Kent Persson. Även
Christer Larsson, Likenäs trixade sig emellan de båda
Golfåkarna i resultatlistan med sin SAAB 99.
Det finns även snabba norrmän i cupen. Knut Boberg
från Oslo vann lilla grupp A klassen i sin VW Golf Kit Car och
Stål-Erik Myrseth, också i en Golf segrade bland
C-förarna i grupp H.
Redan nästa helg körs nästa deltävling Helmia
Cup. Tävlingsort är Grums, där Säffle Motorclub
arrangerar ToLu-Rent race.
Nu ska det sladdas igen i Munkfors.
Då är det så dags
för rally igen i Munkfors! Munkfors Motorclub bjuder på
fartfest i centrala Munkfors nu till helgen då klubben
arrangerar MunkforsSågar-racet. Det är andra året i
rad med MunkforSågar som huvudsponsor och med tävlingen
koncentrerad till centrala Munkfors. Tävlingen ingår som
fjärde deltävling av nio i Värmlands stora
rallysprintserie Helmia Cup och första start är klockan
11:00 lördagen den 1 juni. Cupen innehåller åtta
klasser med allt från otrimmade Volvo Original och grupp E till
värstingarna i grupp H och 4WD klasserna.
En färgklick i tävlingen kommer säkert veteranklassen
att utgöra. Klassen har växt sig stark i Helmia Cup och
till Munkfors deltävling kan man räkna in inte mindre
än 14 ekipage med bilar äldre än -74 års modell.
Klubbens egen veteranklassförare Bert Björlin står
givetvis på startlinjen i tävlingen och kommer säkert
att bjuda på stor show i sin knallgula Volvo PV.
I striden om totalsegern får man räkna in Jan "i petteran"
Olsson, Kils MK som kör i grupp H tillsammans med Likenäs
MK:s 4WD-förare Jan Larsson. Även Limaföraren Jan
Levin, vinnare i Likenäs deltävling i vintras, kommer till
start och vill säkert ha ett ord med i laget med sin lilla
Peugeot. Efteranmälde Knut Boberg från Oslo i sin grupp
A-trimmade VW Golf kommer säkert också att matcha Grp. H
åkarnas tider. Förra året var han snabbaste 2WD-bil
i MunkforsSågar-racet.
Specialsträckan i Munkfors som körs två gånger
mäter dryga kilometern och bjuder en mycket omväxlande och
krävande bansträckning i lika utförande som vid
förra årets tävling. Detta innebär allt
från slingrig asfalt till hypersnabb grusväg.
Tävlingen har ett mycket kompakt utförande med start,
mål specialsträcka och service inom samma område.
Munkfors högstadieskola Forsnässkolan står som
centrum för tävlingen. På onsdagskvällen kunde
man räkna in 66 rallyåkares intresse att köra
MunkforsSågar-racet. Än är det ändå inte
försent att efteranmäla sig. Klubben tar emot
efteranmälningar under hela veckan fram till
tävlingsdagen.
Det blir fartfyllt även före tävlingen. MMC bjuder
även på uppvisning av klubbens SM-ledande
crosskartförare Per Bergström i sin 500cc PM-Husaberg
Crosskart.
Munkfors Motorclub hälsar press och publik hjärtligt
välkommen till en fartfylld dag i Munkfors.
För mer info om MunkforsSågar-racet kan ni titta in
på www.munkforsmc.com
Lars Hedqvist segrade i Sandvikaracet
Munkfors MC:s Lars Hedqvist vann den
tredje deltävlingen i Helmia Cup i Årjäng. Detta
före fjolårsvinnaren Jan "Pettran" Olsson med 1,22 sek.
Båda två tävlande i VW Golf. Lars Hedqvist tyckte
dock inte att han fått till ett 100% åk och han funderade
på hur fort det kunde ha gått om allt stämt.
Bengtforsföraren Thomas Johansson körde till sig tredje
platsen i tävlingen, med endast 6 hundradelar upp till Jan "i
pettran". Den duktige Kilsföraren Per "Possa" Christensson som
slutade totaltvåa i Femtåracet tidigare i år,
slutade nu sjua i tävlingen och var därmed snabbaste
B-föraren.
Snabbaste veteranföraren blev inte helt oväntat Arne
Walfridsson i sin SAAB V4 på en elfte plats. Arne vann klassen
med drygt 2 sek före Joakim Alsin Säffle MC i en Volvo 142
som nu gjorde en intressant comeback.
Vassast uppför backen av VOE förarna var hemmaåkaren
Christer Johansson. I VOC var det Säffleföraren Daniel
Bergqvist som segrade.
I grp. E visade Kent Persson Säffle MC i en VW Golf
återigen var skåpet ska stå, det har blivit en vana
för honom. Kent vann med ca, en halv sekund före
tvåan Lars-Göran Johansson Likenäs MK.
Munkfors MC kommer att arrangera nästa deltävling i Helmia
Cup den 1 juni.
Sommarpremiär för Helmia Cup
I morgon lördag kommer
Årjängs MK att arrangera årets andra
deltävling. 93st ekipage är anmälda till
tävlingen och det ser ut som om det kommer att fightas mycket i
de olika klasserna.
I klasserna VOC kommer bla, Oskar Norlin, Mathias Gustafsson, Fredrik
Erixon och Daniel Frykemo att fightas om segrarna. Backen är 1,4
km lång och består av 300m asfalt, 1100m grus.
Kent Persson, Carl-Olof Hagberg, Lars-Göran Johansson är
för att nämna några som kommer att kämpa om
segern i klass grp.E
Gubbarnas fight i klass Veteran fortsätter. Bla, Arne
Walfridsson, Bert Björlin och Staffan Gustavsson kommer nog att
göra allt för att få ta hem segern i klassen.
I grp H klassen kommer det även där att kämpas. Jan
Levin vinnare i senaste tävlingen i Likenäs. Han kommer nu
att jagas av David Walfridson och Jan i "Pettran" Olsson. Sedan ser
vi fram emot att både få höra och att se Kim Sewius
"klassiska" Volvo 240 turbo, godis för alla rallytokar.
Hård fight i Femtåracet
När den första
deltävlingen i årets Helmia Cup avgjordes i Ambjörby,
var det Jan Levin som tog sin första totalseger, i ett
snöigt o tungkört före.
Det var dags nu, tyckte Jan från Lima i Västerdalarna.
Rutinen finns där. Jan har 20 aktiva år i rally bakom
sig.
En SM-titel fanns hemma hos Levis förut men ingen totalseger.
Snöfallet i norra Värmland hjälpte Jan.
- Det passade nog mig och min bil som inte är så
motorstark, sade Peugeot-föraren Levin.
Tävlingen blev en snöig historia och plogtraktorn var
flitigt använd under snöfallet på lördagen.
Detta före verkade även passa C-föraren Per
Christensson i sin VW Golf. Per klådde alla A-förarna,
utom Levin, och slutade totaltvåa i tävlingen. -Det
här hade jag bara inte våga drömma om, sade en mycket
nöjd Per efter målgång.
23-årige Per från Kils MK som förut kört
både folkrace och rallycross har bara kört en enda
rallytävling förut. Den debuten skedde i Hagfors i
höstas och slutade med klasseger, i en lånad bil av
grannen. Nu har jag sålt rallycrossbilen och i stället
köpt rallybilen jag lånade av grannen, berättar
Per.
Lars-Ove "Biffen" Olsson som var segertippad fick inte riktigt till
det uppför backen och slutade femma totalt. Hemmaåkaren
Jan Larsson, den ende som åkte fyrhjulsdrivet i tävlingen,
slutade trea totalt.
I Volvo Original var det kamp mellan klubbkompisarna i Säffle
MC, Tommy Möller och Oskar Norlin. Jämnt som det kunde bli
när Möller till sist kunde vinna med endast 59 hundradelar
tillgodo på Oskar. Bland C-förarna i Volvo Original blev
det genom Ronny Hedström blev det hemmaseger före Ronny
Nilsson tävlande för Team Treske. Hemmaseger var det
också i grupp E där VW-åkande Lars-Göran
Johansson segrade före Christer Larsson, båda två
tävlande för hemmaklubben Likenäs MK.
Arne Walfridsson som totalvann Femtåracet i fjol med en
Mitsubishi Lancer Evo.III, hade nu ingen chans till totalsegern,
då han bytt bil och klass tillbaks till sin gamla SAAB V4, men
väl så vann han en klasseger i veteran. Detta efter vinst
med nästan sju sekunder tillgodo på PV-åkande Bert
Björlin, Munkfors.
02-02-27 Rallyserien Helmia Cup på plats i
Likenäs
Lördagen den 2 mars kommer
Likenäs MK att arrangera årets första deltävling
i Helmia Cup, då den planerade tävlingen Fryksdalsracet,
V:a Ämtervik blev inställd p.g.a. mildväder.
I dagsläget ser det lovande ut säger tävlingsledaren
Tore Persson; vi har 80 anmälningar och bra
vägförhållanden.
I klasserna VOC kommer bl.a. Tommy Möller, Oscar Norlin, Fredrik
Eriksson, Tomas Oscarsson och "hemmahoppen" Daniel Frykemo o Ronny
Hedström att fightas om segrarna. Femtåracet ingår
även i Västra Bilsportförbundets serie för
VOC.
Kent Persson, Carl-Olof Hagberg och hemmaföraren Christer
Larsson är några som kommer att kämpa om första
platsen i klass grp. E.
De senaste årens dominant Arne Walfridsson har nu bytt bil och
klass från Mitsubishi, grp.A till SAAB V4 i veteranklassen. Vi
vet att Arne åker mycket fort i sin gamla beprövade Saab
V4 men han kommer förmodligen att få hårt
motstånd av Bert Björlin.
Fjolårets grp. H segrare i Helmia Cup David Walfridsson finns
inte med bland dom startande, då han kommer att åka RM/SM
i Vännäs samma helg. I och med detta är Lars-Ove
"Biffen" Olsson, (som hade snabbaste åktid i grp.H förra
året), Jan Levin och Tomas Blåder årets
segerkandidater.
02-01-23 Fryksdalsracet inställt
Fryksdalens MK har beslutat att
ställa in årets första deltävling i Helmia Cup,
Fryksdalsracet p.g.a rådande väder och
vägförhållanden.
- Det är mycket tråkigt att behöva ställa in
tävlingen, speciellt när man har ett rekordstort
startfält på 120 ekipage, säger cup-generalen och
tillika tävlingsledaren Eric Waldenström.
Nästa deltävling i Helmia Cup är Femtåracet den
2 mars som arrangeras av Likenäs MK.
02-01-16 Nu startar rallyserien Helmia Cup.
Helmia Cup kommer även i
år att ha 9 deltävlingar. Den första
deltävlingen, Fryksdalsracet arrangeras av Fryksdalens MK den 27
januari.
Nu i skrivande stund har arrangören 94 st anmälningar och
med det stora antal anmälningar så verkar Helmia Cup vara
lika populärt i år som tidigare.
Dom senaste årens dominant i Helmia cup Arne Walfridsson har nu
bytt bil från Mitsubishi grp. A till sin gamla beprövande
Saab V4 i veteranklassen. Arne är i och med detta årets
hetaste segerkandidat i veteranklassen.
Fjolårets totalsegrare i grp. H klassen David Walfridson finns
åter med och får nog ses som en av favoriterna i
Fryksdalsracet. Men han kommer nog att få hårt
motstånd av Lars-Ove "Biffen" Olsson, Thomas Blåder och
Lars Hedqvist bara för att nämna några.
www.motorsportivarmland.nu