HISTORISK RACING 2001

Historisk Racing 2000


Erik Berger segrade, men räcker det till serievinst?
Erik Berger fick äntligen stiga överst på prispallen igen. Men Anders Berger fick tyvärr se racet från läktaren då hans motor gav upp, igen.
Anders började annars helgen bäst med snabbaste tid på första tidsträningen. Han förstod dock att det var problem då hans motor läckte både olja och vatten. Inget direkt fel kunde hittas men på andra tidsträningen blev det likadant. Troligen har sprickan i motorn från Knutstorp krupit vidare till nästa cylinder.
Erik satte snabbaste tid i andra träningspasset, men i racet fick han en tom plats bredvid sig där Anders skulle ha stått. Lennart Björk och snabbe hemmaföraren Sven-Åke Hermansson stod bakom Erik. I starten ryckte Erik direkt och ingen kom sedan i närheten av honom. Han kunde kosta på sig att slå av mot slutet och ändå vinna med 11 sekunder före Hermansson och 14 mot Björk. Men Hermansson kör i 1600 klassen så Lennart Björk blev tvåa i alla fall. Hans ledning i cupen minskade därför bara med en poäng.
För att Erik skall kunna vinna cupen nu krävs vinst i finalen och att Lennart blir bäst fyra. Lennart har alltså cupsegern som i en liten ask, men bilarna skall hålla också. Än är det inte över! Finalen körs på Anderstorp om två veckor.
Christer Johansson körde in som trea efter Hermansson och Sveneric Myhr i 1600cc klassen och Bruno Ohlsson fick tyvärr bryta.
Bengt-Åce Liljevind

Bergers tvekamp avgjord på Kinnekulle
45 personer åkte med Bergers Racingbuss till Kinnekulle för att vara vittnen till vem som är nummer 1 i familjen Berger. Under lördagens första kvalpass i fint och torrt väder satte Anders poletiden till 1.01.147 följd av Lennart Björk 1.02.295 och Erik 1.02.570. På söndagens kval var det regn och då blev rollerna något ombytta; Erik 1.08.120, Anders 1.08.325 och Lennart 1.09.991. Men under dagen så torkade det upp och när det sista heatet för dagen, det för Standard Ny klassen, rullade ut så var det torrt före och slicks som gällde.
Lennart tog starten, men Anders hängde på. Efter några varv satte Anders in attacken under bron på innern. Men han gled ut för långt på andra sidan och gick av vägen. Erik som låg precis efter fick veja av vägen han också för att inte köra på Anders. Erik var först upp på vägen igen med Anders hack i häl. Lennart fick en lucka, men han var långt ifrån säker. Bakom honom var det en fruktansvärd fight mellan Erik och Anders som hela tiden jobbade sig närmare och närmare Lennart. Anders stack in nosen gång på gång och var även förbi ett par gånger men varje gång svarade Erik. När de nådde målet efter 15 varv så stod Lennart återigen som segrare, denna gång med 2.2 sekunders marginal före Erik Berger med Anders tiondelen efter.
Erik är alltså fortfarande bäst i racerfamiljen Berger, men snabbast i familjen är Anders Berger. I sin vilda jakt så klarade Anders drömgränsen för Kinnekulle. DVS han körde varvet under minuten. Det nya banrekordet lyder: 59.935. Ett litet plåster på såren i alla fall för Anders.
I den totala mästerskaps tabellen så tog Lennart ytterligare ett steg mot totalsegern. Men han är inte säker ännu. Nu måste Erik vinna båda de återstående tävlingarna samtidigt som Anders måste komma tvåa båda gångerna. Svårt kanske, men inte omöjligt.
Bakom dessa tre herrar var det också hård strid om platserna. I 1600cc klassen var det mästerskaps ledande Sveneric Myhr som hade Christer Johansson flåsande i nacken under större delen av loppet, men Christer tog sig förbi till sist och gick i mål på fjärde plats totalt och segrare i 1600cc klassen. På 12:e plats och tvåa i GT-klassen kom Bruno Ohlsson med sin Saab Sonett.
Bengt-Åce Liljevind

Ödets minut för familjen Berger
Till helgen skall det avgöras, vem är snabbast i familjen Berger? Den otroligt rutinerade Erik eller entusiastiske kämpen Anders? Slaget kommer att utkämpas på Kinnekulle Ring. Det är en kurvig bana som båda tycker om. För första gången verkar det som om de båda har bilarna helt i topptrim, samtidigt!
De kör med nästan identiska bilar; Ford Escort BDA. Anders kanske med något högre effekt, men i gengäld mera vikt. För att alla en gång för alla skall få se vem som är bäst så har familjen Berger bjudit in samtliga som jobbar i familjeföretaget. De åker med hyrd buss på söndag och det finns platser över om någon är intresserad.
I serietabellen för Standard Ny klassen som de kör i ligger Erik på andra plats. Han är tre poäng efter Lennart Björk. Anders är fyra. Erik måste slå Lennart i de tre återstående tävlingarna för att vinna cupen. Här kan han kanske få hjälp av Anders om han också hamnar mellan Erik och Lennart i resultatlistan. Men Anders vill naturligtvis vinna och ännu har ingen stallorder givits
Bengt-Åce Liljevind

Erik Berger "bara" tvåa efter otrolig racing rysare
Det var årets fjärde deltävling i Historisk Racing. Tävlingen kördes på den mycket kurviga och kuperade Ring Knutstorp i Skåne. Det var troligen svenskt rekord i antalet bilar som körde, 287 st. Dessutom kördes ett veteranbilsrally i samband med tävlingen som lockade 123 startande. 4 000 personer fanns i publiken. Bilarna delades in i 13 olika klasser. Man fick se mycket fin racing med förare från Norge, Danmark, Tyskland och England.
Flera banrekord slogs. Men det hetaste heatet kördes sist av alla, nämligen Standard Ny klassen. På startlinjen fanns fyra Bengtsforsare. Snabbast på träningen var Axel Ekman som kör en Porsche i GT Ny klassen som körs ihop med Standard Ny. På andra plats stod Erik Berger före Lennart Björk, Magnus Paulsson och Anders Berger. Anders hade problem på träningen med för hög utväxling och till sist fick han ge upp helt då topplockspackningen gick sönder.
Axel tog starten före Lennart och Erik som var rädd om sin bakaxel och startade lite försiktigt. Lennart bromsade sig förbi Axel redan efter halva första varvet och Erik tog Axel i ytterspår genom hårnålen. Axel kunde dock svara med sin motorstarkare motor och återta andra platsen efter långa rakan. Erik gjorde samma hårresande manöver med omkörning på yttern i hårnålen igen och nu kunde inte Axel svara. Men under tiden hade Lennart Björk fått en lucka. Erik körde som besatt och satte racets snabbaste tid. Han tog in meter för meter och fick lite hjälp vid två varvningar då han tog sig ikapp ytterligare. Men när de tio varven var till ända så fattades det 1.1 sekund till segraren Lennart Björk! Lennart var mycket trött och sa till speakern att det var Erik som hade lärt honom att köra en gång i tiden. Evigt unge Erik Berger var knappt andfådd när han studsade ur sin bil.
På en total sjundeplats körde Christer Johansson in som tvåa i 1600cc klassen och Bruno Olsson vann sin klass i GT Ny med sin vassa Saab Sonett. Nu återstår tre tävlingar. Lennart Björk leder mästerskapet med Erik på andra plats. Erik kan fortfarande vinna, men då måste han komma före Lennart i alla tre tävlingar som återstår. Anders ligger på fjärde plats och kan tyvärr inte vinna. Christer Johansson ligger trea i 1600cc klassen, men har svårt att avancera. Han har ju bara kört två tävlingar i år. Bruno leder 1600cc klassen i GT Ny men med något magrare deltagarantal. Prisutdelare och klassponsor på plats denna gång som nybliven pappa var Stefan Olsson.
Bengt-Åce Liljevind

Erik Berger segrade i Karlskoga
Erik Berger visade med eftertryck var skåpet skall stå när han körde på den klassiska Gelleråsbanan i Karlskoga. Erik har äntligen fått ordning på motorn och han ledde från start till mål. De sista varven kunde han kosta på sig att slå av på takten och defilera i mål före Lennart Björk. I totalcupen leder fortfarande Lennart, men Erik skuggar tätt efter.
För Anders blev det en helt annan helg. Först slog han till med en kanontid på kvalets sista varv och petade ned Erik till andra plats med 1.3 sekunder! Men i starten rasade bakaxeln och Anders blev ensam kvar på startplattan när resten av fältet rusade förbi. Christer Johansson gjorde årsdebut med ny 1600cc motor i sin Escort och körde in på andra plats i klassen.
Bengt-Åce Liljevind

Upp och ned för Bergers i årets racingpremiär
Det blev blandade känslor efter årets racingpremiär i historiska racingcupen för far och son Berger från Bengtsfors MotorClub. Bilarna fungerade bra, men det var lite si och så med fästet i det kalla vårvädret. Anders Berger hade den snabbaste tiden i klassen efter kvalet, före Lennart Björk och Erik Berger.
Framför Anders stod dock en Porsche och en Capri som kör i en annan klass. Dessa fem herrar drog upp ett rasande tempo direkt från start och lämnade övriga fältet bakom sig. Det var föresten hela 28 bilar som kom till start, det är mycket för en premiär det!
Anders låg fint med i tätklungan när hans växellåda tyvärr gav upp redan på andra varvet. De andra fortsatte fighten ända in i mål. Porschen vann före Caprin med Lennart Björk trea och vinnare i tvålitersklassen, alla inom två sekunders marginal. Erik körde in som tvåa i klassen strax efter. Erik kände att han inte kunde attackera Björk och slog därför av på slutet. Erik var förvånad att motorn gick så bra trots den låga effekten. Det blir garanterat häftigare sedan när den riktiga toppen kommer på plats. Bruno Ohlsson körde också bra, men fick problem med kopplingen och kom i mål mitt i fältet.
Bengt-Åce Liljevind

Pressreleaseparty hemma hos Erik Berger
Erik Berger gästades av 25 personer när han presenterade sin och Anders racingsatsning för året. Med fanns även en mycket speciell bil från Norge som varit i Per Riises ägo de senaste 18 åren. Den bilen körde Erik till sig SM-guld med 1969.
Det började med att Erik krockade sin dåvarande Ford Escort på Ring Knutstorp i början av 1969. Bilen lagades i en hast, men den blev aldrig lika bra igen. Efter Midnattsloppet i Skellefteå bestämde sig Erik att bygga en ny bil. Han tog vägen om Stockholm och köpte en ny Ford Escort. Lennart Magnusson åtog sig uppdraget att bygga om den för tävlingsbruk. Han slet hårt och sånär knäckte sig på kuppen. Men bilen hann bli klar till SM-finalen som gick på Falkenbergsbanan. Lacken var lila, precis som Eriks tävlingsbil idag. Erik var tvungen att vinna för att ta SM-guldet. Bilen gick bra och Erik hade en av sina hårdaste fighter någonsin mot ärkerivalen Bosse Ljungfeldt. Det var en pressande varm sommardag med 33 grader i skuggan. Erik hade lämnat hotellet så sent som möjligt och tagit en iskall dusch precis innan för att hålla sig kall. Erik gick segrande ur striden och hamnade på samma poäng som Ljungfeldt. Då togs det kontroversiella beslutet att helt sonika såga SM-guldet i två delar!
1970 lackades bilen om till sponsorn Wynns färger och 1971-1972 hade Erik STP som huvudsponsor och lackade därför bilen röd. Men bilen hade svårare att hänga med och såldes efter 1972 till norrmannen Odd Moseby. Han körde bilen i isracing 1973-75. Han blev senare Norsk mästare i en annan bil. Sedan gick bilen över gränsen flera gånger innan den slutligen hamnade hos Per Riise för 18 år sedan.
Erik meddelade den sorgliga nyheten att hans entusiastiske pådrivare de senaste åren, Rolf Linder har gått bort nu i vinter. Erik fick bilen i arv efter honom samt en handmålad tavla som Erik gav honom för ett par år sedan föreställande just Eriks bil.
Inför årets tävlingssäsong gör Erik klivet upp till två-liters klassen och för första gången någonsin sitter det en BDA-motor under huven. Erik har köpt motorn från England i vinter, men till sin stora fasa upptäckte han att motorn inte alls gav den effekt som utlovats. Endast 165 hästar visade mätningen förra veckan. Det berodde på att toppen inte var bearbetad utan helt standard. Det är mindre än Eriks 1600 cc motor från i fjol. Nu hinner inte Erik fixa ett nytt topplock innan premiärtävlingen på Mantorp den femte maj, men förhoppningsvis innan Gelleråstävlingen den 16 juni. Detta blev verkligen ett bakslag för Erik som ännu en gång tänkt sätta ungtupparna på plats, trots att han faktiskt fyller 76 i år! Motorn levererades dessutom utan grenrör, men det gjorde den gamle norske Fordexperten Jackh Stenslet åt honom i stället.
Anders har sett över sin motor och bytt till en vassare avgaskammaxel. Effektkurvan visar att han fått en "spetsigare" motor det vill säga effekten kommer högre upp i varvtals registret. Detta hade han inte räknat med och han säger att motorn skulle passa Erik bättre. Det verkar bli många bilar att köra mot i årets tävlingar så spänningen skall inte saknas. Till sin hjälp i år har de två duktiga mekaniker i Anders Gabrielsson och Robert Ottosson.
Christer Johansson, som körde i tvålitersklassen i fjol gör tvärt emot Erik och går ned till 1600cc klassen. Han håller på att bygga en ny motor som förhoppningsvis skall vara klar i tid för första racet. Bruno Ohlsson är den fjärde medlemmen från Bengtsfors MotorClub som kör i historiska sammanhang med sin Saab Sonett V4. Han har vässat motorn i vinter, men har för närvarande lite problem med oljeläckage. Det skall dock vara fixat till premiären och Bruno tänker satsa hårdare i år och köra alla tävlingar.
Bengt-Åce Liljevind

Racing
www.motorsportivarmland.nu