Mats Jonsson på fjärde plats i Tyskland
Mats Jonsson kopierade fjärdeplatsen från förra året när han deltog i lördagens tyska mästerskapsrally 3-Städte Rallye med start och mål i Straubing. Rallyt började inte bra för Mats som redan på tredje sträckan råkade ut för drivaxelbrott.
Läs mer
- Jag har aldrig haft drivaxelbrott tidigare och det gjorde ju inte saken bättre att vi innan avresan hade bytt ut just den här, säger Mats som ändå är mycket nöjd med sin tysklandsresa.
Mats tappade nämligen inte modet trots att han blev närmare minuten efter i detta inledande skede. Han matchade fint den tyska topptrion Kahle, Schwartz och Kremer på de resterande nio sträckorna. Dessa fyra förare var helt i särklass och Mats pendlade mellan andra och fjärde plats på sträckorna.
- Det gick riktigt bra mot slutet fast tyskarna körde för fullt om segern. Det är inte säkert jag tagit någon av dem totalt, men betydligt jämnare hade det varit.
Rallyt vann av Mattias Kahle 3 sekunder före Schwartz och 29 före Armin Kremer. Efter incidenten i rallyts början kom Mats 1.22 efter vinnande Kahle.
Rallyts andre svensk Per Johansson, fick också problem på SS 3. En rem till generatorn lossnade och genast var han minuten efter. Inte nog med detta på den efterföljande servicen tappade han ytterligare 1.10. Per tog ändå en tredjeplats i F2 och kom på 15:e plats totalt. Den tredje anmälde svenske förare Mats Karlsson, Vimmerby kom aldrig till start.
Totalt: 1) Kahle, Toyota, 1.33.54.4, 2) Schwartz, Skoda, 1.33.58.0, 3) Kremer, Subaru, 1.34.23.5, 4) Mats Jonsson, Ford, 1.35.17.3, 5) Koch, Audi, 1.37.40.1, 6) Gabner, Proton, 1.38.31.8, 7) Haaf, Mitsubishi Carisma, 1.38.36.0, 8) Schelle, Opel Astra, 1.40.21.4, 15) Per Johansson, Saab 9-3, 1.44.37.9.


Mats Jonsson till Tyskland
Mats Jonsson tävlar på lördag i Tyskland. Det är dags för hans favoritrally 3-Städte Rallye med start och mål i Straubing i sydligaste Tyskland. Här har forshagaföraren vunnit tre gånger tidigare och nu gör han ett nytt försök.
- Det blir inte lätt att vinna. Det finns några tyska förare som åker fort, men nog ska jag göra ett försök att ta dom, säger Mats inför avresan på onsdag.
De Mats tänker på är i första hand Armin Schwartz i en WRC Skoda, Armin Kremer, WRC Subaru och Mattias Kahle,Toyota Corolla WRC. De är stora favoriter i Tyskland.
Med till detta rally är också Per Johansson, Trollhättan i sin Saab 9-3 Kit Car och Mats Karlsson, Vimmerby i en Ford Escort Cosworth.
Förra året kom Mats på fjärde plats efter Kremer, Kahle och Sebastian Lindholm. Då gick inte motorn bra i Mats Escort och det var sista tävlingen innan ombyggnaden till WRC.
Rallyt har sammanlagt 18 mil SS fördelat på sex sträckor som körs två gånger.

Mats Jonsson bygger om till WRC
Till rallysäsongen 1999 kommer Mats Jonsson att bygga om sin Ford Escort Cosworth till WRC-bil. Det handlar om stora förändringar och i dagarna fraktar Mats sin Escort till England för att utföra de nödvändiga åtgärderna som krävs för att få bilen klassad i WRC-systemet.
- Det kommer att ta tid och siktet är i första hand att den ska vara helt klar till Svenska Rallyt. Det är stora förändringar men mycket beror på hur svårt det blir att få tag i vissa komponenter, säger Mats som gärna ser att Forden står klar till första tävlingen i norska rallymäterskapet i mitten av januari.
Nu brukar det inte sitta fast när det gäller Jonssons rallyteam och tipset blir förstås att Mats har landets första WRC-bil klar till rallypremiären. Effektmässigt kommer det att betyda en del och Mats blir ännu giftigare än tidigare.
- Hur mycket det ger på effekten vet jag inte riktigt, men vi får tillgång till komponenter som inte varit möjligt med den gamla modellen. Tanken fanns på att köpa en färdig WRC-bil, men det var en kostnadsfråga och man kommer billigare undan att göra ombyggnaden själv.
Någon start i Rally Nordvärmland, som inleder svenska rallymästerskapet blir det sannolikt inte.
- Inte som reglerna ser ut nu. Jag kommer att hålla fast vid mitt beslut även om jag gärna hade åkt Rally Nordvärmland. Jag lider med arrangörerna och jag tycker inte om Bilsportförbundets beslut att diskriminera vissa klasser i SM.
Frågan är om Svenska Bilsportförbundet kommer att hålla fast vid sina impopulära regler som drabbar större delen av den svenska rallyeliten. SM blir sig inte likt utan flerfaldige mästaren Mats Jonsson som nu tar upp kampen med norrmännen där utvecklingen i maskinparken stadigt går framåt. Under året har en WRC-Escort körts i NM av Valter Jensen.

Mats Jonsson fyra i Tyskland
Fjolårsvinnande Mats Jonsson körde lätt till sig fjärdeplatsen i tyska 3-Städte-Rallye under lördagen. Mats låg större delen av rallyt på fjärde plats och hade 21 sekunder upp till tredjeplacerade finländske Ford-föraren Sebastian Lindholm. Det blev en dramatisk avslutning på 3-Städte-Rallye i Tyskland. Armin Kremer i en Subaru klamrade sig fast vid förstaplatsen men i en sista kraftansträngning kom Matthias Kahle så nära som fyra sekunder. Därmed tog Kremer den tyska rallytiteln.
- Det har regnat kraftigt under tävlingen, berättar Mats från Tyskland. Men jag är väldigt nöjd med resultatet, på lägre varv har bilen bara gått på tre cylindrar och vi vågade inte ens stänga av motorn. Vid ett tillfälle var det nära att den aldrig startat igen, så nu får vi hem och riva motorn.
Mats inledde rallyt med en andraplats på den längsta sträckan som var 26 km. Men närmare ledningen än så kom inte Jonsson den här gången. Tyskarna Kahle och Kremer med sina WRC-bilar sparade inte på krutet i jakten på sitt mästerskap. Kahle som haft ledningen från start tappade 30-talet sekunder på fjärde sträckan och det blev för mycket att plocka in, även om han knappade in från 15 till fyra sekunder på sista sträckan. Sträcksegrarna delades av tyskarna Kahle och Kremer utom SS 7 där Mats Jonsson var snabbast.
På samma sträcka var Kenneth Bäcklund trea, hans främsta sträckplacering. Bäcklund och tyska rallytjejen Isolde Holdereid i en WRC-Corolla kämpade om femte plats. De växlade placeringar några gånger. Sista sträckan räckte bara till elfte tid för Kenneth Bäcklund som förlorade 40-talet sekunder på Isolde Holdereid. Kenneth behöll dock grupp N-segern då värste konkurrenten Hermann Gassner i en ovanlig Proton Wira bara var sex sekunder snabbare på sista sträckan.
Första etappens fem sträckor kördes ytterligare en gång efter ett uppehåll. Den första sträckan som inledde de båda etapperna var längst med sina 26 km. Bästa F2-bil i rallyt kom på 12:e plats och det var tjecken Pavel Sibera i en Skoda Octavia. Mats Karlsson, Vimmerby som redan innan rallyt gjort en prestation att på fason på Mats Jonsson efter avåkningen i Örebro, kom själv på 16:e plats totalt. Ytterligare en svensk förare kom i mål, skåningen Ingemar Johansson som kör en Seat Ibiza i F2-klassen. Femma i klassen och 30:e totalt.
Resultat 3-Städte-Rallye:
1) Armin Kremer, D, Subaru, 1.25.03, 2) Mattias Kahle, D, Toyota Corolla, 1.25.07, 3) Sebastian Lindholm, Fin, Ford Escort Cosworth, 1.25.44, 4) Mats Jonsson, S, Ford Escort Cosworth,1.26.05, 5) Isolde Holdereid, D, Toyota Corolla, 1.29.45, 6) N4 Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evo IV, 1.30.26, 7) N4 Hermann Gassner, D, Proton Wira Evo III, 1.30.48, 10) N4 Karsten Richard, DK, Mitsubishi Lancer, 1.32.12, 12) A7 Pavel Sibera, CZ, Skoda Octavia Kit Car, 1.33.02, 16) Mats Karlsson, S, Ford Escort Cosworth, 1.34.13, 30) Ingemar Johansson, S, Seat Ibiza, 1.39.03.

Mats Jonsson tävlar i Tyskland
Efter ett hårt plåtjobb med Escorten de senaste dygnen kan Mats Jonsson och hans codriver Johnny Johansson ta färjan på onsdag kväll till Tyskland och 3-Städte Rally. Ett rally där Mats alltid trivts förträffligt. Där har han tagit tre totalsegrar och den senaste förra året.
- Tror det blir tuffare i år, det finns många WRC-bilar i startfältet, säger Mats och nämner bland annat tyske Mattias Kahle i en Toyota Corolla.
Rallyt har kortats ner till en dag och körs under lördagen, med träning på fredagen. Andra svenska förare i rallyt är Mats Karlsson, Vimmerby som fixat till Mats Jonssons bil på ett par dagar. Han kör liksom Jonsson en Escort Cosworth. Kenneth Bäcklund, Vara i sin Mitsubishi tillhör också deltagarna och hans mål blir grupp N-seger.

Mats Jonsson vann Rally Hedmarken
Sekundstriden mellan Petter Solberg och Mats Jonsson höll i sig till slutet när Rally Hedmarken avgjordes under lördagen. Mats Jonsson/Johnny Johansson vann med 14 sekunder. Det var andra året i rad de vann denna norska mästerskapstävling som också var final i Rally-NM. Petter Solberg kämpade för årets NM-guld och vann övertygande sedan hans hårdaste motståndare Morten Östberg brutit med växellådsproblem.
Petters bror Henning kom tvåa i mästerskapet, 30 poäng efter lillebror Petter. I rallyt var det hård kamp om tredjeplatsen där Henning Solberg och Per Engseth kom i mål på samma tid. Första sträckan skiljde de två åt, där Solberg var två sekunder snabbare. Svenskekipaget Johan Kressner/Urban Karlsson vann grupp N i sin Mitsubishi. Kristian Kolberg med Karlskogas codriver Anders Dawidson hamnade på nionde plats och därmed var alla svenska deltagare i mål på tiobästalistan.
Totalt efter elva specialsträckor: 1) Mats Jonsson, Ford, 34.06, 2) Petter Solberg, Toyota, 34.20, 3) Henning Solberg, Toyota, 34.55, 4) Per Engseth, Toyota, 34.55, 5) Valter C. Jensen, Ford, 34.59, 6) Odd Martinsen, Toyota, 35.34, 7) Johan Kressner, Mitsubishi, 36.52, 8) Odd Liengen, Toyota, 37.04, 9) Kristian Kolberg, Mazda 323, 37.07, 10) Per-Erik Brynildsen, Mitsubishi, 37.17.

Mats i norska rallymästerskapet?
Norska Bilsportförbundet har planer på att öppna sitt rallymästerskap för utländska förare i grupp A/N och F2 från nästa år. Mats Jonsson, Forshaga MC har i en skrivelse till NBF förhört sig om möjligen att få köra i Norge.
- Jo då, det stämmer säger Mats. Henning Solberg - en av Norges främsta rallyförare - har hjälpt till med kontakterna och det har fått norrmännen att fundera på saken.
Anledningen är Svenska Bilsportförbundets planer på att sänka klassens status framför allt i Rally-SM. Därför vill Mats gärna komma till Norge och köra deras NM.
Innan det tas något beslut om ett öppet mästerskap ska nu Norges aktiva få lämna sin syn på förslaget. Och från flera håll ser man det här bara positivt. Den 17 augusti ska man fatta beslut i Norge.
- Jag har inget emot ett öppet mästerskap. Snarare tvärt om. Bättre konkurrens är bara positivt för alla, säger Henning Solberg som tillsamman med broder Petter Solberg i år gjort stor succé i Sverige.
Även norske F2-ledaren i NM, Bruno Arntsen tycker att det är positivt att få utländsk konkurrens.
- Jag kan inte förstå annat än att det kan vara utvecklande för alla och att det skulle höja sportens status här i Norge.
Så resonerar man i Norge. I Sverige skapar man nya regler innan man ens vet hur nästa års Rally-SM ska genomföras. Arrangörerna av Rally Nordvärmland som kör första deltävlingen i januari 1999 har inte blivit informerade än.


Mats Jonsson totalvann i Blekinge
Mats Jonsson och ytterligare ett par värmlänningar deltog i Kong Christian Race i Kristianstad. Mats som gäller som favorit var han än drar fram håller alltid för trycket och vann enkelt. Mats var bäst på samtliga sträckor med sin Escort och lämnade Hässleholms Stoffe Nilsson i en Subaru 40-talet sekunder bakom sig. Trea och fyra var toyotaåkarna Björn Gustavsson, Huddinge och Mats Thorszelius, Almunge.
Nästa uppdrag för Jonsson blir premiären på EM i rallycross i Österrike. Den tävlingen avgörs kommande lördag-söndag.

Mats Jonsson och Owe Olofsson kör rallycross i Team Kinnarps
Ryktet har en tid gjort gällande att Mats Jonsson skall köra rallycross. Detta bekräftades på fredagen i Kristianstad där Team Kinnarps presenterade teamet som sedan tidigare består av Owe Olofsson, MK Team Westom. Owe kom ju tvåa både i SM och Bohlin Cup med sin Mitsubishi Evo 3 i grupp N förra året..
Även Mats Jonsson, som aldrig tidigare kört rallycross, kommer att köra en identisk Mitsubishi Evo 3 i grupp N
- Det här kommer att bli kul. Det blir ju en ny utmaning för mig och under sommaren är det ju ganska lugnt på rallyfronten, säger Mats entusiastiskt.
Mats har tidigare varit involverad i Team Kinnarps när han tvingades bort från Toyota. Då backade mycket motorintresserade Sven Thuvesson i Team Kinnarps upp Mats rallysatsning i en Mazda.
Sedan fjolåret sponsrar han även Owe Olofsson som gjorde en strålande säsong 1997. Helt klart att Thuvesson är imponerad av de duktiga värmlänningarna som först och främst har SM-programmet inbokat. Och så blir det förstås EM-cross i Arvika i juni. Premiären blir sista helgen i maj på Svampabanan i Tomelilla därefter kommer ett antal tävlingar såväl i som utanför Sverige.
- Nu är det upp till oss om säsongen skall bli framgångsrik, säger Mats Jonsson och Owe Olofsson. Bättre uppbackning än Team Kinnarps får man leta efter. När Sven Thuvesson går in i ett projekt gör han det helhjärtat och det känns tryggt för oss, fortsätter Mats och Owe.
- Full gas med sikte på pallen är årets motto, slutar Mats och Owe.

Rallytävlingar
Rallycross