Mats Jonsson på fjärde plats i
Tyskland
Mats Jonsson kopierade fjärdeplatsen från
förra året när han deltog i lördagens tyska
mästerskapsrally 3-Städte Rallye med start och mål i
Straubing. Rallyt började inte bra för Mats som redan
på tredje sträckan råkade ut för
drivaxelbrott.
Läs mer
- Jag har aldrig haft drivaxelbrott tidigare och det gjorde ju inte
saken bättre att vi innan avresan hade bytt ut just den
här, säger Mats som ändå är mycket
nöjd med sin tysklandsresa.
Mats tappade nämligen inte modet trots att han blev närmare
minuten efter i detta inledande skede. Han matchade fint den tyska
topptrion Kahle, Schwartz och Kremer på de resterande nio
sträckorna. Dessa fyra förare var helt i särklass och
Mats pendlade mellan andra och fjärde plats på
sträckorna.
- Det gick riktigt bra mot slutet fast tyskarna körde för
fullt om segern. Det är inte säkert jag tagit någon
av dem totalt, men betydligt jämnare hade det varit.
Rallyt vann av Mattias Kahle 3 sekunder före Schwartz och 29
före Armin Kremer. Efter incidenten i rallyts början kom
Mats 1.22 efter vinnande Kahle.
Rallyts andre svensk Per Johansson, fick också problem på
SS 3. En rem till generatorn lossnade och genast var han minuten
efter. Inte nog med detta på den efterföljande servicen
tappade han ytterligare 1.10. Per tog ändå en tredjeplats
i F2 och kom på 15:e plats totalt. Den tredje anmälde
svenske förare Mats Karlsson, Vimmerby kom aldrig till
start.
Totalt: 1) Kahle, Toyota, 1.33.54.4, 2) Schwartz, Skoda,
1.33.58.0, 3) Kremer, Subaru, 1.34.23.5, 4) Mats Jonsson, Ford,
1.35.17.3, 5) Koch, Audi, 1.37.40.1, 6) Gabner, Proton, 1.38.31.8, 7)
Haaf, Mitsubishi Carisma, 1.38.36.0, 8) Schelle, Opel Astra,
1.40.21.4, 15) Per Johansson, Saab 9-3, 1.44.37.9.
Mats Jonsson till Tyskland
Mats Jonsson tävlar på lördag i Tyskland.
Det är dags för hans favoritrally 3-Städte Rallye med
start och mål i Straubing i sydligaste Tyskland. Här har
forshagaföraren vunnit tre gånger tidigare och nu gör
han ett nytt försök.
- Det blir inte lätt att vinna. Det finns några tyska
förare som åker fort, men nog ska jag göra ett
försök att ta dom, säger Mats inför avresan
på onsdag.
De Mats tänker på är i första hand Armin
Schwartz i en WRC Skoda, Armin Kremer, WRC Subaru och Mattias
Kahle,Toyota Corolla WRC. De är stora favoriter i Tyskland.
Med till detta rally är också Per Johansson,
Trollhättan i sin Saab 9-3 Kit Car och Mats Karlsson, Vimmerby i
en Ford Escort Cosworth.
Förra året kom Mats på fjärde plats efter
Kremer, Kahle och Sebastian Lindholm. Då gick inte motorn bra i
Mats Escort och det var sista tävlingen innan ombyggnaden till
WRC.
Rallyt har sammanlagt 18 mil SS fördelat på sex
sträckor som körs två gånger.
Mats Jonsson bygger om till WRC
Till rallysäsongen 1999 kommer Mats Jonsson att bygga om sin
Ford Escort Cosworth till WRC-bil. Det handlar om stora
förändringar och i dagarna fraktar Mats sin Escort till
England för att utföra de nödvändiga
åtgärderna som krävs för att få bilen
klassad i WRC-systemet.
- Det kommer att ta tid och siktet är i första hand att den
ska vara helt klar till Svenska Rallyt. Det är stora
förändringar men mycket beror på hur svårt det
blir att få tag i vissa komponenter, säger Mats som
gärna ser att Forden står klar till första
tävlingen i norska rallymäterskapet i mitten av
januari.
Nu brukar det inte sitta fast när det gäller Jonssons
rallyteam och tipset blir förstås att Mats har landets
första WRC-bil klar till rallypremiären. Effektmässigt
kommer det att betyda en del och Mats blir ännu giftigare
än tidigare.
- Hur mycket det ger på effekten vet jag inte riktigt, men vi
får tillgång till komponenter som inte varit möjligt
med den gamla modellen. Tanken fanns på att köpa en
färdig WRC-bil, men det var en kostnadsfråga och man
kommer billigare undan att göra ombyggnaden själv.
Någon start i Rally Nordvärmland, som inleder svenska
rallymästerskapet blir det sannolikt inte.
- Inte som reglerna ser ut nu. Jag kommer att hålla fast vid
mitt beslut även om jag gärna hade åkt Rally
Nordvärmland. Jag lider med arrangörerna och jag tycker
inte om Bilsportförbundets beslut att diskriminera vissa klasser
i SM.
Frågan är om Svenska Bilsportförbundet kommer att
hålla fast vid sina impopulära regler som drabbar
större delen av den svenska rallyeliten. SM blir sig inte likt
utan flerfaldige mästaren Mats Jonsson som nu tar upp kampen med
norrmännen där utvecklingen i maskinparken stadigt
går framåt. Under året har en WRC-Escort körts
i NM av Valter Jensen.
Mats Jonsson fyra i Tyskland
Fjolårsvinnande Mats Jonsson körde lätt till sig
fjärdeplatsen i tyska 3-Städte-Rallye under lördagen.
Mats låg större delen av rallyt på fjärde plats
och hade 21 sekunder upp till tredjeplacerade finländske
Ford-föraren Sebastian Lindholm. Det blev en dramatisk
avslutning på 3-Städte-Rallye i Tyskland. Armin Kremer i
en Subaru klamrade sig fast vid förstaplatsen men i en sista
kraftansträngning kom Matthias Kahle så nära som fyra
sekunder. Därmed tog Kremer den tyska rallytiteln.
- Det har regnat kraftigt under tävlingen, berättar Mats
från Tyskland. Men jag är väldigt nöjd med
resultatet, på lägre varv har bilen bara gått
på tre cylindrar och vi vågade inte ens stänga av
motorn. Vid ett tillfälle var det nära att den aldrig
startat igen, så nu får vi hem och riva motorn.
Mats inledde rallyt med en andraplats på den längsta
sträckan som var 26 km. Men närmare ledningen än
så kom inte Jonsson den här gången. Tyskarna Kahle
och Kremer med sina WRC-bilar sparade inte på krutet i jakten
på sitt mästerskap. Kahle som haft ledningen från
start tappade 30-talet sekunder på fjärde sträckan
och det blev för mycket att plocka in, även om han knappade
in från 15 till fyra sekunder på sista sträckan.
Sträcksegrarna delades av tyskarna Kahle och Kremer utom SS 7
där Mats Jonsson var snabbast.
På samma sträcka var Kenneth Bäcklund trea, hans
främsta sträckplacering. Bäcklund och tyska
rallytjejen Isolde Holdereid i en WRC-Corolla kämpade om femte
plats. De växlade placeringar några gånger. Sista
sträckan räckte bara till elfte tid för Kenneth
Bäcklund som förlorade 40-talet sekunder på Isolde
Holdereid. Kenneth behöll dock grupp N-segern då
värste konkurrenten Hermann Gassner i en ovanlig Proton Wira
bara var sex sekunder snabbare på sista sträckan.
Första etappens fem sträckor kördes ytterligare en
gång efter ett uppehåll. Den första sträckan
som inledde de båda etapperna var längst med sina 26 km.
Bästa F2-bil i rallyt kom på 12:e plats och det var
tjecken Pavel Sibera i en Skoda Octavia. Mats Karlsson, Vimmerby som
redan innan rallyt gjort en prestation att på fason på
Mats Jonsson efter avåkningen i Örebro, kom själv
på 16:e plats totalt. Ytterligare en svensk förare kom i
mål, skåningen Ingemar Johansson som kör en Seat
Ibiza i F2-klassen. Femma i klassen och 30:e totalt.
Resultat 3-Städte-Rallye:
1) Armin Kremer, D, Subaru, 1.25.03, 2) Mattias Kahle, D, Toyota
Corolla, 1.25.07, 3) Sebastian Lindholm, Fin, Ford Escort Cosworth,
1.25.44, 4) Mats Jonsson, S, Ford Escort Cosworth,1.26.05, 5) Isolde
Holdereid, D, Toyota Corolla, 1.29.45, 6) N4 Kenneth Bäcklund,
Mitsubishi Lancer Evo IV, 1.30.26, 7) N4 Hermann Gassner, D, Proton
Wira Evo III, 1.30.48, 10) N4 Karsten Richard, DK, Mitsubishi Lancer,
1.32.12, 12) A7 Pavel Sibera, CZ, Skoda Octavia Kit Car, 1.33.02, 16)
Mats Karlsson, S, Ford Escort Cosworth, 1.34.13, 30) Ingemar
Johansson, S, Seat Ibiza, 1.39.03.
Mats Jonsson tävlar i Tyskland
Efter ett hårt plåtjobb med Escorten de senaste
dygnen kan Mats Jonsson och hans codriver Johnny Johansson ta
färjan på onsdag kväll till Tyskland och
3-Städte Rally. Ett rally där Mats alltid trivts
förträffligt. Där har han tagit tre totalsegrar och
den senaste förra året.
- Tror det blir tuffare i år, det finns många WRC-bilar i
startfältet, säger Mats och nämner bland annat tyske
Mattias Kahle i en Toyota Corolla.
Rallyt har kortats ner till en dag och körs under lördagen,
med träning på fredagen. Andra svenska förare i
rallyt är Mats Karlsson, Vimmerby som fixat till Mats Jonssons
bil på ett par dagar. Han kör liksom Jonsson en Escort
Cosworth. Kenneth Bäcklund, Vara i sin Mitsubishi tillhör
också deltagarna och hans mål blir grupp N-seger.
Mats Jonsson vann Rally Hedmarken
Sekundstriden mellan Petter Solberg
och Mats Jonsson höll i sig till slutet när Rally Hedmarken
avgjordes under lördagen. Mats Jonsson/Johnny Johansson vann med
14 sekunder. Det var andra året i rad de vann denna norska
mästerskapstävling som också var final i Rally-NM.
Petter Solberg kämpade för årets NM-guld och vann
övertygande sedan hans hårdaste motståndare Morten
Östberg brutit med växellådsproblem.
Petters bror Henning kom tvåa i mästerskapet, 30
poäng efter lillebror Petter. I rallyt var det hård kamp
om tredjeplatsen där Henning Solberg och Per Engseth kom i
mål på samma tid. Första sträckan skiljde de
två åt, där Solberg var två sekunder snabbare.
Svenskekipaget Johan Kressner/Urban Karlsson vann grupp N i sin
Mitsubishi. Kristian Kolberg med Karlskogas codriver Anders Dawidson
hamnade på nionde plats och därmed var alla svenska
deltagare i mål på tiobästalistan.
Totalt efter elva
specialsträckor: 1) Mats
Jonsson, Ford, 34.06, 2) Petter Solberg, Toyota, 34.20, 3) Henning
Solberg, Toyota, 34.55, 4) Per Engseth, Toyota, 34.55, 5) Valter C.
Jensen, Ford, 34.59, 6) Odd Martinsen, Toyota, 35.34, 7) Johan
Kressner, Mitsubishi, 36.52, 8) Odd Liengen, Toyota, 37.04, 9)
Kristian Kolberg, Mazda 323, 37.07, 10) Per-Erik Brynildsen,
Mitsubishi, 37.17.
Mats i norska
rallymästerskapet?
Norska Bilsportförbundet har planer på att öppna sitt
rallymästerskap för utländska förare i grupp A/N
och F2 från nästa år. Mats Jonsson, Forshaga MC har
i en skrivelse till NBF förhört sig om möjligen att
få köra i Norge.
- Jo då, det stämmer säger Mats. Henning Solberg - en
av Norges främsta rallyförare - har hjälpt till med
kontakterna och det har fått norrmännen att fundera
på saken.
Anledningen är Svenska Bilsportförbundets planer på
att sänka klassens status framför allt i Rally-SM.
Därför vill Mats gärna komma till Norge och köra
deras NM.
Innan det tas något beslut om ett öppet mästerskap
ska nu Norges aktiva få lämna sin syn på
förslaget. Och från flera håll ser man det här
bara positivt. Den 17 augusti ska man fatta beslut i Norge.
- Jag har inget emot ett öppet mästerskap. Snarare
tvärt om. Bättre konkurrens är bara positivt för
alla, säger Henning Solberg som tillsamman med broder Petter
Solberg i år gjort stor succé i Sverige.
Även norske F2-ledaren i NM, Bruno Arntsen tycker att det
är positivt att få utländsk konkurrens.
- Jag kan inte förstå annat än att det kan vara
utvecklande för alla och att det skulle höja sportens
status här i Norge.
Så resonerar man i Norge. I Sverige skapar man nya regler innan
man ens vet hur nästa års Rally-SM ska genomföras.
Arrangörerna av Rally Nordvärmland som kör första
deltävlingen i januari 1999 har inte blivit informerade
än.
Mats Jonsson totalvann i
Blekinge
Mats Jonsson och ytterligare ett par värmlänningar deltog i
Kong Christian Race i Kristianstad. Mats som gäller som favorit
var han än drar fram håller alltid för trycket och
vann enkelt. Mats var bäst på samtliga sträckor med
sin Escort och lämnade Hässleholms Stoffe Nilsson i en
Subaru 40-talet sekunder bakom sig. Trea och fyra var
toyotaåkarna Björn Gustavsson, Huddinge och Mats
Thorszelius, Almunge.
Nästa uppdrag för Jonsson blir premiären på EM i
rallycross i Österrike. Den tävlingen avgörs kommande
lördag-söndag.
Mats Jonsson och Owe Olofsson
kör rallycross i Team Kinnarps
Ryktet har en tid gjort gällande att Mats Jonsson skall
köra rallycross. Detta bekräftades på fredagen i
Kristianstad där Team Kinnarps presenterade teamet som sedan
tidigare består av Owe Olofsson, MK Team Westom. Owe kom ju
tvåa både i SM och Bohlin Cup med sin Mitsubishi Evo 3 i
grupp N förra året..
Även Mats Jonsson, som aldrig tidigare kört rallycross,
kommer att köra en identisk Mitsubishi Evo 3 i grupp N
- Det här kommer att bli kul. Det blir ju en ny utmaning
för mig och under sommaren är det ju ganska lugnt på
rallyfronten, säger Mats entusiastiskt.
Mats har tidigare varit involverad i Team Kinnarps när han
tvingades bort från Toyota. Då backade mycket
motorintresserade Sven Thuvesson i Team Kinnarps upp Mats
rallysatsning i en Mazda.
Sedan fjolåret sponsrar han även Owe Olofsson som gjorde
en strålande säsong 1997. Helt klart att Thuvesson är
imponerad av de duktiga värmlänningarna som först och
främst har SM-programmet inbokat. Och så blir det
förstås EM-cross i Arvika i juni. Premiären blir
sista helgen i maj på Svampabanan i Tomelilla därefter
kommer ett antal tävlingar såväl i som utanför
Sverige.
- Nu är det upp till oss om säsongen skall bli
framgångsrik, säger Mats Jonsson och Owe Olofsson.
Bättre uppbackning än Team Kinnarps får man leta
efter. När Sven Thuvesson går in i ett projekt gör
han det helhjärtat och det känns tryggt för oss,
fortsätter Mats och Owe.
- Full gas med sikte på pallen är årets motto,
slutar Mats och Owe.
Rallytävlingar
Rallycross