2007
2003 2004 2005 2006 2007 2008
Motorcykel
Speedway Roadracing
07-12-20 Enduro VM Östersund 15-16 mars 2008
Snart är det dags för Enduro VM -08. Vi har en lång väg kvar att gå med mycket planerande med mera framför oss. Redan nu vill jag se om det finns ett intresse av Er att delta som funktionärer på olika befattningar på Enduro VM -08. Uppskattningsvis kommer vi att behöva ca 300 funktionärer och gärna med ett intresse för motorsport.
Anmälan görs via mail på adress: Jens@allentreprenad.se
I anmälan behöver jag ha följande information
* Namn
* Telefonnummer
* Ålder
* Lite kortfattad information om Er själva, om det finns önskemål osv.
Krav
Du behöver bara vara som alla vi andra som jobbar med detta - glad och trevlig!
Jag behöver Er anmälan i retur snarast möjligen.
Samtliga funktionär kommer att genomgå internutbildning vid en eller flera tillfällen beroende på befattning inom EVM-08
Tack på förhand!
Funktionärschef, Enduro VM -08 Jens-Nicklas Andersson
07-11-23 Freddy Papunen siktar på Kawasaki-seger i Pro Superbike 2008
Efter en debutsäsong i roadracingens Pro Superbike, som slutade i ett SM silver, så laddar nu Norrtäljesonen Freddy Papunen för en ny säsong i klassen med sikte på seger tillsammans med Kawasaki Sverige samt Team caWalli.
- Det gick inte riktigt som jag hoppats i år så Jimmy Lindström är en värdig SM segrare men nästa år så får han inrikta sig på att ta ett kliv ner från mästartronen för då kommer jag att vinna, säger Freddy Papunen med ett leende.
Under innevarande säsong så har Freddy haft en del problem med att hitta rätt set up på sin 1000cc Kawasaki men inför 2008 är han mer optimistisk.
- Den nya Kawasaki modellen som jag får om tre veckor har ett helt nytt chassi och de tester som hittills gjorts har visat att den nya hojen kommer att passa våra chassikrävande banor betydligt bättre än förra årets modell. Dessutom har motorn utvecklats en del och ger nu ytterligare lite mer effekt och toppfart samtidigt som den har ett mjukare register, berättar Freddy som kommer att köra hela SM serien och kanske ytterligare några tävlingar.
- Så här långt är allt klart vad gäller SM serien och nu arbetar vi, tillsammans med Kawasaki Sverige och Team caWalli på att komplettera SM säsongen med ett antal internationella tävlingar, avrundar Freddy lite hemlighetsfullt.
07-10-28 Filip Turesson, Nordisk Mästare i motocross
Efter en fantastisk uppvisning av Filip Thuresson så kunde han ta hem sin största seger hittills, NM-vinnare i motocross på hemmabanan i Uddevalla. Det var två titlar som stod på spel, Open för seniorer och 85 cc för ungdomarna. Med 40 förare på startgrinden i de båda klasserna och deltagare från alla de fem Nordiska länderna så var det bäddat för en fartfest på Glimmingen. Redan i det första heatet, av fyra, anade man att det skulle kunna bli en trevlig dag. Först ut var 85 cc med hela sex hemmaförare på startgrinden. Svenskarna kom att dominera heatet och det som var allra mest glädjande var att det var hemmaföraren Emil Nilsson som höll i taktpinnen. Efter ett väldisponerat heat vann han före landsmannen Adrian Stanislaus och Ben Hallgren från Norge. Näst bäste hemmaförare blev Oliver Sällsträm på de femtonde platsen. En bra start på dagen alltså för hemmafansen och bättre skulle det bli. I det första heatet för klass Open skulle hemmahoppet Filip Turesson ut och bevisa att han tillhör den svenska crosseliten. Men det blev en snöplig start för Turesson. Han är lite för het i startögonblicket och fastnar i startgrinden. Rundar den första svängen bland de allra sista och nu skulle det till mycket jobb för att komma upp i toppen. Med en klar beslutsamhet började en mästerlig uppåkning och många av konkurrenterna blev rena rundningsmärkena och vid målgång efter 30 minuters åkning så var Thuresson vinnare. Visserligen dominerade svenskarna, men tvåa var Kasper Jensen från Danmark och trea Jan-Rune Fuglerud från Norge. Sedan följde tre svenskar med Andreas Hultman som fjärde åkare. Så i halvlek var det svensk ledning i båda klasserna och i lagtävlingen. En klart spännande andra omgång väntade och den inleddes med 85 cc. På inledningsvarvet så det riktigt bra ut för Emil Nilsson att kunna ta en NM-medalj av ädlaste valör. Men vad de flesta inte visste var att han på inledningsvarvet landade lite snett i ett hopp och fick plågor i ryggen. Han kämpade tappert och hade en NM-ledning långt in i heatet. Men till slut blev plågorna för starka och på det näst sista varvet var han tvungen att bryta. Synd att förlora en NM-titel när man är så nära. Heatet vinns nu av Stanislaus som också tar hem NM-titeln i 85 cc. Tvåa i heatet, Viktor Björklund, Sverige, före Laurits Östergaard från Danmark som också blir trea i NM. Tvåa i NM svensken Karl Olsson som slutar fyra i detta heat. Nilsson slutar sexa i NM. Skulle det nu gå bättre i hemmaögon sett i Openklassen? Det andra heatet startar och nu har Thuresson bättre kontroll på koppling och gas och får en perfekt start och år topp tre på det första varvet. Efter några varv tar sig Thuresson lätt upp i ledningen och sedan är det lugna gatan ända målflaggan faller. I detta heatet var det svenskarna som stod för motståndet och. Tvåa Johan Carlsson och trea Andreas Toresson. Thuresson vinner nu NM-titeln före Carlsson och Fuglerud. Lagtävlingen vinner Sverige överlägset före Norge och Danmark. Ett fantastiskt slut på ett mästerskap som med lite tur kunnat vara 100%-it med hemmaögon sett.
/Göthe Johansson
Uddevalla, NM-motocross: Klass 85 cc, heat 1: 1) Emil Nilsson, Sverige, 2) Adrian Stanislaus, Sverige, 3) Ben Hallgren, Norge, 4) Karl Olsson, Sverige, 5) Emil Emilsson, Sverige.
Klass 85 cc, heat 2: 1) 1) Adrian Stanislaus, Sverige, 2) Viktor Björklund, Sverige, 3) Laurits Östrgaard, Danmark, 4) Karl Olsson, Sverige, 5) Emil Eriksson, Sverige.
NM sammanlagt klass 85 cc: 1) Adrian Stanislaus, Sverige, 47 poäng, 2) Karl Olsson, Sverige, 36, 3) Laurits Östergaard, Danmark, 35, 4) Emil Eriksson, Sverige, 32, 5) Fredrik Nilsen, Norge, 29, 6) Emil Nilsson, Sverige, 25.
Klass Open, heat i: 1) Filip Thuresson, Sverige, 2) Kasper Jensen, Danmark, 3) Jan-Rune Fuglerud, Norge, 4) Andreas Hultman, Sverige, 5) Johan Carlsson, Sverige.
Heat 2: 1) Filip Thuresson, Sverige, 2) Johan Carlsson, Sverige, 3) Andreas Toresson, Sverige, 4) Andreas Hultman, Sverige, 5) Jan-Rune Fuglerud, Norge.
NM sammanlagt klass Open: 1) Filip Thuresson, Sverige, 50 poäng, 2) Johan Carlsson, Sverige, 38, 3) Jan-Rune Fuglerud, Norge, 36, 4) Andreas Hultman, Sverige, 36, 5) Andreas Toresson, Sverige, 35.
NM sammanlagt klass 85 cc och Open: 1) Sverige, platssiffra 38, 2) Norge, 98, 3) Danmark, 188, 4, Finland, 240, 5) Island 326.
07-09-16 "Mad Alex" regerar på Sturup Raceway
Vilt flygandes över Sturups berömda krön, har Alexander Lundh varit snabbast under helgens samtliga pass med sin Honda CBR-1000. En körning som ansågs av hans konkurrenter skulle sluta i sandfållan. Idag knöt han ihop säcken.
- Underbart att plocka hem min första Pro Superbike seger, säger Mad Alex.
De båda Team Skydda Racing-förarna Andreas Mårtensson och Mad Alex, hade en glasklar plan till racet. Mårtensson skulle skydda Alex och låta han dra i täten. Planen gick i lås och de notera årets första dubbelseger efter de 28 tuffa varven.
- Mårtensson var bättre iväg i starten, men han höll igen på innern i första sväng så jag kunde smita förbi på yttern. Sen kunde jag kontrollera racet med ett par sekunders lucka till godo, säger Mad Alex.
Efter hans vilda framfart under helgen, var den allmänna uppfattningen inför tävlingen att han aldrig skulle hålla sig på hjulen i 28 varv.
- Körningen var klockren, helt odramatisk. Eller, jag hade ett par high-siders i början av racet, men det är fullkomligt normalt, ler Mad Alex.
Mårtensson var inledningsvis hårt uppvaktad av Per Björk. Björk som snart fick problem med fästet bak tappade och Mårtensson kunde bygga upp en behaglig lucka.
Jan Cällis Hanson hade redan från start täta fighter med både Freddy Papunen och Jimmy Wyrén, gjorde sen en stark uppkörning och övertog tredjeplatsen från Björk efter halva tävlingen. I slutvarven var han i kapp Mårtensson och gjorde två håriga omkörningsförsök på sista varvet.
- Jag visste att Cällis var nära. De sista svängarna stängde jag ordentligt för att hålla han bakom mig, jag såg hans framhjul uppe vid sidan av mig ett par gånger, säger Mårtensson och fortsätter. Otroligt skönt att kliva upp på pallen i Pro Superbike, för första gången. Visar att jag kan köra hoj. Har haft det tungt på de snabbare banorna under säsongen då min Aprilia saknar 30 hästkrafter mot de värsta, avslutar en belåten Mårtensson.
Cällis var själv belåten med tävlingen även om han menade att kampen med Wyrén kostade värdefull tid och kanske även andraplatsen.
- Jag fick ett släpp och tappade Wyrén. Sen låg jag rätt länge bakom innan jag fick till omkörningen, han var överallt och körde. Men teamet har jobbat hårt i helgen för att få till inställningarna, vilket lönade sig mot slutet då jag fortfarande hade bra grepp. Vi var ytterst nära andraplatsen idag, säger Cällis som har abonnerat tredjeplatsen en längre tid.
Freddy Papunen hade problemen med greppet i däcken och var länge nere på sjätteplats. Men kunde under slutvarven passera både Wyrén och Björk, vilket resulterade i en fjärdeplats.
- Jag hade inget grepp i däcken. Bakhjulet är helt slut, säger en besviken Freddy som därmed tappade andraplatsen i mästerskapet till Mad Alex.
Henrik Stenberg som delade andraplatsen med Freddy inför Sturup, hade en katastrofhelg. Med en sjundeplats i mål föll han ner till
07-09-16 Pro Superbike-mästaren briljerade i Tyskland
Sitt livs körning på Hockenheim och krossade toppförarna i IDM-Superbike. Men det höll inte ända in i mål.
- Jag hade så mycket mer att ge, jag fullkomligt krossade dom, säger en exalterad Lindström.
IDM-Superbike är vida känt för att vara en av världens tuffaste mästerskap, efter VM. Lindström deltog under helgen i seriens finaltävling på F1-banan, Hockenhiem Ring. Han var där för att mäta hur väl hans framgångar i Pro Superbike stod sig mot världseliten. Finalen består av två race som båda kördes under söndagen.
I det första racet hade man oturen att få ett däck med konstruktionsfel, vilket gjorde att han fick problem och tvingades slå av på tempot. Problemet uppstod redan efter ett par körda varv och han fick släppa sin då imponerande fjärdeplats, och slutade åtta i mål.
Till den andra tävlingen var han grymt revansch sugen och fast besluten att nå toppresultat. Startandes från en åttondeplats skulle
han få en tuff uppgift i det mycket potenta startfältet.
- Jag har aldrig varit så laddad i mitt liv. Jag kom iväg som sjätte man i starten och laddade för allt jag var värd. Redan efter det första varvet hade jag passerat ytterliggare fyra förare och var nu på en andraplats. Ut på det andra varvet så låg jag och kriga med ledaren runt hela varvet. Jag stötte till och med ihop med han ett par gånger med armbågen, skrattar Lindström och fortsätter. När jag till slut passerade han på andra varvet drog jag ifrån som en raket, och knep också racet snabbaste varvtid.
Pro Superbike-mästaren fullkomligt flög fram, och hans bästa varvtid var hela 0.5 sekunder snabbare än den näst snabbaste föraren. Men med endast ett par varv kvar till mål så händer det som inte fick hända.
- Jag hade en behaglig lucka ner till Aris Vos på andraplatsen, när jag kom ner till högfarthögern så kom jag in tajtare än tidigare. Mitt i svängen så hade man målat svart över den vita-linjen, som jag självfallet inte såg. Det resulterade i ett framhjulssläpp i 200 km/ h, och där var mitt race över, säger en förgrymmad men ändå belåten Lindström.
Utan tvivel så vet man vem Jimmy Lindström är i Tyskland efter dagens tävling. Han kom ner med endast en mekaniker och i särklass depåns minsta tält och buss. Vem kunde tro att svensken skulle köra ifrån dom på deras hemmabana.
- Jag är självklart arg på mig själv att jag körde på den där linjen. Om inte seger, så hade jag varit på prispallen garanterat. Det har varit många framme efter racet, som bara skakar på huvet. De var chockade och undra vart jag kom ifrån, säger Lindström som ska hem och laga sin trasiga motorcykel inför final racet i Pro Superbike på Mantorp Park.
Att Pro Superbike är Nordens tuffaste mästerskap, det visste vi innan. Nu har även det internationella mästerskapet IDM-Superbike fått en snabbkurs av Lindström.
07-09-12 Klartecken för Pro Superbike på Sturup Raceway
Sturup Raceway är nu godkänd för Pro Superbike.
1000-kubiks MC-klassen startar för första gången på banan nu till helgen.
- Det här är en seger, framförallt för publiken som kommer att få se det värsta vi har att erbjuda i MC-väg i Sverige, säger Flemming Schleimann, vd på Sturup Raceway.
Inför säsongspremiären på Sturup Raceway drabbades banan av ett rejält bakslag. MC-förarna i den för året nya klassen Pro Superbike strejkade och vägrade att köra. Beslutet backades upp av motorcykelförbundet Svemo som tidigare godkänt och utfärdat en A-licens för banan. Licensen drogs tillbaka i sista stund och Pro Superbike-tävlingen ställdes in.
Till helgen körs nästa tävling på banan och till den har Sturup Raceway investerat 1,5 miljoner kronor i ett åtgärdsprogram för att återigen få tillbaka sin licens.
- Jag var nära att ge upp, men vi vill gärna ha en godkänd bana för MC. Vi var tvungen att investera och det har vi gjort nu, berättar banans vd Flemming Schleimann.
Under onsdagen genomförde Svemo en slutbesiktning av banan. Sex punkter fanns på åtgärdslistan och alla har åtgärdats enligt önskemål.
- Det ser riktigt bra ut. Allt vi ville ha åtgärdat har gjorts och de har gjort det på ett bra sätt, säger förarrepresentanten Andreas Mårtensson som fanns på plats under besiktningen.
Det som gjorts på banan är följande:
- Ett räcke vid gamla bandepån har flyttats.
- Samma räcke har fått en annan vinkel.
- Staket har satts upp på de ställen där det annars var risk för motorcyklarna att studsa över i motsatt körriktning.
- Fler mjuka staket s.k. Softfence har satts upp runt banan.
- Avåkningszonerna har förlängts.
- Avåkningszonerna har gjorts mjukare.
I onsdags kunde A-licens utfärdas igen och Schleimann var mycket nöjd över godkännandet.
- Jag är nöjd. Det är inte så att jag dansar och skrattar, vi har investerat mycket pengar i det här och hade banan inte blivit godkänd nu så hade jag blivit besviken.
Det betyder att det till helgen är grönt ljus för MC-klassen Pro Superbike. En klass som kan locka mycket publik och bjuda på bra racing.
- Jag hoppas att de ändringarna som vi gjort uppskattas av förarna. Banan blir tuff och oerhört teknisk men jag är övertygad om att förarna nu kommer att bjuda på bra racing.
Svenska bilsportförbundet SBF har också efter ändringarna gjort en banbesiktning och godkänt dessa utifrån ett bilracing-perspektiv.
- Det ska bli oerhört kul att få hit STCC-cirkusen till helgen, det kommer garanterat att bli en rejäl fest, avslutar Schleimann.
07-09-03 "Hampuz" Johansson tävlar i Roadracing i Tyska R6 Cupen för Kil MK
Senaste nytt efter 4:e plats och nysatt varvekord för Superstock 600 vid EM deltävlingen på Karlskoga Motorstadion. Jag har fått Wildcard till helgens WSBK på Lausitz Eurospeedwy i Stuperstock 600 klassen med hjälp av Yamaha och Janne Hansson.. Jan och Johan (Jans mekaniker) skall vara med mig på plats och puscha vid min hittills tuffaste tävling i karriären.
07-08-26 Dubbelt Söderqvist/Sylvan på Glimmingen
Den tredje SM-deltävlingen, av fyra, i sidvagnsmotocross arrangerades av BMK Uddevalla på Glimmingen under helgen. Svensk sidvagnsmotocross har två ekipage som ligger snäppet högre än de övriga. Av dessa två så är Henke Söderqvist med burkslaven Tobias Sylvan, Huskvarna MK, det klart bästa. Man Inledde lördagens tävlande med att säkert ta hem det första heatet före Sveriges näst bästa par i grenen, Daniel och Patrik Fagerberg från Limhamns MK. Trea Jimmy Appel/Magnus Österberg, AMF Södertälje. Det andra SM-heatet för dagen på Glimmingen blev i stort en repris av det första. Söderqvist/Sylvan kontrollerade det hela från start till mål och segrade före paret Fagerberg. På tredje platsen får vi in paret Robert och Tim Gustavsson från Varbergs MK. Sammanlagt i SM-tabellen är Söderqvist/Sylvan jämnheten själv. Sex heat vinster av lika många möjliga, 150 poäng. Paret Fagerberg är lika jämna med bara andraplatser och detta ger 132 poäng inför finaltävlingen som körs i Huskvarna i september. Ett missat heat för Huskvarnaparet och SM-titeln kan hamna i Limhamn. Trea i SM-tabellen är Sonnie Folkesson/Mattias Andersson från Hörby MCK med 110 poäng. Teoretiskt så kan även detta par bli mästare om det skulle gå helt åt skogen för de två övriga i Huskvarna. Veteranklassen i sidvagn var nästan lika stor på Glimmingen denna dag. Även här fanns det två ekipage som stod lite över de övriga. Krister Johannisson/Lindhart Karlsson från Stenungsunds MS vann de båda heaten före paret från Varbergs MK, Tord Claesson/Roger Karlsson. Två hemmaekipage fanns med och skötte sig riktigt bra. Owe Slätt/Mats Ljungeskog blev fyra i båda heaten. Bernt Johansson hade satt Mats Risberg i "burken" och man slutar åtta. I veteranklassen för solomaskiner vann tidigare storstjärnan från Varbergs MK Ingvar Karlsson före Jan Fredriksson SMK Trollhättan. Ungdomarna fick också vara med och köra fyra heat, 85 cc, denna dag. Klassen dominerades av hemmaförare där Emil Nilsson och Kevin Mellberg båda hade två vinster och två andraplatser. Nilsson avgick med segern efter att ha vunnit det sista heatet.
/Göthe Johansson
UDDEVALLA. SM SIDVAGNAR, deltävling 3, av 4:
Heat 1: 1) Henke Söderqvist/Tobias Sylvan, Huskvarna MK, 2) Daniel Fagerberg/Patrik Fagerberg, Limhamns MK, 3) Jimmy Appel/Magnus Österberg, AMF Södertälje, 4) Robert Gustavsson/Tim Gustavsson, Varbergs MK, 5) Sonnie Folkesson/Mattias Andersson, Hörby MCK.
Heat 2: 1) Henke Söderqvist/Tobias Sylvan, Huskvarna MK, 2) Daniel Fagerberg/Patrik Fagerberg, Limhamns MK, 3) Robert Gustavsson/Tim Gustavsson, Varbergs MK, 4) Sonnie Folkesson/Mattias Andersson, Hörby MCK, 5) Arne Holm/John Nielsen, MSM Danmark.
Sammanlagd SM-tabell efter tre deltävlingar: 1) Henke Söderqvist/Tobias Sylvan, Huskvarna MK, 150 poäng, 2) Daniel Fagerberg/Patrik Fagerberg, Limhamns MK, 132, 3) Sonnie Folkesson/Mattias Andersson, Hörby MCK, 110, 4) Magnus Vallavouori/Stefan Melkersson, MCK Hallandia, 99, 5) Robert Gustavsson/Tim Gustavsson, Varbergs MK, 74.
Inbjudan Sidvagn, veteran (sammanlagt resultat): 1) Krister Johannisson/Lindhart Karlsson, Stenungsunds MS, 50 poäng, 2) Tord Claesson/Roger Karlsson, Varbergs MK, 44, 3) Anders Nilsson/Niklas Gustavsson, Sverige, 36, 4) Owe Slätt/Mats Ljungeskog, Sverige, 36, 5) Ole Martin Haakonsen/Roger Nilsson, Norge, 30, 8) Bernt Johansson/Mats Risberg, BMK Uddevalla, 27.
Inbjudan Solo, veteran (sammanlagt resultat): 1) Ingvar Karlsson, Varbergs MK, 47 poäng, 2) Jan Fredriksson, SMK Trollhättan, 41, 3) Tommy Andersson, MK Stenkrossarna, 40, 4) Marcus Claesson, Huskvarna MK, 38, 5) Anders Jonasson, Lidköpings MCK, 33,
Inbjudan Solo, 85 cc ungdom (sammanlagt resultat): 1) Emil Nilsson, BMK Uddevalla, 94 poäng, 2) Kevin Mellberg, BMK Uddevalla, 94, 3) Oliver Sällström, BMK Uddevalla, 80, 4) Simon Pettersson, BMK Uddevalla, 69, 5) Dennis Rönnbrant, BMK Uddevalla, 66, 6) Filip Sandström, BMK Uddevalla, 59.
07-08-19 Jimmy Lindström svensk mästare i Pro Superbike
Från andra startruta tog Lindström säsongens sjätte seger och avgjorde därmed Pro Superbike mästerskapet i söndagens race i Karlskoga. Han har varit suverän genom hela säsongen och vi är vana att se han vinna med stor marginal till de övriga. Till helgens tävling fanns det endast en enda målsättning för Yamaha föraren, avgöra mästerskapet och säkra guldet.
Det annars mycket utmanande och vilt satsandes Lindström, var något reserverad inför helgen. Till fansens förvåning så hade Lindström en ovanligt blygsam inställning till tävlingen. Men väl i racet så visade han sedvanligt hornen och tampades hårt inledningsvis med Freddy Papunen.
Genom dagens seger avgjorde han mästerskapet med hela tre tävlingar kvar att köra. Nu väntar nya utmaningar för den nyblivna svenska mästaren.
- Det var viktigt för mig att avgöra här idag. Nu ska jag göra allt för att avsluta säsongen med ett par utlandstävlingar. Jag kommer därmed inte att köra de två nästkommande tävlingarna i Pro Superbike. Men jag har som avsikt att köra Pro Superbike finalen i Mantorp Park, säger mästaren.
Han är förtegen om i vilket internationellt mästerskap som han ska göra sina gästspel i.
- Jag undersöker möjligheterna i två olika mästerskap, och hoppas på att kunna offentliggöra det inom en vecka, avslutar Lindström.
Under presskonferensen hyllades Lindström av de närmaste konkurrenterna och de ser med spänning fram emot vad han kan lyckas med på den internationella arenan.
- Han har varit helt omänsklig i år. Varje träning och varje race har han varit grymt snabb från början till slut. Jag har utmanat och även noterat snabbast varv i en del tävlingar, men har aldrig haft möjlighet att hänga med i det otroliga tempot genom ett helt race, säger Freddy Papunen.
Även tredjeplacerade Jan Cällis Hanson lovordade Lindström.
- Det är bara att ta av sig hatten och bocka. Han har varit helt suverän. Med den farten och rutinen så har han varit helt omöjlig att stoppa i år. Det ska bli oerhört intressant att se vad han kan ställa till med internationellt, avslutar Cällis.
www.stcc.se / www.monarchyofspeed.com
07-08-17 Vem kan stoppa Pro Superbike kungen?
Han är den regerande nordiska och svenska mästaren i Superbike. Han har övertygat i årets Pro Superbike säsong och leder stort i mästerskapet. Till Karlskoga är målet solklart.
- Jag ska avgöra titeln i helgen, säger Jimmy Lindström.
Jimmy Lindström har dominerat Pro Superbike-säsongen från första racet på Ring Knutstorp 20 maj. Även om konkurrenterna ibland har varit nära, så var det endast den blott 17-åriga supertalangen, Filip Backlund, som till slut lyckades peta ner Lindström från förstaplatsen, när han segrade på norska Våler. Dessvärre så skadade sig Filip kort därefter under en träningstävling, och kommer därför inte till start i helgen. Däremot så är talangen här med sitt team och möter upp sina fans under hela race helgen.
Pro Superbike gästade Karlskoga tidigare i år och då var det norrlänning Henrik "Steny" Stenberg som var närmast att utmana Lindström med en stark andraplats över mållinjen. "Steny" som har varit i Finland och testat under sommaruppehållet har fått experthjälp med fjädringskomponenter och är mer taggad än någonsin. Något som även har uppmärksammats av Lindström.
- Behöver inte vinna i helgen men jag ska komma före "Steny" i mål, säger Lindström.
Steny är tvåa i tabellen och den enda som kan hota Lindström från totalsegern i mästerskapet.
- Är jag bara före "Steny" så vinner jag mästerskapet. För en gångs skull behöver jag inte vinna racet, men jag ska vara före norrlandsexpressen på hans svarta Yamaha R1 för att avgöra på söndag, menar Lindström.
Men det finns gott om uppstickare som vill göra livet surt för den annars omöjlige Jimmy Lindström. Striden om andraplatsen har blivit allt mer intensiv och det är en handfull förare som gör upp om den. Den som kanske märks mest av de, är den VM-aktuella 20-åring Alexander Lundh, som har hornen utfällda inför Karlskoga.
- Just nu bryr jag mig inte om poängen i mästerskapet. Jag vill bara komma före Jimmy Lindström, det är det viktigaste och precis det jag ska göra på söndag, säger en grymt taggad Alex.
Alex som har stöd ifrån Sveriges enda VM-team, Stiggy Motorsport, är tack vare dom aktuell att göra VM-premiär under hösten som så kallat wildcard. Alex som skulle ha kampats i VM-deltävlingen redan i Tjeckien under juli månad, fick ställa in efter en olycklig krasch under Pro Superbike racet i Falkenberg. En olycka som skedde med den snabba Kawasaki-föraren, Freddy Papunen, när de gjorde upp om andraplatsen. Kraschen blev så illa att Alex fick ställa in på grund av muskelskada i axeln. Även Freddy fick smärtor i foten och har vilat sig i form under sommaruppehållet. Freddys med hans gröna Kawasaki har gjort sig kända för att vara ruskigt snabba. I Anderstorp hade han inte bara pole position, han noterade även årets högsta topphastighet på 310 km/h.
Helgens race är långt ifrån avgjort, inte allra minst med fartfantomen och hemmahoppet Mikael "Crazy Mike" Nilsson på startlinjen.Mail: tobias.lindstrom@monarchyofspeed.com
Web: www.stcc.se / www.monarchyofspeed.com
07-07-11 Pro Superbike förare till VM i roadracing
Han tillhör den svenska roadracingeliten och ligger just nu tvåa i prestigeklassen Pro Superbike. Nu får 20-årige Alexander Lundh chansen att mäta sig mot världseliten. Nästa helg, 21-22 juli, startar han i VM-deltävlingen i Superstock 1000 på Brno i Tjeckien.
- Extremt spännande, säger Lundh.
Alex som till säsongen haft proffshjälp av det svenska Supersport VM- teamet Stiggy Motorsport, har visat att han tillhör den absoluta toppen i Pro Superbike. Nu får han en fantastisk chans att göra sig ett starkt internationellt namn i sin VM debut om två veckor.
- Vi har hjälpt Alex här hemma med att nå framgångar under säsongen i Pro Superbike. Men vi har samtidigt kämpat hårt för att få slå oss in med Alex till en VM-tävling. Det var inte mindre än 90 olika toppförare från hela världen som sökte ett så kallat wildcard till Brno, säger Stiggy Motorsports ägare och före detta VM-föraren, Johan Stigefelt.
Med hjälp av teamets anseende och framgångar i VM kunde man till slut få ett genombrott med Alex hos den italienska VM-promotorn.
Johan Stigefelt som nu även planerar att expandera verksamheten och starta ett sattelit-team i Pro Superbike till 2008.
- Pro Superbike har verkligen lyft svensk Roadracing och givit den ett ansikte. Till nästa år tar serien ytterliggare ett stort kliv framåt, i och med direktsändning från tävlingarna i SVT. Något som i sin tur kommer att forma en plantskola för framtida svenska VM förare, vilket Stiggy Motorsport vill vara med och bidra till, avslutar Stigefelt.
Alex som i Pro Superbike kör med Andreas Mårtensson i Team Skydda Racing, kommer till Brno att tävla för Stiggy Motorsport och ha tillgång till alla deras VM-resurser.
Men Alex själv är väldigt målmedveten och tar en sak i taget, han fokuserar blint på helgens tävling i Falkenberg.
- Nu har jag noterat både en andra och tredjeplats på prispallen, nu gäller seger i Falkenberg. Den banan är dessutom en av mina absoluta favoriter och det brukar generera toppresultat. Med Filip Backlund borta på grund av skador, och att min respekt för Jimmy Lindström är precis som bortblåst, så är det bara seger som gäller. Lindström är den enda som jag ser kan hota mig i helgen, men han kommer att få kämpa, lovar Alex.
Web: www.stcc.se www.monarchyofspeed.com
07-05-21 Stenhård kamp om Pole Position i PRO SUPERBIKE
Med minsta möjliga marginal stod sig mästerskapsledaren Jimmy Lindströms tid från första kvalet.
Nu står han i Pole Position inför söndagens stora uppgörelse i Mantorp.
- Starta först, det får man vara nöjd med, det är värre att starta tvåa, säger Lindström.
Men denna gång var det en tuff uppgift för Jimmy att ta pole. Freddy Papunen var tätt efter och körde in på en andra plats, endast tre hundradelar bakom Lindtröm.
- Inte så illa med tanke på att jag körde på min reservhoj kommenterar Freddy, som dessutom hade problem med bromsarna under kvalet.
- Kul att killarna vill vara med och dansa, replikerar Lindström och menar att det är bra för mästerskapet att flera av de andra förarna börjar få fart på grejorna.
En av dem som verkligen fått upp farten är Victor Zuber som var på ett strålande humör efter kvalet.
- Där fick han idioten, säger Victor med glimten i ögat och en hänvisning till startfältets uttalade badboy Jimmy Lindström.
Zuber var snabbare än Lindström i andra kvalet men kunde inte matcha Lindströms tid från förmiddagen. Nu väntar en stenhård fight under söndagens race där toppförarna Lindström, Papunen och Zuber är riktigt taggade.
- Ja det är kul att det är kamp om topplaceringarna, hittills har det gått alldeles för lätt, säger Lindström.
Mantorpsonen och hemmahoppet Tomas Johansson körde in på en stark 17:e plats i kvalet.
- Med tanke på att det är min första säsong i Pro Superbike får jag vara nöjd med resultatet. Jag har mer och ge. Nu är det bara på med nya däck och hem och sova som gäller, berättar han om sin uppladning.
Kvalresultat och startuppställning, Pro Superbike:
1. Jimmy Lindström 1.17.495
2. Freddy Papunen 1.17.525
3. Victor Zuber 1.18.120
4. Jan Hanson 1.18.623
5. Filip Backlund 1.18.691
6. Alexander Lundh 1.18.855
7. Henrik Stenberg 1.18.879
8. Andreas Nylund 1.18.938
9 Anders Lilja 1.18.944
10. Christer Miinin 1.19.792
Web: www.stcc.se / www.monarchyofspeed.com
07-05-05 Jimmie Lindström är tillbaka - startar psykkriget i Pro Superbike
Psykningarna har startat i STCC-cirkusens tvåhjulsklass Pro Superbike.
MC-förarna Jimmie Lindström och Freddy Papunen rök ihop under kvalet.
- Han pekade finger åt mig, fattar inte varför han släppte förbi mig i första läget, säger Freddy Papunen.
Det handlar om MC-sportens badboy Jimmie Lindström. Han är tillbaka i Sverige, och kör den nya tunga MC-klassen Pro Superbike. 1000 kubik ska tämjas, för första gången i år på Ring Knutstorp i samband med den andra deltävlingen i STCC.
Lindström är svensk, skandinavisk och nordisk mästare 2006. Nu är han tillbaka med besked. Snabbast på kvalet och pole position inför morgondagens race. Bredvid honom står fjolårets tvåa i Superstock 600, Freddy Papunen.
- Pole är i och för sig bra, jag ville mer, men det satte Freddy stopp för, säger Lindström.
- Han stängde mig två gånger under de varv som skulle vara mina snabbaste. Han förstörde min 59-tid.
Istället blev det tiden 1.00,192, närmare sekunden snabbare än Papunen och ytterligare en tiondel före trean Victor Zuber.
Både Papunen och Zuber körde race-set ups på sina motorcyklar. Lindström körde kval-set up.
- Vi har mer att ta ut. Jag hade lite problem med chassit, säger Papunen.
- En tredjeplats är väl ok, första startled. Det är lite marginal bakåt, sju tiondelar till Stenberg. Jag kommer att bli giftig i morgon, säger Zuber.
Den händelse som uppmärksammades mest var dock den mellan ettan och tvåan. Lindström och Papunen. Senast Lindström körde MC i samband med STCC var 2004, då var det tuffa dueller med Cralle Lindholm som gällde. Nu ser det ut som att Papunen står i skottgluggen.
- Jag är inte den kaxiga föraren. Jag är ödmjuk inför säsongen, men jag är inte här för att leka, avslutar Lindström.
07-04-21 MC-förarna underkänner SVEMO:s banbesiktning
MC-klassen Pro Superbike kommer inte att tävla på Sturup Raceway i helgen. Anledningen är att förarna inte godkänner SVEMOS banbesiktning.
MC-klassen Pro Superbike skulle ha tävlat i samband med STCC-premiären på den nya banan Sturup Raceway. Banan har efter stora investeringar besiktats och godkänts av svenska motorcykelförbundet SVEMO. Nu vänder sig förarna mot SVEMO:s godkännande och väljer att inte tävla i helgen.
- Det är väldigt olyckligt för publiken, TV-tittarna, banägarna som gjort miljoninvesteringar och MC-klassen i sig, säger Bob Huzell, vd STCC:AB.
07-01-26 Jämtlands Motorklubb arrangerar VM-semifinal/kval i isracing
Mildvädret i europa ställer till det för de Österrikiska arrangörerna i Saalfelden och planerna för första semi.nalen/kvalet i individuella isracing-VM.
Efter många turer fram och tillbaka kom idag, förfrågan från Svemo om man från Jämtlands MK var intresserade att ta över arrangemanget. Och även om man från klubben tog sig en rejäl funderare så var svaret till slut ett självklart ja.
- Jag pratade med arrangörerna i Saalfelden igår, torsdag och de hade då två grader kallt, men väntar sig ett rejält oväder med plusgrader under helgen, så de sa helt enkelt att de inte kommer att hinna med att iordningställa ett bra arrangemang, berättar, tävlingsledaren Hans-Erik Lukas Lundkvist från JMK.
- Med tanke på den korta tid som vi har på oss blir tävlingen arrangerad med lite andra förutsättningar. Kringarrangemang med parader som planerades i Österrike blir nog svåra att genomföra, den tiden .nns inte då tävlingen bara är en vecka bort, fortsätter Lukas som hela sitt liv sett fram emot att få se en VM-deltävling på sin aréna, Lukas Hov...och äntligen få sin vilja igenom.
På startlinjen väntas såklart stora delar av världeliten, med bland annat tre ryssar på plats. Ivan Ivanov, Daniil Ivanov och Dmitri Bulankin som alla tre tillhör kandidater till världsmästartiteln. Deltagande sven-skar i Östersund är hemmaförararna Per-Anders Lindström och Johan Lundkvist från arrangörsklubben samt Paul Johansson från Funbo....för att nämna några (Se även bifogad startlista).
Under den senaste 20 årsperioden har 16 individuella slutat med ryska segrare. Dags att ändra på det för de svenska förarna. Kanske bryts ryssarnas dominans redan i första VM-semi.nalen.
Tidsplan:
Träning lördag 3 februari (Östersunds Motorstadion)
Tävling, söndag 4 februari med första start 13:00 (Östersunds Motorstadion)
Tävlingskalender Individuella VM 2007
VM-semi./Kval
1. Sverige/Östersund 070204, 2. Ryssland/Penza 070210 3. Tyskland/Inzell 070210 Finaler
1. Ryssland/Ufa 070224 2. Holland/Assen 070310 3. Tyskland/Berlin 070317
Startlista pdf
www.actionmedia.se www.jmk.nu