Roadracing 2007
07-01-11 Freddy Papunen växlar till Pro Superbike
och Kawasaki för att jaga SM Guld
Förra årets silvermedaljör i roadracingens SuperStock 600,
Freddy Papunen från Norrtälje, tar i år klivet upp till Pro Supersport
med sikte på SM Guld.
- Anledningen till att jag byter klass är att STCC har valt att köra
Pro Superbike vid sina arrangemang och att det är den klart vassaste klassen
vi har i Sverige. Sedan är det mycket som pekar på att hela den svenska
eliten kommer att köra just denna klass vilket borgar för rolig racing,
säger Freddy Papunen som i år också byter motorcykelmärke
från Honda till Kawasaki.
- Med den support jag har från Team caWalli, Bilsport & MC Specialförsäkringar
samt inte minst från Kawasaki så vet jag att jag kommer att få
ett väl utprovat och ett mycket konkurrenskraftigt material vilket kommer
att behövas om man vill vara med i toppen, fortsätter Freddy som också
har en budget klar för året som innebär att han kan satsa fullt
ut.
Freddy kommer att ha tre stycken nya racingpreparerade Kawasaki Ninja ZX 10R av
årsmodell 07 till sitt förfogande vilka färdigställs i samarbete
med det holländska teamet DocShop racing som bland annat tävlar i Tyska
Superbike serien. Den första Kawasakin är redan levererad till Freddy
som också hunnit med att göra en första test i Spanien.
- Jag har genomfört ett par dagars test på banan i Valencia och det
var en underbar upplevelse. Jag körde 1000 kubiks motorcykel i EM 2002 och
mindes hur tung och otymplig den då kändes. Det har hänt mycket
på bara de här åren och nu var det rena fröjden att köra.
Den nya Ninja ZX 10R är till och med lättare än vad min fjolårshoj
i 600 klassen var. Det mest bestående intrycket var dock hur lätthanterlig
som var i svängarna trots all kraft. Trots att jag körde med de hårdaste
däcken och körde helt på originalinställningarna så
var jag två sekunder snabbare med Ninjan än vad jag var förra
året med 600 kubikaren. Nu var vi inte alls ute efter att sätta varvtider
utan hela testen gick ut på att hitta en så bra körställning
som möjligt och jag tror att vi vet exakt vad som behöver göras
för att hojarna skall passa mig och min körstil, berättar Freddy
som verkligen trivdes på sin nya maskin.
Nu väntar han bara på att få hem alla de detaljer som behövs
för att motorcyklarna skall bli så optimala som möjligt.
- Vi skall ha åtminstone två cyklar helt klara till det är dags
för mässan På två hjul som äger rum på
Stockholmsmässan den 25 28 januari. Sedan är det dags att åter
dra ner till Spanien för att finslipa materialet samt testa däck och
annat för att vara helt på topp inför premiären i april.
Jag tror att det blir en riktigt tuff och sevärd serie i år. Det är
många bra förare med regerande Superbikemästaren Jimmy Lindström
som förhandsfavorit. Många kommer också med ett mycket bra material
men cyklarna skall ju också köras fort runt banorna. Det är en
enorm skillnad att köra en 1000 kubikare jämfört med en 600 kubikare
och jag är en av dem som har en viss fördel i att jag kört 1000
kubik tidigare. En Pro Superbike cykel måste köras med förstånd
annars är det lätt att det släpper med den effekt som motorerna
har. Hittar jag bara rätt rytm så skall jag också se till att
få ner effekten i backen och då kommer alla de andra att få
problem med att hänga med, lovar Freddy avslutningsvis.
- Det paket som Freddy har till denna säsong är mycket bra och jag är
fullt och fast övertygad om att Freddy kommer att lyckas mycket väl
i år. Ett SM Guld ligger inom räckhåll. Fungerar det bra här
hemma så kanske det också blir någon tur ner till det tyska
IDM mästerskapet lite senare på året, säger teamchefen Joakim
Wiedesheim i Team caWalli.
Ytterligare information om Team caWalli samt Freddy Papunen finns att hämta
på: www.sportinformation.com/Motor/Media/cawalli.htm
och klicka på Pro Superbike.