Pontus Mörth Racing

Mörth 1999


PR-uppdrag åt Mörth
Racerföraren Pontus Mörth går i väntans tider. I väntan på besked om huruvida det blir STCC eller någon internationell styrning, befinner sig den 24-årige kilsbon på internationellt PR-uppdrag åt Volkswagen i Tyskland. Sedan i lördags har han uppdraget att visa bl a VW New Beetle för journalister från Fjärran Östern som samlats i Sri Lanka.
- Ett mycket hedersamt uppdrag som kan betyda mer, berättade Pontus innan han gav sig av i fredags.

Mörth i väntans tider STCC eller DTM?
Sverige, Tyskland eller helt internationellt? Pontus Mörth har ännu inte givit något besked om vad det blir för styrning nästa säsong. Helt klart är dock att det inte blir något mer tävlande i VW New Beetle Cup för den 24-årige värmlänningen.
- Ingenting är klart ännu, men jag jobbar på flera möjliga lösningar, kunde Pontus Mörth berätta för den tyska motorsporteliten i samband med ADACs stora bankett och prisutdelning under Essen Motorshow i början av december.
Närmast till hands för Pontus del ligger en STCC-satsning i svenska Opels namn, men något besked om huruvida de ställer upp eller ej har ännu inte kommit.
- Men vad jag vet kommer ett besked inom ett par veckors rymd, det innebär förhoppningsvis före jul, förklarade han.
Skulle inte STCC-styrningen gå i lås, jobbas på flera alternativa lösningar. Tyska Porsche Cup är en - dit för övrigt årets vinnare av VW New Beetle Cup, Thomas Braumüller ser ut att försvinna.
- En tävlingsmässigt klart intressant serie, menar Pontus som har etablerat sig och vunnit stor ryktbarhet som en vinnare på den tyska racingscenen under de två framgångsrika säsongerna i VW New Beetle Cup. Ytterligare alternativ som undersöks ligger inom super touring i andra länder, men det är för tidigt att säga vad dessa innebär.
- Det finns många som vill att man ska köra för dem, men det finns också prislappar på styrningarna, förklarar han.
Pontus önskedröm är att få till ett test i DTM som förhoppningsvis ska öppna portarna till något av de fabriskstall som kör serien.
- Jag har mycket har mycket goda kontakter inom den tyska racingvärlden och jag hoppas att de ska kunna innebära något i framtiden, avslutar Pontus Mörth som i väntan på Opels besked sticker till Sri Lanka för internationella PR-uppdrag åt Volkswagen.

Stjärnsmäll stoppade Mörths titeljakt på Hockenheim
Den svenske racerföraren Pontus Mörths jakt på titeln i den internationella racingserien VW New Beetle Cup slutade med en rejäl stjärnsmäll. På det tredje varvet i söndagens finalrace på tyska Hockenheim for han tillsammans med en konkurrent bryskt rakt in i räcket i en chickan.
- Vi får kalla det för "race accident" eftersom det var båda som bjöd in till det, sade värmlänningen som fram till bara 100 meter före chickanen varit i loppets ledning och därmed titelvinnare för år 2000.
Mörth startade loppet från fjärde position. Redan efter två varv hade han gått upp i ledning, men var tätt följd av huvudkonkurrenten om titeln i VW New Beetle Cup, tysken Thomas Braumüller och ett par förare till.
- Jag visste om att de tre framför mig hade gaddat ihop sig mot mig. Det var jag mot resten av Tyskland, så jag var hela tiden på min vakt vid de direkta närkamperna, berättade Mörth.
Han låg i ledning på inledningen av det tredje varvet då tysken Morzov bromsade sig förbi strax innan ingången till den första av Hockenheims två chickaner. Även Henchel försökte utnyttja chansen att ta sig för Mörth i suget på den föregående raksträckan. Men det bar sig inte bättre än att han och Mörth gick in samtidigt chickanen.
- Nog för att den är bred, men inte bred nog för två, konstaterade Mörth.
- Så det small bara till och vi båda for in i räcket. För Henchel tog det slut på en gång, medan jag kunde köra vidare.
- Men teknisk flagg, som jag fick för alla skador på bilen satte stopp för vidare framfart.
Tyvärr, berättade Mörth som därmed fick se tysken Thomas Braumüller köra hem årets mästerskapstitel i VW New Beetle Cup.
- Jag har gjort vad jag kunnat, men tyvärr räckte det inte till, var Pontus Mörth konstaterande efter att för andra året i rad kommit tvåa i en Europas tuffaste racingserier, VW New Beetle Cup.
För den 23-årige värmlänningen handlar det nu om att återgå till vardagen och att börja förberedelserna inför nästa års racingsäsong.
- För ögonblicket vet jag inte vad det blir nästa år. Ett år till i New Beetle Cup känns inte rätt för tillfället.
- En riktig fabriksstyrning i STCC är klart intressant, men helst skulle jag vilja få till någonting internationellt.
- Det känns rätt för mig utvecklingsmässigt, avslutar Pontus Mörth, slutgiltig tvåa i VW New Beetle Cup trots motgångarna på i finalracet på Hockenheim.

Mörth kämpar om titeln i VW New Beetle Cup
Två poäng upp till mästerskapstiteln. Två poäng ner till tredjeplatsen. Det är bäddat för "älgjakt" i dubbel bemärkelse när den internationella racingserien VW New Beetle Cup avgörs på tyska Hockenheim på söndag. Huvudrollen innehas av en svensk.
Den som kommer att jaga, och att jagas, är den värmländske racerföraren Pontus Mörth som inför årets tionde, och sista, deltävling i VW New Beetle Cup ligger på andra plats i mästerskapet med sin älg-designade New Beetle.
- Nu handlar det om att jaga och att bli jagad, säger Pontus något kluvet inför söndagens betydelsefulla race.
Redan i den förra deltävlingen fick han smaka på konkurrenternas hårdhandskar. Bryskt knuffades han av banan för att sedan, linkande på tre hjul, ta sig i mål på en 16.e plats. Med det rök ledningen i mästerskapsserien - inför den sista deltävlingen ligger han tvåa, futtiga två poäng efter tysken Thomas Braumüller.
- Det är inte bara jag mot Braumüller, utan det känns som om det är "lilla jag" mot resten av Tyskland. Jag kommer knappast att bli hjälpt, utan snarare stjälpt som på Nürnburgring för knappa tre veckor sedan.
- Det var surt, men nu är det vinna som gäller, tillägger han.
En seger i VW New Beetle Cup skulle innebära mycket för den 23-årige värmlänningen.
- Det är en dörröppnare mot resten av racingvärlden, menar han. Eftersom New Beetle Cup i år avgjorts både tillsammans med Formel 1 och det tyska racingmästerskapet DTM, lever det upp till epitet att vara "ett skyltfönster mot racingvärlden".
- Alla stora team finns på plats, det är mycket publik mellan 50-75.000 på tävlingarna och sist men inte minst - tävlingarna visas i tysk TV, sportkanalen DSF och ger en massa internationell publicitet, berättar Pontus.
Pontus Mörth är trots sin ringa ålder en mycket rutinerad racerförare. Efter ungdomens gokart-år har han vunnit JSM, SM och NM i Formel Ford och Formel 3, samt under 1998 och 1999 tävlat med stor framgång som privatförare i STCC. Men varje gång som de riktiga märkesteamen tagit in nya förare, har han hamnat i sitsen som andrahandsval.
- Därför har jag lyssnat till det råd som Kenny Bräck gav mig för flera år sedan, att satsa på något som ger segrar och som väcker uppmärksamhet.
- Därav att jag efter fjolårets andraplats i New Beetle Cup har gjort en helhjärtad satsning på att vinna årets mästerskapsserie, berättar Pontus och tillägger att han hoppas att det ska innebära en möjlighet till att få en sits i ett märkesteam antingen i STCC eller i någon racingserie utanför landets gränser.
Det succéartade inhopp som han gjorde i slutet av årets STCC-säsong visade att han är att räkna med även där, trots att det bara var ett tillfälligt inhopp i en oprövad tävlingsbil.
- Jag är så pass ung och utvecklas alltjämt som förare, säger han och tillägger att segerinstinkten bara har tilltagit under det senaste året.
- Det handlar ju om att vara först, skulle man bli tvåa så är man förste förlorare. Och förlorare vill jag inte vara i racingens värld, där det är segrar som räknas, avslutar Pontus och tillägger att en seger skulle
innebära oerhört mycket för honom som racerförare och för svensk racing.

Fotnot:
VW New Beetle Cup är en entypsbilklass för tävlingsbilar som baserar sig på Volkswagens New Beetle-modell. Bilen har en specialtrimmad V6-motor på ca 225 hästkrafter. Stötdämpare och bromsar är av racingmodell. Växellådan är 6-växlad och i s k sportutförande.

Mörth avknuffad på Nürburgring
Tappade ledningen i VW New Beetle Cup
Avsiktligt rammad och avkörd från banan av konkurrenten, och därmed nedpetad från mästerskapsledningen. Den nionde deltävlingen i VW New Beetle Cup på tyska Nürburgring blev en bedrövlig tillställning för den svenske racerföraren Pontus Mörth.
- Han såg väl sin chans så jag försökte bromsa så sent som möjligt, men vad hjälpte det när han hade mig som bromskloss, berättar Pontus Mörth om helgens händelse som kostade ledningen i New Beetle Cup.
Det var Oliver Mayer som skickade av Pontus, som efter en trög start låg på femteplats i racet, av banan.
- Det var ingen "raceincident" utan en avsiktlig påkörning som jag visserligen bjöd in till, berättar Pontus som med en illa slagen bil kunde ta sig i mål som 16:e man.
Vann gjorde tysken Patric Michels medan Oliver Mayer slutade tvåa, efter att domarna avslagit de protester som lämnats in mot hans framfart under loppet på Nürburgring. Med bara en deltävling kvar leder Thomas Braumüller mästerskapet. Han har två poäng tillgodo på Pontus Mörth.
- Det blir ett tufft race om tre veckor på Hockenheims långa slinga. Jag lär nog inte bli hjälpt av någon där, utan snarare tvärtom, avslutar en mäkta besviken Pontus Mörth efter lördagens bedrövliga race.

Pontus Mörth startar trea med reservbil i VW New Beetle Cup på "Ringen"
En tredje startposition i lördagens race på tyska Nürburgring ger goda chanser för att den svenske racerföraren Pontus Mörth ska kunna skaffa sig en betryggande ledning inför den sista deltävlingen i VW New Beetle Cup.
- Håller jag mig bara på pallen i lördagens race, så har jag ordnat goda förutsättningar inför årets finalrace på Hockenheim om två veckor, säger Pontus Mörth som efter åtta av tio deltävlingar leder den internationella racingserien femton poäng före hemmaföraren Thomas Braumüller.
Snabbast i fredagens kval var tysken Stephan Ebert, medan Braumüller körde till sig en andra startposition.
- Vi är sexton förare inom två sekunder, tätt så det förslår, men så är det alltid i enhetsklasser där konkurrensen är mördande, berättar Pontus Mörth som inledde tidsträningen i sin ordinarie tävlingsbil, men efter en del problem fick han byta till en reservbil som alltid står till de tävlandes förfogande i VW New Beetle Cup.
- Den bilen gick mycket bättre efter att vi överfört alla inställningar från den ordinarie, berättar Pontus vidare.

Mörth drygade ut ledningen i VW New Beetle Cup
Den värmländske racerföraren Pontus Mörth drygade på söndagen ut sin ledning i den internationella racingserien, VW New Beetle Cup. I den åttonde deltävlingen som avgjordes på Oschersleben Motopark öster om Hannover, slutade Mörth trea efter att ha startat loppet från femte startposition. Vann gjorde hemmaföraren Patric Michels, medan huvudkonkurrenten i VW New Beetle Cup, Thomas Braumüller, inte slutade bättre än på 13:e plats. Med två deltävlingar kvar leder Mörth mästerskapet 16 poäng före Braumüller.
- Det ser mycket lovande ut inför nästa race på Nürburgring om två veckor, förklarade en trots allt mycket nöjd Pontus Mörth.
- Loppet var oerhört tufft med snurrningar och svartflagg, vilket gjorde att jag körde på säkerhet i dess inledning, för att under den andra halvan gå på attack, berättade han.
En femteplats blev då en tredjeplats, vilket var tillräckligt för att han skulle kunna rycka ifrån i mästerskapet. 70.000 åskådare följde New Beetle-loppet på Oschersleben Motopark, som kördes som förtävling till tyska DTM denna gång.

Mörth fjärde man i första kvalet till New Beetle Cup
Hannover: Den värmländske racerföraren Pontus Mörth noterade en fjärde tid i det första tidskvalet till åttonde deltävlingen i den internationella racingserien, VW New Beetle Cup, som avgörs på Oschersleben Motopark öster om Hannover på söndag. Snabbast var huvudkonkurrenten, hemmaföraren, Thomas Braumüller. Efter sju körda deltävlingar leder Mörth mästerskapet tre poäng före nämnde Braumüller.
- Jag gick ut löst på träningen, mest för att känna på bilen.
- Bästa tid noterade jag först på det tionde varvet medan Braumüller var snabbast på det fjärde, berättade Pontus Mörth.
- Man jag räknar med att förbättra mig under lördagens tidskval, fortsatte han.
För Pontus är det nu viktigt att han kan slutföra mästerskapsserien med en topplacering. Efter de fina framgångarna vid inhoppet i svenska STCC för Opel Team Sweden, står han även under observation från Opels internationella tävlingsavdelning.
- Vinner jag mästerskapet har jag stora möjligheter att ta mig vidare inom racingen, berättar han. Men sedan om det blir STCC eller DTM, får tiden utvisa.
På söndag handlar det emellertid om 12 varv på Oscherleben Motopark inför kanske 50.000 åskådare eller fler.

Pontus Mörth återtog ledningen i New Beetle Cup
En sjätteplats i söndagens race på den nya tyska racerbanan Lausitzring räckte för att värmlänningen Pontus Mörth skulle återta ledningen i den internationella racingserien, VW New Beetle Cup.
&endash; Det känns lovande för fortsättningen i höst, menade Pontus Mörth efter att ha startat racet från 14:e startposition.
En snurrning på tidskvalet låg bakom denna med Mörths mått mätt mediokra startpositionen.
&endash; Banan är helt ny och den nyanlagda asfalten blev såphal när regnet kom lagom till lördagens kval, berättar han vidare.
Men Mörth var inte ensam om att drabbas av problem under träning och tävling &endash; värste konkurrenten, tysken Thomas Braumüller startade visserligen i pole position, men lyckades inte att bli bättre än fjortonde man i loppet efter en snurrning. Snabbast i premiärtävlingen på Lausitzring (Europas första ovalbana i modern tid) var tysken Kai Reimer. Tre deltävlingar återstår av årets VW New Beetle Cup.
Mörth leder mästerskapsserien tre poäng före Braumüller.

Pontus Mörth tvåa på Nürburgring
Den svenske racerföraren Pontus Mörth fortsätter att skörda framgångar internationellt. I söndagens deltävling av den internationella racingserien VW New Beetle Cup, som avgjordes på tyska Nürburgring, kom den 23-årige värmlänningen på andraplats. I sammandraget för VW New Beetle Cup ligger han nu på en preliminär andraplats. Fyra deltävlingar återstår.
- Jag är både nöjd och missnöjd med min insats, berättar Pontus Mörth om ett tät race som avgjordes i regn.
- Vidriga förhållanden som gjorde racet till ett lotteri, menar han.
Pontus startade från fjärde startposition, tog starten men snurrade av ett par varv senare.
- Jag ville bygga upp ett bra försprång som jag sedan hade för avsikt bevaka, men jag laddade för mycket så det bra sig inte bättre än att jag snurrade av och fick börja om från början, berättar han.
Tysken Thomas Braumüller passerade Mörth vid snurrningen, och kunde sedan bygga upp ett ointagligt försprång för Mörth.
- Jag jagade och jagade, men det hjälpte inte, konstaterade Pontus som nu går inför nästa helgs comeback i svenska STCC.
- Jag ser fram emot att få visa upp mig hemma i Sverige och på Gelleråsen igen, avslutar han.

Mörth fokuserar på toppstriden i VW New Beetle Cup
New Beetle Cup på Nürburgring fredag-söndag. Jobb på Wafab Bil i Karlstad som bilförsäljare måndag-torsdag. STCC på Gelleråsen nästa fredag-söndag.
Pontus Mörth, den 23-årige racingtalangen från Kil, torde vara Sveriges mest upptagne racerförare.
- Många undrar hur jag orkar med allt, men det är inga problem när man håller på med det som man älskar mest av allt.
- Men visst kan det bli svettigt emellanåt, erkänner han inför den första tidsträningen till söndagens race i New Beetle Cup i Tyskland.
På Nürburgring handlar det om att jaga. Efter sex av tio deltävlingar i den internationella racingserien ligger Pontus Mörth på andra plats, åtta poäng efter ledande Oliver Mayer från Tyskland.
- Med tanke på mitt senkomna engagemang i STCC har det varit litet splittrat de senaste veckorna, men nu är allt under kontroll vilket gör att jag kan koncentrera mig till 100% på New Beetle Cup.
- Det är den som är det viktiga i år, understryker han.
Målsättningen är att vinna mästerskapsserien. I fjol var han tvåa trots att han inte kört samtliga tävlingar. I år har det hittills blivit två segrar och en andraplats, samt två brutna race. Sammantaget är han seriens segerrikaste förare genom den knappt tvååriga historien.
- För mig handlar det om att samla segrar, det är dom som räknas och ger uppmärksamhet i racingvärlden, förklarar Pontus.
VW New Beetle Cup är en enda stora plantskola för unga racerförare som vill ta steget ut för att satsa på en professionell karriär.
- Våra tävlingar avgörs innan Formel 1-lopp, tyska DTM och EM i truckracing. Det innebär minst 50.000 åskådare.
Massor av media och inte minst - de stora stallen och de viktiga sponsorerna finns på plats.
- Jag brukar säga att vi åker i världens största skyltfönster. Det känns lite grand som om man är det fina modelltåget i leksaksaffärens julskyltning, berättar han.
För Pontus del har framgångarna i Tyskland redan inneburit en hel del. Hans STCC-styrning hos Opel nästkommande helg är ett direkt resultat av dessa.
- Min målsättning denna säsong är att vinna New Beetle Cup, göra bra ifrån mig i STCC och framförallt att få möjligheten att testa hos något av de stora stallen i DTM.
- Efter F1 är DTM det häftigaste och mest prestigefyllda som finns i Europa, avslutar Pontus Mörth, vår nästa racingexport? Han är på god väg, även om han får slita hårt.

Pontus Mörth tvåa i New Beetle Cup
Svensken Pontus Mörth kom på andra plats efter Sascha Morozon från Lichtenstein i en femte mycket turbulent deltävling i ADAC VW New Beetle Cup på Sachsenring i lördags. Pontus avancerade därmed till andra plats i cupen.
Pontus var snabbast under fredagens kvalificering och gick ut i ledningen före totalledande Oliver Mayer och trean Thomas Braumüller.
Efter masskrock på det första varvet tog Pontus åter kommandot, men passerades av Oliver Mayer , senare också av Braumüller och nya stjärnskottet Morozov. Den kvartetten bjöd på tuff närkamp varv efter varv med Mayer först över mållinjen före Morozov, Mörth och Braumüller. Men Mayer bestraffades med 30 sekunder för en ojust kontakt med Pontus Mörth och förlorade därmed segern.
Resultat i New Beetle Cup på Sachsenring: 1) Sascha Morozov, Lichtenstein 27,40,0, 2) Pontus Mörth, Sverige, 27,41,9, 3) Thomas Braumüller, Tyskland, 27,44,2, 4) Thomas Faraas, Norge, 27,48,1.
Ställningen efter 5 deltävlingar: 1) Oliver Mayer 92 poäng, 2) Pontus Mörth 84, 3) Thomas Baumüller 83, 4) Sascha Morozov 74, 5) Thomas Faraas 67.

Opel och Pontus Mörth gör efterlängtad STCC-comeback!
Opel och Pontus Mörth gör comeback i STCC. Den 23-årige värmlänningen kommer att köra de två avslutande STCC-racen i en fabriksbil för Opel Team Sweden. Starten är för övrigt frukten av Mörths stora framgångar i den internationella racingserien, New Beetle Cup, under det senaste året.
- Jag är naturligtvis jätteglad. Det visar att man får lön för mödan att satsa på att tävla utomlands, säger han i sin kommentar till det överraskande inhoppet i STCC, där han för övrigt vann privatförarcupen, Synsam Cup, 1998 och svarade för flera fina prestationer under fjolåret, trots undermåligt material.
Det var Kenny Bräck som gav Pontus rådet att söka sig utanför landets gränser för att få fart på karriären. Han lyssnade på Bräck och satsade på den internationella racingserien New Beetle Cup, där han är segerrikast efter att ha vunnit sex av hittills tretton körda lopp i seriens historia.
- I år fokuserar jag på New Beetle Cup med målsättning att vinna hela mästerskapet, förklarar Pontus, som efter fyra deltävlingar ligger trea i mästerskapet som brukar benämnas som ett"skyltfönster" och en plantskola, eftersom det körs i samband med deltävlingar i tyska DTM eller Formel 1.
- Därför ska starten för Opel i STCC främst ses som ett gästspel, men med möjligheter. Målet är givetvis att försöka vinna de fyra heaten som jag ska köra för Opel Team Sweden.
- Sedan får vi se vart det leder, fortsätter han diplomatiskt.
Det är ingen hemlighet att den blonde, sympatiske, erkänt snabbe och orädde svensken har vunnit stor respekt på kontinenten och inte minst i Tyskland efter sina insatser. Racingexperter menar att han har kapacitet att etablerar sig som förare i något av de stora teamen inom internationell standardvagns-racing.
- Ända sedan jag "täljde" varv efter varv hemma på gokartbanan i Kil har mitt mål varit att få köra racing på heltid. Med de möjligheter som jag nu har fått av Opel Motorsport, vill jag säga att jag har kommit en bra bit på vägen, berättar Pontus.
Den bil som Mörth ska köra är fjolårets vinnare i STCCs tyska förlaga, STW och uppfyller därmed regelbokens krav för det svenska standardvagnsmästerskapet.
- Det är en mycket potent, men erkänt svårkörd, Opel Vectra byggd av Opels tävlingsavdelning, Opel Performance Center, berättar Pontus.
Så sent som förra veckan genomfördes ett testpass på Mantorp Park. Trots att stora delar av testet bestod i att göra inställningar av väghållning och balans i bilen klockades han för snabba tider.
- Visst känns det extra gott, men test är alltid test. Och det är först i race som det avgörs vem som är snabbast, förklarar han.
Bakom sig har den 23-årige Pontus Mörth från Kil en fantastisk racingkarriär. Som tonåring var han en av landets främsta gokart-förare. Som 16-åring blev han både svensk och nordisk juniormästare i Formel Ford. Sedan blev han svensk och nordisk mästare i Formel 3. 1998 satsade på STCC och blev bäste privatförare i mästerskapet. Ifjol dubblerade han med dels New Beetle Cup, dels STCC.
I NBC slutade han tvåa trots att han inte kört samtliga tävlingar. I STCC, som privatist, noterade han som bäst en tredjeplats, trots motstånd från fabriksteam med mångmiljonbudgetar.
Nu får han själv den möjligheten, på Gelleråsen den 27 augusti och Mantorp Park den 10 september, tack vare Opel Motorsport och Opel Team Sweden. Bakom teamet står en rad starka sponsorer, bl a: Neste Oils, PMV-Palmstierna och Merita-Nordbanken.

Göran Björklund

Mörth bröt efter kollision
Först en rejäl smäll och sedan bar det av rakt fram ut i gräset och sedan sandfållan. Värmlänningen Pontus Mörth satsade allt för friskt och tvingades bryta den fjärde deltävlingen i den internationella racingserien VW New Beetle Cup, som avgjordes på tyska Nürburgrings korta slinga under söndagen. Mörth, som startade tvåa, krokade i den värste konkurrenten, tysken Braumüller, vid ett omkörningsförsök på det andra varvet.
- Det var alltför optimistiskt gjort av mig, erkänner Pontus som slog sönder och punkterade höger framhjul i samband med incidenten.
- Det gick bara rakt fram ut i naturen efter smällen, så det var definitivt färdigåkt för mig, berättar Pontus vidare om den dramatiska händelsen som puttade ner honom från mästerskapstronen, för tillfället, enligt honom.
Om det kan ses som någon tröst i bedrövelsen för Pontus Mörth, så tvingades även Braumüller att bryta loppet efter kollisionen med honom.
Detta innebar att segern något oväntat gick till den norske nykomlingen Thomas Faraas. Faraas har under ett par år varit en av de snabbaste förarna i norska Neon Cup och i år satsar han hårt på att ta sig ut i världen. Bland annat har han norske STCC-stjärnan Tommy Rustad som mentor.
Efter fyra av tio deltävlingar i VW New Beetle Cup ligger Pontus Mörth på tredje plats. Medan Oliver Mayer leder.
- Trösten för mig är nu kommer vi till riktiga racerbanor, Saschenring är nästa anhalt. Där kör vi om tre veckor och då hoppas jag på att återta ledningen i mästerskapet, avslutar Pontus Mörth, efter söndagens brutna lopp på Nürburgring.
Göran Björklund

Mörth snabbast i första kvalet på Nürburgring
Det är succé för värmlänningen Pontus Mörth i den internationella racingserien VW New Beetle Cup. Inför den fjärde deltävlingen, som avgörs på söndag på klassiska Nürburgring i leder han mästerskapserien med sex poäng.
Redan i den första tidsträningen, som avgjordes på fredagseftermiddagen, gav den 23-årige Kilsgrabben ett klart styrkebesked. Han var hela 0,55 sekund snabbare än närmaste konkurrent, Patric Michels.
- Precis som i fjol är motståndet stenhårt, det vimlar av unga, hungriga killar som innan VW New Beetle Cup kört både standardvagnsracing och F3, berättar Pontus, som denna säsong helt fokuserar på New Beetle Cup.
- Jag har ambitionen att gå vidare i min racingkarriär, och detta är ett fenomenalt fint skyltfönster både mot team och för mina sponsorer, berättar han.
Man kör flertalet av tävlingarna tillsammans med återuppståndna DTM, en form av standardvagnsracing med mycket extrema tävlingsbilar med stora V8-motorer på ca 450 hästkrafter.
- DTM befinner sig på en helt annan planet än den form av standardvagnsracing, supertouring, som vi är bekanta med i Sverige genom STCC och den engelska förlagan BTCC, berättar Pontus.
Intresset för DTM är oerhört stort precis som för STCC i Sverige, i snitt har man samlat 60.000 åskådare på tävlingsdagen under de tre hittills körda racen.
I söndagens race på Nürburgring kör man emellertid inte i skuggan av DTM, utan nu värmer man istället upp asfalten inför den tyska deltävlingen i truck-EM.
- Jag väntar mig minst ett lika tufft race som förra helgen då jag fick ta i riktigt rejält för att hänga av killarna, avslutar Pontus Mörth.
Göran Björklund

Ny racingtriumf för Pontus Mörth i Tyskland
Den svenske racerföraren Pontus Mörth är ett hett namn i det motorsporttokiga Tyskland. Efter ett oerhört tufft race återtog han på söndagen ledningen i den internationella racingserien VW New Beetle Cup. Mörth vann den tredje mästerskapsdeltävlingen som avgjordes på Norisring, den gamla paradgatan från Tredje Rikets tid som numer används som racerbana, i utkanten av tyska Nürnberg.
- Det var en oerhört tuff fajt, berättar en mycket glad Pontus, som startade i pole position efter en mycket övertygande insats i lördagens kval.
- Efter missen i förra deltävlingen, då jag drogs med i en startsmäll, hade jag laddat upp med extra mycket taggtråd till frukost, skämtade den glade värmlänningen som fick ett svettigt första varv.
- Jag slirade för mycket på kopplingen vid starten och tysken Braumüller kunde smita om. Men jag kom ikapp och kunde köra om honom vid utgången av det första varvet. Sedan blev det en tuff fajt mellan de båda i de 20 följande varven.
- Det var en ständig kamp om att bromsa sist, jag tänjde ut bromspunkten hela tiden och bromsade till slut långt efter banans bromsskyltar och då hängde han inte med, berättar Pontus som efter det 21 varvet kunde dra ifrån tysken och köra mot årets andra seger i VW New Beetle Cup.
- Ett av allra tuffaste loppen för mig och "Älgen" (hans tävlingsbil), avrundar en mycket nöjd Pontus Mörth som fick motta gratulationer från både VWs och Opels tävlingsledningar efter insatsen.
Tävlingen avgjordes direkt efter årets tredje deltävling i DTM och följdes av drygt 60.000 åskådare, trots regntunga skyar över Norisring.
Göran Björklund

Mörth bröt i Canadas GP
En tredje startposition lovade gott men 500 meter, inte längre än så kom svensken Pontus Mörth i New Beetle Cup-loppet som föregick Canadas Grand Prix på söndagen. Den 23-årige värmlänningen drogs med när de två framförvarande bilarna snurrade och krokade i varandra. Tyvärr totalkvaddades Pontus VW Beetle och det fanns inte en chans att fortsätta loppet på Notre Dame Island i Montreal.
Göran Björklund

Mörth jagat villebråd i Canadas Grand Prix?
Ska Mika Häkkinen äntra sin F1-racer till tonerna av 'Du gamla du fria' på söndag? Chanserna är stora. Ty före Canadas Grand Prix i Formel 1 avgörs den andra deltävlingen i VW New Beetle Cup med svensken Pontus Mörth. Efter en övertygande seger i den första deltävlingen är den 23-årige värmlänningen förhandsfavorit i Montreal.
Pontus Mörth är den unge svenske racingtalangen som valde internationell racing i VW New Beetle Cup, sedan diskussionerna om en STCC-styrning hos Ford stöp. Änsålänge ångrar han inte det val, som Kenny Bräck inspirerat honom till.
- Klassen är ett enda stort skyltfönster mot racingvärlden, menar Pontus om New Beetle Cup. Ifjol slutade han tvåa i cupen trots att han inte körde samtliga deltävlingar.
Vad som utmärker New Beetle Cup är att de alltid håller sig i fint sällskap. För två veckor sedan tillsammans med killarna i det återuppståndna DTM inför 75.000 åskådare på tyska Hockenheim. Till helgen inför ännu fler när man värmer upp asfalten på Notre Dame Island i St Lawrence-floden inför Formel 1-loppet i Montreal, Canadas Grand Prix.
- Det ska bli spännande att få tävla tillsammans med sportens verkliga megastjärnor, säger Pontus.
Men tyglarna är strama och förhållningsordrarna många för ungtupparna i New Beetle Cup.
- Vi har exempelvis fått ett tidsschema som nästan är nere på sekundnivå, fortsätter han.
Formel 1 är en precisionssport på alla nivåer &endash; inklusive i genomförande. Det kan nämnas att det blir dyra böter &endash; hundratusentals kronor &endash; för arrangören om starten för huvudracet inte sker 14.00 prick. Därför måste de som kör tävlingarna innan underkasta sig samma form av disciplin, så att ingen försening uppstår.
- Det är bara att lyda och inte slira allt för mycket på kopplingen, skrattar den blonde värmlänningen.
Pontus Mörth har ett fint utgångsläge inför Canadas GP. Han vann årets första deltävling på Hockenheim för två veckor sedan. Han dominerade det föregående kvalet. Och han kontrollerade loppet från att den röda lampan släckts fram till att den svartvit-rutiga flaggan hängdes ut.
- Racet gick enligt planerna, menar han. Jag gick ut hårt i ösregnet för att bygga upp en försprång som jag sedan konserverade, berättar han.
Som störst var försprånget uppemot tio sekunder, för att vid målgång vara nere på ett par sekunder.
För Pontus och de andra killarna i New Beetle Cup är det bara att lyfta på kepsen och buga för Schumacher och Häkkinen. Om killarna i NBC sedan ska få kröka rygg inför Pontus Mörth återstå att se. Men den 23-årige värmlänningen är favorit, ja storfavorit på Notre Dame Island.
Göran Björklund

Mörth triumferade på Hochenheim
Pontus Mörth vann övertygande årets första deltävling i VW New Beetle Cup, som avgjordes på tyska Hochenheim inför drygt 75.000 åskådare under söndagen. Mörth startade i pole position och ledde loppet från start till mål.
- Ett kanonrace, menade Pontus Mörth, som i fjol slutade tvåa i den internationella racingserien trots att han inte körde samtliga deltävlingar.
Loppet avgjordes i regn, vilket passade unge, men rutinerade Pontus Mörth som handen i handsken.
- Jag satsade offensivt från början och hade byggt ett drygt tio sekunder långt försprång rerdan efter fem varv, berättade han.
Därefter lade han sig på defensiven för att bevaka sin ledning. I mål var han fem sekunder före tvåan, Thomas Braumüller från Tyskland.
Premiärtävlingen i VW New Beetle Cup kördes som förlopp till det återuppståndna DTM, därav jättepubliken trots regn. Nästa deltävling i VW New Beetle Cup avgörs om tre veckor i samband med Kanadas Grand Prix i Montreal.
Göran Björklund

Bräck förebilden när Mörth ger sig ut i racingvärlden
På söndag körs den första av tio deltävlingar i den internationella racingserien, VW New Beetle Cup. Ur svensk synvinkel är årets cup hyperintressant - Pontus Mörth, från Kil, är förhandsfavorit i mästerskapet. I fjol slutade han tvåa med sin älgprydda VW Beetle, trots att han inte körda alla deltävlingar.
- I år koncentrerar jag mig på New Beetle Cup istället för att dela säsongen med STCC som jag gjorde i fjol, säger den 23-årige värmlänningen.
Det är Kenny Bräck som inspirerat Pontus Mörth att satsa på internationell racing i en märkes-cup istället för att tävla som privatist i STCC.
- Det är segrar som räknas när man ska ut i den stora racingvärlden. Sedan diskussionerna sprack med Ford om en STCC-styrning har jag lagt allt krut på New Beetle Cup, som jag vet att jag kan vinna, säger han.
Ifjol körde han nio av tio deltävlingar. Med fyra segrar blev han seriens segerrikaste förare, men tyvärr räckte det inte enda fram till cup-titeln.
- Hade jag kört samtliga race är jag övertygad om att jag hade vunnit, menar Pontus.
En fin indikation inför premiären är att det gick mycket fort på det inofficiella test som kördes häromveckan på Motopark Oschersleben, öster om Hannover.
- Allt känns bra, menar han.
Vad som är extra intressant med årets VW New Beetle Cup är dels att man vid nio tillfällen kör loppet före det återuppståndna DTM (världens grymmaste standardvagnsmästerskap), dels att man värmer upp asfalten innan F1-loppet i Montreal i Canada.
- New Beetle Cup är ett enda stort skyltfönster mot racingvärlden, förklarar Pontus.
- Lyckas man bra och sköter sig kan man komma långt inom både formelbils- och standardvagnsracing, fortsätter han.
Att Pontus Mörth vill köra ännu längre råder det ingen tvekan om. Redan som 16-åring blev han svensk juniormästare i Formel Ford, sedan har han hunnit med att bli både svensk och nordisk mästare i Formel 3, innan det det blev standardvagnsracing och STCC, där han blev bäste privatförare 1998.
- Men jag har alltid varit andreman när 'fabriks'-kontrakten fördelats enda fram till ifjol när jag fick styrningen i VW New Beetle Cup genom svenska Volkswagen.
Ett förtroende som han förvaltade och nu har fått förnyat. På söndag körs säsongens första deltävling på Hockenheim. Den andra deltävlingen är Kanadas Grand Prix den 18 juni. Den 3 september kör man invigningsracet på Europas nyaste ovalbana, Lausitzring. Den 29 oktober körs finalracet på Hockenheim.
- Jag är laddad för uppgiften och målet är givet &endash; att vinna, avrundar han.
VW New Beetle Cup är internationell racingserie för entypsbilar, d v s samtliga tävlingsbilar är identiska. Tävlingsbilen är för övrigt en racebyggd VW New Beetle med en sexcylindrig motor på drygt 200 hästar. Bilarna är försedda med tävlingsbromsar, sportfjädring och en sexväxlad sportväxellåda.
Göran Björklund

STCC drabbas av nytt avhopp
Pontus Mörth valde VW New Beetle Cup
Med bara en dag kvar av anmälningstiden drabbas STCC av ännu ett avhopp. Det är Synsam-mästaren 1998, Pontus Mörth från Kil, som har skrivit kontrakt med tyska VW Motorsport för att köra internationell racing i VW New Beetle Cup istället för SM i standardvagnsracing, STCC.
&endash; Givetvis ett svårt val, men jag har vägt för och emot sedan det stod klart att det inte skulle bli något med Ford i STCC, förklarar Pontus Mörth.
&endash; Helt klart ger New Beetle Cup betydligt mer, både tävlingsmässigt och kommersiellt, för mig än att delta som privatförare i STCC.
&endash; Eftersom vi kör före tyska standardvagnsmästerskapet, DTM, och Formel 1 är New Beetle Cup ett enda stort skyltfönster mot världen, menar han. Ifjol slutade Pontus Mörth tvåa i New Beetle Cup i sin älgprydda VW-Bubbla, trots att han endast deltog i nio av tio deltävlingar. På sina nio starter tog han inte mindre än fyra segrar.
&endash; Vann jag inte så var det tekniskt strul eller andras avåkningar och misstag som ställde till det för mig, förklarar han.
Pontus Mörth är 23 år gammal och har trots sin ungdom en diger meritlista. Han har vunnit JSM i Formel Ford, blivit nordisk och svensk mästare i Formel 3, samt blivit bäste privatförare i STCC genom seger i Synsam Cup. Innan det blev riktiga bilar tävlade han i gokart, där han var minst lika framgångsrik.
&endash; Så mycket mer går inte att vinna här hemma om man inte är fabriksförare, konstaterar han.
&endash; Eftersom jag vill fortsätta att utvecklas som förare och få chansen till de riktiga fabriks-kontrakten är det viktigt att tävla och vinna i internationella märkesmästerskap som New Beetle Cup
&endash; Det är segrar som kan öppna dörrar till andra mästerskap. Se på Kenny Bräck, fortsätter han
Vad som återstår är att ta hem VW New Beetle Cup. Den 28 maj körs den första av tio del-tävlingar. Årets höjdpunkter är givetvis Kanadas Grand Prix i juni där de snabba Beetle-bilarna kör förloppet till F1-bilarna och så premiären på Europas nya ovalbana utanför Dresden i höst.
&endash; Detta är en värld så fjärran man kan komma från Karlskoga eller Mantorp Park, avrundar Pontus Mörth.
Med Pontus Mörth lämnar ännu en svensk racingbegåvning fäderneslandet i år. Innan honom var det F3-mästaren Thed Björk som bestämde sig för tävlande i amerikanska Barber-Dodge-serien. För STCC innebär Mörths beslut att ännu en toppförare inte kommer till start.
Fotnot: VW New Beetle Cup är internationell racingserie för entypsbilar, d v s samtliga tävlingsbilar är identiska. Tävlingsbilen är för övrigt en racebyggd VW New Beetle med en sexcylindrig motor på drygt 200 hästar. Bilarna är försedda med tävlingsbromsar, sport-fjädring och en sexväxlad sportväxellåda.
Göran Björklund

STCC
Racing
www.motorsportivarmland.nu