Opel Team Sweden 2000
Opel Team Sweden 2001


03-09-25 STCC inför ett avgörande
Ekblom, Flash eller Rustad mästare 2003?
Uträknad när STCC-säsongen inleddes. Med i allra högsta grad när mästerskapet ska avgöras på Mantorp Park på söndag. Norrmannen Tommy Rustad, STCC-mästare 2000, är onekligen årets outsider i racingmästerskapet.
Vem trodde i början av säsongen att Tommy Rustad överhuvudtaget skulle kunna hävda sig med både strypt varvtal och massor av straffvikt i Opel Astran? Lagarbete ligger bakom framgången, enligt Rustad.
- Hela teamet har gjort ett fantastiskt arbete, tillsammans har vi jobbat med att förbättra bilens egenskaper, summerar en mycket positiv och förväntansfull Tommy inför finalen.
Enligt Opel-teamets chefsmekaniker, Göran Olsson, har det Karlstad-baserade teamet jobbat hårt med att få däcken att ?leva längre?. Det är det enda som de kunnat göra, påverka.
- Därför har vi gjort bilen till viss del mjukare, arbetat med fjädrar, stötdämpare och kräningshämmare, berättar han.
- Men vi har haft ett stort problem - vi har inte kunant testat fullt ut som andra team eftersom straffvikten som vi ska för att bilen är byggd efter det brittiska BTCC-reglementet har ändrats flera gånger under säsongen.
- Det har inte gett oss riktigt rätt förutsättningar, men samtidigt har Tommy gjort ett starkt jobb som chaufför, berättar Göran Olsson vidare.
Således är det Tommy Rustads mångåriga rutin från internationell racing på elitnivå i kombination med teamets tekniska kompetens och vilja som har varit avgörande för Opel-teamets framgångar i årets svenska standardvagnsmästerskap.
Från blygsamma resultat i de inledande deltävlingarna har man sakta, men målmedvetet enligt stallchefen Per Tjerneld, avancerat fram genom startfält och resultatlista. Inför söndagens grand final finns teoretiskt chansen att vinna hela mästerskapet och en rimlig chans att sluta tvåa.
- Att vi ligger trea är över förväntningarna, men jag tror att det kan bli "nerv" som avgör mästerskapstriden, menar Rustad vars självförtroende är på topp efter segern och andraplatsen på Knutstorp.
- Jag har fått upp smaken för segrar och den vill jag behålla, förklarar han.
- Intressant är att jag har andraplatsen inom räckhåll. Skulle "Flashen" göra bort sig i första racet så har jag ett gyllene läge, menar Tommy.
- Det ser "easy" ut för Ekblom, men frågan är om han klarar pressen. För mitt eget vidkommande har jag allt att vinna även om det finns möjligheter att ta tredjeplatsen ifrån mig, avrundar en förväntansfull Tommy Rustad.
60 poäng står på spel i finalens båda heat (20 poäng till segraren i första heatet respektive 40 poäng i andra heatet som körs utan placeringsvikter). Två race skall räknas bort i slutresultatet enligt reglementet. Det innebär att mycket han hända, det vet Tommy Rustad, Opel Team Sweden.

03-08-31
Äntligen seger för Tommy Rustad i STCC
Norrmannen Tommy Rustad är van att vinna sina racinglopp. Men i årets STCC har det fram tills söndagseftermiddagen varit tunnsått med segrar för den 34-årige norrmannen som vann STCC 2000.
Med rätt förutsättningar för Rustads BTCC-byggda Opel Astra; svalt väder och gärna fuktig bana, kom han åter till sin rätt. På Ring Knutstorp blev det en förstaplats i sprintheatet och i det långa loppet kom han tvåa.
- Äntligen, det känns knallbra när allt fungerar och det går som det ska. Killarna i teamet har gjort ett fantastiskt jobb i helgen, förklarar Tommy Rustad och fortsätter:
- Bilen var inte 100-procentig efter lördagens kval, men vi har jobbat stenhårt på att få till rätt inställningar, faktiskt gjordes den sista justeringen av hjulinställningen på startplattan bara några minuter före start.
Sprintloppet var en klar seger för Rustad före Jan "Flash" Nilsson, medan andraplatsen i långloppet lika gärna kunde ha blivit en ytterligare seger för honom.
- Janne och jag låg jämsides när vi gick in på det sista varvet, men jag fick släppa efter för honom i första kurvan, berättar Rustad samtidigt som han berömmer Nilssons sätt att hålla emot på hans attack.
- Det var racing när den är som bäst, menar han.
Tävlingen på Ring Knutstorp var Rustads och Nilssons medan mästerskapsledande Fredrik Ekblom tappade poäng.
-Teoretiskt kan vi ta hem mästerskapet, men då ska det mycket till i den sista deltävlingen på Mantorp Park om en månad.
- Både jag och Opel Team Sweden är glada över den tredjeplats som vi har eftersom redan den överträffars våra förväntningar, förklarar en mycket glad Tommy Rustad som efter sju deltävlingar, 14 heat, ligger trea i STCC på 161 poäng. Tvåa är Jan Nilsson på 170 poäng medan Fredrik Ekblom leder på 200 poäng inför finalracet där dubbla poäng står på spel i sista heatet.
- Nu börjar matematiken, avslutar en glad Tommy Rustad.

03-08-27
STCC, Sveriges snabbaste bilkö drar till Ring Knutstorp
Först Fredrik Ekblom i ensamt majestät, sedan följer Jan÷Flash÷ Nilsson, Tommy Rustad och Tobias Johansson i Sveriges snabbaste bilkö. Det är STCC inför näst sista deltävlingen.
- Men nu tillåts inget slarv, förklarar norrmannen Tommy Rustad, Opel Team Sweden, som från ingenstans seglat upp som aspirant till silvermedaljen i årets svenska standardvagnsmästerskap. Han är nu bara nio poäng efter Jan Nilsson.
- Visserligen kastade jag bort många fina chanser i senaste racet på Karlskoga, men Janne slarvade bort ännu fler, berättar en glad och optimistisk Rustad in för helgens skånska ÷Newsrace÷.
- Egentligen borde vi inte ligga så högt upp i mästerskapet med tanke på att Opeln både har straffvikt och varvtalet begränsat.
- Vi har haft ÷flow÷ samtidigt som andras misstag har spelat oss i händerna.
- Därför har jag fokuserat om från den möjliga tredjeplats som teamet räknat vid en framgångsrik säsong till en möjlig andraplats, förklarar Rustad som därmed ökar pressen på Janne Nilsson i mästerskapet.
- Men för att vi ska kunna göra ett riktigt bra resultat på Ring Knutstorp krävs svalare väder och möjligen regn så att vi kan spara däcken som slits hårt på grund av viktbelastningen.
- Annars får vi fortsatt lita på misstag från både Fredriks och Jannes sida för att vi ska kunna knappa in, fortsätter Rustad som under denna tävling har besök av representanter från Opels tävlingsavdelning, OPC, i Tyskland.
På Knutstorp körs två heat. Ett sprintlopp och ett långlopp. I båda handlar det om att ta så många poäng som möjligt. Men inför den avslutande finalen på Mantorp Park om fyra veckor börjar tjyv- och rackarspelet. Resultat ska räknas bort. Taktiskt ska det första finalheatet köras där sjunde och åttondeplatserna kan vara de allra attraktivaste placeringarna eftersom det sista heatet i årets STCC, med omvänd startordning bland de åtta främsta ger dubbla poäng.
- Grand final där allt kan hända, avslutar Tommy Rustad vis av egen erfarenhet.
Aktuell STCC-ställning efter sex omgångar, tolv heat:
1. Ekblom, 180 poäng, 2. Nilsson, 133, 3. Rustad, 124, 4. Johansson, 121, 5. Engström, 105, 6. Göransson, 105 poäng

03-08-20
STCC utökar - Tommy Rustad får norsk hemmabana
STCC-racingen har för avsikt att utöka nästa års mästerskap till en skandinavisk serie i standardvagnsracing. Det innebär bl a att deltävlingar i både Norge och Danmark åter finns med i tävlingskalendern. I Norge är Artic Raceway i Mo i Rana aktuell som tävlingsbana. Banan, beläggen på hög höjd och bara någon mil från glaciären Svartisen, anses som en av de finaste motorsportanläggningarna i hela Norden
- Kjempebra för mig, för Opel-teamet och för våra sponsorer, menar aktuelle STCC-trean, norrmannen Tommy Rustad, om förslaget som presenterades för teamen i samband med helgens tävling i Karlskoga.
- Dessutom lyfter detta statusen och intresset för hela mästerskapet, fortsätter han.
Även om Mo i Rana ligger i Norge vill Tommy inte kalla Artic Raceway direkt för sin "hemmabana".
- Jag har lika långt till den som alla andra. Men banan ligger i Norge och publiken är norsk, så det är på sätt och vis min hemmabana ändå, förklarar han.
Tommy Rustad har en fin svit från de STCC-lopp som han har kört på Artic Raceway. 1999 vann han båda heaten, medan 2000 var han tvåa i båda.
- Jag trivs bra på bana och ser fram mot att få köra där igen, avslutar den 34-årige Opel-föraren från Hakadal utanför Oslo.

03-08-12
Andras misstag bäddar för Tommy Rustad i STCC
Det tätnar i STCC. Med tre deltävlingar kvar har en topptrio utkristalliserats; Fredrik Ekblom, Audi, Jan "Flash" Nilsson, Volvo och Tommy Rustad, Opel.
Inför söndagens Kanonlopp i Karlskoga leder Ekblom komfortabelt, medan kampen mellan Nilsson och Rustad om andraplatsen blivit allt intensivare. Bara tio poäng skiljer dem åt. Det är Rustad som tar in!
- Janne har ett tekniskt övertag, medan min Opel Astra inte är konkurrenskraftig nog p g a den straffvikt och varvtalsstopp som jag har belagts med, menar Tommy Rustad.
- Utan jag måste hela tiden förlita mig på andras misstag, så teoretiskt kan jag komma ikapp Janne i mästerskapet.
- Men i praktiken krävs då att han slarvar bort sina chanser, fortsätter Rustad och tillägger att Janne i och för sig lite oväntat slarvat bort bra möjligheter i årets mästerskap.
- Den tredjeplats vi har är vi nöjda med, bättre ska vi inte kunna prestera med tanke på rådande omständigheter. Men vi söker ständigt nya möjligheter för att kunna förbättra vår konkurrenskraft.
Enligt Tommy Rustad har Opel-teamet jobbat hårt på att reducera konsekvenserna av de tillägg som man tilldömts av STCCs tävlingsutskott för att bilen är byggd enligt det brittiska BTCC-reglementet.
- Våra tekniker hade gjort en del förändringar redan innan förra deltävlingen på Knutstorp, men vi kunde inte dra nytta av dem fullt ut eftersom vi inte fick den super pole som vi eftersträvat, kört oss till och berövats.
- Men vi gör ett nytt försök på Karlskoga, tar jag super polen och får hjälp av lite svalare väder är den svarta Opel Astran att räkna med i allra högsta grad.
- Då behöver jag inte heller förlita mig på andras misstag, förklarar Tommy Rustad, STCC-mästare 2000.

03-07-20
Tommy Rustad avancerade till tredjeplats i mästerskapet
Dramatik. Tät racing. Protester och diskussioner. STCC håller stilen som racingmästerskapet där allt kan hända och lite till. Visserligen leder Fredrik Ekblom mästerskapet före Jan "Flash" Nilsson, men nu - efter den femte deltävlingen - ligger Tommy Rustad plötsligt trea i mästerskapet.
Det är en sjätte och fjärdeplats i söndagens båda heat på skånska Ring Knuststorp som har fört den norske Opel-föraren upp på en bronsplats, bara elva poäng efter tvåan, Nilsson.
Men det kunde ha blivit betydligt fler mästerskapspoäng för STCC-mästaren 2000, om inte oturen grinat honom illa i ansiktet. En provisorisk super pole i det inledande sprint racet försvann sedan tävlingsledningen beslutat sig för att avbryta kvalet efter ett olejläckage på banan. Bara tre bilar återstod och fram till dess var Rustad snabbast.
Med hänvisning till liknande händelser säsongerna 1999 och 2000 och att kvalet då slutförts, uttryckte Rustad sitt missnöje över tävlingsledningens beslut - det kostade honom 5.000 kronor i "böter".
- Om det var oturen, så var turen på min sida i sprintracet startsväng. Jag knuffades av banan men lyckades komma upp igen med bara en intryckt dörr, berättar Tommy Rustad.
I mål blev det slutligen en sjätteplats, medan Rickard Göransson vann.
Under det korta uppehållet mellan heaten reparerades den intryckta bilsidan av Opel-teamets flinka mekaniker.
Om det första racet bjudit på en tuff kamp i första svängen för Tommy Rustad, så blev kampen mot varma däck det andra heatets stora utmaning. Eftersom han kör en bil byggd efter det brittiska BTCC-reglementet har han efter ett reviderat beslut 75 kilo i straffvikt innan tilläggsvikter för eventuella placeringar i racet innan.
Det är kilon som äter däck och ju varmare banbeläggningen är, desto mer gummi försvinner.
- 31 grader i luften och mer än 40 grader i asfalten gjorde att jag tappade mycket i slutet av racet då bilen sladdade i varje kurva. Jag blev omkörd av bil efter bil.
- Men andras misstag gjorde att jag slutligen kunde ta en fjärdeplats, berättar Tommy Rustad.
Jan "Flash" Nilsson vann racet.
Prel. poängställning i STCC, efter 10 av 16 heat:
1. Fredrik Ekblom, 157 p 2. Jan Nilsson, 120 p 3. Tommy Rustad, 109

03-07-17
Mindre i straffvikt för Tommy Rustad i STCC
Norrmannen Tommy Rustad får ta ur 25 kilo bly ur sin Opel Astra inför helgens STCC-tävling på Ring Knutstorp. Kvar finns dock fortfarande 75 kilo bly som straffvikt för att bilen är byggd enligt det brittiska BTCC-reglementet.
- Det är roligt att vi vinner gehör för vår vädjan om reducerad straffvikt. 25 kilo mindre innebär bättre konkurrenskraft även om vi vädjat om att få slippa 50 kilo.
- Ska det vara riktigt rättfärdigt så borde vi även återfå lite fler motorvarv, men vi gläds över det lilla som de färre kilona ändå innebär för oss, menar Rustad som tillsammans med landsmannen Roger Moen, som också kör en BTCC-byggd bil, fått sina straffvikter reducerade inför den femte STCC-tävlingen för säsongen.
Tommy Rustad, som vann STCC 2000, ligger för tillfället på fjärdeplats i mästerskapet, men bara en poäng från tredjeplatsen.
- Målsättningen för mig och Opel Team Sweden är att rikta in oss på att ta en tredjeplats i mästerskapet, med lite tur och marginalerna på vår sida kan vi nå dit.
- Det är definitivt ingen omöjlighet om vi får lite svalare väder i samband med racen som innebär lägre däckstemperatur, menar Tommy.
Det är främst däcken som är problemet vid straffvikt. Ju tyngre bil, desto högre värme och därmed större slitage.
Efter fyra deltävlingar, åtta heat, leder Fredrik Ekblom, Audi, mästerskapet före Jan "Flash" Nilsson, Volvo. Trea är Thomas Engström, Honda.

03-07-03
Rustad önskar busväder till Västkustloppet
Efter tre av åtta deltävlingar, sex av totalt sexton heat, leder Fredrik Ekblom, Audi, det svenska standardvagnsmästerskapet, STCC. Även om försprånget är stort för Ekblom, är mästerskapet långtifrån avgjort när det är dags för den fjärde deltävlingen, klassiska Västkustloppet, på Falkenbergs Motorbana.
- Visst är det en bit kvar fram till riktig tätkänning, men vi knappar in en placering i varje deltävling.
- Så snart är vi där framme, i omkörningsposition, säger Opel-teamets förare, norrmannen Tommy Rustad, STCC-mästare 2000.
Tiden från den senaste deltävlingen, på Karlskoga Motorstadion för knappt fyra veckor sedan, har Opel-teamet ägnat mycket åt motorns köregenskaper utifrån det varvtalsstopp som man är belagd med eftersom bilen är byggd efter det brittiska BTCC-reglementet.
- Vi lägger stora resurser på att öka konkurrenskraften i Astran samtidigt som vi vet att Tommy gör ett fantastiskt jobb, berättar stallchefen, Per Tjerneld.
En tidigare aningen barsk och sammanbiten min på Tommy har blivit lite gladare.
Anledningen är enkel. Andraplaceringen i det allra senaste heatet har gett självförtroende, som har förstärkts ytterligare efter bra inofficiella testresultat för Rustad och Opeln. Allt pekar i rätt riktning!
- Vi är ett starkt och erfaret team som jobbar mer och mer tillsammans och därmed blir vi ännu starkare, berättar Tommy Rustad och tillägger att han trivs mycket bra i Opel Team Sweden samt att han är mycket nöjd med den uppbackning som sponsorerna ger Opel-teamet.
Det är således en mycket stark Tommy Rustad, i en mer konkurrenskraftig bil, som kommer till start i helgens race - han har dock en önskan - dåligt väder!
Visst låter som att svära i kyrkan eftersom Västkustloppet på den svenska västkusten, bara ett par mil från havet, förknippas med sol och värme.
- Solen får gärna skina ända fram till att grid showen är över vid 12.30, men sedan får det gärna komma regn, lyder Tommys önskan eftersom det är den allra bästa förutsättningen.
- Det är då som bilen går som bäst, inte sliter en massa däck, förklarar han.
Men det är inte heller första gången som en förare eller team önskar sig dåligt väder inför tävlingar på Falkenbergs Motorbana - Fredrik Ekblom gjorde det när han körde fyrhjulsdrivet i STCC. En regnönskan som har infriats.

03-06-09
Äntligen lossnade det för Rustad i STCC
Tommy Rustad om andraplatsen i STCC på Karlskoga:
- Det känns som en seger!
Lätt kylslaget och kurvig bana, då kommer Tommy Rustad och hans tungt ballastade Opel Astra till sin rätt. Med en sjätte- och en andraplats, i första respektive andra heatet, är den 34-årige norrmannen nöjd med den tredje omgången av årets STCC, Swedish Touring Car Championship.
- Det var viktigt för mig, teamet och våra sponsorer med en plats på pallen, förklarar han direkt efter målgången på Karlskoga Motorstadion, Gelleråsen.
- Teamet har jobbat hårt med att åter göra bilen konkurrenskraftig efter alla de straff som vi belagts med (100 kilo bly och varvtalsstopp vid 7.750 rpm), därför känns andraplatsen som en seger för oss alla, fortsätter Rustad.
Till stor hjälp för Tommy Rustad var vädret. Hade det varit varmt på annandagens eftermiddag hade risken varit stor att han farit runt den kurviga Gelleråsbanan med konstant sladd efter att däcken tagit slut p g a av straffvikten. Men nu gick inte däcken varma tack vare kylan.
- Jag körde hela racet med en kalkyl att spara på däcken. Därför vågade jag inte att attackera i det andra heatet, utan lät Engström köra i sitt eget tempo.
- Visserligen tog jag in på honom i kurvorna, men på rakorna tappade jag hela tiden, tyvärr, är Tommy Rustads konstaterande.
Under pingstdagens kval brottades Opel-teamet med kopplingsproblem, vilket avspeglade i det första STCC-heatet då han slutade sexa, vilket gav en tredje startposition i andra heatet. En position som han förvaltade väl.

03-06-06
Ingen klarhet ännu kring Rustads "straff" i STCC

Det är fortsatt tufft för Tommy Rustad och Opel Team Sweden i STCC. Återigen har det blivit "njet" på teamets vädjan om att få slippa - eller åtminstone få reducerat - den straffvikt och det varvtalsstopp som man belagts med av STCC-organisationen.
- Jag kan säkert göra ett bra kval som innebär en möjlig tredje startposition, men över racedistans är jag chanslös, konstaterar Rustad inför racet på Gelleråsen, Annandag pingst.
Men den meriterade norrmannen vill inte ge sig på förhand trots att han försetts med både elektronisk fotboja och en i bly.
- Jag är ändå optimist och ska fortsatta göra mitt bästa för att nå fram till prispallen, fortsätter Tommy som efter Fredrik Ekblom har den största segerprocenten bland årets tävlande i det svenska standardvagnsmästerskapet, STCC.
Det som främst upprör Tommy Rustad och teamet är det varvtalsstopp som den svarta Opel Astran försetts med. På Gelleråsen i Karlskoga är det fortsatt 7.750 varv/minut som gäller för motorn som är byggd och optimerad för BTCC-reglementets 8.500 varv.
- Att vi skulle få straffvikt var vi medvetna om och förberedda på, men varvtalsstoppet har tillkommit sent i efterhand och påverkar oss mycket negativt på snabba banor där effekt är viktigare än förarskicklighet.
- Därför ser jag en viss möjlighet att göra åtminstone lite bättre ifrån mig på kurviga Gelleråsen, än på snabba Mantorp, förklarar Tommy Rustad, STCC-mästare 2000.
Ledningen för Opel Team Sweden hoppas på att vinna gehör för sina önskemål inom en snar framtid. En förhoppning var att alla frågetecken för Opel-teamets vidkommande skulle ha varit uträtade till pingsthelgens tävling, men så blev inte fallet.
- Så länge som vi har både straffvikt och varvtalsstopp kan vi inte räkna med några segrar trots att vi på pappret har en av de bästa bilarna som dessutom körs av en av nordeuropas bästa racerförare, förklarar Jan Warnestad som leder Opel-teamet tillsammans med Per Tjerneld.
- Men vi vägrar att känna oss slagna på förhand, avslutar Warnestad.


03-06-05 Opel Team Sweden gör motortidning i halvmiljonupplaga om STCC!
Massor om STCC-racingen. Ett avslöjande reportage om Opel-piloten Tommy Rustad. Opels nya bilmodeller som både imponerar och överraskar. Tips om motorojor. Etc etc.
Mycket ryms i den motortidning som Opel Team Sweden har producerat och som delas ut som bilaga till Aftonbladet nu på söndag, pingstdagen. Utöver de ca 400.000 exemplaren som distribueras via Aftonbladet, sker även distribution via Opels svenska och norska återförsäljarnät.
- Dessutom kommer STCC-magasinet att delas ut under helgens tävlingar på Gelleråsen, berättar Anders Warnestad, marknadsansvarig för Opel Team Sweden och projektledare för tidningen.
Enligt Anders Warnestad är tidningen ett viktigt instrument för att skapa uppmärksamhet kring, och för att marknadsföra motorsportsatsningen för en bredare publik.
Newsroom PR och Provisa svarar för text respektive grafisk form medan Michael Fischer fotograferat - samtliga på uppdrag av Dealer Sport AB, Opel Team Sweden.

03-05-18 Gamla STCC-mästare visade sin klass på Mantorp Park
Det är de gamla mästarna som tar för sig i STCC. Fredrik Ekblom tog en första- och en andraplacering i årets andra deltävling. Janne Nilsson vann ett heat.
Fyra och bäste icke Audi i det långa STCC-racet. Och en fjärdeplats i sprintracet. Återvändande STCC-mästaren, Tommy Rustad, är efter förutsättningar nöjd med söndagens båda race på Mantorp Park.
- Greppet i däcken tog slut, dessutom saknar jag toppvarv. Men jag är nöjd ändå, förklarar den 34-årige norrmannen som både körde på bredsladd genom kurvorna och sackade på rakorna.
Inför helgens andra deltväling hade Opel-teamet, som tävlar med en Opel Astra byggd efter det brittiska BTCC-reglementet, återfått 250 viktiga motorvarv men tvingats fortsatt behålla 100 kilo i straffvikt redan från början.
- Varven var värdefulla och gav mig åtminstone bättre körbarhet, vilket är viktigt, berättar Tommy.
Det första STCC-racet, sprintloppet över 11 varv vanns av Janne "Flash" Nilsson, Volvo, medan det blev en seger för Fredrik Ekblom i det andra. Det andra heatet stördes inledningsvis av tre smärre avåkningar som krävde bärgningsinsatser som tog lång tid.
- De långa gulflaggsperioden gav oss chans att kyla ner motorn något eftersom starten hållit oss väldigt länge för att invänta DTC-bilarna, men för däckens skull innebar den ingenting, förklarar Tommy Rustad. Enligt Rustad är Opelns däck det stora problemet. De slits mer än konkurrenternas p g a straffvikten. Exempelvis skiljer det 150 kilo mellan Tommy Rustads Opel och Fredrik Ekbloms Audi innan eventuella placeringsvikter. Det är kilon som äter däck.
- Det är till problem, det understyrde i första heatet och i andra var däcken helt slut.
- Därför var det svårt att hålla Audi-bilarna bakom sig, berättar Rustad som trots allt var mycket nöjd med de båda heaten på Mantorp Park, om man ser till förutsättningarna. .
Tekniskt fungerade allt perfekt.

03-05-16
Rustad fick tillbaka motorvarv i STCC-racingen
Det ser ut att klarna kring Tommy Rustads och Opel-teamets deltagande i STCC-racingen. På fredagen fick man 250 viktiga motorvarv tillbaka av STCCs tekniska grupp, mot att teamet satte dit mindre bromsok på Opeln som är byggd för brittiska BTCC.
- Varven är oerhört viktiga för oss, att köra på 7.750 rpm max jämfört med tidigare 7.500 är en skillnad som mellan natt och dag, berättar norrmannen som vann STCC senast som han deltog, 2000. STCCs beslut innebar mycket för Rustads självförtroende och konkurrensförmåga. Resultatet märktes också direkt på lördagen - åttonde tid på träningen, sjätte tid i kvalet och tredje tid i super pole. Det var flaggan i topp för Norge och nästan för Rustad också!
- Jag är jättenöjd, förklarar Rustad.
- Jag hade hundradelarna på min sida, jag kunde lika gärna varit sjua, fortsätter han.
Snabbast i super pole var Jan "Flash" Nilsson, medan Fredrik Ekblom var tvåa.

03-05-15
Uppförsbacke för STCC-mästaren Tommy Rustad
Det känns som om det är både uppförsbacke och handbromsen i för STCC-mästaren Tommy Rustad och Opel-teamet i STCC. En förhoppning om att få slippa ett sänkt varvtal på motorn, har förbytts till ännu en sänkning inför helgens race på Mantorp Park.
- Det är svårt att koncentrera sig och att göra ett bra resultat när förutsättningarna hela tiden förändras för mig och teamet. förklarar den 34-årige norrmannen som vann STCC senast som han deltog i mästerskapet, år 2000.
Problematiken ligger i att Rustad och Opel-teamet tävlar med en bil byggd efter det lite mer liberala brittiska BTCC-reglementet, något som STCC AB gått med på med vissa förbehåll i samband med anmälan till årets mästerskap.
Förenklat innebär det att för att reducera ett möjligt tekniskt övertag, har STCCs tekniske kontrollant under reglerade former, rätt att förse bilen med straffvikt och/eller sänka motorns varvtal. Något som man har valt att göra, fast dessvärre i omgångar och med kort framförhållning. Allra senast har den s k varvtalsspärren sänkts med ytterligare 250 rpm till 7.500 rpm, vilket ska jämföras med ursprungliga 8.500 rpm. Därutöver har Opel Astran 100 kilo bly i straffvikt.
- Att det ändras hela tiden stör mig, därför är jag inte särskilt optimistisk, tyvärr, inför Mantorp, avslutar Tommy Rustad.
Från Opel-teamet arbetar man på att få en fungerande lösning till stånd med STCC-ledningen, så att Rustad och team får rätt förutsättningar för att delta utan att vara slagna på förhand.

03-05-02
Tommy Rustad STCC-favorit trots 100 kilo i ballast
Trots att det inte har tävlats en meter i årets STCC-racing går förhandsdiskussionens vågor höga. Vem ska vinna? Ekblom, Göransson, Rustad eller kanske rentav "Flash" Nilsson? Vilken bil är det som gäller iår? Audi, BMW, Honda, Opel eller möjligen Volvo?
- Opel så klart, svarar återvändande Tommy Rustad, STCC-mästare sent som 2000, moralisk vinnare men påkörd året innan och historiskt sett STCC:s snabbaste förare.
Den 34-årige norrmannen ser fram mot säsongen 2003 med stort tillförsikt. Efter två säsonger i internationell standardvagnsracing, ETCC, är han åter i STCC ivrigt påhejad av både norrmän och svenskar för sin körskicklighet, är han laddad inför comebacken.
- Det är "moro" att vara tillbaka igen, säger Tommy Rustad inför premiärracet på söndag.
STCC-titel 2004?
Målsättningen är given för honom och det svenska Opel-teamet; först lära sig bilen sedan ta segrar under säsongen samt lägga grunden för en hårdsatsning säsongen 2004.
- Vi smyger igång verksamheten för att sedan kunna göra en mer långsiktig satsning som vi har riktiga resurser till, säger karlstadsbon Jan Warnestad, som företräder de svenska och norska Opel-handlare som backar upp Opel Team Sweden och Tommy Rustads deltagande.
Rustad må gälla som favorittippad inför söndagens premiärrace på Falkenbergs Motorbana, men samtidigt vet han att han har allas blickar på sig för den bil som han kör; en svart Opel Astra byggd för det lite mer liberala tekniska reglemente som tillämpas i STCC förebild, brittiska standardvagnsmästerskapet BTCC.
Men för ett reducera ett möjligt tekniskt övertag tack vare bättre hjulupphängning och därmed bättre väghållning har bilen försetts med 100 kilos straffvikt av arrangörerna, samma ballast som de tidigare deltagande fyrhjulsdrivna Audi-bilarna haft och som fungerat väl.
- Det känns som om STCC-organisationens 100 kilo rättfärdigar ett möjligt tekniskt övertag eftersom jag tidigare som Nissan-förare alltid har varit snabbast.
- Nu har jag hållit mig inom topptrion på test, men test är test och handlar enbart om tid från ett varv, medan race är race, menar Rustad och förklarar att Opel-stallet kör den första tävlingen varefter STCC-tekniske kontrollant får avgöra om mer ballast ska till - eller möjligen tas bort.
- Vi kommer att rätta oss efter deras beslut.
- Men det är inte jag som har gjort reglerna, jag bara tävlar, poängterar den merittyngde norrmannen som tävlat i rallycross-EM, kört formelbil i Europa, samt deltagit i BTCC och ETCC som privatanmäld förare.
"Fripassagerare" sliter däck
Men den ballast som redan finns i bilen vid start på Falkenbergsbanan oroar inte direkt Tommy och teamets tekniker under Thomas Johanssons ledning eftersom man har lagt ner stort tid på tester för att finna rätt fjärdringsinställningar.
- Jag har ju en fripassagerare i baksätet och det sätter sina spår på däcken, de slits snabbare än konkurrenternas.
-Eftersom vi kör på enhetsdäck, Dunlop, kan vi inte kompensera det ökade slitaget med att välja ett annat däcksfabrikat.
- Utan det är lika för alla och nu återstår att se vad det innebär för oss, förklarar Tommy.
Således. Det vädras norsk tillförsikt inför helgens STCC-premiär. Totalt omfattar årets STCC åtta deltävlingar. Rekordmånga bilmärken deltar, men antalet "fabriksstall" är färre än ifjol.

03-04-16 Snabbt och tätt första STCC-test
Det första av tre officiella tester inför årets STCC-premiär bjöd på mersmak. Rickard Göransson, BMW, var nämligen snabbast på Falkenbergs Motorbana på onsdagseftermiddagen medan Jan "Flash" Nilsson, Volvo, noterades för näst bästa tid. För tredje bästa testtid svarade Tommy Rustad, Opel, som denna säsong gör come back i STCC efter internationellt tävlande.
Den 34-årige norrmannen, STCC-mästare 2000, var nöjd med träningsresultatet, som visar att han trots två säsongers frånvaro hänger med i det svenska standardvagnsmästerskapet.
Racetempot oroar honom således inte, däremot den ballast, staffvikt, som han tvingas köra med under säsongen i sin Opel Astra. Bilen är nämligen byggd efter det brittiska BTCC-reglementet.
- I stort är vi nöjda, men det märks att jag har 100 kilo i straffvikt i bilen, förklarar han.
För Tommy och det svenska Opel-teamet bestod mycket av testet att arbete med bilens inställningar för att reducera straffviktens inverkan på väghållningen.
- Vi är på rätt väg, menar Rustad.
Under testet hade man vissa problem med styrservon, men dessa kunde man snabbt åtgärda. Även avgassystemet fick bytas under testets slutskede på Falkenbergsbanan.
Eftersom det var säsongens första officiella test i Sverige, så var det några förare som tenderade av överskrida sina marginaler med avåkningar som följd. Dansken Jason Watt körde in i däcksbarriären och förstörde framvagnen på sin Peugeot. Watt är sedan några år tillbaka rullstolsbunden efter en MC-olycka, men det har inte hindrat honom från att skörda stora framgångar STCCs danska motsvarighet, DTC.
Nästa STCC-test genomförs på Gelleråsen i Karlskoga därefter följer Mantorp Park.
Den 4 maj är det premiär för årets STCC. Första deltävlingen avgörs på Falkenbergs Motorbana.
Testtider, inofficiella, Falkenbergs Motorbana:
1. Rickard Göransson, BMW, 43.292
2. Jan Nilsson, Volvo, 43.294
3. Tommy Rustad, 43.305
4. Fredrik Ekblom, Audi, 43.370

03-04-11 Tommy Rustad, STCC-mästare 2000, gör comeback
Ännu en STCC-mästare gör comeback! Racingstjärnorna och forna mästarna återvänder till STCC en efter en. Först var det Fredrik Ekblom och nu är det också offentliggjort att även Tommy Rustad kör det svenska standardvagnsmästerskapet denna säsong.
Den 34-årige norrmannen, som vann STCC 2000 och var trea året innan, kommer denna säsong att köra för Opel Team Sweden.
- En konkurrenskraftig bil, ett starkt team med kunnig personal och en bra budget ger goda förutsättningar för att vi ska lyckas, förklarar Rustad som presenterade sin satsning i Oslo på fredagen inför ett stort mediauppbåd.
Enligt Rustad är STCC ett mycket starkt mästerskap med gott internationellt anseende, därför var det inget svårt val att gå från privatstall i europaserien ETCC till märkesteam i STCC:
- Jag kämpar hellre i topp för Opel Team Sweden i STCC än kör i kön som privatist i ETCC, förklarar den 34-årige norrmannen som denna säsong ska köra en Opel Astra Coupé.
Men det är en kontroversiell bil som Tommy ska köra. Hans Opel Astra är nämligen byggd för de regler som används i den tidigare mästerskaps- och regelförlagan, BTCC, och inte ETCC vars regelbok i huvudsak tillämpas i årets STCC.
- Största skillnaden mellan vår BTCC-bil och en ETCC-bil är att vår hjulupphängning och fjädring är mer racingbetonad, förklarar han.
För att reducera ett möjligt tekniskt övertag har Opeln försetts med en rejäl ballast som räknats fram av Bilsportförbundets tekniker. Grovt förenklat kan man säga att Rustad får en tämligen välbyggd medpassagerare under säsongen.
- 100 kilo i extravikt påverkar givetvis bilen, men vi var förberedda och har jobbat hårt på justera, styva upp, fjädringen utifrån detta under våra tester i Spanien.
- Jag tror att vi har lyckats ganska bra, men det får vi se först på onsdag då vi kör det första officiella STCC-testet på Falkenbergs Motorbana, förklarar Tommy.
Sedan Tommy Rustad drog ut i Europa för två år sedan för att köra ETCC har STCC förvandlats till en svensk-italiensk historia. Men i år, med Rustad åter i mästerskapet och utan Colciago, kan det återigen bli en högst allvarlig svensk-norsk historia.
- En populär fight, avslutar han med ett leende.

www.motorsportivarmland.nu