Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson
Ekshärads MS

www.walfridsson.com
[Det här skrev vi om 1998]
[Skriv gärna i min gästbok]


Årets sista seger
Besökarna på hemsidan Motorsport i Värmland har röstat fram rallytjejerna Pernilla Walfridsson/Ulrika Mattsson som årets värmlänning i Bilsport 1999. På andra plats kom fjolårsvinnande Kenny Bräck.
1) 171 poäng Pernilla Walfridsson, Rally (Tvåa SM grupp N, trea Norska M grupp N), 2) 155 poäng Kenny Bräck, Racing (Vinnare av Indy 500, tvåa i Indy Racing Leauge), 3) 81 poäng Per Eklund, Rallycross (Europamästare och tvåa SM), 4) 64 poäng Daniel Carlsson, Rally (Svensk mästare grupp H), 5) 40 poäng Stig-Olov Walfridsson, Rally (Svensk mästare grupp N)

Pernilla bröt
På SS 12 tog det tvärt slut för årets medverkan i det brittiska VM-rallyt. Efter suverän körning under måndagen hittade hon en sten och bilen tvärdog.
- Pernilla hade nog kunnat fortsätta bara bilen startat. Men den är stendöd, berättar pappa Per-Inge.
- Det kan vara någon kabel som slitits av, tror PI. Vi får väl se när vi kommer fram.
Motorsporten kan vara grym ibland. Detta var årets femte avbrutna VM-rally. Men den här gången hann de verkligen visa världen att det är fart och fläkt på det här tjejteamet. Från 13:e till andra plats på dagens fyra första sträckor.
Pernilla tvåa
Efter halva den andra etappen har Pernilla tagit sig fram till andra plats. På SS 11 rullade klart ledande Stohl och bröt. Samtidigt passerade Pernilla tidigare trean Easson. Pernilla var återigen sträcktvåa 7 sekunder efter nu ledande David Higgins i en Subaru. Nu kan hon sikta in sig på förstaplatsen som är inom det rimliga avståndet 36 sekunder. Stoffe Nilsson bröt rallyt och kom aldrig till start på SS 10.
Efter SS 11 Grupp N
1. David Higgins 1:15:32.1, 2. Pernilla Walfridsson, 1:16:08.4, 3. Mark Perrot, 1:16:25.0 4. Jeremy Easson, 1:16:44.9, 5. Ramon Ferreyros, 1:17:08.8, 6. Pieter Tsjoen, 1:17:21.1, 7. Richard Tuthill, 1:17:23.8, 8. Gavin Cox, 1:17:25.5

Efter ännu en andraplats på SS 9 efter österrikaren Manfred Stohl kunde Pernilla avancera upp till fjärde plats. Pernilla var fyra på SS 10 och har mindre än 3 sekunder till tredjeplacerade britten Jeremy Easson. Stoffe rasade efter något problem på SS 9 och föll till sjätte plats. Han tappade ytterligare en placering på SS 10.
Bra start på etapp 2
Idag startar rallyt på riktig. Med åtta sträckor i Wales skogar avgörs måndagens etapp. Pernilla gjorde en riktig rivstart på den 2,5 mil åttonde sträckan. Pernilla var tvåa i klassen efter ledande Manfred Stohl och avancerade genast till sjätte plats. Grupp N ser riktigt trevlig ut för närvarande då Stoffe Nilsson tog tre placeringar upp till tredje plats.
Måndagens etapp
08.39 SS8 Radnor (24.78 km)
11.03 SS9 Crychan (16.89 km)
11.40 SS10 Esgair Dafydd (8.85 km)
12.38 SS11 Tywi (21.72 km)
15.25 SS12 Sweet Lamb 1 (25.74 km)
16.09 SS13 Myherin 1 (16.89 km)
19.07 SS14 Sweet Lamb 2 (25.74 km)
19.51 SS15 Myherin 2 (16.89 km)
Resultatsidor under rallyt

Hal inledning i England
Första dagen av brittiska VM-rallyt blev en halkig upplevelse för Pernilla och Ulrika. Man hade gjort fel däckval på de inledande publiksträckorna under söndagen.
- Till dagens tre sista sträckor satte vi på grovskurna däck och då gick det bättre. Vi tappade mycket tid på SS 2 då jag var av vägen. Men det är ju imorgon rallyt börjar på riktig, säger Pernilla hoppfullt.
Första dagen slutade med en 12 plats i grupp N, 1.20 efter ledande österrikaren Manfred Stohl. Efter SS 2 var Pernilla nere på 23 plats, men jobbade sig framåt.
- På dagens korta sträckor fanns tid ingen tid att ta igen utan större chans att tappa sekunder. Det var vad som hände oss första dagen, konstaterar Pernilla.
Måndagens etapp
08.39 SS8 Radnor (24.78 km)
11.03 SS9 Crychan (16.89 km)
11.40 SS10 Esgair Dafydd (8.85 km)
12.38 SS11 Tywi (21.72 km)
15.25 SS12 Sweet Lamb 1 (25.74 km)
16.09 SS13 Myherin 1 (16.89 km)
19.07 SS14 Sweet Lamb 2 (25.74 km)
19.51 SS15 Myherin 2 (16.89 km)
Resultatsidor under rallyt
http://rallyhost.network-q.co.uk/results/indexes/fullresults.html

Klart för start i Network Q Rally
Söndag morgon startar årets sista VM-Rally i England. Pernilla och Ulrika som har startnummer 63 är väl förberedda.
- Genomkörningen av sträckorna gick fort och jag får faktiskt säga att vägarna ser betydligt bättre ut i år. Fast på någon sträcka har lagats med sprängsten. Första dagen åker vi bara s.k parksträckor, men det är mycket transport så det tar hela dagen att köra sju sträckor.
- Det enda som bekymrar mig är att jag haft känning av huvudvärk hela lördagen, men än har ingen förkylning brutit ut så vi får hoppas det är tillfälligt, berättar Pernilla på lördagskvällen.
Så här ser söndagens etapp ut med svensk tid.
09.30 SS1 Cheltenham 1 (2.41 km)
10.45 SS2 Cornbury Park (4.02 km)
12.16 SS3 Silverstone 1 (9.65 km)
12.29 SS4 Silverstone 2 (9.65 km)
14.40 SS5 Blenheim Palace (5.63 km)
15.38 SS6 Silverstone SuperSpecial (1.93 km)
18.25 SS7 Cheltenham 2 (2.41 km)

Network Q Rally 'RAC'
Nu åker vi till England för att köra den sista av de fjorton deltävlingarna i VM, Network Q Rally eller RAC som tävlingen hette tidigare.
För Ulrika och mig blir det den femte VM-tävlingen för året. Tidigare har vi kört Svenska Rallyt, Rally Portugal, Rally Catalunya i Spanien och Rally Finland. Vi har dock tvingats bryta varje tävling.
Jag har kört det brittiska VM-rallyt två gånger tidigare och det är helt klart ett av mina favoritrallyn. Det som gör tävlingen så speciell är atmosfären runt den. Publiken som härdar ut i vilket ruskväder som helst, de speciella vägarna med branta stup och dimma.
1997 blev jag tillsammans med min syster Linda, sexa i klassen och 21 totalt. Ifjol var Ulrika och jag fyra i klassen och återigen 21 totalt. Vårt mål i år är att bli bland de tre bästa i klassen och bland de 20 bästa totalt.
Under träningen får vi köra igenom alla sträckor två gånger för att skriva noter. Två genomkörningar är lite, men som tur är har vi kvar våra noter från förra året och då sträckorna är i stort sett identiska så blir det inte så mycket jobb.
Sedan ett år tillbaka ingår Ulrika och jag i Svenska Bilsportförbundets elitsatsning JES. Vi har haft träningsläger både för fysisk träning men också för körträning med bilen. I höst beslutade styrelsen att ge oss ett startbidrag på 30.000 kr till rallyt i England. Det varm mycket varmt välkomna pengar kan jag lova!


Ulrika från kartläsarstolen till förarsätet
Ulrika Mattsson som i normala fall sitter i kartläsarstolen bredvid Pernilla Walfridsson, byter nu plats och sätter sig i förarstolen.
Ulrika kör backtävlingen Helmia Cup i Hagfors nu på lördag 2 oktober. Bilen hon kommer att köra är en Volvo 240 i klassen Volvo Original och kartläsare blir kompisen Marie Jansson. Pernilla började ju också i klassen Volvo Original med en likadan bil så vad månde bliva?


Ingen målgång i Norge
Efter en kanonstart tog det tvärt slut på femte sträckan i Rally Hedemarken. Utan vidare stannade bilen på femte sträckan. Det var bensinpumpen som la av, men efter 15 minuter kunde vi köra vidare. Maxtiden på sträckan hade emellertid gått ut. Vi fortsatte att köra tävlingen men på sista sträckan slår vi av en kulbult igen. Man vet om man skall skratta eller gråta.
Efter fyra sträckor låg vi på femte plats totalt med fyra WRC-bilar framför oss. Nu vet vi inte ens om det blir någon medalj i det här mästerskapet.


Rally-final i Norge
Till helgen kör vi den sista deltävlingen i det norska mästerskapet i Hamar.
Efter den dramatiska SM-finalen i Köping, som slutade med silvermedaljer till Ulrika och mig, är det åter igen dags för ett spännande veckoslut.
För att ta guld till helgen krävs ännu en seger samtidigt som värste konkurrenten Per-Erik Brynildsen inte får placera sig bättre än femma. Detta blir oerhört tufft, men vi kommer som vanligt att ladda allt vi förmår! Helgens tävling i Hamar - Rally Hedemarken är totalt 25,9 mil lång varav 8,2 mil är specialsträckor.
Vi har haft en mycket fin säsong i Norge med den ena topplaceringen efter den andra. Första tävlingen i vintras ledde vi från start men tvingades bryta 300 m före mål på den allra sista sträckan efter att vi kört på en sten och slagit sönder en kulbult.
I deltävling två, Rally Finnskog i Kongsvinger blev det en andraplats efter Mats Karlsson, Säffle. Vi vann sedan både tävling tre i Numedalen och den fjärde uppe i Trondheim. Tyvärr fick vi sedan stå över den femte tävlingen i Östfold, då den kolliderade med SM-finalen i Köping.

Pernilla bröt i Finland
På den 11:e sträckan tog det slut för Pernilla Walfridsson i årets finska VM-rally. Det var fjärde gången det här året hon tvingas avsluta ett VM-rally i förtid.
- Den här gången var jag säker på att vi skulle i mål. Vi tog inga onödiga risker och väjde till och med för alla stora stenar, säger Pernilla som fick uppleva ännu en besvikelse.
- Motorn bara stannade i blårök och när vi parkerat och öppnat huven sprutade det olja. Tror att det är en vevstake som slagit hål i oljetråget.
På fredagens tredje sträcka missbedömde hon ett krön och landade mycket hårt.
- Hade gjort fel anteckning i noterna på ett mindre krön och vi flög enormt och landade med nosen. Det kändes både i rygg och nacke så under lördagen tog jag det medvetet lugnt.
Pernilla låg på åttonde plats i grupp N sedan hon startat dagen som tia i klassen.

T-shirts och tröjor
Ulrika och jag säljer Rally t-shirts och College-tröjor.
Till vuxna finns kläderna i storlekarna M, L och XL.
Till barn finns kläderna i storlekarna 8/10 år respektive 12/14 år.

Pris per set:
Vuxen 250:- kr
Barn 150:- kr

Kläderna säljer vi ute på de tävlingar vi kör och förhoppningsvis under Rallycross EM i Höljes.
Man kan också köpa kläder av Pär Backman tel 070-376 05 57. Postförsäljning.
Vi kan också posta i den sk "Sverigepåsen". Då tillkommer en avgift på 70:- för porto och det finns plats för två set. Sätt in rätt summa på post- eller bankgiro så skickar vi kläderna så snart vi mottagit avin från posten.
Postgiro: 152 88 28 - 5 Bankgiro: 5264 - 5579 Betalningsmottagare: Pernilla Walfridsson. Märk talongen med: Namn, Adress och Storlek

Ny SM-seger för Pernilla
Hon gjorde det igen Pernilla! För andra gången i sin korta karriär på elitnivå tog Pernilla Walfridsson en ny delseger i SM. Det hände i helgens South Swedish Rally.
- Jag är så glad att det äntligen vänt. Bilen var som ett strykjärn på asfalten och vi har inte haft ett enda problem på hela tävlingen, säger den överlycklige segrarinnan.
Efter första dagen var Pernilla 23 sekunder före Stoffe Nilsson, 56 före Kenneth Bäcklund och 1.12 före farbror Stig-Olov Walfridsson. Minst sagt imponerande.
Det här försprånget försökte Pernilla bevaka under lördagens tio rallysträckor på grus. Stoffe Nilsson som gjorde comeback i SM-sammanhang efter olyckan i Svenska Rallyt var oerhört motiverad att göra ett bra resultat på sina hemmavägar och ganska omgående började han plocka in försprånget.
Ett rally är inte avgjort förrän sista sträckan körts och som så många gånger förr hände saker. Den här gången till Pernillas fördel. Stoffe som siktade högre slet bort ett hjul efter punktering och plötsligt fanns hon där som segrare i grupp N. Förra gången var SM-finalen i Linköping förra året.
- Vi väntade vid målet på sträckan för att få Stoffes tid när de sa att han tappat ett hjul. Då förstod vi att segern var klar, sa Pernilla som dock kände för Stoffes otur och höll inne med segerjublet.
Pernilla tog också fjärdeplatsen totalt före Mats Jonsson. I grupp N hade hon slagit Kenneth Bäcklund som vunnit klassen fem år i rad här.

Pernilla vann första etappen i South Swedish
Är det någon som har tvivlat på Pernilla Walfridsson efter diverse otur i flera VM-rallyn i år, så kom hon verkligen igen med besked under fredagens etapp av South Swedish Rally. Pernilla har skaffat sig många anhängare under den soliga första tävlingsdagen där hon helt respektlöst kört ifrån sina konkurrenter i grupp N. Pernilla tog ledningen i klassen direkt från första sträckan och när målet närmade sig på fredagskvällen var hon fortfarande obesegrad och ledde med drygt 20 sekunder före Kristoffer Nilsson som gjorde comeback i större sammanhang efter sin svåra olycka i Svenska Rallyt.
Inte ens svensktopparna i klassen Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridsson har kunnat hålla Pernillas tempo. Och den stora publiken i Skåne jublar åt hennes insats så långt. Hela den första dagen av årets upplaga av South Swedish Rally har körts på asfalt.

Pernilla fick bryta igen
Trenden med brutna VM-rallyn fortsätter för Pernilla Walfridsson. Efter sex av åtta sträckor under måndagen var det färdigkört igen. I en kommentar till www.resultatservice.com säger Pernilla.
- Det har krånglat hela tiden. Motorn har bluddrat och endast varvat 4500, men vi gav oss den på att vi skulle fortsätta. Sträcka sex bestod av fin asfalt med sand ovanpå. Det var halt, som att åka på blankis. Vi kanade in i en kant som var två decimeter hög och knäckte en kulbult. Vi försökte fortsätta men fick tyvärr bryta.


Pernilla bryter
Pernillas Walfridssons placering i grupp N i Spanien? Så löd frågan i den lilla enkät som förekommit på den här sidan ett tag. Av 75 avgivna röster tror 25 att Pernilla bryter. Glädjande att 5 tror på henne som vinnare. En femteplats är Pernillas målsättning och det tippar flertalet av de röstande - 16 st.
Etta:5 Tvåa:2 Trea:8 Fyra:9 Femma:16 Övrigt:10 Brutit:25. Totalt:75 röster.

Pernilla redo för start i Spanien
Imorgon måndag 19 april startar Spaniens VM-rally - årets femte i serien. Pernilla och Ulrika har nu varit där en vecka och förberett sig.
- Träningen gick mycket bra och den var väldigt välorganiserad.Vi har kört alla sträckor tre gånger. Men vädret har varit otroligt kallt och det har till och med snöat. Vägarna är krokiga bergsvägar men med fint underlag. Mycket hårnålar och skarpa svängar, bitvis snabbt.
- Provade bilen för första gången igår på den sk "Shakedown" testen och den fungerade mycket bra. Det började dock snöa och regna där också så det blev halkigt på slutet. Körde ca 30 km totalt.
Så här ser måndagens program ut och resultat finns på rallyts officiella sida

Pernilla Årets Bilsportkvinna
Under söndagen fick Pernilla Walfridsson utmärkelsen Årets Bilsportkvinna vid en sammankomst i Linköping.
Svenska Bilsportförbundet utser varje år en kandidat och Pernilla blev nummer 13 i raden.
- Det kom som en fullständig överraskning och inte ens när vi var framme i Linköping fattade jag vad det handlade om, säger Pernilla.
Belöningen blev en halskedja i guld som kan läggas till hennes övriga troféer

Spanien nästa för Pernilla
På måndag reser Pernilla och Ulrika till Spanien och och årets femte VM-rally. Den här gången handlar det helt om asfalt och för detta har tjejerna preparerat en ny bil. Det är 'Stecka' Walfridssons vinnarbil i rallycross-SM förra året som modifierats till Evo V.
- Bilen ser riktigt läcker ut, säger Pernilla som hann provköra bilen en kort bit under söndagen. De rätta inställningarna är inte helt klara, men den kändes jättefin och stadig.
Bilen är modifierad för asfaltrallyt med större bromsar och 17-tumshjul och rent utseendemässigt har den bullligare skärmar större spoiler och en mer klarblå färg..
- Den här gången måste jag i mål, säger också Pernilla som brutit båda sina VM-lopp i år, Svenska Rallyt och i Portugal senaste.
Inga poäng hittills i FIA Teams Cup för Team Walfridsson Motorsport. Pernilla har trivts mycket bra i de rallyn hon kört på asfalt och hon ser givetvis fram mot Rally Catalunya.
- Det blir en ledig dag innan träningen börjar på onsdag. Den pågår i tre dagar och av de rapporter jag fått är det mycket fina vägar. Enligt Michelin behöver vi inte köra på punkasäkra däck.
Rallyt startar på måndag 19 april och målgång 21 april efter totalt 171 mil. Rallyt innehåller sammanlagt 19 SS med en sammanlagd längd av 39,6 mil.
Pernilla och Ulrika har tilldelats startnummer 36 och har i klassen 39 medtävlare. Gustavo Trelles, Manfred Stohl, Jouko Puhakka, Juha Kangas, Hamed Al Whaibi och Michael Guest är Pernillas konkurrenter i första startgruppen.

Pernilla bröt i Portugal
I slutet på på femte sträckan var VM-äventyret i Portugal över för Pernilla och Ulrika. Motorkrångel befaras sedan bilen först vägrat starta i starten på SS 5 med 30-talet förlorade sekunder. Senare bromsade Pernilla stopp i en sväng i slutet av sträckan gled av vägen och fastnade på en sten. Motorn gick inte igång och någon hjälp fanns inte i närheten.

Portugal nästa för Pernilla och Ulrika
Söndag 21 januari startar Portugals VM-rally och ett nytt äventyr väntar de värmländska tjejerna. Detta blir andra deltävlingen i Rally Teams Cup för Team Walfridsson Motorsport och en helt ny bekantskap. En sista lektion om portugisiska strapatser fick tjejerna av Bruno Berglund som har stor erfarenhet av VM-rallyn runt om i världen.
Rallyt inleds med en 3,2 km lång Superspecial i Oporto innan allvaret börjar kl. 06 på måndag morgon. Rallyt avslutas på onsdag 24 mars vid 15-tiden. Alla etapper startas och avslutas i Oporto. Rallyts totala längd är 1809 km varav 399 km avgörs över 23 specialsträckor. Fem av sträckorna körs två gånger.
Ende svensk utöver Pernilla Walfridsson är Kenneth Ericsson som tillhör favoriterna i F2. VM-ledande Tommi Mäkinen får sin landskamrat Marcus Grönholm som partner i Mitsubishi-teamet. Han ersätter skadade Freddie Loix. Norske Petter Solberg får än en gång chansen i en WRC-Focus i Thomas Rådströms frånvaro

Pernilla med i mästerskapen
Trots blandade framgångar finns Pernilla Walfridsson på medaljplats både i svenska och norska rallymästerskapen efter vintersäsongen. Efter den poänglösa inledningen på NM har Pernilla klättrat till andra plats efter två fina körningar i Finnskog Rally Norway där hon slutade tvåa och segern senast i Numedalsrally. Det skiljer endast sju poäng till grupp N-ledande Per-Erik Brynildsen.
I SM-serien har Pernilla och Ulrika lagt beslag på tredjeplatsen tills vidare. Då har de ändå ett avbrutet Swedish Rally och vinterfinalen i Skellefteå ägnade de mest åt snöskottning.


Sigdalsrallyt, Norge 16 januari
Planerade att åka till Finland och Arctic Rallyt sista helgen i januari, men vi tyckte att det ligger lite för nära Svenska i tid så det bar iväg till Norge och Sigdal för första deltävlingen i NM. Vi körde bestämt och lugnt och fick till helt otroliga tider. Vi snurrade på SS3 och tappade 20 sek, fick backa i en hårnål på SS4 men hade ändå totalsnabbast tid. Vi var snabbast i grupp N på 6 av 10 sträckor och inför sista sträckan var vi på tredjeplats totalt, endast 23 sekunder efter ledande Henning Solberg och 3 sekunder efter Per Engseth.
8 km in på sista sträckan körde vi på en berghäll som stack ut i vägen med höger framdäck och slog av kulbulten. Vi klarade av att köra 5 km till innan drivaxeln hoppade ur lådan. Däcket vred sig tvärt ut åt höger och vi gjorde världens piruett innan vi for av vägen som en missil. Bilen orkade inte dra sig upp på vägen och vi fick bryta 2 km från mål på sista sträckan.
Det var inte det roligast vi varit med om men jag tror ändå att vi satte myror i huvudena på de Norska guttarna.
Arrangörerna tyckte det varit enormt spännande och vi fick till och med pris fastän vi brutit. Det var hemskt att behöva bryta så nära mål men formen känns bra och självförtroendet är nu på topp inför Svenska.

Nu ska vi ha underhåll på bilen och sedan blir det då först Svenska, 18-20 februari är det Finnskogsrallyt och helgen efter SM i Skellefteå. Vi kommer troligen också att åka till Portugal i mitten av mars och förhoppningsvis Spanien och Cataluna i början av april.

Rally Nordvärmland 8-9 januari
Helt fantastiskt att få köra SM på hemmaplan. Superfina vägar, underbart väder och ett otroligt arrangemang! Hade många fina tider men tappade tid mot Bäcklund och Stecka där det var snabbare vägkaraktär. Kenneth Johansson körde fort och var en sekund bakom oss då vi startade om på lördagen.
Vi höll dock honom bakom oss och utökade ledningen. Rånby närmade sig Kenneth och de två hade en otrolig fight. Båda försvann dock på SS9 i Torsby och jag trodde hotet var över. Slappnade av lite väl mycket och då Lennart Nordenstein/Radio Värmland
gjorde en intervju med mig inför de två sista sträckorna och klargjorde att Stoffe nu var 10 sek bakom mig höll jag på att sätta i halsen. Stoffe hade åkt som en vilding längre bak i fältet och vi hade inte haft koll på honom. Vi stod upp och körde på SS12 och lyckades ta tillbaka en sekund. Inför sista ledde vi då med 11 sek. Inga missar på sista sträckan "Hellsjön" och vi kunde behålla tredjeplatsen in i mål och ta 10 poäng endast 9 sek före Stoffe.
Det lär bli fight i Svenska!

Rally Solör, 2 januari
Var hur laddad som helst innan start men fick bara inte till det. Vägarna var väldigt moddiga med ca 10 cm snödjup och med blankis under. Vi snurrade, var av vägen och ju mer jag tog i desto mer fel blev det. Kom i mål på en mycket blygsam sjundeplats.

RAC - vilken härlig avslutning på säsongen!
Med målsättningen att bli bland de topp tre i klassen och bland de tjugo bästa totalt åkte vi till England för att köra årets sista tävling.
Träningen var relativ enkel eftersom vi endast fick köra varje sträcka två gånger och det var gott om tid över. Tyvärr är det ganska svårt att få till bra noter men det var ju lika för de andra. Jämfört med 1997 var vägarna denna gång mycket blötare och trasiga av allt regnande.
Tävlingen gick bra förutom att vi hade ett oljud i växellådan. Lådan hade också låst sig i starten på SS 21 Sweet Lamb, men fungerade perfekt hela sträckan. Vi kom till service och hittade ingenting när vi kollade.
Inför sista sträckan låg vi fyra i Grupp N och 18 totalt. Halva sträckan gick utan problem men fyra km innan mål kände jag att bilen understyrde fruktansvärt och jag fick inte runt den i hårnålarna. Vi gled över en liten kant men det var endast vänster framhjul som blev hängande över kanten, ändå klarade bilen inte dra sig upp. Ganska snart kom det publik som kunde hjälpa oss upp på vägen men då hade vi tappat tre minuter.
Det small till och vi fortsatte. 500 m närmare mål flög bilen helt plötsligt upp i luften, vi landade på nosen, studsade av vägen och det blev tvärstopp. Jag kom varken framåt eller bakåt, jag varvade allt motorn orkade och tvärsläppte kopplingen. Det small till så jag trodde vi skulle flyga i luften men så släppte något och vi kunde köra vidare. Nu var det tre km kvar till mål och vi trodde vi satt i en helikopter. Det var ett oväsen jag aldrig hört förut.
Vi kom i mål och nu gällde det att ta sig vidare till servicen tre mil bort. Det small och dundrade men jag vågade inte stanna bilen för att kolla vad det var. Väl vid servicen kunde vi se att kardanstången var lös och bakaxeln bortsliten! Pojkarna konstaterade att drivaxlarna och kardanstången hade orsakat allt oljud. De plockade bort alla lösa delar och fick bilen på hjulen. Nu återstod det värsta. 15 mil transport in till Cheltenham med en framhjulsdriven Mitsubishi. Skulle diffen fram hålla?
Skulle lådan låsa sig igen? Ulrika och jag bet på naglarna och körde så mjukt och försiktigt vi vågade på motorvägen. Sju mil från Cheltenham bar det av motorvägen och alla rondeller började. Så fort jag var tvungen att stanna låste sig lådan och jag fick backa för att det skulle släppa. Varje rondell var en mardröm och jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv.
Vi kom till slut till Cheltenham där vi kunde konstatera att vi fortfarande var fyra i Grupp N fastän vi hade tappat så mycket tid! Totalt sett hade vi dock kanat ner till 21 plats. men vi var i mål!

www.motorsportivarmland.nu