Rally-SM final Kolsva MS
Hans Persson Pokalen 10-11 september
Daniel Carlsson tog sitt första rallyguldFörsta SM-gulet för Daniel
Den 23-årige bonnpôjken från Säffle, Daniel Carlsson, fick en nervös väntan i Köping vid milleniets sista SM-tävling i rally. Om det skulle bli guld eller inte låg helt i andras händer.
- Jag höll in för mycket i en kurva och slog i en sten, berättar Daniel. Smällen blev hård och höger bärarm gick av. Hjulet vek sig in under bilen.
Ridå för Daniel och hans kartläsare Kent-Åke Stenbäck redan på fredagskvällens fjärde specialsträcka.
Osäker SM-ledning
En komfortabel ledning i SM efter fyra delsegrar blev plötsligt mycket osäker. Speciellt som SM-trean Tomas "Lången" Pettersson gick upp i ledning och det räknas dubbla poäng i finalen.
- Jag låg på en gräsmatta vid sträcka 4 och funderade över livet en bra stund erkände Daniel.
Men när nöden är som störst är hjälpen som närmast som det heter. Redan på lördagens andra specialsträcka fick "Lången" problem och tappade trettiotalet sekunder och därmed ledningen. Den togs över av bilbyggaren till Daniels Toyota Corolla Stefan "Pitan" Erixon som förövrigt kör en likadan bil.
Nervös väntan
En yrvaken Daniel fick beskedet av sin bror och gav sig ut i skogarna kring Köping med tidtagarur och radio i högsta hugg på lördagen. Där följde en nervös Daniel upplösningen på SM-finalen. Trygve Ramstad, SMK Karlskoga, som var tvåa inför finalen radade upp bra sträcktider efter att ha startat som 12:e ekipage på lördagsmorgonen. Så bra att också han kunde vara med och slåss om guldet. I slutänden räckte det dock inte till utan fattades 13 sekunder för Trygve upp till förstaplatsen i tävlingen och därmed SM-guld. Det blev SM-guld till Daniel och SM-silver för Trygve.
Kometkarriär
Den karriär som Daniel gjort i rally kan man nästan säga saknar motstycke. Efter att ha börjat för tre år sedan i en Volvo Original-bil och där vinna alla deltävlingar i Sverigeserien till att ta SM-guld i den tuffa nationella grupp H i år sannerligen något som kan liknas vid kometkarriär. En anledning till den spikraka karriären uppåt är förstås hans mentor och tidigare SM-vinnare Mats Carlsson.
- Utan Mats har jag aldrig kunnat utvecklas så här fort , menar bonnpôjken Daniel som är uppväxt på gården Tageborg utanför Säffle. Bland "griser å potäter" som han själv uttrycker det.
Siktar uppåt
Nu siktar Daniel uppåt och vill gärna få någon mer utlandsstyrning. Brittiska RAC-rallyt ligger väl närmast till och där vill Daniel stå på startlinjen.
- Jag hoppas det i alla fall, avslutar Daniel och klämmer på sig guldhatten.
Anders Ekström
'Stecka' Walfridsson mot femte SM-guldet i grupp NDubbelt Walfridsson i grupp N
Pernilla Walfridson kan nu verkligen känna sig etablerad bland grabbarna i SM-cirkusen. Det tycker i alla fall farbror Stig-Olov. Stecka som var i ledning inför finalen fick visserligen stryk av Pernilla med drygt åtta sekunder men kunde bärga SM-guldet till Torsby ännu en gång.
Stig-Olov gjorde det med hjälp av teamkompisen och Varagrabben Kenneth Bäcklund. Situationen var sådan att Pernilla måste vinna finalen medan farbror Stecka fick vara bäst trea för att tjejerna skulle ta hem guldet. Bäcklund fick det dock svårt att hålla undan för de attackerande tjejerna Pernilla och Ulrika. Medan Stig-Olov gick ut försiktigt på fredagsetappen laddade Pernilla för fullt för att ta hem SM-guldet själv.
- Jag tappade lite väl mycket i går i mörkret dammet berättar Stig-Olov.
Laddade i dammet gjorde också Bäcklund.
- Jag har väl tempot i mig från Finland, sa Bäcklund.
Till nattvila på fredagen kunde han gå med sex sekunder tillgodo på Pernilla. Trea var Kenneth Johansson , Karlstad MC.
Pernilla ifatt
På lördagen ramlade sekunderna iväg för Bäcklund och Pernilla tog ifatt försprånget. Inför den 11:e specialsträckan fattades det bara en sekund till SM-guld för Pernilla och Ulrika. Närmare än så kom inte tjejerna. På SS 11som var en superspecial på Malmabanan i Västerås tappade Pernilla sex sekunder. Då förstod Stig-Olov att SM-guldet var hans om inget haveri skulle stoppa Bäcklund, då de andra förarna i klassen ramlat bort en efter en. Kenneth Johansson fick bryta på SS 7 och "Stoffe" Nilsson havererade växellådan på tionde sträckan.
Inte mätt på segrar
Bäcklund höll sig mitt på vägen de sista två sträckorna och grejade seger i tävlingen åt sig själv och SM-guld till Stig-Olov Walfridsson. Det femte SM-guldet i rally för honom och tionde i rad för Mitsubishi som dominerat Grupp N-klassen sedan åttiotalets slut. Efter nitton säsonger och fem SM-guld, blir man då inte mätt på segrar ?
- Mätt vet jag väl inte, men motvationen och skärpan är väl inte den bästa alla gånger, svarar Stecka och syftar väl då främst på de inledande sträckorna i rallyt.
Skärpt Pernilla
Skärpan i familjen finns nog då i stället hos brorsdottern Pernilla som gjort en fantastisk säsong i SM med en tredjeplats i premiärtävlingen, seger i Sydsvenska Rallyt och avslutar med två andraplatser i Hässleholm och Köping. Och SM-silver till Pernilla med kartläsare Ulrika Mattson är väl inte fy skam även om det fanns en glimt av besvikelse i ögonen efter målgång.
Anders EkströmFemte guldet även för Svan/Olsson
Det blev femte SM-guldet även för dalmasen Per Svan tillsammans med sin kartläsare Johan Olsson från Sunne. Paret Svan/Olsson har under året dominerat lilla grupp A i sin Opel Astra Kit Car. I mål i finalen var de dock tvungna att ta sig för att ta hem guldet.
- Jag åkte inte riktigt för fullt, man vågar inte chansa när det gäller SM-guld, tyckte Svan. Trots att det inte gått för fullt så fattades det bara 17 sekunder till seger även i finalen.
Segern tog i stället Harri Joki som på hemmavägar inte hade något att förlora utan åkte för fullt.
Anders Ekström
Äntligen SM-Guld för Gert Blomquist!
- Jag har kämpat länge för ett SM-guld i rally. Och nu kom det, fast det egentligen inte var meningen!
Peugeot-föraren Gert Blomquist strålar som en sol. I lördags vann den 53-årige rallyveteranen SM-finalen i Köping. Segern var lika övertygande som de tidigare - Gert och hans codriver Lena Lindberg, 46 har vunnit alla deltävlingar de har ställt upp i!
- Jag trivs i Grupp N - det passar min körstil. Och så har jag för en gångs skull en vinnarbil, kommenterar Gert. Som hoppade av SM för två år sedan:
- Egentligen skulle jag inte ha kört i år heller. Meningen var att jag skulle hjälpa Peugeot Sport Sverige att utveckla en rallybil av nya 306 GTI. Men det gick så bra att vi fortsatte och tur var väl det.
ert Blomquist, ursmålänning numer bosatt i Göteborg, började åka SM i mitten av 70-talet. Framgångarna har inte uteblivit - två SM-brons, ett NM-guld och ett silver är några av de titlar han kört hem. Men något guld har det inte blivit - förrän i år.
- Jag har väl inte haft det bästa materialet. Ofta har mina bilar varit några årsmodeller för gamla. Och då är det svårt att slåss i toppen, säger Gert.Som fick ett lyft som förare för 10 år sedan, då sambon Lena Lindberg klev in som codriver. Lena har givit stadga åt körningen.
Paret hoppade av SM efter 1998 års säsong. Men ändrade sig när Peugeot Sport Sverige ville utveckla en bil för den intressanta och växande Grupp N 2.000 cc-klassen.
- Bilen var klar till Svenska Rallyt, vi anmälde oss - och vann! N2 är en tävlingsklass för 2-hjulsdrivna bilar med 2-litersmotorer. Till skillnad från bilarna i F2 är N2-bilarna mycket standardbetonade.
- Vi har ungefär 180 hästar i motorn och använder t ex standard växellåda - den är faktiskt 6-växlad i 306:an, så det passar perfekt.
Gerts insteg i N2 har medfört ett kraftigt ökat intresse för den här ekonomiska bilklassen och Pelle Brinkenberg, ansvarig för Peugeot Sport Sverige är mer än nöjd med satsningen:
- Vi visste vi hade en bra bil i 306:an. Men att det skulle bli SM-guld redan under första året, det kommer som extra bonus. Nu väntar Pelle att klassen ska växa ytterligare till nästa år:
- Tror jag det, vi har redan sålt ett 10-tal bilar och en av förarna - Mattias Aronsson, som bytte till Peugeot nyligen, avslutade perfekt me att ta SM-brons. Så återväxten är redan tryggad!
Slutresultat finalen Rally-SM Kolsva MS 11 september
Grupp H 2WD: 1) Stefan Erixon, Skepptuna MK, Toyota, 52.11,3, 2) Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, 52.14,8, 3) Trygve Ramstad, Karlskoga, Volvo, 52.24,3, 4) Thomas Pettersson, Fagersta MK, BMW, 52.29,5, 5) Johan Oscarsson, SMK Södermanland, Ford, 52.32,0, 6) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Toyota, 52.49,0, 7) Henrik Sirath, SMK Hörby, VW, 53.18,1, 8) Leif Petersson, Göteborg, VW Golf, 53.19,6. 9) Håkan Johansson, Åtvidabergs MK, Ford, 53.30,4, 10) Roland Wallon, SMK Kungsör, 53.43,3.
Gr. N över 2000 cc: 1) Kenneth Bäcklund, Vara, Mitsubishi, 50,54,8, 2) Pernilla Walfridsson, Ekshärad, Mitsubishi, 51,04,4, 3) S-O Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, 51,13,2, 4) Joakim Rånby, Luleå MS, Mitsubishi, 51.45,3, 5) Joachim Carlström, Kalmar MK, Mitsubishi, 56.47,4
Gr H 4WD: 1) Patrik Fredriksson, Fagersta, Subaru, 50,34,4, 2) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Nissan, 50.51,8, 3) Mats Thorselius, Almunge MK, Toyota, 50.52,2, 4) Mikael Åhman, Almunge, Toyota, 50,58,9, 5) Christer Norling, Rasbo MK, Mazda, 51.43,9, 6) Björn Gustavsson, Haninge, Toyota, 52.00,1
Grupp A -2000 cc: 1) Harry Joki, Västerås, VW Golf, 53.30,0, 2) Per Svan, Borlänge, Opel, 53.47,3, 3) Jonas Kruse, Göteborg, Renault, 54.12,6, 4) Anders Nilsson, Arboga, Opel, 54.41,9, 5) J örgen Jonasson, Vännäs, Seat, 55.37,5, 6) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Seat, 55.52,8, 7) Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda, 56.49,4
Grupp N -2000 cc: 1) Gert Blomquist, Göteborg, Peugeot, 57.53,4, 2) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 59.45,1, 3) Mattias Aronsson, Anderstorp RC, Peugeot, 59.50,7, 4) Joachim Grahn, Simrishamn, Peugeot, 59.52,1, 5) Pether Lindblom, Offerdals MK, Citroen, 1.00.24,3, 6) Matti Johansson, Vara MK, Seat, 1.00.42,0, 7) Peter Holmberg, Films MK, Saab, 1.00.56,8, 8) Johan Jonsson, SMK Trollhättan, Seat, 1.01.01,2, 9) Morten Karl, Danmark, Peugeot, 1.01.12,6, 10) Ronnie Dahlin, Kolsva MS, Suzuki, 1.02.06,3, 11) Jonas Svensson, SMK Söderhamn, Opel, 1.02.07,0.
Daniel
Carlsson bröt SM-finalen
Det ser ut att bli en
spännande lördag för unge Daniel Carlsson,
Säffle. Daniel som mer eller mindre hade två SM-guld
säkra efter fenomensl körning i år ser just nu ut att
bli utan. Daniel bröt nämligen rallyfinalen när han
åkte av på rallyts fjärde strääcka och ena
hjulet vek sig under bilen.
Klassledare Thomas 'Lången' Pettersson är en av de
förare som kan ta guldet från säffleföraren och
endast med manfall under lördagen kan Daniel Carlsson bli
mästare.
Annat av värmländskt intresse är grupp N där
Stig-Olof Walfridsson inför omstarten under lördagen bara
är sexa och har satt sitt femte SM-tecken i fara. Det kan ju bli
Pernilla Walfridsson istället och hon öppnade starkt och
låg tvåa alldeles bakom ledande Kenneth Bäcklund.
Bra start på rallyt också av Kenneth Johansson, Karlstad
som skuggar Pernilla på tredje plats.Jonas Kruse tog hand om
ledningen i den s.k. huvudklassen F2 knappt före SM-favoriten
Per Svan och Harry Joki. Kruse var snabbast på
fredagskvällens två sista sträckor.
Efter SS 5
Grupp H 2WD: 1) Thomas
Pettersson, Fagersta MK, BMW, 17.21,6, 2) Stefan Erixon, Skepptuna
MK, Toyota, 17.23,8, 3) Christer Holm, Älvbygden, Volvo,
17.26,8, 4) Johan Oscarsson, SMK Södermanland, Ford, 17.34,7, 5)
Magnus Gustavsson, Skepptuna MK, 17.36,3, 6) Tobias Ytterbring,
Kolsva MS, 17.40,1, 7) Olof Eljas, Vansbro MK, Toyota,
17.42,0, 8) Leif Petersson, Göteborg, VW Golf, 17.43,1, 9) Jari
Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Volvo, 17.47,3, 10) Bossing Carlsson,
Linköpings MS, Peugeot, 17.48,3. 11) Henrik Sirath, SMK
Hörby, VW, 17.49,1, 12) Trygve Ramstad, Karlskoga, Volvo,
17.49,5.
Gr. N över 2000 cc:
1) Kenneth
Bäcklund, Vara, Mitsubishi, 16.59,7, 2) Pernilla Walfridsson,
Ekshärad, Mitsubishi, 17.05,9, 3) Kenneth Johansson, Karlstad,
Mitsubishi, 17.06,5, 4) Kristoffer Nilsson, Hässleholm, Subaru,
17.20,5, 5). Mattias Ekström, SMK Hedemora, Mitsubishi, 17.22,0.
6) S-O Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, 17.26,1
Gr H 4WD:
1) Patrik Fredriksson,
Fagersta, Subaru, 17.05,3, 2) Mikael Lindqvist, SMK
Östgöta, Nissan, 17.06,5, 3) Mikael Åhman, Almunge,
Toyota, 17.18,2, 4) Björn Gustavsson, Haninge, Toyota, 17.27,2,
5) Mats Thorselius, Almunge MK, Toyota, 17.27,6. 6) Christer Norling,
Rasbo MK, Mazda, 17.29,8,
Grupp A -2000 cc:
1) Jonas Kruse,
Göteborg, Renault, 19.54,2, 2) Per Svan, Borlänge, Opel,
19.57,9 3) Harry Joki, Västerås, VW Golf, 20.02,4, 4)
Andreas Eriksson, MK Speed, VW Golf, 20.27,2, 5) Anders Nilsson,
Arboga, Opel, 20.30,1, J örgen Jonasson, Vännäs, Seat,
20.47,7, 7) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Seat, 20.51.8, 8)
Christer Steen, Svärdsjö MK, Skoda, 21.07,8
Grupp N -2000 cc:
1) Gert Blomquist,
Göteborg, Peugeot, 21.30,2, 2) Pontus Stridh, SMK
Östgöta, VW Polo, 21.58,4, 3) Mattias Aronsson, Anderstorp
RC, Peugeot, 22.11,0, 4) Johan Jonsson, SMK Trollhättan, Seat,
22.16,4, 5) Pether Lindblom, Offerdals MK, Citroen, 22.19.9, 6) Johan
Rudengren, Eskilstuna MK, Seat, 22.20,0, 7) Joachim Grahn,
Simrishamn, Peugeot, 22.24,2, 8) Lars Johansson, Kullings MS, Opel,
22.28,9.
Både Svarte
Petter och Joker
med i leken när rally-SM avgörs
Ännu inga klara
mästare. Dubbla poäng. En Joker och en Svarte Petter med i
leken. Ingredienserna är de rätta när rally-SM ska
avgöras fredag-lördag i skogarna kring Köping och
Kolsva. Att spänningen är på topp när Per Svan
och Harry Joki ska göra upp om SM-titeln i huvudkklassen, F2,
är ingen överdrift!
Knappt har röken skingrats efter den plåtskrynklande
STCC-finalen på Mantorp Park förrän det är dags
för nästa bilsportrysare &endash; Hans Persson Pokalen
tillika årets SM-final i rally. Som det finurliga
SM-reglementet föreskriver räknas alla finalpoäng
dubbelt även i rally. På gott och ont, men lika för
alla.
-Det är ett tufft system, säger den av Harry Joki jagade
SM-ledaren Per Svan.
För två veckor sedan försvarade han Opels färger
i det finska VM-rallyt. Nu är det emellertid SM-titel som det
gäller.
Men både Svan och Joki får passa sig för Svarte
Petter, alias Jonas Kruse, som kan snuva båda på
värdefulla SM-poäng och styra medaljens valör. Kruse
kör visserligen inte hela SM-serien, men vann senast F2-klassen
i Snapphanerallyt och var totaltvåa i Sydsvenska Rallyt. Och
likt en Joker finns även Christer Steen med i leken kring
SM-tecknet. Christer kör visserligen en motorsvagare bil, en
Skoda, men kompenseras hela tiden med bonuspoäng för sin
totalplacering i F2-klassen.
- Även om jag inte har kört hela SM och inte kan vinna
SM-tecknet, så ska jag gör mitt yttersta för att
vinna finalrallyt, säger Svarte Petter själv, Jonas Kruse,
Renault, som är väl medveten om att hans placering är
mer eller mindre direkt avgörande för vem av herrarna Svan
eller Joki, som ska vinna årets SM-guld i huvudklassen F2.
- Jag hoppas på att Jonas kan sno så många
SM-poäng som möjligt från Per, säger Harry Joki
som vet att han måste vara först upp på
målrampen i Köping för att få titulera sig
svensk mästare 1999.
Harrys säsong har varit småstrulig. Han ledde Sydsvenska
Rallyt, men tvingades bryta efter rådjurskollision. I
Snapphanerallyt, för knappt fyra veckor, sedan ledde han
inledningsvis, men gick på en knock out av Jonas Kruse på
den andra etappens första specialsträcka. Men det är
två förare som egentligen inte har med SM-striden att
göra som har SM-finalens avgörande i sina händer;
Jonas Kruse i rollen som Svarte Petter, medan Christer Steen likt en
Joker kan sno åt sig guldmedaljen mitt framför ögonen
på Per Svan och Harry Joki.
Kan det bli en mer rafflande SM-final? Sent på
lördagsftermiddagen står det klart vem som kan titulera
sig svensk mästare i huvudklassen, F2, 1999!
Dubbla poäng
skapar
SPÄNNING I RALLY-SM
Säga vad man vill
om dubbla poäng i bilsportens SM-finaler - men spännande
blir det! 1999 års final i Rally-SM - Hans Persson Pokalen -
startar i Köping fredagen den 10 sept - och tack vare
poängsystemet är det fortfarande en öppen affär
vilka förare som ska vinna i de olika klasserna.
- Det är ett tufft system, säger Per Svan - favorit i den
spektakulära F2-klassen. Per har dominerat hela säsongen
och leder stort. Trots det har han inte råd att bli sämre
än trea-fyra i finalen, beroende på hur det går
för de svåraste konkurrenterna.
13 sträckor på två dagar
Sammanlagt är närmare 110 förare anmälda till
årets final - en bra siffra i finalsammanhang. Arrangerande
Kolsva MS har plockat fram en tuff, avgörande bansträckning
med inte mindre än 13 specialsträckor som avgörs under
de två tävlingsdagarna. Flera sträckor är gamla
rallyklassiker från Mälarrallyts dagar på 60- och
70-talet. På fredag klockan 16 ger sig första bilen
iväg och först på lördag eftermiddag vet vi
vilka som har vunnit.
Svan kan faktiskt
förlora...
Sammanlagt är det
fem SM-klasser som köra final - plus att tävlingen dessutom
är final i Junior-SM som bjuder på tre klasser. I Stora
Grupp A (F2) leder Per Svan överlägset med sin Opel Astra
Kit Car. Men han får ta i om han ska vinna också finalen.
Jonas Kruse är tillbaka med sin Renault Kit Car och om Harry
Joki klarar sig genom en hel tävling utan problem - han har haft
svårt för det i år - så kan VW-föraren
bli att räkna med. Dessutom ingår de mindre Kit
Car-bilarna i klassen och där är främst Christer Steen
i sin Skoda Kit Car ett hot mot den snabbe mjölkbonden Per Svan
från Gagnef.
Rena
släktfejden
I klassen för
4-hjulsdrivna Grupp N-bilar är det rena familjefejden. Här
leder Stig Olof Walfridsson före brorsdottern och
publikfavoriten Pernilla Walfridsson. Pernilla har åkt mycket
fort på senare tid och är ett allvarligt hot mot "Stecka".
Om Pernilla vinner måste Stig Olof bli sämst tvåa
för att knipa guldet. Ett hot mot släkten Walfridssons
guld-planer är rutinerade Kenneth Bäcklund. Om Kenneth
vinner och Pernilla blir sämre än tvåa och Stecka
sämre än femma vinner Bäcklund... Apropå
familjer: alla tre kör samma märke - Mitsubishi.
Pånyttfödd
Blomquist
I Lilla Grupp N (N2) -
en klass som ökat stadigt under året - är veteranen
Gert Blomquist stor favorit. Gert klev in i klassen i en ny Peugot
till Svenska Rallyt och har vunnit alla SM-tävlingar sedan dess.
Men han var inte med i premiären och det innebär att han
måste vinna även finalen, annars kan han få stryk
exempelvis av Pether Lindblom som dominerat i klassen för de
minsta bilarna med sin Citroen. Dessutom får Gert - som numer
bor i Göteborg men som har garaget kvar hemma i Småland -
se upp med en annan smålänning - Mattias Aronsson. Mattias
har skaffat en likadan Peugeot som den Gert kör och kommer
säkert att bli att räkna med i finalen.
JSM i N2 leds av Kristian Berglind, Borlänge medan JSM i
F2-klassen toppas av Roger Andersson, SMK Valdemarsvik. Här
betyder dubbla finalpoäng mer än i stora SM eftersom JSM
bara omfattar fyra tävlingar vilket innebär att
toppkillarna måste göra sitt yttersta för att
verkligen vara säkra på att försvara sin ledning.
Dubbelt guld för
Daniel
Den nationella,
trimmade 2-hjulsdrivna klassen har under året dominerats av en
av svensk rallysports verkligt stora löften - unge Daniel
Carlsson från Säffle. Daniel är den som har
största förutsättningar att vinna - och det
gäller både JSM och stora SM. Men om han blir sämre
än 8:e i klassen eller bryter - då är det kört.
Daniel, som kör en Toyota, jagas närmast av Trygve Ramstad,
Karlskoga i en Volvo och BMW-föraren Tomas Pettersson,
Fagersta.
I JSM kommer hotet främst från skånske Henrik
Sirath, VW och sörmlänningen Daniel Jansson, som kör
en Volvo.
Christer i 4WD
Den andra av de
nationella klasserna - Gr H4WD - toppas av Christer Norling,
Mazda-föraren som tävlar för Rasbo MK. Christer hotas
främst av östgöten Mikel Lindqvist i en Nissan och av
upplänningen Mats Thorzelius, Toyota och bör helst vinna
också han, om han vill behålla sin guldsits.
SM-ställningen
inför finalen:
Lilla Grupp N (N2): 1)
Gert Blomquist, Göteborgs MF, Peugeot, 48 p, 2) Pether Lindblom,
Offerdals MK, Citroen, 71, 3) Mattias Pettersson, Nya Anderstorp RC,
Peugeot, 47, 4) Jörgen Jonsson, Norbergs MC, Suzuki, 47, 5)
Pontus Stridh, Örebro BMCK, VW, 39, 6) Johan Jonson, SMK
Trollhällan, Seat, 38.
Stora Grupp N (N4):
1) Stig-Olof
Walfridsson, MK Ratten, Torsby, Mitsubishi, 52 p, 2) Pernilla
Walfridsson, Ekshärads MK, d:o, 44, 3) Kenneth Bäcklund,
Vara MK, d:o, 36, 4) Kenneth Johansson, Karlstads MC Bil, d:o, 26, 5)
Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, Subaru, 24, 6) Patrik Holmlund,
Karlstads MC Bil, d:o, 20.
Lilla Grupp A (F2):
1) Per Svan,
Borlänge MK, Opel, 874 p, 2) Christer Steen, Svärdsjö
MK, Skoda, 59, 3) Clemens Andersson, Ludvika MS, Opel, 55, 4) Harry
Joki, Västerås MS, VW, 51, 5) Anders Eriksson, MK Speed,
d:o, 50, 6) Anders Nilsson, SMK Arboga, Opel, 46.
Grupp H:
1) Daniel Carlsson,
Säffle MC, Toyota, 65 p, 2) Trygve Ramstad, SMK Karlskoga,
Volvo, 38, 3) Tomas Pettersson, Fagersta MK, BMW, 37, 5) Christer
Holm, Älvängens MK, Volvo, 35, 5) Magnus Gustavsson,
Skepptuna MK, Peugeot, 22, 6) Leif Persson, Göteborgs MF, VW,
21.
Grupp H4WD:
1) Christer Norling,
Rasbo MK, Mazda, 48 p, 2) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta,
Nissan, 39, 3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, 37, 4)
Björn Gustafsson, Haninge MK, d:o, 31, 5) Dick Wicksell, SMK
Uppsala, Mazda, 29, 6) Mikael Åhman, Almunge MK, Toyota,
29.
JSM N2: 1) Kristian Berglind, Borlänge MK,
Suzuki, 48 p, 2) Matti Johansson, Vara MK, Seat, 46, 3) Danne Lund,
Östergyllen RC, Suzuki, 32.
JSM F2: 1) Roger Andersson, SMK Valemarsvik, VW,
32 p, 2) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Seat, 27, 3) Petter
Åkerström, Vansbro MK, Ford, 18
JSM Gr H:
1) Daniel Carlsson,
Säffle MC, Toyota, 45 p, 2) Henrik Sirath, SMK Hörby, VW,
25, 3) Daniel Jansson, SMK Södermanland, Volvo, 25.
Tävlingens
längd: 40 mil varav 10 ss-mil fördelade på 13
specialsträckor (ss) 12 ss på grus, 1 ss på asfalt
(2 km). 1 ss körs som parallellrally med 2 bilar i varje
start.
Tidplan:
Torsdag 9/9
Kl 17-22: Anmälan
och besiktning, Hans Persson Bil AB, Köping
Fredag 10/9
Kl 16.00: Start, etapp
1. Stora Torget, Köping. C:a 22: 1:a bil tillbaka till
Köping
Lördag 11/9.
Kl 07.00: Start, etapp
2. Hans Persson Bil.
C:a 12.00: Lunchuppehåll.
C:a 16.00: Första bil till slutmål, Stora Torget.
Kl 21.00: Prisutdelning, Folkets Park
Rally-SM
Motorsport i Värmland