2004

Rally-SM 2004
Rally-SM 2009 Rally-SM 2010 Rally-SM 2011 Rally-SM 2012 Rally-SM 2013
Rally-SM 2014 Rally-SM 2015 Rally-SM 2016 Rally-SM 2017 Rally-SM 2018



Länk till SM på Resultatservice>>

RESULTATSERVICE
har alla förarkommentarer och fortlöpande resultat från sträckorna.
Tryck på respektive tävlingsnamn/ort för att komma dit.

Rally-SM 2004:
Bergslagsrallyt 3-4 januari 2004
Snow Rally Sweden 13-15 Februari
Rally Vännäs 27-28 februari
South Swedish Rally, 14-15 maj
Bilmetrorallyt, Falun 21 augusti
Rejmerallyt, Norrköping 10-11 september




2005-01-15 Rally-SM i Sandviken räddas av minusgrader
Nu är det kallt norr om Sandviken och prognosen säger att nästa helg också blir kall. Alltså genomför Sandvikens MK första deltävlingen i Rally-SM som planerat den 22 januari.
- Vi jobbar på att det blir tävling eftersom SMHI säger att det ska bli kallt nästa helg, säger Markku Kangas, biträdande tävlingschef.
Start och mål blir det tidigt på lördagsmorgonen i centrum, sedan bär det av norr ut där arrangören har flera tänkbara banslingor att välja mellan. Vilken som körs avgörs i veckan.
Tävlingsekipagen kommer att gå in för service i Åmot, första gången efter specialsträcka 1 och andra efter specialsträcka 4. Slutmålet är i Sandviken.
- Högst på önskelistan nu står snö. Det vore perfekt om vi fick lite så förarna ser var dikeskanterna är, då genar de inte så mycket, säger Kangas.
2004-12-08 Rally-SM får ny presschef
De inledande vintertävlingarna i Rally-SM får en ny presschef i Annemo Friberg. Hon är sedan en tid tillbaka projektanställd vid Svenska Bilsportförbundets kansli där hon bland annat sköter Riksidrottsförbundets stora satsning Handslaget. Hennes arbetsuppgifter utökas nu till att omfatta presscentret vid Vinterpokalen, SMK Sandvikens tävling som inleder Rally-SM den 22 januari, och därpå följande Snow Rally, EM-deltävlingen i Östersund den 4-5 februari.
- Min väg in i bilsporten gick via rally och sedan har jag arbetat som journalist i många år så det är en ära att få bli presschef under en del av Rally-SM, säger Annemo Friberg.
- Och vi är glada över att ha den här kompetensen i vårt eget hus. Det är en styrka, säger marknadschef Magnus Öhrström. Annemo Friberg har tidigare arbetat som chefredaktör på Bärgslagsbladet/Arboga Tidning och IB Motorsport
Annemo Friberg, 070-55 411 70.
2004-10-11 Rally-SM i SBF:s regi även 2005
Avsikten var att Svenska Rallyt AB skulle ta över Rally-SM nästa år, men så blir det inte.
- Tiden är för knapp, vi driver serien i egen regi ett tag till, säger Magnus Öhrström på SBF.

Svenska Bilsportförbundet ligger i förhandlingar med Svenska rallyt AB i Karlstad om ett övertagande av Rally-SM. Svenska rallyt AB ska ansvara för genomförandet och koordinationen av både det sportsliga och det kommersiella under tävlingarna. Målet var att ha allt klart redan till kommande säsong, men marknadschef Magnus Öhrström säger nu att SBF inleder säsongen i egen regi.
- Tiden går fort och det är många parametrar som måste stämma. Samtidigt som arbetet med Rally-SM 2005 måste fortsätta ostört, säger Öhrström.
- Våra förhandlingar drabbades också av att Svenska Rallyt i sig flyttades i tid. För att sedan återfå sin ursprungliga tävlingshelg andra helgen i februari. VM-tävlingen och andra SM-deltävlingen kommer väldigt tätt.
Därför har SBF beslutat sig för att driva Rally-SM själva, åtminstone
första hälften av säsongen under ledning av rallyutskottet.
- Utskottet kommer naturligtvis att ta hjälp av dem som behövs, men det
blir som tidigare år en serie helt på ideell basis, säger Janne Rydh,
utskottsordförande.

Preliminärt ingår följande tävlingar i Rally-SM 2005:
1) 22 januari, Sandvikens MK,
2) 4-5 februari, Snow Rally Östersund,
3) 20-21 maj, South Swedish Rally (Växjö),
4) 20 augusti, Trelleborgs MK,
5) 9-10 september, Kolsva MS.
Ytterligare frågor besvaras av marknadschef Magnus Öhrström, 070-626 33 55 eller rallyutskottets ordförande Janne Rydh, 070-724 37 94.


04-09-13 PG och Jonas, Svenska mästare även 2004
För andra året i rad kan Per- Gunnar "PG" Andersson och hans kartläsare Jonas Andersson titulera sig Svenska Mästare i klassen trimmat tvåhjulsdrivet De säkrade guldet redan under Sydsvenska rallyt, när det återstod två deltävlingar av SM, men igår mottog de alltså officiellt sin titel. Under SM-deltävlingens sista rally, Rejmerallyt i Norrköping, startade de ensamma i sin klass. Det sedan konkurrenten Jimmy Joge hade säkrat sitt silver och därför startade i en annan klass. Men PG och Jonas tog det inte lugnt för det, istället gasade de på och tävlade med de starkare 4-hjulsdrivna GrN-bilarna och slog sig in bland dem i resultatlistan.

En total niondeplats kunde de imponera med i sluttabellen. PG och Jonas tävlar flitigt, åker både SM och Junior-VM, och PG säger att fördelen med mycket starter i kroppen är att man får ett högre tempo. Något längre firande blir det inte för killarna, redan idag (måndag) far de till England för att delta i Junior-VM. Där ligger de just nu tvåa i tabellen och siktar givetvis på att ta en guldmedalj även där. De ligger bara tre poäng efter ledande Nicolas Bernardi, när tre deltävlingar återstår i Junior-VM (England, Italien och Spanien). Så målet är alltså inom räckhåll.

Mer information finns att tillgå på hemsidan; www.pgandersson.se


04-09-11
Slutrapport från SM-finalen Rejmerallyt, 10-11 september 2004

Med ett svenskt mästerskap i lilla grupp N samt ett juniormästerskap är Renault årets Årets suverän i rally-SM - Thomas Rådström från Vännäs i en Toyota WRC - gjorde ingen besviken vid finaltävlingen i Norrköping i helgen. Han tog hem årets sjunde delseger i rad - alla han startat i under året. Rådström hade inga problem att hålla tvåan Andreas Eriksson, Ford, från Nynäshamn bakom sig. Direkt efter målgång väntade helikopter för att transportera Rådström till finaltävlingen i rallycross-SM på Kinnekulle på söndagen. De sista sträckorna körde han inte fortare än nödvändigt, medan Andreas Eriksson tog i allt vad tygen höll, men ändå var Rådström drygt fem sekunder före i mål. Trean Mats Thorszelius, Toyota, var distanserad med 45 sekunder och fyran Eddie Hörbing - i en likadan bil - med 1 min 10 sekunder.

Klassen för otrimmade fyrhjulsdrivna bilar skulle bli en kamp mellan de ständiga kombattanterna Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund, båda i likadana Mitsubishi-bilar, men den kampen kom av sig redan på tävlingens första sträcka. Då gick Walfridssons växellåda sönder och hans chans till guldmedalj gick om intet. Därmed bärgade Bäcklund sitt sjätte SM-guld i klassen. Han var 18 sekunder före tvåan - snabbe Tobias Gustafsson från Finspång - och trean var 1 min och 32 sekunder efter. Trea var Patric Carlsson från Nyköping som därmed tog ett kliv upp i tabellen och knep SM-bronset i klassen.

– Vi hade ett bra utgångslägen men luften gick ju ur när Stecka försvann - berättade en nöjd Kenneth Bäcklund - men sedan fick vi ta i när Tobias Gustafsson började köra fort på sina hemmasträckor.

I den tvåhjulsdrivna klassen för trimmade bilar var VM-aktuelle junioren PG Andersson i sin Suzuki helt utan konkurrens. Han hade inte sin vanlige konkurrent Jimmy Joge att slåss mot den här tävlingen. Guld och silver var redan fördelade på dessa två så Jimmy startade i en otrimmad ny Peugeot istället. Men det nöjet blev kortvarigt. Han körde sönder en drivknut redan på fredagen och tvingades bryta.

– Fördelen med ett flitigt tävlande är att man får ett högre tempo - förklarade PG med tanke på sitt flitiga tävlande på både VM- och SM-nivå under det här året. Man behöver inte ta i lika mycket och man har bättre kontroll.

Även Anders Karlsson från Säffle, Renault, kom till Norrköping som klar guldmedaljör i sin klass för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar. Det hindrade honom inte från att ta i när konkurrenterna blev för aggressiva. Junioren Patrik Sandell var dryga halvminuten efter i mål och trean Fredrik Andersson ytterligare tio sekunder efter. Även Fredrik är junior och både han och Sandell körde likadana bilar som Anders Karlsson.

– Vi körde lite för sakta ett tag så det var bara att ta i lite ytterligare, men vi såg att återstående sträckor passade oss - så vi kände hela tiden att vi hade läget under kontroll - berättade Anders Karlsson efter målgång.

I JSM kunde Patrik Sandell från Jämtland ta hem segern i tävlingen - liksom guldet i SM - tio sekunder före Ludvikas Fredrik Andersson och 45 före Kolsvas Jonas Ericsson. De första två kör Renault och Ericsson kör en Honda.

Totalresultat i Rejmerallyt, Norrköping, 10-11/9 SM-final: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort, 50.48,1, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort, 51.11,3, 7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 52.01,3 8) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo VI, 52.20,0 9) PG Andersson, Årjängs MK, Suzuki Ignis, 52.48,1, 10) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo VII, 53.34,1.

Resultat trimmat 4 WD: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota Corolla WRC, 49.31,2, 2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, 49.36,5, 3) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 50.17,0, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota Corolla WRC, 50.41,8, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort, 50.48,1, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort, 51.11,3, 7) Robin Sandberg, Ryds MK, Saab 9-3 Turbo Etanol, 53.56,1, 8) Peter Lindström, Värmdö MK, Subaru Impreza, 1.00.11,7.

Slutställning SM trimmat 4WD: 1) Thomas Rådström, 70 p, 2) Mats Jonsson, 47 p, 3) Mats Thorszelius, 46 p 4) Jari Saarinen, 32 p, 5) Dick Wicksell, 30 p, 6) Andreas Eriksson, 23 p, 7) Pär Dawson, 13 p, 8) Eddie Hörbing, 11 p.

Resultat trimmat 2 WD: 1) PG Andersson, Årjängs MK, Suzuki Ignis, 52.48,1, 2) Leif Peterson, Göteborgs MF, VW Golf Kit Car, 54.11,3, 3) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford Escort, 55.20,8, 4) Per-Arne Sääv, V: a Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, 57.40,6, 5) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Peugeot 306 S 16, 1.09.21,3.

Slutställning SM trimmat 2WD: 1) PG Andersson, 105 p, 2) Jimmy Joge, 69 p, 3) Stefan Jonsson, 57 p, 4) Per-Arne Sääv, 47 p, 5) Kenny Stavbom, 42 p, 6) Leif Peterson, 23 p, 7) Mats Andersson, 20 p, 8) Mikael Jirvelius, 14 p, 9) Björn Willman, 13 p, 10) Christian Andresen, 11 p.

Resultat otrimmat 4 WD: 1) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 52.01,3, 2) Tobias Gustafsson, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo VI, 52.20,0, 3) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evo VII, 53.34,1, 4) Trond Sveinsvoll, KNA Stavanger, Subaru WRX, 56.54,2.

Slutställning SM otrimmat 4WD: 1) Kenneth Bäcklund, 64 p, 2) Stig-Olov Walfridsson, 52 p, 3) Patric Carlsson, 31 p, 4) Oscar Svedlund, 26 p, 5) Torbjörn Pahlin, 20 p, 6) Magnus Mellqvist, 19 p, 7) Joachim Carlström, 17 p, 8) Jukka Ketomäki, Fin, 14 p, 9) Tobias Gustafsson, 8 p, 10) Peter Ågren, 7 p.

Resultat otrimmat 2 WD: 1) Anders Karlsson, Säffle MC, Renault Clio RS, 54.31,5, 2) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport RS Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, 55.17,5, 4) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic, Type-R, 55.53,4, 5) Anders Fredricsson, Mälaröarnas MK, Renault Clio, 57.01,0, 6) Jonas Johansson, MK Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5 7) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 8) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio, 58.40,3, 9) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VM Polo, 58.42,5, 10) Stefan Malmquist, Mälaröarnas MK, Peugeot 306 GTI, 58.49,4.

Slutställning SM otrimmat 2WD: 1) Anders Karlsson, 105 p, 2) Patrik Sandell, 67 p, 3) Anders Fredricsson, 63 p, 4) Joachim Nilsson, 40 p, 5) Tommy Vestlund, 38 p, 6) Jonas Ericsson, 33 p, 7) Michael Wikström, 27 p, 8) Mattias Nyström, 26 p, 9) Fredrik Andersson, 20 p, 10, Raimo Mattson, 18 p.

Resultat JSM: 1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio Sport RS Light, 55.07,8, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio Sport, 55.17,5, 3) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda Civic Type-R, 55.53,4, 4) Jonas Johansson, MK Ran, Peugeot 306 GTI, 57.30,5, 5) Lars Sjöström, SMK Hälsinge, Peugeot 306 GTI, 57.31,5, 6) Daniel Lundberg, Skepptuna MK, Renault Clio, 58.40,3, 7) Patrik Flodin, Ilsbo MK, VW Polo, 58.42,5, 8) Anders Nyberg, MK Orion, Peugeot 306 GTI, 59.02,0, 9) Johan Kindahl, Norrköpings MK, Suzuki Swift, 1.00.06,7.

Slutställning JSM: 1) Patrik Sandell, 75 p, 2) Jonas Ericsson, 55 p, 3) Mattias Nyström, 34 p, 4) Lars Sjöström, 32 p, 5) Fredrik Andersson, Ludvika MS, 31 p, 6) Patrik Flodin, Ilsbo MK, 21 p, 7) Daniel Lundberg Skepptuna MK, 19 p, 8) Johan Kindahl, 16 p, 9) Jonas Johansson, 14 p, 10) Christer Johansson, 12 p.

Norrköping den 11 september 2004
SM-finalen Rejmerallyt
Håkan Tonér


04-09-11 Två svenska mästerskap i rally till Renault
Med ett svenskt mästerskap i lilla grupp N samt ett juniormästerskap är Renault årets mest ”guldkantade” bilmärke i rally-SM. Värmlänningen Anders Karlsson, 32, vann SM-titeln i seniorklassen, medan jämten Patrik Sandell, 22, kan titulera sig svensk juniormästare i rally 2004 efter årets SM-final, Rejmerallyt som avgjordes fredag-lördag i Norrköping. Främst är det Anders Karlsson som har gått från klarhet till klarhet under SM-säsongen efter att ha vunnit sju av åtta deltävlingar i senior-SM. - Vi har hittat en bra och stabil högsta nivå, vi kan också sträcka ut oss lite extra om så behövs, berättar Anders Karlsson som delar sitt guld med kartläsaren Anders Martinsson. Lika stabil har Patrik Sandell, 22, varit i JSM tillsammans med kartläsaren Emil Axelsson.. Genom att vinna fem av sex JSM-deltävlingar, tar Partik hem den prestigefyllda titeln med 20 poängs marginal. Patrik tar även ett SM-silver i seniorklassen efter Anders Karlsson. - Det har bara rullat på, även om det knöt sig lite för oss under första etappen av SM-finalen, berättar Patrik som därmed blir årets mest medaljbehängda förare i rally-SM.
Göran Björklund, Newsroom

04-09-11 Patrik Sandell svensk juniormästare i rally 2004
Den 22-årige jämten Patrik Sandell, Renault, blev på lördagen svensk juniormästare i rally. Han vann JSM-klassen i Rejmerallyt i Norrköping 9,7 sekunder före dalmasen Fredrik Andersson, Renault. Sandell blev även silvermedaljör i senior-SM i klassen för otrimmade 2-hjulsdrivna bila efter värmlänningen Anders Karlsson, Renault. - Jag är jättenöjd även om jag gärna hade viljat slå Anders i SM-finalen, berättar en glad Patrik Sandell under presskonferens efter SM-finalen. - Tyvärr knöt det sig för oss redan under den första etappen där vi bara låg fyra i seniorklassen och tvåa i JSM. - Men jag och min kartläsare, Emil Andersson, tog oss ett allvarligt snack innan vi kröp till sängs. - Det hjälpte. Med lite tur och skicklighet plockades placeringar bakom Anders Karlsson. Först fick Fredrik Andersson se sig omkörd. Därefter föll Tommy Vestlund bort efter ett växellådshaveri. Plötsligt låg Patrik tvåa. - Men det var för långt fram till Anders som kör så säkert, berättar Patrik. I mål var han 36,3 sekunder efter Anders Karlsson och 9,7 sekunder före Fredrik Andersson. Men han klagade inte över det, med ett JSM-guld och ett seniorsilver får han flest medaljer i årets rally-SM.
Norrköping, resultat, Rejmerallyt, JSM:
Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio, 55.07,8
Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio, +9,7
Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda, +45,6
Slutställning JSM i rally 2004:
Patrik Sandell, Jämtlands MK, Renault Clio, 75 poäng
Jonas Ericsson, Kolsva MS, Honda, 55 p
Mattis Nyström, Ludvika MS, 34 p
Samtliga resultat är prel.
04-09-11, Göran Björklund, Newsroom
04-09-11 Anders Karlsson tog ledningen i Clio Cup på SS8
Värmlänningen Anders Karlsson leder Renault Clio Cup och lilla grupp N efter åtta av Rejmerallyts totalt 10 specialsträckor. Anders gick upp i ledningen på den åttonde specialsträckan sedan Tommy Vestlund drabbats av växellådsproblem.- Lådan låste sig inne på sträckan. Tyvärr har vi inte tid att byta den nu på servicen, berättar Vestlunds kartläsare Joakim Brindberg och tillägger att man ska göra allt för att kunna fortsätta rallyt. Anders Karlsson sken i kapp med solen över Himmelstalundsfältet i Norrköping. Med bara två sträckor kvar har han 4,4 sekunder tillgodo på problemdrabbade Vestlund. - Efter gårdagens strul går det riktigit bra, det har varit full fart hela tiden, säger Anders. Trea i klassen och Clio Cup ligger Fredrik Andersson. Han är 30 sekunder efter ledande Anders Karlsson och har jagade Patrik Sandell bara sju tiondelar efter sig. - Vi har haft en försiktig start på morgonen. Faktiskt har vi tagit det lite försiktig på de delar av sträckorna där det inte har varit särskilt vackert väglag, berättar Fredriks kartläsare, Tony Puumala. Patrik Sandell kontaterade när han klev ur bilen vid serivceuppehållet ”nu är det tajt” och fortsatte: - Nu ska vi gasa på.
Två sträckor kvarstår sedan den sista sträckan strukits. Den körs som transport.

04-09-08 Hektisk helg för Stig-Olov Walfridson
Det blir en hektiskt helg för den regerande svenska mästaren i rally, Stig-Olov Walfridsson

I helgen avgörs nämligen 2004 års rally-SM i Norrköping. Stig-Olov är där för att försöka ta SM-guld även i år. Men för det krävs, att han vinner över Kenneth Bäcklund och att någon av de övriga GrN förarna slår sig in mellan de två kombatanterna. "Stecka" är iallafall garanterad en silvermedalj.

Målgången i Rejmerallyt, Norrköping, är beräknad för första bil kl. 14:00 och kl 15:30 börjar tidsträningen för den avslutande SM-deltävlingen i Rallycross. För att hinna vara med på finalerna i bägge SM-deltävlingarna har Stig-Olov Walfridsson och Thomas "Rådis" Rådström hyrt en helikopter, som direkt efter målgången i rallyt ska ta dem till rallycrossen i Götene.

Stig-Olov rasade från en tredje till en åttonde plats, när han i helgen under den näst sista deltävlingen blev helt utan poäng i Rallycrossen. Detta sedan drivaxeln gått sönder, efter en tät kamp i första kvalomgången. I den andra kvalomgången blev det dramatiskt, när mellandiffen exploderade och sköt hål i kardantunneln, alldeles vid förarstolen. Olja sprutade på motorn, hela bilen röktfylldes och Stig-Olov fick fort ta sig ur rökinfernot. Då var det ingen som trodde att bilen skulle hinna bli klar i tid, eller att "Stecka" skulle försöka komma till start i tredje kvalomgången. Reglerna säger att man måste ha två godkända kvalhet för att få ta sig till final.

Men mekanikerna gjorde ett enastående jobb, fick bilen i kördugligt skick och Stig-Olov bjöd den jublande publiken på en riktigt tät kamp med "Rådis". De stred sida vid sida ända in i mål, där "Rådis" drog längsta strået och vann.Stig-Olov är alltså på plats i den tredje och avslutande omgången och ska försöka ta tillbaka tredjeplatsen, med skicklighet och lite tur. På webbsidan nedan följer vi både Rally-SM och Rallycross-SM med direktrapporteringar. Där kan ni också läsa sammanfattning från de tävlingar Stig-Olov deltagit i och följa även hans konkurrenter. Onlinerapparteringarna finns kvar även de, för den intresserade.
Läs mer på www.walfridsson.com


04-09-02 Patrik & Emil säkrade guldet i Junior-SM!!!
Förra helgen avgjordes den näst sista deltävlingen i rally-SM, Bilmetrorallyt i Falun. Där lyckades Patrik Sandell med co-driver Emil Axelsson att säkra guldet i junior-SM och medalj i "stora" SM. Vilken valör det blir i SM avgörs först i sista tävlingen, Rejmerallyt i Norrköping 10-11 september.
Redan från första sträckan visade Patrik & Emil att de skulle bli att räkna med. De satte andra tid i klassen, bakom suveränen Anders Karlsson. På den tredje sträckan tog ungdomarna en sträckseger och det skiljde endast 3,7 sekunder. Patrik 22 år och Emil 21 år pressade det betydligt mer rutinerade ekipaget Karlsson / Martinsson hårt under hela tävlingen. Tyvärr räckte det inte, i mål var de 10,3 sekunder från sin första SM-seger.
Grabbarna var trots andraplatsen mycket nöjda med helgens resultat. De har uppfyllt säsongens stora mål, att vinna Junior-SM. Dessutom var helgens delseger den fjärde av fem möjliga. För Emils del var det andra gången på tre år som han lyckades med bedriften att vinna Junior-SM.
- Vi är jättenöjda med det vi har presterat i Falun och det är skönt att kunna åka till Norrköping utan att känna någon press. Det gör att vi kan åka finalen och fokusera på en enda sak. Det är att vinna Rejmerallyt, säger en glad Patrik.
Patrik & Emil har varit nära att slå den redan klara SM-segraren Anders Karlsson vid flera tävlingar, men har hittills inte lyckats nå ända fram.
- Det känns att vi har hittat farten även på grus och vad vore bättre en bättre avslutning på årets SM än att få avsluta med en seger. Det vore perfekt, säger en nöjd Emil.
Patrik visade i helgen att han inte bara är en vinterspecialist utan att han även är med och slåss om segern när underlaget skiftar till grus. Blandningen av jämtländsk fartblindhet och östgötsk stenkoll visade sig fungera bra i Falun. Nu återstår att se om det kan bli ännu bättre till SM-finalen i Norrköping.
Läs mer på www.patriksandell.com
04-08-31 SM-finalen i rally 2004
Rejmerallyt i Norrköping den 10-11 september
Nu är det dags att avsluta årets SM-säsong i rally. Efter fem tävlingshelger som har innehållit sju deltävlingar har vi nu kommit fram till den avslutande sjätte helgen med den åttonde deltävlingen. Årets final går som så många gånger förr i Östergötland - den här gången är det åter dags för Rejmerallyt i Norrköping att stå som värd för finaltävlingen. Då blir det som vanligt tror du - men icke! Tidigare har tävlingens högkvarter varit i huvudsponsorns lokaler. Men nu har man vuxit ur dessa och omlokaliserat till Mässhallarna på Himmelstalund i Norrköping.
– Det var här på Himmelstalund allt startade en gång på 60-talet - berättar svensk bilsports grå eminens, tillika tävlingsledare för Rejmerallyt, Sievert Lindqvist. Här fanns gott om utrymme för ett rally och det är vad vi kommer tillbaka till när vi flyttar SM-finalen hit. Här i de moderna Mässhallarna på Himmelstalund ryms alla funktioner och på armlängds avstånd har vi tävlingens sprintsträcka som körs två gånger, berättar Sievert vidare.
Läs mer
04-08-21 Thomas Rådström klar svensk mästare

Det var flera år sedan kaserngården på Dalregementet i Falun uppvisat samma aktivitet som i helgen. Då avgjordes årets näst sista SM-deltävling i rally med start och mål på regementsområdet. Stor publik hade sökt sig till området dit tävlingsbilarna återkom flera gånger under dagen till den gemensamma serviceplatsen. Tävlingen avgjordes på en mycket koncentrerad bana under lördagen.
Ingen kunde hindra favoriten Thomas Rådström, Vännäs, från att ta hem en sjätte seger i rad med sin Toyota WRC. Trots att han inte startat i årets första SM-tävling innebar det att han är klar mästare redan innan den avslutande tävlingen den 11-12 september i Norrköping. Tvåa kom tidigare otursförföljde Andreas Eriksson i en Ford Focus WRC och på tredje plats Mats Thorszelius från Uppsala - även han i en Toyota WRC. Flerfaldige svenske mästaren Mats Jonsson, Forshaga, har slitit hårt hela säsongen för att försöka hålla jämna steg med Rådström och slutade på en total fjärdeplats.
Läs mer

04-08-19 Joge frisk igen!
Rallyföraren Jimmy Joge blev akut sjuk under Rally- VM i Finland. Men nu har han återhämtat sig och är tillräckligt pigg för att tänka på SM.
- Det ska bli kul att ta ett rejält nappatag med PG igen. Förhoppningsvis utan problem den här gången...
Jimmy fyllde oturskvoten till 100 procent i Finland. Redan på den tredje sträckan körde han ifatt en konkurrent och tvingades köra om. På ss 4 hände samma sak igen - två gånger!
I Falun i helgen ställs Jimmy ånyo mot huvudkonkurrenten PG Andersson, som i praktiken redan kört hem guldet i den trimmade 2-hjulsdrivna klassen. Jimmy ligger tvåa med sin Peugeot Super 1600 och har chans att ta SM-silver.
Läs mer

04-08-10 Rally-SM i världsarvsstaden Falun
Rally-SM drar vidare. Nu är det bara två deltävlingar kvar och det drar ihop sig till avgörande i flera av klasserna. Lördagen den 21 augusti är det för första gången dags för Falun att vara värdstad för SM-serien. BilmetroRallyt - ett endagsarrangemang i behändigt format som tilltalar både publik och tävlande och som erbjuder rallyvägar av högsta kvalitet.
Nästan alla funktioner i rallyt är lokaliserade till Dalregementet i Falun. Där finns tävlingens start- och målplats, tävlingens högkvarter, den enda serviceplatsen och presscenter. Redan på fredagseftermiddagen har man en ceremoniell start där bilarna drar in i centrala Falun för att allmänheten ska ges tillfälle att beskåda rallyekipagen mitt i vardagen. Stora Torget är platsen för den begivenheten, tiden är 17.00 och framåt. Här kan allmänheten under otvungna former tala med förare och kartläsare.
Läs mer

04-05-19 PG Andersson har säkrat SM-guldet
När det återstår två deltävlingar av SM, har PG Andersson säkrat guldet. Jimmy Joge ligger 30 poäng efter och kan därmed gå upp lika, men då är det inbördes placeringar som räknas, vilka är till PG´s favör.
Läs mer under
www.pgandersson.se

04-05-17 Stig-Olov och Lars vann South Swedish Rally
Helgens tävling var förutom EM-deltävlingen, som Stig-Olov och Lars vann, också två separata SM-deltävlingar.
SM-deltävlingen under fredagen vanns också av Stig-Olov och Lars. Där fick "Stecka" problem redan på första sträckan när han fick in en vägpinne i motorn och plattade till turboröret näst intill helt. (Servicekillarna var förvånade att han överhuvudaget hade fått bilen att röra sig). Men då det reparerats och fjädringar bytts, gick bilen som den skulle och Stig-Olov var snabbt uppe i en ledning, som han sen höll hela fredagen.
Läs mer

04-05-16 Sydsvenska Rallyt avgjort
Thomas Rådström gjorde det igen
Årets Sydsvenska Rally avgjordes under två dagar på vägarna runt Älmhult i södra Småland. Vägarna i trakten är mycket krokiga och de tävlande och publiken bjöds på en spännande tävling med varierad väderlek. Garanterat dammfritt.
Thomas Rådström, Toyota WRC, dominerade tävlingen för WRC-bilar, Sydrallyt, från start till mål och tog hem full pott när de båda dagarnas SM-poäng summerades. Under fredagen försvann både Mats Thorszelius, Toyota WRC, och Andreas Eriksson, Ford WRC, men båda stod åter på startlinjen när bilarna startade om på lördagen. De båda dagarna räknas som var sin avslutad SM-deltävling, så Andreas Eriksson tog kommandot och ledde två sträckor på lördagsmorgonen men fick snart lämna över till Thomas Rådström. Även Mats Jonsson, Ford, tog sig snart förbi och upp på en andraplats, vilken han behöll ända till mål. Andreas Eriksson slutade trea.
Läs mer

04-05-13
ny kamp i Renault Clio Cup?
Anders Karlsson, eller Patrik Sandell, eller möjligen Michael Wikström. Det är bäddat för en ny spännande deltävling i Renault Clio Cup i rally, South Swedish Rally i helgen. Efter tre av sju deltävlingar leder Anders Karlsson, Säffle, Renault Clio Cup.
Hittills har det har blivit två segrar och en tredjeplats för Anders Karlsson, i både cupen och SM-klassen för otrimmade tvåhjulsdrivna bilar. Även om det blev en tredjeplats i den avslutande vintertävlingen i Vännäs efter Michael Wikström, Boden och Patrik Sandell, Östersund, är värmlänningen optimist.
Läs mer

04-05-11 Ny EM-vinst för Kenneth i South Swedish Rally ?
I vintras vann Mitsubishi-föraren Kenneth Bäcklund EM-tävlingen Snow Rally i Östersund med omnjed. Nu är det dags för den andra svenska EM-deltävlingen South Swedish Rally, som körs i trakterna av Växjö och Älmhult nu till helgen med start från Stora Torget i Växjö på fredag kl. 14.00.
I Östersund vann Kenneth Bäcklund inte bara hela EM-tävlingen i en Mitsubishi Lancer Evolution VII, utan även de båda ingående SM-tävlingarna i standardklassen Grupp N. Den 41-årige västgöten har varit årets suverän i de svenska rallyskogarna under vintersäsongen. I Mitsubishi Ralliart Swedens Lancer Evolution vann han samtliga fyra SM-tävlingar.
Vinterns suverän säkrar nytt SM-guld...
Läs mer

04-05-11 SSR: Joge utmanar PG
Årets mest spännande rallyduell fortsätter. Till helgen - den 14-15 maj - drabbar landets två mest intressanta juniorer samman i årets första SM-deltävling på grus: South Swedish Rally i Växjö/Älmhult.
Det handlar om kampen mellan värmlänningen PG Andersson och östgöten Jimmy Joge. PG är redan etablerad i världstoppen och har skrivit VM-kontrakt med Suzuki. Jimmy är inte lika etablerad men körde ett par VM-tävlingar förra året. Och kommer nästa år att återfinnas i den häftigaste WRC-bil - en Peugeot 206 WRC - som någonsin importerats till Sverige!
Just nu leder PG den interna drabbningen om man räknar SM-poäng. Men det beror på att Jimmy aldrig ställde upp i den första tävlingen i vintras. Tittar man på kampen på tävlingarna blev det mest spännande. Jimmy har ett psykologiskt övertag genom segern i den senaste deltävlingen. Dessutom vann han det senaste grusmötet - i SM-finalen i höstas. Och han skrällde i en av årets första och största grustävlingar för några ckor sedan, då han var snabbast av alla 2-hjulsdrivna.
Både Jimmy Joge och PG Andersson kör var sin 1600 cc-bil i den trimmade, 2-hjulsdrivna klassen. PG kör en Suzuki, Jimmy en Peugeot 206. Och båda vet att det kommer att bli stentufft redan från första sträckan:
- Det måste gå fullt från start och personligen tror jag att det blir en sekundkamp genom hela tävlingen. Ingen av oss får slappna av det minsta, säger Jimmy. Som kört ett 80-tal tävlingar sedan han inledde sin rallykarriär som 20-åring. Nu är han 25 år och sistaårsjunior nationellt. PG - som startade tidigare - har hunnit bli 24.
Jimmys styrka är den kyla med vilken han hanterar bilen. Han vet exakt hur han ska köra för att utnyttja bilen till 100 procent. Och han är kall nog att ta i lite extra när sträckorna passar honom och bilen.
- PG är en mycket duktig förare och att slå honom är aldrig lätt. Men det går, jag har gjort det förr och jag vet att jag kan göra det igen. Så visst tror jag på seger!
Årets upplaga av South Swedish Rally startar som vanligt i Växjö. Men i praktiken kommer det mesta att utspelas lite längre söderut - runt lmhult. Dit drar rallykaravanen redan första tävlingsdagen (fredag) och där finns både serviceplats och nattvila. På lördagen startar man tidigt och återvänder så småningom för målgång i Växjö på eftermiddagen.
Antalet bilar till start är litet med svenska ögon mätt, men kvaliteten är hög och tack vare det begränsade startfältet kan man köra vissa sträckor upp till tre gånger, vilket underlättar för publiken. De flesta räknar med att rutinerade norrlänningen Thomas Rådström ska vinna tävlingen totalt, även om det är tätt i SM-tabellen, där Thomas delar ledningen med upplänningen Mats Thorszelius - båda har 30 poäng. Värmlandsveteranen Mats Jonsson jagar tätt bakom med sina 26 poäng. Tävlingen är dubbelt intressant ur poängsynpunkt eftersom förarna får SM-poäng för varje dagsetapp. Det innebär också att en förare som bryter första dagen har åtminstone en teoretisk chans att starta om andra dagen och fortsätta att slåss om poäng.
I den 2-hjulsdrivna klassen utmanas fem 1600-förare med Jimmy Joge, PG Andersson och Mats Andersson i spetsen av en trippel förare i motorstarkare 2-litersbilar. Främst handlar det om Stefan Jonsson i en 2-liters Seat Kit ar och Per Arne Sääv i en VW Golf Kit Car.

04-04-29 29th South Swedish Rally och Sydrallyt, 14-15 maj 2004
Nu är det åter dags för rallysveriges största sommararrangemang, South Swedish Rally. Fredag den 14 maj står rallybilarna uppställda på Stora Torg i Växjö redo att ge sig i kast med årets sträckor. Tävlingen avgörs under två etapper &endash; en på fredagen och den andra på lördagen den 15 &endash; och vid fyratiden på lördagen är bilarna tillbaka i Växjö för målgång.
Årets sträckor ligger mycket väl samlade geografiskt och de totalt 18 sträckorna betjänas av en och samma serviceplats &endash; i Älmhult. Antalet sträckor fördelas på åtta under fredagens första etapp och tio den avslutande etappen. När de tävlande lämnar Växjö på fredagen drar banan direkt söderut till området runt Älmhult, och där blir man kvar ända tills sista sträckan är körd. Då bär det norrut igen till Växjö för målgången. Rallybilarna blir kvar i Parc Fermé i Älmhult mellan etapperna.
South Swedish Rally har i dessa trakter en unik tillgång till hållbara, utslagsgivande småländska grusvägar, vilket ger arrangören en möjlighet att utnyttja samma vägar flera gånger under tävlingen. I år används vissa sträckor tre gånger. Under första etappen är SS1, 3 och 6 identiska. Fördelarna med detta är uppenbara. Man kan erbjuda publiken en heldag utan att den behöver förflytta sig på vägarna. På det här sättet minimeras trafiken på vägarna under rallyts gång. 
De verkliga entusiasterna kan ta plats på SS9, Abborraslätt, på lördagsmorgonen vid halvniotiden och där kan man se tävlingsbilar ända till tretiden om man har lust. Pausarna kommer inte att bli långa, för publiken kommer att passeras av alltifrån de snabbaste WRC-bilarna och övriga bilar i EM- och SM-fältet, till klassikerna tre gånger. Alla smakriktningar bland publiken kan få sitt.
Inflationen i EM-tävlingar tidigare år &endash; de har varit mellan 50 och 55 till antalet &endash; har gjort att värdet på EM-arrangemanget har ifrågasatts. Ingen har tidigare kunnat presentera någon aktuell ställning i en sådan serie. Nu är det annorlunda från 2004. EM-tävlingarna har indelats i fyra geografiska regioner och South Swedish Rally är en av nio deltävlingar i den nya FIA European Rally Cup North. Av de nio deltävlingarna är fyra av koefficient 10 &endash; en av dessa är vårt South Swedish Rally.
SM har alltid varit en viktig del av tävlingen och är så även i år. Fjolårssegraren Thomas Rådström, Toyota Corolla WRC, kommer hit för att försöka upprepa segern. Han kommer att mötas av kraftigt motstånd av bland andra den som tagit hem flest segrar genom åren - Mats Jonsson, Ford Escort WRC, med sina sju segrar &endash; och som fortfarande är i absolut vinnarslag.
Sveriges nästa världsartister kommer att visa upp sig till publikens glädje. PG Andersson, Suzuki Ignis, och Jimmy Joge, Peugeot 206 Super 1600, kan utnämnas till två favoriter redan nu. De både syns och hörs när det är dags i skogen. PG har ett tufft program i år, där han varvar JWRC - junior-VM - med rally-SM och Jimmy har varit nere i södra Sverige nyligen, med ännu en seger i bagaget hem. 
Den otrimmade 4WD-klassen blir en batalj mellan våra vanligaste svenska mästare genom åren &endash; alla i Mitsubishi Lancer. Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridsson får känna på den yngre generationens attacker oftare och oftare. Ska det bli Oscar Svedlund &endash; junioren från Karlstad - som blir den som spräcker Bäcklunds segersvit i SM &endash; sju deltävlingar i rad just nu &endash; eller blir det Patric Carlsson? Tänker Stecka tillåta en åttonde seger i rad för Kenneth?
Efter vintersäsongen blir det upp till bevis i South Swedish Rally för några förare i den antalsmässigt största SM-klassen. Anders Karlsson, Renault Clio, från Säffle har knutit upp svansen på sina konkurrenter rejält och har tagit greppet om den otrimmade 2WD-klassen. Främste utmanare år är den lovande junioren Patrik Sandell från Östersund i en likadan bil. Han leder dessutom junior-SM. Men nu är det allt annat än halt och rakt, det kommer han att märka ganska snart.
Viktiga tider i korthet
Torsdag 13 maj    
kl 08:00         Rekognosering av banan börjar
kl 16:00         Rekognosering avslutas
Fredag 14 maj 
kl 11:00         Rallybilarna ställs upp på Stora Torg, Växjö
 kl 14:00 Start etapp 1 från Stora Torg, Växjö
kl 21:15 Mål etapp 1, Parc Fermé, Älmhult
Lördag 15 maj 
kl 08:00 Start etapp 2 från Parc Fermé, Älmhult
kl 16:00 Mål och prisutdelning Askelövsgatan, Växjö

04-03-01 Kenneth Bäcklunds fjärde raka SM-seger!
I år verkar ingenting kunna stoppa Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund. I Rally Vännäs tog västgöten sin fjärde raka SM-seger för året, av fyra möjliga. Kenneth Bäcklund leder därmed jakten på SM-guldet klart före stallkamraten Stig-Olov Walfridson, som även blev tvåa i Rally Vännäs.
Efter starten i Vännäs på fredagseftermiddagen kördes fyra sträckor före nattuppehållet i Umeå. Redan från början tog Kenneth Bäcklund hand om ledningen. Han vann den första drygt sju kilometer långa sträckan med en knapp sekund före Oscar Svedlund och med Stig-Olov Walfridson på tredjeplatsen. Före den första servicen vid travbanan i Umeå ingick även rallyts längsta sträcka, 25,4 kilometer på klassiska I20-området norr om Umeå. Även här var Kenneth snabbast, men bara 1,3 sekunder före Oscar.
Läs mer

04-02-29 Rally-SM: Joges sköna seger
Vilken fight det blev i Rally Vännäs!
- Det var sjunde sträckan som avgjorde. Jag visste att P-G skulle satsa allt för att försöka komma ifatt. Så när vi vann den sträckan förstod jag att vi skulle vinna!
Peugeot-föraren Jimmy Joge visade i helgen med eftertryck att han är en suverän rallyförare. Seger över duktige värmlänningen P-G Andersson i Rally SM:s tvåhjulsdrivna, trimmade klass fick många att förvånat lyfta på ögonbrynen: Själv var han inte det minsta överraskad:
- Det har tagit tid att komma ifatt, rent tekniskt. Det är trots allt bara ett år och nio tävlingar sedan vi debuterade i Super 1600. Bilen var potent redan då, men byggd för asfalt. Så teamet har haft ett styvt arbete för att utveckla den för nordiska vägar.
Läs mer

04-02-28 Fem Renault Clio i topp på lilla grupp N
Inte helt oväntat totalvann hemmaföraren Thomas Rådström årets fjärde SM-rally, Rally Vännäs, som avgjordes fredag-lördag på fina vintervägar i Västerbotten. Exfabriksförarens framfart med sin Toyota var suverän i klassen för trimmade 4-hjulsdrivna bilar. Norrländskt blev det även i klassen för otrimmade 2-hjulsdrivna bilar genom Bodens Michael Wikström. Han vann klassen med sin Renault efter en tuff kamp tio sekunder före märkeskollegan Patrik Sandell.
Wikström var jublande glad över sin första SM-seger, den finaste hittills i karriären trots att han förra året vann klassen i Svenska Rallyt, men då ingick den varken i VM eller SM.
Läs mer

04-02-28 Rådström dominerade Rally Vännäs i helgen
På lördagen avslutades årets sista vintertävling i rally-SM i trakterna av Vännäs. Hemmasonen Thomas Rådström, Toyota, hade som väntat inga problem att hålla konkurrenterna bakom sig under de två dagarna. Han tog därmed ett kliv upp i SM-tabellen efter helgens seger och delar nu ledningen med Mats Thorszelius, Toyota. Bakom honom var kampen hård mellan Thorszelius och Mats Jonsson, Ford, och de turades om att jaga varandra under båda dagarna. Jonsson förlorade den kampen med två sekunder och tog hem tredjeplatsen.
- Vi hade problem med motorn nästan hela tävlingen berättade Rådström, motorn gick ner på sparläge och vi tappade säkert 50 hästar varje gång.
Kenneth Bäcklund, Mitsubishi, ledde sin klass för fyrhjulsdrivna otrimmade bilar från tävlingens början ända till mål. I början av tävlingen uppvaktades han av unge Oscar Svedlund, men under lördagen tappade Oscar mark och Stig-Olov Walfridsson var den som tog över andraplatsen.
Läs mer

04-02-28 SVT rekordsänder rally-SM i helgen
Aldrig tidigare har TV-sporten satsat så omfattande på rally-SM som den här helgen. Årets sista vinterdeltävling avgörs idag i Vännäs med målgång vid tretiden.
I lördagens Sportnytt sänds ett nyhetsinslag från Rally Vännäs.
I söndagens program Sportsverige i SVT2 sänds ett fyraminutersinslag mellan kl 17 och 18. På kvällen sänds ett halvtimmes sammandrag kl 23.15 i SVT1.
Den stora nyheten är att www.svt.se lägger ut samma halvtimmesprogram på webben med start redan kl 17 på söndagen.

04-02-27 Jonas Kruse trivs som SvTs expertkommentator
Rallyföraren Jonas Kruse trivs bra i sin nya roll som SvTs expertkommentator Rattar söndagens sändning från Rally Vännäs tillsammans med mediamentorn Pelle Thörnberg
På toppen av sin karriär, som nybliven norsk mästare 2001 och svensk mästare 2000, valde Jonas Kruse att lägga hjälmen på hyllan. Under fjolåret hoppade han in som expertkommentator från rally-VM åt TV-sporten. I år har samarbetet permanentats för att omfatta SvTs samtliga sändningar från både VM och SM i rally.
Läs mer

04-02-26 Rally Vännäs, dags för ny deltävling i rally-SM och Renault Clio Cup
Sveriges snabbaste märkescup i rally, Renault Clio Cup, lyfter helgens SM -rally i Vännäs
Satsningen på märkescuper har inneburit ett stort lyft för rally-SM. Mest framgångsrik är Renault Clio Cup, otrimmade tvåhjulsdrivna Renault Clio Sport som körs i SM-klassen lilla grupp N. Hittills har Renault-bilar vunnit samtliga SM-deltävlingar samtidigt som förarna kämpat om en prispott till ett värde av närmare en halv miljon kronor.
För Anders Karlsson, 31-årig förarinstruktör från Säffle, har bytet från Seat till en ny Renault Clio Sport inneburit ett tävlings- och resultatmässigt lyft. Efter tre SM-deltävlingar leder han både SM i lilla grupp N och Renault Clio Cup.
- Förr fick jag riskera livet i varje kurva, nu är det bara var tredje. Så mycket bättre är materialet. - Förr körde jag för fullt och blev i bästa fall fyra-femma i lilla grupp N, nu vinner jag istället och har en större säkerhetsmarginal, berättar en nöjd Anders Karlsson.
Läs mer

04-02-17 Rally Vännäs nästa SM-rally
Den sista vintertävlingen i rally-SM körs den 27-28 februari i trakterna av Vännäs ca två mil in i landet från Umeå. Start och mål är som vanligt i Vännäs vid Medborgarhuset.
Arrangören har letat upp flera nya sträckor i området mellan Umeå och Vännäs och en publiksträcka vi Umetravet kommer förhoppningsvis att locka många åskådare till SM-tävlingen.
- Vi har strävat efter en förändring av tävlingen och genom att förflytta sträckorna närmare Umeå så hoppas vi på att nå en ny publik, förklarar tävlingsledaren Roland "Mikro" Åström. Det var lite av en lyckoträff när vi blev tipsade om en av de nya sträckorna. Vi visste om att den fanns men har aldrig fått till det förr. Det är en perfekt rallyväg.
Ett särkskilt trumf på hand har arrangörerna eftersom bygdens son, Thomas Rådström kommer till start i Olsbergs Toyota Corolla WRC. Han har då - liksom i Östersunds tävling Snow Rally - den mycket erfarne fransmannen Denis Giraudet vid sin sida.
Ett annat spännande namn är den grekiske hotellägaren från Athen, Ionnis Papadimitrion, som förvånade de flesta med sin snabba framfart i Snow Rally i sin Ford WRC. Vid sin sida har han Allan Harryman.
- Jätteskojigt med greken, tycker Åström, jag blev lika förvånad som alla andra över hur duktig han var på snö den senaste tävlingen. Han blir en färgklick.
I övrigt finns alla som har några poäng att försvara i SM-tabellen med i anmälningslistan. Totalt 53 ekipage var anmälda när tiden gick ut förra fredagen.
Tävlingen omfattar ca 500 km totalt. De tolv specialsträckorna är fördelade med fyra på fredagen och åtta på lördagen och har en sammanlagd längd av 135 km. Under fredagen används endast en serviceplats och den ligger i Umeå och på lördagen använder man likaså en enda serviceplats, men då i Vännäs.
Tidplan i korthet
Fredag 27 februari kl 08.00 Rekognosering.
Fredag 27 februari kl 18.00 Första start etapp 1, vid Medborgarhuset i Vännäs.
Lördag 28 februari kl 06.00 Publicering av omstartlista vid HQ.
Lördag 28 februari kl 07.00 Första start etapp 2.
Lördag 28 februari kl 15.17 Första bil i mål vid Medborgarhuset, Vännäs.
Lördag 28 februari kl 17.00 Officiellt resultat anslås.

04-02-16 Joge nöjd med sin insats
- Jag är otroligt nöjd med allt i Snow Rally.
- Allt fungerade - bilen gick perfekt och jag kunde åka precis som jag ville. Så nu ser jag verkligen fram mot SM-tävlingen i Vännäs om två veckor!
Jimmy Joge var strålande glad efter målgång i helgens SM-rally, Snow Rally i Östersund. Peugeot-föraren slutade tvåa i den trimmade, 2-hjulsdrivna klassen och tiderna var bättre än någonsin:
- Så här fort har vi aldrig kört. Sedan debuten för ett år sedan har vi hunnit testa, justera och finslipa, så nu fungerar allt perfekt.
- Och det är inte bara bilen som blivit bättre. Det gäller i lika hög grad mig själv och min nye codriver, Micke Johansson. Nu körde vi till och med jämt mot konkurrenter i 4-hjulsdrivna turbo-bilar, sa Jimmy som slutade på en total 6:eplats i den kombinerade SM- och EM-deltävlingen.
Läs mer

04-02-16
Tre segrar samma helg för Kenneth Bäcklund
I helgen vann Kenneth Bäcklund inte mindre än tre segrar. Två SM-segrar och en EM-vinst. Snow Rally i trakterna runt Östersund var nämligen båda den andra och tredje SM-tävlingen i rally för året och samtidigt en deltävling i EM. Enligt SM-reglerna räknades varje dagsetapp som en SM-tävling, eftersom längden på specialsträckorna varje dag var ungefär lika långa som i en vanlig SM-tävling. Helgens två SM-segrar innebar också att Kenneth Bäcklund nu har vunnit inte mindre än 40 SM-tävlingar!
Enligt FIA:s reglemente är de topptrimmade WRC-bilarna inte längre deltaga i EM. Därför räknas dessa enbart in i SM och fick därför starta ungefär en halvtimma före själva EM-startfältet.
Snow Rally inleddes redan på fredagskvällen med ett publikprov på travbanan i Östersund inför en stor publik. Allra snabbast var Mats Thorszelius i en WRC-Corolla. Men Stig-Olov Walfridson var bara 2,3 sekunder efter på en total fjärdeplats, medan Kenneth Bäcklund var ytterligare 0,4 sekunder efter sin stallkamrat.
Läs mer

04-02-15 Anders Karlsson vann både rally-SM och Renault Clio Cup
Värmlänningen Anders Karlsson, Renault, vann både lilla grupp N och Renault Clio Cup efter en våldsam klappjakt med jämten Patrik Sandell, Renault, i årets andra och tredje SM-rally som avgjordes fredag-söndag i SnowRally med start och mål i Östersund.
Karlsson vann lördagsetappen (SM-deltävling 2) bara fem sekunder före Sandell, och inför söndagsetappens (SM-deltävling 3) sista specialsträcka skilde bara tre sekunder dem åt.
Allt, lilla grupp N och Renault Clio Cup, kom att avgöras när den vilt satsande jämtländska rallyjunioren körde fast i en snödriva, och fick se sekunder och därmed segerchanserna rulla iväg från honom.
Läs mer

04-02-15 Rådström snabbast i Snow Rally
SM- och EM-tävlingen Snow Rally som startade i fredags, avslutades under söndagen i ett soligt och vårliknande väder. Söndagens etapp av Snow Rally i Östersund gav nya chanser åt flera av toppförarna i rally-SM som hade brutit under lördagen. Den sista dagen räknas som en separat SM-deltävling. De som brutit under lördagen stod åter på startlinjen på söndagsmorgonen. Det gällde bland andra Andreas Eriksson, Ford WRC, och Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, som båda åkte av och fick bryta under lördagen.
Läs mer

04-02-10 Andreas Eriksson inför Östersund.
Det är och har varit bråda dagar i teamet efter Svenska Rallyt. Ett rally där man blev nöjd med resultatet på en tionde plats vilket är väldigt bra speciellt då Svenskan gick inte helt som på ett snöre. Avsaknad av motoreffekt, mappning av diffar stämde inte och div obalans var orsaken till bekymren. Körningen, greppet i Pirelli däcken och stämmningen i bilen och hela teamet stämde däremot hela vägen.
Men ändå att konstatera efteråt, att hamna på tionde plats i ett VM rally med en gammal bil är en mycket bra prestation.
Bilen fick sig en översyn redan i Värmland tillsammans med M-Sports tekniker och det som utöver det behövdes åtgärdas gjordes hemma i Nynäshamn. Sedan var det bara att packa om och dra vidare till Östersund.
Andreas och Pecka åkte upp redan under onsdagen medans resten av teamet med Focusen anlände under torsdag kväll.
Tävlingarna i Östersund har alltid varit lite av favorit tävlingar för Andreas med en hel del framgångar så han trivs på de jämtländska vägarna. Men det kommer nog att bli väldigt tight uppe i toppen som brukligt i SM tävlingarna.
Andreas och Pecka har varit och tränat sträckorna under torsdagen och vägarna ser fina ut med väldigt höga vallar, berättar en vrålförkyld och febrig Andreas i telefon under torsdag kvällen. Samtidigt som Pecka försökte lätta på stämmningen och skojja till det hela med att; -det är aldrig farten som är fel utan hur vallarna är plogade? Tror nog att vi får lov och återkomma till herr Svenssons teori om detta och om korta vinklar..
Sträckorna är i stort de samma som tidigare år med några undantag samt att vissa körs i motsatt riktning jämfört mot förra året.
Tävlingen börjar med en Super-special på travet under fredag kväll och resten av tävlingen är fördelat på de olika sträckorna under lördag och söndag.
Som vanligt så kan Ni följa resultaten på
www.resultatservice.com och Andreas egna kommentarer på www.bilaffaren.com/rally

04-02-10 Snow Rally: Nu kommer Joge tillbaka
- Vi var inte klara till Bergslagsrallyt. Men i helgens Snow Rally är vi med igen!
Östgöten Jimmy Joge avslutade förra årets rally-säsong med två deltävlingar i Junior-VM med sin Peugeot Super 1600, men avstod SM-premiären i början av januari.
I stället har han under vintern laddat upp i en Grupp N-bil:
- Jag har kört tre tävlingar i Jämtland med en inlånad, 2-hjulsdriven Peugeot 306. Det har gått väldigt bra -j ag har varit snabbast i klassen alla gångerna och kört jämnt med de bästa, lokala Grupp H-förarna. Så jag är våldsamt sugen på att köra Snow Rally.
Just nu är Jimmy och hans codriver Micke Johansson på väg till Östersund - men man har gjort ett stopp på halva vägen för att klara av de sista testerna innan start. Bilen är helt genomgången efter VM-utflykterna och naturligtvis ombyggd från kontinentens asfaltvägar till svenska vintervägar.
Läs mer

04-02-02 Snow Rally i Östersund nästa SM-tävling
Årets vintersäsong i rally är en komprimerad historia. Snow Rally i Östersund bjuder på årets andra SM-deltävling, men är mycket mer än så. Man tävlar även om poäng i FIA European Rally Cups och i FIA Snow Cup och dessutom körs Jämtrallyt. Men när tävlingen startar vid Östersunds travbana, fredagen den 13 februari är det ändå SM-deltävlingen som möts med störst intresse.Söndagen den 15 är det dags för målgång.
Tävlingen startar på Östersunds travbana med en superspecialsträcka där rallyåskådarna får en uppvisning av två bilar samtidigt. Banan innehåller flera tempobyten så allt från full fart till knixig kurvtagning kommer att visas upp. Lördagen bjuder på sex sträckor och den avslutas på Travet i Östersund. Det blir en tuff dag med bland annat SS6 i Hammerdal som mäter i det närmaste tre mil.   
Den avslutande söndagen börjar med en repetition av några av gårdagens sträckor, Grytan och I 5. Efter sammanlagt 21,6 mil specialsträckor under de tre dagarna anländer den första bilen till målet vid ATS i Östersund klockan tre på söndagseftermiddagen.
- Snabbast startar först, säger tävlingsledaren Pontus Sandell, och det betyder att först kommer ett knippe WRC-bilar som tävlar i Jämtrallyt, anförda av Thomas Rådström i Olsbergs Toyota Corolla WRC. 
- Jodå, visst är vi nöjda, fortsätter han som svar på frågan om arrangörerna är nöjda med startfältet, vi nådde ju precis de hundra till hundratio som vi siktat på. Med tiden kommer den nya FIA-cupen att slå igenom. Det är första året nu och det här är en av tio deltävlingar i den norra regionen av Europa. 
Bland de trimmade fyrhjulsdrivna bilarna kommer Mats Thorszelius från Uppsala i sin Toyota till Östersund för att fortsätta att bättra på sin SM-ledning i klassen. Men om det stämde att tvåan från Bergslagsrallyt, Mats Jonsson, hade problem med sin bil där och ändå höll nästan jämna steg med upplänningen, då kanske det inte blir lika enkelt här uppe i Jämtland. Men båda dessa Matsar får nog köra som de aldrig kört förr om de ska rå på favoriten Thomas Rådström, som fått med sig sin franske co-driver Denis Giraudet från tiden i Citroëns VM-stall.
En fortsatt spännande framfart i det nygamla rallymärket Suzuki kommer P-G Andersson att bjuda på här uppe. Han kommer att få mycket värdefull körvana med både SM och VM på programmet i år. Han leder den trimmade tvåhjulsdrivna klassen även om det är med minsta marginal.
Den otrimmade fyrhjulsdrivna klassen domineras i år som så många år förr av Kenneth Bäcklund som nu verkar ha fått ny fart. Han har numera Johan Olsson, Per Svans gamle kartläsare vid sin sida. Det är inte helt uteslutet att valet av Johan är anledningen till nytändningen. 
I trimmat tvåhjulsdrivet kan vi förvänta oss en ordentlig fight mellan klassledaren Anders Nilsson från Säffle i en Renault och dalmasen Tommy Vestlund. I Bergslagsrallyt visade han upp en stor hunger på sträcksegrar.
Tidplan i korthet
Torsdag 12 februari kl 06.00 Rekognosering startar
Torsdag 12 februari kl 19.00 Shakedown startar på Östersunds Motorstadion
Fredag 13 februari kl 18.00 Publicering av startlista
Fredag 13 februari kl 19.00 Rallyt startar
Lördag 14 februari kl 07.00 Publicering av startlista Etapp 1 sektion 2-4
Lördag 14 februari kl 09.00 Första start Etapp 1 sektion 2-4
Lördag 14 februari kl 20.05 Första bil i mål Etapp 1
Söndag 15 februari kl 05.00 Publicering av startlista Etapp 2
Söndag 15 februari kl 07.00 Första start Etapp 2
Söndag 15 februari kl 15.00 Målgång och prisutdelning
Söndag 15 februari kl 17.00 Publicering av slutlig resultatlista

04-01-08 Rally-SM direkt upp i tittartoppen
SVT sände på Trettondagen ett sammandrag från årets första SM-rally, Bergslagsrallyt. Programmet hade 600 000 tittare och TV-sportens Johan Ejeborg kunde inte dölja sin glädje över tittarsiffrorna.
-Ruskigt bra siffror, berättade Ejeborg, nästan så bra det kan bli, faktiskt bättre än fotbollskväll.
Programmet var det första som SVT sände i en tvåårssatsning på rally-SM tillsammans med Svenska Bilsportförbundet.

04-01-04 Mats Thorszelius tog hem Bergslagsrallyt
Den traditionella SM-premiären Bergslagsrallyt avgjordes under helgen i skogarna runt Hällefors i hjärtat av Bergslagen. Efter lördagens första etapp ledde Mats Thorszelius från Uppsala i en Toyota, sju sekunder före Mats Jonsson, Ford Escort.
Söndagens väglag blev tungkört men Thorszelius höll upp tempot och blev den som klev högst upp på pallen när tävlingens alla sju sträckor var avklarade.
Läs mer

04-01-04 Bekymmersfri SM-premiär för P-G Andersson
P-G Andersson tillsammans med hans kartläsare Jonas Andersson lyckades med att vinna SM-premiären i Bergslagsrallyt utan några som helst bekymmer med Suzukin. Bilen gick problemfritt hela tävlingen, säger P-G och han ser sin egen insats som klart godkänd. Det är skönt att få några mil i kroppen och bli vän med Suzukin, innan den stora utmaningen i Monte Carlo senare i januari.
Läs mer

04-01-02 P-G Andersson inför SM-premiären
P-G har precis avklarat den första testkörningen med sin Suzuki Ignis S 1600. Bilen som han och Jonas ska premiärköra under Bergslagsrallyt är identisk med den Suzuki Motorsport körde med under JWRC 2003. Han konstaterar att det är "gött" att komma igång igen. P-G berättar vidare att motorn känns som ett riktigt krutpaket och att även väghållningen är förhållandevis bra. Suzukin har ju som bekant inte körts på snö- och isunderlag innan. 
Läs mer

03-12-27
Bergslagsrallyt SM-start 2004
Nu är det dags för en ny SM-säsong i rally. Som så många gånger förr är det Bergslagsklubbarna som öppnar årets rallytävlande med klassiska Bergslagsrallyt. Redan lördagen den 3 och söndagen den 4 januari, alltså mitt i trettonhelgen fräser det till i skogarna runt Hällefors.
Start och mål för tvådagarstävlingen är förlagda till Folkets Hus i Hällefors där första bil startar på lördagen i kvällens mörker klockan 18. Den första etappen på lördagen är en klassisk nattetapp där inget ekipage är i närheten av dagsljus. Tre sträckor om cirka 40 km avverkas på kvällen innan det är dags för första bil att vara tillbaka vid etappmålet klockan 21.20.
Läs mer

03-12-23
Mitsubishi-förarna jagar sitt 15:e raka rally-guld!
Med totalt tolv SM-guld skall Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson under 2004 jaga Mitsubishi Ralliart Swedens femtonde raka Rally-guld i stora standardklassen Grupp N. Hittills har värmlänningen Stig-Olov Walfridson erövrat sju guldmedaljer och västgöten Kenneth Bäcklund fem. De två övriga tog Sören Nilsson från Sunne i början av 1990-talet.
De båda Mitsubishi-veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson har totalt dominerat den svenska rallyscenens standardklass under många år i olika Mitsubishi-bilar. Under de första åren körde de Galant VR4 och därefter olika Lancer Evolution-modeller. Dagens rallybil heter Lancer Evolution VII, men ersätts förmodligen senare under året av bilvärldens för närvarande hetaste standardsedan, Mitsubishi Lancer Evolution VIII, som för vanligt gatbruk börjar säljas i Sverige under april månad med 265 hk i den segerrika turbomotorn.
Läs mer

03-12-08
Bergslagsrallyt hoppas på Kung Bore
Året börjar lida mot sitt slut och det närmar sig en ny rallysäsong. Den 3-4 januari 2004 är det dags för ännu ett traditionellt Bergslagsrally att gå av stapeln. Som vanligt arrangeras tävlingen av Bergslagsklubbarna Hällefors MK, Nora MK, MK Kopparberg och Ludvika MS
Kommande Bergslagsrally startar på lördag kväll då SM-fältet inleder sin tävling.
På söndag morgon startar SM-rallyts andra etapp på fyra specialsträckor.
Läs mer