Skoda 2002


03-12-19 2004 blir testår för Skoda Motorsport
Fabia WRC finslipas inför återstart rally-VM. Pavel Janeba slutar som teamchef hos Skoda Motorsport
Den legedariska rallyprofilen Pavel Janeba lämnar vid årsskiftet ansvaret för Skoda Motorsport för att i fortsättningen stå till förfogande som extra resurs. Janeba har varit teamchef  sedan 1990 och har då matchat bl.a. svenskarna Stig Blomqvist och Kenneth Eriksson i rally-VM. Sedan fem år  har han ansvarat för lanseringen av Skoda Octavia WRC och det senaste året nya Skoda Fabia WRC i VM-sammanhang.
- Jag tar på mig en stor del personligt ansvar för att vi ännu inte lyckats nå förväntade resultat med Fabia WRC, säger Pavel Janeba, som själv tagit beslutet att sluta.  
Skoda Motorsports huvudmål 2004 blir nu att färdigutveckla Fabia WRC som presenterades på årets bilsalong i Genève i mars och efter intensiva tester debuterade i rally-VM under andra halvåret. Dock utan att vinna några större framgångar. Teamet kommer nu att intensifiera utvecklingen av sin VM-utmanare Fabia WRC, som visat stor potential utan att ännu räcka till. Man koncentrerar sig det här året på utveckling och tester och  kommer att tävla mera sparsamt i VM  med första start Akropolisrallyt den 4-6 juni .
Toni Gardemeister blir kvar som förare, den 28-årige finländarens tredje kontrakterade säsong för Skoda Motorsport. Valet av en andraförare, som ska ersätta fransmannen Didier Auriol, kommer att göras senare.
03-04-12 Kenneth Eriksson testkör Skoda Fabia WRC - 2 filmer
Film 1
Film 2

03-06-05 VM-debut för Skoda Fabia WRC
Skoda Motorsports nya VM-utmanare Skoda Fabia WRC får sitt första elddop i Rally Tyskland om en månad, avslöjade Skodachefen Vratislav Kulháhek när den internationella bilsalongen i Brno öppnades den 6 juni. Besättningar i premiären blir det ordinarie teamet Didier Auriol/Denis Giraudet och Toni Gardemeister/Paavo Lukander som nu först ska avsluta ett framgångsrikt tävlande med den starka och stryktåliga Octavia WRC i Akropolisrallyt och Rally Cypern. Asfalttävlingen Rally Tyskland blir den åttonde av årets 14 VM-ronder. Samtidigt som Fabia WRC nu fasas in som Skodas vapen i rally-VM vill man betona att det andra halvåret 2003 fortfarande gäller som testperiod.
Det är fortfarande oklart när Kenneth Eriksson får VM-debutera med "sin" Fabia WRC som han varit med att testa och utveckla. Om allt faller väl ut ska dock  Kenneth och Tina Thörner få VM-chansen mot slutet av året.
Skoda Fabia WRC premiärvisades på bilsalongerna i Genève och Stockholm i våras . Bilen baseras på den nya sportmodellen Fabia RS som samtidigt presenterades och som börjar att säljas efter sommaren.
- Nya Skoda Fabia WRC är en viktig del i vår affärsplan för de kommande tre åren, fastslog Skodachefen Kulhánek. Redan de första  testerna visade att bilen har potential att bli en vinnare. Vi väntar oss inga mirakel i början men inom tre ska vi kunna vara med och slåss om VM-titeln.



03-04-07 Intensiva tester av Skoda Fabia WRC
Skoda Motorsports förare har upptäckt den nya rallybilen Fabia WRC:s potential under de första testkörningarna Italien, Frankrike och Tjeckien.
Dagen efter målgången i det senaste VM-rallyt i Turkiet dök de ordinarie Skoda-förarna Didier Auriol och Toni Gardemeister upp på världspremiären för Fabia WRC på bilsalongen i Genève. Veckan därpå inleddes de första testkörningarna på italienska och franska vägar. Medan Auriol och Gardemeister nu förbereder sig för att åka Propecia New Zealand Rally (10-13 april) fortsätter testerna. Nu med hjälp av en av världens skickligaste testförare, Kenneth Eriksson.
- Om allt faller väl ut med tester och utveckling kommer ni att få se oss i den nya Skoda rallybilen under slutet av året, kunde Kenneth Erikssons kartläsare Tina Thörner berätta vid visningen av Fabia WRC på Stockholms Bilsalong.
Didier Auriol sa efter sin provkörning i Frankrike att Fabia WRC har möjlighet att inleda en ny era för Skoda Motorsport. Bilen har alla nödvändiga förutsättningar för att lyckas i rally-VM.
"Den här bilen är oerhört intressant och spännande", tyckte Didier. "Ännu återstår en hel del utvecklingsarbete, men allt tyder på att Fabia WRC har jättepotential"
"Ja, det ser fantastsiskt lovande ut", intygade Skodateamets "Flying Finn", Toni Gardemeister.
Kenneth Eriksson var av samma mening efter asfalttester i Tjeckien.
Den stora frågan är när Skoda Motorsports nya baby ska sättas in och ersätta nuvarande Octavia WRC i VM-serien. Chefsingenjören Dietmar Metrich: "Vi vill skynda långsamt med det här viktiga projektet och inte lansera bilen förrän vi känner att vi är helt klara. Målet just nu är att tävla under sista kvartalet i år".
Förarna är ivriga att komma igång. Dietmar Metrich: "Vi har långt kvar att testa och justera. De viktigaste testerna återstår att göra".
Toni Gardemeister var förtjust efter tester i Toscana, Italien::
"Jag fick en härlig känsla för bilen. Det var stor skillnad jämfört med vår nuvarande Octavia WRC. Fabia WRC kommer att bli snabb, hur snabb återstår dock att se. Motorn känns väldigt stark. Jag är verkligt eggad"
Den nyutvecklade Fabia WRC påminde Toni om den Peugeot 206 WRC som han körde vid några tillfällen 2001. Didier Auriol har också erfarenhet av den på alla underlag vinnande 206:an, och han tror det är bilar av den här typen och storleken som kommer att dominera i rally-VM framöver .
Den flerfaldiga Monte Carlo-vinnaren Auriol har ännu bara provat bilen på grus och är förstås nyfiken på hur Fabia kommer att gå på sitt specialunderlag asfalt:
"Jag är övertygad att vi kommer att lyckas med Fabia WRC både på grus och asfalt".
Nya Skoda Fabia WRC visas i Skoda-montern under de fyra första dagarna på Stockholms Bilsalong (3-6 april) innan bilen transporteras till Tjeckien för fortsatta tester.

03-01-20 VM-premiär i Monte Carlo!
Nu tas första steget i Skoda Motorsports nya 3-årssatsning
Skoda Motorsport ser fram emot årets VM-premiär, Monte Carlorallyt den 24-26 januari, som blir exvärdsmästaren Didier Auriols med spänning emotsedda Skoda-debut, inledningen på en mycket spännande VM-säsong och starten på Skoda Motorsports nya 3-årssatsning.
Skoda Motorsport kommer väl berett till årets högklassiga världsmästerskap i rally för förare och märken och möter toppstallen från Peugeot, Ford, Subaru, Hyundai , delvis Mitsubishi och därtill också Citroën som för första gången deltar i hela serien på 14 tävlingar.
Efter en fullt godkänd insats i fjol genom Kenneth Eriksson och Toni Gardemeister , femma i märkes-VM, räknar Skoda Motorsport med att kunna nå ett ännu bättre resultat i år. Man tror på ett lyft tack vare
1) nya stjärnan Auriol som vunnit Monte Carlo-rallyt tre gånger,
2) allt säkrare körning av unge finländaren Toni Gardemeister,
3) hjälp med utveckling och tester av Kenneth Eriksson och
4) en ytterligare förbättrad Skoda Octavia WRC. 3-årsplan
2003 blir Skoda Motorsports andra kompletta VM-säsong och definitivt inte den sista!
- Vi kommer att tävla i rally-VM i minst tre år till, avslöjar motorsportdirektören Petr Kohoutek. Styrelserna för Skoda Auto och Volkswagen-koncernen har godkänt en treårsatsning med delmålen: inledningsvis plocka fler VM- poäng, efterhand ta plats på pallen i flera lopp, för att slutligen vinna rallyn och slåss om världsmästerskapet.
Inför VM-starten har chefsingenjören Dietmar Metrich och hans serviceteam jobbat natt och dag med finslipning och inställning av den senaste versionen av Octavia WRC för körning på asfalt i Monte Carlorallyt och på is och snö i Svenska rallyt 7-9 februari. Man har bl.a. utvecklat styrningen, differentialerna och motoregenskaperna. Man har också bantat vikten - närmare minimivikten 1230 kg - och lyckats sänka tyngdpunkten.
Petr Kohoutek avslöjar att det kan bli aktuellt att sätta in en tredje fabriksbil i något eller några lämpliga rallyn under säsongen.
- Ingenting är dock bestämt ännu. Det kan också bli aktuellt att åka andra tävlingar för att testa, däribland det tjeckiska mästerskapet.
Hur viktigt är rallytävlandet för märket Skodas framgång på bilmarknaden?
- Mycket! svarar Kohoutek. Skoda-bilar är kända för att vara starka, snabba, tillförlitliga och fräckt designade. Vårt engagemang i rally-VM är ett bra sätt att visa detta.

VM-kalandern 2003
Monte Carlo, högkvarter i Monaco, 24-26 januari
Monacos Casino är spelarnas paradis. Monte Carlorallyt är likaså ett lotteri. Vädret kan växla från sträcka till sträcka. Däcksvalet kan därmed bli avgörande. Officiellt är "Monte" ett asfaltrally, men underlaget kan ofta vara snö och is.

Sverige, Karlstad, 7-9 februari
VM-seriens enda riktiga snörally - och andlöst snabbt! Svenska rallyt har alltid dominerats av nordbor. Icke skandinaver har hittills aldrig vunnit här.

Turkiet, högkvarter i Antalya, 28 februari-2 mars
Årets nya VM-arrangör, en garanterad publiksuccé. Detta steniga grusrally klättrar över bergen i Anatolien. Räkna med ett rally som kan bjuda på oväntade förhållanden.

Nya Zeeland, basen i Auckland, 11-13 april
Ett av förarnas favoritrallyn och det är lätt att förstå varför: Grusvägarnas sveper upp och ned som en bergochdalbana och det frodigt gröna landskapet är bedövande vackert. En verklig rallyklassiker.

Argentina, Villa Carlos Paz, 9-11 maj
Argentina är rallykalenderns stora utmaning. Förhållandena är notoriskt knepiga och ombytliga med sträckor som når över VM-seriens högsta berg. Det krävs en stark och stryktålig bil för att klara detta rally som följs av en passionerad publik.

Grekland , baserat i Lamia, 6-8 juni
Klassiska Akropolisrallyt pressar bilar och besättningar till bristningsgränsen. Temperaturen i bilarna når ofta 60 grader. Framkomligheten hindras av stenblock som sätter bilarnas hjulupphängningar på prov.

Cypern, baserat i Limassol, 20-22 juni
Cypern hålls som det mest långsamma VM-rallyt. Mängder av hårnålskurvor kräver stor precision och liksom i Grekland är värmen besvärande. Senast rullade sex av bilarna. .

Tyskland, högkvarter i Trier, 25-27 juli
Asfaltrallyt i Tyskland debuterade i fjol som VM-arrangör och blev genast en stor framgång. Det är ett ovanligt rally med skiftande karaktär dag för dag. Fartsträckorna inkluderar några trånga passager genom vingårdar och hala vägar på övningsfält för tanks.

Finland, baserat i Jyväskylä, 8-10 augusti
Tusens sjöars rally är det snabbaste och mest spektakulära rallyt i VM-kalendern. Fartsträckorna böljar fram genom djupa skogar och bjuder på långhoppning; ofta flyger bilarna närmare 100 meter.

Australien, baserat i Perth, 5-7 september
Ett av förarnas favorittävlingar trots svårbemästrade vägar med en vägbeläggning som känns som marmor. Rallyt är populärt inte minst för dess partylika atmosfär.

Italien, Sanremo, 3-5 oktober
Sanremoallyt är ett typiskt asfaltrally, och populärt bland tusentals fans som flockas kring sträckorna.

Korsika, baserat i Ajaccio, 17-19 oktober
Ett legendariskt asfaltrally. Det bjuds på fartsträckor med tvära hårnålskurvor mellan snabba raksträckor i ett landskap som tillhör jordens vackraste.

Spanien, baserat i Lloret de Mar, 24-26 oktober
Rally Katalonien startar bara fyra dagar efter Korsikarallyt - ett bra test av teamens uthållighet och logistiska förmåga. Katalonien är ännu ett asfaltrally, men med bredare vägar än på Korsika.

Storbritannien, baserat i Cardiff, 7-9 november
Dimma, modd, regn - förhållandena är sällan värre än under Rally Storbritannien. En värdig finalrunda i ett tufft världsmästerskap i rally.

VM-bilen Skoda Octavia WRC
Motor
Typ 4 cylinders, 20 ventiler, 1999cc, dubbla överliggande kamaxlar,
Garrett TR30R turboladdare
Slaglängd/cyldiameter (mm) 82,5/93,5
Kompression 8,7 : 1
Max effekt (bhp/kW)   300/221 @ 5500rpm
Max vridmoment (Nm) 600 @ 3250rpm
Olja Shell
Transmission Permanent 4WD med aktiva fram- och mellandifferentialer
Koppling Dubbelskivig kolfiberkoppling
Växellåda 6-växlad sekventiell plus back

Bromsar
Front grus 304 / 28
Front asfalt 376 / 32
Bak grus 304 / 25
Bak asfalt 304 / 25

Chassi/hjul/däck
Fram McPherson
Bak McPherson
Hjul Speedline
Däck Michelin
Styrning Kuggstångsstyrning, servo

Mått
Längd (mm) 4511
Bredd (mm) 1770
Höjd (mm) 1429
Hjulbas (mm) 2512
Sårvidd fram (mm) 1580
Spårvidd bak (mm)   1576
Vikt (kg) 1230
Tävlingsdebut 1999 Rallye Monte Carlo
Senaste homologation 1. augusti 2002 2002 Rallye Finland
Basmodell Skoda Octavia 1.8 20V

www.motorsportivarmland.nu