Skoda 2002
03-12-19 2004
blir testår för Skoda Motorsport
Fabia WRC finslipas inför återstart rally-VM.
Pavel Janeba slutar som teamchef hos Skoda Motorsport
Den legedariska rallyprofilen Pavel Janeba lämnar vid
årsskiftet ansvaret för Skoda Motorsport för att i
fortsättningen stå till förfogande som extra resurs.
Janeba har varit teamchef sedan 1990 och har då matchat
bl.a. svenskarna Stig Blomqvist och Kenneth Eriksson i rally-VM.
Sedan fem år har han ansvarat för lanseringen av
Skoda Octavia WRC och det senaste året nya Skoda Fabia WRC i
VM-sammanhang.
- Jag tar på mig en stor del personligt ansvar för att vi
ännu inte lyckats nå förväntade resultat med
Fabia WRC, säger Pavel Janeba, som själv tagit beslutet att
sluta.
Skoda Motorsports huvudmål 2004 blir nu att färdigutveckla
Fabia WRC som presenterades på årets bilsalong i
Genève i mars och efter intensiva tester debuterade i rally-VM
under andra halvåret. Dock utan att vinna några
större framgångar. Teamet kommer nu att intensifiera
utvecklingen av sin VM-utmanare Fabia WRC, som visat stor potential
utan att ännu räcka till. Man koncentrerar sig det här
året på utveckling och tester och kommer att
tävla mera sparsamt i VM med första start
Akropolisrallyt den 4-6 juni .
Toni Gardemeister blir kvar som förare, den 28-årige
finländarens tredje kontrakterade säsong för Skoda
Motorsport. Valet av en andraförare, som ska ersätta
fransmannen Didier Auriol, kommer att göras senare.
03-04-12 Kenneth Eriksson testkör Skoda Fabia WRC - 2
filmer
Film
1
Film
2
03-06-05
VM-debut för Skoda Fabia WRC
Skoda Motorsports nya VM-utmanare Skoda Fabia WRC
får sitt första elddop i Rally Tyskland om en månad,
avslöjade Skodachefen Vratislav Kulháhek när den
internationella bilsalongen i Brno öppnades den 6 juni.
Besättningar i premiären blir det ordinarie teamet Didier
Auriol/Denis Giraudet och Toni Gardemeister/Paavo Lukander som nu
först ska avsluta ett framgångsrikt tävlande med den
starka och stryktåliga Octavia WRC i Akropolisrallyt och Rally
Cypern. Asfalttävlingen Rally Tyskland blir den åttonde av
årets 14 VM-ronder. Samtidigt som Fabia WRC nu fasas in som
Skodas vapen i rally-VM vill man betona att det andra halvåret
2003 fortfarande gäller som testperiod.
Det är fortfarande oklart när Kenneth Eriksson får
VM-debutera med "sin" Fabia WRC som han varit med att testa och
utveckla. Om allt faller väl ut ska dock Kenneth och Tina
Thörner få VM-chansen mot slutet av året.
Skoda Fabia WRC premiärvisades på bilsalongerna i
Genève och Stockholm i våras . Bilen baseras på
den nya sportmodellen Fabia RS som samtidigt presenterades och som
börjar att säljas efter sommaren.
- Nya Skoda Fabia WRC är en viktig del i vår
affärsplan för de kommande tre åren, fastslog
Skodachefen Kulhánek. Redan de första testerna
visade att bilen har potential att bli en vinnare. Vi väntar oss
inga mirakel i början men inom tre ska vi kunna vara med och
slåss om VM-titeln.
03-04-07 Intensiva tester av Skoda Fabia WRC
Skoda Motorsports förare har upptäckt den nya
rallybilen Fabia WRC:s potential under de första
testkörningarna Italien, Frankrike och Tjeckien.
Dagen efter målgången i det senaste VM-rallyt i Turkiet
dök de ordinarie Skoda-förarna Didier Auriol och Toni
Gardemeister upp på världspremiären för Fabia
WRC på bilsalongen i Genève. Veckan därpå
inleddes de första testkörningarna på italienska och
franska vägar. Medan Auriol och Gardemeister nu förbereder
sig för att åka Propecia New Zealand Rally (10-13 april)
fortsätter testerna. Nu med hjälp av en av världens
skickligaste testförare, Kenneth Eriksson.
- Om allt faller väl ut med tester och utveckling kommer ni att
få se oss i den nya Skoda rallybilen under slutet av
året, kunde Kenneth Erikssons kartläsare Tina Thörner
berätta vid visningen av Fabia WRC på Stockholms
Bilsalong.
Didier Auriol sa efter sin provkörning i Frankrike att Fabia WRC
har möjlighet att inleda en ny era för Skoda Motorsport.
Bilen har alla nödvändiga förutsättningar
för att lyckas i rally-VM.
"Den här bilen är oerhört intressant och
spännande", tyckte Didier. "Ännu återstår en
hel del utvecklingsarbete, men allt tyder på att Fabia WRC har
jättepotential"
"Ja, det ser fantastsiskt lovande ut", intygade Skodateamets "Flying
Finn", Toni Gardemeister.
Kenneth Eriksson var av samma mening efter asfalttester i
Tjeckien.
Den stora frågan är när Skoda Motorsports nya baby
ska sättas in och ersätta nuvarande Octavia WRC i
VM-serien. Chefsingenjören Dietmar Metrich: "Vi vill skynda
långsamt med det här viktiga projektet och inte lansera
bilen förrän vi känner att vi är helt klara.
Målet just nu är att tävla under sista kvartalet i
år".
Förarna är ivriga att komma igång. Dietmar Metrich:
"Vi har långt kvar att testa och justera. De viktigaste
testerna återstår att göra".
Toni Gardemeister var förtjust efter tester i Toscana,
Italien::
"Jag fick en härlig känsla för bilen. Det var stor
skillnad jämfört med vår nuvarande Octavia WRC. Fabia
WRC kommer att bli snabb, hur snabb återstår dock att se.
Motorn känns väldigt stark. Jag är verkligt eggad"
Den nyutvecklade Fabia WRC påminde Toni om den Peugeot 206 WRC
som han körde vid några tillfällen 2001. Didier
Auriol har också erfarenhet av den på alla underlag
vinnande 206:an, och han tror det är bilar av den här typen
och storleken som kommer att dominera i rally-VM framöver .
Den flerfaldiga Monte Carlo-vinnaren Auriol har ännu bara provat
bilen på grus och är förstås nyfiken på
hur Fabia kommer att gå på sitt specialunderlag
asfalt:
"Jag är övertygad att vi kommer att lyckas med Fabia WRC
både på grus och asfalt".
Nya Skoda Fabia WRC visas i Skoda-montern under de fyra första
dagarna på Stockholms Bilsalong (3-6 april) innan bilen
transporteras till Tjeckien för fortsatta tester.
03-01-20 VM-premiär i Monte Carlo!
Nu tas första steget i Skoda Motorsports nya
3-årssatsning
Skoda Motorsport ser fram emot årets
VM-premiär, Monte Carlorallyt den 24-26 januari, som blir
exvärdsmästaren Didier Auriols med spänning emotsedda
Skoda-debut, inledningen på en mycket spännande
VM-säsong och starten på Skoda Motorsports nya
3-årssatsning.
Skoda Motorsport kommer väl berett till årets
högklassiga världsmästerskap i rally för
förare och märken och möter toppstallen från
Peugeot, Ford, Subaru, Hyundai , delvis Mitsubishi och därtill
också Citroën som för första gången deltar
i hela serien på 14 tävlingar.
Efter en fullt godkänd insats i fjol genom Kenneth Eriksson och
Toni Gardemeister , femma i märkes-VM, räknar Skoda
Motorsport med att kunna nå ett ännu bättre resultat
i år. Man tror på ett lyft tack vare
1) nya stjärnan Auriol som vunnit Monte Carlo-rallyt tre
gånger,
2) allt säkrare körning av unge finländaren Toni
Gardemeister,
3) hjälp med utveckling och tester av Kenneth Eriksson och
4) en ytterligare förbättrad Skoda Octavia WRC.
3-årsplan
2003 blir Skoda Motorsports andra kompletta VM-säsong och
definitivt inte den sista!
- Vi kommer att tävla i rally-VM i minst tre år till,
avslöjar motorsportdirektören Petr Kohoutek. Styrelserna
för Skoda Auto och Volkswagen-koncernen har godkänt en
treårsatsning med delmålen: inledningsvis plocka fler VM-
poäng, efterhand ta plats på pallen i flera lopp, för
att slutligen vinna rallyn och slåss om
världsmästerskapet.
Inför VM-starten har chefsingenjören Dietmar Metrich och
hans serviceteam jobbat natt och dag med finslipning och
inställning av den senaste versionen av Octavia WRC för
körning på asfalt i Monte Carlorallyt och på is och
snö i Svenska rallyt 7-9 februari. Man har bl.a. utvecklat
styrningen, differentialerna och motoregenskaperna. Man har
också bantat vikten - närmare minimivikten 1230 kg - och
lyckats sänka tyngdpunkten.
Petr Kohoutek avslöjar att det kan bli aktuellt att sätta
in en tredje fabriksbil i något eller några lämpliga
rallyn under säsongen.
- Ingenting är dock bestämt ännu. Det kan också
bli aktuellt att åka andra tävlingar för att testa,
däribland det tjeckiska mästerskapet.
Hur viktigt är rallytävlandet för märket Skodas
framgång på bilmarknaden?
- Mycket! svarar Kohoutek. Skoda-bilar är kända för
att vara starka, snabba, tillförlitliga och fräckt
designade. Vårt engagemang i rally-VM är ett bra sätt
att visa detta.
VM-kalandern 2003
Monte Carlo, högkvarter i Monaco, 24-26 januari
Monacos Casino är spelarnas paradis. Monte
Carlorallyt är likaså ett lotteri. Vädret kan
växla från sträcka till sträcka. Däcksvalet
kan därmed bli avgörande. Officiellt är "Monte" ett
asfaltrally, men underlaget kan ofta vara snö och is.
Sverige, Karlstad, 7-9 februari
VM-seriens enda riktiga snörally - och andlöst
snabbt! Svenska rallyt har alltid dominerats av nordbor. Icke
skandinaver har hittills aldrig vunnit här.
Turkiet, högkvarter i Antalya, 28
februari-2 mars
Årets nya VM-arrangör, en garanterad
publiksuccé. Detta steniga grusrally klättrar över
bergen i Anatolien. Räkna med ett rally som kan bjuda på
oväntade förhållanden.
Nya Zeeland, basen i Auckland, 11-13
april
Ett av förarnas favoritrallyn och det är
lätt att förstå varför: Grusvägarnas sveper
upp och ned som en bergochdalbana och det frodigt gröna
landskapet är bedövande vackert. En verklig
rallyklassiker.
Argentina, Villa Carlos Paz, 9-11 maj
Argentina är rallykalenderns stora utmaning.
Förhållandena är notoriskt knepiga och ombytliga med
sträckor som når över VM-seriens högsta berg.
Det krävs en stark och stryktålig bil för att klara
detta rally som följs av en passionerad publik.
Grekland , baserat i Lamia, 6-8 juni
Klassiska Akropolisrallyt pressar bilar och
besättningar till bristningsgränsen. Temperaturen i bilarna
når ofta 60 grader. Framkomligheten hindras av stenblock som
sätter bilarnas hjulupphängningar på prov.
Cypern, baserat i Limassol, 20-22 juni
Cypern hålls som det mest långsamma VM-rallyt.
Mängder av hårnålskurvor kräver stor precision
och liksom i Grekland är värmen besvärande. Senast
rullade sex av bilarna. .
Tyskland, högkvarter i Trier, 25-27
juli
Asfaltrallyt i Tyskland debuterade i fjol som
VM-arrangör och blev genast en stor framgång. Det är
ett ovanligt rally med skiftande karaktär dag för dag.
Fartsträckorna inkluderar några trånga passager
genom vingårdar och hala vägar på
övningsfält för tanks.
Finland, baserat i Jyväskylä, 8-10
augusti
Tusens sjöars rally är det snabbaste och mest
spektakulära rallyt i VM-kalendern. Fartsträckorna
böljar fram genom djupa skogar och bjuder på
långhoppning; ofta flyger bilarna närmare 100 meter.
Australien, baserat i Perth, 5-7
september
Ett av förarnas favorittävlingar trots
svårbemästrade vägar med en vägbeläggning
som känns som marmor. Rallyt är populärt inte minst
för dess partylika atmosfär.
Italien, Sanremo, 3-5 oktober
Sanremoallyt är ett typiskt asfaltrally, och
populärt bland tusentals fans som flockas kring
sträckorna.
Korsika, baserat i Ajaccio, 17-19
oktober
Ett legendariskt asfaltrally. Det bjuds på
fartsträckor med tvära hårnålskurvor mellan
snabba raksträckor i ett landskap som tillhör jordens
vackraste.
Spanien, baserat i Lloret de Mar, 24-26
oktober
Rally Katalonien startar bara fyra dagar efter
Korsikarallyt - ett bra test av teamens uthållighet och
logistiska förmåga. Katalonien är ännu ett
asfaltrally, men med bredare vägar än på Korsika.
Storbritannien, baserat i Cardiff, 7-9
november
Dimma, modd, regn - förhållandena är
sällan värre än under Rally Storbritannien. En
värdig finalrunda i ett tufft världsmästerskap i
rally.
VM-bilen Skoda Octavia WRC
Motor
Typ 4 cylinders, 20 ventiler, 1999cc, dubbla
överliggande kamaxlar,
Garrett TR30R turboladdare
Slaglängd/cyldiameter (mm) 82,5/93,5
Kompression 8,7 : 1
Max effekt (bhp/kW) 300/221 @ 5500rpm
Max vridmoment (Nm) 600 @ 3250rpm
Olja Shell
Transmission Permanent 4WD med aktiva fram- och
mellandifferentialer
Koppling Dubbelskivig kolfiberkoppling
Växellåda 6-växlad sekventiell plus back
Bromsar
Front grus 304 / 28
Front asfalt 376 / 32
Bak grus 304 / 25
Bak asfalt 304 / 25
Chassi/hjul/däck
Fram McPherson
Bak McPherson
Hjul Speedline
Däck Michelin
Styrning Kuggstångsstyrning, servo
Mått
Längd (mm) 4511
Bredd (mm) 1770
Höjd (mm) 1429
Hjulbas (mm) 2512
Sårvidd fram (mm) 1580
Spårvidd bak (mm) 1576
Vikt (kg) 1230
Tävlingsdebut 1999 Rallye Monte Carlo
Senaste homologation 1. augusti 2002 2002 Rallye Finland
Basmodell Skoda Octavia 1.8 20V
www.motorsportivarmland.nu