NYHETER

Nyheter 2000-2001


02-11-14 Fjärde året med Supermästerskapet i rally
2003 fortsätter populära Supermästerskapet i rally. Sex tävlingar väntar, fördelat på tre vinter- och tre sommarrallyn. Sammanlagt tävlar förarna om totalt ca. 200.000 kronor. Och precis som tidigare handlar det om två klasser, en för fyrhjulsdrivna och en för tvåhjulsdrivna bilar. Eftersom 2wd-klassen har så stort antal deltagare separerar man A-förarna från B- och C-förarna.
2003 års mästerskap är det fjärde i ordningen och av årets arrangörer är fyra helt nya. Det är klubbarna kring sjön Wesman i Dalarna som kör vintertävlingen Dan Anderssons Minne och sommarens tre arrangörer Eskilstuna MK, SMK Valdemarsvik och MK Ran från Askersund med årets finalrally Rejme-Knixen.
Väl beprövade kort är jämtländska Stuguns MK som i årets genomförda serie med mycket kort varsel hoppade in och räddade en inställd tävling. Och givetvis vinterns mest uppskattade rally LBC-Ruschen i Lima. Är med i Supermästerskapet för fjärde året i rad.
I 4wd-klassen har Sveriges meste rallymästare Mats Jonsson, Forshaga MC vunnit alla tre åren. I 2wd vann Mats Bergeå, Östernärke premiäråret 2000. De två senaste åren har Leif Petersson, Göteborgs MF som vinnare.
2001 fick B- och C-förarna en egen klass i 2wd. Första året vann Tomas Samuelsson, Laxå MK och 2002 års vinnare var Tommy Ström, Härnösands MK.

Tävlingsprogrammet för Supermästerskapet 2003
Z-Trofén, Stuguns MK, 18 januari
Dan Anderssons Minne Wesmanklubbarna, 1 februari
LBC-Ruschen, Lima MS, 8 mars
GJ Bilpokalen, Eskilstuna MK, 5 juli
Viks-8an, SMK Valdemarsvik, 23 augusti
Rejme Knixen, MK Ran, 27 september
Supermästerskapets hemsida
http://www.motorsportivarmland.nu/sm.html

02-09-23 Superfinalen är inställd
Superfinalen som skulle bli en slutvinjett på årets Supermästerskap i rally är inställd Antalet anmälda vid anmälans utgång var endast 24 st, varav de flesta var lokala förare som chansat med en anmälan för att få åka. Endast åtta av Supermästerskapets totalt 30 st pristagare har intresserat sej för prisutdelningen.
Det vore fel mot publiken att köra tävlingen, eftersom vi gjort reklam i ortspressen för att Sveriges rallyelit kommer till start.
Robert Johansson

02-09-10 Inget RM i Supermästerskapet i rally 2003
Det blir inget samarbete mellan Supermästerskapet och RM (Riksmästerskapet) i rally 2003. SBF har beslutat att köra en egen serie om fyra deltävlingar.
- Därmed kan vi köra Supermästerskapet på samma sätt som vi gjort i år, säger Robert Johansson som administrerar Supermästerskapet.
Nu är det också klart att vilka tävlingar som körs kommande vinter i Supermästerskapet. Stuguns MK inleder med rallyt Z-Trofén 18 januari. Andra deltävlingen blir Dan Anderssons Minne den 1 februari med Vesmanklubbarna som arrangör. Och vintern avslutas med Lima MS som kör LBC-Ruschen den 8 mars. Lima MS har bidragit med sin tävling under samtliga Supermästerskap som 2003 är den fjärde i ordningen.
Sommartävlingarna är inte helt klara och presenteras när allt är spikat..

02-06-09 Mats Jonsson och Leif Petersson Supermästare i Rally
Värmländske Mats Jonsson kunde med en totalseger i Rally Linköping kamma hem titeln i Supermästerskapets 4WD-klass. Det var tredje året i rad av lika många möjligheter. Jonssons 145 poäng kan ingen hota, trots att finalen återstår 10 augusti i Motala. Östgöten Jari Saarinen bjöd hårt motstånd och tappade totalsegern på sista sträckan. Bakom Mats Jonsson hettade det till ordentligt. Efter dålig poängutdelning för tidigare tvåan Dick Wicksell, Uppsala kunde Mats Thorszelius, Almunge MK överta andraplatsen, men inför finalen har de lika många poäng - 99.
Ohotad i fortsättningen är också 2WD-vinnaren Leif Petersson, Göteborgs MF. Han vann också denna klass i Supermästerskapet förra året. Göteborgarens största hot och ännu tvåa i serien, Stefan Jonsson, Vännäs blev poänglös. På stark framarsch är Finspångs Timo Huovinen som tva raka andraplatser bakom Leif Petersson ryckt fram till tredje plats. Nio poäng fram till andra plats och med tanke på östgötavägar även i finalen så anar man Huovinens målsättning.
Långt från avgjort är det i B- och C-förarnas mästerskap. Efter två raka segrar av gotlänningen Lars-Olof Holmberg kan han nå långt, men inte ända fram. En annan Holmberg, Föllinges Fredrik tog en knapp ledning. Varken han eller tidigare ettan Tommy Ström, Härnösand fick någon större utdelning, åtta resp. en poäng. Men de håller undan i täten. Trean Mats Jönsson, SMK Hälsinge fick bryta, men är i det läget att han får med sig alla poäng i finalen, medan förarna framför måste räkna bort sina sämsta resultat.
Supermästerskapet Rally Linköping
A-B-C-förare 4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 27.00,2, 2) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford, 27.06,6, 3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota, 27.12,2, 4) Jonas Wigren, Norrköpings MK, Mitsubishi Evo 6, 27.40,9, 5) Pierre Andersson, MSK Kvarnvingarna, Mitsubishi Lancer EVO4, 27.48,0, 6) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi, 27.54,1, 7) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza, 27.55,7, 8) Per-Åke Ring, SMK Valdemarsvik, Toyota Celica Mk3, 28.55,4, 9) Conny Johansson, Gotlands MF, Mazda 323, 29.59, 10) Joakim Norén, Linköpings MS, Mitsubishi Evo3, 32.10,5, 11) Rikard Hansson, Gotlands MF, Mitsubishi Lancer Evo 4, 32.16,3, 12) Joachim Mistander, MSK Hammaren, Ford Sierra Cosworth, 34.06,0, 13) Martin Hjelmar, SMK Motala, Mitsubishi Lancer Evo 5, 34.57,1
A-förare 2WD 1) Leif Peterson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 27.46,4, 2) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo 940, 28.19,6, 3) Mats Persson, SMK Karlskoga, Opel Ascona, 28.25,9, 4) Björn Blomqvist, Huddinge MK, Toyota Corolla, 28.27,6, 5) Stefan Kemle, SMK Valdemarsvik, Volvo 240, 28.41,1, 6) Robban Hallsten, Flens MS, Toyota Corolla, 28.45,5 13, 7) Daniel Damberg, SMK Motala, Volvo 940, 28.51,0, 8) Mats Moberg, Östergyllen RC, Opel Ascona B, 28.51,4, 9) Kent Larsson, MK Team Westom, Volvo, 28.59,4, 10) Håkan Gustavsson, Carlsborgs MK, Volvo, 28.59,7, 11) Stefan Trygg, Haninge MK, Volvo 240, 29.07,8, 12) Benny Persson, Ljusdals MK, Opel Corsa, 29.09,1, 13) Björn Gustafsson, Haninge MK, Toyota, 29.12,1, 14) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 29.17,5, 15) Per Eriksson, Flens MS, Golf Gti, 29.23,4, 16) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 29.34,5, 17) Markus Hällbo, Säters MK, Volvo 240, 29.41,5, 18) Roland Wallón, SMK Kungsör, Volvo 240, 29.42,5, 19) Conny Johansson, Åtvidabergs MK, Opel Corsa, 29.50,0, 20) Ronnie Österberg, Haninge MK, VW Golf 16V, 30.03,3
B- och C-förare 2WD 1) Lars-Olof Holmberg, Rosendahls MK, Opel, 29.17,3, 2) Henrik Johansson, Svärdsjö M, VW Golf Mk 2, 29.22,8, 3) Tom Carlsson, Laxå MK, Volvo, 29.26,8, 4) Nicklas Karlsson, MK Team Westom, Volvo, 29.46,0, 5) Magnus Johansson, SMK Östgöta, Volvo 240, 29.46,0, 6) Martin Liljeblad, SMK Eksjö, Volvo 740, 29.50,4, 7) Tomas Backström, Ludvika MS, Volvo 240, 29.55,9, 8) Robban Lindell, Eskilstuna MK, Volvo 240, 29.57,8, 9) Claes Molin, SMK Dala, Opel Corsa, 30.07,8, 10) Joakim Andersson, Linköpings MS, Volvo 240, 30.05,7, 11) Rune Rommedahl, Linköpings MS, Volvo 240, 30.07,8, 12) Sören Tolldin, Bengtsfors MC, Opel, 30.29,4, 13) Fredrik Holmberg, Föllinge MK, Opel Kadett, 30.29,5, 14) Magnus Ståhl, Haninge MK, Volvo 240, 30.29,9, 15) Stellan Karlsson, SMK Gävle, Suzuki, 30.30,1, 16) Patrik Olsson, Norrköpings M, Volvo 242, 30.34,9, 17) Örjan Harrström, MK Ramunder, Volvo 242, 30.36,6, 18) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, VW Polo, 30.38, 19) Ari Jussila, Norrköpings MK, Volvo 940, 30.44,5, 20) Tommy Ström, Härnösands MK, Toyota Corolla, 31.00,6
Poängställning efter femte deltävlingen Rally Linköping
A-fB-C-förare 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC 145, 2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 99, 3) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC 99 , 4) Sten-Erik Eriksson SMK Sundsvall Nissan Sunny GTI-R 80, 5) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Cosworth, 55, 6) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Lancer 52, 7)Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 47, 8) Robert Johansson Ljusdals RC Mazda 323, 45, 9) Ola Carlsson Woxnadalens MK Mazda 323, 39, 10) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi, 33.
A-förare 2WD 1) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 110, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, 77, 3) Timo Huovinen, Finspångs MS,Volvo 940, 68, 4) Pekka Putto SMK Gävle Volvo 240, 59, 5) Mats Persson, SMK Karlskoga, Opel Ascona, 58, 6) Per-Arne Ljung Hofors MS Opel Kadett 54, 7) Benny Persson Ljusdals MK Opel Corsa 51, 8) Björn Blomqvist, Huddinge MK, Toyota Corolla, 42, 9) Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Toyota Corolla, 36, 10) Kristian Johansson Kinds MK Toyota Corolla, 34
B-C-förare 2WD 1) Fredrik Holmberg Föllinge MK Opel Kadett Gsi, 93, 2) Tommy Ström Härnösands MK Toyota Corolla 89, 3) Mats Jönsson SMK Hälsinge Opel Ascona 75, 4) Nicklas Karlsson MK Team Westom Volvo 240, 74, 5) Lars-Olof Holmberg, Rosendahls MK, Opel, 60, 6) Henrik Johansson, Svärdsjö MK, VW Golf, 58, 7) Tom Carlsson Laxå MK Volvo 240, 53, 8) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240, 51, 9) Per Olsson, Grangärde RRC, VW Golf, 35, 10) Claes Molin, SMK Dala, Opel Corsa, 32

02-06-05 Rally Linköping nästa i Supermästerskapet
De två sista deltävlingarna i populära Supermästerskapet avslutas i Östergötland. Rally Linköping som avgörs kommande lördag tog över Supermästerskapet när örebroklubben Teknis MC ställde in. 200 bilar får starta i Linköping och man har tvingats gallra bort förare.
Toppekipagen i Supermästerskapet har fått plats och det är upplagt för rally på hög nivå igen. I klassen 4WD startar tre WRC-bilar med serieledande Mats Jonsson i spetsen före Dick Wicksell, Uppsala och Mats Thorszelius, Almunge MK. Sundsvalls riktige rallyveteran Sten-Erik Eriksson håller ännu Thorszelius bakom sig i sin Nissan och det skiljer endast åtta poäng mellan andra och fjärde plats. Östrgöten Jari Saarinen tillhör också favoriterna i rallyt som är ett samarrangemang mellan Linköpings MS och Östergyllen RC. Tävlingsbanan sträcker sig runt Linköping och tävlingsbanan har drygt 4 mil SS och ca: 14 mil totalt på fina rallyvägar. Startplats är Folkets Park med första start kl. 11:00.
I 2WD övertog Leif Petersson, Göteborgs MF ledingen i mästerskapet men norrlänningen Stefan Jonsson, Vännäs MK i sin F2-Seat skuggar, endast tre poäng bakom. Han var ju också överlägset bäst i senaste SM-rallyt South Swedish bland tvåhjulsdrivet. Pekka Putto SMK Gävle som ligger trea har varit klassens överraskning hittills i sin Volvo 240. Finspångs Timo Huovinen räknar nog med att plussa på poängskörden på östgötavägarna i de två sista racen. Finalen i Supermästerskapet avgörs precis som förra året i Motala, men betydligt tidigare, redan 10 augusti.
En norrlandstrion ligger i topp på B- och C-förarnas mästerskap. Tommy Ström Härnösands MK, Fredrik Holmberg Föllinge MK och Mats Jönsson SMK Hälsinge tänker inte släppa ifrån sig det greppet i första taget. Trion ligger inom 11 poängs marginal och det behövs inte mycket för att det ska ske förändringar mellan dem.
Komplett poängställning Supermästerskapet
http://www.motorsportivarmland.nu/smres.html

02-04-28 Blöt sommarstart i Supermästerskapet
Supermästerskapet i rally mötte sommarsäsongen i Kristianstad. Men Kong Christian Race blev en blöt tillställning med kraftigt regn stora delar av dagen. Favoriterna höll ändå måttet och totalsegern knep Mats Jonsson, Forshaga med absolut minsta marginal. Det var tiden på rallyts andra sträcka som räddade Mats den här gången. Efteranmälde Dick Wicksell, Uppsala som startade först av alla drog nytta av detta i regnet och hade sånär slagit Jonsson. 1,7 blev marginalen till Jonssons fördel som nu tagit tre av fyra delsegrar i mästerskapet. Wicksell smet förbi Sten-Erik Eriksson, Sundsvall i 4WD-tabellen med fem poäng. Rallyts totaltrea var Mats Thorszelius, Almunge MK. Daniel Carlsson, Säffle var närmast de tre WRC-bilarna i täten i en grupp N-Mitsubishi.
Leif Petersson, Göteborg tog inte oväntat hem den tvåhjulsdrivna klassen. Han följdes änge av Kristianstads egen John Nilsson, men på rallyts sista sträcka passerade både Timo Huovinen, Finspång och Mats Persson, Karlskoga och tog pallplatserna närmast Leif Petersson.
Serietvåan före tävlingen, Per-Arne Ljung, Hofors åkte av alldeles i slutet på första sträckan. Det var en kraftig avåkning och besättningen fick föras till sjukhus. Sträckan ströks därefter ur tävlingen.
I B- och C-förarnas serie segrade gotlänningen Lars-Olof Holmberg, Rosendahls MK. Tom Carlsson, Laxå var som tvåa slagen med 51 sekunder. Vinterns toppförare norrlänningarna Tommy Ström, Härnösand, Mats Jönsson, Kilafors och Fredrik Holmberg, Föllinge hängde också bra med och trion toppar nu sin klass i Supermästerskapet överlägset. 13 poäng skiljer nu ledande Ström och Jönsson på tredje plats.
Närmast väntar en deltävling i örebrotrakten arrangerad av Teknis s MC 8 juni.
Tio i topp Kong Kristian Race
4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 31.27,5, 2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 31.29,2, 3) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 32.07,2, 4) Daniel Carlsson, Säffle MC, Mitsubishi Lancer, 32.21,1, 5) Sten-Erik Eriksson, SMK Sundsvall, Nissan Sunny GTI-R, 32.36,8, 6) Stig-Olov Walfridsson MK Ratten Mitsubishi Lancer, 32.38,2, 7) Patrik Malteskog Norrköpings MK Mitsubishi Lancer, 33.49,0, 8) Patric Carlsson SMK Nyköping Mitsubishi Lancer, 33.53,1, 9) Torbjörn Pahlin SMK Sundsvall Mitsubishi Lancer, 34.27,9, 10) Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi Carisma GT, 34.28,4
2WD 1) Leif Peterson Göteborgs MF Toyota Corolla, 34.58,0, 2) Timo Huovinen Finspångs MS Volvo 940, 35.18,7, 3) Mats Persson SMK Karlskoga Opel Ascona, 35.21,0, 4) John Nilsson Kristianstads MK Toyota Corolla, 35.22,9, 5) Kristian Johansson Kinds MK Toyota Corolla, 35.30,0, 6) Kjell Fransson Vimmerby MS Ford Escort, 35.31,8, 7) Tomas Lången Petterson Ludvika MS Ford Escort, 35.55,4, 8) Stefan Jonsson Vännäs MK Seat Ibiza, 36.07,4, 9) Pekka Putto SMK Gävle Volvo 240, 36.07,9, 10) Niklas Hägg SMK Hälsinge Toyota Corolla, 36.15,2
2WD B-C-förare 1) Lars-Olof Holmberg Rosendahls MK Opel Astra, 38.06,7, 2) Tom Carlsson Laxå MK Volvo 240, 38.58,3, 3) Tommy Ström Härnösands MK Toyota Corolla, 39.06,2, 4) Mats Jönsson SMK Hälsinge Opel Ascona, 39.37,4, 5) Mats Svensson SMK Örkelljunga VW Golf, 40.00,8, 6) Fredrik Holmberg Föllinge MK Opel Kadett, 40.01,8, 7) Henrik Lennartsson Skillingaryds MK Volvo 240, 40.18,3, 8) Hans Wittenström Ludvika MS VW Golf, 40.30,9, 9) Donald Guander Gränna MK Volvo 240, 40.34,8, 10) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240, 40.44,7
Poängställning efter fjärde deltävlingen Kong Christian Race
A-förare 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC 115, 2) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC 85, 3) Sten-Erik Eriksson SMK Sundsvall Nissan Sunny GTI-R 80, 4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 77, 5) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Lancer 52, 6) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 47, 7) Robert Johansson Ljusdals RC Mazda 323, 45, 8) Ola Carlsson Woxnadalens MK Mazda 323, 39
A-förare 2WD 1) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 80, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, 77, 3) Pekka Putto SMK Gävle Volvo 240, 59, 4) Per-Arne Ljung Hofors MS Opel Kadett 54, 5) Timo Huovinen, Finspångs MS,Volvo 940, 43, 6) Benny Persson Ljusdals MK Opel Corsa 42, 7) Mats Persson, SMK Karlskoga, Opel Ascona, 36, 8) Kristian Johansson Kinds MK Toyota Corolla, 34
B-C-förare 2WD
1) Tommy Ström Härnösands MK Toyota Corolla 88, 2) Fredrik Holmberg Föllinge MK Opel Kadett Gsi 85, 3) Mats Jönsson SMK Hälsinge Opel Ascona 75, 4) Nicklas Karlsson MK Team Westom Volvo 240, 54, 5) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240, 37, 6) Per Olsson, Grangärde RRC, VW Golf, 35, 7) Henrik Johansson, Svärdsjö MK, VW Golf, 33, 8) Tom Carlsson Laxå MK Volvo 240, 31, 9) Hans Wittenström Ludvika MS VW Golf, 31
Kompletta resultat Momentum Kong Christian Race
http://www.resultatservice.com/rally/2002/kristianstad/slutres.pdf
Komplett poängställning Supermästerskapet
http://www.motorsportivarmland.nu/smres.html

02-04-23 Vårens största rallysammandrabbning i Kristianstad
Det alltmer populära Supermästerskapet i Rally inleder barmarkssäsongen i Kristianstad kommande lördag 27 april. Stora delar av landets rallyelit möter upp till Momentum Kong Christian Race och totalt är 234 bilar anmälda.
Alla förarna i toppen av Supermästerskapets tre klasser finns med i denna drabbning i sydsverige och ytterligare SM-elit tillstöter i form av värmlänningarna Daniel Carlsson och Stig-Olov Walfridsson som inte varit med tidigare.
Vid vinterfinalen i Lima fick Mats Jonsson vika sig för första gången i år. Mats Thorszelius lurade Jonsson på segern och det räddade spänningen i Supermästerskapets 4wd-klass. Ett tiotal förare har full kapacitet att totalvinna rallyt. Detta blir utan tvekan Skånes mest sevärda rally det här året.
I 2WD-klassen får nu ledande norrlandsförarna Stefan Jonsson, Vännäs och Per-Arne Ljung, Hofors visa sin kapacitet på annat än vintervägar. Leif Pettersson, Göteborg har länge tippats som vinnare av en deltävling och den kan mycket väl komma nu. För första gången ska det nya svenska juniorlandslaget i rally tävla. Det är Per-Gunnar Andersson, Årjäng och Jimmy Joge, Motala som det ska satsas hårt på i svensk bilsport framöver.
Anmälningslista till Momentum Kong Christian Race
http://www.resultatservice.com/rally/2002/kristianstad/anmllis1.htm

02-03-10 Spännande säsongavslutning i Supermästerskapet
Lima MS i västerdalarna arrangerade en kanontävling för knappt 200 förare när Supermästerskapet i rally körde sin vinterfinal. Och spännande blev det i de två huvudklasserna 4WD och 2WD. För första gången i vinter fick Mats Jonsson se sig besegrad. Det var Almunge MKs Mats Thorszelius som fick sin efterlängtade revansch. Jonsson blev fyra sekunder efter på första sträckan och det kunde han inte hämta in. Så segermarginalen stannade vid fyra sekunder och tätt efter dessa var Eddie Hörbing, Degerfors.
För Supermästerskapets fortsättning betyder att Jonsson håller sin ledning. Sten-Erik Eriksson, Sundsvall kvar som tvåa före Dick Wicksell, Uppsala som knaprade in ett par poäng.
I 2WD för A-förare var det ännu större dramatik om fullpoängaren. Ludvikas Peter Friberg drog ifrån och ledde med drygt 20 sekunder när en drivaxel gick av. Istället blev det en segsliten uppgörelse mellan Stefan Jonsson, Vännäs och Leif Petersson, Göteborg. Petersson hade en sekund tillgodo inför sista sträckan, men Jonsson vände och vann med lika stor marginal.
Stefan Jonsson är nu ny ledare i klassen före Per-Arne Ljung, Hofors. Pekka Putto, Gävle rasade från första till fjärde plats i tabellen efter en vurpa på första sträckan.
I klassen för B- och C-förare orkade ingen med Tommy Ström, Härnösand. 27 sekunder efter var Mats Jönsson, SMK Hälsinge, som tidigare vunnit en deltävling. Rallyts trea Fredrik Holmberg, Föllinge är mycket jämn och leder före Ström och Jönsson.
Barmarksdelen av Supermästerskapet inleds redan
27 april Kong Christian Race i Kristianstad och följs sedan av Teknisrundan Teknis MC i Örebro 8 juni och tidig final med rallyt T-turen 10 aug med SMK Motala som arrangör.
Poängställning efter tredje deltävlingen LBC-Ruschen
A-förare 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC 85, 2) Sten-Erik Eriksson SMK Sundsvall Nissan Sunny GTI-R 62, 3) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC 60, 4) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota Corolla WRC, 55, 5) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Lancer 52, 6) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 47, 7) Robert Johansson Ljusdals RC Mazda 323, 39, 8) Ola Carlsson Woxnadalens MK Mazda 323, 39
A-förare 2WD
1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, 64, 2) Per-Arne Ljung Hofors MS Opel Kadett 54, 3) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 50, 4) Pekka Putto SMK Gävle Volvo 240, 47, 5) Benny Persson Ljusdals MK Opel Corsa 39, 6) Peter Friberg Ludvika MS Opel Corsa 30, 7) Bosse Sikström, SMK Sundsvall, VW Golf, 25.
B-C-förare 2WD
1) Fredrik Holmberg Föllinge MK Opel Kadett Gsi 69, 2) Tommy Ström Härnösands MK Toyota Corolla 66, 3) Mats Jönsson SMK Hälsinge Opel Ascona 55, 4) Nicklas Karlsson MK Team Westom Volvo 240 44, 5) Per Olsson, Grangärde RRC, VW Golf, 35, 6) Daniel Blackne, Börje SK Motor, VW Golf, 30, 7) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240 26

02-03-05 Supermästerskapets vinterfinal i Lima
Det är tätt på given för toppförarna i svensk rallysport. Krutröken har knapp lagt sig från SM i Vännäs innan det är dags att dra till västerdalarna och Lima. Vinterns största startfält med 225 anmälda kör på lördag rallyt LBC-Ruschen i Lima. Det handlar om vinterfinal i Supermästerskapet och sista chansen innan sommaren att slå Mats Jonsson. Fyra av landets fem WRC-bilar finns på startlinjen med Mats Thorszelius, Almunge MK, Eddie Hörbing, Degerfors RC och Dick Wicksell, SMK Uppsala som främste utmanare. Lägg därtill östgötarna Jari Saarinen och Mikael Lindqvist samt vinterns outsider veteranen Sten-Erik Eriksson, SMK Sundsvall, så är det ingen självklarhet att Jonsson tar sin femte storseger i vinter.
37 förare gör upp i 4WD-klassen men uppslutningen i Supermästerskapets tvåhjulsdrivna klass.är hela 154 anmälda varav drygt 70 förare. Det vill säga att större delen av den svenska eliten finns där också. Efter seger i senaste Supermästerskapet och SM-seger i Vännäs får Stefan Jonsson från Vännäs bära favoritskapet i sin Seat. Peter Friberg, Ludvika som hoppade över andra deltävlingen i jämtländska Stugun är nu tillbaka i sin Opel Corsa. Från början hade alla väntat sig att Toyota skulle bli dominerande i klassen, men så har inte varit fallet hittills. Men Leif Petersson, Göteborg lurar i vassen, tvåa senast och mycket sugen på seger. Mästerskapets största överraskning är ändå Pekko Putto från Gävle som varit tvåa och trea och leder Supermästerskapets 2WD-klass för A-förare.
Mats Jönsson, SMK Hälsinge och Daniel Blackne, SK Börje Motor har vunnit varsin deltävling i B- och C-förarmästerskapet i vinter, men jämnare än båda dessa herrar är Fredrik Holmbom, Föllinge, Nicklas Karlsson MK Team Westom och Tommy Ström Härnösands MK. De har alla kapacitet att vinna liksom ytterligare ett antal rallyåkare på frammarsch.
Efter starten vid
Ungärde skola i Lima kl 11.01 väntar 90 km fördelat på fem fartsträckor deltagarna i vinterfinalen.

02-02-17 Mats Jonsson snabbast igen i Supermästerskapet
STUGUN- Värmländske Mats Jonsson fortsätter att nå framgångar i de stora rallymästerskapen. När andra deltävlingen i Supermästerskapet avgjordes i jämtländska Stugun i helgen var Jonsson återigen snabbast med sin ålderstigna WRC Ford. Han hade emellertid ingen lätt uppgift framför sig och det blev en riktig fight över de delvis mycket moddiga jämtlandsvägarna. Våren hade nämligen infunnit sig i Stugun och tävlingen genomfördes i flera plusgrader.
Det blev en riktigt tät uppgörelse mellan de båda Matsarna Jonsson och Thorszelius i sina WRC-bilar. Jonsson vann till slut med knappa åtta sekunder sedan han varit snabbast på tre av de fem fartsträckorna. De två återstående tog Almunge-föraren Mats Thorszelius med sin WRC Toyota. Sundsvalls rallyveteran Sten-Erik Eriksson visade än en gång att han är på topp och höll knappt undan för jagande Dick Wicksell, Uppsala. Hemmahoppet, Stuguns Jörgen Edholm körde sönder sin egen bil under den gångna veckan och lördagen fick inget lyckligare slut när växellådan rasade i den lånade Mitsubishin.
Arrangörsklubben hade bättre framgångar i klassen för 2WD-bilar. Med såväl Urban Eriksson, Per-Åke Alf och Örjan Eriksson på placeringarna 4-7. Segern den gick emellertid till västerbottningen Stefan Jonsson, Vännäs MK i en grupp A-Seat. 20 sekunder hade han tillgodo på Leif Petersson, Göteborg i en Toyota Corolla. Allra bäst inledde Niklas Hägg, SMK Hälsingen, men han tvingades ge upp liksom Peter Ågren, Jämtlands MK som vann rallyts tre sista sträckor.
Pekka Putto överraskade igen. Nu var gävleföraren trea i sin Volvo 240. Och med andraplatsen från premiäromgången har han tagit över ledningen i Supermästerskapets 2WD-klass. Leder nu 13 poäng före helgens vinnare Stefan Jonsson. Peter Friberg, Ludvika som vann Hälsingerallyt kom inte till start men har läget under kontroll på tredje plats i mästerskapet.
I Supermästerskapet för B- och C-förare presenterade sig två nya förare på toppen. Det var Daniel Blackne, Börje SK Motor och Henrik Johansson, Svärdsjö som höll undan med sina Golfar. Nu var såväl Föllinges Fredrik Holmberg, Tommy Ström, SMK Hälsinge och Team Westoms Nicklas Karlsson på placeringarna närmast även långt framme i första deltävlingen så de ligger före i sammandraget.
Nu återstår en deltävling av Supermästerskapet i vinter, LBC-Ruschen i Lima. Ett rally där det förväntas många deltagare. 100-talet anmälda redan, men högst på önskelistan står nog en köldknäpp innan drabbningen i Västerdalarna 9 mars.
Resultat Supermästerskapet Z-Trofén
A-förare 4 wd

1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC, 36:35, 2) Mats Thorszelius Almunge MK Toyota Corolla WRC, 36:43, 3) Sten-Erik Eriksson SMK Sundsvall Nissan Sunny GTI-R, 37:06, 4) Dick Wiksell SMK Uppsala Subaru WRC, 37:10, 5) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi EVO 5, 37:53, 6) Robert Johansson Ljusdals RC Mazda 323 4wd, 38:27, 7) Ola Carlsson Woxnadalens MK Mazda 323, 38:38, 8) Tobias Johansson, Ludvika MS, Mitsubishi Lancer Evo 7, 39:03, 9) Tobias Gustafsson SMK Östgöta Mitsubishi EVO 4, 39:30, )0) Martin Hjelmar SMK Motala Mitsubishi EVO 5, 39:43
A-förare 2wd
1) Stefan Jonsson Vännäs MK Seat Ibiza 39:07, 2) Leif Petersson Göteborgs MF Toyota Corolla, 39:27, 3) Pekka Putto SMK Gävle Volvo 240, 39:34, 4) Urban Eriksson Stuguns MK Opel Kadett, 39:44, 5) Per-Åke Alf Stuguns MK Opel Kadett, 40:08, 6) Per-Arne Ljung Hofors MS Opel Kadett, 40:28, 7) Örjan Eriksson Stuguns MK VW Golf 16v, 40:43, 8) Benny Persson Ljusdals MK Opel Corsa, 40:55, 9) Christer Nilsson SMK Hälsinge Opel Manta, 41:22, 10) Andreas Holmbom Föllinge MK VW Golf, 41:39
B-C-förare 2wd
1) Daniel Blackne, Börje SKM, VW Golf, 42:26, 2) Henrik Johansson Svärdsjö MK VW Golf, 42:40, 3) Fredrik Holmberg Föllinge MK Opel Kadett GSI, 42:45, 4) Tommy Ström Härnösands MK Toyota Corolla, 43:06, 5) Niklas Karlsson MK Team Westom Volvo 240, 43:24, 6) Per Olsson Grangärde RRC VW Golf, 43:50, 7) Sune Edblad Ragundadalens RC VW Golf, 43:56, 8) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240, 44:18, 9) Nils Sundström Hede MK VW Golf , 44:40, 10)Fredrik Persson, Ljusdals RC, VW Golf, 44:42

Poängställning efter andra deltävlingen Z-Trofén
A-förare 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC 60, 2) Sten-Erik Eriksson SMK Sundsvall Nissan Sunny GTI-R 44, 3) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC 40, 4) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Lancer 36, 5) Robert Johansson Ljusdals RC Mazda 323, 28, 6) Ola Carlsson Woxnadalens MK Mazda 323, 27
A-förare 2WD
1) Pekka Putto SMK Gävle Volvo 240, 47, 2) Per-Arne Ljung Hofors MS Opel Kadett 36, 3) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat, 34, 4) Peter Friberg Ludvika MS Opel Corsa 30, 5), Benny Persson Ljusdals MK Opel Corsa 29, 6) Leif Petersson, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 25
B-C-förare 2WD
1) Fredrik Holmberg Föllinge MK Opel Kadett Gsi 47, 2) Nicklas Karlsson MK Team Westom Volvo 240 38, 3) Tommy Ström Härnösands MK Toyota Corolla 36, 4) Daniel Blackne, Börje SK Motor, VW Golf, 30, 5) Mats Jönsson SMK Hälsinge Opel Ascona 30, 6) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240 26

02-02-13 Z-Trofén slår alla tiders rekord med Supermästerskapet
När jämtländska Stuguns MK övertog Supermästerskapet till lördagens rally Z-Trofén ökade deltagarantalet både deltagar- och kvalitetsmässigt. Med totalt 130 startande varav drygt 100 i Supermästerskapet slår man alla tidigare rekord i tävlingens historia.
Rallyt Z-Trofén blir en toppmönstring av den svenska rallyeliten där värmlänningen Mats Jonsson är den självskrivne favoriten. Tre WRC-bilar står på startlinjen och de startar på rad med Dick Wicksell, SMK Uppsala i en Subaru, följd av Mats Thorszelius, Almunge MK med sin Toyota Corolla. Båda jagas av Mats Jonsson. Oavsett WRC-bilar får nog alla se upp för Jörgen Edholm, Stuguns egen snabbe Subaru-förare. Tuff klass med närmare 30 startande.
Peter Friberg från Ludvika överraskade de flesta i Supermästerskapets första deltävling i Hudiksvall. Han övertygade mycket med sin lilla Opel Corsa. Lika framåt var SMK Gävles Pekka Putto som tog andraplatsen i en Volvo 240. Toyota-bilarna var inte på långa vägar lika dominanta då. Jämtlands Peter Ågren höll ställningarna i Häsingerallyt med en tredjeplats och nu är Toyota-sällskapet ute efter revansch.
I seriens B- och C-förar-mästerskap finns sju av de tio bästa med från första omgången. Då vann Mats Jönsson, SMK Hälsinge före Fredrik Holmberg Föllinge MK och Jan Strandberg Offerdals MK
71 km fartsträckor väntar de tävlande som får åka på fina vintervägar. På grund av det stora deltagarantalet är starten från Nornan i Stugun flyttad från kl. 12 till 11.
Poängställning efter första deltävlingen Hälsingerallyt
A-förare 4WD
1) Mats Jonsson Forshaga MC Ford Escort WRC 30, 2) Eddie Hörbing Degerfors RC Ford Escort WRC 25, 3) Sten-Erik Eriksson SMK Sundsvall Nissan Sunny GTI-R 22, 4) Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru Impreza WRC 20, 5) Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi Lancer 18, 6) Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford Escort Cosw. 16, 7) John Karlsson Taxinge MK Ford Escort Cosw. 14, 8) Ola Carlsson Woxnadalens MK Mazda 323, 13, 9) Robert Johansson Ljusdals RC Mazda 323, 12, 10) Ari Alanen SMK Karlskoga Nissan Sunny GTI-R, 11
A-förare 2WD
1) Peter Friberg Ludvika MS Opel Corsa 30, 2) Pekka Putto SMK Gävle Volvo 240, 25, 3) Peter Ågren Jämtlands MK Toyota Corolla 22, 4) Per-Arne Ljung Hofors MS Opel Kadett 20, 5) Timo Huovinen Finspångs MS Volvo 940, 18, 6) Benny Persson Ljusdals MK Opel Corsa 16, 7) Mats Persson SMK Karlskoga Opel Ascona 14, 8) Kristian Johansson Kinds MK Toyota Corolla 13, 9) Bosse Sikström SMK Sundsvall VW Golf 12, 10) Tobias Ytterbring Kolsva MS VW Golf, 11
B-C-förare 2WD
1) Mats Jönsson SMK Hälsinge Opel Ascona 30, 2) Fredrik Holmberg Föllinge MK Opel Kadett Gsi 25, 3) Jan Strandberg Offerdals MK VW Golf 22, 4) Nicklas Karlsson MK Team Westom Volvo 240 20, 5) Kjell Larsson Kilafors MK Opel Kadett GSi 18, 6) Tommy Ström Härnösands MK Toyota Corolla 16, 7) Jonas Johansson Svärdsjö MK Ford Escort 14, 8) Tomas Backström Ludvika MS Volvo 240 13, 9) Tommy Bryfelt SMK Tierp Volvo 240, 10) Andreas Jansson Opel Manta, 11

02-02-05 Supermästerskapet körs i Stugun
Det blev som vi befarade. Ockelbo/Järbo har måst ställa in. Gruset tittar fram på sträckorna så det går inte att köra. Därför har vi beslutat oss för att köra mästerskapet i Stugun den 16:e feb. och vi uppmanar dom tävlande att titta i IB på annonsen för Z-trofén för att anmäla sej. Anmälan går inte automatiskt över från Gestrikekannan.
Från Stuguns MK meddelas att startavgiften blir 1000:- för de som var anmälda till Gestrikekannan och anmäler sig till Z-trofén istället. Vi vill helst ha anmälan via fax eller mail. Fax.nr 0695-733 33. För att maila så går man in på hemsidan hemsida:
www.stugunsmk.just.nu. och klickar på "Z-trofén 2002" osv. Det kommer nog några tillägg till inbjudan, men dom återkommer vi till så fort det är klart.
Fri besiktning blir det fredagkväll. Det är två serviceplatser. Vi kommer att försöka fixa husrum till så många som möjligt. Garageplatser kommer att ordnas.

02-02-05 Reservtävling utsedd i Supermästerskapet
På grund av rådande väderläge har Supermästerskapet i rally en reservtävling i beredskap. Stuguns MK med rallyt Z-Trofén den 16 februari kan bli aktuell.
Den senaste tidens milda väder har tagit hårt på vägarna inför helgens rally Gestrikekannan. 180 förare är anmälda till andra deltävlingen i Supermästerskapet med förare från hela landet. Tisdag kväll håller arrangörerna Järbo och Ockelbo motorklubbar ett krismöte. Då bestäämer man om rallyt ska köras. Prognosen talar för minusgrader fredag-lördag.
Närmare besked lämnas här på hemsidan efter Gestrikekannans beslut

02-01-28 Gestrikekannan närmar sig
Järbo MK tillsammans med Ockelbo MK ligger i startgroparna för andra deltävlingen i Supermästerskapet lördag 9 februari. I dagsläget är drygt 70 förare anmälda och minst lika många till väntas dyka upp innan anmälningstidens utgång nu på fredag 1 februari.
Det råder perfekta förhållanden för rally i området. Gestrikekannan har en egen hemsida som uppdateras dagligen med de senaste anmälningarna och väderrapporter. Den hittar du här
www.jarbomk.nu/rally.htm
Start och mål kommer arrangörerna att ha i Perslundaskolan i Ockelbo och många kommer att känna igen sig från premiärtävlingen i Supermästerskapen 2000

Pressinfo 02-01-27
Storseger för Mats Jonsson i Hälsingerallyt
Storslam för Mats Jonsson när SuperMästerskapet öppnade för året med Hälsingerallyt där SMK Hälsinge i Hudiksvall stod som värd. Mats tog segern med hela 1,43 före Eddie Hörbing medan Sten-Erik Eriksson var ytterligare tio sekunder efter och i den 2-hjulsdrivna klassen kunde ingen hota Peter Friberg, Ludvika MS, och hans lilla Corsa som var 44 sekunder före Pekka Putto från SMK Gävle medan Peter Ågren, Jämtlands MK blev trea exakt en minut efter Friberg. Detta var en ganska lång tävling, 30 mil totalt varav 12,1 mil fartsträckor fördelat på 7 sträckor på fina snabba vintervägar i ett kyligt klimat som knäckte en hel del förare. Bland de 4-hjulsdrivna bilarna bland A-förarna kom 16 av 27 startande i mål medan det i den 2-hjulsdrivna klassen, även där A-förare, så var det 33 av 51 startande som nådde slutmålet.
Åter till den 4-hjulsdrivna klassen så öppnade Dick Wicksell från SMK Uppsala bäst med sin Subaru Impreza tillsammans med Jörgen Edholm, Stuguns MK, även han Subaru Impreza, på första sträckan som var en publiksträcka på knappa 1,5 kilometers längd. Dessa var två sekunder före Mats Jonsson och hans WRC-Esort, Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer EVO V och John Karlsson, Taxinge MK, Ford Escort Cosworth.
När rallykaravanen nådde riktiga skogen, blev det fart på Mats Jonsson som sedan tog hem resten av sträckorna utan misstag på sin väg till segern.
- Det var svårt att hålla igen på de fina vägarna, trots att jag hade en ganska bra ledning myser Mats Jonsson.
Bakom Mats hände en hel del. Eddie Hörbing snurrade på andra sträckan samt att hans rutor immade igen på ett par sträckor. Sten-Erik Eriksson slog i en sten på samma sträcka, så att ett stödlager gick sönder, detta gjorde ett missljud i bilen så Stene slog av på tempot något på denna sträcka, då han inte visste vad det var för fel. Jari Saarinen fick backa några gånger på sträckorna medan Micke Lindqvist hade problem med stötdämparna från och med femte sträckan.
Den långa tredje sträckan som var 33,7 kilometer lång ställde till en hel del. Jörgen Edholm får här bryta då växellådan låser sig på fjärde växeln medan Thorbjörn Pahlin från SMK Sundsvall bryter 500 meter in på sjätte sträckan efter avåkning. Även Dick Wicksell tappar en hel del tid på tredje sträckan, då han åker först med nummer ett på sin bil och har svårt att se vägen och dessutom testar lite grejer inför kommande tävlingar.
En som inte var glad var Kjell-Åke Borgström från Hofors MS som åker av på tredje sträckan efter en punktering på sin Galant VR4 och hamnar i ett vattenfyllt dike, triangeln åker ut, de skottar och varnar andra bilar. Detta gick bra ända tills det kommer en C-förare på slutet av fältet som missar både triangel och nedvinkningar och kör rätt in i bakändan på Borgströms bil.
En som också bröt, och det redan på andra sträckan var Mathias Waldegård som gjorde debut med sin Mitsubishi Lancer EVO VI, det slutade på andra sidan snövallen på tredje sträckan efter att de åkte av när de låg i snöröken efter ett annat ekipage. Patric Carlsson från SMK Nyköping hörde även till de som fick använda snöspadarna så länge att det var bara att ge upp.
I den 2-hjulsdrivna klassen var det bara Niklas Hägg från SMK Hälsinge i en Toyota Corolla samt Tobias Söderqvist från AMF Årsunda som hängde med Peter Friberg efter två sträckor. Tobias var anmäld i en Grupp N-Seat Ibiza, men hade bara fått två av sedan långt tillbaka beställda fyra fjäderben, så han tog istället sin gamla Opel Kadett GSI till Hudiksvall, och det gick bra, Peter, Niklas och Tobias åkte sekundlika på både första och andra sträckan men sedan sprack växellådan vid motorfästet för Tobias, så att motorn ramlade ner och drog av en kabel så att motorn dog och dagen var förstörd.
Det var inte mycket bättre för Niklas, då en drivaxel gick sönder på tredje sträckan för honom och det var god natt även där. Peter Friberg ångade på mot segern före som sagt Pekka Putto och Peter Ågren, men sedan kom en kille som var minst sagt överraskad över sin placering, det var Per-Arne Ljung från Hofors MS, normalt inget konstigt men denna gång trodde han det inte. Per-Arnes motor var trasig, han tog då och satte i en standardmotor helt i original som gått hela 21.000 mil för att kanske få några poäng i SuperMästerskapet som skulle vara bra att ha i slutändan. Inte blev det bättre av att kopplingen rasade för honom före startrampen vid starten av tävlingen. Per-Arne gav inte upp för detta utan fortsatte, fick starta varje sträcka med avslagen motor och dra sig igång med startmotorn.
- Jag hade hoppas på en femtonde plats, så det här är verkligen över förväntan, säger Per-Arne Ljung och fortsätter, vi fick åka sakta in i svängarna och tänka sig för, för hade vi åkt in i en snövall så hade vi blivit kvar.
Vad kan vi lära oss av detta, jo, ge aldrig upp så länge hjulen rullar.
Sundsvalls Bosse Sikström hade från första början problem med luft i frambromsarna.
- Vi fick lufta på varje service. På andra sträckan tjuvstannade motorn och vi stod i ca 1,5 min innan den startade igen. På sträcka 3 började det bli problem med 3.ans växel som ideligen ville hoppa ur. I övrigt så är vi nöjda med körningen, .Vi slutade på nionde plats efter särsiljning med Ytterbring. Utan krånglet på SS2 hade vi kunnat bli fyra!.
Sundsvalls Tobias Lindström i sin VW Polo gr N -1400 körde mycket bra, slog många vassare bilar på de första sträckorna. Bilen började sedan gå dåligt, varför han slog av på tämpot.
Leif Peterson från Göteborgs MF låg endast en sekund efter sin Toyota-kompis Peter Ågren efter fyra sträckor, men åkte av och bröt på femte sträckan. Björn Blomqvist från Huddinge MK gjorde debut med sin Corolla vid denna tävling, men fick bryta redan på första sträckan med drivaxelbrott och trasig medbringare.
Ett axplock av andra som fick bryta var Joachim Nilsson från SMK Arboga som åker av på tredje sträckan och bryter. Per-Arne Sääv, Västra-Östergötlands MK skall ta sig om en bil som fått stopp på andra sträckan, vilket resulterar i en avåkning och träff på en stolpe. Christer Nilsson, SMK Hälsinge bryter på fjärde sträckan med trasig bärarm. Peter Hillebjörk, Vännäs MK sätter sin Renault i ett vattenfyllt dike på tredje sträckan och bryter. Tommy Högström, MK Rimo missar ett vägbyte då han ligger i snöröken efter bilen framför och fastnar i snön så länge att han ger upp. m.fl. m.fl.
Före detta skidesset Torgny Mogren kom i mål, men placeringen var blygsam efter att Saaben bara stannat flera gånger, bland annat fick de byta databox på en sträcka.

CAJ ABRAHAMSSON

De tio främsta i Supermästerskapets tre klasser
4WD
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 1.02,26, 2) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 1.04,09, 3) Sten-Erik Eriksson, SMK Sundsvall, Nissan GTI-R, 1.04,10, 4) Dick Wicksell,, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 1.04,33, 5) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Lancer Evo 5, 1.05,14, 6) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna, Ford Escort Cosworth, 1.06,15, 7) John Karlsson, Taxinge MK, Ford Escort Cosworth, 1.07,01, 8) Ola Carlsson, Woxnadalens MK, Mazda 323, 1.07.16, 9) Robert Johansson, Ljusdals RC, Mazda 323, 10) Ari Alanen, SMK Karlsoga, Nissan Sunny GTI-R, 1.08,56.
A-förare 2WD 1) Peter Friberg, Ludvika MS, Opel Corsa, 1.07,53, 2) Pekka Putto, SMK Gävle, Volvo 240, 1.08,37, 3) Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota Corolla, 1.08,53, 4) Per-Arne Ljung, Hofors MS, Opel Kadett, 1.11,24, 5) Timo Huovinen, Finspångs MS, Volvo 940, 1.11,32, 6) Benny Persson, Ljusdals MK, Opel Corsa, 1.11,34, 7) Mats Persson, SMK Karlskoga, Opel Ascona, 1.11,42, 8) Kristian Johansson, Kinds MK, Toyota Corolla, 1.11.59, 9) Bosse Sikström, SMK Sundsvall, VW Golf, 1.12,01, 10) Tobias Ytterbring, Kolsva MS, VW Golf, 1.12,01.
B-förare 2WD
1) Mats Jönsson, SMK Hälsinge, Opel Ascona, 1:14.47, 2) Fredrik Holmberg, Föllinge MK, Opel Kadett Gsi, 1:15.29, 3) Jan Strandberg, Offerdals MK, VW Golf, 1:15.55, 4) Nicklas Karlsson, MK Team Westom, Volvo 240, 1:16.11, 5) Kjell Larsson Kilafors MK, Opel Kadett GSi, 1:16.36, 6) Tommy Ström, Härnösands MK, Toyota Corolla, 1:16.51, 7) Jonas Johansson, Svärdsjö MK, Ford Escort, 1:17.53, 8) Tomas Backström, Ludvika MS, Volvo 240, 1:18.09, 9) Tommy Bryfelt, SMK Tierp, Volvo 240, 1:19.55, 10) Andreas Jansson, Opel Manta, 1:20.01

Pressinfo 02-01-23
Supermästerskapet i Rally i Glada Hudik
Säsongens första deltävling i Supermästerskapet i Rally avgörs i samband med Hälsingerallyt underr lördagen. Tävlingen körs i norra Hälsingland med utgångspunkt från Hudiksvall. 150-talet förare från hela landet är anmälda till detta rally som körs över 7 fartsträckor med en sammanlagd längd av 121 km.
Supermästerskapet avgörs i två klasser, en för 4wd-bilar och en för 2wd. Stora delar av den svenska rallyeliten finns på plats med tvåfaldige Supermästarn Mats Jonsson, Forshaga MC i spetsen. Mats är ute efter den tredje raka titeln, men här liksom i SM är han ett hett eftertraktat byte. Utöver Mats WRC-Ford finns ytterligare två WRC bilar i startfältet i premiären. Dessa framförs av Dick Wicksell, Uppsala i en Subaru Impreza och Eddie Hörbing, Degerfors Ford Escort. 4wd-klassen har hela 33 anmälda med massar av utmanare.
När grupp H-bilarna miste SM-statusen i år ökade intresset för Supermästerskapet. Favoritbilarna i klassen Toyota Corolla kommer att genomföra sin Castrol Cup i samband med detta mästerskap. De riktigt heta favoriterna i klassen är Leif Peterson, Göteborg, SMK Hälsinges egen Niklas Hägg, Peter Ågren, Jämtland, Björn Blomqvist, Huddinge och Björn Gustafsson, Haninge. De två sistnämnda är nya i sina Toyotra-bilar, men med massor av meriter bakom sig.
60-talet A-förare i klassen där man också hittar förre skidvärldsmästaren Torgny Mogren, tävlande för Hällefors MK i en Saab 9-3 turbo. Eftersom 2wd-klassen är så stor tävlar B- och C-förare om ett gemensamt Supermästerskap.

Pressinfo 01-12-12
Supermästerskap från Hudiksvall till Kristianstad
Tredje upplagan av Supermästerskapet i rally närmar sig. Diverse nyheter förekommer 2002 då rallyserien inleds i Hudiksvall och för första gången sträcker sig så långt söderut som Kristianstad. Den stora förändringen är att samtliga 2wd-bilar tävlar tillsammans. Tidigare var det förbehållet grupp H. Men nu kan bilar från grupp A och grupp N konkurrera om segerpremierna. Just segerpremierna kommer att fördubblas sedan flera sponsorer backar upp Supermästerskapet.
När grupp H försvann ur SM valde Toyota att köra sin Castrol Cup i Supermästerskapet. Likaså har Saab visat sitt intresse för detta mästerskap med sina förare Anders Nilsson och Torgny Mogren i spetsen. Nu kan de tävla på mer rättvisa villkor med sin turbo-Saabar i 2wd-klassen.
Supermästerskapet tävlar som tidigare också med en 4wd-klass där Mats Jonsson vunnit både 2000 och 2001. Serien innehåller sex deltävlingar. Tre vinter och tre sommarrallyn. Här är hela tävlingsprogrammet 2002:
26 jan. Hälsingerallyt, SMK Hälsinge, 9 febr. Gästrikekannan, Järbo MK/Ockelbo MK, 9 mars LBC-Ruschen, Lima MS, 27 april Kong Christian Race, Kristiandstads MK, 8 juni Teknisrundan Teknis MC, 10 augusti T-turen, SMK Motala
Lima MS har med LBC-Ruschen deltagit alla tre åren och finalen körs som 2001 i rallyt T-turen i Motala.

www.motorsportivarmland.nu