15-16 AUGUSTI 2003
Resultatservice från Snapphanerallyt

Följ förarna på nätet
Andreas Eriksson
Mattias Aronsson
David Walfridson
Jari Saarinen
Patrik Fredriksson
Patrik Sandell
Team Olsbergs

Toppstriden i Snapphanerallyt

Anmälda förare


03-08-18 Snapphanerally: Stig-Olov svensk mästare - Kenneth vann SM-tävlingen
Stig-Olov Walfridson säkrade Mitsubishi Ralliart Swedens 14:e raka SM-guld i standardklassen Grupp N i helgens Snapphanerally. I Mitsubishi-stallets Statoil-sponsrade Lancer Evolution VII tog den 40-årige värmlänningen dessutom sitt sjunde SM-guld i Rally. Hans tionde totalt eftersom han sedan tidigare även har tre SM-guld i Rallycross. Samtliga tio guldmedaljer har Stig-Olov Walfridson kört hem i olika modeller av Mitsubishi Lancer Evolution.
Redan i South Swedish Rally i slutet av maj var Stig-Olov och hans andreförare Lars Bäckman ytterst nära att säkra årets SM-guld. Men en punktering på sista sträckan innebar att paret blev tvåa i South Swedish Rally och därmed fortsatte SM-kampen i Snapphanerally. Men utgångsläget för Stig-Olov var onekligen alldeles utmärkt. Den enda som kunde hota var Fagerstas Patrik Fredriksson, också han i en Mitsubishi Lancer Evolution VII. Men då var Fredriksson tvungen att vinna de båda återstående SM-tävlingarna, samtidigt som Stig-Olov i så fall bara behövde bli tia i en av dem.
Läs mer

03-08-17
Saarinen tvåa efter Rådström i SM
Östgötaekipaget med Jari Saarinen vid ratten och co-drivern Jon Magnusson i högerstolen gjorde en mycket imponerande prestation när de i årets näst sista SM-deltävling, Snapphanerallyt i Hässleholm, körde in på andra plats. Den enda som lyckades slå dem var den välmeriterade före detta VM-föraren Thomas Rådström, som liksom i South Swedish Rally gjorde ett inhopp i SM.
Det två dagar långa rallyt startade med fyra specialsträckor på fredagskvällen. Jari och Jon visade framfötterna direkt och efter tre sträckor var de i ledning. Thomas Rådström flåsade dem dock i nacken och var bara ett par sekunder efter. Tyvärr förlorade sedan Jari och Jon några sekunder på dagens sista sträcka då de kom fel in i ett vägbyte. Rådström övertog ledningen och ledde med 3,1 sekunder inför lördagens avslutande sex sträckor.
Jari och Jon gjorde ett försök att komma ifatt Rådström på lördagsmorgonens första sträcka, men körde på en sten som förstörde hjulvinklarna vilket gjorde bilen svårkörd. De förlorade då ytterligare tid på Rådström och beslutade sig sedan för att resten av dagen istället köra med så stor säkerhetsmarginal som möjligt. De ville så hemskt gärna ta sig i mål och det hade behövts allt för stort risktagande i körningen för att försöka jaga ikapp en så rutinerad och snabb förare som Rådström. Tanken på alla brutna tävlingar, på grund av tekniska problem, i årets tidigare SM-tävlingar gjorde att viljan att komma i mål översteg viljan att riskera en avåkning i jakten på en eventuell seger.
Körningen och bilen fungerade sedan mycket bra under resten av dagen och de lyckades, trots mycket tuff konkurrens, utan några som helst problem ta sig i mål på en meriterande andraplats, slagna av Rådström med 18 sekunder. Avståndet ner till trean Mats Jonsson utökades till betryggande 20 sekunder.
- Vi har varit med i toppen och krigat i alla årets SM-tävlingar, men tvingats bryta på grund av tekniska problem. Därför känns det nu mycket skönt att det äntligen ville hålla hela vägen in i mål och vi hoppas kunna nå ett lika bra, eller bättre, resultat när SM-finalen körs om tre veckor, säger Jari.

03-08-16 "PG" Andersson redan svensk seniormästare i rally
Årets svenske mästare i lilla grupp A i rally heter Per-Gunnar "PG" Andersson och tävlar för Renault Team Sweden. Ett par timmar efter att årets näst sista SM-rally, Snapphanerallyt i Hässleholm, avslutats på lördagseftermiddagen stod klart att den 23-årige juniorlandslagsmannen i rally redan är klar svensk seniormästare.
- Livet är fullt med överraskningar, jag är jätteglad nästan chockad över beskedet, säger "PG" Andersson efter att SM-tabellen räknats fram.
Rallyjunioren, som gjorde succé i det finska VM-rallyt förra helgen, har redan 99 poäng, vilket ger honom ett ointagligt försprång inför den sista SM-deltävlingen i Kolsva om tre veckor.
- Jag tror att man inte har haft riktigt koll på SM-tabellen sedan Rally Nordvärmland utgått ur årets SM-serie, säger han som en trolig förklaring till faktumet.
"PG" Andersson är 23 år gammal och tävlar för Årjängs Motorklubb. Han ingår i Svenska Bilsportförbundets långsiktiga satsning på att får fram ett nytt världsmästarämne i rally. I år tävlar han för Renault Team Sweden under Jonas Kruses ledning. Utöver SM kommer han att köra resterande tre deltävlingar i Junior-VM. Förra helgen deltog han i det finska VM-rallyt och ledde JVM-klassen Super 1600 överlägset fram tills att han tvingades att bryta på den femtonde specialsträckan.
"PG" Andersson är även regerande norsk mästare i lilla grupp N.

03-08-16 Rådström dominerade Snapphanerallyt
- Thomas är ett riktigt proffs - det är bara att gratulera till segern. Jari Saarinen gratulerade gärna Thomas Rådström till totalsegern i årets Snapphanerally.
Själv tog han andraplatsen med god marginal - och det var han väldigt nöjd med:
- Jag har åkt fort hela året men inte haft turen med mig. Nu har jag fått visa att jag är snabb. Det känns underbart att ha slagit Mats Jonsson - på alla sträckor dessutom.
Thomas Rådström halkade in i SM-serien som mentor till framtidslöftet Tobias Johansson. I förra deltävlingen i SM - South Swedish Rally - gjorde Vännäs-föraren come back med teamets andrabil. Och det blev seger direkt:
- Ja, det har gått som planerat. Det var lite osäkert om det skulle bli någon start här i Hässleholm för min del. Men när allt fungerade för Tobias i Finland så blev den här bilen ledig. Och det är ju alltid kul att köra bil...
Tobias Johansson inledde rallyt bra, men fick problem med bilen. Det ordnade dock till sig och på de två sista sträckorna på lördagen satsade 21-åringen för fullt. Och då hängde ingen av konkurrenterna med, Tobias vann näst sista sträckan med 6,8 sekunder och sista med 5,2 vilket förde upp supertalangen från sjunde till femte plats totalt. Varning för Tobias Johansson i SM-finalen i Köping om tre veckor alltså!
Det finns fler supertalanger i svensk rallysport. T ex Per Gunnar Andersson från Årjäng i Värmland som vann Lilla Grupp A i rena utklassningsstilen med sin Super 1600-bil. PG VM-debuterade i Finland för en vecka sedan och gjorde stor succé. Han ledde JVM när motorn rasade. Men i onsdags kom en ny motor från Frankrike och PG kom till start. Men kampen om guldet är fortfarande intensiv. PG leder med 12 poäng före Jimmy Joge, som spurtade upp till fjärdeplatsen efter en del tekniska problem första tävlingsdagen. I Stora Grupp N kom Stig-Olov Walfridson trea - det räckte med god marginal för att den rutinerade värmlänningen skulle säkra guldet. Sedan gjorde det inget att teamkompisen Kenneth Bäcklund tog hem segern den här helgen. Också i Stora Grupp N finns en supertalang i JVM-föraren Oscart Svedlund. Och hade det inte varit för en irriterande snurrning på den tredje av Snapphanerallyts tio specialsträckor så hade Oscar kunnat peta ned Bäcklund till andraplatsen. Nu blev det inte så - men det var bara 2,2 sekunder som fattades!
I Lilla Grupp N handlade det mest om Fredrik Andersson från Ludvika. Fredrik - som också är en i skaran av unga lovande, svenska rallyjuniorer - tog ledningen relativt t
idigt sedan utropstecknet Anders Karlsson från Säffle tvingats ge upp med trasig motor. Någon större marginal var del dock aldrig frågan om. Joakim Rydholm från Dals MK hakade på i det höga tempot och knep andraplatsen, bara 7,5 sekunder bakom segraren. Värmlänningen David Walfridson spurtade imponerande under lördagen och knep tredjeplatsen före Simon Johansson, Ydre och Peter Fredriksson, Norrköping.
Ett uppskattat inslag i årets Snapphanerally var den tredje deltävlingen i danska rallymästerskapen. Trion Karl-Åge Jensen, Morten Karl och Michael Pedersen dominerade med sina fyrhjulsdrivna Grupp N-bilar medan den stora danska stjärnan Jörgen Pilgaard som kör en 2-hjulsdriven Kit Car i den här tävlingen fick finna sig i att vinna Grupp A. Populär segrare i Grupp H-klassen - sverigevännen Johannes Fraas i en blå-gul Volvo 240!
Tävlingen kommer i TV1 redan på söndag - och minst ett garanterat spännande inslag utlovas. Det är när Fagerstas Patrik Fredriksson åker in i en stenmur på en sträcka när TV-kameran var placerad. Fotografen hann undan - men inte kameran. Bilderna fanns dock bevarade. Så kolla gärna in bildsekvenserna som kostade TV-teamet 150.000 kr!
Slutresultat, Snapphanerallyt , Rally-SM, deltävling 4 av 5:
Totalt: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 47.38,7, 2) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford WRC, +18,1 sek, 3) Mats Jonsson, Forshaga MK, d:o, +38,4, 4) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +56,7, 5) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o, +1.06,1, 6) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, +1.07,8, 7) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota WRC, + 1.08,8, 8) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +1.31,2, 9) Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, +1,33,4, 10) Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, d:o, +1.38,4.

Stora Grupp A: 1) Rådström, 47.38,7, 2) Saarinen, +18,1 sek, 3) Jonsson, +38,4, 4) Thorszelius, +56,7, 5) Johansson, +1.06,1, 6) Eriksson, +1.07,8, 7) Hörbing, + 1.08,8, 8) Leif Nilsson, Hässleholm, Mitsubishi, +2.28,2.
SM-ställningen: 1) Thorszelius, 48 p, 2) Eriksson, 46, 3) Johansson, 44.

Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 49.09,9, 2) Svedlund, +2,2 sek, 3) Walfridson, +7,2, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi, +51,8, 5) Patrik Fredriksson, d:o, +1.14,2, 6) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, +1.39,0.
SM-ställningen: 1) Walfridson, 79 p, 2) Fredriksson, 50, 3) Hermansson, 45

Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 51.19,2, 2) Magnus Henriksson, SMK Linde, Saab 9-3 Kit Car, +1.21,6, 3) Mats Andersson, Proton 1600 Kit Car, +1.29,9, 4) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +1.40,8, 5) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, d:o, +1.47,1, 6) Johan Holmberg, Gotlands MF, Opel Astra Kit Car, +2.02,0
SM-ställningen: 1) Andersson, 99 p, 2) Joge, 87, 3) Per-Arne Sääv, V:a Östergötlands MK, VW Kit Car, 78.

Lilla Grupp N: 1) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 53.03,7, 2) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +7,5 sek, 3) David Walfridson, MK Ratten, Renault N2, +22,8, 4) Simon Johansson, Ydre MK, d:o, +26,8, 5) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault N2, +37,3, 6) Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, +1.01,4. N1: 1) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, 57.28,7.
SM-ställningen: 1) Andersson, 80 p, 2) Ericson, 67, 3) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW N1, 66.
JSM: 1) Andersson 40 p, 2) Johan Backström, Ludvika MS, Suzuki N1, 29, 3) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, Seat N2, 24.

Danskt Rallymästerskap, deltävling 3, slutställning:
Totalt: 1) Karl Åge Jensen, Mitsubishi N4, 53.05,0, 2) Morten Karl, d:o, +23,1sek, 3) Michael Pedersen, d:o, +35,1, 4) Jørgen Pilgaard, Peugeot 306 Gr A, +1.19,4, 5) Michael Sörensen, Peugeot 106 Gr A, +1.53,0, 6) Johannes Fraas, Volvo Gr H, +2.49,8.

03-08-16 Rallyjuniorerna visar att de är framtidens rallystjärnor i Snapphanerallyt
Morgondagens stjärnor ger rally-SM stjärnglans. Även om Thomas Rådström vinner årets näst sista SM-rally, Snapphanerallyt som avgjordes i Hässleholm fredag-lördag, är det de svenska stjärnskotten och rallyjuniorerna som sätter färg på mästerskapsserien i respektive klass. Svensk rallysport är på väg mot en ny storhetstid!
"PG" visade sin "världsklass"
Dalmasen Tobias Johansson gör en mycket bra insats i stora grupp A, värmlänningen Oscar Svedlund i stora grupp N, men framför allt, Per-Gunnar "PG" Andersson i Super 1600-klassen.
Den 23-årige Renault-föraren från Årjäng, som förra helgen gjorde succé i det finska VM-rallyt, krossade denna gång allt motstånd i både Super 1600-klassen och även lilla grupp A. Han var mer än 1,20 före närmaste konkurrent
- Ett perfekt rally från vår sida. Allt har fungerat och det har rullat på utan problem, berättar han.
- Vi inledde lördagsetappen förståndigt, för att markera vår fart lite mer under de avslutande sträckorna utan att äventyra något, berättar han.
Enda incidenten för juniorlandslagsmannen i rally var en punktering på den blågula Clion, som inträffade efter målgång på femte specialsträckan.

03-08-16 TV-dramatik i Snapphanerallyt
Desto mer dramatik bjuder TV-Sportens bilder på från rallyt. TV-Sportens fotograf fångade dramatiskt hur SM-striden i stora grupp N avgjordes. Det var Patric Fredriksson, i delad SM-ledning inför Snapphanerallyt som sladdade in i den stenmur som fotografen stod placerad på.
- Fotografen handlade enligt sina instruktioner, lämnade sin kamera för att hoppa undan, berättar Pelle Thörnberg, som bevakade tävlingen åt TV-Sporten.
- Bilderna ser väldigt dramatiska ut, men när kameran faller befinner sig fotografen i säkerhet, berättar Pelle vidare och tillägger att de fotografer som man anlitar är mycket rutinerade och arbetar med stor säkerhetsmarginal.
- Han stod en meter upp på stenmuren, så risken att han skulle ha träffats eller skadats av bilen får anses som minimal, förklarar Thörnberg vidare.
Bilderna är dock mycket dramatiska och visar anledningen till varför Stig-Olov Walfridson redan kan titulera sig svensk mästare i klassen även om det krävs start i sista SM-deltävlingen i Kolsvar om tre veckor .

03-08-16 Snapphanerallyt: Rådström mot seger
Thomas Rådström har tagit ett stabilt grepp om Snapphanerallyt, årets fjärde deltävling i Rally-SM. När två sträckor återstod att köra på lördagen, ledde den rutinerade norrlänningen med 12,9 sekunder före utmanaren, östgötaföraren Jari Saarinen.
- Thomas är alldeles för stabil. Om inte något händer med hans bil kommer han att vinna, sa en svettig Jari Saarinen när han återvände till serviceplatsen i Hässleholm efter den åttonde av de 10 specialsträckorna.
- För min del handlar det om att försöka klara de två sista sträckorna också. Det är på tiden att jag får komma i mål i en SM-tävling, menade östgöten.
Andra dagen i Hässleholm blev tuff för flera av deltagarna. Det nyckfulla auguistivädret ställde till problem och det gick åt en hel del plåt under förmiddagstimmarna på de hala grusvägarna. Inte bara plåt förresten - framtidslöftet Tobias Johansson fick hydraulikproblem och tappade tempot totalt:
- Jag kan köra - men det går inte speciellt fort. Så nu försöker jag bara ta mig i mål, menade Tobias, som halkat ned till åttondeplatsen med två sträckor kvar. I stället hade det hårdnat till om bronsplatsen i totalllistan. Titelförsvararen i WRC-klassen, värmlänningen Mats Jonsson, hade så långt en sekundstrid med Mats Thorszelius och med två sträckor kvar hade de två på tiondelen samma körtid!
I Stora Grupp N ruskade unge Oscar Svedlund om konkurrenterna inledningsvis. Men en snurrning innebar tidförlust - och så var ordningen återställd med de två veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson i topp. Stig-Olof åker avvaktande - en placering bland de fem främsta räcker för att han ska säkra guldet. Och sedan bär det hem snarast möjligt. Ett privatplan väntar på att ta värmlänningen till brorsdottern Pernillas bröllopsfest med norska superstjärnan Petter Solberg:
- Vigseln missar jag men festen efteråt - den vill jag vara med på. Det lär bli något i hästväg, skrattar den segervane värmlänningen.
I Lilla Grupp A fortsatte Per Gunnar Andersson att dominera stort. Bakom honom fick Jimmy Joge problem med bränsletillförseln - men det fixade mekanikerna och under lördagen har Jimmy Joge presterat mycket bra tider. Också Per Arne Sääv hade problem men åkte fort på sträckorna. En förare som kört imponerande fort i klassen är skånske Mats Andersson i en udda Proton 1600 Kit Car. Mats var trea bakom Magnus Henriksson som kör tävlingens enda Saab. I lilla Grupp N försvann överraskningen Anders Karlsson på en tidig transport sedan motorn rasat. I stället har SM-ledande Fredrik Andersson från Ludvika övertagit ledningen. Men det är små marginaler - dalslänningen Joachim Rydholm har kört strålande hela helgen och låg bara fem sekunder bakom Fredrik Andersson.
Ett uppskattat inslag i årets Snapphanerallyt är den tredje deltävlingen i danska rallymästerskapen. Hittills har den danska tävlingen dominerats av trion Karl-Åge Jensen, Morten Karl och Michael Pedersen.
Resultat, Snapphanerallyt efter 8 av 10 ss:
Totalt: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 37.45,3, 2) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford WRC, +12,9 sek, 3) Mats Jonsson, Forshaga MK, d:o och Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +41,8, 5) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, +1.01,1, 6) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota WRC, + 1.03,8, 7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +1.18,0, 8) Tobias Johansson, Ludvika MS,Toyota WRC, +1.18,8, 9) Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +1.22,4, 10) Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, +1,25,0.
Stora Grupp A: 1) Rådström, 37.45,3, 2) Saarinen, +12,9 sek, 3) Jonsson och Thorszelius, +41,8, 5) Eriksson, +1.01,1 6) Hörbing, +1.03,8, 7) Johansson, +1.18,8, 8) Leif Nilsson, Hässleholm, Mitsubishi, +2.05,7.
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 39.03,3, 2) Walfridson, +4,4 sek, 3) Svedlund, +7,0, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi, +34,2, 5) Patrik Fredriksson, d:o, +1.00,7, 6) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, +1.25,5.
Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 40.54,4, 2) Magnus Henriksson, SMK Linde, Saab 9-3 Kit Car, +1.03,6, 3) Mats Andersson, Proton 1600 Kit Car, +1.10,3, 4) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +1.22,4, 5) Jimmy Joge, SMK Motala, d:o, +1.24,4, 6) Johan Holmberg, Gotlands MF, Opel Astra Kit Car, +1.51,6.
Lilla Grupp N: 1) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 42.13,9, 2) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +4,9, 3) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault N2, +21,68, 4) Simon Johansson, Ydre MK, d:o, +28,1, 5) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +29,7, 6) Joachin Nilsson, SMK Arboga, d:o, +46,7. N1: 1) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, 45.56,2.
Danskt Rallymästerskap, deltävling 3 efter 8 av 10 ss:
Totalt: 1) Karl Åge Jensen, Mitsubishi N4, 42.05,6, 2) Morten Karl, d:o, +17,4 sek, 3) Michael Pedersen, d:o, +32,6, 4) Jørgen Pilgaard, Peugeot 306 Kit Car, +1.08,1, 5) Michael Sörensen, Peugeot 106 Kit car, +1.43,3, 6) Johannes Fraas, Volvo Gr H, +2.29,3.

03-08-15 Snapphanerallyt:Thomas Rådström toppar efter första dagen
Det är tätt inför andra dagen i Snapphanerallyt. VM-rutinerade Thomas Rådström toppar efter första dagen. Men östgöten Jari Saarinen, som öppnade så bra under fredagsetappen, håller ett imponerande tempo och ligger bara tre sekunder bakom den rutinerade norrlänningen. Unge Tobias Johansson har också kört strålande. 21-åringen har tempot från VM-tävlingen i Finland förra helgen i kroppen och åker i stort sett lika fort som konkurrenterna.
- Jättekul det här. Jag är ju bara en glad amatör bland de andra två. Så andraplatsen är inspirerande, log Jari som spådde en mycket spännande lördag.
- Jag har legat i topp förr, men har inte kommit i mål i en enda SM-tävling i år. Det ska vi försöka ändra på under lördagen.
Första dagen på vägarna runt Hässleholm blev extra spännande eftersom regnet kom, i stort sett samtidigt som tävlingen startade. Det fick en annan junior - Oscar Svedlund från Karlstad - erfara. Oscar chocköppnade i Stora Grupp N och ledde ett tag före veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig-Olof Walfridson.
- Men tyvärr snurrade vi på tredje sträckan och fick backa. Förbaskat synd, kommenterade Oscar.
En som inte hade några problem alls var Per Gunnar Andersson - ytterligare en av svensk rallsports nya stjärnor. PG som VM-debuterade i Finland och ska åka resten av VM-serien ledde Lilla Grupp A med rena utklassningssiffrorna efter första dagen. 50 sekunder, var avståndet till närmaste konkurrent, Magnus Henriksson. Jimmy Joge, en annan intressant junior, fick problem på ss 3 och tappade massor av tid.
I lilla Grupp N - tävlingens största klass - var det dramatiskt tätt efter första dagen. Anders Karlsson från Säffle ledde efter en imponerande körning. Men tvåan Fredrik Andersson var inte långt efter - bara o,8 sekunder skilde de två åt innan nattvilan. Trean Joakim Rydholm var bra med han också - 2,4 sekunder bakom ledaren. Kampen om SM-guldet i den här klassen hårdnade betydligt efter ss 2, när SM-ledande Tobias Lindström från Sundsvall tvingades bryta.
Resultat, Snapphanerallyt efter första dagen:
Totalt: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 23.15,2, 2) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford WRC, +3,1 sek, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS,Toyota WRC, +5,2, 4) Mats Jonsson, Forshaga MK, Ford WRC, +17,9, 5) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, d:o, +19,6, 6) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +24,7, 7) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota WRC, +38,1, 8) Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +40,3, 10) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +41,4.
Stora Grupp A: 1) Rådström, 23.15,2, 2) Saarinen, +3,1 sek, 3) Johansson, +5,2, 4) Jonsson, +17,9, 5) Eriksson, +19,6, 6) Thorszelius, 24,7 7) Hörbing, +38,1, 8) Leif Nilsson, Hässleholm, Mitsubishi, +1.05,5.
Stora Grupp N: 1) Walfridson, 23,55,5, 2) Bäcklund, +1,1 sek, 3) Oscar Svedlund, Karlstad MC, Mitsubishi, +13,0, 4) Patrik Fredriksson, Mitsubishi, +27,4, 5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +32,0, 6) Joachim Carlström, Gullabo RC, d:o, +1.11,1
Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 25.13,0, 2) Magnus Henriksson, SMK Linde, Saab 9-3 Kit Car, +50,6, 3) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Astra Kit Car, +1.01,5, 4) Mats Andersson, Proton 1600 Kit Car, +1.03,0, 5) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +1.10,3, 6) Jimmy Joge, SMK Motala,d:o, 1.25,6
Lilla Grupp N: 1) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat N2, 26.15,4, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, +0,8, 3) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +2,4, 4) Simon Johansson, Ydre MK, Renault N2, +9,2, 5) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, d:o, +11,8, 6) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +32,7. N1: 1) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, 28,45,7
Danska Mästerskapen i rally, Hässleholm. Deltävling 3, Ställningen efter första dagen.
Totalt: 1) Karl-Åge Jensen, Mitsubishi N4, 26.00,6, 2) Morten Karl, d:o, +13,3 sek, 3) Michael Pedersen, d:o, +32,6, 4) Jörgen Pilgaard, Peugeot 306 Maxi, +1.07,3, 5) Michael Sörensen, Peugeot 106 Maxi. +1.33,2, 6) Hans Brink, Peugeot 306 Maxi, 2.02,1, 7) Johannes Fraas, Volvo 240 Gr H, +2.02,3, 8) Henrik Jensen, Seat N3, +2.07,5, 9) Mikael Eriksson, Sverige, Opel Gr H, +2.14,3, 10) Martin Johansen, Renault N3, +2.28,1.

03-08-15 Snapphanerallyt: Jari Saarinen chocköppnade
Jari Saarinen från SMK Kvarnvingarna i Mjölby har inte kommit i mål i en enda SM-tävling i år. Trots det tillhör han landets absolut snabbaste rallyförare. Det visade östgöta-veteranen med eftertryck, när årets fjärde deltävling i Rally- SM rullade igång i Hässleholm på fredagskvällen. Jari tog ledningen efter de två första sträckorna, 2,8 sekunder före VM-veteranen Thomas Rådström som hade nackdelen att gå ut som första bil i startfältet.
- Farten finns. Problemet brukar vara att få bilen att hålla hela vägen, sa Jari glatt:
- Jag har bestämt mig för att den här gången ska det gå vägen...
Rallyungdomarna som kördeVM i Finland för en vecka sedan visade att de hade bra fart i kroppen. WRC-stjärnan Tobias Johansson åkte mycket bra inledningsvis och låg efter två sträckor trea totalt, 3,9 sekunder före titelförsvararen Mats Jonsson på fjärdeplatsen.
Unge Oscar Svedlund led uppenbarligen inte av att byta från två drivande hjul i VM till fyra i SM. Karlstad-föraren satte upp ett imponerande tempo direkt från start och tog ledningen i Stora Grupp N före SM-veteranerna Kennet Bäcklund och Stig-Olov Walfridson.
I Lilla Grupp A gjorde PG Andersson likadant - efter två sträckor hade den värmländske Super 1600-föraren 15,8 (!) sekunder till godo på tvåan i klassen - Magnus Henriksson som kör en betydligt motorstarkare Saab 9-3 Kit Car.
I största klassen - tvåhjulsdrivna standardbilar - tog oväntat Seat-föraren Anders Karlsson från Säffle (i en lånad bil) ledningen före Jockim Rydholm medan SM-favoriten Fredrik Andersson öppnade något långsammare.
Sammanlagt ska förarna köra 10 specialsträckor - fyra på fredagskvällen och sex under söndagen. Omedelbart efter SM-förarna startade en ny tävling - deltävling 3 i årets danska rallymästerskap. Danskarna kör nästan alltid på asfalt men passar den här helgen på att testa svenskt grus. Bäst av grannar i söder öppnade inte helt oväntat Karl-Åge Jensen före Morten Karl med Jörgen Pilgaard på tredjeplatsen.
Resultat, Snapphanerallyt efter 2 av 10 specialsträckor:
Totalt: 1) Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna Mjölby, Ford WRC, 11.34,9, 2) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, +2,8 sek, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o, +4,7, 4) Mats Jonsson, Forshaga MK, Ford WRC, +8,6, 5) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +12,0, 6) Andreas Eriksson, MK Speed Nynäshamn, Ford WRC, +15,0, 7) Oscar Svedlund, Karlstads MC, Mitubishi N4, +17,3, 8) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota WRC, +18,2, 9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +21,0, 10) Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, d:o, +23,4.
Stora Grupp A: 1) Saarinen, 11.34,9, 2) Rådström, +2,8 sek, 3) Johansson, +4,7, 4) Jonsson, +8,6, 5) Thorszelius, 12,0, 6) Eriksson, +15,0, 7) Hörbing, Degerfors RC, Toyota WRC, +18,2, 8) Sune Jönsson, Hässleholms MK, Mitsbishi, +40,8.
Stora Grupp N: 1) Svedlund, 11.52,2, 2) Bäcklund, +3,7, 3) Walfridson, +6,1, 4) Patrik Fredriksson, Mitsubishi, +17,8, 5) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +18,0, 6) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, +37,4
Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 12.37,3, 2) Magnus Henriksson, SMK Linde, Saab 9-3 Kit Car, +15,8, 3) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +17,3, 4) Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, VW Golf Kit Car, +19,6, 5) Mats Andersson, Proton 1600 Kit Car, +25,3, 6) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Astra Kit Car, +29,7
Lilla Grupp N: 1) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat N2, 13.04,3, 2) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +1,4, 3) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, +2,4, 4) Simon Johansson, Ydre MK, d:o, +2,8, 5) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, d:o, +8,0, 6) David Walfridson, MK Ratten, d:o, +9,9. N1: 1) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen, 14.13,8
Danska Mästerskapen, deltävling 3, efter 2 av 10 ss:
Totalt: 1) Karl-Åge Jensen, Mitsubishi N4, 12.57,5, 2) Morten Karl, d:o, +6,7 sek, 3) Jörgen Pilgaard, Peugeot 306 Maxi, +19,9, 4) Michael Pedersen, Mitsubishi N4, +22,4, 5) Michael Sörensen, Peugeot 106 Maxi. +32,0, 6) Johannes Fraas, Volvo 240 Gr H, +38,5.

03-08-14 David Walfridson revanschsugen!
David Walfridson är revanschsugen inför SM-rallyt i Hässleholm. Nu är allt lagat efter "fullfartskraschen" tidigare i sommar i South Swedish Rally "SSR".
-  Vi ser fram mot att få köra igen efter allt arbete som vi fått lagt ner på bilen. Det är ju inte bara dåliga minnen från SSR, under den inledande delen var vi i en överlägsen ledning, sen rullade vi ut i terrängen. Men med råg i ryggen satsar vi nu på en topplacering i helgens SM-rally "Snapphanerallyt".

03-08-14 Ingen fara med juniorlandslagsmannen "PG" Anderssons SM-start
Det är nu klart att den svenske sensationsmannen i det finska VM-rallyt, juniorlandslagsmannen Per-Gunnar "PG" Andersson, kommer till start i helgens SM-rally i Hässleholm. Sent på onsdagskvällen kunde Renault Team Sweden rulla ut den landslagsgula Renault Clion på verkstadsgården i Vålberg med den nya motorn igång.
- Det har gått med expressfart från Finland ner till Frankrike och tillbaka till Sverige, berättar "PG" som ledde JVM-klassen Super 1600 i det finska VM-rallyt med ca 1,5 minut när han tvingades att bryta på den 15:e specialsträckan p g a motorproblem. Segern gick istället till en annan svensk, Daniel Carlsson.
I helgens SM-rally ska den 23-årige värmlänningen försvara sin SM-ledning i Super 1600-klassen mot en annan juniorlandslagsman i rally, Jimmy Joge. Bara fyra poäng skiljer dem åt efter att "PG" brutit den förra SM-deltävlingen, South Swedish Rally, under den andra etappen efter att ha rullat sin Clio. Snapphanerallyt, med start och mål i Hässleholm, är årets fjärde SM-deltävling sedan Rally Nordvärmland utgått ur mästerskapet.

03-08-13 Mycket TV från Snapphanerallyt
Det blir TV-sändningar både i svensk och i dansk TV från helgens SM-tävlingar i rally, Snapphanerallyt i Hässleholm. SVT kommer med ett sammandrag redan på söndag - tillsammans med VM-rapporten från Finska VM-rallyt. Programmet sänds i SVT1 med början kl 16.00. Reprisen kommer i TV2 sent på måndagen (23.50)
Den här gången finns det verkligen anledning att sända VM och SM samtidigt. Inte mindre än fyra svenska juniorer fanns med i Finland - och tre av dem finns på startlinjen även i SM-serien. Det är Per Gunnar Andersson, som ledde junior-VM när motorn gav upp, det är Oscar Svedlund som hade problem i inledningen men som körde strålande mot slutet. Och det är Tobias Johansson, som visserligen är junior han också, men som tävlar i en WRC-bil. Daniel Carlsson, värmlänningen som vann junior-VM-klassen i Finland, får den svenska publiken nöja sig med att se på TV.
Dansk TV2 kommer till Hässleholm för att följa den danska deltävlingen i rally, som avgörs samtidigt. Resultatet av TV-teamets arbete ska resultera i en 25 min lång sändning i dansk TV2.

03-08-13 Hektisk helg för Stig-Olov Walfridson - SM-guld och Pernillas bröllop
Värmlänningen Stig-Olov Walfridson har en hektisk helg framför sig. Först skall han säkra sitt sjunde SM-guld i skånska Snapphanerallyt. Direkt efter målgång på lördagseftermiddagen kliver han in i ett litet privatplan för att åtminstone hinna med sin brorsdotter Pernillas bröllopsmiddag i norska Gol. Där gifter sig nämligen den tidigare svenska rallydrottningen denna dag med norska rallystjärnan Petter Solberg.
Stig-Olov Walfridson har i år klart dominerat standardklassen Grupp N i Mitsubishi Ralliarts Lancer Evolution VII. Av de hittills avverkade fem SM-tävlingarna har Stig-Olov vunnit tre och kommit tvåa i de båda återstående. För att redan i Snapphanerallyt säkra SM-guldet behöver den 40-årige Mitsubishi-föraren egentligen bara komma i mål. En tiondeplats i Hässleholm räcker för att Stig-Olov definitivt skall kunna räkna in sitt sjunde Rally-guld.
- Hade jag inte fått punktering på allra sista sträckan i South Swedish Rally så hade SM-guldet redan varit klart, säger Stig-Olov. Då hade jag kunnat vara med på Pernilla och Petters hela bröllop. Men ett nytt SM-guld kan jag inte riskera. Det känns fortfarande mycket stort att bli svensk rallymästare.
Så Stig-Olov får nöja sig med att komma in mitt under bröllopsmiddagen uppe i de norska fjällen. Hans brorsdotter Pernilla körde även hon under några år Mitsubishi Lancer Evolution med stor framgång. Två gånger slog hon alla sina manliga konkurrenter i Rally-SM. 1999 var hon till och med tvåa totalt i Rally-SM efter farbror Stig-Olov.
- Jag har en kompis som hämtar mig på ett flygfält i Hässleholm och kör mig till Norge i ett litet privatplan, säger Stig-Olov. Vi beräknas vara framme så där vid halv tio-tiden. Förhoppningsvis kan även jag då få en gratulationskram som nybliven svensk rallymästare.

03-08-13 Ford Racing WRC Team Sweden inför Snapphanerallyt
Efter en välbehövlig vila över sommaren så kommer SM-tävlandet igång igen, och nästa tävling är Snapphanerallyt i Hässleholm 15-16 augusti med första start fredag klockan 17.30 på Stortorget i Hässleholm.
Helt stilla runt teamet har det dock ändå inte varit under hela sommaren. Två av teamets mekaniker och WRC-Focusen har varit över i England hos M-Sport, där bilen har tagits isär för genomgång och uppgradering. Så nu är Focus RS WRC;n i topptrim igen.
Patrick Henriksson gör come-back i höger stolen efter sitt uppehåll. För att komma tillbaks i tempot och som uppladdning inför Snapphanerallyt så deltog Andreas och Patrick i sprinten i Norrköping förra veckan och Texacosnurren i Strängnäs helgen som gick vilken Andreas och Patrick vann. Andreas känner sig väldigt nöjd med bilen med den nya motoruppgraderingen och i bilen med Patrick samt med däcken från Pirelli vilka kommer med i alla varianter beroende på underlag och väder.
Andreas och Patrick kommer under fredagen att köra genom de 5 sträckor som rallyt går på. Dessa kommer att köras två gånger under tävlingen med 4ss på fredagen och resten på lördag. Men teamet med bil börjar med att hälsa på hos Ford Återförsäljaren Weréens Motorcenter AB i Hässleholm redan på torsdag eftermiddag.
Snapphanerallyt är den näst sista deltävlingen i Rally-SM 2003 och inför denna så leder Andreas. Dock på lika många poäng med en av de vassaste konkurrenterna Mats Thorszelius så det kommer inte bjudas på något gratis. Det kan nog utlovas en riktigt hård fight, samtidigt som det gäller att inte göra bort sig. Så vi kan tro att det är kontrollerad "Maximum attack" som gäller från början.
Ni kan följa Andreas och Patrick med deras egna kommentarer på; www.bilaffaren.com/rally
Samt resultaten med sträcktider på www.resultatservice.com

03-08-13 Danskt mästerskap krydda i Rally-SM!
Danska mästerskapen i rally - kan det vara något? Ja, sannerligen. Eller vad sägs om många intressanta bilar, ett antal duktiga chaufförer - och flera förare som är stjärnor ute på kontinenten!
Merparten av de danska deltävlingarna körs på asfalt - många danska förare är extremt duktiga asfaltförare och både kända och populära i de stora asfaltrallyna ute i Europa. Däremot är man betydligt mer ovan vid att ha grus under däcken. Men man lär sig snabbt - inte minst tack vare samarbetet med Hässleholms MK, ett samarbete som kuliminerade med Öresunds-rallyt för några år sedan, då halva tävlingen avgjordes på asfalt i Danmark och resten på grus i Sverige.
Den stora skilladen mellan rally på grus respektive på asfalt ligger inte så mycket i själva körningen, utan mer i hur man bygger och utrustar bilen. Den stora danska stjärnan - det är Jörgen Pilgaard, som rattar en häftig Peugeot 306 Maxi Kit Car i A7-klassen. Men det finns fler - Morten Karl, Brian Madsen, Michael Pedersen m fl. Och förstås publikfavoriten, sverigevännen och grusspecialisten Johannes Fraas som kör en bil som numer inte får användas i SM - en supertrimmad Volvo 240 Grupp H!
Reglerna i Danska Rallymästerskapen följer den internationella klassindelningen, vilket ger betydligt fler bilklasser att välja bland för förarna. Inte minst i Grupp H, där vi i Sverige bara delar Grupp H i två klasser - 2WD och 4WD!
Danskarna utser tre mästare - en i vardera huvudklass (Grupp A, Grupp N och Grupp H). Och så kör man en speciell Cup i minsta Grupp N-klassen. Grupp N domineras av ett antal duktiga förare i Mitsubishi Evo 7-bilar. Morten Karl har öppnat bäst i år med seger i de två första DM-tävlingarna medan Michael Pedersen varit tvåa båda gångerna.
Jörgen Pilgaard i en häftig Peugeot Maxi är Danmarks bäste förare. Han vann första DM-deltävlingen men rasade motorn i den andra och ligger därför bara delad trea i Grupp A- tabellen. Jörgen är totalfavorit i danska tävlingar med sin 2-hjulsdrivna bil. I princip alla danska toppförare i Grupp A kör 2-hjulsdrivet - vilket är perfekt på asfalt. Men det gör också att de får svårt att hävda sig på grusunderlaget i Snapphanerallyt. Gruset gynnar de förare som kör 4-hjulsdrivet.
I Grupp A har flera Peugeot 106 Kit Car-förare valt att köra i A7 sedan danska förbundet sagt att deras bilar ska vägas upp, så att de blir lika tunga som de äkta Super 1600-bilarna. En av förarna är Michael Sörensen - som ligger 2:a i Grupp A totalt.
Normalt kör också några svenska förare DM-serien. Bland annat Poppo Persson från Köping. Poppo ligger delad femma i Grupp A, men kommer inte till start. Det gör däremot Lennart Eriksson, rallyveteranen från Västkusten som tävlar i Grupp H 2000 cc med en gammal Opel Ascona. Kaj Petersen i en VW Golf och sverigevännen Johannes Fraas i en Volvo 240 H12 har en seger var och delar andraplatsen i Grupp H efter Claus Jensen, som kör en Opel Kadett GSi 2,0.
Johannes Fraas - som tävlar mycket på grus i sydsverige - är favorit i Grupp H totalt i Hässleholm och mycket populär bland publiken, tack vare sin breda körstil. Svenska Grupp H-förare deltar numer inte i SM, utan kör en egen riksmästerskapsserie med final i Hörby den 13 sept.
Ställningen i Danska Rallymästerskapen inför deltävling 3, Snapphanerallyt i Hässleholm:
Grupp A: 1) Brian Madsen, Renault Kit Car, 35 p, 2) Michael Sørensen, Peugeot 106 Kit Car, 24, 3) Ib Kragh, Opl Astra Kit Car, och Jørgen Pilgaard, Peugeot 306 Kit Car, vardera 20, 5) Steen Johansen, Peugeot 106 Kit Car och Poppo Persson, Sverige, Ford Escort 4WD, vardera 15.
Grupp N: 1) Morten Karl, Mitsubishi N4, 40 p, 2) Michael Pedersen, d:o, 30, 3) Karl-Åge Jensen, d:o, 24, 4) Christian K Jensen, d:o, 20, 5) Tage Meldgaard, d:o, 17, 6) Sonny Nielsen, Honda Integrale N3, 12.
Grupp H: 1) Claus Jensen, Opel kadett GSi H11, 27 p, 2) Kaj Petersen, VW Golf G60 H12 och Johannes Fraas, Volvo 240 H12, vardera 20 p, 4) Martin Andreasen, Opel Kadett GSi H11, 15, 5) Jens Jørgensen, BMW M3 H12, 12, 6) Klaus Bodilsen, Ford Sierra Cosworth H12, 10.
1400 Cup: 1) Jan Christiansen, Peugeot 106 Kit Car A5, 30 p, 2) Palle Larsen, d:o, och Allan Friis, d:o, vardera 20 p, 4) Anders Mortensen, Peugeot 106 Rallye N1, 15, 6) Jesper Seehusen, Peugeot 106 Kit Car och Tonny Hansen, Opel Corsa H9, vardera 12 p.

03-08-12 Mattias Aronsson får tuff konkurrens i Snapphanerallyt
Nu till helgen den 15-16 augusti avgörs årets näst sista SM-deltävling i trakterna kring Hässleholm. Mattias och hans privatteam har haft en motig säsong så här långt i år och ligger på en sammanlagd fjärdeplats i SM-tabellen inför de två avslutande tävlingarna, siktet är dock inställt på att bärga en av SM-medaljerna och för att göra det krävs toppresultat i de avslutande tävlingarna.
Teamet har sedan debuten i Svenska Mästerskapet 1998 funnits med i toppen på tabellerna och var endast 4 poäng från att ta SM-guldmedaljen förra året i lilla grupp A men man fick nöja sig med silver.
Årets komet i lilla grupp A, PG Andersson, verkar vara i toppform och körde mycket bra i sin VM-debut i Finland förra helgen där han tvingades bryta i klar ledning under lördagen.
- Vi har haft gott om tid efter att ställa i ordning bilen efter South Swedish Rally och har allt under kontroll inför helgen. Nu håller vi tummarna för att det vänder för oss och att vi kan få ett problemfritt rally. Vi kommer att köra en "Shakedown" på torsdag för att testa nya stötdämpare och känna på bilen inför starten på fredag, hälsar Mattias från verkstaden i Kållerstad.
Löpande information om teamets framfart under helgen finns på
www.aronssonrally.com

03-08-12
Snapphanerallyt: Lilla Grupp N störst i SM
Lilla Grupp N är den överlägset största klassen i SM - och en klass som föder stjärnor på löpande band. Just nu är det unge Fredrik Andersson från Ludvika som är den stora stjärnan. Renault-föraren dominerade vintersäsongen totalt och hade full pott när sommarsäsongen inleddes. Men - i South Swedish gick det mesta på tok. Så inför Snapphanerallyt toppas SM-tabellen i stället av Tobias Lindström från Sundsvall. Tobias som kör en av seriens motorsvagaste bilar - en VW Polo N1!
Förklaringen är att SM i Lilla Grupp N avgörs i två underklasser: N1 (för bilar under 1400 cc) och N2 (för bilar med motorer mellan 1400 och 2000 cc). Och det är den som lyckas bäst i sin klass som vinner SM-guld! Sammanlagt är närmare 30 ekipage anmälda till årets fjärde SM-deltävling, Snapphanerallyt som avgörs i Hässleholm fredag-lördag. Merparten av bilarna i klassen är N2-bilar, vilket bäddar för Tobias Lindström. Hans bil går visserligen inte så fort - men han har färre konkurrenter att försöka besegra än utmanaren i N2, Fredrik Andersson! Tobias tuffaste motståndare i N1 är Vansbro-tjejen Jennie-Lee Hermansson. De två hade en stenhård fight om klassegern i N1 i South Swedish Rally senast, men Jennie-Lee tvingades tyvärr bryta inte långt från mål, när en drivaxel gick sönder. Trots det ligger Vansbro-tjejen åtta sammanlagt i SM-tabellen!
Fredrik Anderssons konkurrenter är betydligt fler. Bland annat våldsamt satsande Anders Karlsson från Säffle MC, dalslänningen Joakim Rydholm , värmlänningen David Walfridsson och östgötarna Peter Fredriksson, Norrköpings MK och Simon Johansson, Ydre MK.
Bilarna i Lilla Grupp N motsvarar bilarna i Lilla Grupp A, dvs man använder 2-hjusdrift och max 2000 cc motorer utan turbo. Men i N2 handlar det om modifierade standardbilar. Utvecklingen har dock gått i rasande takt även i denna klass och i dag handlar det i allmänhet om uppemot 200 hästar, diffbroms och tätstegade växellådor i små, moderna karosser. Riktiga racerbilar alltså. I princip kan vi jämföra dagens N2-bilar med den Grupp A-Opel som Per Svan vann SM-guld med i början av 90-talet!
Renault Clio, Peugeot 306 och Seat Ibiza dominerar i 2-litersklassen medan Citroen AX, Suzuki och VW Polo är populärast i minsta klassen - som har betydligt mindre effekt (110-130 hk). Det finns en Junior-serie i SM också. Serien i år omfattar tre deltävlingar, varav Snapphanerallyt är den andra. Bara de juniorer som tävlar i Lilla Grupp N får vara med och slåss om guldet. Årets första deltävling vanns av Fredrik Andersson, Ludvika-föraren som också slåss om guld i Senior-klassen.
SM-ställningen Lilla Grupp N, tio i topp: 1) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW Polo N1, 66 p, 2) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio N2, 60 p, 3) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat Ibiza N2, 54, 4) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, 52, 5) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot 306 N2, 43, 6) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault Clio N2 och Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, vardera 40 p, 8) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, VW Polo N1, 35, 9) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Seat Ibiza N2, 34, 10) Tommy Vesterlund, Borlänge MK, Renault Clio N2, 31.
Junior-SM inför deltävling 2 av 3: 1) Fredrik Andersson, 20 p, 2) Johan Backström, Ludvika MS, Suzuki N1, 17, 3) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, Seat N2, 16, 4) Danne Lundh, Östergyllen RC, Peugeot N2, 12, 5) Andreas Hovind, Enköpings MK; Citroen N1, 12, 6) Fredrik Eriksson, Katrineholms MK, Peugeot N2, 10.

03-08-12
Snapphanerallyt: Stecka drar ifrån
Inget tycks kunna hindra Stig-Olov Walfridson från att ta sitt sjunde SM-guld i rally. I princip behöver veteranen från Värmland bara komma i mål i helgens Snapphanerally för att säkra guldet - trots att en tävling återstår att köra. Konkurrenterna i Stora Grupp N får snällt inrikta sig på att slåss om de återstående medaljerna.
Rallysportens Stora Grupp N-klass har ända sedan 1991 dominerats totalt av teamkompisarna Stig-Olov Walfridson och Kenneth Bäcklund. Statistiskt sett var det Kenneths tur att ta guld 2003. Men Kenneth har haft massor av problem och ligger bara sjua i sammandraget samtidigt som Stig-Olov lyckats med det mesta.
Men - klassen har betydligt fler duktiga förare. T ex Sveriges snabbaste tjej - Carina Hermansson. Skepptuna-tjejen har kört strålande i år och ligger för närvarande på bronsplats i tabellen, bara 4 poäng bakom tvåan Patrik Fredriksson, Fagersta MK. Patric är ett gångbart namn i Stora Grupp N. Patric Carlsson från Nyköping vann senaste SM-deltävlingen där en annan ung Patrik - Patrik Malteskog, Norrköpings MK- gjorde en mycket stark körning.
I den här klassen startar också en av Sveriges VM-juniorer - värmlänningen Oscar Svedlund. Oscar är en av få förare som alternerar mellan junior-VM där han kör en 2-hjulsdriven Super 1600 och SM, där han kör en 4-hjulsdriven N4:a (N4 är internationell beteckning för Stora Grupp N).
Stora Grupp N är - till skillnad från WRC-klassen - en standardbilsbaserad tävlingsklass. Det gör att man kan hålla igen på kostnadsutvecklingen. Tro bara inte att det är några ©÷pys-klasser©÷ det handlar om. Utvecklingen har skenat iväg och dagens Grupp N-bilar är betydligt häftigare än när klassen introducerades.
Det har faktiskt hänt att en Grupp N-bil vunnit tävlingar totalt - också på SM-nivå. Men då bör det vara snö under hjulen och inte grus, som i Snapphanerallyt.
Bilarna i Stora Grupp N har turbo och fyrhjulsdrift. Och även om accelerationen är sämre, så går de i princip lika fort som WRC-bilarna både i kurvorna och på rakorna. Motoreffekten i N4-bilarna - N4 är den internationella beteckningen på bilarna i Stora Grupp N - ligger i allmänhet runt 260-270 hästar.
SM-ställningen Stora Grupp N, tio i topp: 1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 69 p, 2) Patrik Fredriksson, Fagersta MK,d:o, 42, 3) Carina Hermansson, Skepptuna MK, d:o, 38, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, 31, 5) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, d:o, 30, 6) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, d:o, 26, 7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 25, 8) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, d:o, 20, 9) Joachim Carlström, Gullabo RC, d:o, 19, 10) 6) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, d:o, 14.

03-08-11
"PG" Anderssons SM-start räddad
Renault Team Sweden räddar "PG" Anderssons SM-start i Hässleholm Motorhaveriet i det finska VM-rallyt kommer troligen inte att påverka den SM-ledande juniorlandslagsmannen, Per-Gunnar "PG" Anderssons start i helgens SM-rally, Snappehanerallyt i Hässleholm. Håller alla planer blir det start med blågula Renaulten i Super 1600-klassen på fredag.
- En ny motor är på gång, men teamet har valt att ta det säkra före det osäkra genom att åka ner direkt Renault Sports motorleverantör, berättar PG Andersson som överlägset ledde JVM-klassen Super 1600 fram tills att han bröt på den 15:e specialsträckan.
- Jag var väldigt besviken när jag tvingades att bryta, men nu i efterhand har jag hunnit med att smälta det hela.
- Många har sett vad jag har presterat, och jag har knutit många värdefulla kontakter inför framtiden, berättar den 23-årige värmlänningen som till vardags kör bl a ångvält (?) i Göteborg.

03-08-06 VM-juniorer möts i Snapphanerallyt
Nu kommer nästa generation svenska VM-förare på bred front. Fyra av dem finns med i Finska VM-rallyt som avgörs i helgen. Det är Tobias Johansson som kör sin WRC-bil i stora VM. Och det är Daniel Carlsson, Oscar Svedlund och Per Gunnar Andersson som alla ställer upp i Junior-VM. Daniel och Oscar är redan etablerade i VM. Men för 23-årige Per Gunnar PG Andersson från Årjäng i Värmland är det första gången. Med på plats är också näste unge svensk i VM-cirkusen - östgöten Jimmy Joge. Jimmy nöjer sig dock med att genomföra träningen och VM-debuterar i stället i Italien om en månad.
- Teamet satsar i första hand på SM. Och eftersom det bara är mindre än en vecka mellan Finska rallyt och Snapphanerallyt i Hässleholm. är det chansartat att starta i Finland, säger Jimmy, som är rejält sugen på att köra mer än bara träningen. Jonas Kruse, stallchef i PG Anderssons Renault-team, instämmer:
- Men för vår del har vi i stort sett klart med att hyra en annan bil till SM - om det skulle gå på tok i Rally Finland.
Per Gunnar Andersson och Jimmy Joge kör samma bilar i SM som i Junior-VM, dvs Super 1600-bilar. Per Gunnar kör en Renault medan Jimmy rattar en Peugeot.
Just nu leder PG SM-serien, helt enligt förhandstipsen. Men Jimmy hänger med bra och inför Snapphanerallyt är det bara fyra poäng som skiljer mellan ledande PG och tvåan Jimmy.
- PG åkte av i South Swedish och la bilen på taket. Men det var rena oturen
- PG är väldigt pålitlig i den här bilen. Visst har han gjort en del avåkningar. Men det är med Grupp N-bilen och beror på att han varit så överlägsen, att han mentalt sett börjat tävla med 4-hjulingarna, förklarar Jonas. Som tillsammans med PG har ett intensivt program under hösten med två SM-tävlingar och ytterligare tre VM-tävlingar; i Italien, Spanien och i England.
För Jimmy Joge har stallchefen Gert Blomqvist en annan uppläggning:
- Jimmy var och tränade inför Tyska Rallyt och kör träningen här i Finland. Dessutom hyr vi ut vår Super 1600 till en tysk förare här i Finland, bara för att komma in i VM-rutinerna för besiktning, start osv och för att skapa alla nödvändiga kontakter.
- Efter SM-tävlingarna bär det iväg till Italien och San Remo-Rallyt. San Remo är en asfalttävling och eftersom Jimmy inte kört asfalt med den här bilen så kommer vi att köra asfaltrallyt i Söderhamn den 23 augusti med vår 106 Kit Car, så att han åtminstone får lite träning på underlaget, kommenterar Gert Blomqvist.
I SM ingår Super 1600-bilarna i SM-klassen Lilla Grupp A. Klassen består av rena specialbyggen, där i princip bara karossens form (och knappt det) motsvarar de bilar vi kan köpa ute i handeln. I Lilla Grupp A är det inte tillåtet att använda fyrhjulsdrift och motorvolymen får inte överstiga 2.000 cc. Det är inte heller tillåtet att använda turbo. Det här gör bilarna billigare - även om det handlar om en bit över en miljon i inköpskostnad för en ny bil. Och då levereras den som byggsats...
Lilla Grupp A innehåller dessutom äldre så kallade Kit Car-bilar över och under 1600 cc. Minsta klassen (max 1600 cc motorer) brukar kallas F1 och största klassen (1600-2000 cc) kallas F2. Super 1600-bilarna är i princip F1-bilar, men med begränsad trimning, tyngre kaross och ett mer reglerat reglemente.
Lilla Grupp A i Snapphanerallyt innehåller en liten men ytterst se- och hörvärd blandning av bilar. Bland annat Mats Anderssons udda Proton F1 Kit Car och Magnus Henrikssons stora Saab 9-3 F2 Kit Car.
SM-ställningen Lilla Grupp A, 10 i topp: 1) Per Gunnar PG Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 79 p, 2) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 75, 3) Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, VW Golf F2 Kit Car, 68, 5) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, 45, 5) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Saab 9-3 F2 Kit Car, 42, 6) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF BH, Opel Astra F2 Kit Car, 40. 7) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford Escort F2 Kit Car, 31, 8) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibiza F2 Kit Car, 28, 9) Mats Andersson, Eslövs MK, Proton Super 1600, 25, 10) Björn Wilman, Vännäs MK, Opel F2, 21.

03-08-05
SM-slutspurt inleds i Hässleholm
Rådström kör Snapphanerallyt?
- Det har aldrig varit så tufft i Rally-SM som just nu! Värmlänningen Mats Jonsson har så många SM-guld att han knappt kan stå rak, om han skulle hänga alla medaljer om halsen samtidigt. I år har Forshaga-föraren dessutom bytt sin gamla Ford WRC mot en ny, betydligt bättre. Ändå ligger han bara på delad sjundeplats i SM-tabellen:
- Det tar tid att justera in en ny bil så att allt fungerar, kommenterar den folkkäre värmlänningen.
Det har varit ett långt uppehåll i rally-SM, men äntligen rullar serien igång igen. Först ut är Snapphanerallyt med start och mål i Hässleholm. Snapphanerallyt avgörs den 15-16 augusti. Och redan tre veckor efter Hässleholm - den 5-6 sept - avgörs serien med en tävling i Köping.
Mats Jonsson har 16 poäng upp till de två som delar SM-ledningen i Stora Grupp A, Andreas Eriksson från Nynäshamn och Mats Thorszelius från Uppsala. Men det är många fler som åker fort i år. Framtidslöftet Tobias Johansson, som just nu förebereder sin VM-start i Finska Rallyt den 8-10 augusti, ligger trea totalt, bara 3 poäng bakom ledarduon.
Finska Rallyt är extra viktigt för Thomas Rådström, det svenska rallyproffset som vann South Swedish Rally på försommaren. Thomas är nämligen anmäld till Snapphanerallyt, men han kan bara starta om Tobias håller sig på vägen i Finland... Just nu är Umeå-veteranen på väg till Finland för att hjälpa sin ynge teamkompis att lyckas i den finska VM-tävlingen.
- Jag fungerar som mentor till Tobias och ska hjälpa honom med noter, råd och tips. Förhoppningsvis fullföljer han utan att skrota. Då kommer jag att starta i den bilen i Hässleholm.
Visserligen har teamet två WRC-bilar till sitt förfogande. Men det är Tobias som har förtur, eftersom han ligger SM-trea, förklarar Thomas.
- Thomas Rådström är helt klart favorit, om han kommer till start, menar Mats Jonsson. Som flaggar för fler duktiga konkurrenter:
- Eddie Hörbing har uppenbarligen redan lärt sig sin nya Toyota. Och östgöten Jari Saarinen åker enormt fort, men har haft lite svårt att få bilen att hålla en hel SM-tävling.
Sammanlagt är inte mindre än 12 ekipage anmälda till WRC-klassen, den snabbaste av alla SM-klasser. (Totalt startar 64 SM-ekipage.) Förutom de redan nämnda startart ex Göran Nilsson från Härnösands MK. Göran dök upp som en dark horse med en gammal Toyota i Jämtrallyt i vintras och har fortsatt åka väldigt fort sedan dess. Och så kommer förstås Dick Wicksell, Uppsala, Dick Larsson, Rasbo, Kjell Hansson, Haninge och tre hemmaförare; Leif Nilsson, Sune Jönsson och åldermannen Sven T. Thuvesson.
Stora Grupp A kallas ofta för WRC-klassen. Detta efter de absolut häftigaste rallybilar som finns, dvs WRC-bilarna. Beteckningen WRC står för World Rally Car. Det är alltså de bilar man främst använder i VM-cirkusen. I Sverige har antalet WRC-bilar rakat i höjden rejält det senaste åren och många av bilarna är före detta VM-bilar med några år på nacken. Bilarna i WRC-klassen är rena monsterbilar. Ta t ex den Ford Focus WRC som körs av Andreas Eriksson från MK Speed. Bilen tillhör världens snabbaste rallybilar och klassiska 0 - 100 klarar den på i runda tal 3 sekunder... Att ratta en bil av den här typen kan närmast beskrivas som att flyga ett stridsflygplan på krokiga skogsvägar!
WRC-bilarna har turbomatade motorer med massor av effekt. Reglerna säger 300 hästar i motorn - men i praktiken är effekten betydligt högre. Gissningsvis mellan 375 och 400 hästar! Bilarna är rena tävlingsredskap och extremt dyra. Här handlar det om miljoner - för en enda, begagnad bil. Att köpa en ny är i princip omöjligt. Däremot kan man göra som exempelvis Mats Thorszelius, vars team hyr den Toyota WRC han tävlar med i SM. I WRC-klassen finns också rena Grupp A-bilar. Det är bilgenerationen före WRC. Prestandamässigt är Grupp A-bilarna bara aningen sämre än de nyare WRC-bilarna.
SM-ställningen Stora Grupp A, 10 i topp. 1) Andréas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC och Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, båda 39, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o, 36, 4) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 32 p, 5) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Ford Escort WRC, 27, 6) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 24, 7) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru WRX Gr A och Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, vardera 23, 9) Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota och Thomas Rådström, d:o, Vännäs MK, vardera 22 p.

03-08-05
Snapphanerallyt 2003: Fyra SM-klasser och danskt mästerskap!
Två tävlingsdagar och 10 specialsträckor väntar de tävlande i Snapphanerallyt, årets fjärde deltävling i SM. En tävling som - förutom SM-klasserna - innehåller en deltävling i Danska Rallymästerskapen 2003. Inte mindre än 37 danska tävlingsförare har anmält sig!
- Hässleholms MK har av tradition utmärkt samarbete med Danmark. Öresundsrallyt 2001 - då halva tävlingen kördes i Danmark och halva i Sverige - har naturligtvis också betytt mycket för det danska intresset, kommenterar CG Wilke, tävlingsledare.
Årets Snapphanerally drar igång så smått redan på tordagskvällen den 14 aug, då anmälan öppnar. Från fredag morgon är det full fart - bilar ska besiktigas, turboaggregat ska kollas och plomberas och de däck förarna har valt ska märkas. Och så ska förarna hinna med att köra igenom specialsträckorna före start - i sakta mak, med vanliga bilar. På eftermiddagen blir det lite lugnare fram till 16.30, då förarna börja ställar upp till start vid Hässleholmsgården, som är tävlingscentrum. En timme senare - 17.30 - är det äntligen dags. Då rullar första ekipage iväg från Stortorget i Hässleholm för att ta sig an fredagkvällens fyra specialsträckor.
Första etappen tar fem timmar - inklusive 45 minuter service efter ss 4. Det innebär att bilarna börjar återvända till målet kl 22.30 på fredagskvällen. Lördagens etapp - sex specialsträckor - börjar redan 8.30 och sju timmar och 40 min senare (16.10) vet vi vilka som vunnit, för då börjar de kvarvarande ekipagen rulla över målrampen..
Rally handlar mycket om teknik och olika tävlingsklasser. Krångligt för den oinvigde - men i grunden rätt enkelt. Bilarna delas helt enkelt in i ett antal likvärdiga klasser, för att förarna ska mötas på så lika villkor som möjligt.
Tekniskt sett är de bilar som används i de olika klasserna mycket olika. Här finns allt från små, tvåhjulsdrivna bilar, som liknar vanliga småbilar, till specialbyggda monster med bättre acceleration än Formel 1-bilar! Det säger sig själv att alla de här bilarna inte kan tävla i samma klass. Precis som man i boxning inte skulle komma på tanken att släppa upp en kille som väger 48 kilo i en match mot en kille som väger +100... I grunden delas alla bilar in i två huvudklasser - Grupp N och Grupp A. Lite förenklat står N för standardbilar medan A står för specialbyggda, trimmade bilar. Inom sig delas klasserna upp i ett antal cylindervolymsklasser beroende på bilarnas motorstorlek. Det är de här bilarna som används i SM, EM och i VM. I SM tävlar förarna i år enbart i fyra klasser: två Grupp N-klasser och två Grupp A-klasser. I Lilla Grupp N-klassen utses dessutom en svensk Junior-mästare.
Danska Rallymästerskapen - som också kör en deltävling i Snapphanerallyt - har en annan, mer internationellt inriktad uppläggning med betydligt fler mästerskapsklasser. Men bara en i varje huvudklass kan bli mästare - dvs en i Grupp N, en i Grupp A och en i Grupp H. För danskarna kör också Grupp H i sin mästerskapsserie, vilket vi numer inte gör i Sverige. Grupp H är en samlingsklass för äldre bilar vars internationella klassning gått ut (vilket den gör ett visst antal år efter att produktionen lagts ned).
I Danmark delar man - efter internationellt mönster - in Grupp H-bilarna i cylindervolymsklasser, precis som i Grupp A och N, medan vi i Sverige bara har två Grupp H-klasser - 2WD och 4WD.
Svenska Grupp H-förare deltar inte i SM utan har en egen RM-serie (Riksmästerskap). RM-finalen 2003 körs i Hörby den 13 sept - så i år har skånsk rallypublik ovanligt många chanser att uppleva elitrally på nära håll!
Torsdag 14 aug
18.00 - 22.00: Frivillig anmälan och besiktning.
19.00-21.00 Shake down, utländska deltagare
Fredag 15 aug
16.30: Uppställning före start börjar (Hässleholmsgården)
17.30: Första bil startar från Stortorget, Hässleholm
22.30: Första bil i mål (efter 45 min service) efter Etapp 1
Lördag 16 aug
06.00: Resultatlista för etapp 2 anslås
08.30: Första bil startar på etapp 2
16.10: Första bil över målrampen

www.motorsportivarmland.nu