Andreas Eriksson Mattias Aronsson David Walfridson Jari Saarinen Patrik Fredriksson Patrik Sandell Patrik Malteskog/Peter Fredriksson |
|
Anmälda förare SSR
Lördag 24 maj
SS 10 kl. 08:08 Grönadal 1 8130 m
SS 11 kl. 09:01 Åbogen 1 20230 m
SS 12 kl. 10:04 Idemåla 1 9540 m
SS 13 kl. 10:22 Siggahult 1 15070 m
SS 14 kl. 12:15 I11 - 2 3490 m
SS 15 kl. 13:23 Grönadal 2 8130 m
SS 16 kl. 14:16 Åbogen 2 20230 m
SS 17 kl. 15:19 Idemåla 2 9540 m
SS 18 kl. 15:37 Siggahult 2 15070m
03-05-28 Thorszelius Motorsport: Co-drivern har ordet
South Swedish Rally 23-24 maj 2003
Så var det dags för årets första sommartävling i SM, South Swedish Rally (SSR). För tredje året med start och mål i Växjö. Tävlingen ingår även i EM och liksom i Östersunds vinter rally delades det ut SM poäng både för fredagens och lördagens resultat. Med andra ord var det oerhört viktigt att prestera bra resultat tävlingen igenom. Vintersäsongen i SM har ju inte givit så många poäng som vi hade hoppats på.
Läs mer
03-05-28 Vad hände Patrik Fredriksson under SSR?
Läs codriver Peter Anderssons rapport
03-05-26 Succé för Peugeot i South Swedish Rally
Seger i två av fyra SM-klasser! Bättre än så kunde det inte gå för Peugeots rallyteam i årets upplaga av South Swedish Rally. Unge Jimmy Joge tog sin första seger i Peugeots Super 1600-bil. Och dalslänningen Joakim Rydholm - som kör en Peugeot 306 - rundade av med seger i SM-seriens största klass, Lilla Grupp N.
Småländske rallyveteranen Gert Blomquist som basar för det svenska Peugeot-teamet var nöjd med sina förare:
- Ja, jag är nöjd. Killarna åkte fort och bra och det verkar som långa, tuffa tävlingar passar bilarna bättre än konkurrenternas.
Läs mer
03-05-26 Stig-Olov förlorade segern på sista sträckan
Efter två dagars tävlande, med enbart sex kilometer kvar på den 18:e och sista specialsträckan, körde Stig-Olov Walfridson på en sten, fick punktering på vänster framhjul, tappade cirka en halv minut - och förlorade segern i EM-tävlingen South Swedish Rally. Med en marginal på 3,3 sekunder kunde istället Nyköpings Patric Carlsson ta sin första större mästerskapsseger i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
South Swedish Rally blev han svårkörd historia där många förare tvingades bryta, speciellt under den andra dagens tävlande. Under den första fredagsetappen hällde regnet stundtals ner över de redan tidigare svåra och krokiga småländska specialsträckorna. Återigen gällde varje dagsetapp som en separat SM-tävling. Under fredagen försvann bara tre Mitsubishi-förare, medan det skulle bli betydligt fler under lördagens SM-tävling.
Läs mer
03-05-26 Både fram- och motgångar för IBIZA Rally Team Sweden i SSR
Anders Karlsson - Anders Martinsson
För Anders - Anders del började tävlingen med ett stopp på två minuter på första sträckan, därefter visade Anders att Seaten verkligen är att räkna med i SM toppen när han plockad placering efter placering. Anders & Anders slutade på en 8:e plats i fredagens SM-deltävling.
Under lördagen satte Anders x 2 alla på plats och vann deltävling 5 i SM med över minuten före Joakim Rydholm. Därmed gick de upp på en tredje plats i SM-tabellen.
Patrik Sandell - Jonas Eriksson
Patrik & Jonas inledde tävlingen på ett mycket övertygande sätt. Efter tre körda sträckor låg grabbarna på en 5:e plats. Men tyvärr träffade de på en sten på sträcka fyra och tvingades bryta SM-deltävling 4. Efter ett otroligt arbete av service grabbarna under fredagskvällen kunde Patrik & Jonas starta i deltävling 5. Efter en knagglig inledning körde de upp sig till en femte plats och säkrade värdefulla SM-poäng.
03-05-25 Jari Saarinen blev tvåa och bröt!
För östgötaekipaget Jari Saarinen och co-driver Jon Magnusson slutade helgens SM- och EM-tävling South Swedish Rally något förvirrande med en mycket meriterande andraplats och en bruten tävling! Förklaringen till detta tvetydiga resultat är helt enkelt att de två dagarnas tävlande räknas som två separata SM-deltävlingar, medan de två dagarna tillsammans ger resultatet i EM-tävlingen.
Efter att ha haft en jobbig vintersäsong där de tvingats bryta i de båda SM-tävlingarna fanns till årets första SM-tävling på grus förhoppningar om en framskjuten placering. Med tanke på resultaten under försäsongen, med tre raka segrar, såg det också mycket lovande ut.
Jari och Jon fick en bra start och var direkt med i toppen och krigade. Före detta VM-föraren Thomas Rådström ryckte dock ifrån det övriga fältet något, men bakom honom var det mycket tätt bland SM-eliten och de utländska EM-förare som kommit till Sverige för att mäta sina krafter. Efter tre sträckor låg de trea, men efter att ha fått motorstopp i starten på den fjärde sträckan och tappat cirka tio sekunder, halkade de ner en placering.
Dagens resterande sträckor gick dock mycket bra och efter sex av de nio sträckorna låg de tvåa. En placering som de sedan höll in till etappmålet. De kunde därmed inkassera tolv mycket välbehövliga SM-poäng. Snabbast var som väntat Thomas Rådström, som i mål var fyrtio sekunder före Jari och Jon.
Inför tävlingens andra etapp var nu målet att försvara andraplatsen och plocka hem ytterligare SM-poäng. Planerna grusades dock redan på den första sträckan när de strax innan mål fick problem med kopplingen. Det fanns inget annat att göra än att kasta in handduken. Något som Jari och Jon självklart var besvikna för när de var så nära ett succéresultat.
- Vi hade så gärna velat vara med den avslutande dagen och försvarat vår andraplats, men så blev det inte och det är inte så mycket att göra något åt. Det blev i varje fall SM-poäng den här gången och vi får se det som ett fall framåt och hoppas att vi kan göra bra resultat i de två återstående SM-tävlingarna, säger Jari.
03-05-25 Mattias Aronsson på tredje plats i South Swedish Rally !
Mattias Aronsson och Håkan Ståhl låg på en säker tredjeplats efter den första dagens körning med endast 17 sekunder upp till andraplatsen, den första dagens körning var chansartad på grund av regnandet och teamet var nöjda med tredjeplatsen.
Dag 2 inleddes med SS10 där ledaren i klassen PG Andersson satsade friskt och rullade sin Renault Clio Super 1600 samtidigt som Mattias vann sträckan och tog in 2,3 sekunder på märkeskollegan Jimmy Joge som övertagit den sammanlagda ledningen från PG.
Inför den långa SS11 låg Mattias på andra plats endast 14,7 sekunder från ledningen då händer det som inte får hända Mattias kör på en sten som ligger mitt i vägen och tvingas åka med punktering i 1,5 mil, resultatet av detta blir att drygt 1 minut och 30 sekunder förloras till täten.
På grund av punkteringen tappade Mattias även den tidigare så säkra andraplatsen till Mats Andersson som gick om med 17 sekunder, jakten på seger förbyttes till en jakt på andraplatsen och efter tre sträcksegrar på raken SS13, SS14 och SS15 så hade avståndet till andraplatsen krympt till futtiga 9,6 sekunder.
På sträcka 16 som för övrigt var identisk med sträcka 11 vilken Mattias fått punktering på tidigare blev något av en oturssträcka efter det att bilen lyft över ett krön med en snurrning som följd, detta misstag kostade 40 sekunder och det vara bara att ge upp jakten på andraplatsen och rädda de SM-poäng som räddas kunde.
Trots allt får teamet känna sig nöjda med utdelningen som innebär avancemang till en fjärdeplats i den totala SM-ställningen med två deltävlingar kvar att köra.
Mer information finns på www.aronssonrally.com
03-05-24 Thomas Rådström suverän i dramatiskt South Swedish Rally!
- Det känns bra. Skulle faktiskt vara rätt kul att fortsätta i SM-serien... Thomas Rådström, den svenske VM-föraren log lättad efter målgången i årets South Swedish Rally.
Visserligen tappade han tid andra dagen, då han anförde fältet av rallybilar på regnhala smålandsvägar. Men han höll hela tiden undan för de jagande konkurrenterna och knep slutsegern med 20 sekunders marginal.
Umeå-föraren är otroligt rutinerad efter flera år i olika VM-stall. Men just nu är han utan kontrakt, så när han fick chansen att ratta en WRC-bil för ett svenskt team - då tog han den. Första dagen gick galant och Thomas ledde vid nattuppehållet med 40 sekunder. Men andra dagen fick han slita för att hålla undan:
- Det var halt första varvet och jag kunde attackera som jag ville. Men jag hade hela tiden läget under kontroll, sa Thomas efter sin uppvisning.
Totalt sett blev tävlingen tät, dramatisk och spännande - ända till sista metrarna! Upplandsföraren Mats Thorszelius jagade bäst bakom segraren och tog andraplatsen. Polske VM-föraren Thomasz Kuchar tappade på sista sträckan och tredjeplatsen gick i stället till ursinnigt spurtande Andreas Eriksson. Andreas hade gett sig den på att bli tävlingens bäste Ford-förare. Och det lyckades! Nynäshamns-föraren var totalsnabbast på sista sträckan och petade - med 0,6 sekunders marginal efter 20 tävlingsmil! - ned den polske föraren till fjärde plats.
- Jag missade en aning på sista sträckan. Fick slå av på gasen när jag höll på att åka in i en stor sten. Men det gör inget - Andreas och jag hade en underbar fight på fantastiska vägar, kommenterade den unge polacken generöst. Nu kan han i alla fall skryta med att han slog tävlingens nestor - sjufaldige segraren Mats Jonsson - som slutade sexa totalt. Mats såg ut att klara femteplatsen men starkt spurtande junioren Tobias Johansson tog sig förbi veteranen med drygt 5 sekunder.
Ännu bättre spurtade engelsmannen Justin Dale, som öppnade försiktigt men åkte fortast av alla andra dagen och avancerade till sjätteplatsen i sin debut i en WRC-bil.
Dramatik i alla klasser
Var det dramatiskt i WRC-klassen så var det minst lika tufft i Stora Grupp N där veteranen Kenneth Bäcklund länge såg ut som en vinnare. Men - Kenneths bil dog dramatiskt när han skulle starta på en av de sista sträckorna. I stället övertog Stig Olov Walfridson ledningen. Stecka hade en halv minut till godo när sista sträckan startade. Men det hjälpte inte - värmlandsveteranen åkte på en sten, fick punktering - och tappade segern med 3,3 sekunders marginal till Nyköpings-föraren Patric Carlsson!
- Jag var helt inställd på att bli tvåa och trodde folk drev med mig när de gratulerade oss till segern, sa Patric. Som ledde ett tag, föll tillbaka - och kom igen för andra gången.
I Lilla Grupp A tog Super 1600-föraren Jimmy Joge - som debuterade med sin Super 1600-bil på grusunderlag - en meriterande seger. Även i den här klassen försvann flera av konkurrenterna medan Jimmy körde både snabbt och taktiskt och vann klart, 1,5 minut före skånske Mats Andersson, som normalt tävlar i England med sin udda Proton Kit Car.
Även i Lilla Grupp N blev det en oväntad segrare. Här var det rutinerade Joakim Rydholm som behärskade svårigheterna bäst och vann klassen. Avståndet till tvåan Joachim Nilsson från Arboga blev rejäla 46 sekunder. Imponerande fort körde värmlänningen Anders Karlsson. Anders slutade trea - trots att han fick elfel på första sträckan och tappade massor av tid. Men det mesta tog han tillbaka och ingen annan förare i N 2 körde lika fort som Anders under den andra delen av tävlingen.
Totalt sett kom bara 31 förare i huvudtävlingen i mål. Men publiken utmed sträckorna hade fler klasser att titta på - bland annat nationella Sydrallyt, som till slut vanns av skånske Per Levin. Per spurtade strålande och knep segern , 12 sekunder före Bengt Abrahamsson från Herrljunga.
Resultat, South Swedish Rally. Slutställning efter 18 ss:
Totalt: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 1.52.01,2, 2) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +21,3, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, +36,2, 4) Tomasz Kuchar, Polen, d:o, +36,8, 5) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, +1.06,0, 6) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, +1.11,4, 7) Justin Dale, England, Hyundai WRC, +1.44,5, 8) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi N4, +2.47,2, 9) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, d:o, +2.50,5, 10) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Toyota WRC, +3.12,4.
Stora Grupp N: 1) Patric Carlsson, 1.54.48,3, 2) S-O Walfridsson, +3,3 sek, 3) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi, +52,0, 4) Stanislav Griazine, Ryssland, d:o, +5.13,0, 5) Hasse Gustafsson, Vansbro MK, d:o, +7.37,4.
Lilla Grupp A: 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 2.01.09,4, 2) Mats Andersson, Eslövs MK, Proton Kit Car 1,6, +1 min 24,6 sek, 3) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +2.29,3, 4) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car 2,0, +3.26,6, 5) Per Arne Sääv, VW Golf Kit Car 2,0, +8.16.9.
Lilla Grupp N: 1) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, 2.03.40,6, 2)Joachim Nilsson, SMK Arboga, Renault N2, +46,1 sek, 3) Anders Carlsson, Säffle MC, Seat N2, +1.06,6, 4) Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault N2, +1.25,1, 5) Daniel Hoffman, SMK Linde, Peugeot N2, +4.11,6
Sydrallyt, slutställning: 1) Per Levin, Kristianstads MK, Volvo Gr H, 1.41.95.1, 2) Bengt Abrahamsson, Kullings MS, d:o, +12,0 sek, 3) Patrik Karlsson, Lessebo MK, d:o, +1.51,1, 4) Bo Andersson, Ryds MK, Ford Gr A, +4.30,0, 5) Peder Eliasson, Skene MS, Opel Gr H, +5.09,6.
03-05-24 Abrupt slut för juniorlandslagets "PG" Andersson
Först etappseger i Super1600. Sedan rullning. Årets South Swedish Rally, som avgjordes fredag-lördag i Växjö, fick ett abrupt slut för juniorlandslagsmannen Per-Gunnar "PG" Andersson.
Redan på lördagsetappens första specialsträcka rullade den 23-årige värmlänningen sin Renault Clio Super1600.
- Det var ingen omöjlig situation, utan hade det inte varit en tall i vägen så hade det nog gått bra, berättar "PG" Andersson.
- Nu tvingades jag att släppa bilen ut i den mjuka ytterkanten och det bar runt ett och ett halvt varv, fortsätter han.
Den gula Renaulten blev liggande på taket med "PG" och kartläsaren Jonas Andersson hängande upp-och-ner i sina säkerhetsbälten.
- Men det var ingen fara på taket för oss. Vi var bara lite besvikna över missen.
- Hade bilen klarat sig bättre från rullningen, hade vi nog kunnat fortsätta, berättar "PG" Andersson vidare.
Nu kan han dock trösta sig med att segern i fredagsetappen var klockren och innebar värdefulla SM-poäng.
"PG" och det svenska Renault-teamet under Jonas Kruses ledning påbörjar nu uppladdningen inför det finska VM-rallyt i augusti. Där kommer superttalangen från Årjäng att göra VM-debut i Super1600-klassen.
Thomas Rådström i en Toyota WRC totalvann rallyt som ingår både i SM och EM. Förrädiskt regnhala vägar bidrog till att göra tävlingen mycket tuff och påfrestande för såväl förare som material.
03-05-24 Thomas Rådströms ledning krymper!
Thomas Rådström leder fortfarande årets South Swedish Rally när 13 av sammanlagt 18 specialsträckor har avverkats. Men Thomas har det kämpigt i halkan och avståndet minskade under hela lördagsförmiddagen.
- Jag kör taktiskt i dag - det går inte att åka på som jag vill. Men vi har koll på läget så det är ingen panik, log den norrländske toppföraren när han nådde serviceplatsen efter 13 körda sträckor.
Bakom honom hårdsatsade flera förare för att komma ifatt. Främst var det Uppsala-föraren Mats Thorszelius som hade bråttom och vid lunchtid hade Thomas Rådströms försprång minskat från 40 till drygt 18 sekunder.
Bra under lördagen åkte också unga löftet Tobias Johansson. Den 21-årige WRC-föraren hade vid lunchtid avancerat till en total 6:e plats. Fast Tobias hade förstås hjälp av att flera av toppförarna försvann under lördagsmorgonens första sträckor. Bland annat snabbe östgöten Jari Saarinen som fick lämna in med trasig växellåda efter dagens första sträcka.
Försvann gjorde också tävlingens stora överraskning - norrmannen Thomas Schie, som blev kvar inne på specialsträcka 13. SM-ledaren i WRC-klassen, Eddie Hörbing - har också börjat avancera. Eddies hastiga bilbyte innan start gjorde att värmlänningen fick öppna försiktigt. Men under lördagen stämde körningen bättre och målet för dagen verkar uppnåerligt: att slå sig in på tio i topp.
I Stora Grupp N har veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridson visat utmanarna att erfarenhet väger tungt. Efter 13 sträckor ledde Bäcklund, 16 sekunder före sin teamkollega. Och i Lilla Grupp A försvann både ledande Per Gunnar Andersson och tvåan Stefan Jonsson - Per Gunnar åkte av riktigt ordentligt på morgonens första sträcka medan Stefan Jonsson försvann efter första dagens sista sträcka - bensinen tog slut innan han nådde slutmålet. I stället har östgöten Jimmy Joge tagit över ledningen före skånske rallyföraren Mats Andersson och hans udda Proton Kit Car.
Också i Lilla Grupp N skiftade ledningen - överraskningen Per Göthberg bröt med trasig växellåda och överlämnade ledningen till jagande Joakim Rydholm, den rutinerade västkustföraren.
Över huvud taget har manfallet varit stort hittills i tävlingen. Efter 13 sträckor var det knappt 40 förare kvar i huvudtävlingen. Bland andra försvann tävlingens sista kvarvarande kvinnliga förare - Jennie Lee Hermanssson som slogs om segern i minsta standardklassen. Jennie drabbades av drivaxelbrott.
Men publiken hade förstås fler ekipage att titta på - för efter EM-tävlingen körs en nationell tävling med trimmade bilar - Sydrallyt. Och så körs ett uppsamlingsheat för förare som bröt första dagen.
Resultat, South Swedish Rally efter 13 av 18 ss:
Totalt: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 1.18.22,3, 2) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +18,6, 3) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, +46,4, 4) Tomasz Kuchar, Polen, Ford Focus WRC, +47,3, 5) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, +53,1, 6) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, +1.03,7, 7) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi N4, +1.20,5, 8) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, d:o, +1.37,1, 9) Patrik Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +1.43,6, 10) Justin Dale, England, Hyundai WRC, +1.51,6.
Stora Grupp N: 1) Kenneth Bäcklund, 1.19,42,8, 2) -O Walfridson, +16,6 sek, 3) Patrik Carlsson, +23,1, 4) Patrik Malteskog, Norrköpings MK,Mitsubishi, +1.01,6, 5) Stanislav Griazine, Ryssland, d:o, +4.56,4.
Lilla Grupp A: 1) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 1,24,56,0, 2) Mats Andersson, Eslövs MK, Proton Kit Car 1,6, +1 min 25,5 sek, 3) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +1.42,3, 4) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car 2,0, +3.23,3, 5) Per Arne Sääv, VW Golf Kit Car 2,0, +8.11.9.
Lilla Grupp N: 1) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, 1.26.38,3, 2) Berndt Carlsson, Linköpings MS, d:o, +56,5 sek, 3) Tommy Vestlund, Borlänge MK, Renault N2, +1.05,8, 4) Anders Carlsson, Säffle MC, Seat N2, +1.21,3.
Sydrallyt, efter 7 av 14 ss: 1) Robin Sandberg, Ryds MK, Saab Kit Car, 46.04,9 2) Bengt Abrahamsson, Kullings MS, Volvo Gr H, +13,5 sek, 3) Anders Persson, Göteborgs MF, d:o, +32,2, 4) Per Levin, Kristianstads MK, d:o, +36,3, 5) Henrik Lennartsson, Skillingaryds MK; d:o, +58,8
Fredag 23 maj
SS 1 kl. 13:13 Askeberga 12590 m
SS 2 kl. 15:06 Källhult 1 8280 m
SS 3 kl. 15:24 Gunnhult 1 8990 m
SS 4 kl. 15: 57 Åsen 1 11350 m
SS 5 kl. 17:45 I11 - 1 3490 m
SS 6 kl. 18:33 Källhult 2 8280 m
SS 7 kl. 18:51 Gunnhult 2 8990 m
SS 8 kl. 19:24 Åsen 2 11350m
SS 9 kl. 20:32 Askeberga 2 12590 m
03-05-23 Thomas Rådström i suverän ledning
Thomas Rådströms come back i svensk rallysport är imponerande. Efter första dagen i årets South Swedish Rally leder VM-föraren från Västerbotten med 40 sekunder - trots att han inte kört ett svenskt grusrally sedan 1996!
- Det är lite svårt att hitta rätt tempo - jag vet ju inte hur fort konkurrenterna kör. Men det känns rätt bra, sa Thomas. Som knappt hade testat bilen före starten på den första av dagens nio specialsträckor.
Bakom rallyproffset - som inte fått plats i något av VM-stallen i år - var striden desto hårdare. Titelförsvararen i WRC-klassen, värmlänningen Mats Jonsson, låg länge tvåa. Men östgöten Jari Saarinen - som alltid är snabb men sällan tar sig i mål i betydelsefulla SM-tävlingar - körde strålande hela dagen och tog hand om andraplatsen. Också Mats Thorszelius körde stabilt och tog hand om tredjeplatsen medan tävlingens stora överraskning - norrmannen Thomas Schie - även han tog sig förbi Mats Jonsson, som alltså får nöja sig med att gå ut som femma totalt, när tävlingen startar om på lördagsmorgonen. Polske VM-föraren Tomasz Kuchar öppnade tävlingen lite försiktigt - han hade stor respekt för de regnhala, krokiga vägarna i Kronoberg, där tävlingen drar fram. Men efter hand ökade han tempot och låg vid nattvilan sexa totalt.
Några avstånd är det inte att tala om mellan förarna bakom suveränen Thomas Rådström. Det handlar bara om sekunder. T ex har norske Schie bara två tiondels sekunder upp till Mats Thorszelius!
I Stora Grupp N öppnade veteranen Stig Olov Walfridson lite försiktigt. Men han ökade tempot hela tiden och var vid etappvilan snabbast av alla i Stora Grupp N. Men också här var det tätt - mycket tätt. Tvåan Patrik Fredriksson från Fagersta hade bara fem sekunder upp till Stecka efter halva tävlingen.
I Lilla Grupp A toppar som väntat värmlänningen Per Gunnar Andersson i halvtid.. Unge PG från Arvika i Värmland - en av svensk rallysports största löften - kör en 2-hjulsdriven liten Renault med 1600 cc-motor - men låg ändå sammanlagt på 19:e plats. Och han ledde klassen med nästan 50 sekunder före svenske mästaren Stefan Jonsson, Vännäs som kör en 2-liters Kit Car.
I Lilla Grupp N är det som vanligt betydligt tätare. Där överraskade Eskilstuna-föraren Per Göthberg med att ta täten, 12 sekunder före västkustföraren Joakim Rydholm medan klassens dominant i vinter - Ludvikas Fredrik Andersson - hade en miserabel inledning och låg långt ned i omstartlistan inför den andra etappen.
Under lördagen fortsätter tävlingen med ytterligare nio specialsträckor - hela tiden med Växjö som utgångspunkt. South Swedish Rally ingår både i SM och i EM och körs i år för 28:e gången.
Resultat, South Swedish Rally, dag 1:
Totalt: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 45.58,2, 2) Jari Saarinen, MSK Kvarnv, Mjölby, Ford Escort WRC, +40,4 sek, 3) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +46,5, 4) Thomas Schie, Norge, Toyota WRC, +46,7, 5) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, +48,5, 6) Tomasz Kuchar, Polen, Ford Focus WRC, +52,9, 7) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, +58,3, 8) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi N4, +1.23,1, 9) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, d:o, +1.28,1, 10) Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota WRC, +1.33,3.
Stora Grupp N: 1) S-O Walfridson, 47.21,3, 2) Patrik Fredriksson, +5,0 sek, 3) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi, +14,0, 4) Patrik Carlsson, SMK Nyköping, d:o, +16,8, 5) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, d:o, +39,6
Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 49.12,3, 2) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Kit Car 2,0, +49,2. 3) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +1,24,5, 4) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, d:o, +1.41,4, 5) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF, Opel Kit Car 2,0, +3.00,4
Lilla Grupp N:1) Per Göthberg, Eskilstuna MK, Renault N2, 51.12,5, 2) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +12,0, 3) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault N2, +14,4, 4) Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, +51,8, 5) Tommy Borlänge MK, d:o, +1.34,7.
03-05-23 Rådström har öppnat bäst i South Swedish
Thomas Rådström - som inte kört en svensk grustävling sedan 1996 - visade konkurrenterna hur en rallybil skulle hanteras när årets South Swedish Rally inleddes i Växjö på fredagen. Den rutinerade norrlänningen - en av få svenska förare som tävlat på VM-nivå i rally under senare år - öppnade med att vara snabbast redan på första sträckan. Och efter hälften av den första tävlingsdagen ledde han med 13,3 sekunder före regerande svenske mästaren Mats Jonsson.
Flera svenska förare öppnade bra - inte minst trion Andreas Eriksson, Mikael Lindkvist och Jari Saarinen som alla inledde strålande på de hala och svårbemästrade smålandsvägarna.
Bäst av de utländska förarna öppnade norske Thomas Schie, tätt följd av polske VM-föraren Tomasz Kuchar, medan norska stjärnan Kristian Kolberg skrotade sin WRC-bil redan på ss 1. Bröt tidigt gjorde också Carina Hermansson - men i hennes fall handlade det inte om en avåkning, utan om en krånglande växellåda.
I Stora Grupp N öppnade Nyköpings Patric Carlsson överraskande starkt och ledde efter 4 av tävlingens 18 sträckor före veteranen Kenneth Bäcklund. Men som vanligt handlade det om ytterst små marginaler mellan de främsta i den här klassen.
Överraskade gjorde också värmlänningen David Walfridson som tog ledningen i Lilla Grupp N medan en annan värmlänning - supertalangen Per Gunnar Andersson - inte helt oväntat hade skaffat sig ett bra försprång i Lilla Grupp A.
Under fredagen ska förarna avverka sammanlagt 9 av de 18 sträckorna och under lördagen kör man ytterligare nio specialsträckor. South Swedish Rally ingår både i SM och i EM och körs i år för 28:e gången.
Resultat, South Swedish Rally efter 4 av 18 ss:
Totalt: 1) Thomas Rådström, Vännäs MK, Toyota WRC, 21.47,9, 2) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, +13,3 sek, 3) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, +20,5, 4) Mikael Lindkvist, SMK Östgöta, Ford Escort WRC, +21,2, 5) Jari Saarinen, MSK Kvarnv, Mjölby, Ford Escort WRC, +21,5, 6) Thomas Schie, Norge, Toyota WRC, +22,8, 7) Tomasz Kuchar, Polen, Ford Focus WRC, 23,1, 8) Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi N4, + 29,6, 9) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, +31,5, 10) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, d:o, +33,8
Stora Grupp N: 1) Patric Carlsson, 22.17,5, 2) Kenneth Bäcklund, +1,9 sek, 3) Patrik Fredriksson, +4,2, 4) Stig Olov Walfridson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, +9,9, 5) Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, +14,6
Lilla Grupp A: 1) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 23.01,8, 2) Per Arne Sääv, V. Östergötlands MK, VW Kit Car 2,0, +8,3 sek, 3) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Kit Car 2,0, 15,6, 4) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +31,9, 5) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, +32,2
Lilla Grupp N:1) David Walfridson, MK Ratten, Renault N2, 23.32,3, 2) Per Göthberg, Eskilstuna MK, d:o, +7,3 sek, 3) Joakim Rydholm, Dals MK, Peugeot N2, +9,9, 4) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault N2, 15,8, 5) Joachim Nilsson, SMK Arboga, d:o, +27,6
03-05-22 SSR: Ödmjuka världsstjärnor tycker att det svängerÉ
- Vägarna är helt fantastiska. Men krävande. Det finns inga som helst utrymmen för misstagÉ
Polske rallystjärnan Tomasz Kuchar är minst sagt imponerad av de vägar som årets South Swedish Rally avgörs på:
- Jag har aldrig sett så många stenmurar och det svänger efter krönen. Men redan nu - innan tävlingen - vet jag att jag vill tillbaka hit nästa år.
Tomasz får medhåll av Justin Dale, den engelske f d Super 1600-föraren som nu debuterar i den tuffaste av klasser - WRC-klassen. Båda är här för att - i första hand- få värdefull grusträning inför kommande VM-tävlingar:
- Vi är väldigt ödmjuka. Här finns massor av duktiga förare - Thomas Rådström känner vi till. Och Mats Jonsson. Men det finns fler som vi hört om de senaste dagarna, så det blir nog lika svårt att placera sig totalt, menade Tomasz på presskonferensen inför tävlingen som startar kl 12 på fredagen.
Då väntar sammanlagt 20 tävlingsmil på förarna i startfältet och inte förrän på lördag eftermiddag vet vi vem som var snabbast på grusvägarna.
Den mest meriterade internationellt sett är Thomas Rådström, norrlandsproffset som startar i en av Olsbergs-teamets två Toyota WRC-bilar. Thomas har vunnit tävlingen totalt två gånger tidigare:
- Men det är länge sedan. Jag har inte kört en svensk sommartävling sedan 1996 så vi får se hur det fungerar. Jag har känt lite på bilen och den är bra. Men jag bromsade alldeles för tidigt inför kurvorna.
Unga storlöftet Tobias Johansson kör i samma team som Thomas. Men trots att han vann den första SM-tävlingen i år så tonar han ner sina chanser:
- Jag är med för att se och lära. Inget annat, betonar 21-åringen.
En verkligt intressant start gör veteranen Eddie Hörbing. Brunnsborraren från Värmland leder SM - och har chockat omgivningen genom att byta bil. När starten går i South Swedish sitter han för första gången i en Toyota WRC. Bilen kom i lördags och ännu har Eddie inte hunnit testa den över huvud taget.
- Jag körde 200 meter - upp till postlådan och tillbaka. Men den fungerar som den ska och hjulen sitter där de gjorde på Forden. Så det är inga problemÉ
South Swedish Rally körs i år uteslutande inom Kronobergs län med Växjö som nav i hjulet. Tävlingen ingår i SM - man tävlar i fyra olika klasser - men ingår också i EM-serien. Bilmaterialet är det tuffaste hittills med inte mindre än 14 WRC-ekipage bland de cirka 90 som kommer till start. Thomas Rådström är favorit tillsammans med Eddie Hörbing och Mats Jonsson. Men det finns fler som vill vara med i toppen - inte minst de norska bröderna Thomas och Kristian Kolberg.
- Jag tror att Kolbergarna kan överraska. De har gjort mycket bra resultat tidigare i år och vi har ju traditioner att försvara från förra året, då norske Henning Solberg totalsegrade, kommenterar norske TV-producenten Henning Isdal. Som själv är med i tävlingen som codriver åt en annan duktig norrman - Tord Linnerud.
- Men jag har två fotografer och en reporter med mig och inombordskameror i fem av bilarna för rally är stort i Norge i dag och har bra TV-bevakning. Apropå TV så kommer också SVT att göra ett 20 min långt reportage från tävlingen. Det sänds i Sportsöndag i TV1 på söndag eftermiddagen
03-05-22 Mattias Aronsson revanschsugen inför Sydsvenska rallyt
Mattias är extra laddad inför grussäsongen efter att ha haft en dålig poängskörd i de två inledande tävlingarna. Efter att vintersäsongen kantats av tekniska problem och avåkningar är det nu bara att bita ihop och försöka göra en strong insats i årets gruspremiär. South Swedish Rally 2003 avgörs nu till helgen i trakterna kring Växjö och omfattar ca 20 mils specialsträcka under 2 dagars tävlande.
Teamet har jobbat med att ställa in bilen för grusunderlag och för 2 veckor sedan genomfördes en lyckad testtävling i Ljungby.
- Jag tycker att vi närmade oss en bra setup på bilen i Midsommardansen för 2 veckor sedan. Tyvärr har vi inte budget nog att avverka så mycket testmil som vi skulle vilja mellan tävlingarna, vi har endast suttit i bilen ett fåtal testmil samt de 4 SS-milen i Midsommardansen sen den förra SM-deltävlingen i Östersund för 3 månader sedan men vi kommer att göra det bästa av situationen och snabbt försöka komma in i tävlingstempot.
- Vi tränar sträckorna idag onsdag och imorgon torsdag för att sedan starta strax efter kl: 12:00 nu på fredag. Sydsvenskan är en av mina favorittävlingar dels för att den nästan går på hemmaplan och dels för att det alltid är mycket publik ute i rallyskogen, tävlingen kommer säkert att bli tuff med mycket sten i vägkanterna, hälsar Mattias på väg hem efter första dagens träning.
Löpande information om teamets framfart under helgen finns på www.aronssonrally.com
03-05-22 Ford Racing WRC Team Sweden inför SSR
Äntligen så startar grussäsongen i Rally-SM, och det med besked med Sydsvenska Rallyt i Växjö 23-24 maj med ett startfält som inte går av för hackor.
Andreas Eriksson och Teamet har förberett sig väl under våren efter att bilen vandrat runt på olika utställningar med Stockholms Bilsalong och Bilsport Performance Show som höjdpunkterna.
Andreas har testat bilen på grus vid två regnblöta tillfällen tidigare denna månad varför det sändes en önskan till väder gudarna om bättre väder till testen som var inplanerad till onsdagen denna vecka i trakterna kring Växjö. Vilket också gjordes i, ja återigen regn.
Trots avsaknad av torrt underlag så är Andreas ändå mycket nöjd med hur Focus RS WRC:n och Pirelli däcken sköter sig, och ser framemot starten imorgon. Pecka Svensson som var inhoppare för Patrik under Snow Rally tidigare i år kommer att åka med Andreas även under SSR.
Ni kan följa Andreas och Pecka under rallyt på nätet på www.resultatservice.com samt läsa kommentarerna från Andreas och Teamet på www.bilaffaren.com/rally
03-05-20 David Walfridson siktar högt i SSR
David Walfridson med team kommer väl förberedda och laddade till årets South Swedish Rally "SSR".
- Ja, vi har testat en hel del, medger David. I mina händer känns Reanulten mycket bra på grus, bättre än på snö och is.
Vid sista Clio-testen i Småland för ett par veckor sedan så gjordes de sista finjusteringarna för sommarsäsongen. Torsby-teamet testade bilen hårt och optimlat inför sommarens SM-deltävling. Väghållningen förbättrades och teamet körde mycket bra tills allt rasade som hette växellåda. Punkteringar följer ofta på luriga rallyvägar så även det fick David känna på i Småland.
- Vi var snabbast på testtävlingen innan allt havererade. Men med nya däck och växellåda på en bra bil så siktar vi högt, säger David.
Hur högt?
- Seger så klart, skrattar David och tillägger att vi får se hur långt vi räcker till men målsättningen ska vara och är givetvis hög.
03-05-19 Snudd p å världsklass på årets South Swedish Rally
South Swedish Rallys startramp är språngbrädan ut i världen för många förare Snudd på världsklass! Årets upplaga av det sydsvenska EM-rallyt ser ut att bli det bästa på många år. Före detta proffs, proffs på reservbänken och blivande proffs finns på startlinjen i Växjö på fredag. Det är laddat när rallyeliten släpps ut på vårbete.
Tävlingsledningen för South Swedish Rally myser. Det är fulladdat i WRC-klassen med flera tunga internationella namn i anmälningslistan, bl a unge britten Justin Dale i en Hyundai och den inte helt okände polacken Tomasz Kuchar i en Ford. Men framför allt proffset - Thomas Rådström gör comeback, istället för att sitta på reservbänken i VM kör han South Swedish Rally i en Toyota. Mats Jonsson, vill nog också säga sitt.
Men vad som är särskilt intressant inför South Swedish Rally är att ett generationsskifte har påbörjats inom svensk rallysport samtidigt som såväl det publika som massmediala intresset ökar. Även det viktiga engagemanget från tillverkarna, via sina generalagenter i Sverige ser ut att öka. Redan satsar Ford, Mitsubishi, Peugeot och Renault tungt på rally med officiella satsningar och egna team. Fler signalerar intresse.
Statistiken säger - för de som vill ut i världen är South Swedish Rally ett viktigt rally. För tjugo år sedan, 1983, var rallyt språngbrädan för dåtidens juniorer som Mikael Eriksson, Lars-Eric Torph och Mats Jonsson, som tillsammans med Mats Holmbom belade de fyra främsta platserna. Så sent som för fem år sedan var en andraplats i rallyt, en av två viktiga internationella framgångar som lade grunden för norrmannen Petter Solbergs proffskarriär.
Inför helgens rally står juniorlandslagets PG Andersson, Jimmy Joge, Oscar Svedlund och Tobias Johansson på kö vid startrampen i Växjö. Vem av dem ska bli näste man? Hetast är nog Per-Gunnar "PG" Andersson, 23-årig asfaltläggare från Årjäng. För honom är South Swedish Rally det första fullängdsrallyt, d v s över 20 mil specialsträcka, med Renaults Super1600-bil. Två hittills körda SM-deltävlingar har inneburit klasseger. Stallchefen och mentorn, Jonas Kruse är nöjd.
- Men nu blir det tuffare, Jimmy Joge har gjort bra i från sig under försäsongen och är minst lika hungrig som jag, säger PG.
- Vi jobbar båda på att utvecklas som förare, därför är ett riktigt rally som SSR, en viktig värdemätare.
- Jag tänker hela tiden på var jag står mot de stora WRC och grupp N-bilarna, trots att jag kör en tvåhjulsdriven Renault Clio i Super 1600.
- Men det finns små ungefärliga omräkningstal som säger sitt om varje körd kilometer specialsträcka. Det är dem som vi tittar på och jämför, förklarar PG Andersson.
Därför är det ingen hemlighet för de initierade att PG är ruggigt snabb. Hans framfart är respektingivande t o m hos landets främste junior, Daniel Carlsson, som kör JVM för Suzuki denna säsong.
- Det är till JVM som jag är på väg, och där ser jag fram mot att få möta Daniel och Oscar (Svedlund), förklarar PG Andersson och tillägger att på den vägen är starten i South Swedish Rally oerhört viktig.
Det sydsvenska EM-rallyt har inneburit mycket för unga förare. I år kan det bli en ytterligare länk i det generationsskifte som pågår. Ska Tobias Johansson ta årets andra seger i WRC-klassen? Ska Oscar Svedlund kunna hota Walfridson och Bäcklund i stora grupp N? Ska PG Andersson göra hat trick, ta årets tredje raka seger i Super1600, eller ska Jimmy Joge komma före?
03-05-16 Hörbing chockar konkurrenterna byter bil inför SSR!
Eddie Hörbing är rallyföraren som kör sitt eget race! 42-åringen från Forsnästorp utanför Karlskoga har kört rally i många år. Men SM har han aldrig satsat på - förrän på senare år. Nu toppar han SM-serien i den tyngsta av SM-klasserna. Och är egentligen den enda av konkurrenterna som superstjärnan Mats Jonsson har riktigt stor respekt för.
Då gör Eddie det oväntade - igen. Han säljer vinnarbilen - en Ford Escort WRC - precis inför starten i South Swedish Rally!
Eddie Hörbing är en fåordig man. Men att den värmländske brunnsborraren varit missnöjd över uteblivet stöd från Ford - som valt att satsa på konkurrenten Andreas Eriksson - är ingen hemlighet. Och det gör att man törs gissa att han kommer till start i den sydsvenska EM-tävlingen i Växjö den 23-24 maj i en bil av helt annat slag. Själv vill Eddie inget säga och hans codriver Sten-Ove Olsson är lojal och vägrar uttala sig.
- Typiskt Eddie, skrattar Mats Jonsson, titelförsvarare i WRC-klassen.
Själv har Mats en bedrövlig säsong med dyrbara motorras bakom sig. Så medan konkurrenterna tävlat sig i form har Mats valt att tillbringa tiden i garaget:
- Vi har gått igenom bilen i minsta detalj. Nu tror vi att vi har löst det mesta och att bilen - en likadan Ford Escort WRC som Eddie körde under vintern - ska fungera. Men jag ligger lågt inför SSR - jag har inte fått till de aktiva differentialerna som jag vill, säger Mats. Som inte tar motgångarna så hårt:
- Jag har varit med länge och vet att det är både upp och ner. Den gamla bilen var föråldrad och det var rätt att byta, kommenterar Mats. Som hade stora problem i SSR förra året och i princip mekade sig runt hela tävlingen. Trots det slutade han tvåa totalt och vann till slut SM-serien.
Medan Eddie jagat nytt och Mats mekat har flera av de svårste konkurrenterna tävlat flitigt på grus. Östgöten Jari Saarinen - som gör sitt första år i en riktig WRC-bil - har vunnit tre tävlingar i rad och längtar efter en fullträff i SM. Upplands-föraren Mats Thorszelius har också radat upp segrar under försäsongen. Medan underbarnet Tobias Johansson - sensationell totalsegrare i SM-premiären i vintras - försöker tona ned förväntningarna inför säsongen:
- Det är ett otroligt tufft startfält i SSR i år och jag har bara en grustävling i ryggen med WRC-Corollan. Så min målsättning är i första hand att komma runt.
Att det är ett bra startfält - det håller tävlingsledaren Janne Rydh med om. Janne har varit inblandad i SSR ända sedan tävlingen startade och kan inte påminna sig ett så bra startfält:
- Bra internationell bredd, hela svenska eliten på plats och fler och bättre bilar än någonsin. Det ser mycket bra ut, säger Janne. Som inte vill tippa någon segrare:
- Det finns flera starka kandidater. Bland de utländska förarna är de norska WRC-bröderna Kristian och Thomas Kolberg mycket intressanta. VM-rutinerade polacken Thomas Kuchar ska också kunna vara med i toppen.
Men räkna inte bort svenskarna. Superstjärnan Thomas Rådström är med i leken igen. Och titelförsvararen Mats Jonsson har vunnit SSR sju(!) gånger. Så även om Mats föredrar att tona ned förväntningarna så blir han att räkna med. Oavsett hur det blir med de aktiva diffarna...
03-05-16 Justin Dale intressant förare i SSR
Justin Dale är engelsmannen som gjort, vad ett antal unga svenska rallyförarna drömmer om att göra. Han har just tagit steget från att vara en ung, utvecklingsbar supertalang i Super 1600-klassen till att utmana stjärnorna i WR-klassen. Nu kommer han till South Swedish Rally för att lära sig åka på grus. Sedan blir det VM för hela slanten. Målet är full VM-satsning redan 2005.
Årets SSR bjuder på ett ovanligt stort inslag av utländska förare. Justin Dale - brittisk mästare i Super 1600 förra året och totaltea i Qatar International rally tidigare i år - tillhör tveklöst en av de mest intressanta.
En av de mer udda förarna är Craig Johnston - en 29-årig förare som är född i Kenya och bosatt i Dubai. Craig kör en intressant Subaru i Stora Grupp N men bör rimligtvis få svårt att hävda sig mot de svenska grusspecialisterna.
I samma klass tävlar också Stanislav Griazine från Rumänien.
03-05-16 TV sänder från SSR
Ett rejält inslag i den ordinarie sportsändningen. Det är vad SVT 1 planerar från årets South Swedish Rally. TV-sändingar från alla SM-rallyn är nytt för året. Tidigare har reportagen från de svenska deltävlingarna sänts som 20 min långa inslag tillsammans med rapporterna från Rally-VM. Men just nu körs ingen tävling i VM. Så den här gången får SSR-reportaget samsas med det vanliga sportutbudet.
03-05-13 I år ska en svensk rallyförare vinna SSR!
Först tog de utländska förarna över i Svenska Rallyt - en tävling som länge dominerats av svenska förare. Sedan hände samma sak i South Swedish Rally: Finske Jani Paasonen vann tävlingen 2001 och förra året vann norska stjärnan Henning Solberg. Men i år - i år ska svenskarna återta tronen!
SM-ledande Eddie Hörbing har visat storform hela vintern, Andreas Eriksson hårdsatsar med sin nya Focus WRC, nya superstjärnan Tobias Johansson är hoppfull, internationellt duktige Thomas Rådström ska göra come back på svenska grusvägar. Och - sjufaldige SSR-segraren Mats Jonsson gruvar på hämnd! Det är med andra ord laddat för en våldsam uppgörelse i smålandsskogarna!
Mats Jonsson - tvåa i SSR de två sista åren - har haft en bedrövlig vinter. Just nu ligger Ford-föraren bara tia i SM-tabellen. Farten har det inte varit några fel på, det är tekniken som krånglat. Givetvis är det bilbytet som spökar. Mats kunde sin gamla WRC-Ford innan och utan. Den nya WRC-Forden är snabbare - men betydligt mer komplicerad. Och det tar tid att få all teknik att fungera.
Men de svenska stjärnorna i all ära - de lär få ta i rejält, nu när de får tampas med en av rallysportens internationella stjärnor, Thomas Rådström från Umeå. Den 37-årige norrlänningen är en av få svenska rallyförare som slagit igenom internationellt. Han har kört alla VM-tävlingar och tagit medalj i enskilda VM-tävlingar åt fyra av de stora VM-teamen: Toyota, Mitsubishi, Ford och nu senast Citroën. En av de största triumferna kom i Safarirallyt förra året, när han körde Citroëns nya WRC-bil, en bil som han för övrigt varit med om att utveckla:
- På testerna innan tävlingen fungerade allt perfekt. Men när tävlingen startade - då kom problemen. Vi körde, reparerade och slet - och lyckades ta oss i mål. Och inte nog med det - vi tog dessutom tredjeplatsen, skrattar Thomas. Som inte kört en svensk grustävling sedan 1997.
- Men det är inga problem. Vägarna svänger på ungefär samma sätt oavsett om det är i Sverige eller i Portugal, där jag tävlade för en månad sedan, ler Thomas. Som just nu är i reparationstagen hemma i Umeå:
- Jag flyttade från Vännäs till Umeå för att komma närmare flygplatsen när jag började tävla internationellt. Men under de här åren jag kört utomlands har det mesta fått förfalla. Så nu är det att röja, reparera och snygga till som gäller..
För Thomas Rådström är South Swedish Rally ingen ny bekanskap. Han har vunnit tävlingen totalt två gånger - både 1995 och 1997. Även om det var på den tiden den svenska EM-tävlingen utgick från Kristianstad.
Årets South Swedish Rally bjuder på många potenta bilar och förare. Inte mindre än 14 av bilarna i största klassen är rena WRC-bilar. Den svenska eliten finns som sagt på plats medan bröderna Thomas och Kristian Kolberg i var sin Hyundai WRC försvarar de norska färgerna tillsammans med Thomas Schie och Tord Linnerud, som kör var sin Toyota. Andra intressanta utländska förare (tävlingen ingår inte bara i SM utan är också en av deltävlingarna i årets EM-serie) i WRC-klassen är polske Thomas Kuchar, som kör en Ford Focus WRC, och engelsmannen Justin Dale, som kör en Hyundai WRC.
SM-ställningen Stora Grupp A, 10 i topp. 1) Eddie Hörbing, Degerfors RC, Ford Escort WRC, 27 p, 2) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru Impreza WRC, 24, 3) Andréas Eriksson, MK Speed, Ford Focus WRC, Dick Larsson, Rasbo MK, Toyota Celica Gr A och Tobias Johansson, Ludvika MS, Toyota Corolla WRC, vardera 22 p, 6) Mikael Lindqvist, SMK Östgöta, Ford Escort WRC, 21, 7) Kjell Hansson, Haninge MK, Subaru WRX Gr A, 20, 8) Mats Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota Corolla WRC, 19, 9) Göran Nilsson, Härnösands MK, Toyota Celica Gr A, 18, 10) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford Escort WRC, 10.
03-05-13 SSR 2003: Koncentrerad tävling med Växjö som centrum
South Swedish Rally - numer med start och mål i Växjö - är ett av idrottsårets största, svenska arrangemang. Åskådare samlas i tusental på specialsträckorna och njuter av förarnas framfart.
Tävlingen - som i år körs den 23 tom 24 maj - är en av Europas få stora tävlingar på grus. Att tävlingen dessutom har EM-statusen gör att utländska förare gärna tar chansen att lära sig det annorlunda underlaget. I år kommer bland andra Justin Dale, en engelsk, snabb förare som senare i år ska köra VM med sin nya Hyundai WRC3.
- Se upp med Justin. Han är mycket bra, säger t ex Mats Andersson, skånsk rallyföraren som tävlat mycket i England och som själv startar i tävlingen med sin för Sverige udda tävlingsbil: en Proton 1600.
South Swedish Rally körs i år för 28:e gången. Tävlingen startar vid lunch på fredag den 23 maj och körs under två intensiva dagar med målgång för första bil kl 17.30 på lördagseftermiddagen. Startfältet omfattar närmar 100 bilar - ett 80-tal i huvudtävlingen och ytterligare ett 20-tal i Sydrallyt, som är en nationell tävling med start efter att sista bil i huvudtävlingen. Sydrallyt kör dock inte alla sträckor utan ger sig in i leken först på fredagskvällen.
Tävlingsupplägget är mer koncentrerat än under tidigare år. Sammanlagt ska förarna köra 88 mil varav 20 mil utgörs av specialsträckor, uteslutande i Kronobergs län. Totala antalet specialsträckor är 18 - lika många båda dagarna. Som mest ska förarna köra fem specialsträckor utan service.
Första dagen håller man till i huvudsak väster om sjön Åsnen, medan huvuddelen av lördagens specialsträckor körs söder och öster om samma sjö. Undantagen utgörs av specialla publiksträckor, bland annat på militärområdet i Växjö.
En nyhet är att alla sträckor körs två gånger, vilket gör tävlingen enklare att planera för de tävlande. Bland annat kortas tiden för förarnas genomkörning och notskrivning (EM-krav)
En ren nyhet är serviceupplägget med en enda serviceplats för hela tävlingen. Den ligger centrali i Växjö och dit återkommer alltså tävlingsekipage med jämna mellanrum. Räkna med att besöken på serviceplatsen kommer att bli minst lika underhållande för publiken som körningen ute på sträckorna!
Nytt är också poängsystemet, som hade premiär i Snow Rally i vintras. Förarna i SM får nämligen poäng båda dagarna i de två EM-tävlingar som ingår i serien. Det betyder att man delar ut full SM-poäng efter resultatlistan som den ser ut på fredagsnatten. Och så blir det nya poäng för lördagen, och då får förare som tvingats bryta dag 1 chansen att vara med igen - om de hinner reparera vill säga. Men dag två får de bara slåss om poäng. Tävlingen som sådan har de redan tvingats bryta.
03-05-13 South Swedish: Juniorduell i Super 1600!
Den internationellt mest uppmärksammade tävlingsklassen bredvid WRC-klassen är Super 1600, en klass som i Sverige ingår i Lilla Grupp A. Super 1600-bilarna har - som namnet antyder - 1,6-litersmotorer och ett strikt reglemente. Internationellt är klassen i första hand avsedd för juniorer.
Två unga svenskar - värmlänningarna Daniel Carlsson och Oscar Svedlund - kör redan för internationella stall i Junior-VM. Och nu är ytterligare två unga svenskr på väg in i VM-cirkusen! Det är Per Gunnar Andersson från Årjäng i Värmland och östgöten Jimmy Joge. Båda kommer att VM-debutera längre fram under säsongen.
Men -just nu är det SM och South Swedish Rally som gäller. Vinterspecialisten PG Andersson med sin Renault toppar SM-serien, men räkna med att Jimmy Joge och hans Peugeot kan bli en vass utmanare. Jimmy har lärt sig Peugeoten snabbt och kommer allt närmare PG...
I den här klassen inryms också 2-hjulsdrivna Grupp A-bilar - både med 1,6 liters- och med 2-litersmotorer. SM-tvåa just nu är t ex Mats Bergeå med en häftig Saab 9-3 medan titelförsvararen Stefan Jonsson - som haft en tung vinter - kör en Seat Ibiza Kit Car och bara ligger sjua i klassen. Kul start i SSR gör utlandsspecialisten Mats Anderson från Eslöv. Mats kommer till start i sin i Sverige okända Proton Satria, en 2-hjulsdriven bil med 1600 cc motor!
SM-ställningen Lilla Grupp A, 10 i topp: 1) Per Gunnar PG Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, 59 p, 2) Mats Bergeå, Östernärkes RMC, Saab 9-3 2,0 Kit Car, 42, 3) Jimmy Joge, SMK Motala, Peugeot Super 1600, 40, 4) Per-Arne Sääv, Västra Östergötlands MK, VW Golf 2,0 Kit Car, 38, 5) Kenny Stavbom, MK Speed, Ford Escort 2,0 Kit Car, 31, 6) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat Ibiza 2,0 Kit Car, 28, 7) Mattias Aronsson, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, 20, 8) Jaakko Nieminen, Finland, Nissan Micra 1,3 Kit Car, 19, 9) Jan Selberg, Luleå MS, Opel Corsa 1600 Kit Car, 15, 10) Lars-Olof Holmberg, Gotlands MF BH, Opel Astra 2,0 Kit Car, 10.
Stora Grupp N:
Stecka drar ifrån
Två av SM-klasserna körs med trimmade bilar - två med betydligt mer standardbaserade Grupp N-bilar. Men indelningen är densamma: I Stora Grupp N får man använda turbo och fyrhjulsdrift. I Lilla Grupp N är det 2-hjulsdrift och max 2.000 cc som gäller.
Stora Grupp N har under många år dominerats av teamkompisarna Stig Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund. Och statistiskt sett var det Kenneths tur att ta guld 2003.
Men Kenneth har haft massor av problem under vintern och ligger bara femma i sammandraget samtidigt som Stig-Olov lyckats med det mesta och alltså leder serien.
Men klassen har fler duktiga förare. T ex Sveriges snabbaste tjej - Carina Hermansson. Carina körde strålande i SSR förra året men fick problem på slutet. I år verkar turen ha vänt så räkna med Carina. Oscar Svedlund är ledig från VM och tar tillfället i akt att köra i sin gamla klass. Som rymmer allt från veteraner till comebackande Stoffe Nilsson - Stoffe är för övrigt en av få förare som inte kör Mitsubishi, som så totalt dominerar klassen.
Stora Grupp N får - tack vare att tävlingen ingår i EM - ett extratillskott av utländska förare. Men Stanislav Griazine, Tore Smøregard, Craig Johnson, Kristian Paulsen m fl får ursäkta - det är Stecka, Bäcklund mfl som är de stora favoriterna i den här klassen...
SM-ställningen Stora Grupp N, tio i topp: 1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi Evo 7, 42 p, 2) Patrik Fredriksson, Fagersta MK, Mitsubishi Evo 7, 30, 3) Carina Hermansson, Skepptuna MK, Mitsubishi Evo 6, 29, 4) Johan Rudengren, Eskilstuna MK, Mitsubishi Evo 6, 20, 5) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evo 7, 15, 6) Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Evo 6 och Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Evo 5, vardera 14, 8) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, Mitsubishi Evo 6, 13, 9) Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Evo 7 och Magnus Mellqvist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Evo 4, vardera 12.
Lilla Grupp N:
Här tävlar framtidens stjärnor
Lilla Grupp N är den överlägset största klass i South Swedish Rally - och en klass som föder stjärnor på löpande band. Just nu är det unge Fredrik Andersson från Ludvika som är den stora stjärnan. Fredrik har dominerat totalt i vinter och har full pott när sommarsäsongen inleds.
I SM körs Lilla Grupp N med två underklasser: N1 för bilar under 1400 cc och N2 för bilar med motorer mellan 1400 och 2000 cc. Det är en svensk förenkling av de internationella reglerna. I EM däremot används den internationella skalan: N1 innebär max 1400 cc medan N2 sättar stopp vid 1600 cc. Bilar med motorer mellan 1600 och 2000 cc cylindervolym heter N3. Men poängmässigt tävlar man i SM, precis som vanligt.
Lilla Grupp N är i dag en betydligt häftigare klass än för några år sedan: uppemot 200 hästar, diff och ändrade utväxlingar ser till att det går rejält fort i skogen när Fredrik Andersson drar på med sin lilla Renault Clio Sport. Renault Clio, Peugeot 306 och Seat Ibiza dominerar i 2-litersklassen medan Citroen AX och VW Polo är populärast i minsta klassen - som har betydligt mindre effekt, men som poängmässigt hänger med så bra att det för det mesta är N1-förare som vinner SM-guld! Precis som i övriga klasser får även Lilla Grupp N påspädning av ett antal utländska förare. Men gästerna får ursäkta - vi dristar oss att tippa svensk seger även i den här klassen...
SM-ställningen Lilla Grupp N, tio i topp: 1) Fredrik Andersson, Ludvika MS, Renault Clio N2, 60 p, 2) Tobias Lindström, SMK Sundsvall, VW Polo N1, 3) Anders Karlsson, Säffle MC, Seat Ibiza N2, 29, 4) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Renault Clio N2, 27, 5) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Seat Ibiza N2, 25, 6) Jennie-Lee Hermansson, Vansbro MK, VW Polo N1, 25, 7) David Walfridsson, MK Ratten Torsby, Renault Clio N2, 23, 8) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, Seat Ibiza N2, 22, 9) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, 22, 10) Joachim Nilsson, SMK Arboga, Renault Clio N2, 18.
Sydrallyt med överåriga bilar
Nya bilar blir så småningom gamla. Och då blir de Grupp H-bilar. Förra året dominerades Sydrallyt - som tävlingen för de nationella bilarna kallas - av Volvo Original-förare, som körde en deltävling i sin
Europacup-serie.
I år ingår tävlingen inte i serien -vilket ger ett mindre startfält. Men fortfarande handlar det i hög grad om olika Volvo-bilar. Men nu om bilar som är trimmade till max enligt det nationella svenska reglementet. Kolla in gamla storstjärnor som Bengt Abrahamsson eller fjolårsvinnaren Anders Persson. Och de lokala friskusarna med 240-föraren Patrik Fluppe Carlsson från Lessebo och Escort-föraren Kjell Fransson från Vimmerby i spetsen!
Tidplan:
Onsdag 21 maj
Sträckorna öppna för tävlande i SSR för genomkörning/notskrivning enl speciellt schema
Torsdag 22 maj
Sträckorna öppna för tävlande i SSR för genomkörning/notskrivning enl speciellt schema
15.00 Pressrummet öppnar
18.00 Presskonferens med senaste nytt inför starten
18.30-23.00 Anmälan och besiktning
Fredag 23 maj
Kl 12.00 Första bil startar från Stora Torg, Växjö
Kl 14.13 Service efter ss 1
Kl 17.02 Service efter ss 4/Regrouping
Kl 21.25 Sista service före målgång.
Kl 22.30 Första bil målgång etapp 1
Lördag 24 maj
Kl 05.30 Startlista för etapp 2 publiceras
Kl 07.00 Första bil startar på etapp 2
Kl 11.27 Service efter ss 13/ Regrouping
Kl 12.30 Service efter ss 14
Kl 15.37 Sista service/Regrouping innan målgång
Kl 17.30 Första bil till slutmålet
Kl 18.00 Presskonferens med segrarna
Kl 21.30 Prisutdelning
www.motorsportivarmland.nu