David Walfridson under Rally Vännäs
Patrik Fredriksson under Rally Vännäs
Mattias Aronsson under Rally Vännäs
Tobias Johanssons under Rally Vännäs
03-02-15 Skruvnyckel räddade PG till seger i Super 1600
Tobias Johansson totalvinner. PG Andersson tar hem Super1600 tack vare en skruvnyckel, medan Fredrik Andersson vinner lilla grupp N. Utöver klassegrarna i årets SM-premiär, Rally Vännäs som avgjordes fredag-lördag, har de en annan gemensam nämnare, de är alla rallyjuniorer!
- Jättekul, det bådar gott inför framtiden. Vi är åter på väg att bli en rallynation att räkna med, säger Jonas Kruse, stallchef för Renault och tidigare förbundskapten för juniorlandslaget i rally.
Kruse är föraren som vid 36-års ålder självmant lade hjälmen på hyllan i höstas för att överlåta förarplatsen i Renault-stallet till 22-årige värmlänningen Per-Gunnar PG Andersson.
- Jag har inte varit orolig för att PG inte skulle lyckas, utan han har motsvarat förväntningarna mer än väl.
- Jag är görnöjd, förklarar en glad Kruse som ska matcha fram PG Andersson i SM och senare under säsongen även JVM.
Läs mer
03-02-15 Tobias skrällde i SM-premiären
Snacka om skräll! 21-årige Tobias Johansson från Ludvika vann årets SM-premiär i rally. Konkurrenterna var många och snabba. Men de försvann - en efter en. Samtidigt som Tobias - för första gången i en WRC-bil - började åka riktigt fort. Så visst var det en värdig segrare som rullade in över målrampen vid Medborgarhuset i Vännäs på lördagseftermiddagen!
Tobias är född i en rallyfamilj och har tävlat i rally sedan han fick körkort. Förra året åkte han strålande i en Grupp N-bil. Och inför årets säsong fick han chansen att ta över en WRC-Toyota, som egentligen skulle ha körts av Daniel Carlsson. Men när Daniel skrev kontrakt för en styrning i Junior-VM blev bilen plötsligt utan chaufför.
Tävlingen i Västerbotten blev en uppvisning i konsten att försvinna. Först försvann Jari Saarinen, som ledde efter två sträckor. Sedan försvann titelförsvararen Mats Jonsson när det inte var långt kvar. Då ledde Eddie Hörbing övertygande och såg ut som en klar segrare. Men Eddies motor la också av. Och Mats Thorszelius från Uppsala gick upp till täten. När bara två sträckor återstod ledde han med nästan en minut. Men Thorszelius bil stannade på näst sista sträckan och när han chansade på att ta igen den minut han stod stilla - då åkte han av!
Vilket innebar att Tobias bara hade att gå i mål som segrare i sin WRC-debut:
- Jag är jätteglad, eftersom det gått så bra på sträckorna. I början tappade jag på grund av ovana vid bilen. Men sedan har det gått fort, riktigt fort. Fast jag måste säga att jag lider med Mats Thorszelius. Han hade varit en värdig vinnare.
I Lilla Grupp A blev det seger för hemmaföraren och titelförsvararen Stefan Jonsson. Stefan hade rader av tekniska problem, men lyckades bemästra det hela. Och eftersom konkurrenterna också fick problem var segern aldrig hotad. Tvåan i SM-klassen, Super 1600-föraren Per Gunnar Andersson från Årjäng, åkte visserligen fort i sin SM-debut med den nya bilen. Men några irriterande elproblem under lördagsförmiddagen gjorde att han tappade för mycket tid för att utmana Stefan. Nu fick han i stället nöja sig med att vara snabbast i F1-klassen.
I Lilla Grupp N hade Fredrik Andersson från Ludvika inga som helst problem att vinna. Fredrik dominerade denna tävlingens största klass från start till mål, vilket innebär att han nu leder SM både som senior och som junior - för också Fredrik tillhör den kader av nya, duktiga rallyförare som kommer stormande.
Tvåa i klassen blev Peter Fredriksson, Norrköping före Anders Karlsson, Säffle sedan tidigare tvåan - juniormästaren Simon Johansson, Ydre - slagit bort ett hjul på en sträcka och tappat tid. Simon kom dock i mål med sjätte bästa tid, så helt bortkastad var inte tävlingshelgen.
Minsta Klassen - N1 - dominerades från start till mål av Sundsvalls-föraren Tobias Lindström.
Massor av förare bröt tävlingen som omfattade 12 specialsträckor under två tävlingsdagar. Nästa deltävling i SM-serien är Snow rally i Östersund om bara två veckor.
Slutresultat, Rally-SM, deltävling 1 av 5, Rally Vännäs:
Totalt efter SS 12
1. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, 1.17.41,2
2. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 35,8
3. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.03,5
4. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.15,2
5. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.20,8
6. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.34,8
7. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.28,9
8. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 3.05,0
9. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 3.05,6
10. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 3.50,3
11. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 4.11,6
12. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 5.26,8
13. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 5.27,7
14. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 5.37,1
15. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.52,1
16. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.45,1
Klasserna:
Stora Grupp N: 1) Walfridsson, 1.18.17,0, 2) Svedlund, +59,0, 3) Patrik Fredriksson, +1.53,1, 4) Carina Hermansson, +2.29,2, 5) Johan Rudengren/Christer Johansson, Eskilstuna MK, Mitsubishi, +4.51,9, 6) Joachim Carlström/Jörgen Norman, Gullabo RC, d:o, +5.01,3.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK, Seat F2 1.23.08,0, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +1.16,3, 3) Jan Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa F1, +3.04,0, 4) Mats Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab F2, +3.41,0, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2, +3.44,8, 6) Björn Willman/Urban Lindgren. Vännäs MK, OpelF2, +4.44,5.
Lilla Grupp N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 1.25.34,1, 2) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2 +1.38,8, 3) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault N2, +1.54,5, 4) Rickard Andersson/C G Carlsson, Eskilstuna MK, Seat N2, +2.13,1, 5) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +2.18,51, David Walfridson/Per Wiksten, MK Ratten. Renault, + 2.48,2.
N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall, VW, 1.32.48,7, 2) Johan Backström/Stefan Söderholm, Ludvika MS, Suzuki, +4.57,3, 3) Andreas Hovind/Anders Johansson, Enköpings MK, Citroen, +13.14,7.
Totalt efter SS 11
1. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, 1.11.33,3
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 15,7
3. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 23,6
4. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.01,2
5. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.16,5
6. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.19,4
7. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.31,9
8. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.08,3
9. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.52,4
10. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.56,8
11. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.58,8
12. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.44,2
13. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 5.01,3
14. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 5.15,0
15. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 5.17,4
16. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.23,8
17. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.17,0
03-02-15 Hörbing tvingades ge upp med motorproblem
Ledande Eddie Hörbing tvingades ge upp när bara två sträckor återstod att köra av årets första SM-tävling i rally, Rally Vännäs. Anledningen var att motorn tappade kompression och kraft - kupén fylldes med rök och den förväntade segern försvann. Titelförsvararen Mats Jonsson tvingades också ge upp. Även i hans fall var det motorn som gav upp.
Ny ledare i tävlingen är Mats Thorszelius Uppsala, som låg tvåa, 11 sekunder bakom Eddie med två sträckor kvar.
03-02-15 Jonsson borta Tobias på hugget
Eddie Hörbing ser ut att gå mot en säker seger i årets första SM-Rally. När två sträckor återstod att köra var försprånget till tvåan Mats Thorszelius visserligen bara 11,7 sekunder. Men Degerfors-föraren har kört mycket stabilt ända sedan tävlingen startade i Vännäs på fredagskvällen. Tvåan Mats Thorszelius kunde andas ut efter ss 9. Då försvann nämligen svenske mästaren Mats Jonsson från tävlingen. Vad som hände vet man ännu inte - Mats bil står kvar inne på sträckan och har tydligen bara stannat. Ny trea totalt är tävlingens positiva överraskning - unge Tobias Johansson från Ludvika. Tobias, som debuterar i en WRC Toyota, startade lite försiktigt men har snabbt lärt sig bilen och åker nu mycket fort på sträckorna. Han är dock lite för långt bakom de två första för att hinna ifatt.
I Stora Grupp N kom ledande Kenneth Bäcklund aldrig till start på ss 8. Vara-veteranen slog i och spräckte växellådan på ss 7 och tvingades ge upp omedelbart efter målet på sträckan. Ny ledare är Stig Olov Walfridsson som kört strålande hela tävlingen och ser ut som en vinnare. Men det gjorde han i Svenska Rallyt också - ända till dess motorn gav upp på sista sträckanÉ
I Lilla Grupp A har ledande Stefan Jonsson stora tekniska problem. Men också konkurrenterna har haft en del trassel, så än håller vännäs-föraren undan.
I Lilla Grupp N däremot går det fortfarande helt perfekt för Ludvikas Fredrik Andersson som har nästan en minut tillgodo på nye tvåan, Norrköpings Peter Fredriksson. På ss 9 förpassade Peter tidigare tvåan Simon Johansson till tredjeplatsen, när två sträckor återstår att köra av tävlingen.
Totalt efter SS 10
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 1.02.01,7
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 11,7
3. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 52,6
4. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 1.01,8
5. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.54,2
6. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.55,5
7. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 2.01,6
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 2.11,5
9. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.33,3
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 3.14,4
11. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 3.18,9
12. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 3.31,4
13. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.58,0
14. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 5.15,5
15. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.27,5
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 5.30,1
17. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 5.31,6
18. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.33,2
Stora Grupp N: 1) Walfridsson, 1.03.03,5, 2) Svedlund, +1.09,7, 3) Patrik Fredriksson, +1.31,5, 4) Cemoni Olsson/Pekka Svensson, Team Skogsåkarna Tranås, Mitsubishi, +2.17,1, 5) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +2.29,6, 6) Johan Rudengren/Christer Johansson, Eskilstuna MK, d:o, +4.13,7.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK, Seat F2 1.07.31,8, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +1.03,1, 3) Jan Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa. +1.52,6, 4) Mats Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab F2, +2.36,8, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2, +2.37,7
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 1.09.05.4, 2) Peter Fredriksson /Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +50,6, 3) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +58,1, 4) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2 +1.38,7, 5) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault N2, +1.39,3.
Totalt efter SS 9
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 55.24,8
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 15,6
3. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 55,0
4. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 56,6
5. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.42,0
6. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.51,9
7. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.57,3
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.59,8
9. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.19,8
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.57,0
11. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 3.02,8
12. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 3.13,5
13. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.41,7
14. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 4.45,7
15. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 4.58,2
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 4.58,5
17. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 5.01,4
18. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 6.05,4
Totalt efter SS 8
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 47.58,0
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 14,4
3. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 15,2
4. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 46,8
5. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 53,2
6. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.29,4
7. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.40,5
8. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.43,4
9. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.49,2
10. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.05,8
11. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.39,8
12. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.40,3
13. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.50,7
14. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.17,2
15. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 3.29,6
16. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 4.00,6
17. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 4.10,3
18. Urban Stacke Skillingaryds MK Mitsubishi, + 4.23,6
19. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 4.25,3
03-02-15 Eddie Hörbing ökar försprånget
Eddie Hörbing tänker vinna årets första SM-tävling i rally. När halva tävlingen var avverkad hade degerforsveteranen utökat sitt försprång till närmare 12 sekunder . Och det var inte längre titelförsvararen Mats Jonsson som var tvåa:
- Jag missade lite i starten på ss 2 och fick nästan motorstopp. Det räckte för att Thorszelius skulle smita förbi, sa Mats med ett snett leende.
Eddie däremot var nöjd med sin insats under lördagsförmiddagen:
- Allt är perfekt just nu: jag, bilen och kartläsaren.
Sammanlagt ska förarna i rally Vännäs avverka 12 specialsträckor innan man kommer till målet i Vännäs på eftermiddagen. Och fram till matuppehållet på förmiddagen var det väldigt jämnt i toppen. Mellan tvåan Mats Thorszelius - som klagade på vissa tekniska problem - och trean Mats Jonsson skiljde bara 4,1 sekunder
I Stora Grupp N fortsatte veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridsson att dominera. Kenneth ledde efter åtta sträckor med 6,2 sekunder före sin teamkompis medan konkurrenterna halkade allt längre efter. Men Kenneth var inte alls glad - han var orolig över en krånglande växellåda.
Däremot kom den underbar fighten i Lilla Grupp A av sig helt när utmanaren PG Andersson började tappa tid på ledande hemmafavoriten Stefan Jonsson. Det var elsystemet i PG:s bil som började spöka med kraftiga störningar som följd. De två var för övrigt inblandade i ett taktiskt spel på fredagskvällen när de valde att ta transportprickar efter första dagen för att slippa gå ut först (man vänder i år på startordningen bland de 15 främsta totalt i tävlingen) vilket drabbade Carina Hermansson, som fick den otacksamma uppgiften att spåra under andra tävlingsdagen
I Lilla Grupp N har det hela tiden handlat om Ludvikas Fredrik Andersson som haft ett imponerande tempo. Efter åtta sträckor ledde Fredrik över tvåan Simon Johansson från Ydre med nästan 44 sekunder. I underklassen N1 har Tobias Lindström från Sundsvall motsvarande försprång till tvåan, tävlingens andra kvinnliga ekipage med Vansbros Jenny-Lee Hermansson bakom ratten.
Totalt efter SS 7
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 46.19,4
2. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 11,8
3. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 15,9
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 38,1
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 44,3
6. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 52,2
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.27,5
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.35,8
9. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.41,0
10. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.46,4
11. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 2.02,6
12. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.32,5
13. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 2.34,8
14. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.45,5
15. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 3.11,3
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 3.13,6
17. Johan Rudengren Eskilstuna MK Mitsubishi, + 3.54,4
18. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi, + 4.12,8
19. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 4.12,8
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 46.57,5, 2) Walfridsson, +6,2 sek, 3) Svedlund, +57,7, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +1.24,5, 5) Cemoni Olsson/Pekka Svensson, Team Skogsåkarna Tranås, d:o, +1.054,4, 6) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +2.07.4.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK, Seat F2, 49.33,0, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +59,8 sek, 3) Jan Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa. +1.53,0, 4) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2, +2.52,9, 6) Mats Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab F2, +3.03,6.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 51.23.1, 2) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +43,9, 3) Peter Fredriksson Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +54,6, 4) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2 +1.17,2, 5) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault N2, +1.29,2. 6) Rickard Andersson/CG Carlsson, Eskilstuna MK, Seat N2, +1.29,5. N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall., VW, 56.02,8, 2) Jenny-Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK, d:o, +48,3, 3) Jonas Ericson/Henrik Lundh, Kolsva MS, Citroen, +1.05,5.
Totalt efter SS 6
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 38.48,4
2. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 9,3
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 11,6
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 28,1
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 38,9
6. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 51,7
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.13,7
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.18,4
9. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.29,8
10. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.30,7
11. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 1.32,2
12. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 1.41,4
13. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 2.11,0
14. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.15,8
15. Sven Isaksson Umeå AK Mitsubishi, + 2.29,5
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 2.30,1
17. Kjell Hansson Haninge MK Subaru, + 2.45,9
18. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 2.47,6
Totalt efter SS 5
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 34.33,0
2. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 7,6
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 16,4
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 25,1
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 35,7
6. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 53,9
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 1.05,8
8. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 1.10,2
9. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 1.12,8
10. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 1.24,4
11. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.25,1
12. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 1.33,3
13. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 1.59,1
14. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 2.09,4
15. Sven Isaksson Umeå AK Mitsubishi, + 2.16,9
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 2.17,7
17. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 2.27,1
03-02-14 David Walfridson nöjd med första dagen
Första dagen avslutad i RallyVännäs för David Walfridson. David slutade första dagen på en 8:e plats i klassen.
-Det får vi nog vara nöjda med efter omständigheterna säger co-drivern Per Wiksten. (Som dessutom fyller 40 år nu på lördag 15/2).
-På SS1 blev vi hindrade av en medtävlande, SS2 funkade bra då var vi med i topp 5. Inför SS3&4 gjorde vi lite nya inställningar på fjädringen, men det blev inte lyckat, bilen bara hoppade och for över hela vägen säger Per. I morgon ska vi försöka att klättra i resultatlistan...
-Nu väntar vi bara på att få komma till våra sängar på Scandic hotell i Umeå.
03-02-14 Eddie Hörbing snabbast första dagen
Eddie Hörbing åker fort i SM-premiären. Degerforsveteranen skaffade sig under första dagens fyra sträckor i Rally Vännäs ett litet, men dock försprång till titelförsvararen Mats Jonsson. Det innebär att Eddie går ut som 15:e bil och har Mats en minut före sig i spåret, under tävlingens andra dag. En nyhet för året är nämligen att man i Rally-SM - precis som i VM - vänder på startordningen bland de 15 bästa totalt.
Trea totalt i tävlingen - och bland förarna i WRC-klassen - är just nu Uppsala-föraren Mats Thorselius. Också Mats har bra häng på ledaren - han tappade bara 5,2 sekunder till Eddie Hörbing under den första tävlingsdagen.
Också förarna i Grupp N åker fort. Veteranerna Kenneth Bäcklund och Stig Olov Walfridsson hade tempot uppe från Svenska Rallyt förra veckan. I Vännäs jagade de två som vanligt varandra och låg sammanlagt fyra och femma med 5,2 sekunders skillnad. Trean - Junior-VM-föraren Oscar Svedlund var den av konkurrenterna som bäst hängde med de två fortåkarna som har prenumererat på guld respektive silver i den här klassen de senaste åren.
En av förhandsfavoriterna totalt i tävlingen, östgöten Jari Saarinen, försvann efter ss 2. Då han efter strålande körning på de två sträckorna gått upp i ledning totalt med sin nya WRC-bil. Men motorn började krångla och det var bara att kasta in handduken.
En underbar fight handlade det om i Lilla Grupp A, där titelförsvararen, hemmafavoriten Stefan Jonsson, utmanades rejält av unge Per Gunnar Andersson. PG SM-debuterar i Renaults nya Super 1600-bil och körde strålande. Totalt innebär resultatet efter första dagen att Stefan ligger som 15:e bil och PG som 16:e, vilket teoretiskt sett kan innebära att Stefan tvingas gå ut som första bil under lördagen medan hans svåraste konkurrent går ut som 16:e - med betydligt bättre förutsättningar!
I Lilla Grupp N drog Ludvikas Fredrik Andersson upp ett rejält tempo och skaffade sig nästan en halv minut ledning före JSM-segraren förra året, Simon Johansson från Ydre i Östergötland. Veteranen Jan Bergetorp hängde bra med inledningsvis men tvingades bryta med trasig växellåda. Sammanlagt försvann åtta av förarna under första tävlingsdagen.
Resultat, Rally-SM, Rally Vännäs, efter dag 1:
1) Eddie Hörbing/SO Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 23.01,7, 2) Mats Jonsson/Jonny Johansson, Forshaga MC, d:o, +4,2, 3) Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +5,2, 4) Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4, +16.4, 5) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten, d:0, +21.6, 6) Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, +41,1, 7) Tobias Johansson/Benny Locander, Ludvika MS, Toyota WRC. +44,0, 8) Dick Wicksell/Niklas Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, +45,3, 9) Dick Larsson/Raymond Wessman, Rasbo MK, Toyota Gr A, +55,2, 10) Mikael Lindqvist/Mats Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Gr A, +56,6.
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 23.18,1, 2) Walfridsson, +5,2 sek, 3) Svedlund, 24,7, 4) Patrik Fredriksson/Peter Andersson, Fagersta MK, Mitsubishi, +47,9, 5) Cemoni Olsson/Pekka Svensson, Team Skogsåkarna Tranås, d:o, +1.08,4, 6) Carina Hermansson/Anita Jansson, Skepptuna MK, d:o, +1.21,0.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK, Seat F2, 24.32,5, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +2,1 sek, 3) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +52,2, 4) Jan Selberg/Lennart Ahlbäck, Luleå MS, Opel Corsa. +1.08,0, 5) Kenny Stavbom/Stefan Nilsson, MK Speed, Ford F2, +1.45,2, 6) Mats Bergå/Maria Andersson, Östernärke RRC, Saab F2, +1.49,2.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 25.35,2, 2) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +27,7, 3) Peter Fredriksson Max Lindkvist, Norrköpings MK, d:o, +37,7, 4) Daniel Hoffman/Andreas Andersson, SMK Linde, Peugeot N2, +47,2, 5) Anders Karlsson/Anders Martinsson, Säffle MC, Seat N2 +53,6, 6) Joachim Nilsson/Matthias Olofsson, SMK Arboga, Renault N2, +55,3. N1: 1) Tobias Lindström/Henrik Hedström, SMK Sundsvall., VW, 27.49,3, 2) Jenny Lee Hermansson/Joakim Söderqvist, Vansbro MK, d:o, +18,6, 3) Stig Björkman/Håkan Palm, Borlänge MK, Citroen, +41,2.
Totalt efter SS 4
1. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, 23.01,7
2. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 4,2
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 5,2
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 16,4
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 21,6
6. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 41,1
7. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 44,0
8. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 45,3
9. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 55,2
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 56,6
11. Patrik Fredriksson Fagersta MK Mitsubishi, + 1.04,3
12. Göran Nilsson Härnösands MK Toyota, + 1.06,4
13. Sven Isaksson Umeå AK Mitsubishi, + 1.21,9
14. Cemoni Ohlsson Team Skogsåkarna Mitsubishi, + 1.25,5
15. Carina Hermansson Skepptuna MK Mitsubishi, + 1.37,4
16. Stefan Jonsson Vännäs MK Seat, + 1.40,8
17. P-G Andersson Årjängs MK Renault, + 1.42,9
Totalt efter SS 3
1. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, 18.18,1
2. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, + 0,9
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 1,6
4. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 8,8
5. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 17,1
6. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 31,9
7. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 37,6
8. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 41,3
9. Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 41,8
10. Mikael Lindqvist SMK Östgöta Mitsubishi, + 42,7
Totalt efter SS 2
1. Jari Saarinen MSK Kvarnvingarna Ford, 15.08,4
2. Eddie Hörbing Degerfors RC Ford, + 0,1
3. Mats Jonsson Forshaga MC Ford, + 2,1
4. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota, + 2,5
5. Kenneth Bäcklund Vara MK Mitsubishi, + 5,3
6. Stig-Olov Walfridson MK Ratten, Mitsubishi + 15,6
7. Oscar Svedlund Karlstad MC Bil, Mitsubishi , + 25,4
8. Tobias Johansson Ludvika MS Toyota, + 32,8
9. Dick Wicksell SMK Uppsala Subaru, + 35,1
10 Dick Larsson Rasbo MK Toyota,+ 35,3
03-02-14 Eddie Hörbing öppnade bäst i Rally Vännäs
Tre Ford-förare öppnade snabbast när årets SM-serie i rally inleddes i Vännäs på fredagskvällen. Men det var små skillnader - mellan ledande Eddie Hörbing och titelförsvararen Mats Jonsson skiljde bara 0,3 sekunder. Och östgöten Jari Saarinen - som SM-debuterar i en WRC-bil var i sin tur bara sekunden efter Mats!
Rally Vännäs körs under två dagar och förarna ska avverka sammanlagt 12 sträckor, vara fyra under fredagsetappen. Sammanlagt startar ett 70-tal förare i tävlingens olika SM-klasser där WRC-klassen är den snabbaste. Men ledarduon i Stora Grupp N - Kenneth Bäcklund, Vara och Stig Olov Walfridsson öppnade också starkt. De två åkte i praktiken lika fort på första sträckan och la beslag på femte respektive sjätte plats totalt efter ss 1.
I lilla Grupp A inledde hemmafavoriten Stefan Jonsson bäst. Men han får se upp med Renaults snabbe Super 1600-debutant, PG Andersson från Årjäng. PG tappade bara 0,1 sekund på ledaren:
I tävlingens största klass - Lilla Grupp N, som också inrymmer Junior-SM - öppnade Ludvikas Fredrik Andersson snabbast, jagad av främst snabbe veteranen Jan Bergetorp. Jan var bara 0,2 sekunder efter på ss 1. Och då ska man betänka att första sträckan ändå var 13.6 kilometer lång!
Resultat, Rally-SM, Rally Vännäs, ss 1:
1) Eddie Hörbing/SO Olsson, Degerfors RC, Ford WRC, 8.56,1, 2) Mats Jonsson/Jonny Johansson, Forshaga MC, d:o, +0,3 sek, 3) Jari Saarinen/Jon Magnusson, MSK Kvarnv. Mjölby, d:o, +1,3, 4) Mats Thorszelius/Tomas Thorszelius, SMK Uppsala, Toyota WRC, +3,6, 5) Kenneth Bäcklund/Bosse Holmstrand, Vara MK, Mitsubishi N4, +4,1,2, 6) Stig Olov Walfridsson/Lars Bäckman, MK Ratten, d:0, +4,7
Stora Grupp N: 1) Bäcklund, 9.00.2, 2) Walfridsson, +0,6 sek, 3) Oscar Svedlund/Björn Nilsson, Karlstad MC, +11,2.
Lilla Gr A: 1) Stefan Jonsson/Tomas Norrstrand, Vännäs MK, Seat F2, 9.33,4, 2) PG Andersson/Jonas Andersson, Årjängs MK, Renault Super 1600, +0,1 sek, 3) Mattias Aronsson/Håkan Ståhl, Gislaveds MK, Peugeot Super 1600, +10,8.
Lilla Gr N: 1) Fredrik Andersson/Tony Puumala, Ludvika MS, Renault N2, 9.51,8, 2) Jan Bergetorp/Mats Mathiasson, Offerdals MK, Seat N2, +0,2, 3) Simon Johansson/Emil Axelsson, Ydre MK, d:o, +7, 6.
03-02-13 Revanschsugen Walfridson - en av favoriterna i Rally Vännäs
Nu är regerande svenska mästaren Stig-Olov Walfridson ute efter revansch när SM-premiären Rally Vännäs startar på fredag. Revansch för det snöpliga nederlaget mot Mitsubishi-kollegan Kenneth Bäcklund i Svenska Rallyt. Stig-Olov verkade ha sin fjärde seger i VM-tävlingen på den säkra sidan. Han höll marginalen på en knapp halvminut till Bäcklund under den tredje och sista dagen. Men i slutet av den nästa sträckan tvingades Stig-Olov ge upp.
- Ett bittert öde, säger den rutinerade Mitsubishi-föraren. Vi gjorde inte ett enda misstag i stort sett under hela Svenska Rallyt. Allt fungerade perfekt. Körningen, notläsningen och bilen. När det bara var sex kilometer kvar på näst sista sträckan var det dock färdigkört. Topplockspackningen gick sönder. Något som vi aldrig brutit för tidigare under alla år.
Läs mer
03-02-12 Renault satsar på svensk rallyjunior
Det är en stor kraftsamling som Renault gör när de ska matcha fram sin nye svenske rallystjärna, den blott 22-årige Per Gunnar "PG" Andersson.
- Jag har kommit in i en helt ny värld, en drömvärld. Teamet har fått en egen ingenjör, Lionel Hansen, från Renault Sport som arbetar med utvecklingen av Renaults rallybilar.
- Visst kommer man en bit genom att peka, men nu är det slutsnackat på värmländska, det är engelska och helst franska som gäller i teamet, berättar PG Andersson, inför fredagens SM-premiär, Rally Vännäs, väst Umeå.
Det är en emotsedd rallydebut som PG gör. Den kan bli början på en succé. Testerna lovar hittills bara gott. Det har också blivit segrar i två lokala tävlingar för PG, Renault Team Sweden och den nya rallybilen.
- Lite pirrigt känns det förstås, det är unik chans som jag får, säger den förväntansfulle värmlänningen som fortsättningsvis ska ratta teamets blågula Renault Clio Super1600.
I årets rally-SM är det juniorerna som står i fokus. Fem-sex talanger står på rad och väntar på det stora genombrottet. En av dem är PG från Årjäng. Sedan det definitiva genombrottet i fjolårets Rally Vännäs, klasseger i lilla grupp N, har det nästan gått som på räls för honom.
Läs mer
03-02-11 Jari Saarinen redo för Rally-SM
390 km totalt, varav 135 km specialsträckor fördelat på 12 SS. Det är vad som väntar deltagarna i årets första deltävling i rally-SM, Rally Vännäs, som körs i trakterna kring Umeå. Rallyt startar fredag 14 februari klockan 18.00 då första bil ger sig av till den första av tävlingens inledande fyra sträckor. Efter sedvanligt nattuppehåll körs sedan de resterande åtta sträckorna dagen därpå och första bil beräknas köra upp på målrampen klockan 16.00.
För östgötaekipaget Jari Saarinen, Mantorp, och hans codriver Jon Magnusson, Valdemarsvik, är det äntligen dags för första SM-tävlingen med deras nyligen införskaffade Ford Escort WRC. Bilen hämtades hem från Finland i december förra året för att göra teamet konkurrenskraftigt nog att vara med och slåss om SM-guldet i år. Efter ett ganska problemfyllt fjolår med den väl använda Grupp-A Escorten hoppas de att årets SM ska fungera mycket bättre, nu när de har tillgång till en av Sveriges vassaste rallybilar.
- Vår målsättning är självklart att stå högst på prispallen när SM-serien summeras i höst, men konkurrensen kommer att vara stenhård eftersom det, till glädje för rallypubliken, kommer fler WRC-bilar till start än någonsin tidigare i SM, säger en mycket åksugen Jari.
Favorit till mästerskapstiteln brukar som bekant Mats Jonsson vara, och så är självklart fallet även i år. Men förutom Jari Saarinen hoppas Eddie Hörbing, Mats Thorszelius, Andreas Eriksson, Tobias Johansson med flera att de ska kunna bjuda honom på en hård match om tronen i den snabbaste klassen.
- I och med att vi nu fått tillgång till en mycket bättre bil har teamet fått en rejäl nytändning inför årets säsong. Förutom våra resultatmål hoppas vi även kunna bjuda hela Sveriges rallypublik på fin underhållning under året, säger Jari, som tidigt torsdag morgon far till Vännäs med hela teamet.
03-02-11 Duktiga juniorer krigar i Rally-SM
Visst finns det en framtid för svensk rallysport. Just nu har vi inga förare i VM-toppen. Men juniorerna i svensk rallysport är på god väg! I år finns två svenska juniorer i var sin fabriksbil i Junior-VM. Det är värmlänningarna Daniel Carlsson och Oscar Sve dlund. Och i årets första SM-deltävling - Rally Vännäs nu till helgen den 14 - 15 feb - debuterar junioren Jimmy Joge i Svenska Peugeots Super 1600-bil. Joge ställs bland annat mot Renaults nya superstjärna Per Gunnar Andersson, JSM-tvåa förra året.
Lägg därtill unge Tobias Johansson som ska köra en WRC-bil, en bil som från början var tänkt för Daniel Carlsson... Och - utöver de här förarna finns dessutom dussinet lovande juniorer i tävlingens speciella JSM-klass - lilla grupp N. Det är förare som hävdar sig inte bara i junior-klassen utan som dessutom slåss om medalj med seniorerna!
Regerande mästare bland juniorerna är Simon Johansson, som tävlar för östgötaklubben Ydre MK. 24-årige Simon hade gärna tagit steget upp från juniorernas N2-klass han också. Men hittills har han inte hittat en bra lösning. Så i stället har han beslutat försöka försvara sitt SM-guld från 2002 det här året, som är hans sista som rallyjunior.
- Förra året som var mitt första hela år i SM. Då slapp jag pressen. Det var bara att köra så fort jag kunde. I år är läget annorlunda och de andra är ute efter att slå mig.
Några av Simons svåraste konkurrenter är Ludvika-föraren Fredrik Andersson, som kör en likadan Renault och Rickard Andersson, Eskilstuna-föraren som i år kör en Seat i samma klass. Plus förstås vinterspecialisten Patrik Sandell, också han i en Seat.
Förra året startade juniorerna först. I år är startordningen ändrad och Lilla Grupp N går ut i andra halvan av startfältet - i skuggan av stjärnorna betydligt motorstarkare bilar.
- Synd, jag tycker det var bra att vi fick gå först.
- Vi syntes mer och jag tror det bidragit till att lilla Grupp N är den största SM-klassen, kommenterar Simon.
N2-klassen består av två olika biltyper där Simons Renault Clio Sport med uppemot 200 hästar representerar de största och snabbaste bilarna. Men där finns också N1, som har 1,4-litersmotorer och betydligt mindre effekt. De två klasserna tävlar inbördes - men det är bara den meste poängplockaren totalt som kan bli mästare.
- Det här innebär att vi måste kalkylera med N1-förarna, säger Simon.
- Det gäller t ex Jonas Ericsson från Kolsva MS.
I N1finns också en kvinnlig, snabb förare - Jennie Lee Hermansson från Vansbro.
Slutställning, JMS 2002 1) Simon Johansson, Ydre MK, Renault N2, 62 p, 2) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, d:o, 60, 3) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW N1, 59, 4) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroen N1, 46, 5) Andreas Abrahamsson, Katrineholms MK, Suzuki N1, 39, 6) Rickard Andersson, Eskilstuna MK, d:o, 37.
03-02-11 Andreas Eriksson har lämnat återbud
Andreas Eriksson som skulle ha kört en Ford Focus i SM-debuten i Vännäs har lämnat återbud. Andreas körde Svenska Rallyt men kraschade våldsamt och tvingas därför avstå SM-premiären.
Återbud har också lämnats av Ford-veteranen Poppo Persson, jämtlandsföraren Pether Lindblom, JSM-föraren Ola Parkheden och av Raimo Matsson, Grangärde RRC, dvs den förare som skulle ha avslutat hela SM-startfältet första dagen.
03-02-11 Mattias Aronsson laddar inför SM-premiären i Vännäs
Nu till helgen den 14-15 februari är det äntligen dags för premiär i Svenska Rally Mästerskapet år 2003, årets premiärtävling går av stapeln i trakterna kring Vännäs och bjuder på mycket fina vintervägar med bitvis 2 meter höga snövallar utmed sträckorna.
Mattias och kartläsaren Håkan Ståhl har ett SM-silver från år 2002 att försvara och det kan bli en tuff uppgift att förbättra den placeringen med duktiga talanger som Jimmy Joge och PG Andersson på startlinjen i lilla grupp A.
Mattias kör sin Peugeot 206 Super 1600 i klassen för 2-hjulsdrivna grupp A bilar vilket innebär att han inte bara tävlar mot sina Super 1600 kollegor utan även mot de motorstarkare 2- litersbilarna där Mats Bergeå och Stefan Jonsson säkert blir tuffa konkurrenter.
Vintern har ägnats åt att uppdatera Peugeot-racern till den absolut senaste standarden vilket har inneburit montering av ny framvagn, bakvagn och transmission. Väghållningen och fästet ut ur kurvorna har förbättrats mycket under testerna i vinter och det bådar gott inför starten i Vännäs.
- Vi har stora förhoppningar om en framskjuten placering i helgens tävling och det ska bli skönt att komma igång med tävlandet igen. Tyvärr hade vi inte möjlighet att komma till start i den planerade testtävlingen i Ludvika för två helger sen men å andra sidan har vi testat betydligt mer på träningsväg än förra året så vi får se vilket tempo vi kan skruva upp, hälsar Mattias från verkstaden i Kållerstad.
Teamet åker upp till Vännäs på torsdag morgon för att förbereda sig inför rallyt med träning av sträckorna under fredagsförmiddagen innan det är dags för start kl: 18:00 på fredagskvällen.
Nytt för i år är att Sveriges Television kommer att bevaka samtliga SM-deltävlingar och SVT sänder ett reportage från Vännäs redan nu på söndag den 16/2 kl: 15:00 i anslutning till sammandraget från Svenska Rallyt.
Löpande information om teamets framfart under helgen finns på www.aronssonrally.com
Resultatinformation presenteras löpande under helgen på www.resultatservice.com
03-02-06 Mats Bergeå kör Henrikssons SAAB 9-3 Kit Car i SM-premiären
Nu är det klart att Mats Bergeå, Östernärkes RMC, hyr Henriksson MotorSports SAAB 9-3 Kit Car till SM-premiären, den 14-15/2 i Vännäs. Mats gör således comeback efter ett sabbatsår under 2002.
Med bl.a. ett JSM-guld och nu senast seger i Renault Clio-cupen 2001 i bagaget är Mats en erkänt snabb och säker chaufför. Det finns alltså förhoppningar om en framskjuten placering i klassen. Mats kommer att testa bilen några mil ett par dagar före start. Delar av mekanikerstaben inklusive Henriksson Motorsports servicebuss kommer stötta under racet. Går det bra och Mats trivs med bilen är det möjligt att det blir några fler starter i Saaben.
Mats Jonsson kopplar av inför SM-premiären i rally den 14-15 feb genom att åka föråkare i Svenska Rallyt. - Men inte i SM-bilen, den sparar jag allt till Vännäs-tävlingen!
03-02-03 Nytänd Mats Jonsson jagar nytt SM-guld!
Det hettar till i SM i rally. Utmanarna står på kö och målet är detsamma för alla: Att peta ned Mats Jonsson från tronen som svensk rallysports stora stjärna. Men Mats ger sig inte så lätt. Han har skaffat sig en ny WRC-bil och trots att han redan har 12 SM-guld hemma i Vålberg är har riktigt taggad inför SM-premiären i Vännäs den 14-15 februari.
- Jag är inte mätt!
- Den nya bilen innebär rena nytändningen.
- Jag ser verkligen fram mot en ny säsong!
SM-premiären i rally har hamnat rejält i skuggan av Svenska Rallyt som avgörs veckan innan. Men det bekymrar inte arrangörsstaben, som har allt klappat och klart. Två dagars tävlande och 12 specialsträckor är redo för de tävlande i SM-seriens fyra olika klasser.
Kungaklassen i SM-serien är Stora Grupp A, en klass som i år får en rejäl påspädning. Alla tre medaljörerna från förra året kommer till start. Och utmanarna är fler och bättre rustade.
En mycket intressant start gör Andreas Eriksson, som skaffat sig en Ford Focus WRC. Andreas - som tidigare körde så fort och publikfriande med en Ford Puma i Lilla Grupp A - debuterar med den nya bilen i Svenska Rallyt.
Intressant start i Vännäs gör också en av förra årets stora utropstecken i svensk rallysport. Det är blott 21-årige Tobias Johansson från Ludvika som fått ta över den Toyota WRC som egentligen skulle ha körts av junior-VM-föraren Daniel Carlsson.
- Ska bli kul att se hur det går. Men de konkurrenter jag måste se upp med är i första hand Eddie Hörbing från Degerfors och upplänningen Mats Thorszelius, säger Mats Jonsson. Som faktiskt fått stryk i de båda inledande tävlingarna i vinter mot just de här herrarna.
- Thorszelius vann första mötet. Då fick jag problem med en bränslesensor så att bilen stannade. Och nu senast var det Eddie som vann. Jag hade en del problem med diffarna. Men totalt sett känns det bra och får vi bara ordning på detaljerna så ska det nog gå att åka fort med den här bilen också, ler Mats. Som kopplar av från SM genom att åka föråkare i Svenska Rallyt.
- Fast inte med SM-bilen. Den sparar jag allt till Vännäs-tävlingen!
Medaljörer i SM-serien 2002
Stora Gr A
1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 87, 2) Mats Thorszelius, Almunge MK, Toyota WRC, 58, 3) Dick Wicksell, SMK Uppsala, Subaru WRC, 55.
Kommentar:
Alla tre laddar för en ny säsong - Mats Jonsson har t.o.m. skaffat sig en ny, modern WRC-Ford. Räkna också med Jari Saarinen. Utmanarna är många: Eddie Hörbing, Degerfors, Jari Saarinen i en nyinköpt Ford Escort WRC och förra F1-stjärnan Andreas Eriksson i en Ford Focus WRC. Dark horse: 21-åriga löftet Tobias Johansson från Ludvika i en Toyota Corolla WRC
Lilla Grupp A:
1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 90 p, 2) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot 206 Super 1600, 86, 3) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, d:o, 58.
Kommentar:
Hemmaföraren Stefan Jonsson får se upp med 1600-cc föraren Per Gunnar Andersson, superlöftet som SM-debuterar i Renaults nya Super 1600-bil. Mattias Aronsson satsar vidare på sin Peugeot och Stoffe har lämnat över bilen till unge Jimmy Joge, JSM-vinnare 2001. Intressant utmanare: Luleås Jan Selberg i en Opel Corsa Gr A.
Stora Grupp N
1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten Torsby, Mitsubishi, 73, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 52, 3) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o, 45.
Kommentar:
Veteranerna Walfridsson - Bäcklund brukar turas om att vinna guld respektive silver och Tobias har bytt klass. Men konkurrenterna kommer allt närmare. Oscar Svedlund från Karlstad alternerar i år mellan Junior-VM och SM och är rejält på hugget. Varning också för 3 x Patrik: Carlsson från Nyköping, Fredriksson från Fagersta och Malteskog från Norrköping.
Lilla Grupp N:
1) Tobias Söderqvist, AMF Årsunda, VW Polo N1/Seat N2, 81, 2) Simon Johansson, Ydre MK, Renault Clio N2, 72, 3) Per Gunnar Andersson, Årjängs MK, d:o, 60.
Kommentar:
Tobias har ingen bil, PG har bytt klass och Simon tänkte först inte köra. Men han ändrade sig och finns med i startlistan där konkurrenterna är många och duktiga.
Fredrik Andersson, Ludvika, Peter Fredriksson, Norrköping, Peter Hillebjörk Vännäs är tre av flera duktiga Renault-förare. Jan Bergetorp, Offerdal, Anders Karlsson, Säffle och Patrik Sandell är tre duktiga Seat-förare. Outsiders: F d Gr H-förarna David Walfridsson, Torsby och Michael Wikström, Vännäs. Men N2-gänget får se upp för säkra poängplockare i N1 - bl a Jonas Ericsson, Kolsva och Tobias Lindström, Sundsvall.
TIDPLAN, Rally Vännäs:
Torsdag 13 feb:
18.00-22.00. Anmälan och besiktning håller öppet för frivillig check in.
Fredag 14 feb:
07.00. Anmälan öppnar
07.00-09.00. Utlämning av genomkörningsmaterial (HQ)
08.00-15.00. Genomkörning samt besiktning av tävlingsbilar
18.00. Första bil startar, Medborgarhuset, Vännäs.
22.00. Första bil i mål efter dag 1.
Dag 1 omfattar 4 specialsträckor (c:a 38 km) utmed en 123 km lång bansträckning.
Lördag 15 feb:
06.00. Omstartlista för Dag 2 anslås
07.00. Första bil startar
16.00: Första bil i mål
18.00. Resultatlistan anslås.
19.00. Prisutdelning. Medborgarhusets biosalong.
Dag 2 omfattar 8 specialsträckor (c:a 97 km) utmed en 267 km lång bansträckning.
I SM kan förarna välja mellan fyra huvudklasser
Rally handlar mycket om teknik och olika tävlingsklasser. Krångligt för den oinvigde. Men i grunden rätt enkelt. Bilarna delas in i likvärdiga klasser, för att förarna ska mötas på så lika villkor som möjligt.
Precis som man i boxning inte skulle komma på tanken att släppa upp en kille som väger 48 kilo i en match mot en som väger +100... I SM tävlar förarna i fyra klasser: två Grupp N-klasser och två Grupp A-klasser.
STORA GRUPP A
Stora Grupp A är den så kallade värstingklassen i internationell motorsport - och givetvis även i Sverige. Bilarna är trimmade, fyrhjulsdrivna och alltigenom specialbyggda tävlingsredskap med turboladdade motorer.
I Stora Grupp A finns framför allt de så kallade WRC-bilarna (WRC står för World Rally Car), dvs de bilar som är huvudklass i VM-serien.
På pappret ger motorerna 300 hästar - men det är bara teoretiskt. I praktiken handlar det om betydligt mer effekt än så... Bilarna är utrustade med sekvensiella växellådor, datorstyrning och till stor del uppbyggda av dyrbart kompositmaterial. Givetvis är det inga billiga reskap det handlar om. Räkna med att du får ge så där 3 miljoner för ett bra begagnat ex. Och häftiga drifts- och underhållskostnader. Trots det har ett halvdussin av de här bilarna letat sig till Sverige.
I Stora Grupp A ryms också ett antal äldre bilar - som fortfarande är både se- och hörvärda.
Gångbara bilar i Stora Grupp A: Ford Focus eller Escort WRC, Toyota Corolla WRC och Subaru Impreza WRC.
LILLA GRUPP A
Lilla Grupp A består - precis som WRC-klassen - av rena specialbyggen där i princip bara karossens form (och knappt det) motsvarar de bilar vi kan köpa ute i handeln.
I Lilla Grupp A är det dock inte tillåtet att använda fyrhjulsdrift och motorvolymen får inte överstiga 2.000 cc. Dessutom är det inte tillåtet med turbo. Det här gör bilarna billigare - även om vi fortfarande talar om en bra bit över en miljon i inköpskostnad för en ny bil. Och då levereras den som byggsats...
I Lilla Grupp A kan förarna välja om de vill tävla i F1 (max 1600 cc), F2 (1601-2000 cc) eller Super 1600, dvs den bil-typ som används i Junior-VM där Daniel Carlsson och Oscar Svedlund är svenska förare med fina chanser. I SM-sammanhang ingå Super 1600-bilarna i F1-klassen. Förarna i F1 resp F2 kör om egna poäng och bara den klassegrare som har högst poäng kan vinna SM.
Klassen är SM-seriens minsta, antalsmässigt sett men växer stadigt. Å andra sidan är de ofta dem som publiken väntar på, tack vare ljudnivån från de extremt högvarviga motorerna som ger mellan 210 hk (Super 1600) och 250 (F2).
Gångbara bilar: Renault Clio Super 1600, Peugeot 206 Super 1600, Opel Corsa Super 1600, Seat Ibiza F2 Kit Car, Opel Astra F2 Kit Car och VW Golf F2 Kit Car
STORA GRUPP N
I grupp N är reglerna betydligt stramare än i Grupp A. Det gör att man kan hålla igen på kostnadsutveckling och driftskostnader. Tro bara inte att det är några "pys-klasser" det handlar om. Utvecklingen har skenat iväg och Grupp N-bilarna är i dag betydligt häftigare än när klassen introducerades. Det är faktiskt inte ovanligt att en Grupp N-bil vinner tävlingar totalt, åtminstore vintertid och även i SM!
Vad som skiljer från Grupp A är att de här bilarna faktiskt baserar sig på de bilar som säljs ute i landet.
Bilarna är alltså 4-hjulsdrivna och turbomatade. Och även om accelerationen är sämre, så går de på vissa vägar lika fort som Grupp A-bilarna. Mitsubishi satsar kraftigt på Stora Grupp N (N4) - så kraftigt att klassen mest liknar en enbilsklass.
Motoreffekten ligger i allmänhet runt 260-270 hästar. En ny bil kostar 700-800.000 kr men utbudet av begagnade tävlingsbilar är relativt stort och det finns bilar att köpa från 200.000 kr och uppåt.
Klassen är i dag ett getingbo med flera av kompetenta, segersugna förare. Gångbara bilar: Mitsubishi Evo 7, Mitsubishi Evo 6, Mitsubishi Evo 5... Plus någon enstaka Subaru och Toyota.
LILLA GRUPP N:
Lilla Grupp N motsvarar Lilla Grupp A - klassen baseras alltså på standardbilar. Också här har utvecklingen rasat iväg. I dag handlar det om 180-190 hästar, diffbroms, tätstegade växellådor mm - allt förpackat i små, moderna karosser. Riktiga racerbilar alltså. I princip motsvarar de här bilarna den Grupp A-Opel som Per Svan vann SM med för i början av 90-talet!
Lilla Grupp N är SM-seriens största klass och här finns flera nya bilmodeller - alla framhjulsdrivna. Framför allt handlar det om Renault Clio Sport, Peugeot 306 och Seat Ibiza. Bilar som i Sverige kallas N2 eftersom de har tvålitersmotorer. Men precis som i Lilla Grupp A finns det också i Lilla Grupp N två cylindervolymsklasser att välja mellan. Båda klasserna fightas inbördes om egna SM-poäng men slåss om samma guld efter principen mest poäng vinner oavsett klass.
Det gör att N1-förarna (dvs de förare som sitter i bilar med max 1400 cc-motorer) plockar poäng, trots att de totalt sett inte hänger med i resultatlistan mot N2-bilarna som har större motorer (max 2.000 cc).
I N1-klassen finns t ex Suzuki Swift, VW Polo och Citroen AX och effekten varierar mellan 110-130 hk. Det är Lilla Grupp N man ska satsa på, om man vill vara med och slåss om Junior-SM-titeln. Juniorer får visserligen köra i alla klasser men eftersom Lilla Grupp N är en lämplig plantskola så har Bilsportförbundet valt att lägga JSM enbart i denna klass.
Övriga klasser (ej SM)
Utöver de här fyra SM-klasserna - som alla körs med internationellt klassade bilar och efter samma regler i hela rallyvärlden - finns ett antal andra klasser. Till exempel Grupp H som består av överåriga Grupp A- och N-bilar samt bilar som bara är klassade för att tävla i Sverige. Men de kör inte längre om SM utan hänvisas till RM-serien som är betydligt billigare att tävla i eftersom den serien består av enklare endagarstävlingar. Dessutom finns t ex KRB (klassiska Rallybilar), enhetsklassen Volvo Original där man tävlar med rena standardbilar, samt en annan lågbudgetklass - Grupp E - där man använder äldre, otrimmade bilar med från början begränsad motoreffekt.
Inga av de här klasserna finns alltså med i årets SM-premiär i Vännäs.
www.motorsportivarmland