Final i Nordic Racing: Tre unga förare tog hem 'rubbet' !
Det blev tre unga förare som körde hem pokalerna i årets Nordic Racing Cup. Lars-Åke Björk, 18-åringen från Örebro tog guldet, 13 poäng före 24-årige Markus Norström, Huddinge. Bronset gick till Olle Hällström, 19-åring från Hässelby.
- Jag satsade allt för att vinna. Vi har gått igenom bilen in i minsta detalj och inte lämnat något åt slumpen. Då är det skönt att vinna, kommenterade Lars-Åke.
Nöjd var också Markus Norström. Markus låg långt ned i tabellen inför finalen som dessutom inleddes med massor av strul. Men teamet fick ordning på bilen i sista sekunden och sedan körde Huddinge-föraren strålande loppet igenom. Belöningen blev en andraplats i finalen och ett jättelyft i tabellen - från 12:e till 2:a plats!
Finalen i Nordic Racing Cup - där alla förare kör likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar - kördes på Karlskoga Motorstadion i form av ett 90 minuters långlopp. 22 bilar kom till start och trots längden blev loppet både jämnt och spännande. Lars-Åke Björk var snabbast genom hela racet men på slutet var det nära att han skulle tappa sin ledning. Vid det obligatoriska depåbesöket körde Lars-Åke för fort i depån och drabbades av en straffminut. Men ledningen till Markus var så pass stor att Örebro-junioren ändå klarade segern - med 8 sekunders marginal!
Dalmasen Stefan Nyman gjorde också en stark insats och körde in på tredje plats ,vilket innebar ett kliv upp till 4:eplatsen totalt, en poäng före bäste norske förare - Petter Halvorsen från NMK Varna. Petter slutade på femte plats i finalen, 4 sekunder bakom Niklas Jogér från Falun. Niklas låg länge tvåa i racet men fick problem med bilen och föll till 4:eplatsen. Alla de här förarna kom i mål på samma varv - efter 90 minuters intensiv racing!
Bästa team med delad besättning blev Tony och Frederik Bylund - far och son från Köping före kompisparet Krister Nilsson/John Graff, som tävlar för Falkenberg respektive SSK. De slutade på 11:e respektive 12:e plats.
Volvo Nordic Racing Cup
Final, 90 min långlopp, Karlskoga:
1) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, 1 tim 30 min, 8,6 sek, 2) Markus Norström, Botkyrka MK, +8 sek, 3) Stefan Nyman, Borlänge MK, +1.02, 4) Niklas Jogér, d:o, +1.13, 5) Petter Halvorsen, Norge, +1.17, 6) Mikael Pettersson, MK Vättle Göteborg, 57 v, 7) Frank A Dahl, Norge, +8 sek, 8) Olle Hällström, Botkyrka MK, +20, 9) Lasse Taipale, MK Vättle, +38, 10) Henrik Pettersson, d:o, +1.04, 11) Frederik Bylund/Tony Bylund, Kolsva MS, 1.09, 12) Krister Nilsson/John Graff, Falkenbergs MK, -2 v, 13) Björn Johansson, Trelleborgs MK, +1.17, 14) Hans Eriksson/Johan Eriksson, Kolsva MS, +1.19, 15) Lasse Q Arvidsson, SMK Söderhamn, -3 v, 16) Kent Lundgren/Kent Kent Löfberg, Enköpings MK, -4 v.
Slutställning: 1) Lars Åke Björk, 105 p, 2) Markus Norström, 92, 3) Olle Hällström, 90, 4) Stefan Nyman, 85, 5) Petter Halvorsen, 84, 6) Micke Engdahl, Örebro RC, 79, 7) Frank A Dahl, 78, 8) Micke Pettersson, 76, 9) Niklas Jogér, 73, 10) Lasse Taipale, 65, 11) Henrik Pettersson, 61, 12) Tone Slåttland, Norge, 52, 13) Björn Berg, d:o, 49, 14) Nisse Jönsson, Kristianstads MK, 47, 15) Bjarne Gammelby, Norge, 43, 16) Max Jensen, SMK Örebro, 38.
Final i Nordic Racing: Unga förare laddar upp för dubbelseger!
Det är de unga förarna som dominerat Nordic Racing Cup i år. 20-årige Olle Hällström från Hässelby utanför Stockholm och 19-årige Lars-Åke Björk från Vretstorp utanför Örebro har vunnit allt så här långt. Inför finalen på Karlskoga Motorstadion på söndag den 17 sept ligger de 1:a respektive 3:a i den här i övrigt jämna serien. Det kan mycket väl bli dubbeseger - för tvåan Micke Engdahl har kastat in handsken och kommer inte till start.
Söndagens race är dock inget vanligt sprintrace. Nej, nu handlar det om ett 90-minuters långlopp. Alltså betydligt längre och tuffare än de 15-20 minuter korta race man normalt kör. Sammanlagt är 22 ekipage anmälda och av dessa satsar tre på två chaufförer. Det innebär att man under det obligatoriska depåstoppet kastar in en 'frisk' och utvilad chaufför. Praktiskt taget alla toppförarna kommer till start - det är egentligen bara Micke Engdahl som inte ställer upp. Det innebär också ett starkt norskt lag med veteranen Frank A Dahl i spetsen. Bland söndagens förare finns också två juniorer - det är Daniel Ullbors, 17 från Garsås i Dalarna och Johan Ydrefalk som tävlar för Laxå MK.
Med finns också långloppsspecialisten Björn Johansson från Trelleborg. Björn är egentligen rallyförare men älskar den här typen av racing och vann 90-minutersfinalen förra året. Men då kördes tävlingen på Anderstorp Raceway i Skåne - Karlskogabanan är en ny bekantskap för den mångsidiga skånske rallyföraren.
Intressant start i racet gör en annan rallyförare - norrmannen Björn Berg. Björn är mycket snabb på asfalt och var bland annat tvåa i klassen i norska asfaltrallyt, Rally Larvik, förra veckan.
Tävlingen startar kl 15.30 på söndag med målgång kl 17 - 90 minuter senare.
Volvo Original Nordic Racing Cup
10 i topp inför finalen, Karlskoga Motorstadion, 17 sept: 1) Olle Hällström, Järfälla MK, 90 p, 2) Micke Engdahl, Örebro RC, 79, 3) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, 73, 4) Frank A Dahl, Norge, 71, 5) Stefan Nyman, Borlänge MK, 67, 6) Micke Pettersson, MK Vättle Göteborg, 65, 6) Lasse Taipale, d:o, 57, 7) Henrik Pettersson, d:o, 54, 8) Tone Slåttland, Norge, 52, 9) Petter Halvorsen, d:o, 50, 10) Björn Berg, d:o, 49
SSK Raceweek: Niklas Jogér tog dubbla segrar !
Ingen vinner i all evighet.
Det fick vårens suverän i Svenska Racingserien - unge stockholmsföraren Olle Hällström erfara, när racingens andra halvlek drog igång med SSK Raceweek på Kinnekulle Ring i helgen den 21-23 juli. Olle snurrade i kamp om andraplatsen i den första av de två finalerna och fick nöja sig med en blygsam 14:e plats. I den andra kom han igen starkt och slutade tvåa.
Men varken Olle eller någon annan av startfältets 36 (!) förare kunde rubba helgens suverän: Niklas Jogér, dalmasen som tävlar för Borlänge MK. Niklas har hela året tillhört den absoluta toppen i den här tuffa och jämna klassen där alla kör Volvo-bilar med identiska prestanda. Han har lett flera race - men det har i allmänhet slutat med avåkningar och en massa annat. Den här gången hade dock biluthyraren från Falun nerverna under kontroll och vann båda racen i stor stil:
- Underbart. Jag tror aldrig jag varit så lycklig, log Niklas brett efter den andra finalen, som blev osedvanligt spännande.
Racet inleddes med rödflagg efter ett varv - det var en norsk förare längre ned i fältet som kraschade mot räcket och stod illa till. Så det blev omstart sedan banan rensats och en vild jakt på pallplatserna mellan en handfull förare. Jogér vann ohotad medan Olle Hällström och Marcus Norström till slut betvingade konkurrenterna och tog hand om platserna 2 respektive 3 på prispallen.
Helgens första final blev också underhållande. Niklas Jogér tog starten och försvann medan ungtupparna Olle Hällström och Lars-Åke Björk stred om andraplatsen. Det bar sig dock inte bättre än att bilarna krokade ihop och att Olle snurrade. Olle kom igen som en av de sista men körde strålande och avancerade upp till en slutlig 14:e plats i trängseln. Norske Petter Halvorsen tog till slut andraplatsen före Lars-Åke Björk, som uppvaktades av veteranen Max Jensen om tredjeplatsen.
16-åring vann första B-finalen
Genom att antalet förare var så stort, fick arrangörerna tillgripa B-finaler för att avgöra vilka som skulle få göra de kvalsnabbaste sällskap till respektive final. Och i den första finalen blev det en 16-åring som vann - jämtlandsjunioren Johan Emilsson från MK Nord-Jämten i Strömsund. Johan, som körde strålande på isbana i vintras, tvålade till sina äldre och erfarnare kolleger så det stod härliga till och via seger i B slutade han på en imponerande 8:e plats i den första av de två huvudfinalerna.
Nästan lika bra gick det i andra racet - då körde Johan in på 9:e plats. Johan kom till Kinnekulle med nyreparerad bil - han blev rejält uppmärksammad bland annat av TV tidigare under sommaren, då han körde SM-tävlingen Midnattssolsrallyt med sin Volvo. Den gången slutade det dock inte lika bra - han åkte av och stukade till bilen rejält.
Tätt i sammandraget
Sammanlagt leder Olle Hällström serien när sex av de åtta deltävlingarna avverkats. Ny tvåa är Niklas Jogér som tack vare dubbelsegern nu bara har 5 poäng upp till ledaren. Jämne, pålitlige Peter Karlsson från Ljusdal i Hälsingland är trea på 95 p, unge Lars-Åke Björk fyra på 90 och duktige norrmannen Petter Halvorsen femma på 83 p.
Nästa omgång i serien körs på Västkustbanan i Falkenberg den 30 sept -1 okt. Också då handlar det om dubbla race. Och i den sista finalen handlar det om dubbla poängen så serien är långt ifrån avgjord ännu!
Resultat, SSK Svenska Racingserien, Kinnekulle Ring:
Race 1: 1) Niklas Jogér, Borlänge MK, 17.42,9, 2) Petter Halvorsen, Norge, +5,7 sök, 3) Lars Åke Björk, Örebro BMCK, +6,0, 4) Max Jensen, BMK Örebro, +6,9, 5) Stefan Nyman, Borlänge MK, +8,0, 6) Roger Levin, Mariestads MS, +10,2, 7) Peter Karlsson, Ljusdals MK, +10,5, 8) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, +13,8, 9) Björn Küller, Botkyrka MK, +15,8, 10) Patrik Jansson, MK Vättle Göteborg, +21,3, 11) Henrik Pettersson, d:o, +24,2, 12) Mats Gustavsson, Örebro BÄCK, +24,3, 13) Lasse Taipale, MK Vättle, +34,4, 14) Olle Hällström, Järfälla MK, +35,4, 15) Tommy Skjäråsen, Borås MK, +35,8, 16) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, +36,3.
B-final: 1) Johan Emilsson, 10.07,9, 2) Micke Pettersson, MK Vättle, +2,3 sek, 3) Mats Gustavsson, +2,7, 4) Henrik Pettersson, +11,0, 5) Frederick Bylund, Kolsva MS, +12,0, 6) Tommy Skjäråsen, +17,0.
Race 2: 1) Niklas Jogér, 18.25,6, 2) Olle Hällström, +5,3 sek, 3) Marcus Norström, Botkyrka MK, +5,6, 4) Petter Halvorsen, +6,4, 5) Björn Küller, +8,4, 6) Max Jensen, +11,5, 7) Peter Karlsson, +16,4, 8) Stefan Nyman, +16,9, 9) Johan Emilsson, +18,3, 10) Henrik Pettersson, +18,9, 11) Mats Gustafsson, +19,2, 12) Bengt Emilsson, +23,3, 13) Patrik Jansson, +24,1, 14) Roger Levin, +26,0, 15) Micke Pettersson, +32,9, 16) Lasse Taipale, +40,7.
B-final: 1) Mats Gustavsson, 11.26,1, 2) Henrik Pettersson, +0,3 sek, 3) Bengt Emilsson, +0,3, 4) Patrik Jansson, +0,7, 5) Micke Petterson, +1,6, 6) Tommy Skjäråsen, +4,4.
Sammanlagt i toppen efter 6 av 8 deltävlingar: 1) Olle Hällström, 110 p, 2) Niklas Jogér, 105, 3) Peter Karlsson, 95, 4) Lars-Åke Björk, 90, 5) Petter Halvorsen, 83, 6) Max Jensen, 80, 7) Stefan Nyman, 70, 8) Björn Küller, 66, 9) Micke Engdahl, Örebro RC, 60, 10) Marcus Norström, 58, 11) Roger Levin, 48, 12) Henrik Pettersson, 45, 13) Patrik Jansson, 39, 14) Johan Emilsson, 39, 15) Mats Gustavsson, 38, 16) Lasse Taipale, 36.
Olle Hällström, 19-åringen från Hässelby - fortsätter vinna i Svenska Racingserien.
I pingsthelgen plussade den unge racerföraren från Stockholm på årets segerskörd med ytterligare två segrar när serien fortsatte med tävlingar på Karlskoga Motorstadion. Men - trots att Olle vunnit alla fyra deltävlingarna så fortsätter serien att vara en av de mest spännande och underhållande svenska racingserierna just nu.
- Ja, det var nervöst värre. Och den här gången hade jag faktiskt en massa tur - inte i andra finalen, för där tog jag starten och vann utan några större problem. Men i den första finalen- då vann jag på andras misstag!
Den första av helgens finaler i den här klassen, där alla förare kör identiska, standardbetonade Volvo 240-bilar, blev oerhört dramatisk redan från start. Nykorade norske mästaren i klassen, Petter Halvorsen, tog starten men blev omåkt av Micke Engdahl, Kumla och fick därefter släppa förbi även kvalsnabbe Niklas Jogér , Borlänge MK - som till slut pressade sig förbi också Kumla-föraren.
Men tempot var för högt - Jogér tappade fästet på bakvagnen och snurrade. I snurrningen drog han med sig Micke Engdahl och Petter Halvorsen. Micke klarade sig ut på banan igen medan norrmannen dunkade in i räcket och fick bryta. Förarna bakom lyckades undvika en masskrasch och loppet fick en ny ledare - Lars Åke Björk. Men då kom Olle Hällström ångande och övertog både ledning och seger. Också Max Jensen, örebroveteranen, åkte inspirerat och lyckades ta sig förbi snabbe hälsingen Peter Karlsson upp på tredjeplatsen.
Nästa gång de nästan 30 bilarna i klassen ställde upp till start var det med Niklas Jogér i främsta ledet tillsammans med Olle Hällström som gjorde ett bra andrakval. Och det blev Olle som tog ledningen medan Jogér missade totalt och hamnade långt ned i fältet.
Nu började en lustiger dans som bjöd på suverän racing och massor av täta fighter under alla 12 finalvarven. Olle vann till slut knappt före Petter Halvorsen med Lars Åke Björk på tredjeplatsen. Men bakom dem var det tufft - inte mindre än fyra förare fightades om fjädeplatsen. Det blev till slut Niklas Jogér som tog hem den, tätt före Max Jensen, Micke Engdahl och Peter Karlsson. Men det var först efter åtskilliga omkastningar.
Startfältets unge junior - 16-årige Johan Emilsson från jämtländska Strömsund - hade också en fenomenal fight när han loppet igenom krigade med veteranen Lasse Taipale om elfteplatsen. Johan försökte och försökte och var tidvis uppe bredvid Lasse men det blev till slut Lasses rutin som fällde avgörandet. Men Johan - tredje generationen racerförare i den Emilssonska släkten - kommer tillbaka, var så säker!
Resultat, SSK Svenska Racingserien:
Race 1: 1) Olle Hällström, Järfälla MK, 17.30,0, 2) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, +2,5, 3) Max Jensen, SMK Örebro, +3,0, 4) Peter Karlsson, Ljusdals MK, +3,9, 5) Micke Engdahl, Örebro RC, +6,4, 6) Stefan Nyman, Borlänge MK, +11,9, 7) Henrik Pettersson, MK Vättle Göteborg, +16,4, 8) Lasse Taipale. d:o, +16,4, 9) Anders Lindwall, SMK Örebro, +21,8, 10) Markus Norström, Botkyrka MK, +22,3, 11) Frederick Bylund, Kolsva MS, +22,4, 12) Niklas Jogér, Borlänge MK, +24,6, 13) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, +28,2, 14) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, +30,5, 15) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, +33,1, 16) Tommy Skjäråsen, Borås MK, 35,2
Race 2: 1) Olle Hällström, 17.23,2, 2) Petter Halvorsen, Norge, +1,4, 3) Lars-Åke Björk, +2,3, 4) Niklas Jogér, Borlänge MK, +3,4, 5) Max Jensen, +5,5, 6) Micke Engdahl, +6,0, 7) Peter Karlsson, +6,3, 8) Björn Küller, Botkyrka MK, +15,4, 9) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, +17,2, 10) Markus Norström, +18,7, 11) Lasse Taipale, +25,8, 12) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, +26,1, 13) Rogert Levin, Mariestads MS, +27,6, 14) Anders Lindwall. +29,3, 15) Frederick Bylund, +29,4, 16) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, +32,5.
Sammanlagt 'top 16' efter 4 av 8 deltävlingar: 1) Olle Hällström, 84 p, 2) Lars-Åke Björk, 72, 3) Peter Karlsson, 67, 4) Niklas Jogér, 63, 5) Micke Engdahl, 60, 6) Max Jensen, 48, 7) Petter Halvorsen, 47, 8) Stefan Nyman, 41, 9) Markus Norström, 40, 10) Björn Küller, 38, 11) Benno Andreasson, MK Vättle, 32, 12) Anders Lindwall, 30, 13) Frederick Bylund, 27, 14) Rogert Levin, 26, 15) Henrik Pettersson, 24, 16) Lasse Taipale, 23.
All Championship:
Ingen kunde hota Peter Karlsson
Inte helt oväntat blev det Peter Karlsson från Ljusdal som tog hem segern när Volvo All Championship - mästerskapsserien på alla underlag - fortsatte med banracing på Karlskoga Motorstadion i helgen.
Den ende som kunde hota Peter var en annan förare med samma förnamn - Peter Lundell från skånska Tomelilla MK. Men Lundell hade otur - en kabel lossnade så bilen, blev strömlös redan efter ett halvt varv! Därmed blev racet en munsbit för Peter Karlsson som vann den här serien förra året. Bakom honom körde banracingspecialisten Fredrik Bylund från Köping in som tvåa medan tredjeplatsen överraskande gick till en grusspecialist - rallyföraren Magnus Mellquist från Söderhamn, tre sekunder före en annan rallyförare, Tomas 'Skepparn' Johansson från Östersund.
Bakom de här fyra var det tufft värre och den som svarade för underhållningen var främst Fredrik L´Estrade, som tävlar för SMK Söderhamn. Fredrik startade från femte led, tappade en placering i första kurvan, men körde sedan strålande och gick i mål som femma efter ett antal omkörningar helt i publikens smak. Sexa slutade Björn Gustavsson, Göteborg som hade en intensiv fight med Ingvar Nilsson, Hällefors medan Enar Viktorsson från Uddevalla fick nöja sig med att köra in på 8:e plats.
Banracing är den fjärde grenen i denna unika serie som startade med vinterrally, fortsatte med racing på is och sommarrally.
I Elit B befäste Magnus Mellquist ledningen före Björn Gustavsson ochSollefteås Anders Hamberg men i både Elit A och i C-förarserien blev det skifte på ledartronen. I A övertog jämten Tomas Skepparn Johanson ledningen före olyckssalige Peter Lundell, som nu är tvåa medan Fredrik L´Estrade petade ned unge jämten Anders Sjöbom från ledningen i C-förarserien.
Två grenar - backe respektive varvlopp - återstår innan segrarna i de tre klasserna kan koras.
Resutat, Volvo All Championship. Gren 4, banracing:
1) Peter Karlsson, Ljusdals MK, 17.38,0, 2) Fredrick Bylund, Kolsva MS, +10,7 sek, 3) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, +14,3, 4) Tomas Johanson, Jämtlands MK, +17,7, 5) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, +25,5, 6) Björn Gustavsson, Göteborgs MF, +29,1, 7) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, +29,4, 8) Enar Viktorsson, MK Trophy Uddevalla, +39,9, 9) Lasse Q Arvidsson, SMK Söderhamn, +40,4, 10) Anders Hamberg, Sollefteå RRC, +40,7, 11) Lars Skoglund, Bollnäs MK, +42,1, 12) Jahn T. Blad, Norge, +43,3, 13) Mattias Söderquist, SMK Söderhamn, +44,4, 14) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, +1.00,0, 15) Håkan Süld, SMK Söderhamn, +1.02,0, 16) Rune Rommedahl, Linköpings MS, +1.22,4.
Sammanlagt efter 4 grenar:
Elit A: 1) Tomas Johanson, 104 p, 2) Peter Lundell, Tomelilla MK, 99, 3) Ingvar Nilsson, 91, 4) Enar Viktorsson, 76, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 67.
Elit B: 1) Magnus Mellquist, 104, 2) Björn Gustavsson, 100, 3) Anders Hamberg, 84, 4) Peter Karlsson, 82, 5) Jimmy Joge, SMK Motala, 57.
C-förarserien: 1) Fredrik L´Estrade, 95 p, 2) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, 91, 3) Lars Skoglund, 86, 4) Peder Johansson, Borås MK, 57, 5) Mats Nygårdh, Ljusdals RC, 53.
Karlskoga Motorstadion:
Tuff uppgörelse väntas mellan Petter och Olle
För några dagar sedan tänkte Olle Hellström vinna sin första racingtitel - i Norge. Men hemmaföraren Petter Halvorsen kom emellan, vann de två avslutande racen på Rudskogens Motorbana utanför norska Sarpsborg - och Olle slutade 'bara' på silverplats. I helgen möts de två igen - och gissa om den 19-årige stockholmsföraren Olle Hällström är revanschsugen!
Olle Hällström har inlett året strålande och vunnit det mesta medan den 26-årige norrmannen började lite trevande i SSK Svenska Racingseriens öppningstävling på Kinnekulle Ring i våras och 'bara' ligger sjua i tabellen inför pingsthelgens tävlingar på Karlskoga Motorstadion. Men Petter kom igång rejält hemma i Norge, där han avslutade suveränt och satte den svenske 19-åringen på plats.
Men - det är fler förare anmälda till helgens dubbeltävling. T ex snabbe Niklas Jogér, Falu-killen som tävlar för Borlänge MK och hans teamkompis Stefan Nyman. Niklas var tvåa respektive trea i premiären och vill gärna högst upp på pallen den här säsongen. Veteranen Micke Engdahl från Kumla är alltid med i toppen liksom 18-årige Lars-Åke Björk från Örebro. Lars-Åke har redan vunnit ett race i år och det gav mersmak.
Med på anmälningslistan finns också is- och backspecialisten Peter Karlsson som vunnit det mesta som går att vinna. Peter, som kommer från lilla Kårböle i nordvästra Hälsingland, vann isracingserien och mästerskapsserien på alla underlag förra året och nu gör han en attack mot mästerskapstiteln på asfalt. Det började lovande i premiären med en femte och en andraplats...
Tre dueller i All Championship
Apropå mästerskapsserien på alla underlag så ger sig också de förarna in i leken igen. Så sent som i lördags körde man rally och har därmed avverkat tre grenar. Men redan i helgen kör man igen - också det på Karlskoga Motorstadion.
Då handlar det om den fjärde grenen - banracing. Tidigare har man avverkat vinterrally, racing på is samt sommarrally. I den här klassen tävlar man förarklassvis och i alla tre förarklasserna - Elit A, Elit B och C-förarserien- har serien kommit att handla om en duell mellan två förare: I Elit A leder skånske Peter Lundell, Tomelilla MK före jämten Tomas 'Skepparn' Johanson, Östersund och i Elit B toppar Magnus Mellquist från SMK Söderhamn före Björn Gustafsson från Göteborgs MF. I båda klasserna är det bara 2 poäng som skiljer. I C-förarserien jagas ledande jämten Anders Sjöbom från Strömsund av Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn. Fredrik - som bor i Jönköping - får en hektisk helg eftersom han också fungerar som presschef för helgens arrangemang. Men SSK-basen Bosse Pettersson har generöst lovat att Fredrik kan ta fritt några timmar för att försöka stjäla serieledningen från den unge jämten...
Ställningen i toppen i Svenska Racingserien inför helgens dubbeltävling på Karlskoga Motorstadion:
1) Olle Hällström, Järfälla MK, 42 p, 2) Niklas Jogér, Borlänge MK, 37, 3) Peter Karlsson, Ljusdals MK, 36, 4) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, 35, 5) Benno Andreasson, MK Vättle Göteborg, 32, 6) Micke Engdahl, Örebro RC, 29, 7) Petter Halvorsen, Norge, 28, 8) Stefan Nyman, Borlänge MK, 26, 9) Björn Küller, Botkyrka MK, 25, 10) Patrik Jansson, MK Vättle, 20.
Volvo All Championship, mästerskapsserien på alla underlag inför gren 4, banracing på Karlskoga Motorstadion:
Elit A: 1) Peter Lundell, Tomelilla MK, Volvo 240, 76 p, 2) Tomas Johanson, Jämtlands MK, Volvo 740, 74, 3) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, Volvo 240, 67, 4) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 64.
Elit B: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Volvo 240, 77 p, 2) Björn Gustavsson, Göteborgs MF, d:o, 75, 3) Anders Hamberg, Sollefteå RC, d:o, 61.
C-förarserien: 1) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, Volvo 240, 65, 2) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, Volvo 740, 68, 3) Lars Skoglund, Bollnäs MK, Volvo 240, 63.
Lars Åke knäckte Olles segersvit
Första segern - någonsin!
Olle Hällström, 19-årig racerförare från Järfälla i Stockholm, har vunnit fem tävlingar på fem starter hittills i år. Den femte segern kom i norska Våler i helgen. Men sedan var det stopp.
I den andra av de två deltävlingarna på den norska racerbanan spräcktes Olles suveräna svit av en annan ung förare - 18-årige Lars-Åke Björk från Vretstorp utanför Örebro. Lars Åke var jublande glad efter segern - det var hans första någonsin. Men det var nära att det inte skulle ha blivit någon seger alls. En domare ansåg nämligen att Lars Åke genat i en av kurvorna. Tack och lov var situationen filmad och när juryn granskat filmen visade det sig att domaren gjort ett misstag:
- Jag visste att jag hade gjort rätt. Hade jag blivit diskad hade jag aldrig satt mig i en tävlingsbil igen, sa Lars-Åke som upplevde sitt unga racinglivs mest dramatiska minuter efter målgång.
Den första finalen av helgens två finalrace på Våler-banan - en anläggning i höjd med värmländska Sysslebäck - vann Olle Hällström utan några större problem. I stället var det om andraplatsen som fighten stod. Inblandade var örebroföraren Micke Engdahl och dalmasen Niklas Jogér. Engdahl var före i inledningsskedet men Jogér körde strålande och tog sig förbi - bara för att bli omkörd av Engdahl som inte ville släppa andraplatsen. Jogér gav sig inte utan försökte igen, missade och for av banan i ett våldsamt dammoln. Där blev Falu-föraren sittande resten av finalen. Enda trösten var att han under racet satt dagens snabbaste varvtid, vilket innebar att han skulle få bästa startspåret i helgens andra finalrace på den snabba banan där det tidvis handlar om hastigheter uppemot 170 km/h med de standardbetonade Volvo 240-bilar man använder i den här serien. Fighten mellan Engdahl och Jogér var inte den enda bland de 21 deltagarna i racet - unge Lars Åke Björk som kvalat in som 6:e bil till finalen hade en tuff uppgörelse med en av Norges bästa förare - Petter Halvorsen. Petter försökte stänga vilket resulterade i att norrmannen for av banan och att Björk knep den eftertraktade tredje pallplatsen.
I det andra racet startade Niklas Jogér i bästa spåret bredvid Olle Hällström. Det blev en våldsam jakt på ledningen, farten blev för hög - och nu försvann Niklas igen, fast den här gången redan på det första varvet. När Jogér for av drog han med sig även Micke Engdahl som låg precis i dammet bakom. Så precis som tidigare slutade förstavarvet med att Olle Hällström la sig i ledningen. Både Olle och Lars Åke Björk började som körkortslösa juniorer i den här serien för några år sedan och är alltså - trots att de just fått körkort - snabba och rutinerade. Och nu började en enorm jakt över de 13 finalvarven. Jakten slutade med att Lars Åke till slut smet förbi, men Olle gav sig inte utan försökte och försökte. Till slut hade han bara en kurva kvar innan målgång. Och då satte han allt på ett kort:
- Men det gick alldeles för fort, bakvagnen släppte och jag for ut i sanden och fastnade sa Olle, som inte alls gillade att segersviten sprack:
- Jag vet att jag vunnit alla race som körts hittills i år. Men det struntar jag i - besvikelsen är ändå svår att bära.
19-åringen kan dock trösta sig med att han leder både den svensk-norska serien och den svenska racingserien.
I Nordic Racing Cup 2000 återstår nu bara en tävling - finalen i Karlskoga i september. Då kör man ett 90 minuters långlopp och krigar om dubbla poängen. Så trots tre segrar och rejäl ledning är Olle Hällström långt ifrån serievinst...
Resultat, Nordic Racing Cup, Våler, Norge:
Deltävling 3, final: 1) Olle Hällström, Järfälla MK, 12.18,3, 2) Mikael Engdahl, Örebro RC, +2,8 sek, 3) Lars Åke Björk, Örebro BMCK, +5,4, 4) Frank A Dahl, Norge, +7,7, 5) Stefan Nyman, Borlänge MK, +15,2, 6) Micke Pettersson, MK Vättle Göteborg, +18,6, 7) Tone Slåttland, Norge, +19,5, 8) Petter Halvorsen, d:o, +21,9, 9) Lasse Taipale, MK Vättle, +25,5, 10) Max Jensen, SMK Örebro, +25,8, 11) Bjarne Gammelby, Norge, +29,9, 12) Henrik Pettersson, MK Vättle, +32,9.
Snabbaste varv: Niklas Jogér, Borlänge 1.10,25
Deltävling 4, final: 1) Lars Åke Björk, 15.53,4, 2) Petter Halvorsen, +5,8, 3) Frank A Dahl, +8,0, 4) Stefan Nyman, +9,0, 5) Micke Pettersson, +25,3, 6) Max Jensen, +28,6, 7) Lasse Taipale, +30,4, 8) Björn Berg, Norge, +30,6, 9) Tone Slåttland, +31,3, 10) Henrik Pettersson, +49,6, 11) Nils Jönsson, Kristianstads MK, +50,2, 12) Odd Arne Lundvollen, Norge, +50,7.
Snabbaste varv: Olle Hällström, 1.10,24
Sammanlagt efter 4 av 5 deltävlingar: 1) Olle Hällström, 90 p, 2) Mikael Engdahl, 79, 3) Lars-Åke Björk, 73, 4) Frank A Dahl, 71, 5) Stefan Nyman, 67, 6) Micke Pettersson, 65, 7) Lasse Taipale, 57, 8) Henrik Pettersson, 54, 9) Tone Slåttland, 52, 10) Petter Halvorsen, 50, 11) Björn Berg, 49, 12) Markus Norström, Botkyrka MK, 48.
Final: Karlskoga 17 sept
Svenska Racingserien:
Olle Hällström fortsätter vinna
Olle Hällström, 19-årig racingförare från Stockholm, lyckas med precis allt just nu. Under våren har han inlett säsongen med två raka vinster i Nordic Racing Cup och när Svenska Racingserien drog igång i helgen med dubbeltävling på Kinnekulle Ring - då vann han båda racen! Sammanlagt 24 förare kom till start i de två deltävlingarna och Olle dominerade den första finalen före Niklas Jogér, Borlänge, som också börjat väldigt bra i år. Det var dock inte de här som publiken tittade på utan på fighten om tredjeplatsen.
Tre förare - 18-årige Lars-Åke Björk från Örebro, förra årets suverän Benno Andreasson från Göteborg samt back- och isracingspecialisten Peter Karlsson från Ljusdal i Hälsingland - körde så det stod härliga till. De tre skiftade ideligen placeringar - när en attackerade smet den tredje förbi osv - under hela racet. Tidvis åkte de tre till och med i bredd genom kurvorna! Björk blev till slut den som drog det längsta strået och knep tredjeplatsen med årsdebuterande Peter Karlsson 0,4 sek bakom. Regerande mästaren Benno Andreasson blev femma, 0,6 sek bakom mångsidige Peter, som i år bestämt sig för att försöka ta en mästartitel i racing:
- Förra året vann jag både Isracingserien och Mästerskapsserien på alla underlag. Så det skulle vara kul att plocka hem en racingstitel också, sa den mångsidige hälsingen, som 'grundat' för ytterligare en All Championship-titel nu i vinter.
Men sommardebuten i racing kolliderade med All Championship Rallyt i Vingåker - och då valde Peter banracing i stället.
Den mörklockige hälsingen visade att valet var rätt i kvalet till helgens andra race genom att köra snabbast av samtliga. Det innebar att han hade bästa startspår i helgens andra final. Men det höll bara några varv, sedan kom Olle Hällström ångande. Och väl förbi gjorde den unge stockholmsföraren inte några misstag utan höll undan och vann med Peter Karlsson på andraplatsen, slagen med 0,6 sek. Niklas Joger körde bra också i den här finalen och tog tredje pallplatsen medan Benno Andreasson och Lars-Åke Björk fortsatte duellen från den första finalen. Men ännu en gång fick den regerande mästaren ge sig för den unge örebroaren som slutade 4:a.
Apropå unga förare - blott 16-årige Johan Emilsson från Strömsund i Jämtland gjorde sensation i vintras genom att så när vinna hela isracingserien. Nu hade Johan letat sig ända ned till Kinnekulle för att testa racing på varmare och torrare underlag. Det blev till slut en 19:e plats i första racet och en 18:e plats i final nummer två. Där hade Johan en intensiv familjefight med Bengt Emilsson - sin farbror. Men Bengt höll undan och slog brorsonen - även om det bara var med 0,2 sekunders marginal. 16:årige Johan var trots sin 18:e plats bara 28,2 sekunder bakom segraren i mål.
Resultat, SSK Svenska Racingserien, Kinnekulle Ring.
Deltävling 1, final: 1) Olle Hällström, Stockholm, 16.52,1, 2) Niklas Jogér, Borlänge MK, +0,7 sek, 3) Lars-Åke Björk, Örebro, +15,5, 4) Peter Karlsson, Ljusdals MK, +15,9, 5) Benno Andreasson, MK Vättle Göteborg, +16,5, 6) Petter Halvorsen, Norge, +16,9, 7) Micke Engdahl, Örebro, +17,5, 8) Björn Küller, Stockholm, +17,7, 9) Stefan Nyman, Borlänge MK, +18,2, 19) Patrik Jansson, MK Vättle, +20,6, 11) Micke Pettersson, d:o, +22,5, 12) Max Jensen, Örebro, +23,3
Deltävling 2, final: 1) Olle Hällström, 16.54,7, 2) Peter Karlsson, +0,6 sek, 3) Niklas Jogér, +1,0, 4) Lars-Åke Björk, +7,3, 5) Benno Andreasson, +8,3, 6) Micke Engdahl, +11,9, 7) Stefan Nyman, +13,5, 8) Petter Halvorsen, +14,6, 9) Björn Küller, +16,5, 10) Rogert Levin, Mariestads MS, +17,8, 11) Marcus Norström, Stockholm, +18,2, 12) Patrik Jansson, +19,2.
Sammanlagt efter 2 av 8 deltävlingar: 1) Hällström, 42 p, 2) Jogér, 37, 3) Karlsson, 36, 4) Björk, 35, 5) Andreasson, 32, 6) Engdahl, 29, 7) Halvorsen, 28, 8) Nyman, 26, 9) Küller, 25, 10) Jansson, 20, 11)Norström, 18, 12) Levin, 18.
Efter succén i Norge kommer VOC till Sverige
För några veckor sedan körde standardvagnsklassen Volvo Original Cup sin andra deltävlingen i den nordiska serien - ett stadslopp i Norge. Tävlingen blev en stor succé. Nu är det dags för årspremiär i nästa stora serie på bana, SSK-Svenska Racingserien på Kinnekulle Ring. Många av de förare som körde i Norge finns med på startlinjen den här gången också. Unge junioren Olle Hällström, Järfälla MK har blommat ut rejält äi år och är hittills iobesegrad i den nordiska serien . Nu är Olle fast besluten att fortsätta på samma sätt i den svenska. Men konkurrensen är stenhård. Med på startlinjen finns den här gången Björn Küller, Botkyrka MK som blev tvåa i serien i fjol. Alltid lika snabba Micke Engdahl, Kumla finns med liksom Markus Norström, Botkyrka, junioren Lars-Åke Björk, Vretstorp och Stefan Nyman, Leksand.
Också Niklas Jogér, Falun har visat sig till höra de absolut snabbaste i år och finns med liksom duktige 'all roundföraren' Peter Karlsson från Ljusdal. Peter är en av de snabbaste VOC-förarna i backe och på isbana men blandar sig gärna i toppstriderna på asfalt också.
-Jag har vunnit serier på is, i rally och i backe. Målet är att ta en serieseger även på bana, säger Peter.
Söderhamnstjejen Kristin Swensson, som haft ett års uppehåll från racingen, är tillbaka. Den här gången kör hon startfältets enda 740 - alla andra håller sig till Volvos 240-modell.
Intressant start gör 16-årige Johan Emilsson från Hammerdal. Johan gjorde succé i vintras när han debuterade på isbana genom att vinna flera race. Johan var ytterst nära att vinna isracingserien totalt - det fattades bara ett par decimeter i finalen. Trivs den unge jämten lika bra på asfalt har de etablerade förarna all anledning att se upp.
'130 km/h förbi Sparbanken'
Olle Hällström vann stadsloppet i Norge!
- En otrolig känsla. Förbi Sparbanken gick det som snabbast - där åkte vi 130 km/h!
I helgen arrangerades Närby Formel Festival - ett äkta stadslopp i norska Närby strax utanför Stavanger.
Ett 10-tal svenskar fanns på plats och mötte lika många norrmän i andra deltävlingen i Volvo Nordic Racing Cup. Finalen blev totalt svenskdominerad och hemmafavoriterna Frank A Dahl och Tone Slåttland var mycket besvikna:
- Det stämde inte alls. Tror det var murarna som hämmade körningen, mumlade Frank A Dahl. Frank blev bäste norrman med en 8:eplats i den avslutande finalen, där man startade med max antal bilar - 14 stycken.
Det var en häftig syn när bilarna brakade iväg längs gatorna. Volvobilarna är standardbetonade, men det skulle visa sig passa perfekt på den trånga banan - bitvis bara 6 meter bred. Förarna i den här standardklassen åkte lika fort som förarna i de trimmade bilarna men tack vare jämnheten mellan förare blev heaten mycket täta och spännande:
- Det var verkligen underhållande. Vi hoppas att Nordic Cup-förarna - som var oväntat skickliga racingförare - vill komma hit nästa år också, berömde arrangörerna.
Borlänges Niklas Jogér dominerade inledningsvis tävlingshelgen, tätt uppvaktad av unge Olle Hällström, Järfälla och racingveteranen Micke Engdahl, Kumla. Men när det blev allvar av i den sista och avgörande finalen - då var det Olle Hällström som knep segern.
- Jag sladdade in i skyddsmuren och vek in skärmen mot bakdäcket. Det gjorde att jag inte vågade attackera eftersom jag var rädd för punktering, sa Niklas som in släppte av på slutet och i stället valde att försöka hålla tätt bakåt för jagande Micke Engdahl.
Och det lyckades - Jogér knap andraplatsen före kumlafäraren. De här tre bildade en liten grupp för sig. Strax bakom fightades två förare - stockholmaren Markus Nordström och göteborgaren Micke Pettersson. Micke - som förresten gjode sitt livs bästa racinghelg - försökte ta sig förbi den unge Botkyrka-föraren på de smala gatorna men det gick inte - Markus knep fjärdeplatsen med 0,3 sekunders marginal. 6:eplatsen tog Mickes klubbkompis Patrik Jansson och sjua var ytterligare en göteborgare - Henrik Pettersson.
Norrmännen då - vart tog dom vägen? Ja, Frank A Dahl slutade åtta före veteranen Knut Inge Carlsen och danskfödde Bjarne Gammelby men sedan blev det svenskt igen genom Nisse Jönsson från Kristianstad.
De två övriga som kvalat in till finalen - bland annat Tone Slåttland - tvingades båda bryta.
Förarna stortrivdes med den annorlunda tävlingen - trots att allt inte klafffade rent organiastoriskt. Men det hade man gärna överseende med tack vara banan och 3.000 jublande åskådare. Arrangörerna hade laget ned ett fantastiskt jobb och byggt upp en 1.200 meter bana mitt i centrum. Runt hela banan hade man byggt skyddsmurar i betong, krönta med staket. Farthinder hade skalats av asfalterats igen och s k kerbs hade frästs ned i gatorna, allt för att få en 2riktig2 racerbana inne bland husen. Dessutom hade man byggt två publikläktare och en bro över banan så att publiken skulle kunna komma in på 'innerplan'.
Olle Hällström, som bara är 19 å,r har inlett årets racingsäsong på bästa tänkbara sätt - han tar två segrare med sig i bagaget. Nästa tävling körs också i Norge - på Våler-banan nära värmlandsgränsen den 20-21 maj. Men då handlar det om traditionell racing och inte om stadslopp.
Resultat, Volvo Nordic Racing Cup, deltävling 2, Närbö Formel Festival, Stavanger, N
Final: 1) Olle Hällström, Järfälla MK, 11 min 11,1sek, 2) Niklas Jogér, Borlänge MK, + 2,5 sek, 3) Micke Engdahl, Örebro RC, +4,9, 4) Markus Nordström, Botkyrka MK, +10,3, 5) Micke Pettersson, MK Vättle Göteborg, +10,6, 6) Patrik Jansson, d:o, +13,2, 7) Henrik Pettersson, d:o, +17,7, 8) Frank A Dahl, Norge, +19,2, 9) Knut I Carlsen, d:o, +19,8, 10) Bjarne Gammelby, d:o, +22,7, 11) Björn Berg, d:o, +24,2, 12) Nisse Jönsson, Kristianstads MK, -1 v.
Kvalrace 1: 1) Jogér, 2) Hällström, 3) Jansson.
Kvalrace 2: 1) Gammelby, 2) Tone Slåttland, Norge, 3) Berg
Kvalrace 3: 1) Hällström, 2) Jogér, 3) Engdahl.
Kvalrace 4: 1) Slåttland, 2) Gammelby, 3) Berg
Sammanlagt efter 2 deltävlingar: 1) Hällström 60 p, 2) Engdahl, 52, 3) Nordström, 48, 3) F. A. Dahl, 42, 4) Micke Pettersson, 42, 5) Lasse Taipale, MK Vättle, 40, 6) Henrik Pettersson, 37, 7) Jönsson, 31, 8) Jogér, 27.
Svenska racerförare kör Stadslopp i Stavanger!
I helgen - den 1-2 maj - avgörs den andra deltävlingen i Nordic Racing för Volvo Original. Tävlingen, Närbö Formel Festival, körs som ett stadslopp i centrum av det lilla norska samhället Närbö utanför Stavanger i Norge och är en stor norsk tävling - bland annat ingår i loppet i norska mästerskapet för Formel 3. Trots avståndet till staden där E18 slutar har inte mindre än 18 volvoförare lockats till start och arrangören räknar faktiskt med att det ska tillkomma ytterligare ett par bilar innan det är dags för start.
Bland de anmälda - hälften svenskar och hälften norrmän - finns bl a segraren från den första deltävlingen, Järfälla MK:s unge junior Olle Hällström samt Micke Engdahl, Örebro RC och Markus Norström, Botkyrka MK. Andra svenska förare är t ex Niklas Jogér, Borlänge Lasse Taipale, Göteborg och Mölndals racingbröder Mikael och Henrik Pettersson. Men - svenskarna får hårt motstånd från sina norska konkurrenter. Snabbe Frank A. Dahl, som blev fyra i premiären trots problem med motorn, ställer upp liksom duktiga norska racingtjejen Tone Slåttland, som gör säsongsdebut.
Närbö Formel Festival är en av de större tävlingarna i Norge och arrangören tror att arrangemanget, liksom tidigare år, kommer att locka flera tusen åskådare. Volvo Original Nordic Racing avgörs på banor i både Sverige och Norge och förarna använder sig av likvärdiga, standardbetonade Volvo 240.
Ställningen i toppen Volvo Original Nordic Racing Cup inför deltävling 2, Närbö Formel Festival: 1) Olle Hällström, Järfälla MK, 30 p, 2) Micke Engdahl, Örebro RC, 27, 3) Markus Nordström, Botkyrka MK, 25, 4) Frank A Dahl, NAF Hallingdal, 23, 5) Stefan Nyman, Borlänge MK, 22, 6) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, 21, 7) Micke Pettersson, MK Vättle Göteborg, 20, 8) Lasse Taipale, d:o, 19, 9) Lars Åke Björk, Örebro BMCK, 18, 10) Henrik Pettersson, MK Vättle, 17.
19-åring segrare i racingpremiären
- Gubbarna får se upp. I år är det vi juniorer som ska upp på pallen!
Olle Hällström, 19-åring som tävlar för Järfälla MK, tog sitt livs första seger när årets banracingsäsong drog igång på ett regnigt och dimmigt Ring Knutstorp i Skåne. Olle dominerade både kval och tävling och konkurrenterna hade inte mycket att sätta emot i tävlingen, första deltävingen i Nordic Racing Cup 2000.
Olle har kört banracing i tre säsonger och avslutade förra året med att vara tvåa i SSK-finalen på Kinnekulle Ring. Nu visade den unge stockholmsföraren med all önskvärd tydlighet att han blir att räkna med, också den här säsongen. Trea i racet slutade en annan ung förare - Botkyrkas Markus Norström, 22. Den ende veteranen på pallen blev tvåan Micke Engdahl, örebroaren som dominerade försäsongen förra året och som alltid tillhör de snabbaste förarna.
Norske favoriten Frank A Dahl, som var ytterst nära att vinna den här serien förra året slutade på 4:e plats. Det var ett bra resultat, eftersom han hade stora tekniska problem innan tävlingen. Bilen ville inte fungera som den skulle. Men efter intensiv hjälp från konurrenterna (!) fick Frank bilen att fungera och de 80 milen enkel resa hem till norska Ål blev inte alltför långa... Dalarnas Stefan Nyman tog femteplatsen, tre sekunder bakom norrmannen.
Lite till mans hade man väl väntat sig att åtminstone någon skånsk förare skulle vara med i toppen när tävlingen gick på en skånsk bana. Så blev det inte. Mångsidige Peter Lundell, som tävlar för Tomelilla MK, var visserligen sex i kvalet men fick problem med bilet under racet och tvingades ge upp efter sju varv. Och skånska racedrottningen Peggy Dicksdotter ställde aldrig upp - hon valde att titta på i stället.
Inte alla juniorer klarade sig bra den här racingdagen för året. Förra årets sensationsman - örebroaren Lars Åke Björk, 18 - kom inte överens med bilen utan fick nöja sig med 9:e plats, 30 sekunder bakom segraren.
Resultat, Volvo Original Nordic Racing Cup, Deltävling 1, Ring Knutstorp:
1) Olle Hällström, Järfälla MK, 15 min 29,8 sek, 2) Micke Engdahl, Örebro RC, +4 sek, 3) Markus Norström, Botkyrka MK, +5, 4) Frank A Dahl, NAF Hallingdal, Norge, +15, 5) Stefan Nyman, Borlänge MK, +18, 6) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, +19, 7) Micke Pettersson, MK Vättle Göteborg, +26, 8) Lasse Taipale, d:o, +28, 9) Lars Åke Björk, Örebro BMCK, +31, 10) Henrik Pettersson, MK Vättle, +32, 11) Nisse Jönsson, Kristianstads MK, +53, 12) Christer Jönsson, Tomelilla MK, +1.25.
Johan, 16, nära snuva Zamora på isguldet
Ynka sex centimeter fattades för att Johan Emilsson, Strömsund, skulle ta hand om totalsegern i svenska racingseriern på is för Volvo Original som avgjordes i Morjärv i helgen. Det innebar att segern gick till Göran 'Zamora' Lind, veteranen från Bollnäs. Johan Emilsson är svenska racingseriens stjärnskott, bara 16 år gammal. Han pluggar på fordonslinjen i Strömsund och är tredje generationen isåkare. Till den här tävlingen satsade han allt och lånade farbror Bengts motor, eftersom den gick bättre än hans egen. Inför tävlingarna som kördes i samband med is-SM för bilar, ledde Zamora med tio poäng, men det fanns tre klara utmanare, Stefan Olsson, Vännäs, Johan Emilsson, Strömsund och Peter Bäck från Boden. Peter är också en ung förare som slagit igenom i år. Han är i grunden rallyförare men ville prova på isbana och har lyckats riktigt bra.
Han tog ledningen i den 8:e deltävlingen medan Johan, som fick en dålig start lade sig på femteplatsen, medan Zamora tog hand om tredjeplatsen i den besvärliga snöröken. Men Johan gjorde som han gjort flera gånger tidigare i vinter. Han körde ifatt och förbi konkurrenterna, och när några varv återstod var han uppe i ledning. Också Zamora försökte ta sig förbi den forne ledaren Bäck. Men bilarna slog ihop och gentlemannen från Bollnäs fick för ovanlighetens skull se sig diskad, medan Peter ändå lyckades behålla andraplatsen. Istället gick Lars Skoglund, 'Zamoras' klubbkompis från Bollnäs, upp till tredje plats före Janne Eriksson, Timrå och långväga Enar Viktorsson, MK Trophy, Uddevalla. Stefan Olsson gjorde en dålig start och gjorde dessutom misstaget att köra om under gulflagg vilket inte är tillåtet. Det innebar att det började illa även för vännäsföraren.
Både Stefan och Zamora kom dock tillbaka i årets sista final. Men också den här gången var det Peter Bäck som var snabbast iväg. Johan Emilsson hakade på och tog sig snabbt förbi och upp till ledning. I det läget ledde Johan inte bara tävlingen utan var också seriesegrare under några varv. Bäck kunde också vinna men försöken att ta sig förbi Johan slutade med att de hakade ihop, kofångare i kofångare. Under försöken att ta sig loss passerade både Stefan och Zamora. Johan var ett tag långt efter de två i ledningen men han hade bestämt sig för att vinna och startade en veritabel jakt. Först åkte han förbi den 39 år äldre 'Zamora' och i sista kurvan satsade han allt för att köra om Stefan. De åkte sida vid sida över mållinjen men Stefan hade nosen längre fram och vann med sex cm. Det innebar att de hamnade på samma slutpoäng. Stefan blev tvåa totalt, eftersom han slog Johan i den sista tävlingen, som var särskiljande. Totalsegern gick till 'Zamora' som gjort en allt igenom stabil insats under året. Bakom denna gick Enar Viktorsson in som fyra och avancerade till femte plats totalt. Fyra totalt slutade Peter Bäck och sexa totalt blev Stig Hellberg. Stig som råkade väldigt illa ut i helgens första final, fick hela akterpastiet bortkört på sin Volvo. Intensivt arbete mellan de två tävlingarna gjorde dock att han kunde komma tillbaka och rädda sjätteplatsen totalt.
- Vi drog ut akterpartiet med hjälp av en bärgningsbil så att hjulen gick fritt. Sedan tejpade vi fast lyktorna, kommenterade Stig efteråt.
I svenska racingserien på is kör alla förare likvärdiga, standardbetonade volvobilar.
Resultat deltävling 8 i Svenska racingserien på is, Morjärv: 1) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, 2) Peter Bäck, NMS Boden, 3) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 4) Janne Ericsson, Timrå MK, 5) Enar Viktorsson, MK Trophy, Uddevalla, 6) Juhani Maukku, Kalix MK, 7) Robert Nyström, Luleå MS, 8) Janne Maukku, Kalix MK.
Resultat deltävling 9: 1) Stefan Olsson, Vännäs MK, 2) Johan Emilsson, 3) Göran 2Zamora2 Lind, Bollnäs MK, 4) Enar Viktorsson, 5) Stig Hellberg, Luleå MS, 6) Janne Ericsson, 7) Lars Skoglund, 8) Janne Maukku.
16-årige Johan jagar isracingveteranerna!
Isracingsäsongen började inget vidare för veteranen Göran Zamora Lind från Bollnäs. Men nu har det vänt - och det rejält. I helgen vann den 55-årige hälsingen båda finalerna när Svenska Isracingserien fortsatte med dubbla tävlingar i Överkalix. Därmed tog Zamora över ledningen totalt inför finalerna i Morjärv kommande helg. Och nu är det tidigare serieledaren, Stefan Olsson från Vännäs, som har det motigt. En femte och en tredjeplats blev helgens skörd för utmanaren från Västerbotten som klagade över att motorn tappat orken.
Årets verkliga stjärnskott - Johan Emilsson, nyss fyllda 16 (!), fortsätter att övertyga. Strömsundsjunioren blev trea i helgens första final och tvåa i den andra. Och precis som i senaste deltävlingen fick han kämpa för varje placering:
- Jag startar inte bra, så jag har verkligen fått kämpa för att köra upp mig, kommenterar Johan, som är tredje generationen isracingförare i släkten Emilsson.
Johan fick det lite kämpigt i skolan efter att ha tagit sin första seger i serien, det skedde i Luleå i början av mars:
- Det var jobbigt i början. Alla ville veta mer om hur det gick till och tidningarna skrev en massa. Men nu är det som vanligt igen, tyckte Johan. Som fått låna fabror Bengt Emilssons motor till den här tävlingen, eftersom Bengt själv inte hade möjlighet att åka.
- Den här gick bättre än min egen. Så jag vet inte om jag vill lämna tillbaka den innan finalen i Morjärv till helgen,ler Johan. För givetvis tänker junioren åka de 65 milen mellan Strömsund och Morjärv även nästa helg.
- Det är inga problem så länge pappa (Joachim) och farfar (Ingvar) ställer upp med skjuts. Jag har ju inget körkort än på ett par år...
Tvåa i helgens första final blev Enar Viktorsson från Uddevalla. Enar gjorde entre i serien förra helgen och kommer att köra även finaltävlingarna i Morjärv.
- Nu ligger jag tia totalt i serien, men jag är den ende som inte räknat alla tävlingar. Därför får jag behålla alla poäng jag kör till mig i finalen medan övriga måste bättra sina resultat. Så mitt mål är att komma bland de fem främsta totalt.
Ställningen inför finalen i Morjärv är minst sagt jämn. Serien, där alla förare tävlar med likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar, leds av Göran Zamora Lind, som har tre segrar, en andra och en tredjeplats som bäst. Stefan Olsson är tvåa men om han vinner dubbelt i Morjärv kan Umeå-föraren ta hem serien totalt . Men samtidigt måste Stefan se upp med 16-årige Johan, som bara har två poäng upp till andraplatsen.
Två förare som kan ställa till det i finalen är veteranen Enar Viktorsson från Uddevalla och unga löftet Peter Bäck, Boden. Enar får räkna all poäng från de två finalracen medan Peter - femma totalt - bara har kört fyra deltävlingar och alltså får fylla på från ytterligare en tävling. Peter har en seger som bäst och en femteplats som sämst. Också Lars Skoglund från Bollnäs - för närvarande 6:a totalt, 2 p bakom Peter Bäck, kan avancera. Hälsingeföraren har visserligen räknat fem deltävlingar men har en plump i protokollet: en 13:e plats i tävlingen i Strömsund.
- Det är visserligen 80 mil mellan Bollnäs och Morjärv. Men jag skulle väldigt gärna vilja byta ut den där 13:e platsen mot en placering som ger mer poäng. Så frågan är om jag inte ska åka till Morjärv i helgen, jag också...
Resultat, Svenska Racingserien på isbana, Överkalix:
Deltäving 6: 1) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, 2) Enar Viktorsson, MK Trophy Uddevalla, 3) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, 4) Stig Hellberg, Luleå MS, 5) Stefan Olsson, Vännäs MK, 6) Peter Bäck, NMS Boden, 7) Lars Skoglund, Bollnäs Mk, 8) Mika Maukku, Kalix MK, 9) Janne Ericson, Timrå MK, 10) Juhani Maukku, Kalix MK, 11) L-E Stenberg, Piteå MS, 12) Janne Maukku, Kalix MK.
Deltävling 7: 1) Göran Zamora Lind, 2) Johan Emilsson, 3) Stefan Olsson, 4) Peter Bäck, 5) Stig Hellberg, 6) Enar Viktorsson, 7) Lars Skoglund, 8) Janne Ericsson, 9) Janne Maukku, 10) Juhani Maukku, 11) L-E Stenberg, 12) Mika Maukku.
Intensiv tävlingshelg i Jämtland
Skånsk seger på is
Peter Lundell från skånska Tomelilla är killen som vänder upp och ned på alla begrepp. I helgen vann han A-finalen i årets största isracingtävling - en tävling som avgjordes i samband med IS-SM i jämtländska Strömsund. Segern var inte direkt oväntad - mångsidige Peter Lundell är en av favoriterna i årets All Championship-serie, en mästerskapsserie som körs på alla underlag under hela året.
Jämtland var värdlandskap när årets två sista vintertävlingar kördes. Först handlade det om rally i Föllinge och sedan - efter vila och eventuella reparationer - om en tuff dag på isracingbanan i Strömsund, 7 mil från Föllinge.
I rallyt - Vårvarvet - triumferade Magnus Mellquist från Söderhamn - en förare som i år blommat ut på allvar. I Föllinge satte han upp högsta fart från början och det var aldrig något snack om vem som skulle vinna.
- Magnus kör otroligt bra. Jag hade inte kunnat slå honom i dag, ens om jag hade offrat bakskärmarna, log trean Jan 'Torparn' Bergetorp från Offerdal.
'Torparn', som var en av rallyseriens stora förare förra år, gjorde ett tillfälligt inhopp i sin gamla bil och körde hem tredjeplatsen. Tvåa blev Tomas 'Skepparn' Johanson - en av de allvarligaste utmanarna till Lundell m fl om slutsegern i serien. Tomas satsar i år på en ny bil - en Volvo 740 i den här enhetsklassen där de allra flesta förarna kör olika Volvo 240-modeller.
En imponerande insats gjorde seriesegraren från förra året - Peter Karlsson, Ljusdal. Peter plockade ut sin bil ur garaget, där den stått sedan i höstas och satte på dubbhjulen. Och sedan körde han till sig 4:eplatsen i Elitförar-klassen, 3 sek före snabbe, tävlingsflitige Peter Lundell. Långväga Björn Gustavsson från Göteborg slutade på sjätte plats medan 2grannen2 Enar Viktorsson, veteranen från Uddevalla, satsade för hårt och hamnade vid sidan av vägen redan på den första av de sex specialsträckorna.
Enar kom tillbaka dagen därpå - på isbanan i Strömsund. Och då gick det bättre. En tredjeplats i A-finalen räddade helgen. Tvåa före Enar blev isveteranen Göran Zamora Lind från Bollnäs men inte ens Göran kunde stoppa Peter Lundell, skåningen.
Peter var omutlig och vägrade släppa till en enda meter:
- Jag gillar isbana och stortrivs av någon anledning just i Strömsund. Jag var lite missbelåten med femteplatsen i rallyt men det här gör att de 130 milen hem till Skåne blir lätta att köra, log 29-åringen.
Istävlingen - som också ingick som deltävling 5 i Svenska Isracingserien - samlade så många startande att de tävlande fick kvala om platserna till A- respektive B-final.
I första kvalet vann programenligt serieledaren på is, Stefan Olsson, Vännäs före comebackande fjolårsmästaren Peter Karlsson med Peter Lundell strax bakom. I det andra segrade isveteranen Göran Zamora Linde före unge hemmaföraren Anders Sjöbom och trean Fredrik L´Estrade i en av tävlingens två Volvo 740-bilar. Till A-final gick också 16-årige (!) hemmastjärnan Johan Emilsson som så sensationellt segrade i den senast körda tävlingen på isbana.
A-finalen blev mycket intensiv men Peter Lundell tog redan från början hand om kommandot. Isspecialisten Stefan Olsson hade en intensiv fight med Enar Viktorsson om tredjeplatsen och slutade fyra. Femma blev hemmaföraren Anders Sjöbom före Fredrik L´Estrade (som tävlar för SMK Söderhamn, men som är bosatt i Jönköping). De två toppar också C-förarserien efter två grenar - Anders vann C-förarklassen i Föllinge dagen innan, 8 sekunder före duktiga rallytjejen Siv-Inger Nilsson från Sollefteå, som dock avstod från en start på isbana. A-förarserien toppas av Tomas Johansson före Peter Lundell medan Magnus Mellquist tagit ledningen i B-förarserien. Titelförsvararen Peter Karlsson ligger tvåa men har lika många poäng som Magnus.
Peter Karlsson då - vart tog han vägen i isfinalen. Jo, Peter körde bra men fick för en gångs skull nöja sig med att bli sjua. 16-årige Johan Emilsson imponerade ännu en gång och gick in på 8:e plats.
B-finalen vanns av Lars Skoglund, Bollnäs före Lasse Nygren, Hede och Skepptunas Thomas Israelsson. Sollefteås Anders Hamberg var också inblandad i fighten om en plats på pallen, men satsade för hårt och fastnade i vallen två varv från mål.
Resultat, All Championship Rally, Föllinge
Elit: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 34 min 48 sek, 2) Tomas Johanson, Jämtlands MK, +10 sek, 3) Jan Bergetorp, Offerdals MK, +20, 4) Peter Karlsson, Ljusdals MK, +32, 5) Peter Lundell, Tomelilla MK, +35, 6) Björn Gustafsson, Göteborgs MF, +1.18, 7) Per Hedestig, Lycksele MK, +1.29, 8) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, +1.31, 9) Fredrik Nordin, Härnösands MK, +1.52, 10) Örjan Pettersson, Stuguns MK, +2.03.
C-serien: 1) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, 36.55, 2) Siv-Inger Nilsson, Sollefteå RC, +8 sek, 3) Chrille Åström, Timrå MK, +17, 4) Mats Nygård, Ljusdals RC, +37, 5) Matias Nilsson, Föllinge MK, +53, 6) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, +1.02.
Resultat, Isracing/All Championship, Strömsund
A-final: 1) Peter Lundell, Tomelilla MK, 2) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, 3) Enar Viktorsson, MK Trophy Uddevalla, 4) Stefan Olsson, Vännäs MK, 5) Anders Sjöbom, MK Nord-Jämten, 6) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 7) Peter Karlsson, Ljusdals MK, 8) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, 9) Björn Gustavsson, Göteborgs MF, 10) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 11) Lasse Q Arvidsson, d:o, 12) Tomas Johanson, Jämtlands MK.
B-final: 1) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 2) Lasse Nygren, Hede MK, 3) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 4) Chrille Åström, Timrå MK, 5) Mats Nygård, Ljusdals MK, 6) Janne Eriksson, Timrå MK, 7) Per Olof Finn, MK Nord-Jämten, 8) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 9) Martin Eliasson, Skutskärs MK, 10) Anders Hamberg, Sollefteå RRC.
Racingskräll på isbana:
Johan, 16 år spöade eliten!
- Det känns rätt kul. Fast en del av konkurrenterna hade svårt att se mig i ögonen efteråt!
Johan Emilsson från jämtländska Strömsund ställde till med en rejäl skräll i helgens racingtävlingar på isbana. Trots att han bara är 16 år - nyss fyllda dessutom - körde han ifrån hela eliten när Svenska Racingserien avgjordes på isen utanför Luleå. Körkortslöse Johan, som tog racinglicens förra året, var trea i den första finalen och hade bra häng på sina motståndare genom hela racet - trots en snabb bana med besvärande snörök. Johan var rätt nöjd med sin tredjeplats - men det skulle bli ännu bättre:
- I andra finalen fick jag en jättefin start och låg tvåa bakom Peter Bäck, som vann första finalen. Men så gjorde Peter ett misstag och då körde jag förbi...
Peter Bäck - till vardags mycket duktig rallyförare från Boden - kom dock igen och återtog ledningen. Unge Johan gav sig dock inte utan jagade - och tog sig förbi.
- Sedan tror jag att jag fick en liten lucka och tur var det, för styrservon började krångla och det blev rätt tungstyrt...
Johan Emilsson är tredje generationen isracingåkare från Strömsund. Både pappa Joachim och farfar Ingvar har sysslat med racing på is i alla år. Så det var inte så konstigt att Johan också ville börja. Och det blev i Svenska Racingserien där alla kör likadana, standardbetonade Volvo-bilar och där man får börja köra redan det år man fyller 15. Bilen - en Volvo 240 med 165 hästar under huven - har Johan byggt själv. Och nu ligger 16-åringen sammanlagt trea i serien på samma poäng som 55-årige f d mästaren Göran Zamora Lind från Bollnäs och bara 8 poäng efter ledande Stefan Olsson Vännäs. Nästa deltävling körs på hemmaisen i Strömsund om en vecka.
Men nervös - nej.
- Jag tar det inte så allvarligt. Men visst var det kul att vinna, ler Johan. Och ser ut som han vill vinna igen...
Luleå MS bjöd för övrigt på en snabb, fin bana men snöröken var besvärande. I första finalen vann isdebuterande Peter Bäck före Stefan Olsson, Vännäs. Johan Emilsson var trea före Janne Ericsson, Timrå och Sig Hellberg, Luleå. Göran Zamora Lind som brukar vara med i toppen hade problem och föll tillbaka till niondeplatsen.
Till andra finalen hade Zamora fått fart på bilen igen och det räckte till en tredjeplats bakom Johan Emilsson och Peter Bäck medan Stig Hellberg slutade fyra - en placering före Stefan Olsson som dock behåller ledningen totalt inför nästa deltävling, i Strömsund på söndag. Den tävlingen kommer att avgöras på traditionellt sätt med kval och finaler. Anledningen är ett ovanligt stort antal startande eftersom tävlingen dessutom ingår i Volvo Original All Championship - mästerskapsserien på alla underlag.
Svenska Racingserien på isbana, Luleå:
Deltäving 3: 1) Peter Bäck, NMS Boden, 2) Stefan Olsson, Vännäs MK, 3) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, 4) Janne Ericsson, Timrå MK, 5) Stig Hellberg, Luleå MS, 6) Juhani Maukku, Kalix MK, 7) Bengt Nyström, Luleå MS, 8) Janne Maukku, Kalix MK, 9) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, 10) L-E Stenberg, Luleå MS
Deltävling 4: 1) Johan Emilsson, 2) Peter Bäck, 3) Göran Zamora Lind, 4) Stig Hellberg, 5) Stefan Olsson, 6) Janne Maukku, 7) Juhani Maukku, 8) Mika Maukku, Kalix MK, 9) Janne Ericsson, 10) L-E Stenberg.
Stefan Olsson toppar efter första ishelgen
Stefan Olsson från Vännäs och veteranen Göran Zamora Lind från Bollnäs tog var sin seger i Volvo Original när årets Is-SM inleddes i Umeå den 27 feb.
Is-SM körs med två finaler per tävlingshelg och i den första finalen visade Zamora sin suveräna startsnabbhet - han tog starten från andra led. Men bilen gick inte som den skulle och konkurrenterna smet förbi - först Stefan Olsson och därefter jämten Bengt Emilsson. Finalen slutade med att Stefan tog en klar seger före Bengt medan Zamora bärgade tredjeplatsen. Elegant fyra i första finalen: 16-årige junioren Johan Emilsson från Strömsund. Bakom honom kom veteranen Stig Hellberg medan rallyförarna Mats Ulander och Lars Olsson krigade om sjätteplatsen, som Mats till slut la beslag på.
Resultat, final 1: 1) Stefan Olsson, Vännäs MK, 2) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten, 3) Göran Zamora Lind, Bollnäs MK, 4) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, 5) Stig Hellberg, Luleå MS, 6) Mats Ulander, Vännäs MK, 7) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 8) Juhani Maukku, Kalix MK, 9) Janne Eriksson, Timrå MK, 10) Lars Erik Länsman Stenberg, Piteå MS.
I andra finalen hade Zamora hittat felet - det var kallstarten som hängt sig. Och i kraft av sin startsnabbhet gick Zamora till topp medan Stefan Olsson tog hand om andraplatsen. Stefan var uppe och pressade men lyckades inte ta sig förbi.
Rallyåkarna Skoglund/Ulander höll ihop nu också, men lite högre upp. Den här gången var det Skoglund som var snabbast av de två och knep tredjeplatsen medan Ulander blev fyra och Bengt Emilsson femma Veteranen Stig Hellberg knep sjätteplatsen före unge Johan Emilsson.
Resultat, final 2: 1) Göran Zamora Lind, 2) Stefan Olsson, 3) Lars Skoglund, 4) Mats Ulander, 5) Bengt Emilsson, 6) Stig Hellberg, 7) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, 8) Juhani Maukku, 9) Janne Eriksson, 10) Lars Erik Länsman Stenberg, Piteå MS.
Volvo Original
www.motorsportivarmland.nu