Nordic Racing 2001
Tävling 1 + 2 = 27-28 april Närbö-Stavanger, Norge, Stadslopp, Tävling 3+4 = Våler, Norge Tävling 5 = 16 juni Mantorp, långlopp 90 min. SLC,, Tävling 6+7 = Mo i Rana, Norge, INSTÄLLT*, Tävling 8 = 27-29 juli* Kinnekulle Ring, Sverige**, Tävling 9+10 = 29-30 sept. Rudskogen, Norge
* Samarrangemang med svenska All Championship-serien
** Om gallring måste tillämpas går förare med poiäng i Nordic resp. All Championship i denna tävling före förare som saknar poäng i resp. serie.
OBS! Endast fem av åtta deltävlingar räknas för slutställning.
SSK Svenska Racingserien 2001
Tävling 1 = 9 juni Kinnekulle Ring, Tävling 2 = 10 juni Kinnekulle Ring, Tävling 3 = 28 juli Kinnekulle Ring, Tävling 4 = 29 juli Kinnekulle Ring, Tävling 5 = 25 aug Mantorp Park, Tävling 6 = 2 sept. Kinnekulle Ring, Tävling 7 = 22 sept Karlskoga, Tävling 8 = 23 sept Karlskoga,
Sju av åtta tävlingar räknas. Dubbel poäng i tävling 8.
Nordic Racing Cup: Dags för sista racet
Det är total svensk dominans i startlistan inför finalen i Nordic Racing Cup på norska Rudskogen i helgen. Elva svenska förare är anmälda och ställs mot halvdussinet norska. Och det är inte bara i anmälningslistan som svenskarna dominerar.
- Nej, de norska förarna har inte lyckats i år, säger Wenche Nafstad som håller i finalarrangemanget för förarna i serien, där alla kör standardbetonade Volvo-bilar:
- Det är faktiskt enbart svenskar på tio i topp inför finalen. Så frågan är inte om det blir svensk seger, utan vilken av de svenska förarna som ska vinna.
Alla toppförarna finns på plats för de två finalracen:
- Det är otroligt jämnt mellan Marcus Norström, Botkyrka, Lars-Åke Björk, Örebro och Niklas Jogér, Borlänge.
- Möjligen att Niklas Jogér har ett psykologiskt övertag eftersom han vann Svenska Rallyserien förra helgen. Å andra sidan är övriga förare väldigt sugna på att ta revansch...
En förare som tävlat sparsamt på senare år men som nu gör come back är veteranen Reine Carlsson. Reine har bara kört ett race tidigare i år och har inget med toppstriden att göra. Å andra sidan kan hans uppdykande i serien ställa till det för favoriterna.
Flera av de bästa norska förarna saknas i startlistan:
- Jag tror de har givit upp, suckar Wenche.
Volvo Original, Nordic Racing Cup 2001.
Ställningen (Top Ten) inför helgens finaler på Rudskogen, Norge: 1) Markus Norström, Botkyrka MK, 147, 2) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, 143, 3) Niklas Jogér, Borlänge MK, 142, Stefan Nyman, Borlänge MK, 119, 5) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, 101, 6) Lasse Taipale, MK Vättle Göteborg, 101, 7) ansson, MK Vättle, 90, 8) Mikael Pettersson, MK Vättle, 87, 9) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, 87, 10) Frederick Bylund, Köpings MK, 65.
Niklas Jogérs härliga racinghelg på Kinnekulle Ring
Vilken helg det blev för Niklas Jogér! Racingföraren från Falun öppnade med att vinna den allra första finalen på Kinnekulle Ring i helgen - sedan följde han upp med ytterligare två segrar! Nu ligger han trea i Nordic Racing Cup och toppar Svenska Racingserien.
- Precis allt har stämt de här dagarna. Synd att inte alla tävlingar körs på den här banan. Jag formligen älskar varje meter av asfalten på Kinnekulle, jublade Niklas.
Helgens tredje seger blev den lättaste. Niklas gick omedelbart upp i ledning, medan konkurrenterna bakom slogs inbördes om placeringarna. Det gjorde att Niklas slapp all uppvaktning och kunde defilera mot mål i det närmare 30 bilar stora finalfältet. Den andra segern däremot - den fick han däremot slita för. Slutlige tvåan Lars Åke Björk var flera gånger uppe jämsides med dalmasen, som blev allt svettigare:
- Det var fullt i backspegeln. Jag trodde aldrig jag skulle orka ändå in i mål. Men det gick - med en marginal på 0,2 sekunder.
I båda finalerna i Svenska Racingserien var det samma förare som slogs om pallplatserna. Stefan Nyman från Leksand tog hand om bronset i båda finalerna, men i den andra finalen skedde det tack vare en god portion tur. För jämnare än det var mellan Lars-Åke Björk, Stefan Nyman och hälsingeföraren Peter Karlsson kan det inte bli! Alla tre var exakt jämsides när de gick ut på det 15:e och sista varvet och när mindre än ett halv varv återstod att köra - då gjorde Peter Karlsson en underbart fräck omkörning och gick förbi båda konkurrenterna. Men Peter fick sig en tryckare och gjorde en vådlig resa ut i gräset innan han lyckades ta sig in på banan igen för att slutligen på i mål på sjunde plats... Peter var besviken efter racet och ansåg sig ojuste behandlad. Men Stefan Nyman höll inte med:
- Vi stötte ihop alla tre. Jag stötte till Björk som stötte till Peter. Det var snarare en race incident i ett svårt läge än en avtryckning.
En av förklaringarna visade sig efter målgång. Bakaxeln hade lossnat på Björks bil och vänstra bakdäcket formligen slets i trasor:
- Det förklarar min breda körning på slutet. Otroligt att däcket inte punkterade. Ett varv till hade jag aldrig klarat!
Punkterade gjorde därmot duktige junioren Johan Emilsson. Det skedde i startkurvan där en konkurrents skärm skar upp sidan på Johans högra framdäck. Och så var det kört. Dessutom åkte Johan av i första finalen - så come backen i Svenska Racingserien slutade inte lika bra som comebacken i Nordic Racing Cup, där Johan gick in på femte plats.
Andra unga förare som visade framfötterna den här helgen var Johan Ydrefalk, Laxå och Daniel Ullbors, Mora. Två unga pojkar med motorsportpåbrå, som körde snyggt och prydligt i mitten på fältet. Långt ifrån junior är Max Jensen - exrallycrossföraren som sadlat om till racing på gamla dar. Max - som tävlat mot den äldre generationen Ydrefalk och Ullbors - gjorde en mycket bra helg och två fjärdeplatser förde upp örebroveteranen till en sammanlagd fjärdeplats efter att 4 av 8 deltävlingar i serien har avverkats.
För dagens uppåkning svarade Markus Norström, stockholmsföraren som startade sist i den andra finalen efter strul i kvalet. Markus avancerade starkt genom fältet och var när målflaggen föll ända uppe på åttonde plats.
Resultat SSK Svenska Racingserien för Volvo-förare, Kinnekulle Ring:
Race 1: 1) Niklas Jogér, Borlänge MK, 20 min 54,9 sek, 2) Lars Åke Björk, Örebro BMCK, +0,2 sek, 3) Stefan Nyman, Borlänge MK, + 1,5 sek, 4) Max Jensen, SMK Örebro, +3,0, 5) Peter Karlsson, Ljusdals MK, +3,1, 6) Patrik Jansson, MK Vättle Göteborg, +4,2, 7) Markus Norström, Botkyrka, MK, +5,1, 8) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, +7,6, 9) Frank A Dahl, Norge, +9,3, 10) Frederick Bylund, Kolsva MS, +12,1, 11) Kalle Norrby, SMK Linde, +19,3, 12) Magnus Danielsson, SSK Stockholm, +19,8, 13) Jörgen Welter, Stocksund Sport, +22,3, 14) Johan Ydrefalk, Laxå MK, +25,0, 15) Daniel Ullbors, Mora MK, +42,1.
Race 2: 1) Niklas Jogér, 16.40,8, 2) Lars-Åke Björk, +12,4, 3) Stefan Nyman, +12,8, 4) Max Jensen, +14,6, 5) Patrik Jansson, +19,6, 6) Frank A Dahl, +20,5, 7) Peter Karlsson, +22,7, 8) Markus Norström, +24,8, 9) Rogert Levin, Mariestads MS, +30,0, 10) Frederick Bylund, +30,1, 11) Magnus Danielsson, +30,5, 12) Kalle Norrby, +36,0, 13) Johan Ydrefalk, +43,6, 14) Rolf Dömstedt, Kolsva MS, +43,8, 15) Tommy Skjäråsen, Borås MK, +45,0.
Sammanlagt efter 4 av 8 deltävlingar: 1) Niklas Jogér, 79 p, 2) Stefan Nyman, 74, 3) Lars Åke Björk, 73, 4) Max Jensen, 64, 5) Markus Norström, 63, 6) Peter Karlsson, 62, 7) Frederick Bylund, 50, 8) Krister Nilsson, 38, 9) Johan Ydrefalk, 35, 10) Rogert Levin, 33, 11) Patrik Jansson, 31, 12) Magnus Danielsson, 30, 13) Frank A Dahl, 27, 14) Petter Halvorsen, Norge, 25, 15) Martin Olsson, Sotenäs MK och Tommy Skjäråsen, vardera 24.
Nordic Racing: Niklas knappar in efter ny seger i helgen
Nu har det hettat till på allvar i svensk-norska Nordic Racing Cup. I helgen avgjordes den sjätte deltävlingen i serien och dalmasen Niklas Jogér - som inte vunnit en deltävling sedan premiären den 27 april - slog till på sin favoritbana, Kinnekulle Ring. I och med segern knappade Falu-föraren in rejält på ledande duon Markus Norström från Huddinge och örebro-föraren Lars-Åke Björk. När bara två deltävlingar återstår att köra fattas bara en poäng till andraplatsen och fem poäng till serieledningen!
Lars-Åke Björk var ute efter sin tredje seger för året, men den unge titelförsvararen hade otur. Just när han skulle sätta in en avgörande stöt och försöka sno åt sig ledningen lossnade grenröret. Och med bara ett varv att köra var det bara att ge upp och svänga in i depån. I stället gick en annan dalmas - Stefan Nyman från Leksand - upp på silverplats medan serieledaren Markus Norström gick in på bronsplats. - Underbart. Den här känslan har jag längat efter i många månader, jublade Niklas när han sjöblöt av svett tog sig ur bilens bastuvärme efter närmare 17 minuters intensivt jagande runt den svårkörda asfaltslingan på Kinnekulle Ring.
Racet blev bra och relativt odramatiskt och dominerades totalt av de svenska förarna. Men det finns anledning att varna för debutanten Terje Edvardsen. Norrmannen som debuterade på bana som gick in på en imponerande 7:e plats i det 28 bilar starka startfältet och var klart bäste norske förare.
Racet innehöll även förare som deltar i Volvo All Championship, mästerskapet på alla underlag. En annorlunda serie och krävande serie som startade med rally på snö och racing på is tidigt i vintras. Och där alla förare - precis som i Nordic Racing Cup - startar med likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar. Nu har man avverkat även racing på asfalt och bäst av mångkampsförarna blev Enar Viktorsson från Uddevalla med en 10:e plats, 5,5 sek före värste konkurrenten i klassen, Ingvar Nilsson, Hällefors. Enar avancerade rejält i tabellen men ligger sammanlagt långt efter Ingvar, som leder Elit A .
I Elit B gick en av landets bästa rallyförare - Tobbe Westerlund från lilla Noraström utmed norrlandskusten - upp till ledning, trots att debuten på bana bara gav en 20:e plats.
- Jag är otroligt imponerade över hur fort de åker, de här asfaltspecialisterna. Aldrig trodde jag det skulle vara så svårt att ta sig runt på en racerbana, suckade Tobbe och torkade svetten ur pannan.
Bland C-förarna blev Mats Nygårdh från Järvsö, Hälsingland den ende som lyckades fylla på poängskörden. En total 19:e plats gjorde att Mats avancerade till femteplatsen i sammandraget.
Men - ska man nämna mångsidiga tävlingsförare måste man också nämna junioren Johan Emilsson från Strömsund i Jämtland. Johan gjorde come back på bana den här helgen efter ett par rejäla racingkrascher under försäsongen och körde in på femte plats totalt, 3 sekunder bakom 4:an Krister Nilsson som tävlar för Falkenbergs MK och som den här helgen gjorde sitt bästa race någonsin. Johan är inte bara en lovande racingförare - han är dessutom en mycket snabb rallyförare. Plus att han är en av landets toppförare på isbana. Det är bara ett fel - han är fortfarande för ung att ta körtkort! Men när Johan blir äldre och när han har åldern inne att köra en hel serie - då får förarna i All Championship verkligen se upp!
Resultat Volvo Nordic Racing Cup/All Championship, Kinnekulle Ring:
1) Niklas Jogér, Borlänge MK, 16.40,5 min, 2) Stefan Nyman, dito, + 4,1 sek, 3) Markus Norström, Botkyrka, MK, + 17,0, 4) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, + 18,2, 5) Johan Emilsson, MK Nord-Jämten, + 21,2, 6) Frederick Bylund, Kolsva MS, 22,3, 7) Terje Edvardsen, Norge, + 32,4, 8) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, + 32,9, 9) Lasse Taipale, MK Vättle, + 34,4, 10) Enar Viktorsson, MK Trophy, + 41,1, 11) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, + 46,6, 12) Henrik Pettersson, MK Vättle, + 50,3, 13) Rolf Dömstedt, Kolsva MS, + 51,3, 14) Odd-Arne Lundvollen, Norge, + 52,2, 15) Kristin Swensson, SMK Söderhamn, +54,5.
Sammanlagt 6 av 8 deltävlingar: 1) Markus Norström, 147 p, 2) Lars-Åke Björk, 143, 3) Niklas Jogér, 142, 4) Stefan Nyman, 119, 5) Lasse Taipale, 101, 6) Mats Gustavsson, 101, 7) Patrik Jansson, MK Vättle Göteborg, 90, 8) Mikael Pettersson, d:o, 87, 9) Krister Nilsson, 69, 10) Frederick Bylund, 65.
All Championship, sammanlagt efter 7 av 9 deltävlingar:
Elit A: 1) Ingvar Nilsson, 104 p, 2) Per-Erik Sköldin, SMK Vingåker, 95, 3) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 84, 4) Enar Viktorsson, 57, 5) Oskar Norlin, Säffle MC, 49.
Elit B: 1) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 109 p, 2) Jan Sundkvist, Offerdals MK, 82, 3) Kurt Eliasson, Skutskärs MS, 60, 4) Bengt Emilsson, MK Nord-Jämten 60, 5) Henrik Levin, Kristianstads MK, 55.
C-förarserien: 1) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 94, 2) Klas Spring, Ljusdals MK, 86, 3) Rune Rommedahl, Linköpings MS, 84, 4) Chrille Åström, Timrå MK, 80, 5) Mats Nygårdh, Ljusdals RC, 65.
Tredubbla Volvo finaler på Kinnekulle
Det blir svettigt värre för ett antal racerförare på Kinnekulle Ring i helgen. Ett 30-tal av landets bästa Volvo-förare ställer upp - flera av dem i dubbla mästerskap. Och eftersom en av serierna dessutom kör dubbla finaler innebär det sammanlagt tre finaler för de flitigaste förarna under de två tävlingsdagarna!
De serier som körs i samband med SSK:s stora sommartävling är SSK Svenska Racingserien, Nordic Racing Cup - samt den annorlunda mästerskapsserien Volvo All Championship. En serie som startade med isracing och vinterrally i januari och kör på alla typer av underlag under hela året.
Svenska Racingserien körs både lördag och söndag och den serien går i och med den här tävlingen in i sitt intensivaste skede. Tidigare i år har man kört bara två deltävlingar. Under försommaren koncentrerade sig de flesta förarna i stället på Nordic Racing Cup som inleddes med fyra deltävlingar på norska racingbanor och som kör sin final på lördagseftermiddagen.
De svenska förarna dominerar totalt i Nordic Cup, som leds av Botkyrka-föraren Markus Norström, 24. Markus har vunnit två av de fem deltävlingar man kört hittills och jagas av Lars-Åke Björk, 20-åring örebroförare som trots sina unga år är mycket rutinerad. Lars-Åke började åka i den här serien redan som junior för fyra år sedan. Också Lars-Åke har två segrar hittills i serien.
Den femte segraren är tabelltrean Niklas Jogér, biluthyraren från Falun som tävlar för Borlänge MK. Joger ligger just nu långt efter ledarduon men har då brutit en tävling. Så i praktiken är han minst lika stor seriefavorit som Markus och Lars Åke.
Totalt är närmare 30 förare anmälda till den här deltävlingen i Nordic Racing Cup.
Lika många förare startar också i SSK Svenska Racingserien som efter de inledande två deltävlingarna är ytterst jämn. I toppen är det dubbelt Dalarna genom Stefan Nyman från Leksand och nämnde Niklas Jogér - som är regerande mästare i serien.
Markus Norström och Lars-Åke Björk finns md i toppen också här - på tredje respektive fjärde plats totalt.
Även i den här serien kommer ett 30-.tal förare till start. Bland annat ska Frank A Dahl - en av de snabbaste norrmännen - göra come back. Frank hade tänkt satsa hårt i år men innan säsongen startade ramlade han från en stege och ådrog sig ett komplicerat benbrott. Nu får han i första hand utmana Petter Halvorsen som i Franks frånvaro tagit över rollen som den mest framgångsrike norske föraren.
All Championship-förarna kör inget eget race den här gången utan tampas med förarna i Nordic Racing. Tävlingen är en av två banracingtävlingar i serien och de som kör nu är i första hand de som missade den förra deltävlingen. Bland annat Torbjörn Westerlund från Sollefteå. Tobbe är ute för att ta ledningen i Elit B. Landets enda kvinnliga förare i den här tävlingsgrenen - Kristin Swensson från Söderhamn - kommer också till start. Kristin ligger för närvarande på 8:e plats totalt i sin serie.
Ställningen i de olika Volvo-serierna inför helgens race på Kinnekulle Ring:
SSK Svenska Racingserien: 1) Stefan Nyman, Borlänge MK, 38, 2) Niklas Jogér, d:o, 37, 3) Markus Norström, Botkyrka MK, 36, 4) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, 35, 5) Peter Karlsson, Ljusdals MK, 32, 6) Max Jensen, SMK Örebro, 30, 7) Frederick Bylund, Kolsva MS, 28, 8) Petter Halvorsen, Norge och Krister Nilsson, Falkenbergs MK, vardera 25, 10) Rogert Levin, Mariestads MS, 21.
Volvo Original Nordic Racing Cup: 1) Markus Norström, Botkyrka MK, 147 p, 2) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, 143, 3) Niklas Jogér, Borlänge MK, 117, 4) Stefan Nyman, Borlänge MK, 105, 5) Lasse Taipale, MK Vättle, 101, 6) Patrik Jansson, MK Vättle Göteborg, 90.
Volvo All Championship:
Elit A: 1) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 102, 2) P-E Sköldin, SMK Vingåker, 95, 3) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 84.
Elit B: 1) Jan Sundkvist, Offerdals MK, 82, 2) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 79, 3) Kurt Eliasson, Skutskärs MS och Bengt Emilsson, MK Nordjämten, vardera 60.
C-förarserien: 1) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 94, 2) Klas Spring, Ljusdals MK, 86, 3) Rune Rommedahl, Linköpings MS, 84.
SSK Svenska Racingserien: Niklas och Lars-Åke tog en seger var
- Jaha, då vet man var nivån ligger!
Titelförsvararen i SSK Svenska Racingserien - Niklas Jogér från Falun - öppnade bra i årets första final på svensk mark för förarna i standardvagnsklassen Volvo Original. Han vann första racet, tätt före klubbkompisen Stefan Nyman - båda tävlar för Borlänge MK. Men i den andra finalen fick biluthyraren från Falun nöja sig med en femteplats. Detta efter att ha blivit tufft uppvaktad av ett halvdussin konkurrenter. Och det var en ilsken dalmas som lämnade banan.
Helgen började som sagt strålande för Jogér som vann ett tätt race före Stefan Nyman med stockholmsföraren Marcus Norström på tredjeplatsen. Bakom de här hade örebrotalangen Lars Åke Björk en tuff fight med norske Petter Halvorsen - en fight som slutade med att båda snurrade av. Petter hamnade långt ned i fältet medan Björk kom igång bättre och till slut tog sig i mål som sjua.
Fjärdeplatsen i det drygt 20 bilar starka startfältet togs i stället av Peter Karlsson från Ljusdal, Hälsingland. Hälsingeföraren gjorde årsdebut medan merparten av konkurrenterna värmt upp med två tävlingshelger i Nordic Racing Cup under våren.
Helgens andra final i den här klassen där alla kör standardbetonade Volvo-bilar blev om möjligt ännu tätare. Återingen var det daladuon Jogér/Nyman som la sig i ledningen men de blev intensivt uppvaktade av ett helt koppel förare och den första halvan av racet blev mycket tät med inte mindre än sju förare i förstagruppen.
Jogér blev hårt uppvaktad och föll tillbaka medan Lars Åke Björk gick upp i ledningen och vann, 3,4 sekunder före Stefan Nyman, som alltså fick två andraplatser med sig hem och därmed har ett strålande utgångsläge inför fortsättningen i serien.
Trea blev återingen Marcus Norström medan Petter Halvorsen rullade i mål som fyra, 0,1 sekund bakom Norström och 0,3 sekunder före Niklas Jogér. Sjätte man i mål blev Peter Karlsson medan Max Jensen från Örebro åkte in som sjua.
Kul debut: junioren Kristoffer Graff som normalt tävlar i Renault 5 Junior Racing. Kristoffer fick låna en bil när Micke Pettersson från MK Vättle utanför Göteborg fick ryggskott (!) och inte kunde komma till start. Kristoffer slutade på 19:e plats bland de 22 startande.
Resultat, top ten, SSK Svenska Racingserien, Kinnekulle Ring:
Race 1: 1) Niklas Joger, Borlänge MK, 16.40,7, 2) Stefan Nyman, d:o, +2,2 sek, 3) Marcus Norström, Botkyrka MK, +3,7, 4) Peter Karlsson, Ljusdals MK, +6.8, 5) Max Jensen, Örebro, +9.5, 6) Frederick Bylund, Kolsva MS, +13,9, 7) Lars-Åke Björk, Örebro, +14,1, 8) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, +14,7, 9) Rogert Levin, Mariestads MS, +25,9, 10) Tommy Skjäråsen, Borås MK, +38,6.
Final 2: 1) Lars Åke Björk, 16.39,8, 2) Stefan Nyman, +3,4, 3) Marcus Norström, +6,1, 4) Petter Halvorsen, Norge, +6,1, 5) Niklas Jogér, +6,4, 6) Peter Karlsson, +7,2, 7) Max Jensen, +15,5, 8) Frederick Bylund, +20,2, 9) Krister Nilsson, +24,5, 10) Martin Olsson, Sotenäs MK, +31,8.
Nordic Racing: Björk etta i Norge
- Jag ville bara visa storebror Thed hur han ska göra på Mantorp Park på söndag!
Lars-Åke Björk - yngre bror till STCC-debutanten Thed Björk - fixade helgens första seger till familjen på norska Våler-banan på lördagen.
Lars-Åke vann helgens första final i Volvo Nordic Racing Cup, samtidigt som Thed kvalade till sig åttonde startplatsen på Mantorp Park.
Lars-Åke var överlägsen i mål - 6 sekunder före lördagens verkliga duellanter, norrmannen Petter Halvorsen och svensken Markus Norström. De två skiftade placering flera gången under racet, men det var Petter som till hemmapublikens förtjusning tog hand om andrapatsen, 0,5 sek före stockholmsföraren Norström.
Nästa final i serien körs under söndagen och sammanlagt 20 svenska och norska förare finns med på den snabba, norska banan.
Resultat, 10 i topp, Volvo Nordic Racing Cup, Våler, deltävling 3:
1) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, 12.22,6, 2) Petter Halvorsen, Norge, +6,0, 3) Markus Norström, Botkyrka MK, +6,5, 3, 4) Niklas Jogér, Borlänge MK, +10,3, 5) Stefan Nyman, d:o, +12,6, 6) Frederick Bylund, Kolsva MS, +15,5, 7) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, +18,8, 8) Lasse Taipale, MK Vättle Göteborg, +23,4, 9) Knut I Carlsen, Norge, +23,8, 10) Tone Slåttland, d:o, +24,9.
All Championship: Dubbelt Jämtland i topp på Mantorp
Det blev dubbelt Jämtland i topp när Volvo All Championship - mästerskapsserien på alla underlag - fortsatte med sommarens första race på Mantorp Park i Östergötland i helgen.
Serien körs under hela året och inleddes i vintras med tävlingar i rally och på isbana.
Bengt Emilsson från Östersund är racingspecialist och var med andra ord klar favorit. Mycket riktigt dominerade han kvalet och stod i första led när starten gick.
Bredvid sig hade han en annan banracingförare - Frederick Bylund från Köping medan ismästaren Jan Sundkvist från Offerdals MK något överraskande stod i andra led tillsammans med rallyveteranen Per-Erik Sköldin från Vingåker.
När starten gick missade Bylund totalt och kom ut som fyra medan Emilsson tog täten, hårt uppvaktad av Jan Sundkvist och Per-Erik Sköldin. Bylund kom dock snabbt igen, passerade Sköldin och satte in attackerna på Jan Sundkvist. Men trots ivrig uppvaktning under hela racet lyckades Köping-föraren inte ta sig förbi utan fick nöja sig med tredjeplatsen.
Per-Erik Sköldin rullade i mål som fyra, före en annan rallyförare - Magnus Mellquist från Söderhamn medan Jörgen Welter från Strängnäs hade en lång kamp med Kristin Swensson, Söderhamn, om vem som skulle bli sexa. Kristin ledde större delen av racet men gjorde ett misstag så att Jörgen kunde smita förbi.
Bakom de här var det en intensiv strid om placeringarna.
Rune Rommedahl från Linköping svarade för dagens prestation genom att köra upp sig från sistaplatsen till åttonde medan två av förarna, Lars Skoglund från Bollnäs och Janne Ericsson från Timrå krokade ihop och så småningom rullade i mål på 12:e respektive 13 plats.
För Lars Skoglund - en av favoriterna i C-förarserien - var det en tung helg.
När motorn i hans egen bil rasade på träningen på fredagskvällen åkte han hem till Hälsingland och lånade en bil av en konkurrent. Bara för att råka ut för växellådshaveri på kvalet. Det blev att byta växellåda innan finalen men allt gick bra. Ända tills halva loppet var kört, då han fick ett rejält kast och kolliderade med konkurrenten Janne Ericsson.
- Ibland känns det hårt att syssla med biltävlingar. Nu har jag två bilar att renovera när jag kommer hem...
Nästa deltävling i serien är sommarrally och körs i Norrköping den 16 juni. Det är tävlingen Majpokalen som egentligen skulle ha körts 12 maj men som flyttats fram på grund av problem med vägarna.
Resultat, All Championship Race, Mantorp Park:
1) Bengt Emilsson, MK Nordjämten, Volvo 240, 21.01,8, 2) Janne Sundkvist, Offerdals MK, Volvo 740, +1,.3 sek, 3) Frederick Bylund, Kolsva MS, 240, +1,8, 4) Per-Erik Sköldin, SMK Vingåker, 240, +4,5, 5) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 240, +8,2, 6) Jörgen Welter, Stocksund Sport, 240, +22,5, 7) Kristin Swensson, SMK Söderhamn, 240, +24,9, 8) Rune Rommedahl, Linköpings MS, 240, +36,9, 9) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 240, +44,9, 10) Klas Spring, Ljusdals RC, 240, +49,9, 11) Chrille Åström, Timrå MK, 240, +54,0, 12) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 240, +1.12,0, 13) Janne Ericsson, Timrå MK, 240, +1.16,4, 15) Sven Sonnerby, Vimmerby MS, 240, bröt.
Sammanlagt i toppen efter 5 av 11 deltävlingar:
Elit A: 1) Per-Erik Sköldin, 99 p, 2) Ingvar Nilsson, 82, 3) Magnus Mellquist, 57.
Elit B: 1) Bengt Emilsson, 60, 2) Janne Sundkvist, 57, 3) Torbjörn Westerlund, Skellefteå RRC, 52, 4) Kurt Eliasson, Skutskärs MS, 48.
C-förarserien: 1) Chrille Åström, 74, 2) Lars Skoglund, 71, 3) Klas Spring, 66, 4) Rune Rommedahl, 62, 5) Kristin Swensson, 45, 6) Janne Ericsson, 41.
Dubbelt svenskt i norskt stadslopp
De svenska racerförarna Markus Norström från Huddinge och Niklas Jogér från Falun vann var sitt race när Nordic Racing Cup inleddes med ett stadslopp i norska Närbø utanför Stavanger i helgen.
De svenska förarna dominerade stort i kvalen och tog hand om allt i pokalväg i finalracen före sina norska konkurrenter.
Stadsloppet i Närbø är en unik tävling på avstängda, trånga gator i stadens centrum. Nordic Cup - där alla förare kör standardbetonade Volvobilar - var huvudklass i årets tävling och racet bevakades bland annat av flera norska TV-kanaler.
Kvalet inför finalerna är oerhört betydelsefullt, eftersom det är så svårt att köra på de smala gatorna. Dessutom tillåter man bara 14 förare i finalen. Så det laddades friskt för att få en finalplats och helst också en bra startposition.
En som försvann under kvalet var 17-årige Johan Emilsson från Strömsund i Jämtland som satte sin Volvo med fronten i en av skyddsmurarna. Johan klarade sig undan smällen men får ett styvt jobb att få ordning på bilen till premiären i den svenska racingserien om några veckor.
I den första finalen var det Niklas Jogér som tog täten och vann, hårt uppvaktad av Markus Norström som tävlar för stockholmsklubben Botkyrka MK och Lars-Åke Björk från Örebro. Alla tre förarna gick i mål inom två och en halv sekund.
Samma tre förare dominerade också andra finalen - men här var det Markus som dominerade fältet, tätt uppvaktad av Lars-Åke Björk som flaggades av 1,2 sekunder efter segraren medan Niklas Jogér körde hem tredjeplatsen.
I båda racen anfördes gruppen bakom de tre första av Krister Nilsson från Falkenberg. Bra med var också Mats Gustavsson, Örebro, Stefan Nyman, Borlänge MK och Micke Pettersson från göteborgsklubben MK Vättle.
Bäst av de norska förarna i båda racen var veteranen Knut Inge Carlsen.
Uppmärksammad utmaning
Ett uppmärksammat inslag under helgen var Utmaningen - en tävling där en norsk toppförare utmanade de två snabbaste svenska Volvo-förarna på en duell.
Meningen var att rallycrossåkaren Martin Schanche skulle köra, men han fick förhinder och ersattes av racingföraren Kjell Myrvold, som kör en våldsamt trimmad Studebaker Nascar.
Svenskarna fick 15 sekunders försprång och höll undan strålande. Norrmannen behövde fyra varv på sig för att hinna ifatt Markus Norström i första utmaningen medan Niklas Jogér höll undan i sju varv innan norrmannen lyckats komma ifatt!
Svenskarna skänkte omgående sina prispengar till norska cancerfonden - och då gjorde Kjell Myrvold samma sak. Vilket gav en spontan insamlingsaktion i depån, så totalt gav det svenska initiativet 15.211 kronor till den norska cancerfonden:
- Vi gör det för att hedra vår norska kollega Björn Berg, som körde här förra året och nu drabbats av svår cancer. Insamlingen är vårt sätt att visa honom vår uppskattning, förklarade förarna.
Nästa deltävling i Nordic Racing Cup körs på Våler i Norge den 19-20 maj innan man går över gränsen för att köra ett 90 minuters långlopp på Mantorp Park den 16 juni.
Sammanlagt ingår 10 tävlingar i serien - de flesta körs som dubbeltävlingar.
Resultat, Nordic Racing, Deltävling 1+2, Närbø, Stavanger:
Final 1: 1) Niklas Jogér, Borlänge MK, 10.38,7, 2) Markus Norström. Botkyrka MK, +1,3 sek, 3) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, +2,6, 4) Krister Nilsson, Falkenbergs MK, +14,7, 5) Stefan Nyman, Borlänge MK, +17,5, 6) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, +20,0, 7) Mikael Pettersson, MK Vättle Göteborg, +20,3, 8) Lasse Taipale, d:o, +21,4, 9) Rogert Levin, Mariestads MS, +22,0, 10) Jan Sundkvist, Offerdals MK, +27,8, 11) Knut Inge Carlsen, NAF Hamar jr, +29,6, 12) Patrik Jansson, MK Vättle, +29,8, 13) Tone Slåttland, KNA Fredrikstad, +34,9, 14) Jan Ingar Blad, NMK Aurskog-H, -1 v.
Final 2: 1) Markus Norström, 10.36, 8, 2) Lars-Åke Björk, +1,2, 3) Niklas Jogér, +11,8, 4) Krister Nilsson, +15,6, 5) Mats Gustavsson, +23,2, 6) Mikael Pettersson, +23,6, 7) Lasse Taipale, +24,3, 8) Rogert levin, +25,0, 9) Jan Sundkvist, +31,4, 10) Patrik Jansson, +46,5, 11) Knut Inge Carlsen, -1 v, 12) Jan Einar Myraas, NMK Aurskog-H, +0,6, 13) Tone Slåttland, +5,9, 14) Stefan Nyman, -5 v.
Nordic Racing: Svenska förare kör norskt stadsloppet !
- Det är den mest fantastiska tävling jag har kört.
Det säger Micke Pettersson, racerförare från Mölndal. Micke är en av de förare som i helgen ställer upp i Närbø Racing Festival - ett unikt stadslopp i Närbø utanför Stavanger i Norge.
- Arrangörerna stänger av hela city. På gatan utanför Sparbanken går det i 130 km/h.
Förra året bjöd arrangörerna för första gången in standardbilsklassen Volvo Original. Både norska och svenska förare ställde upp och det blev en stor succé. Bilarna visade sig passa perfekt på de trånga gatorna.
I år är Volvo-bilarna huvudklass i tävlingen och arrangörerna arrangerar till och med en utmaning som körs mellan racen. Norske rallycrosstjärnan Martin Schanche har utmanat Volvo Original-förarna Niklas Jogér från Falun och Markus Norström från Huddinge på duell. Svenskarna får ett halvt varvs försprång - sedan startar Martin med sin extremt trimmade Opel Astra Rallycrossbil!
Om Martin inte hinner ifatt dem lovar han att betala 500 kr per varv som svenskarna är i ledning...
Sammanlagt dussinet svenska förare finns med i gänget som åker till Norge.
Längst att åka har 17-årige Johan Emilsson från Strömsund i Jämtland och isspecialisten Jan Sundkvist från Krokom, som bestämt sig för att debutera på asfalt i den svårkörda tävlingen. Svenskarna är favoriter och bland favoriterna finns främst Niklas Jogér, Falun och Markus Norström, Huddinge samt en bunt förare från MK Vättle utanför Göteborg - bl a Patrik Jansson, Micke Pettersson och Lasse Taipale.
Hemmafavoriten Frank A. Dahl kommer inte till start. Han ligger på sjuhus med gipsat ben efter att ha försökt sig på snickaryrket hemma i Ål, Norge. Så nu står det norska hoppet främst till norska racingtjejen Tone Slåttland.
Stadsloppet i Norska Närbø - man kör två tävlingar samma helg - är årets första deltävling i den norsk-svenska racingserie som går under namnet Volvo Original Nordic Racing Cup.
Så här ser programmet ut i övrigt:
Tävling 3+4: 19-20 maj, Våler, Norge. Tävling 5: 16 juni, Mantorp Park, Sverige (långlopp). Tävling 6+7: 14-15 juli, Mo i Rana, Norge. Tävling 8: 27-29 juli, Kinnekulle Ring, Sverige, Tävling 9+10: 29-30 sept, Rudskogen, Norge
Volvo Original
Motorsport i Värmland