E-post carlericjohansson@swipnet.se Internet: www.volvooriginal.com

Nordic West Euro Cup


Nordic West Euro Cup
Deltävling 1: Norge, Rally Finnskog 25-26 feb, Delt 2: Finland 29 jun-2 juli, Delt 3: Sverige, Kullingstrofén, 29 juli, Delt 4: Neustadt Rally Tyskland 8-10 sept, Delt 5: Danmark Toyota Rally 28-30 sept.
För slutställning räknas 4 av 5 deltävlingar.


 

Rallyfinal i Danmark: Suverän seger för Magnus Mellquist
- Det har aldrig varit så kul att köra rally som i dag!
Magnus Mellquist, 29-årig rallyförare från Söderhamn, Hälsingland var jublande glad efter sin klasseger i Toyota Rally Danmark som avgjordes på danska ön Fyn i helgen. Magnus körde mästerligt på de snabba, svåra asfaltvägarna och formligen flög ifrån sina konkurrenter:
- I dag stämde allt. Dessutom hade vi den tur som krävdes, medan konkurrenterna råkade ut för punkteringar och allt möjligt annat.
Segern innebar att Magnus Mellquist och hans codriver Erica Jansson vann hela Volvo Original Nordic West Rally Cup mycket övertygande.
Två segrar och två andraplatser på de fyra senaste tävlingarna gjorde att konkurrenterna fick slåss om platserna bakom. Vilket man också gjorde - med besked. Länge såg det ut som Thomas Israelsson från Skepptuna skulle ta hand om silverplatsen. Thomas punkterade i rallyts inledning, men kom igen starkt och gick upp till andraplatsen. På den 10:e och sista specialsträckan var det dock slutåkt:
- Vi hade bara några kilometer kvar till mål när bilen plötsligt stannade. Vad som hände vet jag inte, bara att det känns tungt just nu, kommenterade en bedrövad Skepptuna-förare.
I det läget övertog Magnus klubbkompis Per- Henrik Hedberg silverplatsen. Men när rallyveteranen från Söderhamn kom för sent till en tidkontroll, var det kört också för hans del:
- Vi slog sönder växellådan när vi landade efter ett krön. Vi bytte på servicen men stressen gjorde att vi missade en kontroll och överskred respittiden med 3 minuter, suckade en bedrövad Per- Henrik.
Söderhamnaren var på väg mot sjätteplatsen, vilket med god marginal skulle ha givit silver i den här långa och tuffa serien.
Tredje man på silverplats var skånske veteranen Mårten Persson, som gjorde en mycket bra finaltävling:
- När vi såg Thomas Israelssons bil inne på sista sträckan trodde vi att vi hade andraplatsen som i en ask. Så vi tog det lite försiktigt för att komma i mål utan missöden. Tyvärr visade det sig att vi räknat bort tyske Martin Schütte, som kört överraskande bra bakom oss. Så Martin gick förbi oss, vilket gjorde att vi blev trea i tävlingen och föll till bronsplats efter särskiljning!
Slutlig tvåa blev i stället Thord Johansson, Kristianstad - som inte ställde upp till start i finalen! Thord hade vinstchans innan finalen men kunde inte starta. Och att han trots det skulle få behålla silverplatsen - det hade ingen räknat med, allra minst Thord själv.
Den danska rallyfinalen var lång och krävande och bestod av 10 specialsträckor med en sammanlagd längd av 15,4 mil - ungefär som två SM-rallyn samma helg!
Totalt slutade Magnus och Erika på 30:e plats i rallyt, som ingick i Danska Rallymästerskapen. Det fanns fler svenskar på plats i övriga klasser - och det gick riktigt bra, även för dem. Comebackande Poppo Persson från Köping slutade 3:a totalt och 2:a i Stora Grupp A, Nilsby-Janne, dvs Jan-Erik Jansson från Kil var 13:e totalt och 2:a i Stora Grupp H medan Lennarth Eriksson, Kulling vann den andra Grupp H-klassen och var 16:e totalt bland de 53 som fullföljde. Så att det finns svenska rallyförare som behärskar asfalt - det behöver ingen betvivla!
Resultat, Volvo Nordic West Rally Cup. Final, Toyota Rally Danmark: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 1.27,33, 2) Martin Schütte, Tyskland, +1 min 29 sek, 3) Mårten Persson, Hässleholms MK, +1.55, 4) Per- Martin Persson, d:o, +2.08, 5) Anders Strömbeck, Simrishamns MK, +4.18, 6) Björn Berg, Norge, +5.18, 7) Christer Jönsson, Tomelilla MK, +5.19, 8) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, +6.42
Slutställning: 1) Magnus Mellquist, 114 p, 2) Thord Johansson, Kristianstads MK, 82, 3) Mårten Persson, 82, 4) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 75, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 74, 6) Christer Jönsson, 65, 7) Per-Martin Persson, 58, 8) Jochen Walther, Tyskland, 56, 9) Peter Lundell, Tomelilla MK, 47, 10) Claes Pettersson, Mariestads MS, 44, 11) Jonas Larsson, SMK Vingåker, 35, 12) Björn Berg, 34.


Nu körs finalen i Nordic West Rally Cup
Magnus redan mästare - tufft om andraplatsen
- Tråkigt att Thord Johansson inte kan komma till start. Det hade kunnat bli en riktigt kul duell i finalen i Nordic West Rally Cup i Danmark nu i helgen.
Magnus Mellquist från Söderhamn har haft en suverän rallysäsong. Hälsingeföraren har radat upp segrar och plockat titlar på löpande band hela hösten.
Nu kan han sätta ytterligare en titel på visitkortet. För oavsett hur det går i helgens finaltävling på danska Fyn så är Magnus klar segrare.
- Jag håller på att bygga ett nytt bageri och just den här helgen ska jag iväg för att köpa nya maskiner. Så tyvärr kan jag inte åka ned till Danmark och spöa den där ungtuppen, något som onekligen skulle behövas, skrattar Thord Johansson. Som visserligen är 20 poäng efter i tabellen, men som har kört en tävling mindre än Magnus och därför haft en viss chans att vinna totalt.
Men är det klart vem som ska vinna, så är det desto mer öppet om vem som ska ta silver respektive brons. Kampen står mellan Per-Henrik Hedberg, klubbkamrat med Magnus Mellquist, och Thomas Israelsson från Skepptuna.
- Thomas är mycket duktig på asfalt, men när chansen finns så måste jag i alla fall försöka, säger Per-Henrik.
Sammanlagt 10 förare startar i finalen - 8 svenskar, en tysk och en norrman. Förutom de tre favoriterna är det rallybröderna Mårten och Per-Martin Persson, Hässleholms MK, Nils J Foghagen, Skepptuna MK, Anders Strömbeck, Simrishamns MK, Christer Jönsson, Tomelilla MK, Kay Treder, Tyskland och Björn Berg, Norge.
Nordic West Rally Cup, ställningen i toppen inför finalen i Danmark 29-30 sept: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 102 p, 2) Thord Johansson, Kristianstads MK, 82, 3) Per Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 75, 4) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 74, 5) Mårten Persson, Hässleholms MK, 57, 6) Jochen Walther, Tyskland, 50, 7) Christer Jönsson, Tomelilla MK, 47, 8) Peter Lundell, d:o, 46.
Neustadt Rallye: Magnus Mellquist knäckte konkurrenterna
Han var helt omöjlig på asfalten i Rally Neustadt - Magnus Mellquist från Söderhamn. Den hårdsatsande norrlänningen 'tvålade till' hemmafavoriten, tyske Jochen Walther, med 43 sekunder:
- Mitt livs seger, jublade Magnus efter målgång på lördagskvällen. Och Jochen kunde bara gratulera:
- Det är kul när det kommer nya, unga förare. Även om det är irriterande att bli frånåkt.
Det var på de inledande tre specialsträckorna som Mellquist och codrivern Erika Jansson grundlade segern.
- Vi satade allt i början för att knäcka konkurrenterna. Och det lyckades till 100 procent. Sedan var det bara att hålla undan...
Trea i tävlingen - årets fjärde deltävling i Nordic West Euro Rally Cup - blev skånske grusspecialisten Thord Johansson, Kristianstad. Thord gick därmed upp till andraplats totalt i sammandraget. Mellquist leder - men inte alls så stort som poängskillnaden ger sken av. Thord har kört en tävling mindre och eftersom fyra av seriens fem deltävlingar får räknas kommer finalen i Danmark om tre veckor att bli direkt avgörande.
Många skånska fortåkare tog chansen att åka den anrika tyska rallytävlingen som avgörs uteslutande på asfalt. Bröderma Mårten och Per- Martin Persson som tävlar för Hässleholms MK blev 4:a respektive 6:a. Den som spräckte brödrakampen var Peter Lundell som äntligen fick till ett bra resultat i årets serie. Förra året var Peter med i topp och vann till och med seriefinalen i Danmark, men i år har det mesta gått snett. Sjundeplatsen gick till Magnus Mellquists klubbkompis Per- Henrik Hedberg, SMK Söderhamn som därmed avancerade till tredje plats totalt i sammandraget medan åttondeplatsen togs av Christer Jönsson, Tomelilla - seriens bäste nykomling.
Thomas Israelsson från Skepptuna låg tvåa totalt i serien inför den här deltävlingen och öppnade i ungefär samma tempo som Jochen Walther. Men Thomas hade otur och blev stående på den nionde och avslutande specialsträckan - bara några 100 meter från mål. Bröt gjorde också 21-årige framtidslöftet Jimmy Joge från Motala. Jimmy dundrade av redan på den första specialsträckan:
- Det var ett farthinder efter en raka. Jag trodde jag skulle klara det, men ena framhjulet högg tag i en sten och knäckte framvagnen. Visserligen var jag med mest för att ära, men jag hade ju räknat med att få åka lite längre...
Nordic West Euro Rally Cup, deltävling 4, Neustadt Rallye, Tyskland: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Volvo, 1.01.10, 2) Jochen Walther, Tyskland, d:o, +43 sek, 3) Thord Johanson, Kristianstads MK, d:o, +51, 4) Mårten Persson, Hässleholms MK, d:o, +1.13, 5) Peter Lundell, Tomelilla MK, d:o, +1.37, 6) Per-Martin Persson, Hässleholms MK, d:o, +2.02, 7) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, d:o, +2.17, 8) Christer Jönsson, Tomelilla MK, d:o, +5.47. Sammanlagt efter 4 av 5 deltävlingar: 1) Magnus Mellquist, 102 p, 2) Thord Johansson, 82, 3) Per-Henrik Hedberg, 75, 4) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 74, 5) Mårten Persson, 57, 6) Jochen Walther, 56, 7) Christer Jönsson, 50, 8) Peter Lundell, 47, 9) Jimmy Joge, SMK Motala, 46, 10) Claes Pettersson, Mariestads MS, 44.
Nio svenskar kör asfaltrally i Tyskland
- Vi har kört utomlands i flera år. Tävlingar av det här slaget ger svenska rallyförare en utomordentlig chans att lära sig köra rally på asfalt.
Det säger Carleric Johansson, ansvarig för Nordic West Euro Cup, som i helgen kör årets femte deltävling, Rally Neustadt i norra Tyskland.
Nio svenska förare kommer till start - i stort sett hela tabelltoppen. Serien leds av Magnus Mellquist från SMK Söderhamn, 3 poäng före Thomas Israelsson, Skepptuna. Thord Johansson från Kristianstad är fyra och Söderhamns-föraren Per Henrik Hedberg femma. Hemmafavoriten Jochen Walther kommer också till start, trots en mindre lyckad inledning på säsongen. Den tyske ex-mästaren ligger 2bara2 12:a i tabellen. Övriga förare till start är bröderna Mårten och Per Martin Persson, Hässleholms MK, asfaltspecialisten Peter Lundell, Tomelilla MK och hans klubbkompis Christer Jönsson, som asfaldebuterade i Frankrike i juli i år.
Intressant start gör nya stjärnskottet, unge Jimmy Joge från Motala. Jimmy är den ende i gänget som inte har någon asfalterfarenhet att tala om:
- Jimmy är ett jättelöfte som kört väldigt bra på grus och han kommer säkert att lära sig det här underlaget mycket snabbt. Någon gång måste vara den första och en tävling i Tyskland är en bra tävling att debutera i, säger Carleric Johansson. Som är mycket nöjd med sina förare:
- Ja, det är jag. De är oerhört duktiga idrottsmän. De kommer till start väl förberedda och bilarna brukar vara i perfekt skick. Ingen kör en sådan här tävling - eller en SM-tävling med för den delen - utan att vara väldigt väl förberedd.
Många av dagens SM-stjärnor har tävlat i den här serien. Pernilla Walfridsson, Grupp H-stjärnan Daniel Carlsson och en av toppkillarna i Lilla Grupp N - Mattias Aronsson - är några som varit med och lärt sig för att sedan gå över till större uppgifter.
- Vi har många duktiga svenska rallyförare - och många av dem är dessutom mycket duktiga på asfalt!
Den tyska tävlingen omfattar 10 mil specialsträckor och inleds med träning på fredagseftermiddagen. Första start sker på lördagsmorgonen och någon gång under natten mot söndagen är det klart hur resultatlistan ser ut.
Nordic West Euro Rally Cup
Ställningen i toppen inför 4:e deltävlingen, Rally Neustadt, Tyskland:
1) Magnus Mellqust, SMK Söderhamn, 72 p, 2) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 69, 3) Thord Johansson, Kristianstads MK, 57, 4) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 55, 5) Claes Pettersson, Mariestads MS, 44, 6) Jimmy Joge, SMK Motala, 41, 7) Jonas Larsson, SMK Vingåker, 35, 8) Mårten Persson, Hässleholms MK, 34.
Svenska Rallyserien: Segrarna klara i två klasser
A-förarna väntar till finalen !
Magnus Mellquist från Söderhamn och Henrik Levin från Kristianstad avgjorde sina respektive serier när Svenska Rallyserien i helgen fortsatte med Kullingtrofén i Herrljunga. Både Magnus Mellquist och Henrik Levin vann sina klasser och är klara mästare redan innan finalen i Vetlanda den 19 augusti.
Men bland A-förarna - där Gary Kajsson från Kristianstad bara behövde komma i mål bland de fem främsta för att ta över ledningen i serien - hårdnade det till sig rejält. Gary tvingades nämligen bryta - samtidigt som seriens otursgubbar Thord Johansson, Kristianstad och Mats Hammarström, Gävle, fick allt att stämma. Och det innebär att inte mindre än sju (!) förare kan vinna A-förarserien, beroende på hur det slutar i finalen.
Helgens arrangör Kullings MS bjöd som vanligt på svårkörda och luriga vägar och manfallet blev stort bland de 71 förare som ställde upp till start i Svenska Rallyserien där alla förare tävlar med identiska, standardbetonade Volvo-bilar.
Gary Kajsson var en av favoriterna och han öppnade bra. Men på den första av de två långsträckorna tvingades han ge upp. I stället tog klubbkompisen Thord Johansson över, intensivt uppvaktad av bland annat Mats Hammarström, Gävle och Niclas Johansson, Göteborg. Men konditorn från Kristianstad svarade och avgjorde kampen på den sista, över två mil långa specialsträckan:
- Äntligen stämde allt. Tidigare i år har det mesta krånglat, sa en mycket glad Thord Johansson.
Mats Hammarström från Gävle inledde serien strålande i vintras och tog två raka segrar. Men sedan har det mesta gått på tok - fram till nu. Mats gick in som tvåa bland A-förarna, 4 sekunder före Niclas Johansson som kört allt bättre under året.
- Men det höll faktiskt på att gå illa nu också, berättade Hammaström. På sista sträckan sladdade vi in i en telefonstolpe. Som tur var tog smällen mitt på bakhjulet - hade den tagit lite längre fram hade vi blivit kvar!
SerieledadeThomas Israelsson körde också bra och gick in som fyra vilket innebär att han behåller ledningen inför finalen där inte mindre än sju förare nu kan vinna: Thomas Israelsson, Mats Hammarström, Vingåkersförarna Lars Ohlson och Jonas Larsson, Thord Johansson, Gary Kajsson och Niclas Johansson!
Annars var det många som åkte fort - åtminstone bitvis. Snabbe Peter Leander från Säffle öppnade bäst av alla på den första sträckan men besökte en stengärdsgård på andra och försvann. Problem fick också rallysportens nya kelgris - Jimmy Joge från Motala. Jimmy utmanade Magnus Mellquist från Söderhamn i kampen bland B-förarna men hamnade i diket på en sträcka och tappade tid. Nu fick han nöja sig med att bli femma i klassen medan Magnus Mellquist åkte som en furie och vann. Magnus blev dessutom tvåa totalt och hade så när kunnat slå även Thord Johansson.
- Jag trodde det skulle gå. men så kom vi ifatt en bil på en av sträckorna och han släppte inte förbi oss på åtminstone 3 kilometer. Så där rök den chansen.
Magnus seger innebar dock att han redan nu avgjorde i B-förarserien. Oavsett hur det slutar i finalen i Vetlanda kan ingen av konkurrenterna komma ikapp:
- Det känns skönt. Nu kan jag i stället försöka koncentrera mig på att försöka vinna Nordic West Euro Cup.
Nordic West Euro Cup är en serie som körs i fem länder och där Kullingtrofén ingick som den svenska deltävlingen. Där kör alla mot alla och Magnus övertog nu ledningen, 3 poäng före Thomas Israelsson. Thord Johansson är trea före veteranerna Per-Henrik Hedberg, Söderamn och Claes Pettersson, Mariestad. Nordic West Euro Cup avslutas med asfaltrallyn i Tyskland respektive Danmark under september.
Också i C-förarserien avgjordes striden den här helgen. Omöjlige Henrik Levin från Kristianstad tog sin fjärde raka seger och gick inte att hota. Även om Peder Johansson från Borås försökte och gjorde en mycket bra insats:
- Det gick inte - Henrik är alldeles för bra. Det är bara att lyfta på hjälmen och gratulera.
Bakom de här herrarna i B- respektive C-serierna gjordes många fina förarprestationer. Christer Johansson från Årjäng åkte t ex jämt med Magnus Mellquist under inledningen:
- Det gick perfekt men så gjorde vi ett litet misstag och gled ned i ett dike. I vanliga fall hade vi inte tappat speciellt mycket tid men vi hade otur, bakaxeln fastnade i något hårt och slogs krokig. Så det var bara att ge sig.
Otur hade också Michael Menck som hoppat av SM och återvänt till den här serien:
- Bilen startade inte när vi skulle åka in till starten på första sträckan. Det tog 14 minuter att hitta felet - ett elfel. Men vi fortsatte och körningen stämde bra.
Den sena ankomsten till start gav 2 min och 20 sek i extra körtid - trots det blev 'Menken' 15:e man bland A-förarna, knappt halvminuten bakom långväga gästen Jochen Walther från Tyskland. Säffle-förarna Henrik Andersson och Hans-Erik Weng stortrivdes på vägarna och körde strålande och gick i mål som tvåa respektive trea i Elit B medan hemmaförarna Anders Johansson och Daniel Gustafsson motsvarade förväntningarna och körde hem fjärdeplatsen i B respektive 3:eplatsen i C.
Resultat, Kullingtrofén
Totalt:
1) Thord Johansson, Kristianstads MK, 35.01, 2) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, +8 sek, 3) Mats Hammarström, SMK Gävle, +13, 4) Niclas Johansson, Göteborgs MF, +17, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, +19, 6) Henrik Andersson, Säffle MC, +23, 7) Hans-Erik Weng, d:o, +29, 8) Henrik Levin, Kristianstads MK, +30, 9) Jonas Larsson, SMK Vingåker, +36, 10) Anders Johansson, Kullings MS, +39, 11) Claes Pettersson, Mariestads MS, +43, 12) Mårten Persson, Hässleholms MK, +45, 13) Nicklas Sjögren, MSK Kvarnvingarna Mjölby, +45, 14) Mats Ahl, d:o, +46, 15) Peder Johansson, Borås MK, +49, 16) Jimmy Joge, SMK Motala, +51.
Sammanlagt efter 3 av 5 deltävlingar: 1) Magnus Mellquist, 72 p, 2) Thomas Israelsson, 69, 3) Thord Johansson, 57, 4) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, 55, 5) Claes Pettersson, 44, 6) Jimmy Joge, 41, 7) Jonas Larsson, 35, 8) Mårten Persson, 34, 9) Håkan Süld, SMK Söderhamn, 31, 10) Christer Jönsson, Tomelilla MK, 31.
Svenska Rallyserien.
Elit A:
1) Thord Johansson, Kristianstads MK, 35 min 01 sek, 2) Mats Hammarström, SMK Gävle, +13 sek, 3) Niclas Johansson, Göteborgs MF, +17, 4) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, +19, 5) Jonas Larsson, SMK Vingåker, +36, 6) Claes Pettersson, Mariestads MS, +43, 7) Mårten Persson, Hässleholms MK, +45, 8) Nicklas Sjögren, MSK Kvarnvingarna Mjölby, +45, 9) Mats Ahl, d:o, +46, 10) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, +1.07
Sammanlagt efter 6 av 7 deltävlingar: 1) Thomas Israelsson, 121 p, 2) Mats Hammarström, 118. 3) Jonas Larsson, 116, 4) Lars Ohlson, SMK Vingåker, 115, 5) Thord Johansson, 114, 6) Gary Kajsson, Kristianstads MK, 112, 7) Mårten Persson, 107, 8) Peter Lundell, Tomelilla MK, 95, 9) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 94, 10) Niclas Johansson, 92.
Elit B: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 35.09, 2) Henrik Andersson, Säffle MC, +15 sek, 3) Hans-Erik Weng, Säffle MC, +21, 4) Anders Johansson, Kullings MS, +31, 5) Jimmy Joge, SMK Motala, +43, 6) Mikael Eriksson, MK Kopparberg, +1.05, 7) John Edlund, Dals MK, +2.20, 8) Mathias Gustafsson, Team Westom Arvika, +2.29, 9) Nils J Foghagen, Skepptuna MK, +4.06, 10) Kenth Larsson, Vara Mk, +4.27.
Sammanlagt efter 6 av 7 deltävlingar: 1) Magnus Mellquist, 138 p, 2) Hans-Erik Weng, 121, 3) Henrik Andersson, 121, 4) Jimmy Joge, 119, 5) Mathias Gustafsson, 111, 6) Anders Johansson, 105, 7) Emil Tungfeldt, Örebro, 79, 8) Oskar Norlin, Säffle MC, 77, 9) Christer Johansson, Årjängs Mk, 65, 10) Anders Strömbeck, Simrishamns MK, 56.
C-serien: 1) Henrik Levin, Kristianstads MK, 35.31, 2) Peder Johansson, Borås MK, +19 sek, 3) Daniel Gustafsson, Kullings MS, +53, 4) Erik Vogel, SMK Karlskoga, +58, 5) Bjarne Sools, Filipstads MC, +1.22, 6) Niclas Lundgren, Åmåls MK, 1.27, 7) Andreas Andersson, MK Ran Askersund, +1.37, 8) Ronnie Gustavsson, Degerfors RC, 1.52, 9) Sven Sundberg, SMK Söderhamn, +2.00, 10) Lars-Erik Nilsson, SMK Gävle, +2.02.
Sammanlagt efter 6 av 7 deltävlingar: 1) Henrik Levin, 142 p, 2) Peder Johansson, 132, 3) Daniel Gustafsson, 96, 4) Erik Vogel, 94, 5) Sven Sundberg, SMK Söderhamn, 74, 6) Lars Skoglund, Bollnäs Mk, 64, 7) Andreas Lomarker, Kils MK, 58, 8) Rune Rommedahl, Linköpings MS, 51, 9) Christer Johansson, Årjängs MK, 49, 10) Mats Nygårdh, Ljusdals MK, 36.
Svenska Rallyserien: Gary hotar Thomas i Kullingstrofén
Nu börjar det dra ihop sig i Svenska Rallyserien. På lördag den 29 juli körs årets näst sista deltävling - Kullingtrofén med start och mål i Herrljunga, mitt mellan Falköping och Alingsås. Inte mindre än 70 förare - 22 A-förare, 15 B och 33 C-förare - är anmälda till tävlingen som också ingår i Nordic West Euro Cup, vilket bl a innebär att tyske Jochen Walther kommer till start.
I Svenska Rallyserien har förarna tidigare avverkat 5 deltävlingar och eftersom man får räkna 5 av de totalt 7 som ska köras gäller nu att flera av förarna måste förbättra tidigare placeringar för att öka på poängskörden.
Ställningen - och förutsättningarna - i toppen i de olika serierna inför lördagens tävling, som bjuder 4 specialsträckor på grus med en sammanlagd längd av 52 km, är följande:
Elit A: 1) Thomas Israelsson, Skepptuna, 115 p, 2) Lars Ohlson, SM K Vingåker, 115, 3) Jonas Larsson, d:o, 111, 4) Gary Kajsson, Kristianstads MK, 107, 5) Mårten Persson, Hässleholms MK, 105, 6) Mats Hammarström, SMK Gävle, 98, 7) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 85, 8) Peter Lundell, Tomelilla MK, 84, 9) Thord Johansson, Kristianstads MK, 84, 10) Niclas Johansson, Göteborgs MF, 67.
Ledande Thomas Israelsson har en 10:e plats som sämst, Lars Ohlson en 9:e och Jonas Larsson en 10:e medan Gary Kajsson fyller på med alla poäng - han har bara kört fyra deltävlingar. Och eftersom Gary bara har 8 poäng upp till ledningen så är ett hett tips att skåningen kommer att toppa tabellen efter lördagens tävling! Mårten Persson på femteplatsen har också en 9:e plats att byta ut medan Mats Hammarström har en två dåliga resultat - en bruten och en 10-poängare.
Så om Mats kommer i mål på en hygglig placering - vilket han haft problem med på slutet - så tar han ett rejält kliv uppåt. Också Ingvar Nilsson och Peter Lundell har brutit en deltävling var. Thord Johansson har bara kört 4 deltävlingar och Niclas Johansson tre - så det är läge för en tät tabell inför finalen i Vetlanda 19 aug.
Elit B: 1) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 126, 2) Mathias Gustafsson, Team Westom, 109, 3) Hans Erik Weng, Säffle MC, 101, 4) Jimmy Joge, SMK Motala, 97, 5) Anders Johansson, Kullings MS, 97, 6) Henrik Andersson, Säffle MC, 94, 7) Emil Tungfeldt, SMK Örebro, 79, 8) Oskar Norlin, Säffle MC, 77, 9) Christer Johansson, Årjängs MK, 60, 10) Anders Strömbeck, Simrishamns MK, 56.
I Elit B finns osedvanligt många fortåkare och förutsättningarna är likartade: Magnus Mellquist har en 9:e plats som sämst, Mathias två 10:e placeringar och Weng en bruten. Unga löftet Jimmy Joge har en 0-poängare precis som Henrik Andersson så de kan fylla på rejält medan hemmahoppet Anders Johansson måste bättra en 12:e plats. Tungfeldt och Norlin har var sin bruten tävling och Christer Johansson - han har två 0:or eftersom han inledde året som C-förare. Så han kan klättra rejält. I den här klassen saknas Weng, Strömbeck och Tungfeldt i anmälningslistan.
C-serien: 1) Peder Johansson, Borås MK, 125 p, 2) Henrik Levin, Kristianstads MK, 112, 3) Erik Vogel, SMK Karlskoga, 76, 4) Daniel Gustafsson, Kullings MS, 71, 5) Sven Sundberg, SMK Söderhamn, 61, 6) Andreas Lomarker, Kils MK, 58, 7) Lars Skoglund, Bollnäs MK, 52, 8) Christer Johansson, Årjängs MK, 49, 9) Mats Nygårdh, Ljusdals RC, 36, 10) Rune Rommedahl, Linköpings MS, 36.
I C-serien får ledande Peder Johansson svårt att bättra - han har som sämst en 4:e plats. Tvåan Henrik Levin är storfavorit - skåningen har tre segrar i svit och en tävling oräknad...
Övriga på tio i topp fyller också på poängskörden - frånsett Christer Johansson som alltså kör i B-serien numer av av den anledningen stannar på sina 49 poäng..
Nordic West Euro Cup
Thomas Israelsson har gjort en strålande säsong så här långt - han toppar inte bara Svenska Rallyserien utan leder också Nordic West Euro Cup. Detta trots att han under en period hade problem med bilen.
Kullingtrofén är den tredje av fem deltävlingar - och den enda som körs i Sverige. Tidigare han man åkt vinterrally i Norge och grus i Finland och efter Kullingtrofén väntar två asfaltrallyn - ett i Tyskland och ett i Danmark.
Också i West Euro Cup är det tätt värre - Thomas med sina 47 p är bara 2 poäng före söderhamnsförarna Magnus Mellquist och Per Henrik Hedberg, som båda har 45 p, på 2:a resp 3:e plats.
Ställningen i toppen i Nordic West Euro Cup- där alla förarklasser ingår:
1) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, 47, 2) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, 45, 3) Per Henrik Hedberg, d:o, 45, 4) Jimmy Joge, SMK Motala, 30, 5) Daniel Carlsson, Säffle MC, 30, 6) Claes Pettersson, Mariestads MS, 28, 7) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 28, 8) Thord Johansson, Kristianstads MK, 27, 9) Per-Erik Sköldin, SMK Vingåker, 23, 10) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, 22, 11) Håkan Süld, SMK Söderhamn, 21, 12) Christer Johansson, Årjängs MK, 21, 13) Christer Jönsson, Tomelilla MK, 21, 14) Hans P Carlsson, Norge, 20, 15) Jochen Walther, Tyskland, 19.
Av toppförarna startar alla utom Daniel Carlsson (åker SM Gr H), Fredrik L´Estrade (bygger ny 740 efter krasch i Frankrike tidigare i sommar), Per Erik Sköldin och norske Hans Petter Carlsson.
I Svenska Rallyserien/Nordic West Euro Cup kör alla förare likvärdiga, standardbetonade Volvo-bilar. Utöver de 70 Volvo-förarna kommer ytterligare ett 80-tal förare till start i tävlingen, som dessutom ingår i bland annat Västsvenska Rallyserien och i Skaraborgs Rallyserie.

Tufft i finskt rally:
Sekundstrid mellan Jimmy J och Magnuus M!
Det blev som väntat en dramatisk sekundstrid i Exide Rally i finska Tammerfors i helgen. Huvudpersonerna Jimmy Joge från SMK Motala och Magnus Mellquist från Söderhamn jagade varandra intensivt under de två tävlingsdagarna och efter två dagar på de vrålsnabba finska grusvägarna stod till slut Jimmy som segrare i tävlingen - årets andra deltävling i Nordic West Euro Cup. Men det var tätt - bara tre sekunder skiljde efter drygt 10 mils körning!
Jimmy Joge öppnade bäst av förarna i Volvo-klassen och inledde med två knappa sträcksegrar. Men Magnus kom igen och vann de två följande.
- Men så gick en säkring på en sträcka så jag tvingades stanna och byta, berättar Magnus. Som inte förlorade speciellt mycket på stoppet, eftersom Jimmy på samma sträcka slog sönder ett fjäderben. Så fighten fortsatte och Magnus knappade återigen in på den unge östgöten!
- Jag bestämde mig för att inte chansa utan fortsätta att åka i samma tempo som tidigare. Hade jag försökt öka ytterligare hade jag aldrig kommit i mål. Nu räckte det precis, log Jimmy brett efter målgång på rampen inne i Tammerfors.
Bakom de två i toppen la Thomas Israelsson från Skepptuna omedelbart beslag på tredjeplatsen före Peter Lundell från Tomelilla och Per Henrik Hedberg från Söderhamn. Men Peter försvann redan på den tredje sträckan efter att ha rullat ned i en ravin och Per-Henrik åkte av några sträckor senare. Visserligen kunde han fortsätta med en rejält illa tilltygad bil, men missödet tog en minut och Per Henrik halkade ned till en slutlig 7:e plats, 27 sekunder bakom klubbkompisen Håkan Süld som äntligen fick körningen att stämma en hel tävling. I stället övertog veteranen Claes Pettersson från Mariestad jakten på tredjeplatsen. Mariestadsföraren var hela tiden ivrigt uppvaktad av comebackande Peter Fredriksson, Norrköping som åkte mycket bra, trots ringrosten. Förre tyske mästaren Jochen Walther gjorde också come back för året, men fick nöja sig med en 8:e plats:
- Jag trodde jag skulle hänga med bättre, men killarna kör så fort att man måste åka varje helg om man ska komma upp i samma tempo, sa Jochen med beundran i rösten. Speciellt imponerad var han över Jimmy Joges framfart:
- Jimmy är en sällsynt begåvning - bara 21 år gammal och under sitt andra år som tävlingsförare åker han både fort, rutinerat och säkert. Det är en prestation att bli så jagad av Magnus och ändå hålla nerverna i styr!
I C-klassen kunde ingen hota sporadiskt tävlande Fredrik L´Estrade från SMK Söderhamn. Fredrik som körde startfältets enda Volvo 740 gjorde ett ryck redan på den första sträckan och höll sedan undan för konkurrenterna under hela tävlingen. Göran Gustavsson från Trelleborg försökte haka på och låg tvåa men hamnade i diket på tävlingens näst sista sträcka. Så Fredrik vann komfortabelt, trots att han tvingades köra hela sista sträckan med punktering.
- Luften försvann i höger framhjul när vi startade men sträckan var knappt en halvmil så jag tappade inte mer än 25-26 sekunder på missödet.
Tvåa i C-klassen blev Mats Larsson, Trelleborg och trea Christer Jönsson, Tomelilla MK. Carina Larsson - tävlingens enda tjej - hade otur och rullade 2 km från mål på den allra sista sträckan:
- Jag vet inte vad som hände - det gick väl för fort helt enkelt ,sa Carina efter sin vådliga luftfärd.
Förarna var lyriska över den finska tävlingen:
- Jag har aldrig åkt på så bra rallyvägar i hela mitt liv. Och vilken publik. På en del ställen hade man till och med byggt läktare ute i skogen, kommenterade Thomas Israelsson som i och med sin tredjeplats gick upp i serieledning, 2 poäng före söderhamnsduon Magnus Mellquist på andra och Per-Henrik Hedberg på tredje platsen.
Nästa deltävling i serien körs i Sverige i slutet av juli. Då handlar det om Kullingtrofén i Herrljunga, en tävling som också ingår i den prestigefyllda Svenska Rallyserien.
Tävlingen i Tammerfors hade som vanligt ett mycket förnämt startfält och vanns totalt av finske VM-föraren Marcus Grönholm, 1 min 21 sek före Pasi Hagström.
Resultat, Nordic West Euro Cup, Exide Rally, Finland:
Elit:
1) Jimmy Joge, SMK Motala, 1.02.36, 2) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, +3 sek, 3) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, +1.17, 4) Claes Pettersson, Mariestads MS, +1.29, 5) Peter Fredriksson, Norrköpings MK, +1.40, 6) Håkan Süld, SMK Söderhamn, +2.16, 7) Per-Henrik Hedberg, d:o, +2.43, 8) Jochen Walther, Tyskland, +3.26.
C-förare: 1) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, 1.07.18, 2) Mats Larsson, Trelleborgs MK, +1.01, 3) Christer Jönsson, Trelleborgs MK, +1.37.
Tio i topp efter 2 av 5 deltävlingar: 1) Thomas Israelsson, 47 p, 2) Magnus Mellquist, 45, 3) Per-Henrik Hedberg, 45, 4) Jimmy Joge, 30, 5) Daniel Carlsson, Säffle MC, 30, 6) Claes Pettersson, 28, 7) Fredrik L´Estrade, 28, 8) Thord Johansson, Kristianstads MK, 27, 9) Per-Erik Sköldin, Katrineholms MK, 23, 10) Peter Fredriksson, 22.
Nordic West Rally Cup:
Svenska rallyförare tävlar i Finland
Räkna med att det kommer att gå fort på grusvägarna runt finska Tammerfors den 30 juni - 2 juli. Då körs andra deltävlingen i Nordic West Rally Cup.
Tävlingen blir ett prestigeladdat möte mellan två av årets verkliga dominanter i Volvo Original-klassen: hälsingen Magnus Mellquist från Söderhamn och unge östgöten Jimmy Joge från Tjällmo.
Nordic West Rally Cup inleddes i Norge i vintras. Då gick det inte speciellt bra för Mellquist - han slutade på 9:e plats. Och Joge var inte ens med.
Men därefter har de två mötts i åtskilliga tävlingar och det har varit intensiv fight om segern varje gång.
- Exide Rally i Tammerfors är en oviss tävling - vem som helst kan vinna. Det går så otroligt fort på vägarna att det är misstagen som avgör, menar Magnus Mellquist.
Magnus vet vad han talar om. Han körde mycket bra i Finland förra året, men rullade rejält och kunde fortsätta enbart tack vare en heroisk insats från mekanikerna.
Jimmy Joge då - ja, han säger ingenting. För hans del är det utlandsdebut. Men 21-åringen från Östergötland är en enastående förarbegåvning och han har åkt fort i alla tävlingar han kört sedan debuten förra året, så om det är finskt eller svenskt grus under däcken torde inte spela någon roll...
14 svenskar
Sammanlagt åker 15 förare (14 svenska och en tysk förare) till Tammerfors för att starta i Exide Rally, en 2-dagarstävling som bjuder på 10 mil specialsträckor på mycket fina och snabba grusvägar. Och trots att både Magnus och Jimmy bara är B-förare får de finna sig i att vara favoriter tillsammans med A-förarna Claes Pettersson, Mariestad, Per Henrik Hedberg, Söderhamn, Peter Lundell, Sjöbo och tyske Jochen Walther. Den forne tyska rallymästaren åkte mycket bra i Finland förra året men körde fel på väg in till slutmålet och drog på sig en massa transportprickar. Så räkna med att Jochen är rejält revanschsugen. Revanschsugen är också Peter Lundell, den mångsidige Sjöbo-föraren som tävlar för Tomelilla MK. Peter bröt med trasig motor i tävlingen förra året.
Med på startlinjen i Finland finns också Fredrik L´Estrade och Håkan Süld som båda tävlar för SMK Söderhamn samt Peter Fredriksson, Norrköpings MK, Juhani Maukku, Kalix och skåneförarna Carina Ohlson, Trelleborg, Mats Larsson, Malmö, Christer Jönsson och Göran Gustavsson, båda från Svedala.
Asfalt i Frankrike
Efter Finland körs den svenska deltävlingen - Kullingtrofén den 29 juli. Därefter går serien vidare med deltävlingar på asfalt i Tyskland och Danmark. Men innan dess ska ett gäng dessutom ge sig av till Frankrike för att köra asfaltrally.
- Tävlingen heter Rally Charlemagne och körs på gränsen mellan Frankrike och Belgien med start i den lilla franska staden Maubeuge, berättar Peter Lundell, en av de förare som är inbjudna till start. Övriga är Fredrik L´Estrade, Söderhamn, Nils J. Foghagen, Skepptuna, Christer Jönsson, Trelleborg, Sven Inge Nilsson, Umeå och norske Kim Steinsholt.
- Det blir lite körigt att hinna med allt - i princip har vi två dagar för reparationer och ombyggnad efter Finland innan vi måste ge oss iväg till Frankrike, berättar Lundell.

Daniel vann - i lånd bil!
Ingen kunde hota svenske mästaren Daniel Carlsson i premiären i årets Nordic Rally Cup. Den unge värmlänningen kom till start i en lånad bil och vann klart efter en strålande uppvisning på de svårkörda och snabba vägarna i norska Rally Finnskog i helgen.
- Det gick i stort sett problemfritt. Vi var lite illa ute när startmotorn gick sönder andra dagen men hann byta på servicen. Sedan gick det av bara farten, sa Daniel som fick en rejäl genomkörare inför SM i Vännäs till helgen.
Det var annars Per Nordgren från lilla Husum på norrlandskusten som öppnade bäst av de 50 förare som kom till start . Men Per försvann redan efter tredje sträckan. Det var växellådan som gav upp.
Läs mer
Andra förare som hakade på i det höga tempot var bland annat Magnus Mellquist, Söderhamn och Peter Lundell, Tomelilla. Men båda åkte av och tappade tid. I stället blev det veterantrion Thord Johansson, Kristianstad, Per Henrik Hedberg, Söderhamn och Per Erik Sköldin, Katrineholm som tog över. Också Thomas Israelsson, Skepptuna, var bra med men fick nöja sig med en femteplats, efter att bland annat ha tappat tid på en avåkning.
- Jag är nöjd ändå. Jag åkte av efter målgång på en sträcka och fick skotta i 15 minuter för att komma loss. Hade jag åkt av några 100 meter tidigare hade jag fått bryta.
Thord Johansson var också nöjd:
- Andraplatsen känns som en seger. Att få stryk av Daniel är ingen skam - han är ju svensk mästare och en av landets bästa juniorer genom tiderna, log Thord.
- Dessutom känns det bra för en skåning och få bevisa att vi har kapacitet att göra bra resultat, även när underlaget är snö och is...
Segraren Daniel Carlsson inledde sin strålande karriär i just den här klassen, där alla förare kör standardbetonade Volvo-bilar, för bara några år sedan med att vinna just C-förarserien i Nordic Cup. Därefter har det gått raskt: svensk juniormästare i Grupp H 1998, svensk mästare i Grupp H -99 och så kronan på verket: en start i en WRC-bil i Svenska Rallyt för två veckor sedan:
- Visst - det var kul. Men det är faktiskt lika kul i den här klassen, sa Daniel glatt.
I C-förarklassen dominerade de norska förarna i startlistan - ändå blev det en klar svensk seger genom snabbe värmlänningen Christer Johansson, Åmål. Christer har tidigare haft svårt att genomföra en tävling utan misstag men den här gången höll han sig på vägen, och då var det aldrig något snack om vart segern skulle gå. Christers segertid hade räckt till en imponerande 6:eplats i Elitförar-klassen.
Näst bäst av svenskarna i den här klassen var veteranen Rolf Andersson från Kristinehamn på en sjundeplats och sporadiskt tävlande Fredrik L´Estrade från SMK Söderhamn på en 10:e.
Manfallet blev stort i den norska EM-tävlingen på vägarna runt Kongsvinger. Speciellt första dagen försvann många av favoriterna i Volvo-klassen, tävlingens största klass. Bland annat försvann Gary Kajsson, Kristianstad och Hans Erik Weng, Säffle (avåkningar) Ingvar Nilsson, Hällefors, Claes Pettersson, Mariestad och Per Nordgren, Husum (tekniska problem). Den två dagar långa tävlingen - som samkördes med norska rallymästerskapen i Grupp H - bjöd på sammanlagt 24 mil ss fördelat på 16 specialsträckor.
Daniels segrartid i klassen Volvo Original räckte för att han skulle bli sexa totalt i hela den norska, nationella tävlingen, som vanns av norske Grupp H-föraren Vidar S Johansen.
Resultat, Nordic West Rally Cup, deltävling 1, Rally Finnskog, Norge:
Elit:
1) Daniel Carlsson, Säffle MC, 2.47.16, 2) Thord Johansson, Kristianstads MK, +4.07, 3) Per-Henrik Hedberg, SMK Söderhamn, +4.55, 4) Per-Erik Sköldin, SMK Vingåker, +6.24, 5) Thomas Israelsson, Skepptuna MK, +6.53, 6) Hans Petter Carlsson, Norge, +13.53, 7) Mårten Persson, Hässleholms MK, 14.19, 8) Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, +14.31, 9) Jonas Larsson, SMK Vingåker, +15.04, 10) Enar Viktorsson, MK Trophy Uddevalla, +18.01, 11) Per-Martin Persson, Hässleholms MK, +18.02, 12) Björn Berg, Norge, +19.07.
C-förare: 1) Christer Johansson, Årjängs MK, 2.57.02, 2) Torbjörn Ulla, Norge, +3.08, 3) Borger Strand, d:o, +5.21, 4) Kai Eidsand, d:o, +5.52, 5) Lars Thomassen, d:o, +9.55, 6) Richard Bakke, d:o, +11.04, 7) Rolf Andersson, Christinehamns MK, +11.56, 8) Gjermund Tömte, Norge, +11.56, 9) Björn Gustavsen, d:o, +12.35, 10) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, +12.50, 11) Börje Hermansson, Årjängs MK, +14.13, 12) Kim Steinsholt, Norge, +17.20
Nordic West Rally Cup:
Svenska rallyförare invaderar Kongsvinger
Inte mindre än 26 svenska förare är anmälda till norska Rally Finnskog - tävlingen som inleder Nordic West Rally Cup 2000. Svenskarna ställs mot lika många norska förare och deltagarantalet är det största sedan serien startade på 90-talet. EM-tävlingen Rally Finnskog - med start och mål i Kongsvinger - är Norges största och längsta rally. Tävlingen körs under två dagar med start fredag den 25 feb.
Sammanlagt ska förarna avverka 23,3 tävlingsmil fördelade på 16 specialsträckor. Tävlingen är i år en helt öppen historia. Anledningen är att flera av förra årets toppförare har lagt av eller bytt klass. Seriesegrare, värmlänningen Morgan Olsson, kör t ex SM i stället.
- Fråga mig inte vem som ska vinna. Det kan bli praktiskt taget vem som helst, säger 'cupgeneralen' Carleric Johansson, Söderhamn:
- Bland favoriterna finns Thomas Israelsson, Skepptuna, Magnus Mellquist, Söderhamn, Thord Johansson och Gary Kajsson, Kristianstad, Peter Lundell, Tomelilla, Peter Leander och Hans Erik Weng, Säffle, Ingvar Nilsson, Hällefors, Per Johansson, Alingsås och många andra.
- Mycket intressant start gör Per Nordgren, den snabbe norrlännngen (Husum) som mest tävlat på distriktsnivå under senare tid och Mattias Pettersson, Kulling-föraren som vann svenska C-förareserien och sedan la av. Men nu är han åksugen igen och har lånat en bil för att göra come back.
- Svenskarna är storfavoriter i Elit-klassen men även norrmännen har en del starka kort - framför allt en förare vid namn Mats Peder Hvambsal brukar åka fort.
- I C-förarklassen dominerar de norska förarna men det finns några snabba svenskar också. Vi får hoppas på Anders Karlsson, Arvika och Christer Johansson, Årjäng.
I Nordic West Euro Cup - där samtliga förare tävlar med standardbetonade Volvo-bilar - ingår tävlingar i Norge (Rally Finnskog, Kongsvinger 25-27 feb), Finland (Exide Rally, Tammerfors 29 juni-1 juli) Sverige (Kullingtrofén, 29 juli), Tyskland (Neustadt Rally, Lübeck 8-10 sept) och Danmark (Toyota Rally, Odense 28-30 sept).
Här är samtliga anmälda svenska förare i Volvo-klassen: Rolf Andersson, Karlskoga, Per Henrik Hedberg, Söderhamn, Börje Hermansson, Årjäng, Thomas Israelsson, Märsta/Gävle, Christer Johansson, Årjäng, Per Johansson, Alingås, Thord Johansson, Kristianstad, Christer Jönsson, Malmö, Gary Kajsson, Kristianstad, Anders Karlsson, Arvika, Fredrik L´Estrade, Jönköping/Söderhamn, Jonas Larsson, Vingåker, Peter Leander, Säffle, Peter Lundell, Sjöbo, Magnus Mellquist, Söderhamn, Ingvar Nilsson, Hällefors, Per Nordgren, Husum, Mårten Persson, Kristianstad, Per-Martin Persson, Hässleholm, Claes Pettersson, Mariestad, Mattias Pettersson, Gånghester, Per-Erik Sköldin, Katrineholm, Christer Strömberg, Sunne, Hans-Erik Weng, Säffle, Enar Viktorsson, Uddevalla och Jan Östlund, Munkfors.

Volvo Original
www.motorsportivarmland.nu