Från 2001
Från 2002
Från 2003


04-05-24 Oscar Svedlund kör i Kina!
Nu till helgen, lördag-söndag 29-30 maj, tävlar rallyjunioren Oscar Svedlund från Karlstad i Kina. Tillsammans med sin ordinarie andreförare Björn Nilsson kör paret en Mitsubishi Lancer Evolution VIII för ett kinesiskt stall, medan bilen kommer från LHD Rally Team på Nya Zealand.
- Ännu så länge vet jag egentligen inte mer än vi skall köra Rally Beijing i det kinesiska mästerskapet, säger Oscar Svedlund innan han tog planet till den kinesiska huvudstaden Peking. Jag får väl veta mer när jag kommer fram. Men det skall verkligen bli mycket spännande att komma till Kina.
Kina är inte bara en växande ekonomi och en växande bilmarknad. Även rallyintresset växer. Kina har under många år arrangerat ett större internationellt rally, till och med som VM-tävling några gånger.
I Rally Beijing skall Oscar Svedlund köra en nybyggd Mitsubishi Lancer Evolution VIII i standardklassen Grupp N. Bilen ägs och har byggts av det nya zealändska LHD-teamet med Channon Mills i ledningen. Bilen hyrs för de resterande tre deltävlingarna i det kinesiska mästerskapet av ett inhemskt stall, som också har tre äldre Mitsubishi Lancer Evolution VI.
- Det var Stig Blomqvist som ringde en dag och frågade om jag hade lust att köra i Kina, säger 24-årige Oscar Svedlund. Jag behövde inte många sekunder på mig att fundera på svaret.
- Det enda jag vet ännu så länge är att vägarna förmodligen är ganska dåliga och ett det finns en förare från Australien som heter Atkinson, som jag får se upp med. Går det bra den här gången får jag förmodligen köra ytterligare två tävlingar senare i år.

04-05-11 Ny EM-vinst för Kenneth i South Swedish Rally ?
I vintras vann Mitsubishi-föraren Kenneth Bäcklund EM-tävlingen Snow Rally i Östersund med omnjed. Nu är det dags för den andra svenska EM-deltävlingen South Swedish Rally, som körs i trakterna av Växjö och Älmhult nu till helgen med start från Stora Torget i Växjö på fredag kl. 14.00.
I Östersund vann Kenneth Bäcklund inte bara hela EM-tävlingen i en Mitsubishi Lancer Evolution VII, utan även de båda ingående SM-tävlingarna i standardklassen Grupp N. Den 41-årige västgöten har varit årets suverän i de svenska rallyskogarna under vintersäsongen. I Mitsubishi Ralliart Swedens Lancer Evolution vann han samtliga fyra SM-tävlingar.
Vinterns suverän säkrar nytt SM-guld...
Skulle Kenneth Bäcklund vara lika suverän i South Swedish Rally, kan han redan i helgen titulera sig svensk rallymästare 2004. Detta trots att två deltävlingar återstår, i Falun och Norrköping. I så fall blir detta dessutom Kenneth Bäcklunds sjätte SM-guld och Mitsubishi Ralliart Swedens femtonde raka SM-guld.
- Men så enkelt blir det nog inte, säger Kenneth Bäcklund. Det finns flera farliga konkurrenter. Inte minst min egen stallkamrat Stig-Olov Walfridson, fjolårets Grupp N-segrare Patric Carlsson, junioren Oscar Svedlund, finländaren Jukka Ketomäki samt norrmännen Martin Stenshorne och Trond Sveinsvoll.
South Swedish Rally har i många år varit Sveriges näst viktigaste rallyarrangemang efter VM-tävlingen Svenska Rallyt. Även om start och mål sker i Växjö är årets bana starkt koncentrerad runt Älmhult. Här ligger de totalt 18 specialsträckorna, vilka en del körs både två och tre gånger. Här finns även den enda serviceplatsen under de två dagarna.
Sträckor bland småländska stenmurar
- Här handlar det om äkta klassiska småländska rallysträckor, fortsätter Kenneth Bäcklund. Sträckorna är krokiga och på många ställen kantade av höga stenmurar. Här gäller det verkligen att hela tiden hålla sig på vägen om man vill vinna. Och det vill jag ju...
Kl. 14.00 sker starten från Stora Torget i Växjö. Och ett dygn senare, vid 16-tiden på lördagen, är bilarna tillbaka i Växjö. Är det västgöten Kenneth Bäcklund som då först kör upp på segerpodiet i sin vita och blå Mitsubishi Lancer Evolution VII...

04-03-01 Kenneth Bäcklunds fjärde raka SM-seger!
I år verkar ingenting kunna stoppa Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund. I Rally Vännäs tog västgöten sin fjärde raka SM-seger för året, av fyra möjliga. Kenneth Bäcklund leder därmed jakten på SM-guldet klart före stallkamraten Stig-Olov Walfridson, som även blev tvåa i Rally Vännäs.
Efter starten i Vännäs på fredagseftermiddagen kördes fyra sträckor före nattuppehållet i Umeå. Redan från början tog Kenneth Bäcklund hand om ledningen. Han vann den första drygt sju kilometer långa sträckan med en knapp sekund före Oscar Svedlund och med Stig-Olov Walfridson på tredjeplatsen. Före den första servicen vid travbanan i Umeå ingick även rallyts längsta sträcka, 25,4 kilometer på klassiska I20-området norr om Umeå. Även här var Kenneth snabbast, men bara 1,3 sekunder före Oscar.
På Ume-travet hade samlats uppåt 2.500 personer för att denna gång se rallybilar istället för travhästar. Kenneth Bäcklund var åter snabbast i standardklassen grupp N med sin Statoil-Lancer Evolution VII. Oscar Svedlund trivdes dåligt på den stundtals knixiga sträckan och förlorade ytterligare några värdefulla sekunder till Kenneth.
Efter travbanan återstod nu en drygt 13 kilometer lång sträcka nordost om Umeå. Oscar Svedlund var snabbast och knappade in 0,6 sekunder på Kenneth, som dock ledde vid nattuppehållet med 5,6 sekunder. Stig-Olov Walfridson trivdes inte i mörkret, men tänkte ge Kenneth och Oscar en match under lördagsetappen.
Tyvärr försvann Sundsvalls Torbjörn Pahlin redan på den första sträckan med trasig motor i sin Mitsubishi Lancer Evolution VI.
Efter fredagsetappens SS4 var ställningen följande i Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evolution VII 30.50,1
2. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 5,6 sek
3. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 14,9
4 Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 32,2
5. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 1.51,1
6. Hasse Gustafsson, Vansbro MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI + 2.05,2
7. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V + 2.54,4
Den avslutande lördagsetappen innehöll åtta specialsträckor, söder, väster och norr om Vännäs. Kenneth Bäcklund inledde bäst, men på SS6 tog Stig-Olov Walfridson sin första av tre sträcksegrar under etappen. Här på sträckan Hössjöberg tappade Oscar Svedlund kontakten med Kenneth Bäcklund och kampen om Grupp N-segern. Greken Papadimatriou, som kört ett par vintertävlingar i Norden med sin Ford Focus WRC, tog med sig avspärrningsbanderollerna vid ett vägbyte. Detta innebar i sin tur att både Patric Carlsson och Oscar Svedlund körde fel och förlorade massor av sekunder. Oscar var 26 sekunder efter Kenneth på sträckan och 24 efter Stig-Olov. Nu ledde Kenneth med 16,5 sekunder före Stig-Olov och med 32 sekunder före Oscar.
Nästa sträcka var etappens längsta och hela tävlingens näst längsta sträcka, 22,4 kilometer långa Örträsk. Kenneth Bäcklund satte in en stöt och var hela 11,6 sekunder före Oscar och ytterligare en tiondels sekund före Stig-Olov. Därmed var Rally Vännäs i praktiken redan avgjort. Ingen skulle kunna ta ifrån Kenneth SM-vinsten om han höll sig på vägen de kvarvarande fem specialsträckorna. Det hjälpte inte att Stig-Olov var snabbast på SS10 och SS12, när Kenneth vann både SS8, 9 och 11.
I mål var Kenneth Bäcklund 25,4 sekunder före Stig-Olov. Ett helt ljusår, som Stig-Olov uttryckte det. För i många fall skiljer det bara sekunder emellan Mitsubishi Ralliart Swedens båda förare. Vid den förra SM-tävlingen i Östersund var marginalen dem emellan bara 1,6 sekunder.
Oscar Svedlund blev utmärkt trea och utan felkörningen på SS6 hade Stig-Olov fått en mycket hård kamp om andraplatsen. Totalt blev de tre Mitsubishi-förarna dessutom femma, sexa och sjua efter en kvartett WRC-förare. Patric Carlsson råkade ut för nya problem. I slutet på långa SS7 slog han sönder bakre högra stötdämparfästet. Patric förlorade tid på sträckan och ännu mera tid på den följande sträckan, innan hans mekaniker kunde byta stötdämparen i serviceuppehållet efter SS8.
Tyvärr försvann tre Mitsubishi-förare under den andra etappen, både Vansbros Hasse Gustavsson, Söderhamns Magnus Mellquist och Joachim Carlström från Kalmar, som körde sönder växellådan.
Nu tar Rally-SM paus och återkommer med South Swedish Rally i Växjö 14-15 maj.

Rally Vännäs Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evolution VII 1.23.58,2
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Mitsubishi Lancer Evolution VII 1.24.23,6
3. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VII 1.24.48,9
4. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VII 1.27.22,5
SM-ställning Grupp N efter fyra deltävlingar:
1. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evolution VII 40 SM-poäng
2. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 24
3. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VII 20
4. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 16
5. Magnus Mellquist, Mitsubishi Lancer Evolution VII 13
6. Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI 11
7. Peter Ågren, Mitsubishi Lancer Evolution VI 7
8. Joachim Carlström, Mitsubishi Lancer Evolution V 7
9. Hasse Gustavsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3

04-02-16 Tre segrar samma helg för Kenneth Bäcklund
I helgen vann Kenneth Bäcklund inte mindre än tre segrar. Två SM-segrar och en EM-vinst. Snow Rally i trakterna runt Östersund var nämligen båda den andra och tredje SM-tävlingen i rally för året och samtidigt en deltävling i EM. Enligt SM-reglerna räknades varje dagsetapp som en SM-tävling, eftersom längden på specialsträckorna varje dag var ungefär lika långa som i en vanlig SM-tävling. Helgens två SM-segrar innebar också att Kenneth Bäcklund nu har vunnit inte mindre än 40 SM-tävlingar!
Enligt FIA:s reglemente är de topptrimmade WRC-bilarna inte längre deltaga i EM. Därför räknas dessa enbart in i SM och fick därför starta ungefär en halvtimma före själva EM-startfältet.
Snow Rally inleddes redan på fredagskvällen med ett publikprov på travbanan i Östersund inför en stor publik. Allra snabbast var Mats Thorszelius i en WRC-Corolla. Men Stig-Olov Walfridson var bara 2,3 sekunder efter på en total fjärdeplats, medan Kenneth Bäcklund var ytterligare 0,4 sekunder efter sin stallkamrat.
Lördagsetappen började i solsken, blåst och en temperatur strax över noll. Första sträckan var 15 kilometer lång på klassiska Grytans skjutfält i utkanten av Östersund. Kenneth Bäcklund bromsade stopp i ett vägbyte, motorn startade först efter några försök och Stig-Olovs ledning ökade snabbt till 12,3 sekunder.
Båda Mitsubishi Ralliart Swedens förare satte upp högsta fart. Kenneth för att jaga ikapp förlorade sekunder och Stig-Olov för att hålla undan för sin jagande stallkollega. Men Kenneth kom inte ikapp. Istället utökade Stig-Olov sitt försprång sträcka för sträcka. I klassiska I5-skogen var han 1,8 sekunder före Kenneth, på SS4 Kälom var han fyra sekunder före och på rallyts mesta klassiker, 24 km långa Husås-Andviken, utökade Stig-Olov sitt försprång med ytterligare 1,6 sekunder. Så inför dagens avslutande sträcka, en 30 km lång sträcka med mål i Hammarstrand, ledde Stig-Olov både EM-tävlingen och stora Grupp N-klassen med 19,7 sekunder. Men fyra kilometer från målet åkte den regerande svenska mästaren av. Han fastnade i snömassorna och tvingades bryta. Detta var dock första gången sedan Svenska Rallyt 1992, som Stig-Olov tvingades bryta på grund av en avåkning.

Kvar av Snow Rallys första SM-tävling var nu endast ett nytt specialprov på Östersunds Travbana. Kenneth Bäcklund var snabbast, 0,4 sekunder före Oscar Svedlund, som blev tvåa i Grupp N-klassen före Patric Carlsson. Nyköpings-föraren tvingades efter några sträckor skruva ner turbotrycket och ta bort responssystemet för att spara motorn eftersom topplockspackningen höll på att gå sönder.
Bröt gjorde tyvärr Sundsvalls Torbjörn Pahlin när infästningen till bakdifferentialen lossnade. Problem hade även Joachim Carlström från Kalmar. På den sista riktiga specialsträckan åkte han av och blev sittande fast i närmare en halvtimma.
Lördagens SM-tävling 13-14 februari Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evolution VII 1.05.30,8
2. Oscar Svedlund, Karlstad MC Bil, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 34,0 sek
3. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 1.53,2
4. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 2.36,8
5. Peter Ågren, Jämtlands MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI + 3.01,9
6. Hasse Gustafsson, Vansbro MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI + 3.41,9
7. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V + 32.39,2

Söndagens SM-tävling, och den andra etappen av EM-tävlingen, innehöll sex specialsträckor och kördes i strålande sol och några plusgrader. Både Stig-Olov Walfridson och Torbjörn Pahlin kunde starta om och fick köra efter det övriga startfältet.
Söndagens SM-tävling blev en ny rysande klassiker mellan Mitsubishi Ralliart Swedens båda förare, Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson. Ingen gång under dagen skiljde det mer än 4,1 sekunder dem emellan. Kenneth tog ledningen på dagens första sträcka med 3,9 sekunder och utökade den till 4,1 sekunder på nästa.
På dagens längsta sträcka, 24 km långa Torvägen, vände Stig-Olov på resultatlistan och tog över ledningen med 3,8 sekunder genom en mycket bra tid. Men Kenneth minskade Stig-Olovs försprång sträcka för sträcka. Inför sista sträckan, 22 km långa Hackås söder om Östersund, var Stig-Olovs marginal nere i ynka 0,7 sekunder. Men Kenneth körde 2,3 sekunder snabbare än Stig-Olov och ännu en gång blev marginalen mellan de båda Mitsubishi-förarna marginell, 1,6 sekunder.
Stig-Olovs avåkning under lördagen straffade honom även under söndagen. Solen gjorde de sista sträckorna lösare, särskilt för Stig-Olov som tvingades köra längst bak i startfältet.
Oscar Svedlund, som var tvåa i lördagstävlingen, åkte av redan på söndagens första sträcka och tvingades bryta. Torbjörn Pahlin bröt under lördagen, men startade liksom Stig-Olov om på söndagen. Pahlin körde fortare och fortare och på den sista sträckan var han bara fem sekunder efter Kenneth Bäcklund och tre sekunder efter Stig-Olov Walfridson. Pahlin blev därmed trea i söndagstävlingen före Patric Carlsson, som fortfarande tog det försiktigt med sin sjuka motor och som dessutom åkte av några sekunder på sista sträckan.
Missade du TV-sändningen kan du se reprisen
För er som missade TV-sändningen från Snow Rally sent på söndagskvällen finns det ytterligare en möjlighet. Reprisen av det 30 minuter långa programmet sänds sent på söndag kväll den 29 februari med början kl. 23:15 i SVT 1. Onekligen en något sen tid, men i gengäld får du garanterat se massor med Mitsubishi. Eller varför inte ställa in videobandspelaren. Sändningen från SM-premiären Bergslagsrallyt överraskade alla på TV-sporten med sina över 500.000 tittare, en imponerande siffra.
Nästa SM-tävling blir vinterns sista och körs i Umeå- och Vännäs-trakterna om två veckor.

Söndagens SM-tävling 15 februari Grupp N:
1. Kenneth Bäcklund, Vara MK, Mitsubishi Evolution VII 56.43,5
2. Stig-Olov Walfridson, MK Ratten Mitsubishi Lancer Evolution VII + 1,6 sek
3. Torbjörn Pahlin, SMK Sundsvall, Mitsubishi Lancer Evolution VI + 1.07,9
4. Patric Carlsson, SMK Nyköping, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 1.35,1
5. Magnus Mellquist, SMK Söderhamn, Mitsubishi Lancer Evolution VII + 1.44,2
6. Peter Ågren, Jämtlands MK, Mitsubishi Lancer Evolution VI + 1.48,8
7. Joachim Carlström, Gullabo RC, Mitsubishi Lancer Evolution V + 2.53,6
Snow Rally EM totalt:
1. Kenneth Bäcklund, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N 2.02.14,3
2. Patric Carlsson, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N 2.05.42,6
3. P-G Andersson, Sverige, Suzuki Ignis Gr A 2.06.06,7
4. Magnus Mellquist, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VII Gr N 2.06.35,3
5. Peter Ågren, Sverige, Mitsubishi Lancer Evolution VI Gr N 2.07.05,0
6. Jimmy Joge, Sverige, Peugeot 206 Super 1600 Gr A 2.07.19,2
SM-ställning Grupp N efter tre deltävlingar:
1. Kenneth Bäcklund, Mitsubishi Lancer Evolution VII 30 SM-poäng
2. Stig-Olov Walfridson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 16
3. Oscar Svedlund, Mitsubishi Lancer Evolution VII 14
4. Magnus Mellquist, Mitsubishi Lancer Evolution VII 13
5. Patric Carlsson, Mitsubishi Lancer Evolution VII 11
Torbjörn Pahlin, Mitsubishi Lancer Evolution VI 11
7. Peter Ågren, Mitsubishi Lancer Evolution VI 7
8. Joachim Carlström, Mitsubishi Lancer Evolution V 7
9. Hasse Gustavsson, Mitsubishi Lancer Evolution VI 3

04-02-03 Hårdare än någonsin i Svenska Rallyts standardklass
Ifjol vände turen för västgöten Kenneth Bäcklund, som på 1990-talet var suverän i Svenska Rallyts standardklass. Åren 1993-97 tog den nu 41-årige Mitsubishi-föraren fem raka segrar i den svenska VM-tävlingen. Men sedan dröjde det ända till ifjol innan han åter kunde ställa sig högst upp på prispallen. Då gick Kenneth upp i ledningen efter det att stallkamraten Stig-Olov Walfridson tvingats bryta på rallyts näst sista sträcka.
Även årets säsong har börjat bra för Kenneth Bäcklund. Han vann den inledande SM-tävlingen Bergslagsrallyt för en månad sedan före just Stig-Olov Walfridson. Det är dessa två Mitsubishi-förare som länge dominerat standardklassen Grupp N i de svenska rallyskogarna. Kenneth Bäcklund har vunnit Svenska Rallyt sex gånger, mot tre för Stig-Olov Walfridson. Stig-Olov har dock sju SM-titlar mot fem för Kenneth, som istället har vunnit flest SM-tävlingar, 37 mot 21 för Stig-Olov.
Det värsta jag varit med om
- Tror nästan att fjolårets Svenska Rally var bland det värsta jag varit med om, säger Stig-Olov Walfridson. Det hade gått så bra i nästan tre dagar. Jag ledde från start och körde helt utan missar. Det var hela tiden hård kamp, främst mot Kenneth, men vi hade ändock en ledning på 25 sekunder när det bara återstod två specialsträckor.
- Med bara sju kilometer kvar att köra på näst sista sträckan gick motorn varm och det var bara att stänga av. Där satt vi, jag och min andreförare Lars Bäckman, och tittade snopna på hur de andra körde om oss en efter en. Då var det inte kul.
Små marginaler
Jämna sekundkamper brukar de båda stallkamraterna i Mitsubishi Ralliart Sweden leverera till den svenska rallypublikens glädje. I fjolårets Svenska Rally slog Stig-Olov Kenneth på rallyts längsta sträcka, den 43,7 kilometer långa Granberget-sträckan i norra Värmland, med 0,6 sekunder. Över den 32 kilometer långa Vargåsen var Kenneth 0,7 sekunder snabbare än Stig-Olov.
- Det är detta som är så fascinerande och spännande, säger fjolårssegraren Kenneth Bäcklund. Vi har i stort sett helt identiska rallybilar. Det är många tävlingar där det i mål bara skiljt några sekunder emellan mig och Stig-Olov. Rekordet var för några år sedan när jag vann en SM-final med bara 0,1 sekund.
Och säkerligen lär den hård kampen mellan Mitsubishi-paret Kenneth Bäcklund och Stig-Olov Walfridson fortsätta även i den svenska VM-tävlingen av årgång 2004. Men i år är konkurrensen hårdare än någonsin. Grupp N-klassen vimlar av f.d. fabriksförare, lovande juniorer och tidigare mästare i FIA:s Production Car World Rally Championship.
Många namnkunniga förare
Mitsubishis tidigare fabriksförare och segraren i Svenska Rallyts Grupp N-klass år 2000, finländaren Jani Paasonen, kör Mitsubishi Lancer Evolution VII för ett österrikiskt stall tillsammans med tidigare FIA:s Grupp N-mästare Manfred Stohl. Mitsubishi Motors Motor Sports fabriksförare, italienaren Gigi Galli och spanjoren Daniel Sola, kör i Svenska Rallyt för Ralliart Italy. Karamjit Singh från Malaysia vann Production Car 2002 och kör en inhemsk Proton Pert, medan Alister McRae, japanen Toshi Arai och engelsmannen Mark Higgins kör Subaru.
Men även bland förarna som inte kör hela VM-serien i Production Car hittar vi en mängd snabba och intressanta namn, bl.a. de svenska unga Mitsubishi-förarna, värmlänningen Oscar Svedlund och dalmasen Mattias Ekström, racerföraren med hemvist i den tyska DTM-serien, men som gärna kopplar av med att köra rally. I fjol gjorde han det så bra att han blev trea i Svenska Rallyts Grupp N-klass.
Superlöfte premiärkör Mitsubishi
Ett annat mycket intressant namn som för första gången kör en fyrhjulsdriven Mitsubishi Lancer Evolution VII är lovande junioren Per-Gunnar Andersson från Årjäng. PG kör hela VM-serien för juniorer, sju deltävlingar, och ledde ett tag i inledningen årets Rally Monte Carlo. Men det är viktigt för de unga juniorförarna att utvecklas snabbt i dagens hårda konkurrens om de hägrande fabrikssitsarna. Därför satsar flera av dem också på att köra fyrhjulsdrivet när tillfälle bjuds.
Så till Svenska Rallyt kommer flera av de unga lovande förarna istället i fyrhjulsdrivna turbobilar. PG:s stallkamratar från Junior-VM, finländaren Kosti Katajamäki och italienaren Mirco Baldacci, kör båda Mitsubishi Lancer Evolution VII, medan Jari-Matti Latvala kör en Subaru, liksom ex-världsmästaren Stig Blomqvist. Med i startlistan finns även de svenska Mitsubishi-förarna Patrik Malteskog och Per-Arne Sääv.
Standardbilar med 260 hk
I standardklassen Grupp N tävlar förarna med nära nog rena standardbilar. Bilarna har visserligen fyrhjuldrift och en turbo-motor på c:a 260 hk, men både motor, drivlina och bromsar är helt standard, medan växellådan numera får modifieras. Grupp N-bilarna har även katalysator för att spara miljön så mycket som möjligt.
Tre etapper med mål på söndag
Svenska Rallyt startar officiellt på torsdagskvällen på Stora Torget i Karlstad, men det är först på fredagen som de första specialsträckorna avverkas. Precis som tidigare ligger serviceplatsen i Hagfors och med specialsträckorna runt om. Under fredagen körs fem sträckor, under lördagen nio och under den avslutande söndagsetappen sex sträckor. Totalt är årets Svenska Rally 198 mil långt med 19 specialsträckor på en sammanlagd längd av nästan 40 mil. Målgången i Karlstad är beräknad till kl. 16.38 på söndagseftermiddagen.
Tidsschema Svenska Rallyt 2004:
Fredag 6 februari: Etapp 1, Karlstad - Karlstad, kl. 06.30 - 19.20, SS1-5
Lördag 7 februari: Etapp 2, Karlstad - Karlstad, kl. 05.30 - 19.20, SS6-13
Söndag 8 februari: Etapp 3, Karlstad - Karlstad, kl. 05.30 - 16.30, SS14-19

04-02-02 Mitsubishi tillbaka i Svenska Rallyt
Mitsubishi Motors Motor Sports kommer till Svenska Rallyt med två nya Lancer WRC04 och med förarna, fransmannen Gilles Panizzi och unge finländaren Kristian Sohlberg. Mitsubishi har tidigare fem gånger segrat i den svenska VM-tävlingen. 1990 vann Kenneth Eriksson Svenska Rallyt i en Mitsubishi Galant VR4, -95 tog dalmasen en ny seger i en Lancer Evolution och åren -96, -98 och -99 segrade finländaren Tommi Mäkinen i olika Lancer Evolution-modeller.
- Någon ny seger räknar vi inte med i år, säger Derek Douncey tävlingsledare för Mitsubishis WRC-team. Under det senaste året har vi utvecklat en helt ny rallybil. Under samma tid har vi organiserat om hela vårt företag, allt från teamledning till förare. Vi har utökat antalet ingenjörer och vi ser nu verkligen fram emot fortsättningen av VM-säsongen.
- Vi är nöjda med nya bilens premiär i Rally Monte Carlo, säger Mario Fornaris, teknisk chef för Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP). Gilles Panizzis sjätteplats är lovande för framtiden. Vi lärde oss en hel del i Monte Carlo, men tiden till Svenska Rallyt är för knapp för att vi skall hinna göra några förändringar.
Vintertestade i Kall
I mitten av december ifjol testade MMSP sin nya Lancer WRC04 inför Svenska Rallyt. Under några dagar testades både bil och Michelin-däck i jämtländska Kall av både Gilles Panizzi och Kristian Sohlberg.
- Det var nyttigt att köra på is och snö igen, säger asfaltspecialisten, 38-årige Gilles Panizzi. Tyvärr har jag mycket liten erfarenhet av Svenska Rallyt. Jag har bara tävlat här en enda gång tidigare, för två år sedan.
Unga stallkamraten Kristian Sohlberg har mer erfarenhet av Svenska Rallyt. Han har tre gångar tidigare kört Mitsubishi i den svenska VM-tävlingen. 2001 bröt han, men året efter vann Kristian standardklassen när det gäller Production Car WRC. Och ifjol blev han tolva totalt i en Mitsubishi Lancer WRC02
Tre etapper med mål på söndag
Svenska Rallyt startar officiellt på torsdagskvällen på Stora Torget i Karlstad, men det är först på fredagen som de första specialsträckorna avverkas. Precis som tidigare ligger serviceplatsen i Hagfors och med specialsträckorna runt om. Under fredagen körs fem sträckor, under lördagen nio och under den avslutande söndagsetappen sex sträckor. Totalt är årets Svenska Rally 198 mil långt med 19 specialsträckor på en sammanlagd längd av nästan 40 mil. Målgången i Karlstad är beräknad till kl. 16.38 på söndagseftermiddagen.
Nya Lancer WRC04 är utvecklad gemensamt av Mitsubishis tekniker i både Japan och Europa. Mitsubishi har använt ett nytt och föryngrat team av ingenjörer under ledning av MMSPs nya tekniska chef, italienaren Mario Fornaris vid MMSPs rallyhögkvarter i Rugby, England. MMSP ser 2004 som ett läroår när stallet nu kommer tillbaka till Rally-VM.
En helt ny Lancer WRC04
- Vår nya rallybil skiljer sig oerhört från tidigare WRC-Lancer, säger Mario Fornaris. Vi har cirka 6.000 nya delar. Vi har på bästa möjliga sätt dragit fördel av det ganska fria WRC-reglementet, men min filosofi är att först använda ganska enkla tekniska lösningar för att vi skall lära oss den nya tävlingsbilen och därefter gå över till mer avancerade system.
Nya Lancer WRC04 har en exteriör som mycket tydligt visar på den ökade aerodynamiska betydelsen även för avancerade rallybilar. MMSP tillbringade nära tre veckor i Lola racingteams vindtunnel med att testa den optimala designen på motorhuv, frontparti och bakre spoiler. Det viktigaste var att hitta maximalt tryck mot vägbanan. Men stor vikt lades även på att få luftströmmarna så effektiva runtom motorn som möjligt för bättre kylning.
När ingenjörerna designat chassiet har prioriteten inte enbart handlat om väghållningen, utan även om styrka, enkelhet och möjlighet till service. Lancer WRC04 har MacPherson fjäderben runtom. Det är ett beprövat system och för att underlätta service är delarna utbytbara, inte bara fram och bak, utan även vänster och höger. Lancer WRC04 använder svenska Öhlins-dämpare, liksom föregångarna.
Beprövad turbo-motor
Motorn är Mitsubishis två liters, fyrcylindriga motor med dubbla kamaxlar och 16 ventiler. En motor som varit så framgångsrik i tidigare Lancer-versioner. Motorn har ett väl beprövat gjutjärnsblock och en topp i aluminium. Lancar WRC04:s motor är baserad på samma motor som sitter som standard i nya Lancer Evolution VIII, men har ny turbo, nytt insugs- och avgasgrenrör. Vevaxeln, vevstakarna och kolvarna har lättats och den elektroniska motorstyrenheten är helt ny. MMSP har denna gång vänt sig till Magneti Marelli för första gången som leverantör av det avancerade motorstyrsystemet, som inte är beroende av varken säkringar eller kretsbrytare. Systemet har två olika kontrollenheter, en för motorn och en för chassiet. Men eftersom systemet är helt integrerat har varje enhet möjlighet att kontrollera varje elektronisk funktion i bilen. Detta system sparar vikt och ökar driftsäkerheten.
Även transmissionen följer samma strategi och har ingenting gemensamt med de fyrhjulsdrivna system som använts på tidigare Lancer-versioner. Under 2004 kommer Mitsubishis nya rally-Lancer med en femväxlad växellåda från Ricardo. Växlingsfunktionen är manuell och alla tre differentialerna är passiva. Centraldifferentialen är av planetväxeltyp, som fördelar kraften mellan fram och bak. Både fram- och bakdifferentialen är också mekaniska.
Under utveckling
- Med nuvarande reglemente för WRC-bilar, särskilt med tanke på den begränsande restriktorn på 34 mm, är vridmomentet så bra att en femväxlad växellåda räcker till. Vi kommer givetvis att analysera andra alternativ under tiden som vi utvecklar vår nya bil och kommer självfallet att bygga in mer avancerade delar om det behövs, förklarar Mario Fornaris.
Beslutet att använda passiva differentialer är ovanligt i dagens rallyvärld, men visar på MMSPs prioritet att i första hand utveckla chassiet innan andra avancerade delar byggs in. En halvautomatisk växellåda kommer troligen att utvecklas under 2004 liksom aktiva differentialer. Detta arbete kommer att påbörjas så fort som MMSP är nöjda med nya Lancer WRC04s prestanda och tillförlitlighet.

04-02-02 Mitsubishi satsar friskt i Production Car-klassen
Svenska Rallyt är den första av sju deltävlingar i FIA Production Car World Rally Championship. Ett mästerskap som i år ser ut att bli hårdare än någonsin med tjugo registrerade förare, f. d. fabriksförare, juniorer och tidigare mästare i standardklassen. Förarna kommer från inte mindre än 15 olika länder och årets mästerskap kommer att bli en kamp mellan Mitsubishi, Subaru och Proton.
Årets rallymästerskap för standardbilar blir en resa jorden runt. Efter Sverige följer VM-tävlingar i Mexiko, Nya Zeeland, Argentina, Tyskland, Korsika och Australien.
Mitsubishi, som tidigare dominerat standardklassen stort med sju raka segrar åren 1995 till 2001, kommer till Svenska Rallyt med Mitsubishi Motors Motor Sports officiella fabriksförare, Gigi Galli och Daniel Sola. Båda kör Mitsubishi Lancer Evolution VII för Ralliart Italy och båda har tidigare startat i Svenska Rallyt. Galli var t.ex. tvåa ifjol efter segrande Kenneth Bäcklund. Sola har tidigare varit juniorvärldsmästare. Både Galli och Sola kommer under året också att köra några VM-tävlingar vardera i en Lancer WR04.
Gott om fabriksförare i Production Car
Mitsubishis tidigare fabriksförare, finländaren Jan Paasonen, kör också en Mitsubishi Lancer Evolution i Production Car WRC i samma stall som tidigare mästaren, österrikaren Manfred Stohl. Paasonen vann standardklassen i Svenska Rallyt 2000.
- Jag gillar Svenska Rallyt med dess snabba snöklädda specialsträckor. Det är så annorlunda mot alla andra rallyn i VM-serien. Men samtidigt blir det kanske min tuffaste uppgift under året, säger italienaren Gigi Galli, som presterade ett par utmärkta tider i Rally Monte Carlo med nya Lancer WRC04, innan han åkte av.
Men Mitsubishi-förarna i Production Car WRC får i år kanske hårdare konkurrens än någonsin. Mästaren från 2002, Karamjit Singh från Malaysia, fortsätter med sin Proton Pert och i Subaru sitter bl.a. Alister McRae, Toshi Arai och Mark Higgins.
Svenska Mitsubishi-favoriter i Grupp N
Men i Svenska Rallyt kommer VM-förarna i Production Car-klassen  förmodligen få övermäktig konkurrens från en del svenska förare. Bland favoriterna finns Mitsubishi Ralliart Swedens Kenneth Bäcklund, som vann ifjol, och Stig-Olov Walfridson, som ledde VM-rallyt nästan ända in på mållinjen. Intressant start gör även Mitsubishis junior Oscar Svedlund, även han i en Mitsubishi Lancer Evolution VII.
Tre etapper med mål på söndag
Svenska Rallyt startar officiellt på torsdagskvällen på Stora Torget i Karlstad, men det är först på fredagen som de första specialsträckorna avverkas. Precis som tidigare ligger serviceplatsen i Hagfors och med specialsträckorna runt om. Under fredagen körs fem sträckor, under lördagen nio och under den avslutande söndagsetappen sex sträckor. Totalt är årets Svenska Rally 198 mil långt med 19 specialsträckor på en sammanlagd längd av nästan 40 mil. Målgången i Karlstad är beräknad till kl. 16.38 på söndagseftermiddagen. 

04-01-21 Mitsubishi tillbaka i VM
Den 72:a upplagan av Rally Monte Carlo blir premiär för nya Mitsubishi Lancer WRC04 och samtidigt comeback för Mitsubishi Motors i Rally-VM.
Efter en omorganisation med tysken Sven Quandt som högsta motorsportchef, med nya förare som är en blandning av rutin och lovande ungdomar och en helt ny WRC-Lancer kommer Mitsubishi Motors Motor Sports att deltaga i årets samtliga 16 VM-tävlingar. Stallet ser dock 2004 som ett testår och är realistiska i sina målsättningar för året.
Fem fabriksstall i Rally Monte Carlo
Till årets VM-premiär finns fem fabriksstall anmälda. Rally Monte Carlo arrangeras enligt de gamla VM-reglerna med två dagars träning och tre dagars tävling samt en ceremoniell start på torsdagskvällen på platsen framför kasinot i Monte Carlo. Tävlingsbanan är i stort sett likadan som i fjol med totalt femton specialsträckor i bergen norr och nordväst om Monaco.
Rally Monte Carlo är känt för sina ombytliga väderförhållanden. Samtliga sträckor körs på asfalt, men på dessa sträckor kan allt hända. De, och delar av dem, kan innehålla allt från torr asfalt till blöt asfalt, snö och is. Val av däck brukar ha stor betydelse för framgången i Rally Monte Carlo.
Rutinerad fransk asfaltspecialist
Fransmannen Gilles Panizzi, en av rallyvärldens främsta asfaltåkare, kör en av Mitsubishi Motors Motor Sports nya Lancer WRC04. Gilles Panizzi tillhör de rutinerades skara och körde sin första VM-tävling 1990. Även om han vunnit sex VM-tävlingar hittills, har han aldrig lyckats till fullo i Monte Carlo. Bästa resultatet är en sjundeplats 2002 samt en seger i den framhjulsdrivna två liters-klassen 1998.
- Jag är positiv till bilen, utvecklingen så här långt och våra mekaniker, men bilen var klar först i November och två månaders testarbete är inte mycket i den här branschen, säger Gilles Panizzi. Vi behöver mycket mera tid, förmodligen hela året, innan vi är konkurrenskraftiga.
Italienare i andrabilen
I Rally Monte Carlo får rutinerade Gilles Panizzi sällskap av unga italienaren Gianluigi Galli, som tidigare kört Rally Monte Carlo fyra gånger. 2000 var han trea i Grupp N i en Mitsubishi Lancer Evolution. Galli delar under året stallets andrabil med finländaren Kristian Sohlberg, som kör Svenska Rallyt, samt spanjoren Daniel Sola, juniorvärldsmästare 2002.
- Mitsubishi har det senaste året utvecklat en helt ny bil. Under samma tid har vi organiserat om hela vårt företag, allt från teamledning till förare. Vi har utökat antalet ingenjörer och vi ser nu verkligen fram mot VM-premiären, säger Derek Douncey, tävlingsledare för Mitsubishis WRC-team. Mellan de olika VM-tävlingarna i år kommer vi att testa mera.
15 specialsträckor under tre dagar
Efter ceremonistarten på torsdag kväll körs den första fredagsetappen runt klassiska Gap, 34 mil nordväst om Monaco. Denna första etapp är också den längsta med sex specialsträckor på totalt drygt 144 km. Under lördagen körs sträckorna norr om Nice. Etappen startar med en 34 km lång klassiska sträcka från Lantosque till Col de Braus. Etappens fem specialsträckor är totalt knappt 141 km. Den avslutande söndagsetappen innehåller bara fyra sträckor i bergen norr om Monaco. Här kör förarna på verkligt klassisk mark, totalt drygt 104 km. Årets Rally Monte Carlo är totalt drygt 141 mil med 15 specialsträckor på sammanlagt 389 km. 


www.motorsportivarmland.nu