VECKANS FRÅGA 2001

Veckans fråga 1999-2000

Tidigare Veckans fråga
[
Vecka 13] [Vecka 14] [Vecka 15] [Vecka 16] [Vecka 17] [Vecka 18] [Vecka 19] [Vecka 20] [Vecka 21]
[Vecka 30-33 om Supermästerskapet]
[Vecka 34-38 om Supermästerskapet]


Vilket alternativ föredrar du inför ett kommande vinterrally 2003
Maila gärna in din kommentar i ämnet till: inax@telia.com

Kommentar

Reklamvärdet.
När skiftet kom mellan mörker och dagsljus ansågs det bl.a. att sponsorerna föredrog dagsljus. Publiken såg inte bilarna, och reklamvärdet skulle därmed gå förlorat...
Nå, hur mycket av reklamen ser man då i skogen? Jag vill påstå att det är vid transporter till och från tävling, vid besiktning och startplats där det mesta av reklamen visualiseras. Vid en senare starttid syns bilarna säkert mer i samhället än när de ger sig av ut i skogen vid 10-11 på förmiddagen. Och Kalle C-förares reklam är i alla händelser inte fullt så viktig som man tycks tro, det handlar mer om ett stöd till en rallyåkare än reklamvärdet i sig, skulle jag tro...Toppförarna marknadsför sina sponsorer mer på andra sätt, än i den stund då de fram längs skogsvägarna.
Jag hävdar därför att sponsorerna syns bättre då starten sker på kvällen!
God Jul, alla bilsportvänner! johnny.hammarback@home.se


Rallytävling i mörker
Kan det vara så att en av orsakerna till att antalet startande har minskat jämfört med 70-talet, beror på att tävlingarna körs på dagtid oftast? Kanske tar det som någon skrev, tid från annat, gör det obekvämt att deltaga pga tidig uppstigning på morgonen mm.
När man blir äldre är det att föredra att köra i dagsljus, men jag skulle föredra att vara åskådare på tidiga kvällen. Kommer själv ihåg när man som barn på 60-talet följde med ut iskogen på vintrarna. Stämningen var helt klart mer spännande när det var mörkt och men väntade på första bil.
Med vänliga hälsningar Per Löfström

Mera synpunkter efter klargörandet om veckans fråga.
Som en ren nostalgitripp med hela Sveriges vetranåkare i startledet kanske det skulle vara kul med onotat och i mörker. Sant är att det är mest rättvist om hela tävlingen går i mörker om klasserna är stora. Men klasser med fyrtio-femtio startande kanske vi inte får se igen. Apropå rättvisa så är det faktiskt mest rättvist med noter eftersom de från trakten inte har så stor fördel då. Men då faller den nostalgibiten förstås bort.
Hälsningar EKA

Gärna mörkerrally
Vet inte om det framgått helt klart att frågeställningen gäller ett specifikt rally och inte alla rallytävlingar över lag. Tycker det finns utrymme för ett mörkerrally med eller utan noter. Jag tillhör numera den gamla stammen som upplevt övergången från mörker till ljus och visst fanns det en tjusning att invänta bilarna i mörkret, med ljuskäglor spelande bland trädtoppar. Nostalgi, visst är det. Detta borde ju vara en självklarhet för en tävlng i Klassiska Cupen. Även om röstsiffrorna pekar åt motsatt håll så stå på er rallyarrangörer. Rally i mörker måste upplevas då och då.
inax

Kommentar till EKA:s inlägg
Jodå, den journalistiska aspekten kan man inte bortse från, men jag tror att publiken skulle uppskatta en starttid vid 4-snåret. Mat, skidåkning och andra aktiviteter har i regel klarats av under dagen och man kan ha en rallytävling som alternativ till TV:n.
För de tävlande finns också ett par fördelar med sen start; Antingen får man släpa sig ur sängen innan tuppen vaknat för att resa iväg, ofta 15-20 mil, eller så får man övernatta på ort och ställe. Övernattningar för i regel 4 pers är inte billigt, det finns andra sätt spendera slantar för en glad amatör...Det är betydligt enklare att resa hemåt på natten efter en tävling.
Dessutom har alla samma förhållanden att tävla i, stora startfält i klasserna innebär ofta att de på slutet får köra hela banan i mörker. Rättvist?
Slutligen, nostalgin...rally ska ses på kvällen! Eller..? Kom med fler inlägg!
Johnny.

Som fotograf och journalist
ser jag ju helst dagsljus och med noter. Anledningen är att allt blir enklare att bevaka och bättre för publiken. Den tiden då mestadelen av SS-milen gick i mörker vill inte jag ha tillbaka. Detta utesluter väl inte ett par tre mörkersträckor på en tävling, men huvuddelen av SS-milen bör gå i dagsljus. Kolla bara vilken flopp det blev när Bergslagsrallyt försökte sig på en nattversion av SM-tävlingen för några år sen.
Hälsningar EKA
E-post:
ekasfoto@worldonline.se, ekafoto@privat.utfors.se Hemsida: www.ekasfoto.com

SLUTRESULTAT

 


www.motorsportivarmland.nu