BILINFO
Pressbrev från biltillverkarna
Motorsport
i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika
biltillverkare. Jag har förut inte brytt mig om att länka upp
dem, men provar och ser om det finns intresse hos er att läsa.
Hör jättegärna av er om ni tycker, tycker INTE om det!
maria@motorsportivarmland.nu
eller tyck till i Gästboken>> |
06-03-22 Alfa
Brera blir bilsalongens stora skönhet
Helt nya Alfa Romeo Brera har tagit bilvärlden med storm sedan den presenterades.
Giugiaros drömkoncept från 2002 har blivit verklighet och den 1-9
april visas den för första gången i Sverige på Stockholms
Bilsalong. Alfa Brera blir helt klart ett av salongens dragplåster och
skäl till att trängas i Alfa Romeos monter A27:20.
Alfa Brera är en bil som sätter nya måttstockar för alla
sportcoupéer. Med en design som präglas av italiensk elegans har
Giugiaro skapat en kraftfull men samtidigt smidigt kompakt form. Den anknyter
starkt till Alfa Romeos formspråk och har även detaljer som för
tankarna till märkets klassiska coupéer.
Brera är en 2+2-sitsig bil med generösa mått 441,4
cm lång, 183 cm bred och 137,2 cm hög. Interiören är
elegant och sofistikerad. Det är resultatet av att man använt högklassiga
och påkostade material samt intressanta tekniska lösningar. Ett
exempel på det senare är det stora glastaket, Sky View, som ger
passagerarna en ljusare miljö och som dessutom ökar känslan
av rymd.
Brera finns med två direktinsprutade bensinmotorer: en 4-cylindrig 2,2
JTS på 185 hk och en 3,2 V6 JTS på 260 hk. Längre fram kommer
den även med Alfas kraftfulla turbodiesel (2,4 JTD på 200 hk).
Samtliga har 6-växlade manuella växellådor.
Påkostade och avancerade hjulupphängningar garanterar att Brera
erbjuder vägegenskaper och köregenskaper i särklass. Fram sitter
högt monterade dubbla triangellänkar och bak en multilänkkonstruktion.
För att ge maximala egenskaper finns alla de sofistikerade elektroniska
system som behövs för att öka säkerheten vid alla tänkbara
typer av körning på samtliga versioner och Alfa Q4 fyrhjulsdrift
på toppversionen 3,2 V6.
Med nya Brera visar Alfa Romeo än en gång sitt arv och sitt mästerskap
när det gäller att skapa sportbilar med enastående egenskaper
och branschledande design.
Alfa Brera får svensk säljstart i samband med bilsalongen.
06-03-22 Europas
mest sålda bil till bilsalongen
Med över sex miljoner (!) sålda bilar sedan debuten 1993 är
Fiat Punto en av senare tids största bilsuccéer och var Europas
mest sålda bil under januari och februari i år*. Nya Grande Punto
har sedan starten i höstas ordertecknats i mer än 180.000 exemplar.
Grande Punto börjar säljas i Sverige i sommar och premiärvisas
på Stockholms Bilsalong. Se den i Fiats monter A24:10
Helt nya Fiat Grande Punto har redan visat sig vara en knallsuccé.
Den säljer storartat på de marknader som hunnit introducera den.
Grande Punto är en större bil än sin företrädare
och formgiven för att vara större än vad som är vanligt
i segmentet. Även i fråga om säkerhet och kvalitet är
målet att överträffa gängse standard i klassen. Grande
Punto har distinkt formgivning med typisk Italiensk elegans. Den byggs både
som 3-dörrars och 5-dörrars hatchback.
Grande Punto har fått lovord för sin design som är särpräglat
sportig. Bakom de vackra linjerna står Giorgetto Giugiaros Italdesign
och Centro Stile Fiat. Stor vikt har lagts vid varje enskild detalj för
att ge ett helgjutet intryck. Även vid val av material har lagts stor
vikt. Resultatet är också mycket lyckat.
Grande Punto är formgiven och konstruerad för en komfortnivå
som man annars finner i större och dyrare bilsegment. Måtten
antyder dess generösa dimensioner: Grande Punto är 403 cm lång,
168 cm bred, 149 cm hög och har ett axelavstånd på 251
cm. Detta borgar för mycket goda innerutrymmen.
Nya Grande Punto är konstruerad för att ge underhållande
och säkra köregenskaper. Ett brett urval av snåla och pigga
motorer finns att tillgå, alla motsvarar avgaskraven enligt Euro 4.
Till Sverige kommer tre bensinmotorer; en 1,2-liters på 65 hk, en
1,4-liters på 77 hk och en 1,4-liters på 95 hk. De första
två har 5-växlade lådor medan 95-hästaren har en 6-växlad
låda Dessutom erbjuder givetvis Fiat som ledande på dieselteknologi
starka turbodieslar; 1,3 JTD Multijet med variabel turbingeometri på
90 hk samt en 1,9 JTD Multijet på 130 hk. Båda har 6-växlade
manuella lådor.
Ankomsten av nya Grande Punto innebär inte att den populära nuvarande
Punto försvinner. Den fortsätter att tillverkas med bensin-, diesel-
och Bipower- (gas/bensin) motorer och utgör en mycket prisvärd
bil i sitt segment. Punto Bipower kommer också att finnas på
bilsalongen
06-03-22 Helt
nya Suzuki SX4 smart fyrhjulsdrift när du vill
Helt nya Suzuki SX4 är en crossoverbil. Kompakt men ändå rymlig
och med en ny typ av fyrhjulsdrift som föraren kan välja bort helt
eller aktivera beroende på väglag och körförhållanden.
Suzuki SX4 erbjuder med andra ord kompaktbilens smidighet och ekonomi kombinerat
med SUV:ens framkomlighet. Se den på Stockholms Bilsalong i Suzukis
monter A27:10.
Nya Suzuki SX4 har skapats genom ett samarbetsprojekt mellan Suzuki och Fiat
Auto. Suzuki har lett projektet från koncept till produktion och kommer
att bygga 60.000 bilar per år i Esztergom; 40.000 av dessa är Suzuki
SX4 och 20.000 Fiat Sedici.
Nya Suzuki SX4 bär med sig Suzukis expertis och DNA när det gäller
små och kompakta bilar som exempelvis Swift och dess kunnande och tradition
i lätta SUV:ar som Grand Vitara. Den yttre designen har Suzuki arbetat
fram på den basdesign som formgivaren Giorgetto Giugiaro och hans företag
Italdesign gjort.
SX4 kommer att finnas både som framhjulsdriven och med fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdriften på den sistnämnda versionen är in- och urkopplingsbar
i tre olika lägen via en knapp på mittkonsolen. Till Sverige kommer
två smidiga motorer och tre växellådor. En bensinmotor på
1.586 cc ger 107 hk/79 kW och en turbodiesel på 1.910 cc ger 120 hk/88
kW. Dieselmotorn, som byggs av Fiat, finns med 6-växlad manuell låda,
medan bensinmotorerna kan fås med 5-växlad manuell låda.
Bensinalternativet är även tillgängligt med 4-stegs automatlåda
(dock ej i 4WD-versionen).
SX4 har en mycket vridstyv och stark kaross vilket är gynnsamt både
ur säkerhets- och väghållningssynpunkt. Fram sitter McPherson
fjäderben och bak en torsionsaxel med additionella spiralfjädrar
och separata stötdämparenheter. Säkerhetsnivån är
hög. Den starka karossen ger de åkande skydd vid en kollision.
ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelning är standard. ESP
kommer att finnas när bilen introduceras i Sverige. Bilen har sex krockkuddar:
två främre samt sidokrockkuddar fram och sidokrockgardiner. Nya
Suzuki SX4 premiärvisas på Stockholms Bilsalong och säljstarten
planeras till början av juni. Pris från 139.900 kronor
06-03-15 Svensk
premiär på Stockholms Bilsalong: Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 Sportwagon är beviset för att en praktisk bil kan
formges så att den blir snyggare än det mesta annat på fyra
hjul. Den som söker elegans i kombination med praktisk funktion och sportiga
köregenskaper får inte missa nya 159 Sportwagon. Se den i Alfas
monterA27:20 på Stockholms Bilsalong 1-9 april.
Nu kommer steg två i succén Alfa 159 nya Sportwagon. Återigen
har Alfas designers lyckats kombinera bländande elegans med praktisk
funktion. Alfa Romeo 159 Sportwagon erbjuder sportvagnens prestanda och vägegenskaper
plus utrymmena och flexibiliteten hos en högklassig herrgårdsvagn.
Sportwagon är exakt lika lång som sedanversionen 4.660 mm.
De vackra linjerna bygger vidare på 159 Sedanens formgivning, signerad
Italdesigns Giorgetto Giugiaro i samarbete med Alfa Romeo Styling Centre.
Bakpartiet ger ett intryck av coupé med sina väl avvägda
proportioner. Taklinjen och takspoilern ger en sportig touch och 159 Sportwagon
undviker den påbyggnadskänsla som är vanlig på vissa
kombimodeller. Ändå är bagageutrymmet på hela 445 l.
Alfa Romeo 159 Sportwagon kommer att erbjudas med samma motorer och drivlinor
som 159 Sedan. Det innebär tre bensin JTS-motorer: 1,9 JTS på 160
hk, 2,2 JTS på 185 hk och 3,2 V6 JTS på 260 hk den sistnämnda
i kombination med Q4 fyrhjulsdrift. Som världsledare på dieselteknologi
erbjuder Alfa Romeo sina magnifikt snåla JTD Multijet turbodieselmotorer:
1,9 JTD M på 150 hk och den grymt starka 2,4 JTD M 20V på hela
200 hk.
Alfa Romeo 159 Sportwagon har samma höga säkerhetsnivå som
159 Sedan, vilken nyligen erövrade toppbetyget fem stjärnor i Euro
NCAP:s krocktest. Bilen kan fås med så många som åtta
krockkuddar varav sju är standard. Alfa Romeo 159 Sportwagon premiärvisas
i Sverige på Stockholms Bilsalong 1-9 april.
Redan nu kan den beställas hos Alfa Romeos handlare. Pris från
279.400 kronor.
06-02-16 Fiat
Punto Europas mest sålda bil i januari
Fiat går fortsatt framåt. Under januari 2006 var Fiat Punto den
mest sålda modellen i Europa. Punto sålde då nästan
38.000 exemplar. Hela Fiat Auto sålde drygt 100.000 bilar under samma
period vilket är en ökning med 19,8 procent mot januari i fjol.
Detta på en europamarknad som endast ökade 2,9 procent.
Fiat Auto, det vill säga den biltillverkande delen i koncernen Fiat S.pA.,
gick starkt framåt på flera av de största marknaderna i Europa
under 2006 års första månad. I Tyskland ökade försäljningen
med 67 procent och i Spanien med 30,7 procent. Det innebär bland annat
att Fiat Auto tog 8,5 procent i marknadsandel i Europa.
Den största ökningen i Fiat Auto åstadkoms av bilmärket
Fiat som sålde 78.080 bilar under januari. En ökning från
61.892, eller uttryckt i procent +26,2%. Marknadsandelen i Europa (EU 15 +EFTA)
blev för Fiat 6,5 procent. Även Alfa Romeo gick framåt med
6,2 procents ökning mot januari 2005. Som en jämförelse av
volymer kan man exempelvis som svensk notera att bilmärket Fiat sålde
drygt fyra gånger så många bilar under perioden som Volvo
och att Alfa Romeo sålde nästan dubbelt så många bilar
som Saab.
De starka siffrorna grundar sig på framgångsrika lanseringar av
nya modeller. Nya Grande Punto har till dags dato ordertecknats i mer än
145.000 exemplar och nya Croman i drygt 33.000. För Alfa Romeos del har
den nya lovordade Alfa 159 ordertecknats i mer än 23.000 exemplar varav
4.200 under januari 2006.
Fiat Autos framgångar blir än mer imponerande i ljuset av att man
sedan en tid tillbaka satsat på quality sales istället
för quantity sales. Man har alltså koncentrerat sig
på lönsam försäljning på bekostnad av volym och
marknadsandelar. Ett resultat av detta var att Fiat Auto vände till vinst
fjärde kvartalet 2005. Trots detta ökar alltså även försäljningen
Fotnot: Fiat Auto är bildelen i den stora industrikoncernen Fiat S.p.A.
och består av Fiat Personbilar, Fiat Transport, Alfa Romeo och Lancia.
I moderbolaget Fiat S.p.A., även kallat Fiat Group, ingår sportbilstillverkarna
Ferrari och Maserati, lastbilstillverkaren Iveco, CNH Case New Holland (traktorer)
samt teknikföretag som Magneti Marelli, Teksid och Comau.
06-02-14 Ford
ansluter sig till europeiska intiativ för bioetanol
· Ford stärker sin ställning som marknadsledare för
miljöanpassade och överkomliga bilar som drivs av bioetanol i Europa
· Projekten PROCURA och BEST har precis blivit lanserade
· Fords Focus Flexifuel och Focus C-MAX Flexifuel är nu tillgängliga
i allt fler europeiska marknader
· Flexifuel är del av Fords breda produktportfölj för
avancerad miljöanpassad fordonsteknik
KÖLN, 10 FEBRUARI, 2006 - Ford ansluter sig till två europeiska
projekt för alternativa bränslen, PROCURA och BEST, och förstärker
sin internationella satsning på bioetanol. Som den ledande tillverkaren
i Europa av bilar som drivs med bioetanol ämnar Ford att sprida sin expertis
och ta del i dessa projekt, som har flera inblandade aktörer, med en
målsättning att göra mobilitet ännu mer miljömässigt
hållbar.
PROCURA är ett treårigt projekt som startades 10 februari i Utrecht
i Holland. Det föregås av projektet BEST (BioEthanol for Sustainable
Transport) som lanserades den 25:e januari i Stockholm. Båda projekten,
som är delvis stöttade av EU, syftar till att stödja utvecklingen
av marknaden för alternativa bränslen och bilar. Genom införandet
av storskaliga demonstrationsprojekt syftar dessa initiativ till att skapa
en genomgripande kunskap om barriärer och frågor kring marknadsintroduktionen
av alternativa bränslen och motsvarande bilteknologier i Europa. Projektens
medlemmar representerar olika områden inklusive fordonsindustrin, bränsleindustrin,
lokala och nationella offentliga organisationer, forskningsinstitutioner och
vagnparksägare (offentliga/privata).
BEST, som fokuserar på bioetanol, har pilotprojekt planerade eller igång
med Fords bilar på Irland, i England, Spanien, Italien och Nederländerna.
PROCURA, vars fokus är på bioetanol, biodiesel och naturgas, syftar
till att etablera testprojekt i Italien, Portugal, Polen, Spanien och Nederländerna.
Med dessa senaste projekt är Ford fortsatt den biltillverkare som ligger
i täten för etanolbilar i Europa.
"Den stora framgången för bioetanol som bränsle och försäljningen
av Fords Flexifuelbilar i Sverige är ett lysande exempel på vad
som kan åstadkommas genom samarbete och partnersskap mellan företag
från olika branscher, lokala och nationella myndigheter och fristående
organisationer," sade Wolfgang Schneider, vice president, Governmental
and Environmental Affairs, Ford Europa.
"Bara genom samlade ansträngningar kommer samhället kunna möta
den komplexa utmaning som hållbar utveckling ger oss. Ford ser inte
bara detta som en utmaning utan som ett ansvar. Det är bland annat därför
som vi har beslutat att gå med i PROCURA och BEST initiativen,"
fortsatte han.
Ford Flexifuel fortsätter att spridas i Europa
De senaste siffrorna visar att Ford sålt nästan 19,000 Ford Focus
and Focus C-MAX Flexifuel i Sverige, som redan 2001 var den första marknaden
att introducera bioetanolbilar. I dagsläget är över 80% av
försäljning av Focus i Sverige är Flexifuelversionen. Det kanske
tydligaste exemplet på hur kunder tagit till sig tekniken är att
nästan 40% av Fords totala personbilsförsäljning i Sverige
utgörs av Focus Flexifuel. Ford förväntar att sälja ca
7,000 Flexifuel i Sverige 2006, en ökning från 2005, och som främst
tillskrivs nya kundgrupper, i synnerhet företagskunder som upptäckt
fördelarna med nya Focus Flexifuel. Efter framgångarna i Sverige
har Focus Flexifuel och Focus C-MAX Flexifuel nu börjat säljas i
Tyskland, England och Nederländerna. Focus Flexifuel finns också
tillgänglig i Österrike och Irland, och redo att börja säljas
i Frankrike. Fler länder förväntas följa efter.
Flexifuelbilar är en del av Fords breda portfölj av miljömässigt
avancerade teknologier och Fords satsning på att utveckla och erbjuda
dem som ett kostnadsmässigt överkommligt alternativ till kunder.
Fords globala åtagande
Den 21 september, 2005, presenterade Fords ordförande och högste
chef Bill Ford sin vision för företagets framtid och fokuserade
i denna på innovation som en nyckelstrategi för varje del av företaget
för framtiden.
Denna inkluderade ett åtagande för Flexifuelbilar genom hela Fords
globala verksamhet. I nordamerika har Ford t.ex. fyra modeller för 2006
som kan köras på bioetanol (Ford F-150, Ford Crown Victoria, Mercury
Grand Marquis och Lincoln Town Car) och en förväntad tillverkningsvolym
på uppemot 250,000 Flexifuelbilar under 2006.
I Thailand har Ford nyligen introducerat en version av sin framgångsrika
Focus som kan köras på bensin såväl som en specifik
blandning av bioetanol och bensin som erbjuds i denna marknad. I Brasilien
är bioetanolteknologi redan sedan länge etablerad och Flexifuel
är nu den dominerande fordonsteknologin. Över det senaste decenniet
har Ford sålt mer än 1,5 miljoner Flexifuelbilar globalt.
05-12-02
Suzuki SX4 ny sportig crossover till Genève
Suzuki kommer att premiärvisa en helt ny sportig crossovermodell i övre
B-segmentet på den internationella bilsalongen i Genève 2006.
Den nya modellen heter SX4 S för Sport, X för X-over och
4 för fyrhjulsdrift. Nya SX4 blir en global modell och byggs i Ungern.
SX4 kommer att finnas med två olika bensinmotorer och en dieselmotor.
Svensk premiärvisning i samband med Stockholms Bilsalong 2006. Säljstart
till sommaren.
Nya Suzuki SX4 har skapats genom ett samarbetsprojekt mellan Suzuki och Fiat
Auto. Avtalet slöts i april 2003 och har för Fiats vidkommande resulterat
i modellen Sedici (italienska för sexton) som premiärvisas just
nu på bilsalongen i Bologna och som kommer att bli officiell bil på
OS i Turin 2006. Suzuki har lett projektet från koncept till produktion
och man kommer att bygga 60.000 bilar per år vid fabriken i Esztergom;
40.000 av dessa är Suzuki SX4 och 20.000 Fiat Sedici.
Nya Suzuki SX4 bär med sig Suzukis expertis och DNA när det gäller
små och kompakta bilar som exempelvis Swift och dess kunnande och tradition
i lätta SUV:ar som Grand Vitara.
SX4 har den dynamiska kompetens som kännetecknar en SUV, kombinerat med
elegansen och smidigheten hos en traditionell personbil. Den yttre designen
har Suzuki arbetat fram på den exteriöra basdesign som den världsberömde
formgivaren Giorgetto Giugiaro och hans företag Italdesign gjort.
SX4 byggs i två utföranden; Urban Line som bär färre
SUV-attribut, och Outdoor Line som däremot präglas av
flera drag från crossovers och terrängfordon. SX4 kommer att finnas
både som framhjulsdriven och med fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften på
den sistnämnda versionen är in- och urkopplingsbar i tre olika lägen
via en knapp på mittkonsolen. 2WD-läget är det mest ekonomiska
alternativet och avsett för torrt väglag med bra fäste. 4WD
Auto-läget är till för de flesta fall då fästet
är sämre på grund av lera eller snö. Så fort fästet
för de främre drivhjulen blir sämre skickas kraft proportionerligt
till bakhjulen. 4WD Lock-läget är till för att säkerställa
stabila starter och framkomlighet i tjock modd eller lera. Drivningen blir
då lika mellan fram- och bakhjul och låst upp till 60 km/tim.
Vid högre fart kopplas låsningen bort automatiskt och övergår
i 4WD Auto-läge.
Nya Suzuki SX4 har tre smidiga motorer och tre växellådor i utbudet.
En bensinmotor på 1.490 cc ger 99 hk/73 kW, en något större
på 1.586 cc ger 107 hk/79 kW och turbodieselalternativet på 1.910
cc ger 120 hk/88 kW. Dieselmotorn finns med 6-växlad manuell låda,
medan bensinmotorerna kan fås med 5-växlad manuell låda.
Det starkare bensinalternativet är även tillgängligt med 4-stegs
automatlåda (dock ej i 4WD-versionen).
SX4 har en mycket vridstyv och stark kaross vilket är gynnsamt både
ur säkerhets- och väghållningssynpunkt. Den vridstyva karossen
möjliggör att hjulupphängningarna kan göra ett optimalt
arbete. Fram sitter McPherson fjäderben och bak en torsionsaxel med additionella
spiralfjädrar och separata stötdämparenheter. Suzuki har involverat
europeiska bilförare under utvecklingsprocessen för att säkerställa
att vägegenskaperna lever upp till de krav europeiska förare och
vägar ställer på en bil. Resultatet är att SX4 har mycket
distinkta och precisa vägegenskaper.
Säkerhetsnivån är hög i SX4. Den starka karossen ger
de åkande skydd vid en kollision. ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelning
är standard. ESP kommer att finnas tillgängligt. Bilen kan utrustas
med upp till sex krockkuddar: två främre samt sidokrockkuddar fram
och sidokrockgardiner. Exakt utrustning för den svenska marknaden är
ännu ej fastställd.
Nya Suzuki SX4 premiärvisas i Sverige på Stockholms Bilsalong i
början av april och säljstarten planeras till början av sommaren.
05-11-29
De flesta av Fords modeller kommer snart att erbjuda röststyrning och
blåtand trådlös teknik
Stockholm, 29 november, 2005 - Nya Ford Focus ST är den senaste bilen
i Fords modellprogram som kan utrustas med senaste teknik i form av röststyrning
av system i bilen och blåtand trådlös teknik. Ford Europa
kommer introducera denna teknik på de flesta av sina modeller tidigt
2006.
Bluetooth© trådlös teknik för mobiltelefoner är
en viktig del i det avancerade röststyrningssystemet och kommer att erbjudas
som tillvalsutrustning på ljudanläggningar på de flesta av
Fords modeller från Ford Fiesta till Ford Transit.
Röststyning och MP3 koppling
Bluetooth© trådlös teknik, tillsammans med röststyrning
av system i bilen ger ett enkelt och säkert sätt att använda
mobiltelefoner, klimatanläggningen och ljudanläggning under körning.
Ford erbjuder också kunder möjligheten att ansluta portabla ljudanläggningar
genom en standard 3.5 mm audioanslutning som finns på de flesta av Fords
ljudanläggningar. Detta möjligjör en mängd bärbara
underhållningsanläggningar, allt från portabla MP3-spelare
till mobiltelefonbaserade ljudanäggningar att kopplas in via bilens fabriksmonterade
ljudanläggning.
"Dagens MP3-spelare som Apple iPod, med upp till 60 gigabyte lagringskapacitet,
gör att man kan skapa egna musikbibliotek med spellistor som motsvarar
mer än 500 konventionella CD-skivor" berättar Christof Kellerwessel,
Ford Europas chefsingenjör för elektriska system. "Möjligheten
att koppla på sådana apparater till din bils ljudanäggning
ger omedelbar tillgång till ditt personliga urval av musik och annat
ljudmaterial utan att behöva bära på en massa CD-skivor."
Fiesta, Focus and Mondeo redan Blåtand kapabla
Ford Mondeo, Ford Focus och Ford C-MAX har sedan maj 2005 som tillval Bluetooth©
och röststyrningssystem baserade på Nokia teknologi i kombination
med olika av Fords ljudanläggningar. De nya versionerna av Ford Fiesta
och Ford Fusion har också fått denna teknik och är de första
modellerna i sin klass som fått denna teknik. Fords Transit modeller
kommer att erbjuda Bluetooth© till transportbilskunder från
början av 2006.
I sina nuvarande produkter erbjuder Ford tre olika varianter av Bluetooth©
som ger olika nivå på teknikinnehåll och möjligheter.
Gemensamt för samtliga är att de ger "hands-free" användning
av mobiltelefon och inkluderar en fabriksmonterad digital mikrofon, speciellt
utvecklad för att optimera röststyrning. Ljudanläggningens
högtalare används för att få bästa ljud för
alla applikationer. Till skillnad från eftermonterade system är
Fords lösning fullt integrerad i bilens elektroniska kontrollsystem som
medger användning av ljudanläggningens fjärrstyrning monterad
på rattstången. Fords system är baserade på andra generationens
blåtandsystem med fler funktioner och som stödjer en mängd
telefoner från olika tillverkare.
De tre olika systemen från Ford är följande:
· Ford gränssnitt typ A: en hållare för laddning och
anslutning av olika typer av mobiltelefon samt visning av SMS text meddelanden
i radions display.
· Ford Bluetooth© gränssnitt typ B: Trådlös förbindelse
mellan Fords audio system och en mobiltelefon utrustad med Bluetooth©.
Telefonen behöver inte vara inkopplad i en laddningshållare utan
kan finnas t.ex i förarens ficka eller handväska. Moderna mobiltelefoner,
med sin stora batterikapacitet, tillåter ofta användning i flera
dagar utan laddning i kombination med Fords Bluetooth© gränsnitt
typ B. I tillägg erbjuder typ B röststyrning och beroende på
bilens specifikation, även för värme och ventilationssytemet,
radio, CD-spelare, CD-växlare och navigations systemet.
· Ford Bluetooth© gränsnitt typ C: Erbjuder allt som typ
B systemet ovan men inkluderar även en laddningshållare för
vissa mobiltelefoner. Med typ C kan man hantera mobiltelefonens adressbok
via ljudanläggnings fjärrstyrning på rattstången samt
alla röststyrningsfunktioner som finns i typ B.
Bluetooth© Teknologi
Nokias Bluetooth© teknologi använder sig av radiovågor för
trådlös överföring av data mellan kompatibla enheter
på ett avstånd på upp till 10 meter och använder ett
2.45 gigahertz band
Säkra förbindelser
Nokias Bluetooth© technology använder sig av en kodningsteknologi
som fritt översatt kan kallas 'spritt-spektrum frekvens hoppning' i vilket
två stycken ihopkopplade Bluetooth© apparater 'hoppar' synkront
med varandra mellan 79 slumpvalda frekvenser 1600 gånger per sekund
vilket gör avlyssning i stort sett omöjlig.
05-11-21
Tuffa Fiat Panda 4x4 till Sverige i mars 2006
Bilbranschens minsta och tuffaste fyrhjulsdrivna bil kan beställas redan
nu och de första bilarna väntas till de svenska Fiat-handlarna i
mars. Fiat Panda 4x4 blir dessutom marknadens billigaste fyrhjulsdrivna bil
och en av de mest bränslesnåla.
Här kommer den optimala stadsjeepen! Tar knappt någon
plats och går in i alla P-fickor. Är bensinsnål, pigg, lättkörd,
tar sig fram överallt till och med på uselt snöröjda
stadsgator och är det tuffaste man kan tänka sig.
Kort sagt; Nya Fiat Panda 4x4 har alla attribut för att bli den hetaste
innebilen för trendfångarna och den perfekta kompakta bruksbilen
ute på landet.
Till Sverige kommer Panda 4x4 med en 1,2-liters bensinmotor på 60 hk
(44kW). Den har permanent fyrhjulsdrift med två differentialer och en
så kallad viskokoppling. Den mesta kraften går vid normal körning
till framhjulen; på torr asfalt cirka 98 procent. Dock är det aldrig
noll drivning bak. Vid sämre väglag överför drivlinan
mera kraft till bakhjulen så fort framhjulen tenderar att tappa fäste.
Systemet är mycket effektivt och snabbt och Pandan tar sig fram på
betydligt sämre vägar (eller vägliknande terräng) än
vad de flesta förare ens skulle komma på tanken att ge sig ut på.
ABS låsningsfria bromsar med skivor runt om är standard på
Panda 4x4 liksom förarairbag.
Fiat Panda 4x4 får ett introduktionspris från 121.000 kronor.
www.fiat.se
05-11-18
En säker nyhet: Fiat Croma till Sverige i mars
Nya Fiat Croma kommer till de svenska Fiat-handlarna under mars 2006. Croma,
som nyligen fick toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP är en rymlig
och bekväm sportkombi som formgivits och konstruerats för optimal
säkerhet och komfort. Fiat Croma har tagits emot väl på de
marknader där den hunnit börjat säljas. Sedan säljstarten
har den ordertecknats i 22.000 exemplar, många i de högre utrustningsversionerna.
FIAT CROMA I KORTA DRAG
Fiat Croma är ett elegant och innovativt kombikoncept som formgivits
av den världsberömde bildesignern Giorgetto Giugiaro och som byggs
vid Fiats fabrik i Cassino, Italien. Croma har ärvt namnet från
den förra Fiat Croma som tillverkades mellan 1985 och 1994 i totalt 450.000
exemplar.
Nya Fiat Croma har enkla, strama och eleganta linjer med väl avvägda
proportioner. Liksom den tidigare Croma-modellen är nya Fiat Croma en
stor, elegant och rymlig bil med en hög teknologisk nivå. Den är
475 cm lång, 177 cm bred och 160 cm hög med ett axelavstånd
på 270 cm. Påkostade hjulupphängningar sörjer för
stabila vägegenskaper och god komfort. Framtill sitter McPehrson fjäderben
och baktill en multilänkkonstruktion. Fiat Croma byggs i ett enda karossutförande.
Kombikarossen är ungefär 10 cm högre än motsvarande konkurrenter
vilket tillsammans med intelligent paketering ger innerutrymmen som är
större än genomsnittet i segmentet. Det är smidigt att kliva
in tack vare de relativt sett högre sittpositionerna och det flata golvet.
Kupéns höjd ger samma känsla av rymd och luft som i en MPV.
Benutrymmet såväl bak som fram är förnämligt och
förarens höga sittposition ger mycket god överblick och kontroll
över trafiken runt omkring.
Sammantaget är nya Fiat Croma en bil skapad för många olika
människors behov och livsstilar men som alla har något gemensamt:
en längtan efter en elegant och komfortabel bil. För de som önskar
prestanda utöver det vanliga finns Croma med en kraftfull 200-hästars
2,4-liters Multijet turbodiesel (i kombination med en 6-stegad sekventiell
automatlåda) som placerar den i toppen i sin kategori när det gäller
kraftuttag: 83 hk per liter slagvolym.
Förutom den rymliga och ljusa atmosfären kan majoriteten av alla
förare finna en för dem perfekt körställning tack vare
mycket goda justeringsmöjligheter. Båda framstolarna är justerbara
i höjdled. Föraren har överhuvudtaget en optimal arbetsplats.
Den bekväma sittpositionen, rattens inställningsmöjligheter,
placeringen av pedaler och reglage, de tydliga instrumenten allt bidrar
till en praktisk, lättarbetad och funktionell förarmiljö.
Multifunktionsdisplayen ger access till flera menyer och undermenyer med ett
flertal olika funktioner och en färddator. Luftkonditioneringen svarar
för en behaglig temperatur i kupén och cd/radion, med sex högtalare,
för underhållning och information. MP3-spelare finns som tillval.
Utrustningsnivån är mycket hög. Bland säkerhetssystemen
kan nämnas ESP och upp till nio krockkuddar, dock aldrig färre än
sju. För att uppnå säkerhet i absolut toppklass har teknikerna
vid Fiat Auto Safety Centre undersökt alla möjliga slags olyckor
och hur passagerarna skall skyddas utifrån det. Resultatet är att
Croma är en av de absolut säkraste bilarna i sitt segment. Var och
en kan hitta utrustning till sin Croma efter egna önskemål och
behov. Bland annat finns dubbla solluckor, navigationssystem, Hi Fi-system
med åtta högtalare och subwoofer för att nu nämna några
saker.
Nya Fiat Croma kommer i en bred modellpalett med fem motoralternativ. Alla
klarar utsläppskraven enligt Euro steg 4: bensinalternativen är
en 1,8 16V på 140 hk och en 2,2 16V på 150 hk. Tre dieslar finns
att tillgå: 1,9 Multijet på 120 och 150 hk samt den helt nya 2,4
Multijet på 200 hk. Alla dieselmotorer är försedda med partikelfilter.
2,2-litersversionen som kommer till Sverige först har manuell 5-växlad
låda som standard med en 5-stegad automatisk växellåda som
tillval. Dieselmotorerna har 6-växlade manuella lådor. 1.9 Multijet
150 hk kan fås med en sexstegad sekventiell automatlåda som option
medan den lådan är standard på toppversionen 2,4 JTD 200
hk. Målsättningen har varit mycket hög när det gäller
kvaliteten. Under utvecklingsarbetets olika steg har prototyper tillryggalagt
mer än 3 miljoner kilometer på alla slags vägar och under
alla väderförhållanden.
SÄKERHET I VARJE TUM
Det mycket goda resultatet från Euro NCAP är frukten av ett målmedvetet
säkerhetsarbete hos Fiat. För att komma dit tog Fiats designers
och tekniker hänsyn till alla typer av olyckor: frontalkollisioner, sidokollisioner,
rundslagning, påkörning bakifrån och brand. De analyserade
också vid vilka hastigheter olyckor sker, olika typer av hinder och
hur man skall kunna skydda passagerare med starkt varierande fysik; storlek,
längd och vikt. Allt detta ledde till 18.000 arbetstimmar av enbart kalkyler,
120 kraschtester, 100 kraschsimuleringar på HyGe slädar, 200 tester
på komponenter och subsystem, tio nya typer av prestandaspecifikationer
och testprocedurer och åtta nya samarbeten med komponenttillverkare.
Cromas karosstruktur är konstruerad med ett flertal lösningar och
komponenter som stärker den och/eller tar upp energi vid en kollision
genom att deformeras på ett kontrollerat sätt. Effektiviteten i
karossens struktur har uppnåtts bland annat genom att 40 procent av
dess vikt utgörs av höghållfast specialstål. Framtill
är en deformationszon skapad för att ta upp krockvåld och
skydda passagerarna. Den består av tre längsgående avlastningslinjer
som bland annat inkluderar främre fjäderbenstorn i ett material
som skall kunna ge efter, en ramkonstruktion i den lägre delen och två
mindre stag i höjd med framskärmarna avsedda att deformeras och
blockera krockvåld mot bilens övre delar.
En tvärbalk i magnesium sitter mellan A-stolparna och under instrumentpanelen.
Den utgör en stark länk mellan A-stolparna och golvet, som är
angjort med två stålförstärkningar. Konstruktionen bidrar
starkt till att hindra deformation i passagerarutrymmets hela främre
del både vid front- och sidokollision. Den utgör också en
förstärkande del för styrstångens infästning och
hindrar också tendenser att ratten rör sig bakåt och upp
i passagerarutrymmet vid alla former av krock.
Ett antal strukturförstärkningar har gjorts för att skydda
vid påkörning från sidan:
· Mittstolparna är tillverkade i höghållfast stål
och är fyllda med ett strukturskum. Stolpen kommer att överföra
det mesta krockvåldet till golv och takram.
· Två förstärkningsbalkar i golvet kommer att överföra
en del av krockvåldet till bilens andra sida.
· En förstärkningsbalk i taket finns placerad nära mittstolparna.
· Dörrarna har en kryssformad boxförstärkning i midjehöjd
samt längsgående balkar av höghållfast stål.
Vid påkörning bakifrån, särskilt vid låg fart,
gör ett särskilt fastskruvat krysstag att skadorna begränsas
och underlättar reparation.
Fortsättningsvis har Croma en mycket hög utrustningsnivå för
passiv säkerhet. Croma kan ha upp till nio krockkuddar men aldrig färre
än sju. I standardutrustningen ingår dubbla främre krockkuddar,
sidokrockkuddar fram, knäkrockkudde på förarplats och sidokrockgardiner
som täcker både främre och bakre sätesraden. Som tillval
finns sidokrockkuddar och bältessträckare med belastningsbegränsare
till ytterplatserna bak. Längst fram på det krysstag som håller
strålkastarna sitter ECS, Early Crash Sensor, som känner av en
kollision genom att mäta decelerationen och snabbar på aktiveringen
av krockkuddarna.
På den aktiva säkerhetssidan finns ESP antisladdsystem, ABS låsningsfria
bromsar med EBD elektronisk bromskraftfördelning. I ESP-systemet integreras
ASR antispinn, MSR, Motor Schleppmoment Regelung, som hindrar att drivhjulen
låser sig vid häftigt gasuppsläpp eller nedväxling på
halt underlag samt HBA panikbromsassistans.
Alla versioner av Croma har effektiva och väldimensionerade bromsar med
skivor runt om. På bensinversionerna har de främre, ventilerade
skivorna dimensionerna 285x25 mm med Teves bromsok, bak sitter solida skivor;
278x12 mm och med TRW bromsok. Dieselversionerna har ännu kraftigare
bromsar: 305x25 mm ventilerade skivor fram med TRW bromsok och 292x20 mm ventilerade
skivor bak med TRW bromsok. Beroende på vilken modellversion så
ger detta excellenta bromssträckor från 100 km/tim till stillastående;
36,2-36,9 meter!
Starka rena och snåla
Motorteknologi är en av Fiat-koncernens paradgrenar och när det
gäller turbodieselmotorer är man klart ledande. Fiat Croma kommer
med två bensinmotorer och tre dieselmotorer. Alla klarar kraven för
miljöklass 2005. Allra först till den svenska marknaden kommer en
stark och smidig 2,2-liters 16-ventilsmotor. Den ger 150 hk vid 5.800 varv/min
och 203 Nm vid 4.000 varv/min. Prestanda är mycket goda: 0-100 km/tim
går på 10,1 sekunder och toppfarten är 210 km/tim. Detta
klaras av med förbrukningssiffror på 8,6 l/100 km, 11,5 l/100 km
och 7,0 l/100 km vid respektive blandad, stads- och landsvägskörning.
Lite senare kommer även en 1,8-liters 16-ventilsmotor. Den ger 140 hk,
och maximala vridmomentet är 175 Nm vid 3.800 varv/min. Förbrukningssiffrorna
är ännu inte klara.
Dieselalternativen är två extremt snåla, starka och smidiga
Multijetmotorer: en 1,9-liters 16-ventilsmotor som ger 150 hk vid 4.000 varv/min
och kraftfulla 320 Nm vid låga 2.000 varv/min. 0-100 km/h går
på imponerande 9,6 sekunder och toppfarten är 210 km/h. Vid blandad
körning nöjer sig motorn med 6,1 l/100 km och i stan åtgår
8,2 l/100 km. På landsvägen blir det riktigt toksnålt med
4,9 l/100 km. Motorn har genomgått en rad modifieringar för att
öka prestanda men samtidigt sänka vibrationsnivåer och buller.
Turboaggregatet är ett Garrett VGT 17 med variabel turbogeometri.
För den kombinerade snål/snabbentusiasten måste den 2,4-liters
5-cylindriga 20-ventilsdieseln vara svaret på alla böner. Det är
den starkaste motorn i JTD-familjen med Multijetteknologi och en vidareutveckling
av den tidigare 10-ventils 2,4 JTD-motorn. Den ger hela 200 hk vid 4.000 varv/min
och 400 Nm vid 2.000 varv. Det är inte mindre än 83 hk per liter
slagvolym. Prestanda är mycket goda: 0-100 km/h går på 8,5
sekunder och toppfarten är 216 km/h. Ändå nöjer sig motorn
med 8 l/100 km vid blandad körning, 11,5 l/100 km i stan och på
landsvägen går det inte åt mera än 6,0 l/100 km.
Mycket arbete har lagts ner även på denna motor. Bland annat har
man åstadkommit lägre bullernivåer under tiden motorn startas
tills den blir varm; mellan 3-6 decibel beroende på varvtal och temperatur.
Motorn har fått ett flertal nya komponenter för att uppnå
den högre effekten och samtidigt minska buller och vibrationer. Bland
annat är ventillyftarna hydrauliska. Topplock, vevaxel och kolvar är
nya. Kolvarna är oljekylda och vevstakarna ihåliga för att
transportera oljan. Insug och utblås är helt nya; det första
är gjutet i aluminium och det senare i ett flexibelt material. Det elektroniskt
reglerade EGR-systemet är modifierat, oljeförsörjningen har
fått en ny oljepump och en ny olje/luft värmeväxlare har tillförts
för oljekylningen. Vattenpumpen är även den ny med högre
kapacitet. Nya värden har också programmerats in för motorns
olika styrprogram, direktinsprutningens tryck har ökat från 1350-1400
bar. Turboaggregatet har även det fått nya inställningar och
är ett KKK2080 aggregat med variabel turbogeometri.
Det har bidragit till den ökade maxeffekten men viktigare även till
mycket högt vridmoment vid låga varv. Faktiskt uppnås 90
procent av maxvridet mellan 1.750 och 3.500 varv/min. Motorn kombineras med
en kompakt och lätt ny, elektroniskt styrd 6-växlad sekventiell
automatlåda som konstruerats särskilt med tanke på att uppnå
låg förbrukning. Den sjätte växeln är speciellt
utformad för motorvägskörning. Denna kraftfulla pjäs är
liksom den mindre 1,9 Multijetdieseln försedd med ett partikelfilter
som är konstruerat för att räcka motorns hela livslängd
utan behov av några kemiska tillsatser.
Världsledaren på dieselmotorer skapade Multijet
fiat-koncernen kan med fog sägas vara världsledaren när det
gäller dieselmotorer. Grunden lades redan 1986 när Fiat Croma TDI
blev världens första bil med direktinsprutad turbodieselmotor. Tekniken
gav bättre prestanda och bättre bränsleekonomi men eliminerade
inte relativt högt buller vid tomgång, acceleration och nedsaktning.
Nästa steg i utvecklingen, efter intensiv forskning, var Common Rail-principen
och Unijet-systemet. Common Rail-idén kom från universitetet
i Zürich där en grupp forskare arbetat med ett insprutningssystem,
som dock aldrig använts för fordon. Common Rail bygger på
elektronisk kontroll av insprutningsmunstyckena samt att man pumpar in diesel
kontinuerligt i en tank (ett rör rail) och att den
då kommer att fungera som en hydraulisk ackumulator som ständigt
innehåller en mängd bränsle under tryck berett att användas.
Common Rail Unijet-systemet togs fram av Fiat-koncernen genom Magneti Marelli,
Fiats Research Centre och Elasis och gick in i pre-produktionsläge 1990.
Detta var klart 1994 då Fiat Auto beslöt sig att gå samman
med en partner med spetsteknologiskt kunnande på dieselmotorer. Slutfasen
av projektet, bland annat att sätta den nyutvecklade teknologin i industriell
produktion, anförtroddes sålunda Robert Bosch. 1997 kom så
den första bilen med tekniken: Alfa Romeo 156 JTD och den innebar en
dieselteknologisk revolution. Jämfört med en konventionell dieselmotor
ger JTD-motorn en prestandaökning genomsnittligt runt 12 procent och
en 15-procentig minskning av bränsleförbrukningen. Bilen med den
nya motorn blev en jättesuccé.
Så 2002 var tiden mogen för andra generationen JTD-motorer; Multijet-familjen.
Grundprincipen för Multijet är densamma som för Common Rail
Unijet men som namnet anger utför bränsleinsprutningsystemet i Multijet
ett flertal insprutningar vid varje förbränningscykel. Samma mängd
diesel förbränns i cylindern men i flera portioner vilket ger en
mjukare förbränning. Fördelarna som uppnås är tystare
gång, minskade utsläpp och en effekthöjning på 6-7 procent.
Hemligheten bakom Multijet ligger i den elektroniska styrenheten som reglerar
öppning och stängning av insprutningsmunstyckena men även i
själva munstyckena. Styrenheten väger dock tyngst då den kan
utföra flera olika insprutningar i extremt tät följd.
En komfortmaskin utöver det vanliga
Få bilar har så låga nivåer av buller och vibrationer
som nya Fiat Croma. Man har uppnått en konversationsnivå
på 65 procent vid 140 km/h vilket är mycket bra. Det har möjliggjorts
genom användande av vanliga bullerdämpande material men också
genom en teknik av expanderbara element inuti karossektionerna och en ny innovativ
vindruta. Den består av två skikt glas med en PVB plastfilm emellan.
Alla olika åtgärder har resulterat i en stark dämpning av
buller inuti kupén, särskilt i frekvensbandet 200 kHz där
de mest störande vägljuden ligger.
Vibrationer har minskats bland annat genom den mycket starka och styva karosstrukturen.
Böjningsstyvheten i karossen är excellent med 960 daN/mm medan vridstyvheten
är 100,600 daN/mm vilket är enastående för en bil med
kombibaklucka. Stor vikt har också lagts vid olika mekaniska komponenters
infästning i karossen. Som exempel kan nämnas att rattstångens
infästning ger en vertikal vibrationsfrekvens på 38 Hz. De stora
boxformade karosselementen har också bidragit, exempelvis den torsionsbox
som finns monterad bakom baksätet och förbinder de bakre hjulhusen.
Hjulupphängningarna på Croma är utformade för optimal
komfort och väghållning. Fram sitter McPherson fjäderben och
bak en 4-länks multilänkkonstruktion. Vägegenskaperna är
precisa och säkra och väl i nivå med klassens absolut bästa.
Komforten fram och bak är likvärdig under alla omständigheter.
Hjulupphängningarna fram stöds av en hjälpram som är elastiskt
upphängd i karossen. Detta för att separera buller från hjulhusen
och dämpa de akustiska effekter som kan uppstå i karossen när
framhjulen kör över en ojämnhet. Den bakre hjulupphängningen
stöds även den av en hjälpram men i det fallet är denna
fäst stumt mot karosstrukturen för att säkerställa precision
och stabilitet i bakvagnen.Användandet av McPherson fjäderben fram
ger fördelar i form av kompakt installation. Det ger också möjlighet
att optimera både vägegenskaper och komfort redan under konstruktionsfasen.
Croma är också mycket smidig och precis i sitt vägbeteende
trots sin storlek.
Styrningen på Croma är elektrohydraulisk. Servohjälpen avtar
ju fortare bilen körs för att öka stabilitetskänslan och
precisionen i hög fart. I låg fart är servohjälpen hög
vilket underlättar exempelvis fickparkering. Systemet ger såväl
optimal precision som låg energiåtgång det drar energi
endast vid styrmanövrar. Ett vanligt hydrauliskt system drar mera energi
då det alltid drivs av bilens motor.
Generös utrustningsnivå
Redan i sin grundversion Active är nya Fiat Croma en välutrustad
bil. Bland annat ingår luftkonditionering med kylt handskfack, CD-radio
med sex högtalare, baksäte delbart/fällbart 60/40, elfönsterhissar
runt om, strålkastarspolare, elvärmda spolarmunstycken, fjärrstyrt
centrallås, främre armstöd, färddator, höjdjusterbara
framstolar med ställbara svankstöd, pollenfilter, ratt justerbar
i höjd- och längsled, dimljus fram samt elektriskt justerbara och
uppvärmda ytterspeglar.
Garantier
Fiat Croma har tre års vagnskadegaranti, två års nybilsgaranti
med obegränsad körsträcka, tre års lackgaranti och åtta
års rostskyddsgaranti.
Priser
Fiat Croma 2,2 finns från 199.500 kronor.
www.fiat.se
05-11-10
Nya Grande Punto fick Das Goldene Lenkrad
Fiat Grande Punto har tilldelats Tysklands mest prestigefyllda bilutmärkelse
Das Goldene Lenkrad 2005. Bakom priset står tidningen Bild
am Sonntag med en jury bestående av celebriteter som Walter Röhrl,
Klaus Ludwig, Hans Herrmann och Rauno Altonen
Priset Das Goldene Lenkrad (Den Gyllene Ratten) utdelades för
30:e året i fyra kategorier. Fiat Grande Punto vann kompaktkategorin,
före konkurrenter som Renault Clio, Peugeot 1007, Toyota Yaris och Volkswagen
Fox.
Prisutdelningen hölls idag i Berlin inför 450 gäster bestående
av toppar från den tyska industrin, affärs- och kulturfolk samt
politiker och sportstjärnor.
Nya Fiat Grande Punto premiärvisades för motorpressen i början
av september och har fått ett mycket positivt mottagande. Bilen beräknas
få svensk säljstart under våren-sommaren 2006.
Bildtext: Nya Fiat Grande Punto
har fått
utmärkelsen Das Goldene Lenkrad.
www.fiat.se
05-11-08
Ford and Fiat sign definitive agreement to co-operate on new centreration
of small cars
TURIN, Italy and COLOGNE, Germany, Nov. 7, 2005 -- The Automobile Sector of
Fiat Group and Ford Motor Company announced today they have signed a definitive
agreement to co-operate on the joint development and production of vehicles
in the European small car (sub-B) segment. The outcome of this exciting project
will be the delivery to market of two highly differentiated vehicles, small
cars with exterior and interior design that are true to the individual parents'
brand identities.
The two vehicles planned for development, the new Fiat 500 and a replacement
for the current Ford Ka in Europe, will play a significant role in each company's
European product range. Fiat and Ford are highly experienced in the development
of successful small cars in Europe. By working together, Fiat and Ford will
benefit substantially from reduced development costs and economies of scale
in manufacturing and component sourcing. The result will lead to better value
and increased quality for customers, while retaining the brand characteristics
of each vehicle.
Fiat and Ford are already working jointly on the development of the new vehicles.
The current Fiat Panda platform will be the basis for the development of the
new cars, which will be manufactured in Fiat's existing Tychy facility in
Poland, where Ford engineers will contribute to the development of their models.
The vehicles will use Fiat powertrains built in Poland and Italy.
"The strategic cooperative agreement with Ford represents another milestone
in our strategy that calls for targeted alliances aimed at sharing financial
and industrial resources on new products and platforms," said Sergio
Marchionne, CEO of Fiat Group and Fiat Auto. "It is consistent with successful
ventures, established with major partners including PSA Peugeot Citroën
and Suzuki, and current discussions with the Indian group Tata Motors."
Marchionne added: "As far as Fiat is concerned, the partnership with
Ford is relevant fourfold: the decision to manufacture the new cars at Tychy
is a clear vote of confidence and trust in our Polish plant; the joint development
of the new cars bears witness of the flexibility of the highly successful
Fiat Panda platform; the alliance represents a win-win industrial opportunity
to both parties. Finally, I am pleased to say that the much awaited future
Fiat 500 will further enhance our brand identity as it represents both an
icon in the history of our Company, and of the motor industry."
"We fully intend to replace the Ka with a similarly iconic model,"
said John Fleming, Ford of Europe President and CEO. "This vehicle will
retain the fundamental character of the original and embody key elements of
our new 'kinetic' design language." Styling for the Ka replacement will
be led by Ford of Europe Executive Design Director Martin Smith.
Fleming added: "Ford of Europe has amassed considerable expertise in
the development of small cars, and is recognized for its class-leading driving
dynamics. Fiat is the ideal partner for us in this particular project, as
they are acknowledged as having been for many years one of the world's leading
manufacturers of small cars. The decision to combine forces with Fiat in this
highly competitive area gives us the opportunity to minimize unit costs, while
developing highly competitive products which will be true to our respective
brand values."
The new products will come to market in the 2007-08 period. The projected
annual volume will be around 240,000 units, divided evenly.
05-11-02
Toppbetyg för Fiat Croma i Euro NCAP
Nya Fiat Croma har fått toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s
senast utförda krocktest. Croma är därmed en av de absolut
säkraste bilarna i sitt segment. För bara några veckor sedan
fick helt nya Fiat Grande Punto också toppbetyg i krocktestet. Detta
understryker Fiats målinriktade satsning på att bygga trygga och
säkra bilar.
Det mycket goda resultatet från Euro NCAP är frukten av ett målmedvetet
säkerhetsarbete hos Fiat. För att komma dit tog Fiats designers
och tekniker hänsyn till alla typer av olycka en bil kan råka ut
för: frontalkollisioner, sidokollisioner, rundslagning, påkörning
bakifrån och brand. De analyserade också vid vilka hastigheter
olyckor sker, olycka typer av hinder och hur man skall kunna skydda passagerare
med starkt varierande fysik; storlek, längd och vikt.
Allt detta ledde till 18.000 arbetstimmar av enbart kalkyler, 120 kraschtester,
100 kraschsimuleringar på HyGe slädar, 200 tester på komponenter
och subsystem, 10 nya typer av prestandaspecifikationer och testprocedurer
och 8 nya samarbeten med komponenttillverkare.
Cromas karosstruktur är konstruerad med ett flertal lösningar
och komponenter som stärker den och/eller tar upp energi vid en kollision
genom att deformeras på ett kontrollerat sätt. Effektiviteten i
karossens struktur har uppnåtts bland annat genom att 40 procent av
dess vikt utgörs av höghållfast specialstål.
Framtill är en deformationszon skapad för att ta upp krockvåld
och skydda passagerarna. Den består av tre längsgående avlastningslinjer
som bland annat inkluderar främre fjäderbenstorn i ett material
som skall kunna ge efter, en ramkonstruktion i den lägre delen och två
mindre stag i höjd med framskärmarna avsedda att deformeras och
blockera krockvåld mot bilens övre delar.
En tvärbalk i magnesium sitter mellan A-stolparna och under instrumentpanelen.
Den utgör en stark länk mellan A-stolparna och golvet, som är
angjort med två stålförstärkningar. Konstruktionen bidrar
starkt till att hindra deformation i passagerarutrymmets hela främre
del både vid front- och sidokollision. Den utgör också en
förstärkande del för styrstångens infästning och
hindrar också tendenser att ratten rör sig bakåt och upp
i passageraruytrymmet vid alla former av krock.
Ett antal strukturförstärkningar har gjorts för att skydda
vid påkörning från sidan:
Mittstolparna är tilllverkade i höghållfast stål och
är fyllda med ett strukturskum. Stolpen kommer att överföra
det mesta krockvåldet till golv och takram.
Två förstärkningsbalkar i golvet kommer att överföra
en del av krockvåldet till bilens andra sida. En förstärkningsbalk
i taket finns placerad nära mittstolparna.
Dörrarna har en kryssformad boxförstärkning i midjehöjd
samt längsgående balkar av höghållfast stål.
Vid påkörning bakifrån, särskilt vid låg fart,
gör ett särskilt, fastskruvat krysstag att skadorna begränsas
och underlättar reparation.
Fortsättningsvis har Croma en mycket hög utrustningsnivå för
passiv säkerhet. Croma kan ha upp till nio krockkuddar men aldrig färre
än sju. I standardutrustningen ingår dubbla främre krockkuddar,
sidokrockkuddar fram, knäkrockkudde på förarplats och sidokrockgardiner
som täcker både främre och bakre sätesraden. Längst
fram på det krysstag som håller strålkastarna sitter ECS,
Early Crash Sensor, som känner av en kollision genom att mäta deceleration
och snabbar på aktiveringen av krockuddarna.
På den aktiva säkerhetssidan finns ESP antisladdsystem, ABS låsningsfria
bromsar med EBD elektronisk bromskraftfördelning. I ESP-systemet integreras
ASR antispinn, MSR, Motor Schleppmoment Regelung, som hindrar att drivhjulen
låser sig vid häftigt gasuppsläpp eller nedväxling på
halt underlag och HBA panikbromsassistans.
Fiat Croma har tagits emot väl på de marknader där den hunnit
börjat säljas. Sedan säljstarten har den ordertecknats i 22.000
exemplar, många i de högre utrustningsversionerna.
Fiat Croma börjar säljas i Sverige under början av 2006. Priser
samt motor- och modellversioner är ännu inte fastställda.
www.fiat.se
05-10-22
Panda Alessi i Tokyo - nu går den i Produktion
Fiat Panda Alessi har rönt stor uppmärksamhet sedan den premiärvisades
på Triennalen i Milano 2004. Just nu är den av stjärnorna
på Tokyo Motor Show. Panda Alessi är som namnet säger en specialversion
formgiven av den världsberömda producenten av hushållsföremål,
kännetecknade av särpräglad och innovativ design. Panda Alessi
är formgiven av Alessi-designern Stefano Giovannoni. Bilen har fått
en rad ändringar i sin design utan att för den skull tappa sin grundform.
Frontspoiler/stötfångare och bakspoiler har fått nytt stuk
med avvikande kulör. Hjulkapslarna är nya med den typiska Alessi-figuren
"Girotondo" på var och en. Karossen kan fås i tre olika
kulörer; Narciso orange, Tagliente grön och Cattivo svart. Inuti
har instrument, mittkonsol och klädsel helt ny form och färg. Panda
Alessi får säljstart i Europa under januari 2006.
www.fiat.se
05-10-22
Panda nr 500.000 tillverkad
Fiat Panda passerade nyligen 500.000 tillverkade exemplar sedan starten för
två år sedan. Panda har varit en stor succé redan från
start. Den har vunnit 18 priser och utmärkelser i internationell press,
bland annat blev den Årets Bil 2004. Panda är Italiens näst
bäst säljande bilmodell (efter Fiat Punto) och toppar A-segmentet.
Panda byggs i prisbelönta Tychy-fabriken i Polen och säljs mest
i Europa. Dock säljs den även i Malaysia, Taiwan, Martinique och
det rullar dessutom 1.831 Pand på Tokyos gator. Den halvmiljonte Pandan
var blå med 1,3 liters Multijet dieselmotor och beställd i Italien.
05-10-21
Ford fokuserar på att reducera allergier i bilarna
Fords europeiska modeller Focus och Focus C-MAX är de enda bilarna i
världen med "Allergitestad Interiör" certifiering.
Stockholm 21 oktober - Folk som lider av allergi vet vad det innebär
när ögon och näsa som rinner. Speciellt utsatt är man
på våren med höga pollenhalter men allergi är något
som vissa känner mer eller mindre hela tiden.
Ford Motor Company tar också detta med allergier på stort allvar
och leder bilindustrin när det gäller att konstruera interiörer
som är certifierade som allergivänlig.
På både nya Ford Focus och Focus C-MAX har Ford, som enda tillverkare,
interiörer i bilarna som har fått av TÜV stämpel för
godkänd "Allergitestad interiör". För att få
utmärkelsen måste TÜVs experter certifiera att bilens interiörmaterial
utvalts för att minska risken för allergi till lägsta möjliga
nivå. TÜV är en oberoende tysk auktoritet på tester
och utvärdering och är en organisation som kontrollerar och certifierar
kvalitetsnivå på produkter för konsument och industrin.
"Ford anser att astma och allergier är ett globalt hälsoproblem
som bör arbetas med på ett mer kraftfullt sätt. Därför
ser vi det som vårt ansvar att utveckla och erbjuda våra kunder
produkter som adresserar detta med allergier", sade Dr Wolfgang Schneider,
vice president i Ford of Europe. "Fords initiativ bör ses i ett
sammanhang där vi försöker göra bilism mer hållbar
genom att utveckla produkter som är miljömässigt, socialt och
ekonomiskt tillgängliga. Vår plan att kunna erbjuda våra
kunder allergivänliga produkter, utan merkostnad, faller inför ramarna
för det åtagandet."
En omfattande serie av vetenskapligt verifierbara tester gjordes på
Focus och Focus C-MAX i enlighet med TÜVs strikta testprocedurer. Fler
än 100 material och komponenter testades för skadliga substanser
och allergiframkallande egenskaper. I tillägg har alla komponenter som
har direkt eller långvarig hudkontakt som ratt och sittytor, golvmattor
och säkerhetsbälten testats dermatologiskt.
Under utvecklingsarbetet av Focus och Focus C-MAX, har Ford undvikit att använda
metarial som latex, krom eller nickel som kan framkalla allergiska reaktioner
hos allergkänsliga personer. I tillägg är bilarna utrustade
med ett högpresterande pollenfilter som också testats av TÜV.
Filtret hindrar effektivt pollen, en speciell oroskälla för allergiker,
från att komma in i bilens kupé.
Focus och Focus C-MAX har också tilldelats den brittiska allergiföreningens
(British Allergy Foundation) godkännandestämpel som bekräftar
att bilarna ar allergivänliga.
Ford siktar på att fortsätta utöka sitt initiativ och att
få så många som möjligt av existerande och framtida
modeller certifierade enligt TÜVs tuffa kriterier. Alla Fords kunder
gynnas av detta arbete eftersom TÜV testerna innehåller en omfattande
studie av bl.a kupéluftens kvalitet. Mätningen och utvärderingskriterier
finns publicerade på (www.tuv.com;
ID nummer: 2311008300 and 4111008300).
05-10-15
Nya Doblò årets Van
Nya Fiat Doblò Cargo har av en internationell jury utsetts till International
Van of the Year 2006. Priset utdelades i samband med invigningen av
2005 European Transport Show i Amsterdam. Juryn bakom utnämningen består
av journalister från 19 europeiska länder och specialister på
lätta transportbilar.
Det prestigefyllda priset International Van of the Year 2006 överlämnades
av juryns ordförande, Peter Wieman och mottogs av Lorenzo Sistino, VD
för Fiat lätta transportfordon.
Priset kan ses som ett erkännande av de många nyheter som kommer
med nya Fiat Doblò Cargo, som premiärvisas på mässan
i Amsterdam; Den nya yttre designen med helt ny front och omdesignat bakparti,
den nya interiören, den ökade lastkapaciteten, den nya Maxi-versionen
med 38 cm förlängd hjulbas och ökad lastvolym, de ekonomiska
och kraftfulla motorerna och dessutom Bipower-versionen med minimala
utsläpp.
Juryn imponerades särskilt av de två turbodieselmotorerna i utbudet:
den 105 hk starka 1,9-liters Multijet och den imponerande 75 hk 1,3 16v Multijet.
I synnerhet den senare ansågs som ett tekniskt mästerverk med tanke
på kraften och effekten i förhållande till den mycket kompakta
konstruktionen. För övrigt den motor som redan sitter i gamla Doblò
på den svenska marknaden. Nästa år kommer dessutom två
helt nya Multijet turbodieslar med variabel turbogeometri och partikelfälla.
Till dags dato har 310.000 Fiat Doblò Cargo byggts. Den nya Doblò
Cargo (i Sverige benämnd Doblò Skåp) kommer att introduceras
på den svenska marknaden under våren 2006.
05-10-04
Turbo ökar trycket för Fiat Strada
Fiats lilla populära pickup Strada kommer nu i en ny version med turboladdad
dieselmotor. Nya Fiat Strada JTD har fått effekten ökad till 80
hk och maxvridet har ökat med nästan 70 procent. Den nya turbodieseln
kan fås både med normallång hytt och med den 30 cm förlängda
hytten.
Fiat Strada har ett kaxigt stuk och ett närmast sportigt utseende. Det
för tankarna lika mycket till en bil för sportiga hobbys som till
en praktisk och robust transportör för hantverkare.
Med den nya starka commonrail turbodieseln med intercooler under huven motsvarar
även fart- och accelerationsresurserna utseendet. Viktigare för
normalbrukaren är dock att kraften ger bättre körbarhet och
smidighet även med tung last. Max effekt är 80 hk (59 Kw) vid 4.000
varv/min och max vridmoment 196 Nm redan vid låga 1.500 varv/min.
Fiat Strada toppar den sydamerikanska marknaden för lätta transportfordon
med 25.000 bilar sålda årligen. I Italien är den segmentsledare
med 3.600 sålda bilar per år. Nya Strada JTD ger god bränsleekonomi
och robust slitstyrka och driftsäkerhet. Växellådan är
5-växlad och manuell. Strada är framhjulsdriven vilket är en
fördel såväl ur säkerhets- som paketeringssynpunkt.
Versionen med 30 cm förlängd hytt har ett extra bakre sidofönster
på vardera sidan. Bakom stolarna finns ett stuvutrymme för väskor
och tillhörigheter som man vill förvara skyddat utan att för
den skull ockupera passagerarstolen.
Fiat Strada JTD har förarkrockkudde och ABS-bromsar med EBD som standard.
Passagerarkrockkudde finns som tillval.
I utrustningslistan kan nämnas fyra fabriksmonterade högtalare,
centrallås, elfönsterhissar, radioantenn och servostyrning. AC
med pollenfilter och fabriksmonterad CD/radio finns som tillval.
Lastgolvet och flakväggarna är klädda i kraftig skyddande plast.
I flakutrymmet finns även sex lastöglor. Aluminiumdurk finns som
tillval. Maxlasten är 630 respektive 610 kg för kort och lång
hytt.
Nya Fiat Strada JTD har ett rekommenderat cirkapris från 114.900 kronor
exklusive moms. Bilar finns redan ute hos Fiats transportbilsåterförsäljare.
www.fiat.se
05-08-17
Fiat presenterar nya Grande Punto
Med över sex miljoner (!) sålda bilar sedan debuten 1993 är
Fiat Punto en av senare tids största bilsuccéer. Nu följer
efterföljaren Grande Punto i spåren med målsättningen
att ta ledningen i det stenhårda europeiska segmentet för kompakta
hatchbacks. Helt nya Grande Punto börjar säljas i Italien i september.
Helt nya Fiat Grande Punto blir en avsevärt större bil än sin
företrädare och är formgiven för att vara större
än vad som är vanligt i segmentet. Även i fråga om säkerhet
och kvalitet är målet att överträffa gängse standard
i klassen.
Grande Punto har distinkt formgivning med typisk Italiensk elegans. Den kommer
i 3-dörrars och 5-dörrars karossvarianter och fyra olika versioner.
Bakom de vackra och sportiga linjerna står Giorgetto Giugiaros Italdesign
och Centro Stile Fiat. Stor vikt har lagts vid varje enskild detalj för
att ge ett helgjutet intryck. Även vid val av material har lagts stor
vikt. Resultatet är också mycket lyckat.
Grande Punto är formgiven och konstruerad för en komfortnivå
som man annars finner i större och dyrare bilsegment. Måtten antyder
dess generösa dimensioner: Grande Punto är 403 cm lång, 168
cm bred, 149 cm hög och har ett axelavstånd på 251 cm. Detta
borgar för extraordinära innerutrymmen.
Nya Grande Punto är konstruerad för att ge underhållande och
säkra köregenskaper. Ett brett urval av snåla och pigga motorer
finns att tillgå, alla motsvarar avgaskraven enligt Euro 4. Från
produktionsstart kommer det att finnas två bensinmotorer; en 1,2 8V
på 65 hk och en helt ny 1,4 8V på 77 hk. Dessutom erbjuder givetvis
Fiat som ledande på dieselteknologi ett antal turbodieslar; 1,3 16V
Multijet på 75 hk, 1,3 Multijet med variabel turbingeometri på
90 hk samt en 1,9 Multijet på endera 120 eller 130 hk.
Ankomsten av nya Grande Punto innebär inte att den populära nuvarande
Punto försvinner. Den fortsätter att tillverkas med bensin-, diesel-
och Bipower- (gas/bensin) motorer och utgör en mycket prisvärd bil
i sitt segment.
05-06-01
Fiat Punto Bipower är Sveriges Miljöbästa Bil
Fiat Punto Bipower är Sveriges Miljöbästa bil enligt Gröna
Bilisters nya topplista för 2005. En femsitsig, säker och körglad
bil som dessutom är Sveriges billigaste gasbil. Den kan köras på
biogas/naturgas eller bensin. Fiat Punto Bipower blev inte bara totalbäst
utan även miljöbäst i kategorin småbilar.
Redan när Fiat Punto Bipower introducerades i maj 2004 blev den mycket
uppmärksammad. Kombinationen av kompakt men rymlig småbil med hög
säkerhet och enastående bra bränsleförbruknings- och
utsläppssiffror gjorde att många fick upp ögonen för
bilen.
Den blev tyvärr klar för sent för att komma med på 2004
års lista för Miljöbästa Bilar från Gröna
Bilister men skulle ha toppat den redan då om den hunnit tas med. I
år blev det i stället storslam för Punto Bipower genom att
både vara Årets Miljöbästa Bil totalt och Miljöbäst
i småbilsklassen.
För Fiat blev årets listor från Gröna Bilister en ännu
större framgång då även bensindrivna Punto 1,2 60 och
Panda 1,2 fanns med på totallistan över Miljöbästa Bilar
2005.
Göteborgs Stad (Kommun) blev via Gatubolagets affärsområde
Teknisk Service först i Sverige att köpa Fiats miljöbil Punto
Bipower. Till dags dato har Teknisk Service köpt nästan 100 Punto
Bipower. Flera andra kommuner har också köpt bilar liksom ett antal
privatpersoner. Totalt har Italienska Bil AB sålt cirka 130 bilar hittills.
STOR SATSNING PÅ FORDONSGAS OCH GASBILAR I ITALIEN
Fiat är en mycket stor producent av gasbilar med flera Bipower
gasdrivna modeller i utbudet. I Italien slöt Fiat 2001 ett avtal
med Miljödepartementet och Petroleumbranschen där Fiat åtog
sig att utveckla metangasdrivna motorer och gasbilar. Grundsynen är att
metangasdrivna motorer är den snabbaste och bästa metoden att åstadkomma
väsentliga förbättringar av luften snabbt och till rimliga
kostnader. Miljödepartementet å sin sida åtog sig att verka
för att distributionsnätet för fordonsgas byggdes ut. Vid starten
fanns redan 344 tankställen i Italien, beroende på att gasfordon
redan fanns i bruk. Målet är att ha 750 tankställen över
Italien 2005. Över 30 italienska regionala huvudorter (större städer)
har också anslutit sig till ett program som syftar till att väsentligt
öka tillgången på gastankställen.
FIAT PUNTO BIPOWER SÅ FUNGERAR DEN
Punto Bipower har två oberoende bränslesystem; ett för biogas
och naturgas (gemensam beteckning är fordonsgas) och ett för bensin.
Bilen väljer automatiskt att gå på fordonsgas efter start
men föraren kan också koppla om mellan systemen manuellt med en
knapp på instrumentbrädan. Räckvidden med fordonsgas är
26 mil men bilen slår automatiskt över på bensindrift om
gasen tar slut. Totala räckvidden med både fordonsgas och bensin
är hela 96 mil!
Fiat Punto har en motor som kan köras på såväl bensin
som fordonsgas. Motorn är på 1,2 liters cylindervolym. Enda gången
bensinen behöver användas är vid start. Efter start växlar
systemet automatiskt över till fordonsgas. Bensinsystemet träder
i funktion då fordonsgasen är på väg att ta slut. Det
är hela tiden möjligt för föraren att växla mellan
fordonsgas och bensin genom att trycka på en knapp på instrumentpanelen.
Fordonsgasen lagras i flaskor som sitter krocksäkert monterade i botten
av bagageutrymmet. De rymmer elva kilo fordonsgas vilket ger en räckvidd
på 260 km vid blandad körning. Bensintanken i sin tur rymmer
47 liter vilket ger en räckvidd på drygt 700 km. Om båda
bränslesystemen skulle utnyttjas kan alltså bilen totalt sett nå
en räckvidd av 96 mil före tankning! När Punto Bipower körs
på fordonsgas är maxeffekten 38 kW (52 hk) vid 5.000 varv/min med
ett maximalt vridmoment av 88 Nm som uppnås vid 3.000 varv/min. Motsvarande
siffror för bensindrift är 44 kW (60 hk) och 102 Nm. Bränsleförbrukningen
av bensin är för stad 8,0 l/landsväg 5,3 l/blandad 6,3 l per
100 km. Motsvarande siffror för fordonsgas är 5,5 kg/3,7 kg/4,3
kg per 100 km. Emissionsvärdena är 150/119 g CO2 per km (bensin/fordonsgas).
Avgasnormen är Euro 4, miljöklass 2005.
Punto Bipower har plats för fem personer och en hög säkerhetsnivå
(fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov). I standardutrustningen ingår
ABS låsningsfria bromsar med elektronisk bromskraftfördelning (EBD),
dubbla krockkuddar fram samt trepunktsbälten och nackskydd på samtliga
sittplatser. På garantisidan finns tre års vagnskadegaranti, två
års nybilsgaranti, tre års lackgaranti och åtta års
rostskyddsgaranti.
Fiat Punto Bipower är prissatt till 165.900 kronor.
Fotnot: Fordonsgas är en gemensam beteckning för biogas och naturgas.
Energiinnehållet i en kubikmeter naturgas motsvarar 1,25 l bensin och
en kubikmeter biogas motsvarar cirka 1,10 l bensin. Biogas är förnyelsebar
och koldioxidneutral. Naturgas är fossil men reducerar koldioxidutsläppet
med 20-30 procent jämfört med bensin. Kemiskt är både
biogas och naturgas metan. Det finns tankställen för fordonsgas
på drygt 50 orter i Sverige och en planerad utbyggnad av tjugo tankställen
per år. Vid tankning komprimeras gasen till 200 bars tryck och kallas
då Compressed Bio Gas (CBG) eller Compressed Natural Gas (CNG). Metan
som släpps ut i luft stiger uppåt då den är lättare
än luft. Den antänds först vid 540 grader (bensin vid 228 grader)