BILINFO 2007
Pressbrev från biltillverkarna

2005 2006 2007-2009 2012

Motorsport i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika biltillverkare. Jag har förut inte brytt mig om att länka upp dem, men provar och ser om det finns intresse hos er att läsa.

Hör jättegärna av er om ni tycker, tycker INTE om det!
maria@motorsportivarmland.nu
eller tyck till i Gästboken>>

09-11-30 VW Amarok i Dakar-rallyt
• Volkswagens nya pickup i världens tuffaste rally
• 35 VW Amarok blir officiella ”tjänstebilar” i Dakar-rallyt

Amarok är en tuff, robust och uthållig pickup som tacklar utan problem alla typer av vägar oavsett hur besvärliga de är – även när de är så dåliga att de inte längre kan betecknas som vägar – och den första januari 2010 är det upp till bevis för nya VW Amarok.

Då startar världens tuffaste rally med Volkswagen Commercial Vehicles (VW Transportbilar) som officiell leverantör av rallyarrangörernas ”tjänstebilar”, som utgörs av 35 fyrhjulsdrivna Amarok – och eftersom dessa ofta måste köra samma sträckor som tävlingsbilarna blir det ett tufft elddop för Volkswagens nya pickup.

20 av bilarna används som arrangörernas supportbilar och ytterligare 15 tjänstgör som press- och allt-i-allo-bilar.

Volkswagen ställer inte bara upp med ”tjänstebilar” utan också i själva rallyt, med fyra Race Touareg, och raceteamet har fyra Amarok och fyra Multivan Panamericana som servicebilar.
- ”Vi är mycket nöjda med att ha Amarok som servicebilar eftersom Dakar-rallyt ställer extremt hårda krav på tillförlitlighet och uthållighet på underhållsfordonen likaväl som på tävlingsbilarna”, säger Volkswagens motorsportchef Kris Nissen.

Stephan Schaller, VD för Volkswagen Commercial Vehicles tillägger, ”Dakar-rallyt är ett av de sista stora äventyren och ett givet tillfälle för Amarok att visa att den är gjord av det rätta virket. Att Amarok dessutom byggs i Argentina och att Sydamerika är en av de viktigaste marknaderna för vår nya pickup gör det ännu mer angeläget för oss att ställa upp både för och i det här rallyt”.

Snabbfakta Dakar-rallyt
Det berömda/ökända Paris-Dakar-rallyt kördes från Europa genom delar av Afrika från 1978 till 2007. Det ställdes in 2008 på grund av terrorhot i Afrika och flyttades till Sydamerika 2009. Med start och mål den 1/1 respektive den 17/1 i Buenos Aires körs rallyt över 900 mil i Argentina och Chile – men kallas fortfarande för Dakar-rallyt. Arrangörer är A.S.O, Amaury Sport Organisation. Se även http://www.dakar.com

07-09-26 Nya Ford Mondeo får toppresultat i Euro NCAP
Göteborg, 26 september 2007 – Nya Ford Mondeo får 5 stjärnor för skydd av vuxna i Euro NCAPs säkerhetstest som offentliggjordes idag. Mondeos resultat finns bland de 10 bästa som någonsin uppnåtts i det oberoende och mycket respekterade Euro NCAP-testet.

Focus, Galaxy och S-MAX finns sedan tidigare på Euro NCAPs lista över de 10 säkraste bilmodellerna. Detta bekräftar Ford Europas position som biltillverkaren med flest bilar på den här listan – när det gäller skydd av vuxna.

Mondeo har fått 35 poäng för skydd av vuxna, vilket ger den 5 stjärnor, det högsta antal som Euro NCAP kan tilldela en bil. Mondeo har även fått 4 stjärnor för skydd av barn och 2 stjärnor för fotgängarskydd.
– 5 stjärnor från Euro NCAP till nya Ford Mondeo är ytterligare en bekräftelse på styrkan hos Ford Intelligent Protection System, säger Gisbert Gaeb, chef för säkerhetsarbetet hos Ford Europa. – Det visar att arbetet vi lägger ned på säkerheten i Fords bilar ger resultat där det betyder som mest i en familjebil som Mondeo, med omfattande skydd både av vuxna och barn.

Kompromisslös approach
Den kompromisslösa säkerhetsapproachen börjar med en robust kaross som skyddar personerna i bilen vid en kollision. Till detta kan läggas ett stort antal aktiva säkerhetsfunktioner som hjälper föraren att undvika olyckor, samt passiva säkerhetsfunktioner som reducerar verkan av en kollision till ett minimum.

I nya Ford Mondeo är basen en ultrastyv karosstruktur som reducerar deformationen av säkerhetscellen som omger kupén. Nya Mondeo har också en knäkrockkudde på förarplatsen som är en del av Intelligent Protection System som nu omfattar hela sju krockkuddar.

Euro NCAP grundades 1997 och ger konsumenterna oberoende bedömningar av säkerhetsegenskaperna hos några av de mest sålda bilmodellerna i Europa. Genom sina mycket krävande kollisionstester vill Euro NCAP fungera som en katalysator som uppmuntrar betydande säkerhetsförbättringar på nykonstruerade bilar. Euro NCAP stöds av fem europeiska regeringar, av EU-kommissionen och av konsumentorganisationer i alla länder inom EU.


07-08-24 Ford Verve concept - en Fingervisning om Fords framtida designvisioner för småbilar
Ford Verve Concept – en djärv och färgstark konceptbil som kommer att presenteras på 2007 års bilsalong i Frankfurt – ger en första fingervisning om Fords framtida designvision för småbilar.

Ford Verve Concept är det första konkreta uttrycket för utformningen av en helt ny småbil från Ford. Tidigare i år meddelades att den europeiska avdelningen av företagets globala produktutvecklingsgrupp ansvarar för design och konstruktion i arbetet med att ta fram en ny småbilsportfölj för de viktigaste världsmarknaderna. Ford Verve Concept är det första av tre konceptfordon som kommer att lanseras i de största regionerna – Europa, Asien och Nordamerika.
- ”Ford Verve Concept presenteras här i Frankfurt som en skräddarsydd konceptbil som ska skapa reaktioner samtidigt som våra produktionsplaner tar form”, säger John Fleming, koncernchef och VD för Ford Europa. ”Vårt designteam hade ett brett perspektiv på hur våra framtida småbilar skulle kunna se ut. Detta uppseendeväckande koncept var ett resultat av det här arbetet. Om vi får den reaktion vi förväntar oss är jag säker på att teamet kommer att ta med olika komponenter från denna avancerade designvision i vår slutgiltiga produktionsdesign. På så sätt blir nästa generations småbilar från Ford utan tvekan mycket spännande.”
- ”Ford Verve Concept är helt klart vårt mest expressiva formspråk hittills”, säger Martin Smith, designchef för Ford Europa. ”Det är djärvt, för att inte säga radikalt, och visar de dynamiska möjligheterna när det gäller att använda Fords kinetic design-filosofi i en småbil som är en chic, modern och individualistisk manifestation för en sofistikerad, modemedveten generation.”

Ford Verve Concept har en finish i mättade färger och distinkta material som hämtat inspiration från mode- och kosmetikabranschen. Det har skapats av ett designerteam från Fords studior i Dunton i England och i Köln i Tyskland.

Ett djärvt uttryck
Ford Verve Concept bygger vidare på framgångarna med kinetic design hos Fords senaste konceptbilar Iosis och Iosis X och lyxbilskänslan hos modeller som nya Ford Mondeo. Konceptet är en djärv vision av hur en småbil kan se ut.

Martin Smith använder uttryck som ”precisionsformad”, ”följsam kraftfullhet” och ”spänstig sportighet” för att beskriva de fylliga ytorna hos karossformen, som kompletteras med en slank taklinje och en struktur utan B-stolpar som ger en elegant, coupé-liknande känsla.

Färgen – en djup magentaröd inkapslad i en färgad klarlack som ger en ännu djupare lyster – är ett vågat sätt att uttrycka individualitet och exklusivitet.
- ”Vi ville visa upp en fräck vision om hur Fords småbilar kan se ut i framtiden”, säger Stefan Lamm, chefdesigner exteriör design, Ford Europa. ”Ford Verve Concept symboliserar vår ambition att vara ledande när det gäller design av småbilar och att skapa individuella bilar för individuella kunder, på samma sätt som vi har gjort med S-MAX och nya Mondeo.”

Designteamet och Chris Hamilton, ansvarig för exteriör design, fick stor frihet att skapa konceptet och utgick från den praktiska verkligheten i sitt arbete. Ford Verve Concept togs fram med hänsyn till vad som var rimligt ur produktionssynpunkt.

Stil och energi i rörelse
Konceptbilens utseende är djärvt och sportigt, men samtidigt inbjudande och intressant. Fordonets front domineras av en stor, inverterad parallelltrapetsformad nedre grill och ett stort ovalt Ford-märke mitt i den kompakta öppningen i den övre grillen.

Den nedre grillen har starka horisontella blad som avbryts av en regelbunden rad av ’punkt’-former som i kombination skapar en visuell effekt av motsvarande vertikala infällningar. Den nedre grillen och placeringen av märket är de välbekanta komponenter som designteamet tänkt ska förmedla Fords design-DNA i framtida produkter.

Huven är dynamiskt formad – spänstig och atletisk, men inte överdrivet kraftfull. Den här känslan förenas med de mer framträdande strålkastarenheterna som sträcker sig bakåt – inspirerade av Mondeo – för att ge utseendet hos Ford Verve Concept en trevlig, öppen och inbjudande känsla. De framträdande strålkastarna har två projektorljuskäglor och lysdioder (LED).

Sedd från sidan har konceptbilen det ändamålsenliga, framåtriktade utseendet hos energi i rörelse. Profilen kännetecknas av sidofönstrets form där det inte finns någon stolpe och vars övre kontur återspeglar karossens kurviga övre konturlinje. Detta fortsätter bakåt från den rektangulära A-stolpen till de formade, halvhögt monterade LED-baklyktorna – som i sig är formade för att bli en del av fylligheten hos karossformen – och bilens integrerade bakspoiler. De här komponenterna bildar en sammanhängande helhet och lyfter fram fordonets panoramaglastak.

En midjelinje på karossens sida bidrar till den dramatiska blandningen av former som skapar en känsla av kontrollerad spänning. Hjulhusen förmedlar också spänning och kraftfullhet – ett annat kännetecken hos kinetic design.

På baksidan är den nedre diffusern med integrerat avgasrör i mitten centrala komponenter i en sammanhängande design som också innefattar den inkapslade bakre stötfångaren och designtillbehör som detaljer i borstat aluminium på dimljusens nedre kanter. Den nedre diffusern är gjord i mörk krom, vilket utgör en dämpad kontrast till karossens djupa magentafärg och skapar ett kontrollerat uttryck av spänning och förväntan.

Konstruktionen med 18-tums, 12-ekrade, tvådelade aluminiumfälgar bidrar till bilens dramatiska utseende. Hjulens konstruktion är lätt och luftig, med en känsla av djup och ’tre dimensioner’ som gör att ögat söker sig till ekrarnas bas. Ford Verve Concepts lågprofildäck har en rand på sidan som kompletterar karossens mättade färg.

Bland övriga detaljer på fordonet – som påminner om hur noggrant utvalda accessoarer kan komplettera modekläder – finns en diskret kromlist på dörrhandtagen och en liknande användning av borstat aluminium på den nedre grillens infattning, den bakre nummerplåtens infattning och på de främre dimljusens nedre kant.

Tillsammans signalerar detta på ett diskret sätt att bilen har mer lyxbilskänsla än som normalt finns hos småbilar.
- ”Med en småbil – exempelvis en bil i B-segmentet i kontrast mot en större bil – tror vi att vi kan lyfta fram, eller förstärka, viktiga komponenter i formspråket kinetic design”, säger Lamm. ”Det är inte bara en fråga om att ”klippa-och-klistra” från ett fordonssegment och överföra det till ett annat segment, utan handlar istället om hur filosofin ska tolkas för varje enskild bil. Det kan man tydligt se när man jämför det större iosis-konceptet, Iosis X crossover och det nya projektet.”

Utforska ’kinetic design’ på insidan
Ford Verve Concept är lika dramatiskt på insidan som i exteriören. De djärvt formade ytorna och den modiga användningen av mättade färger och oemotståndliga material ger bilen en lekfull känsla av elegans och mode. Här visas också ny teknik upp som i framtiden kan komma att användas i produktionen.

När Fords designers utforskade hur en kommande småbil från Ford skulle kunna se ut kunde de använda sig av det breda mandat de fått och tillämpa grunderna för kinetic design på interiören på det nya konceptet. Därför är Ford Verve Concept ett avsteg från traditionen, framför allt när det gäller instrumentpanelens utformning, vars sensuella kurvor och rundade former gör att en vanlig konstruktion med en rak mittkonsol framstår som oerhört gammaldags.
- ”Detta är ett stort framsteg när det gäller att införa kinetic design i interiörens utformning”, säger Niko Vidakovic, chefdesigner för interiör design, Ford Europa. ”Den här typen av visuell innovation, där formspråket i interiören kopplas så tydligt till exteriören, tror vi inte att något annat företag arbetar med.”

Den övre instrumentpanelen, som skapats av Fords interiördesigner Tiago Diaz och hans chef Ernst Reim, kännetecknas av de tydliga formerna. Fylliga ytor och flödande konturer hos detaljerna i interiören – framför allt instrumentpanelen och dörrpanelerna – är en reflektion av kinetic design-komponenterna på fordonets utsida. De här komponenterna skapar tillsammans en ombonad känsla för fordonets passagerare och utgör en kontrast till den luftighet som panoramaglasfönstret ger.

Ny estetik med inspiration från mobiltelefoner
Ford Verve Concept är designat för den generation som är uppväxt med mobiltelefoner.
Ett dominerande drag i interiören är instrumentpanelens mittkonsol. Estetiskt följer den kurvorna och konturerna hos instrumentpanelens form, svävar uppåt med en attraktiv bevingad effekt där den ramar in ett Ford Convers+-system i färg med stor skärm som är inbyggt i den övre instrumentpanelen. Ford Convers+-systemet som finns i konceptbilen är den senaste generationens Human Machine Interface (HMI), som nyligen introducerades i Ford Mondeo. Detta är i sig en fingervisning om vilken avancerad nivå som småbilsvisionen i Ford Verve Concept ligger på.

Rent funktionsmässigt är det centralt att de traditionella elementen hos underhållningssystemet – skärmen, reglagen och elektroniken – skilts åt när mittkonsolen utformats. Genom att separera de här komponenterna kunde man placera reglagen och knapparna på ett optimalt ergonomiskt sätt i en konstruktion som påminner om logiken hos en mobiltelefon.

Detta nya arbetssätt innebär att Ford Verve Concept introducerar en helt ny estetik – ett nytt sätt att få form och funktion att interagera med den bakomliggande tekniken. Denna unika utformning omfattar även andra viktiga system, däribland reglagen för navigering och biltelefon.

Alla knappar och reglage har utformats med samma slags noggrannhet som är utmärkande för en välkonstruerad mobiltelefon. Denna systemfilosofi ger Ford Verve Concepts mittkonsol en annorlunda känsla än hos traditionella växelspakar.
- ”En ny generation av köpare som är uppväxta med mobil elektronik skulle direkt känna sig hemma i den nya bilinteriören, som överträffar de vanliga standarderna inom småbilssegmentet”, säger Vidakovic.

Konceptbilens värme/ventilationsreglage, som lyfts fram i en rombform i mittkonsolens mittpunkt, har stora rattreglage som inspirerats av de former som finns i avancerade duschar av hög kvalitet.

Strukturen flödar in i en mittkonsol, som erbjuder stora förvaringsutrymmen, inklusive en låda för en mobiltelefon eller MP3-spelare samt ett stort förvaringsutrymme för en handväska eller axelremsväska i närheten av handbromsen.
- ”Mittkonsolen är som ett konstgalleri i bilen”, säger Vidakovic. ”Kombinationen av den övre instrumentpanelens utformning, de mättade färgerna i interiören och materialen och de smyckesliknande träarbetena är mycket distinkt.”

De viktigaste mätarna – hastighetsmätare och varvmätare – är unikt inramade av kikarformade, korta tunnlar av träarbeten som kompletterar mittkonsolen och utgör en kontrast mot de starka interiörfärgerna på samma sätt som en modeaccessoar.

Ratten i Ford Verve Concept har också formats på ett tydligt sätt. Dess kollisionsskydd, format av mjukt material och infattat av träarbeten, ger ett mättat, taktilt och visuellt blickfång för det ovala Ford-märket. På den vänstra och högra ekern i konstruktionen med tre ekrar sitter reglagen för HMI-systemet.

Mättade, harmoniska färger
Såväl instrumentpanelen som sätena är i Ford Verve Concept elegant klädda i en harmonisk blandning av magentatoner. Materialen inspirerades av de exklusiva tygerna och skinnmaterialen inom haute couture, enligt Ruth Pauli, chefdesigner för färger och klädsel, Ford Europa.
- ”Färgerna spelar en viktig roll för att skapa en känsla hos våra produkter”, säger Pauli. ”Med Ford Verve Concept eftersträvar vi ett mycket exakt uttryck för en viss stil. Expressiva färger i rätt harmonier och kontraster. Mjuka, men ändå intensiva. Bra material, som handskläder, som är härliga att ta på. De här detaljerna bidrar till att ge en lyxbilskänsla i småbilssegmentet.”

Harmonierna och kontrasterna hos konceptet är distinkta. Den portfölj av material som Pauli, färg- och klädselspecialisten Ulrike Dahm och andra medlemmar av Ford Europas designteam använder inkluderar:
· Djupt vinrött läder för den övre instrumentpanelen, kontrasterad i den nedre delen av svart läder med en svagt grön ton
· Sätena är klädda i djupt vinrött läder med kantband i elektrisk magenta

Små detaljer i interiören – till och med kontrollspakarna på rattstången – visar hur noggranna teamet varit och att de har hämtat inspiration från kosmetikaförpackningar, som ofta har sofistikerade detaljer som ser dyrbara ut för att på så sätt öka varumärkets attraktivitet. Så små förpackningar kräver att varje detalj genomförs på ett exakt sätt och att uttrycket, tonen och mättnaden hos färgerna blir rätt.
- ”Tillsammans skapar de här komponenterna ett tydligt utseende med enhetlighet, harmoni och kvalitet som gör att Ford Verve Concept blir sammanhängande”, säger Pauli. ”Det är denna enhetlighet som gör att det här konceptet lockar en modern, modemedveten publik.”

Mäta det offentliga mottagandet i Frankfurt
Medan produktutvecklingen för en ny generation av småbilar från Ford fortsätter bakom kulisserna hoppas Ford Europa att kunna mäta det offentliga mottagandet för Ford Verve Concept på bilsalongen i Frankfurt.

Designchefen i Europa, Martin Smith, säger att detta och andra tillfällen inom den närmaste framtiden då man kan få en reaktion från allmänheten kommer att vara viktiga drivkrafter för hur designriktningen för Fords småbilar slutligen kommer att se ut.
- ”Ford Verve Concept är ett dynamiskt första offentligt uttryck för vilket tänkande som kommer att bidra till design-DNA hos nästa generations produkter. Under det här utvecklingsstadiet hade vi friheten att vara djärvt nyskapande, men jag har stora förhoppningar om att kinetic design har realistiska möjligheter att användas i det här fordonssegmentet.”
07-04-25 Jättelik trofé firar Ford Transits framgång
Med en 15 meter hög kopia av pristrofén firar Ford att Ford Transit har fått utmärkelsen International Van of the Year 2007.
Trofén blir blickfånget för den nya Ford Transit-kampanjen i Europa.
Den har byggts vid Fords Technical Centre i engelska Dunton, där utvecklingsteamet bakom Transit arbetar.

DUNTON den 18 april 2007 – Ford Europa har låtit göra en jättelik kopia av den åtråvärda pristrofén för International Van of the Year (IVOTY). Trofén blir blickfånget i en ny annonskampanj för Ford Transit, 2007 års vinnare.

Den 15 meter höga ”statyn” byggdes vid en av testbanorna på Fords Technical Centre i Dunton nära London. Tre Ford Transit-bilar hissades upp och placerades på ställningar runt trofén.

Bilder av den enorma trofén kommer att användas i annonskampanjer på nätet och i tryck samt på stortavlor i hela Europa. Kampanjen inleds i mitten av april.
- ”Vi är väldigt stolta över utmärkelsen International Van of the Year 2007, och vi ville göra någonting annorlunda med priset, något som ingen tidigare vinnare gjort”, säger John Fleming, koncernchef för Ford Europa. ”Vi tyckte det var passande att placera trofén i Dunton, eftersom det är där vi har Transits utvecklingsteam.”

Imponerande konstruktion
För att bygga den 15,24 meter höga och 10,66 meter breda trofén krävdes 7,24 km byggnadsställningar, 2 895 meter trävirke, 360 kvadratmeter med aluminium-laminat, 1 500 bultar och mer än 2 000 skruvar.
- ”Det visade sig vara ett klokt beslut att låta bygga trofén på Fords egen mark i Dunton, både med tanke på byggtid, tid för nedmontering och kostnader. Vi behövde inte leta efter och hyra lämplig mark”, förklarar Peter Fleet, direktör på Ford Europa med ansvar för försäljning, marknadsföring och service av transportbilar. ”Ett team på sexton specialutbildade byggnadsarbetare arbetade i tre veckor med trofén, och den fanns på plats vid anläggningen i Dunton i två veckor. Säkerheten hade högsta prioritet i projektet, och vi utförde hela tiden noggranna säkerhetskontroller.”
- ”I det tema som vi använt i marknadsföringen av nya Transit sedan lanseringen presenteras vanliga Transit-ägare som utför olika arbeten utan att behöva lämna den bekväma förarhytten” berättar Fleet. ”I den nya kampanjen bygger vi vidare på temat – vi låter tre byggnadsarbetare luta sig ut ur sina Transit-bilar när de arbetar med att bygga trofén.”
- ”Transit fortsätter att vara Europas bästsäljande transportbil i mellanklassen. Under årets första månader ökade försäljningen med 12 % jämfört med samma tid förra året”, tillägger Fleet. ”Våra kunder uppskattar designen på den nya modellen och de nya funktionerna – och självfallet Transits överlägsna köregenskaper. International Van of the Year-priset bekräftar att kunderna gjorde rätt när de valde Transit. Vi hoppas och tror att de är lika stolta som vi är”, fortsätter han.

Yrkesstolta engelsmän
Det viktigaste syftet med att bygga jättetrofén är att skapa marknadsförings-material för nya Transit i Europa, men givetvis har även de Fordanställda i Dunton fått vara med och fira framgångarna.

De anställda har fotograferats vid pokalen och kan ladda ner dessa bilder från nätet. Trofén finns också med på olika sätt i företagets interna kommunikation. Man har till exempel tagit fram en film som följer hur konstruktionen tar form, steg för steg.
-”Ford Transit har skapat en enorm yrkesstolthet hos personalen i Dunton och trofén har hjälpt till att förstärka den känslan”, säger Fleet. ”Bara att få se priset presenterat på ett så dramatiskt sätt var en starkt känslosam upplevelse för oss alla och gav verkligen vårt motto – ’Feel the difference’ – en stark innebörd.”

07-04-17 Ford Focus ST sätter nya rekord på och utanför banan
Prestandabilen Ford Focus ST säljer i stora volymer på viktiga europeiska marknader Nya rekordtider på Nürburgring Nordschleife bekräftar den höga prestandan hos Ford Focus ST
Populär även på bredare marknader världen över

Köln, 17 april 2007 – Ford Focus ST har sålts i rekordstora volymer under dess första hela produktionsår och har nu bevisat sin prestanda genom att sätta ett nytt banrekord på Tysklands mest berömda tävlingsbana.

Prestandamodellen Focus ST som konstruerats av Ford TeamRS tillverkades under 2006 i 15 500 exemplar, en siffra som vida översteg Fords förväntningar och försäljningsmål. Modellen presenterades i slutet av 2005 och utgör tillsammans med Fiesta ST en ny generation av prestandabilar hos Ford Europa – och den slog rekord i försäljningsracet under 2006.

Den turboladdade Focus ST med 225 hk har varit särskilt framgångsrik på de stora europeiska marknaderna. I Storbritannien såldes 6 800 och i Tyskland 2 500 Focus ST.
I Schweiz utgjorde de 1 100 Focus ST som såldes 29,3 procent av förra årets Focus-försäljning.
”Focus ST har utvecklats av entusiaster för entusiaster,” säger Jost Capito, ledare för Ford TeamRS. ”Den har blivit mycket mer populär än vad vi räknat med. Det visar oss att alla prestandaentusiaster uppskattar dess kombination av kraft, exceptionella vägegenskaper och många praktiska vardagsfunktioner.”

Focus ST slår rekord i Nürburgring
2006 var ett framgångsrikt år för Ford med både fina säljresultat och en vinst i FIA World Rally Championship. Detta firade man genom att släppa lös Focus ST på Nordschleife på Tysklands berömda Nürburgring i december 2006. Ford TeamRS var övertygade om att Focus ST skulle kunna sätta ett nytt varvrekord för segmentet och bevisa sin prestanda.

Vid rekordförsöket på den legendariska 20,8 kilometer långa banan med 73 kurvor körde den erfarne tyske racerföraren Patrick Bernhard en omodifierad Focus ST, i det skick den kan köpas hos alla Ford-säljare. Trots vinterförhållanden klockades en varvtid för Patrick Bernhard på bara 8 minuter och 35 sekunder – ett nytt segmentrekord för Focus ST.

Patrick Bernhard, som är välkänd för motorsportfans tack vare sina bedrifter inom Formel 3 och i sin Ford Focus som han tävlar med i German Touring Car Championship, höll en genomsnittshastighet på 145,5 km/h i sin Focus ST under rekordförsöket. Han kallade rekordvarvet ett ”teamresultat” och menade att hela TeamRS-organisationen som skapat Focus ST skulle ta åt sig äran för rekordet.
”Det kändes helt otroligt att klara det här med en serietillverkad bil som säljs till allmänheten,” säger Patrick Bernhard.
”Den här prestationen handlar om mer än en snabb varvtid,” säger Jost Capito. ”Den handlar om att visa de välbalanserade kraftfulla egenskaper som gjort Focus ST så tilltalande. Många har försökt, men att vara snabbast runt Nürburgring Nordschleife är en bekräftelse på det noggranna arbete som TeamRS lagt ned på att skapa denna speciella bil.”

Focus ST blir allt populärare
Fords försäljning av Focus ST under 2006 blev 50 procent högre än beräknat.

Focus halvkombimodell har inte bara sålt bra i Europa. Den har lockat köpare över hela världen på så vitt skiljda marknader som Sydafrika, Australien, Japan, Taiwan och Mexiko.

Orderböckerna vid Ford Europas monteringsanläggning Saarlouis, där Focus ST tillverkas tillsammans med andra Focus-modeller, är välfyllda.

07-03-29 Ford S-MAX tar hem utmärkelsen "Auto 1 of Europe"
Tysklands största biltidning, AutoBild, har tillsammans med de lokala utgåvorna av tidningen i 23 europeiska länder och en jury bestående av motorsportexperter tilldelat Ford S-MAX utmärkelsen ”Auto 1 of Europe”.

F örutom att S-MAX utsågs till bästa bil 2007 tog denna dynamiska crossover med sitt karakteristiska ”kinetic design” formspråk även hem förstapriset i kategorin minibussar.

Förstapriset i Auto 1 är bara det senaste i en lång rad priser som Ford S-MAX har vunnit. Bilen har bland annat även utsetts till Årets Bil 2007. Ford S-MAX har nu tagit över femton utmärkelser från nationella tidskrifter och individuella magasin, inklusive Autobilds ”Designpris 2006”.

John Fleming, President och CEO för Ford Europa, och Bernhard Mattes, styrelseordförande vid Ford Werke GmbH, mottog priset av styrelseordföranden för tidskriftsverksamheten inom Axel Springer AG, Dr. Andreas Wiele, vid Auto 1-galan som hölls i Espace Sécheron i Genève.

Inför slutomgången i tävlingen röstade AutoBild-läsarna i 24 europeiska länder på sin favoritbil. Enbart i Tyskland röstade mer än 210 000 av AutoBilds läsare. Totalt röstade cirka 40 miljoner läsare runt om i Europa på sina favoritbilar.

Innan vinnaren korades utsatte en specialjury de populäraste bilmodellerna från respektive land för en serie krävande tester.

Testerna gjordes på däcktillverkaren Bridgestones testanläggning i Aprilia utanför Rom. Den professionella juryn bestod av 24 chefredaktörer, fem biltekniker och racerförarna Walter Röhrl, Christina Surer, Mattias Ekström, Filipe Albuquerque och Paul Belmondo. I slutomgången slog Ford S-MAX kända konkurrenter som BMW X5, Mercedes CL, Opel Corsa, Volvo C30 och VW Eos.

John Fleming hade följande kommentar till resultatet: – Det här är underbara nyheter och vi är mycket stolta över utmärkelsen. Tillsammans med de andra priser som Ford S-MAX har vunnit visar förstapriset i Auto 1 att detta är en bil som såväl allmänheten som branschmedierna omedelbart har tagit till sitt hjärta.
– För oss är detta ytterligare ett bevis för att vår satsning på nya, dynamiska produkter som talar till kundernas sinnen är en bidragande faktor till Ford Europas framgångar. Vi är övertygade om att helt nya Ford Mondeo kommer att göra att den positiva trenden håller i sig. Vi tror också att den kommer att väcka lika stort intresse när den lanseras i sommar, tillägger Fleming.

07-03-26 Ford stärker miljöprofil med avancerad reklamfilm
I dag lanseras Fords nya reklamfilm ”För nästa generation” på bred front över hela Europa. Filmen är producerad i Sverige och visar djurfoster från utrotningshotade arter. Syftet med den europeiska kampanjen är att sätta fart på övriga Europas intresse för miljön och miljöbilarna samt att ytterligare befästa Fords miljöprofil i Sverige där Ford Focus flexifuel valdes till ”Bästa miljöbil 2006”.
- Reklamfilmsuppdraget gick till oss på Ford Sverige då vi har en stor och växande miljöbilsmarknad och dessutom är ledande i Europa när det gäller tillgänglighet och användning av E85 bioetanol, säger Nils Lekeberg, marknadschef på Ford Sverige.

Den kreativa idén bygger på att prata om nästa generation, och då inte bara människor utan också utrotningshotade djur. Tittarna får se vad man tror är tre djurfoster i magen på sina mammor: elefant, delfin och isbjörnstvillingar, vars naturliga jaktområden hotas av smältande isområden som följd av den globala uppvärmningen. I själva verket är det silikonmodeller framtagna på ett helt unikt sätt i kombination med datoranimeringar som gör resultatet så levande.
- Genom att visa djurfoster i kampanjen vill vi på ett emotionellt och respektfullt sätt visa på det sköra och försvarslösa i den kommande generationen som vi måste ge förutsättningar för ett riktigt och värdigt liv, säger Nils Lekeberg.

Filmen visas på de kommersiella kanalerna i Sverige under de närmaste 3 veckorna.
För att se filmen i sin helhet, gå till: http://www.nastageneration.nu

07-02-26 Subaru lanserar ny småbil i Europa hösten 2007
Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), global tillverkare av transport- och flygrelaterade produkter och tillverkare av bilmärket Subaru, tillkännager idag sin plan att till hösten 2007 introducera en ny småbil på den europeiska marknaden. Den nya modellen kommer att byggas av Daihatsu Motor Co. Ltd.

Som svar på den ökande efterfrågan av småbilar i Europa har FHI tagit fram denna nya modell. Den nya, mycket bensinsnåla modellen, kommer även att bidra till de mål som EU har satt upp för att minska CO2-utsläppen. FHIs samarbetsavtal med Daihatsu skall ytterligare förstärka Subarus modellprogram och är ett naturligt sätt att utnyttja den affärsallians som finns mellan FHI och Toyota Motor Corporation, vilka är majoritetsägare i Daihatsu.

Den nya Subarun är baserad på en befintlig Daihatsu-modell, men kommer att modifieras för att passa in i Subarus övriga modellprogram - praktisk, driftstillförlitlig och med en modern och sportig design. Modellen kommer att tillverkas vid Daihatsus huvudfabrik i Osaka, Japan, med en planerad volym på 6.000 bilar per år.

07-02-07 Subaru firar 35 år med 4-hjulsdrift
Subaru var först i världen med att serieproducera 4-hjulsdrivna personbilar. När vi lanserade Subaru Leone 1972 var den unik på bilmarknaden. För första gången kunde vanliga människor köpa en 4-hjulsdriven personbil som både var praktisk och komfortabel. Det vill säga långt bättre än de primitiva terrängbilar som fram till dess hade varit det enda 4-hjulsdrivna alternativet. Leone blev en succé då det växande intresset för aktivt friluftsliv ställde stora krav på kombinationen av bilens uppförande på vägen och i terrängen.

Efter Leones segertåg blev Subaru Pickup nästa storsäljare, dels tack vare sin 4-hjulsdrift men även tack vare en osedvanlig hög driftsäkerhet. Genom åren gjorde åtskilliga småföretagare Pickupen till sitt självklara val. Pickupen med sitt öppna flak var perfekt för att enkelt kunna lasta och ta sig hela vägen fram.

1989 togs ett stort steg då den första Subaru Legacy-modellen presenterades. För första gången fick Subaru en motor på mer än 2 liter, vilket på den tiden var ett radikalt grepp för en japansk biltillverkare. Med Legacy började Subaru växa på allvar, inte minst i Sverige. Åtskilliga jägare, hästägare, skidåkare och båtägare insåg fördelarna med 4-hjulsdrift. Inte minst för dragegenskapernas skull utan även för väghållningen.

Tre år senare, 1992, var det världspremiär för Subaru Impreza. Redan då med en turboladdad Boxermotor och naturligtvis den symmetriska 4-hjulsdriften. Därmed kommer vi in på ett annat viktigt kapitel i historien om vår 4-hjulsdrift - Rally!
Satsningen på rally var igång redan på 80-talet, men först när engelska Prodrive kontrakterades i början på 90-talet kom de stora segrarna. Sedan 1995 har vi tagit 6 VM-titlar, både för individuella förare och som tillverkare.

Alla år i rally-VM har lärt oss enormt mycket om hur man bygger och utvecklar 4-hjulsdrivna bilar. Teknik som sedan lyfts raka vägen in i produktionen av Subarus personbilar. Bilar som håller sig på vägen och som håller, oavsett de yttre förutsättningarna. Prestanda och väghållning är otroligt viktiga egenskaper, men minst lika viktigt är att bilen klarar påfrestningarna. Om vi påstår att vi har världens kanske mest driftsäkra 4-hjulsdrift, är det ingen överdrift. Statistiken från Svensk Bilprovning, där Subaru år efter år kommer upp som ett av de mest felfria bilmärkena, talar sitt tydliga språk.

1996 växte modellprogrammet ytterligare när Subaru Outback lanserades. Outback var, och är, ett unikt bilkoncept. Kombinationen av hög markfrigång och låg tyngdpunkt skapar en bil som trivs både på vägen och i terrängen. Outback ger personbilens komfort och väghållning men är ändå kapabel att hanterar nästan all slags offroad-körning.

I slutet av 90-talet kom nyheterna tätt och 1997 var det dags för Subaru Forester att se dagens ljus. Forester lockade många nya köpare till Subaru. Äntligen fanns det en SUV i lagom format med vettig ekonomi och 100%-ig kvalitet och driftstillförlitlighet.

2006 kliver vår Subaru B9 Tribeca in på banan. En fullvuxen crossover mellan kraftfull SUV och flexibel MPV.

2007 korkar vi upp champagnen och firar 35 fantastiska år med 4-hjulsdrift. I höst kommer en helt ny Impreza och i början av 2008 lanserar vi världens första Boxerdiesel med turbo.

Ford Interceptor Concept - Med inspiration från Mustang
Ford har som mål att varje år leverera något nytt kring Mustang. 2007 inleds direkt med goda nyheter när en av de populäraste sportbilarna i USA gör debut i slutet av veckan på Detroit Motor Show i form av en fyradörrars sedan.

Ford Interceptor-konceptet – baserat på en förlängd Mustang-plattform – är utrustat med en sex växlad manuell växellåda och en Ford Racing 5.0-liters V8 Cammer-motor som utvecklar 400 hästkrafter och drivs med E-85 etanol.

Modern kraft
”Ford Interceptor-konceptet har samma känsla som Mustang, men kombinerar ’Built Ford Tough’-attityden med den sportiga elegansen hos Ford-sedanfordon från 1960-talet”, säger Peter Horbury, executive director – Design, Ford US. “Det här konceptet är en hyllning till de bästa amerikanska sportbilarna. Om man tycker att det verkar bekant är det helt rätt. Det beror på att vi översatt formspråket hos förra årets pickupkoncept F-250 Super Chief till en personbil.”

När det gäller den exteriöra designen har Ford Interceptor-konceptet stora, ibland nästan råa, ytor och sektioner och de traditionella proportioner som bakhjulsdriften ger och som inkluderar ett kort överhäng framtill, förlängda proportioner vertikalt, låg kupé och högre beltline.

Motorns kapacitet tilltalar också dem som främst är intresserade av prestanda. Kraften finns under den utanpåliggande motorhuven, i ett mycket noggrant konstruerat motorutrymme.

Man märker att det här är en Ford genom de välbekanta designgreppen, bland annat den horisontella grillen med tre inlägg som är inbyggd i stötfångarbalken, och de superellipsformer – ”squircles” – som finns på insidan och utsidan.

I interiören finns exempelvis ”squircles” med Titan Metal-färgade infällningar som lyfter fram instrumentpanelen, dörrsidorna, mittkonsolen, golvet och de fyra stolarna i Ford Interceptor-konceptet.

Det låga baksätet klätt i tjockt svart läder med synliga sömmar och stickning i avvikande färg innebär ett nytänkande inom stoldesign i sportbilar, liksom genomtänkta detaljer som nackstöd som sänks ned från taket.

Den minimalistiska interiören i konceptet är slimmad och förarens uppmärksamhet riktas mot hastighetsmätaren och färdskrivaren, vars visare utgår från mitten och rör sig mot varandra.

Kontrollpanelen för ljudanläggningen och reglagen för klimatanläggningen är dolda, men kan snabbt fällas fram. Växelspaken är synlig och det är bara att lägga i någon av de sex växlarna.

I Interceptor-konceptet ger Fords patenterade fyrpunktsbälten med ”bälte-och-hängslen”-konstruktion på alla fyra stolarna ökad säkerhet. Ford visar här upp ett säkerhetsbälte som kan komma att användas för nästa generation och som är bekvämare och enklare att använda än traditionella trepunktsbälten. Dessutom finns det uppblåsbara bälten i baksätet.

Legendariska prestanda
Interceptor-konceptets 5.0-liters V8 Cammer-motor är en uppgraderad variant av den 4.6-liters motor som finns under huven på den aktuella versionen av Mustang GT. Den modulära Cammer-motorn används i Ford Racings FR500C-racingbil, som tagit bilen till toppen i Grand Am Cupens GS-klass, med 5 segrar på vägen i ”Drivers, Manufacturers and Team Championships” under den första tävlingssäsongen.

Snabbfakta Ford Interceptor-konceptet
Drivlina
5.0-liters Cammer V8
Mått
Total längd .............................................. 504 cm
Hjulbas .................................................... 302 cm
Total bredd ............................................. 191 cm
Total höjd vid tomvikt ............................ 137 cm
Spårvidd
Fram ....................................................... 166 cm
Bak ......................................................... 169 cm
Hjulupphängning
Fram ...................... Individuell upphängning med dubbla v-länkar
Bak .................................. Individuell multi-link
Effektiv takhöjd
Fram .......................................................... 94 cm
Andra raden ............................................... 90 cm
Benutrymme
Fram .......................................................... 106 cm
Andra raden ............................................... 89 cm

De här uppgifterna är preliminära och kan ändras.