BILINFO 2007
Pressbrev från
biltillverkarna
Motorsport
i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika biltillverkare.
Jag har förut inte brytt mig om att länka upp dem, men provar och ser
om det finns intresse hos er att läsa. Hör jättegärna
av er om ni tycker, tycker INTE om det! maria@motorsportivarmland.nu
eller tyck till i Gästboken>> |
09-11-30 VW
Amarok i Dakar-rallyt
Volkswagens nya pickup i världens tuffaste rally
35 VW Amarok blir officiella tjänstebilar i Dakar-rallyt
Amarok är en tuff, robust och uthållig pickup som tacklar utan
problem alla typer av vägar oavsett hur besvärliga de är
även när de är så dåliga att de inte längre
kan betecknas som vägar och den första januari 2010 är
det upp till bevis för nya VW Amarok.
Då startar världens tuffaste rally med Volkswagen Commercial Vehicles
(VW Transportbilar) som officiell leverantör av rallyarrangörernas
tjänstebilar, som utgörs av 35 fyrhjulsdrivna Amarok
och eftersom dessa ofta måste köra samma sträckor som
tävlingsbilarna blir det ett tufft elddop för Volkswagens nya pickup.
20 av bilarna används som arrangörernas supportbilar och ytterligare
15 tjänstgör som press- och allt-i-allo-bilar.
Volkswagen ställer inte bara upp med tjänstebilar utan
också i själva rallyt, med fyra Race Touareg, och raceteamet har
fyra Amarok och fyra Multivan Panamericana som servicebilar.
- Vi är mycket nöjda med att ha Amarok som servicebilar eftersom
Dakar-rallyt ställer extremt hårda krav på tillförlitlighet
och uthållighet på underhållsfordonen likaväl som på
tävlingsbilarna, säger Volkswagens motorsportchef Kris Nissen.
Stephan Schaller, VD för Volkswagen Commercial Vehicles tillägger,
Dakar-rallyt är ett av de sista stora äventyren och ett givet
tillfälle för Amarok att visa att den är gjord av det rätta
virket. Att Amarok dessutom byggs i Argentina och att Sydamerika är en
av de viktigaste marknaderna för vår nya pickup gör det ännu
mer angeläget för oss att ställa upp både för och
i det här rallyt.
Snabbfakta Dakar-rallyt
Det berömda/ökända Paris-Dakar-rallyt kördes från
Europa genom delar av Afrika från 1978 till 2007. Det ställdes
in 2008 på grund av terrorhot i Afrika och flyttades till Sydamerika
2009. Med start och mål den 1/1 respektive den 17/1 i Buenos Aires körs
rallyt över 900 mil i Argentina och Chile men kallas fortfarande
för Dakar-rallyt. Arrangörer är A.S.O, Amaury Sport Organisation.
Se även
http://www.dakar.com
07-09-26 Nya
Ford Mondeo får toppresultat i Euro NCAP
Göteborg, 26 september 2007 Nya Ford Mondeo får 5 stjärnor
för skydd av vuxna i Euro NCAPs säkerhetstest som offentliggjordes
idag. Mondeos resultat finns bland de 10 bästa som någonsin uppnåtts
i det oberoende och mycket respekterade Euro NCAP-testet.
Focus, Galaxy och S-MAX finns sedan tidigare på Euro NCAPs lista över
de 10 säkraste bilmodellerna. Detta bekräftar Ford Europas position
som biltillverkaren med flest bilar på den här listan när
det gäller skydd av vuxna.
Mondeo har fått 35 poäng för skydd av vuxna, vilket ger den
5 stjärnor, det högsta antal som Euro NCAP kan tilldela en bil.
Mondeo har även fått 4 stjärnor för skydd av barn och
2 stjärnor för fotgängarskydd.
5 stjärnor från Euro NCAP till nya Ford Mondeo är ytterligare
en bekräftelse på styrkan hos Ford Intelligent Protection System,
säger Gisbert Gaeb, chef för säkerhetsarbetet hos Ford Europa.
Det visar att arbetet vi lägger ned på säkerheten i
Fords bilar ger resultat där det betyder som mest i en familjebil som
Mondeo, med omfattande skydd både av vuxna och barn.
Kompromisslös approach
Den kompromisslösa säkerhetsapproachen börjar med en robust
kaross som skyddar personerna i bilen vid en kollision. Till detta kan läggas
ett stort antal aktiva säkerhetsfunktioner som hjälper föraren
att undvika olyckor, samt passiva säkerhetsfunktioner som reducerar verkan
av en kollision till ett minimum.
I nya Ford Mondeo är basen en ultrastyv karosstruktur som reducerar deformationen
av säkerhetscellen som omger kupén. Nya Mondeo har också
en knäkrockkudde på förarplatsen som är en del av Intelligent
Protection System som nu omfattar hela sju krockkuddar.
Euro NCAP grundades 1997 och ger konsumenterna oberoende bedömningar
av säkerhetsegenskaperna hos några av de mest sålda bilmodellerna
i Europa. Genom sina mycket krävande kollisionstester vill Euro NCAP
fungera som en katalysator som uppmuntrar betydande säkerhetsförbättringar
på nykonstruerade bilar. Euro NCAP stöds av fem europeiska regeringar,
av EU-kommissionen och av konsumentorganisationer i alla länder inom
EU.
07-08-24 Ford
Verve concept - en Fingervisning om Fords framtida designvisioner för
småbilar
Ford Verve Concept en djärv och färgstark konceptbil som
kommer att presenteras på 2007 års bilsalong i Frankfurt
ger en första fingervisning om Fords framtida designvision för småbilar.
Ford Verve Concept är det första konkreta uttrycket för utformningen
av en helt ny småbil från Ford. Tidigare i år meddelades
att den europeiska avdelningen av företagets globala produktutvecklingsgrupp
ansvarar för design och konstruktion i arbetet med att ta fram en ny
småbilsportfölj för de viktigaste världsmarknaderna.
Ford Verve Concept är det första av tre konceptfordon som kommer
att lanseras i de största regionerna Europa, Asien och Nordamerika.
- Ford Verve Concept presenteras här i Frankfurt som en skräddarsydd
konceptbil som ska skapa reaktioner samtidigt som våra produktionsplaner
tar form, säger John Fleming, koncernchef och VD för Ford
Europa. Vårt designteam hade ett brett perspektiv på hur
våra framtida småbilar skulle kunna se ut. Detta uppseendeväckande
koncept var ett resultat av det här arbetet. Om vi får den reaktion
vi förväntar oss är jag säker på att teamet kommer
att ta med olika komponenter från denna avancerade designvision i vår
slutgiltiga produktionsdesign. På så sätt blir nästa
generations småbilar från Ford utan tvekan mycket spännande.
- Ford Verve Concept är helt klart vårt mest expressiva formspråk
hittills, säger Martin Smith, designchef för Ford Europa.
Det är djärvt, för att inte säga radikalt, och visar
de dynamiska möjligheterna när det gäller att använda
Fords kinetic design-filosofi i en småbil som är en chic, modern
och individualistisk manifestation för en sofistikerad, modemedveten
generation.
Ford Verve Concept har en finish i mättade färger och distinkta
material som hämtat inspiration från mode- och kosmetikabranschen.
Det har skapats av ett designerteam från Fords studior i Dunton i England
och i Köln i Tyskland.
Ett djärvt uttryck
Ford Verve Concept bygger vidare på framgångarna med kinetic design
hos Fords senaste konceptbilar Iosis och Iosis X och lyxbilskänslan hos
modeller som nya Ford Mondeo. Konceptet är en djärv vision av hur
en småbil kan se ut.
Martin Smith använder uttryck som precisionsformad, följsam
kraftfullhet och spänstig sportighet för att beskriva
de fylliga ytorna hos karossformen, som kompletteras med en slank taklinje
och en struktur utan B-stolpar som ger en elegant, coupé-liknande känsla.
Färgen en djup magentaröd inkapslad i en färgad klarlack
som ger en ännu djupare lyster är ett vågat sätt
att uttrycka individualitet och exklusivitet.
- Vi ville visa upp en fräck vision om hur Fords småbilar
kan se ut i framtiden, säger Stefan Lamm, chefdesigner exteriör
design, Ford Europa. Ford Verve Concept symboliserar vår ambition
att vara ledande när det gäller design av småbilar och att
skapa individuella bilar för individuella kunder, på samma sätt
som vi har gjort med S-MAX och nya Mondeo.
Designteamet och Chris Hamilton, ansvarig för exteriör design, fick
stor frihet att skapa konceptet och utgick från den praktiska verkligheten
i sitt arbete. Ford Verve Concept togs fram med hänsyn till vad som var
rimligt ur produktionssynpunkt.
Stil och energi i rörelse
Konceptbilens utseende är djärvt och sportigt, men samtidigt inbjudande
och intressant. Fordonets front domineras av en stor, inverterad parallelltrapetsformad
nedre grill och ett stort ovalt Ford-märke mitt i den kompakta öppningen
i den övre grillen.
Den nedre grillen har starka horisontella blad som avbryts av en regelbunden
rad av punkt-former som i kombination skapar en visuell effekt
av motsvarande vertikala infällningar. Den nedre grillen och placeringen
av märket är de välbekanta komponenter som designteamet tänkt
ska förmedla Fords design-DNA i framtida produkter.
Huven är dynamiskt formad spänstig och atletisk, men inte
överdrivet kraftfull. Den här känslan förenas med de mer
framträdande strålkastarenheterna som sträcker sig bakåt
inspirerade av Mondeo för att ge utseendet hos Ford Verve
Concept en trevlig, öppen och inbjudande känsla. De framträdande
strålkastarna har två projektorljuskäglor och lysdioder (LED).
Sedd från sidan har konceptbilen det ändamålsenliga, framåtriktade
utseendet hos energi i rörelse. Profilen kännetecknas av sidofönstrets
form där det inte finns någon stolpe och vars övre kontur
återspeglar karossens kurviga övre konturlinje. Detta fortsätter
bakåt från den rektangulära A-stolpen till de formade, halvhögt
monterade LED-baklyktorna som i sig är formade för att bli
en del av fylligheten hos karossformen och bilens integrerade bakspoiler.
De här komponenterna bildar en sammanhängande helhet och lyfter
fram fordonets panoramaglastak.
En midjelinje på karossens sida bidrar till den dramatiska blandningen
av former som skapar en känsla av kontrollerad spänning. Hjulhusen
förmedlar också spänning och kraftfullhet ett annat
kännetecken hos kinetic design.
På baksidan är den nedre diffusern med integrerat avgasrör
i mitten centrala komponenter i en sammanhängande design som också
innefattar den inkapslade bakre stötfångaren och designtillbehör
som detaljer i borstat aluminium på dimljusens nedre kanter. Den nedre
diffusern är gjord i mörk krom, vilket utgör en dämpad
kontrast till karossens djupa magentafärg och skapar ett kontrollerat
uttryck av spänning och förväntan.
Konstruktionen med 18-tums, 12-ekrade, tvådelade aluminiumfälgar
bidrar till bilens dramatiska utseende. Hjulens konstruktion är lätt
och luftig, med en känsla av djup och tre dimensioner som
gör att ögat söker sig till ekrarnas bas. Ford Verve Concepts
lågprofildäck har en rand på sidan som kompletterar karossens
mättade färg.
Bland övriga detaljer på fordonet som påminner om
hur noggrant utvalda accessoarer kan komplettera modekläder finns
en diskret kromlist på dörrhandtagen och en liknande användning
av borstat aluminium på den nedre grillens infattning, den bakre nummerplåtens
infattning och på de främre dimljusens nedre kant.
Tillsammans signalerar detta på ett diskret sätt att bilen har
mer lyxbilskänsla än som normalt finns hos småbilar.
- Med en småbil exempelvis en bil i B-segmentet i kontrast
mot en större bil tror vi att vi kan lyfta fram, eller förstärka,
viktiga komponenter i formspråket kinetic design, säger Lamm.
Det är inte bara en fråga om att klippa-och-klistra
från ett fordonssegment och överföra det till ett annat segment,
utan handlar istället om hur filosofin ska tolkas för varje enskild
bil. Det kan man tydligt se när man jämför det större
iosis-konceptet, Iosis X crossover och det nya projektet.
Utforska kinetic design på insidan
Ford Verve Concept är lika dramatiskt på insidan som i exteriören.
De djärvt formade ytorna och den modiga användningen av mättade
färger och oemotståndliga material ger bilen en lekfull känsla
av elegans och mode. Här visas också ny teknik upp som i framtiden
kan komma att användas i produktionen.
När Fords designers utforskade hur en kommande småbil från
Ford skulle kunna se ut kunde de använda sig av det breda mandat de fått
och tillämpa grunderna för kinetic design på interiören
på det nya konceptet. Därför är Ford Verve Concept ett
avsteg från traditionen, framför allt när det gäller
instrumentpanelens utformning, vars sensuella kurvor och rundade former gör
att en vanlig konstruktion med en rak mittkonsol framstår som oerhört
gammaldags.
- Detta är ett stort framsteg när det gäller att införa
kinetic design i interiörens utformning, säger Niko Vidakovic,
chefdesigner för interiör design, Ford Europa. Den här
typen av visuell innovation, där formspråket i interiören
kopplas så tydligt till exteriören, tror vi inte att något
annat företag arbetar med.
Den övre instrumentpanelen, som skapats av Fords interiördesigner
Tiago Diaz och hans chef Ernst Reim, kännetecknas av de tydliga formerna.
Fylliga ytor och flödande konturer hos detaljerna i interiören
framför allt instrumentpanelen och dörrpanelerna är
en reflektion av kinetic design-komponenterna på fordonets utsida. De
här komponenterna skapar tillsammans en ombonad känsla för
fordonets passagerare och utgör en kontrast till den luftighet som panoramaglasfönstret
ger.
Ny estetik med inspiration från mobiltelefoner
Ford Verve Concept är designat för den generation som är uppväxt
med mobiltelefoner.
Ett dominerande drag i interiören är instrumentpanelens mittkonsol.
Estetiskt följer den kurvorna och konturerna hos instrumentpanelens form,
svävar uppåt med en attraktiv bevingad effekt där den ramar
in ett Ford Convers+-system i färg med stor skärm som är inbyggt
i den övre instrumentpanelen. Ford Convers+-systemet som finns i konceptbilen
är den senaste generationens Human Machine Interface (HMI), som nyligen
introducerades i Ford Mondeo. Detta är i sig en fingervisning om vilken
avancerad nivå som småbilsvisionen i Ford Verve Concept ligger
på.
Rent funktionsmässigt är det centralt att de traditionella elementen
hos underhållningssystemet skärmen, reglagen och elektroniken
skilts åt när mittkonsolen utformats. Genom att separera
de här komponenterna kunde man placera reglagen och knapparna på
ett optimalt ergonomiskt sätt i en konstruktion som påminner om
logiken hos en mobiltelefon.
Detta nya arbetssätt innebär att Ford Verve Concept introducerar
en helt ny estetik ett nytt sätt att få form och funktion
att interagera med den bakomliggande tekniken. Denna unika utformning omfattar
även andra viktiga system, däribland reglagen för navigering
och biltelefon.
Alla knappar och reglage har utformats med samma slags noggrannhet som är
utmärkande för en välkonstruerad mobiltelefon. Denna systemfilosofi
ger Ford Verve Concepts mittkonsol en annorlunda känsla än hos traditionella
växelspakar.
- En ny generation av köpare som är uppväxta med mobil
elektronik skulle direkt känna sig hemma i den nya bilinteriören,
som överträffar de vanliga standarderna inom småbilssegmentet,
säger Vidakovic.
Konceptbilens värme/ventilationsreglage, som lyfts fram i en rombform
i mittkonsolens mittpunkt, har stora rattreglage som inspirerats av de former
som finns i avancerade duschar av hög kvalitet.
Strukturen flödar in i en mittkonsol, som erbjuder stora förvaringsutrymmen,
inklusive en låda för en mobiltelefon eller MP3-spelare samt ett
stort förvaringsutrymme för en handväska eller axelremsväska
i närheten av handbromsen.
- Mittkonsolen är som ett konstgalleri i bilen, säger
Vidakovic. Kombinationen av den övre instrumentpanelens utformning,
de mättade färgerna i interiören och materialen och de smyckesliknande
träarbetena är mycket distinkt.
De viktigaste mätarna hastighetsmätare och varvmätare
är unikt inramade av kikarformade, korta tunnlar av träarbeten
som kompletterar mittkonsolen och utgör en kontrast mot de starka interiörfärgerna
på samma sätt som en modeaccessoar.
Ratten i Ford Verve Concept har också formats på ett tydligt sätt.
Dess kollisionsskydd, format av mjukt material och infattat av träarbeten,
ger ett mättat, taktilt och visuellt blickfång för det ovala
Ford-märket. På den vänstra och högra ekern i konstruktionen
med tre ekrar sitter reglagen för HMI-systemet.
Mättade, harmoniska färger
Såväl instrumentpanelen som sätena är i Ford Verve Concept
elegant klädda i en harmonisk blandning av magentatoner. Materialen inspirerades
av de exklusiva tygerna och skinnmaterialen inom haute couture, enligt Ruth
Pauli, chefdesigner för färger och klädsel, Ford Europa.
- Färgerna spelar en viktig roll för att skapa en känsla
hos våra produkter, säger Pauli. Med Ford Verve Concept
eftersträvar vi ett mycket exakt uttryck för en viss stil. Expressiva
färger i rätt harmonier och kontraster. Mjuka, men ändå
intensiva. Bra material, som handskläder, som är härliga att
ta på. De här detaljerna bidrar till att ge en lyxbilskänsla
i småbilssegmentet.
Harmonierna och kontrasterna hos konceptet är distinkta. Den portfölj
av material som Pauli, färg- och klädselspecialisten Ulrike Dahm
och andra medlemmar av Ford Europas designteam använder inkluderar:
· Djupt vinrött läder för den övre instrumentpanelen,
kontrasterad i den nedre delen av svart läder med en svagt grön
ton
· Sätena är klädda i djupt vinrött läder med
kantband i elektrisk magenta
Små detaljer i interiören till och med kontrollspakarna
på rattstången visar hur noggranna teamet varit och att
de har hämtat inspiration från kosmetikaförpackningar, som
ofta har sofistikerade detaljer som ser dyrbara ut för att på så
sätt öka varumärkets attraktivitet. Så små förpackningar
kräver att varje detalj genomförs på ett exakt sätt och
att uttrycket, tonen och mättnaden hos färgerna blir rätt.
- Tillsammans skapar de här komponenterna ett tydligt utseende
med enhetlighet, harmoni och kvalitet som gör att Ford Verve Concept
blir sammanhängande, säger Pauli. Det är denna
enhetlighet som gör att det här konceptet lockar en modern, modemedveten
publik.
Mäta det offentliga mottagandet i Frankfurt
Medan produktutvecklingen för en ny generation av småbilar från
Ford fortsätter bakom kulisserna hoppas Ford Europa att kunna mäta
det offentliga mottagandet för Ford Verve Concept på bilsalongen
i Frankfurt.
Designchefen i Europa, Martin Smith, säger att detta och andra tillfällen
inom den närmaste framtiden då man kan få en reaktion från
allmänheten kommer att vara viktiga drivkrafter för hur designriktningen
för Fords småbilar slutligen kommer att se ut.
- Ford Verve Concept är ett dynamiskt första offentligt uttryck
för vilket tänkande som kommer att bidra till design-DNA hos nästa
generations produkter. Under det här utvecklingsstadiet hade vi friheten
att vara djärvt nyskapande, men jag har stora förhoppningar om att
kinetic design har realistiska möjligheter att användas i det här
fordonssegmentet.
07-04-25 Jättelik trofé
firar Ford Transits framgång
Med
en 15 meter hög kopia av pristrofén firar Ford att Ford Transit har
fått utmärkelsen International Van of the Year 2007.
Trofén
blir blickfånget för den nya Ford Transit-kampanjen i Europa.
Den
har byggts vid Fords Technical Centre i engelska Dunton, där utvecklingsteamet
bakom Transit arbetar.
DUNTON den 18 april 2007 Ford Europa har
låtit göra en jättelik kopia av den åtråvärda
pristrofén för International Van of the Year (IVOTY). Trofén
blir blickfånget i en ny annonskampanj för Ford Transit, 2007 års
vinnare.
Den 15 meter höga statyn byggdes vid en av testbanorna
på Fords Technical Centre i Dunton nära London. Tre Ford Transit-bilar
hissades upp och placerades på ställningar runt trofén.
Bilder
av den enorma trofén kommer att användas i annonskampanjer på
nätet och i tryck samt på stortavlor i hela Europa. Kampanjen inleds
i mitten av april.
- Vi är väldigt stolta över utmärkelsen
International Van of the Year 2007, och vi ville göra någonting annorlunda
med priset, något som ingen tidigare vinnare gjort, säger John
Fleming, koncernchef för Ford Europa. Vi tyckte det var passande att
placera trofén i Dunton, eftersom det är där vi har Transits
utvecklingsteam.
Imponerande konstruktion
För att bygga den
15,24 meter höga och 10,66 meter breda trofén krävdes 7,24 km
byggnadsställningar, 2 895 meter trävirke, 360 kvadratmeter med aluminium-laminat,
1 500 bultar och mer än 2 000 skruvar.
- Det visade sig vara ett
klokt beslut att låta bygga trofén på Fords egen mark i Dunton,
både med tanke på byggtid, tid för nedmontering och kostnader.
Vi behövde inte leta efter och hyra lämplig mark, förklarar
Peter Fleet, direktör på Ford Europa med ansvar för försäljning,
marknadsföring och service av transportbilar. Ett team på sexton
specialutbildade byggnadsarbetare arbetade i tre veckor med trofén, och
den fanns på plats vid anläggningen i Dunton i två veckor. Säkerheten
hade högsta prioritet i projektet, och vi utförde hela tiden noggranna
säkerhetskontroller.
- I det tema som vi använt i marknadsföringen
av nya Transit sedan lanseringen presenteras vanliga Transit-ägare som utför
olika arbeten utan att behöva lämna den bekväma förarhytten
berättar Fleet. I den nya kampanjen bygger vi vidare på temat
vi låter tre byggnadsarbetare luta sig ut ur sina Transit-bilar när
de arbetar med att bygga trofén.
- Transit fortsätter
att vara Europas bästsäljande transportbil i mellanklassen. Under årets
första månader ökade försäljningen med 12 % jämfört
med samma tid förra året, tillägger Fleet. Våra
kunder uppskattar designen på den nya modellen och de nya funktionerna
och självfallet Transits överlägsna köregenskaper. International
Van of the Year-priset bekräftar att kunderna gjorde rätt när de
valde Transit. Vi hoppas och tror att de är lika stolta som vi är,
fortsätter han.
Yrkesstolta engelsmän
Det viktigaste syftet
med att bygga jättetrofén är att skapa marknadsförings-material
för nya Transit i Europa, men givetvis har även de Fordanställda
i Dunton fått vara med och fira framgångarna.
De anställda
har fotograferats vid pokalen och kan ladda ner dessa bilder från nätet.
Trofén finns också med på olika sätt i företagets
interna kommunikation. Man har till exempel tagit fram en film som följer
hur konstruktionen tar form, steg för steg.
-Ford Transit har skapat
en enorm yrkesstolthet hos personalen i Dunton och trofén har hjälpt
till att förstärka den känslan, säger Fleet. Bara
att få se priset presenterat på ett så dramatiskt sätt
var en starkt känslosam upplevelse för oss alla och gav verkligen vårt
motto Feel the difference en stark innebörd.
07-04-17
Ford Focus ST sätter nya rekord på och utanför bananPrestandabilen
Ford Focus ST säljer i stora volymer på viktiga europeiska marknader
Nya rekordtider på Nürburgring Nordschleife bekräftar den höga
prestandan hos Ford Focus ST
Populär även på bredare marknader
världen över
Köln, 17 april 2007 Ford Focus ST har
sålts i rekordstora volymer under dess första hela produktionsår
och har nu bevisat sin prestanda genom att sätta ett nytt banrekord på
Tysklands mest berömda tävlingsbana.
Prestandamodellen Focus
ST som konstruerats av Ford TeamRS tillverkades under 2006 i 15 500 exemplar,
en siffra som vida översteg Fords förväntningar och försäljningsmål.
Modellen presenterades i slutet av 2005 och utgör tillsammans med Fiesta
ST en ny generation av prestandabilar hos Ford Europa och den slog rekord
i försäljningsracet under 2006.
Den turboladdade Focus ST med
225 hk har varit särskilt framgångsrik på de stora europeiska
marknaderna. I Storbritannien såldes 6 800 och i Tyskland 2 500 Focus ST.
I
Schweiz utgjorde de 1 100 Focus ST som såldes 29,3 procent av förra
årets Focus-försäljning.
Focus ST har utvecklats av entusiaster
för entusiaster, säger Jost Capito, ledare för Ford TeamRS.
Den har blivit mycket mer populär än vad vi räknat med. Det
visar oss att alla prestandaentusiaster uppskattar dess kombination av kraft,
exceptionella vägegenskaper och många praktiska vardagsfunktioner.
Focus
ST slår rekord i Nürburgring
2006 var ett framgångsrikt år
för Ford med både fina säljresultat och en vinst i FIA World Rally
Championship. Detta firade man genom att släppa lös Focus ST på
Nordschleife på Tysklands berömda Nürburgring i december 2006.
Ford TeamRS var övertygade om att Focus ST skulle kunna sätta ett nytt
varvrekord för segmentet och bevisa sin prestanda.
Vid rekordförsöket
på den legendariska 20,8 kilometer långa banan med 73 kurvor körde
den erfarne tyske racerföraren Patrick Bernhard en omodifierad Focus ST,
i det skick den kan köpas hos alla Ford-säljare. Trots vinterförhållanden
klockades en varvtid för Patrick Bernhard på bara 8 minuter och 35
sekunder ett nytt segmentrekord för Focus ST.
Patrick Bernhard,
som är välkänd för motorsportfans tack vare sina bedrifter
inom Formel 3 och i sin Ford Focus som han tävlar med i German Touring Car
Championship, höll en genomsnittshastighet på 145,5 km/h i sin Focus
ST under rekordförsöket. Han kallade rekordvarvet ett teamresultat
och menade att hela TeamRS-organisationen som skapat Focus ST skulle ta åt
sig äran för rekordet.
Det kändes helt otroligt att klara
det här med en serietillverkad bil som säljs till allmänheten,
säger Patrick Bernhard.
Den här prestationen handlar om mer
än en snabb varvtid, säger Jost Capito. Den handlar om att
visa de välbalanserade kraftfulla egenskaper som gjort Focus ST så
tilltalande. Många har försökt, men att vara snabbast runt Nürburgring
Nordschleife är en bekräftelse på det noggranna arbete som TeamRS
lagt ned på att skapa denna speciella bil.
Focus ST blir allt
populärare
Fords försäljning av Focus ST under 2006 blev 50
procent högre än beräknat.
Focus halvkombimodell har inte
bara sålt bra i Europa. Den har lockat köpare över hela världen
på så vitt skiljda marknader som Sydafrika, Australien, Japan, Taiwan
och Mexiko.
Orderböckerna vid Ford Europas monteringsanläggning
Saarlouis, där Focus ST tillverkas tillsammans med andra Focus-modeller,
är välfyllda.
07-03-29
Ford S-MAX tar hem utmärkelsen "Auto 1 of Europe"
Tysklands största biltidning, AutoBild, har tillsammans med de lokala utgåvorna
av tidningen i 23 europeiska länder och en jury bestående av motorsportexperter
tilldelat Ford S-MAX utmärkelsen Auto 1 of Europe.
F
örutom att S-MAX utsågs till bästa bil 2007 tog denna dynamiska
crossover med sitt karakteristiska kinetic design formspråk
även hem förstapriset i kategorin minibussar.
Förstapriset
i Auto 1 är bara det senaste i en lång rad priser som Ford S-MAX har
vunnit. Bilen har bland annat även utsetts till Årets Bil 2007. Ford
S-MAX har nu tagit över femton utmärkelser från nationella tidskrifter
och individuella magasin, inklusive Autobilds Designpris 2006.
John Fleming, President och CEO för Ford Europa, och Bernhard Mattes,
styrelseordförande vid Ford Werke GmbH, mottog priset av styrelseordföranden
för tidskriftsverksamheten inom Axel Springer AG, Dr. Andreas Wiele, vid
Auto 1-galan som hölls i Espace Sécheron i Genève.
Inför slutomgången i tävlingen röstade AutoBild-läsarna
i 24 europeiska länder på sin favoritbil. Enbart i Tyskland röstade
mer än 210 000 av AutoBilds läsare. Totalt röstade cirka 40 miljoner
läsare runt om i Europa på sina favoritbilar.
Innan vinnaren
korades utsatte en specialjury de populäraste bilmodellerna från respektive
land för en serie krävande tester.
Testerna gjordes på
däcktillverkaren Bridgestones testanläggning i Aprilia utanför
Rom. Den professionella juryn bestod av 24 chefredaktörer, fem biltekniker
och racerförarna Walter Röhrl, Christina Surer, Mattias Ekström,
Filipe Albuquerque och Paul Belmondo. I slutomgången slog Ford S-MAX kända
konkurrenter som BMW X5, Mercedes CL, Opel Corsa, Volvo C30 och VW Eos.
John Fleming hade följande kommentar till resultatet: Det här
är underbara nyheter och vi är mycket stolta över utmärkelsen.
Tillsammans med de andra priser som Ford S-MAX har vunnit visar förstapriset
i Auto 1 att detta är en bil som såväl allmänheten som branschmedierna
omedelbart har tagit till sitt hjärta.
För oss är detta
ytterligare ett bevis för att vår satsning på nya, dynamiska
produkter som talar till kundernas sinnen är en bidragande faktor till Ford
Europas framgångar. Vi är övertygade om att helt nya Ford Mondeo
kommer att göra att den positiva trenden håller i sig. Vi tror också
att den kommer att väcka lika stort intresse när den lanseras i sommar,
tillägger Fleming.
07-03-26
Ford stärker miljöprofil med avancerad reklamfilm I dag
lanseras Fords nya reklamfilm För nästa generation på
bred front över hela Europa. Filmen är producerad i Sverige och visar
djurfoster från utrotningshotade arter. Syftet med den europeiska kampanjen
är att sätta fart på övriga Europas intresse för miljön
och miljöbilarna samt att ytterligare befästa Fords miljöprofil
i Sverige där Ford Focus flexifuel valdes till Bästa miljöbil
2006.
- Reklamfilmsuppdraget gick till oss på Ford Sverige då
vi har en stor och växande miljöbilsmarknad och dessutom är ledande
i Europa när det gäller tillgänglighet och användning av E85
bioetanol, säger Nils Lekeberg, marknadschef på Ford Sverige.
Den kreativa idén bygger på att prata om nästa generation, och
då inte bara människor utan också utrotningshotade djur. Tittarna
får se vad man tror är tre djurfoster i magen på sina mammor:
elefant, delfin och isbjörnstvillingar, vars naturliga jaktområden
hotas av smältande isområden som följd av den globala uppvärmningen.
I själva verket är det silikonmodeller framtagna på ett helt unikt
sätt i kombination med datoranimeringar som gör resultatet så
levande.
- Genom att visa djurfoster i kampanjen vill vi på ett emotionellt
och respektfullt sätt visa på det sköra och försvarslösa
i den kommande generationen som vi måste ge förutsättningar för
ett riktigt och värdigt liv, säger Nils Lekeberg.
Filmen visas
på de kommersiella kanalerna i Sverige under de närmaste 3 veckorna.
För att se filmen i sin helhet, gå till:
http://www.nastageneration.nu
07-02-26
Subaru lanserar ny småbil i Europa hösten 2007 Fuji
Heavy Industries Ltd. (FHI), global tillverkare av transport- och flygrelaterade
produkter och tillverkare av bilmärket Subaru, tillkännager idag sin
plan att till hösten 2007 introducera en ny småbil på den europeiska
marknaden. Den nya modellen kommer att byggas av Daihatsu Motor Co. Ltd.
Som svar på den ökande efterfrågan av småbilar i Europa
har FHI tagit fram denna nya modell. Den nya, mycket bensinsnåla modellen,
kommer även att bidra till de mål som EU har satt upp för att
minska CO2-utsläppen. FHIs samarbetsavtal med Daihatsu skall ytterligare
förstärka Subarus modellprogram och är ett naturligt sätt
att utnyttja den affärsallians som finns mellan FHI och Toyota Motor Corporation,
vilka är majoritetsägare i Daihatsu.
Den nya Subarun är
baserad på en befintlig Daihatsu-modell, men kommer att modifieras för
att passa in i Subarus övriga modellprogram - praktisk, driftstillförlitlig
och med en modern och sportig design. Modellen kommer att tillverkas vid Daihatsus
huvudfabrik i Osaka, Japan, med en planerad volym på 6.000 bilar per år.
07-02-07 Subaru
firar 35 år med 4-hjulsdrift Subaru var först i världen
med att serieproducera 4-hjulsdrivna personbilar. När vi lanserade Subaru
Leone 1972 var den unik på bilmarknaden. För första gången
kunde vanliga människor köpa en 4-hjulsdriven personbil som både
var praktisk och komfortabel. Det vill säga långt bättre än
de primitiva terrängbilar som fram till dess hade varit det enda 4-hjulsdrivna
alternativet. Leone blev en succé då det växande intresset för
aktivt friluftsliv ställde stora krav på kombinationen av bilens uppförande
på vägen och i terrängen.
Efter Leones segertåg
blev Subaru Pickup nästa storsäljare, dels tack vare sin 4-hjulsdrift
men även tack vare en osedvanlig hög driftsäkerhet. Genom åren
gjorde åtskilliga småföretagare Pickupen till sitt självklara
val. Pickupen med sitt öppna flak var perfekt för att enkelt kunna lasta
och ta sig hela vägen fram.
1989 togs ett stort steg då den
första Subaru Legacy-modellen presenterades. För första gången
fick Subaru en motor på mer än 2 liter, vilket på den tiden var
ett radikalt grepp för en japansk biltillverkare. Med Legacy började
Subaru växa på allvar, inte minst i Sverige. Åtskilliga jägare,
hästägare, skidåkare och båtägare insåg fördelarna
med 4-hjulsdrift. Inte minst för dragegenskapernas skull utan även för
väghållningen.
Tre år senare, 1992, var det världspremiär
för Subaru Impreza. Redan då med en turboladdad Boxermotor och naturligtvis
den symmetriska 4-hjulsdriften. Därmed kommer vi in på ett annat viktigt
kapitel i historien om vår 4-hjulsdrift - Rally!
Satsningen på
rally var igång redan på 80-talet, men först när engelska
Prodrive kontrakterades i början på 90-talet kom de stora segrarna.
Sedan 1995 har vi tagit 6 VM-titlar, både för individuella förare
och som tillverkare.
Alla år i rally-VM har lärt oss enormt
mycket om hur man bygger och utvecklar 4-hjulsdrivna bilar. Teknik som sedan lyfts
raka vägen in i produktionen av Subarus personbilar. Bilar som håller
sig på vägen och som håller, oavsett de yttre förutsättningarna.
Prestanda och väghållning är otroligt viktiga egenskaper, men
minst lika viktigt är att bilen klarar påfrestningarna. Om vi påstår
att vi har världens kanske mest driftsäkra 4-hjulsdrift, är det
ingen överdrift. Statistiken från Svensk Bilprovning, där Subaru
år efter år kommer upp som ett av de mest felfria bilmärkena,
talar sitt tydliga språk.
1996 växte modellprogrammet ytterligare
när Subaru Outback lanserades. Outback var, och är, ett unikt bilkoncept.
Kombinationen av hög markfrigång och låg tyngdpunkt skapar en
bil som trivs både på vägen och i terrängen. Outback ger
personbilens komfort och väghållning men är ändå kapabel
att hanterar nästan all slags offroad-körning.
I slutet av
90-talet kom nyheterna tätt och 1997 var det dags för Subaru Forester
att se dagens ljus. Forester lockade många nya köpare till Subaru.
Äntligen fanns det en SUV i lagom format med vettig ekonomi och 100%-ig kvalitet
och driftstillförlitlighet.
2006 kliver vår Subaru B9 Tribeca
in på banan. En fullvuxen crossover mellan kraftfull SUV och flexibel MPV.
2007 korkar vi upp champagnen och firar 35 fantastiska år med 4-hjulsdrift.
I höst kommer en helt ny Impreza och i början av 2008 lanserar vi världens
första Boxerdiesel med turbo.
Ford
Interceptor Concept - Med inspiration från Mustang Ford
har som mål att varje år leverera något nytt kring Mustang.
2007 inleds direkt med goda nyheter när en av de populäraste sportbilarna
i USA gör debut i slutet av veckan på Detroit Motor Show i form av
en fyradörrars sedan.
Ford Interceptor-konceptet baserat
på en förlängd Mustang-plattform är utrustat med en
sex växlad manuell växellåda och en Ford Racing 5.0-liters V8
Cammer-motor som utvecklar 400 hästkrafter och drivs med E-85 etanol.
Modern kraft Ford Interceptor-konceptet har samma känsla
som Mustang, men kombinerar Built Ford Tough-attityden med den sportiga
elegansen hos Ford-sedanfordon från 1960-talet, säger Peter Horbury,
executive director Design, Ford US. Det här konceptet är
en hyllning till de bästa amerikanska sportbilarna. Om man tycker att det
verkar bekant är det helt rätt. Det beror på att vi översatt
formspråket hos förra årets pickupkoncept F-250 Super Chief till
en personbil.
När det gäller den exteriöra designen
har Ford Interceptor-konceptet stora, ibland nästan råa, ytor och sektioner
och de traditionella proportioner som bakhjulsdriften ger och som inkluderar ett
kort överhäng framtill, förlängda proportioner vertikalt,
låg kupé och högre beltline.
Motorns kapacitet tilltalar
också dem som främst är intresserade av prestanda. Kraften finns
under den utanpåliggande motorhuven, i ett mycket noggrant konstruerat motorutrymme.
Man märker att det här är en Ford genom de välbekanta
designgreppen, bland annat den horisontella grillen med tre inlägg som är
inbyggd i stötfångarbalken, och de superellipsformer squircles
som finns på insidan och utsidan.
I interiören finns
exempelvis squircles med Titan Metal-färgade infällningar
som lyfter fram instrumentpanelen, dörrsidorna, mittkonsolen, golvet och
de fyra stolarna i Ford Interceptor-konceptet.
Det låga baksätet
klätt i tjockt svart läder med synliga sömmar och stickning i avvikande
färg innebär ett nytänkande inom stoldesign i sportbilar, liksom
genomtänkta detaljer som nackstöd som sänks ned från taket.
Den minimalistiska interiören i konceptet är slimmad och förarens
uppmärksamhet riktas mot hastighetsmätaren och färdskrivaren, vars
visare utgår från mitten och rör sig mot varandra.
Kontrollpanelen
för ljudanläggningen och reglagen för klimatanläggningen är
dolda, men kan snabbt fällas fram. Växelspaken är synlig och det
är bara att lägga i någon av de sex växlarna.
I
Interceptor-konceptet ger Fords patenterade fyrpunktsbälten med bälte-och-hängslen-konstruktion
på alla fyra stolarna ökad säkerhet. Ford visar här upp ett
säkerhetsbälte som kan komma att användas för nästa generation
och som är bekvämare och enklare att använda än traditionella
trepunktsbälten. Dessutom finns det uppblåsbara bälten i baksätet.
Legendariska prestanda Interceptor-konceptets 5.0-liters V8 Cammer-motor
är en uppgraderad variant av den 4.6-liters motor som finns under huven på
den aktuella versionen av Mustang GT. Den modulära Cammer-motorn används
i Ford Racings FR500C-racingbil, som tagit bilen till toppen i Grand Am Cupens
GS-klass, med 5 segrar på vägen i Drivers, Manufacturers and
Team Championships under den första tävlingssäsongen.
Snabbfakta Ford Interceptor-konceptet
Drivlina
5.0-liters Cammer
V8
Mått
Total längd ..............................................
504 cm
Hjulbas .................................................... 302 cm
Total bredd ............................................. 191 cm
Total
höjd vid tomvikt ............................ 137 cm
Spårvidd
Fram ....................................................... 166 cm
Bak ......................................................... 169 cm
Hjulupphängning
Fram ...................... Individuell upphängning med dubbla v-länkar
Bak .................................. Individuell multi-link
Effektiv
takhöjd
Fram ..........................................................
94 cm
Andra raden ............................................... 90 cm
Benutrymme
Fram ..........................................................
106 cm
Andra raden ............................................... 89 cm
De här uppgifterna är preliminära och kan ändras.