BILINFO
Pressbrev från biltillverkarna
Motorsport
i Värmland får in en hel del pressmeddelanden från olika
biltillverkare. Jag har förut inte brytt mig om att länka upp
dem, men provar och ser om det finns intresse hos er att läsa.
Hör jättegärna av er om ni tycker, tycker INTE om det!
maria@motorsportivarmland.nu
eller tyck till i Gästboken>> |
06-12-05 Ford
förhandvisar nya C-Max på Bilsalongen i Bologna
* Förhandsvisningen i Bologna är en första möjlighet att
få se nya Ford C-MAX
* C-MAX ingår tillsammans med Ford S-MAX i 'MAX'-familjen
* Dynamisk ny konstruktion av frampartiet med MAX-utseendet
* Viktiga förbättringar av interiörens utformning och funktioner
* Ny teknik för belysning fram och bak
* Harmonisk utveckling av beprövat paketkoncept
* Nya detaljer tillgängliga, inklusive panoramatak
* Nya Ford C-MAX lanseras under våren 2007
Bologna/Köln, den 5 december 2006: Ford förhandsvisar Ford C-MAX:s
nya utseende på årets bilsalong i Bologna. Nya Ford C-MAX har
en förfinad ny konstruktion av frampartiet, bland annat detaljer som
ingår i företagets formspråk kinetisk design', samt
en kraftigt förbättrad interiör och ett stort antal nya funktioner.
Nya Ford C-MAX kommer att presenteras vid sidan av Ford S-MAX, som nyligen
valdes till Car of the Year 2007. Det handlar om två eleganta och sportiga
MAV-fordon (multi-activity vehicles). Nya Ford C-MAX lanseras i hela Europa
under våren 2007.
- Trots att vi från början lanserade det här fordonet
som Ford Focus C-MAX har vi valt att ge den uppfräschade modellen en
egen identitet, som påminner om
S-MAX,, berättar Stephen Odell, vice president för marknadsföring,
försäljning och service inom Ford Europa. Sedan Focus C-MAX
lanserades 2003 har fordonet varit en viktig del av Fords portfölj och
vi förväntar oss att det kommer att vara så också i
fortsättningen med den omdöpta modellen som säljs som Ford
C-MAX, en del av Fords fordonsfamilj 'MAX'.
Den nya Ford C-MAX som förhandsvisas på bilsalongen i Bologna är
också utrustad med alla tillgängliga karossdetaljer som ytterligare
betonar den sportiga ambitionen hos Fords kompakta, följsamma MAV-fordon
med 5 sittplatser.
Dynamiskt MAV-fordon
En viktig egenskap hos alla Ford Europas bilar är deras välkända
körkvalitet. Nya Ford C-MAX kommer att fortsätta att erbjuda detta,
liksom det större syskonet i produktfamiljen, S-MAX.
- En hörnpelare i vår 'MAX'-strategi är att ge kunderna
alla de funktioner, det utrymme och den flexibilitet de förväntar
sig av ett familjefordon, men samtidigt utforma fordonen på ett sätt
som gör att de skiljer sig från mängden och som, inte minst,
ökar körglädjen, säger Odell. Både nya
C-MAX och den större S-MAX följer det här konceptet
de är mångsidiga, bekväma och rymliga samtidigt som de är
roliga att köra.
Genom att ge C-MAX ett nytt utseende och en ny marknadsposition kan Ford lyfta
fram bredden hos produktportföljen och erbjuda två stora familjefordon
som kunderna verkligen vill äga och inte bara känner att
de borde äga. Fords utbud är omfattande, där C-MAX med 5 sittplatser
och S-MAX med 5+2 sittplatser möter kundernas efterfrågan genom
att vara skräddarsydda, dynamiska och mycket flexibla. Här finns
också den stora modellen Galaxy MPV med sju sittplatser.
- Alla kunder har olika behov och därför erbjuder vi ett urval
av modeller, däribland nya Ford C-MAX, berättar Jon Wellsman,
märkesansvarig inom Ford Europa för bilar i mellanklassen.
Fräsch och modern
Frontpartiet på nya Ford C-MAX har fått ett nytt utseende och
innehåller nu detaljer från företagets formspråk kinetisk
design' som gör att fordonet lätt smälter in i Fords portfölj
med familjefordon. Frampartiet på den bil i färgen Sea Grey som
visas i Bologna har ett framträdande luftintag och den nedre grillen
har en stor upp-och-ned-vänd trapetsoidform, en viktig detalj inom kinetisk
design.
De vackert formade nedre sidorna på den nya, hela stötfångaren
har nya inbyggda vertikala dimljus och tillsammans med de nya strålkastarna
ger detta fordonet ett distinkt och sportigt utseende. Tillsammans med den
nya huven i tre plan ger de här detaljerna nya C-MAX en distinkt och
sportig känsla och lyfter fram den upplevelse av 'energi i rörelse'
som kinetisk design skapar.
Den nya och innovativa belysningstekniken inkluderar ljusstarka gasurladdningslampor
i de främre strålkastarna, där så kallade ljuslister
används istället för konventionella parkeringsljuslampor. Lysrör
i ljusblått följer de främre strålkastarnas form och
lyfter fram den sluttande profilen hos frampartiet.
På bakpartiet har C-MAX fått en stötfångare med ny
konstruktion och nya LED-baklyktor med genomskinlig utformning, vilket ger
fordonet ett rent och enhetligt utseende. Både de främre och bakre
stötfångarna är lägre och mer kraftfulla än tidigare
och ger bilen ett starkt och följsamt utseende ur alla vinklar. För
att ytterligare förstärka det sportiga utseendet har fordonet på
bilsalongen i Bologna en extra diffuser som är placerad under stötfångaren.
Visningsbilen har också eleganta nya 18-tums aluminiumfälgar som
kompletterar karossen och ger bilen ett stabilt utseende. Det nya 'blå
glaset' förhöjer också fordonets utseende.
- Det har inneburit en särskild utmaning att integrera detaljer
från kinetisk design i den här uppfräschade modellen,
säger Claudio Messale, huvuddesigner för C-MAX. Vi ville att
fordonet skulle ha ett utseende som påminner om de nya medlemmarna i
familjen framför allt S-MAX men vi ville också behålla
integriteten hos C-MAX:s design, inte minst befintliga detaljer som de djärva
hjulhuskanterna. Jag tycker att helhetseffekten är väldigt tilltalande
och gör att man tydligt förstår att C-MAX och S-MAX är
medlemmar av samma familj.
Ny interiör design
Nya C-MAX behåller sitt mycket mångsidiga och flexibla sittplatssystem,
medan instrumentpanelen, mittkonsolen och dörrsidorna har fått
ett nytt utseende med fler högkvalitativa material. De nya instrumenten
har tydlig grafik och är nu belysta i varmt rött.
Den nya mittkonsolen smälter mjukt in i instrumentpanelen. Den innehåller
gott om förvaringsutrymme och är utrustad med ett extra uttag för
ljudsystemet som gör det enkelt att ansluta extra ljudkällor som
MP3-spelare. Nya C-MAX har också ett Z-format handbromshandtag, som
sparar utrymme och förhöjer utseendet.
Nya färger i interiören, nya detaljer som infällningar i dörrarna
med bumerangformade handtag som även fungerar som armstöd, extra
förvaringsutrymme och en ny konstruktion och nya material i stolarna
ger kupén stil, komfort och praktisk funktionalitet. Ett panoramatak
i glas kommer att finnas tillgängligt på den nya modellen och ger
en ljus och luftig miljö samtidigt som solvärmen inte tränger
in tack vare Solar Reflect-beläggningen.
C-MAX: En idé får fäste
När Ford lanserade Focus C-MAX 2003 visade man att ett kompakt MAV-fordon
med 5 sittplatser kunde vara både dynamiskt och flexibelt. Fler än
470 000 enheter har byggts på Fords Saarlouis-anläggning i Tyskland.
Inom ramen för Fords filosofi om att dela teknik ligger Focus C-MAX även
bakom många aspekter av andra generationens Focus, som lanserades under
2004.
- Vi har fått massor av positiv feedback på originalmodellen
från kunderna. Vi har försökt att göra nya C-MAX ännu
mer distinkt och bekvämare, samtidigt som vi behållit fordonets
starka sidor, säger Gunnar Herrmann, chef för fordonslinjen
för bilar i mellanklassen inom Ford Europa.
Mer information och tekniska uppgifter om Ford C-MAX kommer att finnas tillgängliga
i anslutning till lanseringen under våren 2007.
06-09-20 Nya
Ford Transit utsedd till Årets Transportbil 2007
Hannover 20 september 2006 - Nya Ford Transit har tilldelats den prestigefyllda
utmärkelsen "Årets Internationella transportbil 2007".
Juryn, som består av ledande transportbilsjournalister från 19
europeiska länder, har utsett nya Ford Transit till "Årets
Transportbil" i vad som anses vara den tuffaste konkurrensen någonsin.
- 2006 har varit ett år med hård konkurrens och många lanseringar
av nya transportbilar. Detta har gjort tävligen om "Årets
Transportbil" tuffare än någonsin. Därför är
utmärkelsen ännu mera värdefull för oss, säger John
Fleming, President och CEO för Ford of Europe. - Utmärkelsen är
också speciell med tanke på att Ford Transit även vann 2001
och att Ford Transit Connect vann priset 2003.
I motiveringen för nya Ford Transit som "Årets Transportbil"
står det bl a : Juryn är speciellt imponerad av det faktum att
ingenjörerna har klarat att göra en av Europas bästa transportbilar
ännu bättre. Antingen man befinner sig i stadstrafik eller på
motorväg är Transits köregenskaper utmärkta.
Juryn värdesätter också att Fords designer och konstruktörer
- i större utsträckning än många andra - håller
god kontakt med nuvarande och framtida transportbilsköpare för att
tillmötesgå deras önskemål och behov, står det
vidare i juryns omdöme. Detta har bl a lett till att förarhytten
i nya Transit i det närmaste ligger på samma nivå som i en
personbil.
Den höga ergonomiska standarden gäller inte bara förarsätet
och placeringen av ratt och växelspak utan omfattar också en utmärkt
sikt genom de stora vindrutorna och välplacerade dörrspeglar.
- Kontinuerlig uppföljning av önskemål från transportbilsanvändarna
har också resulterat i andra intressanta förbättringar, fastslår
"Årets Transportbilsjury". - Växelspaken i panelen är
ett exempel på detta. Detsamma gäller den självladdande och
vattentäta tändningsnyckeln. Andra exempel är den nya modellen
med lågt tak och mellanlångt axelavstånd och den nya modellen
med extra kraftig framaxel.
Juryn ger extra plus till den nya 4x4-modellen och löftet om att ett
lastavkännande elektroniskt stabilitetsprogram (ESP) kommer att bli standard
på alla dieseldrivna Ford Transit 2007.
Den internationella transportbilsjuryn är bekymrad över det höga
antalet trafikolyckor med transportbilar. - Genom att erbjuda ESP som standard
kommer Ford att väsentligt bidra till trafiksäkerheten, fastslår
juryn.
Juryn lade också stor vikt vid grundläggande starka Transit-egenskaper.
Dessa inkluderade de stora lastutrymmenas tillgänglighet och flexibilitet.
Transitens säkerhetssystem, låga ägarkostnader med låga
reparations- och servicekostnader. Man hänvisade också till Fords
omfattande nätverk av återförsäljare och serviceverkstäder
som grund till att nya Ford Transit blev vald till "Årets Transportbil"
2007.
- Vi är extra stolta över det som Ford Transit har stått för
under de senaste 40 åren, och resultatet den har uppnått, säger
Fleming. - Att Ford Transit ännu en gång koras till "Årets
Transportbil" gör att vi blir ännu mer fokuserade på
att ligga steget före konkurrenterna.
06-08-25 Anna
Müller utses till ny VD för Ford i Sverige
Göteborg, 25 augusti - Ford Motor Company AB tillkännagav idag att
Anna Müller utses till Verkställande Direktör för Ford
Motor Company AB. Anna Müller efterträder Thord Hägg som har
valt att lämna företaget av familjeskäl. Förändringen
sker med omedelbar verkan.
"Anna har en lång och gedigen erfarenhet inom bilbranschen både
i Sverige och internationellt. Jag är säker på att hon inte
bara kommer att säkerställa kontinuitet utan även tillföra
nya idéer till företaget "sade Ingvar Sviggum, Vice President,
i Ford Europa.
Anna Müller har en Civilekonomexamen från Linköpings Universitet.
Hon startade sin yrkeskarriär inom Ford Motor Company 1990. Efter flera
olika positioner inom företaget samt positioner på Volvo Car Corporation
och Saab Automobile, utnämndes hon till Försäljningsdirektör
vid Ford Motor Company AB.
Ford Motor Company AB är ett dotterbolag till Ford of Europe. Företaget
importerar Ford bilar och transportbilar till Sverige och ansvarar för
försäljning, service och reservdelar. Ford har ökat sin försäljning
med 14% i år varav transportbils-försäljningen ökat med
56%. Fords andel av svensk bilmarknad (personbilar och transportbilar) under
första halvåret 2006 var 6,5 %. Ford har också banat väg
och introducerat Flexifuelbilar i Sverige med över 23000 Focus och Focus
C-MAX Flexifuel sålda sedan 2001.
06-08-23 Svensk
premiär för nya Ducato på Lastbil 2006
Fiat Ducato firar 25 år som modell och vad passar då bättre
än att introducera en helt ny generation av bestsellern. Sedan debuten
1981 har den populära transportbilen sålt i mer än 1,7 miljoner
exemplar. Nya Ducato erbjuder djärv och trendsättande design, nya
kraftfulla och ekonomiska motorer, utmärkt lastkapacitet, komfort i toppklass
och ny teknologi.
Helt nya Fiat Ducato har en iögonfallande design med kraftfull front,
strålkastare med särpräglad elegans och en starkt sluttande
profil från grillen till och med den stora vindrutan. Formen har utarbetats
av Fiats Centro Stile och har drag av höghastighetståg och
så går nya Ducato som på räls också.
Fiat Ducato kanske är transportbilvärldens mest mångsidiga
modellserie. Genom åren har den byggts i ett stort antal olika karossvarianter
och versioner. Den har funnit sina trogna kunder och användare bland
småföretagare, hantverkare, transportbilsfirmor, byggföretag,
lantbrukare och serviceföretag. Genom de stora möjligheterna att
anpassa Ducato till användaren har om- och påbyggare kunnat skräddarsy
fordonet till kunden. Ducatons fina prestanda och komfort har dessutom gjort
den till den överlägset mest använda bilen för husbilsbyggare.
I Europa är två av tre husbilar baserade på Ducato.
Nya Ducato är verkligen helt ny. Exteriören har vi nämnt men
även interiören är helt ny med personbilsliknande elegans och
komfort.
Tre nya 4-cylindriga Multijet turbodieselmotorer finns i utbudet; en 2,2-liters
på 100 hk (74kW) och 250 Nm, en 2,3-liters på 120 hk (88 kW) och
320 Nm och så en 3,0-liters på hela 157 hk (116 kW) och 400 Nm.
2,2-litersmotorn har 5-växlad manuell låda medan de större
varianterna har 6-växlade lådor. Alla tre motorerna klarar Euro
4 avgaskraven. De nya motorerna är upp till 16% snålare än
den tidigare generationen.
Nya Ducato är en säker bil. Förarkrockkudde är standard.
Passagerarkrockkudde, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner finns som tillval.
Bromsarna är skivor runt om (ventilerade fram) med ABS och EBD. ESP antisladd
finns som tillval med integrerad antispinn och MSR. MSR motverkar sladd på
drivhjulen vid häftig nedväxling på halt underlag.
Ducato tas till Sverige med tre olika axelavstånd, chassin med enkel-
och dubbelhytt och skåp med sex olika volymkapaciteter; 8, 10, 11,5,
13, 15 och 17 m3.
Blue&Me
Blue&Me är en ny teknologi som Fiat är helt ensamma om. Ett
resultat av ett samarbete med Microsoft. Blue&Me är ett banbrytande
system för kommunikation, information och underhållning i bil för
att förbättra komfort och kupémiljö samt underlätta
verksamheten för föraren. Med Blue&Me kan man ta emot och ringa
telefonsamtal på ett säkert sätt medan man kör. Med Blue&Me
kan man använda sin blåtandsförsedda mobiltelefon som via
blåtandsteknik utnyttjar bilens ljudanläggning för att skapa
ett handsfreesystem i kupén. När telefonen används sänks
automatiskt radions volym om den är på. Telefonen kan ligga i fickan
eller i en väska systemet fungerar ändå. Via kontrollpanelen
kan man ta upp mobiltelefonens adressbok i bilens display. Sofistikerad röstigenkänningsteknik
gör att röstigenkänningsfunktionen fungerar utan någon
initial röstinlärning. Man sparar ner sin mobiltelefon
en gång i systemet. Varje gång det känner av telefonen i
sin närhet uppdaterar den adressboken. Det är möjligt att lagra
upp till fem telefoner varför flera förare kan dra nytta av Blue&Me
i sitt arbetsfordon. Blu&Me möjliggör också att du kan
spela din favoritmusik; lagrad på din mobil, en MP3-spelare eller ett
USB-minne. En USB-port finns därför i handskfacket.
Blue&Me är tillgängligt som option på samtliga Ducato-versioner.
Garantier
Fiat Ducato har två års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka,
tre års lackgaranti och åtta års rostskyddsgaranti.
Priser
De första produktionsbilarna i nya Ducato-generationen kommer till Sverige
i slutet av november. Order kan tecknas redan nu. Pris från 249.000
kronor inklusive moms.
06-08-16 Förändring
i ledningen för Ford i Sverige
Göteborg, 16 augusti 2006 - Ford meddelar idag att Thord Hägg lämnar
sin position som VD för Ford i Sverige.
Ford har under de senaste två åren arbetat med att stärka
sin position på den svenska marknaden. Arbetet har fokuserat på
att bygga volym och lönsamhet tillsammans med Fords återförsäljarkår
i Sverige under ledning av Thord Hägg, VD för Ford Motor Company
AB.
- Thord har, tillsammans med ledningsgruppen för Ford i Sverige, varit
drivande i att stärka Fords position i den svenska marknaden. När
Thord nu väljer att lämna Ford av familjeskäl tycker vi det
är tråkigt men vi respekterar hans beslut, säger Ingvar M
Sviggum, Vice President i Ford Europa. Vi har en stark organisation i Sverige
och vi är på rätt väg. Detta arbete kommer att fortsätta,
fastslog Ingvar Sviggum.
Arbetet med att hitta en efterträdare pågår och företaget
kommer med ytterligare information 25 augusti.
06-07-12 Fiat
Strada får ny modern turbodiesel och facelift
Fiats populära lilla pickup Strada har fått en ny modern turbodiesel,
helt ny inredning och en yttre facelift. Den nya motorn är Fiats succé
1,3 Multijet, den mest kompakta och moderna turbodiesel marknaden kan uppvisa.
En annan nyhet är att Strada finns i en tuff och välutrustad Adventure-version.
Nya Strada finns redan ute hos Fiats transportbilsåterförsäljare.
Fiat Strada har under flera år varit en populär liten arbetshäst
som speciellt uppskattats av lantbrukare, hantverkare och andra företagare.
Den kompakta pickupen är praktisk, lättkörd, har god lastkapacitet
och är dessutom snygg något som inte är en självklarhet
för små arbetsfordon...
För ett par år sedan tog intresset ytterligare fart då den
kom till Sverige med dieselmotor. Förra året kom den som 1,9-liters
turbodiesel och nu ersätts den motorn av en hypermodern 1,3-liters commonrail
Multijet Fiats mest moderna och kompakta turbodiesel. Motorn har fyrventilsteknik,
variabel turbogeometri och intercooler. Max effekt är 85 hk/62 kW vid
4.000 varv/min och maximalt vridmoment 200 Nm/1.750 varv/min. Det är
en lätt och stark motor med utmärkta prestanda och excellent bränsleekonomi.
0-100 km/tim går på 13,5 sekunder och toppfarten är 165 km/tim.
Motorn är förstås den viktigaste innovationen men utsidan
har också förändrats. Strålkastarna har fått ny
form liksom hela stötfångaren/frontspoilern som gjorts offroadbetonad.
I den sitter dimljus monterade. Baktill har en plastsköld liknande frontens
lagts till. På bakluckans mitt sitter Fiats runda logotype vilken även
fungerar som handtag för luckans öppnande.
Om utsidan fått en lätt ansiktslyftning så är det däremot
en helt ny interiör man möter när man öppnar dörren.
Instrumentpanelen är helt och hållet ny med nya instrument och
reglage. Mittkonsolerna på instrumentbrädan och mellan stolarna
är också helt nya liksom dörrsidor och stolar. Materialen
är mera påkostade och ytorna håller hög finish och kvalitetskänsla.
Liksom tidigare finns Strada i två karossversioner. En så kallad
korthytt där flakets längd är 168,5 cm och så en långhytt
där man får ett stuvutrymme på knappt 30 cm bakom stolarna.
Flaklängden minskar då till 141 cm. Långhyttsversionen har
snabbt blivit populär just för möjligheten att ha väskor,
jackor eller verktyg under tak utan att belamra passagerarstolen.
Fiat Strada är ett utmärkt arbetsfordon med god lastförmåga.
Med kort hytt är maxlasten 705 kg och med lång hytt 685 kg. Flakbredden
är 131,4 cm och längden med kort/lång hytt 168,5/141,0 cm.
Flaket är inklätt med stryktålig plast och kan som tillval
fås aluminiumklätt. Max släpvagnsvikt är 1.000 kg.
Strada tål alltså att användas men utseende och komfort ger
mer känslan av personbil eller sportigt livsstilsfordon än arbetsredskap.
Hjulupphängningarna fram består av McPherson fjäderben med
låga tvärgående länkarmar och krängningshämmare.
Bak sitter längsgående bladfjädrar med stötdämpare
och en tvärsgående bakaxel. Bilens höga markfrigång
gör att framkomligheten är mycket god på ojämnt underlag.
På säkerhetssidan är förarkrockkudde standard och passagerarkrockkudde
finns som tillval. ABS låsningsfria bromsar med EBD elektronisk bromskraftfördelning
är också standard liksom bältessträckare, i höjdled
justerbara säkerhetsbälten och högt monterat tredje bromsljus.
En nyhet är att Strada kan fås i en välutrustad, prisvärd
Adventure-version. I Adventure-paketet ingår AC luftkonditionering,
sidoavbärarbågar med fotsteg, aluminiumfälgar, extrastrålkastare
i frontspoilern och dekorrand i instrumentpanelen.
Garantier
Fiat Strada har två års nybilsgaranti med obegränsad körsträcka,
tre års lackgaranti och åtta års rostskyddsgaranti.
Priser
Fiat Strada finns från 123.760 kronor exklusive moms. Bilar finns redan
ute hos Fiats Transportbilsåterförsäljare.
06-06-13 Nu
är det dags för Ferrari och Maseratis efterlängtade återkomst
till Stockholm
Efter tre års noggranna förberedelser är det inom de närmaste
dagarna äntligen dags för oss på Autoropa att öppna vårt
och Sveriges andra auktoriserade försäljningsställe för
Ferrari och Maserati i Stockholm.
Mer än sex månaders omfattande renovering lider nu mot sitt slut.
Det som tidigare var en murrig och sliten lokal som inte åtgärdats
sedan tidigt åttiotal håller nu på att förvandlats
till ett av Europas finaste showroom för två av världens starkaste
varumärken, Ferrari och Maserati.
Den förra hyresgästen använde gatuplan och entresolplan som
kontorsdel bestående av ett flertal små kontorsrum med lågt
i tak. Den gamla teatern i källarplanet användes som lager för
böcker och truckparkering. Med andra ord en långt ifrån lämplig
lokal för försäljning av exklusiva bilar. Det utmärkta
läget i en av Östermalms vackraste fastigheter tillsammans med lokalens
slumrande potential gjorde ändå att vi från första stund
kände att vi hittat rätt.
I december 2005 påbörjade Autoropa en total rensning av lokalen.
Större delen av entresolplanet revs och hela 12 bärande väggar
avlägsnades i gatuplanet för att skapa en öppen och luftig
utställningsyta på strax under 900 m2 med över 5 meter i takhöjd.
Under vintern och våren 2006 har arbetet med att anpassa lokalen till
sin nya uppgift fortskridit. Gatuplanet och det som var kvar av entresolplanet
fick helt ny planlösning. Lokalen utrustades med avancerad belysning
från Zumtobel Staff som även har levererat belysning till Galleria
Ferrari i Milano och Maranello. Nya glaspartier och portar för att underlätta
in- och utfart installerades och rampen ner till källaren, som var allt
annat än avsedd för låga italienska sportbilar, fick ny utformning.
Det runda rummet i gatuplanet som tidigare använts som ateljé
av Carl Eldh har fått behålla sin artistiska atmosfär. Väggarna
är numera försedda med läderprover, specialtillbehör och
exteriöra färgprover där nya Ferrari och Maserati kommer att
personifieras av sina ägare.
Sedan hösten 2003 då Autoropa fick totalansvaret för den svenska
marknaden har ett av våra mål varit att ta våra två
prestigefyllda varumärkena till huvudstaden. Vårt anrika Malmöbaserade
företag har haft en positiv utveckling och det är med glädje
som vi nu markerar att vi nått ett av våra högt ställda
mål: Den 19 Juni sluter vi cirkeln och inviger vår nyrenoverade
lokal i Stockholm. Ferrari och Maserati är tillbaka i huvudstaden för
att stanna.
06-06-01 Ford
Focus utsedd till bästa miljöbil enligt gröna bilister och
Ford ökar i Sverige
Ford Focus och Ford Focus C-MAX utsågs idag till bästa miljöbilar
enligt organisationen Gröna Bilister. Ford ökar kraftigt i Sverige
hittills i år samtidigt som Focus är Sveriges bästsäljande
importbil.
Stockholm 1 juni, 2006 - Idag på eftermiddagen tillkännagav organisationen
Gröna Bilister sitt val om de miljöbästa bilarna i Sverige
2006. Enligt Gröna Bilisters orförande Jakob Lagercrantz, har Ford
Focus Flexifuel lägst total miljöpåverkan samtidigt som den
med stor marginal uppfyller Gröna Bilisters säkerhetskrav.
Ford Focus Flexifuel och systermodellen Ford Focus C-MAX Flexifuel toppar
Gröna Bilister lista över de miljöbästa bilarna och följs
av Volvo S40F, Volvo V50F, Fiat Bi-Power samt Saab 9-5 BioPower. Det innebär
att 5 av de 6 främsta bilarna på listan drivs av miljöbränslet
bioetanol.
- Det är verkligen kul att få den här utmärkelsen och
jag ser den också som ett tecken på att vi var rätt ute när
vi var först att indroducera etanolbilar på svenska marknaden redan
2001, fyra år före någon annan, berättar Thord Hägg,
VD för Ford i Sverige.
Samtidigt kan han konstatera att Ford gjort bra framsteg i försäljning
på den svenska marknaden. - Vi har ökat med 18,8% t.o.m. maj jämfört
med samma period förra året och Focus är den bästsäljande
importbilen i Sverige. - Det är en medveten och långsiktig satsning
tillsammans med våra återförsäljare som ligger till
grund för ökningen och vi lanserar nu nya produkter som S-MAX och
Galaxy som ytterligare ska bidra, så vi ser ljust på framtiden,
fortsätter han.
Motiveringen till varför Focus valdes till Miljöbästa Bil 2006
av Gröna Bilister var att "den är en utmärkt familjebil
till ett vettigt pris".
06-05-18 Ny
produktutvecklingsprocess från Ford Europa gör bilar mer miljömässigt
hållbara
På vilket sätt påverkar en bil luftkvaliteten över sin
livslängd? Hur mycket låter den när den passerar folk som
står vid gatan? Ford Europas ingenjörer har i detalj studerat dessa
och en lång rad andra frågor om miljömässig hållbarhet
när man utvecklade helt nya modellerna av Ford Galaxy och S-MAX.
Med användning av ett nytt verktyg som kallas "Product Sustainability
Index" (PSI), eller fritt översatt, produkthållbarhetsindex,
tar Ford en ledande roll inom bilindustrin genom att adressera miljömässiga,
sociala och ekonomiska aspekter av sina bilar redan från det tidigaste
utvecklingsstadierna på ritbordet.
"Ford är fokuserat på att fortsätta att göra mobilitet
mer hållbart. Storleken på utmaningen innebär att det inte
räcker med att introducera två eller tre nya miljöbilar och
låta detta vara nog. Vi måste fundamentalt omvärdera sättet
vi arbetar som företag och sätta hållbarhet i centrum för
allt vi gör. Det kräver en radikal förändring i tankesätt
- och inte bara för Ford utan för hela bilindustrin," säger
Joe Bakaj, vice president, för produktutveckling i Ford Europa.
"Vårt PSI visar vad vi menar med förändrat tankesätt.
Det är en innovativ kombination av ett heltäckande antal kriterier
för hållbarhet och deras integrering i vår produktutvecklingsprocess
från allra första början som gör Fords PSI exceptionellt,
fortsätter han.
Fords PSI kontrollerar 8 olika produktattribut som har identifierats som de
viktigaste för hållbarhet för en bil. Dessa är: global
uppvärmningspotential över sin livscykel (framförallt koldioxidutsläpp),
luftkvalitetspotential över sin livscykel (andra luftutsläpp), användning
av miljömässigt hållbara material (återvunna och förnybara
material), bilens inre luftkvalitet (inkl. TÜV allergicertifiering),
extern ljudpåverkan (buller vid förbipassering), säkerhet
(för åkande och fotgängare), mobilitetskapacitet (sitt- och
bagagekapacitet i förhållande till bilens storlek) och ägarkostnad
över livscykeln (full kostnad för kunden över de tre första
åren).
Dessa mätetal återspeglar hållbarhetens flerdimensionella
natur och Fords genomgripande angripssätt. I en extern studie, genomförd
av oberoende experter på livscykelvetenskap och hållbarhet har
Professor Dr Hunkeler (tidigare vid Vanderbiltuniversitet i Nashville, USA
och Lausanne, Schweiz) och Proffesor Dr Kloeppfer (vid universitetet i Mainz,
Tyskland) utvärderat Fords PSI som ett steg att erbjuda ett komplett
sätt att erbjuda hållbarhetsutvärdering och att vara i enlighet
med ISO14040, den internationella standarden för livscykelutvärdering.
PSI skapar en bas för permanent utvärdering och förbättrade
hållbarhetsprestanda för nya generationer bilar. Som en konsekvens
visar både helt nya Ford S-MAX och Galaxy förbättrade värden
jämfört med den tidigare Galaxymodellen i alla tre områdena
för hållbarhet, miljömässiga, sociala och ekonomiska
prestanda.
Till exempel har mer återvunnet och förnybart material använts,
luftutsläppen under bilarnas livscykel har reducerats ordentligt och
samtidigt har säkerhetsprestanda förbättrats medan ägarkostnad
över livscykeln reducerats.
Ett annat exempel är att Ford Focus, Focus C-MAX samt nya S-MAX och Galaxy
har fått allergicertifierad interiör enligt tyska TÜV.
"Hållbar utveckling är en av de nyckelfrågor som samhället
brottas med i det 21:a århundradet," säger Wolfgang Schneider,
vice president för miljö och staliga affärer i Ford Europa.
"Fords produkthållbarhetsindex (PSI) är ett nytt sätt
att omsätta en vision om hållbarhet till praktiska, operationella
termer och kommer hjälpa oss att komma längre mot att göra
mobilitet mer hållbar. Däremot är det också helt klart
att för att på rätt sätt tackla den enorma utmaning som
hållbar mobilitet innebär kommer samhället i ökande grad
att behöva ett integrerat angripssätt där alla parter inom
transportsektorn bidrar. Vi är alla en del av ett problem, och vi är
alla en del av lösningen," avslutade han.
06-04-03 Råd för
att undvika lossnande muttrar på hjulen!
STRO har uppmärksammats på problemet med lossnande muttrar på
lastbilar och bussar och lossnande hjul på personbilar
Vi har därför skrivit en information med råd för att
undvika dessa problem.
HJULSKRUVAR
STRO har blivit uppmärksammade på att hjulbultar lossnat
efter, vad man själva anser vara korrekt montering. I några fall
har hela hjulet lossnat med både materiella- och personskador som följd.
Detta sker på flera olika biltyper men kan ha samma orsaker
Tänkbara orsaker:
- Skruvarna var ej dragna med rätt moment (oftast 80 - 120 Nm).
- Vägsmuts eller rost var inte borttaget från bromsskivans kontaktyta
med fälgen (både fälg och nav).
- Vid infettning av navet har fett även hamnat på kontaktytan fälg/nav.
Det är att föredra att smörja fälgens navhål.
- Ingen efterdragning av skruvarna har skett.
Ytorna mellan nav och fälg måste vara helt rena annars finns det
en risk för en vridning mellan fälg och nav vid inbromsning och
acceleration. Detta kan med tiden utmatta hjulskruvarna och de kan lossna
eller gå av när de dras vid hjulbyte. Vid lång användning
kan hjulbultar som utsätts för denna rörelse, fram och tillbaka,
gå av.
För att undvika detta problem:
- Använd alltid momentnyckel/stav
när hjulskruvar dras.
- Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen och navet
mycket noga med stålborste eller liknande.
- Vid smörjning av navet skall en begränsad mängd av
fett helst anbringas på fälgens navhål. Smörjer
man navet på bilen skall endast den cylindriska ytan på
navet smörjas. Se till att inte fett hamnar på anliggningsytorna. |
|
- Använd alltid momentnyckel/stav när hjulskruvar dras.
- Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen och navet mycket
noga med stålborste eller liknande.
- Vid smörjning av navet skall en begränsad mängd av fett helst
anbringas på fälgens navhål. Smörjer man navet på
bilen skall endast den cylindriska ytan på navet smörjas. Se till
att inte fett hamnar på anliggningsytorna.
- Kontrollera alltid att hjulskruvarnas och fälgens konor inte är
skadade av tidigare dålig dragning. Har skruvarna lossnat skall de alltid
bytas ut.
- Skruvarna skall alltid vara absolut rena. Smörjer man gängorna
skall detta göras sparsamt. Smörj aldrig konorna.
- Kontrollera alltid monteringen genom att efterdra hjulskruvarna efter 100
- 200 km körning. Detta står för övrigt ofta angivet
i bilens instruktionsbok.
Observera att risken för smuts/rost på anliggningsytorna ökar
om bilen omväxlande använder stål- och lättmetallfälgar
eftersom anliggningsytan för en stålfälg är mindre än
den för lättmetallfälgen.
Risk att hjulmuttrar lossnar
på lastbilar och bussar
STRO har blivit uppmärksammade på att hjulmuttrar lossnat efter,
vad man däckverkstaden själva anser vara korrekt montering. I några
fall har hela hjulet lossnat med både materiella och personskador som
följd. Detta sker på alla typer av lastbilar men kan ha samma orsaker.
En av orsakerna kan vara att man inte gjort rent alla anliggningsytor ordentligt
säger Torsten Johansson på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization).
Det är viktigt att alla ytor är rena och det gäller även
muttrar och hjulbultar. Andra vanliga fel är att man drar muttrarna för
hårt eller att man smort gängorna för rikligt så att
åtdragningsmomentet blir fel.
Körning på ojämna vintervägar i kombination med stora
temperaturförändringar kan också bidra till lossning.
Dra muttrarna med rätt moment
Hjulmuttrar skall dras med moment. För att det skall bli riktigt krävs
att alla anliggningsytor är rena från smuts, rost, färg och
smörjmedel. Muttrarna skall också dras korsvis enligt fordonsfabrikantens
anvisning. Följer man inte detta blir efterspänningen fel och risken
att hjulen lossnar ökar.
Fälgar ingen evighetsprodukt
Alla fälgar slits under sin livslängd. Fälghornen tar skada
och bulthål och anliggningsytor utsätts för stress och skador.
Räkna inte med att fälgarna håller för mer än max
3 normala däckliv. Sedan bör de bytas ut såvida det inte är
extremt välbehållna.
Glöm inte att efterdra muttrarna
Hjulmuttrarnas åtdragningsmoment skall kontrolleras regelbundet. Det
räcker inte med att man monterat hjulen rätt från början
utan åtdragningsmomentet måste kontrolleras regelbundet. Detta
är inte minst viktigt när man har körförhållanden
som utsätter hjulen för ökad risk, t.ex. mycket körning
på ojämna vägar, stora växlingar temperaturer eller höga
laster.
Mer information finns att hämta hos STRO
Läs mer i den information som STRO givit ut och som även finns att
läsa på STRO:s hemsida
www.stro.se.
Där finns nyttiga råd för att minska problemen.
HJULMUTTRAR PÅ LASTBIL & BUSS
STRO har blivit uppmärksammat på att hjulmuttrar lossnat efter,
vad däckverkstäderna själva anser vara korrekt montering. I
några fall har hela hjulet lossnat med materiella och/eller personskador
som följd. Detta kan ske på alla typer av lastbilar eller bussar
men orsakerna varierar.
Tänkbara orsaker:
- Muttrarna var ej dragna med rätt moment. Kan variera mellan 350 - 800
Nm
(M22 oftast 55-65 Nm) eller skall vinkeldras.
- Vägsmuts, rost eller färg inte borttaget från bromstrummans,
fälgens eller navets kontaktytor.
- Vägsmuts, rost eller färg inte borttaget från fälgarnas
kontaktytor vid tvillingmontering.
- Vid infettning av hjulbultarna har fett hamnat på kontaktytan fälg/nav.
- Hjulbultarnas gängor var inte rengjorda ordentligt.
- Hjulbultar sträckta (sönderdragna) vid tidigare montering
- Fel typ av muttrar används (DIN-, AN-, eller M22-fattning)
- Fälgens bulthål deformerade.
- Fälgdiskens förspänning otillräcklig p.g.a. slitage
eller annan åverkan på nav och/eller fälgdisk
- Muttrar lossnar lättare när man kör med kätting och
på vägar med is/snö i olika skikt ("tvätt bräde").
- Stora temperaturskillnader gör att muttrarna lossnar lättare.
- Fälgarna har sprickor eller andra skador efter långvarig användning.
Det är rekommenderat att fälgar används för max. 3 däcks
normala livslängd.
- Ingen efterdragning av muttrarna har skett.
För att undvika detta problem:
- Använd aldrig slagande mutterdragare vid fastdragning av hjul.
- Använd alltid momentnyckel när hjulmuttrarna dras.
- Respektera alltid fordonstillverkarens rekommenderade åtdragningsmoment
och procedur (korsvis åtdragning)
- Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen(arna), bromstrumman
och navet mycket noga med stålborste eller liknande.
- Kontrollera fälgtyp och att rätt muttertyp används.
- Kontrollera alltid att muttrarna, hjulbultarna och fälgens skruvhål
inte är skadade av tidigare felaktig dragning. Har muttrarna någon
gång lossnat skall de alltid bytas ut.
- Hjulbultarna skall alltid vara absolut rena. Smörjer man gängorna
skall detta göras sparsamt. Inget fett får komma på fälgen.
- Kontrollera alltid monteringen genom att efterdra hjulmuttrarna efter
50 - 100 km körning. Fälgarnas åtdragningsmoment skall därefter
kontrolleras regelbundet.
06-03-21
Panda 4x4 är Sveriges billigaste fyrhjulsdrivna bil
Bilbranschens minsta och tuffaste fyrhjulsdrivna bil kommer till Stockholms
Bilsalong. Fiat Panda 4x4, som i dagarna börjat anlända till Sverige,
är marknadens billigaste fyrhjulsdrivna bil och en av de mest bränslesnåla.
Ett perfekt exempel på att fyrhjulsdrivet inte behöver vara tungt,
dyrt och törstigt. Se den i Fiats monter A24:10 på bilsalongen.
Här kommer den optimala stadsjeepen! Tar knappt någon
plats och går in i alla P-fickor. Är bensinsnål, pigg, lättkörd,
tar sig fram överallt till och med på uselt snöröjda
stadsgator och är det tuffaste man kan tänka sig.
Kort sagt; Nya Fiat Panda 4x4 har alla attribut för att bli den hetaste
innebilen för trendfångarna och den perfekta kompakta bruksbilen
ute på landet.
Till Sverige kommer Panda 4x4 med en 1,2-liters bensinmotor på 60 hk
(44kW). Den har permanent fyrhjulsdrift med två differentialer och en
så kallad viskokoppling. Den mesta kraften går vid normal körning
till framhjulen; på torr asfalt cirka 98 procent. Dock är det aldrig
noll drivning bak. Vid sämre väglag överför drivlinan
mera kraft till bakhjulen så fort framhjulen tenderar att tappa fäste.
Systemet är mycket effektivt och snabbt och Pandan tar sig fram på
betydligt sämre vägar (eller vägliknande terräng) än
vad de flesta förare ens skulle komma på tanken att ge sig ut på.
ABS låsningsfria bromsar med skivor runt om är standard på
Panda 4x4 liksom förarairbag.
Fiat Panda 4x4 har ett introduktionspris från 121.000 kronor.
06-03-09 Ford
återbekräftar sin satsning på biltillverkning i Tyskland
Innovativ överenskommelse för kostnadsbesparingar lovar förbättrad
konkurrenskraft
KÖLN, 6 mars, 2006 - Ledningen och det centrala fackförbundet för
Ford-Werke GmbH (Ford Tyskland) har signerat ett avtal som säkerställer
tillverkning i ford fabriker i Köln och Saarlouis de närmaste fem
åren.
I villkoren i avtalet, som omfattar alla Fords 24,000 tyska anställda,
har företaget gått med på att Ford Fiesta och Ford Fusion
kommer fortsätta att tillverkas i fabriken i Köln och att produktionen
av Ford Focus också fortsätter i Saarlouis.
I tillägg har Ford-Werke GmbH återbekräftat sin policy att
undvika tvingande uppsägningar under avtalsperioden.
Fackförbundet har i sin tur överenskommit att Fords tyska lönenivåer
kommer, under avtalsperioden, att anpassas närmare den nationella lönenivån
i bilindustrin. För närvarande har Fords anställda en högre
lönenivå än den generella nivån.
Styrelseordförande i Ford-Werke GmbH, Bernhard Mattes, lovordade fackförbundens
representer för sin vilja att samarbeta med ledningen under förhandlingarna.
"Denna överenskommelse visar att trots de svåra affärsförhållanden
som råder i Tyskland, kan man hitta vägar att tillverka bilar på
ett konkurrenskraftigt sätt i landet."
Dieter Hinkelmann, orförande i det centrala fackförbundet beskrev
överenskommelsen som ett viktigt steg för att säkerställa
jobben inom Ford både i Köln och Saarlouis. "Framför
allt kommer uteslutandet av tvingande uppsägningar att bidra till att
ge anställda, deras familjer och andra företag i Köln och Saarlouis
ett mått av ekonomisk
06-02-26 Ny generalagent
i Sverige för Abt Sportsline
Det tyska tuning- och stylingföretaget Abt Sportsline har sedan en
kort tid
tillbaka en ny generalagent i Sverige - Uppsalaföretaget ab g.persson.
Abt Sportsline som är världsledande inom sin sektor, har specialiserat
sig på
bilmodeller från VW-koncernen, som VW, Skoda, Audi och SEAT. Abt har
i och med
avtalet med ab g.persson hittat en partner med lång och stabil erfarenhet
av dessa
märken.
Abt Sportsline har över 40 års erfarenhet från bilsport
och har med stora framgångar
genom åren skapat sig ett världsledande varumärke. De senaste
årens framskjutna
placeringar och segrar inom tex den tyska DTM-serien har definitivt placerat
Abt som en
av de största motor- och karossbyggarna. Det nybyggda huvudkontoret
samt fabriken i
Kempten, Tyskland har 150 anställda.
Nu har ab g.persson med spänning och framtidstro etablerat sig som
en av de cirka
60 exklusiva generalagenterna worldwide.
- Abt Sportsline är ett enormt starkt varumärke, vilket förpliktigar,
säger Peter Wiklund,
ab g.persson. - Men vi är helt övertygade om att vi med vår
toppmoderna verkstad och
specialutbildade tekniker motsvarar de förväntningar Abt ställer
på oss som ny generalagent
i Sverige.
- Vi kommer inom företaget att kunna erbjuda hela kedjan från
själva utgångsmaterialet -
bilen, till karossarbete, inredning, lack och ev i framtiden även motortrimning.
Detta på ett sådant sätt som motsvarar de hårda kvalitetskrav
som Abt och de svenska
myndigheterna ställer på oss, säger Peter Wiklund.
ab g.persson kommer även att fungera som återförsäljare,
med distribution av Abt
Sportslines produkter över hela riket.
ab g.persson/Abt Sportsline kommer att finnas på Stockholms Bilsalong
den 1-9 april.
Monter C09:20
06-02-24 Europas
mest nöjda bilägare finns i Sverige och dom kör Subaru
Hela 81,8 % av de svenska Subaru-ägarna är helt nöjda!
I den nyligen publicerade undersökningen i Auto Motor & Sport 4/06
visar det sig att Europas mest nöjda bilägare finns i Sverige och
de kör Subaru! Hela 81,8 % av de svenska Subaru-ägarna är nämligen
fullständigt nöjda - och inget märke kan övertrumfa det
resultatet i något land.
Vidare i resultatet för Sverige kan man läsa att Toyota kommer på
en andra plats med 59,8 % och Audi på en tredje plats med 55,9 %.
Undersökningen görs av Auto Motor & Sport i totalt 18 länder.
285.000 respondenter svarar på frågor om sin egen bil och om bilar
de önskar att de ägde. I Sverige var det 5.237 respondenter.
06-02-09 Suzuki
visar SX4 i WRC-version Genève
Suzuki kommer som tidigare meddelats att premiärvisa den nya modellen
SX4 på den internationella bilsalongen i Genève 2006. Nu kan
vi meddela att man även kommer att visa en konceptstudie på en
World Rally Car (WRC) SX4!
Suzuki har haft som tradition att visa tävlingsversioner av sina nya
modeller på de senaste årens bilsalonger. 2001 visade man en JWRC-version
av den då helt nya Ignis-modellen. Ett koncept som senare kom att förverkligas
i 2002 års junior-VM och som Daniel Carlsson tog märkets första
JWRC-seger med i Finska VM-rallyt 2003.
I samband med premiärvisningen av nya Suzuki Swift i Paris hösten
2004 visades även JWRC-versionen vilken kom igen våren 2005 i Genève,
då med den då nyblivne juniorvärldsmästaren i rally,
P-G Andersson.
Men nu visar alltså Suzuki en spännande WRC-bil som ett koncept
i Genève. Suzuki har alltid fått mycket fin respons på
tidigare rally-koncept och därför vill man nu visa sin senaste modell
i tävlingskostym. Konceptbilen är framtagen i samarbete med Suzuki
Sport som ägs av Nobuhiro Monster Tajima. Tajima är
även ansvarig för märkets tävlingsverksamhet i junior-VM,
JWRC, och var på plats i Svenska Rallyt den gångna helgen, där
han kunde glädja sig åt P-G:s seger i årets första VM-deltävling.
Suzuki kommer även att visa sin nuvarande rallyracer, Swift Super 1600,
i Genève.
Suzukis presskonferens sker klockan 14.00 den 28 februari i märkets monter.
Nya Suzuki SX4 premiärvisas i Sverige på Stockholms Bilsalong i
början av april och säljstarten planeras till början av sommaren.
Suzuki SX4 som WRC-konceptbil
visas på bilsalongen i Genève
06-02-08 Snabba
framgångar för nya Ford Focus ST
· Över 4,000 nya Focus ST redan sålda i Europa. 120 bilar
beställda efter bara tre veckors försäljning i Sverige
· Nästan 30 procent av försäljningen är den vassa
färgen Electric Orange
· England, Tyskland och Schweiz toppar försäljningen
· ST (Sport Technology) nu väl etablerat som Fords prestandaarm
med Fiesta ST, Focus ST och Mondeo ST 220 modellerna
· Focus ST skapar basen för Fords helt nya rallybil, Ford Focus
RS WRC 06, vinnare i klassiska Monte Carlo rallyt och senast i Uddeholm Swedish
Rally
Köln, 3 februari, 2006 - Efter bara någon månads försäljning
har Fords nya prestandaversion Ford Focus ST visat sig vara mycket populär
bland bilkunder runt om i Europa och har till och med överträffat
företagets egna förväntningar.
Focus ST lanserades i vissa europeiska maknader i november (Sverige i januari
2006) och responsen från kunder har varit så stark att Ford räknar
med att sälja minst 50 procent fler bilar än förväntat
under 2006.
Med sin potenta turboladdade 5-cylindriga 2,5-liters Duratec ST motor, ger
Focus ST respektingivande 225 hk. Den är utrustad med en 6-växlad
manuell växellåda och har en toppfart på 241 km/h. 0-100
km/h avverkas på 6.8 sekunder.
Mellan produktionsstarten i oktober 2005 och slutet på januari 2006
hade mer än 4000 Focus ST sålts. Nästan 30% av bilarna har
sålts i Fords spektakulära färg Electric Orange, den näst
mest populära färgen på Focus ST efter Performance Blue som
valts av 40 procent av kunderna.
Jost Capito, chef för Ford TeamRS som är ansvariga för att
utvecklingen av Focus ST berättar: "Vi är verkligen nöjda
med mottagandet av bilen av både kunder och press. Den har en helt egen
identitet men är ändå tydligt en Focus. Det är en utmärkt
vardagsbil som ger skön och komfortabel körning men ger samtidigt
fantastiska prestanda för den som är bilentusiast".
"Framgången av Focus ST i Tyskland och i Schweiz har varit speciellt
kul, fortsätter Capito. "Dessa marknader är traditionellt sett
svåra att knäcka på grund av konkurrensen från de väl
etablerade inhemska märkena". I Sverige är det redan, tre veckor
efter den officiella lanseringen, 120 Ford Focus ST beställda.
Fords ST serie, med sina Fiesta, Focus och Mondeo versioner, har nu blivit
välkända för att erbjuda stimulerande prestanda i kombination
med säkra vägeegenskaper och hög komfort. Både Fiesta
ST, Focus ST och Mondeo ST 220 har också blivit väl mottagna av
media runt om i Europa.
"Dessa försäljningsframgångar bekräftar att kunder
förstår och tycker om vår strategi för prestandbilar
med ST-serien. Vi är också väldigt glada att efterfrågan
överträffat våra förväntningar," kommenterade
Stephen Odell, Vice President Marketing, Sales and Service, för Ford
Europa.
06-01-31 Subaru
Forester utnämnd till Tyskland pålitligaste bil
Årets TÜV Auto-rapport 2006 för 3 år gamla bilar gav
Subaru Forester en 1:a plats
TÜV är Tysklands motsvarighet till Svensk Bilprovning. TÜVs
rapport är en utvärdering av 7,6 miljoner testade bilar av 200 olika
modeller. Testerna gjordes under 2005 och innehåller bilar som är
3-11 år gamla.
Endast 3 % av de Subaru Forester som testades hade något fel överhuvudtaget,
vilket säkrade Subarus tredje 1:a plats efter Legacy (1999) och Justy
(2001).
Subaru Forester följdes av Mazda Demio och Toyota Yaris på en delad
andra plats och Porsche 911 och Toyota Corolla på en delad fjärde
plats. En annan Subaru, nämligen Legacy, tog en delad sjunde plats tillsammans
med Mercedes SLK.
Subaru Forester säljs i Sverige med två motoralternativ. Dels en
2,5-liters Boxer 4:a med turbo som ger en acceleration från 0-100 km/tim
på 5,9 sekunder. Dels en 2,0-liters Boxer 4:a på 158 hk.
Säkerheten också i topp
Det är inte bara kvalitet och pålitlighet som är i topp utan
även säkerheten hör till de allra bästa. Det Australiensiska
NCAP-testet, vilket är identiskt med det europeiska, testade i september
2005 4-hjulsdriva bilar. Subaru Forester var den enda bil som fick de maximala
5 stjärnorna.
Subaru är världens största tillverkare av 4-hjulsdriva personbilar.
I allt högre grad följer konkurrenterna efter, vilket bevisar att
Subarus grundfilosofi, att den bästa väghållningen uppnås
om du har drivning på alla fyra hjulen, har varit den rätta.
Men Subaru ligger ändå steget före konkurrenterna eftersom
både viktfördelning och tyngdpunkt är två andra variabler
som i väsentlig grad påverkar väghållningen.
Subaru har en överlägsen viktfördelning eftersom motor och
växellåda är centrerade i bilens mitt med symmetriskt axelavstånd
till respektive hjul. Och tyngdpunkten är lägre än normalt
eftersom bilarna har liggande Boxermotorer.
Du kan läsa mer om Australiska NCAP på:
www.mynrma.com.au/2005_050927.asp
06-01-31 Två
nya Alfa Romeo stjäl showen på Genève-salongen
Alfa Spider och Alfa 159 Sportwagon
Alfa Romeo har en stolt tradition när det gäller att presentera
spännande bilnyheter på den internationella bilsalongen i Genève.
Årets salong går helt i den andan Alfa Romeo premiärvisar
nya Spider och nya Alfa Romeo 159 Sportwagon. Det kommer att bli trängsel
i Alfas monter i år också
Alfa Romeo 159 Sportwagon succén i steg två
Med nya 159 har Alfa Romeo tagit bilvärlden med storm. Lovorden har haglat
från motorpressen och Alfisti runt om i världen har fått
något saligt i blicken i väntan på att den skall nå
bilhallarna.
Nu kommer steg två i succén Alfa 159 nya Sportwagon. Återigen
har Alfas designers lyckats kombinera bländande elegans med praktisk
funktion. Alfa Romeo 159 Sportwagon erbjuder sportvagnens prestanda och vägegenskaper
plus utrymmena och flexibiliteten hos en högklassig herrgårdsvagn.
Sportwagon är exakt lika lång som sedanversionen 4.660 mm.
De vackra linjerna bygger vidare på 159 Sedanens formgivning, signerad
Italdesigns Giorgetto Giugiaro i samarbete med Alfa Romeo Styling Centre.
Bakpartiet ger ett intryck av coupé med sina väl avvägda
proportioner. Taklinjen och takspoilern ger en sportig touch och 159 Sportwagon
undviker den påbyggnadskänsla som är vanlig på vissa
kombimodeller.
Alfa Romeo 159 Sportwagon kommer att erbjudas med samma motorer och drivlinor
som 159 Sedan. Det innebär tre bensin JTS-motorer: 1,9 JTS på 160
hk, 2,2 JTS på 185 hk och 3,2 V6 JTS på 260 hk. Som världsledare
på dieselteknologi erbjuder Alfa Romeo sina magnifikt snåla och
starka JTD Multijet turbodieselmotorer: 1,9 JTD M på 150 hk och den
grymt starka 2,4 JTD M 20V på hela 200 hk.
Alfa Romeo 159 Sportwagon har samma höga säkerhetsnivå som
159 Sedan, vilken nyligen erövrade toppbetyget fem stjärnor i Euro
NCAP:s krocktest. Bilen kan fås med så många som åtta
krockkuddar varav sju är standard. Alfa Romeo 159 premiärvisas i
Sverige på Stockholms Bilsalong 1-9 april
Nya Spider arvtagare i en klassisk tvåsits sportbilstradition
Nya Alfa Romeo Spider blir den andra fixstjärnan i Alfa Romeos Genève-monter.
En muskulös, flärdfull roadster som återkallar minnet av Alfa-klassiker
som Giulietta Spider från 1950-talet via Duetto, Spider Veloce och 1990-talets
Alfa Spider. Nya Spider kommer med kraftfulla motorer och hög teknisk
nivå.
Måtten är generöst tilltagna: bredden är 1.830 mm, längden
4.396 och höjden (något mer modest) 1.367 mm.
Designen är Alfa Romeo i koncentrat. En lång slank motorhuv med
de typiska huvvecken, accentuerad midja och ett aggressivt bakparti med elaka
bakljus och fyra feta avgaspipor.
Om exteriören är lockande så är kupéns interiör
rent insmickrande med utsökta materialval och mycket hög utrustningsnivå.
Alfa Spider kan fås med endera den 2,2-liters JTS-motorn på 185
hk eller den kraftfulla V6:an på 3,2 liter och 260 hk.
Gemensamt för de båda nyheterna från Alfa Romeo är den
höga tekniska nivån och den påkostade chassikonstruktionen.
Båda har högt monterade dubbla triangellänkar fram med bärande
komponenter i aluminium samt en avancerad multilänkkonstruktion bak.
Båda kan också fås med Alfa Romeos sofistikerade fyrhjulsdrift
Q4 i kombination med den 3,2-liters V6:an.
Nya Alfa Romeo Spider ger ett
kompakt och muskulöst
intryck trots väl tilltagna dimensioner
06-01-25 Subaru
Legacy får högsta betyg i krocktest och vinner priset
som Säkraste bilval
Subaru Legacy 2006 års modell får priset som Top Safety
Pick Gold i amerikanska IIHS stora krocktest. IIHS (Insurance Institute
for Highway Safety) är en oberoende organisation som årligen genomför
stora krocktester för att hjälpa konsumenterna att göra det
bästa bilvalet ur säkerhetssynpunkt. Subaru Legacy 2006 års
modell har i dagarna mottagit priset som Säkraste bilval
Top Safety Pick Gold, vilket är det högsta betyg en
bil kan få av IIHS. IIHS krocktestar frontalkrock, sidokrock och krockar
bakifrån. Testerna utförs i farter som vida överstiger de
som rekommenderas enligt den federala säkerhetsstandarden, Federal Motor
Vehicle Safety Standards. Frontalkrockar testas i 65 km/tim, sidokrockar i
50 km/tim och krockar bakifrån i 32 km/tim.
Efter att testerna var genomförda valde man ut 10 bilmodeller som fick
tävla om titeln Säkraste bilval. Subaru Legacy och Saab 9-3 utsågs
till vinnare av det prestigefyllda
Top Safety Pick Gold. Det är också värt att nämna
att detta är första gången två mellanklassbilar har
fått högsta betyg i samtliga deltester.
Mer information om testerna och om IIHS finns på
www.iihs.org
06-01-23 Framåt
för Suzuki största märke i Danmark
Suzuki är på stark frammarsch. 2005 blev Suzuki mest sålda
bilmärke i vårt södra grannland Danmark. Under 2005 sålde
Suzuki 2.010.000 bilar globalt vilket är rekord för märket.
Ungefär hälften av dessa tillverkades i Japan och resten vid Suzukis
andra anläggningar världen över. I Europa sålde Suzuki
234.481 bilar vilket innebär en ökning med 14,7 procent.
Suzuki har under flera år stärkt sin ställning i Danmark där
den har en oberoende distributör (som i Sverige). Køge Andersen
Motor A/S petade 2005 ner Peugeot från tronen som det största märket
på marknaden. Suzuki sålde i Danmark 15.266 bilar under året.
Trea på listan i Danmark efter Suzuki och Peugeot placerade sig Volkswagen.
Bäst sålde Suzuki Alto följd av Ignis, Liana och Swift men
även nya Grand Vitara har sålt bra.
I Sverige sålde Suzuki Autoimport 2.615 bilar vilket var ungefär
100 bilar färre än 2004. En bidragande orsak var att tillgången
på nya Swift var begränsad på grund av stor efterfrågan
i hela Europa samt att volymmodellen Grand Vitara fick modellskifte
06-01-19 Ford
passerar 4 miljoner tillverkade Focus
Valencia/Köln, 19 januari, 2006 - Ford Focus, en av Europas mest populära
bilar passerade ytterligare en milstolpe idag när 4 miljoner tillverkade
bilar uppnåtts och en 4-dörrars Focus 2.0 TDCi sedan i färgen
Colorado Red kördes av bandet i tillverkningsanläägningen i
Valencia i Spanien.
Ford Focus såldes i 442.000 exemplar under 2005 och tillverkas också
i Saarlouis i Tyskland och S:t Petersburg i Ryssland. Utanför Europa
tillverkas Ford Focus i USA, Kina, Taiwan, Philippinerna och Sydafrika. Fler
än 5 miljoner Focus har sålts globalt och bilen var bl.a världens
mest sålda bilmodell 2001 och 2002.
I de fyra miljoner tillverkade Ford Focus räknas inte in Focus C-MAX
som tillverkats i 370.000 exemplar sedan introduktionen 2003.
Tillverkningen av Ford Focus startades i Valencia och Saarlouis 1998. Under
2002 startades tillverkning av Focus i en ny fabrik i S:t Petersburg, den
enda fabriken i världen som bygger alla fyra karossversioner, 3- respektive
5-dörrars kombisedaner, 4-dörrars sedan samt Herrgårdsvagn.
Under 2005 sattes nytt produktionsrekord i fabriken i S:t Petersburg när
man tillverkade över 33.000 bilar med tre skift. För att möta
den starka efterfrågan på Focus ökar tillverkningsanläggningen
i S:t Petersburg under januari ytterligare och kommer nu kunna tillverka 60.000
bilar.
På fabriken i Saarlouis, en av Fords mest produktiva anläggningar
i Europa tillverkade de 6.800 anställda förra året inte mindre
än 422.800 Ford Focus och Focus C-MAX. I juni 2005 hade fabriken tillverkat
10 miljoner bilar och firade 35 år som tillverkningsanläggning.
Tillverkningsanläggningen i Valencia tillverkar inte bara Focus utan
även Ford Fiesta, Ka samt Mazda 2 vilket gör fabriken till Fords
mest flexibla tillverkningsanläggning i Europa.
06-01-10 Nya
Ford S-max förstärker Fords Europeiska produktprogram
Sportigt utseende och fina köregenskaper i kombination med maximalt utrymme
- detta är nya Ford S-MAX Köln, Tyskland 10 januari - Ford Europa
bekräftade idag namnet på den populära konceptbilen SAV. Bilen
kommer kallas Ford S-MAX för att indikera att den förenar både
sportigt utseende, enastående körkvalitet med flexibel och rymlig
interiör.
Ford S-MAX är en ny modell i Fords Europeiska produktprogram som bygger
vidare på framgången med C-MAX och är positionerad mellan
Ford Mondeo herrgårdsvagn och 7-sitsiga Ford Galaxy. S-MAX kommer att
byggas tillsammans med Ford Mondeo och helt nya Ford Galaxy vid Fords tillverkningsanläggning
i Genk i Belgien. Priser på nya S-MAX kommer att avslöjas i samband
med lansering till kund i mitten på året.
Närmare detaljer och tekniska specifikationer kommer släppas i samband
med bilens officiella introduktion på Geneves bilsalong i mars.
Ett nytt namn för en ny typ av bil
Nya Ford S-MAX visar potentialen inom storbilsklassen för en otraditionell
bil med tre sätesrader med en profil, proportioner och utseende som kombinerar
den traditionella herrgårdsvagnen och en MPV. Kunder till S-MAX kommer
att kunna specificera bilen med antingen två eller tre sätesraders
version av det nya Ford Fold Flat System (FFS) och med 5 eller 5+2 sätes
konfiguration.
Ford formgivning och teknik
Med Ford S-MAX och helt nya Ford Galaxy utökar Ford sin produktutbud
i storbilsklassen avsevärt. För att göra detta har Ford helt
själva svarat för utvecklingen av dessa modeller till skillnad från
det joint venture som ledde till framtagandet av mycket framgångsrika
första generationen Ford Galaxy. S-MAX är den första produktionsmodell
från företaget som använder sig av element av Fords nya formspråk
"Kinetic Design" som först visades i konceptbilen Iosis på
Frankfurts bilsalong 2005.
Tillverkning i Belgien
Nya Ford S-MAX kommer att tillverkas i Genk i Belgien, en fabrik som annars
är Mondeos "hem", och som nu genomgår ett investeringprogram
på 715 miljoner Euro för att primärt installera ett nytt flexibelt
tillverkningssystem.
Mer än 12 miljoner bilar har byggts i Fords fabrik i Genk sedan den öppnade
1964. Den belgiska fabriken är också en av de mest moderna fabrikerna
i Europa och har varit en hörnsten i Fords "lean manufacturing"
strategi. Genk kommer också att producera nästa generations Mondeo
från 2007.
06-01-03
SUBARU - Sveriges snabbast växande bilmärke!
2005 blev ett mycket bra bilår för SUBARU.
I december ökade SUBARU sin försäljning i Sverige med 66,17
% (442 bilar) jämfört samma period förra året, och totalt
ökade försäljningen på hela året med 41,53 % (2958
bilar). Trots att totalmarknaden sjönk i december med - 2,07 % gick japanska
SUBARU mot strömmen.
Torbjörn Lillrud, VD för SUBARU-importören International Motors
Nordic, säger att huvudanledningarna till den kraftiga ökningen
är ett utbyggt återförsäljarnät (tack vare det nya
gruppundantaget), kraftfull marknadsföring och dokumenterade kvalitetsprodukter
med 4-hjulsdrift som standard.
Aldrig tidigare har SUBARU haft en sådan stark position på den
svenska bilmarknaden. Svenska konsumenter efterfrågar bilar med hög
driftstillförlitlighet och säkra vägegenskaper med mycket god
framkomlighet.
Designen
Samtidigt har fabriken (Fuji Heavy Industries) satsat stort på designen
av de nya modellerna, något som är oerhört viktigt på
den så kraftigt konkurrentutsatta europeiska bilmarknaden.
Den tekniska designen gör fortfarande SUBARU till en unik biltillverkare.
Symmetrisk 4-hjulsdrift i kombination med Boxermotor.
Toyota
Japanka biltillverkaren Toyota köpte i höstas 8 % i Fuji Heavy Industries.
Dessa 8 % är en del av de 20 % som GM tidigare ägde. Resterande
12 % köpte Fuji Heavy Industries själva tillbaka.
Detta säger Torbjörn Lillrud är ett välkommet besked.
Toyota är en stark delägare som ligger långt fram inom en
mängd områden.
Några detaljer om samarbetet har ännu inte meddelats.
Nya SUBARU B9 TRIBECA
SUBARU kommer senare i år att lansera en helt ny bilmodell på
den svenska marknaden. SUBARU B9 TRIBECA som är en crossover mellan en
MPV och en SUV.
B9 TRIBECA kommer att finnas som både 5-sitsig och 7-sitsig.
Precis som övriga modeller i Subarus modellprogram har B9 TRIBECA symmetrisk
4-hjulsdrift och Boxermotor.
Bilen kommer att premiärvisas på Stockholm Bilsalong i april 2006.
(Se bifogade bilder)
* Enligt Bil Swedens statistik över nyregistrerade bilar är Subarus
Sveriges snabbast växande bilmärke andra halvåret 2005.
www.imsverige.se