07-11-18 Fördel Loeb
och guld för Ford
Sébastien Loeb är på väg mot fjärde raka VM-titel
i rally. I Rally Irland övertog fransmannen ledningen i VM-tabellen
sedan Marcus Grönholm kört av vägen och tvingats bryta. Trots
motgångarna för Grönholm säkrade Ford andra raka guldet
i märkesmästerskapet.
Sébastien Loeb pallade för trycket när Irland debuterade
i VM-sammanhang. Fransmannen dominerade på de svårkörda
asfaltvägarna och vann tävlingen före stallkompisen i Citroëns
fabriksteam, spanjoren Dani Sordo.
Marcus Grönholm, som toppade VM-tabellen med fyra poäng innan
start, gjorde bort sig redan på den första etappen. Finländaren
körde av vägen och skadorna på hans Ford Focus var så
omfattande att han tvingades bryta. Såväl Marcus som kartläsaren
Timo Rautiainen transporterades till sjukhus för observation. Dessbättre
kunde inte läkarna konstatera några andra skador än stukat
självförtroende.
Händelseutvecklingen i Rally Irland innebär att Sébastien
Loeb har rejäl guldvittring inför finalen som körs i Wales
i månadsskiftet november-december. Fransmannen toppar tabellen sex
poäng före Grönholm, ett försprång den regerande
mästaren knappast släpper ifrån sig. Om Grönholm vinner
räcker det att Loeb avslutar säsongen med en femteplats.
Trea i Rally Irland blev finländaren Jari-Matti Latvala som därmed
erövrade sin första pallplats i WRC-klassen.
I Grupp N segrade britten Niall McShea före Gabriel Pozzo från
Argentina. Pozzo är tvåa i VM-tabellen, nio poäng efter
ledande japanen Toshihiro Arai. Den sistnämnde deltar inte i finalen
i Wales vilket innebär att Pozzo i kraft av seger blir världsmästare
i klassen.
Båda de svenska förarna i Grupp N, Patrik Flodin och Oscar Svedlund,
tvingades dessvärre bryta.
Resultat Rally Irland, 15-18 november 2007.
WRC:
1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën C4, 3.01.39,2
2) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 53,4 sek
3) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 1.48,2 min
4) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, + 2.17,7
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 2.55,8
6) Guy Wilks, Storbritannien, Subaru Impreza, + 5.57,9
7) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford Focus, + 10.04,9
8) Gareth MacHale, Irland, Ford Focus, + 11.08,3
9) Andreas Mikkelsen, Norge, Ford Focus, + 13.08,2
10) Niall McShea, Storbritannien, Subaru Impreza (Grp. N), + 16.32,1
Förar-VM efter 15 av 16 delt:
1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën C4, 110 poäng
2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 104
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 89
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 61
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 42
6) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 34
7) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 30
Märkesmästerskapet efter 15 av 16 delt:
1) BP-Ford, 194 poäng (klara mästare)
2) Citroën, 173
3) Stobart Ford, 80
4) Subaru, 79
5) OMV Kronos Citroën, 43
6) Munchi´s Ford, 14
Grupp N:
1) Niall McShea, Storbritannien, Subaru, 3.18.11,3
2) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi, + 44,1 sek
3) Nasser Al-Attiyah, Qatar, Subaru, 4.31,1 min
4) Simone Campedelli, Italien, Mitsubishi, + 6.35,9
5) Stepan Vojtech, Tjeckien, Mitsubishi, + 8.34,1
6) Fumio Nutahara, Japan, Mitsubishi, + 9.21,5
7) Colm Murphy, Irland, Subaru, + 9.23,3
8) Philip Morrow, Storbritannien, Mitsubishi, + 10.35,6
Bröt gjorde: Patrik Flodin och Oscar Svedlund
Grupp N-VM efter 7 av 8 delt:
1) Toshihiro Arai, Subaru, 39 poäng
2) Gabriel Pozzo, Argentina, Mitsubishi, 30
3) Niall McShea, Storbritannien, Subaru, 21
www.swedishrally.com
07-11-18 Både toppen- och bottenrally för
Flodins del på Irland
Det har varit ett rally som verkligen bjudit på både fram- och
motgångar för Patrik Flodins del. Rally-VM på Irland körs
för första gången och är ett asfaltsrally. Men underlaget
liknar inget rally någon av förarna i VM-cirkusen tidigare upplevt.
- "Det kommer helt klart att bli det svåraste jag någonsin
gjort i rallyväg" sa Patrik innan start.
Den kommentaren fick vi återkommande höra, när VM-förarna
kom i mål på sträckorna. Rallyt gick på väldigt
smala och snabbkörda vägar. De var både guppiga och här
och var dök det plötsligt upp tjocka lager av grus, lera eller
till och med gräs. Patrik visste att det skulle bli svårkört,
men tyvärr var det inte det som gjorde att rallyt inledningsvis blev
en tidsmässig katastrof.
Redan innan start började turbon krångla och redan inne på
första sträckan på fredagen havererade den. De tappade nästan
två minuter på sträckan och över åtta minuter
på den följande. Som tur var, för svenskarna del, ströks
sträckan därpå och de kunde ta sig till service och få
turbon utbytt.
Men efter däcksbytet hade Patrik tyvärr helt fel däck och
fortsatte harva runt och fick inte till några bra tider alls. När
fredagens sträckor var över låg de på en fjortonde
plats, hela 13:45,9 sekunder efter ledaren.
- "Vi fick det inte att stämma på hela dagen" suckade
Patrik efteråt "Men imorgon är en ny dag, då lägger
jag det här bakom mig och kör på igen"
Vilket han gjorde med bravur. Med en bil som fungerade klockrent, var det
åter den Patrik vi är vana att se. Med självförtroendet
på topp hängde han inte bara med de andra förarna. Utan
visade var skåpet skulle stå genom att vinna de tre första
sträckorna. Den fjärde sträckan, SS14, blev de tvåa,
bara 2,4 sekunder efter sträcksnabbaste förare.
- "Den näst sista sträckan tappade vi lite tid när det
började hällregna. Sen låste sig växellådan,
så jag fick stanna till"
Men växeln gick till sig och de tappade trots allt bara sex sekunder
på sträckan.
När lördagen var färdigkörd hade de avancerat upp till
en elfteplats och de 13:45,9 sekunderna upp till ledaren hade nu förvandlats
till 12:19,7 sekunder.
- "Det kändes riktigt bra hela dagen" sa Patrik nöjt
efter mål på lördagen "Allt stämde och jag litade
på bilen och fästet, vilket tidsmässigt gjorde en enorm
skillnad mot fredagen" .
Med humöret på topp gick Patrik och co-drivern Maria Andersson
ut för att genomföra de sista fyra sträckorna på samma
sätt. Men redan 1,5 km in på sträckan rasade kopplingen
och det tvingades bryta rallyt:
- "Visst, det är trist att åter behöva bryta. Men jag
är ändå nöjd med rallyt. Asfalt är inte alls mitt
underlag, men nu ÄNTLIGEN fick jag det att fungera och hittade verkligen
flytet i körningen. Att vi dessutom kammade hem lite sträcksegrar,
känns också bra" skrattar han, inte allt för nedslagen.
Mer info på
www.patrikflodin.com
där vi följt rallyt sträcka för sträcka
07-11-18; Loeb vann rallyt
- ny VM-ledare
Petter Solberg vann den sista sträckan. Han var 1,4 sekunder före
Sordo och 2,5 sekunder före Loeb. Därmed vinner Loeb rallyt och
övertar ledningen i Rally-VM totalt.
5 i Topp SS20
1. Sebastien Loeb, F, 3:01:39.2
2. Daniel Sordo, E, 3:02:32.6 +53.4
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 3:03:27.4 +1:48.2
4. Mikko Hirvonen, Fin, 3:03:56.9 +2:17.7
5. Petter Solberg, N, 3:04:35.0 +2:55.
6. Guy Wilks, GB, 3:07:37.1 +5:57.
07-11-18 Riktigt otäck avslutning för
Oscar Svedlund i Rally-VM på Irland
Oscar Svedlund och hans co-driver Björn Nilsson har gjort en mycket
bra och stabil insats i GrN i Rally-VM på Irland. Under fredagen ströks
fyra sträckor och de två sista gjorde att Oscar och Björn
tappade nästan 2 minuter i konstiga idealtider. Men under lördagen
rättades tiderna till, vilket innebar att Oscar och Björn åter
låg på en mycket hedervärd fjärdeplats i det extremt
svårkörda VM-Rallyt.
Det är första gången VM körs i Irland och vägarna
går på asfalt. Men asfaltssträckorna liknar inga andra:
- "De är extremt svårkört" sa Oscar efter gårdagen
"Vägarna är ibland torra och rätt som det är dyker
det upp ett tjockt lager lera, som gör vägarna såphala.
Dessutom är det snabba vägar som är väldigt guppiga.
Det är till och med gräs i dem bitvis"
Trots det svårkörda rallyt, som skördat många offer,
låg Oscar och Björn inför dagens sträckor alltså
på en fjärdeplats. De körde på i ett högt och
jämnt tempo genom hela rallyt och satte bra tider på nästan
alla sträckor. Det var egentligen bara på den sjätte sträckan
de hade problem:
- "På SS6 fick vi två punkteringar och tappade drygt 50
sekunder.
Men på dagens andra sträcka höll det på att sluta
i katastrof för svenskarnas del.
- "Det var i en hårnål vänster. Jag hade missat i
noten att asfalten bytte karraktär när vi rekade tidigare. Jag
bromsade men de tog inte alls och vi gick av vägen åt vänster".
Färden gick igenom staket och in på en gård.
- "Där såg jag en kille i rullstol sitta och han tog sig
ingenstans!"
Även Oscar var chanslös och kunde bara konstatera att det här
skulle gå riktigt illa.
- "Som tur var slog vi i en grindstolpe och det stoppade vår
vådliga avåkning. Det var verkligen riktigt, riktigt otäckt"
sa Oscar skärrat efteråt.
Att skada någon människa är nog alla rallyförares värsta
mardröm.
- "Ja, det var verkligen ett av mina värsta ögonblick. Jag
är otroligt glad att det slutade bra".
Att det tvingades bryta med tre sträckor kvar, känns visserligen
tungt.
- "Med tanke på hur svårkört det har varit, var vi
väldigt glada över vår fjärdeplats".
Vilket är en enastående prestation bland de snabba hemmaåkarna.
- "Det hade varit skönt att ta sig i mål med resultatet,
men nu är enbart glada att ingen skadades" pustar Oscar ut.
Mer info hittar du på
www.oscarracing.se
07-11-18 SS19; Latvala vann
näst sista sträckan
Det blev åter finsk seger, den här gången genom Jari-Matti
Latvala. Han var 5,0 sekunder före Wilks dom satte en kanontid (Så
har han ju också P-G Andersson som tipsar om grusnotförare).
Trea blev Hirvonen, 12,2 efter.
5 i Topp SS19
1. Sebastien Loeb, F, 3:00:19.8
2. Daniel Sordo, E, 3:01:14.3 +54.5
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 3:02:07.6 +1:47.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, :02:35.6 +2:15.8
5. Petter Solberg, N, 3:03:18.1 +2:58.3
6. Guy Wilks, GB, 3:06:17.6 +5:57.8
07-11-18
Båda GrN-svenskarna har tvingats bryta
Båda svenskarna som kör GrN har tvingats kasta in handduken idag.
Först ut var Patrik Flodin som bara hann 1,5 km in på SS17 då
hans växellåda rasade. Han var ändå inte allt för
besviken:
- "Vi hade en riktigt bra dag igår och fick visa att när
grejjerna håller är vi med i toppen"
Första sträckan av rallyt rasade turbon vilket de tappade över
13 minuter på. Han och Maria låg inför gårdagen på
en 14:e plats och hade 13:28,8 sekunder upp till ledningen. När dagen
var slut låg de efter tre sträcksegrar och en andra plats på
elfte plats med 12:19,8 sekunder upp till ledaren.
Oscar Svedlund och Björn NIlsson låg inför dagens fyra sträckor
på en hedervärd fjärdeplats i det svårkörda rallyt.
Men på SS18 åkte de av i slutet på sträckan och tvingades
kasta in handduken.
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer GrN-VM och
www.oscarracing.se
där vi följer alla i GrN
07-11-18 SS18; Hirvonen
igen
Hirvonen fortsätter vara snabbast och tar även hem den andra sträcksegern
idag. Han var 4,6 sekunder före Loeb och 7,8 sekunder före Mikkelsen.
5 i Topp SS18
1. Sebastien Loeb, F, 2:53:04.0
2. Daniel Sordo, E, 2:53:58.3 +54.3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:55:06.7 +2:02.7
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:55:22.5 +2:18.5
5. Petter Solberg, N, 2:56:04.8 +3:00.8
6. Guy Wilks, GB, 2:59:11.7 +6:07.7
07-11-18 SS17; Finland
snabbast ut
Finnarna var snabbast ut på morgonen. Snabbast var Hirvonen som var
2,6 sekunder före Latvala och 3,5 sekunder före Sordo. Loeb fick
fjärde bästa tid, 4,5 sekunder efter.
5 i Topp SS17
1. Sebastien Loeb, F, 2:43:59.6
2. Daniel Sordo, E, 2:44:57.9 +58.3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:46:06.5 +2:06.9
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:46:32.7 +2:33.1
5. Petter Solberg, N, 2:47:03.7 +3:04.1
6. Guy Wilks, GB, 2:50:10.7 +6:11.1
07-11-17 SS16; Latvala
vann sista sträckan idag
Det blev Jari-Matti Latvala som tog hem sista sträcksegern idag. Latvala
som gör en stark insats i rallyt och ligger på en tredje plats.
Tvåa på sträckan blev Petter, 2,2 sekunder efter och 3,3
sekunder efter var Hirvonen.
Även Guy Wilks gör ett bra rally och ligger på en hedervärd
sjätteplats. Men så har han ju en världsmästare som
ger honom info inför rallyt, dvs P-G Andersson.
Fyra sträckor återstår nu, med start 10:03 svensk tid
5 i Topp SS16
1. Sebastien Loeb, F, 2:30:35.2
2. Daniel Sordo, E, 2:31:34.5 +59.3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:32:44.0 +2:08.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:33:12.8 +2:37.6
5. Petter Solberg, N, 2:33:28.4 +2:53.2
6. Guy Wilks, GB, :36:27.2 +5:52.0
07-11-17 SS15; Loeb åter
i topp
Loeb vann sträckan men Atkinson var åter med i topp och noterade
andra bästa tid, 1,4 sekunder efter. Trea blev Petter, 1,6 sekunder
efter.
5 i Topp SS15
1. Sebastien Loeb, F, 2:23:00.0
2. Daniel Sordo, E, 2:24:00.2 +1:00.2
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:25:15.1 +2:15.
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:25:40.6 +2:40.6
5. Petter Solberg, N, 2:25:57.3 +2:57.3
6. Guy Wilks, GB, 2:28:46.1 +5:46.1
07-11-17 SS14: Atkinson
snabbast
Atkinson kammade hem sin första sträckseger på Irland. Han
var 1,4 sekunder före Sordo och 2,5 sekunder före Loeb.
5 i Topp SS14
1. Sebastien Loeb, F, 2:13:29.3
2. Daniel Sordo, E, 2:14:18.9 +49.6
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 2:15:39.1 +2:09.8
4. Mikko Hirvonen, Fin, 2:16:03.2 +2:33.9
5. Petter Solberg, N, 2:16:25.0 +2:55.7
6. Guy Wilks, GB, 2:18:54.8 +5:25.5
07-11-17; Flodin tog tre
raka - Svedlund femma
Patrik Flodin hade problem med sin turbo igår. Igår beslöt
han att stryka ett streck över den dagens rally och börja om på
noll. Det vi ser är en Flodin med helt nytt själförtroende.
Han har kammat hem tre raka sträcksegrar idag.
Oscar Svedlund kör på i ett högt och jämnt tempo, även
om han tycker han tappat lite för mycket på att köra på
för hårda däck. Igår ströks två avslutande
sträckor för de övriga GrN-förarna vilket kostade dem
1:52,2 i idealtid gentemot snabbaste Higgins. Nu har de tiderna justerats,
vilket betyder att han och Björn Nilsson ligger på en femteplats.
SS13 GrN-VM
1. Mark Higgins (GB) 2:13:20,5
2. Armindo Araujo (P) 2:14:15.3 +54,8
3. Niall McShea 2:14:46.8 +1:26,3
4. Gabrial Pozzo 2:14:53.5 +1:33,0
5. Nasser Al-Attiyah 2:17:04.4 +3:43,9
-
14. Patrik Flodin (S) 2:26:32.6 +13:12,1
SS13 GrN-totalt
1. Mark Higgins (GB) 2:13:20,5
2. Armindo Araujo (P) 2:14:15.3 +54,8
3. Niall McShea 2:14:46.8 +1:26,3
4. Gabrial Pozzo 2:14:53.5 +1:33,0
5. Oscar Svedlund 2:15:26,8
6. Van den Heuvel (NL) 1:15:54,8
7.. Richard Cathcart (IRL) 2:16:33,5
8. Nasser Al-Attiyah 2:17:04.4
-
14. Patrik Flodin (S) 2:26:32.6 +13:12,1
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer GrN-VM och
www.oscarracing.se
där vi följer alla i GrN
07-11-17 SS12: Loeb igen
- Sordo tappade!
Loeb var åter snabbast, han var 3,7 sekunder före Latvala och
4,3 före Petter. Sordo tappade 32,9 sekunder och därmed leder
nu Loeb med drygt 50 sekunder.
5 i Topp SS12
1. Sebastien Loeb, F, 1:54:29.5
2. Daniel Sordo, E, 1:55:19.9 +50.4
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:56:07.6 +1:38.1
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:56:50.0 +2:20.5
5. Petter Solberg, N, 1:57:10.8 +2:41.3
6. Guy Wilks, GB, 1:59:18.9 +4:49.4
07-11-17 SS11; Loeb snabbast
ut på svårkörd sträcka
Dagens första sträcka var svårkörd med många
vägbyten där förarna åker fel i. Manfred Stohl är
kvar på sträckan efter att ha åkt av.
Loeb vann sträckan och var 6,0 sekunder före Latvala och 6,3 sekunder
före Sordo.
Guy Wilks som har P-G Andersson till sin hjälp när det gäller
grusnoterna, ligger på en hedervärd sjätteplats. Manfred
Stohl som låg på sjundeplatsen var av vägen och tappade
mycket tid på sträckan. Nu är det 2:53.8 minuter ner till
sjuan so är Mattew Wilson.
- "Det är många hål i häckarna utmed vägen,
där bilarna åkt av" rapporterade Wilks efter målgång.
- "Jag har ingen attack idag, jag vill bara slutföra rallyt"
Mikko Hirvonen.
- "Mycket myckte svårkört" sa både Petter och
Sordo
- "Jag kör bara mitt eget rally idag och försöker hålla
huvudet kallt" Jari-Matti Latvala
- "Mycket svårt. Extremt trixiga ställen." sa Loeb
"Vi var tvugna att vara försiktiga, men det blev ju en bra tid
och vi är i mål. Det var många som åkt av"
Meeke, Pons och Grönholm startade inte om idag.
5 i Topp SS11
1. Sebastien Loeb, F, 1:44:53.6
2. Daniel Sordo, E, 1:45:11.1 +17.5
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:46:28.0 +1:34.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:47:00.3 +2:06.7
5. Petter Solberg, N, 1:47:30.6 +2:37.0
6. Guy Wilks, GB, 1:49:27.3 +4:33.7
07-11-17 Strykna sträckor
kostade Svedlund placeringar och nästan två minuter i Rally-VM
på Irland
Rally VM på Irland visade sig bli en riktigt svår historia.
Många är de ekipagen som tvingas bryta. Det är ett asfaltsrally
som inte liknar något annat. Vägarna är snabba, smala och
mycket hoppiga. Det svåra är att det är mycket grus, gräs
och lera på dem. Bitvis kör man i lervälling uppe på
asfalten.
- "Visst är det svårkört" säger Oscar Svedlund
"men vi har ett riktigt bra flyt och när det går bra, går
det riktigt bra".
När det inte gick bra var på sträcka sex då de fick
två punkteringar.
En annan sak som inte gått bra för duons del är det här
med alla strykna sträckor. Fyra av rallyts åtta körda sträckor
idag har strykits. Inför de två sista sträckorna låg
Oscar och hans co-driver Björn Nilsson på en fjärdeplats.
Men så ströks de två sista och ideéaltiderna blev
så dåliga att de tappade två placeringar och nu ligger
sexa inför morgondagen. Higgins var snabbast på både SS9
och SS10. På SS9 delades en idéaltid ut som var 46,9 sekunder
sämre än Higgins och på SS10 var tiden hela 1:05,2 sekunder
sämre. Totalt tappade de alltså 1:52,1, nästan två
minuter, utan att ens få köra sträckorna! Så långt
efter var de endast på SS6 då de tappade sina 50 sekunder på
punkteringarna.
- "Det känns ju lite konstigt att tappa två placeringar,
utan att ens få köra dem" säger Oscar besviket.
Att de ströks, beror på att det varit många ekipage som
brytit och när det blir ett glapp bland bilarna, har publiken gett
sig ut på vägarna.
Mer info hittar du på
www.oscarracing.se
07-11-16 Fyra sträckor ströks i turbulent
rally - vilket sinkade Svedlund
Det extremt svårkörda rallyt skördade inte bara förare
i form av Grönholm, Solberg och Atkinson. Dessutom ströks fyra
sträckor. Att man strök de två sista sträckorna, berodde
på att så många förare brytit att det blev ett glapp
innan det övriga startfältet kom. Däribland Oscar Svedlund.
För Oscars del blev strykningarna förödande. Han låg
efter sträcka åtta på en fjärde plats, och sedan de
två sista ströks fick han idéaltid. Men tiden var så
dålig, att han halkade ner och ligger nu sexa. Utan att ens kört
om det. Tur hade däremot McShea, som enligt uppgift ska ha åkt
av, men även han fått idéaltid. På SS9 fick de en
tid som var 1:05,2 sekunder efter Higgins och på SS10 46,9 sekunder
sämre än Higgins. Higgins var snabbast på båda sträckorna
och Oscar och Björn har inte varit så långt efter, förutom
på SS6 då de tappade 50 sekunder på en dubbelpunktering.
GrN SS10
1. Mark Higgins (GB) 1:41:58,9
2. Araujo Armindo (P) 1:42:54,6 +55,7
3. Gabriel Pozzo (Ra) 1:43:06,4 +1:07,5
4. McShea 1:43:08,2 +1:29,3
5. Nasser Al-Attiyah 1:44:44,5 +2:45,6
6. Oscar Svedlund 1:45:40,0
7. Van den Heuvel 1:46:49,6
8.. Stuart Jones (GB) 1:46:04,3
I GrN-VM började det katastrofalt för Patrik Flodins del. Redan
i samband med starten råkade han ut för ett turboras och tappade
nästan två minuter på första sträckan och nästan
nio minuter på dagens andra. Tur för hans del, var att SS4 ströks
efter Marcus Grönholms avåkning. Därmed tog han sig till
service, men har sedan haft det fortsatt tungt med felaktigt däckval.
GrN-VM SS10
1. Mark Higgins (GB) 1:41:58,9
2. Araujo Armindo (P) 1:42:54,6 +55,7
3. Gabriel Pozzo (Ra) 1:43:06,4 +1:07,5
4. McShea 1:43:08,2 +1:29,3
4. Nasser Al-Attiyah 1:44:44,5 +2:45,6
-
13. Patrik Flodin (S) 1:66:44,8 +13:45,9
Göran Bergsten och Henning Solberg tvingades bryta rallyt på
SS8. Det sedan spolningen hakat upp sig på bilen och de försökte
köra vidare, vilket resulterade i att de körde in i en sten.
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer GrN-VM och
www.oscarracing.se
där vi följer alla i GrN
07-11-16 SS10; Loeb utökade
Loeb ökade på sin ledning på den sista 8,66 km långa
sträckan och var 7,2 sedkunder före Latvala och 8,2 sekunder före
Sordo. Därmed leder fransmannen rallyt med xx sekunder inför morgondagen.
5 i Topp SS10
1. Sebastien Loeb, F, 1:33:15.9
2. Daniel Sordo, E, 1:33:27.1 +11.2
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:34:44.3 +1:28.4
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:35:09.1 +1:53.2
5. Petter Solberg, N, 1:35:35.1 +2:19.2
07-11-16 SS9; Sordo
åter snabbast
Dani Sordo var 7,4 sekunder före Loeb i mål på dagens sista
sträcka innan Superspeicalen. Trea blev Jari-Matti Latvala.
5 i Topp SS9
1. Sebastien Loeb, F, 1:28:15.6
2. Daniel Sordo, E, 1:28:18.6 +3.0
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:29:36.8 +1:21.2
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:29:53.4 +1:37.8
5. Petter Solberg, N, 1:30:22.6 +2:07.0
07-11-16 SS8; Loeb vinner
igen
Loeb vann åter sträckan och var 2,0 sekunder före Latvala
och 3,6 sekunder före Sordo.
Hennings åkte av och bröt rallyt.
5 i Topp SS8
1. Sebastien Loeb, F, 1:19:46.9
2. Daniel Sordo, E, 1:19:57.3 +10.
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:21:00.5 +1:13.6
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:21:12.7 +1:25.8
5. Petter Solberg, N, 1:21:44.0 +1:57.1
07-11-16 SS7; Sordo knappade
in
Sordo vann SS7 och var 1,5 sekunder före Loeb och 13,1 före Hirvonen.
Därmed knappar Spanjoren in lite tid på Loeb.
5 i Topp SS7
1. Sebastien Loeb, F, 1:07:50.9
2. Daniel Sordo, E, 1:07:57.7 +6.8
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 1:09:02.5 +1:11.6
4. Mikko Hirvonen, Fin, 1:09:02.7 +1:11.8
5. Petter Solberg, N, 1:09:42.2 +1:51.3
6. Henning Solberg, N, 8 1:09:59.3 +2:08.4
07-11-16 SS6; Loeb snabbast
Loeb vann åter sträckan och var 3,9 sekunder före Sordo.
Han leder nu rallyt med 8,3 sekunder. Latvala blev trea på sträckan,
5,1 sekunder efter och ligger även trea totalt.
5 i Topp SS6
1. Sebastien Loeb, F, 56:53,9
2. Daniel Sordo, E, 57:02,2 +8,3
3. Jari-Matti Latvala, Fin, 57:49.6
4. Mikko Hirvonen, Fin, 57:54.1 +1:00.2
5. Petter Solberg, N, 58:31.2 +1:37.3
6. Henning Solberg, N, 58:42.6 +1:48.7
07-11-16 Grattis Cato Menkerud
- Pappa igen!
Cato Menkerud stannade hemma från VM-rallyt på Irland och överlät
sin co-driverplats till Göran Bergsten. Anledningen var att han väntade
sitt andra barn och meddelar nu att han blivit pappa igen, till en son.
Grattis!
07-11-16 SS5; Sordo tappade
tid - Loeb i ledning
Dani Sordo missade i ett vägbyte och tappade tid (20 sekunder mot i
morse). Därmed går Loeb upp i ledning. Loeb vann sträckan,
6,6 sekunder före Sordo och 11,9 före Hirvonen. Henning fick femte
bästa tid, 13,5 sekunder efter Loeb och 6,8 sekunder före Petter
som blev sjua.
- "Mycket svårt, vi gör vad vi kan och får se hur
långt det räcker på söndag).
- "Det är mycket mycket halt" skrattar Henning "tack
vare publiken är jag kvar" sa han om att publiken vinkade ner
honom.
Kris Meeke har problem med motorn och kan inte köra fortare än
50 km/timme.
5 i Topp SS4
1. Sebastien Loeb, F, 40:44,3
2. Daniel Sordo, E, 40:48,7 +4,4
3. Mikko Hirvonen, Fin, 41:23,3 +39,0
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 41:34,9 +50,6
5. Petter Solberg, N, 42:03,3 +1:19,0
6. Henning Solberg, N, 42:09,9
07-11-16 SS4; Sträckan
stryken
Man har skickat in en ambulans för att kolla upp så Marcus är
helt okej. Han blev lite yr efter avåkningen och som säkerhet
har man beslutat att undersöka honom.
Teamchefen tror inte det är någon större fara, utan det
är mest en säkerhetsåtgärd.
De har lämnat sjukhuset (13:50) och mår båda bra!
07-11-16 SS4; Sordo upp
i ledning i svårkört rally
Sodro vinner åter sträckan och är 2,7 sekunder före
Loeb och går därmed upp i ledning i rallyt. Trea blev Latvala,
8,5 sekunder efter.
Atkinson har tagit sig imål, men tappade 20:56,7sekunder. Även
Mikkelsen har tappat mycket tid, 26:57,9
5 i Topp SS4
1. Daniel Sordo, E, 34:20.1
2. Sebastien Loeb, F, 34:22.3 +2.2
3. Mikko Hirvonen, Fin, 34:49.4 +29.3
4. Jari-Matti Latvala, Fin, 35:02.9 +42.8
5. Petter Solberg, N, 35:21.0 +1:00.9
6. Henning Solberg, N, 35:34.4 +1:14.3
07-11-16 SS4; Marcus körde
av - Pons och Atkinson kvar
Marcus körda av vägen och båda mår bra, men han körde
bort båda hjulen på förarsidan. Bilen är nu på
väg tillbaka till service. Även Pons och Atkinson är kvar
på sträckan.
07-11-16 Marcus kvar på
SS4
Loeb är i mål på sträckan men Marcus står kvar
i slutet. Vi återkommer med mer info.
07-11-16 SS2 GrN; Svedlund sträckfyra
- Flodin problem
Oscar Svedlund inleder det svårkörda rallyt med en tredjeplats
i GrN. Det trots att det var mer lerigt och svårkört än
han räknat med.
- "Jag valde nog för hårda däck" sa han efter
målgång.
Patrik Flodin tappar effekt och får ingen fart i bilen. Det verkar
vara turboproblem, men ändå inte säger han. Vi får
se om han hinner få till det. Patrik tappade 1:48.
SS2
1. Andreas Aigner (A) 8:34,6
2. Niall McShea (GB) 8:36,6 +2,0
3. Araujo Armindo (P) 8:41,9 +7,3
4. Oscar Svedlund 8:42,1 +7,5
5. Leszek Kuzaj (PL) 8:43,9 +8,7
-
Patrik Flodin (S) 10:24,8 +1:50,2
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer GrN-VM och
www.oscarracing.se
där vi följer alla i GrN
07-11-16 SS3; Sordo snabbast
Daniel Sordo var snabbast och var 2,4 sekunder före Marcus Grönholm
och 3,5 före Loeb. Petter tappade 32,3 sekunder och tappade därmed
sin femteplats.
5 i Topp SS3
1. Sebastien Loeb, F, 23:24.9
2. Daniel Sordo, E, 23:25.4 +0.5
3. Marcus Grönholm, Fin, 23:28.9 +4.0
4. Mikko Hirvonen, Fin, 23:44.0 +19.1
5. Jari-Matti Latvala, Fin, 23:59.7 +34.8
-
7. Petter Solberg, N, 24:11.5 +46.6
9. Henning Solberg, N, 24:18.1 +53.2
07-11-16 SS2; Många
hade problem - Loeb snabbast
Starten blev försenad, men är nu igång. Loeb var snabbast
på sträckan, 3,0 sekunder före Sordo och 6,0 före Grönholm.
- "Det var blötare än vad jag trodde" sa Grönholm
som kör på slicks, men inte ångrar däckvalet.
Loeb har problem med sin vänstra hjulupphängningen som är
av.
- "Jag tror vi kommer att få problem på de kommande sträckorna"
sa han.
- "En bra start för mig" sa Sordo "men det var mycket
jord och grus på vägen"
- "Jag hade problem med motorn i starten på sträckan"
sa Petter (som förövrigt är förkyld).
- "Kartläsaren och bilen fungerar bra" sa Henning som har
Göran Bergsten i högerstolen. "Det är första gången
på Irland för mig, så jag tar det lugnt.
- "Det var svårkört, mycket svårkört" sa
Latvala
- "Svår start" sa Mattew Wilson "mycket grus och lera
överallt. Vi får se hur det går"
- "Det blir bara värre och värre. Det är svårt
att ens beskriva hur mycket lera det är på vägen i starten"
sa Guy Wilks.
5 i Topp SS2
1. Sebastien Loeb, F, 7:37.4
2. Daniel Sordo, E, 7:41.4 +4.0
3. Marcus Grönholm, Fin, 7:42.5 +5.1
4. Mikko Hirvonen, Fin, 7:47.2 +9.8
5. Petter Solberg, N, 7:55.2 +17.8
-
10. Henning Solberg, N, 8:03.2 +25.8
07-11-15 SS1 GrN; Svedlund nia och Flodin
tia resp 13:e
Det är 16 startande i GrN-VM och totalt 42 startande GrN-bilar i Rally
Irland. Snabbast av alla var Andreas Aigner som slog Al-Attiya med 0,1 sekund
och trea i GrN var Van den Heuvel. I GrN-VM var det Mark Higgins som var
snabbast. Eftersom Patrik kör för VM-poäng, medans Oscar
inte gör det, delar vi upp det hela i två grupper.
- "Rallyt är mycket svårkört och liknar inte något
annat asfaltsrally som jag ahar kört" sa Oscar efter shakedown
ikväll.
Rallyt är både extremt snabbt och körs på smala och
hoppiga vägar. Dessutom är det lösgrus, gräs och lera
som gör dem hala.
- "Kommer man bara en decimeter fel, är det godnatt" sa Patrik
efter shakedown.
SS1 GrN
1. Andreas Aigner (A) 1:39.4
2. Nasser Al-Attiyah (QA) 1:39.5 +0,1
3. Jasper Van Den Heuvel (NL) 1:40.0 +0,6
4. Mark Higgins (GB) 1:40.1 +0,7
5. Araujo Armindo (P) 1:40.2 +0,8
5. Philip Morrow (GB) 1:40.2 +0,8
7. Gabriel Pozzo (RA) 1:40.6 +1,2
8. Somone Campedelli (I) 1:41.2 +1,8
9. Oscar Svedlund 1:41.3 +1,9
10. Leszek Kuzaj (PL) 1:41.7 +2,3
-
14 Patrik Flodin (S) 1:42.5 +3,1
SS1:GrN (För VM-Poäng)
1. Andreas Aigner (A) 1:39.4
2. Nasser Al-Attiyah (QA) 1:39.5 +0,1
3. Mark Higgins (GB) 1:40.1 +0,7
4. Araujo Armindo (P) 1:40.2 +0,8
4. Philip Morrow (GB) 1:40.2 +0,8
-
10 Patrik Flodin (S) 1:42.5 +3,1
Mer info hittar du på
www.patrikflodin.com
där vi följer GrN-VM och
www.oscarracing.se
där vi följer alla i GrN
07-11-15 SS1; Grönholm
snabbast i inledningen
Superspecialen i Rally Irland kördes i Belfast, vilket betydde att
bilar och förare har transporterats 20 mil enkel väg för
att inleda rallyt.
Snabbast ut var Marcus Grönholm, som var 0,9 sekunder före "ärkerivalen"
Loeb. Trea Blev Kris Meeke som var bara 1,0 sekunder efter. Göran Bergsten,
som sitter i högerstolen åt Henning Solberg, fick trettonde bästa
tid och var 4,2 sekunder efter.
5 i Topp SS1
1. Marcus Grönholm, Fin, 1:30.8
2. Sebastien Loeb, F, 1:31.7 +0.9
3. Kris Meeke, GB, 1:31.8 +1.0
4. Chris Atkinson, Aus, 1:32.0 +1.2
5. Petter Solberg, N, 1:32.2 +1.4
-
13. Henning Solberg, N, 1:35.0 +4.2
07-11-15 Näst sista ronden
i VM-seriens tungviktsmöte
14 tävlingar är avklarade två ronder återstår.
På Irland kommande helg kan rally-VM avgöras. Allt hänger
på hur tungviktarna Marcus Grönholm och Sébastien Loeb
sköter sig. Fyra poäng skiljer dem åt innan start. Hur många
är det på söndag?
VM-serien i rally kokar av förväntningar när Irland debuterar
i mästerskapet. Kampen om förarguldet är stenhård och
självklart är det duellen mellan Marcus Grönholm och Sébastien
Loeb alla pratar om.
Finländaren har bäst utgångsläge leder VM-tabellen
med fyra poäng och kan inte förlora titeln på Irland. För
regerande världsmästaren Sébastien Loeb är situationen
en helt annan. Fransmannen är i stort behov av en fullpoängare.
För att Sébastien fortfarande ska han en chans på
titeln i VM-finalen i Wales måste han vinna här, konstaterar
Citroëns stallchef Guy Fréquelin.
Loeb håller med.
Det finns inget annat alternativ, säger han.
Rally Irland avgörs på asfalt. Det talar till Loebs fördel.
För det första är det hans favoritunderlag och för det
andra är Citroën obesegrat på det underlaget med C4-modellen
den här säsongen.
Men Irland är inte som de andra asfalttävlingarna i mästerskapet.
Det är fransmannen väl medveten om. Vägarna som väntar
är inte bara smala, slingriga och ojämna. Underlaget kommer även
att variera kraftigt, liksom greppet.
Vägarna är snabba, inte det mista förlåtande
och dessutom svårlästa. Att noterna stämmer till hundra
procent kommer att bli avgörande, säger Grönholm.
Finländaren är förväntansfull inför årets
VM-avslutning.
Att slåss om både förar- och märkestiteln i
det här skedet av säsongen är en avundsvärd situation.
Att vinna båda skulle vara ett fantastiskt sätt att avsluta karriären
på, säger Grönholm och försäkrar samtidigt att
varken han eller någon annan i Ford-teamet tar något för
givet.
Märkestiteln behöver nog inte Grönholm vara rädd att
räkna hem redan innan start. Med 36 poäng kvar att köra om
toppar BP-Ford World Rally Team tabellen med 34 poäng. Bara ytterligare
tre till behövs för att märket ska försvara sin titel
från i fjol.
Missa inte sändningen från Rally Irland i SvT 1 kl 22.30 på
söndag kväll, 18 november.
www.swedishrally.com
07-10-03 Rolig och nyttig
fakta och info om Rally Irland
* Nästan allt är nytt i samband med helgens Rally Irland. Det
är första gången det körs ett VM Rally på Irland
och är den andra nya VM-deltävlingen som körs i år.
*
100% irländskt är inte rallyt. Sex av de 14 sträckorna körs
i Nordirland. De andra körs i Republiken Irland. Förutom Monte
Carlo och det tidigare Sanremo Rallyt är det inget annat VM-rally som
körts över gränserna.
* Det
har varit provrally på Irland 2005 och 2006. Båda hade sin bas
i Sligo och de hade sina sträckor i samma område som årets
rally. Publiksträckan vid Stormont Slott i Östra Belfast är
helt ny.
* Matthew
Wilsson vann rallyt 2005 och Eugene Dollely vann i fjol.
* Sligo, staden där rallyts bas är,
är förhållande liten med sina 18.000 invånare.
* I likehet med Norge har Irland flera
nationella förare med WRC-bilar. Därmed är det också
ett stårt startfält i VM-rallyt. Inte mindre än 36 WRC-bilar
finns på startlistan.
*
Vi har flera svenskar som startar
i rallyt. Patrik Flodin och Maria Andersson startar i GrN-VM. Oscar Svedlund
och Björn Nilsson finns även de till start i GrN. Som co-driver
åt Henning Solberg hittar vi den här gången Göran
Bergsten. Även P-G Andersson är på Irland, men inte för
att tävla utan för att köra grusnoter åt Guy Wilks.
*
Citroën har tillsammans med sina förare Sebastien Loeb och Daniel
Sordo , förberett sig väl inför Rally Irland. De har båda
startat i både Donegal och Cork 20, två asfalts rallyt på
Irland. Citroëns teamschef i många år, Guy Frequelin, annonserade
för övrigt att han slutar den 31 december.
* Marcus
Grönholm startade tidigare i år i Galway Rally för att få
lite erfarenhet från irländskt asfaltsrally. Han vann rallyt,
men förhållandena var då varma och torra. Förutom
Marcus och Mikko Hirvonen kör också Khalid Al Qassimi för
BP Fort på Irland.
* Subaru
startar med både Petter Solberg, Chris Atkinson och Xavier Pons. De
kör samma tre bilar som de använde på Korsika. Sedan Rally
Japan har teamet testat stötdämpare vid det anrika MIRA-institutet
i England.
* Stobart M-Sport Ford Rally Team startar med hela sex bilar på Irland.
Henning Solberg och Jari-Matti Latvala kör för teampoäng
och det är bara två poäng som skiljer dem från Subaru
inför den näst sista VM-deltävlingen. Mathew Wilson, Eamonn
Boland, Gareth Jones och Ray Been är de övriga förarna som
startar.
* OMV Kronos Citroën startar med Manfred Stohl. Francois Duval var
anmälnd, men har avanmält sig.
* Varje startande får använda 47 däck i rallyt, med shakedown
inräknat. De tär sju däcksbyten. Längsta distansen med
samma däck är 59,95 km (SS2-SS4).
* Det är 90 anmälda i rallyt.
* Hela rallyt är 1.196,25 km långt (Detta är exklusive transporten
från Sligo till Belfast, då bilarna körs på trailer).
* Rallyt har 20 specialsträckor som tillsammans mäter 342,34 km.
* Längsta sträckan är 27,90 km och är SS3 och SS6.
* Högsta punkten på rallyt är SS9 som körs 420 meter
över havet.
* Shakedown är 2,87 km lång och ligger 6 km öster om Sligo.
07-10-23 Tidsschema Rally Irland
Rally Irland är den näst sista deltävlingen i årets
VM och den ingår även i GrN-VM. Två svenska ekipage finns
på startlinjen i varsin GrN-bil och det är Patrik Flodin med
Maria Andersson och Oscar Svedlund med Björn Nilsson.
Två svenskar till finns på plats, den ena är Göran
Bergsten, som till vardags läser noter åt Thomas Schie. Han hoppar
in som avbytare till Cato Menkerud och läser noterna till Henning Solberg.
Även vår Junior-Världsmästare finns på plats,
men inte i någon tävlingsbil utan han läser grusnoter åt
Guy Wilks (
mer om det här>>)
Rallyt är ett asfaltsrally och består av 20 sträckor. De
mäter tillsammans 342,34 km och med transporterna är rallyt totalt
1.196 km. Rallyt inleds med en superspecial redan på torsdagen.
Rally Irland Tidsschema
(Svensk tid)
Torsdag 15/11
20:00 SS1 Stormont Super Special 1,82 km
Fredag 16/11
09:05 SS2 Geevagh 1 11,48 km
09:33 SS3 Arigna 1 27,90 km
10:24 SS4 Lough Gill 1 20,57 km
Service A
12:29 SS5 Geevagh 2 11,48 km
12:57 SS6 Arigna 2 27,90 km
13:48 SS7 Lough Gill 2 20:57 km
Service B
16:01 SS8 Glenboy 22,25 km
16:54 SS9 Bencroy 15,44 km
17:19 SS10 Drumshanbo 8,66 km
Service C
Lördag 17/11
Service D
09:13 SS11 Sloughan Glen 1 27,76 km
10:08 SS12 Ballinamallard 1 17,96 km
10:51 SS13 Tempo 1 13,46 km
Service E
15:04 SS14 Sloughan Glen 2 27,76 km
15:59 SS15 Ballinamallard 2 17,96 km
16:43 SS16 Tempo 2 46,46 km
Service F
Söndag 18/11
Service G
10:03 SS17 Murley 24,70 km
10:51 SS18 Fardross 14,77 km
12:39 SS19 Donegal Bay 14,06 km
13:08 SS20 Mullaghmore 2,38 km
15:18 Målgång