WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2007
Info från Svenska Rallyt, hittar du under
Svenska Rallyt (direkt här>>)
|
|
VM
kalendern 2008 |
25-27
januari
|
Monte
Carlo |
|
7-10
februari |
Svenska
Rallyt * |
|
29
febr-2 mars |
Mexiko
*
|
|
28-30 mars |
Argentina
* |
|
25-27
april |
Jordanien
*
|
|
16-18 maj |
Rally Italia - Sardinia * |
|
30 maj-1 juni |
Rally Grekland
*
|
|
13-15 juni |
Rally of Turkey
* |
|
1-3 augusti |
Rally
Finland * |
|
15-17 augusti |
Rally Deutschland
* |
|
29-31 augusti |
Rally New Zealand
* |
|
3-5 okt |
Rally Espania * |
|
10-12 otober |
Rallye de France
- Tour de Corse |
|
24-26 okober |
Rally Japan
*
|
|
28-30
november |
Rally
GB * |
|
|
*
= GrN VM
*
= Junior VM
|
|
* Rally South Africa, Cyrpus Rally och Rally
Poland VM-kandiderar under 2007. En av de här tre eventen kommer
att inkluderas i 2008-kalender.
|
|
Förslag
VM kalendern 2009 |
30-1
februari
|
Irland |
|
13-15
februari |
Norge |
|
13-15
mars |
Cypern |
|
3-5 april |
Portugal |
|
24-26
april |
Argentina |
|
22-24 maj |
Italien/Sardinien |
|
12-14 juni |
Grekland |
|
26-28 juni |
Polen |
|
31-2
augusti |
Finland |
|
4-6 september |
Australien |
|
2-4 oktober |
Spanien |
|
23-25 oktober |
Wales |
|
|
Förslag
VM kalendern 2010 |
22-24 januari |
Monte
Carlo |
|
12-14 februari |
Sverige |
|
5-7 mars |
Mexico |
|
9-11 april |
Jordanien |
|
23-25
april |
Turkiet |
|
14-16 maj |
Nya Zeeland |
|
18-20 juni |
Indonesien |
|
16-18 juni |
Ryssland |
|
6-8 augusti |
Bulgarien |
|
20-22 augusti |
Tyskland |
|
10-12 sept |
Japan |
|
8-10 oktober |
Frankrike/Korsika |
|
|
|
OBS! Mer info hittar du under respektive deltävling ovan (direkt
här>>)
07-12-17 Ford presenterar nytt
team inför nästa års Rally-VM
Hirvonen och Lehtinen antar utmaningen efter Grönholm och Rautiainens besked
att de slutar Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila tar plats i Fords WRC-team
för 2008 Göteborg, den 17 december 2007 - Ford Europa planerar för
att WRC, Världsmästerskapet i rally, ska fortsätta att vara Fords
viktigaste motorsportsaktivitet även efter 2008. Ford tillkännagav i
söndags kväll några viktiga nyheter som ska göra BP Fords
rallyteam konkurrenskraftigt redan från starten av nästa VM-säsong.
Marcus Grönholm och hans kartläsare Timo Rautiainen har haft enorma
framgångar de senaste två säsongerna, och beskedet att de nu
slutar tävla har inneburit en stor utmaning för BP Fords rallyteam.
Som ett led i Fords strategi för rally-VM har man emellertid ett utbildningsprogram
för unga, talangfulla förare. Mikko Hirvonen och Jarmo Lehtinen, som
vann det avslutande VM-rallyt den här månaden, fyller nu tomrummet
efter Marcus och Timo.
Ford meddelar även att Jari-Matti Latvala och Miika Anttila tar plats i Fords
officiella team för 2008.
Lewis Booth, vice styrelseordförande för Ford Europa och Premier Automotive
Group:
- Marcus Grönholm såg med sin suveräna körning till att BP
Ford ledde VM-tabellen från början till slut. Om inte Marcus och Timo
hade presterat så bra i tävling efter tävling skulle vi inte ha
vunnit märkes-VM två år i rad. Vi var lyckligt lottade som hade
båda två i vårt team, och vi är stolta över vad de
åstadkommit för Ford. Marcus och Timo är ett av sportens mest
framgångsrika förarpar någonsin - med sina 30 segrar ligger Marcus
tvåa på listan över flest vunna rallytävlingar genom tiderna.
Marcus är så värdefull för rallysporten att vi inte var beredda
att släppa honom helt. Vi har därför erbjudit Marcus rollen som
ambassadör för Ford Europa nästa år.
Ian Slater, informationschef för Ford Europa och Premium Automotive Group,
berättar att teamets nya förare är en av de viktigaste delarna
i Fords strategi.
- Ford Europa planerar för fortsatta framgångar i WRC. Vårt unga
men erfarna team, med Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala, visar att vi har
höga ambitioner. Vi tror att de båda unga finländarna kommer att
bli rallysportens nya fixstjärnor. Vi är därför glada att
kunna ge dem möjligheten att växa och utvecklas tillsammans med Ford
de kommande säsongerna. Samtidigt ger förarkontraktet Fords WRC-team
den stabilitet och kontinuitet som behövs.
- Jari-Matti är bara 22 år men har redan startat i mer än 50 VM-rallyn.
Han är också redan nu mer erfaren än många rallyförare
som är äldre än honom. De senaste två säsongerna har
Jari-Matti rattat en Ford Focus RS WRC för Stobart WRT-teamet, och han har
utvecklats mycket under Malcolms ledning. Mot slutet av årets säsong
visade Jari-Matti att han är redo att ta en plats i Fords WRC-team: hans
imponerande tredjeplats i irländska rallyt förra månaden är
ett tydligt bevis för detta. Förarparets första tävling för
Ford blir Monte Carlo-rallyt i januari.
Malcolm Wilson, vd för M-Sport, ger sin syn på den nyss avslutade säsongen:
- Jag vill rikta ett tack till Ford för det förtroende man visat. Jag
vill även tacka Stobart för att de gav Jari-Matti chansen i år.
Jari-Mattis självförtroende har växt hela tiden och den gångna
säsongen har han utvecklats till den mest lovande föraren i rally-VM.
Hans fina resultat den andra halvan av säsongen bidrog till att han erbjöds
en plats i Fords WRC-team. Eftersom Jari-Matti kommer att få delta i merparten
av testerna är jag övertygad om att han kommer att bli ännu bättre.
- Marcus och Mikko har fungerat väldigt bra tillsammans, och jag hoppas att
Mikko kommer att dela med sig av sina erfarenheter till Jari-Matti. Jag är
stolt över att kunna säga att både Mikko och Jari-Matti testades
av M-Sport för fem år sedan, och att de nu ingår i Fords WRC-team
för 2008, tillägger Malcolm Wilson.
Mark Deans, Ford Europas nya motorsportchef och ansvarig för företagets
program från och med nästa säsong, kan inte dölja sin entusiasm:
- Med vår fantastiska nya bil och det här teamet ser vi fram emot ett
2008 fyllt av framgångar.
07-12-17 Nu är det officiellt!
P-G gör WRC-debut i VM med Suzuki SX4
Per-Gunnar "P-G" Andersson kommer att köra Suzukis nya SX4 i VM,
och gör därmed VM-debut i WRC-klassen:
- "Ja, det är klart att jag kommer att köra VM-deltävlingarna
i Monte Carlo och under Svenska Rallyt. Sen får vi se hur det blir"
säger P-G"
P-G har bara kört WRC-bil vid ett tidigare tillfälle, det var i Norge
under Bjekesprinten. Sprinten kördes två omgångar på Oslo
travbana och P-G var runt 7 sekunder snabbare än Bernard Kongsrud som lånade
ut sin WRC-fokus till P-G. Vann gjorde han dock inte, eftersom han fick poängavdrag
för att ha kört pånågra koner.
Jonas Andersson, kommer som vanligt att vara P-G´s vapendragere i högerstolen.
Han har mer WRC-erfarenhet och har bland annat lotsat runt både Mattias
Ekström och Daniel Carlsson i VM-deltävlingar och har även läst
noter åt Kris Meeke i Irish Tarmac Rally Championship.
Den andra av Suzukis två bilar kommer att köras av Toni Gardemeister
och hans co-driver Tomi Tuominen.
Härnäst är det test med bilen som gäller. Redan på idag
beger P-G sig till Lyon i Frankrike för att testa under tisdagen och onsdagen
inför Monte Carlorallyt som körs 25-27 januari. Eftersom Jonas tyvärr
är förhindrad att följa med, har P-G med sig kartläsaren Anders
Fredriksson.
- "Det här känns riktigt bra" säger P-G."Det är
en ära att få vara med och utveckla Suzukis WRC-bil från början
och det ska verkligen bli en rolig utmaning."
Mer info hittar du på www.pgandersson.se
07-12-07 2009-års/2010 kalender
- 12 VM deltävlingar mot 15
Nu är det bestämt att Norge kör VM istället för Sverige
2009. Man kommer att minska ner deltävlingarna från 15 st till 12 och
samma gäller för 2010 då Sverige åter finns med i den planerade
kalendern.
Nästa år blir Norge ny arrangör i VM och 2010 får vi se
Ryssland, Bulgarien och Indonesien som nya värdländer.
Förslag
VM kalendern 2009 |
30-1
februari
|
Irland |
|
13-15
februari |
Norge |
|
13-15
mars |
Cypern |
|
3-5 april |
Portugal |
|
24-26 april
|
Argentina |
|
22-24 maj |
Italien/Sardinien |
|
12-14 juni |
Grekland |
|
26-28 juni |
Polen |
|
31-2 augusti
|
Finland |
|
4-6 september |
Australien |
|
2-4 oktober |
Spanien |
|
23-25 oktober |
Wales |
|
|
Förslag
VM kalendern 2010 |
22-24 januari |
Monte
Carlo |
|
12-14 februari |
Sverige |
|
5-7 mars |
Mexico |
|
9-11 april |
Jordanien |
|
23-25 april
|
Turkiet |
|
14-16 maj |
Nya Zeeland |
|
18-20 juni |
Indonesien |
|
16-18 juni |
Ryssland |
|
6-8 augusti |
Bulgarien |
|
20-22 augusti |
Tyskland |
|
10-12 sept |
Japan |
|
8-10 oktober |
Frankrike/Korsika |
|
|
07-11-19 Ford säkrade märkestiteln
i 2007 års Rally-VM för andra året i rad
- För andra året i rad vann Ford märkestiteln i rally-VM med bilen
Focus RS World Rally Car 07.* BP-Fords VM-teamet slutade igår irlänska
rallyt med en ledning på 21 poäng vilket räcker för en totalseger,
även om deltävlingen i Storbritannien är kvar att köra nästa
månad.
Teamet har legat etta i Rally-VM, som kör i fem världsdelar, på
så olika underlag som på snö, asfalt och grus, sedan den tredje
deltävlingen i Norge i februari. Trots att en deltävling kvarstår
har teamet plockat tillräckligt med poäng för att säkra 2007
års märkestitel i Rally-VM.
I täten igen 2007
Marcus Grönholm och Timo Rautiainen besegrade sina medtävlare i Sverige,
Italien och Grekland under säsongens första halva, medan lagkamraterna
Mikko Hirvonen och Jarmo Lehtinen vann i Norge - alla i Fords VM-bil Focus RS
med 2006 års specifikationer. Grönholm körde hem den första
segern för 2007 års Focus RS-bil i Finland i början av den andra
halvan av säsongen, och han lyckades också ta hem förstaplatsen
på Nya Zeeland i september efter tidernas jämnaste VM-duell. Hirvonen
tog sin andra seger i deltävlingen som gick i Japan förra månaden.
Båda årets och förra årets Focus RS har utvecklats av det
brittiska företaget M-Sport tillsammans med ingenjörerna i Ford TeamRS,
Fords avdelning för motorsport.
John Fleming, VD och koncernchef för Ford Europe, betonar hur mycket segern
betyder för Ford. "Vi gläder oss mycket åt segern. Att vi
vann 2006 med en ny bil var fantastiskt men att vi lyckas försvara titeln
i år och vinna VM med en återstående deltävling - det är
verkligen en enastående prestation. Vi på Ford känner oss mycket
stolta över framgången och jag vill tacka alla som i BP-Fords VM-team
för deras hängivna arbete. De kan ännu en gång stolt konstatera
att de är bäst i världen!"
Jost Capito, chef för Ford TeamRS, kunde avslöja att den goda lagandan
var en viktig faktor bakom årets seger.
"Det känns riktigt, riktigt bra att Ford är på toppen igen",
säger Capito. "Vi har legat på topp under hela säsongen.
Vi jobbar tillsammans som ett team och den lagandan betyder mycket utöver
Marcus, Timo, Mikko och Jarmo och deras uppenbara körskicklighet. Lagandan
omfattar till och med de ingenjörer som tog fram vanliga Focus, som vi sedan
kunde utveckla till Focus RS WRC."
2007 års mästartitel innebär ännu en seger för det framgångsrika
samarbetet mellan Ford Europe och M-Sport, som har kört sin Rally-VM-satsning
Blue Oval under Malcolm Wilson sedan starten år 1997.
Wilson kommenterar resultatet: "Ännu en gång har Marcus Grönholm
och Timo Rautiainen fört Ford till framgång, och detta under de två
förarnas sista säsong som aktiva. De fick ett fantastiskt stöd
från Mikko Hirvonen och Jarmo Lehtinen, som blev allt bättre under
säsongen och nu kan rankas bland de starkaste förarparen i världen.
De är utan tvekan värdiga efterträdare till Grönholm och Rautiainen."
Ford och rally - en framgångssaga
I mer än hundra år har Ford och motorsport hört ihop. Redan den
10 oktober 1901 besegrade Henry Ford den kände föraren Alexander Winton
i Grosse Pointe Race med en 26 PS som han utvecklade själv. På 1930-talet
vann Blue Oval-teamet Monte Carlo Rally två gånger. Sedan den tiden
är listan imponerande över framgångsrika Ford-bilar som utvecklats
för att tåla de tuffaste förhållanden. Här ingår
till exempel den innovativa modellen Zephyr, Cortina som segrade i ett ovanligt
tufft Safari-rally år 1964, den kraftfulla Falcon och - sedan slutet av
1960-talet - förstås den legendariska Ford Escort som kunde ta hem
guldet i första rally-VM:et 1973 - och sedan segrade ytterligare 20 gånger!
1979 var det svensken Björn Waldegård i en Escort RS1800 som tog hem
Fords första märkestitel och också blev bästa förare.
Två år senare blev Ari Vatanen bästa förare i en liknande
bil.
Rallyversionen av Ford Focus debuterade 1999 och har sedan dess vunnit 30 stora
tävlingar. Den vann världsmästerskapet för första gången
i fjol, då Ford tog hem sin fösta märkestitel på 27 år
med Focus RS i 2006 års utförande.
07-11-12 P-G kör grusnoter
under VM på Irland
P-G Andersson kommer att finnas på plats under VM i Irland 15-18 november
och testa på hur det är att köra grusnoter. Rallyt är ett
asfaltsrally och innan bilarna startar har de sk grusnotsförare ute på
sträckorna. De rapporterar förutom om vägunderlaget hur väder
och vind ser ut. Allt för att teamen sedan ska välja rätt däck
och inställningar.
- "Det ska bli kul" säger P-G "Jag har aldrig gjort nått
sånt här, men när Wilks ringde och frågade nyss, tyckte
jag det kunde vara en kul grej att få prova på".
På onsdag åker P-G till Irland och kommer sedan att vara Wilks "vägspion"
på plats.
Mer info: www.pgandersson.se
07-11-09 Göran Bergsten lotsar
Henning Solberg i Rally-VM
Henning Solberg tar svensk hjälp i Rally Irland nästa vecka. Då
hoppar nämligen Göran Bergsten in som co-driver åt den norske
WRC-föraren. Ordinarie kartläsaren, Cato Menkerud väntar nämligen
tillökning och väljer att stanna hemma. Göran Bergsten är
van vid att ha en norsk förare i vänsterstolen. Till "vardsags"
åker han nämligen med Thomas Shie.
07-11-07 Rally Wales får
deltagande från svenska Flexiefuel-Cupen
Victor Henriksson är klar för start i Rally Wales, det efter att hans
engleska sponsor PPIK med ägaren David Dobson gått ihop med ytterligare
ett företag Allfab för att se till att Victor kommer till start i finalen
av Rally-VM 2007.
Det var just sponsorn PPIK som hjälpte Victor till start i Swansea Bay Rally
tidigare i år som nu fortsätter att hjälpa till i samarbete med
företaget Allfab vilka står för bilen och underhållet. Som
kartläsare får Victor med sig Mark Walker som även är ägare
till Allfab.
Som en upptakt och för att träna in engelska noter så har Victor
deltagit i helgen som gick i Malton Rally i vilken de var snabbaste 2WD-bil och
16:e totalt innan de bröt på grund av diff-problem.
Victor berättar själv: -Jag är nu anmäld och klar,jag måste
säga att det ska bli riktigt häftigt,det är som en dröm går
iuppfyllelse och det kommer vara extremt nyttigt att genomföra rallyt. Det
är tack vare David Dobson som har hjälpt mig under året med att
få det möjligt.Det kommer bli väldigt intressant med tanke på
att vi aldrig har kört tillsamans.Men vi kommer få en tävling
innan Rally Wales att köra ihopp oss lite, Malton Rally går nu på
söndag och tävlingen kommer innehålla 60 km fart sträckor
och det blir ett perfekt tillfälle att träna upp oss inför Rally
Wales. Till helgen så är planerna bara att ta sig runt och skaffa rutin
och få upp tempot till Rally Wales senare i november. Jag återkommer
med mer spännande saker.
07-10-24 Positiva tongångar
efter väntat beslut om rally-VM
Uddeholm Swedish Rally kommer att arrangeras vartannat år i framtiden.
Det bestämde det internationella bilsportförbundet, FIA, på ett
möte i Paris i dag.
Beslutet till trots andas Bertil Klarin, VD för Svenska Rallyt AB, optimism.
Jag tror det här kan innebära en positiv början på
något nytt, säger han.
Internationella Bilsportförbundet har bestämt sig. VM-serien i rally
kommer från och med 2009 att bantas från 16 till 12 tävlingar.
Beslutet innebär i grunden att 24 länder ska arrangera sin tävling
vart annat år fram till 2014.
För Svenska Rallyt innebär det att Uddeholm Swedish Rally är säkrat
2008 och alla jämna år därefter. Åren däremellan kommer
den enda vintertävlingen i mästerskapet att arrangeras i Norge
med betydande inblandning från Sverige!?
Ända sedan förslaget om nyordningen i rally-VM presenterades
har vi jobbat med en handlingsplan som bygger på ett samarbete mellan oss
och Rally Norway, säger Klarin.
Hur fusionen mellan Uddeholm Swedish Rally och den norska VM-deltävlingen
kommer att se ut kan inte Klarin kommentera i dagsläget.
Båda bolagens styrelser ska samlas inom kort för att, med FIA:s
beslut som grund, fastställa formerna för ett samarbete.
Chans att växa
Att hjälpa Norge är inget nytt för den svenska VM-organisationen.
Bertil Klarin var tävlingsledare när Norge kandiderade till VM 2006
och under VM-premiären i februari månad i år hade han och ytterligare
en handfull personer nyckelroller i Rally Norways ledning.
Nu tycks banden mellan de båda rallynationerna bli ännu tajtare.
Vi ser positivt på en samverkan. Det kan skapa förutsättningar
för båda tävlingarna att utvecklas och växa sig starkare
i VM-familjen, säger Sven-Åke Enochsson, ordförande i Svenska
Rallyt AB.
Positiva effekter
Både Klarin och Enochsson skulle givetvis vilja se världseliten tävla
i de värmländska rallyskogarna varje vinter även i framtiden.
Men vi har kanske varit lite bortskämda med att få arrangera
ett VM årligen, en möjlighet som få andra sportgrenar haft, konstaterar
Enochsson.
Förändringen av rally-VM är nu ett faktum och jag är
säker på att nyordningen kommer att få positiva effekter även
för oss, säger Klarin.
En kan han redan peka på.
FIA-beslutet innebär att vi är garanterade en plats i VM för
lång tid framåt. Det ger oss en möjlighet att jobba långsiktigt
med vår tävling, något som vi många gånger saknat
historiskt sett.
Enochsson ser också marknadsmässiga fördelar med nyordningen av
rally-VM.
Genom att gå ner på tolv tävlingar varje år höjer
FIA mästerskapets status och med 24 arrangörer sprids rally-VM till
nya delar av världen. Det betyder också att Uddeholm Swedish Rally
kommer att nå ut globalt i än större utsträckning än
tidigare både som marknadskanal för rallyts samarbetspartners
och för vårt natursköna land, säger han.
VM-kalender 2008
25-27 januari: Monte Carlo
7-10 februari: Sverige
29 februari-2 mars: Mexiko
28-30 mars: Argentina
25-27 april: Jordanien
16-18 maj: Italien, Sardinien
30 maj-1 juni: Grekland
13-15 juni: Turkiet
1-3 augusti: Finland
15-17 augusti: Tyskland
29-31 augusti: Nya Zeeland
3-5 oktober: Spanien
10-12 oktober: Frankrike, Korsika
24-26 oktober: Japan
28-30 november: Wales
07-10-15 Fira P-G och Jonas tisdagen
16/10
I morgon, tisdagen den 16/10, kommer våra nyblivna världsmästare
att firas i Årjäng. Platsen är Aulan i Folketshus och vill du
vara med är du hjärtligt välkommen! Det hela startar klockan 19:00,
då kommer de historiska Juniorerna att firas med pompa och ståt.
07-10-14 P-G Andersson mästare
igen
Svensk rallysport har fått två världsmästare igen.
Redan under den andra etappen i VM-deltävlingen på Korsika säkrade
Per-Gunnar Andersson och hans kartläsare Jonas Andersson titeln i Junior
Rally Championship.
JVM-segern var deras andra i karriären och den tredje för svensk
rallysport. I fjol körde som bekant Patrik Sandell och Emil Axelsson hem
juniortiteln.
P-G Andersson och stallkompisen i Suzuki, Urmo Aava, delade ledningen i JRC inför
finalen på Korsika. Först i mål av de båda skulle ta hem
titeln. Estländaren började bäst och tyckte åt sig en ledning
på 16,9 sekunder på fredagens inledande sträckor.
Den andra dagen på Korsika blev dramatisk. Redan på den andra sträckan
körde Aava av vägen med sin Suzuki Swift.
När jag såg att Urmo kört av vägen blev det error
i huvudet på mig, berättar P-G som två kilometer senare själv
gjorde sig skyldig till ett misstag.
Svensken körde punktering!
Kris och panik?
Ja, inte långt ifrån i alla fall, medger P-G som förlorade
två minuter på hjulbytet.
Väl i bilen igen väntade en nervös resa mot etappmålet. Fort
gick det inte, men det spelade mindre roll. Svenskduon tog sig i mål
som mästare!
Otroligt skönt. Målet i år var helt klart att vinna och
det lyckades vi med.
Publikfrieri
Den tredje tävlingsdagen kunde firma Andersson & Andersson köra
helt utan press på sig.
Och vi gjorde riktig bra ifrån oss på många av sträckorna.
Dessutom passade vi på arr showa lite för publiken och fotograferna.
Det blev några handbromsvändningar bland annat.
P-G och Jonas vann JVM redan 2004, deras första säsong i Suzukis juniorteam.
I fjol fick de nöja sig med silver efter en dramatisk avslutning i det brittiska
VM-rallyt. Den gången hade de landsmännen Patrik Sandell och Emil Axelsson
före sig i tabellen.
Nu är de tillbaka på tronen, med besked dessutom. Tre segrar (Norge
Portugal, Spanien), en andraplats (Sardinien) och en fjärdeplats (Korsika)
säger en del om duons kapacitet. Tyskland körde de inte fick
inte starttillstånd eftersom P-G vid det tillfället var utan körkort.
När vi inte startade i Tyskland trodde jag det var kört, men
sedan gick det bra i Spanien och därmed var vi med i matchen igen.
Oviss framtid
P-G och Jonas är de första som vinner VM-seriens juniormästerskap
en andra gång. Någon mer blir det inte. P-G faller för åldersstrecket
från och med kommande säsong. Dessutom lägger Suzuki ner sitt
juniorteam för att satsa på WRC.
En plats där är givetvis vad han önskar sig, men om framtiden visste
han mycket lite under guldfesten i söndags kväll.
Vad jag ska göra nästa år? Ja, det undrar jag också.
Så långt har jag inte hunnit tänka, låter han meddela.
Hoppat står med största sannolikhet till att Suzuki vill behålla
och satsa vidare på sin mästare. Om inte annat kan P-G Anderssons rallykarriär
på internationell toppnivå vara över.
Jag har sagt det tidigare och säger det igen: jag har ingen ambition
att på egen hand jobba fram de pengar som krävs för att få
köra WRC-bil nästa år.
Loeb vann igen
I WRC-klassen blev det inte helt oväntat fransk i topp på Korsika.
Sébastien Loeb tog sin tredje raka seger på Medelhavsön och
vann före Marcus Grönholm. Citroën-föraren knappade därmed
in ytterligare två poäng på finländaren i VM-tabellen. Inför
de avslutande tre tävlingarna (Japan, Irland och Wales) skiljer det nu bara
fyra poäng mellan dem.
Fakta
Namn: Per-Gunnar Andersson
Ålder: 27 år.
Bor: Årjäng,
Familj: Sambon Camilla.
Tävlingsbil: Suzuki Swift
Kartläsare: Jonas Andersson.
Främsta meriter: Juniorvärldsmästare 2004, etta i Junior Rally
Championship 2007.
Foto: McKlein
GULDGOSSEN. Per-Gunnar Andersson blev i helgen
först med två juniortitlar i rally-VM. En fjärdeplats i
finalen på Korsika var mer än tillräckligt för att P-G
och kartläsaren Jonas Andersson skulle bli mästare igen.
Resultat
Rally-VM Korsika 12-14 oktober.
WRC.
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.28.31,5 tim
2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 23,7 sek
3) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 44,3
4) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 2.30,5 min
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 2.42,1
6) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 3.53,8
7) Jan Kopecky, Tjeckien, Skoda Fabia, + 8.02,9
8) Xavier Pons, Spanien, Subaru Impreza, + 9.34,2
9) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, + 10.12,2
Förar-VM:
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 104 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 100
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 74
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 45
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 38
6) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, 29
7) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 28
8) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 24
Märkes-VM:
1) Ford, 179 poäng
2) Citroën, 147
3) Subaru, 71
Junior Rally Championship:
1) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 3.52.31,0 tim
2) Josef Beres, Slovakien, Renault Clio, + 12,5 sek
3) Yoann Bonato, Frankrike, Citroën C2, + 1.14,2 min
4) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, + 2.18,0
5) Arnaud Augoyard, Frankrike, Renault Clio, + 5.08,2
6) Andrea Cortinovis, Italien, Renault Clio, + 6.13,0
7) Aaron Nicolai Burkart, Tyskland, Citroën C2, + 6.13,1
8) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, Citroën C2, + 6.20,1.
Slutställning JRC:
1) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 43 poäng
2) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, 38
3) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 34
4) Josef Beres, Slovakien, Renault Clio, 26
5) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, 20
6) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, 19
www.swedishrally.com
07-10-13 P-G och Jonas klara världsmästare
och skriver historia!
En dag och fyra sträckor återstår av VM-rallyt i Katalonien.
Men i och med att Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Jonas
Andersson tog sig i mål på sista sträckan idag, säkrade
de årets Juniormästartitel!
P-G och Jonas låg inför dagens sträckor 16,9 sekunder efter huvudkonkurrenten
och teamkompisen Urmo Aava. Svenskarna ökade tempot och var 3 sekunder före
estländaren i mål på dagens första sträcka. Sträckan
därpå har Urmo Aava för högt tempo i en kurva och kör
därmed av. P-G fick på samma sträcka punktering och tappade över
två minuter: P
- "Jag tappade koncentrationen helt när jag såg att Aava kört
av. Bara tre kurvor längre bort fick vi punktering. Sen har det varit en
riktigt svår dag!" säger P-G.
Om P-G och Jonas lyckades ta sig i mål idag, säkrade de nämligen
världsmästartiteln och skulle bli världsmästare för andra
gången. Något som ingen junior tidigare lyckats med!
- "Jag har nog aldrig varit så nervös" skrattar P-G efter
målgång "Jag körde periodvis som en riktig kratta".
Men de tog sig i mål och är därmed världsmästare igen!
Även om Aava startar om i morgon och P-G och Jonas bryter, har svenskarna
möjlighet att starta om enligt superrallyregler. Aava kan därmed inte
längre ta sig förbi dem tidsmässigt.
P-G är givetvis otroligt nöjd. Ingen annan har vunnit så många
deltävlingar i år. De har tre segrar och en andraplats och trots att
de missade Tysklands deltävling, låg de inför den avslutande deltävlingen
lika med Aava.
- "Det känns mycket, mycket bra" skrattar P-G nöjt "Jag
trodde det var kört när vi missade Tyskland" Men vi vann på
asfalten i Spanien och tar nu hem världsmästerskapet för andra
gången. Jag är j-vligt nöjd!"
- "Ja, det känn´s riktigt bra! Vi kan nu ta det lugnt under morgondagens
avgörande sträckor och bara njuta" säger Jonas.
Mer info hittar du på www.pgandersson.se
där vi följt rallyt sträcka för sträcka (och fortsätter
med det imorgon)
07-09-08 Bernardi och Lindholm
kör Suzuki WRC i år
Det blir Nicolas Bernardi som får äran att ratta den nya Suzuki SX4
WRC 2007 i premiärtävlingen på Korsika i oktober. Nicolas Bernardi
är Fransk mästare och har Jean Marc Fortin i sin högerstol. Suzuki
gör även en start i Rally Wales och då är det Sebastian Lindholm
som sitter vid ratten och Tomi Tuominen lotsar honom. Vem eller vilka som får
äran nästa år, är ännu inte klart.
07-08-31 SM tillbaka i Svenska
Rallyt
Rally-SM gör comeback i Svenska Rallyt. Förarna kommer att göra
upp om SM-poäng på fredagens Superspecial och lördagens etapp.
Att återigen införliva SM i vår tävling känns
viktig för den fortsatta utvecklingen av sporten på nationell nivå,
säger Bertil Klarin, vd för Svenska Rallyt AB.
Senast det tävlades om SM-poäng i Svenska Rallyt var 1998. Nu är
det alltså dags igen. 2008 gör mästerskapet comeback i den svenska
VM-deltävlingen, som avgörs 7-10 februari.
Roligt och positivt. Det här blir förhoppningsvis en kick för
SM, säger Nils Erik Axelsson i Svenska bilsportförbundets rallyutskott.
Rally-SM 2008 kommer att omfatta fyra tävlingar. Efter premiären, klassiska
Bergslagsrallyt, väntar Svenska Rallyt för den inhemska rallyeliten.
Precis som förr, nästan.
På den tiden genomförde SM-åkarna samtliga sträckor
i Svenska Rallyt. Av främst ekonomiska skäl föredrar den nationella
eliten numera kortare tvådagarstävlingar med genomkörning av sträckorna
den ena dagen och tävling den andra, säger Axelsson.
Service i Hagfors
Så kommer det också att bli. Rekognoseringen av sträckorna är
planerad till fredag förmiddag och på kvällen startar SM-rallyt
i Karlstad med Superspecialen (SS 8) på Färjestadstravet.
Att kunna ge SM-ekipagen en möjlighet att köra just den spektakulära
sträckan inför storpublik ser vi som en självklarhet, konstaterar
Bertil Klarin.
SM-förarna får en egen serviceplats i Hagfors. Där har VM-fältet
en så kallad remote service (snabbservice) både lördag och söndag.
Huvudservice för VM-deltävlingen kommer att ligga i Karlstad.
Nu är det inte bara de SM-anmälda förarna som får möjlighet
att tävla om svenska mästerskapspoäng i VM-tävlingen. De inhemska
ekipagen som anmält sig till hela rallyt får precis samma möjlighet.
Alla kör samma sträckor oavsett till vilken tävling de är
anmälda. Det gör det möjligt att räkna in samtliga i SM, säger
Klarin.
VM-start för SM-pengar
Klarin är glad över att på nytt kunna erbjuda de svenska SM-åkarna
en start i Svenska Rallyt.
Intresset för att köra tävlingen är, och har alltid
varit, stor bland svenska förare. De senaste åren har kostnaderna skjutit
i höjden vilket gjort det svårt för de flesta att kunna förverkliga
en VM-start rent ekonomiskt. Nu blir det möjligt för de allra flesta.
Man kan säga att förarna får en VM-start till kostnaden av ett
SM-rally och det tror, och hoppas vi, ska locka många, säger han och
tillägger:
Alla kommer att tjäna på det förarna, rally-SM,
publiken, vi som arrangörer och, inte minst, rallysporten i Sverige.
Positivt för alla
Förarna får en möjlighet att förverkliga en dröm och
chansen att känna på VM-atmosfären med allt vad det innebär.
Det stora publika och massmediala intresset för VM-tävlingen innebär
dessutom att Rally-SM når ut med sitt varumärke i ett sammanhang som
inte varit möjligt de tio senaste åren.
Åskådarna är givetvis också vinnare. Många rallyentusiaster
kommer med största säkerhet att lockas av att på en och samma
sträcka kunna följa världsmästaren Sébastien Loeb samtidigt
som de hejar fram sin egen, lokala idol.
För oss som arrangör är det givetvis enormt positivt med
ett större startfält, fler svenska förare i tävlingen och
ett större publikt underlag längs sträckorna i skogen, på
serviceplatserna och på Superspecialen, avslutar Klarin.
www.swedishrally.com
07-08-14 Sandell sadlar om för
asfalt
Efter segern senast på grusvägarna i Finland förbereder sig Patrik
Sandell och Emil Axelsson för tyska asfaltsvägar. De har nyss genomfört
den första av två dagars rekognosering.
- Det är väldigt olika karaktär på sträckorna.
Vissa känns som att köra på gångvägarna hemma i Östersund.
Medan andra har otrolig varierande underlag, från fin asfalt och betong,
till väldigt stygga vägar med mycket lera och jord. Om det kommer regn
på dem blir det otrolig svårkört säger Patrik Sandell.
Och regn är just vad meteorologerna spår till helgen. Det gör
att rätt däcksval kan bli helt avgörande.
Men det är inte bara regnet som snabbt kan förändra spelplanen.
I jakten på hundradelar genar förarna så mycket de vågar
och river därför upp mycket lera och stenar på vägen. Särskilt
de fyrhjulsdrivna WRC-bilarna som kör först.
- Vi skriver alltid i noterna när det byter underlag och vad som finns
på och vid sidan av vägen. Men när det kört många bilar
före oss kan allt möjligt ha hänt. De kan ha dragit upp all möjlig
skit på vägen. Då gäller det att ha koll på yttre
hjulparet som är kvar på asfalten, så att du har grepp där
när du går in och genar med det inre hjulparet säger Patrik.
Patrik och Emil passade även på att göra ett asfaltstest i Tjeckien
i helgen som var. Fyra stycken Renault Clio R3 fanns på plats, däribland
en tysk asfaltsexpert. Ändå var Patrik snabbast av alla, med en ungefär
sekund per kilometer.
- Vägarna var lite hoppigare och sprättigare än de tyska.
Men testen gick inte ut på att göra en setup på bilen, utan att
vi skulle få chansen att själva åka på asfalt i tävlingsbilen
för första gången. Renault Sport har redan så bra koll på
asfalts-setup, det är ju deras normala underlag. Och det bevisade ju våra
snabba tider också säger Patrik.
Inför Rally Tyskland ligger Patrik och Emil trea i mästerskapet med
19 poäng. Leder gör P-G Andersson och estländaren Urmo Aava, på
28 respektive 24 poäng.
07-08-13 Lyckat test i Tjeckien
för Sandell
Patrik Sandell tycker asfaltstestet i Tjeckien varit lyckat. De fick problem med
bilen, men kunde fortsätta testet i Kalle Pinomäkis bil under eftermiddagen.
Bilen är lättkörd och allt käns bra inför VM i Tyskland.
07-08-11 Sandell asfaltstestar
i Tjeckien
Patrik Sandell och Emil Axelsson är nu på väg till Tjeckien för
att imorgon, söndag, genomföra ett asfaltstest. Därefter åker
de till Tyskland där rekognoseringen av VM-rallyt startar på tisdagen.
07-07-30 Slut på semestern
för Sandell
Efter ett par månaders sommaruppehåll är det åter dags
för Rally VM-cirkusen att dra igång. Snabba grusvägar står
på programmet under Rally Finland i helgen som kommer. En tävling som
åtminstone en av de svenska förarna längtat efter.
- Rally Finland är den tävling jag sett mest fram emot under hela
året. Den är så grymt rolig att köra. Vägarna är
ganska lika de svenska, men med många fler hopp än vi vad vi har hemma
säger Patrik Sandell.
Även om den ordinarie tävlingsbilen har fått vila sedan Rally
Sardinia i slutet av maj har Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson inte
legat på latsidan. Under inhopp med lånebil både i Norska Mästerskapet
och hemma i Östersund har de genomgående satt riktigt snabba tider
och vunnit de flesta sträckor de kört. Så farten har de i sig.
- Vi kör för seger. Det finns inget annat. Det blir full attack
från första metern säger Patrik Sandell
07-07-30 En plats kvar till Rally-VM
i Finland - båt imorgon!
Det har blivit en plats ledig hos Urban Chistenson som far med färjan från
Stockholm imorgon klockan 08:00. Kan du följa med med kort varsel? Det enda
du behöver betala är uppehället i Finland och Rallypasset!
Intresserad ring: Urban Christenson 070-62 60 566
07-05-21 Daniel Carlsson utesluten
ur rally-VM 2007 trots att han och teamet följde reglerna
Daniel åkte till Sardinien, deltog i shakedown och rullade över rampen
vid invigningsceremonin. Allt för att hans beslut att pausa årets VM-satsning
skulle ske enligt det Internationella Bilsportförbundets (FIA) regelbok och
inte drabba teamet, OMV Kronos Citroën, negativt. Ändå fattade
FIA på söndagseftermiddagen beslutet att utesluta Daniel ur årets
rally-VM, med motiveringen att han förödmjukat fabriksmästerskapet
genom att inte ha deltagit i rekognosceringen inför tävlingen.
I beslutet står anmärkningsvärt nog att det inte handlar om huruvida
Daniel och teamet som gemensamt fattade beslutet om hur tävlingen
skulle avbrytas agerade enligt regelverket. Istället handlar det enligt
FIA om att rekognosceringen är en viktig del av förberedelserna för
tävlingen där information ges om hur man ska delta.
Beslutet innebär att Daniel och kartläsaren Denis Giraudet inte får
delta i resten av årets rally-VM, men att OMV Kronos Citroën ändå
ska betala anmälningsavgiften till samtliga rallyn de registrerat sig för.
Teamet har dock rätt att nominera en ny förare på Daniels plats.
I beslutet står också uttryckligen att domen är avsedd att fungera
som prejudikat för att undvika liknande fall i framtiden.
Daniel själv är naturligtvis djupt besviken:
- Som rally-VM ser ut idag kan man tycka att FIA borde uppmuntra alla förares
satsningar på mästerskapet, inte slå ner på dem så
fort de får chansen. Den situation som uppstått i och med mitt beslut
att pausa VM-satsningen såg jag och teamet till att hantera enligt regelboken
just för att undvika besvär. Att FIA då kommer och säger
att det inte handlar om huruvida man följer reglerna eller inte skapar naturligtvis
viss upP-Givenhet. Hur ska man kunna agera i ett världsmästerskap där
det inte räcker att följa reglerna?
Under kommande vecka kommer Daniel Carlsson World Rally att fatta beslut om huruvida
beslutet om uteslutning ska överklagas.
07-05-15 Sandell redo att försvara
segern
Förra året vann de Rally Sardinien och la därmed grunden till
slutsegern i juniorvärldsmästerskapet. I år kommer de med en helt
ny och oprövad bil. Men efter två deltävlingar och intensiva tester
känner sig Patrik Sandell och Emil Axelsson redo att ta årets första
seger.
- Vi känner att vi har lärt oss bilen nu, hur hårt vi kan
gå på, och vi har en riktigt hållbar bil nu. Teamet har också
gjort ett fantastiskt jobb och fått bilen klar för tävling på
bara ett par dagar efter testerna förra veckan säger Patrik Sandell.
Det är ett starkt startfält de möter på Sardinien. Alla förare
i juniorklassen i Rally-VM måste välja bort någon av de sex deltävlingarna
under säsongen. Till Sardinien är dock samtliga förare i klassen
anmälda.
Patrik Sandell ser P-G Andersson och estländaren Urmo Aava som de tuffaste
konkurrenterna. Men även tjecken Prokop kanske kan utmana. I Portugal senast
åkte han riktigt fort, tills han skrotade bilen.
- Det är svårt att veta om han har den farten i sig, eller om
han helt enkelt åkte över sin förmåga säger Patrik
Sandell.
På Sardinien är det snarare en viss måttfullhet som gäller.
Vägarna är allmänt svåra med mycket vassa stenar som lätt
ger punkteringar.
- Förra året lyckades vi klara oss med bara en punktering, och
den kom bara 500 meter före mål på en sträcka. Det var en
av anledningarna till att vi vann här då berättar Patrik.
07-04-12 Se Junior Rally Championship via
Canal Digital!
På kanalen MotorsTV sänds den här veckan JRC programmet från
Portugal, där kan ni följa Patrik Sandell och P-G Anderssons framfart
på de tuffa vägarna.
Datum och sändningstider:
13/4 02.30 22.30
14/4 12.30 22.30
17/4 12.00
Se hela tv-tablån för MotorsTV
här >>
Nästa deltävling i JRC går av stapeln på Sardinien den 18-20
maj.
Då står både Patrik och P-G på startlinjen igen för
att försvara de Svenska färgerna.
För mer info: www.patriksandell.com
07-04-02 Extrapoäng för
Carlsson efter domslut mot Ford
Daniel Carlsson rullade i mål som helnöjd sjua i det portugisiska VM-rallyt.
Flera timmar efter prisutdelningen flyttades han upp till sjätte plats. Detta
sedan tävlingsledningen tilldelat sex Fordförare fem minuters tilläggstid.
På grund av för tun bakruta förlorade bland annat Marcus Grönholm
sin andraplats i tävlingen och ledningen i VM-tabellen.
Sébastien Loeb vann Rally Portugal. Den saken är klar. Den regerande
världsmästaren övertog ledningen i slutet på den första
etappen och behöll den hela vägen in i mål.
På prispallen fick han sällskap av Fordduon Marcus Grönholm och
Mikko Hirvonen. Det borde ha varit Petter Solberg, Subaru och stallkompisen Dani
Sordo i stället.
Vid en efterkontroll av tävlingsbilarna visade det sig att bakrutan på
samtliga Ford Focus RS WRC 06-bilar var för tun. Regelbrottet innebar att
bland annat att Grönholm, Hirvonen och sjätteplacerade Jari Matti Latvala
tilldömdes fem minuters tilläggstid.
För Daniel Carlsson innebar det en sjätteplats i stället för
en sjundeplats och tre nya poäng i VM-tabellen.
Jag är nöjd med min insats här. Tävlingen var min första
på grus med Citroën Xsara WRC och jag körde med marginal och utan
att ta några onödiga risker, sa en belåten Daniel efteråt.
Tävlingen var Daniels tredje i bilen. Han har tagit poäng i samtliga
och är åttonde man i förar-VM.
Rally Portugal 29 mars-1 april
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.53.33,1, 2) Petter Solberg,
Norge, Subaru Impreza, + 3.13,9, 3) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 5.05,3,
4) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 5.37,1 sek, 5) Mikko Hirvonen,
d:o, d:o, + 7.08,1 min, 6) Daniel Carlsson, Sverige, Citroën Xsara, + 8.13,2,
7) Gigi Galli, Italien, d:o, + 9.39,6, 8)) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus,
+ 10.44,9, 9) Manfred Stohl, Österrike, Citroën Xsara, + 12.46,0, 10)
Andreas Mikkelsen, Norge, Ford Focus, + 13.51,6, 11) Henning Solberg, Norge, Ford
Focus, + 16.12,4.
Förar-VM efter 5 av 16 delt: 1) Loeb, 38 poäng, 2) Grönholm, 36,
3) Hirvonen, 30, 4) Sordo, 19, 5) P. Solberg, 16, 6) H. Solberg, 11, 7) Chris
Atkinson, Australien, Subaru, 10, 8) Carlsson, 9.
www.swedishrally.com
07-04-02 DC sexa
Daniel avancerar en placering i Rally Portugal och hamnar därmed på
en slutlig sjätteplats!! Detta på grund av att det har upptäckts
ett reglementsmässigt fel som finns hos samtliga Ford-ekipage. De hade helt
enkelt för tunna bakrutor!! Alla, inklusive Grönholm, Hirvonen, Latvala,
Solberg, Wilson, McHale får ett tidstillägg på hela fem minuter!
Initialt skulle dock samtliga Fordar bli uteslutna, men sedan kom Fords teamledning
med en reträtt om att dra sig ur hela rallycirkusen, om det beslutet gick
igenom. Detta resulterar hursomhelst i att just Jari-Matti Latvala, som låg
på plats sex, nu faller ner till åttonde plats i totallistan och Daniel
plockar värdefulla VM-poäng åt sig själv och teamet.
- Alla här är givetvis chockade över vad som inträffat, men
vi är samtidigt glada över att kunna ge Kronos ytterligare en märkespoäng,
där också Stohl erhåller en "bonuspoäng" i sammandraget,
meddelar Daniel kort efter att ha nåtts av blixtnyheten.
www.danielcarlsson.com
07-04-02 Per-Gunnar Andersson är
het just nu
Andra raka för Andersson
Efter andra raka segern i juniorklassen i rally-VM hoppas värmlänningen
få chansen i Suzukis nya WRC-bil, SX4, senare under säsongen.
Det bästa jag kan göra är att köra så att japanerna
är nöjda, konstaterade han efter triumfen i Rally Portugal.
Han vann premiären i Rally Norway i februari månad. I Portugal slog
Per-Gunnar Andersson till igen. Tillsammans med kartläsaren Jonas Andersson
vann värmlänningen juniorklassen, Junior Rally Champion, i sin Suzuki
Swift.
Men det satt hårt åt, medgav P-G, som var mycket belåten
efteråt.
Bortsett från min första VM-seger var nog det här den roligaste
eftersom jag lyckades kämpa mig upp på förstaplatsen i slutet
på tävlingen.
Efter en punktering på den inledande etappen och lite darrig och försiktig
körning i inledningen på den andra var P-G över minuten efter
stallkompisen Urmo Aava från Estland.
Jag tappade lite för mycket lördag förmiddag. Det var halkigt
efter nattens regnande och dessutom var jag lite osäker på noterna.
På eftermiddagen stämde det bättre för svenskduon och inför
den sista etappen hade de krympt avståndet till 39 sekunder.
Då trodde jag inte på seger, men jag hade goda förhoppningar
om att åtminstone kunna pressa Aava.
När estländaren råkade ut för en punktering redan på
den andra sträckan såg P-G sin chans och med två sträckor
kvar att köra hade var inte förstaplatsen mer avlägsen än
4,7 sekunder.
Då laddade jag rejält utan att för den skull äventyra
min andraplats.
Andersson slog Aava med 7,4 sekunder och inför deras möte på Algarve
Stadium hade svensken 2,7 sekunder att gå på.
Då var jag lite spyfärdig av nervositet, men när vi åkt
ett varv och jag såg att jag var före kändes det bättre,
skrattar P-G.
Segern var viktig. Med andra raka fullpoängaren rycker Andersson i tabellen,
som han nu toppar sex poäng före just Aava.
Det kan vara värdefulla poäng när mästerskapet ska
summeras senare i höst.
I höst är det också meningen att Suzuki ska göra entré
i rally-VM med sin första WRC-bil, SX4. Premiären är planerad till
deltävlingen på Korsika och som andra tävling på programmet
står VM-finalen i Wales.
I den vill Per-Gunnar Andersson gärna göra WRC-debut i rally-VM. Han
försämrade inte chansen i och med segern i Portugal.
Om P-G och Jonas var glada efter Rally Portugal hade de regerande juniorvärldsmästarna,
Patrik Sandell och kartläsare Emil Axelsson, betydligt lättare att hålla
sig för skratt. Deltävlingen blev en enda lång prövning för
duon som fick nöja sig med en blygsam 15:e plats i JRC-klassen.
Patrik och Emil tvingades bryta samtliga etapper de två första
på grund av bortkörda framhjul och den sista sedan motorn i deras Renault
Clio R3 inte velat varva mer än 4 000 varv.
I Grupp N-klassen tog Patrik Flodin och Maria Andersson sin andra raka klasseger
i VM-sammanhang. Den första kom i Rally Norway i februari månad.
Trots det lyckliga slutet var inledningen av tävlingen allt annat än
positiv för svenskduon. Redan på den första sträckan tappade
de 40 sekunder till täten sedan de kört ikapp framförvarande bil.
Därefter råkade de ut för två punkteringar och tappade ännu
mer tid.
Inför omstarten lördag morgon var Flodin 1,37 minuter efter ledande
portugisen Victor Pascoal. Då visade han klassen. Patrik körde upp
sig, övertog ledningen och behöll den hela vägen in i mål.
Segermarginalen till tvåan Rui Madeira från Portugal blev till slut
1,34 minuter.
Härnäst väntar VM-deltävlingen i Argentina för Flodin
och Andersson. Den tävlingen blir också deras första i Grupp N-VM
den här säsongen.
Rally Portugal 29 mars-1 april
Junior Rally Champion: 1) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 4.22.43,4,
2) Urmo Aava, Estland, d:o, + 3,7 sek, 3) Josef Beres, Slovakien, Renault Clio,
+ 7.48,9 min, 4) Jan Mölder, Estland, Suzuki Swift, + 11.56,5, 5) A
Cortinovis, Italien, Renault Clio, + 14.53,8,
15) Patrik Sandell, Sverige,
d:o, + 1.05.38,3 tim.
JRC efter 2 av 6 delt: 1) Andersson, 20 poäng, 2) Aava, 14, 3) Sandell, 8.
Grupp N: 1) Patrik Flodin, Sverige, Subaru Impreza, 4.26,41,1, 2) Rui Madeira,
Portugal, Mitsubishi Lancer, + 1.34,6 min, 3) Bruno Magalhaes, d:o, Peugeot 207
S2000, + 2.00,1.
07-03-12 Loeb först med två
segrar 2007
Regerande världsmästaren Sébastien Loeb blev först med två
triumfer i årets rally-VM. Fransmannen vann nämligen Corona Mexiko
Rally och tog därmed Citroëns första seger på grus med nya
C4 WRC och sin 30:e totalt i rally-VM. Tvåa blev finländaren
Marcus Grönholm som därmed slog vakt om sin ledning i förar-VM.
Loeb övertog ledningen när Petter Solberg tvingades bryta det Mexikanska
VM-rallyt på den sjätte specialsträckan. Norrmannen fick ge upp
på grund av tekniska problem i debuten med nya Subaru Impreza WRC.
Väl i ledning kunde ingen hota Loeb, som bevisade att nya C4 WRC även
är en vinnare på grus. I januari månad vann han Monte Carlo-rallyt,
som avgörs på asfalt, i samma bil.
Grönholm, som arbetade sig upp i fältet efter en mindre lyckad inledning,
var 55,8 sekunder efter Loeb i mål. Pallplatsen var finländarens fjärde
på lika många försök hittills i årets mästerskap.
Han insats innebar bland annat att han höll undan för Loeb i VM-tabellen.
Mellan mästerskapets båda giganter skiljer nu fyra poäng inför
nästa deltävling som avgörs i Portugal i månadsskiftet mars-april.
Grönholms stallkompis i Ford, Mikko Hirvonen, lyckades inte följa upp
segern i Rally Norway med ännu en triumf, men tredjeplatsen framför
Dani Sordo, Chris Atkinson, Manfred Stohl, Jari-Matti Latvala och Matthew Wilson
gav 6 nya poäng till de 20 han tidigare hade. Finländaren är trea
i mästerskapet, bara två poäng efter Loeb.
För Henning Solberg, storebror till Petter, fick Rally Mexiko en olycklig
start med en rullning och stor tidsförlust redan på den första
sträckan. Norrmannen körde emellertid upp sig, men längre än
till en niondeplats precis utanför poäng räckte inte
hans ansträngningar den här gången.
Resultat
Rally-VM, Mexiko, 9-11 mars: 1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën
C4, 3.48.13,3, 2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 55,8 sek, 3) Mikko
Hirvonen, d:o, d:o, + 1.27,7 min, 4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 1.43,7,
5) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 2.24,1, 6) Manfred Stohl, Österrike,
Citroën Xsara, + 3.45,5, 7) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 4.10,8,
8) Matthew Wilson, Storbritannien, d:o, + 12.22,6, 9) Henning Solberg, Norge,
d:o, + 14.15,7.
Förar-VM efter 4 av 16 deltävlingar: 1) Grönholm, 32 poäng,
2) Loeb, 28, 3) Hirvonen, 26, 4) Sordo, 13, 5) H. Solberg, 11, 6) Atkinson, 10,
7) P. Solberg, 8.
Märkesmästerskapet: 1) Ford, 58 poäng, 2) Citroën, 43, 3)
Stobart Ford, 19, 4) Subaru, 19, 5) Kronos Citroën, 17.
www.swedishrally.com
07-03-01 Följ Sandell och
P-G i TV
I SVT och Eurosport sänds som vanligt programmen från den stora WRC-serien
med de stora kända världsstjärnorna. Men utöver WRC-sändningarna
produceras också program för grupp N och Juniorklassen i VM vid deras
respektive deltävlingar. Motorsportkanalen Motors TV som sänds i Canal
Digitals nät visar ett 30-minuters program från JRC, juniorklassen
i Rally Norway. Där kan ni se Patrik Sandells och P-G Anderssons väg
mot topplaceringarna i den norska deltävlingen.
- Det är jättebra både för sporten och för oss utövare
att även den svenska publiken nu har möjlighet att följa oss i
TV, säger Patrik Sandell.
Programmet sänds bl.a. idag torsdag med start klockan 07:50, 14:25 och 22:45.
Även under fredagens sänds programmet. Kanalen sänder både
JRC och grupp N-VM. Utöver Motors TV kan man se programmen direkt på
internet, dock krävs registrerat konto hos wrc.com.
Se tablå på följande länk:
http://www.canaldigital.se/tvguide/tvguide____3227.aspx?filter=standard&type=4&date=2007-03-01%2017:22:00&channel=1023
www.patriksandell.com.
07-02-13 Sandell utan bil 3 dagar
innan världspremiären
Patrik Sandell är tillsammans med sin kartläsare Emil Axelsson just
nu i Norge för rekognosceringen inför det norska VM-rallyt senare i
veckan. Men utan bil.
Efter att Patrik Sandell blev juniorvärldsmästare i höstas utsågs
han till Renaults försteförare i Rally. Det innebär också
att han blir först i världen att tävla i den helt nya Renault Clio
R3. Men tre dagar innan premiären i det norska VM-rallyt är bilen fortfarande
i bitar.
- Leveranserna av en del saker blev försenade från Frankrike,
men mekanikerna har jobbat dygnet runt i 14 dagar sen dess. Min tävling börjar
på om några dar, men deras pågår just nu. De gör
ett kanonjobb och jag vet att de blir klara i tid, så jag är inte orolig
säger Patrik Sandell som räknar med att få bilen lagom till shakedown
på torsdag.
- Vi har fått bra hjälp från Öhlins Sverige också.
De vet hur jag vill ha bilen och de bygger en stötdämparsättning
i datorn som bör passa både mig och bilen. Vi har en suverän setup
i teorin, sen ska det bara funka i praktiken också ler Sandell.
Det norska rallyt har VM-status för första gången. Först
sträckan körs fredag morgon och rallyt avgörs på söndag
eftermiddag. Då ska 18 specialsträckor och 35 mil vinterväg vara
avklarade.
07-02-13 Snabb omladdning för
Daniel och Denis nu stundar det norska VM-rallyt
Knappt har det svenska VM-rallyt, Uddeholm Swedish Rally, hunnit sluta innan det
är dags igen. Till helgen körs Rally Norway norges första
VM-rally. Perfekt för publiken som kan vila ut några dagar och sedan
bege sig till Norge. Hårdare är det för förarna, som redan
dagen efter målgången i Sverige var på plats i Norge.
Vad många i publiken inte vet är att rallyt för besättningarnas
del börjar redan på tisdagen i rallyveckan. Då inleds nämligen
rekognosceringen, den del av förberedelserna där förare och kartläsare
åker genom alla sträckor och skriver de noter som de sedan ska åka
efter i fullfartstempo. Att kunna hålla uppe full fokusering under träningen
är helt avgörande för utgången i rallyt, och det är
inte utan att teamen får anstränga sig för att hålla ångan
uppe:
- Vi har väl inte riktigt hunnit ladda om efter Svenska Rallyt. Att morgonen
efter femteplatsen gå upp och köra till Norge för att sedan köra
recce dagen efter känns minst sagt tufft. Men jag ska inte gnälla! Vi
kommer att fokusera fullt på rekognosceringen och försöka få
så mycket sömn som möjligt på nätterna under dagarna
innan rallyt drar igång, så vi ska allt komma laddade till start även
här, säger Daniel.
Med lite perspektiv på upplevelserna i Sverige den gångna helgen har
Daniel börjat värdera femteplatsen ännu högre än tidigare.
Att över huvud taget kunna komma till start har kantats av mer än ett
halvår av förberedelser där all tid ägnats åt att arbeta
med WRADD-kampanjen, bearbeta potentiella partners och träffa alla de viktiga
personer som vill stödja WRADD:
- Femteplatsen börjar verkligen kunna mäta sig med tredjeplatsen förra
året. Det har varit så mycket jobb bakom allt detta och att med den
här mentala uppladdningen kunna komma in och prestera ett sånt här
resultat bakom ratten känns starkt. Jag tycker också att vi bevisade
potentialen i WRADD-konceptet, som rönt stort internationellt intresse, under
helgen. Jag tror och hoppas att nya aktörer fått upp ögonen för
nyttan med WRADD, säger Daniel entusiastiskt.
Idag, tisdag, är alltså reccen i full gång i Norge. Daniel och
Denis är ute och kör sträckorna, som enligt upP-Gift kantas av
lite mer snö än i Sverige. Reccen avslutas under onsdagen och följs
på torsdagen av shakedown på förmiddagen samt ceremoniell start
under kvällen. Kl. 07:40 på fredag drar den första sträckan,
SS1 Løten 1, igång.
www.danielcarlsson.com
07-01-26 Rally Norway will be an
eco-advocate
Motor sport in their blood - Environment on their minds: Rally Norway will be
an eco-advocate
Rally Norway is following the Norwegian Prime Minister's lead and will purchase
environmental quotas to emphasize its focus on being a CO2 neutral event. This
will be done in close co-operation with environmental technology company EnPro,
which has also made it financially possible for Rally Norway to purchase environmental
quotas.
- "Rally Norway wants to be an eco-advocate. Many people probably regard
rally sport as being an environmental delinquent, but we have a high level of
environmental awareness. We want environmental respect and motor sport to go hand
in hand," Even Wiger, Managing Director of Rally Norway said.
Wiger pointed out that all major sports events, with all the transport, emissions,
noise and waste they generate, run the risk of being harmful to the environment,
but that Rally Norway intended to do something about this.
Important EnPro support
It is possible to reduce any negative environmental effects of a major spectator
event, as was the case during the Lillehammer Winter Olympics in 1994. Rally Norway
wants to take responsibility and move important boundaries, setting an example
for greater environmental and climate responsibility in the future.
Rally Norway will probably be the first major cultural and sports event in
Norway to purchase environmental quotas to demonstrate the importance of climate
neutral events.
Even Wiger said: "We are grateful that EnPro has assumed the financial
responsibility for Rally Norway's purchase of environmental quotas. EnPro will
ensure that our CO2 emissions are neutralized through corresponding reductions
being made elsewhere."
No indulgence
Use of fossil fuels generates pollution. Is purchasing of environmental quotas
indulgence money?
- "By no means. We had an active environmental policy before Norwegian
Prime Minister Jens Stoltenberg called on everyone to purchase environmental
quotas. However, our immediate response to this request emphasizes our willingness
to be eco-conscious. The idea of environmental quotas is really quite ingenious.
These can be channelled via the network of established environmental groups,
such as the Norwegian Society for Conservation of Nature, where they can be
put to good use," Wiger said.
How concerned are rally enthusiasts about environmental issues?
"I'm sure it varies, but I hope our initiative will help ensure that environmental
issues are addressed more often. This is especially important for those of us
who are most interested in the winter rally event. If we do nothing to curb
climate changes, we risk not having proper winter driving conditions in ten
to twenty years time."
Environmental beacon
Critical tongues might have it that rally enthusiasts are more environmental
villains than heroes.
- "If that is the case, Rally Norway will do its utmost to change that
image by setting a good example. We want rally enthusiasts of all ages to be
aware of the environmental impact of the sport and to help lessen this as much
as possible," Wiger said.
He pointed out that administration of Rally Norway has already been environmentally
certified. The process of achieving environmental certification for the rally
event itself will take place during Rally Norway 2007. Environmental measures
taken, the targets to be achieved and the awareness this involves, will make
Rally Norway an environmental beacon.
- "We have focused on environmental measures in all the documents we have
produced for the public, suppliers, business partners, volunteers and competitors,"
Wiger emphasized.
Climate neutral
"This also opens new and interesting opportunities for motor sport. We
must show that we are concerned about and can contribute toward sustainable
development. All major cultural and sports organizers in Norway should implement
measures tailored to each event."
Through arranging good and efficient public transport, and also a special seminar
on major events as the driving force in regional sustainable development, Rally
Norway will try to keep its own house in order" Even Wiger said.
Purchase of environmental quotas is the first initiative taken by Rally Norway
to compensate for the resultant CO2 emissions that may affect the climate.
www.rallynorway.no
07-01-11 Impressive entry list
- Rally Norway
The World Rally Championship (WRC) in Norway has attracted a record number of
entrants, with the entire world rally elite in place. At least eight of these
top drivers will be vying for a place on the winner's rostrum. Up to now, a total
of 79 entries have been received and 29 of these are in the WRC class.
- "One thing is sure; Petter and Henning Solberg will have plenty of international
competition. The response exceeds all our expectations and confirms that Rally
Norway is something the manufactures teams and the other WRC drivers want,"
Clerk of the Course, Stig Rune Kjernsli commented regarding the provisional entry
list for Rally Norway.
All the major teams will be represented. Petter Solberg and Chris Atkinson will
be driving for Subaru. The reigning World Champion, Sebastien Loeb, has been entered
in a new Citroën C4 WRC. Marcus Grönholm and his countryman Mikko Hirvonen
will be driving for BP Ford World Rally Team.
Guy Wilks from the UK is among the many international drivers taking part. He
has dominated the Junior World Championships for several years in his Suzuki and
will be taking part in Rally Norway in a Ford Focus WRC 2005 model.
Jan Kopecky from the Czech Republic is the only driver entered in Skoda Fabia
WRC. Gutsy Gigi Galli from Italy will be driving in a Citroën Xsara WRC,
as will Manfred Stohl from Austria and Daniel Carlsson from Sweden.
- "Perhaps the best news is that there will be a strong Mitsubishi contingent
with top drivers Toni Gardemeister and Juho Hänninen from Finland and also
Xavier Pons from Spain," Stig Rune Kjenrsli informed.
Henning Solberg / Cato Menkerud will be driving for the Stobart M-Sport Ford Rally
Team, which has entered four cars, one of which will have the talented young Norwegian
Andreas Mikkelsen behind the wheel with Ola Fløene as navigator. The two
other drivers are Jari-Matti Latvala and Mathew Wilson. Mikkelsen will drive a
2005 model, whereas the other three will drive the new 2006 model.
Strong Norwegian particiaption
There will be a total of eight Norwegian drivers in the WRC class. In addition
to the Solberg brothers and Andreas Mikkelsen, the reigning Norwegian Champion,
Thomas Schie, has been entered in his Ford Focus WRC. The list also includes Subaru
drivers Mads Østberg and Anders Grøndal and Ford drivers Christian
August Selmer and Bernhard Kongsrud.
- "An exciting Norwegian driver to watch will be young Anders Kjær,
who has been entered in a Peugeot 307 WRC, which is the same type of car Henning
Solberg drove when he won last year's Rally Norway candidate race," Stig
Rune Kjernsli said.
It's good to see that veteran Roar Vannebo is making a comeback in Rally Norway.
He has been entered with a Honda Civic in Group N up to 2000 ccm and will have
the not unknown Henning Isdal as co-driver.
The provisional entry list for Rally Norway can be found at www.rallynorway.com.
07-01-11 Sandell blir Renaults
försteförare
Ett år att lära. Ett år att vinna. Ett vanligt resonemang
i motorsportsammanhang. Men för Patrik Sandell och Emil Axelsson höll
inte planen riktigt. De ville sig inte bättre än att de blev världsmästare
redan första året. Därför är beskedet att Renault Sport
vill behålla sina svenska stjärnförare ett år till kanske
inte så oväntat.
Spekulationerna har pågått en tid och i tisdags blev det klart. Då
skrevs papprena på. Juniorvärldsmästarna Patrik Sandell och Emil
Axelsson fortsätter att köra för Renault Sport i JVM under 2007.
Med det nya avtalet blir Patrik Renaults officiella fabriksförare i Rally.
Och han blir dessutom först ut att köra den nya Renault Clio R3.
Som regerande juniorvärldsmästare ingår Sandell i samma klubb
som bland andra Sebastien Loeb, Daniel Sordo och P-G Andersson. Men hittills har
inget lyckats försvara titeln. Något som Patrik vill ändra på.
- Målet är självklart att försvara titeln. Eftersom
ingen annan lyckats med det förut är det dags nu. I övrigt handlar
det om att utvcklas vidare som chaufför och testpilot, eftersom vi kommer
att åka otroligt mycket test under året säger Patrik Sandell.
- En bra rallysatsning är alltid två- eller treårig anser
jag, och alla vi på Renault Sport är glada att få möjligheten
att få fortsätta med Patrik och Emil. Det blir en spännande utmaning
för det regerande mästarteamet, med en helt ny bil och mot nya mål
säger Gilles Vandecaveye, ansvarig för rallyavdelningen på Renault
Sport i Frankrike.
Den nya bilen följer R3-reglementet som enligt rykten kommer att gälla
som JVM-klassen 2008. Klassen har fått dispens att tävla redan i år
och kör tillsammans med super 1600-bilarna men har 2-litersmotor istället
för 1,6 liter.
- Jag har testat bilen på grus i Sydfrankrike i mitten av december
och den kändes mycket bra. Otroligt lättkörd och bra motor. Jag
ser verkligen fram emot att få vara med och utveckla den här bilen
tillsammans med Renault säger Patrik Sandell.
Bilen ska vara klar i början på februari. Målet är att hinna
med minst två dagars test innan Rally Norway 16-18 februari, som blir den
första deltävlingen i årets mästerskap.
Junior Rally Championship Kalender 2007
Feb 16-18 Rally Norway
Mar 30-01 Apr Rally Portugal
Maj 18-20 Rally Italia-Sardinia
Aug 03-05 Rally Finland
Aug 17-19 Rally Deutschland
Okt 05-07 Rally Catalunya
Okt 12-14 Tour de Corse
Sandell och Reanult kommer att delta i samtliga tävlingar utom Tour de Corse
Fakta Patrik Sandell:
Aktuell just nu: Världsmästare i rally 2006!
Ålder: 24 år
Längd: 183 cm
Vikt: 71 kg
Bor: Östersund
Klubb: Jämtlands MK
Civiltillstånd: Sambon Ida
Sysselsättning: Rallyförare & Förarinstruktör
Övriga intressen: Träna, åka skoter och umgås med kompisarna
Styrka som chaufför: Smart & Aggressiv
Codriver: Emil Axelsson
Web: www.patriksandell.com
07-01-04 Presentation av Rally
Norway
Se Rally Norways presentation
i pdf>>