WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2007

1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017


VM kalendern 2007
19-21 januari
Monte Carlo
9-11 februari Svenska Rallyt * Läs mer om>>
16-18 februari Rally Norway * Läs mer om>>
9-11 mars Corona Rally Mexico * Läs mer om>>
30-1 april Rally Portugal * Läs mer om>>
4-6 maj Rally Argentina * Läs mer om>>
18-20 maj Rally Italia-Sardinia * Läs mer om>>
1-3 juni Acropolis Rally of Greece * Läs mer om>>
3-5 augusti Neste Rally Finland * Läs mer om>>
17-19 augusti OMV ADAC Rallye Deutschland * Läs mer om>>
31-2 september Rally of New Zealand * Läs mer om>>
5-7 oktober Rallye de Espana * Läs mer om>>
12-14 oktober Rallye de France - Tour de Corce * Läs mer om>>
26-28 oktober Rally Japan * Läs mer om>>
16-18 november Rally Irland * Läs mer om>>
30-2 december Wales Rally GB * Läs mer om>>
* = GrN VM
* = Junior VM
= Rallyt pågår

 

 

 

 

 

 

 

 

Info från Svenska Rallyt, hittar du under Svenska Rallyt (direkt här>>)

Gå med här och du stödjer MiV!

VM kalendern 2008
25-27 januari
Monte Carlo  
7-10 februari Svenska Rallyt *  
29 febr-2 mars Mexiko *  
28-30 mars Argentina *  
25-27 april Jordanien *  
16-18 maj Rally Italia - Sardinia *  
30 maj-1 juni Rally Grekland *  
13-15 juni Rally of Turkey *  
1-3 augusti Rally Finland *  
15-17 augusti Rally Deutschland *  
29-31 augusti Rally New Zealand *  
3-5 okt Rally Espania *  
10-12 otober Rallye de France - Tour de Corse  
24-26 okober Rally Japan *  
28-30 november Rally GB *  
 
* = GrN VM
* = Junior VM
 

* Rally South Africa, Cyrpus Rally och Rally Poland VM-kandiderar under 2007. En av de här tre eventen kommer att inkluderas i 2008-kalender.
Förslag VM kalendern 2009
30-1 februari
Irland  
13-15 februari Norge  
13-15 mars Cypern  
3-5 april Portugal  
24-26 april Argentina  
22-24 maj Italien/Sardinien  
12-14 juni Grekland  
26-28 juni Polen  
31-2 augusti Finland  
4-6 september Australien  
2-4 oktober Spanien  
23-25 oktober Wales  











Förslag VM kalendern 2010
22-24 januari Monte Carlo  
12-14 februari Sverige  
5-7 mars Mexico  
9-11 april Jordanien  
23-25 april Turkiet  
14-16 maj Nya Zeeland  
18-20 juni Indonesien  
16-18 juni Ryssland  
6-8 augusti Bulgarien  
20-22 augusti Tyskland  
10-12 sept Japan  
8-10 oktober Frankrike/Korsika  


OBS! Mer info hittar du under respektive deltävling ovan (direkt här>>)
07-12-17 Ford presenterar nytt team inför nästa års Rally-VM
Hirvonen och Lehtinen antar utmaningen efter Grönholm och Rautiainens besked att de slutar Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila tar plats i Fords WRC-team för 2008 Göteborg, den 17 december 2007 - Ford Europa planerar för att WRC, Världsmästerskapet i rally, ska fortsätta att vara Fords viktigaste motorsportsaktivitet även efter 2008. Ford tillkännagav i söndags kväll några viktiga nyheter som ska göra BP Fords rallyteam konkurrenskraftigt redan från starten av nästa VM-säsong.

Marcus Grönholm och hans kartläsare Timo Rautiainen har haft enorma framgångar de senaste två säsongerna, och beskedet att de nu slutar tävla har inneburit en stor utmaning för BP Fords rallyteam. Som ett led i Fords strategi för rally-VM har man emellertid ett utbildningsprogram för unga, talangfulla förare. Mikko Hirvonen och Jarmo Lehtinen, som vann det avslutande VM-rallyt den här månaden, fyller nu tomrummet efter Marcus och Timo.

Ford meddelar även att Jari-Matti Latvala och Miika Anttila tar plats i Fords officiella team för 2008.

Lewis Booth, vice styrelseordförande för Ford Europa och Premier Automotive Group:
- Marcus Grönholm såg med sin suveräna körning till att BP Ford ledde VM-tabellen från början till slut. Om inte Marcus och Timo hade presterat så bra i tävling efter tävling skulle vi inte ha vunnit märkes-VM två år i rad. Vi var lyckligt lottade som hade båda två i vårt team, och vi är stolta över vad de åstadkommit för Ford. Marcus och Timo är ett av sportens mest framgångsrika förarpar någonsin - med sina 30 segrar ligger Marcus tvåa på listan över flest vunna rallytävlingar genom tiderna. Marcus är så värdefull för rallysporten att vi inte var beredda att släppa honom helt. Vi har därför erbjudit Marcus rollen som ambassadör för Ford Europa nästa år.

Ian Slater, informationschef för Ford Europa och Premium Automotive Group, berättar att teamets nya förare är en av de viktigaste delarna i Fords strategi.
- Ford Europa planerar för fortsatta framgångar i WRC. Vårt unga men erfarna team, med Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala, visar att vi har höga ambitioner. Vi tror att de båda unga finländarna kommer att bli rallysportens nya fixstjärnor. Vi är därför glada att kunna ge dem möjligheten att växa och utvecklas tillsammans med Ford de kommande säsongerna. Samtidigt ger förarkontraktet Fords WRC-team den stabilitet och kontinuitet som behövs.
- Jari-Matti är bara 22 år men har redan startat i mer än 50 VM-rallyn. Han är också redan nu mer erfaren än många rallyförare som är äldre än honom. De senaste två säsongerna har Jari-Matti rattat en Ford Focus RS WRC för Stobart WRT-teamet, och han har utvecklats mycket under Malcolms ledning. Mot slutet av årets säsong visade Jari-Matti att han är redo att ta en plats i Fords WRC-team: hans imponerande tredjeplats i irländska rallyt förra månaden är ett tydligt bevis för detta. Förarparets första tävling för Ford blir Monte Carlo-rallyt i januari.


Malcolm Wilson, vd för M-Sport, ger sin syn på den nyss avslutade säsongen:
- Jag vill rikta ett tack till Ford för det förtroende man visat. Jag vill även tacka Stobart för att de gav Jari-Matti chansen i år. Jari-Mattis självförtroende har växt hela tiden och den gångna säsongen har han utvecklats till den mest lovande föraren i rally-VM. Hans fina resultat den andra halvan av säsongen bidrog till att han erbjöds en plats i Fords WRC-team. Eftersom Jari-Matti kommer att få delta i merparten av testerna är jag övertygad om att han kommer att bli ännu bättre.
- Marcus och Mikko har fungerat väldigt bra tillsammans, och jag hoppas att Mikko kommer att dela med sig av sina erfarenheter till Jari-Matti. Jag är stolt över att kunna säga att både Mikko och Jari-Matti testades av M-Sport för fem år sedan, och att de nu ingår i Fords WRC-team för 2008, tillägger Malcolm Wilson.
Mark Deans, Ford Europas nya motorsportchef och ansvarig för företagets program från och med nästa säsong, kan inte dölja sin entusiasm: - Med vår fantastiska nya bil och det här teamet ser vi fram emot ett 2008 fyllt av framgångar.
07-12-17 Nu är det officiellt! P-G gör WRC-debut i VM med Suzuki SX4
Per-Gunnar "P-G" Andersson kommer att köra Suzukis nya SX4 i VM, och gör därmed VM-debut i WRC-klassen:
- "Ja, det är klart att jag kommer att köra VM-deltävlingarna i Monte Carlo och under Svenska Rallyt. Sen får vi se hur det blir" säger P-G"

P-G har bara kört WRC-bil vid ett tidigare tillfälle, det var i Norge under Bjekesprinten. Sprinten kördes två omgångar på Oslo travbana och P-G var runt 7 sekunder snabbare än Bernard Kongsrud som lånade ut sin WRC-fokus till P-G. Vann gjorde han dock inte, eftersom han fick poängavdrag för att ha kört pånågra koner.

Jonas Andersson, kommer som vanligt att vara P-G´s vapendragere i högerstolen. Han har mer WRC-erfarenhet och har bland annat lotsat runt både Mattias Ekström och Daniel Carlsson i VM-deltävlingar och har även läst noter åt Kris Meeke i Irish Tarmac Rally Championship.

Den andra av Suzukis två bilar kommer att köras av Toni Gardemeister och hans co-driver Tomi Tuominen.

Härnäst är det test med bilen som gäller. Redan på idag beger P-G sig till Lyon i Frankrike för att testa under tisdagen och onsdagen inför Monte Carlorallyt som körs 25-27 januari. Eftersom Jonas tyvärr är förhindrad att följa med, har P-G med sig kartläsaren Anders Fredriksson.
- "Det här känns riktigt bra" säger P-G."Det är en ära att få vara med och utveckla Suzukis WRC-bil från början och det ska verkligen bli en rolig utmaning."

Mer info hittar du på www.pgandersson.se
07-12-07 2009-års/2010 kalender - 12 VM deltävlingar mot 15
Nu är det bestämt att Norge kör VM istället för Sverige 2009. Man kommer att minska ner deltävlingarna från 15 st till 12 och samma gäller för 2010 då Sverige åter finns med i den planerade kalendern.

Nästa år blir Norge ny arrangör i VM och 2010 får vi se Ryssland, Bulgarien och Indonesien som nya värdländer.

Förslag VM kalendern 2009
30-1 februari
Irland  
13-15 februari Norge  
13-15 mars Cypern  
3-5 april Portugal  
24-26 april Argentina  
22-24 maj Italien/Sardinien  
12-14 juni Grekland  
26-28 juni Polen  
31-2 augusti Finland  
4-6 september Australien  
2-4 oktober Spanien  
23-25 oktober Wales  
Förslag VM kalendern 2010
22-24 januari Monte Carlo  
12-14 februari Sverige  
5-7 mars Mexico  
9-11 april Jordanien  
23-25 april Turkiet  
14-16 maj Nya Zeeland  
18-20 juni Indonesien  
16-18 juni Ryssland  
6-8 augusti Bulgarien  
20-22 augusti Tyskland  
10-12 sept Japan  
8-10 oktober Frankrike/Korsika  















07-11-19 Ford säkrade märkestiteln i 2007 års Rally-VM för andra året i rad
- För andra året i rad vann Ford märkestiteln i rally-VM med bilen Focus RS World Rally Car 07.* BP-Fords VM-teamet slutade igår irlänska rallyt med en ledning på 21 poäng vilket räcker för en totalseger, även om deltävlingen i Storbritannien är kvar att köra nästa månad.

Teamet har legat etta i Rally-VM, som kör i fem världsdelar, på så olika underlag som på snö, asfalt och grus, sedan den tredje deltävlingen i Norge i februari. Trots att en deltävling kvarstår har teamet plockat tillräckligt med poäng för att säkra 2007 års märkestitel i Rally-VM.

I täten igen 2007
Marcus Grönholm och Timo Rautiainen besegrade sina medtävlare i Sverige, Italien och Grekland under säsongens första halva, medan lagkamraterna Mikko Hirvonen och Jarmo Lehtinen vann i Norge - alla i Fords VM-bil Focus RS med 2006 års specifikationer. Grönholm körde hem den första segern för 2007 års Focus RS-bil i Finland i början av den andra halvan av säsongen, och han lyckades också ta hem förstaplatsen på Nya Zeeland i september efter tidernas jämnaste VM-duell. Hirvonen tog sin andra seger i deltävlingen som gick i Japan förra månaden.

Båda årets och förra årets Focus RS har utvecklats av det brittiska företaget M-Sport tillsammans med ingenjörerna i Ford TeamRS, Fords avdelning för motorsport.

John Fleming, VD och koncernchef för Ford Europe, betonar hur mycket segern betyder för Ford. "Vi gläder oss mycket åt segern. Att vi vann 2006 med en ny bil var fantastiskt men att vi lyckas försvara titeln i år och vinna VM med en återstående deltävling - det är verkligen en enastående prestation. Vi på Ford känner oss mycket stolta över framgången och jag vill tacka alla som i BP-Fords VM-team för deras hängivna arbete. De kan ännu en gång stolt konstatera att de är bäst i världen!"

Jost Capito, chef för Ford TeamRS, kunde avslöja att den goda lagandan var en viktig faktor bakom årets seger.
"Det känns riktigt, riktigt bra att Ford är på toppen igen", säger Capito. "Vi har legat på topp under hela säsongen. Vi jobbar tillsammans som ett team och den lagandan betyder mycket utöver Marcus, Timo, Mikko och Jarmo och deras uppenbara körskicklighet. Lagandan omfattar till och med de ingenjörer som tog fram vanliga Focus, som vi sedan kunde utveckla till Focus RS WRC."

2007 års mästartitel innebär ännu en seger för det framgångsrika samarbetet mellan Ford Europe och M-Sport, som har kört sin Rally-VM-satsning Blue Oval under Malcolm Wilson sedan starten år 1997.

Wilson kommenterar resultatet: "Ännu en gång har Marcus Grönholm och Timo Rautiainen fört Ford till framgång, och detta under de två förarnas sista säsong som aktiva. De fick ett fantastiskt stöd från Mikko Hirvonen och Jarmo Lehtinen, som blev allt bättre under säsongen och nu kan rankas bland de starkaste förarparen i världen. De är utan tvekan värdiga efterträdare till Grönholm och Rautiainen."

Ford och rally - en framgångssaga
I mer än hundra år har Ford och motorsport hört ihop. Redan den 10 oktober 1901 besegrade Henry Ford den kände föraren Alexander Winton i Grosse Pointe Race med en 26 PS som han utvecklade själv. På 1930-talet vann Blue Oval-teamet Monte Carlo Rally två gånger. Sedan den tiden är listan imponerande över framgångsrika Ford-bilar som utvecklats för att tåla de tuffaste förhållanden. Här ingår till exempel den innovativa modellen Zephyr, Cortina som segrade i ett ovanligt tufft Safari-rally år 1964, den kraftfulla Falcon och - sedan slutet av 1960-talet - förstås den legendariska Ford Escort som kunde ta hem guldet i första rally-VM:et 1973 - och sedan segrade ytterligare 20 gånger!

1979 var det svensken Björn Waldegård i en Escort RS1800 som tog hem Fords första märkestitel och också blev bästa förare. Två år senare blev Ari Vatanen bästa förare i en liknande bil.

Rallyversionen av Ford Focus debuterade 1999 och har sedan dess vunnit 30 stora tävlingar. Den vann världsmästerskapet för första gången i fjol, då Ford tog hem sin fösta märkestitel på 27 år med Focus RS i 2006 års utförande.



07-11-12 P-G kör grusnoter under VM på Irland
P-G Andersson kommer att finnas på plats under VM i Irland 15-18 november och testa på hur det är att köra grusnoter. Rallyt är ett asfaltsrally och innan bilarna startar har de sk grusnotsförare ute på sträckorna. De rapporterar förutom om vägunderlaget hur väder och vind ser ut. Allt för att teamen sedan ska välja rätt däck och inställningar.
- "Det ska bli kul" säger P-G "Jag har aldrig gjort nått sånt här, men när Wilks ringde och frågade nyss, tyckte jag det kunde vara en kul grej att få prova på".

På onsdag åker P-G till Irland och kommer sedan att vara Wilks "vägspion" på plats.

Mer info: www.pgandersson.se
07-11-09 Göran Bergsten lotsar Henning Solberg i Rally-VM
Henning Solberg tar svensk hjälp i Rally Irland nästa vecka. Då hoppar nämligen Göran Bergsten in som co-driver åt den norske WRC-föraren. Ordinarie kartläsaren, Cato Menkerud väntar nämligen tillökning och väljer att stanna hemma. Göran Bergsten är van vid att ha en norsk förare i vänsterstolen. Till "vardsags" åker han nämligen med Thomas Shie.
07-11-07 Rally Wales får deltagande från svenska Flexiefuel-Cupen
Victor Henriksson är klar för start i Rally Wales, det efter att hans engleska sponsor PPIK med ägaren David Dobson gått ihop med ytterligare ett företag Allfab för att se till att Victor kommer till start i finalen av Rally-VM 2007.

Det var just sponsorn PPIK som hjälpte Victor till start i Swansea Bay Rally tidigare i år som nu fortsätter att hjälpa till i samarbete med företaget Allfab vilka står för bilen och underhållet. Som kartläsare får Victor med sig Mark Walker som även är ägare till Allfab.

Som en upptakt och för att träna in engelska noter så har Victor deltagit i helgen som gick i Malton Rally i vilken de var snabbaste 2WD-bil och 16:e totalt innan de bröt på grund av diff-problem.

Victor berättar själv: -Jag är nu anmäld och klar,jag måste säga att det ska bli riktigt häftigt,det är som en dröm går iuppfyllelse och det kommer vara extremt nyttigt att genomföra rallyt. Det är tack vare David Dobson som har hjälpt mig under året med att få det möjligt.Det kommer bli väldigt intressant med tanke på att vi aldrig har kört tillsamans.Men vi kommer få en tävling innan Rally Wales att köra ihopp oss lite, Malton Rally går nu på söndag och tävlingen kommer innehålla 60 km fart sträckor och det blir ett perfekt tillfälle att träna upp oss inför Rally Wales. Till helgen så är planerna bara att ta sig runt och skaffa rutin och få upp tempot till Rally Wales senare i november. Jag återkommer med mer spännande saker.
07-10-24 Positiva tongångar efter väntat beslut om rally-VM
Uddeholm Swedish Rally kommer att arrangeras vartannat år i framtiden.
Det bestämde det internationella bilsportförbundet, FIA, på ett möte i Paris i dag.
Beslutet till trots andas Bertil Klarin, VD för Svenska Rallyt AB, optimism.
– Jag tror det här kan innebära en positiv början på något nytt, säger han.

Internationella Bilsportförbundet har bestämt sig. VM-serien i rally kommer från och med 2009 att bantas från 16 till 12 tävlingar. Beslutet innebär i grunden att 24 länder ska arrangera sin tävling vart annat år fram till 2014.
För Svenska Rallyt innebär det att Uddeholm Swedish Rally är säkrat 2008 och alla jämna år därefter. Åren däremellan kommer den enda vintertävlingen i mästerskapet att arrangeras i Norge – med betydande inblandning från Sverige!?
– Ända sedan förslaget om nyordningen i rally-VM presenterades har vi jobbat med en handlingsplan som bygger på ett samarbete mellan oss och Rally Norway, säger Klarin.
Hur fusionen mellan Uddeholm Swedish Rally och den norska VM-deltävlingen kommer att se ut kan inte Klarin kommentera i dagsläget.
– Båda bolagens styrelser ska samlas inom kort för att, med FIA:s beslut som grund, fastställa formerna för ett samarbete.

Chans att växa
Att hjälpa Norge är inget nytt för den svenska VM-organisationen. Bertil Klarin var tävlingsledare när Norge kandiderade till VM 2006 och under VM-premiären i februari månad i år hade han och ytterligare en handfull personer nyckelroller i Rally Norways ledning.
Nu tycks banden mellan de båda rallynationerna bli ännu tajtare.
– Vi ser positivt på en samverkan. Det kan skapa förutsättningar för båda tävlingarna att utvecklas och växa sig starkare i VM-familjen, säger Sven-Åke Enochsson, ordförande i Svenska Rallyt AB.

Positiva effekter
Både Klarin och Enochsson skulle givetvis vilja se världseliten tävla i de värmländska rallyskogarna varje vinter även i framtiden.
– Men vi har kanske varit lite bortskämda med att få arrangera ett VM årligen, en möjlighet som få andra sportgrenar haft, konstaterar Enochsson.
– Förändringen av rally-VM är nu ett faktum och jag är säker på att nyordningen kommer att få positiva effekter även för oss, säger Klarin.
En kan han redan peka på.
– FIA-beslutet innebär att vi är garanterade en plats i VM för lång tid framåt. Det ger oss en möjlighet att jobba långsiktigt med vår tävling, något som vi många gånger saknat historiskt sett.
Enochsson ser också marknadsmässiga fördelar med nyordningen av rally-VM.
– Genom att gå ner på tolv tävlingar varje år höjer FIA mästerskapets status och med 24 arrangörer sprids rally-VM till nya delar av världen. Det betyder också att Uddeholm Swedish Rally kommer att nå ut globalt i än större utsträckning än tidigare – både som marknadskanal för rallyts samarbetspartners och för vårt natursköna land, säger han.

VM-kalender 2008
25-27 januari: Monte Carlo
7-10 februari: Sverige
29 februari-2 mars: Mexiko
28-30 mars: Argentina
25-27 april: Jordanien
16-18 maj: Italien, Sardinien
30 maj-1 juni: Grekland
13-15 juni: Turkiet
1-3 augusti: Finland
15-17 augusti: Tyskland
29-31 augusti: Nya Zeeland
3-5 oktober: Spanien
10-12 oktober: Frankrike, Korsika
24-26 oktober: Japan
28-30 november: Wales
07-10-15 Fira P-G och Jonas tisdagen 16/10
I morgon, tisdagen den 16/10, kommer våra nyblivna världsmästare att firas i Årjäng. Platsen är Aulan i Folketshus och vill du vara med är du hjärtligt välkommen! Det hela startar klockan 19:00, då kommer de historiska Juniorerna att firas med pompa och ståt.
07-10-14 P-G Andersson mästare igen
Svensk rallysport har fått två världsmästare – igen.
Redan under den andra etappen i VM-deltävlingen på Korsika säkrade Per-Gunnar Andersson och hans kartläsare Jonas Andersson titeln i Junior Rally Championship.
JVM-segern var deras andra i karriären – och den tredje för svensk rallysport. I fjol körde som bekant Patrik Sandell och Emil Axelsson hem juniortiteln.

P-G Andersson och stallkompisen i Suzuki, Urmo Aava, delade ledningen i JRC inför finalen på Korsika. Först i mål av de båda skulle ta hem titeln. Estländaren började bäst och tyckte åt sig en ledning på 16,9 sekunder på fredagens inledande sträckor.
Den andra dagen på Korsika blev dramatisk. Redan på den andra sträckan körde Aava av vägen med sin Suzuki Swift.
– När jag såg att Urmo kört av vägen blev det error i huvudet på mig, berättar P-G som två kilometer senare själv gjorde sig skyldig till ett misstag.
Svensken körde punktering!
Kris och panik?
– Ja, inte långt ifrån i alla fall, medger P-G som förlorade två minuter på hjulbytet.
Väl i bilen igen väntade en nervös resa mot etappmålet. Fort gick det inte, men det spelade mindre roll. Svenskduon tog sig i mål – som mästare!
– Otroligt skönt. Målet i år var helt klart att vinna och det lyckades vi med.

Publikfrieri
Den tredje tävlingsdagen kunde firma Andersson & Andersson köra helt utan press på sig.
– Och vi gjorde riktig bra ifrån oss på många av sträckorna. Dessutom passade vi på arr showa lite för publiken och fotograferna. Det blev några handbromsvändningar bland annat.
P-G och Jonas vann JVM redan 2004, deras första säsong i Suzukis juniorteam. I fjol fick de nöja sig med silver efter en dramatisk avslutning i det brittiska VM-rallyt. Den gången hade de landsmännen Patrik Sandell och Emil Axelsson före sig i tabellen.
Nu är de tillbaka på tronen, med besked dessutom. Tre segrar (Norge Portugal, Spanien), en andraplats (Sardinien) och en fjärdeplats (Korsika) säger en del om duons kapacitet. Tyskland körde de inte – fick inte starttillstånd eftersom P-G vid det tillfället var utan körkort.
– När vi inte startade i Tyskland trodde jag det var kört, men sedan gick det bra i Spanien och därmed var vi med i matchen igen.

Oviss framtid
P-G och Jonas är de första som vinner VM-seriens juniormästerskap en andra gång. Någon mer blir det inte. P-G faller för åldersstrecket från och med kommande säsong. Dessutom lägger Suzuki ner sitt juniorteam för att satsa på WRC.
En plats där är givetvis vad han önskar sig, men om framtiden visste han mycket lite under guldfesten i söndags kväll.
– Vad jag ska göra nästa år? Ja, det undrar jag också. Så långt har jag inte hunnit tänka, låter han meddela.
Hoppat står med största sannolikhet till att Suzuki vill behålla och satsa vidare på sin mästare. Om inte annat kan P-G Anderssons rallykarriär på internationell toppnivå vara över.
– Jag har sagt det tidigare och säger det igen: jag har ingen ambition att på egen hand jobba fram de pengar som krävs för att få köra WRC-bil nästa år.

Loeb vann igen
I WRC-klassen blev det inte helt oväntat fransk i topp på Korsika. Sébastien Loeb tog sin tredje raka seger på Medelhavsön och vann före Marcus Grönholm. Citroën-föraren knappade därmed in ytterligare två poäng på finländaren i VM-tabellen. Inför de avslutande tre tävlingarna (Japan, Irland och Wales) skiljer det nu bara fyra poäng mellan dem.

Fakta
Namn: Per-Gunnar Andersson
Ålder: 27 år.
Bor: Årjäng,
Familj: Sambon Camilla.
Tävlingsbil: Suzuki Swift
Kartläsare: Jonas Andersson.
Främsta meriter: Juniorvärldsmästare 2004, etta i Junior Rally Championship 2007.


Foto: McKlein
GULDGOSSEN. Per-Gunnar Andersson blev i helgen
först med två juniortitlar i rally-VM. En fjärdeplats i
finalen på Korsika var mer än tillräckligt för att P-G
och kartläsaren Jonas Andersson skulle bli mästare igen.

Resultat
Rally-VM Korsika 12-14 oktober.
WRC.
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.28.31,5 tim
2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 23,7 sek
3) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 44,3
4) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 2.30,5 min
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 2.42,1
6) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 3.53,8
7) Jan Kopecky, Tjeckien, Skoda Fabia, + 8.02,9
8) Xavier Pons, Spanien, Subaru Impreza, + 9.34,2
9) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, + 10.12,2

Förar-VM:
1) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, 104 poäng
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 100
3) Mikko Hirvonen, Finland, Ford Focus, 74
4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, 45
5) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, 38
6) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, 29
7) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, 28
8) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, 24

Märkes-VM:
1) Ford, 179 poäng
2) Citroën, 147
3) Subaru, 71

Junior Rally Championship:
1) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 3.52.31,0 tim
2) Josef Beres, Slovakien, Renault Clio, + 12,5 sek
3) Yoann Bonato, Frankrike, Citroën C2, + 1.14,2 min
4) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, + 2.18,0
5) Arnaud Augoyard, Frankrike, Renault Clio, + 5.08,2
6) Andrea Cortinovis, Italien, Renault Clio, + 6.13,0
7) Aaron Nicolai Burkart, Tyskland, Citroën C2, + 6.13,1
8) Conrad Rautenbach, Zimbabwe, Citroën C2, + 6.20,1.

Slutställning JRC:
1) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 43 poäng
2) Urmo Aava, Estland, Suzuki Swift, 38
3) Martin Prokop, Tjeckien, Citroën C2, 34
4) Josef Beres, Slovakien, Renault Clio, 26
5) Jaan Mölder, Estland, Suzuki Swift, 20
6) Patrik Sandell, Sverige, Renault Clio, 19


www.swedishrally.com
07-10-13 P-G och Jonas klara världsmästare och skriver historia!
En dag och fyra sträckor återstår av VM-rallyt i Katalonien. Men i och med att Per-Gunnar "P-G" Andersson och hans co-driver Jonas Andersson tog sig i mål på sista sträckan idag, säkrade de årets Juniormästartitel!

P-G och Jonas låg inför dagens sträckor 16,9 sekunder efter huvudkonkurrenten och teamkompisen Urmo Aava. Svenskarna ökade tempot och var 3 sekunder före estländaren i mål på dagens första sträcka. Sträckan därpå har Urmo Aava för högt tempo i en kurva och kör därmed av. P-G fick på samma sträcka punktering och tappade över två minuter: P
- "Jag tappade koncentrationen helt när jag såg att Aava kört av. Bara tre kurvor längre bort fick vi punktering. Sen har det varit en riktigt svår dag!" säger P-G.

Om P-G och Jonas lyckades ta sig i mål idag, säkrade de nämligen världsmästartiteln och skulle bli världsmästare för andra gången. Något som ingen junior tidigare lyckats med!
- "Jag har nog aldrig varit så nervös" skrattar P-G efter målgång "Jag körde periodvis som en riktig kratta".

Men de tog sig i mål och är därmed världsmästare igen! Även om Aava startar om i morgon och P-G och Jonas bryter, har svenskarna möjlighet att starta om enligt superrallyregler. Aava kan därmed inte längre ta sig förbi dem tidsmässigt.

P-G är givetvis otroligt nöjd. Ingen annan har vunnit så många deltävlingar i år. De har tre segrar och en andraplats och trots att de missade Tysklands deltävling, låg de inför den avslutande deltävlingen lika med Aava.
- "Det känns mycket, mycket bra" skrattar P-G nöjt "Jag trodde det var kört när vi missade Tyskland" Men vi vann på asfalten i Spanien och tar nu hem världsmästerskapet för andra gången. Jag är j-vligt nöjd!"
- "Ja, det känn´s riktigt bra! Vi kan nu ta det lugnt under morgondagens avgörande sträckor och bara njuta" säger Jonas.

Mer info hittar du på www.pgandersson.se där vi följt rallyt sträcka för sträcka (och fortsätter med det imorgon)
07-09-08 Bernardi och Lindholm kör Suzuki WRC i år
Det blir Nicolas Bernardi som får äran att ratta den nya Suzuki SX4 WRC 2007 i premiärtävlingen på Korsika i oktober. Nicolas Bernardi är Fransk mästare och har Jean Marc Fortin i sin högerstol. Suzuki gör även en start i Rally Wales och då är det Sebastian Lindholm som sitter vid ratten och Tomi Tuominen lotsar honom. Vem eller vilka som får äran nästa år, är ännu inte klart.
07-08-31 SM tillbaka i Svenska Rallyt
Rally-SM gör comeback i Svenska Rallyt. Förarna kommer att göra upp om SM-poäng på fredagens Superspecial och lördagens etapp.
– Att återigen införliva SM i vår tävling känns viktig för den fortsatta utvecklingen av sporten på nationell nivå, säger Bertil Klarin, vd för Svenska Rallyt AB.

Senast det tävlades om SM-poäng i Svenska Rallyt var 1998. Nu är det alltså dags igen. 2008 gör mästerskapet comeback i den svenska VM-deltävlingen, som avgörs 7-10 februari.
– Roligt och positivt. Det här blir förhoppningsvis en kick för SM, säger Nils Erik Axelsson i Svenska bilsportförbundets rallyutskott.
Rally-SM 2008 kommer att omfatta fyra tävlingar. Efter premiären, klassiska Bergslagsrallyt, väntar Svenska Rallyt för den inhemska rallyeliten. Precis som förr, nästan.
– På den tiden genomförde SM-åkarna samtliga sträckor i Svenska Rallyt. Av främst ekonomiska skäl föredrar den nationella eliten numera kortare tvådagarstävlingar med genomkörning av sträckorna den ena dagen och tävling den andra, säger Axelsson.

Service i Hagfors
Så kommer det också att bli. Rekognoseringen av sträckorna är planerad till fredag förmiddag och på kvällen startar SM-rallyt i Karlstad med Superspecialen (SS 8) på Färjestadstravet.
– Att kunna ge SM-ekipagen en möjlighet att köra just den spektakulära sträckan inför storpublik ser vi som en självklarhet, konstaterar Bertil Klarin.
SM-förarna får en egen serviceplats i Hagfors. Där har VM-fältet en så kallad remote service (snabbservice) både lördag och söndag. Huvudservice för VM-deltävlingen kommer att ligga i Karlstad.
Nu är det inte bara de SM-anmälda förarna som får möjlighet att tävla om svenska mästerskapspoäng i VM-tävlingen. De inhemska ekipagen som anmält sig till hela rallyt får precis samma möjlighet.
– Alla kör samma sträckor oavsett till vilken tävling de är anmälda. Det gör det möjligt att räkna in samtliga i SM, säger Klarin.

VM-start för SM-pengar
Klarin är glad över att på nytt kunna erbjuda de svenska SM-åkarna en start i Svenska Rallyt.
– Intresset för att köra tävlingen är, och har alltid varit, stor bland svenska förare. De senaste åren har kostnaderna skjutit i höjden vilket gjort det svårt för de flesta att kunna förverkliga en VM-start rent ekonomiskt. Nu blir det möjligt för de allra flesta. Man kan säga att förarna får en VM-start till kostnaden av ett SM-rally och det tror, och hoppas vi, ska locka många, säger han och tillägger:
– Alla kommer att tjäna på det – förarna, rally-SM, publiken, vi som arrangörer och, inte minst, rallysporten i Sverige.

Positivt för alla
Förarna får en möjlighet att förverkliga en dröm och chansen att känna på VM-atmosfären med allt vad det innebär. Det stora publika och massmediala intresset för VM-tävlingen innebär dessutom att Rally-SM når ut med sitt varumärke i ett sammanhang som inte varit möjligt de tio senaste åren.
Åskådarna är givetvis också vinnare. Många rallyentusiaster kommer med största säkerhet att lockas av att på en och samma sträcka kunna följa världsmästaren Sébastien Loeb samtidigt som de hejar fram sin egen, lokala idol.
– För oss som arrangör är det givetvis enormt positivt med ett större startfält, fler svenska förare i tävlingen och ett större publikt underlag längs sträckorna i skogen, på serviceplatserna och på Superspecialen, avslutar Klarin.

www.swedishrally.com
07-08-14 Sandell sadlar om för asfalt
Efter segern senast på grusvägarna i Finland förbereder sig Patrik Sandell och Emil Axelsson för tyska asfaltsvägar. De har nyss genomfört den första av två dagars rekognosering.
- ”Det är väldigt olika karaktär på sträckorna. Vissa känns som att köra på gångvägarna hemma i Östersund. Medan andra har otrolig varierande underlag, från fin asfalt och betong, till väldigt stygga vägar med mycket lera och jord. Om det kommer regn på dem blir det otrolig svårkört” säger Patrik Sandell.

Och regn är just vad meteorologerna spår till helgen. Det gör att rätt däcksval kan bli helt avgörande.
Men det är inte bara regnet som snabbt kan förändra spelplanen. I jakten på hundradelar genar förarna så mycket de vågar och river därför upp mycket lera och stenar på vägen. Särskilt de fyrhjulsdrivna WRC-bilarna som kör först.
- ”Vi skriver alltid i noterna när det byter underlag och vad som finns på och vid sidan av vägen. Men när det kört många bilar före oss kan allt möjligt ha hänt. De kan ha dragit upp all möjlig skit på vägen. Då gäller det att ha koll på yttre hjulparet som är kvar på asfalten, så att du har grepp där när du går in och genar med det inre hjulparet” säger Patrik.

Patrik och Emil passade även på att göra ett asfaltstest i Tjeckien i helgen som var. Fyra stycken Renault Clio R3 fanns på plats, däribland en tysk asfaltsexpert. Ändå var Patrik snabbast av alla, med en ungefär sekund per kilometer.
- ”Vägarna var lite hoppigare och sprättigare än de tyska. Men testen gick inte ut på att göra en setup på bilen, utan att vi skulle få chansen att själva åka på asfalt i tävlingsbilen för första gången. Renault Sport har redan så bra koll på asfalts-setup, det är ju deras normala underlag. Och det bevisade ju våra snabba tider också” säger Patrik.

Inför Rally Tyskland ligger Patrik och Emil trea i mästerskapet med 19 poäng. Leder gör P-G Andersson och estländaren Urmo Aava, på 28 respektive 24 poäng.

07-08-13 Lyckat test i Tjeckien för Sandell
Patrik Sandell tycker asfaltstestet i Tjeckien varit lyckat. De fick problem med bilen, men kunde fortsätta testet i Kalle Pinomäkis bil under eftermiddagen. Bilen är lättkörd och allt käns bra inför VM i Tyskland.
07-08-11 Sandell asfaltstestar i Tjeckien
Patrik Sandell och Emil Axelsson är nu på väg till Tjeckien för att imorgon, söndag, genomföra ett asfaltstest. Därefter åker de till Tyskland där rekognoseringen av VM-rallyt startar på tisdagen.
07-07-30 Slut på semestern för Sandell
Efter ett par månaders sommaruppehåll är det åter dags för Rally VM-cirkusen att dra igång. Snabba grusvägar står på programmet under Rally Finland i helgen som kommer. En tävling som åtminstone en av de svenska förarna längtat efter.
- “Rally Finland är den tävling jag sett mest fram emot under hela året. Den är så grymt rolig att köra. Vägarna är ganska lika de svenska, men med många fler hopp än vi vad vi har hemma” säger Patrik Sandell.

Även om den ordinarie tävlingsbilen har fått vila sedan Rally Sardinia i slutet av maj har Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson inte legat på latsidan. Under inhopp med lånebil både i Norska Mästerskapet och hemma i Östersund har de genomgående satt riktigt snabba tider och vunnit de flesta sträckor de kört. Så farten har de i sig.
- ”Vi kör för seger. Det finns inget annat. Det blir full attack från första metern” säger Patrik Sandell
07-07-30 En plats kvar till Rally-VM i Finland - båt imorgon!
Det har blivit en plats ledig hos Urban Chistenson som far med färjan från Stockholm imorgon klockan 08:00. Kan du följa med med kort varsel? Det enda du behöver betala är uppehället i Finland och Rallypasset!

Intresserad ring: Urban Christenson 070-62 60 566
07-05-21 Daniel Carlsson utesluten ur rally-VM 2007 – trots att han och teamet följde reglerna
Daniel åkte till Sardinien, deltog i shakedown och rullade över rampen vid invigningsceremonin. Allt för att hans beslut att pausa årets VM-satsning skulle ske enligt det Internationella Bilsportförbundets (FIA) regelbok och inte drabba teamet, OMV Kronos Citroën, negativt. Ändå fattade FIA på söndagseftermiddagen beslutet att utesluta Daniel ur årets rally-VM, med motiveringen att han förödmjukat fabriksmästerskapet genom att inte ha deltagit i rekognosceringen inför tävlingen.

I beslutet står anmärkningsvärt nog att det inte handlar om huruvida Daniel och teamet – som gemensamt fattade beslutet om hur tävlingen skulle avbrytas – agerade enligt regelverket. Istället handlar det enligt FIA om att rekognosceringen är en viktig del av förberedelserna för tävlingen där information ges om hur man ska delta.

Beslutet innebär att Daniel och kartläsaren Denis Giraudet inte får delta i resten av årets rally-VM, men att OMV Kronos Citroën ändå ska betala anmälningsavgiften till samtliga rallyn de registrerat sig för. Teamet har dock rätt att nominera en ny förare på Daniels plats. I beslutet står också uttryckligen att domen är avsedd att fungera som prejudikat för att undvika liknande fall i framtiden.

Daniel själv är naturligtvis djupt besviken:
- Som rally-VM ser ut idag kan man tycka att FIA borde uppmuntra alla förares satsningar på mästerskapet, inte slå ner på dem så fort de får chansen. Den situation som uppstått i och med mitt beslut att pausa VM-satsningen såg jag och teamet till att hantera enligt regelboken – just för att undvika besvär. Att FIA då kommer och säger att det inte handlar om huruvida man följer reglerna eller inte skapar naturligtvis viss upP-Givenhet. Hur ska man kunna agera i ett världsmästerskap där det inte räcker att följa reglerna?

Under kommande vecka kommer Daniel Carlsson World Rally att fatta beslut om huruvida beslutet om uteslutning ska överklagas.
07-05-15 Sandell redo att försvara segern
Förra året vann de Rally Sardinien och la därmed grunden till slutsegern i juniorvärldsmästerskapet. I år kommer de med en helt ny och oprövad bil. Men efter två deltävlingar och intensiva tester känner sig Patrik Sandell och Emil Axelsson redo att ta årets första seger.
- ”Vi känner att vi har lärt oss bilen nu, hur hårt vi kan gå på, och vi har en riktigt hållbar bil nu. Teamet har också gjort ett fantastiskt jobb och fått bilen klar för tävling på bara ett par dagar efter testerna förra veckan” säger Patrik Sandell.

Det är ett starkt startfält de möter på Sardinien. Alla förare i juniorklassen i Rally-VM måste välja bort någon av de sex deltävlingarna under säsongen. Till Sardinien är dock samtliga förare i klassen anmälda.

Patrik Sandell ser P-G Andersson och estländaren Urmo Aava som de tuffaste konkurrenterna. Men även tjecken Prokop kanske kan utmana. I Portugal senast åkte han riktigt fort, tills han skrotade bilen.
- ”Det är svårt att veta om han har den farten i sig, eller om han helt enkelt åkte över sin förmåga” säger Patrik Sandell.

På Sardinien är det snarare en viss måttfullhet som gäller. Vägarna är allmänt svåra med mycket vassa stenar som lätt ger punkteringar.
- ”Förra året lyckades vi klara oss med bara en punktering, och den kom bara 500 meter före mål på en sträcka. Det var en av anledningarna till att vi vann här då” berättar Patrik.
07-04-12 Se Junior Rally Championship via Canal Digital!
På kanalen MotorsTV sänds den här veckan JRC programmet från Portugal, där kan ni följa Patrik Sandell och P-G Anderssons framfart på de tuffa vägarna.

Datum och sändningstider:
13/4 02.30 22.30
14/4 12.30 22.30
17/4 12.00
Se hela tv-tablån för MotorsTV här >>
Nästa deltävling i JRC går av stapeln på Sardinien den 18-20 maj.
Då står både Patrik och P-G på startlinjen igen för att försvara de Svenska färgerna.

För mer info: www.patriksandell.com

07-04-02 Extrapoäng för Carlsson efter domslut mot Ford
Daniel Carlsson rullade i mål som helnöjd sjua i det portugisiska VM-rallyt.
Flera timmar efter prisutdelningen flyttades han upp till sjätte plats. Detta sedan tävlingsledningen tilldelat sex Fordförare fem minuters tilläggstid.
På grund av för tun bakruta förlorade bland annat Marcus Grönholm sin andraplats i tävlingen och ledningen i VM-tabellen.

Sébastien Loeb vann Rally Portugal. Den saken är klar. Den regerande världsmästaren övertog ledningen i slutet på den första etappen och behöll den hela vägen in i mål.
På prispallen fick han sällskap av Fordduon Marcus Grönholm och Mikko Hirvonen. Det borde ha varit Petter Solberg, Subaru och stallkompisen Dani Sordo i stället.
Vid en efterkontroll av tävlingsbilarna visade det sig att bakrutan på samtliga Ford Focus RS WRC 06-bilar var för tun. Regelbrottet innebar att bland annat att Grönholm, Hirvonen och sjätteplacerade Jari Matti Latvala tilldömdes fem minuters tilläggstid.
För Daniel Carlsson innebar det en sjätteplats i stället för en sjundeplats och tre nya poäng i VM-tabellen.
– Jag är nöjd med min insats här. Tävlingen var min första på grus med Citroën Xsara WRC och jag körde med marginal och utan att ta några onödiga risker, sa en belåten Daniel efteråt.
Tävlingen var Daniels tredje i bilen. Han har tagit poäng i samtliga och är åttonde man i förar-VM.

Rally Portugal 29 mars-1 april
1) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën C4, 3.53.33,1, 2) Petter Solberg, Norge, Subaru Impreza, + 3.13,9, 3) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 5.05,3, 4) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 5.37,1 sek, 5) Mikko Hirvonen, d:o, d:o, + 7.08,1 min, 6) Daniel Carlsson, Sverige, Citroën Xsara, + 8.13,2, 7) Gigi Galli, Italien, d:o, + 9.39,6, 8)) Jari Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 10.44,9, 9) Manfred Stohl, Österrike, Citroën Xsara, + 12.46,0, 10) Andreas Mikkelsen, Norge, Ford Focus, + 13.51,6, 11) Henning Solberg, Norge, Ford Focus, + 16.12,4.

Förar-VM efter 5 av 16 delt: 1) Loeb, 38 poäng, 2) Grönholm, 36, 3) Hirvonen, 30, 4) Sordo, 19, 5) P. Solberg, 16, 6) H. Solberg, 11, 7) Chris Atkinson, Australien, Subaru, 10, 8) Carlsson, 9.

www.swedishrally.com
07-04-02 DC sexa
Daniel avancerar en placering i Rally Portugal och hamnar därmed på en slutlig sjätteplats!! Detta på grund av att det har upptäckts ett reglementsmässigt fel som finns hos samtliga Ford-ekipage. De hade helt enkelt för tunna bakrutor!! Alla, inklusive Grönholm, Hirvonen, Latvala, Solberg, Wilson, McHale får ett tidstillägg på hela fem minuter! Initialt skulle dock samtliga Fordar bli uteslutna, men sedan kom Fords teamledning med en reträtt om att dra sig ur hela rallycirkusen, om det beslutet gick igenom. Detta resulterar hursomhelst i att just Jari-Matti Latvala, som låg på plats sex, nu faller ner till åttonde plats i totallistan och Daniel plockar värdefulla VM-poäng åt sig själv och teamet.

- Alla här är givetvis chockade över vad som inträffat, men vi är samtidigt glada över att kunna ge Kronos ytterligare en märkespoäng, där också Stohl erhåller en "bonuspoäng" i sammandraget, meddelar Daniel kort efter att ha nåtts av blixtnyheten.
www.danielcarlsson.com

07-04-02 Per-Gunnar Andersson är het just nu
Andra raka för Andersson
Efter andra raka segern i juniorklassen i rally-VM hoppas värmlänningen få chansen i Suzukis nya WRC-bil, SX4, senare under säsongen.
– Det bästa jag kan göra är att köra så att japanerna är nöjda, konstaterade han efter triumfen i Rally Portugal.

Han vann premiären i Rally Norway i februari månad. I Portugal slog Per-Gunnar Andersson till igen. Tillsammans med kartläsaren Jonas Andersson vann värmlänningen juniorklassen, Junior Rally Champion, i sin Suzuki Swift.
– Men det satt hårt åt, medgav P-G, som var mycket belåten efteråt.
– Bortsett från min första VM-seger var nog det här den roligaste eftersom jag lyckades kämpa mig upp på förstaplatsen i slutet på tävlingen.
Efter en punktering på den inledande etappen och lite darrig och försiktig körning i inledningen på den andra var P-G över minuten efter stallkompisen Urmo Aava från Estland.
– Jag tappade lite för mycket lördag förmiddag. Det var halkigt efter nattens regnande och dessutom var jag lite osäker på noterna.
På eftermiddagen stämde det bättre för svenskduon och inför den sista etappen hade de krympt avståndet till 39 sekunder.
– Då trodde jag inte på seger, men jag hade goda förhoppningar om att åtminstone kunna pressa Aava.
När estländaren råkade ut för en punktering redan på den andra sträckan såg P-G sin chans och med två sträckor kvar att köra hade var inte förstaplatsen mer avlägsen än 4,7 sekunder.
– Då laddade jag rejält utan att för den skull äventyra min andraplats.
Andersson slog Aava med 7,4 sekunder och inför deras möte på Algarve Stadium hade svensken 2,7 sekunder att gå på.
– Då var jag lite spyfärdig av nervositet, men när vi åkt ett varv och jag såg att jag var före kändes det bättre, skrattar P-G.
Segern var viktig. Med andra raka fullpoängaren rycker Andersson i tabellen, som han nu toppar sex poäng före just Aava.
– Det kan vara värdefulla poäng när mästerskapet ska summeras senare i höst.
I höst är det också meningen att Suzuki ska göra entré i rally-VM med sin första WRC-bil, SX4. Premiären är planerad till deltävlingen på Korsika och som andra tävling på programmet står VM-finalen i Wales.
I den vill Per-Gunnar Andersson gärna göra WRC-debut i rally-VM. Han försämrade inte chansen i och med segern i Portugal.

Om P-G och Jonas var glada efter Rally Portugal hade de regerande juniorvärldsmästarna, Patrik Sandell och kartläsare Emil Axelsson, betydligt lättare att hålla sig för skratt. Deltävlingen blev en enda lång prövning för duon som fick nöja sig med en blygsam 15:e plats i JRC-klassen.
Patrik och Emil tvingades bryta samtliga etapper – de två första på grund av bortkörda framhjul och den sista sedan motorn i deras Renault Clio R3 inte velat varva mer än 4 000 varv.
I Grupp N-klassen tog Patrik Flodin och Maria Andersson sin andra raka klasseger i VM-sammanhang. Den första kom i Rally Norway i februari månad.
Trots det lyckliga slutet var inledningen av tävlingen allt annat än positiv för svenskduon. Redan på den första sträckan tappade de 40 sekunder till täten sedan de kört ikapp framförvarande bil. Därefter råkade de ut för två punkteringar och tappade ännu mer tid.
Inför omstarten lördag morgon var Flodin 1,37 minuter efter ledande portugisen Victor Pascoal. Då visade han klassen. Patrik körde upp sig, övertog ledningen och behöll den hela vägen in i mål. Segermarginalen till tvåan Rui Madeira från Portugal blev till slut 1,34 minuter.
Härnäst väntar VM-deltävlingen i Argentina för Flodin och Andersson. Den tävlingen blir också deras första i Grupp N-VM den här säsongen.

Rally Portugal 29 mars-1 april
Junior Rally Champion: 1) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Suzuki Swift, 4.22.43,4, 2) Urmo Aava, Estland, d:o, + 3,7 sek, 3) Josef Beres, Slovakien, Renault Clio, + 7.48,9 min, 4) Jan Mölder, Estland, Suzuki Swift, + 11.56,5, 5) A… Cortinovis, Italien, Renault Clio, + 14.53,8, …15) Patrik Sandell, Sverige, d:o, + 1.05.38,3 tim.

JRC efter 2 av 6 delt: 1) Andersson, 20 poäng, 2) Aava, 14, 3) Sandell, 8.
Grupp N: 1) Patrik Flodin, Sverige, Subaru Impreza, 4.26,41,1, 2) Rui Madeira, Portugal, Mitsubishi Lancer, + 1.34,6 min, 3) Bruno Magalhaes, d:o, Peugeot 207 S2000, + 2.00,1.
07-03-12 Loeb först med två segrar 2007
Regerande världsmästaren Sébastien Loeb blev först med två triumfer i årets rally-VM. Fransmannen vann nämligen Corona Mexiko Rally och tog därmed Citroëns första seger på grus med nya C4 WRC – och sin 30:e totalt i rally-VM. Tvåa blev finländaren Marcus Grönholm som därmed slog vakt om sin ledning i förar-VM.

Loeb övertog ledningen när Petter Solberg tvingades bryta det Mexikanska VM-rallyt på den sjätte specialsträckan. Norrmannen fick ge upp på grund av tekniska problem i debuten med nya Subaru Impreza WRC.
Väl i ledning kunde ingen hota Loeb, som bevisade att nya C4 WRC även är en vinnare på grus. I januari månad vann han Monte Carlo-rallyt, som avgörs på asfalt, i samma bil.

Grönholm, som arbetade sig upp i fältet efter en mindre lyckad inledning, var 55,8 sekunder efter Loeb i mål. Pallplatsen var finländarens fjärde på lika många försök hittills i årets mästerskap. Han insats innebar bland annat att han höll undan för Loeb i VM-tabellen. Mellan mästerskapets båda giganter skiljer nu fyra poäng inför nästa deltävling som avgörs i Portugal i månadsskiftet mars-april.
Grönholms stallkompis i Ford, Mikko Hirvonen, lyckades inte följa upp segern i Rally Norway med ännu en triumf, men tredjeplatsen framför Dani Sordo, Chris Atkinson, Manfred Stohl, Jari-Matti Latvala och Matthew Wilson gav 6 nya poäng till de 20 han tidigare hade. Finländaren är trea i mästerskapet, bara två poäng efter Loeb.
För Henning Solberg, storebror till Petter, fick Rally Mexiko en olycklig start med en rullning och stor tidsförlust redan på den första sträckan. Norrmannen körde emellertid upp sig, men längre än till en niondeplats – precis utanför poäng – räckte inte hans ansträngningar den här gången.

Resultat
Rally-VM, Mexiko, 9-11 mars: 1) Sébastien Loeb, Franskrike, Citroën C4, 3.48.13,3, 2) Marcus Grönholm, Finland, Ford Focus, + 55,8 sek, 3) Mikko Hirvonen, d:o, d:o, + 1.27,7 min, 4) Dani Sordo, Spanien, Citroën C4, + 1.43,7, 5) Chris Atkinson, Australien, Subaru Impreza, + 2.24,1, 6) Manfred Stohl, Österrike, Citroën Xsara, + 3.45,5, 7) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford Focus, + 4.10,8, 8) Matthew Wilson, Storbritannien, d:o, + 12.22,6, 9) Henning Solberg, Norge, d:o, + 14.15,7.

Förar-VM efter 4 av 16 deltävlingar: 1) Grönholm, 32 poäng, 2) Loeb, 28, 3) Hirvonen, 26, 4) Sordo, 13, 5) H. Solberg, 11, 6) Atkinson, 10, 7) P. Solberg, 8.

Märkesmästerskapet: 1) Ford, 58 poäng, 2) Citroën, 43, 3) Stobart Ford, 19, 4) Subaru, 19, 5) Kronos Citroën, 17.

www.swedishrally.com
07-03-01 Följ Sandell och P-G i TV
I SVT och Eurosport sänds som vanligt programmen från den stora WRC-serien med de stora kända världsstjärnorna. Men utöver WRC-sändningarna produceras också program för grupp N och Juniorklassen i VM vid deras respektive deltävlingar. Motorsportkanalen Motors TV som sänds i Canal Digitals nät visar ett 30-minuters program från JRC, juniorklassen i Rally Norway. Där kan ni se Patrik Sandells och P-G Anderssons väg mot topplaceringarna i den norska deltävlingen.
- Det är jättebra både för sporten och för oss utövare att även den svenska publiken nu har möjlighet att följa oss i TV, säger Patrik Sandell.

Programmet sänds bl.a. idag torsdag med start klockan 07:50, 14:25 och 22:45. Även under fredagens sänds programmet. Kanalen sänder både JRC och grupp N-VM. Utöver Motors TV kan man se programmen direkt på internet, dock krävs registrerat konto hos wrc.com.

Se tablå på följande länk: http://www.canaldigital.se/tvguide/tvguide____3227.aspx?filter=standard&type=4&date=2007-03-01%2017:22:00&channel=1023

www.patriksandell.com.


07-02-13 Sandell utan bil 3 dagar innan världspremiären
Patrik Sandell är tillsammans med sin kartläsare Emil Axelsson just nu i Norge för rekognosceringen inför det norska VM-rallyt senare i veckan. Men utan bil.

Efter att Patrik Sandell blev juniorvärldsmästare i höstas utsågs han till Renaults försteförare i Rally. Det innebär också att han blir först i världen att tävla i den helt nya Renault Clio R3. Men tre dagar innan premiären i det norska VM-rallyt är bilen fortfarande i bitar.
- ”Leveranserna av en del saker blev försenade från Frankrike, men mekanikerna har jobbat dygnet runt i 14 dagar sen dess. Min tävling börjar på om några dar, men deras pågår just nu. De gör ett kanonjobb och jag vet att de blir klara i tid, så jag är inte orolig” säger Patrik Sandell som räknar med att få bilen lagom till shakedown på torsdag.
- ”Vi har fått bra hjälp från Öhlins Sverige också. De vet hur jag vill ha bilen och de bygger en stötdämparsättning i datorn som bör passa både mig och bilen. Vi har en suverän setup i teorin, sen ska det bara funka i praktiken också” ler Sandell.

Det norska rallyt har VM-status för första gången. Först sträckan körs fredag morgon och rallyt avgörs på söndag eftermiddag. Då ska 18 specialsträckor och 35 mil vinterväg vara avklarade.
07-02-13 Snabb omladdning för Daniel och Denis – nu stundar det norska VM-rallyt
Knappt har det svenska VM-rallyt, Uddeholm Swedish Rally, hunnit sluta innan det är dags igen. Till helgen körs Rally Norway – norges första VM-rally. Perfekt för publiken som kan vila ut några dagar och sedan bege sig till Norge. Hårdare är det för förarna, som redan dagen efter målgången i Sverige var på plats i Norge.

Vad många i publiken inte vet är att rallyt för besättningarnas del börjar redan på tisdagen i rallyveckan. Då inleds nämligen rekognosceringen, den del av förberedelserna där förare och kartläsare åker genom alla sträckor och skriver de noter som de sedan ska åka efter i fullfartstempo. Att kunna hålla uppe full fokusering under träningen är helt avgörande för utgången i rallyt, och det är inte utan att teamen får anstränga sig för att hålla ångan uppe:
- Vi har väl inte riktigt hunnit ladda om efter Svenska Rallyt. Att morgonen efter femteplatsen gå upp och köra till Norge för att sedan köra recce dagen efter känns minst sagt tufft. Men jag ska inte gnälla! Vi kommer att fokusera fullt på rekognosceringen och försöka få så mycket sömn som möjligt på nätterna under dagarna innan rallyt drar igång, så vi ska allt komma laddade till start även här, säger Daniel.

Med lite perspektiv på upplevelserna i Sverige den gångna helgen har Daniel börjat värdera femteplatsen ännu högre än tidigare. Att över huvud taget kunna komma till start har kantats av mer än ett halvår av förberedelser där all tid ägnats åt att arbeta med WRADD-kampanjen, bearbeta potentiella partners och träffa alla de viktiga personer som vill stödja WRADD:
- Femteplatsen börjar verkligen kunna mäta sig med tredjeplatsen förra året. Det har varit så mycket jobb bakom allt detta och att med den här mentala uppladdningen kunna komma in och prestera ett sånt här resultat bakom ratten känns starkt. Jag tycker också att vi bevisade potentialen i WRADD-konceptet, som rönt stort internationellt intresse, under helgen. Jag tror och hoppas att nya aktörer fått upp ögonen för nyttan med WRADD, säger Daniel entusiastiskt.

Idag, tisdag, är alltså reccen i full gång i Norge. Daniel och Denis är ute och kör sträckorna, som enligt upP-Gift kantas av lite mer snö än i Sverige. Reccen avslutas under onsdagen och följs på torsdagen av shakedown på förmiddagen samt ceremoniell start under kvällen. Kl. 07:40 på fredag drar den första sträckan, SS1 Løten 1, igång.

www.danielcarlsson.com
07-01-26 Rally Norway will be an eco-advocate
Motor sport in their blood - Environment on their minds: Rally Norway will be an eco-advocate
Rally Norway is following the Norwegian Prime Minister's lead and will purchase environmental quotas to emphasize its focus on being a CO2 neutral event. This will be done in close co-operation with environmental technology company EnPro, which has also made it financially possible for Rally Norway to purchase environmental quotas.
- "Rally Norway wants to be an eco-advocate. Many people probably regard rally sport as being an environmental delinquent, but we have a high level of environmental awareness. We want environmental respect and motor sport to go hand in hand," Even Wiger, Managing Director of Rally Norway said.

Wiger pointed out that all major sports events, with all the transport, emissions, noise and waste they generate, run the risk of being harmful to the environment, but that Rally Norway intended to do something about this.

Important EnPro support
It is possible to reduce any negative environmental effects of a major spectator event, as was the case during the Lillehammer Winter Olympics in 1994. Rally Norway wants to take responsibility and move important boundaries, setting an example for greater environmental and climate responsibility in the future.

Rally Norway will probably be the first major cultural and sports event in Norway to purchase environmental quotas to demonstrate the importance of climate neutral events.

Even Wiger said: "We are grateful that EnPro has assumed the financial responsibility for Rally Norway's purchase of environmental quotas. EnPro will ensure that our CO2 emissions are neutralized through corresponding reductions being made elsewhere."

No indulgence
Use of fossil fuels generates pollution. Is purchasing of environmental quotas indulgence money?
- "By no means. We had an active environmental policy before Norwegian Prime Minister Jens Stoltenberg called on everyone to purchase environmental quotas. However, our immediate response to this request emphasizes our willingness to be eco-conscious. The idea of environmental quotas is really quite ingenious. These can be channelled via the network of established environmental groups, such as the Norwegian Society for Conservation of Nature, where they can be put to good use," Wiger said.

How concerned are rally enthusiasts about environmental issues?
"I'm sure it varies, but I hope our initiative will help ensure that environmental issues are addressed more often. This is especially important for those of us who are most interested in the winter rally event. If we do nothing to curb climate changes, we risk not having proper winter driving conditions in ten to twenty years time."

Environmental beacon
Critical tongues might have it that rally enthusiasts are more environmental villains than heroes.
- "If that is the case, Rally Norway will do its utmost to change that image by setting a good example. We want rally enthusiasts of all ages to be aware of the environmental impact of the sport and to help lessen this as much as possible," Wiger said.

He pointed out that administration of Rally Norway has already been environmentally certified. The process of achieving environmental certification for the rally event itself will take place during Rally Norway 2007. Environmental measures taken, the targets to be achieved and the awareness this involves, will make Rally Norway an environmental beacon.
- "We have focused on environmental measures in all the documents we have produced for the public, suppliers, business partners, volunteers and competitors," Wiger emphasized.

Climate neutral
"This also opens new and interesting opportunities for motor sport. We must show that we are concerned about and can contribute toward sustainable development. All major cultural and sports organizers in Norway should implement measures tailored to each event."

Through arranging good and efficient public transport, and also a special seminar on major events as the driving force in regional sustainable development, Rally Norway will try to keep its own house in order" Even Wiger said.

Purchase of environmental quotas is the first initiative taken by Rally Norway to compensate for the resultant CO2 emissions that may affect the climate.

www.rallynorway.no


07-01-11 Impressive entry list - Rally Norway
The World Rally Championship (WRC) in Norway has attracted a record number of entrants, with the entire world rally elite in place. At least eight of these top drivers will be vying for a place on the winner's rostrum. Up to now, a total of 79 entries have been received and 29 of these are in the WRC class.
- "One thing is sure; Petter and Henning Solberg will have plenty of international competition. The response exceeds all our expectations and confirms that Rally Norway is something the manufactures teams and the other WRC drivers want," Clerk of the Course, Stig Rune Kjernsli commented regarding the provisional entry list for Rally Norway.

All the major teams will be represented. Petter Solberg and Chris Atkinson will be driving for Subaru. The reigning World Champion, Sebastien Loeb, has been entered in a new Citroën C4 WRC. Marcus Grönholm and his countryman Mikko Hirvonen will be driving for BP Ford World Rally Team.

Guy Wilks from the UK is among the many international drivers taking part. He has dominated the Junior World Championships for several years in his Suzuki and will be taking part in Rally Norway in a Ford Focus WRC 2005 model.

Jan Kopecky from the Czech Republic is the only driver entered in Skoda Fabia WRC. Gutsy Gigi Galli from Italy will be driving in a Citroën Xsara WRC, as will Manfred Stohl from Austria and Daniel Carlsson from Sweden.
- "Perhaps the best news is that there will be a strong Mitsubishi contingent with top drivers Toni Gardemeister and Juho Hänninen from Finland and also Xavier Pons from Spain," Stig Rune Kjenrsli informed.

Henning Solberg / Cato Menkerud will be driving for the Stobart M-Sport Ford Rally Team, which has entered four cars, one of which will have the talented young Norwegian Andreas Mikkelsen behind the wheel with Ola Fløene as navigator. The two other drivers are Jari-Matti Latvala and Mathew Wilson. Mikkelsen will drive a 2005 model, whereas the other three will drive the new 2006 model.

Strong Norwegian particiaption
There will be a total of eight Norwegian drivers in the WRC class. In addition to the Solberg brothers and Andreas Mikkelsen, the reigning Norwegian Champion, Thomas Schie, has been entered in his Ford Focus WRC. The list also includes Subaru drivers Mads Østberg and Anders Grøndal and Ford drivers Christian August Selmer and Bernhard Kongsrud.
- "An exciting Norwegian driver to watch will be young Anders Kjær, who has been entered in a Peugeot 307 WRC, which is the same type of car Henning Solberg drove when he won last year's Rally Norway candidate race," Stig Rune Kjernsli said.

It's good to see that veteran Roar Vannebo is making a comeback in Rally Norway. He has been entered with a Honda Civic in Group N up to 2000 ccm and will have the not unknown Henning Isdal as co-driver.

The provisional entry list for Rally Norway can be found at www.rallynorway.com.

07-01-11 Sandell blir Renaults försteförare
Ett år att lära. Ett år att vinna. – Ett vanligt resonemang i motorsportsammanhang. Men för Patrik Sandell och Emil Axelsson höll inte planen riktigt. De ville sig inte bättre än att de blev världsmästare redan första året. Därför är beskedet att Renault Sport vill behålla sina svenska stjärnförare ett år till kanske inte så oväntat.

Spekulationerna har pågått en tid och i tisdags blev det klart. Då skrevs papprena på. Juniorvärldsmästarna Patrik Sandell och Emil Axelsson fortsätter att köra för Renault Sport i JVM under 2007. Med det nya avtalet blir Patrik Renaults officiella fabriksförare i Rally. Och han blir dessutom först ut att köra den nya Renault Clio R3.

Som regerande juniorvärldsmästare ingår Sandell i samma klubb som bland andra Sebastien Loeb, Daniel Sordo och P-G Andersson. Men hittills har inget lyckats försvara titeln. Något som Patrik vill ändra på.
- ”Målet är självklart att försvara titeln. Eftersom ingen annan lyckats med det förut är det dags nu. I övrigt handlar det om att utvcklas vidare som chaufför och testpilot, eftersom vi kommer att åka otroligt mycket test under året” säger Patrik Sandell.
- ”En bra rallysatsning är alltid två- eller treårig anser jag, och alla vi på Renault Sport är glada att få möjligheten att få fortsätta med Patrik och Emil. Det blir en spännande utmaning för det regerande mästarteamet, med en helt ny bil och mot nya mål” säger Gilles Vandecaveye, ansvarig för rallyavdelningen på Renault Sport i Frankrike.

Den nya bilen följer R3-reglementet som enligt rykten kommer att gälla som JVM-klassen 2008. Klassen har fått dispens att tävla redan i år och kör tillsammans med super 1600-bilarna men har 2-litersmotor istället för 1,6 liter.
- ”Jag har testat bilen på grus i Sydfrankrike i mitten av december och den kändes mycket bra. Otroligt lättkörd och bra motor. Jag ser verkligen fram emot att få vara med och utveckla den här bilen tillsammans med Renault” säger Patrik Sandell.

Bilen ska vara klar i början på februari. Målet är att hinna med minst två dagars test innan Rally Norway 16-18 februari, som blir den första deltävlingen i årets mästerskap.


Junior Rally Championship Kalender 2007
Feb 16-18 Rally Norway
Mar 30-01 Apr Rally Portugal
Maj 18-20 Rally Italia-Sardinia
Aug 03-05 Rally Finland
Aug 17-19 Rally Deutschland
Okt 05-07 Rally Catalunya
Okt 12-14 Tour de Corse

Sandell och Reanult kommer att delta i samtliga tävlingar utom Tour de Corse

Fakta Patrik Sandell:
Aktuell just nu: Världsmästare i rally 2006!
Ålder: 24 år
Längd: 183 cm
Vikt: 71 kg
Bor: Östersund
Klubb: Jämtlands MK
Civiltillstånd: Sambon Ida
Sysselsättning: Rallyförare & Förarinstruktör
Övriga intressen: Träna, åka skoter och umgås med kompisarna
Styrka som chaufför: Smart & Aggressiv
Codriver: Emil Axelsson

Web: www.patriksandell.com
07-01-04 Presentation av Rally Norway
Se Rally Norways presentation i pdf>>