Per Eklund MK Team Westom
EM m m 1999
Per Eklund 2000
Per Eklund 2001
02-07-03 Per Eklund jagar ny rallycrosstriumf i Höljes
Från Colorado Springs till Finnskoga - är avståndet långt på alla sätt och vis för rallyföraren Per Eklund. Tidigt i söndags morse, svensk tid, vann han den klassiska backtävlingen Pikes Peak. På lördag-söndag är det rallycross-EM i Höljes på schemat för Eklund&Company.
- Bortsett från lite tidsomställningsproblem så är jag laddad, säger Eklund som ligger tvåa i rallycross-EM efter bl a seger i den österrikiska deltävlingen.
Tidigt på onsdagsmorgonen kom han hem till Arvika efter sejouren i USA. Efter bara ett par timmars sömn var han i verkstaden för att hjälpa till med lastningen av tävlingsbilen, den gula Saaben "made in i Arvika", i teamets transportbuss.
- Inget görs sig självt, säger han.
Viktigt att slå Blomqvist
Vänner, bekanta och arvikabor i gemen har gratulerat till den andra segern i den klassiska motortävlingen Pikes Peak. Per själv håller som bäst på att smälta den. Han har funderat över hur han vågade köra med sådan laddning trots att frambromsarna gett upp.
- Lite stolligt var det nog allt, erkänner han så här i efterhand.
- Men det gick ju bra när jag blundade lite med ena ögat.
Men så var det Stig Blomqvist - den ständige antagonisten sedan mer 35 år tillbaka - som också var med i hastighetstävlingen uppför "Peaken". Bara det var värt att chansa lite extra.
- Det är så gôtt att slå´n, säger Per.
De sista
Per och Stig är för övrigt de sista aktiva förarna inom den generation som inte nöjt sig med att fokusera på en bilsportgren. Utan båda har tävlat och tävlar alltjämt på elitnivå i rally, backe, rallycross och racing. Exempelvis har Eklund klarat bedriften att bli svensk mästare i rally, backe och rallycross ett och samma år. Medan Blomqvist blivit svensk mästare i både rally och racing.
- Sedan 1993 har jag satsat helhjärtat på rallycross -EM. Min sista riktiga rallytävling körde jag 1994. Då körde jag Svenska Rallyt med sambon Kerstin som kartläsare, berättar Per utan att lägga till att de bröt efter ett motorhaveri.
Höjdpunkterna i den Eklundska karriären är VM-segern i Svenska Rallyt 1976. EM-guldet i rallycross 1999 samt segrarna Pikes Peak 2000 och i söndags.
- Vi ska inte heller glömma när jag vann min första rallytävling. Det var i Koppom den 5 juli 1964.
- För 38 år sedan, kors vad tiden går, säger denne handelsresande i motorsport som för två veckor sedan fyllde 56 år.
Eklund vs Hansen
På söndag, på rallycrossbanan i nordvärmländska Höljes, ställs Per Eklund åter mot en annan ständig antagonist. Denna gång är det västgöten Kenneth Hansen.
- Vi får se hur vi kommer att mötas på vägen fram mot A-finalen. Men vi möts nog först hos handlar´n i Höljes, "Petter i boa".
- Få se om vi kommer att stångas lite med kundvagnarna där, skämtar Per.
För Eklund är seger ett måste. Hittills har det ju blivit en i årets EM.
- Det är stenhårt, samtidigt som allt kan hända när vi kivas ute på banan i finalen, säger han.
- Men det skulle vara gôtt att slå´n igen, precis som med Blomqvist, avslutar Per Eklund.
Att ställa om från backtävlingens solokamp mot klockan till rallycrossheatet trängsel är inget problem för värmlänningen. Det är bilkörning!
Göran Björklund
02-06-30 Per Eklund vann Pikes Peak
"Världsmästare" i backe utan bromsar
Den svenske rallyföraren Per Eklund vann tidigt på söndagsmorgonen den klassiska backtävlingen Pikes Peak i USA. För den 56-årige värmlänningen var det den andra segern i denna mytomspunna biltävling "till himlen" som avgjordes för 80:e gången. Men det var nära att allt tagit slut - sex kilometer från mål gav frambromsarna upp på Eklunds fyrhjulsdrivna Saab 9-3 Viggen.
- Det gick en rysning genom kroppen när jag märkte att det bara gled när jag bromsade i kurvorna, berättar Eklund på telefon från USA.
En möjlig orsak till att bromsarna kokade kan vara att man under träningsveckan förändrat den motorkylande aerodynamiken på tävlingsbilen för att klara en högre yttertemperatur.
- Motorn gick bara upp till 86 grader, men till priset av inga bromsar, förklarar Per Eklund.
Dödsförakt
Pikes Peak är en mer än två mil lång vansinnesfärd, som brukar kallas för VM i backe, längs sidorna på denna mytomspunna bergstopp i Colorado Springs. Tävlingen startar på svensk "fjällhöjd" och målgång mer än 2.000 meter högre upp på "alptoppshöjd", drygt 4.000 m ö h. 156 kurvor, varav samtliga med i det närmaste ett lodrät stup på ena sidan. Redan 1916 kördes den första backtävlingen på Pikes Peak.
- Vi kör på en väg som delvis utgörs av klippavsatser, bitvis stupar det 200-300 meter rakt innan det går över till 70-80 graders lutning.
- Kör man ut så är det "adjö för alltid", berättar Per Eklund.
Således är det enkelt att förstå att det gick en rysning genom hans kropp när bromsarna fram började att koka.
- Jag tvingades att slå av rejält på tempot, jag har ju returbiljett hem till Arvika i veckan, skämtar han och tillägger att hur " stollig som helst är han inte".
- Även om jag är gammal, fyllde 56 den 21 juni, så föraktar jag inte döden. Utan livet är mig kärt.
Andraplats totalt
Per Eklund vann med sin Saab 9-3 Viggen klassen för vanliga bilar i sportutförande, unlimited, på tiden 11.13,24. Med den tiden var han även totaltvåa i hela tävlingen, bara 21 sekunder efter totalvinnaren David Donner i en en specialbyggd indy-car-bil, s k open wheeler. Donner bröt den magiska 11-minutersvallen med 6,62 sekunder. Årets upplaga av Pikes Peak kom att påverkas av den svåra torka, med påföljande stora skogsbränder, som drabbat norra USA under senaste veckorna.
- I år var banan snustorr med ett fint damm ovan på det stenhårda gruset. Normalt brukar det regna varje natt på "Peaken", ett regn som gör att gruset förvandlas till ett asfaltslikt underlag som är lättare att köra på än "pulvret" som vi fick åka på i år.
- Så även det vanskliga underlaget tvingade mig att hålla igen en aning jämfört med i fjol och i förfjol, berättar Per Eklund och tillägger att han möjligen skulle ha kunnat putsat den satta tiden med 10-15 sekunder om förutsättningarna varit de rätta.
- Men slets inte ens däcken, som de annars brukar göra.
Blomqvist klasstvåa
Det blev svenskt även på andraplatsen i den stora bilklassen genom Stig Blomqvist. Stig, som årets nykomling, drabbades av ett motorras på sin Ford under träningen vilket gav honom inte riktigt rätt förutsättningar under kvalificeringsåken under veckan innan tävlingsdagen. I mål noterade Blomqvist emellertid 11.47.45 efter ett problemfritt åk.
Göran Björklund
Per Eklund homepage
Motorsport i Värmland