HISTORISK RACING 2002

Historisk Racing 2000
Historisk Racing 2001




02-09-02 Anders vann finalen, men Erik Berger vann serien
Anders Berger gjorde vad han kunde i finalen för historiska racerbilar. Från pole körde han ett stabilt lopp utan misstag och vann. Därmed så utjämnade han till 2-2 i segrar mot Erik Berger.
Men detta hjälpte inte för totalsegern gick till Erik, som körde in på andraplats. En störtskur gjorde racet lite mera spännande på slutet. Detta var årets sista tävling för Bergers. Nu börjar arbetet med att finjustera bilarna för ännu en säsong i RHK.
Det gick tyvärr sämre för Bruno Ohlsson. Han fick problem med bränsletillförseln under kvalet, men han trodde att det var fixat inför finalen. Men motorn gick sönder redan på första varvet.
Vi fick se en racingdebutant från Bengtsfors MotorClub. Det var Göran Dahlén som kommer från Dals-Långed, men numera bor i Stockholm som kom till start i en Saab 93 i 1000cc klassen. Görans egen bil är inte färdigbyggd ännu, så han fick låna bilen av sin gode vän Fredrik Tornerhjälm. Den bilen slog världsrekord på stående kilometern för 750cc tidigare i år. Han körde in på en fin femteplats i 1000cc klassen.
Bengt-Åce Liljevind

02-08-27 Final för Erik och Anders Berger
Nu skall den historiska racingcupen avgöras. Finalen går på Mantorp Park. Erik Berger har matchboll då han leder före Anders. Men Anders kan knappast avgöra av egen kraft.
Men om Erik bryter går segern till Anders. Samtidigt får de passa sig, skulle båda bryta så kan Lennart Elofsson ta hem totalsegern om han vinner. I den interna familjekampen så har Erik tagit två segrar och en andraplats en tredjeplats. Anders har en seger och två andraplatser.
Christer Johansson har trots att han bara kört två lopp skrapat tillräckligt med poäng för att ligga trea i sin klass. Bruno Ohlsson ligger bra till för att ta seriesegern i den tunnare GT-klassen.
Bengt-Åce Liljevind

02-07-16 Dubbelseger för Bergers på Ring Knutstorp
Det var en fantastisk racinghelg i det solsköna Skåne och årets sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Deltagarrekordet slogs i år igen med 296 bilar på startlinjen. De var fördelade i 13 klasser som tur var, annars så hade det blivit trångt!
Under förarsammanträdet tog tävlingsledaren tillfället i akt att upplysa om att: tidningar inte längre är att betrakta som färskvaror! Han citerade ur Illustrerad motorsport från mars 1968: 'Ungdomen kommer med stormsteg inom motorsporten, men Erik Berger som är några år över de fyrtio vill ännu inte lämna över till småpojkarna'. Detta citat kan mycket väl användas ännu idag!
I Standard Ny-klassen tog Anders Berger pole, dvs satte snabbaste tid. Erik kände inte sig riktigt 'tänd' under kvalet och stod först i ruta fyra. Erik och Anders sa att de skulle ta det försiktigt i starten för att inte fresta på transmissionen i onödan. Men trots detta så höll de sina positioner efter start. Anders körde i ett ursinnigt tempo och byggde upp en lucka till resten av fältet. Magnus Paulsson var den första att parkera från sin andraplats. Erik Berger kämpade för att komma förbi Lennart Björk. Efter halva racet lyckades han köra om på rakan, men redan efter ett halvt varv när de skulle passera en varvad bil så blev Erik omkörd igen efter ett dåligt spårval. Erik satsade återigen på att återta andraplatsen, men Lennart Björk är en rutinerad förare även han, så det var svårt. Till sist chansade Erik på innern efter rakan. Han träffade Lennart i sidan, men kom förbi. Anders defilerade i mål i sin enklaste seger någonsin i det 25 bilar starka startfältet. Erik fullbordade Bengtsforsdubbeln med sin andraplats. Christer Johansson gjorde ånyo ett starkt lopp och blev trea i 1600cc klassen. I GT-klassen var Bruno Ohlsson tillbaka efter alla växellådsproblem och blev tvåa.
Bengt-Åce Liljevind

02-06-17 Christer Johansson bäste Bengtsforsare i Racing
Det blev ett katastrofalt race för Erik och Anders Berger i Karlskoga. På träningen gick det bra och Anders stod i pole före Erik. Christer Johansson, som äntligen gjorde comeback, stod i ruta fem.
Redan i starten syntes det att Eriks bil inte gick som den skulle. Den hade ingen ström i batteriet innan start och sedan blev det ingen ordning på elsystemet. Erik kunde ändå hålla tredje platsen i några varv, men fick sedan släppa ytterligare bilar före sig och till sist blev han tvungen att bryta.
Anders tog ledningen direkt från start och började dra ifrån övriga fältet, men plötsligt så tappade även han fart och gick i depå. Växellådan hade låst sig med fjärde växeln i. Anders körde ut igen och tog sig i mål distanserad med ett varv.
I stället blev det nu en fin kamp om segern mellan nykomlingen Micke Södergren i Bertil Carlssons gamla Escort och Christer Johansson. Christer försökte gång på gång att komma förbi, men det lyckades inte. Ett halvt varv före mål så gick Christers nya motor sönder, men han kunde ta sig till målet och blev tvåa i alla fall. Detta var Christers bästa raceplacering någonsin och han satte dessutom den snabbaste varvtiden. Nästa race går på den fina banan Ring Knutstorp i Skåne om knappt en månad.
Bengt-Åce Liljevind

02-06-09 Elfel stoppade Anders att ge Erik Berger kamp om segern
Det blev återigen Erik Berger som vann när den historiska racingserien bevistade Anderstorp. På träningen var Anders Berger aningen snabbare än Erik och de startade som etta och tvåa i tvålitersklassen. Erik var bekymrad över att hans motor gick varm på träningen.
I racet kom Anders iväg bäst och började dra ifrån Erik. Men redan efter tre varv så stannade Anders bil plötsligt. Anders fick igång den igen och körde till depån. Där verkade allt fungera som det skulle och Anders körde ut på banan igen. Men han kom bara ett halvt varv innan bilen la av helt.
Erik fortsatte i ledning, men han pressades hårt bakifrån av Sven-Åke Hermansson. Han kunde dock parera alla omkörningsattacker och gå i mål som segrare.
Lennart Björk hade återigen problem med oljetrycket och kunde inte köra racet. Ännu värre var det för Thomas Hall med sin helt nybyggda bil. Han slog sönder sin motor helt då en vevstake gick av och slog sönder blocket redan på första träningsvarvet.
Nästa tävling är redan nästa helg i Karlskoga då får vi även återse Christer Johansson och Bruno Ohlsson.
Bengt-Åce Liljevind

02-05-21 Gammal är äldst på Kinnekulle Ring
Det bjöds på mycket fin racing på Kinnekulle ring. Som så många gånger förr så stod Erik Berger i centrum. Eriks fight med sonen Anders var bland det mest publikfriande som setts på år och da´r. Deras heat som heter Standard Ny och GT Ny gick ut som åttonde och sista heat för dagen. Tyvärr saknades några av konkurrenterna, bl a Lennart Björk som hade fel på motorn och kunde inte köra racet.
En annan legendarisk racerstjärna tog starten, nämligen Rune Tobiasson i sin monstruösa BMW med 3.5 liters motor under huven. Anders försökte hänga på, men fick snart fullt upp med Erik i backspeglarna. De hade en kamp under de 15 varven där de bytte plats ett par gånger per varv hela vägen till målflaggan. När det återstod två varv så hade Anders lite flyt med en varvning och fick en liten lucka till Erik. Men Erik var snart ikapp igen och i den sista kurvan före mål så fick Anders lite för mycket sladd och Erik kunde pressa sig förbi och vinna med några få meter.
Att sedan Erik knappt kunde ta sig upp på prispallen med sitt skadade ben var ett mindre problem i sammanhanget. Anders kunde i alla fall nöja sig med att ha satt dagens snabbaste varvtid.
Nästa drabbning sker på Anderstorps GP-bana och då är det dessutom EM-deltävling.
Bengt-Åce Liljevind

02-05-05 Tillfälligt avbrott för Bergers i Falkenberg
Det gick inte riktigt som de hade tänkt för Bergers Racing team. Det började dock bra med Erik snabbast på en våt bana under lördagsträningen. På söndagens träning hade Tomas Hall satt på nya slicks och var snabbast. Erik och Anders Berger var tvåa och trea.
Eftersom racet körs med flera klasser samtidigt på banan så stod Hall i andra led, Erik i tredje och Anders i fjärde. I racet gjorde Erik en perfekt start och var förbi Hall in i första kurvan och uppe på en total andra plats. Men när Erik lät bilen sladda ut mot bankanten för att lämna plats åt Tomas Hall så blev det ett ryck i bilen så att en drivaxel gick av. Men eländet var inte slut för Erik. Han skulle skjuta bilen av asfalten och sträckte sig så illa att han fick en muskelbristning i vaden.
Anders fortsatte kampen på banan och skuggade ledande Hall. När de gick ut på näst sista varvet så gick sprinten till huvlåset av för Anders så att huven stod på trekvart. Anders gick i depå för att tejpa fast huven, men när han skulle köra ut på banan igen så fick han inte det eftersom det var sista varvet i tävlingen. Mycket snopet.
För Bruno Ohlsson så gick det ännu sämre, han rasade växellådan redan på första träningen i sin Saab Sonett. Förhandsfavoriten Lennart Björk hade problem även han och slutade långt ned i resultatlistan. Det enda positiva man kan säga är att Bergers motorer gick som urverk. De kommer tillbaka till nästa tävling på Kinnekulle om två veckor.
Bengt-Åce Liljevind

Racing
www.motorsportivarmland.nu